Aan de andere kant is de coloradokever wel een exoot die hier ook geen natuurlijke vijanden kent.Picaro schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:24:
[...]
Hier ook nog wat schatjes ... Coloradokevers
[Afbeelding]
Komen uit de grond, waarin ze overwinteren. Zodra de aardappels opkomen zitten ze er ook al bij. Ga elke dag mijn aardappelplantjes bijlangs, voor zover mogelijk, en verzamel de keveroogst in een emmer, om later op de dag af te voeren, levend en wel welteverstaan, dump ze enkele honderden meters windafwaarts. Ik spuit niet, tenminste wat insecten betreft, ik dood niet, want daar houd ik niet van, ik voer dus af. Heerlijke rakkers die keverts!
Nuttige toevoegingPicaro schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:24:
[...]
Hier ook nog wat schatjes ... Coloradokevers
[Afbeelding]
Ik spuit niet, tenminste wat insecten betreft,. Heerlijke rakkers die keverts!

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Klopt, ja, even aan denken. Vroeger waarschuwde mijn tuinierende groentenman altijd voor dit soort weerpatronen, maar die is helaas met (welverdiend) pensioen.Picaro schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:56:
[...]
Op 4 juni is het volle maan en naar mijn ervaring is er rond volle maan vaak sprake van wolkenloze heldere nachten.
Maar goed, voor vandaag zon verwacht in het diepe zuiden, en het ziet er nu al goed uit, dus straks eindelijk de boel de volle grond in. De rest van de week lijkt weer nat te worden, maar niet koud - dat betekent wel de slakken in de gaten houden.
Wat exoten betreft: ik ben al een paar keer op de bruingemarmerde schildwants gestuit (en ook gemeld). Die willen vooral fruit, maar aan mijn miezerige appelboom valt weinig te beleven. Helaas lijken ze ook tomaten en pompoenen te waarderen, dus ik ben benieuwd.
[Voor 23% gewijzigd door VeertienKaVier op 13-05-2023 08:21]
Ik heb elk seizoen wel enkele sprinkhanen op de tuin, behorende tot de soort 'grote groene sabelsprinkhaan'. Vorig jaar zag ik er een op mijn aardappelgewas, die bezig was een coloradokever aan te vreten, aan de buikzijde.Superflip schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:29:
[...]
Aan de andere kant is de coloradokever wel een exoot die hier ook geen natuurlijke vijanden kent.
Vorig jaar heb ik ook een paar keer enkele larven van de coloradokever in een soort rudimentair spinnenweb zien hangen, dood. Ik geloof zelfs dat het kevers waren, maar ik ben me daar niet helemaal meer zeker van.
Vorig jaar heb ik ook een keer gezien dat een roofwants bezig was een coloradokeverlarve aan te steken met zijn steeksnuit.
Omdat ik vrijwel dagelijks bezig ben met het met de hand verwijderen van kevers en larven, zie ik nog wel eens iets.
Of het deze insecten goed bekomt om zich met coloradokevers te bemoeien vraag ik me wel af, want ik vermoed dat larven en kevers barsten van de solanine, die ze binnen krijgen met het eten van het aardappelgewas.
[Voor 10% gewijzigd door Picaro op 13-05-2023 09:12]
Het enige waartegen ik spuit, is phytophthora, de gevreesde aardappelziekte. Met een plaatselijk systemisch middel, dat wel in het blad trekt, maar niet in de knol gaat zitten.
[Voor 18% gewijzigd door Picaro op 13-05-2023 10:34]
Tip: neem geen kat. Dat beest heeft net een ravage op de vensterbank aangericht, tomaatjes van mijn vrouw en de propagator met aurorazaadjes omgekeild
.
Met zonnig weer wordt het trouwens ook loeiheet in de kas, richting de 40°C. Die zet ik op zonnige dagen maar open nu...

Met zonnig weer wordt het trouwens ook loeiheet in de kas, richting de 40°C. Die zet ik op zonnige dagen maar open nu...
Ik heb ook een kat. Maar ik heb ook vitrage, mijn kat komt zodoende nooit op de vensterbank.Bananenplant schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:16:
Tip: neem geen kat. Dat beest heeft net een ravage op de vensterbank aangericht, tomaatjes van mijn vrouw en de propagator met aurorazaadjes omgekeild.
Gelijk heb je, dat je de kas open zet, 40°C is voor de meeste planten niet echt een pretje, 21°C schijnt voor de meeste planten optimaal te zijn, meen ik ooit eens ergens gelezen te hebben.
Okra zou het in je kas waarschijnlijk goed doen, het is een warmteminnend gewas bij uitstek. Ik heb het in 2019 geprobeerd in de vollegrond, wel binnenshuis begonnen overigens. De planten werden amper een halve meter groot, met slecht enkele vruchten.
Komkommer is ook warmteminnend, maar is toch altijd nog wel succesvol in de vollegrond te telen. Maar okra dus niet echt.
Mijn kas(t) staat al permanent open, maar mijn peper en paprikaplantjes zijn er uit verbannen door mijn vrouw. Er zaten te veel luizen in die in haar planten gingen zitten. Dus ze staan nu gewoon buiten. Worden het ook sterkere planten van, iets minder groot alleen (en de luizen zijn er nu wel uitgewaaid en geregend
)

