Alleen een beetje gedruppeld. Alhoewel het nu een beetje regent.Marzman schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:22:
Heb je nog geen regen gehad dan? Bij mij zat de regenton vol (zat omdat mijn vrouw drie emmers per dag er uithaald
Stinken dat die doet trouwens. Ik weet niet wat er op mijn dak ligt, maar fris ruikt het niet.
Hier ook. Lijkt wellicht toch met lange droogte en hoge temperaturen te maken te hebbenMarzman schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:22:
Heb je nog geen regen gehad dan? Bij mij zat de regenton vol (zat omdat mijn vrouw drie emmers per dag er uithaald
Stinken dat die doet trouwens. Ik weet niet wat er op mijn dak ligt, maar fris ruikt het niet.
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Het is nu minder warm en het lijkt beter te groeien 
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/soNaAk2Y2rm3Xw2pYqMTdrRz.jpg?f=user_large)
En twee tomaten (een beetje vreemd toch in zo'n grote plant?
)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/soNaAk2Y2rm3Xw2pYqMTdrRz.jpg?f=user_large)
En twee tomaten (een beetje vreemd toch in zo'n grote plant?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qEw6o0kCgTSSFDBjMlXkprh3.jpg?f=user_large)
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Getikt?rlat52 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:05:
Lijkt wel of de rest van de bloemetjes verdord zijn. heb je wel getikt?
Tikken tegen de plant zorgt voor bestuiving bij zelfbestuivende soorten. Ook ik doe het dagelijks, maar net als bij Marzman, veel verdorde bloemen gehand ivm de hitte.
Ook hier gaan eindelijk de eerste pepertjes de wereld in, de rest gaat ook hard. Enkele tomaten zitten al tegen het dag van de kas en maken inmiddels flinke trossen aan.
Fotospam:
Paprikas zetten eindelijk door:
:strip_exif()/f/image/Kl5VhdKDx3ioFxarauycrKGY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bRfVjNf9JCrjbnLtYSYZFPSO.jpg?f=fotoalbum_large)
Tomaten gaan goed:
:strip_exif()/f/image/reFmKrn13YO1Jt1MhwIIwtfi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FMFVEvgGD3GR7iWxxnXTPifd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OqeHsrc5Yh4pXbz9rjuQiEpF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xj2JKnBuKRtibxua0kaZ8Vm3.jpg?f=fotoalbum_large)
Courgettes en komkommers gaan hard:
:strip_exif()/f/image/y8LuCdkHvvxrVWZCyZiezrqY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZYZP9W3L24Nydw4iu8Mh3BYH.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan eindelijk pepertjes :-) Nu de rest van de soorten nog.
Ook hier gaan eindelijk de eerste pepertjes de wereld in, de rest gaat ook hard. Enkele tomaten zitten al tegen het dag van de kas en maken inmiddels flinke trossen aan.
Fotospam:
Paprikas zetten eindelijk door:
:strip_exif()/f/image/Kl5VhdKDx3ioFxarauycrKGY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bRfVjNf9JCrjbnLtYSYZFPSO.jpg?f=fotoalbum_large)
Tomaten gaan goed:
:strip_exif()/f/image/reFmKrn13YO1Jt1MhwIIwtfi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FMFVEvgGD3GR7iWxxnXTPifd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OqeHsrc5Yh4pXbz9rjuQiEpF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xj2JKnBuKRtibxua0kaZ8Vm3.jpg?f=fotoalbum_large)
Courgettes en komkommers gaan hard:
:strip_exif()/f/image/y8LuCdkHvvxrVWZCyZiezrqY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZYZP9W3L24Nydw4iu8Mh3BYH.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan eindelijk pepertjes :-) Nu de rest van de soorten nog.
:strip_exif()/f/image/SkSSPvPMllGEEhErvxMkpqyh.jpg?f=fotoalbum_large)
Weer wat geleerd....ik ga straks ook even een rondje 'tikken'Spherix schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:40:
Tikken tegen de plant zorgt voor bestuiving bij zelfbestuivende soorten. Ook ik doe het dagelijks, maar net als bij Marzman, veel verdorde bloemen gehand ivm de hitte.
[quote]Spherix schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:40:
[Afbeelding]
Die ziet er goed uit, meer exemplaren in één pot?
[Afbeelding]
Die ziet er goed uit, meer exemplaren in één pot?
Nope! Dat is de struiktomaat Tiny Tim, gaat als een trein, maakt meer tomaten aan dan alles wat ik heb groeien aan de rank
Paprikas heb ik wel 2 per pot, pepers tot max 3 per pot, alles in potten staat in 15L potten en krijgt eens per week een mixje voeding.
Ik heb niet getikt, andere jaren geen probleem geweest. De bijtjes doen dat normaal gezien, genoeg bloemen in de tuin voor ze.Spherix schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:40:
/▌
Ik ben lang niet zo intensief bezig als de meesten hier, heb wat tomatenplanten en wat zonnebloemen staan.Piet91 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:04:
Vandaag bij de Action wat flessen plantenvoeding gehaald.
Staat helemaal niets op over wat er in zit of welke (NPK) verhouding.
Maar ja, moest toch wat hebben dus toch maar meegenomen...
Planten (tomaten/zonnebloem) hebben het toch wel nodig, was vrij laat met zaaien dus betwijfel of het allemaal nog wat wordt.
Ik modder eerlijk gezegd ook maar wat aan en zie wel hoe het gaat.
Qua voeding alles wekelijks bovenstaande plantenvoeding.
De zonnebloemen groeien waar je bij staat. Ik heb ze met plantenclips aan bamboestokken staan en die clips kun ik om de paar dagen weer een stukje omhoog doen omdat ze weer gegroeid zijn.
Dat is leuk, maar wel vrij dunne stelen denk ik.
Qua tomaten is het wisselvallig. Ze lijken allemaal gezond (qua kleur e.d.) maar echt groei (in de hoogte) zit er niet in.
De Supersweet 100 (Cherry) en Marmande (vlees) staan in potten met potgrond en hebben beginnende bloemvorming.
Maar de Moneymakers (in vaste grond) betwijfel ik nog of dat nog wat wordt. Ze zien er op zich gezond uit maar groei is er nauwelijks.
Of ik ben te ongeduldig, kan ook...
