Ik heb bij mijn werkgever een 3node cluster draaien incl. CEPH dat draait op basis van EPYC (Rome), SSD's, een sloot aan geheugen en 10Gbit ethernet. Dat draait prima echter verlies je 1/3 van je storage. 3node is echt absoluut het minimum en ik denk dat het beter tot zijn recht komt met min. 5 nodes.frv schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:27:
Al jaren een tevreden freenas klant maar de single point of failure zit me dwars. NAS mobo stuk = alles down die er aan hangt.
Zat te denken aan proxmox cluster (via zuinige server topic kan je een node draaien aan 5 a 8 watt per node) met eventueel glusterfs/ceph. Heb al 1 proxmox bak en plan een 2de. Een 3de is er dan al snel bij he :-)
Ceph en erasure coding lijkt me gecompliceerd. Met glusterfs is dat precies eenvoudiger dus neig naar gluster.
Samba met ctdb of windows fileserver in cluster erop en meteen een HA cluster.
Toevallig mensen die dit draaien hebben ? Zfs met freenas is natuurlijk rock solid maar blijft al je eieren in 1 mand leggen en moeilijk up te graden (telkens 6 disks erbij (raidz2 6 disk vdevs)).
Zelf heb ik een 2node cluster incl, een truenasje er tussen en zo gaan we ook onze failover cluster opbouwen. Voordeel is dat je met een truenas periodiek snapshots kan maken en die weer kan repliceren naar een 2e truenas. Mocht je HA willen met freenas/truenas dan kun je daar een licentie voornemen.
Gluster is door een kameraad van mij afgeraden op basis van zijn ervaring met gratis storing (ik kan weleens navraag voor je doen waarom).