[Voor 9% gewijzigd door Marzman op 13-05-2023 11:01]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Hier staat inmiddels alles sinds een week in de grond, weer is goed genoeg en ze doen het dan ook goed.
Ik ga voor volgend seizoen denk ik een haaienkooi voor planten op de vensterbank bouwen. Tegelijk met constructie om verlichting in op te hangen en een stille fan voor luchtverversing. Zo'n peperplant met oedeem is geen gezicht 😅 .Picaro schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:44:
[...]
Ik heb ook een kat. Maar ik heb ook vitrage, mijn kat komt zodoende nooit op de vensterbank.
Gisteren al weer de eerste aardappelen aangeaard, Doré en Lekkerlander ...
... en Kaiser Wilhelm
Aanaarden doe ik met de hark, dwars op de rij staande. Voordeel van aanaarden met een hark boven aanaarden met een aanaarder, waarbij je tussen de rijen doorgaat, is dat je met de hark, met de nodige geschiktheid, de grond mooi onder het bladeren kunt harken, zodat deze niet met aarde bedekt raken.
Volgens het Handboek Ecologisch Tuinieren aard je aan als het gewas 15 cm hoog is. Dit is echt wel minimaal, heb ik gisteren gemerkt. Het gewas van Kaiser Wilhelm, 25 cm hoog, was veel makkelijker aan te aarden dan Doré en Lekkerlander, de grond was veel makkelijker onder het bladwerk te harken.
Overigens, de eerste drie stam, in dezelfde rij als de Doré, de drie stam dus die ik nog niet aangeaard heb, betreft een Italiaanse soort, Cabannese genaamd, die ik voor het eerst kweek en waarvan ik vijf poters gekocht had bij de Tuinen van Weldadigheid. De eerste drie stam van de rij daarnaast, in dezelfde rij als de Lekkerlanders, betreft eveneens een Italiaanse soort, Cannelina Nera, ook gekocht bij de tuinen van Weldadigheid.
https://winkel.detuinenva...ctions/aardappelen?page=4
Doré is een vroege aardappel en heeft de naam om de lekkerste vroege aardappel te zijn. Ik kan dat beamen, want ik heb al heel wat aardappelrassen uitgeprobeerd. Het is een kruimige, droogkokende aardappel met een uitgesproken lekkere aardappelsmaak. De Lekkerlander, een kruising van de Doré en een aardappelras genaamd Dr. McIntosh, is iets later en is ook een buitengewoon voortreffelijk smakende aardappel en ook zeer kruimig. Beide echte aanraders.
Voor wie geïnteresseerd is in lijnen van aftamming van aardappelrassen, zie:
https://www.plantbreeding.wur.nl/PotatoPedigree/index.html
... en Kaiser Wilhelm
Aanaarden doe ik met de hark, dwars op de rij staande. Voordeel van aanaarden met een hark boven aanaarden met een aanaarder, waarbij je tussen de rijen doorgaat, is dat je met de hark, met de nodige geschiktheid, de grond mooi onder het bladeren kunt harken, zodat deze niet met aarde bedekt raken.
Volgens het Handboek Ecologisch Tuinieren aard je aan als het gewas 15 cm hoog is. Dit is echt wel minimaal, heb ik gisteren gemerkt. Het gewas van Kaiser Wilhelm, 25 cm hoog, was veel makkelijker aan te aarden dan Doré en Lekkerlander, de grond was veel makkelijker onder het bladwerk te harken.
Overigens, de eerste drie stam, in dezelfde rij als de Doré, de drie stam dus die ik nog niet aangeaard heb, betreft een Italiaanse soort, Cabannese genaamd, die ik voor het eerst kweek en waarvan ik vijf poters gekocht had bij de Tuinen van Weldadigheid. De eerste drie stam van de rij daarnaast, in dezelfde rij als de Lekkerlanders, betreft eveneens een Italiaanse soort, Cannelina Nera, ook gekocht bij de tuinen van Weldadigheid.
Doré is een vroege aardappel en heeft de naam om de lekkerste vroege aardappel te zijn. Ik kan dat beamen, want ik heb al heel wat aardappelrassen uitgeprobeerd. Het is een kruimige, droogkokende aardappel met een uitgesproken lekkere aardappelsmaak. De Lekkerlander, een kruising van de Doré en een aardappelras genaamd Dr. McIntosh, is iets later en is ook een buitengewoon voortreffelijk smakende aardappel en ook zeer kruimig. Beide echte aanraders.
Voor wie geïnteresseerd is in lijnen van aftamming van aardappelrassen, zie:
https://www.plantbreeding.wur.nl/PotatoPedigree/index.html
Nog iets: ik wil volgend jaar graag een propagator met temperatuurcontrole. Heb de stekker erin laten zitten terwijl de zon erop staat
.

Mooie planten alRonald.42 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:56:
De paprika's en pepers zijn hier ook naar buiten verhuisd.
[Afbeelding]
Er is één die het niet leuk vind nog..
[Afbeelding]

Aangezien we nog enkele nachten krijgen dat het onder de 10 graden wordt, laat jij ze gewoon buiten staan?
Onder de 10 moeten ze op zich wel tegen kunnen.streamnl schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:07:
[...]
Mooie planten al
Aangezien we nog enkele nachten krijgen dat het onder de 10 graden wordt, laat jij ze gewoon buiten staan?
Maar even zien hoe het gaat.
Op zich is het wel een mooie dalende lijn wat temperatuur betreft.
Kan altijd nog beslissen als het kouder wordt en ze last lijken te krijgen.. dan mogen ze even in de schuur.
Het is ook meer de WAF dat ze nu buiten staan ik had nog een weekje willen wachten.
Maar het zou wel goed moeten gaan.
Meer bang voor harde wind eigenlijk, moet er nog maar even wat stokjes bij prikken denk ik.
Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Ja, die nachttemperaturen...
Een deel is hier vanmiddag de volle grond in gegaan - dankzij al die regen was die goed te bewerken, en lekker veel vette wormen - maar donderdag wordt spannend. Voor hier 4 graden voorspeld.
Een deel is hier vanmiddag de volle grond in gegaan - dankzij al die regen was die goed te bewerken, en lekker veel vette wormen - maar donderdag wordt spannend. Voor hier 4 graden voorspeld.
Wel een bijzondere naam, zou zo maar een gelegenheid van lichte zeden kunnen zijn 🤡Picaro schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:26:
gekocht bij de tuinen van Weldadigheid.
Ik heb er vorig jaar m'n knoflook en aardperen gekocht. Geen idee hoe aardperen smaken maar het schijnt het in een kuip te doen en bloeit op 2+ meter hoogte. Dus een aardig experiment. Zouden aardappelen het ook in een dergelijke kuip doen?
Ik heb vandaag ook 2 peperplanten verpot. De rest zodra ze wat groter zijn.VeertienKaVier schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:35:
Ik denk dat ik ze buiten laat staan tot en met maandag. Dan naar binnen en de zondag erna weer naar buiten.
Edit: en ja, het dak van mijn schuurtje/kippenhok wordt binnenkort vervangen. 😅
[Voor 4% gewijzigd door streamnl op 13-05-2023 18:17]
Vier graden boven nul is nog geen vier graden onder nul, komt vast wel goed.VeertienKaVier schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:35:
Aardperen kun je een leuke grap mee uithalen met je kennissen. Veroorzaken extreme winderigheid. Zoek maar even op online hoe dat precies zit, spreek uit eigen ervaring. Succes!rlat52 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:14:
[...]
Geen idee hoe aardperen smaken maar het schijnt het in een kuip te doen en bloeit op 2+ meter hoogte. Dus een aardig experiment. Zouden aardappelen het ook in een dergelijke kuip doen?
[Afbeelding]
Nou ja, aardappelen, dat wil zeggen de nieuw gevormde knollen van het seizoen, verliezen bij bodemtemperaturen boven de ca. 20 graden Celsius de kiemrust en zijn dan niet echt goed meer te bewaren in winteropslag. Als je wilt bewaren, kies dan eerder voor een witte kuip, die minder snel opwarmt in volle zonneschijn. Vollegrond zou ik nog eerder aanraden.rlat52 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:14:
[...]
Wel een bijzondere naam, zou zo maar een gelegenheid van lichte zeden kunnen zijn 🤡
Ik heb er vorig jaar m'n knoflook en aardperen gekocht. Geen idee hoe aardperen smaken maar het schijnt het in een kuip te doen en bloeit op 2+ meter hoogte. Dus een aardig experiment. Zouden aardappelen het ook in een dergelijke kuip doen?
[Afbeelding]
Ik heb mijn peperplanten vandaag een paar uurtjes buiten gezet, maar ze zijn flink geschrokken. 
Vrijwel alle blaadjes hangen slap en hij buigt door. Inmiddels weer veilig binnen om ze even bij te laten komen.
Voor de volgende x toch maar een dikker stokje erbij zetten.

Vrijwel alle blaadjes hangen slap en hij buigt door. Inmiddels weer veilig binnen om ze even bij te laten komen.

