Toon posts:

Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ronald.42 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:37:
Hoe gaat het bij jullie met de paprika's en pepers buiten?
Die van mij vinden het niet leuk buiten, groei lijkt gestopt en ze kijken ook niet echt blij...

Ze vinden het koud en zijn die harde wind ook een beetje zat denk ik...
De groei lijkt bij mijn peperplanten ook gestopt. Maar ze zien er nog goed uit. We hebben helaas meer nachten onder de 10 graden, dan ik had gehoopt.

Gisteren wél mijn eerste oogst naar binnen gehaald. Hopelijk perst het plantje van Copermans er veel meer uit.

Ik heb ze in de vriezer liggen aangezien ik nog niet weet wat ik met deze kleine aantal pepertjes wil gaan doen.

Idee/voorstel
Ik lees regelmatig dat jullie verschillende recepten herhaaldelijk gebruiken maar zelden met de omschrijving erbij.
Kunnen we hier de recepten beschrijven die gemaakt worden van de gekweekte groeten/kruiden? Eventueel met een #favrecept zodat je het gemakkelijker kan zoeken. Of een eigen topic er voor.

Just a thought… O-)

Meer dan ik dacht...

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het was vanacht vijf graden :) Dat duurt bij mij nog wel even, zelfs de overwinteraars hebben nog niks. Dat is wel raar eigenlijk met die plantjes van het tuincentrum, die hangen wel al vol.

Mijn plantjes vinden het trouwens prima buiten, ze groeien niet superhard nee. Het is ook ander weer dan vorig jaar rond deze tijd.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Picaro
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:20
Vannacht was er in sommige delen van het land vorst aan de grond.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:16
streamnl schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 06:45:
[...]

De groei lijkt bij mijn peperplanten ook gestopt. Maar ze zien er nog goed uit. We hebben helaas meer nachten onder de 10 graden, dan ik had gehoopt.

Gisteren wél mijn eerste oogst naar binnen gehaald. Hopelijk perst het plantje van Copermans er veel meer uit.
[Afbeelding]
Ik heb ze in de vriezer liggen aangezien ik nog niet weet wat ik met deze kleine aantal pepertjes wil gaan doen.

Idee/voorstel
Ik lees regelmatig dat jullie verschillende recepten herhaaldelijk gebruiken maar zelden met de omschrijving erbij.
Kunnen we hier de recepten beschrijven die gemaakt worden van de gekweekte groeten/kruiden? Eventueel met een #favrecept zodat je het gemakkelijker kan zoeken. Of een eigen topic er voor.

Just a thought… O-)
Kijk/vraag anders eens hier: Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2

Pepertjes kun je goed fermenteren voor hot sauce...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Picaro
Ik kwam nog een foto tegen van een roofwants, die bezig was met het leegzuigen van een larve van de coloradokever. De foto heb ik gemaakt met mijn aftandse iPhone 4 en is daarom niet zo duidelijk als ik zou hebben gewenst, maar met het blote oog was destijds duidelijk te zien, dat het slachtoffer wel degelijk een larve van de coloradokever was.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-05 11:33

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Bananenplant schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:30:
[...]

sambal op brood met pindakaas
Dat is echt de ideale combi met pindakaas! (maar ik gruwel dan ook van die Amerikaanse gewoonte om gezoete pindakaas samen met jam te eten. Zal wel komen doordat we hier opgroeien met pindasaus, dan is sambal een logische keuze).

Hier groeit alles dapper door in potten op het balkon, maar echt vlotten doet het nog niet. Gelukkig is het zonnig hoekje, maar echt warm, nee, vanmorgen vroeg weer rijp op het dak - die 1,6 van Buienrader lijkt me optimistisch!

[Voor 4% gewijzigd door VeertienKaVier op 24-05-2023 09:48]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:09

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
[...]

Ik eet de laatste tijd bijna elke dag sambal op brood met pindakaas, waarbij recepten met habanero's of Madame Jeanettes veruit favoriet zijn. Volgend jaar moet ik echt zelf Madame Jeanettes gaan kweken, die dingen zijn echt geniaal lekker.
Jeanettes zijn hier ook mijn favoriet, eerst al die hinten van tropisch fruit waarna ineens de hitte in kickt. Heerlijk! Vorig jaar had ik twee planten die me een goede opbrengst gegeven hebben waarvan een groot deel nog in de vriezer ligt.

