Goedenavond allen,
Alvast excuses voor een lange post. Ik heb wat vragen.
Na er al lang over te denken heb ik deze maand besloten eindelijk een eigen thuisserver/homelab aan te schaffen. Ik wil deze 24/7 draaien en voor 2 doeleinden gebruiken:
- Persoonlijke diensten: diensten zoals (maar niet uitsluitend) Jellyfin (en bijkomende services), Nextcloud, Bitwarden, Foto , eBook storage, misschien ooit Home Assistant, etc. (ik heb een grote digitale verzameling die ik verwacht uit te gaan breiden)
- Een homelab waar ik mijn skills kan verbeteren op teshnisch, systeem&netwerk, security gebied: Windows Server (DC), SCCM, Clients (DVWA, Windows, Linux), Hacking systeem, Webserver, Database, Logging&Monitoring stack, etc.
Vanwege beperkte ruimte (en kosten te overzien) wil ik dit in 1 all-in-one systeem (geen gedoe met Synologie erbij o.i.d.). Wel externe disk voor back-ups uiteraard.
Ik heb heel lang gezocht naar een geschikt betaalbaar systeem, waarbij ik het continue lastig vond de juiste balans tussen kosten (aanschaf of stroomverbruik) en (benodigde) performance te vinden (meer cores, ECC of niet, überhaupt enterprise of consumer). Heb gekeken naar refurbished servers en workstations (te hoog verbruik), mini PC's (te beperkte mogelijkheden) etc. etc. maar uiteindelijk na veel wikken en wegen uiteindelijk zelf een systeem samengesteld en gebouwd, waarvan dit de belangrijkste componenten zijn:
- Intel Core i7-11700 (8c/16c).
- 2x32GB DDR4 RAM 3200MHz (2/4 slots, kan nog tot 128GB) > Non ECC dus (ondersteund CPU ook niet).
- Lexar NM710 2TB NVMe M.2 SSD (1,2PB TBW) > Nog 1 M.2 slot en 6 SATA-600 aansluitingen over.
Hierbij heb ik er uiteindelijk, voornamelijk vanwege kosten enz, bewust voor gekozen te "accepteren" dat ik geen ECC kan gebruiken. Dit had ik idealiter wel gehad, maar het is slechts een thuisserver (zonder kritieke werk/klant gegevens) en al deze shit heb ik nu ook gewoon op Laptops zonder ECC opgeslagen/draaien. Ik dacht met dit systeem een perfect systeem gevonden te hebben en lekker aan de gang te kunnen. Op de SSD een deel voor OS/hypervisor reserveren, een deel voor VMs en een deel voor storage, waarbij ik "gewoon" een nieuwe schijf zou toevoegen en aan het logische volume zou toevoegen als ik krap in de ruimte kwam. Geen RAID oid, gewoon op een externe schijf (Seagate Expension oid) wekelijks back-uppen. Echter heb ik het gevoel in een rabbithole te zijn terecht gekomen:
Ik wilde eerst Windows Server installeren en VMs opspinnen via Hyper-V (ik ken Windows redelijk goed), maar kwam uiteindelijk op het spoor van Proxmox. Het Open Source verhaal, maar ook meer ervaring opdoen met Linux based systemen heeft mij doen besluiten om Proxmox als hypervisor te kiezen. Hier begonnen mijn complicaties. Iedereen zegt tegen mij dat ik absoluut ZFS moet gebruiken, zelfs als je maar 1 disk of RAID0 wil toepassen zou het nog tal van voordelen hebben. Ik heb op dit moment nog geen kennis over ZFS. Over ZFS gesproken, Proxmox is niet per se goed in filesharing, dus adviseren veel mensen TrueNas VM op te spinnen. Maar dan moet je wel meteen veel disks hebben om via passthrough een pool te maken voor de NAS. Als je ZFS gebruikt schijnt die consumenten SSD van mij overigens dan weer compleet ongeschikt te zijn, slechte performance en is zo stuk door "amplified" writes en volgens de puristen van het Proxmox forum is Non-ECC RAM trouwens toch ook echt een absolute No-Go...
Nu zou ik graag wat advies krijgen van Tweakers. Ik hoef niet dat jullie mij vertellen wat ik moet doen, ik snap dat ik zelf uiteindelijk mijn eigen keuzes moet afwegen en maken, maar ik ben opzoek naar wat aanbevelingen, meest gebruikte opties, ideeën van ervaren Proxmox gebruikers over de volgende zaken:
- Filesystem Proxmox: Zou ik nou echt baat hebben bij ZFS als filesystem voor Proxmox en is mijn hardware daar wel enigszins geschikt voor? Ik snap dat ECC RAM beter zou zijn, maar dat geldt voor elk filesystem. Moet ik dan toch een andere SSD nemen? Is die SSD "wear-out" door ZFS overdreven? Of kan ik voor mij usecase net zo goed ext4 doen? Wat zijn de grootste nadelen?
- TrueNas: Ik wil dus geen losse NAS. Het hoofddoel van mijn systeem is VM host zijn, niet NAS. Maar na wat lezen lijkt een oplossing als TrueNAS mij best handig en leuk om me te spelen. Ik kan daar dan storage hosten die ik kan mounten en gebruiken op mijn Jellyfin en Nextcloud sever, maar ook mijn prive laptop. Of zou gewoon een NFS/Samba share hosten op de proxmox host of een andere VM toch voldoende (en geschikter voor mijn hardware) zijn voor mij?
- Is het ongebruikelijk om voor Proxmox ext4 te gebruiken en voor TrueNAS pool ZFS? Zitten er voordelen aan ZFS Proxmox+ZFS storage?
- SSD: Als ik dan wel TrueNAS ga gebruiken, is het dan een goed idee om wat tweedehands enterprise SSDs te kopen? Ik zie best wat leuke opties bij Tweakers Vraag en Aanbod. Of is een consumenten (TLC) SSD met goede TBW (>2PB) en Stroomuitvalbescherming ook voldoende
- RAID/Back-up: Als ik dan toch TrueNAS ga gebruiken en daar een aantal SSDs voor ga kopen, adviseren jullie mij dan toch RAIDz toe te passen of is gewoon een simpele back-up dan nog steeds in principe voldoende voldoende? Lijkt met me met zo'n pool moeilijker even terug te zetten als 1 van die (tweedehands) SSDs de geest geeft
Ik hoop dat er wat Tweakers zijn die mij op weg kunnen helpen. Hoe zouden jullie het vanaf hier inrichten of wat zijn mijn opties met bijbehorende voor- en nadelen?
Alvast bedankt!
Jasper