Heb je ze dan niet opgekweekt op de vensterbank in de volle onbarmhartige zonneschijn?Kraz schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:34:
Ik heb mijn peperplanten vandaag een paar uurtjes buiten gezet, maar ze zijn flink geschrokken.
Een kuip is wel slim, want als ze het goed doen, kunnen ze enorm woekeren. Ik heb ze een tijdje als sierplant gehad, want ik verdraag ze slecht (Picaro heeft al uitgelegd wat er zoal kan gebeuren), want hij bloeit fraai.rlat52 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:14:
[...]
Geen idee hoe aardperen smaken maar het schijnt het in een kuip te doen en bloeit op 2+ meter hoogte.
Er zijn andere gevaren: ik was net klaar met planten, breekt er opeens een niet-voorspelde bui met rukwinden los. Alles ligt nu behoorlijk plat, dat ziet er wel erg sneu uit. Zal wel weer bijtrekken.Picaro schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:17:
[...]
Vier graden boven nul is nog geen vier graden onder nul, komt vast wel goed.
De winden had ik echt niet zien aankomen, dat is meer iets voor een zomerbui.
Weet niet wanneer je dit had. Maar gisteren bij ons.VeertienKaVier schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:00:
[...]
Er zijn andere gevaren: ik was net klaar met planten, breekt er opeens een niet-voorspelde bui met rukwinden los. Alles ligt nu behoorlijk plat, dat ziet er wel erg sneu uit. Zal wel weer bijtrekken.
De winden had ik echt niet zien aankomen, dat is meer iets voor een zomerbui.
Ineens zeer harde wind en even later flinke bui.
2250 WP Zuid PVoutput
Afharden begint met 2 uurtjes per dag hea.Kraz schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:34:
Gelijk de volle dag naar buiten sturen is vragen om planten die bekaf naar binnengaan (hetzelfde als met dieren en kids

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Ik ga het eens proberen, de opbrengst uit een kuip zal niet zo groot zijn dat ze lang liggen denk ik 😋Picaro schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:33:
[...]
Als je wilt bewaren, kies dan eerder voor een witte kuip, die minder snel opwarmt in volle zonneschijn. Vollegrond zou ik nog eerder aanraden.
Zal wel volgend jaar worden.
Uur of vier, vijf. Echt zo'n bui die uit het niets ontstaat.
M'n vrouw is bij deze bevorderd tot proefkonijn.VeertienKaVier schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:56:
[...]
Een kuip is wel slim, want als ze het goed doen, kunnen ze enorm woekeren. Ik heb ze een tijdje als sierplant gehad, want ik verdraag ze slecht (Picaro heeft al uitgelegd wat er zoal kan gebeuren), want hij bloeit fraai.
Breng wel verslag uit!rlat52 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 22:55:
[...]
M'n vrouw is bij deze bevorderd tot proefkonijn.
Je wordt er inderdaad lekker winderig van, mijn vrouw maakt er wel eens soep van.rlat52 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:14:
[...]
Wel een bijzondere naam, zou zo maar een gelegenheid van lichte zeden kunnen zijn 🤡
[Afbeelding]
/▌
Nou, vanmorgen vroeg een rondje gedaan, en de eerste paprika is aangevreten ;-( Geen dader te zien natuurlijk. Benieuwd wat ik uiteindelijk overhoud, misschien toch een paar plantjes iets veiliger op het balkon houden. Alle trucs om slakken te verminderen (lok vijanden, plant gevarieerd, laat rommelhoekjes liggen) zijn al toegepast.
Dat ga ik de volgende keer wel beter proberen te plannen. Het is vooral zonlicht dat ineens zwaar voor ze is heb ik intussen geleerd.D_Jeff schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:13:
[...]
Afharden begint met 2 uurtjes per dag hea.
Gelijk de volle dag naar buiten sturen is vragen om planten die bekaf naar binnengaan (hetzelfde als met dieren en kids)
Ik heb de laatste (natte) paar dagen tientallen slakken per dag uit de tuin gevist nadat 1 courgette zaailing er direct na het planten aan mocht geloven. Framboos werd aangevreten door kleine groene rupsjes aan de onderkant van het blad, dus kijk goed, ook aan de onderkant van een pot. Slakken zitten daar vaak vanwege de vochtige donkere plek lekker dichtbij het eten :-)VeertienKaVier schreef op zondag 14 mei 2023 @ 07:31:
Nou, vanmorgen vroeg een rondje gedaan, en de eerste paprika is aangevreten ;-( Geen dader te zien natuurlijk. Benieuwd wat ik uiteindelijk overhoud, misschien toch een paar plantjes iets veiliger op het balkon houden. Alle trucs om slakken te verminderen (lok vijanden, plant gevarieerd, laat rommelhoekjes liggen) zijn al toegepast.
Dit (topic) had ik eerder moeten weten, net tijdje terug aardperen geplant in de volle grondVeertienKaVier schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:56:
[...]
Een kuip is wel slim, want als ze het goed doen, kunnen ze enorm woekeren. Ik heb ze een tijdje als sierplant gehad, want ik verdraag ze slecht (Picaro heeft al uitgelegd wat er zoal kan gebeuren), want hij bloeit fraai.

Of je zet het bij bewolkte dagen al buiten, vorig jaar is het bij mij verbrand maar dit jaar niet. Dat komt overigens wel weer goed hoor als ze een beetje verbrand zijn. Stokjes heb ik niet nodig, mijn paprikas niet omdat ze zo klein zijn en geen wind vangen en mijn pepers niet omdat ze van vorig jaar zijn en verhoutBananenplant schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:38:
[...]
Dat ga ik de volgende keer wel beter proberen te plannen. Het is vooral zonlicht dat ineens zwaar voor ze is heb ik intussen geleerd.

Vorig jaar zijn trouwens ook de hortensias verbrand die 24/7 in de tuin staan.
[Voor 20% gewijzigd door Marzman op 14-05-2023 08:58]
/▌
Zou ik ook doen als ik een slak wasSpherix schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:45:
[...]
Slakken zitten daar vaak vanwege de vochtige donkere plek lekker dichtbij het eten :-)

