Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 55 ... 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ronald.42 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:37:
Hoe gaat het bij jullie met de paprika's en pepers buiten?
Die van mij vinden het niet leuk buiten, groei lijkt gestopt en ze kijken ook niet echt blij...

Ze vinden het koud en zijn die harde wind ook een beetje zat denk ik...
De groei lijkt bij mijn peperplanten ook gestopt. Maar ze zien er nog goed uit. We hebben helaas meer nachten onder de 10 graden, dan ik had gehoopt.

Gisteren wél mijn eerste oogst naar binnen gehaald. Hopelijk perst het plantje van Copermans er veel meer uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpuiFSK_70Mzga_tYFoH3pc09Po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9h9RrWEW2vyornreN8UNuexz.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb ze in de vriezer liggen aangezien ik nog niet weet wat ik met deze kleine aantal pepertjes wil gaan doen.

Idee/voorstel
Ik lees regelmatig dat jullie verschillende recepten herhaaldelijk gebruiken maar zelden met de omschrijving erbij.
Kunnen we hier de recepten beschrijven die gemaakt worden van de gekweekte groeten/kruiden? Eventueel met een #favrecept zodat je het gemakkelijker kan zoeken. Of een eigen topic er voor.

Just a thought… O-)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het was vanacht vijf graden :) Dat duurt bij mij nog wel even, zelfs de overwinteraars hebben nog niks. Dat is wel raar eigenlijk met die plantjes van het tuincentrum, die hangen wel al vol.

Mijn plantjes vinden het trouwens prima buiten, ze groeien niet superhard nee. Het is ook ander weer dan vorig jaar rond deze tijd.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:03
Vannacht was er in sommige delen van het land vorst aan de grond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSZZTtrUE40OuTZ0-CR8BeTAoVo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PHvR49ZOBvbo85Ye3OLoqNr8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:05
streamnl schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 06:45:
[...]

De groei lijkt bij mijn peperplanten ook gestopt. Maar ze zien er nog goed uit. We hebben helaas meer nachten onder de 10 graden, dan ik had gehoopt.

Gisteren wél mijn eerste oogst naar binnen gehaald. Hopelijk perst het plantje van Copermans er veel meer uit.
[Afbeelding]
Ik heb ze in de vriezer liggen aangezien ik nog niet weet wat ik met deze kleine aantal pepertjes wil gaan doen.

Idee/voorstel
Ik lees regelmatig dat jullie verschillende recepten herhaaldelijk gebruiken maar zelden met de omschrijving erbij.
Kunnen we hier de recepten beschrijven die gemaakt worden van de gekweekte groeten/kruiden? Eventueel met een #favrecept zodat je het gemakkelijker kan zoeken. Of een eigen topic er voor.

Just a thought… O-)
Kijk/vraag anders eens hier: Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2

Pepertjes kun je goed fermenteren voor hot sauce...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Picaro
Ik kwam nog een foto tegen van een roofwants, die bezig was met het leegzuigen van een larve van de coloradokever. De foto heb ik gemaakt met mijn aftandse iPhone 4 en is daarom niet zo duidelijk als ik zou hebben gewenst, maar met het blote oog was destijds duidelijk te zien, dat het slachtoffer wel degelijk een larve van de coloradokever was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJo5vMdL7wuHoDhWeajKciZHYTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duADuEBo4VXHO7XRXR1yuwU4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:43

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Bananenplant schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:30:
[...]

sambal op brood met pindakaas
Dat is echt de ideale combi met pindakaas! (maar ik gruwel dan ook van die Amerikaanse gewoonte om gezoete pindakaas samen met jam te eten. Zal wel komen doordat we hier opgroeien met pindasaus, dan is sambal een logische keuze).

Hier groeit alles dapper door in potten op het balkon, maar echt vlotten doet het nog niet. Gelukkig is het zonnig hoekje, maar echt warm, nee, vanmorgen vroeg weer rijp op het dak - die 1,6 van Buienrader lijkt me optimistisch!

[ Voor 4% gewijzigd door VeertienKaVier op 24-05-2023 09:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:03

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
[...]

Ik eet de laatste tijd bijna elke dag sambal op brood met pindakaas, waarbij recepten met habanero's of Madame Jeanettes veruit favoriet zijn. Volgend jaar moet ik echt zelf Madame Jeanettes gaan kweken, die dingen zijn echt geniaal lekker.
Jeanettes zijn hier ook mijn favoriet, eerst al die hinten van tropisch fruit waarna ineens de hitte in kickt. Heerlijk! Vorig jaar had ik twee planten die me een goede opbrengst gegeven hebben waarvan een groot deel nog in de vriezer ligt.

Neem 8 pepers en blend die samen met een pot Kesbeke piccalily saus. Geeft een heerlijke sambal die bij mij overal bij gaat 😀

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hier nog 6C buiten gehad in de nachten. Maar gaat weer langzaam omhoog zag ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4kI799Rq_aWZqqHsa0_PP39SVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N3BFa3HRRMvFb8cQtv61Nqn9.png?f=fotoalbum_large

Nu nog keer regen om die ton weer te vullen..... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
Ronald.42 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:37:
... en zijn die harde wind ook een beetje zat denk ik...
Daarom zou ik paprika's binnen pas rond begin tot half april zaaien, dan zijn ze eind mei net mooi van formaat om ze buiten te planten. Eventuele harde wind deert ze dan niet. Wel zou ik ze dan wat dieper in de grond planten, paprikaplanten verdragen dit heel erg goed en vormen dan zelfs nieuwe wortels vanuit dat gedeelte van de centrale stengel dat onder de grond is verdwenen.

Ooit heb ik een keer een rij paprikaplantjes veel te vroeg in de vollegrond gepoot, op 26 april 2019, gezaaid op 17 maart. Het was in april al mooi zomers weer en de plantjes waren er qua formaat eigenlijk wel aan toe om in de vollegrond geplant te worden, dus ik heb het er toen maar op gewaagd.

Op 7 mei 2019 echter zijn deze plantjes door vorst aan de grond finaal afgevroren. Tot mijn verbazing botten ze later vanuit de grond, vanuit de knopen van de centrale stengel, die onder de grond waren begraven, weer uit. De vorst had de ondergrondse delen van de plantjes niet aan kunnen tasten.

[ Voor 9% gewijzigd door Picaro op 24-05-2023 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaro
De tomaten en hete pepers groeien als kool op de vensterbank. Een week geleden ben ik begonnen met ze op te potten in Jiffy-pot turfpotjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Zt2ymMhpTDUDG5fD0PR7LjVJ34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N35tafrcExE8k1ame280r4RZ.jpg?f=fotoalbum_large

Over een paar dagen plant ik de tomaten in de vollegrond, bij mijn bouwhekken. Als het even kan, maar niet altijd, net hoe het uitkomt, houd ik me hierbij aan de BD zaaikalender van Maria Thun/BTV Elderveld https://www.btv-elderveld...thun-s-zaai-en-werkagenda

Een maand geleden, op 25 april, stonden ze er zo bij. De tomaten zijn de hete pepers naar verwachting flink voorbij gestreefd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfqVOfR4IqP7j2PtUvwoow96D28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaAkwaHSR4ToRIMLKt9vddZY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Picaro op 24-05-2023 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Picaro schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:29:
[...]

