Ik ben mijzelf ook aan het oriënteren in de magische wereld van proxmox.
Ik heb naar Unraid gekeken wat prima werkt, maar ik denk ook dat er voordelen zijn voor mij om met proxmox verder te gaan.
Een aantal vragen waar ik (nog) niet helemaal uit ben :
Stel je wil nextcloud draaien. Dan zijn er een aantal mogelijkheden :
1. Je installeert docker op je proxmox host en draait het vanuit daar.
2. Een LXC container met een OS en installeert daarin nextcloud
3. VM
4. Een LXC container met wat meer resources zodat je bijvoorbeeld docker/portainer gaat draaien voor het hosten van meerdere docker containers.
Nu hebben alle 4 de opties voor en nadelen. Persoonlijk zou ik optie 1 willen overslaan aangezien ik mijn host zo clean mogelijk wil houden.
Optie 3 lijkt mij overkill
Optie 2 en 4 blijven dan over. Nu ben ik nog niet heel bekend met LXC en ik zal waarschijnlijk een hele domme vraag stellen. Maar stel ik heb een 10 cpu cores in mijn host, ik maak een lxc container aan met bijvoorbeeld 2 cores. Kan ik die cores dan nog gebruiken voor andere lxc containers tegelijkertijd ? Of ben je ze net zoals bij een VM kwijt omdat je ze dan bijvoorbeeld hebt toegewezen aan een VM en als die draait zijn ze dus in gebruik ?
Ik weet dat er hier voor- en tegenstanders zijn van beide opties. LXC heeft voordelen en Docker heeft voordelen, ben er zelf nog niet helemaal achter wat voor mij het beste is om te doen.
Mijn doel is in ieder geval een stabiel systeem voor zaken die ik zelf kan gaan hosten zonder afhankelijk te zijn van een microsoft, apple of google.
Denk aan mail, foto's, opslag van bestanden, etc
Wat ik zeker wil gaan draaien :
- Nexctloud, Bitwarden, Adguard of Pihole, etc
- Win 10 VM met een grafische kaart als passthrough om overal in huis met behulp van parsec de hardware
te gebruiken
Verder is de hardware waarschijnlijk overkill maar dat geeft mij ook ruimte om dingen te testen en uit te proberen zoals bijvoorbeeld een mac os VM, of om een idee te krijgen van een magento webshop, wat scripts te maken met python, home automation, etc.
[
Voor 0% gewijzigd door
KraveN op 25-08-2021 01:25
. Reden: typo ]