Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 56 ... 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:55

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Mijn aardbeienplanten hebben helemaal geen aardbeien, maar flink aangevreten door de taxuskever :(
Maar snel denk ik even nieuwtjes halen, want deze gaan al een paar jaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mij hebben de vogels de bonen op (uitgegraven :p ), zelfs een netje er over heeft ze niet tegen gehouden (netje was verplaatst, overal kuilen, zand naast de bak :p )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Kwam ze laatst tegen bij de intratuin maar er zijn zoveel verschillende soorten :o

En nog niet echt plek voor. In de zon staan nu de pepers, paprika en tomaten namelijk..... |:(

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 15:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mW_oo8d7TBvIzwZEs7mLBMmk11A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKdrB5zVmOsU6CiZWRAHAyFp.jpg?f=fotoalbum_tile

Aardbeien beginnen aardig te produceren. Slakken en vogels blijven er ook mooi vanaf tot nu toe. Gisteren de 1e 300g geplukt (en opgegeten)! :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:03

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Picaro schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:20:
[...]

Is dat dezelfde als de bruingemarmerde schildwants?
Ja, de bruingemarmerde bedoel ik. Waar fruittelers (en daar zit ik tussen) niet blij mee zijn. Die pyjamawants ben ik nog niet tegengekomen, wel heel erg veel vuurwantsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

apNia schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:18:
Mijn aardbeienplanten hebben helemaal geen aardbeien, maar flink aangevreten door de taxuskever :(
Weer eens iets anders dan een egel! Aardbeien en frambozen maken hier geen schijn van kans, aan de egelpoep was altijd duidelijk te zien wie er had zitten schransen.

Helaas dit jaar nog geen sporen van de stekelige vrienden, jammer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Dinsdag wat regen voor de tuin??? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6M1-oMFp8ksdG39-eirXO4JEB7A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SHIgKpvg36fjHaPlPN9NZ6yH.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:35

ChUcKiE

Dus........

Voordat de regen de grond raakt is die weer verdampt ;)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
ChUcKiE schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:43:
Voordat de regen de grond raakt is die weer verdampt ;)
Als er uberhaupt regen komt. Al vaak gehad dat er uiteindelijk niks was. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ik ben ook niet al te optimistisch, ik zie te vaak een bui naderen die dan toch weer afbuigt.

Hoewel de bodem hier in de tuin vrijwel volledig is begroeid, zitten daar ook alweer de eerste droogtescheuren in. Gelukkig alleen de bovenste laag, daaronder is de grond nog goed vochtig, dus de planten en bomen redden het wel. Alleen een laatste ronde zaaien durf ik nu niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Bij ons in het dorp hebben ze een waterpomp staan bij de volkstuintjes.

Hoe pakken jullie dit dan aan?
Elke dag een gieter volpompen en dat dan over je gewas gieten?
Lijkt me niet wenselijk, dan gaat veel water "verloren".

Of bestaat er hiervoor ook een soort druppelslangvariant?
Of... hebben sommige van jullie een "Tweakers oplossing" gemaakt?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:35
streamnl schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:13:

Of bestaat er hiervoor ook een soort druppelslangvariant?
Of... hebben sommige van jullie een "Tweakers oplossing" gemaakt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8oo3HYFguQiinHBTkEm8pbWVhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6R4WLjRfrzdstTF6BrgamPA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTTR_WqogrVjE-gDUR9Mrb63aJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWVy0y0LCmYptdAWqimk9rg7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76ylh-EwcvX_yBGdTuNoa6NKwto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWlhdSxrWcKTR7coQaWtP96Z.jpg?f=fotoalbum_large

Heb zelf 2 dingen gedaan voor het beperken van watergebruik

Sla een pvc buisje in de grond. Elke avond vul ik die met water. Het water zal dan kegelvormig de grond inzakken en verdampt amper. Voordeel is ook dat de grond aan het oppervlakte niet “aangetast” worden , zand dat weggespoeld is planten met water brandvlekken enzovoort.

Heb een buis van pvc met gaatjes in de grond. Uiteinden zijn dicht met aan 1 zijde een gaatje voor een slangetje. Die gaat naar een waterpompje 2 keer per dag wordt er water ingepompt gedurende 3 minuten ( Tuya relais zit dat pompje aan ). Moet zeggen werkt goed, je ziet goed de strook van plantjes opkomen. Volgend jaar doe ik het zelfde maar dan met het gazon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:11
streamnl schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:13:

Eenmaal gevestigde en goed gewortelde gewassen doorstaan bij mij de droogte meestal heel goed op het aanwezige bodemwater. Hier in de veenkoloniën is het vlak land, geen glooiingen in het landschap, dus het grondwater staat nooit diep en door de capillaire werking van de bodem komt dit altijd tot binnen bereik van het wortelgestel van de meeste gewassen.

Ik zie wel aan mijn aardbeiplanten dat ze het er enigszins moeilijk mee hebben, maar significante hoeveelheden water geven is haast niet te doen. Ik heb een kanaal dichtbij, maar ik zou tig keer heen en weer moeten sjouwen voor een fatsoenlijke hoeveelheid water, want ik heb alleen de beschikking over twee gieters. Een pomp heb ik niet.

Sjouwen met gieters water heb ik in het verleden wel gedaan, maar ik ben daarmee opgehouden, omdat ik heb gemerkt, dat het voor de meeste gewassen toch niet echt nodig is. Net gezaaide gewassen, zoals sla en andijvie bijvoorbeeld houd ik wel vochtig, tot deze zijn opgekomen, maar daarna beperk ik het water geven tot een noodzakelijk minimum.

[ Voor 4% gewijzigd door Picaro op 07-06-2023 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Tomatenplanten (en sommige anderen) met vruchten zuipen toch wel veel water, maar ik denk dat je met om de dag ook een eind komt.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
6 druppels regen gehad net 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ik had er wel 10!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:43
Bij mij een halve liter(s) :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lux_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:28
Ik heb altijd al eens een tomaat bovenop een aardappel willen enten, na wat video's kijken heb ik het vorige week voor het eerst geprobeerd.

Maar helaas is het nu drie keer mislukt, de tomatenplant hangt al snel slap en na een paar dagen zit er geen leven meer in. wanneer ik na een week het tape verwijder kan ik geen enkel spoor van enige hechting tussen te twee planten ontdekken. Ik denk dat het probleem zit in de aardappel plant, de stengel van de plant van de aardappels die ik heb gepoot zijn namelijk hol. Door de holle stengel is er weinig oppervlak waar de twee planten elkaar raken, hierdoor mislukt de enting naar mijn vermoeden. ik heb zelf niet echt verstand van aardappels maar weet iemand welk soort ik kan proberen waarvan de stengel niet hol is? Of komt de holle stengel door een ziekte of verkeerde groei omstandigheden?

