Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 58 ... 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:24
rlat52 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:46:
Een bui na een droogte periode heeft wel iets feestelijks. Stoeltje buiten om te kijken naar het naderende onweer. Biertje erbij, wat wil je nog meer 🥳
Nou wil graag regen. Woon in het oosten van het land. Weerberichten kloppen vaak niet is net anders hier. Maar goed sproei wel weer raak in de avond..zucht…het gras is zowat hooi geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 17:43
Het zit er toch echt aan te komen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlLzJZza7VslnVkp2NoTgU4v9FI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8msCgE2KyXm4gtqD9IBvcEmr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Kan de regen hier met 0 handen tellen.
Nog niks gehad.....
Gaat weer zelf sproeien worden straks voor de tuin -_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Paulus07 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:55:
Kan de regen hier met 0 handen tellen.
Nog niks gehad.....
Gaat weer zelf sproeien worden straks voor de tuin -_-
Hier ook nog niets. Al begint het nu goed te waaien en donker te worden. Ik wacht tot morgen met sproeien.
Peperplantjes gaan in ieder geval even onder de tafel .

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:09

Cis

Slonzo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:18:
[...]

Risky business, straks sta je misschien helemaal droog -O-
Yup. Het was een smalle strook droog, terwijl het hieromheen keihard heeft geregend. En ik woon in die droge strook :D

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rlat52
Cis schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:17:
[...]

Yup. Het was een smalle strook droog, terwijl het hieromheen keihard heeft geregend. En ik woon in die droge strook :D
Als je je regentonnen te vroeg leegt Jinx je de boel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
rondom overal regen volgens de radar, boxtel, dbosch, eindhoven etc, maar waar ik zit.....

Ik heb hier nu geen regentonnen maar gewoon "tonnen".......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

rlat52 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:46:
Een bui na een droogte periode heeft wel iets feestelijks. Stoeltje buiten om te kijken naar het naderende onweer. Biertje erbij, wat wil je nog meer 🥳
Het ruikt dan ook zo lekker!

Helaas hier niks, dus straks maar weer de tomaten en de pepers gieten. Morgen zitten er een paar kruiden op potjes bij de boodschappen, maar ik ben bang dat ik, als ik die de grond in wil krijgen, de bodem met een houweel te lijf moet gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcXvOnoXDzo3DiRkhY1YJD2z_no=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoUUl1iynCQC70HmIkvGYXb2.jpg?f=fotoalbum_large

Ook knap....Net niet.
Gelukkig hebben we wel de benauwdheid voor de storm. Toch nog iets... :|
* streamnl gaat de druppelslang maar weer aanzetten. En buiten even sproeien en de peperplantjes terugzetten.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Die rode punt boven Luik is hier net langs gegaan! Een paar druppels, meer niet, maar toch wat verkoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier nu een buitje. Dus hopelijk weer wat water erbij in de ton straks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaro
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:11
Mooie hoosbui gehad, hier in het barre noorden van het land. En ik zie dat er nog meer onderweg is.

En zo te zien op buienradar zijn de regentonnen bij iedereen nu vol, of toch niet?

Ondertussen wel even offline geweest en van het stroom af. Ik vind onweer prachtig, maar ik neem ondanks mijn Brennenstuhl Premium-PROTECT-Line 140.000 A Surge Protection liever toch geen risico voor wat betreft de gezondheid van mijn hardware.

[ Voor 41% gewijzigd door Picaro op 20-06-2023 22:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Picaro schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:23:
En zo te zien op buienradar zijn de regentonnen bij iedereen nu vol, of toch niet?
Als er 5cm bij is gekomen dan is het veel geweest hier..... :+
Kleine buitje geweest wat misschien net de laag stof van het dak en de auto heeft gehaald maar meer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rlat52
Code oranje was hier een beetje underwhelming 😕

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
De weelde is weer ongelijk verdeeld blijkbaar, maar ik vrees dat mijn aardappels en tuinbonen behoorlijk tegen de vlakte zijn gegaan. Morgen met kloppend hart op de fiets naar de tuin. :$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Morgen Maar eens kijken of mijn aardappel toren(s) de regen hebben overleefd.

Ik heb de mijne gebouwd uit groen kippengaas resten waarvan ik een ronde cirkel heb gemaakt.(volgend jaar vierkant) Aan de binnen kant pakpapier gedaan gevuld met ruwe compost vervolgens aardappels in laagjes er in gedaan. Elke week gaat er meer aarde op de toren en ik hoop op een hogere opbrengst.

Ik heb Biologische en friet aardappels gezet.

Voorheen gebruikte ik speciekuipen of emmers maar dan kan het alleen aan de boven kant groeien.

:edit
Niks aan de hand kippen gaas en de uitlopers van de planten zijn stevig

[ Voor 7% gewijzigd door onno oliver op 23-06-2023 20:00 . Reden: antwoord ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:14
Ik heb ook een peperplant (met zaadjes van de rode peper uit een nasi-pakket :D ) die er zo bij staat.
Wat ik mij afvroeg, worden die pepers nog rood? Ze zijn al flink groot, maar nog helemaal groen. Had er twee kleine rode aan zitten, die begonnen zelfs al wat te verschrompelen had ik het idee, dus die moet ik maar plukken denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:24
ThinkPad schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:42:
[...]

