Zorgen over mijn Kingston A2000 1TB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi555
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-06 16:11
Hoi allen,

Onlangs een nieuwe build gedaan, met deze Kingston A2000 1TB. Alles werkt prima, alleen ik vraag me af of ik me zorgen moet maken . Ik heb de SSD op advies gekocht kijkende bij de best buy guide desktop build van Tweakers:

reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2020

Gek dat ik de reviews niet goed heb gelezen, ik zie net dat er 6 mensen hebben gerapporteerd dat hun SSD na enkele weken of maanden stuk is gegaan. Daar gaat je data dan!

Mijn vraag is in hoeverre ik me zorgen moet maken dat de mijne er binnenkort ook aan gaat. Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor YT, gamen etc. op 1080p (bijv. BFV). Geen zware video editing taken of iets, als dat uitmaakt.

Link naar De Kingston A2000 1TB reviews: https://tweakers.net/pric...ngston-a2000-1tb/reviews/

Alvast bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door Rudi555 op 27-11-2020 01:18 . Reden: Extra linkje ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Zolang je vaak genoeg back-ups maakt is het risico niet zo groot. Dus ik zou eerder daar op focussen.

Verder is de A1000 een instap SSD, dus kwalitatief zal het nooit fantastisch zijn. Daar is de prijs ook naar.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:57
Zoals @nelizmastr aangeeft: Backups!
Dan hoef je jezelf géén zorgen te maken over verloren data.
Mocht de schijf er dan onverhoopt op korte termijn mee stoppen (wat overigens met élke schijf kan gebeuren) dan heb je altijd data nog.
Daarnaast lijkt het me dan ook gewoon een kwestie van garantie van de fabrikant.

Ergo, zolang je netjes je backups maakt is er niets om je zorgen over te maken

edit:typo

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Het blijft een soort van loterij, heb 'identieke' SSD's de tegelijk gekocht waren over een span van 6 jaar kapot zien gaan ongeveer 25 stuks waarvan er nu nog 18 draaien ofzo. Samsung 250GB's een aantal draait nu nog en sommige vielen uit na een bsod andere stopte gewoon na een reboot of gaven steeds meer problemen op den duur als in langzaam opstarten/afsluiten. Gooi je de SSD door smart test heen krijg je geen enkele waarschuwing en alles is in orde, 'health' staat dan gewoon op 95% ofzo.

Dus of je nou een Samsung/Intel/Crucial of Kingston koopt het blijft geluk hebben.

Zorg gewoon dat je belangrijke data een backup krijgt (of syncen met Onedrive/Google Drive/Dropbox).

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi555
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-06 16:11
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb bijv. ook nog een PC uit 2011, die heeft een 'oude' hdd van 1TB, en die doet het nog steeds. Wel wat slomer geworden natuurlijk. Is de levensduur van SSD's, en dan met name M2 werkelijk korter of 'questionable'?

Ik zat nog te denken aan wat extra ruimte, aan de 1TB M2 SSD van Samsung. Dit merk leek me meer kwaliteit, maar was ten tijde van het bouwen van mijn build een stuk duurder. Maar die van Samsung is dus ook niet persé meer betrouwbaar?

Ik zal dan nu en dan inderdaad een backup moeten gaan doen. Best hatelijk, maar misschien zoiezo een best practise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederikbb
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 17:02
Ik denk dat het inderdaad gewoon pech was voor de personen die de reviews hebben geplaatst. De reviews op andere websites zijn positiever.

[ Voor 86% gewijzigd door Diederikbb op 27-11-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederikbb
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 17:02
*

[ Voor 100% gewijzigd door Diederikbb op 27-11-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-07 20:22
Rudi555 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:10:
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb bijv. ook nog een PC uit 2011, die heeft een 'oude' hdd van 1TB, en die doet het nog steeds. Wel wat slomer geworden natuurlijk. Is de levensduur van SSD's, en dan met name M2 werkelijk korter of 'questionable'?
Het is gewoon een kwestie van omstandigheden (gebruik, zorgvuldigheid, kwaliteit van overige componenten) en mazzel hebben: de een overkomt het niet (uitval) en bij de ander aan de lopende band.

Maar die harddisk is écht niet trager geworden, de PC zijn OS waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:53
Ik zal dan nu en dan inderdaad een backup moeten gaan doen. Best hatelijk, maar misschien zoiezo een best practise.
Hoezo hatelijk? Je hebt systemen die perfect volgens "set & forget" werken hoor.

Google Backblaze maar eens, veel goede reviews. Ikzelf heb Crashplan for Small Businesses, maar da's 10 euro per maand, en dus niet voor de privé bedoeld.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-06 20:16
Ikzelf heb ook een defecte A2000 gehad (BSOD's met stornvme.sys melding), en als je dan zoekt op de problemen loopt het Internet ervan over.

Zelf zou ik niemand een A2000 aanraden. Ik ben dan wel bevooroordeeld, echter is er dus veel te vinden over de betrouwbaarheid wat mijn mening ook staaft.

Dat hij goed uit de test kwam wat betreft prijs/prestatieverhouding begrijp ik, maar daarin wordt de betrouwbaarheid niet meegenomen. Daaruit beredeneert snap ik dan weer niet dat hij al tijden goed uit de test komt. Dit wordt een beetje weggemoffeld als zijnde; 'ach, mensen hebben gewoon pech gehad', maar ik vind toch daadwerkelijk meer issues met de A2000 dan met andere SSD's.

Maar goed, er zitten ook goede tussen, en misschien is het met een firmware-update op te lossen, maar dat risico loop ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:58
Backup is altijd verstandig. Opslag mediums gaan nu eenmaal kapot. Ongeacht welk merk of type je aanschaft. Maar het gebeurt bijna altijd als je al een tijdje geen backup hebt gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 16:46
JeRyZ schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:18:
Ikzelf heb ook een defecte A2000 gehad (BSOD's met stornvme.sys melding), en als je dan zoekt op de problemen loopt het Internet ervan over.

Zelf zou ik niemand een A2000 aanraden. Ik ben dan wel bevooroordeeld, echter is er dus veel te vinden over de betrouwbaarheid wat mijn mening ook staaft.

Dat hij goed uit de test kwam wat betreft prijs/prestatieverhouding begrijp ik, maar daarin wordt de betrouwbaarheid niet meegenomen. Daaruit beredeneert snap ik dan weer niet dat hij al tijden goed uit de test komt. Dit wordt een beetje weggemoffeld als zijnde; 'ach, mensen hebben gewoon pech gehad', maar ik vind toch daadwerkelijk meer issues met de A2000 dan met andere SSD's.

Maar goed, er zitten ook goede tussen, en misschien is het met een firmware-update op te lossen, maar dat risico loop ik niet meer.
Ook op Tweakers is er behoorlijk over gediscussieerd. Oorzaak zijn NVMe power saving states (APST) icm deze drive. Ik heb zelf ook wekenlang issues gehad met deze SSD en werd er bijkans knettergek van. Na het meegeven van een kernel parameter (Linux) draait het echter al maandenlang stabiel; simpel gezegd wordt de 'meest aggresieve' power saving state niet meer gebruikt. Maar dat soort serieus getweak zou inderdaad niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 14:40
zordaz schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:29:
[...]

Ook op Tweakers is er behoorlijk over gediscussieerd. Oorzaak zijn NVMe power saving states (APST) icm deze drive. Ik heb zelf ook wekenlang issues gehad met deze SSD en werd er bijkans knettergek van. Na het meegeven van een kernel parameter (Linux) die draait het echter al maandenlang stabiel; simpel gezegd wordt de 'meest aggresieve' power saving state niet meer gebruikt. Maar dat soort serieus getweak zou inderdaad niet nodig moeten zijn.
Welke parameter is dit? Dit is niet met de bios te regelen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 16:46
Brent schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:52:
[...]

Welke parameter is dit? Dit is niet met de bios te regelen?
Het is een parameter die in Linux middels de bootloader (in mijn geval Grub) moet worden meegegeven, zal hem later vandaag nazoeken.

/edit: het gaat om een aanpassing in /etc/default/grub:
GRUB_CMDLINE_LINUX="nvme_core.default_ps_max_latency_us=5500"

Daarna moet je uiteraard een update-grub draaien.
Als je op WWW zoekt naar deze parameter ontdek je wat er eventueel aan andere instellingen mogelijk is. Het kan nog wat voorzichtiger (andere latency), maar dan wordt er best wat meer stroom verbruikt.

Het is trouwens niet alleen bij de Kingston A2000 dat deze parameter problemen oplost, het komt echt vaker voor. Mijn conclusie is dat de nvme power saving states nog onvoldoende uitgekristalliseerd zijn en er daarom combinaties moederborden + SSD's bestaan die problemen geven. Het is simpelweg nog geen proven technology. De problemen staan los van het gebruikte OS. Helaas geeft Kingston zelf niet thuis en hebben de verkopende winkels hier gewoon te weinig kennis van.

[ Voor 59% gewijzigd door zordaz op 12-01-2021 14:21 ]

Pagina: 1