Ik heb lange tijd getwijfeld om een quadcopter aan te schaffen, met name de grootte van de drones heeft mij altijd weerhouden er eentje te kopen. Toen ik las over de Mavic Pro was ik direct verkocht, al was het alleen aan het concept.
Nu een paar maand verder komen de Fly More Combo's in mondjesmaat op voorraad bij de diverse verkooppunten. Het enige dat mij nu nog tegenstaat is de Nederlandse wetgeving.
Allereerst vraag ik mij af of hier al een discussietopic over is, deze kan ik namelijk niet vinden hier op Tweakers.net
Nu blijf ik toch met veel onduidelijkheden zitten t.a.v. de wetgeving waar ik graag over zou discussiëren. Onder andere:
1.
De wetgeving t.a.v. drones staat op het punt om gewijzigd te worden. Is er al een globale beeldvorming hoe deze eruit komt te zien? Als de vrijheid om met onze drones te vliegen nog verder wordt ingeperkt wordt een drone steeds minder interessant.
2.quote: Regeling modelvliegen
de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom;
Dit betekend dat er vrijwel geen ruimte overblijft om wél te vliegen. Hoe 'hard' is deze wetgeving. Als ik de review van Tweakers bekijken zie ik ze o.a. vliegen over/naast een rijksweg, aaneengesloten bebouwing, industrie- en havengebied. Is Tweakers hier (volgens jullie) de fout in gegaan? De regels kunnen in mijn ogen namelijk compleet verschillend geïnterpreteerd worden.