Ik gebruik ook de tomatenvoeding van de action (voor bijna alles, niet alleen de tomaten
), en soms wat kippenmest (korrels)
/▌
Op mijn eerdere foto staan de supersweet 100 rechtsachterin de kas. Was een zaailing waar 2 plantjes op elkaar stonden en beide planten heb ik intact gelaten, inmiddels zo'n 1.80 hoog, begon wel pas hoog in de plant met trossen maken, en elke hogere tros maakt nu meer bloemen aan dan de onderste, dus 'achterlopen' qua groei werkt misschien straks in je voordeel qua oogst, gezien ik al bijna moet toppen.Piet91 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:42:
[...]
Qua tomaten is het wisselvallig. Ze lijken allemaal gezond (qua kleur e.d.) maar echt groei (in de hoogte) zit er niet in.
De Supersweet 100 (Cherry) en Marmande (vlees) staan in potten met potgrond en hebben beginnende bloemvorming.
Wel snoei ik in de kas regelmatig een bladertak van elke tomaat af ivm de drukte, ik heb ze nogal dicht op elkaar staan en zodoende ontnemen ze snel zonlicht van de trossen :-)
De eerste rode peper is een feit. Wat win ik nu?
Behold the wonder!!!!
Een 0,5 cm rode peper.
:strip_exif()/f/image/5S4sbjn9kT8oPlAsy1MV2Ikf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter info.
Dit is de Long Slim Peper
De rest is wel op normale lengte.
:strip_exif()/f/image/yQgaMi5FXlbJlXOBqwG6erZU.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: ik kwam hier achter bij het “ontluizen met water”.
Al zie ik geen luis meer, ik vind dit wel een ontspannend klusje om na mijn werk te doen.
Behold the wonder!!!!
Een 0,5 cm rode peper.
:strip_exif()/f/image/5S4sbjn9kT8oPlAsy1MV2Ikf.jpg?f=fotoalbum_large)

Ter info.
Dit is de Long Slim Peper
De rest is wel op normale lengte.
:strip_exif()/f/image/yQgaMi5FXlbJlXOBqwG6erZU.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: ik kwam hier achter bij het “ontluizen met water”.
Al zie ik geen luis meer, ik vind dit wel een ontspannend klusje om na mijn werk te doen.
[ Voor 7% gewijzigd door streamnl op 29-06-2023 18:26 ]
Dat spul gaat er overigens best rap door. Heb het nu 2/3x gebruikt en eerste fles is misschien al half leeg.Marzman schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:44:
Ik gebruik ook de tomatenvoeding van de action (voor bijna alles, niet alleen de tomaten), en soms wat kippenmest (korrels)
Ik heb alles buiten staan, geen kas hier.Spherix schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:27:
Op mijn eerdere foto staan de supersweet 100 rechtsachterin de kas. Was een zaailing waar 2 plantjes op elkaar stonden en beide planten heb ik intact gelaten, inmiddels zo'n 1.80 hoog, begon wel pas hoog in de plant met trossen maken, en elke hogere tros maakt nu meer bloemen aan dan de onderste, dus 'achterlopen' qua groei werkt misschien straks in je voordeel qua oogst, gezien ik al bijna moet toppen.
Wel snoei ik in de kas regelmatig een bladertak van elke tomaat af ivm de drukte, ik heb ze nogal dicht op elkaar staan en zodoende ontnemen ze snel zonlicht van de trossen :-)
Het valt me deze keer gewoon op dat ze zo weinig groeien.
Of misschien heeft dat brandnetelgier vorig jaar flink effect gehad. (heb dat dit jaar niet)
Mooi allemaal, maar het lijkt me dat de meesten in dit topic alleen bezig zijn met pepers en tomaten?
Ik heb namelijk een echte groentetuin met sla aardappels bonen kool enz
Is daar geen aparte topic voor?
Heb ik ook. En pepers en tomaten.Zatervan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:19:
Mooi allemaal, maar het lijkt me dat de meesten in dit topic alleen bezig zijn met pepers en tomaten?
Wat wil je weten?
Ik heb van veel verschillende gewassen behoorlijk veel rassen uitgeprobeerd.
Bijvoorbeeld 138 verschillende aardappelrassen.
[ Voor 22% gewijzigd door Picaro op 29-06-2023 21:26 ]
Hier ook aardappels, sperziebonen, aardbeien. Ook wat bessen (maar die zijn niet te eten) en de kersenboom is kaalgevreten door de vogels voordat we er zelf bij kunnen.Zatervan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:19:
Maar daar hou ik mij niet zo mee bezig.
Nou niks specifieks, maar ik volg dit topic net enkele dagen
En de overdaad aan potten met paprika peper en tomaat begon me op te vallen vandaar mijn vaag
Ik lurk wat mee, in de hoop nog eens een tipje tegen te komen
Al heb ik wel een vraag
Ik heb 2 maanden geleden rodebieten gezaaid , ze zijn wel opgekomen , maar in die 2 maanden zijn ze misschien 2 cm hoog geworden
Geen idee waar dat aan kan liggen, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt
En de overdaad aan potten met paprika peper en tomaat begon me op te vallen vandaar mijn vaag
Al heb ik wel een vraag
Ik heb 2 maanden geleden rodebieten gezaaid , ze zijn wel opgekomen , maar in die 2 maanden zijn ze misschien 2 cm hoog geworden
Nee dat is gewoon deze topic. Ik doe ook wel eens andere dingen maar niet zo veel, heb maar een stadstuintje dus beperkte plaats. Pepers en tomaten vind ik leuk omdat die het hele seizoen opgroeien (en als je wat zuidelijker woont meerdere jaren zelfs), met sla, aardappels enzo begin je steeds opnieuwZatervan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:19:
Maar ik heb meestal ook wel boontjes, maar die zijn mislukt dit jaar.
/▌
Ik heb omstreeks dezelfde tijd rode bieten gezaaid. Sinds de laatste substantiële regen zijn ze mooi aan het groeien. Kan best zijn dat je bieten zo traag groeien vanwege de droogte. Maar vanwege de penwortel die ze hebben zullen ze het niet snel opgeven. Als er één gewas is dat droogte goed doorstaat ...Zatervan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:34:
Afwachten dus. Als je moestuingrond goed voedzaam is moet het goedkomen.
Mocht er weer eens flink regen komen, ga ik alsnog weer rode bieten zaaien. Gezaaid vóór half juli verwacht ik toch nog een redelijk goede oogst later in het najaar.
Bonen zijn bij mij ook wel eens mislukt, maar dit jaar doen ze het best
Afdeinzen daar is dus geen peil aan op te trekken
Dan mislukt dit, en dan weer eens dat
Dus ik moet maar accepteren dat mijn rodebieten dit jaar mislukken
Ach er zijn erger dingen in het leven
Afdeinzen daar is dus geen peil aan op te trekken
Dan mislukt dit, en dan weer eens dat
Ik ben er haast doorheen, op de website van de action kan ik de groente variant plantenvoeding niet meer terugvinden. Binnenkort maar even binnen lopen.Marzman schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:44:
Ik gebruik ook de tomatenvoeding van de action (voor bijna alles, niet alleen de tomaten), en soms wat kippenmest (korrels)
Normaal gesproken zou ik rode bieten zo rond half maart zaaien, omdat de grond dan meestal nog mooi vochtig is. April, mei, juni, zijn vaak droog, vandaar. Dit jaar was ik van plan om om de vier weken rode bieten te zaaien, maar omdat het vanaf 12 mei zeer droog was had dit weinig zin. Wel geprobeerd, maar vanwege de droogte zeer slechte opkomst. Volgend seizoen ga ik dus al mijn rode bieten vroeg zaaien, in maart dus. En in ieder geval 20 meter. Dan weet ik dus aardig zeker dat ik voldoende rode bieten in de vriezer zal hebben.Zatervan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:44:
Ik heb ook een tuin vol met bij elkaar zo'n 30 verschillende planten aan groentes, kruiden, fruit, maar de rest groeit eigenlijk vanzelf, waar de zorg voor paprikas/pepers/tomaten toch wat intensiever is, dus ook meer te meldenZatervan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:34:
Nou niks specifieks, maar ik volg dit topic net enkele dagen
Al heb ik wel een vraag
voorzaaien in modules werkt goed bijv: https://doepserleven.nl/w...astic-kweektray-kweekbak/Picaro schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:55:
[...]
Normaal gesproken zou ik rode bieten zo rond half maart zaaien, omdat de grond dan meestal nog mooi vochtig is. April, mei, juni, zijn vaak droog, vandaar. Dit jaar was ik van plan om om de vier weken rode bieten te zaaien, maar omdat het vanaf 12 mei zeer droog was had dit weinig zin. Wel geprobeerd, maar vanwege de droogte zeer slechte opkomst. Volgend seizoen ga ik dus al mijn rode bieten vroeg zaaien, in maart dus. En in ieder geval 20 meter. Dan weet ik dus aardig zeker dat ik voldoende rode bieten in de vriezer zal hebben.
Elk seizoen zijn er tegenvallers. Elk seizoen is weer anders in ons land. Tuinieren blijft een leerproces. Ben zelf bezig sinds 2008. Maar het gaat jaar in jaar uit steeds beter. Verheug me nu al weer op seizoen 2024.
Oh ja, is echt een aanrader, vooral als je een kas hebt, maar die heb ik niet. Sommige gewassen begin ik op de vensterbank. Bijvoorbeeld tomaten en pepers, maar ook al eens knolselderij en bleekselderij. Een kennis van mij begint heel veel gewassen op die manier, in plastic kasjes, bij hem achterthuis. Bij mij gaat dit helaas niet, te veel schaduw van bomen, anders wist ik het wel.Skyaero schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:04:
[...]
voorzaaien in modules werkt goed bijv: https://doepserleven.nl/w...astic-kweektray-kweekbak/
Onder koud glas begin ik wel bijvoorbeeld prei en koolsoorten, op de moestuin. Misschien toch maar eens zo'n plastic kasje aanschaffen voor op de tuin ...
[ Voor 9% gewijzigd door Picaro op 29-06-2023 22:16 ]
Wij doen het gewoon thuis, zonder kas. De kas in de moestuin staat al vol.Picaro schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:14:
[...]
Oh ja, is echt een aanrader, vooral als je een kas hebt, maar die heb ik niet. Sommige gewassen begin ik op de vensterbank. Bijvoorbeeld tomaten en pepers, maar ook al eens knolselderij en bleekselderij. Een kennis van mij begint heel veel gewassen op die manier, in plastic kasjes, bij hem achterthuis. Bij mij gaat dit helaas niet, te veel schaduw van bomen, anders wist ik het wel.
:strip_exif()/f/image/2BtA9VDvmN82cICwaNdYQXWb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T76x0MGCtEJ7w9jjasEFTjn4.jpg?f=fotoalbum_large)
Wow! Cool!Skyaero schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:15:
[...]
Wij doen het gewoon thuis, zonder kas. De kas in de moestuin staat al vol.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb 'm toen ook niet gezien (10 juni) en ben maar voor de terras-/balkonplanten-variant gegaan.rlat52 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:47:
Ik ben er haast doorheen, op de website van de action kan ik de groente variant plantenvoeding niet meer terugvinden. Binnenkort maar even binnen lopen.
Maar er staat niets meer op wat er in zit en ook niet welke NPK-verhouding.
Aldi heeft ook vloeibare meststof in de aanbieding vanaf gisteren.
Zelfde prijs, misschien staat daar wel wat (meer) info op.
:strip_exif()/f/image/nMS1ldUDeALeNzTwVrWWSqbE.jpg?f=fotoalbum_large)
Eindelijk. De eerste courgette in aankomst!
Mijn moestuin is dit jaar, zonder bemesting, vrij traag. Ik heb enkel groencompost gebruikt, maar ik zal er aan moeten wennen dat tuinieren zonder (kunst)mest een stuk minder snel gaat.
Desalniettemin geloof ik in Charles Dowdings nodig methode. En man, wat had ik vandaag een berg wormen in mijn aardappelemmer!! De één nog dikker en langer dan de ander

[ Voor 62% gewijzigd door Cis op 29-06-2023 22:43 ]
Interessant, net even die website van 'm bekeken. Je hebt toch wel iets van voedingsstoffen nodig? Zeker voor courgettes. Die Dowdings gebruikt ook stalmest zo te zien..Cis schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:39:
[Afbeelding]
Eindelijk. De eerste courgette in aankomst!
Mijn moestuin is dit jaar, zonder bemesting, vrij traag. Ik heb enkel groencompost gebruikt, maar ik zal er aan moeten wennen dat tuinieren zonder (kunst)mest een stuk minder snel gaat.
Desalniettemin geloof ik in Charles Dowdings nodig methode. En man, wat had ik vandaag een berg wormen in mijn aardappelemmer!! De één nog dikker en langer dan de ander
Oh, dat heb ik ff gemist danrlat52 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:17:
[...]
Interessant, net even die website van 'm bekeken. Je hebt toch wel iets van voedingsstoffen nodig? Zeker voor courgettes. Die Dowdings gebruikt ook stalmest zo te zien..

Ik heb desondanks toch geen (makkelijke) toegang tot stalmest. Dus was sowieso geen optie geweest
We zullen zien hoe die courgettes en pompoenen het doen.
In de natuur (zonder mens) komt er ook niet bewust een paard langs om even te poepen. Meeste wordt toch gedaan door insecten en microorganismen
[ Voor 22% gewijzigd door Cis op 30-06-2023 08:06 ]
Voorraadbeheer van de Action is een beetje vreemd. Dat spul is ver voor het seizoen al verkrijgbaar, maar als je het echt nodig hebt, hebben ze het al niet meer. Momenteel hebben ze het inderdaad niet meer. Het zou me niet verbazen als binnenkort de kerstspullen alweer verschijnen, maar als mensen daadwerkelijk de kerstboom op gaan zetten, kun je geen kerstbalhaakje meer vindenrlat52 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:47:
[...]
Ik ben er haast doorheen, op de website van de action kan ik de groente variant plantenvoeding niet meer terugvinden. Binnenkort maar even binnen lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Metalfreak op 30-06-2023 08:32 ]
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Hier verder vooral kruiden, net van de week de salie afgelegd.Zatervan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:19:
Hier was de vloeibare in de winkel ook niet meer te vinden. Dus nog maar ff 3 van die doosjes voeding gekocht.Metalfreak schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:31:
[...]
Voorraadbeheer van de Action is een beetje vreemd. Dat spul is ver voor het seizoen al verkrijgbaar, maar als je het echt nodig hebt, hebben ze het al niet meer. Momenteel hebben ze het inderdaad niet meer. Het zou me niet verbazen als binnenkort de kerstspullen alweer verschijnen, maar als mensen daadwerkelijk de kerstboom op gaan zetten, kun je geen kerstbalhaakje meer vinden
Zag gisteren in een bonsai filmpje (heel wat anders) nog wel tips mbt voeding. Die gooide korrels voeding in een sok en die hing hij dan in een bak water. Voeding loste dan langzaam op in het water welke hij dan met de gieter verder kon gebruiken voor de boompjes.
Misschien ook nog ooit een optie om zelf vloeibare voeding te maken zo
Ik geloof ook wel in het No Dig verhaal. Ik vraag met alleen af alleen af of je het in een kleine hobby moestuin toch voor elkaar krijgt om er zonder wat extra meststoffen elk jaar een redelijk oogst te genereren. Organische mest is toch niet verkeerd?Cis schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:04:
[...]
Oh, dat heb ik ff gemist danIk bekijk eigenlijk alleen zijn youtube video's
Ik heb desondanks toch geen (makkelijke) toegang tot stalmest. Dus was sowieso geen optie geweest
We zullen zien hoe die courgettes en pompoenen het doen.
In de natuur (zonder mens) komt er ook niet bewust een paard langs om even te poepen. Meeste wordt toch gedaan door insecten en microorganismen
Dit is ook wel een aardig stukje trouwens: https://www.theguardian.c...de-to-laid-back-gardening
Doe zelf het bemesting als volgt,
1 speciekuip gooi ik het onkruid, tuinafval, koffieprut enzovoort in, alles wat organisch is. Doe er nog wat regenwater bij. Zet er een speciekuip omgekeerd op. Wacht een week of 2
2 in mij tuin heb ik een aantal regenpijp buisjes van lengte 30 cm in de grond geslagen ( binnenste zand eruit ). Giet dan het water uit punt 1 erin.
3 de rest drap uit punt 1doe ik in een grote compostbak doe er wat zand bij. Ook grote takken ( niet te dik ) bladeren enzovoort doe ik erbij. Na een jaar haal ik het onderste zand eruit ( zit een schuifje op ) deze grond gebruik ik voor met name binnenplanten.
Heb zelf weinig tot geen aangevreten bladeren, luizen of ander ongedierte. Ook de groenten doen het zeer goed. Heb bv een Winterspelen in de grond gezet. Deze loopt uit, zitten zaagbokken aan.
1 speciekuip gooi ik het onkruid, tuinafval, koffieprut enzovoort in, alles wat organisch is. Doe er nog wat regenwater bij. Zet er een speciekuip omgekeerd op. Wacht een week of 2
2 in mij tuin heb ik een aantal regenpijp buisjes van lengte 30 cm in de grond geslagen ( binnenste zand eruit ). Giet dan het water uit punt 1 erin.
3 de rest drap uit punt 1doe ik in een grote compostbak doe er wat zand bij. Ook grote takken ( niet te dik ) bladeren enzovoort doe ik erbij. Na een jaar haal ik het onderste zand eruit ( zit een schuifje op ) deze grond gebruik ik voor met name binnenplanten.
Heb zelf weinig tot geen aangevreten bladeren, luizen of ander ongedierte. Ook de groenten doen het zeer goed. Heb bv een Winterspelen in de grond gezet. Deze loopt uit, zitten zaagbokken aan.
[ Voor 14% gewijzigd door vincent_1971 op 30-06-2023 10:14 ]
Bij ons is die ook op denk ik, maar misschien dat ik die te dun meng als ik zie hoe snel jullie er doorheen gaan
Ik denk dat ik met drie flessen wel een seizoen red. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet naar de verhoudingen kijk, ik ga het ook niet de dop als maatdop gebruiken (dan wordt die smerig)
/▌
Nou, dat hoef ik dus niet te wagen Mrs. Zatervan is schoon op haar vensterbank
ik heb ook veel kruiden, enkele groeten en wat fruit in de tuin.Zatervan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:19:
Maar ik vind het proces van pepers echt wel het mooist.

Voedselgewassen zijn van oorsprong planten uit voedselrijk milieu. Daarom waren ze en zijn ze de moeite van het eten waard. Planten uit voedselarm milieu hebben maar een zeer beperkte voedingswaarde.rlat52 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:52:
[...]
Ik geloof ook wel in het No Dig verhaal. Ik vraag met alleen af alleen af of je het in een kleine hobby moestuin toch voor elkaar krijgt om er zonder wat extra meststoffen elk jaar een redelijk oogst te genereren. Organische mest is toch niet verkeerd?
Dit is ook wel een aardig stukje trouwens: https://www.theguardian.c...de-to-laid-back-gardening
Het is daarom logische om enige vorm van bemesting toe te dienen aan de bodem waarop je voedselgewassen verbouwt.
Ik heb sinds vorige week een wormenboerderij, als ik de verhalen mag geloven werkt dat supergoed en sneller dan een compostbak. Daar gaat dadelijk een (groot) deel van onze GF(T) afval in, wat ik dan weer als compost kan gebruiken voor de (moes)tuin. Ze claimen dat de wormen makkelijk 250gr per dag kunnen verwerkenvincent_1971 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:12:
Doe zelf het bemesting als volgt,
Vandaar dat ik ook zand meng in die compostbak. De onderkant heb ik er niet op zitten staat in de aarde. Als ik het zo een keer per maand omhulsel zie ik aardig wat wormen erin..
Ik heb helaas nog niet zoveel ruimte in de tuin voor een goede compostbak... Dus die wormenboerderij is een efficiënt alternatiefvincent_1971 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:31:
Vandaar dat ik ook zand meng in die compostbak. De onderkant heb ik er niet op zitten staat in de aarde. Als ik het zo een keer per maand omhulsel zie ik aardig wat wormen erin..
Ik probeer ook zo vaak kruiden te kweken, maar meer dan een paar sprietjes die binnen no-time weer dood zijn krijg ik niet voor elkaar...
Je kan gewoon een plantje halen in de supermarkt, die goed verzorgen, en daar de hele zomer blaadjes afhalenPiet91 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:03:
Ik probeer ook zo vaak kruiden te kweken, maar meer dan een paar sprietjes die binnen no-time weer dood zijn krijg ik niet voor elkaar...
/▌
Plantjes uit de supermarkt zijn ruk over het algemeen, die zijn veel te gejaagd opgekweekt en meestal dus erg zwak. Bij het tuincentrum halen is een beter alternatief. Of toch opkweken uit zaad natuurlijk; gewoon een hele hoop zaaien en uitdunnen, dan boeit het weinig dat er een paar doodgaan.Marzman schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:10:
Je kan gewoon een plantje halen in de supermarkt, die goed verzorgen, en daar de hele zomer blaadjes afhalen
Beide werkt bij mij (eigenlijk is het mijn vrouw haar afdelingSlonzo schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:10:
[...]
Plantjes uit de supermarkt zijn ruk over het algemeen, die zijn veel te gejaagd opgekweekt en meestal dus erg zwak. Bij het tuincentrum halen is een beter alternatief. Of toch opkweken uit zaad natuurlijk; gewoon een hele hoop zaaien en uitdunnen, dan boeit het weinig dat er een paar doodgaan.
Bij de supermarkt moet je er alleen een beetje op tijd bij zijn omdat ze het geen water geven. Mijn olijfboompjes en appelboompje komen ook van de supermarkt.
[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 30-06-2023 14:00 ]
/▌
hier nog iets leuks verzinnen voor komend jaar in 2 potten/emmers van 20L
Nu 4 staan met cherry tomaten, maar komend jaar is 2 denk voldoende. Dus 2 over voor iets anders wat de hoogte in kan
Nu 4 staan met cherry tomaten, maar komend jaar is 2 denk voldoende. Dus 2 over voor iets anders wat de hoogte in kan
Pepers
/▌
2 flessen gehaald, staat inderdaad meer op. NPK 8-5-8 (+5 zwaveltrioxide)Piet91 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:21:
Ik heb 'm toen ook niet gezien (10 juni) en ben maar voor de terras-/balkonplanten-variant gegaan.
Maar er staat niets meer op wat er in zit en ook niet welke NPK-verhouding.
Aldi heeft ook vloeibare meststof in de aanbieding vanaf gisteren.
Zelfde prijs, misschien staat daar wel wat (meer) info op.
En bij de Action was het op iets van 1 fles na ofzo, op.
Toevallig van iemand een keer 6 verschillende plantjes gekregen, salie, bonenkruid, rozemarijn, marjolein, munt en thijm. De bonenkruid is dood en de salie op sterven na dood. Rest leeft nog, maar daar is ook alles mee gezegd.Marzman schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:10:
Je kan gewoon een plantje halen in de supermarkt, die goed verzorgen, en daar de hele zomer blaadjes afhalen
Ben geloof ik gewoon goed in kruidenplanten dood krijgen...
Heb je het wel overgepot en water gegeven?Piet91 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:05:
[...]
Toevallig van iemand een keer 6 verschillende plantjes gekregen, salie, bonenkruid, rozemarijn, marjolein, munt en thijm. De bonenkruid is dood en de salie op sterven na dood. Rest leeft nog, maar daar is ook alles mee gezegd.![]()
Ben geloof ik gewoon goed in kruidenplanten dood krijgen...
/▌
Ik heb die vorig jaar gekocht, maar kom niet aan de 250gr per dag hoor.kepler schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:20:
[...]
Ik heb sinds vorige week een wormenboerderij, als ik de verhalen mag geloven werkt dat supergoed en sneller dan een compostbak. Daar gaat dadelijk een (groot) deel van onze GF(T) afval in, wat ik dan weer als compost kan gebruiken voor de (moes)tuin. Ze claimen dat de wormen makkelijk 250gr per dag kunnen verwerken
Het is leuk voor erbij, en meurt niet zoals traditionele compost, maar ik kom denk ik niet verder dan vergelijkbaar met 1 zak compost van het tuincentrum op jaarbasis.
Als het de hoogte in moet : aardpeer!Paulus07 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:19:
:strip_exif()/f/image/pmijgS2sv7wdGfZwG9hEZNCt.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij droog weer moet er wel een aardige plons water in elke dag.
Hmm dat is jammer, we gaan het zienDaWayne schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:12:
[...]
Ik heb die vorig jaar gekocht, maar kom niet aan de 250gr per dag hoor.
Het is leuk voor erbij, en meurt niet zoals traditionele compost, maar ik kom denk ik niet verder dan vergelijkbaar met 1 zak compost van het tuincentrum op jaarbasis.
groeit allemaal hard hier 
Ga denk veel pepers en paprika's hebben
Ga denk veel pepers en paprika's hebben
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Oh die ken ik nog niet. Wel de aard appel. Maar de peren niet. Maar die groeit ook enkel onderaan of ook nog iets tussen de bladeren? Want anders is dat weer zonde van de ruimterlat52 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:28:
[...]
Als het de hoogte in moet : aardpeer!