Neem 8 pepers en blend die samen met een pot Kesbeke piccalily saus. Geeft een heerlijke sambal die bij mij overal bij gaat 😀

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hier nog 6C buiten gehad in de nachten. Maar gaat weer langzaam omhoog zag ik:

Nu nog keer regen om die ton weer te vullen..... 8)7

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Picaro
Ronald.42 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:37:
... en zijn die harde wind ook een beetje zat denk ik...
Daarom zou ik paprika's binnen pas rond begin tot half april zaaien, dan zijn ze eind mei net mooi van formaat om ze buiten te planten. Eventuele harde wind deert ze dan niet. Wel zou ik ze dan wat dieper in de grond planten, paprikaplanten verdragen dit heel erg goed en vormen dan zelfs nieuwe wortels vanuit dat gedeelte van de centrale stengel dat onder de grond is verdwenen.

Ooit heb ik een keer een rij paprikaplantjes veel te vroeg in de vollegrond gepoot, op 26 april 2019, gezaaid op 17 maart. Het was in april al mooi zomers weer en de plantjes waren er qua formaat eigenlijk wel aan toe om in de vollegrond geplant te worden, dus ik heb het er toen maar op gewaagd.

Op 7 mei 2019 echter zijn deze plantjes door vorst aan de grond finaal afgevroren. Tot mijn verbazing botten ze later vanuit de grond, vanuit de knopen van de centrale stengel, die onder de grond waren begraven, weer uit. De vorst had de ondergrondse delen van de plantjes niet aan kunnen tasten.

[Voor 9% gewijzigd door Picaro op 24-05-2023 10:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Picaro
De tomaten en hete pepers groeien als kool op de vensterbank. Een week geleden ben ik begonnen met ze op te potten in Jiffy-pot turfpotjes.

Over een paar dagen plant ik de tomaten in de vollegrond, bij mijn bouwhekken. Als het even kan, maar niet altijd, net hoe het uitkomt, houd ik me hierbij aan de BD zaaikalender van Maria Thun/BTV Elderveld https://www.btv-elderveld...thun-s-zaai-en-werkagenda

Een maand geleden, op 25 april, stonden ze er zo bij. De tomaten zijn de hete pepers naar verwachting flink voorbij gestreefd.

[Voor 19% gewijzigd door Picaro op 24-05-2023 11:35]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Picaro schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:29:
[...]

Daarom zou ik paprika's binnen pas rond begin tot half april zaaien, dan zijn ze eind mei net mooi van formaat om ze buiten te planten. Eventuele harde wind deert ze dan niet. Wel zou ik ze dan wat dieper in de grond planten, paprikaplanten verdragen dit heel erg goed en vormen dan zelfs nieuwe wortels vanuit dat gedeelte van de centrale stengel dat onder de grond is verdwenen.
De mijne zijn ook zo klein dat ze geen last hebben van de wind, maar als ze groter zijn komt het ook wel goed. Misschien beschadigen ze een beetje maar er komen sterkere bladeren voor terug.

De uitdrukking kasplantje komt ergens vandaan ;)

/▌

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-05 15:28
[...]

Ik eet de laatste tijd bijna elke dag sambal op brood met pindakaas, waarbij recepten met habanero's of Madame Jeanettes veruit favoriet zijn. Volgend jaar moet ik echt zelf Madame Jeanettes gaan kweken, die dingen zijn echt geniaal lekker.
Hier ook :)
Ik doe er meestal nog banaan bovenop. Gezien je naam zeker ook voor jou een aanrader :+

Bij mij gaan er verbazingwekkend veel pepers op aan sambal en hot sausjes.

XBox: Ronsterrrrr || PSN: Ronster_Jona

• Paulus07
  • Niet online
Laatst ook nog deze gekocht bij de action voor wat extra steun bij planten mocht het nodig zijn: https://www.action.com/nl...ollection-plantenstokjes/

:P

50 stokjes voor 93 cent.

• Paulus07
  • Niet online
Hoe zijn jullie trouwens aangestoken door het moestuin virus?
Bij mij was deze belg verantwoordelijk :P https://www.youtube.com/@MoestuinTV

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Paulus07 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:35:
Volgens mij kwam het door de Fresheads bij Lidl (soort AH moestuinmaatjes maar dan van Lidl)

/▌

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:31

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Paulus07 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:35:
Gardeners World op BBC. (iedere vrijdag om 21u irc)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Joindry schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:29:
Gardeners World op BBC. (iedere vrijdag om 21u irc)
Monty, Britain's favourite gardener O+ (en niet enkel van de UK, vermoed ik :D )
Wat een heerlijk Brits, heilzaam en rustgevend programma toch :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Picaro
Tomaten en hete pepers

[Voor 32% gewijzigd door Picaro op 25-05-2023 11:40]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Is dat hun vaste plek of was dat handig water geven? ;)

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Picaro
Marzman schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:50:
Is dat hun vaste plek of was dat handig water geven? ;)
Handig watergeven ;)

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:33

Metalfreak

Hoije woh!