De video en websites die heb bekeken hebben ook allemaal aardappel planten met niet holle stengels, soort aardappel plant wordt alleen niet gemeld. Een beetje zoeken op forum kom ik wat posts tegen van Tweakers die een fruitboom of struiken hebben ge-ent, zijn er hier Tweakers die al een keer succes gehad met het enten van de nachtschade familie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:36
Lux_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:46:
Ik heb altijd al eens een tomaat bovenop een aardappel willen enten, na wat video's kijken heb ik het vorige week voor het eerst geprobeerd.

Maar helaas is het nu drie keer mislukt, de tomatenplant hangt al snel slap en na een paar dagen zit er geen leven meer in. wanneer ik na een week het tape verwijder kan ik geen enkel spoor van enige hechting tussen te twee planten ontdekken. Ik denk dat het probleem zit in de aardappel plant, de stengel van de plant van de aardappels die ik heb gepoot zijn namelijk hol. Door de holle stengel is er weinig oppervlak waar de twee planten elkaar raken, hierdoor mislukt de enting naar mijn vermoeden. ik heb zelf niet echt verstand van aardappels maar weet iemand welk soort ik kan proberen waarvan de stengel niet hol is? Of komt de holle stengel door een ziekte of verkeerde groei omstandigheden?

De video en websites die heb bekeken hebben ook allemaal aardappel planten met niet holle stengels, soort aardappel plant wordt alleen niet gemeld. Een beetje zoeken op forum kom ik wat posts tegen van Tweakers die een fruitboom of struiken hebben ge-ent, zijn er hier Tweakers die al een keer succes gehad met het enten van de nachtschade familie?
Het onderste gedeelte van de stengel zou niet hol moeten zijn, de rest wel. https://edepot.wur.nl/119908

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaro
Ik heb altijd al eens een tomaat bovenop een aardappel willen enten
Baldur verkocht ooit eens een tomaat geënt op een aardappel.

https://www.baldur-nederland.nl/

Even zoeken ...

https://www.tuinenbalkon....an-1-plant-met-de-tomtato

https://agriworld.nl/tomo...rdappelen-video-tutorial/

https://www.canna.nl/tomtato-kweken

https://www.vreugdenhilyo...ten-en-aardappelen-in-een

Gezocht naar: tomaat geënt op aardappel. En er is vast nog wel meer over te vinden ...

[ Voor 44% gewijzigd door Picaro op 07-06-2023 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
:|
Ik krijg Frankenstein vibes als ik de foto’s zie… brrr

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVNfU4d4tqAkyyyOmTcktYAi76k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JyvbjYFAyPr9J4Boucubhf6q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind de minimix plant van Angelique (rechtsonder) echt een leuke peperplant.
Heeft wat weg van een ministruikje. Maar dan eentje met pepers (hopelijk).

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
Acht komkommerzaailingen in steenwolblokjes op de vensterbank, vier Laheeb F1 veldkommer en vier Magnum F1 minikomkommer. Gezaaid op 27 mei.

Een dezer dagen ga ik deze oppotten in Jiffy-turfpotjes en mogelijk al komend weekend buiten achter het huis afharden. Rond 20 juni, misschien al een paar dagen eerder, kunnen ze dan in de vollegrond, bij mijn bouwhekken.

Dagelijkse voeding: 5 ml Chilli Focus op 1 L water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9s2vmhNdxyt7_06r9FodWHWHWOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdUTrkNk8B8E9zoRhjA1zfRV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Picaro op 08-06-2023 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:26
Wellicht een ander idee binnen de nachtschadefamilie: https://simpsons.fandom.com/wiki/Tomacco

Sorry, moest even :+ .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hoe veel ruimte heeft zo'n plantje nodig? Ik lees bij verkopers dat hij 2,5 KG aardappels produceert. Ik kan me er niks bij voorstellen, maakt hij dan een heel groot ondergronds wortelstelsel met aardappels? Het wordt verkocht voor mensen met weinig ruimte :p

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Even een paar dagen niet opletten en ze hebben er zin in ineens.
Paprikaatjes groeien leuk en de eerste pepertjes ook al gespot.
Kijken of ik het weekend ook nog wat schaduw moet regelen wordt wel heel heet ineens...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddPhBckSDqIho_xT3GSm4JqLVWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXOn0jPRnrkloTYoKMCi5PUH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giFu8-18QUy02u6XSkFzWSC2mQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vBcVeV5FtdoCtd4nOL2T5hw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUa02nHIzzY_Ieatm1uGfNabHL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rqaN1DaiS18oDYRVyj9507P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5HaUVz23U4Hv05wZfmVPqKdZMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kn1BDQftiKb5VSlFLRa0yw68.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier zag ik de pepers ook al verschijnen, de paprika is nog laag en geen knoppen/bloemen. Dus hopelijk komt dat nog :P

Is er nog verschil mbt watergeven tussen beide?
Met pepers las ik weer dat ze juist heter werden als ze minder water kregen. Maar ergens anders lees je weer het tegenovergestelde... :P

Heb er wel weer 2 kweekbakjes bij. Simpele bakjes van die "appelmoesjes". Gat onderin boren ongeveer dikte van je duim.
Werkt dan perfect voor waterafvoer/opnemen + plantjes eruit halen is dan ook simpel te doen met je duim door dat gat druk je ze er zo uit.
En bakjes kan je weer hergebruiken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mhz5aOMjQSdBgUrVB6AWU_VYpvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nnjwx90qVYifi8WUXzwNtdaW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Paulus07 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:04:
Hier zag ik de pepers ook al verschijnen, de paprika is nog laag en geen knoppen/bloemen. Dus hopelijk komt dat nog :P

Met pepers las ik weer dat ze juist heter werden als ze minder water kregen. Maar ergens anders lees je weer het tegenovergestelde... :P

Heb er wel weer 2 kweekbakjes bij. Simpele bakjes van die "appelmoesjes". Gat onderin boren ongeveer dikte van je duim.
Werkt dan perfect voor waterafvoer/opnemen + plantjes eruit halen is dan ook simpel te doen met je duim door dat gat druk je ze er zo uit.

[Afbeelding]
Water geven geen idee.
Dit is het eerste jaar pepers hier.
Ze krijgen savonds allemaal dezelfde plons water en over een tijdje ook dezelfde voeding we zien wel wat het wordt.
Kan volgend jaar dan mischien wel wat anders proberen afhankelijk van het resultaat dit jaar.

Die bakjes is wel een leuk idee trouwens. d:)b

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Ik heb dit jaar voor het eerst aardbeien geplant. Had gewoon een stekje gehaald bij een particuliere kwekerij, en weet helaas niet welk ras ik heb. Nou heb ik laatst een mooie rode aardbei kunnen plukken, maar hij smaakte erg zuur. Een andere aardbei heb ik nog wat langer laten rijpen en toen die zacht aanvoelde, geplukt; alleen smaakte die ook nog zuur.. Wat doe ik verkeerd?

- De plantjes zitten in een moestuinbakje met moestuingrond.
- Ik geef 2x per dag (1x in de ochtend, 1x in de avond) wat water, omdat ze echt veel water slurpen en het water snel uitdroogt in een bak
- De plantjes staan vol in de zon op het zuiden

Moet ik nog wat koemestkorrels erbij strooien?
Had ook gelezen dat aardbeien van een licht zure grond houden, moet ik dan wat koffieprut erbij gooien?
Zou het aan het aardbeienras kunnen liggen?

[ Voor 3% gewijzigd door hallom op 09-06-2023 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Paulus07 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:04:

[Afbeelding]
Ik heb totaal geen groene vingers zoals sommige andere hier maar ik duw mijn vinger in het zand en als dat droog aanvoelt, dan gooi ik er water bij.
En 1X in de 2 weken krijgen ze het onderstaande. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5whoHJq68E8kCtg7nikFrQk17-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvDQ58ygtJrWq3b3qwe5cyUn.jpg?f=fotoalbum_large
Een theelepel per plant wat ik daarna mix met het zand.
Naar mijn mening zien de peperplanten er goed uit maar ik heb geen idee of het komt door de Green Boots

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Heb die green boots hier ook nog staan naar nog niet gebruikt. De potgrond/moestuin grond had voor 3 maanden voeding en zit er nu net 1,5 maand in ongeveer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik gaf mijn pepers minimaal water vorig jaar en ze waren allemaal goed heet. De twee planten die de winter hebben overleefd maken bloemetjes aan.

De paprika's schieten niet op dit jaar. De olijfbomen maken heel veel olijven aan, maar dat lijkt me te veel gedoe om die eetbaar te krijgen en vorig jaar stierven ze af voor ze groter werden. Boontjes schijn je nog steeds te kunnen planten dus misschien probeer ik dat opnieuw.

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:09

Cis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uz7efyKItyaUEvQLxZie9scPWBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6BjV36PEEctR96wx6AKAIkA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fs4C6k39lxfYhwS_u_dtMRsj8og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKCxr59h7rEcoQdNAGGawLEz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn courgettes per ongeluk de paprika-voeding gegeven. Denken jullie dat het kwaad kan? :+

#consumentenvoordegekhouden

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Cis schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:09:

Ik heb mijn courgettes per ongeluk de paprika-voeding gegeven. Denken jullie dat het kwaad kan? :+
Ik heb mijn kippen kippenmest gegeven. Ze werden een beetje bleek :o

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cis

Cis

Marzman schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:20:
[...]

Ik heb mijn kippen kippenmest gegeven. Ze werden een beetje bleek :o
Als de NPK-waardes én ingredienten exact hetzelfde zijn als de kippenvoeding, maakt het weinig verschil denk ik :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Gok dat ze nu meer verkopen ipv maar 1 doosje te maken en vullen met dezelfde mest :P

Heb hier nu ook 2 verschillende doosjes staan maar puur omdat dit toen de laatste 2 waren. Verder zijn ze hetzelfde (op doosje/print na dan).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cis

Cis

Paulus07 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:48:
Gok dat ze nu meer verkopen ipv maar 1 doosje te maken en vullen met dezelfde mest :P

Heb hier nu ook 2 verschillende doosjes staan maar puur omdat dit toen de laatste 2 waren. Verder zijn ze hetzelfde (op doosje/print na dan).
Er stonden nog heel veel doosjes tomatenmeststof. Maar de paprika was op.
Heb die jongen van de A.c-tion gevraagd of ze nog paprikameststof hadden. Hij is toen 5 minuten in het magazijn wezen zoeken. En gevonden! :+
Achteraf gezien totaal nutteloos. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:10
Cis schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:00:
[...]

Er stonden nog heel veel doosjes tomatenmeststof. Maar de paprika was op.
Heb die jongen van de A.c-tion gevraagd of ze nog paprikameststof hadden. Hij is toen 5 minuten in het magazijn wezen zoeken. En gevonden! :+
Achteraf gezien totaal nutteloos. 8)7
Dit spul van de action is sowieso minder geschikt voor tomaten en pepers. De NPK verhouding is oke voor de groeifase (ietwat weinig N) maar in de bloeifase en tomaatfase wil je juist meer P en K. Handje beendermeel doet wonderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:06
Wij van WC Eend raden WC Eend II aan voor 50% minder inhoud.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Cis schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:29:
[...]

Als de NPK-waardes én ingredienten exact hetzelfde zijn als de kippenvoeding, maakt het weinig verschil denk ik :)
Heb je de percentages van jouw mest al eens bij elkaar opgeteld? Dat ze het in het doosje krijgen :+

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:35
Cis schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:09:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

#consumentenvoordegekhouden
ik doe het onkruid in een speciekuip, koffie- en theeprut ook, groente afval. Doe dan nog wat water in die speciekuip. Daarna een speciekuip erop ( i.v.m. stank en gist een stuk sneller ). Na een week of 2 tap ik dat water af en giet ik het in buisjes ( zie eerdere post van mij ). Het groeit lekker hard _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:28
Groeit hier inmiddels als kool tomaten, de luizen zijn gelukkig onder controle en ik kan heb steeds minder werkruimte, dus met hoe hard alles nu gaat zullen er waarschijnlijk een aantal dingen naar de tuin verplaatst gaan worden. Enkele van de tomaten gaan bijna 5cm per dag omhoog :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tjqo2Nl8cBKFMSgEfycnIEj3oo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqBkNy1fbiHk1zm19x1PSpZh.jpg?f=fotoalbum_large

Ook leuk om te zien hoe de groei van pepers onderling erg verschilt, al krijgt alles inmiddels wel de eerste bloemen of knoppen. Van links naar rechts, Ring of Fire (x3), Madame Jeanette (x3), Spaghetti (1x);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ki0el9DDAcIxSWbw6X-WTd_h1Uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7D5NdTZjXJBhl4gpxf9QLx2i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

Reinier

\o/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6-2IWAM_DbuNJwGWwY4jTGMr5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXxgKBCWkldFQaLjsxKasSEc.jpg?f=fotoalbum_large

Eens kijken of dit goedkope broeikasje wat is. Oftewel: kascontrole :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Vandaag bij de Action wat flessen plantenvoeding gehaald.
Staat helemaal niets op over wat er in zit of welke (NPK) verhouding.