[Afbeelding]
Doen jullie ooit pH testen op je teelaarde? Ben aan het kijken wat het handigste/beste werkt maar ik kom er niet helemaal uit. Iemand ervaring met teststrips of test-tube met vloeistof? Voorkeur voor het een of het ander? Analoge of digitale meters heb ik wel uitgesloten, dat lijkt veel te omslachtig om schoon & gekalibreerd te houden.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Kousenband of andere bonen? Anders hier nog inspiratiePaulus07 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:19:
Zeker.rlat52 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:07:
De knol is eetbaar, volgens ingewijden hier ga je er enorme scheten van laten
Volgens mij is dat met name bij stoven en ovengerechten. Niet bij koken.
Qua gerechten heb je de keus uit een stoofmaaltijd, of iets uit de oven. Of soep. En verder kun je aardperen stoven, of een ovenmaaltijd van maken. Maar je kunt ze ook in de soep doen.
Zo zie je maar: aardperen zijn superveelzijdig
Dat ga ik volgend jaar proberenrlat52 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:28:
[...]
Als het de hoogte in moet : aardpeer!
[Afbeelding]
Wanneer ben je met zaadjes begonnen? Of waarschijnlijk begin je gewoon met een knol?
[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 01-07-2023 08:36 ]
/▌
https://winkel.detuinenva....nl/collections/aardperenMarzman schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:17:
[...]
Dat ga ik volgend jaar proberenLekker aardperen soep eten, scheten laten (ze verteren slecht
)
Wanneer ben je met zaadjes begonnen? Of waarschijnlijk begin je gewoon met een knol?
Hier heb ik ook m'n knoflook gekocht. Denk dat ik zag passeren dat @Picaro hier ook aardappels koopt.
Klopt. Heb al heel wat van hun biologisch vermeerdere rassen uitgeprobeerd. Mooi spul bij en echt heel lekker. Echter, door bladluizen niet te bestrijden, raken zo goed als al hun rassen met virussen besmet. Want van een aantal van hun rassen die ze voeren, is bekend dat ze sinds vanouds al besmet zijn met virus. En dat is te zien aan de viruscholorose van het gewas dat je van hun pootgoed opkweekt, helaas.rlat52 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:56:
[...]
Denk dat ik zag passeren dat @Picaro hier ook aardappels koopt.
Zie "Geniteurslijst voor aardappelrassen 1969"
https://edepot.wur.nl/338201
Niet dat dat nou echt een deal breaker behoeft te zijn hoor, want van de Opperdoese Ronde is ook bekend dat deze met virus besmet is (stippelstreepvirus). Ik kweek deze komend seizoen 2024 ook weer, is een van de lekkerste aardappelrassen die er is en brengt ook nog eens heel goed op.
[ Voor 27% gewijzigd door Picaro op 01-07-2023 20:48 ]
https://www.vreeken.nl/zoeken/aardpeerMarzman schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:17:
[...]
Dat ga ik volgend jaar proberenLekker aardperen soep eten, scheten laten (ze verteren slecht
)
Er is ook een kleinte bij, 60 cm hoog https://www.vreeken.nl/409081-aardperen-korte-vlaamse-rode
En scheten laten is niet erg, want de lekkerste scheten zijn die van jezelf
[ Voor 9% gewijzigd door Picaro op 02-07-2023 08:22 ]
Ik overweeg het om te doen, wil wel eens weten wat de pH van mijn tuin is. Bij ons in de buurt kun je een grondmonster inleveren bij een agrarische groothandel en gratis laten testen, mits je ...Capt Waffles schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:23:
Doen jullie ooit pH testen op je teelaarde? Ben aan het kijken wat het handigste/beste werkt maar ik kom er niet helemaal uit. Iemand ervaring met teststrips of test-tube met vloeistof? Voorkeur voor het een of het ander? Analoge of digitale meters heb ik wel uitgesloten, dat lijkt veel te omslachtig om schoon & gekalibreerd te houden.
https://johanschuitema.nl/grondtesten/aan de hand van het professionele advies producten bij ons afneemt
Ik neem sowieso al producten bij hun af, dus fluitje van een cent
[ Voor 4% gewijzigd door Picaro op 01-07-2023 21:24 ]
Het mooie van de Tuinen van Weldadigheid is, dat je aardappelrassen per 5 stuks poters bij hun kunt bestellen.
https://winkel.detuinenva...l/collections/aardappelen
Zo kun je dan op beperkte schaal toch heel wat rassen uitproberen.
Rassen die ik echt heel lekker vond waren onder meer: Arran Victory, Fortyfold, Kaiser Wilhelm, King Edward, Lichtblick, Ratte en Yetholm Gipsy.
Door veel aardappelrassen uit te proberen kom je er ook achter, dat er niet alleen veel verschil is in smaak tussen de diverse rassen, maar ook in mondgevoel.
Dit laatste is mogelijk ook erg afhankelijk van de grondsoort waarop je kweekt. Veel rassen die omschreven worden als vastkokend bijvoorbeeld, zijn dat gekweekt op de Veenkoloniale dalgrond niet bepaald. Het resultaat is vaak een weke aardappel, iets waar ik geen fan van ben.
Een goed voorbeeld van hoe verschillend een aardappel kan uitpakken, afhankelijk van de grondsoort waarop deze verbouwd wordt, is de Frieslander. Door de diverse zaadhandels wordt deze enerzijds omschreven als vastkokend en anderzijds als kruimig.
Bij mij op de dalgrond valt de Frieslander enorm tegen. De smaak is wel goed, maar de consistentie valt dan tegen, want deze is dan week. Ooit heb ik de Frieslander van de supermarkt gehad. Wat een verschil! Ik vermoed dat deze op de klei was gekweekt. Deze Frieslander was ronduit sensationeel, wat een superieure aardappel. En heerlijk kruimig. Echt top.
Van bij mij tegenvallende rassen vraag ik me dan ook altijd af, hoe deze op kleigrond gekweekt zouden zijn geweest. Ik kom er zelf nooit achter, omdat ik niet in de gelegenheid zal zijn dit uit te proberen.
https://winkel.detuinenva...l/collections/aardappelen
Zo kun je dan op beperkte schaal toch heel wat rassen uitproberen.
Rassen die ik echt heel lekker vond waren onder meer: Arran Victory, Fortyfold, Kaiser Wilhelm, King Edward, Lichtblick, Ratte en Yetholm Gipsy.