Paulus07 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:08:
Hier voor de aller eerste keer begin van het jaar begonnen met zaaien van pepers, paprika's en cherry tomaten. Kwam ze tegen bij de action en de paprika's daarna ook vanuit de supermarkt groente bewaard.
Die zaadjes van de Action voor cherrytomaten, daar had ik vorig jaar een enorme oogst van 3 plantjes, met zoveel tomaatjes dat ik op een gegeven moment niet meer wist waar ik ermee naartoe moest :D Dit jaar heb ik ze ook geplant, maar staan ze nog binnen in het kweekbakje in de aanbouw die vol in de zon staat, maar ze groeien echt maar héél langzaam en zijn nog niet groot genoeg om buiten te zetten. En nog niet de helft van de zaadjes is überhaupt uitgekomen.

Paprika's hetzelfde, groeien ook voor geen meter, terwijl ze wel warm en zonnig genoeg staan (ook nog binnen) Terwijl diegenen van het tuincentrum die wel al buiten staan wel flink groeien.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 12:36
Metalfreak schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:06:
[...]

Die zaadjes van de Action voor cherrytomaten, daar had ik vorig jaar een enorme oogst van 3 plantjes, met zoveel tomaatjes dat ik op een gegeven moment niet meer wist waar ik ermee naartoe moest :D Dit jaar heb ik ze ook geplant, maar staan ze nog binnen in het kweekbakje in de aanbouw die vol in de zon staat, maar ze groeien echt maar héél langzaam en zijn nog niet groot genoeg om buiten te zetten. En nog niet de helft van de zaadjes is überhaupt uitgekomen.
Jammer alleen dat het velletje van die tomaatjes vrij stug is. Ik vond ze niet zo lekker. Maar wel prima om te pureren ;)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Cis schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:35:
[...]

Jammer alleen dat het velletje van die tomaatjes vrij stug is. Ik vond ze niet zo lekker. Maar wel prima om te pureren ;)
Die kleine ovale tomaatjes aan een struik? Die waren prima. Had ik dit jaar eigenlijk ook weer moeten doen.

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Metalfreak schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:06:
[...]

Paprika's hetzelfde, groeien ook voor geen meter, terwijl ze wel warm en zonnig genoeg staan (ook nog binnen) Terwijl diegenen van het tuincentrum die wel al buiten staan wel flink groeien.
Oh heb van die cherry tomaten 4 planten staan hier en de andere 2 bij mijn ouders gezet :P
Had er 6 opgekweekt met succes. Staan nu buiten sinds 1,5 week en zijn al 40cm hoog nu. 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:33

Metalfreak

Hoije woh!

Cis schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:35:
[...]

Ach, ik ben sowieso geen tomatenliefhebber om ze zo los en rauw te eten, heb er soep van gemaakt en voor door de pasta waren ze meer dan prima. Al vonden vrienden ze ook prima prima rauw te eten.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

De pepers doen het hier echt geweldig _O-

Beetje laat gezaaid (eind maart/begin april), 3-4 jaar oud zaad, paar weken ontkiemen waarbij 90% niks deed, varenrouwmugjesplaag die waarschijnlijk lekker van de jonge wortels gesmuld hebben, zaailingen verplant met wat uitval, 5 stuks overgehouden en nu al weken 0,0 groei. Echt een succesverhaal dit jaar :+

[Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 25-05-2023 22:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Metalfreak schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:28:
[...]

Ach, ik ben sowieso geen tomatenliefhebber om ze zo los en rauw te eten, heb er soep van gemaakt en voor door de pasta waren ze meer dan prima. Al vonden vrienden ze ook prima prima rauw te eten.
Ik vind tomaten ook niet top om zo te eten..
Maar de oplossing: snij hem door midden een beetje peper en zout strooien en ze zijn ineens wel heel lekker.

Door een salade vind ik ze ook wel prima trouwens.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online
Slonzo schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:21:

Beetje laat gezaaid (eind maart/begin april), 3-4 jaar oud zaad, paar weken ontkiemen waarbij 90% niks deed, varenrouwmugjesplaag die waarschijnlijk lekker van de jonge wortels gesmuld hebben, zaailingen verplant met wat uitval, 5 stuks overgehouden en nu al weken 0,0 groei. Echt een succesverhaal dit jaar :+

[Afbeelding]
Dan zijn die van mij best wel prima nog..
Zal morgen wel even weer een paar plaatjes schieten ondanks dat de trots van toen ze nog i de vensterbank stonden wel wat gekrompen is.. :+

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Picaro
Voor wie geïnteresseerd is in tomatenrassen en bijvoorbeeld de smaak, die van ras tot ras varieert, raad ik de website van FruitLent aan.

https://www.fruitlent.nl/onze-collectie-tomaten/

Het is een enorme lijst van rassen die ze zelf uitgeprobeerd hebben.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Picaro
Stokslaboon Westlandse komt op. Een van de lekkerste sperziebonen die ik tot nu toe geprobeerd heb.

[Voor 7% gewijzigd door Picaro op 26-05-2023 11:22]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online
Daar zijn ze dan weer eens, hebben het wel even moeilijk gehad denk ik.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Picaro
Ronald.42 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:47:
Daar zijn ze dan weer eens, hebben het wel even moeilijk gehad denk ik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Plantjes zien er wel goed uit. Mooi glanzend en gezonde groene kleur.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Picaro
Koolplantjes verpoten

Met een kleine aaraarder heb ik eerst een ondiepe geul getrokken. Daar vervolgens enkele gieters kanaalwater in gegoten, om vervolgens de koolplantjes erin te poten. Afstand in de rij 60 cm. Van de koolplantjes heb ik overigens steeds de helft van het jonge blad afgeknipt, om overmatige verdamping te voorkomen. Koolplantjes hebben over het algemeen niet echt een mooi solide wortelkluit, en hebben wanneer na verplanten de zon erop staat te bakken al snel de neiging om te verwelken, wat het aanslaan natuurlijk weer vertraagt.

Tussen de koolplantjes in heb ik wat jonge slaplantjes gepoot. Deze had ik op 5 mei breedwerpig gezaaid, een mengsel van overjarig slazaad, waarvan één soort in het bijzonder, Solmar Lollo Rossa, tegen de verwachtingen in toch nog goed opkwam. Slazaad verliest na verloop van tijd vrij snel aan kiemkracht.

Koolsoorten: rode kool Lodero F1, rode spitskool Redruth F1, palmkool Yurok F1

De koolplantjes heb ik van te voren opgekweekt in een koude bak, onder glas dus. Gezaaid op 17 april.

[Voor 14% gewijzigd door Picaro op 27-05-2023 08:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:52
Slonzo schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:21:

[Afbeelding]
Hier een beetje hetzelfde verhaal, eerste zaaipoging 3 planten ontkiemd, die staan nu lekker buiten en zijn aardig formaat. Ronde daarna nog een poging gedaan en heb nu 4 kleine plantjes ook buiten staan alleen die groeien totaal niet echt. Misschien de nachten nog wat te koud.

Heb geen idee meer wat wat is, alles is door elkaar heen gegaan 😂. Wordt leuk.

Tomaten wilden ook niet die heb ik net opnieuw gezaaid maar die zijn altijd wel snel. Komkommers en courgette staan wel al in de volle grond die gaan lekker en de aardbeien hebben het ook al prima naar hun zin!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

HansAnders07 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:26:
[...]

Hier een beetje hetzelfde verhaal, eerste zaaipoging 3 planten ontkiemd, die staan nu lekker buiten en zijn aardig formaat. Ronde daarna nog een poging gedaan en heb nu 4 kleine plantjes ook buiten staan alleen die groeien totaal niet echt. Misschien de nachten nog wat te koud.

Heb geen idee meer wat wat is, alles is door elkaar heen gegaan 😂. Wordt leuk.
Een tomaat en een peper is nog wel uit elkaar te houden ;)

/▌

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een komkommerplant die alleen aan de bovenkant bladeren heeft. De plant heeft in het begin iets te koud gestaan in de bijkeuken waardoor de bladeren aan de zijkant van de stengel afstierven. Het ziet er nu dus nogal zielig uit, hoewel er nog wel steeds nieuwe bladeren aan komen en inmiddels ook een nieuwe komkommer begint te groeien.

Aan de zijkanten van de stengel groeit echter niks en ik kan me voorstellen dat de plant slecht groeit doordat het water zo'n lange afstand moet afleggen.

Kan ik nog iets doen om deze plant wat te verbeteren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ligt zo'n plant normaal niet gewoon plat in het zand?

/▌

Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee