Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 57 ... 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 17:43
In m'n tuin probeer ik zo min mogelijk kale grond te hebben. Staat toch binnen de kortste keren met ongewenste begroeiing. Of het droogt enorm uit. Heb een hakselaar op marktplaats op de kop getikt waarmee ik m'n snoeiafval fijn maak. Dat gaat vervolgens op plekken die ik vrij tracht te houden. Schors zal prima werken maar is imo duur in de bouwmarkt.

Voor de moestuin ga ik volgend jaar stro proberen. Eens zien of ik baaltje bij de plaatselijke kinderboederij over kan nemen.

Mulchen is best wel een veelomvattend iets als ik het zo lees. Zitten wel wat haken en ogen aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ben benieuwd komende week......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbKzgnjK_kkW1cIVrEPcS8ci3yc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MNOghY3cx6As0nfm3OcNugr3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04
Als de voorspelling uitkomt ben ik bang dat het weer te hard gaat waardoor de grond dicht slaat en de regen de grond niet in komt.

Maar we zullen eerst eens kijken of de voorspelling eerst uitkomt ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

MdO82 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 06:29:
Als de voorspelling uitkomt ben ik bang dat het weer te hard gaat waardoor de grond dicht slaat en de regen de grond niet in komt.

Maar we zullen eerst eens kijken of de voorspelling eerst uitkomt ;)
Dat lijkt mij ook. Het is al bijna verdampt voordat het de grond raakt.

De dagen daarna is het ook weer droog, dus ik denk dat we nog wel even bezig zijn met water geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Met 6 mm zal wel mijn regenton weer redelijk gevuld zijn.

Wat ik gek vind, hier in de wijk zijn ze een nieuw flatgebouw aan het bouwen (lager dan de vorige), maar de kelder die ze uitgegraven hebben daar wordt 24/7 water uit gepompt. Vier grote buizen waar het water redelijk hard uitstroomt, 24/7 in een slootje. Al twee maanden lang. Welk water dan? :p Gisteren was ik aan het wandelen met mijn vrouw en we liepen al te grappen dat we daar de regenton wel konden bijvullen. Ik denk dat hij echt met een paar minuten vol zou zijn zo hard komt dat water uit die buizen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:09
Marzman schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:42:
Met 6 mm zal wel mijn regenton weer redelijk gevuld zijn.

Wat ik gek vind, hier in de wijk zijn ze een nieuw flatgebouw aan het bouwen (lager dan de vorige), maar de kelder die ze uitgegraven hebben daar wordt 24/7 water uit gepompt. Vier grote buizen waar het water redelijk hard uitstroomt, 24/7 in een slootje. Al twee maanden lang. Welk water dan? :p Gisteren was ik aan het wandelen met mijn vrouw en we liepen al te grappen dat we daar de regenton wel konden bijvullen. Ik denk dat hij echt met een paar minuten vol zou zijn zo hard komt dat water uit die buizen.
Grondwater is in april goed bijgevuld doordat het veel geregend heeft, de toplaag van de grond is nu vooral droog.

@weer voorspellingen. Zou fijn zijn als het inderdaad wat gaat regenen maar voorspellingen die een week in de toekomst liggen zijn vrij nutteloos in mijn ervaring..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:33

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Voor dinsdag inderdaad hier en daar een onweersbui, maar ik ken dat: ze denderen op de radar over België naar het noordoosten en splitsen zich vlak voor de grens, zodat de Voerstreek, Aken en de Kempen wel regen krijgen, maar de appendix van Nederland niet.

Nou ja, de passiebloem van de buren doet het er goed op en begint inmiddels mijn pergola over te nemen. Dat is toch leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

VeertienKaVier schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:16:
Voor dinsdag inderdaad hier en daar een onweersbui, maar ik ken dat: ze denderen op de radar over België naar het noordoosten en splitsen zich vlak voor de grens, zodat de Voerstreek, Aken en de Kempen wel regen krijgen, maar de appendix van Nederland niet.

Nou ja, de passiebloem van de buren doet het er goed op en begint inmiddels mijn pergola over te nemen. Dat is toch leuk.
De Kempen is nogal groot, Antwerpen, Genk, Eindhoven ;) Maar als je gelijk hebt dat het daar regent zit ik goed ;) (ik denk dat er niks komt eigenlijk, ze hebben al vaker een paar mm regen voorspelt)

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Ja vorige week zou het hier ook gaan regenen maar helemaal niks geweest. Ofja die 6 druppels dan die op een terras tegel amper zichtbaar was en direct verdampte.....

Merk ook aan de vijver dat er veel verdampt......

Maar keer regen zou mooi zijn. Regentonnen vullen, stof van de auto, daken en zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Marzman schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:18:
[...]

De Kempen is nogal groot, Antwerpen, Genk, Eindhoven ;)
Klopt ja, ik bedoelde vooral het Belgisch-Limburgse deel. Daarover zie ik het noodweer vaak langstrekken, maar dan lijkt de Maas toch elke keer een barrière.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 07:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyHMOnqv_X0YuL637rtgZPzM9qA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoFJs8zq67eaW0WOuaYTMTzV.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn het de vogels of de muizen die mij ewrtjes opeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Henkhuppelschot schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:07:
[Afbeelding]

Zijn het de vogels of de muizen die mij ewrtjes opeten
Bij mij hebben vogels mijn boontjes uitgegraven, dus het zou best kunnen :p

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Inmiddels toch maar een schaduwdoek besteld, meerdere paprikas lijken het te heet te krijgen en stoten bloemen af :'(

