Toon posts:

Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Picaro
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:40
Cis schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:31:
[...]

Hoe houd je in zo'n vol bed bij welke plantjes oud zijn, en wat de nieuwe gewortelde uitlopers zijn?
Is dat makkelijk te herleiden?
Ik ben dat bed vorig jaar net zo begonnen als dat nieuwe bed met die vijftien jonge planten, dus de oudere planten zitten op een rij in het midden. Al de uitlopers met jonge planten die daaruit voortkwamen heb ik steeds zoveel mogelijk in de lengte van het bed langs de moederplanten geleid. Dus het gros van dat bed is allemaal relatief jong spul.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 22:00
VeertienKaVier schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:35:
[...]

Ah, dat wist ik nog niet, hopelijk gaat het bestellen dan iets gestroomlijnder. Ze hebben interessante dingen, maar ik heb er vorige herfst maar gewoon een dagje Dordrecht aan gewaagd om in de winkel in te slaan, dan wist ik in elk geval zeker dat ik het op tijd binnen had.
Ik bestel vaak in september/oktober.
Van sommige dingen dan gelijk verse oogst, en ik heb altijd mijn bestelling tijdig binnen. Verder zet ik dingen in mijn favorieten, krijg altijd een mailtje als ze weer op voorraad zijn, dan gelijk toeslaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 12:36
Picaro schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:31:
[...]

Ik ben dat bed vorig jaar net zo begonnen als dat nieuwe bed met die vijftien jonge planten, dus de oudere planten zitten op een rij in het midden. Al de uitlopers met jonge planten die daaruit voortkwamen heb ik steeds zoveel mogelijk in de lengte van het bed langs de moederplanten geleid. Dus het gros van dat bed is allemaal relatief jong spul.
Goede tactiek, lijkt me
Ga ik volgend jaar proberen :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Voor degene die in de buurt bij een Gamma woont...

Potgrond en/of tuinaarde (40l) 2+1 gratis
Merk: Fleurella

https://www.gamma.nl/asso...&f_type_artikel=tuinaarde

Meer dan ik dacht...

• Cis
streamnl schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:40:

Vanaf 6 mei 2+2. Dus beter nog heel even wachten. ;)

Of je je groenten in niet-biologische potgrond/tuinaarde wilt zetten, is natuurlijk een eigen afweging :)

• Picaro
Palmkool Yurok F1 in volle bloei. Om later zaden van te kunnen oogsten.

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:11
streamnl schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:40:

Wel even de reviews lezen, schijnt rommel te zijn, vooral boomschors etc.

• Picaro
Spherix schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:36:
[...]

Wel even de reviews lezen, schijnt rommel te zijn, vooral boomschors etc.
Test van de consumentenbond april 2017. Zoals ze zelf al stellen: "Let op: deze test is van april 2017. De geteste producten zijn dus wellicht veranderd of niet meer verkrijgbaar."

https://www.consumentenbo...-huishouden/test-potgrond

Opmerkelijk is hoe slecht de potgrond van Ecostyle destijds uit de bus kwam!

Een test van meer recenter datum: https://bestekoopkeuze.nl/potgrond/

[Voor 8% gewijzigd door Picaro op 29-04-2023 11:29]

• Piet91
  • Niet online
Was gisteravond bij Gardeners World (BBC) (weer) een uitgebreid stuk over potgrond en het gebruik van turf/veen in potgrond wat in Engeland vanaf 2024 verboden wordt.
Ook de Nederlandse overheid lijkt die kant op te willen gaan.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:05

Bananenplant

Jammie 🌶

Gisteren pepers verpot. En het past er vooralsnog allemaal in :+ . Protip: gebruik de pot als mal zodat je de kluit er zo in plugt. Toen ik dat eenmaal doorhad ging het een stuk sneller :P .

Signal. Speak freely

• Cis
Piet91 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:43:
Was gisteravond bij Gardeners World (BBC) (weer) een uitgebreid stuk over potgrond en het gebruik van turf/veen in potgrond wat in Engeland vanaf 2024 verboden wordt.
Ook de Nederlandse overheid lijkt die kant op te willen gaan.
En terecht. In Engelse vlogs is peat free al enkele jaren de standaard. (en ook een frustratie omdat het geregeld heel slecht verkrijgbaar is).

Ik vind het alleen een uitdaging waar ik mijn blauwebessenstruik in moet zetten. Even bladcompost maken met ph5 is makkelijker gezegd dan gedaan.

• Bananenplant

Bananenplant

Jammie 🌶

Tot hoe lang blijven jullie eigenlijk bloemknoppen verwijderen...?

Signal. Speak freely

• Picaro
Van een boek "Bemestingsleer" kan ik me herinneren dat een goede standaard potgrond PG Mix bevat, een samengestelde meststof met NPK en spoorelementen ...

https://www.yara.nl/gewas...erige-meststoffen/pg-mix/

• Picaro
Bananenplant schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:53:
Tot hoe lang blijven jullie eigenlijk bloemknoppen verwijderen...?
Is niet echt nodig hoor, vooral niet als je de groei van je planten goed aan de gang houdt door bij te voeden met vloeibare meststoffen. Ik gebruik daarvoor Chilli Focus, gaan je planten mooi van uitzien. Als ik naar de foto van je tomaten en pepers kijk, kunnen ze wel wat extra voeding gebruiken.

Voor tomaten is er ook Tomato Focus, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik geef mijn tomaten ook Chilli Focus.