Ik ben gelukkig niet afhankelijk van mijn tuin voor het eten, dus ik kan wat missen.
Heb een paar jaar geleden samen met m'n vrouw 50 slakken op een regenachtige dag uit m'n tuin verwijderd.. Na jaren te proberen om de slakken uit m'n tuin te halen heb ik vorig jaar besloten om alle vaste planten te verwijderen die slakken fijn vinden. Heb dit jaar nog maar 3 slakken gezien.VeertienKaVier schreef op zondag 14 mei 2023 @ 07:31:
Helaas is 1 van m'n broccoli plantjes toch aangevreten. Heb van een doos een stuk karton afgescheurd en een soort muur om de broccoli plantjes heen gezet, tot nu toe lijkt het goed te werken. Het idee is dat slakken niet over dat soort dunne randjes heen komen. Over een maandje haal ik dat karton dan weer weg, dan heeft het sowieso weinig nut meer omdat het karton dan te zacht is geworden van de regen.
Wordt verder ook lekker weer de komende dagen, overleven zullen ze (paprika, tomaat, pepers) het wel maar fijn is anders:
[Voor 17% gewijzigd door Nopheros op 14-05-2023 10:40]
Twee stuks van een verkregen tomatenplant hier vind ik lastig van in te schatten wat er nu nog de hoofdtak is om verder omhoog te leiden. Betreft als het goed is de 'black beauty' tomaat, beide zijn even groot en hebben in vergelijking met de andere tomatensoorten nu geen duidelijke hoofdstam lijkt het wel. Wie zie het wel :-)?
Schijnt een bekend probleem te zijn met deze soort. Het is in principe een stamtomaat, maar volgens de ervaringen bij FruitLent gedraagt de soort zich eerder als een struiktomaat, zelftoppend dus.Spherix schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:28:
Twee stuks van een verkregen tomatenplant hier vind ik lastig van in te schatten wat er nu nog de hoofdtak is om verder omhoog te leiden. Betreft als het goed is de 'black beauty' tomaat, beide zijn even groot en hebben in vergelijking met de andere tomatensoorten nu geen duidelijke hoofdstam lijkt het wel. Wie zie het wel :-)?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.fruitlent.nl/black-beauty-2/Tijdens de test in onze hobbykas (2021) bleek dat de planten van ‘Black Beauty’ een ongewenste groeiwijze hadden; de kop groeide namelijk steeds uit de plant. Het leek derhalve meer op een struiktomaat dan op een stamtomaat. Misschien was dit een exemplarische afwijking ?
Volgens Diana's mooi moestuin betreft het hier dan een semi-stuiktomaat.
https://www.mooiemoestuin.nl/struiktomaten/semistruiktomaten (vreemde groep van tomaten die in mijn ogen stamtomaten zijn die zichzelf nog wel eens-maar dus niet altijd kunnen toppen en dan maar in deze ’tussencategorie’ worden gestopt)
Mogelijk niet dieven dus.
Ik vind het overigens wel opmerkelijk hoe iedereen, inclusief FruitLent en Diana, maar blijft volhouden dat stamtomaten gediefd dienen te worden. Ik ben het hiermee niet perse eens. Als je de ruimte hebt om de planten in de breedte te laten groeien, zou ik dat zeker doen. Aan de zijtakken groeien net zo goed trossen als aan de centrale stengel. Voordeel is dat je planten dan minder hoog worden en gekweekt in een hobbykas niet al ruim voor het einde van het seizoen tegen het dak groeien. Maar ik begrijp ook wel dat je in een kleine hobbykas eigelijk ook weer niet echt veel ruimte hebt voor groei in de breedte ...
[Voor 50% gewijzigd door Picaro op 15-05-2023 09:17]
Aha, dat verklaart het.Picaro schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:26:
[...]
Schijnt een bekend probleem te zijn met deze soort. Het is in principe een stamtomaat, maar volgens de ervaringen bij FruitLent gedraagt de soort zich eerder als een struiktomaat, zelftoppend dus.
Ik had deze soort vorig jaar en vond hem ook apart groeien zonder echte hoofdtak. Heb hem wel wat in toom gehouden door zijtakken weg te snoeien en 1 hoofdtak over te houden. Werkte wel prima.
Thanks! Dat verklaart idd een hoop. Ik laat voorlopig dan wel even alle groei zitten om te kijken waar de plant zelf heen wil.Picaro schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:26:
Schijnt een bekend probleem te zijn met deze soort. Het is in principe een stamtomaat, maar volgens de ervaringen bij FruitLent gedraagt de soort zich eerder als een struiktomaat, zelftoppend dus.
Als je toch de plek hebt zou ik dat idd ook doen. Bij mij stond hij tussen stamtomaten op zo'n 45cm afstand, dus ik moest hem wel als stamtomaat behandelen.Spherix schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:32:
[...]
Thanks! Dat verklaart idd een hoop. Ik laat voorlopig dan wel even alle groei zitten om te kijken waar de plant zelf heen wil.
Ja, ze staan wel wat dicht op elkaar, maar het is ook wel erg leuk om allerlei verschillende soorten uit te proberen. Maar als ik zie wat één Mountain Magic F1 stamtomaat ongediefd bij mij in de vollegrond aan een bouwhek doet, zou je in principe aan één plant genoeg hebben om met gemak je hele roze kas vol te groeien.Spherix schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:44:
De tomaten in volle grond staan wat dicht op elkaar omdat ik iets te gretig ben en meer oogst wil, we gaan zien hoe ze het gaan doen :-)
[Afbeelding]
Nou, dit wordt een strijd die ik niet ga winnen. Net twee naaktslakken rond een zielig restje tomaat aangetroffen. Twee paprika's zijn al volledig verdwenen.
De laatste pepers en tomaten die nog niet zijn uitgeplant, staan te wennen op het balkon. Plan B: meer grote potten regelen en de rest daar op die manier in leven zien te houden.
De laatste pepers en tomaten die nog niet zijn uitgeplant, staan te wennen op het balkon. Plan B: meer grote potten regelen en de rest daar op die manier in leven zien te houden.
Een tomatenplant herstelt nog wel denk ik hoor. Je hebt ook van dat scherpe gruis wat je rond een plant kan strooien dat hadden we vorig jaar gebruikt. Dit jaar nog geen moeite gedaan, heb ook alleen nog maar een slakkehuisje gezien 

/▌
Vorig jaar deed ik de pepertjes in de oven om ze te drogen maar ik kreeg vandaag van iemand de tip dat bij de Lidl de SILVERCREST® Voedseldroger in de aanbieding is.
Iemand ervaring hiermee?
Iemand ervaring hiermee?
Voor twee is het denk ik al te laat, dat zijn zielige groene stompjes. Heb het net alles wat nog enigszins te redden is maar weer uit de tuin gehaald, dat gaat balkonwaarts. Daar kunnen slakken ook wel komen, maar het zal ze meer moeite kosten.Marzman schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:37:
Een tomatenplant herstelt nog wel denk ik hoor.
Ik vind het vooral zonde van al het tijd en het werk (ik heb al zo weinig tijd voor de tuin, dat maakt het extra balen), maar ook dit hoort er een beetje bij.
Ik vraag me af of een fatsoenlijke kas een beetje slakkenvrij te houden is, maar weet niet of het de investering waard is.
Ik heb wel succes met kopertape om potten/bakken tegen slakken. Het is geen 100% waterdichte oplossing, maar houdt wel 90% van de slakken tegen. Het moet wel een beetje brede tape zijn (30mm of breder). Elk jaar wel ff vervangen voor optimale werking. Vind ik handiger dan die korrels of vallen die je steeds moet controleren/vervangen.
Door de regenachtige dagen wel erg veel slakken in de tuin gehad. Dus ik heb tijdelijk als extra maatregel een yoghurtemmer met een laagje bier staan. Werkt als een tierelier.
Door de regenachtige dagen wel erg veel slakken in de tuin gehad. Dus ik heb tijdelijk als extra maatregel een yoghurtemmer met een laagje bier staan. Werkt als een tierelier.
Wij hebben enorm veel slakken, maar niet in de kas (zie hierboven).VeertienKaVier schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:03:
[...]
Voor twee is het denk ik al te laat, dat zijn zielige groene stompjes. Heb het net alles wat nog enigszins te redden is maar weer uit de tuin gehaald, dat gaat balkonwaarts. Daar kunnen slakken ook wel komen, maar het zal ze meer moeite kosten.
Ik vind het vooral zonde van al het tijd en het werk (ik heb al zo weinig tijd voor de tuin, dat maakt het extra balen), maar ook dit hoort er een beetje bij.
Ik vraag me af of een fatsoenlijke kas een beetje slakkenvrij te houden is, maar weet niet of het de investering waard is.
We hebben dan ook wel veel groen in de tuin, dus zat te eten en in de kas zullen ze eerst over grind en hout heen moeten.
Of het de investering waard is. Voor mezelf gesproken zal ik het geld er nooit uithalen, maar het is een hobby en we hebben de kas ook uitgekozen op uiterlijk, dus het is een wezenlijk onderdeel van de tuin

