Nieuwe fan van Team Proxmox meldt zich!
Mijn thuis-'cluster' bestaat op dit moment uit dit stapeltje recycle-hardware:
- Node 1 - Dell Optiplex 7010 (i5-3470), 12GB ram, Samsung 840EVO 250GB
- Node 2 - Dell Optiplex 7010 (i5-3470), 16GB ram, WD Blue 1TB SSD
- Node 3 - Homebrew i5-2500, 8GB ram, Samsung 840EVO 120GB
En zodra ik de apps die er op draaien heb gemigreerd naar VM's (en de issues waar ik op dit moment tegenaan loop heb gefixt), dan voeg ik daar ook nog aan toe:
- Intel NUC5CPYH (Celeron N3050), 8GB ram, Samsung 850EVO 120GB
Qua VM's / containers draai ik op dit moment nog redelijk summier:
- Nextcloud (LXC)
- Logitech Media Server (LXC) - voor mijn Squeezebox
- piHole (LXC)
- Home Assistant (KVM)
- Minecraft server (LXC)
Daar moet op korte termijn nog bij komen:
- Plex (nu nog bare-metal op de NUC)
- Unify Network Controller (nu nog bare metal op de NUC)
- Een (nog te kiezen) monitoring / beheer oplossing zoals Zabbix, Landscape, Cockpit oid.
Alle nodes hebben dus een single SSD, met een enkele ZFS rpool. Heb voor ZFS gekozen vanwege de mogelijkheid tot snapshots en alle goede verhalen die ik er over las. Of het de beste keuze is geweest voor mijn use-case ben ik nog niet helemaal uit.
De clustering-functionaliteit is iig echt awesome. De mogelijkheid om met (vrijwel) 0 downtime VM's & containers te migreren van de ene node naar de andere is pure magie!
Maarrrrrr dit komt wel tegen een prijs - met de huidige beperkte load worden (ws. door de combi ZFS + clustering?) mijn huidige SSD's al behoorlijk hard geraakt in de write cycles, in ieder geval de Samsungs.
Op node 1, waar ik een paar maanden geleden mee begonnen ben en die het langste draait, staat de wearout nu al op 23%, waarbij die laatste 3% van de afgelopen maand is.
Kortom, daar moet ik niet heel veel meer belasting op los laten, anders gaat het nog harder.
Maar dat is juist wel het plan - wat nu nog op de NUC draait moet ook nog erbij en de VM's zullen alleen maar intensiever gebruikt gaan worden.
Dus nu eerst op zoek naar vervanging voor de Samsung SSD's. Heb de
Intel D3-S4510 op het oog. De Samsungs zou ik dan enkel nog gebruiken voor 'static' data zoals VM-templates, ISO's, backups en mediabestanden.
klopt mijn verwachting dat ik daarmee voorlopig even door zou moeten kunnen groeien?