Daarom zou ik paprika's binnen pas rond begin tot half april zaaien, dan zijn ze eind mei net mooi van formaat om ze buiten te planten. Eventuele harde wind deert ze dan niet. Wel zou ik ze dan wat dieper in de grond planten, paprikaplanten verdragen dit heel erg goed en vormen dan zelfs nieuwe wortels vanuit dat gedeelte van de centrale stengel dat onder de grond is verdwenen.
De mijne zijn ook zo klein dat ze geen last hebben van de wind, maar als ze groter zijn komt het ook wel goed. Misschien beschadigen ze een beetje maar er komen sterkere bladeren voor terug.

De uitdrukking kasplantje komt ergens vandaan ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 16:20
[...]

Ik eet de laatste tijd bijna elke dag sambal op brood met pindakaas, waarbij recepten met habanero's of Madame Jeanettes veruit favoriet zijn. Volgend jaar moet ik echt zelf Madame Jeanettes gaan kweken, die dingen zijn echt geniaal lekker.
Hier ook :)
Ik doe er meestal nog banaan bovenop. Gezien je naam zeker ook voor jou een aanrader :+

Bij mij gaan er verbazingwekkend veel pepers op aan sambal en hot sausjes.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Laatst ook nog deze gekocht bij de action voor wat extra steun bij planten mocht het nodig zijn: https://www.action.com/nl...ollection-plantenstokjes/

:P

50 stokjes voor 93 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hoe zijn jullie trouwens aangestoken door het moestuin virus?
Bij mij was deze belg verantwoordelijk :P https://www.youtube.com/@MoestuinTV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Paulus07 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:35:
Volgens mij kwam het door de Fresheads bij Lidl (soort AH moestuinmaatjes maar dan van Lidl)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:57

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Paulus07 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:35:
Gardeners World op BBC. (iedere vrijdag om 21u irc)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Joindry schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:29:
Gardeners World op BBC. (iedere vrijdag om 21u irc)
Monty, Britain's favourite gardener O+ (en niet enkel van de UK, vermoed ik :D )
Wat een heerlijk Brits, heilzaam en rustgevend programma toch :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Picaro
Tomaten en hete pepers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYeAfzVcAsvdsJYuk_lgY9lktxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJsHwkp1EYeWEr4VkWwKy4Ho.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYAqu15onFg8_3kK4YL19TfhLBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07XnTccESh0BQvPdMyymL9BU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Picaro op 25-05-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Is dat hun vaste plek of was dat handig water geven? ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaro
Marzman schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:50:
Is dat hun vaste plek of was dat handig water geven? ;)
Handig watergeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Paulus07 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:08:
Hier voor de aller eerste keer begin van het jaar begonnen met zaaien van pepers, paprika's en cherry tomaten. Kwam ze tegen bij de action en de paprika's daarna ook vanuit de supermarkt groente bewaard.
Die zaadjes van de Action voor cherrytomaten, daar had ik vorig jaar een enorme oogst van 3 plantjes, met zoveel tomaatjes dat ik op een gegeven moment niet meer wist waar ik ermee naartoe moest :D Dit jaar heb ik ze ook geplant, maar staan ze nog binnen in het kweekbakje in de aanbouw die vol in de zon staat, maar ze groeien echt maar héél langzaam en zijn nog niet groot genoeg om buiten te zetten. En nog niet de helft van de zaadjes is überhaupt uitgekomen.

Paprika's hetzelfde, groeien ook voor geen meter, terwijl ze wel warm en zonnig genoeg staan (ook nog binnen) Terwijl diegenen van het tuincentrum die wel al buiten staan wel flink groeien.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 13:07

Cis

Metalfreak schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:06:
[...]

Die zaadjes van de Action voor cherrytomaten, daar had ik vorig jaar een enorme oogst van 3 plantjes, met zoveel tomaatjes dat ik op een gegeven moment niet meer wist waar ik ermee naartoe moest :D Dit jaar heb ik ze ook geplant, maar staan ze nog binnen in het kweekbakje in de aanbouw die vol in de zon staat, maar ze groeien echt maar héél langzaam en zijn nog niet groot genoeg om buiten te zetten. En nog niet de helft van de zaadjes is überhaupt uitgekomen.
Jammer alleen dat het velletje van die tomaatjes vrij stug is. Ik vond ze niet zo lekker. Maar wel prima om te pureren ;)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Cis schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:35:
[...]

Jammer alleen dat het velletje van die tomaatjes vrij stug is. Ik vond ze niet zo lekker. Maar wel prima om te pureren ;)
Die kleine ovale tomaatjes aan een struik? Die waren prima. Had ik dit jaar eigenlijk ook weer moeten doen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Metalfreak schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:06:
[...]

Paprika's hetzelfde, groeien ook voor geen meter, terwijl ze wel warm en zonnig genoeg staan (ook nog binnen) Terwijl diegenen van het tuincentrum die wel al buiten staan wel flink groeien.
Oh heb van die cherry tomaten 4 planten staan hier en de andere 2 bij mijn ouders gezet :P
Had er 6 opgekweekt met succes. Staan nu buiten sinds 1,5 week en zijn al 40cm hoog nu. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Cis schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:35:
[...]

Ach, ik ben sowieso geen tomatenliefhebber om ze zo los en rauw te eten, heb er soep van gemaakt en voor door de pasta waren ze meer dan prima. Al vonden vrienden ze ook prima prima rauw te eten.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

De pepers doen het hier echt geweldig _O-

Beetje laat gezaaid (eind maart/begin april), 3-4 jaar oud zaad, paar weken ontkiemen waarbij 90% niks deed, varenrouwmugjesplaag die waarschijnlijk lekker van de jonge wortels gesmuld hebben, zaailingen verplant met wat uitval, 5 stuks overgehouden en nu al weken 0,0 groei. Echt een succesverhaal dit jaar :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6m0Rl_3m05dTW5G01gBMUJnHHW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXU9GzAa9yvP6zHvnNl5vssq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 25-05-2023 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Metalfreak schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:28:
[...]

Ach, ik ben sowieso geen tomatenliefhebber om ze zo los en rauw te eten, heb er soep van gemaakt en voor door de pasta waren ze meer dan prima. Al vonden vrienden ze ook prima prima rauw te eten.
Ik vind tomaten ook niet top om zo te eten..
Maar de oplossing: snij hem door midden een beetje peper en zout strooien en ze zijn ineens wel heel lekker.