Als mijn peperplanten eenmaal vol in bloei gaan en vrucht gaan zetten, schakel ik over op een andere oplosbare meststof, namelijk Peters Professional Blossom Booster NPK 10-30-20, misschien niet helemaal de ideale verhoudingen qua NPK, maar ik heb dit spul nou eenmaal liggen (ooit een flinke zak vol van gekocht).

• Bananenplant

Bananenplant

Jammie 🌶

@Picaro, ze kregen voor het verpotten al elke waterbeurt Chilli Focus (behalve de kleinere planten die relatief recent nog verpot waren). Nu ze in een vracht verse kwekersgrond staan lijkt bijvoeren me niet direct nodig :? ?

Signal. Speak freely

• Picaro
Bananenplant schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:54:
@Picaro, ze kregen voor het verpotten al elke waterbeurt Chilli Focus (behalve de kleinere planten die relatief recent nog verpot waren). Nu ze in een vracht verse kwekersgrond staan lijkt bijvoeren me niet direct nodig :? ?
Asjemenou!

Jaah, het leven van een plantjeskweker is bij tijd en wijle een hard gelag ...

https://www.youtube.com/watch?v=oQgyP2-TAio

[Voor 16% gewijzigd door Picaro op 29-04-2023 20:34]

• Picaro
Maar daarom zeg ik zoekt, zoekt, en weest bewustzijnsvol en blijft zoeken, tot u tot een oplossing komt, want staat er niet geschreven ...

‘Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden’, zo spreekt Jezus in Matteüs 7:7-8, ‘Want een ieder, die bidt, ontvangt, en wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem zal opengedaan worden’

• Spherix
Picaro schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:26:
[...]

Test van de consumentenbond april 2017. Zoals ze zelf al stellen: "Let op: deze test is van april 2017. De geteste producten zijn dus wellicht veranderd of niet meer verkrijgbaar."

https://www.consumentenbo...-huishouden/test-potgrond

Opmerkelijk is hoe slecht de potgrond van Ecostyle destijds uit de bus kwam!

Een test van meer recenter datum: https://bestekoopkeuze.nl/potgrond/
Ik kwam via https://www.moestuinforum...indComment&comment=479607 een ander verhaal tegen, 't is bijna alsof die slechte reviews verwijderd zijn..

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:38
Spherix schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:03:
[...]

Ik kwam via https://www.moestuinforum...indComment&comment=479607 een ander verhaal tegen, 't is bijna alsof die slechte reviews verwijderd zijn..
Het is inderdaad jammer dat de test van de consumenten sinds 2017 niet meer herhaald is. Gebruik zelf de Gamma potgrond uit gemaks overwegingen. Ooit goed getest, lekker dichtbij om zelf een partij te halen, redelijke prijs als het in de aanbieding is en het heeft in ieder geval een RHP keurmerk.

Is die 2023 test van Bestekoopkeuze betrouwbaar? Hun nr 1 DCM potgrond refereert aan de consumentbondtest uit 2017.

Kwam deze reactie op een slechte recensie van de Gamma tegen op hun website:

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 22:00
Cis schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:39:
[...]

En terecht. In Engelse vlogs is peat free al enkele jaren de standaard. (en ook een frustratie omdat het geregeld heel slecht verkrijgbaar is).

Ik vind het alleen een uitdaging waar ik mijn blauwebessenstruik in moet zetten. Even bladcompost maken met ph5 is makkelijker gezegd dan gedaan.
Varenbladeren (de oude na de winter) knip ik in het voorjaar af, en snipper ik fijn. Ik stort dat bij/rond planten die van "zure" grond houden. Bladcompost op zichzelf is ook al prima, als je er geen andere dingen aan toe hebt gevoegd is het prima neutraal materiaal. Altijd goed.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:09

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
rlat52 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 02:27:
[...]

Zover ik weet is het zaaien van rozemarijn en tijm een langdurig gedoe, is het niet makkelijker om ergens een stekje te scoren?

Ook munt laat zich makkelijk vermeerderen als je er eenmaal 1 in je tuin hebt.
Dit inderdaad! Als je vanaf zaad wil kweken kun je er misschien over 5 jaar van genieten.

Deze tijm en rozemarijn heb ik begin 2020 als jonge plantjes gekocht:

Veels te klein nog om takken van af te knippen zonder meteen je hele plant op te eten ;)

Nu, 3 jaar later worden de planten pas dusdanig groot dat ze wel een takje kunnen missen voor in je ragù :9

Wel ná de bloei natuurlijk.... Opmerkelijk dat de tijm nog niet in bloei staat trouwens, dat was de afgelopen jaren al wel in april het geval. Nog te koud misschien?

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Picaro
Sjalotten. Twee rijen gele sjalot Yellow Moon en twee rijen bruine sjalot Biztro.

Geplant op 17 maart 2023. Pootgoed van eigen kweek. Een maand eerder de grond bij wijze van experiment bemest met NPK 12+10+18 en patentkali, om een goede groei te stimuleren. Lastig gewas om op zandgrond een fatsoenlijke opbrengst van te kunnen oogsten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 16:50

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

bvk schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:07:
[...]

Dit inderdaad! Als je vanaf zaad wil kweken kun je er misschien over 5 jaar van genieten.

Deze tijm en rozemarijn heb ik begin 2020 als jonge plantjes gekocht:

[Afbeelding]

Veels te klein nog om takken van af te knippen zonder meteen je hele plant op te eten ;)

Nu, 3 jaar later worden de planten pas dusdanig groot dat ze wel een takje kunnen missen voor in je ragù :9
Are you kidding me? OK, denk dat ik dan ook vanaf plantjes ga kopen, want dat is inderdaad echt niet te doen dan :-(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rlat52
Picaro schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:03:
Sjalotten. Twee rijen gele sjalot Yellow Moon en twee rijen bruine sjalot Biztro.

[Afbeelding]

Geplant op 17 maart 2023. Pootgoed van eigen kweek. Een maand eerder de grond bij wijze van experiment bemest met NPK 12+10+18 en patentkali, om een goede groei te stimuleren. Lastig gewas om op zandgrond een fatsoenlijke opbrengst van te kunnen oogsten.
Je hebt een heel landgoed daar _/-\o_ die hekken komt de tomaat zeker tegen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Picaro
rlat52 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:37:
[...]

Je hebt een heel landgoed daar _/-\o_ die hekken komt de tomaat zeker tegen?
Niet alleen tomaat, maar ook komkommer, stokspekbonen, stokslabonen, stokdroogbonen, limaboon en lablabboon. Ik heb er acht stuks van, van die hekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cis
Picaro schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:03:

[Afbeelding]

Dat schiet lekker op!
Mijn rode en gele uien blijven vooralsnog angstaanjagend klein; slechts bij sommigen een klein groen kopje. Hopelijk gaan ze nog wat doen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Picaro
Wanneer heb je die gepoot dan?

Dit is één van mijn twee bedden met plantuitjes, met plantui Setton, gepoot op 8 maart. Ook dit bed heb ik voor het planten bemest met NPK 12+10+18 en patentkali, op 7 februari, een maand voor het poten. De plantuitjes staan er in mijn beleving heel mooi bij, mede dankzij de overvloedige neerslag van de afgelopen maanden, wat vrij uitzonderlijk is, meestal is het veel droger in deze tijd van het jaar.

Op het bed achter de plantuitjes staan drie rijen tuinboon Witkiem Major, een bruinkoker en op de achtergrond links, achter de bouwhekken, zie je grauwe erwt Eroïca (lichtgroen gewas). Tegen deze twee hekken komen mijn tomaten.

[Voor 10% gewijzigd door Picaro op 01-05-2023 23:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cis
Picaro schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:54:
Wanneer heb je die gepoot dan?

Dit is één van mijn twee bedden met plantuitjes, met plantui Setton, gepoot op 8 maart. Ook dit bed heb ik voor het planten bemest met NPK 12+10+18 en patentkali, op 7 februari, een maand voor het poten. De plantuitjes staan er in mijn beleving heel mooi bij, mede dankzij de overvloedige neerslag van de afgelopen maanden, wat vrij uitzonderlijk is, meestal is het veel droger in deze tijd van het jaar.
Dit jaar heb ik de tuin voorzien van 10 cm groencompost. Half maart heb ik ze gepoot.
Ik gebruik verder geen mest. Maar misschien is de toplaag toch iets te scherp voor de plantuitjes. :)
De aardappels komen gelukkig wel op :)

[Voor 5% gewijzigd door Cis op 02-05-2023 08:21]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Spherix
Met het huidige weer viel mij op dat het woensdagnacht richting de 4 graden gaat. Alles staat nog steeds in losse potten in de kas, zouden jullie het al binnen halen voor dat 1e nachtje of kan de boel het wel hebben gezien de temperatuur de rest van de week? Gaat om paprikas, pepers, tomaten, enz.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik haal mijn pepers vanavond binnen. Ze staan in een plastic kas(t). 2 of 3 graden is wel erg koud.

Afgelopen nacht stonden ze wel buiten met de kast open. Die 16 graden minimum temperatuur lijkt me ook onzin. Dat halen we hier bijna nooit ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Picaro
Cis schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:17:
[...]

Dit jaar heb ik de tuin voorzien van 10 cm groencompost. Half maart heb ik ze gepoot.
Ik gebruik verder geen mest. Maar misschien is de toplaag toch iets te scherp voor de plantuitjes. :)
De aardappels komen gelukkig wel op :)
En die 10 cm groencompost ligt er gewoon bovenop? Of heb je het ingewerkt, al dan niet grondig of ondergespit?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cis
Picaro schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:48:
[...]

En die 10 cm groencompost ligt er gewoon bovenop? Of heb je het ingewerkt, al dan niet grondig of ondergespit?
No dig O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Picaro
Spherix schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:23:
Met het huidige weer viel mij op dat het woensdagnacht richting de 4 graden gaat. Alles staat nog steeds in losse potten in de kas, zouden jullie het al binnen halen voor dat 1e nachtje of kan de boel het wel hebben gezien de temperatuur de rest van de week? Gaat om paprikas, pepers, tomaten, enz.
Vooral de eerste helft van mei, maar ook nog daarna, hou ik op Buienradar angstvallig in de gaten wat de grondtemperatuur doet 's nachts, in verband met mijn aardappelgewas. Ik heb al enkele keren meegemaakt dat het aardappelgewas door vorst aan de grond kapot gevroren is. Vooral rond volle maan is er vaak sprake van onbewolkte nachten. Het koelt dan 's nacht heel makkelijk af, vaak met temperaturen ruim onder nul, vooral vlak aan de grond.

Als er vorst aan de grond dreigt, aard ik het jonge aardappelgewas lichtjes aan, net kopje onder, om vorstschade te voorkomen. Het gewas kan dit heel goed hebben, totaal geen probleem, enkele dagen later staat het er weer boven.

Nachtschade-achtigen in een kas heb ik niet veel ervaring mee, wel met hete pepers begin mei geplant in een grote tunnelkas en pepers en paprika's in de vollegrond. Lage temperaturen 's nachts verdragen ze wel, maar nachtvorsten niet echt, een graadje vorst voor enkele uren misschien. Een aardappelgewas verdraagt dit in ieder geval wel.

In een grote tunnelkas wordt het niet zo gauw koud, het vriest er 's nacht niet in mei. Hoe het met een klein kasje zit weet ik niet, ik zou de deur 's nacht niet open laten staan. Wat de dreiging van nachtvorsten in mei betreft ligt het er overigens wel aan waar in Nederland je woont, vooral landinwaarts, langs de oostgrens met Duitsland en op zandgronden koelt het bij heldere weer 's nachts makkelijk af tot onder nul.

[Voor 29% gewijzigd door Picaro op 02-05-2023 11:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Picaro
En de uitjes en de aardappels heb je in die laag groencompost geplant? Wat is dat voor compost, van GFT-afval? Of zelf gemaakt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cis
Picaro schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:05:
[...]

En de uitjes en de aardappels heb je in die laag groencompost geplant? Wat is dat voor compost, van GFT-afval? Of zelf gemaakt?
Het is 'schone' groencompost van een grondverzetter.
De uitjes heb ik erin geplant met een hel klein topje boven de grond.
De aardappels poot ik in containers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Picaro
Cis schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:02:
[...]

Het is 'schone' groencompost van een grondverzetter.
De uitjes heb ik erin geplant met een hel klein topje boven de grond.
De aardappels poot ik in containers.
Is die compost erg los, of is het al enigszins gecompacteerd door alle regen van de laatste tijd? Losse grond of compost droogt gemakkelijk uit. Dat kan bij het wortelschieten en de groei van de plantuitjes ook een factor van betekenis zijn.

Wat voor aardappelras heb je?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Cis

Lady Christel

Rijtje gele ui

Ze komen laatste dagen wel wat sneller op. Hopelijk hebben ze nu de smaak te pakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cis

Knofloken gaan wel goed :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik wil voor het beschemen van o.a. mijn sla en andijvie, slaklokken kopen.
Nu zijn deze bijna overal uitverkocht.

Volgens mij kan je ook oude waterflessen van 5 of 10 liter hiervoor gebruiken door de onderkant er van af te halen.

Vraag: weet iemand waat deze lege/oude wterflessen te koop zijn ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Picaro
Vind je die lekker?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cis
Weet ik veel 7(8)7

Heb dit jaar 5 soorten gekocht. En we zullen wel zien wat lekker is en wat niet.
Ik kan ze altijd nog aan de buren geven >:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• apNia

apNia

Oh verdikkie, ik moet ook nog knoflook starten. Kan je gewoon teentjes van de supermarkt in de grond steken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cis
apNia schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:51:
Oh verdikkie, ik moet ook nog knoflook starten. Kan je gewoon teentjes van de supermarkt in de grond steken?
De helft van mijn knofloken zijn biologische uit de supermarkt.
Ik heb ze wel al in oktober geplant. Mei is, zeg maar, rijkelijk laat :+

Er bestaat geloof ik wel lenteknoflook...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-05 22:01
Het is inderdaad wel wat laat voor knoflook.
Zelf ben ik er ook wat aan de late kant (begin december) mee gestart.
Ik heb het als volgt gedaan.

0.5 liter flesje openknippen net onder de bolling, en dan nog eens een paar cm hoger zodat je een soort kuipje krijgt die open is aan de onderkant.
Vervolgens vullen met water en de (biologische) erin zetten zodat deze half onder water staat.
Binnen een paar dagen begint deze wortel te schieten en uit te lopen.

Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

Na een week of 2 heb je al aardige plantjes, dan kun je de knoflook teentjes splitsen en buiten poten.
Zelf heb ik ze in verhoogde bakken tussen de aardbeien gezet, daar lijken ze het naar hun zin te hebben.

[Voor 14% gewijzigd door metieske op 02-05-2023 15:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Picaro
Cis schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:19:
[...]

Weet ik veel 7(8)7

Heb dit jaar 5 soorten gekocht. En we zullen wel zien wat lekker is en wat niet.
Ik kan ze altijd nog aan de buren geven >:)
Erg benieuwd welke soorten aardappels je nog meer hebt ...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:19
@metieske Met welke zaden heb je dit nog meer geprobeerd? (Even uit nieuwsgierigheid)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2Henk 'm!

• metieske
D_Jeff schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:34:
@metieske Met welke zaden heb je dit nog meer geprobeerd? (Even uit nieuwsgierigheid)
Enkel met de biologische knoflook uit de supermarkt. Die hebben als voordeel dat ze ongeveer de diameter hebben van een 0.5 liter flesje, en daardoor i.c.m. het verknipte tussenstukje mooi half onder water komen te staan.

Zoete aardappel gaat hier ook eerst op water (zowel de aardappel als later de stekjes), maar die staan gewoon in een regulier glas water.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn supermarktknoflook had al wortels in het keukenkastje. Heb die zo in de grond gestoken (anders moest ik het toch weggooien). Ze groeien redelijk.

/▌

Acties:
  • +2Henk 'm!

• metieske
Ze staan er bij mij inmiddels zo bij

Acties:
  • +7Henk 'm!

• D_Jeff
Inmiddels is mijn eerste oogst van het jaar een feit:

8 radijsjes 8-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk dat de sla ook tegen het oogsten zit :)

/▌

Acties:
  • +2Henk 'm!

• metieske
idem voor spinazie, daar heb ik afgelopen weekend een kilo van geoogst :D

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Picaro
Knoflook ... en kat op patrouille.

Drie rijen knoflook, drie verschillende soorten. Rose Gayant, Morado en Vallelado.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Ronald.42 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:39:
[...]

En weer 8 dagen verder, het wordt telkens donkerder in de keuken. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En weer een ruime week verder.
Nog eventjes geduld en ze gaan naar buiten in de grote potten.
Ze worden maar steeds groter en inmiddels de eerste knoppen er ook al in.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ronald.42 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:45:
[...]

En weer een ruime week verder.
Nog eventjes geduld en ze gaan naar buiten in de grote potten.
Ze worden maar steeds groter en inmiddels de eerste knoppen er ook al in.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Haha, als je dat vergelijkt met mijn paprika's (ze staan wel buiten omdat ze slungelig werden en veel luizen hebben)

Gelukkig heb ik nog twee peperplanten van vorig jaar die de winter overleefd hebben

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• metieske
Bij mij schieten ze ook nog niet echt op.. ergens tussen Marzman en Ronald in.
Een aantal paprikas zijn wel al wat groter maar de meeste pepers zijn nog maar een cm om 6-8 hoog.
sinds deze week heb ik ze ook naar buiten verhuisd, hopelijk gaan ze nu wat sneller groeien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• apNia

apNia

Hoe laten jullie tomaten en peultjes klimmen in jullie moestuin? Ik zie van die spiralen, maar glijden ze daar niet af?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D_Jeff
apNia schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:04:
Hoe laten jullie tomaten en peultjes klimmen in jullie moestuin? Ik zie van die spiralen, maar glijden ze daar niet af?
Touwtje en/of klemmetjes gebruiken.
Bij klemmetjes: niet de plant afknijpen, moet puur ondersteunend zijn

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:01
@apNia Makkelijke Moestuin gebruiker hier, ik heb voor mijn sugarsnaps een rekje van wat gaas gevouwen zoals hier omschreven: https://makkelijkemoestui...aken-voor-bonen-en-erwten

Acties:
  • +4Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Net terug van vakantie en gelukkig wilde schoonvader de kippen en mijn plantjes verzorgen. Alles leeft nog d:)b

Even voor de foto naast elkaar.
Ook hier begint bij 1 soort al een knopje te komen.
Morgen wat voeding erbij gooien en binnenkort naar buiten.

Een ander vraagje
In kan op de site van onze gemeente niets vinden over de volkstuintjes/moestuinen in mijn dorp.
Hoe en waar kan ik het beste informatie inwinnen qua mogelijkheden?
Wij mogen zeker niet klagen qua achtertuin maar we willen meer plek O-)
En… de achtertuin willen we ook “mooi en praktisch” houden. Hopelijk verwoord ik me met mijn laatste zin goed uit.

(Morgen wandel ik er sowieso even heen, ik hoop dan iemand te vinden)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hier is het via de site van de gemeente en via een site van een woningbouwvereniging die moestuintjes heeft. Ik sta al vrij lang ingeschreven bij die van de woningbouwvereniging (we hebben een koophuis, maar vlakbij die tuintjes). Schijnbaar is de wachttijd erg lang of mensen met een sociale huurwoning gaan voor :p

/▌

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-05 15:52
Ik weet van mijn eigen volkstuintje destijds dat het verloop heel laag is, velen blijven daar tientallen jaren, dus er komen er maar weinig beschikbaar.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Picaro
Tomaat Mountain Magic F1, 1 september 2018.

Om te laten zien hoe je eventueel tomaten kan laten klimmen. Dit was de eerste keer dat ik Mountain Magic F1 kweekte. Ik had ook nog Mountain Merit F1 én Defiant F1, een struiktomaat. Ik heb deze soorten toen her en der in de tuin gepoot, in principe zonder ondersteuning, omdat ik die niet had, als struiktomaten opgekweekt, dus niet dieven. Ik had toen nog niet zo veel van die bouwhekken. De Moutain Magic F1 van de foto, dit is dus één plant, klom spontaan tegen het gaas omhoog! Het is echt ongelooflijk hoe tomaten kunnen groeien, in een beetje vruchtbare grond.

Wat betreft dieven, ik zeg niet doen, aan de zijtakken groeien net zo goed tomaten en de planten gaan dan minder de hoogte in. Dieven is eigenlijk alleen zinvol bij kweek in een kas, aan draden die je kunt laten zakken. In één seizoen kan een tomaat in een kas wel veertien meter lang worden, juist ook vanwege het dieven, waarbij alle groei in de lengte gaat zitten.

[Voor 26% gewijzigd door Picaro op 05-05-2023 22:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Picaro schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:41:
[...]

Tomaat Mountain Magic F,. 1 september 2018.

[Afbeelding]

Om te laten zien hoe je eventueel tomaten kan laten klimmen. Dit was de eerste keer dat ik Mountain Magic F1 kweekte. Ik had ook nog Mountain Merit F1 en Defiant F1, een struiktomaat. Ik heb deze soorten toen her en der in de tuin gepoot, in principe zonder ondersteuning laten gaan, als struiktomaten, dus niet dieven. De Moutain Magic F1 van de foto, dit is dus één plant, klom spontaan tegen het gaas omhoog! Het is echt ongelooflijk hoe tomaten kunnen groeien, in een beetje vruchtbare grond.
Deze moest je toch wel dieven? (die omhoog groeit).

/▌

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Picaro
Marzman schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:46:
[...]

Deze moest je toch wel dieven? (die omhoog groeit).
Nee, dieven heb ik nog nooit gedaan en is volstrekt niet nodig. Zie hierboven. En let wel, dit is slechts één plant.

Althans, omdat ik tegenwoordig tomaten tegen bouwhekken laat groeien, dief ik wel de takken die van de hekken af groeien, omdat die geen steun vinden en uiteindelijk naar beneden gaan hangen. Maar verder laat ik de planten gewoon ook mooi in de breedte groeien, omdat ze toch de ruimte hebben om dat te doen bij zo'n bouwhek. En reken maar dat aan al die zijtakken net zoveel trossen groeien als aan de centrale stengel.

[Voor 50% gewijzigd door Picaro op 05-05-2023 19:51]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Picaro
En wat de peultjes betreft ...

Met de hechtranken grijpen de planten zich vast aan het gaas en aan elkaar.

De foto is gemaakt op 10 juni 2020. Gezaaid heb ik destijds op 26 en 27 maart, twee rijen voor het gaas, aan de westzijde ervan (westzuidwest), en één rij achter het gaas.

Bovenstaande foto betreft suikerewten. Ik had ook nog zo'n hek met peultjes.

[Voor 35% gewijzigd door Picaro op 05-05-2023 19:21]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-05 11:33

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Een bouwhek heb ik helaas niet, maar er slingert hier ergens nog wat betonwapening, wie weet is daar iets van te knutselen.

Een groot deel van mijn zaailingen heeft het helaas niet gered, maar er is genoeg over voor een bescheiden moestuintje. Alles wacht in potten op het ideale moment om naar de definitieve plek te gaan.

Het was alleen best een groeizaam voorjaar, dus de geplande plek begint een bloemenwei te worden. Eerst maar wat akelei, nagelkruid en boterbloemen rooien. En ook al twee teken, dat is weer het nadeel van een wat wildere tuin - alles voelt zich thuis.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

VeertienKaVier schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 07:26:
Een bouwhek heb ik helaas niet, maar er slingert hier ergens nog wat betonwapening, wie weet is daar iets van te knutselen.

Een groot deel van mijn zaailingen heeft het helaas niet gered, maar er is genoeg over voor een bescheiden moestuintje. Alles wacht in potten op het ideale moment om naar de definitieve plek te gaan.

Het was alleen best een groeizaam voorjaar, dus de geplande plek begint een bloemenwei te worden. Eerst maar wat akelei, nagelkruid en boterbloemen rooien. En ook al twee teken, dat is weer het nadeel van een wat wildere tuin - alles voelt zich thuis.
Zo'n gaashek zoals op de latere foto's werkt denk ik even goed.

Ik heb er gewoon helemaal geen plaats voor. Het is een stadstuintje waarin ook nog plaats moet zijn voor bloembakken en een plek om met 15 man te kunnen bbqen ;)

Bij mij is ook wel veel mislukt, ook door luiheid maar ook omdat het kouder was dan vorig jaar. Er gaan ook wel dingen wel goed (sommige dingen gaan vanzelf goed ;) )

De Wasabi groeit goed:

Een beetje van de sla die ik gezaaid heeft heeft het gered (ik heb de rest verwaarloosd). Ik moet wel wat onkruid wieden :p

De olijfboompjes gaan ook goed, vorig jaar gekocht voor 20 euro (voor twee)

En een paar weken geleden hebben we een stok gekocht voor 3 euro die verkocht werd als appelboom :p Dat gaat ook sneller dan ik dacht :)

[Voor 52% gewijzigd door Marzman op 06-05-2023 08:30]

/▌

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Picaro
[b]Marzman in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"Marzman schIk moet wel wat onkruid wieden :p
[/URL]
Gewoon door de sla mengen

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Cis
Marzman schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:03:
En een paar weken geleden hebben we een stok gekocht voor 3 euro die verkocht werd als appelboom :p Dat gaat ook sneller dan ik dacht :)
[Afbeelding]
Ik heb in december de appelboom gesnoeid. Een aantal takken heb ik hergebruikt om een wigwarm voor mijn erwtjes te maken.
Die takken staan nu in bloei. :P

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Picaro
25 juli 2017

Stokspekboon Terli en aardappel Alouette (laat gepoot; 2 juli)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Vind ik een mooie plant om te zien (en lekker om op te eten!).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Vandaag bij de Lidl een Plantenbak-set, 3-delig gehaald.
Hier willen we een “kruidenrekje” van maken.
Aansluitend wat kruiden gehaald en een peperplantje. Ik kon hem niet laten staan :$

Morgenavond ga ik alles pas planten. Het heeft hier enkele uren geleden behoorlijk hard geregend. Alles is zeiknat.

(Mijn peperplantjes hebben de stortbui gelukkig ook overleefd. Daar was ik wel bang voor)

Ps. Ik sta op de wachtlijst voor een volkstuintje. Ik heb gisteren enkele personen gesproken en zij adviseerden ook om over enkele weken nogmaals langs te komen.
Mocht er toevallig nog een veld braak liggen, dan gaven zij als tip dat ikzelf de gemeente moet bellen. Soms gaat dat sneller dan wanneer je passief wacht totdat de gemeente belt.

[Voor 16% gewijzigd door streamnl op 07-05-2023 16:42]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rlat52
Voor m'n deur stond vandaag een tasje met stekjes van een anonieme weldoener 8).
Heb ze zolang in potjes gezet, volgens het bijgevoegde briefje is het ronde Calabash (GD Lauki) soort chinese wintermeloen/waspompoen

Even zoeken leert dat het familie van Courget/Komkommer is en klimt uit warme streken.

Iemand ervaring hiermee? Moet het in een kas, eetbaar of kunnen het sierkalabassen zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Picaro
@rlat52 Ik heb de indruk dat het iets Surinaams is. En schijnt een fleskalebas te zijn. Geen ervaring mee.

Ondertussen ook aan het experimenteren met wat wel en wat niet weg te laten tijdens het quoten ...

[Voor 59% gewijzigd door Picaro op 07-05-2023 19:30]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
streamnl schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:38:
Vandaag bij de Lidl een Plantenbak-set, 3-delig gehaald.
Hier willen we een “kruidenrekje” van maken.
Aansluitend wat kruiden gehaald en een peperplantje. Ik kon hem niet laten staan :$

[Afbeelding]

Morgenavond ga ik alles pas planten. Het heeft hier enkele uren geleden behoorlijk hard geregend. Alles is zeiknat.

(Mijn peperplantjes hebben de stortbui gelukkig ook overleefd. Daar was ik wel bang voor)

Ps. Ik sta op de wachtlijst voor een volkstuintje. Ik heb gisteren enkele personen gesproken en zij adviseerden ook om over enkele weken nogmaals langs te komen.
Mocht er toevallig nog een veld braak liggen, dan gaven zij als tip dat ikzelf de gemeente moet bellen. Soms gaat dat sneller dan wanneer je passief wacht totdat de gemeente belt.
Leuk peperplantje, lijkt wel Madame Jeanette!

Wat is dat links onderin, boven de bieslook? Lijkt ook wel rozemarijn maar is het vast niet?
Picaro schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:22:
[...]

@rlat52 Ik heb de indruk dat het iets Surinaams is. En schijnt een fleskalebas te zijn. Geen ervaring mee.

Ondertussen ook aan het experimenteren met wat wel en wat niet weg te laten tijdens het quoten ...
Nog even oefenen dus, komt vanzelf wel goed ;)

De kruiden staan er lekker bij na het onweersbuitje van vanmiddag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
bvk schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:29:
[...]

Leuk peperplantje, lijkt wel Madame Jeanette!

Wat is dat links onderin, boven de bieslook? Lijkt ook wel rozemarijn maar is het vast niet?

[...]

Nog even oefenen dus, komt vanzelf wel goed ;)

[Afbeelding]

De kruiden staan er lekker bij na het onweersbuitje van vanmiddag.
Mijn peperplantjes hebben in ieder geval genoeg water gehad voor de komende dagen. Ze blijven ook even binnen de komende dagen.

Ik denk dat je Dille bedoeld.

Ik heb het volgende gekocht:
Helichrysum italicum, (Kerry kruid)
Anethum graveolens, (Dille)
Koriander
kruip peterselie
Kervel
Selderij

En dan ga ik nog 2 sla soorten planten. Even nog kijken wat ik thuis heb liggen.

En dat ziet er dan zo uit: ( ik kon niet wachten :$)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

streamnl schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:51:
[...]

Mijn peperplantjes hebben in ieder geval genoeg water gehad voor de komende dagen. Ze blijven ook even binnen de komende dagen.
Gezien de verwachting voor morgen blijven ze hier ook nog even binnen/onder het overstekende dak.

Als ik lees hoe Spanje en Zuid-Frankrijk nu al onder de droogte lijden, vind ik de regen een stuk minder erg. Liever dit dan te weinig.

Acties:
  • +18Henk 'm!

• Rudoo
  • Laatst online: 09:18
Rudoo in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"

Na 3 jaar bloesem in mijn zelf geplantte koffie plant :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Vanmiddag ook nog maar even een Bieslook en Basilicum plantje meegenomen van de Jumbo voor € 2,- per plant. Toch nog wel een stukje goedkoper dan bij een tuincentrum lijkt me en ook de al jaren geleden gekochte plantjes doen het nog steeds goed.

Alleen is het supermarkt assortiment best wel beperkt, een Oregano of Dragon plant ga je er niet vinden...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Spherix
streamnl schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:51:
[...]

En dat ziet er dan zo uit: ( ik kon niet wachten :$)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Och jee, nu heb ik nog meer planten... Leuk ding, dus ook gehaald bij Lidl. Had binnen al wel 3 soorten basilicum in de kweek en een zielig rozemarijn struikje in de tuin, maar gezien dat ding plek biedt voor 9 heb ik los van de basilicum nog rozemarijn, tijm, oregano, salie en bieslook gehaald, ik zocht nog de maggieplant maar die had het tuincentrum niet :-(

Verder kreeg ik onlangs wat tomaten en pepers van een semi prof kweker, wel een heel duidelijk verschil met mijn eigen kweeksels. Ondanks dat het veelal in de vensterbank op het zuiden gestaan heeft zijn mijn planten veel sprietiger, kleiner en lichtergroen dan wat ik van hem gehad heb. Groeilampen en andere temperaturen doen toch wonderen. Ondanks dat alles al een paar weken zoveel mogelijk in de kas staat, gaan zijn kleine plantjes in verhouding een stuk harder dan de mijne!