Ik heb ook een peperplant (met zaadjes van de rode peper uit een nasi-pakket :D ) die er zo bij staat.
Wat ik mij afvroeg, worden die pepers nog rood? Ze zijn al flink groot, maar nog helemaal groen. Had er twee kleine rode aan zitten, die begonnen zelfs al wat te verschrompelen had ik het idee, dus die moet ik maar plukken denk ik.
Haal er eens 1 vanaf en neem een hapje…als het heet smaakt weet je genoeg. Ben geen peper expert maar denk bij verschrompelen of gebrek aan water of teveel fel zonlicht. Misschien een melkachtig stukje plastic ervoor zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

[...]

Ze zouden wel rood moeten kleuren. Geef het nog even wat tijd ;)

Normaal is de oogst ongeveer van juli tot en met oktober. Rijpe (rode) pepers zijn scherper maar de groene hebben ook wel een klein beetje pit.

[ Voor 19% gewijzigd door souljah1h op 21-06-2023 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:14
Er was er laatst eentje afgewaaid die nog helemaal groen was. Die heb ik geproefd, was al goed scherp idd :X
Ik zal nog even aankijken.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 21-06-2023 08:45 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:28
Hier helaas nog geen vruchten op de paprika en pepers, ik gok dat het veel te warm en druk in de kas is geweest. Ik was al van plan de paprikas buiten te zetten op een plek waar ze de ochtendzon hebben, zodat de pepers toch wat meer temperatuur houden maar meer zon pakken zonder dat de paprikas het overwoekerden :-) Ook is eindelijk mn schaduwdoek binnen, dat zou de kas weer wat koeler moeten houden.

Het groeit wel hard, maar los van tomaten dus nog geen vruchten :(

De 5 soorten paprikas trokken wel direct een hoop bijen en zweefvliegen, misschien dat dat meer helpt dan mijn dagelijkse tikken op de stam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_ihkbafa7wh4H6FXWdGhPOrsHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hke1NtMkk0jJXX5okuCV0sVC.jpg?f=fotoalbum_large

En ondanks de hoosbui doen de tomaten buiten het nog goed, ook de meeste bloemen erachter staan nog overeind. Ze staan beschut onder een appelboom, dus die zal de klap wel gevangen hebben. De 120L regenton die het dak van de kas (1.60mx2.20) opvangt zat in ieder geval bijna vol vanochtend, dus er is genoeg gevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pd4kabnTo90hyzAHHo2GzsVv7lA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSorzO7hhJY0wgfs7YZ3p2iQ.jpg?f=fotoalbum_large

En in de kas weer ruimte om te staan en wat ruimte rondom de planten. Kwam eindelijk 2 slakjes tegen waar ik al een tijd naar zocht, dus ook dat weer opgelost :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_nunvKsVl5HlGIMbHThZf1WyLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrrRc0ZCkaPXYwurNAcCKTE7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2byAoM9lloSmc3ifB_kHPx3vu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LeSr2i4RyiJFLauPnr0kKrFb.jpg?f=fotoalbum_large

Het strookje langs de kas zijn trouwens lupines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

Om eerlijk te zijn, geen idee. Eerste jaar dat ik ze heb.
Maar als ik af ga op de paprika's van vorig jaar dan ineens als ze genoeg zon etc krijgen worden ze rood.
Daar had ik ook zoiets van verkleuren die dingen ooit nog...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Heb hier voor het eerst pepers en paprika's. EN de pepers zijn hier ook nog groen, paprika's zie ik nu bloemetjes opkomen.

Maar als ik het zo bekijk kan het flink wat dagen duren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mij zitten er nog geen vruchten in, ook niet in mijn pepers van vorig jaar. Het begint wel te groeien, de twee paprika's + peperplant in een grote pot zitten elkaar al in de weg, maar ik laat het maar zo. De wortels zouden wel voldoende ruimte moeten hebben maar toch al wel in elkaar vast zitten :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 18:32
De vruchten gaan hier de goede kant op. Pepers, paprika's, tomaten en de beginselen van watermeloen en komkommer.

Het rijtje Sweet Banana's hebben er al veel zin in. Schijnt een zoete peper te zijn. De een schaart hem onder de paprika's, de ander onder de pepers. Zal mij benieuwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0wezcP-BXnqslL5Fbe5nbPzdKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qeda7VnuzHD6pUQwphXUGVVw.jpg?f=fotoalbum_large

En daarnaast staan de Yellow Monsters (paprika) maar die moet z'n naam nog even waarmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DA9K-_Q5SSZ6hSHFyOTeW_vj1ZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUzzFF6rSkUpkuWBRtT3u8XA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Ray_ op 21-06-2023 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Een paprika is een peper (capsicum annuum) :)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-09 23:25
Het is dan ook niet voor niets dat ie in het engels "Bell Pepper" heet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:26
@Ray_, heb je daar nou een druppelirrigatiesysteem?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 18:32
Bananenplant schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:46:
@Ray_, heb je daar nou een druppelirrigatiesysteem?
Ja, maar als je 'm helemaal open draait komt er gewoon een straaltje uit en is hij ook ideaal voor luie donders zoals ondergetekende. Ik heb een buitenkraan gemaakt met een automaatje er op (deze) en met home assistant en laat hem iedere dag een minuutje lopen. Afhankelijk van de temperatuur doet 'ie dat 2 keer per dag. Op alle planten heb ik zo'n druppelaar staan, dus als ik een paar dagen weg ben is dat geen probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door Ray_ op 21-06-2023 14:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spherix
Spherix schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:04:
Hier helaas nog geen vruchten op de paprika en pepers,
*O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbpa8zv2LOuWy8lJkeI37LTEZNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gub5GP1JQaxNny32qwxOogo.jpg?f=fotoalbum_large

De black beauty tomaat blijft me ook wel verbazen qua kleurontwikkeling. Beide planten maken ook gigantische trossen aan, veel meer in vergelijking met alle 'normale' tomaten die ik heb staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VebJN4MVK62renMDQZWVyeYex_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1osgroQXw6O7kxuBHOXkIi6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bij mij is alles laat dit jaar. Vorig jaar was ik al aan het oogsten nu zijn het alleen nog bloemetjes.

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Paprika's hebben hier wel al vruchten, bij eentje viel er zelfs al een klein vruchtje af omdat er geen plaats meer was aan de plant... Wel plantjes gekocht in het tuincentrum, maar dat was maar een armzalig stekje. Ook de peperplant heeft een flink aantal vruchten. Zijn wel nog groen, maar dat komt vanzelf goed. Ze staan vol in de zon voor een muur die lang warm blijft en geef ze meestal het meeste water via het schoteltje onder de pot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SD-mTHxQ2OY9amd_N-QDqBl9xlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7h726W8iLjeIdCduof6TDyCO.png?f=fotoalbum_large
Wel opvallend dat die linkerplant qua lente achterblijft (bij aankoop waren ze even lang), maar die lijkt nu vooral de energie te steken in de vruchten.

De rest van de chaos in mijn groentebak groeit ook als een gek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSN2ryvvlQ0ZXdwnKh12sNK-Cdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fbMIfiAghcJafLxGWvzabQ1h.png?f=fotoalbum_large

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Metalfreak schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:11:

Wel opvallend dat die linkerplant qua lente achterblijft (bij aankoop waren ze even lang), maar die lijkt nu vooral de energie te steken in de vruchten.
Daarom halen sommigen er in het begin de bloemen af zodat de plant meer energie in groei kan stoppen (zelf nooit gedaan, ik laat het over aan de plant ;) )

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Erg blij met het onweer van eergisteren, maar toch een aantal tomatenplanten kwijt die nog niet aangebonden waren :'( (omgeknakt door de hevige regen) Misschien groeien ze alsnog verder uit, even afwachten.
Marzman schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:56:
Bij mij is alles laat dit jaar. Vorig jaar was ik al aan het oogsten nu zijn het alleen nog bloemetjes.
Hier ook. Het is dan ook een stuk langer koud gebleven. Dit is meer de "normale" gang van zaken, in tegenstelling tot een aantal van de vorige jaren waarin we al droogteperiodes en hittegolven kenden vanaf maart/april :)

[ Voor 20% gewijzigd door Slonzo op 22-06-2023 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
|Hier nog aan het wachten op de regen. Leek vanmorgen wat te vallen ook op de radar van verschillende sites. Maar helaas......

Misschien vanavond nog volgens de voorspellingen. Maarja das ook maar glazenbol werk.
En die vissenkommen zijn vandaag de dag verboden dus zal ook wel weer 6 druppels worden ofzo. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 07:00
Mijn courgettenplant krijgt bloemen en vruchten. De vruchten worden dikker aan het begin van de plant maar worden aan het eind van de vrucht geel....

Hoe kan ik dit voorkomen, het is bij alle vruchten die er tot nu toe aan zitten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Henkhuppelschot schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:10:
Mijn courgettenplant krijgt bloemen en vruchten. De vruchten worden dikker aan het begin van de plant maar worden aan het eind van de vrucht geel....

Hoe kan ik dit voorkomen, het is bij alle vruchten die er tot nu toe aan zitten...
Heb je toevallig geen gele courgetteplant? 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
VeertienKaVier schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:35:
[...]

Nog steeds geen regen in zicht, en ik werd ook niet vrolijk van dit - voor 1Limburg best wel kritische - artikel over het grondwater; neem aan dat het elders in het land niet veel anders is.
Je grondwater is onderweg zo te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDHJudgoH1128u0-nKjlNy5vCqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWhmOWHJBaQqp79SkGPFEzQX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
Henkhuppelschot schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:10:

Misschien aan het afsterven omdat ze niet bevrucht zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hier (Turnhout) regent het.

Grondwater is geen probleem geweest, maar Limburg ligt een stukje hoger natuurlijk.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier inmiddels 1 regenton weer vol regio eindhoven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

rlat52 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:39:
[...]

[Afbeelding]
Hier in Midden-Limburg heeft het tot nu toe hooguit een uurtje geregend. Niet bepaald code oranje waardig in elk geval, maar er zit nog een stuk aan te komen. Maar meer dan gewoon flink wat regen lijkt dat ook niet te zijn.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

rlat52 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:39:
[...]

Ja, het waterschap heeft de zandzakken al klaar! Dan ben ik toch blij dat ik niet aan de Maas woon.