Door een salade vind ik ze ook wel prima trouwens.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Slonzo schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:21:

Beetje laat gezaaid (eind maart/begin april), 3-4 jaar oud zaad, paar weken ontkiemen waarbij 90% niks deed, varenrouwmugjesplaag die waarschijnlijk lekker van de jonge wortels gesmuld hebben, zaailingen verplant met wat uitval, 5 stuks overgehouden en nu al weken 0,0 groei. Echt een succesverhaal dit jaar :+

[Afbeelding]
Dan zijn die van mij best wel prima nog..
Zal morgen wel even weer een paar plaatjes schieten ondanks dat de trots van toen ze nog i de vensterbank stonden wel wat gekrompen is.. :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Picaro
Voor wie geïnteresseerd is in tomatenrassen en bijvoorbeeld de smaak, die van ras tot ras varieert, raad ik de website van FruitLent aan.

https://www.fruitlent.nl/onze-collectie-tomaten/

Het is een enorme lijst van rassen die ze zelf uitgeprobeerd hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Picaro
Stokslaboon Westlandse komt op. Een van de lekkerste sperziebonen die ik tot nu toe geprobeerd heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FUunI_AMogl81-tX3wzVHBZGcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhSdmxjyr642cY22iqb7Ehvf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Picaro op 26-05-2023 11:22 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Daar zijn ze dan weer eens, hebben het wel even moeilijk gehad denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meCzZHd3ny2K209jAgCW95g5yy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17LhSuM64MXUmni7022ZKoQr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bXa3-IzUchGO3R3g68muwD_JC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxXmB8LR0NfFR2q25TqyAwAA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIeu_pEmWQG-Hc-zk5T5BxfORLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUoGcgiHcdlD2278LYRYLPQy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZN5g0TnCPOelpwnGX_5gep7Klw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmiiGfZvtpIiz1nj3qZwCxcF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
Ronald.42 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:47:
Daar zijn ze dan weer eens, hebben het wel even moeilijk gehad denk ik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Plantjes zien er wel goed uit. Mooi glanzend en gezonde groene kleur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Picaro
Koolplantjes verpoten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9O7MZPhS_TsDtPFF5kImoFbAHJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKyVIbaZKACO0qaUJmeYpMo6.jpg?f=fotoalbum_large

Met een kleine aaraarder heb ik eerst een ondiepe geul getrokken. Daar vervolgens enkele gieters kanaalwater in gegoten, om vervolgens de koolplantjes erin te poten. Afstand in de rij 60 cm. Van de koolplantjes heb ik overigens steeds de helft van het jonge blad afgeknipt, om overmatige verdamping te voorkomen. Koolplantjes hebben over het algemeen niet echt een mooi solide wortelkluit, en hebben wanneer na verplanten de zon erop staat te bakken al snel de neiging om te verwelken, wat het aanslaan natuurlijk weer vertraagt.

Tussen de koolplantjes in heb ik wat jonge slaplantjes gepoot. Deze had ik op 5 mei breedwerpig gezaaid, een mengsel van overjarig slazaad, waarvan één soort in het bijzonder, Lollo Rossa Solmar, tegen de verwachtingen in toch nog goed opkwam. Slazaad verliest na verloop van tijd vrij snel aan kiemkracht.

Koolsoorten: rode kool Lodero F1, rode spitskool Redruth F1, palmkool Yurok F1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoMPKDrIlngGJWEJk41AKShaXtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4c1dh0vImOwowFz38LcomhP.jpg?f=fotoalbum_large

De koolplantjes heb ik van te voren opgekweekt in een koude bak, onder glas dus. Gezaaid op 17 april.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxpeBuT9XdklxVo0uIVSC07kh8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W217PZqvtY9XWi0D7pf0ogEF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Picaro op 29-05-2023 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:59
Slonzo schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:21:

[Afbeelding]
Hier een beetje hetzelfde verhaal, eerste zaaipoging 3 planten ontkiemd, die staan nu lekker buiten en zijn aardig formaat. Ronde daarna nog een poging gedaan en heb nu 4 kleine plantjes ook buiten staan alleen die groeien totaal niet echt. Misschien de nachten nog wat te koud.

Heb geen idee meer wat wat is, alles is door elkaar heen gegaan 😂. Wordt leuk.

Tomaten wilden ook niet die heb ik net opnieuw gezaaid maar die zijn altijd wel snel. Komkommers en courgette staan wel al in de volle grond die gaan lekker en de aardbeien hebben het ook al prima naar hun zin!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

HansAnders07 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:26:
[...]

Hier een beetje hetzelfde verhaal, eerste zaaipoging 3 planten ontkiemd, die staan nu lekker buiten en zijn aardig formaat. Ronde daarna nog een poging gedaan en heb nu 4 kleine plantjes ook buiten staan alleen die groeien totaal niet echt. Misschien de nachten nog wat te koud.

Heb geen idee meer wat wat is, alles is door elkaar heen gegaan 😂. Wordt leuk.
Een tomaat en een peper is nog wel uit elkaar te houden ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een komkommerplant die alleen aan de bovenkant bladeren heeft. De plant heeft in het begin iets te koud gestaan in de bijkeuken waardoor de bladeren aan de zijkant van de stengel afstierven. Het ziet er nu dus nogal zielig uit, hoewel er nog wel steeds nieuwe bladeren aan komen en inmiddels ook een nieuwe komkommer begint te groeien.

Aan de zijkanten van de stengel groeit echter niks en ik kan me voorstellen dat de plant slecht groeit doordat het water zo'n lange afstand moet afleggen.

Kan ik nog iets doen om deze plant wat te verbeteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_g2N5nzPejcWZTnKlZkr3nyiMWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7RLXMwG0f804EbPbIjYp3M3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ligt zo'n plant normaal niet gewoon plat in het zand?

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:32
Marzman schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:53:
Ligt zo'n plant normaal niet gewoon plat in het zand?
Hier groeien ze ook de lucht in, aan een tomatenstok om precies te zijn. Scheelt veel ruimte en de komkommers groeien mooier (geen plekken waar deze anders op de grond liggen).

Gaat traag dit jaar, heeft lang geduurd voor de mooie temperaturen. Wel eindelijk wat bloemen in de tomatenplanten en de pepers en paprika's hebben al meer dan 2 blaadjes :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JER00N schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:52:
Veel water geven, en elke week voeden met tomatenvoeding :)
Komt wel goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Picaro
JER00N schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:52:
Ik heb een komkommerplant die alleen aan de bovenkant bladeren heeft. De plant heeft in het begin iets te koud gestaan in de bijkeuken waardoor de bladeren aan de zijkant van de stengel afstierven. Het ziet er nu dus nogal zielig uit, hoewel er nog wel steeds nieuwe bladeren aan komen en inmiddels ook een nieuwe komkommer begint te groeien.

Aan de zijkanten van de stengel groeit echter niks en ik kan me voorstellen dat de plant slecht groeit doordat het water zo'n lange afstand moet afleggen.

[Afbeelding]
Komkommer heeft vooral veel warmte nodig, en vruchtbare grond, en veel licht. Gisteren 8 zaden in steenwolblokjes gezaaid, van twee soorten, Laheeb F1 en Magnum F1. Met name Magnum F1 staat bekend om de goede smaak. Laheeb F1 is een veldkomkommer, voor wat het waard is. Ga deze eerst opkweken op de vensterbank. Dan rond 8 juni oppotten in Jiffy-pot turfpotjes, om ze vervolgens ongeveer tien dagen later in de vollegrond te poten, na enkele dagen buiten achterthuis afharden. Laat ze opklimmen tegen mijn bouwhekken. Zal verslag uitbrengen inclusief foto's. Ging afgelopen jaren perfect. Veel komkommers weggegeven. Mensen vonden ze veel lekkerder dan die uit de supermarkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Picaro op 28-05-2023 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
Komkommer behoort kennelijk tot het levenslustige type. Gezaaid in steenwolblokjes op zaterdag 27 mei, begint nu maandag 29 mei alreeds op te komen. Kweekbak met vertroetelbodemverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsgcbJkfhxmFjtprRB3U_LImuRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCjRYRLTMw3j0VZQhh1FoOAu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Voor de cherrytomaat kenners. Moet je die nu wel of niet dieven? :P
Heb de action variant dus durf niet precies te zeggen welke soort het is.

