OK, ik draag ook maar ff m'n steentje bij...
Ik

ook op MSN. Het is weer eens een initiatief van het lelijke Micro$oft om grote gemeenschappen van andere IM gebruikers (voornamelijk ICQ) op te delen in twee markten, die zonder prachtige initiatieven als odigo, jabber, imici, etc. nog nieteens compatible met elkaar zijn.
Verder werkt MSN dus echt iritant. Ik herken alle nadelen die anderen hier noemen (geen offline berichten, het werkt met e-mail adressen ipv. nummers, mensen veranderen steeds hun nick of gebruiken hele uitspraken als nick, meteen popup venster als bericht binnen komt, etc.).
MSN is inderdaad voor de kleuters die al hotmail gebruiken of het toevallig als eerste zien als ze internet explorer op de nieuwe PC van pa of ma opstarten.
ICQ is gewoon veel betrouwbaarder dan MSN, qua versturen van berichten (vermeende 'traagheid' en zo heb ik in eerdere reacties al wat over gezegd), het versturen van offline berichten en file transfers.
SMS is nog nieteens het voornaamste argument voor mij om ICQ beter te vinden (wordt wel vaak hier genoemd). Dat is gewoon niet het hoofddoel van ICQ (ookal werkt het bij mij perfect, ook als mensen vanaf hun mobieltje weer een reply sturen

).
Het is ook nog eens de voorstelling die ik (en met mij denk ik meerdere mensen) heb van de toepassing van een IM: Met mijn kabel internet aansluiting en computer die de hele dag aan staat ben ik gewoon altijd online. ICQ wordt hierbij vooral een soort 'telefoon' voor me: Iedereen kan me een bericht sturen wanner hij/zij wil en ik stel zelf in of ik meteen door een bericht lastig gevallen wil worden: Als ik niet alles meteen wil lezen gooi ik gewoon m'n ICQ dicht en zetten de ICQ servers de berichten voor me in een queue, of ik laat m'n ICQ open, laat alles binnen komen met alleen de notificatie in de system tray en lees ze wanneer het me uit komt.
Bij MSN messenger word je (vooral vanwege het chat box karakter) gewoon DIRECT lastig gevallen als er een bericht binnen komt en je bent ergens anders mee bezig.
Tuurlijk ben ik het ook wel eens met de nadelen van ICQ: Het programma is vrij lomp met veel ongebruikte features en soms wat onlogisch in elkaar zittende menu's. Maar daar is een oplossing voor: ICQ 99 of 98a. Vooral 98a is lekker eenvoudig en bevat precies dat alles waarmee ICQ groot is geworden, zonder overbodige features. En het werkt nog steeds, volgens mij.
Ook het geheugen- en schijf gebruik van ICQ bij een omvangrijke contact list erken ik als nadeel, maar met de huidige pc's mag dit absoluut geen overwegend nadeel meer zijn.
Ook het nadeel van ICQ dat je contact list lokaal op je computer staat is een door mij erkend probleem. Niet voor niets dat ik aan het kijken ben naar alternatieven als Jabber (bewaart volgens mij ook contacts op server?) of zelfs het zelf ontwikkelen van een ICQ client die de database ergens op m'n server opslaat.
Een alternatief als jabber ben ik dan ook serieus aan het overwegen. Ook vanwege het feit dat het naast ICQ ook MSN ondersteunt, zodat ik wel compatible kan zijn met de groter wordende groep MSN gebruikers.
Maar de MSN client van Microsoft komt er bij mij in GEEN geval op. Ik heb ook wel eens gehoord dat de MSN client stiekem spyware bevat waarmee dingen als serials van geïnstalleerde software en zo worden meegestuurd en opgeslagen bij microsoft. Weet iemand of dit waar is?
Ik probeer het moeten overstappen op MSN gewoon zo lang mogelijk te rekken (wat iig. met betrekking tot mede-tweakers wel zal lukken, als ik hier de reacties zo lees

).
Ik hoop eigenlijk ook dat er nog eens een officiele, RFC ondersteunde, IM standaard komt. Die zou M.I. dan wel moeten voorzien in dingen als bewaren van offline messages op de server, messaging, chats, file transfers, etc. En een universele identificatie standaard zoals bv. de nummers à la ICQ.
Maar ik ben bang dat ook ik er uiteindelijk aan moet geloven.
En dat is echt frustrerend :(:(

. Ik ben een ICQ gebruiker van het eerste uur en heb het netwerk zien uitgroeien tot een groot aantal gebruikers dat gewoon lekker met elkaar kan communiceren en wat qua zenden van offline berichten en zo gewoon ook lekker werkt (en het systeem van 'nummers' ipv. e-mail adressen of nietszeggende nicks bevalt me ook wel, je hebt gewoon een identificatiepunt voor iedereen). En dan komt dat #$%(*#$%$#*% microsoft er weer tussen met een client die ze aan iederen opdringen, nog nieteens 1/10x zo goed werkt als ICQ maar waar iedereen wel verplicht wordt om op over te stappen omdat iedere makkelijk beïnvloedbare eikel erop overstapt.
Dus moet ik straks om nog met andere mensen te kunnen communiceren via een IM verplicht van MSN gebruik maken, terwijl het een eerste klas bullshit programma is waar niks van deugt, op die enkele voordeeltjes (contacts op server, smileys, etc.) na.
Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.