Het is bijna alsof je planten opgelucht ziet ademhalen, zo welkom is die plens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Metalfreak schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Hier in Midden-Limburg heeft het tot nu toe hooguit een uurtje geregend. Niet bepaald code oranje waardig in elk geval, maar er zit nog een stuk aan te komen. Maar meer dan gewoon flink wat regen lijkt dat ook niet te zijn.
En, viel het mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Nou, het regent nu flink, maar niets problematisch of extreem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 07:00
rlat52 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:41:
[...]

Misschien aan het afsterven omdat ze niet bevrucht zijn?
Hmm hoe zorg je ervoor dat ze wel bevrucht worden dan....bloempjes/bijtje...ik weet het
maar heb ik alleen een mannetjes/vrouwtjes plant dan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rlat52
Er komen mannelijke en vrouwelijke bloemen aan één plant. De vrouwelijke bloemen hebben reeds een begin van de vrucht onder de bloem zitten. Mannelijke bloemen zitten op een dun steeltje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xoytv0Fp-td_srZxYt46GjDxbQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BdeMucX9hAD76sJgtaPAYlKY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door rlat52 op 23-06-2023 08:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spherix
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OrwbjXEMelBMwUsNJx-kM0D1D0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAdXcOXh3HxvabjgE93V2ijq.jpg?f=fotoalbum_large

Toch een nadeel van buiten de kas zetten ;w Gelukkig zijn er meer vruchten gaan vormem :)

Waar alle pepers bij mij vrij korte bloemsteeltjes hebben doet de Spaghetti het allemaal anders, alles is langgerekter;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNZGH2J-589H4nVUqfihijsXm_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZzoHuJuACh2kBCXDNHC0L5O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

He, ik zie ook iets bij mijn peper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8Nyqefezd4tKuP_lQljon-Ybuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIB4JXP5UlEq83ADlngh6jsZ.jpg?f=fotoalbum_large

6000 x zoom :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQmWhOmzYrCaTFzlYcgGic9p9Yw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRUmWvSkUgcFcpcei5BFpo2W.jpg?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rlat52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6V5tUzxfWcJwTJCPjNpnv_b46A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZHsQEtWbr9oWueY0h0GLrpP.jpg?f=fotoalbum_large

💪

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yirqvGN290tKg9k_Lgh8ualkBOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XA25oDCT6cXA2DVAhH0o4FN.jpg?f=fotoalbum_large
🤡

[ Voor 33% gewijzigd door rlat52 op 24-06-2023 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AERdR
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-06-2023
Hi,

Ik ben nieuw op dit forum, dus sorry als ik dit niet op de juiste weg aanpak.. maar is er iemand die mij kan helpen door uit te leggen hoe je een druppelaar die is los geschoten van het irrigatiesysteem weer terug in de buis kan drukken? Ik heb dat met behoorlijke kracht geprobeerd, maar de buis is te stug.. iemand die weet hoe dit werkt?

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
Geen verstand van druppelaars, misschien de buis verwarmen met bijvoorbeeld heet water zodat ie wat uitzet en soepeler wordt?

Of zit er niet iets van een snelkoppeling op die je eerst moet losdraaien?

[ Voor 23% gewijzigd door rlat52 op 24-06-2023 11:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rlat52
rlat52 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:56:
Voor m'n deur stond vandaag een tasje met stekjes van een anonieme weldoener 8).
Heb ze zolang in potjes gezet, volgens het bijgevoegde briefje is het ronde Calabash (GD Lauki) soort chinese wintermeloen/waspompoen

Even zoeken leert dat het familie van Courget/Komkommer is en klimt uit warme streken.

Iemand ervaring hiermee? Moet het in een kas, eetbaar of kunnen het sierkalabassen zijn?

[Afbeelding]
De weesplantjes vormen ondertussen een imposante groene muur. Beetje te snel zo hoog, ze staan ivm ruimte gebrek voor m'n kapucijners.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWPcnkEjQV9-aZwslMCazrc8T24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llZg3SaXMVLQXQHPfo3lwXMN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een aantal witte uien in de tuin staan. Deze hebben inmiddels een stengel (4-5 cm diameter) van een meter en mooie witte bloementjes in de top. Een leuk gezicht, maar ik vermoed dat dit niet te bedoeling is. Wanneer moet ik de uien oogsten? Had dit al eerder gemoeten?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Haha, ik weet uit eigen ervaring waar je ze gekocht hebt ;)

ze zijn goed pittig in ieder geval.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

streamnl schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:56:
[...]

Haha, ik weet uit eigen ervaring waar je ze gekocht hebt ;)

ze zijn goed pittig in ieder geval.
En geel, dus het kaartje klopt ;)

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
Ha, de jalapeño's hier beginnen kleine bloemknopjes te krijgen 8) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 19:23
De eerste tros tomaatjes gespot in mijn tomatenplanten en de tweede tros is ook aan het vormen. :*)

Tijdens het terugsnoeien van de bladeren van de tomatenplanten, heb ik volgende rups ontdekt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2toUEeWwnaqYuvcGF2Q5abJjy00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UIUT4ilsE0oQ48lKcophjKNA.jpg?f=fotoalbum_large

Het is dus dat ding met een lichtgroene streep in het midden. Al even gezocht aan de hand de ObsIdentify, maar niks terug gevonden en ook Google geeft niks nuttigs terug.

Hoeveel trossen houden jullie eigenlijk aan per tomatenplant die in een kas staat? Ik denk dat ik het bij zes ga laten en de rest ga snoeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
wcduck schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:42:
Ik heb een aantal witte uien in de tuin staan. Deze hebben inmiddels een stengel (4-5 cm diameter) van een meter en mooie witte bloementjes in de top. Een leuk gezicht, maar ik vermoed dat dit niet te bedoeling is. Wanneer moet ik de uien oogsten? Had dit al eerder gemoeten?
Bloeiende uien worden voor consumptie doorgaans niet meer geschikt geacht, je kunt het natuurlijk proberen, maar je kunt de planten wellicht ook gewoon uit laten bloeien en er uiteindelijk misschien zelfs wel zaden van oogsten.

[ Voor 17% gewijzigd door Picaro op 24-06-2023 23:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Pas op. spambericht O-)

Het gaat tot nu toe eigenlijk best goed met de peperplantjes

De Orange Blob heeft gisteren toch een eigen pot gekregen. Het werd te druk met z’n drieën in 1 pot. Hier beginnen de knopjes te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZv2vWQrFLCt_cJ4ka71B2qf8_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4Q7D8CoMfhKVX6IDGgyf2JS.jpg?f=fotoalbum_large

De plant van Coopermans is erg mooi geworden. Wat een beetje liefde niet kan doen.
Ook hier zie ik veel nieuwe knopjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q55PC74ZHssS1Y6W3LgJFYT9fAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xxo1HXC00jCrZampMXFkQg4Z.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de Jalapeño zie ik de eerste pepertje tevoorschijn komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Rc7ipdlUQ9Vgb2OpAgtOTr6nG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjImhO534ftKYhtLPAZGlzAv.jpg?f=fotoalbum_large

De Long Slim gaat als een tierelier. Al een stuk of 7 (ik denk uitgegroeide) pepertjes die wachten totdat ze rood worden. Nou ja, ik wacht erop ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLRWpjDua3EhaVCKWK4DHg8XGSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4tior80xZtR9s7wA8v7nw9v.jpg?f=fotoalbum_large

De Chinese 5 color. Nog geen pepertjes maar wel hele mooie bloempjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDBRl2ChcNygrWIFfDJf5quGorA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meKLwvlUC1AyEGzpuWQmipM9.jpg?f=fotoalbum_large

De MiniMix. Heel veel kleine bloempjes maar ik kon gisteren nog geen pepertjes traceren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Km8GnCNMu-jhY3FIli8IQAwrFeM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHTVfskkykmWCVPzqnbI5552.jpg?f=fotoalbum_large

Ik mag niet klagen dit jaar.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Eindelijk, een bloemetje in de laatst overgebleven paprika! (De rest is eerder dit voorjaar door slakken opgepeuzeld). Het is er maar eentje, geen idee of het wat wordt, maar ik juich er toch even voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04
streamnl schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:12:
Pas op. spambericht O-)

Het gaat tot nu toe eigenlijk best goed met de peperplantjes

De Orange Blob heeft gisteren toch een eigen pot gekregen. Het werd te druk met z’n drieën in 1 pot. Hier beginnen de knopjes te komen.
[Afbeelding]

De plant van Coopermans is erg mooi geworden. Wat een beetje liefde niet kan doen.
Ook hier zie ik veel nieuwe knopjes.
[Afbeelding]

Bij de Jalapeño zie ik de eerste pepertje tevoorschijn komen.
[Afbeelding]

De Long Slim gaat als een tierelier. Al een stuk of 7 (ik denk uitgegroeide) pepertjes die wachten totdat ze rood worden. Nou ja, ik wacht erop ;)
[Afbeelding]

De Chinese 5 color. Nog geen pepertjes maar wel hele mooie bloempjes.
[Afbeelding]

De MiniMix. Heel veel kleine bloempjes maar ik kon gisteren nog geen pepertjes traceren.
[Afbeelding]

Ik mag niet klagen dit jaar.
Ziet er goed uit.
Zo krijg ik meer zin om zelf volgend jaar te beginnen 8)
Heb het al lang op de planning staan maar het komt er gewoon niet van.

Vroeg mij af wat heb je onderin de pot zitten ?
Maak je gebruik van hydrokorrels ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
MdO82 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Ziet er goed uit.
Zo krijg ik meer zin om zelf volgend jaar te beginnen 8)
Heb het al lang op de planning staan maar het komt er gewoon niet van.

Vroeg mij af wat heb je onderin de pot zitten ?
Maak je gebruik van hydrokorrels ?
Geen hydrokorrels. Ik meen gewoon potgrond. Waar ik dan 1x per 2 weken extra voeding bij doe.

Zal vanavond eens kijken, ben nu een dagje met de motor weg. Mocht het iets anders zijn, pas ik dit bericht wel weer aan en quote ik je naam erbij.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Nog bepaalde voorkeuren hier mbt voeding?

1: vloeibaar
2: korrels
3: anders

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bananenplant
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb een week geleden er 7 peperplanten uitgehaald :+ ...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De tomaten worden ook aardig weelderig O-) .