Maar online kom ik steeds verschillende dingen tegen, de ene zegt wel dieven, de andere weer niet :P

Heb het nu nog wel steeds gedaan (damn wat komen die dieven snel terug ook :P) om het allemaal wat luchtiger te houden vooral.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Picaro
Paulus07 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:50:

Maar online kom ik steeds verschillende dingen tegen, de ene zegt wel dieven, de andere weer niet :P

Heb het nu nog wel steeds gedaan (damn wat komen die dieven snel terug ook :P) om het allemaal wat luchtiger te houden vooral.
Als je wilt dat je tomatenplanten vooral de hoogte ingaan, dan dieven, als je wilt dat je tomatenplanten ook de breedte ingaan, met zijtakken met daaraan ook trossen, niet dieven.

[ Voor 6% gewijzigd door Picaro op 30-05-2023 06:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als het een struik is niet, anders wel. Vorig jaar had ik een struik van Action :p

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
@Picaro thx.

@Marzman Geen idee wat het nu is/gaat worden voor plant :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:11
Ik ben ook maar eens begonnen met dieven. Dat had ik veel eerder moeten doen geloof ik :+ .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Bananenplant schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:50:
Ik ben ook maar eens begonnen met dieven. Dat had ik veel eerder moeten doen geloof ik :+ .
Dieven is overrated i.m.h.o. :P Ik doe het quasi nooit, gewoon elke week voeding geven en ik heb op het einde van de rit toch veel meer tomaten dan ik op krijg :) Ik haal wel nieuwe groei weg naar het einde van het seizoen toe, zodat alles wat op de plant hangt, nog zo veel mogelijk afrijpt.

[ Voor 15% gewijzigd door Slonzo op 29-05-2023 20:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
De afgelopen weken loop ik regelmatig door en naast de volkstuintjes. Beetje gluren, tips opdoen en soms wat buurten met de mensen.

Vandaag heb ik wat foto’s gemaakt van plekken waar naar mijn mening niets wordt gedaan. Morgen wil ik de gemeente mailen en vragen of ze de personen kunnen contacteren met de vraag of ze er nog iets mee willen doen of er eigenlijk van af willen.
Ik zie 5 plekjes waar niets mee gedaan wordt. Als men niet door wisselend, blijf ik 22ste in de lijn :/

Ook zijn er enkele plekken waar van de 100m2 maar 2X 5m2 wordt gebruikt voor aardbeien. Zo zonde, maar ja. Het is hun goed recht om er mee te doen wat ze willen.

Bij enkele tuintjes wil ik vragen of ik in het weekend kan helpen (en zodoende leren). Maar die mensen zie ik eigenlijk nooit.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
Plaatje van 18 juni 2019. Drie soorten aardappels. Links Obama, midden Opperdoese Ronde, rechts Sharpe's Express.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhfGRd2h1HH7SiVG1v3Tl7JluEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDsKafQuiLFN9nggtZB6aYO9.jpg?f=fotoalbum_large

Opperdoese Ronde ga ik volgend jaar weer doen. Een van de lekkerste aardappels die ik ooit heb gekweekt. Vastkokend en droogmelig. Doet het op de Veenkoloniale dalgrond ook heel goed. Wel wat gevoelig voor schurft, dus daar houd ik dan rekening mee, door deze niet aan de droge kant van mijn tuin te poten.

Komende kerstdagen een zakje kopen bij de supermarkt en die gebruik ik dan als pootgoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

streamnl schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:13:
De afgelopen weken loop ik regelmatig door en naast de volkstuintjes. Beetje gluren, tips opdoen en soms wat buurten met de mensen.

Vandaag heb ik wat foto’s gemaakt van plekken waar naar mijn mening niets wordt gedaan. Morgen wil ik de gemeente mailen en vragen of ze de personen kunnen contacteren met de vraag of ze er nog iets mee willen doen of er eigenlijk van af willen.
Ik zie 5 plekjes waar niets mee gedaan wordt. Als men niet door wisselend, blijf ik 22ste in de lijn :/

Ook zijn er enkele plekken waar van de 100m2 maar 2X 5m2 wordt gebruikt voor aardbeien. Zo zonde, maar ja. Het is hun goed recht om er mee te doen wat ze willen.

Bij enkele tuintjes wil ik vragen of ik in het weekend kan helpen (en zodoende leren). Maar die mensen zie ik eigenlijk nooit.
Welke omgeving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
streamnl schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:13:
Betalen die mensen niet gewoon huur voor de grond? Ik wel namelijk, en met 52 eurocent per m2 bruto oppervlak niet heel goedkoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Skyaero schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:21:
[...]

Betalen die mensen niet gewoon huur voor de grond? Ik wel namelijk, en met 52 eurocent per m2 bruto oppervlak niet heel goedkoop
Oh dat is inderdaad wel wat duurder dan hier.
Voor het lidmaatschap vragen wij 15 euro per jaar voor een tuin tot 200 m2.
Voor iedere 100 m2 extra rekenen we 7,50 euro.

[ Voor 16% gewijzigd door souljah1h op 30-05-2023 09:31 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Het begint eindelijk echt groen te worden in de tuin.

In de kas zijn tomaten, paprika's, aubergines, komkommers en augurken te vinden. Die laatste twee hadden een valse start, waarbij de helft van de planten het niet gehaald hebben. Die hebben we moeten aanvullen.

Er zijn nog meer paprika's en pepers onderweg, maar die zijn nog erg klein. Ik hoop dat die het halen.

Verder wat basilicum, mint, peterselie en sla tussen de planten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fO02HduKlcCwBla56sWXLTTc4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYApbv0Jb8Jjn2N4kUyOiHSr.jpg?f=fotoalbum_large

De bedden staat nu allemaal vol. Vooraan de bloemkool (met vliegnet), links een verzameling van sla, biet, kool, artisjok en peulen

links achter staat de knoflook. Helaas veel roest en de bollen zijn nog niet volledig ontwikkeld. Hopelijk overleven ze nog een een week of 4, anders is deze oogst grotendeels mislukt.

Achter de knoflook staan de vroege aardappelen (Frieslander), valse start vanwege de kou, maar doen het inmiddels goed. Rechts van de knoflook staan de late aardappelen (Melody).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxu7gwk-iFmA5q7q4sz9-4vxd30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4f8HXi5rw9MeiwJJcRO3SaSP.jpg?f=fotoalbum_large

Van de andere kant bezien. Links staan de aardbeien. Er hangen er veel aan en beginnen inmiddels rood te worden. Veel betere oogst dan vorig jaar.

Vooraan een bed met o.a. gele stamslabonen en (zoete) rabarber. Daarachter sjalotten en mais.
Achter de aardbeien staan de witte uien. Die doen het fantastisch dit jaar.

Her en der nog allerlei andere planten zoals pompoenen, courgettes, tijm, dille, bieslook.

De wortels zijn door de kou niet opgekomen. Als de knoflook/ui er uit is komt hier, samen met bietjes een tweede zaai.

we hebben nog veel meer stamslabonen onderweg. Die staan op dit moment nog in trays.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQtg6AbO6Pjid4P_zGmnoo_iG9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gTYkvvh64Z1g9DkIJ25DVI2.jpg?f=fotoalbum_large

De prei is er twee weken geleden uit gehaald. Daar heb ik 5 liter soep van gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Er zullen vast wel ergens in de buurt (bij andere dorpen) plaats zijn. Maar hier in mijn dorp helaas niet.
Tenminste, niet waar ik nu vaak rondhang.
Ik kom hier elke dag langs op mijn fiets (woon/werk) en lijkt me super om zo je werkdag af te sluiten.

Eerst een stukje fietsen (elektrisch natuurlijk :+ ) om alvast wat af te schakelen.
Daarna nog even wat in de moestuin werken om helemaal zen thuis te komen.
Skyaero schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:21:
[...]

"Deze tuinen variëren in oppervlakte van 100 tot 215 m².
....
...
Voor de tuinen wordt op dit moment een huurprijs van ongeveer € 0,36 per vierkante meter, per jaar gevraagd. Deze prijs is aan huurprijsverhogingen onderhevig en vormt om deze reden een indicatie waaraan geen rechten kunnen worden ontleend"

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
@Skyaero Je uien staan er zo te zien wel prachtig mooi en superstrak bij. Wat voor grondsoort heb je?

Bij mij op de Veenkoloniale dalgrond zien de uien er nooit zo mooi uit. De opbrengst valt meestal wel heel erg mee. Ik heb wel altijd wat uitval door de uienvlieglarve.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Picaro schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:40:
@Skyaero Je uien staan er zo te zien wel prachtig mooi en superstrak bij. Wat voor grondsoort heb je?

Bij mij op de Veenkoloniale dalgrond zien de uien er nooit zo mooi uit. De opbrengst valt meestal wel heel erg mee. Ik heb wel altijd wat uitval door de uienvlieglarve.
Klei als ondergrond met de bedden er bovenop waarin alleen compost zit (ongeveer 15cm)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronster
Na een slechte start met de pepers ben ik nu erg tevreden met de voortgang.
Ik ben wel nog actief aan het snoeien. Met name grote bladeren en knopjes weghalen om zijscheuten te stimuleren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXJtcpp2Y4fR42ATyBNfvQrfTSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5pXX1acBqZ0zplnFC0sqdxA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dEpcM7UYgwD1LjEj9uiBTpm8Cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SujEqsEmUz2AdxKQzmYROfxo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJLYvgQ0FYLq20spKZW6A0kmKhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaLBBfDtbXiZ2djQ6GZwGRWw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qQZz4WoYyqrqkDIYtna6jw2f6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggyrHD7MSRZzaxkkoHkzfwy9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster

Dieven hoeft enkel bij stamtomaten. Zo verspil je geen energie aan takken en bladeren waar toch geen tomaten aan komen. Ook als de planten kort op elkaar staan wil je ze idd zo luchtig mogelijk houden zodat ze snel drogen om schimmels minder kans te geven.
Ook als je veel onrijpe tomaten hebt tegen einde seizoen kun je ervoor kiezen om takken en bladeren weg te halen zodat energie gaat naar groeien en rijpen van de tomaten.

Cherrytomaten heb je in zowel struik als stam vorm, dus lastig te bepalen als je de soort niet weet :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Picaro
Ronster schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:38:
[...]

Dieven hoeft enkel bij stamtomaten. Zo verspil je geen energie aan takken en bladeren waar toch geen tomaten aan komen.
Dat is een misvatting. Aan de zijtakken komen net zo goed trossen met tomaten. Ik zal het in de loop van het seizoen laten zien. Ik heb net een paar dagen geleden mijn tomaten in de vollegrond geplant, bij mijn bouwhekken, twee planten per bouwhek. Ik dief enkel de zijtakken die van de hekken afgroeien, de rest van de zijtakken vlecht ik door het spijlenwerk van de bouwhekken heen. De planten zullen ook aan de zijtakken een overvloed aan tomaten produceren. Foto's volgen in de loop van het seizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:28
Ronster schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:27:
Na een slechte start met de pepers ben ik nu erg tevreden met de voortgang.
Ik ben wel nog actief aan het snoeien. Met name grote bladeren en knopjes weghalen om zijscheuten te stimuleren.
Ah, is dat de standaard om te doen? Hier gaat de paprikas harder dan de pepers, maar enkele soorten zoals de Sugar Rush hebben wel grote bladeren gekregen hier. Met name de paprikas beginnen bloemknoppen te vormen, pepers lopen wat langzamer.

Tevens op enkele planten een paar luizen gespot, ben nu dagelijks maar even een rondje aan het doen om ze handmatig te verwijderen, als dat erger wordt heb ik namelijk wel een probleem gezien alles momenteel nog dicht op elkaar in de kas staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbppGaor0SdxiYEY-nincY6hpFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iWSpj1eoAABV0391OMqb4Es.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UIqACYhWPhVXau1R6lSpkNB7TA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yl3KwXXlxiuUz8MiqJ6UE2g4.jpg?f=fotoalbum_large

Enkele planten lijken ook rare krullingen te hebben, zodoende kwam ik wat luizen tegen. Op internet kan het echter van alles zijn, teveel of te weinig water, teveel of te weinig zonlicht, temperatuur, enz. Iemand een idee? Groei lijkt wel door te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jVmg_-M79ZZCw9wY2VKlBGGzFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbPc8FNfgU0pcRN3dKYAZBHo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXiSG4HcQVmYTcRJvtj5ur7nOLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdQakMpN2VaffbuYwQtbUfg0.jpg?f=fotoalbum_large

De boel lijkt wel groener op de foto dan in het echt trouwens :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Picaro schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:07:
[...]

Dat is een misvatting. Aan de zijtakken komen net zo goed trossen met tomaten. Ik zal het in de loop van het seizoen laten zien. Ik heb net een paar dagen geleden mijn tomaten in de vollegrond geplant, bij mijn bouwhekken, twee planten per bouwhek. Ik dief enkel de zijtakken die van de hekken afgroeien, de rest van de zijtakken vlecht ik door het spijlenwerk van de bouwhekken heen. De planten zullen ook aan de zijtakken een overvloed aan tomaten produceren. Foto's volgen in de loop van het seizoen.
Je hebt gelijk :)
Ik dief wel omdat ik een stevige hoge stam wil aangezien de planten redelijk kort op elkaar staan in de kas en ik schimmel wil voorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronster
Spherix schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:11:
[...]

Ah, is dat de standaard om te doen? Hier gaat de paprikas harder dan de pepers, maar enkele soorten zoals de Sugar Rush hebben wel grote bladeren gekregen hier. Met name de paprikas beginnen bloemknoppen te vormen, pepers lopen wat langzamer.

Tevens op enkele planten een paar luizen gespot, ben nu dagelijks maar even een rondje aan het doen om ze handmatig te verwijderen, als dat erger wordt heb ik namelijk wel een probleem gezien alles momenteel nog dicht op elkaar in de kas staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Enkele planten lijken ook rare krullingen te hebben, zodoende kwam ik wat luizen tegen. Op internet kan het echter van alles zijn, teveel of te weinig water, teveel of te weinig zonlicht, temperatuur, enz. Iemand een idee? Groei lijkt wel door te gaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De boel lijkt wel groener op de foto dan in het echt trouwens :+
Ik denk niet dat er een standaard is. Zo doe ik het iig.
Ik heb wel eens planten niet gesnoeid en knopjes niet weggehaald met als gevolg een klein plantje met pepers die op de grond hangen >:)

Nu stimuleer ik groei van zijtakken waar ik een klein blaadje boven het steeltje van het blad zie uitkomen. Zoals hier. Hier heb ik de grote slappe bladeren dus weggehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Y4tbqyVOwcAI9es4KwJytuujZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRIM2JzmxC1PhI2KG00w9AKd.jpg?f=fotoalbum_large

Luizen zorgen idd voor gekrulde bladeren.
Voor de rest vind ik deze wel handig:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0230/7266/9773/files/1770c209511a99f67447d3d16671e971_600x600.png?v=1623578801

[ Voor 4% gewijzigd door Ronster op 30-05-2023 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaro
Spherix schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:11:
[...]

Erg mee oppassen met die bladluizen, loopt al gauw uit de hand, met name omdat ze 's zomers levendbarend zijn. Als je de mogelijkheid hebt om veel lieveheersbeestjes en larven ervan te verzamelen, vooral niet nalaten.

Ik heb elk jaar zwarte bonenluis op mijn tuinbonen, en behoorlijk ook meestal. Gelukkig zijn tuinbonen een robuust gewas en hebben ze er nauwelijks van te lijden. Bovendien zijn het geloof ik vooral de larven van het lieveheersbeestje, die uiteindelijk zo'n beetje alle luizen opvreten. Tegen de tijd dat ik tuinbonen ga plukken is de bladluizenplaag meestal weer helemaal over.

Ook andere insecten kunnen nuttig zijn ter bestrijding van bladluizen, lees ik op Wikipedia ...
Lieveheersbeestjes, oorwormen, zweefvliegen, gaasvliegen en sluipwespen of hun larven ruimen veel bladluizen op en kunnen voor biologische bestrijding ingezet worden.
Je kunt natuurlijk ook een bestelling bij Koppert plaatsen ;)

https://www.koppert.nl/ui...llenge/groene-perzikluis/

[ Voor 18% gewijzigd door Picaro op 31-05-2023 07:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Picaro
Afgelopen zaterdag twee tomatenplantjes bij het bouwhek geplant (gezaaid 20 april).

Links Rubylicious F1, rechts Cocktail Crush F1. Beide soorten kweek ik dit jaar voor het eerst. Ze zijn gedeeltelijk resistent tegen phytophthora. Hopelijk net zo goed als Mountain Magic F1. De oogst zal dan overvloedig zijn, emmers vol, eigenlijk te veel om allemaal zelf te verwerken. Ik geef dan ook altijd weg aan de liefhebbers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9qNnCIv5ziOFaN9ESK-FF0Gnsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRATfFAV1tm7QOn8bRGKoRrl.jpg?f=fotoalbum_large

De verwachting is dat begin augustus de eerste tomaten rijp zijn. Ik dief alleen de takken die van het hek af groeien, de rest van de zijtakken en de centrale stengel weef ik door het spijlenwerk.

Uiteindelijk zullen beide planten het hele hek zo'n beetje vol groeien. Tomaten oogst ik maanden lang, tot ongeveer begin november. Afhankelijk van temperatuur en zon zullen de tomaten redelijk tot goed van smaak zijn. Mijn ervaring is wel, dat tomaten in een kas gekweekt lekkerder zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Picaro op 31-05-2023 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:43
Picaro schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:08:
Afgelopen zaterdag twee tomatenplantjes bij het bouwhek geplant (gezaaid 20 april).

Links Rubylicious F1, rechts Cocktail Crush F1. Beide soorten kweek ik dit jaar voor het eerst. Ze zijn gedeeltelijk resistent tegen phytophthora. Hopelijk net zo goed als Mountain Magic F1. De oogst zal dan overvloedig zijn, emmers vol, eigenlijk te veel om allemaal zelf te verwerken. Ik geef dan ook altijd weg aan de liefhebbers.

[Afbeelding]

De verwachting is dat begin augustus de eerste tomaten rijp zijn. Ik dief alleen de takken die van het hek af groeien, de rest van de zijtakken en de centrale stengel weef ik door het spijlenwerk.

Uiteindelijk zullen beide planten het hele hek zo'n beetje vol groeien. Tomaten oogst ik maanden lang, tot ongeveer begin november. Afhankelijk van temperatuur en zon zullen de tomaten redelijk tot goed van smaak zijn. Mijn ervaring is echter, dat tomaten in een kas gekweekt lekkerder zijn.
Bescherm je ze helemaal niet tegen de regen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
ManzokuSan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:52:
[...]

Bescherm je ze helemaal niet tegen de regen?
Nee, deze hybriden zijn gedeeltelijk resistent tegen phytophthora. En deze resistentie is gelegen in verschillende genen.

Zie voor meer informatie: https://www.fruitlent.nl/...thora-resistente-tomaten/

Mijn ervaring is, dat ze afhankelijk van het weer en hoe dicht het gewas groeit, heel redelijk vrij van phytophthora blijven, maar nooit echt helemaal. Bij uitsluitend droog weer doen ze het echt heel erg goed, bij veel regen (2021) en tegen het einde van het seizoen valt uiteindelijk eerst het blad en later ook de vruchten wel ten prooi aan phytophthora.

Mogelijk dat het uitdunnen van het bladwerk zou kunnen helpen, ik ga dat dit seizoen eens proberen, vooral blad wat tekenen van phytophthora gaat vertonen. Een kennis van me heeft me op dit idee gebracht. Als het goed is blijven de vruchten dan ook langer vrij van phytophthora.

[ Voor 49% gewijzigd door Picaro op 31-05-2023 10:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Extra regenton staat in de tuin en doorgelust vanaf de 1e.
Nu nog een keer regen.... :P

En dan hopelijk weer een beetje extra voorraad voor de tuin :)
Zal wel weer een flink droge zomer gaan worden....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 21:01
dcl! schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:29:
[...]

Varenbladeren (de oude na de winter) knip ik in het voorjaar af, en snipper ik fijn. Ik stort dat bij/rond planten die van "zure" grond houden. Bladcompost op zichzelf is ook al prima, als je er geen andere dingen aan toe hebt gevoegd is het prima neutraal materiaal. Altijd goed.
Nog even terugkomen op de vraag van een poos terug, wat te doen voor de blauwe bessen struiken (grond).

Was vandaag wat artikelen aan het teruglezen, o.a. van top moestuinvrouw Alma Huisken. Zij adviseerde koffiedik (als je filterkoffie drinkt) + de resten van zwarte en/of groene thee. Dat meng je door compost, en dat gebruiken voor je bessenstruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Deze blijven altijd wel nice om te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:28
Picaro schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:46:
[...]

Erg mee oppassen met die bladluizen, loopt al gauw uit de hand, met name omdat ze 's zomers levendbarend zijn.
Lijkt vooralsnog beheersbaar gelukkig. Elke dag tot nu toe 3-5 bruine en 1 of 2 groene gespot en weggehaald. Met name op dag 1 en 2 na ontdekking zat er veel 'nieuwe aanwinst' aan de onderzijde van wat bladeren op 1 plant, daar zie ik nu weinig van. Wel veel rauwmuggen de laatste tijd dus wordt tijd om meer vanaf onder water te geven.

Verder viel me op dat enkele pepers vooral onderop veel nieuwe bladeren aanmaken, is dat iets om te laten zitten of juist weg te halen?

Zie bijv. de sugar rush peach:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bIQGLB4WZZCx_Rw6oI4lecywJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSDE49FefV6wI1Bw7Gb5WoSU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
Spherix schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:09:
[...]