Door veel aardappelrassen uit te proberen kom je er ook achter, dat er niet alleen veel verschil is in smaak tussen de diverse rassen, maar ook in mondgevoel.
Dit laatste is mogelijk ook erg afhankelijk van de grondsoort waarop je kweekt. Veel rassen die omschreven worden als vastkokend bijvoorbeeld, zijn dat gekweekt op de Veenkoloniale dalgrond niet bepaald. Het resultaat is vaak een weke aardappel, iets waar ik geen fan van ben.
Een goed voorbeeld van hoe verschillend een aardappel kan uitpakken, afhankelijk van de grondsoort waarop deze verbouwd wordt, is de Frieslander. Door de diverse zaadhandels wordt deze enerzijds omschreven als vastkokend en anderzijds als kruimig.
Bij mij op de dalgrond valt de Frieslander enorm tegen. De smaak is wel goed, maar de consistentie valt dan tegen, want deze is dan week. Ooit heb ik de Frieslander van de supermarkt gehad. Wat een verschil! Ik vermoed dat deze op de klei was gekweekt. Deze Frieslander was ronduit sensationeel, wat een superieure aardappel. En heerlijk kruimig. Echt top.
Van bij mij tegenvallende rassen vraag ik me dan ook altijd af, hoe deze op kleigrond gekweekt zouden zijn geweest. Ik kom er zelf nooit achter, omdat ik niet in de gelegenheid zal zijn dit uit te proberen.
Pootaardappelen van diverse rassen bestel ik ook jaarlijks bij Quik. Alles NAK-gecertificeerd en niet duur.
https://www.quikpootaarda...ategorie/pootaardappelen/
Bij Moestuinweetjes in België heb ik in het verleden ook al heel wat rassen besteld. Het mooie is dat je bij hun ook per 500 gram pootgoed kunt bestellen. En ze verkopen ook rassen die in Nederland niet te krijgen zijn.
https://www.moestuinweetj...oed/aardappelen-pootgoed/
Bij Zaadhandel van der Wal bestel ik meestal ook wel wat, omdat die meestal ook wel wat interessante rassen hebben, die een ander niet verkoopt. Ze zijn over het algemeen wel net iets duurder dan Quik.
https://www.zaadhandelvan...appelen/pootaardappelen-1
Bij Lemmers Zaadhandel heb ik in het verleden ook wel eens besteld. Ze voeren een redelijk uitgebreid assortiment en zijn niet duur.
https://lemmerszaadhandel.nl/pootaardappelen
En dan heb je Vreeken's Zaden natuurlijk nog. In het verleden ook wel eens wat besteld, maar het is altijd maar afwachten of je het geleverd krijgt, ook als je een van de eersten bent die besteld. Hopelijk gaat dat met de nieuwe eigenaar beter worden.
Vreeken's Zaden heeft een heel interessant en uitgebreid assortiment, waarvan echter lang niet alles bestelbaar is. Met name Engelse rassen zijn sinds de Brexit bij hun niet meer krijgen helaas.
https://www.vreeken.nl/bl...len/pootaardappels/p1-100
https://www.quikpootaarda...ategorie/pootaardappelen/
Bij Moestuinweetjes in België heb ik in het verleden ook al heel wat rassen besteld. Het mooie is dat je bij hun ook per 500 gram pootgoed kunt bestellen. En ze verkopen ook rassen die in Nederland niet te krijgen zijn.
https://www.moestuinweetj...oed/aardappelen-pootgoed/
Bij Zaadhandel van der Wal bestel ik meestal ook wel wat, omdat die meestal ook wel wat interessante rassen hebben, die een ander niet verkoopt. Ze zijn over het algemeen wel net iets duurder dan Quik.
https://www.zaadhandelvan...appelen/pootaardappelen-1
Bij Lemmers Zaadhandel heb ik in het verleden ook wel eens besteld. Ze voeren een redelijk uitgebreid assortiment en zijn niet duur.
https://lemmerszaadhandel.nl/pootaardappelen
En dan heb je Vreeken's Zaden natuurlijk nog. In het verleden ook wel eens wat besteld, maar het is altijd maar afwachten of je het geleverd krijgt, ook als je een van de eersten bent die besteld. Hopelijk gaat dat met de nieuwe eigenaar beter worden.
Vreeken's Zaden heeft een heel interessant en uitgebreid assortiment, waarvan echter lang niet alles bestelbaar is. Met name Engelse rassen zijn sinds de Brexit bij hun niet meer krijgen helaas.
https://www.vreeken.nl/bl...len/pootaardappels/p1-100
[ Voor 54% gewijzigd door Picaro op 02-07-2023 11:31 ]
Wij zijn gisteren “even” naar Fravin en Buiten-goed gereden om enkele kassen in het echt te zien.
Achteraf maar goed ook want de kas die we online mooi vonden, vinden we “in het echt” helemaal niet mooi. Dus het was de hele lange rit wel waard.
We willen de Helios Master (2300x3000) van Janssens met 2 automatische raam openers.
Nu weer met touwtjes gaan werken om te kijken hoe hij mooi in de tuin kan gaan staan.
Degene met een kas, hebben jullie enkele tips met do’s and don’ts?
spoiler:
~450km 

Achteraf maar goed ook want de kas die we online mooi vonden, vinden we “in het echt” helemaal niet mooi. Dus het was de hele lange rit wel waard.
We willen de Helios Master (2300x3000) van Janssens met 2 automatische raam openers.
Nu weer met touwtjes gaan werken om te kijken hoe hij mooi in de tuin kan gaan staan.
Degene met een kas, hebben jullie enkele tips met do’s and don’ts?
C. chinense ontkiemt traag, zegt men. Bij wijze van test heb ik vorige week een paar Mme. Jeanette-zaadjes uit een peper van de Westlandpeppers gezaaid, de eerste zaailingen komen nu al omhoog...
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Hier ook helaas, maar ze zijn ook zo lekker dus ik begrijp het welPaulus07 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:58:
Vogels beginnen de aardbeien hier te jatten 🫢😝
Tevens heb ik een mol in het aardbeien perkje die de hele plant omhoog duwt.
:strip_exif()/f/image/upOPXqtaserSDe7OzgPQsa7d.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de rest groeit alles goed, kan alleen wel wat water gebruiken.
:strip_exif()/f/image/IW4skjIP9lwnL2q4YsxjgYkE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 57% gewijzigd door souljah1h op 04-07-2023 09:08 ]
bij mij zijn ze al klaar, met een netje eroverheen tegen de volgels...Paulus07 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:58:
Vogels beginnen de aardbeien hier te jatten 🫢😝
Hier zijn nog geen aardbeien en de vogels slopen alles (misschien daarom
). Drie keer per dag grind terugleggen, boomschors, zand opvegen 
Er ligt ook een netje over de aardbeienplanten, maar dat is dat ze niet het zand allemaal rond gaan strooien over de tegels.
Er ligt ook een netje over de aardbeienplanten, maar dat is dat ze niet het zand allemaal rond gaan strooien over de tegels.
[ Voor 30% gewijzigd door Marzman op 04-07-2023 09:19 ]
/▌
Een net over de aardbeien (en mais en bonen en eigenlijk bijna overal tegenwoordig) is noodzakelijk anders ben je het allemaal kwijt.
Hebben jullie allemaal late aardbeien of doorbloeiers? Mijn aardbeien zijn al lang geplukt (7kg aan oogst dit jaar)
Hebben jullie allemaal late aardbeien of doorbloeiers? Mijn aardbeien zijn al lang geplukt (7kg aan oogst dit jaar)
De eerste lichting aardbeien is hier ook al geweest, maar er komt zowaar een 2e aan momenteel ondanks dat de plant veel uitlopers aanmaakt. Wel een 3 jaar oude plant in ieder geval.
Wat doe je met die uitlopers?Spherix schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:40:
De eerste lichting aardbeien is hier ook al geweest, maar er komt zowaar een 2e aan momenteel ondanks dat de plant veel uitlopers aanmaakt. Wel een 3 jaar oude plant in ieder geval.
ik merk dat mijn planten veel en lange uitlopers maakt en tussen de andere gewassen door een het groeien is.
Hier ook eerste oogst wel voorbij en nu zie ik nog wel wat voor een 2e ronde, maar niet zoveel. Ik laat de uitlopers hun gang gaan en haal aan het einde van de het jaar de oudere planten weg. Natuurlijk proces van verjonging. Dit jaar staan ze ook in ander moesbakken dan vorig jaar omdat ze op die manier vanzelf zijn overgelopen.
Ik heb er geen net overheen, daar is wel eens een egeltje in gestikt helaas. De paar die je kwijt bent aan de muizen en vogels neem ik voor lief, het is niet extreem hier. Nog steeds genoeg te plukken.
Ik heb er geen net overheen, daar is wel eens een egeltje in gestikt helaas. De paar die je kwijt bent aan de muizen en vogels neem ik voor lief, het is niet extreem hier. Nog steeds genoeg te plukken.
Heb hier 2 weken terug ofzo bij tuincentrum nog laatste restje "fragaria ostara" meegenomen. Dus heb ze nog niet lang staan. Vandaag 3 eraf kunnen halen voordat de vogels ze hadden
Voor de herfst en winter, moet je dan nog iets speciaal doen om ze beetje te beschermen? Of gewoon laten staan en komende zomer knallen ze weer lekker verder?
Voor de herfst en winter, moet je dan nog iets speciaal doen om ze beetje te beschermen? Of gewoon laten staan en komende zomer knallen ze weer lekker verder?
Hier staan ze in een losse bak, dus ik knip ze weg :-) In de grond kan je ze laten wortelen en dan rond midden/eind juli losknippen van de hoofdplant om volgend jaar als nieuwe zaailingen te gebruiken.Henkhuppelschot schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:15:
[...]
Wat doe je met die uitlopers?
ik merk dat mijn planten veel en lange uitlopers maakt en tussen de andere gewassen door een het groeien is.
Ik haal in het voorjaar de dode bladeren en takken weg zodat er wat meer licht bij kan, maar verder niks. Die bladeren en takken gaan op de compostbak, dus komen in het najaar als bodemmulch weer terug op de bodem.Paulus07 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:03:
Heb hier 2 weken terug ofzo bij tuincentrum nog laatste restje "fragaria ostara" meegenomen. Dus heb ze nog niet lang staan. Vandaag 3 eraf kunnen halen voordat de vogels ze hadden![]()
FF wat andere planten lopen snoeien en weer keer stofzuiger door de vijver voor de meuk op de bodem 
Weer emmer vol. Mss ook goede mest......
Weer emmer vol. Mss ook goede mest......
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik maak ook regelmatig gier met brandnetel/smeerwortel, maar ik heb er eerlijk gezegd steeds minder en minder zin in. Dat goedje stinkt echt naar dood en verderf. Op zich niet super erg, maar als je per ongeluk wat op je vingers krijgt (wat sowieso wel gebeurt) dan stinken ze 2-3 dagenPaulus07 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:17:
Gratis voeding dmv een plant. Best handig![]()
[YouTube: Smeerwortel (Bocking 14) = de wonderplant in de moestuin!]

Je moet soms best veel over hebben voor de natuur
Vijverslib is inderdaad zeer voedzaam, kan je zeker gebruikenPaulus07 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:28:
weer keer stofzuiger door de vijver voor de meuk op de bodemWeer emmer vol. Mss ook goede mest......
Even onderwerken dan ruik je het ook niet meer
Alvast mijn excuses voor degene die “pepermoeheid “ is…
Een collega gaat ergens anders werken. En hij had voor mij een kleinigheidje.:strip_exif()/f/image/poAjPNQEx40PDwKxgOdmCVUF.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik het goed herinneren:
Links is voor de sier.
Dan 2 niet pittige maar erg lekkere pepers.
Dan 3 leuke/kleurige/lekkere/pittige pepers.
En aan de rechterkant, 2 van zijn favorieten. Zeer pittig maar ook erg lekker. Alleen niet voor stervelingen
(Hij deed vroeger mee aan peper wedstrijden)
Nu al zin om in januari te beginnen
Een collega gaat ergens anders werken. En hij had voor mij een kleinigheidje.
:strip_exif()/f/image/poAjPNQEx40PDwKxgOdmCVUF.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik het goed herinneren:
Links is voor de sier.
Dan 2 niet pittige maar erg lekkere pepers.
Dan 3 leuke/kleurige/lekkere/pittige pepers.
En aan de rechterkant, 2 van zijn favorieten. Zeer pittig maar ook erg lekker. Alleen niet voor stervelingen
(Hij deed vroeger mee aan peper wedstrijden)
Nu al zin om in januari te beginnen

Eens kijken of de handel hier Poly gaat overleven 🙈 ...
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️