[ Voor 33% gewijzigd door Bananenplant op 03-07-2023 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Paulus07 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:53:
Nog bepaalde voorkeuren hier mbt voeding?

1: vloeibaar
2: korrels
3: anders
Ik gebruik Tomato Focus en Chilli Focus volgens de handleiding. Vooralsnog vind ik het wel telkens aardig wat werk bij het watergeven, een oplossing waarbij je minder vaak bemest en het langzaam wordt afgegeven is wel iets om over na te denken volgend jaar.

Net als een andere vraag: we gaan volgend jaar op reis in het groeiseizoen, hopelijk kan ik iemand strikken om onze planten te wateren in de tussentijd :X ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Heb een tijd terug voor een leuke prijs (anders was die te duur :P) een Gardena Aquabloom kunnen scoren.
Werkt wel nice moet ik zeggen. Pompje voor 20 planten en geen stroom nodig vanuit stopcontact.
Werkt met een zonnepaneeltje en 3AA baterijen.

Dus heel eenvoudig overal te gebruiken.
Heb hem hier bij de regenton staan dus ook genoeg waterbuffer nu. Je kan ook een emmer/vijver etc gebruiken.

Nog ooit keer kijken of zoiets ook voor ene leuke prijs zelf te maken zou zijn (blijven tweakers he :P)

Maar het idee is wel nice en het werkt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQorpGj59OrkM9Sr4gdnmkEPKjY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vfTu8HEtP4qsB799EZCtj0V4.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6_8iyahQ2Uo35ZntE3XFFu9FHA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XPClIKxv0oEkiifc0HDK2Clz.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Picaro schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:45:
[...]

Bloeiende uien worden voor consumptie doorgaans niet meer geschikt geacht, je kunt het natuurlijk proberen, maar je kunt de planten wellicht ook gewoon uit laten bloeien en er uiteindelijk misschien zelfs wel zaden van oogsten.
Bedankt voor het antwoord. Ik begrijp dat ik de uien dus eerder had moeten oogsten. Kan ik aan de buitenkant zien wanneer ik ze moet oogsten? Het loof bleef er altijd mooi uitzien. Het droogde niet uit.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Picaro
wcduck schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:30:
[...]

Bedankt voor het antwoord. Ik begrijp dat ik de uien dus eerder had moeten oogsten. Kan ik aan de buitenkant zien wanneer ik ze moet oogsten? Het loof bleef er altijd mooi uitzien. Het droogde niet uit.
Nee, het is geen kwestie van eerder oogsten. Een goed ras plantui zal niet in bloei schieten. In de loop van de zomer zal het loof van de ui plat vallen, de stengel knikt dan en als ongeveer twee derde van het loof is afgestorven, is het tijd om te oogsten. Oogsten doe je dan met een spitvork, om de ui uit de grond op te lichten. Trek het gewas niet op, omdat dan de hals beschadigd, waardoor de kans op koprot toeneemt en de ui niet lang bewaarbaar zal zijn.

Ik heb al heel wat rassen plantui gekweekt. Het best bevalt me de Sturon van het Vlaams Zaadhuis. Dit is eigenlijk een moderne selectie van het Stuttgarter type plantui, genaamd STUR BC20. Dit ras geeft vrijwel nooit doorschietende uien en bevalt mij daarom beter dan de reguliere Sturon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Lol kom nu zelfs een gardena kopie tegen bij de aldi 🤣

https://www.aldi.nl/aanbi...-2006381-1-0.article.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
De Gardena set ziet er wat gelikter uit. Als het niet goed werkt loopt dan je regenton leeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
rlat52 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:44:
[...]

De Gardena set ziet er wat gelikter uit. Als het niet goed werkt loopt dan je regenton leeg?
nog geen last van gehad hier. De druppel stukjes lijken ook enkel te werken als er iets van druk op staat. Had nog even los getest in het begin met directe aansluiting op de ton e dan zwaartekracht het water doorheen te krijgen maar dat deed niks.

Dus zolang je niks geks doet of er onderdelen vanaf springen lijkt me het goed te werken in combi met emmer, regenton etc :)

En het druppelt ook mooi bij de plant om de x tijd. Dus nu best happy mee in deze warme dagen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Paulus07 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:26:
[...]

nog geen last van gehad hier. De druppel stukjes lijken ook enkel te werken als er iets van druk op staat. Had nog even los getest in het begin met directe aansluiting op de ton e dan zwaartekracht het water doorheen te krijgen maar dat deed niks.

Dus zolang je niks geks doet of er onderdelen vanaf springen lijkt me het goed te werken in combi met emmer, regenton etc :)

En het druppelt ook mooi bij de plant om de x tijd. Dus nu best happy mee in deze warme dagen :)
hmm, zoiets lijkt me inderdaad gemakkelijk.
Wij (lees ik) moeten nog een keer kijken hoe we de complete tuin gaan bewateren. Ik heb 1 leiding van 16 naar de garage lopen (helaas wel aan de voorkant van het huis) waar niets anders opzit dan 1 kraantje. Ideaal.
Vanuit daar wil ik "iets" maken. Maar dat moet ik nog steeds een keer uitzoeken.
We hebben al 2X een druppelslang waar we heel blij mee zijn en dit zit nu achter zo'n gardena timer. Werkt voor nu perfect. Eerst de tuin compleet naar wens hebben, dan pas een bewateringssysteem.

offtopic, d:)b voor je profielfoto! Ik zie het nu pas... Hier in huis vind je (bijna) in elke kamer wel iets van Calvin and Hobbes. Zelfs 1 kip heeft de naam Hobbes gekregen

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Hoeveel liter per minuut komt er nu uit zo'n set? En is dat volume gelijk verdeeld over alle gaatjes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Durf niet te zeggen hoeveel er precies per minuut uitkomt. Dacht ergens in de handleiding/online gezien te hebben dat die druppelaars iets van 300ml hadden. Maar geen idee of dat per minuut/uur etc is.

Ze lopen wel allemaal erg netjes gelijk mbt druppelen. Hoef je ook niks voor af te stellen verder.
Ook even getest met maar 10 druppelaars ipv de 20 in het begin en ook dan loopt alles gelijk.
Dus wat dat betreft is gardena wel kwaliteit.

Er zullen ook wel andere oplossingen voor zijn mbt bewatering van bloempotten of diy oplossingen.
Heb ooit goedkopere gehad met van die rode dopjes die je dan zelf moet afstellen/draaien etc maar was altijd geklooi mee :P

Heb ze hier nog wel ff kort gebruikt aan de 2e regenton door enkel zwaartekracht doorvoer maar dat is te wisselvallig en niet echt te regelen.
En had niet echt zin om een watercomputer op de tuinkraan te doen als ik regentonnen heb :P

Deze was echt letterlijk plug&play :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Waarom heb je solar nodig voor bewatering?

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Marzman schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:42:
[...]

Waarom heb je solar nodig voor bewatering?
Pompje heeft denk ik stroom nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik denk om de batterijen weer op te laden.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
souljah1h schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:16:
[...]

Waterstroom :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPtP9YBxPi4nCgi5AA0QRWGS13E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6qa6UmmWuqEhk7H6HLpQo2O.jpg?f=fotoalbum_large

:(

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cis

Cis

Scharen roesten als ze met vocht in aanraking komen. Je kunt het proberen eraf te krassen met je nagel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Cis schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:46:
[...]

Scharen roesten als ze met vocht in aanraking komen. Je kunt het proberen eraf te krassen met je nagel.
d:)b _O-

Zou dat met die vlek op die paprika ook werken.. :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:51:
[...]

Die kan je eruit knippen toch?

Wel daarna ff schaartje goed schoonmaken anders kan die gaan roesten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cis

Cis

Ronald.42 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:51:
[...]

Lijkt wel bijna als iemand er een gat in heeft gebrand met een loep :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Cis schreef op zondag 25 juni 2023 @ 23:00:
[...]

Lijkt wel bijna als iemand er een gat in heeft gebrand met een loep :(
Nou zie ik mijn jeugd daar op zich wel voor aan vooral Ronald junior dat is net zo'n boef als mij... >:)

Maar er zat een slijmerig spoortje bij dus ik denk een slak..
Dat vuile lieder, zomaar mijn met zorg gekweekte paprika aanranden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:54
Paulus07 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:00:
Heb een tijd terug voor een leuke prijs (anders was die te duur :P) een Gardena Aquabloom kunnen scoren.
Werkt wel nice moet ik zeggen. Pompje voor 20 planten en geen stroom nodig vanuit stopcontact.
Werkt met een zonnepaneeltje en 3AA baterijen.

Dus heel eenvoudig overal te gebruiken.
Heb hem hier bij de regenton staan dus ook genoeg waterbuffer nu. Je kan ook een emmer/vijver etc gebruiken.

Nog ooit keer kijken of zoiets ook voor ene leuke prijs zelf te maken zou zijn (blijven tweakers he :P)

Maar het idee is wel nice en het werkt :)

[Afbeelding][Afbeelding]
Zit ook al een tijde deze in de gaten te houden, maar vindt de prijs te hoog :p
misschien toch maar die van de Aldi keertje proberen als ik er eentje kan bemachtigen woensdag.

De komkommers (snack en engelse ras) gaan bij ons hard maar heb nog helemaal geen pepertje gezien :( Tomaten beginnen ook eindelijk goed vorm te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Musta op 26-06-2023 08:40 ]

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Hebben jullie ook (veel) last van bladluis op de (moes)tuin? Het lijkt dit jaar wel erger dan andere jaren.

Ze zitten zelfs in de stokroos :|

Moet er wel wat aan gaan doen. Plantenspuit met water en groene zeep? Nog andere tips behalve lieveheersbeestjes?

[ Voor 52% gewijzigd door souljah1h op 26-06-2023 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

souljah1h schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:16:
[...]

Ah, ik had niet goed naar de plaatjes gekeken. Ik dacht dat je het op een kraan/tuinslang aan moest sluiten en dan heb je gewoon waterdruk maar je hangt het in een bakje water.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

souljah1h schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:51:
Hebben jullie ook (veel) last van bladluis op de (moes)tuin? Het lijkt dit jaar wel erger dan andere jaren.

Moet er wel wat aan gaan doen. Plantenspuit met water en groene zeep? Nog andere tips behalve lieveheersbeestjes?
Zelfs? Onze rozen zitten elk jaar vol luizen net als mijn pepers in het voorjaar (nu lijken ze er wel doorheen te zijn).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Marzman schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:06:
[...]