Lijkt vooralsnog beheersbaar gelukkig. Elke dag tot nu toe 3-5 bruine en 1 of 2 groene gespot en weggehaald. Met name op dag 1 en 2 na ontdekking zat er veel 'nieuwe aanwinst' aan de onderzijde van wat bladeren op 1 plant, daar zie ik nu weinig van. Wel veel rauwmuggen de laatste tijd dus wordt tijd om meer vanaf onder water te geven.

Verder viel me op dat enkele pepers vooral onderop veel nieuwe bladeren aanmaken, is dat iets om te laten zitten of juist weg te halen?

Zie bijv. de sugar rush peach:
[Afbeelding]
Ik heb jaren geleden in 2011 varenrouwmug bij peperplanten op de vensterbank een keer bestreden door meerdere keren water te geven met een oplossing van Ecostyle Spruzit-R. Volgens aantekeningen, die ik er destijds over heb bijgehouden, was die behandeling toen succesvol.

Wat de onderste zijtakken betreft, bij peperplanten op de vensterbank snoei ik die altijd weg, omdat de planten me anders te breed uit gaan groeien. Bij planten in de vollegrond laat ik de onderste takken juist altijd doorgroeien, omdat deze de planten steun bieden bij het vrijwel onvermijdelijke scheefwaaien door regen en wind.

Bovendien, zou je de onderste takken wegsnoeien, dan komt het zwaartepunt van de planten hoger te liggen, waardoor deze nog gevoeliger worden voor omwaaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Picaro schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:59:

Opperdoese Ronde ga ik volgend jaar weer doen. Een van de lekkerste aardappels die ik ooit heb gekweekt.
Dat is inderdaad een van de allerlekkerste die er zijn!

Wegens iets te veel werk is de tuin hier een beetje aan het versloffen; de tomaten en pepers groeien dapper door op het balkon, daar gelukkig weinig werk aan.

Door het groeizame weer is de salie (officialis Berggarten), drie jaar geleden nog een miniplantje, nu een vierkante meter groot. 'In goede tijden, als het in het voorjaar lekker doorgroeit, is het zo groot als spinazieblad. Snelgroeiend en zeer sterk,' aldus de kweker. Zeg dat wel. Salieboter is gelukkig erg lekker bij asperges.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaro
VeertienKaVier schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:53:
[...]

Salieboter is gelukkig erg lekker bij asperges.
Oh, goed idee! Salie heb ik ook op de tuin staan, vol in bloei. Doe je behalve salie nog andere dingen in die salieboter, zoals knoflook bijvoorbeeld?

[ Voor 5% gewijzigd door Picaro op 01-06-2023 20:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Er komen weer een hoop mooie plaatjes voorbij.
Ik doe ook maar weer even een update.

We hebben al paprika's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zmj3mbRmvLLOBX4red13ljAaUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnjK37hzSsgi04y3PEAH4sEH.jpg?f=fotoalbum_large

Een hoop bloemetjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rbyopbtg5Yv5-7tlGpDt1JZVP1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGw8ngBkdXQ3IM3rz0ctEFdY.jpg?f=fotoalbum_large

En nog een hoop knopjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfUcXjiXuDLxtBWvlL8gTkurQM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2gcA38iagJVYZ7fiGW8B4jc.jpg?f=fotoalbum_large

En ook nog wel een zielige plant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COgCVz9TAmLZivCKG7IWjxVLK0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dluypBwKQLHuOrRg2hJDiM5u.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb behalve die paprika's geen idee meer wat wat is.

Het zijn paprika's, puntpaprika's en gele en rode pepers.
De tijd zal het leren😄

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Picaro schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:11:
[...]

Oh, goed idee! Salie heb ik ook op de tuin staan, vol in bloei. Doe je behalve salie nog andere dingen in die salieboter, zoals knoflook bijvoorbeeld?
Als ik verse knoflook heb zeker! Of een paar druppels limoensap, dat haalt net wat meer de smaak op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Ronald.42 Ziet er goed uit. Zelfs jouw zielige plant gaat een stuk beter dan bij mij ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMOuOa3LsHXBiKC9PrbxMhLaDBI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VwX4Oj45bd1RQqdE737x2Gqb.jpg?f=user_large
Chili van vorig jaar met twee paprikaplantjes :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwkc6fbWKM7vgNAgL1Vkpl3etRQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FILN5hHkjKYUNFbAv7sS8kRI.jpg?f=user_large
Nog een Chili van vorig jaar en een paprikaplantje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzOa204UIQ42TTAx4qMn4CBJBJc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XvsXgEzSTmoSJDg7ZnasMU8k.jpg?f=user_large
De rest :p

Vorig jaar ging het een stuk beter. Toen zag een van die twee overlevers er zo uit in juni en had ik ook al de eerste pepertjes geoogst. Het zal wel goed komen want ze maken wel heel veel bladeren aan en de paprika's gaan gewoon erg laat zijn dit jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sa0hjEHVh_WDHepHf-PI9W7ptVA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6ey40KWSRsV4m3PFP4nO2osT.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 04-06-2023 08:29 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:53
Picaro schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:20:
Komkommer behoort kennelijk tot het levenslustige type. Gezaaid in steenwolblokjes op zaterdag 27 mei, begint nu maandag 29 mei alreeds op te komen. Kweekbak met vertroetelbodemverwarming.

[Afbeelding]
Het is een klimmer die liters water lust. Zorg dus dat je de ruimte geeft anders valt het resultaat tegen.

Overigens is het maar een jaarplant

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:11
D_Jeff schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:27:
[...]

Het is een klimmer die liters water lust. Zorg dus dat je de ruimte geeft anders valt het resultaat tegen.

Overigens is het maar een jaarplant
Courgette is dus ook dorstig?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Hier gaat het met de zelfgekweekte pepers ook goed. Met de eerste zichtbare pepertje.
Bij de rest zie ik nog geen bloemetjes. Komt nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2m7YP-HdxdW2ORKE1_A8F7sJGPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xa1Yb4Rx1QBSUbsj3VV8Iqyq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bqxv7v56dIrw9e1mjjEkv05BsYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qawyaCbBoJQJ6UHMMLUw3e3v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_LIzb9U_nYt0BBnPFn1iZNTJF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4farF3PeSC68tti8KHWLf6Q.jpg?f=fotoalbum_large
Die van de tuincentrum niet. Die ziet er gehavend uit. Hij krijgt net zo veel liefde als de rest. Ik vermoed dat de schok naar buiten toe te groot was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Php-OAA7rFx3lgbgmfbBC6892c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0A26Qm6a3cIet718r6NLt06e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door streamnl op 04-06-2023 09:24 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:53
Bananenplant schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:54:
[...]

Courgette is dus ook dorstig?
Geen ervaring mee, dus daar kan ik geen antwoord op geven.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Alles binnen de cucurbitaceae familie heeft veel water (en veel voeding) nodig: pompoen, meloen, komkommer, courgette, ...

In potten geef ik bij zonnig weer elke dag liters water, en 1x per week voeding.

[ Voor 23% gewijzigd door Slonzo op 04-06-2023 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaro
VeertienKaVier schreef op zondag 4 juni 2023 @ 07:55:
[...]

Als ik verse knoflook heb zeker! Of een paar druppels limoensap, dat haalt net wat meer de smaak op.
Uit zo'n groen plaftic flesje? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Picaro schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:29:
[...]

Uit zo'n groen plaftic flesje? ;)
Ha, zo'n ding met citroensap was ik ooit vergeten op te maken, blijkt dat spul dus toch te kunnen bederven!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:29
Dit scharrelde door m'n moestuin vannacht, iemand een idee wat het is?
6 - 7 cm lang
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DWBrkS_yjABezPuTsl9zvk8qjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wD74pfMUdHImAHdoSll64tSF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Sy4ARxTVMzv5tWT-MFUPjq8jQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYFBAriCXMB6dErTR59sKx4t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 13:07

Cis

rlat52 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:34:
Dit scharrelde door m'n moestuin vannacht, iemand een idee wat het is?
6 - 7 cm lang
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat niet een veenmol?

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
Ja, inderdaad die lijkt erop dankjewel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rlat52
Veenmollen zijn de laatste tientallen jaren in aantal achteruitgegaan. Ze zijn vrij zeldzaam en staan nu op de Rode lijst als kwetsbare diersoort. Zij zijn nu via de Flora en Faunawet ook wettelijk beschermd. Belangrijkste bedreiging is verdroging van hun leefgebied. Verder is door verstedelijking veel geschikt biotoop afgenomen. Veenmollen zijn gevoelig voor intensief agrarisch beheer met name voor gebruik van insecticiden. Ze worden ook wel met de hand bestreden. Tuinders zien de veenmol vaak liever dood dan levend. Niet professionele tuinders gedogen dat de veenmol wel eens een worteltje of meer 'trekt'.

Daar gaan m'n worteltjes 😢

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Picaro
Ik wil ook een veenmol :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaro
VeertienKaVier schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:16:
[...]

Ha, zo'n ding met citroensap was ik ooit vergeten op te maken, blijkt dat spul dus toch te kunnen bederven!
Ik heb een groene en een gele. Op de groene staat 12-5-16, op de gele is onleesbaar. Allebei in de koelkast sinds 100 jaar ofzo. Allebei nog lekker. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gebruik je die flesjes ook voor andere dingen dan je koffieapparaat ontkalken?

We kopen meestal gewoon een netje limoenen of citroenen als we die smaak nodig hebben :p

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
Marzman schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:38:
Gebruik je die flesjes ook voor andere dingen dan je koffieapparaat ontkalken?

We kopen meestal gewoon een netje limoenen of citroenen als we die smaak nodig hebben :p
Ik gebruik ze slechts heel af en toe. En ik heb nog nooit het idee gehad dat het spul niet meer goed is. Ben er altijd van uit gegaan dat zulks zuur spul niet bederft.

Koffieapparaat ontkalken? Eh, pardon, nog nooit gedaan ... :?

Waterkoker wel 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Picaro op 04-06-2023 21:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hoppa, zojuist de 3e (kleinere) ton ook doorgelust op de andere 2 regentonnen.
Voorlopig nu ff genoeg (en toch geen plek voor nog meer in mijn tuintje :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Paulus07 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:38:
Hoppa, zojuist de 3e (kleinere) ton ook doorgelust op de andere 2 regentonnen.
Voorlopig nu ff genoeg (en toch geen plek voor nog meer in mijn tuintje :( )
Hoe veel liter heb je dan nu 500?

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Hoe veel liter heb je dan nu 500?
574 Liter (als het een keer regent... :P )

227 + 227 + 120

Oh en dan nog 2500L in de vijver en 300L in het aquarium binnen :+ :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Picaro schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:44:
[...]

Ik heb een groene en een gele. Op de groene staat 12-5-16, op de gele is onleesbaar.
Onleesbaar had ik dus ook, en er kwam een vreemde drab uit die beslist niet meer op sap leek. Ik koop sowieso altijd liever verse limoenen en citroenen.

Deze week komen er tuinbonen in de groentekrat, ook heerlijk met salieboter. Vroeger vond ik ze niet te vreten, kende tuinbonen alleen uit een potje. Vers zijn ze zo lekker, en het doppen is een rustgevend klusje. Volgend jaar maar weer eens in eigen tuin.

Geen veenmollen, had van de week wel een knots van een meikever op een van de varens. De gevreesde bruine schildwants heeft zich gelukkig niet meer laten zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
VeertienKaVier schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:11:
[...]

Deze week komen er tuinbonen in de groentekrat, ook heerlijk met salieboter. Vroeger vond ik ze niet te vreten, kende tuinbonen alleen uit een potje. Vers zijn ze zo lekker, en het doppen is een rustgevend klusje. Volgend jaar maar weer eens in eigen tuin.
Als kind lustte ik tuinbonen ook niet. Het is echt een smaak waar je aan moet wennen.

De lekkerste zijn de zogenaamde 'bruinkokers'. Deze bevatten tannine. Ze smaken daardoor een beetje wrang. Ze zijn te herkennen aan de bonte bloei, dat wil zeggen, de bloemen zijn wit met zwart. Bekende bruinkokers zijn bijvoorbeeld Witkiem Major en Leidse Hangers.

Er zijn ook rassen zonder tannine, deze hebben een wat vlakke smaak, of wel een kindvriendelijke smaak. Deze worden op commerciële schaal gekweekt voor in potjes. Ze bloeien wit. Een bekend ras is Driemaal Wit. Persoonlijk vind ik deze niet de moeite van het kweken waard.

Tuinbonen zijn vers het lekkerst, maar ze zijn ook zeer geschikt voor inmaak in de diepvries. Je moet ze jong plukken, te laat geplukt worden ze melig.

[ Voor 7% gewijzigd door Picaro op 05-06-2023 22:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
[...]

... had van de week wel een knots van een meikever op een van de varens.
Daar bedenk ik me opeens, dat ik een tijdje geleden een keer gezocht heb op de meikever. Blijkt dus dat ik de larve, de zogenaamde engerling, af en toe wel eens tegen ben gekomen tijdens het spitten van mijn tuin.

Alhoewel het ook best de larve van een andere kever kan zijn geweest, want die lijken best veel op elkaar. Bijvoorbeeld de larve van de gouden tor. Ik kwam deze tor een keer tegen op de sla.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWOR5LisQdTfCH4F3oQA-WyVijs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0yby8tNsYDOPtxocKKts0Cd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Picaro op 05-06-2023 23:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
[...]

De gevreesde bruine schildwants heeft zich gelukkig niet meer laten zien.
Is dat dezelfde als de bruingemarmerde schildwants? Ik kende deze nog niet.

Wel ken ik de pyjamawants of pyjamaschildwants. Ik kwam deze een keer tegen op de bloei van peterselie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5p8n40V9LksznPzx4TiK4B6hJuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JOFu99WcH2S2HFkZGhvNNMI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9nPRomBgR1Hig1nBmuiQYkuyz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRpt3cQv4JNyc9X2JlNpcWl4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaro
[...]

Deze week komen er tuinbonen in de groentekrat
Dat is wel heel erg vroeg in het jaar, komen deze uit het buitenland? Ik begin meestal met oogsten zo rond 20 juni.

[ Voor 5% gewijzigd door Picaro op 06-06-2023 08:41 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IazJbiGu55dXea---ap3_okziYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJydVy4JmW8ua4mUHFPq5K41.jpg?f=fotoalbum_large

Zo het eerste fruit is weer uit de tuin.
Deze lichting was nog niet zo zoet, maar verwacht na de komende warme week dat ze zich een stuk zoeter zullen ontwikkelen.
overigens meer dan 90% was al opgegeten door de vogels :), wellicht waren dat de zoete.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Pagina: 1 ... 55 ... 87 Laatste