Verder heeft de spontane aanval van de vliegende luizen laatst wel z'n sporen nagelaten, de bloemtros van de black beauty tomaat zet amper door in tomaten;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V77QUs9nZ2dPjZWKpKws66XCBDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQ9POOD7viTyke4H8Tg6uvLj.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig zijn de nieuwere bloemen bovenin de plant vooralsnog gezond. Het is wel een dagelijks klusje om buiten alle luizen te verdelgen. Binnen in de kas lijkt het onder controle, maar daar is dagelijks minder beweegruimte dus ik zal binnenkort planten naar buiten moeten brengen en blootstellen aan de luizen :/

Verder maakt 1 van de sugar rush peper planten gigantische bladere aan, maar nog geen bloemknoppen. Is het wijsheid die weg te halen om andere groei te stimuleren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2MxaAB-JW5b-8FYeAimyhYKP_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWv1ZqMGbBYJ2QgaetIPm97p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Picaro
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:11
Spherix schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:56:

Verder maakt 1 van de sugar rush peper planten gigantische bladere aan, maar nog geen bloemknoppen. Is het wijsheid die weg te halen om andere groei te stimuleren?

[Afbeelding]
Nee, blad weghalen heeft totaal geen zin, je remt daarmee de groei van de plant juist. Bladeren zijn zonnecollectoren waarmee de plant glucose produceert, wat dient als brandstof voor het metabolisme van de plant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:26
Nou, de productie begint hier op gang te komen met pepers, tomaten en courgettes. Wat wel opvalt is dat de jalapeño's als enige nog niet bloeien. Kan het kloppen dat dat een late peper is?

Courgettebloemen zijn trouwens supermooi om te zien :Y .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
Spherix schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:56:

Gelukkig zijn de nieuwere bloemen bovenin de plant vooralsnog gezond. Het is wel een dagelijks klusje om buiten alle luizen te verdelgen. Binnen in de kas lijkt het onder controle, maar daar is dagelijks minder beweegruimte dus ik zal binnenkort planten naar buiten moeten brengen en blootstellen aan de luizen :/

[Afbeelding]
Een luizenplaag loopt in een kas makkelijker uit de hand dan buiten in weer en wind. Buiten is kans dat natuurlijke vijanden de luizen vinden veel groter. Bovendien loop je in de kas het gevaar, dat de andere planten ook onder de bladluizen komen te zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Picaro op 15-06-2023 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 13:24
jammergenoeg geen tuin, dus voorlopig nog achter het raam wat kruiden, maar m'n munt ziet er niet zo smakelijk uit....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jy9jmtwioWxBH-FydmybnSW_lO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8AmZmoJbhNxpY3bMUgq09xR.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand hoe ik van die schimmel afkom? Significant snoeien heeft nog niets opgeleverd. De andere bakken (koriander, basilicum, rosemarijn) hebben nergens last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 13:18
Zie hier mijn rode biet "plant".
Het is voor het eerst dat ik een rode biet probeer, maar het lijkt erop alsof de plant maar blijft groeien (en nu zelfs bloemen? gemaakt heeft), maar de biet zelf waar het me uiteidenlijk om ging die groeit amper.
Een paar weken geleden heb ik de plant al eens afgeknipt in de hoop dat de energie naar de biet ging, maar dat lijkt niet gelukt.
Heeft iemand van jullie dit wel eens gezien? en of tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kjnh6cYQhWzv_hL0PiclbDjcnE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5CgEfm0JfRXNI11zdCiJQlZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
@DjMark, me dunkt dat de plant boven de grond via fotosynthese energie levert om de biet te laten groeien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
DjMark schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:35:
Het is voor het eerst dat ik een rode biet probeer, maar het lijkt erop alsof de plant maar blijft groeien (en nu zelfs bloemen? gemaakt heeft), maar de biet zelf waar het me uiteidenlijk om ging die groeit amper.
Een paar weken geleden heb ik de plant al eens afgeknipt in de hoop dat de energie naar de biet ging, maar dat lijkt niet gelukt.

[Afbeelding]
Die biet wordt niks meer, omdat die is doorgeschoten. In bloei schieten is typisch iets voor oude rassen. Ik raad aan om het opnieuw te proberen met een modern ras, zoals Boro F1. Ik kweek dit ras al jaren in de vollegrond en heb er nog nooit een bloemstengel in gehad, behalve dan bij bieten die overwinteren en dan in het voorjaar in bloei schieten, maar nogmaal gesproken oogst je rode biet hetzelfde seizoen nog, voor de winter.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-09 23:25
DjMark schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:35:

[Afbeelding]
Zoals de rest al aan gaf wordt dit inderdaad niets meer. Wellicht kun je hem laten bloeien en dan de zaden bewaren voor volgend seizoen. Ook denk ik al je nu nieuwe zaait dat je ze misschien tegen het einde van de zomer wel nog kan oogsten.

Zelf heb ik gisteren mijn eerst batch bieten geoogst om vanavond lekker bietenburgers van te maken :D

Dat zag er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjNuKovJ6fWrA7CMuaf8SfsiaUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNOu0G597wjehzVYlh5sHcDF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rlat52
Ik ben meer geïnteresseerd in die bietenburgers 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

mediumdry schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:25:
Weet iemand hoe ik van die schimmel afkom? Significant snoeien heeft nog niets opgeleverd.
Meeldauw kan je proberen te bestrijden door te besproeien met een 1:1 mengsel melk/water.
Regelmatig herhalen, 1 keer heeft geen zin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
Hoe groot is die pot in doorsnede? Zo te zien zou je daar wel wat meer rode bieten in kunnen kweken dan één ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 13:24
Slonzo schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:23:
[...]
Meeldauw kan je proberen te bestrijden door te besproeien met een 1:1 mengsel melk/water.
Regelmatig herhalen, 1 keer heeft geen zin.
Melk? Die ga ik ook proberen.. ik doe nu azijn, wat eigenlijk het tegenovergestelde is (zuur ipv base)

Grappig dat er tegengestelde middeltjes zijn voor hetzelfde doel. Doel zal dus zijn de PH verstoren voor de schimmel.

Bedankt voor de reactie!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• metieske
rlat52 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:25:
Ik ben meer geïnteresseerd in die bietenburgers 😋
Die zijn ook gelukt! :9~
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/122pdRkDcNwELxKhzH_B5Weg-iQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7r7gtHdGryiNyvWbNdV0tckq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
Dat ziet er goed uit, zou je het recept met me willen delen?
Met het eerste deel van onze oogst een bieten haringslade gemaakt maar dit lijkt me ook wel wat.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• metieske
rlat52 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 23:14:
Dat ziet er goed uit, zou je het recept met me willen delen?
Met het eerste deel van onze oogst een bieten haringslade gemaakt maar dit lijkt me ook wel wat.
Ik heb ongeveer het volgende aangehouden:
  • +- 300 gram rauwe bieten
  • half uitje
  • 2 teentjes knoflook
  • +-130 gram havermout
  • 1.5 el gebroken lijnzaad gemengd met 4 el water (dit is een vegan ei vervanger, voor een niet vegan variant kun je 1 ei gebruiken.)
  • Peper & Zout
  1. Ontdoe het loof van de bieten maar bewaar deze (in de vriezer), die kun je namelijk gewoon eten en gebruiken zoals spinazie.
  2. Schil de bietjes, en vervolgens fijn raspen (bijvoorbeeld met en keukenmachine)
  3. Snipper de halve ui en de knoflookteentjes
  4. Voeg alles bij elkaar (bieten, ui, knoflook, havermout, lijnzaadgelei)
  5. Ruim peper en zout toevoegen en alles goed mengen.
  6. Het moet een beetje een licht plakkerig geheel worden.
  7. Als het wat te vochtig is voor je gevoel, dan kun je nog wat bloem of meer havermout toevoegen.
  8. Vervolgens even kwartietje laten rusten in koelkast of vriezer zodat het op kan stijven.
  9. Daarna burgers vormen en deze bakken in de koekenpan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
metieske schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:46:
[...]

Ik heb ongeveer het volgende aangehouden:
  • +- 300 gram rauwe bieten
  • half uitje
  • 2 teentjes knoflook
  • +-130 gram havermout
  • 1.5 el gebroken lijnzaad gemengd met 4 el water (dit is een vegan ei vervanger, voor een niet vegan variant kun je 1 ei gebruiken.)
  • Peper & Zout
Dankjewel, ik ga eens zien of het hier in de smaak valt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ziet er goed uit die burger. Wel gebakken in ossenvet toch? ;)

/▌

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Vandaag weer wat (gericht) water gegeven, het blijft maar droger en droger worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JX-L4goJdmsJt5mVfeA8XWCVNNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGEkwN67m33TwuUoWSfpFwbN.jpg?f=fotoalbum_large

Mais schiet de grond uit met dit weer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azRBBm-_2hzYHD-X89byoLbj6QU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkkBTy02zC6xs61lgFMTjsCH.jpg?f=fotoalbum_large

Deze hebben veel dorst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwnMvCnGd3Lu9ntWKLPTwz-w2yI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pRJjyYiHo1gt4gRidhAaEzY9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:30
Heyyy, er is een moestuin topic :)

Hier gaat alles best goed, maar ik ben wel bijna twee uur per dag bezig met water aandragen, ik zit al zeker op 5000 liter met gietertje en emmers! En nog iets meer met de tuinslang erbij.

Ik heb deze wortelbak gemaakt om de wortelvlieg tegen te gaan, die schijnt niet erg hoog te kunnen vliegen. Veel wetenschappelijke confirmatie kan ik daar niet over vinden, maar het lijkt alleszins te werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sv8LdPlBqhsGxRSBkGhI3pUGXS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umCgAr28t91ASYS7zFAmOUPd.jpg?f=fotoalbum_large

De wortels zien er in ieder geval mooi uit!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4eWUzkBbUTkrrGb1RlH4DyLbmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhAWc3HXGuS3loKLx9XsMpXN.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas nu wel last van wat lijkt op bladluizen, deze beginnen zich onderaan de steel op te hopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EY-vHhzKVAjyG3ArYVVNu35esDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RybXywXKWj5mwPFIMOaZaooy.jpg?f=fotoalbum_large

En op het blad zie ik deze twee rakkers, is dat een andere levensfase van hetzelfde beestje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVjM-E5oFPhO-aQc4CdKAsne9eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/seqtDiiSocSoDV9mjrDFRhf1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AevB41Jl7odBmztJM0zpaRbj_rI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFwvZ3GexCiWtvQIvHJ1hx4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al zitten zoeken naar biologische bestrijdingsmiddelen, lieveheersbeestje larven kan ik wel kopen maar hier zitten ook ontzettend veel mieren. Op zich geen probleem met de mieren, maar ze bescherem wel de bladluizen tegen lieveheersbeestjes. Het lijkt er niet op dat de wortelen er veel last van hebben, zolang de hoeveelheid luizen enigszins beperkt blijft. Misschien kan ik 't ook gewoon zo laten?

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
Als ze het daar naar de zin hebben gaan ze niet op zoek naar wat anders lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
Het is weer knoflookbloeistengel tijd 😋
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sHrdXVob2VRQmp8DkqB05RcT4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fk4VdUpHe3C4NfPGUzFsgMVF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaro
rlat52 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:05:
Als ze het daar naar de zin hebben gaan ze niet op zoek naar wat anders lijkt me?
Wat ga je er mee doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
Opeten!

Erg lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaro
Gewoon zo rauw?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rlat52
Fijngesneden door de salade bijvoorbeeld. Of op het laatst meewokken oid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rlat52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7vbvR5US6e0qX9V6-UE9P0ZnEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzphWRFTOPMRdvkF8ihOuyLY.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan ze, met wat beleid, zo eruit trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door rlat52 op 16-06-2023 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaro
Het lijkt wel of ze die stengels rechtgebogen hebben! :>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Voor komende week blijft de regen hier nu toch wel op meerdere dagen in de radar beelden terugkomen volgens buienradar.
En niet meer op 1 dag waardoor alsnog alles direct wegspoelt ipv de grond in te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52I1zgB1uVaUjrWH3-JFcRNO97U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n91H1R6zd0iqIqQPxAUorQTk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:09

Cis

Paulus07 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:46:
Voor komende week blijft de regen hier nu toch wel op meerdere dagen in de radar beelden terugkomen volgens buienradar.
En niet meer op 1 dag waardoor alsnog alles direct wegspoelt ipv de grond in te gaan.

[Afbeelding]
Eerst zien...
Dinsdag is nog ver weg!

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Is er trouwens een goeie site, overzicht, lijst voor groente die goed te kweken zijn in potten en welke maat pot dan aan te raden is etc?

Heb hier nu 14 pepers staan en 15 paprikas in potten (maar volgend jaar misschien wat minder. Dit was de 1e keer en had gewoon veel goede zaadjes/plantjes met kweken ervan :P ).

Ze staan nu in potten van ⌀25cm/6.3 liter.
En de cherry tomaten in 20L bouwemmers.

Alles groeit goed en lekker erin.
Maar ben benieuwd wat ik komend jaar eventueel nog meer in die ⌀25cm/6.3 liter kan zetten/groeien?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Maar weer even een rondje foto's van de paprika's en pepers hier.
Ze gaan nog steeds goed, elke avond een dikke plons water.
Wou ze inmiddels wel wat bij voeden maar wacht nog even het weer af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UGa4h726DZuNecDpvgqysIoGqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhU9EWTmXTf6sIdsex7ZFHop.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PT3iPcl2tXWkVvKUCN78X6jGN-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nM1UkHiLRVXeBcWppScIUaSL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZiwbE4VH6FdiX-8RjB4eulC4jY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUM7VlCfHBw6qmNdio8kQJmJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJi17fZ0SNYpahvKQOZaISar4vo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NsxksCejEoLMd6BN7PbPpJd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cMJsK-JJWVjIBm_RBGRlhn-zLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgDwHHoB77iFzGzzAnDxMwMT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-1o6zwdJh5rHXl6PxqzA6Ncklk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUyHtWXJ9j5TqhrJcWz7BRBR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSL85dAFRJ66C-7gTVMXF_DE0IU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzqYqqwtOtyK8uw3IZE0WNgn.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
Paulus07 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:15:
Maar ben benieuwd wat ik komend jaar eventueel nog meer in die ⌀25cm/6.3 liter kan zetten/groeien?
Aubergines

https://denieuwetuin.be/6...grond?id_category=62&n=14

Helaas zijn ze gestopt met de verkoop van zaden, maar het is goede informatie.

Physalis (ananaskers, tomatillo)

https://www.vreeken.nl/zoeken/physalis

Litchitomaat

https://www.vreeken.nl/188000-litchitomaat-morelle-balbis

[ Voor 18% gewijzigd door Picaro op 17-06-2023 19:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
Ronald.42 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:25:
Maar weer even een rondje foto's van de paprika's en pepers hier.
Ze gaan nog steeds goed, elke avond een dikke plons water.
Wou ze inmiddels wel wat bij voeden maar wacht nog even het weer af.
Ziet er puik uit. Blijkbaar is die potgrond die je hebt gebruikt van aardig goede kwaliteit ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:20
@Paulus07 in de (laatste) editie van gardenersworld gaat over moestuinieren en daarbij ook een deel over het in potten kweken van kruiden en groenten. Misschien staat er online ook wel iets over

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Thx, zal eens rondkijken.
Nu eerst ff water erbij gooien want het gaat hard :P

De afrikaantjes gaan ook als een malle. Bakken ook weer vol :D

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Picaro
Komkommers laten wennen aan direct zonlicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bnuoha3ipaO3L6YhFJFtR2B8Yhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAK0qlO82D3tL4cOuG4cHXj8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rlat52
Bah nog geen bloemen van de andere sexe😢
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-9N2pVe7fYxSSRzaX8gNmC-uyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jd0dkX9ArfBeewvHs29Ia6Jc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaro
rlat52 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:00:
[Afbeelding]
Mogelijk is de soort die je hebt parthenocarp.
Parthenocarp is in de botanie en de tuinbouw de benaming voor fruit dat zich ontwikkelt zonder dat er bevruchting heeft plaatsgevonden, het fruit is daarom zaadloos. Parthenogenese komt soms als mutatie voor in de natuur, wat een gebrek is, omdat de plant zich niet langer generatief kan voortplanten.

"Parthenocarp" betekent letterlijk maagdelijk fruit; Het woord is afgeleid van het Griekse parthenos wat maagd betekent.

In de tuinbouw worden sommige planten zodanig veredeld dat ze parthenocarp worden. Er hoeft dan niet voor bestuiving gezorgd te worden en de vruchten bevatten geen of weinig zaden, wat een voordeel is voor verdere verwerking. Voorbeelden zijn augurken, komkommers, druiven, vijgen en bananen. Bij sommige geïmporteerde gewassen is de natuurlijke bestuiver niet mee geïmporteerd en wordt om die reden een parthenocarp ras geteeld.
En courgettes uiteraard.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Parthenocarp

Zo te zien gaat de vruchtzetting goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
rlat52 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:00:
Die komen nog wel, geduld.
Overigens zijn de bloemen ook prima eetbaar. Dopen in bierbeslag en even frituren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Mijn schoonvader kreeg enkele weken geleden 2 stekjes van mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wnu0Tct2aFL8iFXdrWm_8wY641c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaBdONwDoKH9emCAtbnt0no0.jpg?f=fotoalbum_large
Klein. Nog geen 15cm.

Die van mij doen het stukken beter!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yayLi-jQ1NNuY3BnyeMF2N3Uto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HljGY9GMbB2DRusrk6cbDT0Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LnweU98-ICTr85Lg6dNTRJqJPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i04DI0da7Vbs78cIuSA93Qi9.jpg?f=fotoalbum_large
(Ook de tuincentrumplant ziet er super goed uit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7ZNrBdU9zsUCRK5pUg1Kt3SLVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i68Hmg2szlqI3cDFFdWr7NSN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44BleLdz3VwI3I3NtSoruTGgBF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drGH1hIZhiPJ0N88fl0LLEYL.jpg?f=fotoalbum_large
(Ben benieuwd naar de 5 colors!)

[ Voor 3% gewijzigd door streamnl op 18-06-2023 10:15 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
Picaro schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:04:
[...]

Mogelijk is de soort die je hebt parthenocarp.
Wist niet dat dat mogelijk was bij Courgette, heb Black Beauty gezaaid. We gaan het zien, normaal is de punt snel rot...

Het begint hier trouwens voorzichtig een beetje te regenen. Zal wel bij druppelen blijven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Picaro
Gisteren weer eens een heerlijk maaltje asperges gehad :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7TLb_kOKbuVbYvT-dvK3jUuvlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8XklZhlT3cZMXQR4bvRPyuP.jpg?f=fotoalbum_large

Wel even van tevoren het zand en de eitjes van het aspergehaantje eraf boenen.

[ Voor 8% gewijzigd door Picaro op 18-06-2023 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
rlat52 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:40:
[...]
Het begint hier trouwens voorzichtig een beetje te regenen. Zal wel bij druppelen blijven.
Volgens de radar zou het hier nu ook moeten regenen. Kijkje naar buiten zegt anders :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik was vergeten hoe regen eruit zag.
@ ergens ZW van Eindhoven

Wat mooi! En lekker fris! <3

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Oh hier nu ook paar druppels regen en "petrichor".
Maar dan NW van eindhoven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Picaro schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:53:
Gisteren weer eens een heerlijk maaltje asperges gehad :9
Dat ziet er goed uit! Toch wel mijn favoriete groente, in de groene versie. Jammer dat het dadelijk weer voorbij is (aan de andere kant, dat maakt het bijzonder).

En ja, er was regen voorspeld, maar hier in het diepe zuiden tot nu toe twee druppels die meteen verdampten. Had enthousiast gieters en een tubtrug op het tuinpad gezet, zo van regen maar vol, maar zo te zien wordt het niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
De regen wil inderdaad niet echt. Enige nu is dat het juist weer benauwd warm gaat worden....
Veel water is het niet geweest. terrastegels amper nat en geen druppel in de regenton erbij gok ik :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik heb maar eens wat pepers uit de kas gehaald, het begon druk te worden :') .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rlat52
Vandaag de eerste kapucijners geplukt, beetje te veel voor 2 personen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBxTkrquPjvnE4IYvAVVC8nEItM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4apNI08rSDnnu9rnpXvOVwn3.jpg?f=fotoalbum_large

Er zaten ook volgroeide groene peulen tussen. Heb de indruk dat die wat bitterder zijn. Ander soort misschien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2TEiT2RUss71jjTJWrL5XkHbZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwVkKpjmbiSmzK8llXnpVCp5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nu4COPkUtPlN18xAbqFrwS-78Pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWUeKxBSzBWhWX8ctiWvZMoa.jpg?f=fotoalbum_large

En we kwamen wat larven tegen 😱
Heb al even gezocht, het lijkt op een taxuskever larve. 5 - 6 mm lang en ze hadden van de kapucijners gesnoept 😭

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1p_aHKOj0Ry7HB6h2jtLw-CTMTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXXwTEjS4wE5UG0pBLplJzfV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klhhue-vMXt29JMo3HtJXesc13o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlldIEav7hJbDuJkR2NpAIrS.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand ervaringen hiermee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
rlat52 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:27:

En we kwamen wat larven tegen 😱
Heb al even gezocht, het lijkt op een taxuskever larve. 5 - 6 mm lang en ze hadden van de kapucijners gesnoept 😭

Iemand ervaringen hiermee?
Dat is de larve van de erwtenkever. Kom ik ook altijd veelvuldig tegen bij het doppen van gedroogde grauwe erwt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Erwtenkever

Als je gedroogde erwten of kapucijners wilt bewaren, zo snel mogelijk na het drogen, al dan niet gedopt, een of meerdere dagen in de diepvries, om de larfjes te doden.

[ Voor 15% gewijzigd door Picaro op 18-06-2023 16:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rlat52
Aha, dankjewel. Die kwam ik ook tegen maar niet verder naar gekeken omdat de larve blijkbaar groter is dan het kevertje

Edit: we gaan ze tegelijk eten. Wel even goed uitzoeken nu. Zo te zien zitten niet in de erwt maar eten er alleen van.

Edit2: ik kan er wel mee leven dat er af en toe een torretje oid in het eten zit, als ik het maar niet weet 🙈
Ik hoop wel dat ze niet stiekem in m'n sperziebonen zitten. Volgens de wiki alleen erwten gelukkig.

[ Voor 64% gewijzigd door rlat52 op 18-06-2023 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

rlat52 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:27:
Vandaag de eerste kapucijners geplukt, beetje te veel voor 2 personen.
Van verse heb je nooit te veel!

Net nog even wat in de tuin gedaan; eigenlijk hebben alleen de citroenmelisse en de salie er nog echt zin in, voor de rest van de planten is het afzien. Nog steeds geen regen in zicht, en ik werd ook niet vrolijk van dit - voor 1Limburg best wel kritische - artikel over het grondwater; neem aan dat het elders in het land niet veel anders is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:37

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Ik ben nu gewoon kruiden aan het kweken die al aan de plant gedroogd worden....

Ergens best wel handig natuurlijk ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaro
bvk schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:12:
Ik ben nu gewoon kruiden aan het kweken die al aan de plant gedroogd worden....

Ergens best wel handig natuurlijk ;)
Intrigerend!

Welke soorten kweek je?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Picaro
Tuinbonen Mammut, bruinkokers, bijna klaar om te oogsten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tCT_9nsaDSwPHvx1-ur3duwWGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlHXPVlyJoHDWzZtmoQaUlSN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Dit is een interessante observatie. Vorige week waren er verschillende mannelijke courgettebloemen open. Nu zijn de vrouwelijke open. Hoe lang denkt die plant dat zijn bestuivers het stuifmeel bij zich houden 8)7 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Nu online
Bananenplant schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:03:
Dit is een interessante observatie. Vorige week waren er verschillende mannelijke courgettebloemen open. Nu zijn de vrouwelijke open. Hoe lang denkt die plant dat zijn bestuivers het stuifmeel bij zich houden 8)7 ?
Mede hierdoor werd mij aangeraden meer dan 1 plant te plaatsen, zodat bestuiving sowieso plaats kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:48
Spherix schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:06:
[...]

Mede hierdoor werd mij aangeraden meer dan 1 plant te plaatsen, zodat bestuiving sowieso plaats kan vinden.
Dat heb ik ook gedaan, maar een van de planten ziet er niet zo top uit (en de foto is wat overbelicht, maar de staat van de plant is wel te zien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GClLl0ww2hm_AZMRteONUA7MgkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYJTsKpzP2CSoF1nCDNiZYGA.jpg?f=fotoalbum_large

En dat terwijl de plant 2 meter verderop helemaal goed gaat, en al over een van de paprikaplanten heen begint te groeien.
Maar deze moet het binnenkort denk ik wel zonder de andere plant doen voor bestuiving.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/974G0v1mH12VduYpsvAeWRc6qfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S1jT0spo3QMANnirGUbk6yx6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door dejeroen op 19-06-2023 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Nu online
dejeroen schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:13:
[...]

Dat heb ik ook gedaan, maar een van de planten ziet er niet zo top uit (en de foto is wat overbelicht, maar de staat van de plant is wel te zien)
Hehe heel herkenbaar. Hier dezelfde batch zaailingen, de twee in de grond op dezelfde tijd geplant, eentje die nog op de plank stond om de bak in te gaan begon al eerder te bloeien, dus maar dr bij gezet voor de verstuiving...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjf8d3RvOYET7CExsykn95BKo5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gA5mg1suLMu9Yh717utmiC2k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Spherix schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:06:
[...]

We hebben er 5, ze hebben gesynct ofzo :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
Ik heb 3 regentonnen in de tuin. Bij de laatste die ik heb geplaatst heb ik ervoor gezorgd dat er geen muggen in kunnen zodat het water niet helemaal vol met larfjes komt te zitten.

Uitgerekend bij die ton stinkt en schuimt het water nu. De 2 andere dus niet. Zou het verhaal van de waterzuiverende larfjes, wat ik ooit ergens gelezen heb, toch waar zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
rlat52 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:17:
Ik heb 3 regentonnen in de tuin. Bij de laatste die ik heb geplaatst heb ik ervoor gezorgd dat er geen muggen in kunnen komen. Uitgerekend bij die ton stinkt en schuimt het water nu. De 2 andere dus niet. Zou het verhaal van de waterzuiverende larfjes, wat ik ooit ergens gelezen heb, toch waar zijn?
Je zou er een (kleine) zeelt in kunnen doen. Deden ze vroeger ook....
Maar waarschijnlijk zit er teveel vogelpoep in de regenton. Dat spoelt er in vanaf je dak en zo.
Leeg laten lopen en goed schoonmaken. En een bladvanger gebruiken bij de inloop.
Het verhaal over muggenlarven klopt wel, ze zuiveren het water. Echter, wanneer je een grote regenton hebt moet je er wel heul veul larven in hebben zitten voordat ze het water schoon hebben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Yaksa schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:26:
[...]

Je zou er een (kleine) zeelt in kunnen doen. Deden ze vroeger ook....
Maar waarschijnlijk zit er teveel vogelpoep in de regenton. Dat spoelt er in vanaf je dak en zo.
Leeg laten lopen en goed schoonmaken. En een bladvanger gebruiken bij de inloop.
Het verhaal over muggenlarven klopt wel, ze zuiveren het water. Echter, wanneer je een grote regenton hebt moet je er wel heul veul larven in hebben zitten voordat ze het water schoon hebben.
Het zal nu niet het schoonste water zijn inderdaad na al die droogte :)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
Het is idd niet het schoonste water maar het is wel frapant dat alleen de ton zonder muggen larven stinkt.

Of er is een Zeelt in de andere twee tonnen gevallen 🤡

🐳

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
ach morgen komt er een hele lading vers water bij (als we het nieuws mogen geloven mbt code geel) :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Paulus07 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:14:
ach morgen komt er een hele lading vers water bij (als we het nieuws mogen geloven mbt code geel) :P
Gaat het dan eindelijk gebeuren? :9 Op de radar zie ik wel wat deze kant op komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Z-8O62iZMc-7XZuH3YQebC1R7Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p4tbrQFkTxU0KbndOVM7qGcO.png?f=user_large

Nog maar even besjes plukken voordat alles op de grond ligt.

[ Voor 38% gewijzigd door souljah1h op 20-06-2023 07:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik hoop dat alles het overleeft. Door de stevige wind zondagnacht lag de mais en artisjok al om. Gelukkig weer recht kunnen zetten.

Voorlopig heeft alles nog veel water nodig. De bijna 80m2 netto moestuin heeft sinds 1 mei zo'n 4500 liter aan water nodig gehad. Gelukkig een groot kanaal nabij en in het bezit van een pomp om de IBC containers te kunnen hervullen.

Inmiddels wel ruim 6 kg aan aardbeien kunnen plukken en daar jam en taart van gemaakt en het restant ingevroren. Aardbeien komen inmiddels de neus uit. De kroppen sla zijn we aan het weggeven want daar komen we niet doorheen.

Tuinbonen zijn een drama. Derde poging in twee jaar. Veel werk en alsnog gespuis ondanks alle maatregelen. Oogst valt tegen. Gaan we dus niet meer doen.

Relatief weinig onkruid, waarschijnlijk ook vanwege de droogte. Alleen akkerwinde is een probleem. Hadden we vorig jaar enorm last van. Dit jaar zitten we er wat meer bovenop om te voorkomen dat het uit de hand loopt.

De uien en knoflook zijn er inmiddels uit. Knoflook viel tegen vanwege roest. Uien daarentegen zijn enorm. Op dit moment alles aan het drogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRZXlW5RrOuMwRmD9vc5Ien72lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04u3LoH13Nt2a5CaxmBqkRDt.jpg?f=fotoalbum_large

De geoogste bedden voorzien van een nieuwe laag compost en inmiddels volgeplant met o.a. bietjes, wortelen, spruitjes en bloemkool.

De eerste gele en groene courgettes zitten eraan en bloemetjes in de stamslabonen De pompoenplanten willen nog niet echt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:30
Zo, een paar dagen geleden ontdekt dat ik bladluizen in de wortelen had, ik al gelijk kijken wat ik kon doen (lieveheersbeestjes kopen..). Wat zie ik nu, ze zijn al aan het werk :*) . Het aantal luizen is ook effectief al vermindert, de lieveheersbeestjes doen hun best!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHZzm1AN3Tm0XrivYwdulYsHtEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4RjAUTh9cbVJlRLODnfxVk5x.jpg?f=fotoalbum_large
Lieveheersbeestje larve, en hij/zij is aan het smullen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhD1iXyOlNFo0jkDEQWfOhwybqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mjsXEzEBFZ65wZAteKiJmRj.jpg?f=fotoalbum_large
En er zit al een lieveheersbeestjes-pop op ook!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XT0x5pVleBvqf2WUXu4e8W_-ik4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9340NNkIUDWppWgsHNlhj4El.jpg?f=fotoalbum_large
Wie ben jij? Hier zitten er ook een paar van op het wortelloof. Lijken niet veel te doen (omzeggens niets)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-cUG2ZdQ2XJkL5d4Wi-gIsCkrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dR6eAQzRFgPqOli1mIiCPSN.jpg?f=fotoalbum_large
Resultaat mag er zijn, hier ben ik blij mee!

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Skyaero schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:18:
Alleen akkerwinde is een probleem. Hadden we vorig jaar enorm last van. Dit jaar zitten we er wat meer bovenop om te voorkomen dat het uit de hand loopt.
Akkerwinde overleeft volgens mij alles. Er zitten hier scheuren in de grond door de droogte, maar de akkerwinde piept fris en groen tevoorschijn. Ik doe elke dag maar een rondje om het te plukken, en dat mag de kliko in (niet in de compostton!)

De radar voorspelt inderdaad rond vijf uur een bui, ik ben benieuwd. De afgelopen twee dagen zat er veel boven België dat vlak voor de Maas weer oploste, dus het zou me niet verbazen als het daar blijft hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Capt Waffles schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:51:
Wat zie ik nu, ze zijn al aan het werk :*) . Het aantal luizen is ook effectief al vermindert, de lieveheersbeestjes doen hun best!
Dat is smikkelen en smullen! Ik ben ook altijd blij als ik ze zie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik heb inmiddels maar wat stokjes en staafjes om de planten gezet met tyraps.
Ze worden wat topzwaar hier en daar ik hoop dat er niet te veel wind in die buien zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEVfnoZO78aiZ8IbBTRhOzV4LmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20NGPexlEWd8dCFE6yInlHrf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEF0Fnj32sOEJ8OcNdLS04pzaZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w38qnNBuRwWXELVnNbuljutf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRtAsgZgDXCrv-DKi7ocpSkK63I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mI2aURutnPxOq3QPuJoocli.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kBne8ZxOZRBgPkCBh09K2idNjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUvkC7Y42AJA2gQqX1cdoHYt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lYBN6ud1juZdDuGZbX0O8uEeN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BE1vjSj4TpRAzijQP4Hifwgd.jpg?f=fotoalbum_large

De aardbeien doen het ook aardig al een beschuitje mee gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMTcwWoXRhsVh3sdrSyuOvIiMRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2cLa6yGYaI5QRDEXRL6VSY3.jpg?f=fotoalbum_large

En ik zag nog één of ander beestje op een paprika die heb ik vriendelijk doch dringend verzocht te vertrekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngtqeGtFmGUIb4bUWhgLzTjKFEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tKN0WzdiI91srr55nDp1Y3n.jpg?f=fotoalbum_large

En volgens mij zijn dit de pepertjes waarvan de zaadjes uit een gele peper kwamen die zijn wat later daar heb ik 4 planten van. Ze zitten ramvol bloemen maar er begint nu ook wat te vormen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoaaIo-kajUlOm42cagMquWKUow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyenrHTFKoSYHQewnmxStbyf.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaro
Skyaero schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:18:

De uien en knoflook zijn er inmiddels uit. Knoflook viel tegen vanwege roest. Uien daarentegen zijn enorm. Op dit moment alles aan het drogen.

[Afbeelding]
Die uien zou ik liever buiten zetten, dan drogen ze veel beter. Binnenshuis in stilstaande lucht, ondanks de ventilator, of dat verstandig is? Vrees dat het spul je gaat rotten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ronald.42 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:41:
En ik zag nog één of ander beestje op een paprika die heb ik vriendelijk doch dringend verzocht te vertrekken.
[Afbeelding]
Nochtans een erg nuttig beestje; dat is een larve van een lievenheersbeestje.
Die eten bladluizen. Lekker laten zitten dus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Slonzo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Ah hij leeft nog wel in ieder geval, is overgeplaatst naar deze plant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URc7ptkY_LM0_m-M5lRsb9du4Sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/857YEcYjvZ8xdH00WvwB4KRV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51

Reinier

\o/

Slonzo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Eigenlijk moet je eerst determineren welke soort het is. Vrij lastig :D
En indien een Japanse exoot: fijnknijpen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Code oranje inmiddels. Ben benieuwd....
Regen zou mooi zijn maar niet ineens heel veel tegelijk dadelijk.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Ronald.42 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:30:
[...]

Ah hij leeft nog wel in ieder geval, is overgeplaatst naar deze plant.
[Afbeelding]
Is dat de klimhortensia?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Picaro schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:21:
[...]
Die uien zou ik liever buiten zetten, dan drogen ze veel beter. Binnenshuis in stilstaande lucht, ondanks de ventilator, of dat verstandig is? Vrees dat het spul je gaat rotten.
Ik heb geen (schaduw) plek buiten om ze te drogen. Ze mogen niet in de volle zonlicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Paraplu erboven hangen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaro
Skyaero schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:47:
[...]

Ik heb geen (schaduw) plek buiten om ze te drogen. Ze mogen niet in de volle zonlicht.
Kan inderdaad ook verkeerd uitpakken. Een kennis van mij heeft eens sjalotten op de stoeptegels gedroogd, achter het huis, in de luwte. Alle sjalotten waren gekookt en begonnen weldra daarna te rotten.

Maar dat ze pertinent niet in het volle zonlicht zouden mogen drogen, klopt geloof ik niet. Ik droog mijn uien op de moestuin vaak in de schaduw van mijn stokbonen, maar een deel van de dag krijgen ze ook daar volle zon. En tijdens de groei staan ze ook in de volle zon. Bij mij is het nog altijd goed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:09

Cis

Paulus07 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:36:
Code oranje inmiddels. Ben benieuwd....
Regen zou mooi zijn maar niet ineens heel veel tegelijk dadelijk.......
Ik heb mijn laatste volle regenton alvast helemaal leeggehaald en over de tuin verspreid.
Een emmer en twee gieters zitten ook al vol.

Ik ga ervan uit dat mijn regentonnen straks weer plompvol zitten :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Cis schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:03:
Ik heb mijn laatste volle regenton alvast helemaal leeggehaald en over de tuin verspreid.

Risky business, straks sta je misschien helemaal droog -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Cis schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:03:
[...]

Hoop dat ze hier alle 3 ook weer wat voller komen. EN de vijver ook. Die is ook hard aan het verdampen deze dagen....

Afgelopen dagen nog wat zitten spelen met de regenton opstelling. Wat extra PVC ervoor gemaakt om als 1e "spoel" optie te dienen en niet direct zooi van het dak in de ton te krijgen.
Had ook nog wat filtersokken over dus die ook maar in de 1e ton gehangen voor het fijnere vuil :)

Mocht het dan weer vol water zitten heb ik ook weer direct voorraad voor aquarium komende zondag met verversen.

Dan gaat het overigens ook daar nog eerst door een filtersok heen van 180 micron 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Jup die staat anderhalf jaar nu, heeft het prima naar zijn zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Ronald.42 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:38:
[...]

Jup die staat anderhalf jaar nu, heeft het prima naar zijn zin.
Staat er inderdaad mooi bij :)

Nog even over vanmiddag en vanavond...

[Twitter: https://twitter.com/GerritHiemstra/status/1671077804123758596]

[ Voor 21% gewijzigd door souljah1h op 20-06-2023 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQ6Iuga-kGJQu4ad7tM5JOir9aY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORTVH0939YFm2i1FMRQV4ZqW.jpg?f=fotoalbum_large
De eerste spetters hier, de 2 cm grote hagelstenen slaan we hier maar even over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rlat52
Een bui na een droogte periode heeft wel iets feestelijks. Stoeltje buiten om te kijken naar het naderende onweer. Biertje erbij, wat wil je nog meer 🥳
Pagina: 1 ... 57 ... 87 Laatste