Maar ja, moest toch wat hebben dus toch maar meegenomen...

Planten (tomaten/zonnebloem) hebben het toch wel nodig, was vrij laat met zaaien dus betwijfel of het allemaal nog wat wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Picaro
Marzman schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:09:
Ik gaf mijn pepers minimaal water vorig jaar en ze waren allemaal goed heet. De twee planten die de winter hebben overleefd maken bloemetjes aan.

De paprika's schieten niet op dit jaar. De olijfbomen maken heel veel olijven aan, maar dat lijkt me te veel gedoe om die eetbaar te krijgen en vorig jaar stierven ze af voor ze groter werden. Boontjes schijn je nog steeds te kunnen planten dus misschien probeer ik dat opnieuw.
Zeker! Gaan met die boontjes! En het is ook zeer de moeite waard om je erin te verdiepen welke boontjes de lekkerste zijn. Bijvoorbeeld Hinrichs Riesen, stamslaboon zonder draad, schijnt erg lekker te zijn. Zelf nog niet uitgeprobeerd, maar ga het ooit doen.

https://www.zaadhandelvan...richs-riesen-zonder-draad

Eind juni-begin juli, na het oogsten van de tuinbonen, ga ik nog stokslaboon Stokaafjes poten, voornamelijk om er zeker van te zijn dat ik komende jaren nog pootgoed daarvan zal hebben. Vorige week namelijk nog Stokaafjes gegeten uit de diepvries, oogst 2021, wat een uitzonderlijk lekkere boon is dat.

Ooit pootgoed gekregen van iemand bij ons in het dorp. Totaal geen informatie over te vinden online. Onlangs van iemand anders gehoord dat Stofaafjes synoniem is voor 'dreuge boon'.

Een 'dreuge boon' wordt traditioneel geoogst als deze tijdens het afrijpen zijn groene kleur heeft verloren en geel/wit wordt. Vervolgens worden de peulen aan een draad geregen en opgehangen om te drogen, zodat deze bewaard kunnen worden.

Voor de bereiding worden ze overnacht geweld en de volgende dag gekookt met spek en verse worst. Heerlijk! Vooral met een goede jus erover!

[ Voor 38% gewijzigd door Picaro op 11-06-2023 08:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:26
Ik krijg hier echt vrachten bloemknoppen in de tomaten. Dat 2×/week een flats Tomato Focus zal ongetwijfeld ook helpen. Een nieuwe dief bleek ook gelijk een tros bloemknoppen te zijn :+ .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rlat52
Reinier schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:04:
[Afbeelding]

Eens kijken of dit goedkope broeikasje wat is. Oftewel: kascontrole :D
Ik heb om te testen ook 2 van die cheapo kasjes staan, eentje sinds vorig jaar. De planten doen het er goed in.
  • De hoes van de oudste heb ik dit voorjaar al moeten repareren met ducktape, waarschijnlijk is het beter om hem na het seizoen eraf te halen maar dat is ook weer zo'n gedoe.
  • Er zit geen dakraampje in waardoor de insecten er niet meer uit komen. Ben elke dag hommels aan het reanimeren :'( Toevallig gisteren een stukje uit het dak gesneden zodat ze er uit kunnen, scheelt weer tijd om ze te vangen met m'n netje.
  • Verder is het een beetje alsof ik weer met een trekkerstentje opstap ben. Erg comfortabel rommelen in de kas is er niet bij :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c80aYpzJN_yMjVvAjbQ_2RnHMro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7synSQxvwR0UDdLhjl9eyTAB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zg3UVL22F-jYwU2Q8_IqInh2K2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6arzF7uz0xWzPSqU48PLL1Rk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Wel jaloers op de ruimte van jullie tuinen :P

Kwam laatst bij cranenbroek ook van die "tenten" tegen. Zagen er wel nice uit.
Zelf alleen 0 ruimte voor dat soort dingen helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KV7gPjdPZ68pM2vYfPn2gMcjE2k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ykCSg4KQL4ecifAOX0EQFJPA.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKME86QzpXwZrLozwjiN7NcRd7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QqkGagEe9LNVWA3xgxmEQVHS.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

rlat52 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:26:
[...]

Ik heb om te testen ook 2 van die cheapo kasjes staan, eentje sinds vorig jaar. De planten doen het er goed in.
  • De hoes van de oudste heb ik dit voorjaar al moeten repareren met ducktape, waarschijnlijk is het beter om hem na het seizoen eraf te halen maar dat is ook weer zo'n gedoe.
  • Er zit geen dakraampje in waardoor de insecten er niet meer uit komen. Ben elke dag hommels aan het reanimeren :'( Toevallig gisteren een stukje uit het dak gesneden zodat ze er uit kunnen, scheelt weer tijd om ze te vangen met m'n netje.
  • Verder is het een beetje alsof ik weer met een trekkerstentje opstap ben. Erg comfortabel rommelen in de kas is er niet bij :+
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt ook kleinere van 20 euro. Gewoon 4 planken met plastic. Het scheelt zelfs plek omdat je potten op planken zet. Die grotere hebben dat twee keer en een inloopgedeelte.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Paulus07 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:43:
Wel jaloers op de ruimte van jullie tuinen :P

Kwam laatst bij cranenbroek ook van die "tenten" tegen. Zagen er wel nice uit.
Zelf alleen 0 ruimte voor dat soort dingen helaas.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap jou helemaal.
Te weinig plek en ik vind ze niet mooi voor in de tuin.
Dat waren enkele redenen dat ik me ingeschreven heb voor een volkstuin.
Misschien is dat ook in jouw omgeving mogelijk?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

streamnl schreef op zondag 11 juni 2023 @ 07:22:
[...]

Ik snap jou helemaal.
Ik sta nu 1,5 jaar ingeschreven maar nog geen beweging te zien voor de moestuintje twee straten verderop (verder in de stad zijn er ook, maar dat lijkt me te veel gedoe om er te komen)

Ik ben het wel met je eens al zie ik hier in het topic ook wel mensen die het best mooi gemaakt hebben (het scheelt al een stuk als het van glas is ipv van plastic). Maar ook die moestuintjes verderop, ik ook weer blij dat ze niet direct bij mijn huis staan want mooi is het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 11-06-2023 07:31 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Marzman schreef op zondag 11 juni 2023 @ 07:29:
[...]

Ik sta nu 1,5 jaar ingeschreven maar nog geen beweging te zien voor de moestuintje twee straten verderop (verder in de stad zijn er ook, maar dat lijkt me te veel gedoe om er te komen)

Ik ben het wel met je eens al zie ik hier in het topic ook wel mensen die het best mooi gemaakt hebben (het scheelt al een stuk als het van glas is ipv van plastic). Maar ook die moestuintjes verderop, ik ook weer blij dat ze niet direct bij mijn huis staan want mooi is het niet.
Pfff ik sta pas enkele weken ingeschreven. Ik ben bang dat ik heel lang moet wachten...
Hopelijk krjjg je snel positief bericht dat je aan de beurt bent.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

streamnl schreef op zondag 11 juni 2023 @ 07:39:
[...]

Pfff ik sta pas enkele weken ingeschreven. Ik ben bang dat ik heel lang moet wachten...
Hopelijk krjjg je snel positief bericht dat je aan de beurt bent.
De buurman twee huizen verderop heeft nu een tuintje zag ik, ik zal eens vragen hoe lang hij gewacht heeft. Vier jaar geleden toen ik hier kwam wonen had hij een tuintje hier de snelweg op en dan de volgende afrit er weer af (ik neem aan dat hij toen al ingeschreven stond dichterbij :p ). Dat heb ik er dus niet voor over, maar hij is gepensioneerd dan is dat ook weer anders :p

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 11-06-2023 07:51 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

rlat52 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:26:
[...]

Ik heb om te testen ook 2 van die cheapo kasjes staan, eentje sinds vorig jaar.
Die houden zich dus redelijk goed, ook met noodweer? Ik ben wat huiverig in verband met windhozen en zo, maar zit er ook over te denken, want een 'echte' fraaie kas is me even te duur.

Qua kruiden: mijn tomaten en pepers op het balkon zijn nog in leven, maar groeien extreem langzaam, geen idee of dat nog wat wordt. Terug de tuin zie ik even niet zitten; de slakken zijn weliswaar gevlucht voor de hitte, maar de bovenste laag grond, van een centimeter of 5-8, is momenteel net beton. Daaronder voelt het nog vochtig, maar zelfs de taaie vaste planten krijgen het sraks zwaar.

Dit jaar staat er opeens moederkruid in de tuin, dat ruikt wel apart en wordt (wist ik niet) blijkbaar als middel tegen migraine gebruikt. Al is niet duidelijk hoe en of het werkt. Nou ja, de insecten vinden het leuk en het ziet er vrolijk uit, dus wees welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

VeertienKaVier schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:08:
[...]

Die houden zich dus redelijk goed, ook met noodweer? Ik ben wat huiverig in verband met windhozen en zo, maar zit er ook over te denken, want een 'echte' fraaie kas is me even te duur.
Al is niet duidelijk hoe en of het werkt. Nou ja, de insecten vinden het leuk en het ziet er vrolijk uit, dus wees welkom.
Ja, het is vooral het plastic dat slijt. Met stormen heb ik wel mijn container er een beetje voor gezet.

Als je een balkon hebt lijkt me dat het wel jaren mee kan gaan als je ook een bovenbuurman hebt. Bij mij heeft er nog sneeuw op gelegen en alles :p

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
streamnl schreef op zondag 11 juni 2023 @ 07:22:
[...]

Ik snap jou helemaal.
Zit er hier 1 maarja:
Na inschrijving duurt het naar verwachting 2-3 jaar voordat er een tuin beschikbaar is. Inschrijven kan nog steeds maar je zult geduld moeten hebben.
:+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spherix
Net als je denkt dat de ene plaag verholpen is, streken er gisteravond honderden kleine zwarte vliegjes neer op de tomaten die ik buiten de kas in potten heb staan als test. Ik hoopte dat ze weer gingen vertrekken, maar het lijkt alsof de beestjes een waar voortplantingsfeestje hebben gehad. Vanochtend zaten er wel minder vliegjes, maar aan de onderkant van vele bladeren zat het vol met zwarte stipjes. Voor de hitte losbarst heb ik de planten maar even gedouched en handmatig de bladeren schoongeveegd. Veel bladeren stonden echter al flink te krullen, hoop dat de schade meevalt. Het maakt me wel huiverig om straks pepers/paprikas vanuit de kas naar buiten te moeten zetten hehe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QipgG6UV0NN92lK7bKXKtdlQHAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNHhvBMTPYehytAkcwsa9W5i.jpg?f=fotoalbum_large

Een mooi succesverhaal is wel de black beauty tomaat waar ik eerder over gepost heb. De plant blijft de hoofdstam maar splitsen, ik top de afsplitsing zodra er bloemen ontstaan en haal verdere scheuten weg, lijkt ok te gaan. Een van de twee planten heeft echter een mega tros aangemaakt, ik tel momenteel al 35 bloemen waar hij nog steeds nieuwe aan lijkt te maken, en zelfs her en der een blaadje. Ik hoop dat de plant het gewicht straks aankan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDk71MpKxd0q7mb5Tajbwad5_Fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8554oKb7ymlAMR7vCl1GzCii.jpg?f=fotoalbum_large

Tussen de tomaten in de kas staat overigens rode basilicum, die verwerk ik weer in heerlijk geurende olijfolie voor in de keuken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
Spherix schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:30:
Net als je denkt dat de ene plaag verholpen is, streken er gisteravond honderden kleine zwarte vliegjes neer op de tomaten
Zo te zien zijn die kleine zwarte vliegjes gevleugelde bladluizen. Gecondoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
Marzman schreef op zondag 11 juni 2023 @ 07:21:
[...]
Je hebt ook kleinere van 20 euro. Gewoon 4 planken met plastic. Het scheelt zelfs plek omdat je potten op planken zet. Die grotere hebben dat twee keer en een inloopgedeelte.
Waarschijnlijk ga ik op de plek van het witte tentje een glazen kas neerzetten, nadeel daar is dat de zon rond 3 uur achter de bomen verdwijnt. Vandaar het testtentje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
Picaro schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:00:
[...]

Zo te zien zijn die kleine zwarte vliegjes gevleugelde bladluizen. Gecondoleerd.
Ben blij dat ik in de kas al aardig wat horrengaas gespannen had als ik dat zo lees, dat wordt actief bijhouden :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaro
Spherix schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:34:
[...]

Ben blij dat ik in de kas al aardig wat horrengaas gespannen had als ik dat zo lees, dat wordt actief bijhouden :'(
Hopen dat de lieveheersbeestjes de luisjes snel ontdekken!

En even opletten dat je eventuele eitjes van het lieveheersbeestje niet per ongeluk van het blad afveegt. Deze zitten in groepjes bij elkaar, meestal aan de onderkant van het blad en hebben een opvallende oranje kleur. Ze lijken verrassend veel op de eitjes van de coloradokever overigens.

[ Voor 33% gewijzigd door Picaro op 11-06-2023 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
VeertienKaVier schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:08:
[...]

Wat Marzman reeds zei, voornamelijk het plastic, ik heb ook de indruk dat de UV bestendigheid van het plastic niet echt geweldig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spherix
Picaro schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:49:
[...]

Hopen dat de lieveheersbeestjes de luisjes snel ontdekken!

En even opletten dat je eventuele eitjes van het lieveheersbeestje niet per ongeluk van het blad afveegt. Deze zitten in groepjes bij elkaar, meestal aan de onderkant van het blad en hebben een opvallende oranje kleur. Ze lijken verrassend veel op de eitjes van de coloradokever overigens.
Die herken ik gelukkig wel. Ik zie dit jaar vind ik opvallend weinig insecten nog in de tuin, slechts een handje vol zweefvliegen en bijen. Ondanks dat alle bloemen en vlinderstruiken al vol met luizen zitten, ook amper lieveheersbeestjes. De twee die ik vond, had ik uitgezet in de kas hehe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Paulus07 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:29:
[...]

Zit er hier 1 maarja:

[...]

De gemeente kon er geen tijdsbestek aan plakken maar ik moest zeker rekening houden met enkele jaren

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Marzman schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:11:
[...]

Als je een balkon hebt lijkt me dat het wel jaren mee kan gaan als je ook een bovenbuurman hebt.
Nee, dat niet, gewoon normaal huis met verdieping en zo'n balkon aan de voorkant, vooral voor de sier (dat was eind jaren '50, begin '60 enorm in, volgens mij) maar ideaal om een paar potten neer te zetten.

De kas zou voor in de achtertuin zijn, daar is nog wel ruimte. Ik verwacht voor een lage prijs inderdaad geen wonderen van het plastic. Vorig jaar heeft een windhoos een paar straten verder een half dak meegenomen, dat is wel even schrikken. Aan de andere kant, zo'n kasje kan niet veel schade aanrichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn parasol (3 meter) lag er net bovenop. Ik dacht dat alles krom was maar er lag een bloempot onder. Dus het kan nog best wat hebben.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rlat52
Ik moet zeggen dat ik er zelf indertijd niet aan gedacht heb maar misschien is het handig om even te kijken of er bij je nog aan te schaffen nieuwe tentje een reserve hoes verkrijgbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:31
Even een plaagdieren vraag. Weet iemand toevallig wat dit zijn en hoe ik er weer vanaf kom? Ze vreten de bladeren van m’n aardbeien en in mindere maten m’n frambozen op..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8T7qwMCsW50mukwT9a8uFuoo_2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MavyWEITvVT36bLHEghuTcpm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmbP9ldbKViMNbW3koQJWGrhR3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUk6mENjDxh02LJ6AJI6lF8X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 23:21

Kraz

Saving the world

HansAnders07 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:06:
Even een plaagdieren vraag. Weet iemand toevallig wat dit zijn en hoe ik er weer vanaf kom? Ze vreten de bladeren van m’n aardbeien en in mindere maten m’n frambozen op..
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik moet bekennen dat ik niet weet wat het precies is, maar het lijkt er sterk op dat er binnenkort een paar bij gaan komen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De aardbeibloesemkever? De bovenste 2 hebben het drukker met andere zaken dan blaadjes eten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:23
Heb ik reden om me zorgen te maken of is dit eerder verbrand blad?
De bladen situeren zich allemaal aan de 'onderkantt (dus niet uit de stengel, maar de eerste takjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOdy8Hz6bqCe-MKSweM5Qa2xws0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5sKLV60DySUpl4Mq2vq5Q7c.jpg?f=fotoalbum_small

Rechtste blad heeft ook witte vlekken met beschadigd blad. Maar voor de rest geen andere sporen van meeltdauw. Andere planten hebben dit niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKVobiPHqw_dnZfZ17tNlDMH-1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3r35vk8HQnkjZrdro8xl2uX.jpg?f=fotoalbum_large

Tomaten zitten in de kas, raampjes staat constant open en s'avonds zet ik de 'deur' wagenwijd open van de kas. Ik doe deze dan terug dicht als ik ga slapen. Het enige probleem is dat de rits van beide kanten van de deur stuk is, maar heb de deur altijd dicht kunnen houden door er tegels op te zetten en sinds kort doe ik een kant toe met een touw.
Ik heb halve flessen in de grond gericht naar de wortel gegraven en het water (buiten wat gespetter) geef ik mooi in die flessen. Dit doe ik ook altijd s'avonds als het rustig afgekoeld is en de zon niet meer op de kas schijnt (wat vanaf 17u niet meer gebeurd)
Ze krijgen nu 2x water en binnen 2 weken bouw ik het af tot 1x water geven per week.

Voor de één of andere reden heb ik ook last van bladluizen. Gisteren waren ze er nog niet. Dus hiervoor ga ik larvan van het lieveheersbeestje gaan halen. Ik ga ook lavameel halen om de wondjes te 'verzorgen' die worden veroorzaakt door het dieven.
Alleen hoop ik dat ik niet te laat ben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt een beetje op een taxuskever alleen die heeft bruinige vlekjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:31
Ronald.42 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:12:
[...]

De aardbeibloesemkever? De bovenste 2 hebben het drukker met andere zaken dan blaadjes eten...
Ja die kregen het warmer van elkaar dan de temperaturen momenteel.
Had die aardbeienbloesemkever wel gezien maar ik kreeg de indruk dat die zich meer op de vrucht richtte..

Als het die kever is dan zijn er weinig bestrijdingsmiddelen mogelijk lees ik al. Aangedane bloemen verwijderen. Wordt een leuke zoektocht. Zal het wiepende paartje ook maar even verwijderen

[ Voor 19% gewijzigd door HansAnders07 op 12-06-2023 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaro
HansAnders07 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:32:
[...]

Ja die kregen het warmer van elkaar dan de temperaturen momenteel.
Had die aardbeienbloesemkever wel gezien maar ik kreeg de indruk dat die zich meer op de vrucht richtte..

Als het die kever is dan zijn er weinig bestrijdingsmiddelen mogelijk lees ik al. Aangedane bloemen verwijderen. Wordt een leuke zoektocht. Zal het wiepende paartje ook maar even verwijderen
Aardbeibloesemkever behoort tot de snuitkevers en heeft een langere snuit dan de kever op de foto's. Ik hou het op de taxuskever, of een nauw verwante soort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Picaro schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:50:
[...]

Aardbeibloesemkever behoort tot de snuitkevers en heeft een langere snuit dan de kever op de foto's. Ik hou het op de taxuskever, of een nauw verwante soort.
Scherp gezien.
De aardbeibloesemkever lijkt idd een royaal langere snuit te hebben.
Taxus kever lijkt er idd meer op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Zijn dan ook geen slimme beestjes als ze niet eens een taxus weten te vinden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cis

Cis

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weet je toevallig of 'ie veel op het internet rondsurft?

Dan zou het wel eens een Tor browser kunnen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Waarneming al geprobeerd? Die herkent heel veel. De groeven (zie ik dat goed?) doen inderdaad denken aan een taxuskever/gegroefde lapsnuitkever. Kippen maken er korte metten mee, maar daar moet je de ruimte voor hebben.

Hier zijn vooral de vuurwantsen aan het paren en dat kan dus dagen (nee, geen tikfout) duren.

En het is droog, droog, droog. Er komt een Spaanse aak op waar ik die niet kan gebruiken, maar een 10 cm hoog boompje uitgraven lukt niet meer omdat de bovenste grondlaag nu echt keihard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Hier zag ik 2 dagen terug, 2 gaten op een blaadje. Bleek er aan de onderkant 2 luizen te zitten.
Dus ben ik sinds gisteren enkele peperplanten aan het sproeien met water. van boven en aan de onderkant.
Hopelijk helpt het.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:09
streamnl schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:48:
Hier zag ik 2 dagen terug, 2 gaten op een blaadje. Bleek er aan de onderkant 2 luizen te zitten.
Dus ben ik sinds gisteren enkele peperplanten aan het sproeien met water. van boven en aan de onderkant.
Hopelijk helpt het.
Als je dagelijks de luizen eraf spoelt zal het wel wat helpen ja.. éénmalig heeft weinig nut.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Het begint wel erg droog te worden op de moestuin. Komende dagen ook nog geen regen helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgmyAkV1LKlWeoT0MGYesQwq77Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkIhdIPhON4iiEElzR7Et1NW.jpg?f=fotoalbum_large

Daarom maar even gebruik gemaakt van de handpomp op de tuin vanochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KGTBB3baoKfQeh-dVmVL2csCds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1rmdcJKV3uAWOp6EmwWIRYw.jpg?f=fotoalbum_large

Artikel van 2 dagen geleden over de droogte: https://www.weer.nl/nieuw...-neemt-extreme-vormen-aan

Denk dat we nog wel wat records gaan verbreken.

[ Voor 39% gewijzigd door souljah1h op 13-06-2023 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
Nopheros schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:50:
[...]

Als je dagelijks de luizen eraf spoelt zal het wel wat helpen ja.. éénmalig heeft weinig nut.
Ik vraag me altijd af hoe effectief het is, die beesten lopen toch zo weer omhoog? Zoveel water geven dat ze verzuipen lijkt me ook niet goed voor de plant.. Ik veeg/plet ze altijd in ieder geval.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Inmiddels een paar kilo aardbeien en een echte bloemkool. De droogte vereist veel water. Gelukkig hebben we een pomp en een kanaal vlakbij. Daarmee vullen we de IBC containers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qfm8ai6_Ub1GfYYuGPI5cABe-P4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvHBpVjv3VqYs98ztH1yUa5P.jpg?f=fotoalbum_large

Knoflook er inmiddels ook uit vanwege roest. Wordt even spannend of de tenen voldoende zijn ontwikkeld. Een deel van de knoflook in ieder geval niet. Dat is daarom ingevroren.

Goede uienoogst dit jaar. Dit zijn de eersten die eruit zijn. Wel wat last van bladmineerders (leaf miners).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnQafOymUCECS5IqjcceR-sHLMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wu9JS8oNjMtKhbMiCxAB3Bw0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Nopheros schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:50:
[...]

Dagelijks 2X per dag.
Ochtend en nadat de zon er niet meer op schijnt

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray_
  • Laatst online: 18:32
De laatste weken heb ik de deur van de kas overdag open staan omdat 't anders te warm wordt. Dat heeft als gevolg dat allerlei vliegend spul ook binnen komt, en daar zit ook luis tussen.
Tipje: ik heb goudsbloem langs de rand staan. Behalve dat het aantal zichtbare mieren is gekelderd, gaan de luizen liever op de goudsbloem zitten dan op je andere planten. Een paar keer per week even die bladeren checken en luis verwijderen heeft mijn kas tot dusver behoorlijk goed luis-vrij gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

streamnl schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Dagelijks 2X per dag.
Ochtend en nadat de zon er niet meer op schijnt
Je zult het moeten blijven herhalen, tenzij je met gif gaat spuiten ;) Tot de blaadjes niet meer interessant zijn voor de luizen (het meestal het jonge blad) of tot de natuurlijke vijanden het ontdekt hebben.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
Ray_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:49:
De laatste weken heb ik de deur van de kas overdag open staan omdat 't anders te warm wordt. Dat heeft als gevolg dat allerlei vliegend spul ook binnen komt, en daar zit ook luis tussen.
Tipje: ik heb goudsbloem langs de rand staan. Behalve dat het aantal zichtbare mieren is gekelderd, gaan de luizen liever op de goudsbloem zitten dan op je andere planten. Een paar keer per week even die bladeren checken en luis verwijderen heeft mijn kas tot dusver behoorlijk goed luis-vrij gehouden.
Ik heb het geluk dat het glas in de deur van kijn kas met rubbers geklemd zit. Heb de glasplaat eruit gehaald en insectenhor tussen de rubbers geklemd, nagenoeg gratis hordeur :-) Met deze temperaturen snachts staat het ook 24/7 open. Scheelt behalve luizen ook onkruid van alle rondvliegende pollen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray_
Spherix schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:16:
[...]

Ik heb het geluk dat het glas in de deur van kijn kas met rubbers geklemd zit. Heb de glasplaat eruit gehaald en insectenhor tussen de rubbers geklemd, nageboeg gratis hordeur :-) Met deze temperaturen snachts staat het ook 24/7 open. Scheelt behalve luizen ook onkruid van alle rondvliegende pollen etc.
Daar heb ik ook aan zitten denken, maar ik wou 's nachts de boel weer dicht hebben.
Ik heb een kas van ACD. Die leveren ook een hordeur, maar ik vind 228,- voor zo'n deur een beetje van de zotte. Zit er wel aan te denken om er nog een extra dakraam bij te nemen met automatische opener, maar weet niet of dat het verschil maakt met deze temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:46
Ray_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:23:
[...]

Daar heb ik ook aan zitten denken, maar ik wou 's nachts de boel weer dicht hebben.
Ik heb een kas van ACD. Die leveren ook een hordeur, maar ik vind 228,- voor zo'n deur een beetje van de zotte. Zit er wel aan te denken om er nog een extra dakraam bij te nemen met automatische opener, maar weet niet of dat het verschil maakt met deze temperaturen.
En vergeet dan ook niet de standaard 60 euro verzendkosten! Ik heb nu zo'n blackline 307 model, maar had beter wat dingen mee besteld.
Weet iemand of je dit ook ergens kan afhalen, als in, verkoopt een tuincentrum deze extra's ook?
En wat voor grond gebruiken jullie als je dat moet ophogen in je kas? Puur uit zakken, of ook gewoon tuingrond?

[ Voor 13% gewijzigd door carpebios op 13-06-2023 13:25 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray_
carpebios schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:24:
[...]

En vergeet dan ook niet de standaard 60 euro verzendkosten!
Weet iemand of je dit ook ergens kan afhalen, als in, verkoopt een tuincentrum deze extra's ook?
Als dat tuincentrum dealer is van ACD kassen wel: https://www.google.com/ma...%2C5.7265762422578526&z=8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spherix
Ray_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:23:
[...]

Hier ook een ACD, maar waarom zou je hem met de nachttemperaturen momenteel dicht willen houden?

Een extra dakraam vond ik ook al te gortig, 100+ euro voor 5 extrusie profieltjes... Ik heb het anders opgelost door het raam opzij te leggen, ook daar hor in te klemmen voor maximale opening en een klein ventilatortje te laten draaien zolang de zon er op staat voor de nodige airflow. De kas vangt hier weinig wind namelijk, temperaturen lopem zeer rap op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFGQO-eINmv_MCYz05ZuQrp-RZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XB3wGsE2eQl7TrcXsAI1BF7Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMF4Zm4rZ39S4pI3Yp21pkk7Ago=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hiRvfkaH13LKce523bjlTTUx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ray_
@Spherix : Met de huidige plaknachten is het inderdaad geen probleem, maar zo'n 2 weken geleden hadden we nog nachten waarin het met gemak 3 à 4 graden kon worden. Dat zijn flinke temperatuurschommelingen als het overdag tussen de 30 en 40 graden in de kas is. Nu is er van isolatie geen sprake, maar ik zou de boel 's avonds toch dicht willen hebben om de warmte zo veel mogelijk binnen te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Picaro
@Spherix @Ray_

Je zou het klimaat in je kas kunnen temperen met kassenwit.

https://www.vreeken.nl/84...el-temperzon-74-kassenwit
Witvast voor het witten van de tuinkas. Door de kas van buitenaf aan te witten, blijven jouw planten optimaal beschermd tegen de zon en is het een stuk frisser in de kas
https://www.tuinadvies.nl...witvast-schermmiddel-5-kg

Schaduwdoek is ook een optie. Zo maar een paar voorbeelden ...

https://mijnmoestuinmijnp...sthave-voor-je-hobby-kas/

https://www.tuinkasonline...professioneel-schaduwdoek

[ Voor 45% gewijzigd door Picaro op 13-06-2023 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ray_
Goeie tips @Picaro, ik gebruik al schaduwdoek. Dat scheelt inderdaad behoorlijk veel. Heb hem een dag weggehaald en dat scheelde zo'n 15 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:46
Ik was laatst bij zo’n intratuin en die verkochten alleen twee modellen kas maar geen extra’s of raamopeners bijvoorbeeld.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
A la tweakers heb ik trouwens een goedkope standaard raamopener van marktplaats omgebouwd zodat ie op de ACD past, klaar voor 2 tientjes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

souljah1h schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:54:

Artikel van 2 dagen geleden over de droogte: https://www.weer.nl/nieuw...-neemt-extreme-vormen-aan

Denk dat we nog wel wat records gaan verbreken.
Oef, dat is niet best. Ik kan hier en daar nog wat beplanting kwijt (ik wacht tot het najaar met nieuwe vaste planten) en moet echt kijken wat ik ga doen. In de winter moeten ze vette natte löss kunnen hebben, in de zomer een keiharde bovenlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

VeertienKaVier schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:14:
[...]

Oef, dat is niet best. Ik kan hier en daar nog wat beplanting kwijt (ik wacht tot het najaar met nieuwe vaste planten) en moet echt kijken wat ik ga doen. In de winter moeten ze vette natte löss kunnen hebben, in de zomer een keiharde bovenlaag.
NOS ook wakker

https://nos.nl/artikel/24...-recordjaar-1976-in-zicht

Die keiharde bovenlaag gaat wel lukken gok ik zo :9

[ Voor 5% gewijzigd door souljah1h op 13-06-2023 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 10:35
Aangezien het de komende tijd nog droog blijft, zit ik te kijken of ik iets van een bodembedekker over de stukken tuin kan strooien waar zwarte grond zichtbaar is (en dus snel uitdroogt). Ik zat te denken aan iets van boomschors. Is dit een goed idee? Of zijn er betere alternatieven om de grond een beetje te helpen tegen uitdroging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

souljah1h schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:32:
[...]

Die keiharde bovenlaag gaat wel lukken gok ik zo :9
Ja, het is nu als beton. Zelfs aangewaaide zaden hebben er geen zin meer in.

Aanvulling: in het deel van de tuin dat vooral schaduw krijgt, tiert de klimop welig. Waar die de bodem bedekt, voelt het nog behoorlijk goed, en daar staan de varens en karmozijnbes er puik bij. Maar ja, klimop, dat moet je willen.

[ Voor 31% gewijzigd door VeertienKaVier op 13-06-2023 18:16 ]

Pagina: 1 ... 56 ... 87 Laatste