Dus het is maar net wat het je waard is en of je waarde hecht aan hoe het er uit ziet.
Dat is een heel erg mooie kas!Ronster schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:23:
[...]
Wij hebben enorm veel slakken, maar niet in de kas (zie hierboven).
Ja, het is uiteindelijk natuurlijk een hobby, en die kosten soms wat, maar ik weet qua werk nooit of ik tijd heb voor de tuin en het is zonde als zo'n kas als fietsenstalling eindigt. Aan de kant, als je er eentje hebt, is het weer gemakkelijker om iets aan de tuin te doen (nu stond het halve thuiskantoor vol plantjes die mooi in een kas hadden gekund...)
Zou idd zonde zijn om een kas aan te schaffen die uiteindelijk werkeloos staat te zijn.VeertienKaVier schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:31:
[...]
Dat is een heel erg mooie kas!
Ja, het is uiteindelijk natuurlijk een hobby, en die kosten soms wat, maar ik weet qua werk nooit of ik tijd heb voor de tuin en het is zonde als zo'n kas als fietsenstalling eindigt. Aan de kant, als je er eentje hebt, is het weer gemakkelijker om iets aan de tuin te doen (nu stond het halve thuiskantoor vol plantjes die mooi in een kas hadden gekund...)
Gelukkig heb ik een vrouw die ook graag tuiniert, dus dat scheelt

Kopertape werkte niet zo bij mij. Koperpijp wel, toevallig gisteren bezig geweest aan een nieuwe opstelling voor m'n Hosta die te groot was geworden voor het vorige tafeltje met koperen pootjes.Bee.nl schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:22:
Ik heb wel succes met kopertape om potten/bakken tegen slakken. Het is geen 100% waterdichte oplossing, maar houdt wel 90% van de slakken tegen. Het moet wel een beetje brede tape zijn (30mm of breder). Elk jaar wel ff vervangen voor optimale werking. Vind ik handiger dan die korrels of vallen die je steeds moet controleren/vervangen.
Ikea krukje met koperen pijp rond 22 eromheen, niet echt goedkoop die pijp

Dat stokje links van de pot, 'door' het handvat, lijkt me kwaad werk, is dat nou een tonkinstok, of is die ook van koper?rlat52 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:56:
[...]
Kopertape werkte niet zo bij mij. Koperpijp wel, toevallig gisteren bezig geweest aan een nieuwe opstelling voor m'n Hosta die te groot was geworden voor het vorige tafeltje met koperen pootjes.
Ikea krukje met koperen pijp rond 22 eromheen, niet echt goedkoop die pijp![]()
[Afbeelding]
Scherp, het is van koper, tijdelijk even om te voorkomen dat ie eraf waait.Picaro schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:16:
[...]
Dat stokje links van de pot, 'door' het handvat, lijkt me kwaad werk, is dat nou een tonkinstok, of is die ook van koper?
Het krukje staat met de pootjes een stuk in de grond met de koperpijp er los omheen. Voor het vullen van de pot heb ik een aantal tiewraps door de gaten gestoken zodat ik 'm op het krukje vast kon maken.
Had er alleen even niet aan gedacht dat het in je eentje lastig is om een 30 liter pot omhoog te houden en vervolgens de tiewraps door de gaatjes in het krukje te priegelen

Zou dat zo op gladde poten zonder die koper niet ook al werken?rlat52 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:56:
[...]
Kopertape werkte niet zo bij mij. Koperpijp wel, toevallig gisteren bezig geweest aan een nieuwe opstelling voor m'n Hosta die te groot was geworden voor het vorige tafeltje met koperen pootjes.
Ikea krukje met koperen pijp rond 22 eromheen, niet echt goedkoop die pijp![]()
[Afbeelding]
Die krukjes hebben wij ook een stuk of 10, lijken me ook handig voor planten maar ik weet niet of ze roesten (waarschijnlijk wel, ze waren nogal goedkoop

[Voor 10% gewijzigd door Marzman op 17-05-2023 08:37]
/▌
Misschien in combinatie met een randje vet of vaseline rondom de pootjes? Mochten ze het alsnog proberen, dan komen ze of vast te zitten of glijden naar beneden denk ik?Marzman schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:35:
[...]
Zou dat zo op gladde poten zonder die koper niet ook al werken?
Die krukjes hebben wij ook een stuk of 10, lijken me ook handig voor planten maar ik weet niet of ze roesten (waarschijnlijk wel, ze waren nogal goedkoop)
De theorie is dat slakken een kleine schokje krijgen als ze koper aanraken ik heb het niet zonder geprobeerd. Ik heb ook nog een aluminium tafeltje met dunne pootjes staan en dat gaat ook redelijk, Af en toe zit daar wel een huisjes slakje in.Marzman schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:35:
[...]
Zou dat zo op gladde poten zonder die koper niet ook al werken?
Die krukjes hebben wij ook een stuk of 10, lijken me ook handig voor planten maar ik weet niet of ze roesten (waarschijnlijk wel, ze waren nogal goedkoop)
Krukje zal op een ggegeven moment wel gaan roesten, zal toch wel een paar jaar meegaan. Een meter koperen pijp is iig duurder dan zo'n krukje

Geen idee of dat werkt, als het werkt moet je er wel aan denken om regelmatig de boel weer in te vetten.mrwolf schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:54:
[...]
Misschien in combinatie met een randje vet of vaseline rondom de pootjes? Mochten ze het alsnog proberen, dan komen ze of vast te zitten of glijden naar beneden denk ik?
Ja, maar ik gebruik de krukjes ook als krukje twee keer per jaarrlat52 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:45:
[...]
Krukje zal op een ggegeven moment wel gaan roesten, zal toch wel een paar jaar meegaan. Een meter koperen pijp is iig duurder dan zo'n krukje

/▌
Weet iemand ook wat een goede regenton + overloop is? Op de site van Welkoop zie je een boel 1-sterreviews van dingen die slecht passen, tonnen die al na een jaar lek zijn, etc...
Daar was ik toevallig van de week nog voor iets anders, maar het aanbod aan tonnen viel me sowieso wat tegen. Niet alles zag er even stevig uit.Bananenplant schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:41:
Weet iemand ook wat een goede regenton + overloop is? Op de site van Welkoop zie je een boel 1-sterreviews van dingen die slecht passen, tonnen die al na een jaar lek zijn, etc...
Ik ben ook op zoek naar zowel een klassieke ronde ton en een smaller, kleiner model (rechthoekig) voor aan de zijkant van het huis, dus ben benieuwd naar ervaringen.
Die speedy (of een ander merk met dezelfde aansluiting heb ik). Vooral omdat je dan alleen met een gatenboor een gat in de regenpijp hoeft te boren (doorzagen durfde ik niet aan omdat ik niet precies weet waar en hoe hij vast zit). Swinters kun je hem losschroeven en er uittrekken)Bananenplant schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:41:
Mijn regenton was de goedkoopste. 220 liter voor 30 euro. Wat moet daar aan gaan lekken? Het kraantje is vervangbaar. Ik had daar zelf een verkeerd gaat in geboord (aan de de verkeerde kant van de ton, het kraantje kwam dan aan de muurkant

[Voor 23% gewijzigd door Marzman op 18-05-2023 12:34]
/▌
Die speedy werkt hier slecht op een 80mm pvc regenpijp.Marzman schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:31:
[...]
Die speedy (of een ander merk met dezelfde aansluiting heb ik). Vooral omdat je dan alleen met een gatenboor een gat in de regenpijp hoeft te boren (doorzagen durfde ik niet aan omdat ik niet precies weet waar en hoe hij vast zit). Swinters kun je hem losschroeven en er uittrekken)
Mijn regenton was de goedkoopste. 220 liter voor 30 euro. Wat moet daar aan gaan lekken? Het kraantje is vervangbaar. Ik had daar zelf een verkeerd gaat in geboord (aan de de verkeerde kant van de ton, het kraantje kwam dan aan de muurkant) met het aansluiten, dat weer dichtgemaakt met epoxy en dat lekt ook niet (heb hem denk ik vier jaar).
Ik heb ook een traditionele vulautomaat , in de voortuin. Enorm verschil in hoe snel de regenton zich vult (minimaal factor 4).
Ik heb de harcostar 228L van bol.com gekocht. Incl voet en vulautomaat.Bananenplant schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:41:
's winters even een dopje (40 cent, hornbach) op het pvc buisje en klaar.
Ik heb als eerste 2 Elho regentonnen gekocht, voor aan de muur en een ton. Werkt prima, niet goedkoop.
Nadeel: er gaat maar 70 liter in
200 liter maar als het niet op een verhoging staat is het lastig om gebruik te maken van het regenwater onder het kraantje
Daarna nog een Nature regeton erbij ca 120 euro voor iets van 260 liter. Kreeg het bijgeleverde plastic kraanje niet waterdicht en heb tenslotte een ander metalen kraantje met Loctite erop gezet. De slang vanaf de regenpijp moet ik een keer per jaar losmaken omdat in het laagste gedeelte vuil blijft zitten. Beetje mindere kwaliteit allemaal maar het staat alweer een paar jaar.
De eerste Elho met het gele gietertje heb ik ondertussen voor nog een Nature regenton vervangen voor wat meer opslagruimte. Ben nog aan het wachten op een zware bui om te zien of het allemaal zo gaat werken. Water gaat nu erin via een gat in het deksel en wordt afgevoerd door de dunne slang.
De Elho met het gele gietertje gaat ik in serie hangen met de eerste Nature ton maar dan moet eerst de muur eronder weer netjes in de verf zitten.
Nadeel: er gaat maar 70 liter in
200 liter maar als het niet op een verhoging staat is het lastig om gebruik te maken van het regenwater onder het kraantje
Daarna nog een Nature regeton erbij ca 120 euro voor iets van 260 liter. Kreeg het bijgeleverde plastic kraanje niet waterdicht en heb tenslotte een ander metalen kraantje met Loctite erop gezet. De slang vanaf de regenpijp moet ik een keer per jaar losmaken omdat in het laagste gedeelte vuil blijft zitten. Beetje mindere kwaliteit allemaal maar het staat alweer een paar jaar.
De eerste Elho met het gele gietertje heb ik ondertussen voor nog een Nature regenton vervangen voor wat meer opslagruimte. Ben nog aan het wachten op een zware bui om te zien of het allemaal zo gaat werken. Water gaat nu erin via een gat in het deksel en wordt afgevoerd door de dunne slang.
De Elho met het gele gietertje gaat ik in serie hangen met de eerste Nature ton maar dan moet eerst de muur eronder weer netjes in de verf zitten.
Als je plek hebt kun je ook een 1000 liter ibc container kopen. Bij mij paste dat net niet. Je ziet het en der gebruikte containers voor een paar tientjes.
/▌
Dat hoor ik meer, maar bij mij zit hij snel vol bij een buitje (60m2 dak).Cis schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:04:
[...]
Die speedy werkt hier slecht op een 80mm pvc regenpijp.
Ik heb ook een traditionele vulautomaat , in de voortuin. Enorm verschil in hoe snel de regenton zich vult (minimaal factor 4).
/▌
Hier voor de aller eerste keer begin van het jaar begonnen met zaaien van pepers, paprika's en cherry tomaten. Kwam ze tegen bij de action en de paprika's daarna ook vanuit de supermarkt groente bewaard.
Morgen nog paar paprika's in potten zetten buiten en dan eens kijken hoe dat gaat worden en of het lukt
Misschien voor de 1e keer wat veel zitten zaaien, maar ach, het groeide allemaal te goed vanaf begin

Morgen nog paar paprika's in potten zetten buiten en dan eens kijken hoe dat gaat worden en of het lukt

Misschien voor de 1e keer wat veel zitten zaaien, maar ach, het groeide allemaal te goed vanaf begin

Dank voor alle regentonnentips!
Hier staan alle tomaten inmiddels deels in de zon op het balkon. En ik dacht dat we na de IJsheiligen de ergste kou hadden gehad, maar vanmorgen tegen zessen toch nog een dun laagje rijp op het dak.
Hier staan alle tomaten inmiddels deels in de zon op het balkon. En ik dacht dat we na de IJsheiligen de ergste kou hadden gehad, maar vanmorgen tegen zessen toch nog een dun laagje rijp op het dak.
Ik heb toch maar een tomatenplantje meegenomen bij het tuincentrum. Was maar een euro en ik heb niks gezaaid dit jaar
Hij is ook resistent als we veel regen krijgen dit jaar.

/▌
Is het plantje ook vergezeld gegaan van een rasnaam?Marzman schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:21:
Ik heb toch maar een tomatenplantje meegenomen bij het tuincentrum. Was maar een euro en ik heb niks gezaaid dit jaarHij is ook resistent als we veel regen krijgen dit jaar.
Bestand tegen het weer zegt ie...Picaro schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:38:
[...]
Is het plantje ook vergezeld gegaan van een rasnaam?
Zal wel een Maxifleur zijn denk ik

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Daar heb ik nog nooit van gehoord, maar die moet ik dan ook maar hebben.Ronald.42 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:51:
[...]
Bestand tegen het weer zegt ie...
Zal wel een Maxifleur zijn denk ik
Nu we het toch over bewatering hebben. Ik heb zo'n 500 liter-jongen een paar meter naast mijn kas staan:
En verderop in de tuin staan nog een houten ton van 250 liter en een van 200 liter zoals hierboven is gepost. @@rlat52 : daar zijn trouwens voetjes voor te krijgen (ook zelf te maken) zodat je het onderste gat kunt gebruiken.
Ondanks al die tonnen heb ik net een buitenkraantje gemaakt omdat ik graag de bewatering wil automatiseren. Het voelt alleen wat krom hier kraanwater voor te gebruiken. Heeft er iemand ervaring met een goedkope hydrofoorpomp in combinatie met iets als easy drip van Hozelock of microdrip van Gardena? Ik vraag mij af of zo'n ding niet onnodig vaak aanslaat en de kippen van de leg brengt door de herrie.
En verderop in de tuin staan nog een houten ton van 250 liter en een van 200 liter zoals hierboven is gepost. @@rlat52 : daar zijn trouwens voetjes voor te krijgen (ook zelf te maken) zodat je het onderste gat kunt gebruiken.
Ondanks al die tonnen heb ik net een buitenkraantje gemaakt omdat ik graag de bewatering wil automatiseren. Het voelt alleen wat krom hier kraanwater voor te gebruiken. Heeft er iemand ervaring met een goedkope hydrofoorpomp in combinatie met iets als easy drip van Hozelock of microdrip van Gardena? Ik vraag mij af of zo'n ding niet onnodig vaak aanslaat en de kippen van de leg brengt door de herrie.
Heb je echt een pomp nodig bij druppelbewatering? Doet de zwaartekracht niet gewoon z'n werk?Ray_ schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:54:
Heeft er iemand ervaring met een goedkope hydrofoorpomp in combinatie met iets als easy drip van Hozelock of microdrip van Gardena? Ik vraag mij af of zo'n ding niet onnodig vaak aanslaat en de kippen van de leg brengt door de herrie.
Als het wat trager gaat laat je 'm gewoon langer open staan... Kost je toch niks.
[Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 19-05-2023 10:09]
Dat kan misschien ook, maar is niet heel betrouwbaar. Als de ton vol is komt er een stuk meer uit zetten dan wanneer 'ie bijna leeg is. Het uiteindelijke doel is om gewoon een week of 2 op vakantie te kunnen en dat alles in de kas zichzelf redt.Slonzo schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:09:
[...]
Heb je echt een pomp nodig bij druppelbewatering? Doet de zwaartekracht niet gewoon z'n werk?
Als het wat trager gaat laat je 'm gewoon langer open staan... Kost je toch niks.
Om dat te verminderen heb ik mijn 'reservoir' van 1200liter op een verhoog gezet van 30cm. Scheelt een stuk in de onderste centimeters.Ray_ schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:30:
[...]
Dat kan misschien ook, maar is niet heel betrouwbaar. Als de ton vol is komt er een stuk meer uit zetten dan wanneer 'ie bijna leeg is. Het uiteindelijke doel is om gewoon een week of 2 op vakantie te kunnen en dat alles in de kas zichzelf redt.
hier een regenton staan van 320 liter (tevens ook voor het aquarium bij te vullen tijdens een waterwissel). en laatst een simpele blauwe ton van 120L gekocht op marktplaats om het oude aquariumwater in te doen. Die kan dan weer mooi voor de tuin gebruikt worden. Zit er direct voeding in 

Zo het staat allemaal!
Flink wat voor de aller eerste keer dus
Flink wat voor de aller eerste keer dus

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Mieren kunnen best vervelend zijn, maar ook een signaal dat je boom/struik/plant last heeft van luizen (inc dop en schildluis)
Voor die laatste 2 geld: waar een mier blijft staan en de voorpoten gebruik voor een paar seconden: uw target is gevonden.
Handig zo'n hulpje
Voor die laatste 2 geld: waar een mier blijft staan en de voorpoten gebruik voor een paar seconden: uw target is gevonden.
Handig zo'n hulpje

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Het was een middagje flink zweten, maar de bewatering is hier eindelijk op orde.
Denk dat ik er nog wel een dakraampje bij neem, want als het nu al 40 graden in de kas wordt denk ik dat de boel in de zomer staat te verpieteren.
Wat ik niet helemaal snap: het verschil tussen de annuums en chinense-soorten lijkt steeds groter te worden. Laatstgenoemde lijkt maar niet te willen groeien.
Denk dat ik er nog wel een dakraampje bij neem, want als het nu al 40 graden in de kas wordt denk ik dat de boel in de zomer staat te verpieteren.
Wat ik niet helemaal snap: het verschil tussen de annuums en chinense-soorten lijkt steeds groter te worden. Laatstgenoemde lijkt maar niet te willen groeien.
[Voor 7% gewijzigd door Ray_ op 22-05-2023 08:57]
"Chinense" zijn de meest warmtelievende van alle soorten. Die heb ik, zelfs in mijn serre (kas) altijd in een zwarte pot laten staan en nooit in volgrond gezet. Ze zullen wel komen, maar zelfs in je kas is de grond nog niet zo warm intussen. (want kwakkelvoorjaar). Ze zien er gezond uit. Komt wel goed; alleen hebben we hopelijk een lange zomer, anders kan je wel eens warmte tekort komen op het einde van het jaar om af te rijpen.Ray_ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:54:
Ik verbaas me telkens weer over de hoeveelheden pepers die hier gekweekt worden, maar dat is misschien omdat ik nooit pepers eet. Hebben jullie bij elke maaltijd sambal het hele jaar door?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Eerlijk, na 4 jaar zitten na de winter nog, een lade vol in de diepvries, ook in de diepvries een boterhamdoos vol zaden, mijn kruidenkast gevuld met 4 potjes gedroogde pepers, mijn koelkast gevuld met 7 potjes DIY hot sauce (samen meer dan een liter).No Hands schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:41:
Ik verbaas me telkens weer over de hoeveelheden pers die hier gekweekt worden, maar dat is misschien omdat ik nooit pepers eet. Hebben jullie bij elke maaltijd sambal het hele jaar door?
En toch kweek ik dit jaar weer gewoon 4 plantjes:
- 2* jalapeno (worden meest en makkelijkst te verwerken)
- 1*dragons breath (grenzen zoeken, vorig jaar was het carolina reaper)
- 1* scotch bonnet foodorama (mijn favoriet qua smaak, en ook de enige waar geen vooraad meer van is)
Ik heb intussen een jaar of 7 moestuinieren achter de kiezen en pepers zijn gewoon een van de (zoniet de meest voor mij) voldoening gevende planten om te kweken. In het begin best intensief om te ontkiemen. Maar een keer ze vertrokken zijn, is het om te hardst. Verder zijn ze ook weinig schimmelgevoelig, weinig kankers, weinig insecten of rupsen die ze willen. En ze kunnen best goed tegen een weekje verwaarlozing. De slakken proeven wel eens, maar buiten één klein gaatje op een reaper, lieten ze de rest van de vrucht toch met rust

De voorbije 2 jaar heb ik in mijn (moes)tuin mogen wegdoen: een kerselaar met kanker, een volledige aardappeloogst met schimmelplaag, 3 rozenstruiken wegens bladluis+schimmel en buxus vanwege buxusmot. Een hele oogst struikbonen vanwege droogte. Die dingen gaan je wel demotiveren met de tijd. Maar pepers, pepers zijn liefde in een heet jasje

[Voor 34% gewijzigd door Joindry op 22-05-2023 10:00]
Da's wel een goeie. Ik had nog niet eens aan het verschil met een pot gedacht eigenlijk. Misschien volgend jaar alsnog een stukje kas bestraten, dan kan ik gelijk wat meer tomaten kwijt die ik liever niet in de volle grond zet.Joindry schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:41:
[...]
"Chinense" zijn de meest warmtelievende van alle soorten. Die heb ik, zelfs in mijn serre (kas) altijd in een zwarte pot laten staan en nooit in volgrond gezet. Ze zullen wel komen, maar zelfs in je kas is de grond nog niet zo warm intussen. (want kwakkelvoorjaar). Ze zien er gezond uit. Komt wel goed; alleen hebben we hopelijk een lange zomer, anders kan je wel eens warmte tekort komen op het einde van het jaar om af te rijpen.
Ik ben er gek op! Als het niet in stukjes door een gerecht gaat, is het wel voor een zelfgemaakte hot sauce. Mocht je naar mijn foto's hier boven refereren: er staat ook veel (zoete, milde) paprika tussen wat hier ook in vrijwel ieder gerecht terecht komt.No Hands schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:41:
Ik verbaas me telkens weer over de hoeveelheden pers die hier gekweekt worden, maar dat is misschien omdat ik nooit pepers eet. Hebben jullie bij elke maaltijd sambal het hele jaar door?
Deze verbazing leeft bij mij ook.No Hands schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:41:
Ik verbaas me telkens weer over de hoeveelheden pepers die hier gekweekt worden, maar dat is misschien omdat ik nooit pepers eet. Hebben jullie bij elke maaltijd sambal het hele jaar door?
Ik heb het idee dat sommigen die pepers echt in hun reet stoppen

want alles opeten is onmogelijk
Nou de regenton blijft voorlopig leeg denk als ik het weer zo bekijk voor de komende 14 dagen...... Gisteren ook niks van de code geel gehad.
Ik heb nog twee grote bakken chili's in de vriezer liggen van vorig jaar en een paar potten sambal gemaakt en we gebruiken ze denk ik wel dagelijks. Je hebt er inderdaad niet zo veel van nodigNo Hands schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:41:

/▌
Ik heb een rode bessen struik van nu 3 jaar oud, maar dit jaar heeft hij het bizarre aantal van 1 trosjes met 3 besjes eraan hangen. Ik kan me ook niet herinneren dat ik uberhaupt bloesem heb gezien (maar ik heb hem ook nauwelijks in de gaten gehouden). Hij is wel als een malle gegroeid, dus wat dat betreft is er weinig mis. Heeft iemand een idee wat er dit jaar mis kan zijn gegaan bij mijn rode bes?
Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.
Bessenstruiken willen wel eens een jaar overslaan. Daarnaast is snoeien belangrijk, besjes groeien niet zomaar op een niet gesnoeide struik!MrAngry schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:10:
Ik heb een rode bessen struik van nu 3 jaar oud, maar dit jaar heeft hij het bizarre aantal van 1 trosjes met 3 besjes eraan hangen. Ik kan me ook niet herinneren dat ik uberhaupt bloesem heb gezien (maar ik heb hem ook nauwelijks in de gaten gehouden). Hij is wel als een malle gegroeid, dus wat dat betreft is er weinig mis. Heeft iemand een idee wat er dit jaar mis kan zijn gegaan bij mijn rode bes?
Ik heb wat planten waarbij ik twijfel of ze leven of dood zijn, mijn habanero van vorig jaar, mijn druif en een bessenstruik hebben nog steeds geen bladeren
De habanero heeft nog groene takken, de druif is groen van binnen (had hem al afgeknipt
) en de bessenstruik heb ik geen idee van. Dat had toch allemaal al lang bladeren moeten hebben?

/▌
Thanks, het is dus een soort van normaal gedrag (?). Dat stelt me iets gerust. Qua snoei: Dus eind van dit seizoen een beetje uitdunnen? En dan de hele tak eruit neem ik aan? Of bedoel je met snoeien dat je juist het jonge (nul jarige) deel van de tak af snoeit?murphsy schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:21:
[...]
Bessenstruiken willen wel eens een jaar overslaan. Daarnaast is snoeien belangrijk, besjes groeien niet zomaar op een niet gesnoeide struik!
Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.
Nee juist niet, Aalbes snoei je in het vroege voorjaar (let wel op vorst!). Besjes groeien in het tweede jaar op het hout.MrAngry schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:31:
[...]
Thanks, het is dus een soort van normaal gedrag (?). Dat stelt me iets gerust. Qua snoei: Dus eind van dit seizoen een beetje uitdunnen? En dan de hele tak eruit neem ik aan? Of bedoel je met snoeien dat je juist het jonge (nul jarige) deel van de tak af snoeit?
Het voorjaar snoei je dus de takken die de zomer ervoor bessen droegen. Wij binden er altijd een lintje om na het besjes oogsten.
Hoe gaat het bij jullie met de paprika's en pepers buiten?
Die van mij vinden het niet leuk buiten, groei lijkt gestopt en ze kijken ook niet echt blij...
Ze vinden het koud en zijn die harde wind ook een beetje zat denk ik...
Die van mij vinden het niet leuk buiten, groei lijkt gestopt en ze kijken ook niet echt blij...
Als ze de harde wind overleven, komt het wel goed, ga ik van uit.Ronald.42 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:37:
Hoe gaat het bij jullie met de paprika's en pepers buiten?
Ik heb vorig jaar vanaf 22 mei tot 22 juni diverse Capsicum chinense-planten in de vollegrond geplant, van alles en nog wat aan soorten, echt tropische spul zeg maar en ze groeiden tegen de verwachtingen in goed. Ik heb een tuin in het noorden van het land, provincie Groningen, in de Veenkoloniën, maar die ligt wel lekker in het schuil, dus als de zon er op bakt wordt het lekker warm.
Onderstaande foto is genomen op 19 augustus en betreft de Dutch Reaper F1, een Nederlandse veredeling, maar lang niet zo heet als de Carolina Reaper. Het is volgens mij dezelfde soort als de Carolina Reaper F1. Ik heb beide gekweekt en ik zag geen verschil.
Deze plant gaf uiteindelijk wel een grote oogst van aardig grote rijpe pepers.
Ik heb gisteren vier Capsicum chinense-planten in de vollegrond gepoot en verwacht dat, als de temperaturen goed blijven, dat de planten er ongeveer twee weken over gaan doen om aan te slaan.
[Voor 16% gewijzigd door Picaro op 23-05-2023 20:36]
Ik eet de laatste tijd bijna elke dag sambal op brood met pindakaas, waarbij recepten met habanero's of Madame Jeanettes veruit favoriet zijn. Volgend jaar moet ik echt zelf Madame Jeanettes gaan kweken, die dingen zijn echt geniaal lekker.No Hands schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:41: