Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

stormfly schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:49:
[...]

Draait je router ook virtueel? Is het probleem Proxmox gerelateerd of draait je router los en klapt die eruit?
Nee switch en router zijn echte machines niet virtueel. Straks even tips van airwolf checken nu op een verjaardag.

Is weet niet zeker proxmox gerelateerd is.

Plex (vm) stream start extern en packetloss begint en alles hangt en afspelen is niet mogelijk. Intern stream niets aan de hand.

[ Voor 20% gewijzigd door RobbyTown op 01-10-2023 15:01 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:40
RobbyTown schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:59:
[...]

Nee switch en router zijn echte machines niet virtueel. Straks even tips van airwolf checken nu op een verjaardag.

Is weet niet zeker proxmox gerelateerd is.

Plex (vm) stream start extern en packetloss begint en alles hangt en afspelen is niet mogelijk. Intern stream niets aan de hand.
Hoeveel upload heb je, is het niet dat je op een small internet lijntje van Ziggo zit en de 20Mbit up gewoon volledig dicht trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

stormfly schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:03:
[...]

Hoeveel upload heb je, is het niet dat je op een small internet lijntje van Ziggo zit en de 20Mbit up gewoon volledig dicht trekt?
1000 / 1000 meer dan genoeg. Alles is cat6.

Op Plex ook 1000 ingesteld.

Meest gekke is intern plexen prima. Extern dan klapt het er even uit / packetloss.

Na de netwerk reset (van de tp link omdat fw upgrade helemaal om zeep was gegaan) heeft het een kleine week prima gewerkt (puur geluk?). Vrijdag vervang ik de prodesk voor een andere prodesk (ivm 22H2 niet op de i5-7500 kan dus upgrade naar i5-12500). Plex stream word gestart en hoppa packet loss.

Enige wat ik kan testen is de oude prodesk weer tot leven wekken en alleen Plex aan zetten. Als het dan wel stabiel werkt zit het in elk geval in de prodesk

[ Voor 10% gewijzigd door RobbyTown op 01-10-2023 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
RobbyTown schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:25:
[...]
Enige wat ik kan testen is de oude prodesk weer tot leven wekken en alleen Plex aan zetten. Als het dan wel stabiel werkt zit het in elk geval in de prodesk
Dat lijkt mij verstandig, heb je de disk over gezet of een fresh installatie van de nieuwe prodesk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:16
Even voor de zekerheid:
(1) - aan beide kanten FDX?
(2) - aan de Prodesk kant flow control ook uit?
(3) - zijn er vlans in gebruik?

Bovenstaande settings geldt zowel voor Proxmox als de VM(?) met Plex.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@stormfly @Airw0lf oude prodesk ooit v 7 geupdate naar v 8. Allemaal prima gewerkt. Nieuwe prodesk versie 8 fresh install. Nieuwe prodesk op dezelfde poort als de oude. Op de oude prodesk VMs netjes afgesloten en backups van gemaakt. Daarna heb backups ingeladen op de nieuwe prodesk en VMs gestart.

Prodesk oude als nieuwe zelf geen vlan ingesteld. Op de router/switch zit het in vlan10 en de proxmox / VMs werken in vlan10
192.168.10.x

Zover ik weet staat het op auto daar nooit aangezeten. Alleen geeft de virtuele kaart (Red hat) 10Gbit aan in Windows 11. Kan dat in Windows met aanpassen zag ik deze ochtend.

Moet ik dat in de bios instellen ofzo?

Zie stukje hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
RobbyTown schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:38:
@stormfly @Airw0lf oude prodesk ooit v 7 geupdate naar v 8. Allemaal prima gewerkt. Nieuwe prodesk versie 8 fresh install. Nieuwe prodesk op dezelfde poort als de oude. Op de oude prodesk VMs netjes afgesloten en backups van gemaakt. Daarna heb backups ingeladen op de nieuwe prodesk en VMs gestart.

Prodesk oude als nieuwe zelf geen vlan ingesteld. Op de router/switch zit het in vlan10 en de proxmox / VMs werken in vlan10
192.168.10.x

Zover ik weet staat het op auto daar nooit aangezeten. Alleen geeft de virtuele kaart (Red hat) 10Gbit aan in Windows 11. Kan dat in Windows met aanpassen zag ik deze ochtend.

Zie stukje hierboven
Met 1000/1000 mag het geen probleem zijn, je zou eens wat diverse pings in je netwerk op en kunnen zetten naar internet, nas, WiFi AP's om het een beetje een richting te geven en te kaderen. Het is opmerkelijk als dezelfde VM het gedrag wel heeft op de nieuwe host en niet op de oude host, mogelijk eens de bridge0 config files op CLI vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
RobbyTown schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:38:

192.168.10.x

Zie stukje hierboven
Op Proxmox beter geen vlan instellen - alleen bij de vm('s).
Dus de netwerk aansluiting van de VM moet je op vlan 10 zetten.

Aan proxmox kant gebruik je de optie vlan-aware met vlan-id range 2-4094.
De switch-poort stel je dan in als vlan trunkpoort met alle vlans en vlan-id 1 als management vlan (in Omada termen wordt het "native network").

Zo heb ik het in ieder geval ingeregeld - en tot nu toe 3-plus jaar zonder problemen.

Flow control uitschakelen doe je met de instellingen van de drivers.
Als het in Omada uit staat zou het aan de proxmox kant eigenlijk soepeltjes moeten draaien.
Voor nu zou ik me concenteren op het vlan deel zoals hierboven beschreven.

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 01-10-2023 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Zo feestje voorbij. Even het meest makkelijk zojuist gedaan.

Oude prodesk (proxmox ip: 192.168.10.20) weer aangezet
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
auto lo
iface lo inet loopback

iface eno1 inet manual

auto vmbr0
iface vmbr0 inet static
    address 192.168.10.20/24
    gateway 192.168.10.1
    bridge-ports eno1
    bridge-stp off
    bridge-fd 0

Nieuwe prodesk (proxmox ip 192.168.10.15)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
auto lo
iface lo inet loopback

iface eno1 inet manual

auto vmbr0
iface vmbr0 inet static
    address 192.168.10.15/24
    gateway 192.168.10.1
    bridge-ports eno1
    bridge-stp off
    bridge-fd 0

Op het vaste ip na, ik zie geen verschil...

Meteen maar getest. vm Plex op de nieuwe prodesk uit. vm Plex op de oude prodesk aan. Afspelen werkt zonder dat hier packetloss komt. Zeer bijzonder / op goed geluk dan altijd afgespeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
@RobbyTown - dan ben ik wel benieuwd hoe je vm config eruit ziet?
En waar dat vlan-10 dan precies geconfigureerd is?

Want met deze Proxmox config gaat er met vlan-id 10 niets gebeuren.
Als het dan toch werkt wil dat zeggen dat al het verkeer via het management vlan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

dan ben ik wel benieuwd hoe je vm config eruit ziet?
Hopelijk begrijp ik je goed en bedoel je dit:
plex vm > hardware > dan regel network device (net0). Ziet er zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6TWAHz-uvWws-tPrKUdR2L34WE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WkjzpWoW9erpJjXsm70Uxe8r.png?f=user_large

En waar dat vlan-10 dan precies geconfigureerd is?
In proxmox zelf heb ik niets met vlan10 geconfigureerd. Sterker nog als ik in die screenshot daar vlan 10 invul is de vm (via remote desktop) niet meer benaderbaar

Enige waar ik vlan 10 heb is bij omada in
LAN > Networks
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9xiIicY5hLJsnsMdwYt2XpQpZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7pPGGjs4FB7G3XLUaAqmL6a5.png?f=fotoalbum_large

En die zit weer bij switch bij ports > profile > private (om zo in de 192.168.10.x te komen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GPQ9aLx53bPaP8bz_5SWNJLpWk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FxpSAhoG4sHgrRYOPm0AZD0E.png?f=user_large

In het omada topic had je het over port profiles. Ook daar ben ik nu een begin aan het maken. Dit zou het dan moeten zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nh2wCWK2cCrIB9MoKMx7rG74qfU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J3qWdnyUS3nq8VQRaXxLRgKA.png?f=fotoalbum_large

Bij de switch heb ik altijd dit default gelaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-wQYnv2pzA2NBcHKyBr_ONdUkQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6XqvJbdDBK0kfXdM70o1tGn3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:42

Zenix

BOE!

Ik heb geen ervaring met Omada switches, maar ik zou gewoon de vlans die je hebt tagged richting de Proxmox zetten. Vervolgens een vlan aware bridge maken en dan de gewoon bij de VM of container de tag zetten die je wilt. Dan hoef je vervolgens nooit meer iets te veranderen vaan de Proxmox netwerk config en alleen een tag te maken op je switch en die toevoegen aan een VM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:05
Zenix schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:40:
Ik heb geen ervaring met Omada switches, maar ik zou gewoon de vlans die je hebt tagged richting de Proxmox zetten. Vervolgens een vlan aware bridge maken en dan de gewoon bij de VM of container de tag zetten die je wilt. Dan hoef je vervolgens nooit meer iets te veranderen vaan de Proxmox netwerk config en alleen een tag te maken op je switch en die toevoegen aan een VM.
Dat is hoe ik het doe inderdaad.

De VLAN optie op de netwerk interface settings is min of meer de access port optie. Als je daar je VLANID invult dan fungeert dat VLAN als de native vlan, en dan heb je in je VM helemaal geen network configs nodig (qua vlans dan).

Als je de bridge VLAN-aware maakt dan kun je met VLAN tagging gebruik maken van de trunk optie. Ook dat is makkelijk te doen.

Dus: VLAN instellen in VM/CT: VLAN is native, dus niks configureren in de VM/CT
Geen VLAN instellen in de VM/CT: native is 1, maar met VLAN-aware kun je de connectie als trunk gebruiken.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:18

MJV

Ik denk dat ik met soortgelijke problematiek zit te knoeïen. Ik draai OPNSense via Proxmox, maar na een x-moment storten de downloadsnelheden volledig in. Ik twijfel of ik de networking goed heb ingesteld.

Ik heb 1 NIC via PCI-passthrough (voor WAN) naar OPNsense doorgezet, en de LAN-nic via een VirtUO. Ik werk met een paar VLANs, waarvan VLAN=1 het native vlan is, die untagged over het netwerk gaat. VLAN 10 en 20 zijn tagged, en worden ook als zodanig naar de proxmox-host gerouteerd door mijn TP-Link switch.
Ik heb nog een aantal andere containers (o.a. Home-assistant) op dezelfde bridge zitten als mijn OPNSense.

Het IP dat ik voor de bridge heb ingesteld als gateway is het IP van de OPNSense router.

Vreemde is dat ik eerst prima snelheden haalde (download 940 mbit), maar dat dat nu niet meer het geval is. SOms helpt herstarten van OPNSense+proxmox, maar niet voor heel lang.

Heb ik dit nu logisch/goed ingesteld? Of moet ik een aparte bridge maken? Ik heb eerst vinkje VLAN-Aware wel aangehad, maar dat lijkt geen verschil te maken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
auto lo
iface lo inet loopback

iface enp2s0 inet manual

iface enp1s0 inet manual

auto vmbr0
iface vmbr0 inet static
        address 192.168.1.12/24
        gateway 192.168.1.1
        bridge-ports enp2s0
        bridge-stp off
        bridge-fd 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yS3SzPVW3Jvz2u_eyIJdVfcm5M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0RnRbFDlGL86ZSvboxTqq2dH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbpqsDE21MB7-Pi2ZXvHu78VMKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KXpJ96XeMRqwTmcaRbWIzOjs.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
@MJV - werken met vlans in proxmox gaat in drie stappen.
Stap 1 is vmbr0 op vlan aware zetten. Hierdoor gaat Proxmox meedoen met de vlans.
Als het goed is ga ja dan ook zien dat vlan-id range 2-4094 is opgenomen in config van vmbr0.
Stap 2 is de vNIC van de VM laten meedoen in de gewenste vlans. De precieze instellingen zijn erg afhnakelijk van het OS en voor welke vlans je toegang wil geven tot de VM..
Stap 3 is de switchpoort van de Proxmox server voorzien van een vlan-trunk config zodat alle vlans meekomen naar de server.

Meer kan ik in dit stadium niet voor je betekenen - te weinig info over wat je precies hebt ingeregeld en voor elkaar wil krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Airw0lf schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:34:
@MJV - werken met vlans in proxmox gaat in drie stappen.
Stap 1 is vmbr0 op vlan aware zetten. Hierdoor gaat Proxmox meedoen met de vlans.
Als het goed is ga ja dan ook zien dat vlan-id range 2-4094 is opgenomen in config van vmbr0.
Stap 2 is de vNIC van de VM laten meedoen in de gewenste vlans. De precieze instellingen zijn erg afhnakelijk van het OS en voor welke vlans je toegang wil geven tot de VM..
Stap 3 is de switchpoort van de Proxmox server voorzien van een vlan-trunk config zodat alle vlans meekomen naar de server.

Meer kan ik in dit stadium niet voor je betekenen - te weinig info over wat je precies hebt ingeregeld en voor elkaar wil krijgen.
Dank!

1. Ik heb vmbr0 naar vlan-aware gezet, en inderdaad dan krijgt hij vlan-id range 2-4094 mee.
2. In OPNSense heb ik de vNIC vlans 10 en 20 met tag meegegeven, het LAN-vlan (1) untagged. Dat werkt ook zoals verwacht (d.w.z. clients ontvangen IP uit juiste DHCP range).
3. De switchpoort krijgt untagged vlan-1 mee, en tagged 10 en 20; dat lijkt me de correcte trunk-instelling?

Wat ik beoog is alle guests op de proxmox host in het LAN (untagged?) te laten landen, en een fatsoenlijke throughput (download); vooral dat laatste hapert nu.

Domme vraag misschien, maar moet ik de vNICs van de overige guests tagged VLAN=1 meegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
@MJV - Inzake (1) t/m (3): dit is prima - zo laten.

Inzake je vraag: nee - niet dat ik weet.
Alles wat je in het native vlan wil steken van de Proxmox server hoef je niet in te stellen.
Daarom zie je de vlan-id range ook beginnen bij 2 - vlan-id 1 is al gealloceerd.

[ Voor 23% gewijzigd door Airw0lf op 03-10-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Met vlans aan het spelen. Maar ik begin sterk te twijfelen of het hem daar inzit.

Plex van de ene naar de andere prodesk gezet (G4 naa een G9) met proxmox.

Afgelopen dagen spelen met vlan maar zodra die persoon een iets aan zet op plex, hangt hier het hele netwerk even.

Ben ik verder gaan testen.
Als ik intern wat start (4k chromecast) niets aan de hand. Via mobiel op 4G plex app ook prima. iPad niets aan de hand.
Buiten de deur mensen.
Iemand anders start hetzelfde (via normale chromecast) niets aan de hand.
Weer iemand anders start hetzelfde (via shield) niets aan de hand.
Probleem persoon, helaas hangt netwerk weer. Die heeft toevallig een chromecast. Speelt via chromecast af niets aan de hand. Kortom zodra LG tv met plex app een stream start gaat hier de boel omzeep.

Het enige wat er veranderd is de prodesk op de G4 bleef het wel allemaal heel als het via de LG tv werd aangezet.

Zou het op een of andere manier kunnen dat LG samen met TP-Link netwerk en de nieuwe prodesk met proxmox iets van een firmware bug is dat het een met het ander niet met elkaar lekker reageert ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 17:58
Vorige maand mijn Winserver overgezet naar mijn Proxmox machine waarop ook OPNSense, Adguard en PiHole draaien. Sindsdien iedere dag crashes gerelateerd aan ntoskrnl.exe, zie screenshot met overzicht minidumps. Proxmox zelf en andere VM's hebben totaal geen problemen.

Wat ik al geprobeerd heb:
- geheugen vervangen
- opnieuw installeren VM
- Proxmox updates en drivers
- Windows bestandscontrole SFC/scannow

Iemand nog een suggestie waar het aan zou kunnen liggen??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJXh2uR9GQfjqgPbrORYyPyOzVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0u6W3P8A5mBJ5p61CpUQd5Pl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
@tonschong

Wat heb je precies met die Winserver gedaan om hem in Proxmox te kunnen hangen?

Mijn 0,100 Euro:
Bij de aanmaak van de VM in Proxmox is het zaak dat je zoveel mogelijk dezelfde "hardware" gebruikt. Dus als het origineel een SATA-boot-disk heeft moet de VM dat ook hebben. Als er een SCSI data disk is moet de VM dat ook hebben - enzovoort.

Eenmaal draaiend is het zaak de QEMM agent te installeren. Dat maakt de VM minder afhankelijk van de beschikbare hardware.

Als

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Airw0lf schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:56:
@MJV - Inzake (1) t/m (3): dit is prima - zo laten.

Inzake je vraag: nee - niet dat ik weet.
Alles wat je in het native vlan wil steken van de Proxmox server hoef je niet in te stellen.
Daarom zie je de vlan-id range ook beginnen bij 2 - vlan-id 1 is al gealloceerd.
Inmiddels ben ik weer wat verder, bleek dat VLAN-aware ervoor zorgde dat VLANs helemaal niet meer werkten, dat is denk ik in lijn met de documentatie:
  • VLAN awareness on the Linux bridge: In this case, each guest’s virtual network card is assigned to a VLAN tag, which is transparently supported by the Linux bridge. Trunk mode is also possible, but that makes configuration in the guest necessary.
  • "traditional" VLAN on the Linux bridge: In contrast to the VLAN awareness method, this method is not transparent and creates a VLAN device with associated bridge for each VLAN. That is, creating a guest on VLAN 5 for example, would create two interfaces eno1.5 and vmbr0v5, which would remain until a reboot occurs.
  • Open vSwitch VLAN: This mode uses the OVS VLAN feature.
  • Guest configured VLAN: VLANs are assigned inside the guest. In this case, the setup is completely done inside the guest and can not be influenced from the outside. The benefit is that you can use more than one VLAN on a single virtual NIC.
Optie 4 betekent dus dat je in Proxmox niets aangeeft m.b.t. VLANs, en alles via OPNSense laat lopen. De performanceproblemen werden veroorzaakt door een VLAN hardware filtering. Er worden door OPNSense namelijk meerdere VLANs over de virtuele NIC heen gestuurd.

Heb inmiddels ook een tweede bridge aangemaakt, wel VLAN-aware, en daar kan ik dan netjes een tag meegeven voor de guest, en dat werkt ook :). Dat is dus via de eerste optie.

Weet wat geleerd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
MJV schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:26:

Inmiddels ben ik weer wat verder, bleek dat VLAN-aware ervoor zorgde dat VLANs helemaal niet meer werkten, dat is denk ik in lijn met de documentatie:
Die begrijp ik niet - wat precies werkt er dan niet meer?
In je vorige bericht schreef je nog dat alles werkte zoals bedoeld/beoogt?
Optie 4 betekent dus dat je in Proxmox niets aangeeft m.b.t. VLANs, en alles via OPNSense laat lopen. De performanceproblemen werden veroorzaakt door een VLAN hardware filtering. Er worden door OPNSense namelijk meerdere VLANs over de virtuele NIC heen gestuurd.
Je doelt hier waarschijnlijk het Proxmox deel van de VM?
En niet het Proxmox deel van de verbinding met de fysieke switch?
Heb inmiddels ook een tweede bridge aangemaakt, wel VLAN-aware, en daar kan ik dan netjes een tag meegeven voor de guest, en dat werkt ook :). Dat is dus via de eerste optie.

Weet wat geleerd :).
Mooi - ik ook... :9 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:52
tonschong schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:41:
Vorige maand mijn Winserver overgezet naar mijn Proxmox machine waarop ook OPNSense, Adguard en PiHole draaien. Sindsdien iedere dag crashes gerelateerd aan ntoskrnl.exe, zie screenshot met overzicht minidumps. Proxmox zelf en andere VM's hebben totaal geen problemen.

- geheugen vervangen
- opnieuw installeren VM

[Afbeelding]
Wat ik meestal doe is migreren zoveel dezelfde mogelijke hardware en je bootdisk op IDE en een extra disk toevoegen met VIRTIO.

Daarna clonen met clonezilla, opstarten guest tools installeren en dan machine uitzetten en de IDE disk omzetten naar VIRTIO. :Z

Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
@airwolf @powerboat

Ik heb me niet helemaal goed uitgedrukt met migratie, ik heb een nieuwe VM onder PM gemaakt, in de VM een nieuwe NVME disk gekoppeld en daarop nieuwe install Win server 2022 gedaan en alle bestanden gemigreerd. Het betreft dus een clean install zonder HD problemen.

De problemen worden in mijn optiek volledig veroorzaakt door fout in geheugen allocatie, waardoor service ntoskrnl.exe crasht, met telkens een andere bug-code. Wat kan ik nog doen om te onderzoeken hoe/wat dit veroorzaakt?? Zelfs een 2e clean install levert dezelfde problemen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
tonschong schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:38:
@airwolf @powerboat

Ik heb me niet helemaal goed uitgedrukt met migratie, ik heb een nieuwe VM onder PM gemaakt, in de VM een nieuwe NVME disk gekoppeld en daarop nieuwe install Win server 2022 gedaan en alle bestanden gemigreerd. Het betreft dus een clean install zonder HD problemen.

De problemen worden in mijn optiek volledig veroorzaakt door fout in geheugen allocatie, waardoor service ntoskrnl.exe crasht, met telkens een andere bug-code. Wat kan ik nog doen om te onderzoeken hoe/wat dit veroorzaakt?? Zelfs een 2e clean install levert dezelfde problemen op.
Ok - bedankt voor de toelichting.

Een paar dingen die me te binnen schieten:
(1) - Heb je de VM zijn qcow bestanden meteen volledig laten alloceren (fat provisioning)?
(2) - Qemm agent kunnen installeren?
(3) - Heb je de processor type van de VM op host gezet?
(4) - Standaard heeft Proxmox memory balooning aan staan - heb je die al eens uit gezet?
(5) - Binnen Windows wordt standaard gewerkt met dynamisch swappen/pagen. Heb je die al eens op een vaste waarde gezet?

Kun je hier wat mee?

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 04-10-2023 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:52
tonschong schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:38:
@airwolf @powerboat

Welk merk nvme gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

RobbyTown schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:34:
Kortom zodra LG tv met plex app een stream start gaat hier de boel omzeep.

Zou het op een of andere manier kunnen dat LG samen met TP-Link netwerk en de nieuwe prodesk met proxmox iets van een firmware bug is dat het een met het ander niet met elkaar lekker reageert ?
Ik zou eerder denken aan een bug in de LG WebOS Plex app dus wat je voor de grap zou kunnen doen :
- Developer Mode Enabled op de LG TV
- JellyFin app installeren.
- En dan natuurlijk ook aan jouw kant JellyFin gebruiken en kijken of dat het probleem oplost :)

Ik geloof zelfs dat je bij nieuwere TV's de JellyFin app gewoon direkt kan installeren zonder Developer Mode eerst aan te zetten!

Maar...

Die geeft je wel toegang tot een YouTube app die alle advertenties blokkeert !! >:) :Y) B-)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Airw0lf schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:01:

Die begrijp ik niet - wat precies werkt er dan niet meer?
In je vorige bericht schreef je nog dat alles werkte zoals bedoeld/beoogt?
Scherp :). Mijn internetverbinding bleef overeind, maar ik had even niet door dat mijn IoT en Guest VLAN effectief waren overleden na het zetten van het vinkje, dat merkte ik in de middag pas.
Je doelt hier waarschijnlijk het Proxmox deel van de VM?
En niet het Proxmox deel van de verbinding met de fysieke switch?
Inderdaad op de switch. Het is in Proxmox dus óf VLAN Aware+voor iedere Guest een VLAN tag op de interface en dan dus 1 vlan per interface, óf niet VLAN aware op de bridge geen VLAN tag op de interface en de VLANs door de Guest laten regelen.

Moraal van het verhaal: ik zou beter eerst de documentatie goed lezen. 2e moraal van het verhaal: het feit dat er blijkbaar in OPNSense iets niet helemaal lekker zit met Disable, Enable vs Default als het gaat om Hardware VLAN filtering hielp niet.

Ik ben nu nog even aan het nadenken of er performance-/beheersvoordelen zitten aan het creëren van een of meerdere bridges om e.e.a. wat te scheiden op de proxmox host.

[ Voor 30% gewijzigd door MJV op 04-10-2023 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

nero355 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:29:
[...]

Ik zou eerder denken aan een bug in de LG WebOS Plex app dus wat je voor de grap zou kunnen doen :
- Developer Mode Enabled op de LG TV
- JellyFin app installeren.
- En dan natuurlijk ook aan jouw kant JellyFin gebruiken en kijken of dat het probleem oplost :)

Ik geloof zelfs dat je bij nieuwere TV's de JellyFin app gewoon direkt kan installeren zonder Developer Mode eerst aan te zetten!

Maar...

Die geeft je wel toegang tot een YouTube app die alle advertenties blokkeert !! >:) :Y) B-)
Zou je denken. Maar vanmiddag bij een Philips TV getest. Hoppa ook crash bij thuisnetwerk.

Ik geef het op. Plex backup gemaakt (immers nu op 22H2 :P) terug ingeladen op de oude server. Starten en geen crash bij de LG tv rara.

@Airw0lf @stormfly @Zenix @Dutchess_Nicole & @nero355 alleen bedankt voor het meedenken en helpen maar wat ik ook probeerde was helaas allemaal geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
MJV schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:18:
[...]

Scherp :). Mijn internetverbinding bleef overeind, maar ik had even niet door dat mijn IoT en Guest VLAN effectief waren overleden na het zetten van het vinkje, dat merkte ik in de middag pas.
Ah - piepsysteem... geen monitoring... ;) :+
[...]

Inderdaad op de switch. Het is in Proxmox dus óf VLAN Aware+voor iedere Guest een VLAN tag op de interface en dan dus 1 vlan per interface, óf niet VLAN aware op de bridge geen VLAN tag op de interface en de VLANs door de Guest laten regelen.
Die begrijp ik niet goed. De Proxmox server hier heeft maar één vmbr-interface met vlan aware en vlan-id 2-4094. Aan de switchkant heb ik de poort voorzien van een vlan trunk met native vlan 1 (ook wel aangeduid met PVID). Van de VM's en LXC containers zijn er die met en zonder vlans draaien => beiden hebben aan Proxmox kant dezelfde config (zie afbeelding met een VM genaamd Icarus). Hierdoor zitten ze allemaal automagicly in het mgt vlan - in mijn geval vlan 1.

De VM's en LXC containers die ook nog in andere vlans meedoen (zoals Icarus), hebben in hun /etc/network/interfaces config de bijbehorende interfaces en vlans staan. In mijn geval is dat vlan-id 230, 1010 en 100. Deze interfaces en instellingen zijn achteraf handmatig toegevoegd - ens18 was er "spontaan".

Keymaker is bij mij de OpnSense VM (zie laatste twee afbeeldingen) en draait mee in andere vlans dan Icarus. En dat naast zijn reguliere LAN- en WAN-poort (via een tweede hardware NIC). Wel heb ik alle vormen van hardware versnelling uitgeschakeld vanwege de gebruikte IDS/IPS functies.

>>> vervolg onder de afbeeldingen >>>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiAOGAvNB-2zOeni4HNaXeFgUqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ykm9wrbdX54RmfCjUGho2KW.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# The 1-st network interface
auto ens18
iface ens18 inet dhcp

# IoT vlan
auto ens18.230
iface ens18.230 inet dhcp

# Staging vlan
auto ens18.1010
iface ens18.1010 inet dhcp

# OTA vlan
auto ens18.100
iface ens18.100 inet dhcp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNptFX8PCqlZiInWlVChfOV2-w8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h9VYHpqXglxwNnf0dkQFewPW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYVU2bjLpQ5EzvWL5upE7fqWIo8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fQ1hmudnuxrdNdCOEuwdSLVA.png?f=user_large
Moraal van het verhaal: ik zou beter eerst de documentatie goed lezen. 2e moraal van het verhaal: het feit dat er blijkbaar in OPNSense iets niet helemaal lekker zit met Disable, Enable vs Default als het gaat om Hardware VLAN filtering hielp niet.
Mja - wat ik eerder al stelde - best is om alle hardware versnelling uit te schakelen vanwege de IDS/IPS functies (als je die gebruikt - staan standaard uit).
Ik ben nu nog even aan het nadenken of er performance-/beheersvoordelen zitten aan het creëren van een of meerdere bridges om e.e.a. wat te scheiden op de proxmox host.
Of meerdere bridges gaat helpen betwijfel ik - de inzet van één bridge met vlan aware is echt wel afdoende (mijn 0,100 Euro). Vermits e.e.a. goed ingesteld is binnen de VM's en LXC containers => de eerdere afbeeldingen laten zien wat bij mij in ieder geval goed (en snel!) werkt... de doorvoersnelheid is 900-plus Mbps op alle gigabit poorten en de packet retransmission ratio is op alle interfaces ver beneden de 1%... :9

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 05-10-2023 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Airw0lf schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Die begrijp ik niet goed. De Proxmox server hier heeft maar één vmbr-interface met vlan aware en vlan-id 2-4094. Aan de switchkant heb ik de poort voorzien van een vlan trunk met native vlan 1 (ook wel aangeduid met PVID).
Ik ook niet ;). Want ik heb dit eveneens zo staan, maar dan zonder het vinkje vlan-aware. Blijft vreemd. Ik ga er nog eens over nadenken.
De VM's en LXC containers die ook nog in andere vlans meedoen (zoals Icarus), hebben in hun /etc/network/interfaces config de bijbehorende interfaces en vlans staan. In mijn geval is dat vlan-id 230, 1010 en 100. Deze interfaces en instellingen zijn achteraf handmatig toegevoegd - ens18 was er "spontaan".
Juist, dat is dus vlan-configuratie 'binnen de guest', er is ook de optie om in Proxmox onder Network een VLAN-tag mee te geven, dan hoef je aan in de guest /etc/network/interfaces weer geen tag toe te voegen, zoals ik documentatie lees. Dit is hoe ik het nu even op de VLAN-aware bridge heb ingesteld met vlan-50.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQ43YH6UNbv66Ed2mdFmMFLlH2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2PrjwKx0raIEQxz8BR3e0g84.png?f=fotoalbum_large
Mja - wat ik eerder al stelde - best is om alle hardware versnelling uit te schakelen.
Tenzij je netwerkkaarten gebruikt die dat ondersteunen. En die ook door Proxmox ondersteund worden. Ik heb die er in ieder geval niet in zitten.
Ja, dat dacht ik dus ook. Dat ik met Disabled sowieso goed zou zitten. Maar blijkbaar is Default beter, want daarmee wordt de instelling van de NIC gevolgd (zie linkje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
MJV schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:39:
[...]

Juist, dat is dus vlan-configuratie 'binnen de guest', er is ook de optie om in Proxmox onder Network een VLAN-tag mee te geven, dan hoef je aan in de guest /etc/network/interfaces weer geen tag toe te voegen, zoals ik documentatie lees. Dit is hoe ik het nu even op de VLAN-aware bridge heb ingesteld met vlan-50.
[Afbeelding]
Zal wel iets werkends opleveren - maar verdiend geen schoonheidsprijs en zou ik bedrijfsmatig echt niet aanraden... ;) :+
[...]

Ja, dat dacht ik dus ook. Dat ik met Disabled sowieso goed zou zitten. Maar blijkbaar is Default beter, want daarmee wordt de instelling van de NIC gevolgd (zie linkje).
Mja - maar je NIC ondersteund misschien wel hardware offloading - wat wordt overgenomen door OpnSense. Alleen is dat bij een IDS/IPS geen handige functie omdat dan packet inspection niet (goed) werkt. En daarmee dan ook van de IDS/IPS functies niet zoveel meer overblijft. Als je die niet gebruikt is dat natuurlijk prima. Maar voor mij werkt disabled dan beter... :P

[ Voor 18% gewijzigd door Airw0lf op 04-10-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:00
Ik maak gewoon mijn VLAN's in Proxmox aan op de bridge.
En mijn switch poort staat op trunk (VLAN 1 untagged, en andere VLANs tagged).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRVVWynluta9IwoFo8nC1x57bRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ub0o96xUK9wWCdVrs6wsJNqb.png?f=fotoalbum_large

Aan mijn OPNsense VM geef ik gewoon vmbr0 door aan NIC net0, wat ik daar als LAN configureer.
In OPNsense maak ik dan ook een VLAN interface aan met datzelfde VLAN id.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nu4Qk2OPRnZqoobIRN9ZNrrshn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hI8c0FjNNmhfW3oj56yGK3Me.png?f=fotoalbum_large

En dan nog bij assigments koppelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TxGc4YuIN_tzRZ4Hx6ctUgyn4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VFYegR0jLVQjtUOc5TYeBu3Z.png?f=fotoalbum_large

En dan kan je de interface aanpassen, IP adres op configureren enzo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vw4kSzToO5WeiLiD-SQUSrjd6A0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cZbliIEvouJoDWPcSXzOkpdm.png?f=fotoalbum_large

Daarna kan je er nog services op draaien, zoals DHCP en DNS.
En firewall regels instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
@GoBieN-Be
Maar met vmbr0 en vmbr0.900 heeft je Proxmox server toch twee interfaces?
En daarmee is er in principe ook toegang tot je Proxmox server via vlan 900?
Of heb ik nu iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RobbyTown schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:22:
Zou je denken. Maar vanmiddag bij een Philips TV getest. Hoppa ook crash bij thuisnetwerk.
Android TV neem ik aan ?? :)
Ik geef het op. Plex backup gemaakt (immers nu op 22H2 :P) terug ingeladen op de oude server. Starten en geen crash bij de LG tv rara.
Als je toch al Proxmox gebruikt dan kan je toch net zo goed een Debian LXC of VM aanmaken voor je Plex i.p.v. zwaar overkill en irritant Windows te draaien :?

Het kan net zo goed een Windows Update zijn die roet in het eten gooit !! :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevaZ
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 23:17
tonschong schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:41:

- geheugen vervangen
- opnieuw installeren VM

[Afbeelding]
Zal mij niet verbazen dat dit een microcode probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

nero355 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 00:07:
[...]

Android TV neem ik aan ?? :)

[...]

Als je toch al Proxmox gebruikt dan kan je toch net zo goed een Debian LXC of VM aanmaken voor je Plex i.p.v. zwaar overkill en irritant Windows te draaien :?

Het kan net zo goed een Windows Update zijn die roet in het eten gooit !! :P
Ja Android tv. dat heeft die LG ook. Lijkt hem in android tv te zitten samen met de nieuwe prodesk dat het niet lekker werkt. Of combinatie met tp-link netwerk spul. Chromecast en shield niets aan de hand.

Ja ik weet het is overkill maar bij Windows kan ik wat dingen doen. Bij linux zoek ik mij helemaal suf schijf koppeling maken heb ik al de grootste moeite mee.

Windows update. Die komt dinsdag binnen. Gelukkig op maandag 6 uur backups van de machines _/-\o_ .

Nog een kleine update door upgrade naar 22h2 werd het iets te groot. 256 GB vervangen voor 1TB nieuwe proxmox installatie op oude server ook nu geen problemen. Heb het vermoeden dat netwerkkaart en miss dan tp link samen met Plex en Android tv niet helemaal lekker gaat op de nieuwe prodesk dus die gaat mooi retour.

[ Voor 19% gewijzigd door RobbyTown op 05-10-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Begrijpen doe ik het nog steeds niet...
- VLAN Aware zorgde dat VLANs met tags 10 en 20 niet meer werkten, alleen de native VLAN. Dat is natuurlijk onhandig als je een Guest in een ander dan het Native VLAN wil zetten.
- Lukte OPNSense blijkbaar niet om meerdere VLANs over een interface te routeren (trunk) als dat vinkje aanstond. Of Proxmox trok het niet.
- Na veel vloeken maar iets anders proberen, per vlan een interface aangemaakt, en daarop de Assignments in OPNSense aangepast.
- Nadeel is natuurlijk dubbel werk, maar dat is te overzien denk ik.

Kijken of dit nu stabiel en fatsoenlijke performance oplevert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7XmYbgIKbsRhAmiIhbQ8pNbInw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NKahKk4uSyqrgKj6tPwSFmqQ.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door MJV op 05-10-2023 09:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Airw0lf
@MJV - waarom zou je een guest in een ander native vlan willen hebben?
Een management vlan (standaard native vlan 1) is er toch niet voor niks?

Ik heb OpnSense draaien met meerdere vlans over één interface en enkel met vlan aware op de vmbr0 interface van de Proxmox host. Tis wel zaak om de vlan interfaces enkel binnen OpnSense aan te maken - en niet aan de Proxmox kant. Doe je dat laatste toch, dan is dat vragen om problemen... zo heb ik op eerdere momenten gemerkt... :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
MJV schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:25:
Begrijpen doe ik het nog steeds niet...
- VLAN Aware zorgde dat VLANs met tags 10 en 20 niet meer werkten, alleen de native VLAN. Dat is natuurlijk onhandig als je een Guest in een ander dan het Native VLAN wil zetten.
- Lukte OPNSense blijkbaar niet om meerdere VLANs over een interface te routeren (trunk) als dat vinkje aanstond. Of Proxmox trok het niet.
- Na veel vloeken maar iets anders proberen, per vlan een interface aangemaakt, en daarop de Assignments in OPNSense aangepast.
- Nadeel is natuurlijk dubbel werk, maar dat is te overzien denk ik.

Kijken of dit nu stabiel en fatsoenlijke performance oplevert.

[Afbeelding]
Wat ik heb gemerkt is dat proxmox niet altijd heel lekker omgaat met wijzigingen in de /etc/network/interfaces file. Bij het aanzetten of wijzigen van de vlan-aware optie of de tagged vlans moet ik proxmox meerdere keren herstarten voordat het gaat werken.

Ik zou het ook via de GUI kunnen doen maar eer ik heb uitgevonden door welke menuutjes ik heen moet klikken om een optie te wijzigen heb ik het al 3 keer geconfigged door het gewoon in de file zelf aan te passen.

Zeker de vlan-aware optie heeft in mijn geval een tweede reboot nodig voordat het gaat werken. Gelukkig hoef ik het nu niet meer aan de passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

@Airw0lf ik bedoel dat je bijv. een webserver in een DMZ-vlan zou willen zetten. Dat kan direct via Proxmox door een VLAN-tag mee te geven, mits je bridge VLAN-aware is. En dat werkte bij mij dus niet.

@Dutchess_Nicole brengt me nu wel aan het twijfelen of dat het daadwerkelijke foute configureatie was of dat ik had moeten restarten. Misschien ga ik dat nog proberen, misschien probeer ik er nu vooral vanaf te blijven; heeft al veel te veel frustratie en tijd gekost dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Airw0lf
MJV schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:49:
@Airw0lf ik bedoel dat je bijv. een webserver in een DMZ-vlan zou willen zetten. Dat kan direct via Proxmox door een VLAN-tag mee te geven, mits je bridge VLAN-aware is. En dat werkte bij mij dus niet.
Nee - klopt.
De aanpak is dat je aan proxmox kant alleen vlan aware gebruikt.

En in OpnSense een vlan-interface aanmaakt die de DMZ vertegenwoordigd.
Deze vlan-interface leeft enkel binnen OpnSense - daarbuiten is er enkel een vlan-id.

In de webserver doe je vervolgens hetzelfde (en zonder routing aan te zetten!).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV

MJV

Diepe zucht, gevalletje "Have you tried turning it off and on again"

Na een paar keer afsluiten en opnieuw opstarten werkt het dus ineens wél zoals het zou moeten. D.w.z. alleen VLANs configureren binnen OPNSense.

Voor wazige performanceproblemen lijkt dat overigens óók al de oplossing. Vanaf nu ga ik sowieso restarten na aanpassingen in VLANs, ondanks dat dat niet zou hoeven.

Dank iedereen voor de tips en het meedenken. Het was een leerzame ervaring zullen we dan maar zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door MJV op 05-10-2023 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
MJV schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:26:
Diepe zucht, gevalletje "Have you tried turning it off and on again"

Na een paar keer afsluiten en opnieuw opstarten werkt het dus ineens wél zoals het zou moeten. D.w.z. alleen VLANs configureren binnen OPNSense.

Voor wazige performanceproblemen lijkt dat overigens óók al de oplossing. Vanaf nu ga ik sowieso restarten na aanpassingen in VLANs, ondanks dat dat niet zou hoeven.

Dank iedereen voor de tips en het meedenken. Het was een leerzame ervaring zullen we dan maar zeggen.
Bedankt voor de update.

Als een best-practice:
Aanpassingen in vlans resulteren vrijwel altijd in aanpassingen op interface nivo.
Waardoor je al heel snel te maken hebt met site-effects in de TCP/IP-stack.

Vanuit die optiek is het raadzaam om dit type aanpassingen niet via de GUI te doen.
Maar rechtstreeks in het betreffende config-bestand en altijd gevolgd door een reboot.

Zolang je op Proxmox nivo blijft draaien met vlan-aware is de reboot beperkt tot de vm of ct waarbinnen de wijzigingen zijn aangebracht. Dit komt doordat Proxmox in deze modus alleen met vlan-id's werkt. En er verder geen betekenis/label/interface aan vast plakt.

[ Voor 14% gewijzigd door Airw0lf op 05-10-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:27
Met al deze post over VLANs ben ik ook nog eens gaan kijken naar mijn OPNsense install op proxmox. Ik heb namelijk een wat lage download speed; ik heb een 1gbit glas aansluiting maar haal 300 mbit/s down en 700 mbit/s up. Nu ik las dat VLAN instellingen performance problemen geven dacht ik hier eens naar te kijken. Ik heb echter de instellingen zoals @Airw0lf In OPNsense ook disable VLAN hardwarde filtering. VLANS werken goed verder. Als ik een speedtest doe zie ik de CPU in OPNsense wel omhoog gaan naar 21 % maar dit lijkt me toch niet het probleem. Alles draait op een server met i3-9100 en 32 gb ram. Ik las ergens dat ik de throughput van OPNsense kan testen met iperf maar hoe snap ik niet precies. Heeft iemand suggesties hoe de lage download speed verder te bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
tomdh76 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:47:
Met al deze post over VLANs ben ik ook nog eens gaan kijken naar mijn OPNsense install op proxmox. Ik heb namelijk een wat lage download speed; ik heb een 1gbit glas aansluiting maar haal 300 mbit/s down en 700 mbit/s up. Nu ik las dat VLAN instellingen performance problemen geven dacht ik hier eens naar te kijken. Ik heb echter de instellingen zoals @Airw0lf In OPNsense ook disable VLAN hardwarde filtering. VLANS werken goed verder. Als ik een speedtest doe zie ik de CPU in OPNsense wel omhoog gaan naar 21 % maar dit lijkt me toch niet het probleem. Alles draait op een server met i3-9100 en 32 gb ram. Ik las ergens dat ik de throughput van OPNsense kan testen met iperf maar hoe snap ik niet precies. Heeft iemand suggesties hoe de lage download speed verder te bekijken?
Als je CPU omhoog gaat bij hogere verkeerssnelheden zou ik even kijken of je niet toevallig een e1000 netwerkkaart hebt ingesteld op een belangrijke VM. NIC emulatie is namelijk ontzettend traag en kan je flink veel snelheid kosten.

Als het even kan zet je alle routerende virtual machines op een virtio netwerk, dat werkt qua functies hetzelfde maar probeert geen NIC te emuleren, dus dat gaat vele malen sneller.

Ter voorbeeld, met r1839 nics op mijn VM haalde ik misschien 160Mbps van de 1Gbps, met virtio haal ik dik 900Mbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:54:
[...]

Als je CPU omhoog gaat bij hogere verkeerssnelheden zou ik even kijken of je niet toevallig een e1000 netwerkkaart hebt ingesteld op een belangrijke VM. NIC emulatie is namelijk ontzettend traag en kan je flink veel snelheid kosten.

Als het even kan zet je alle routerende virtual machines op een virtio netwerk, dat werkt qua functies hetzelfde maar probeert geen NIC te emuleren, dus dat gaat vele malen sneller.

Ter voorbeeld, met r1839 nics op mijn VM haalde ik misschien 160Mbps van de 1Gbps, met virtio haal ik dik 900Mbps.
Dank voor het meedenken, al mijn VM hebben virtio netwerk behalve xpenology die heeft e1000 (maar ik begreep dat dat moest voor xpenology). Die xpenology doet weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

@tomdh76 Hoe test je? Ik haal 940 mbits up/down inmiddels, maar dan test ik wel vanaf een debian container opdezelfde host als OPNSense. Verderop in het netwerk (bekabeld) zit ik qua download ook wat lager (650).
Je kunt proberen om om VLAN Hardware filtering op Leave default te zetten. Paar posts terug heb ik wat linkjes gepost waar een probleem omschreven werd dat werd getackled door van Disabled naar Default te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
MJV schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:11:
@tomdh76 Hoe test je? Ik haal 940 mbits up/down inmiddels, maar dan test ik wel vanaf een debian container opdezelfde host als OPNSense. Verderop in het netwerk (bekabeld) zit ik qua download ook wat lager (650).
Je kunt proberen om om VLAN Hardware filtering op Leave default te zetten. Paar posts terug heb ik wat linkjes gepost waar een probleem omschreven werd dat werd getackled door van Disabled naar Default te gaan.
Ik heb VLAN hardware filtering naar Default gezet, dat maakt niets uit. Ik test via een LXC container op de proxmox host waar ook OPNsense staat een speedtest uit te voeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:00
Airw0lf schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:33:
@GoBieN-Be
Maar met vmbr0 en vmbr0.900 heeft je Proxmox server toch twee interfaces?
En daarmee is er in principe ook toegang tot je Proxmox server via vlan 900?
Of heb ik nu iets gemist?
Mijn Proxmox heeft geen IP in vmbr0.900 dus geen toegang vanuit dat netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
GoBieN-Be schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:19:
[...]

Mijn Proxmox heeft geen IP in vmbr0.900 dus geen toegang vanuit dat netwerk.
Misschien met "ip a" toch even controleren?
Dat er via DHCP niet stiekem toch "iets" is toegewezen?
Met name IPv6 wil dat nog wel eens doen op basis van LA adressen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nero355

nero355

RobbyTown schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:40:
Ja Android tv. dat heeft die LG ook.
Dat is gek... Die gebruiken over het algemeen WebOS :?
Lijkt hem in android tv te zitten samen met de nieuwe prodesk dat het niet lekker werkt. Of combinatie met tp-link netwerk spul. Chromecast en shield niets aan de hand.
IMHO 100% de schuld van de app en niet van de rest van de opstelling !! ;)
Ja ik weet het is overkill maar bij Windows kan ik wat dingen doen. Bij linux zoek ik mij helemaal suf schijf koppeling maken heb ik al de grootste moeite mee.
Ja, maar dan heb je dus wel dit soort gezeik :
Nog een kleine update door upgrade naar 22h2 werd het iets te groot.
:| :F

Ik zou die meuk echt dumpen en aan de slag gaan met een Linux Container/VM :Y)
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:47:
Wat ik heb gemerkt is dat proxmox niet altijd heel lekker omgaat met wijzigingen in de /etc/network/interfaces file.
Dat is dan ook niet hoe dat werkt onder Proxmox => https://pve.proxmox.com/wiki/Network_Configuration
With the recommended ifupdown2 package (default for new installations since Proxmox VE 7.0), it is possible to apply network configuration changes without a reboot.

If you change the network configuration via the GUI, you can click the Apply Configuration button.

This will move changes from the staging interfaces.new file to /etc/network/interfaces and apply them live.
En dan dus die laatste zin vooral :)

En JA, in dat artikel staat ook dat je /etc/network/interfaces aan kan passen, maar dit werkt betrouwbaarder voor zover ik het goed heb begrepen in het verleden!
Zie het verhaal hier boven :)
tomdh76 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:47:
Ik heb een 1gbit glas aansluiting maar haal 300 mbit/s down en 700 mbit/s up.
Wat voor aansluiting precies ?! PPPoE van KPN ??

Staan alle NIC Offloading dingen uit in pfSense/OPNsense ?
Als ik een speedtest doe zie ik de CPU in OPNsense wel omhoog gaan naar 21 % maar dit lijkt me toch niet het probleem.
Dat is wel dicht tegenaan 100% van een 1 Core en dat zou eigenlijk niet mogen met een
Alles draait op een server met i3-9100 en 32 gb ram.
:)
Ik las ergens dat ik de throughput van OPNsense kan testen met iperf maar hoe snap ik niet precies. Heeft iemand suggesties hoe de lage download speed verder te bekijken?
iPerf3 is echt super simpel te gebruiken via een Command Prompt dan wel Terminal of CLI ;)

Pak zoiets erbij : https://iperf3serverlist.net/
Samen met : https://www.hostens.com/k...etwork-speed-with-iperf3/
En test erop los gewoon!

En als je
$ iperf3 --help

Usage: iperf3 [-s|-c host] [options]
       iperf3 [-h|--help] [-v|--version]

Server or Client:
  -p, --port      #         server port to listen on/connect to
  -f, --format   [kmgtKMGT] format to report: Kbits, Mbits, Gbits, Tbits
  -i, --interval  #         seconds between periodic throughput reports
  -F, --file name           xmit/recv the specified file
  -A, --affinity n/n,m      set CPU affinity
  -B, --bind      <host>    bind to the interface associated with the address <host>
  -V, --verbose             more detailed output
  -J, --json                output in JSON format
  --logfile f               send output to a log file
  --forceflush              force flushing output at every interval
  -d, --debug               emit debugging output
  -v, --version             show version information and quit
  -h, --help                show this message and quit
Server specific:
  -s, --server              run in server mode
  -D, --daemon              run the server as a daemon
  -I, --pidfile file        write PID file
  -1, --one-off             handle one client connection then exit
  --rsa-private-key-path    path to the RSA private key used to decrypt
                            authentication credentials
  --authorized-users-path   path to the configuration file containing user
                            credentials
Client specific:
  -c, --client    <host>    run in client mode, connecting to <host>
  --sctp                    use SCTP rather than TCP
  -X, --xbind <name>        bind SCTP association to links
  --nstreams      #         number of SCTP streams
  -u, --udp                 use UDP rather than TCP
  --connect-timeout #       timeout for control connection setup (ms)
  -b, --bitrate #[KMG][/#]  target bitrate in bits/sec (0 for unlimited)
                            (default 1 Mbit/sec for UDP, unlimited for TCP)
                            (optional slash and packet count for burst mode)
  --pacing-timer #[KMG]     set the timing for pacing, in microseconds (default 1000)
  --fq-rate #[KMG]          enable fair-queuing based socket pacing in
                            bits/sec (Linux only)
  -t, --time      #         time in seconds to transmit for (default 10 secs)
  -n, --bytes     #[KMG]    number of bytes to transmit (instead of -t)
  -k, --blockcount #[KMG]   number of blocks (packets) to transmit (instead of -t or -n)
  -l, --length    #[KMG]    length of buffer to read or write
                            (default 128 KB for TCP, dynamic or 1460 for UDP)
  --cport         <port>    bind to a specific client port (TCP and UDP, default: ephemeral port)
  -P, --parallel  #         number of parallel client streams to run
  -R, --reverse             run in reverse mode (server sends, client receives)
  --bidir                   run in bidirectional mode.
                            Client and server send and receive data.
  -w, --window    #[KMG]    set window size / socket buffer size
  -C, --congestion <algo>   set TCP congestion control algorithm (Linux and FreeBSD only)
  -M, --set-mss   #         set TCP/SCTP maximum segment size (MTU - 40 bytes)
  -N, --no-delay            set TCP/SCTP no delay, disabling Nagle's Algorithm
  -4, --version4            only use IPv4
  -6, --version6            only use IPv6
  -S, --tos N               set the IP type of service, 0-255.
                            The usual prefixes for octal and hex can be used,
                            i.e. 52, 064 and 0x34 all specify the same value.
  --dscp N or --dscp val    set the IP dscp value, either 0-63 or symbolic.
                            Numeric values can be specified in decimal,
                            octal and hex (see --tos above).
  -L, --flowlabel N         set the IPv6 flow label (only supported on Linux)
  -Z, --zerocopy            use a 'zero copy' method of sending data
  -O, --omit N              omit the first n seconds
  -T, --title str           prefix every output line with this string
  --extra-data str          data string to include in client and server JSON
  --get-server-output       get results from server
  --udp-counters-64bit      use 64-bit counters in UDP test packets
  --repeating-payload       use repeating pattern in payload, instead of
                            randomized payload (like in iperf2)
  --username                username for authentication
  --rsa-public-key-path     path to the RSA public key used to encrypt
                            authentication credentials

[KMG] indicates options that support a K/M/G suffix for kilo-, mega-, or giga-

iperf3 homepage at: https://software.es.net/iperf/
Report bugs to:     https://github.com/esnet/iperf
intypt dan kom je achter allerlei opties zoals Window Size en het aantal Threads en dergelijke waarmee je kan spelen ;)

Verder zie : https://duckduckgo.com/?public+iperf3+servers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

nero355 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:06:
[...]

Dat is gek... Die gebruiken over het algemeen WebOS :?
Ik krijg die info ook maar door van de gebruiker. Maar als ik zo de foto kijk gaat het inderdaad om WebOS :F .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonschong
@Airw0lf

1,2 en 3 was al goed. Heb 4 en 5 gedaan....morgen maar eens kijken of ie nog crash-vrij is. Bedankt!
Airw0lf schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:58:
[...]Een paar dingen die me te binnen schieten:
(1) - Heb je de VM zijn qcow bestanden meteen volledig laten alloceren (fat provisioning)?
(2) - Qemm agent kunnen installeren?
(3) - Heb je de processor type van de VM op host gezet?
(4) - Standaard heeft Proxmox memory balooning aan staan - heb je die al eens uit gezet?
(5) - Binnen Windows wordt standaard gewerkt met dynamisch swappen/pagen. Heb je die al eens op een vaste waarde gezet?

Kun je hier wat mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

nero355 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:06:
Dat is dan ook niet hoe dat werkt onder Proxmox => https://pve.proxmox.com/wiki/Network_Configuration

En dan dus die laatste zin vooral :)

En JA, in dat artikel staat ook dat je /etc/network/interfaces aan kan passen, maar dit werkt betrouwbaarder voor zover ik het goed heb begrepen in het verleden!
De documentatie is inderdaad duidelijk. Ik ben geen fan van/held met aanpassingen niet via de GUI, dus heb alles via de GUI gedaan.

Desalniettemin is het wel zo dat er in het geval dat je (via de GUI) van niet-VLAN-aware naar VLAN-aware gaat er iets niet helemaal goed gaat met alleen ifupdown2. De bridge werd namelijk niet VLAN-aware, en ná een restart direct. Heb redelijk zuiver getest met een netwerkkabel in de switch waar de proxmox-host aan hing. Kan natuurlijk ook weer in de specifieke hardware zitten die gebruikt wordt.

Ik zal eens kijken of ik dit nog ergens als 'bug report' aan kan kaarten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
DevaZ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 00:09:
[...]

Zal mij niet verbazen dat dit een microcode probleem is.
Ik heb hier een intel i7 10710 CPU in mijn proxmox cluster zitten (3 nodes) en als ik HyperV of de Windows sandbox of Virtualization based security wil aanzetten dan mag de CPU van de vm niet op host staan maar moet hij op "x86-x64-v2-aes" worden gezet (en QEMU emulated cpu dus) anders start hij niet op of is hij instabiel.

(en nog wat aanpassing in de vm config file mbt cpu flags, anders werkt hyperV niet goed :*) )

kan dus zo maar een cpu ding zijn ja :)

nb: bij linux VM's met alles erop en eraan (nesten virtualization ed) nooit geen problemen, het is echt alleen windows die instabiel wordt

[ Voor 17% gewijzigd door Zwelgje op 06-10-2023 06:15 ]

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonschong
@Zwelgje @DevaZ
Dank voor de info, ga ik proberen (ballooning uitzetten heeft niet geholpen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevaZ
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 23:17
Ik heb het volgende gedaan op mijn Topton N6005

In de Proxmox shell de volgende regels toevoegen aan: /etc/apt/sources.list
deb http://ftp.se.debian.org/debian bullseye main contrib non-free
deb http://ftp.se.debian.org/debian bullseye-updates main contrib non-free

En vervolgens deze commando's uit voeren. Vergeet hierna niet een volledige reboot te doen van Proxmox.
apt update
apt-get install intel-microcode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:24
Zojuist mijn SSD gewisseld en Proxmox opnieuw geinstalleerd.
Na het restoren van de VM is er volgens mij ook nog een optie 'localnetwork (pve)' bij gekomen. Kan iemand duiden waar dat vandaan komt? Kan ook niet zien waar ik dat het kan verwijderen. Overigens is het verder helemaal leeg, zie tweede screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mc6F7Q84Li4-3lCgdOD2syJbSBY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TQvK6Tnb5iP4eYTbIqLnAswr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5IA6EQFAyEKSbJRXzQwj0BHX3Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tDVmicsCSYO2SESvas7U13gA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:16
Dat is toch standaard aanwezig in Proxmox?
Waarom zou je het dan willen verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Oesie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:18:
Zojuist mijn SSD gewisseld en Proxmox opnieuw geinstalleerd.
Na het restoren van de VM is er volgens mij ook nog een optie 'localnetwork (pve)' bij gekomen. Kan iemand duiden waar dat vandaan komt? Kan ook niet zien waar ik dat het kan verwijderen. Overigens is het verder helemaal leeg, zie tweede screenshot.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gezien het netwerk en permissions gedeelte lijkt dat me User permissions om die gegevens te mogen inzien.

Dikke kans dat het ook geldt voor SNMP mocht je dat willen uitlezen, hoewel ik iig basis netwerkgegevens kan inzien zonder dat ik daar wat in aangepast te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oesie
commentator schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:48:
Ik kan mijn oude Proxmox instance niet terugdraaien maar ik had het idee dat dat er voorheen niet stond. Als ik in de screenshots kijk van anderen zie ik ook niet zoiets er tussen staan, vandaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Nu online
yup, default in proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oesie
Helemaal vergeten te vertellen. Ik kwam van versie 7 af en nu versie 8. Dus dat zal het dan wel zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Nu online
Oesie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:29:
[...]

Ik kan mijn oude Proxmox instance niet terugdraaien maar ik had het idee dat dat er voorheen niet stond. Als ik in de screenshots kijk van anderen zie ik ook niet zoiets er tussen staan, vandaar.
die zitten nog op 7.x dan en niet op 8.x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonschong
@Zwelgje @DevaZ

Dank voor jullie bijdragen, onderstaande bleek de oplossing om mijn Windows VM stabiel te krijgen. Inmiddels al dagen zonder crash herstarts....top!!
DevaZ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:13:
Ik heb het volgende gedaan op mijn Topton N6005

In de Proxmox shell de volgende regels toevoegen aan: /etc/apt/sources.list
deb http://ftp.se.debian.org/debian bullseye main contrib non-free
deb http://ftp.se.debian.org/debian bullseye-updates main contrib non-free

En vervolgens deze commando's uit voeren. Vergeet hierna niet een volledige reboot te doen van Proxmox.
apt update
apt-get install intel-microcode

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik begrijp @Oesie wel een beetje : Ik ben ook dol op dingen verwijderen waar mijn CDO niet tegen kan! ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-09 16:21

orvintax

www.fab1an.dev

nero355 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:14:
[...]

Ik begrijp @Oesie wel een beetje : Ik ben ook dol op dingen verwijderen waar mijn CDO niet tegen kan! ;) :+
CDO?

https://dontasktoask.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:15
Ik denk dat hij OCD bedoelt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:32
Polyphemus schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:21:
[...]

Ik denk dat hij OCD bedoelt :P
Ik denk Chief Data Officer ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
offtopic:
OCD maar dan met de letters in de juiste volgorde :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

RobertMe schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:00:
offtopic:
OCD maar dan met de letters in de juiste volgorde :+
d:)b

offtopic:
Had eigenlijk wel verwacht dat de meeste medeTweakers dat geintje wel kennen... Jammer! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Graag vraag ik jullie advies voor een nieuwe proxmox server met een zfs pool.
Ik begrijp dat dat niet handig is met consumer ssds vanwege de vele writes en dat een enterprise ssd het best is.
Nu wil een mirror maken van totaal 1 TB met dus 2 SSDs en dan de proxmox installatie op een andere kleine SSD (niet enterprise?)

Ik zag in de tweakers price opties niet zo makkelijk enterprise SSDs maar kwam op deze uit:

uitvoering: Micron 7450 PRO M.2 (80mm, Non-SED) 960GB

Iemand ervaringen met zoiets?
Wel zag ik in de pricewatch de optie om "mean time to failure" aan te klikken, hierbij kwam ik op deze uit;

uitvoering: Transcend 250S 2TB

Kan dus volgens de specificaties ook 340 jaar mee... en is een stuk goedkoper.

Wat is jullie advies?
En wat voor SSD voor de root van proxmox? Zo klein mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Is er een mogelijkheid om deze meldingen uit mijn syslog te krijgen?

code:
1
2
3
4
Oct 15 13:49:12 pve pveproxy[52542]: worker exit
Oct 15 13:49:12 pve pveproxy[1002]: worker 52542 finished
Oct 15 13:49:12 pve pveproxy[1002]: starting 1 worker(s)
Oct 15 13:49:12 pve pveproxy[1002]: worker 62228 started

Alle events van de Home Assistant integratie vind ik niet zo interessant... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:51

zeroday

There is no alternative!

tjanssen schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:24:
Is er een mogelijkheid om deze meldingen uit mijn syslog te krijgen?

code:
1
2
3
4
Oct 15 13:49:12 pve pveproxy[52542]: worker exit
Oct 15 13:49:12 pve pveproxy[1002]: worker 52542 finished
Oct 15 13:49:12 pve pveproxy[1002]: starting 1 worker(s)
Oct 15 13:49:12 pve pveproxy[1002]: worker 62228 started

Alle events van de Home Assistant integratie vind ik niet zo interessant... :P
ik zie dat er referenties zijn die verwijzen naar
https://www.rsyslog.com/d...onfiguration/filters.html

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:44
Beste tweakers.

Ik ben net nieuw in de Proxmox wereld.
Ik heb een servertje opgezet om met proxmox het één en ander te proberen en te testen.

Nu is het zo dat ik een 3tal container heb draaien en 1vm met home assistant. In al deze containers zit nagenoeg nog geen configuratie, dus er gebeurt praktisch niks op de achtergrond.

Als ik ergens mijn verbruik ga bekijken, dan schommelt het verbruik tussen de 5 en 20 Watt. Normaal als ik aardig wat dingen heb draaien, dan begrijp ik het wel, maar zoals gezegd draait hier praktisch nog niks op, en heb ik in de bios ook zoveel mogelijk uitgezet zoals Wifi, bluetooth etc.

Heeft iemand enig idee of ik in proxmox nog dingen kan finetunen om een iets stabieler verbruik te krijgen?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 22:49
Wachten... schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:22:
Beste tweakers.

Ik heb een servertje opgezet om met proxmox het één en ander te proberen en te testen.

Nu is het zo dat ik een 3tal container heb draaien en 1vm met home assistant. In al deze containers zit nagenoeg nog geen configuratie, dus er gebeurt praktisch niks op de achtergrond.

Als ik ergens mijn verbruik ga bekijken, dan schommelt het verbruik tussen de 5 en 20 Watt. Normaal als ik aardig wat dingen heb draaien, dan begrijp ik het wel, maar zoals gezegd draait hier praktisch nog niks op, en heb ik in de bios ook zoveel mogelijk uitgezet zoals Wifi, bluetooth etc.

Heeft iemand enig idee of ik in proxmox nog dingen kan finetunen om een iets stabieler verbruik te krijgen?
Zou zeggen, beter kijk je even in het zuinige server topic, maar dat had je al ontdekt zie ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Step5 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:08:
[...]

Zou zeggen, beter kijk je even in het zuinige server topic, maar dat had je al ontdekt zie ik ;)
Daar werd ik juist naar hier verwezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:16
Beste tweakers.

maar hoe meet jij dat verbruik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Wachten... schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:56:
[...]

Daar werd ik juist naar hier verwezen ;)
Jup, door ondergetekende, eerder al, IIRC omdat je ook een echte Proxmox vraag stelde. En de vraag "hoe krijg ik Proxmox zuiniger" heb ik dan weer in het zuinige server topic beantwoord :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
commentator schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:01:
[...]

maar hoe meet jij dat verbruik?
Met een power plug van INNR, dat doe ik wel met meerder apparaten, en houdt daarmee de boel een beetje in de gaten hier.

@Step5

Overigens nog even heel wat anders.
Ik ben dus ook Deconz aan het installeren in een container, maar nu moet ik de USB dongel nog toewijzen aan die container. Ik loop daar alleen een beetje op vast

Er is ergens een script van tteck die een USB Passthrough maakt voor de container die je toewijst (ik kan deze alleen even nergens meer vinden). De andere optie is om een privileged install te doen zoals hier wordt aangegeven. Kan ik dit dan weer makkelijk terug veranderen?

Of is het handiger om die USB passthrough script te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
Beste tweakers.

Licht een beetje aan soort en hoeveelheid disken - maar op zich vindt ik het wel meevallen als je verder niks getuned hebt. Weet dat een "ongebruikte" videokaart zo een 10-15 Watt slurpt.
Dus van een Proxmox servertje de videokaart eruit halen (indien mogelijk en na initiele installatie) kan ook al helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Airw0lf schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:29:
[...]

Licht een beetje aan soort en hoeveelheid disken - maar op zich vindt ik het wel meevallen als je verder niks getuned hebt. Weet dat een "ongebruikte" videokaart zo een 10-15 Watt slurpt.
Dus van een Proxmox servertje de videokaart eruit halen (indien mogelijk en na initiele installatie) kan ook al helpen.
Het betreft hier een Dell optiplex. Deze heeft dus enkel een geïntegreerde videokaart. En er zijn dus al wel wat optimalisaties gedaan de bios e.d.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Nu online
Wachten... schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:32:
[...]

Het betreft hier een Dell optiplex. Deze heeft dus enkel een geïntegreerde videokaart. En er zijn dus al wel wat optimalisaties gedaan de bios e.d.
je kan eventueel de processor in 'powersave' zetten ipv optimaal. binnen proxmox kan je dit uitvoeren

code:
1
echo "powersave" | tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor

let wel: dit is na een reboot weg, dus je moet het even meenemen in een startup script of crontab bestandje zodat deze bij het opstarten wordt uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Zwelgje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 06:38:
[...]

je kan eventueel de processor in 'powersave' zetten ipv optimaal. binnen proxmox kan je dit uitvoeren

code:
1
echo "powersave" | tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor

let wel: dit is na een reboot weg, dus je moet het even meenemen in een startup script of crontab bestandje zodat deze bij het opstarten wordt uitgevoerd.
Doe je dit trouwens altijd in de vm/containers zelf, of doen je dit in algemene node (of hoe dat dan ook heet)?

Ik had overigens de andere code gevonden denk ik om het permanent te maken

code:
1
@reboot echo "powersave" | tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor

Ik zie overigens dat mijn VM en containers al in powersafe staan. Ik had dit al gecontroleerd vanuit deze post

[ Voor 24% gewijzigd door Wachten... op 20-10-2023 08:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Dat doe je op de proxmox-host computer zelf.

Zelf gebruik ik overigens niet "powersave", maar "ondemand", dan is hij zuinig als het kan en snel als het moet. Als het puur om energieverbruik gaat is powersave uiteraard wel de juiste keuze, zie voor meer opties (bijvoorbeeld): https://www.kernel.org/do...min-guide/pm/cpufreq.html

Proxmox gebruikt default "performance".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
ocaj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:27:
Dat doe je op de proxmox-host computer zelf.

Zelf gebruik ik overigens niet "powersave", maar "ondemand", dan is hij zuinig als het kan en snel als het moet. Als het puur om energieverbruik gaat is powersave uiteraard wel de juiste keuze, zie voor meer opties (bijvoorbeeld): https://www.kernel.org/do...min-guide/pm/cpufreq.html

Proxmox gebruikt default "performance".
Ik kijk dan zo even op de host, want daarvan weet ik het niet zeker. De andere VMs en containers staan dus wel in powersafe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Tipje als je wilt zien wat het doet:
code:
1
watch -d -n 1 cat /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy?/scaling_cur_freq

Geeft je 1 keer per seconde de actuele cpu-frequency van alle cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
ocaj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:31:
code:
1

Ik ga het zo even bekijken. Ik ga dan ook eens alles vms en containers uitzetten, om te zien of het probleem daar in zit, of dat het wat anders is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
ocaj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:31:
code:
1

Dat laat powertop ook zien, en die heeft @Wachten... al geleerd in het zuinige thuisserver topic :p. En daarnaast zie je in powertop ook de C-states, dus meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Zwelgje @ocaj

Ik had even aan de hand van deze pagina gezocht hoe ik de huidige status kon bekijken, en alhoewel ik tijdens de installatie van de containers tegen was gekomen dat hij ze in powersafe zou zetten, is dit niet gebeurd, want als ik de status bekijken met
code:
1
cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor

Dan staat er overal performance. Daar zal dus een groot gedeelte van mijn probleem liggen.

Als ik deze dan wil wijzigen naar powersafe, dan krijg ik een permission denied
Je werkt normaal niet met sudo o.i.d. in Proxmox toch? Althans ik kom het nergens online echt tegen.
RobertMe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:42:
[...]

Dat laat powertop ook zien, en die heeft @Wachten... al geleerd in het zuinige thuisserver topic :p. En daarnaast zie je in powertop ook de C-states, dus meer informatie.
Ik heb nog steeds een hoop te leren :P

[ Voor 22% gewijzigd door Wachten... op 20-10-2023 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Wachten... schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:43:
@Zwelgje @ocaj

Ik had even aan de hand van deze pagina gezocht hoe ik de huidige status kon bekijken, en alhoewel ik tijdens de installatie van de containers tegen was gekomen dat hij ze in powersafe zou zetten, is dit niet gebeurd, want als ik de status bekijken met
code:
1
cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor

Dan staat er overal performance.

Als ik deze dan wil wijzigen naar powersafe, dan krijg ik een permission denied
Je werkt normaal niet met sudo o.i.d. in Proxmox toch? Althans ik kom het nergens online echt tegen.
[...]

Ik heb nog steeds een hoop te leren :P
LXC containers draaien op de host kernel en hebben geen eigen zeggenschap over dingen als de power governance, voor containers zul je het op de host zelf moeten instellen. Wat ze dus aangeven dat hun setting is is niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:46:
[...]

LXC containers draaien op de host kernel en hebben geen eigen zeggenschap over dingen als de power governance, voor containers zul je het op de host zelf moeten instellen. Wat ze dus aangeven dat hun setting is is niet relevant.
Aha dank je. Ik heb de commando uitgevoerd in de host, en nu werkt het.
Even kijken wat de power usage nu gaat doen.

Past hij dit overigens dan ook aan voor VMs? Want die draaien weer in een eigen OS. Zou ik daar dan dit soort dingen ook moeten wijzigen/instellen voor een optimale 'zuinigheid'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Wachten... schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:50:
[...]

Aha dank je. Ik heb de commando uitgevoerd in de host, en nu werkt het.
Even kijken wat de power usage nu gaat doen.

Past hij dit overigens dan ook aan voor VMs? Want die draaien weer in een eigen OS. Zou ik daar dan dit soort dingen ook moeten wijzigen/instellen voor een optimale 'zuinigheid'?
VM's hebben hun eigen setting en die zullen dus aan de host doorgeven dat ze power willen. Hoe die interactie verloopt tussen een forced slow en forced performance setting kan ik niet vertellen. Ik weet niet welke prioriteit krijgt. Ik vermoed dat een guest OS prioriteit zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:55:
[...]

VM's hebben hun eigen setting en die zullen dus aan de host doorgeven dat ze power willen. Hoe die interactie verloopt tussen een forced slow en forced performance setting kan ik niet vertellen. Ik weet niet welke prioriteit krijgt. Ik vermoed dat een guest OS prioriteit zou krijgen.
Oke, dus de VM moet ik dan ook nog even nalopen.
Ik heb nu even de powertop --auto-tune uitgevoerd, en de governor op powersafe gezet, maar de schommelingen blijven helaas nog. Wel zie ik dat hij af en toe naar de 3 Watt schakelt, dus het doet een heel klein beetje iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Wachten... schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:03:
[...]

Oke, dus de VM moet ik dan ook nog even nalopen.
Ik heb nu even de powertop --auto-tune uitgevoerd, en de governor op powersafe gezet, maar de schommelingen blijven helaas nog. Wel zie ik dat hij af en toe naar de 3 Watt schakelt, dus het doet een heel klein beetje iets.
Nee dat doet heel weinig, ben er nooit zo'n fan van geweest vanwege ontbrekende resultaten.

Een VM heeft gewoon af en toe rekenkracht nodig, je kan beter kijken wat je hebt draaien aan applicaties en of je daar kunt tunen? Bijvoorbeeld kumauptime, een http check of een icmp check daar zal verschil in zitten qua CPU cycles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:42:
[...]

Dat wist ik dan weer niet (lees dat topic niet...) en powertop staat niet standaard op proxmox.

Anyway...
Wachten... schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:03:
[...]
Even voor de volledigheid: er bestaat geen governor powersafe, maar wel een powersave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 22:49
Wachten... schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:21:
[...]

Met een power plug van INNR, dat doe ik wel met meerder apparaten, en houdt daarmee de boel een beetje in de gaten hier.

@Step5

Overigens nog even heel wat anders.
Ik ben dus ook Deconz aan het installeren in een container, maar nu moet ik de USB dongel nog toewijzen aan die container. Ik loop daar alleen een beetje op vast

Er is ergens een script van tteck die een USB Passthrough maakt voor de container die je toewijst (ik kan deze alleen even nergens meer vinden). De andere optie is om een privileged install te doen zoals hier wordt aangegeven. Kan ik dit dan weer makkelijk terug veranderen?

Of is het handiger om die USB passthrough script te gebruiken?
Ze staan zo zien nu hier: https://tteck.github.io/Proxmox/
(Zigbee2mqtt moet je hebben denk ik)

Maar eerlijk gezegd heb ik dit nog niet voor elkaar gekregen. Ik draai Z2M in een VM (met alpine linux meen ik) omdat ik op en gegeven moment geen tijd meer had en het wel moest draaien. En draait op zich prima, al had ik het liever in een container.
Later kwam ik die tteck scripts tegen maar die heb ik dus ook niet geprobeerd. Heb nu wel een extra zigbee stick liggen dus zou wel eens wat kunnen testen, maarja.. tijd :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
stormfly schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:10:
[...]

Nee dat doet heel weinig, ben er nooit zo'n fan van geweest vanwege ontbrekende resultaten.

Een VM heeft gewoon af en toe rekenkracht nodig, je kan beter kijken wat je hebt draaien aan applicaties en of je daar kunt tunen? Bijvoorbeeld kumauptime, een http check of een icmp check daar zal verschil in zitten qua CPU cycles.
Maar ik draai dus al amper wat. Ik heb net mijn andere containers uitgezet en draai nu enkel Home assistant in een VM, meer niet, en mijn Home Assistant stelt echt niks voor. Ik heb Deconz draaien en wat klein integraties en circa 50 automations. Het stelt dus echt niet veel voor.

Ik vond overigens nog deze tutorial, waar ook wordt gesproken over microcode. Is dit iets wat ik nog kan doen? En zijn er uberhaupt dingen qua updates e.d. die ik uit kan voeren zoals drivers etc. Of wordt dit automatisch al goed opgepakt door de Proxmox updates?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Wachten... schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:32:
[...]

Maar ik draai dus al amper wat. Ik heb net mijn andere containers uitgezet en draai nu enkel Home assistant in een VM, meer niet, en mijn Home Assistant stelt echt niks voor. Ik heb Deconz draaien en wat klein integraties en circa 50 automations. Het stelt dus echt niet veel voor.
Als die automations op een een "domme" manier geschreven zijn, bv dat ze elke minuut naar de tijd kijken voor een check. Dan vreten ze CPU, slim programmeren van automations -> lager energie verbruik.
Pagina: 1 ... 39 ... 61 Laatste