Ah, ik had niet goed naar de plaatjes gekeken. Ik dacht dat je het op een kraan/tuinslang aan moest sluiten en dan heb je gewoon waterdruk maar je hangt het in een bakje water.
Daar lijkt het inderdaad wel op. Ik heb nog een regenton staan, als de ALDI open is (28-06) zal ik eens kijken of ik dat apparaatje kan vinden. Bevindingen post ik dan hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Marzman schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:07:
[...]

Zelfs? Onze rozen zitten elk jaar vol luizen net als mijn pepers in het voorjaar (nu lijken ze er wel doorheen te zijn).
In de pepers heb ik ze nog nooit gevonden. De bonen waren favoriet, de kool en aalbes lusten ze ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
Het viel me vorige week op dat 1 van de 3 madame jeanettes die ik in 1 15L pot heb zitten, achter bleef qua groei t.o.v. de andere 2.

Vandaag liet ie een hoop bladeren vallen en ziet het bovenste deel van de stam er erg slecht uit. Lijkt verder nog wel nieuwe scheuten en bloemknoppen aan te maken. Iemand enig idee wat dat plots veroorzaakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upPZYyDvQG5I8w_Hl08a-9MqDIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPz87CvgTyGaT9a3KxZQlex1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6c-iuJ2S1RO2iAZqBLocQS_PN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnjVfGvTzMfaPgzLOLbcla1b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:51
souljah1h schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:51:

50-50 water en melk, melk eten ze op en dan is het net een als een spons in je keel als je melk drinkt.
Dat werkt niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7v8cSgzoi5Nxl1nvX63nni7FISo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/2xbXHTVkYcavq09Y9JW0tFgP.gif?f=user_large

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier is 1 cherrytomaat plant voor 90% opgerold mbt de bladeren. Andere 3 niet....
Zie alleen niet echt iets van luis etc. Bloemen vormen gewoon ook verder prima etc.

raar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaro
Paulus07 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:48:
Hier is 1 cherrytomaat plant voor 90% opgerold mbt de bladeren. Andere 3 niet....
Zie alleen niet echt iets van luis etc. Bloemen vormen gewoon ook verder prima etc.

raar :P
Aangenomen wordt dat bladrolstoornis optreedt als gevolg van een gebrek aan vochtigheid veroorzaakt door langdurige droogte en hitte of andere stressfactoren zoals zwaar snoeien of plotselinge groei van de plant. Het is een veelvoorkomend probleem bij tomaten die in kassen groeien.
https://wikifarmer.com/nl...uiten-kweken-van-tomaten/
Voor veel tuinders die in de lente tomatenzaailingen kopen, kan het zijn dat uw tomatenplanten een paar weken zullen gedijen en plotseling bladkrulling ontwikkelen. Dit is een soort fysiologische bladkrul of bladrol die wordt geactiveerd wanneer het weer plotseling te warm en droog wordt en er onvoldoende wortelontwikkeling kan zijn.
https://www.hoveniersbedr...roblemen/tomatenbladkrul/

Te hoge bodemtemperatuur kan ook een rol meespelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Picaro op 27-06-2023 12:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rlat52
HET IS EEN KOMPLOT!

Elke keer schuiven de regenwolkjes weer een dag door |:( |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGpWVW76p4y7iVc_CJnq-2PtF4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnuo3UaJ3AJB2nJbgXuUQqxE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Heb je nog geen regen gehad dan? Bij mij zat de regenton vol (zat omdat mijn vrouw drie emmers per dag er uithaald :p

Stinken dat die doet trouwens. Ik weet niet wat er op mijn dak ligt, maar fris ruikt het niet.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:04
Hier twee Birds Eye chili planten die inmiddels knoppen beginnen te vertonen eindelijk! Ontkiemen ging al lastig(3 van de 20 zaadjes) en na het overpotten binnen stonden ze een hele tijd stil qua groei. Eigenlijk pas sinds begin deze maand zit de groei er flink in. Hopelijk ontwikkelt hij goede vruchten en dan maar wat zaadjes gaan bewaren voor volgend jaar als de pepers bevallen.

Iemand nog een failsafe methode om de zaden te bewaren tot volgend jaar? Gewoon laten drogen of iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
bolleh schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:09:
Hier twee Birds Eye chili planten die inmiddels knoppen beginnen te vertonen eindelijk! Ontkiemen ging al lastig(3 van de 20 zaadjes) en na het overpotten binnen stonden ze een hele tijd stil qua groei. Eigenlijk pas sinds begin deze maand zit de groei er flink in. Hopelijk ontwikkelt hij goede vruchten en dan maar wat zaadjes gaan bewaren voor volgend jaar als de pepers bevallen.

Iemand nog een failsafe methode om de zaden te bewaren tot volgend jaar? Gewoon laten drogen of iets?
Goed drogen. Droog, koel en in het donker bewaren. Bijvoorbeeld in de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaro
@bolleh

En luchtdicht, dus afgesloten in bijvoorbeeld een potje met schroefdeksel, zodat er geen vochtige lucht bij komt.
Pagina: 1 ... 58 ... 87 Laatste