De bruine potten zijn mijn kweek, grijs/blauw de zijne. Gezien de potgrond in de bruine potten ook harder lijkt te worden nijg ik ernaar deze week de uiteindelijke 15L potten klaar te gaan maken en daar een mix van tuingrond, potgrond, zand en mest in te verwerken om de boel wat luchtiger te maken zonder al teveel water door te laten. Liever wat vaker water geven in dit stadium dan verdrogen of een groeistop.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Cis
2 dagen geleden mijn jonge plantjes buiten gezet, in een kweekkasje van de action. Komkommer en paprika hebben er aan moeten geloven. Heel veel vraatschade door slakken.
Vandaag afscheid genomen van 5 stuks (slakken, that is >:) ). En toch maar 2 biervallen geplaatst. Druist tegen mijn idealen in, maar in een paar dagen al mijn zaailingen verliezen is het andere uiterste...

Gezien de weersvoorspellingen voor komende dagen verwacht ik nog een flinke toename.
Ik kwam overigens ook nog een ingegraven slak tegen met tientallen witte bolletjes eromheen in de aarde. Die heb ik vakkundig afgevoerd 8)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• rlat52

Van de week m'n slakkenschrikdraad weer geactiveerd 8)
Foto van vorig jaar, werkte na de winter nog steeds alleen het plastic bakje moeten vervangen, was door de zon broos geworden. En een nieuwe batterij natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Morgen wordt hier de groene kliko geleegd, dus ik had woeste plannen om vanmiddag nog even de tuin voor te bereiden op de nieuwe kwekelingen en groen af te voeren dat ik niet in mijn compostbakken wil.

Toen zag ik het regenfront van vandaag...

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

VeertienKaVier schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:13:
Morgen wordt hier de groene kliko geleegd, dus ik had woeste plannen om vanmiddag nog even de tuin voor te bereiden op de nieuwe kwekelingen en groen af te voeren dat ik niet in mijn compostbakken wil.

Toen zag ik het regenfront van vandaag...
... en deed je je regenjas aan, ging naar buiten en begon er aan? :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Slonzo schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:45:
[...]

... en deed je je regenjas aan, ging naar buiten en begon er aan? :P
Was het maar zo, dan zak ik weg in de modder. Code geel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:44
VeertienKaVier schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:13:
[...]

Was het maar zo, dan zak ik weg in de modder. Code geel.
Eerder code groen :9 ..voor nieuwe aanplant in de tuin is dit wel het perfecte weer..zou eerst als het mogelijk is de grond nog wat omwoelen met een harkje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ja, met dit weer groeit alles als een gek. De varens waren een week geleden nog opgerold, maar zijn de laatste dagen bijna geëxplodeerd.

De harde regen is voor mijn kleine tomaatjes nog te veel, maar het is wel ideaal weer om onder een afdak aan buiten te wennen.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Picaro
Asperges van eigen teelt schoongemaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Picaro schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:14:
Asperges van eigen teelt schoongemaakt.
Jaloers! Dit is echt mijn lievelingsgroente, en de groene zijn het lekkerst. Jammer genoeg is de bijna-plaatselijke boer ermee gestopt, niks beter dan een korte wandeling om 's avonds op je bord te leggen wat 's morgens is geoogst.

Voor zaterdag is er zowaar redelijk weer voorspeld, dus ik denk dat ik de eerste pepers buiten ga zetten. Vandaag hebben we de eerste IJsheilige, kouder zal het toch niet worden. *

* hoop ik. Ooit begin juni bij 8 graden de hele dag in de regen gewandeld. Schapenscheerderskou is niet te onderschatten (het zegt genoeg dat Wiki dat uitlegt in Nederlands, Duits, Plattdüütsch en Ripuarisch, blijkbaar echt iets voor deze contreien).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Picaro
VeertienKaVier schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:29:
[...]

Jaloers! Dit is echt mijn lievelingsgroente, en de groene zijn het lekkerst. Jammer genoeg is de bijna-plaatselijke boer ermee gestopt, niks beter dan een korte wandeling om 's avonds op je bord te leggen wat 's morgens is geoogst.

Voor zaterdag is er zowaar redelijk weer voorspeld, dus ik denk dat ik de eerste pepers buiten ga zetten. Vandaag hebben we de eerste IJsheilige, kouder zal het toch niet worden. *

* hoop ik. Ooit begin juni bij 8 graden de hele dag in de regen gewandeld. Schapenscheerderskou is niet te onderschatten (het zegt genoeg dat Wiki dat uitlegt in Nederlands, Duits, Plattdüütsch en Ripuarisch, blijkbaar echt iets voor deze contreien).
De asperges waarvan ik nu volop aan het oogsten ben, heb ik eind maart 2019 geplant, 10 kluwen Gijnlim F1. Vrijwel elke dag kan ik er nu wel enkele oogsten. Meestal bewaar ik deze dan enige dagen in de koelkast, tot ik genoeg heb voor een fatsoenlijke maaltijd.

Lijkt er inderdaad op dat het het komend weekend lekker weer gaat worden. De wind zit dan wel in de koude hoek, noordoost tot oost. Het lijkt er op dat er van zaterdag op zondag kans is op een heldere nacht, aan de grond kan het dan best behoorlijk afkoelen.

Wat ik begin juni het meeste vrees, zijn heldere nachten, met de laatste uurtjes van de nacht mogelijk vorst aan de grond. Op 4 juni is het volle maan en naar mijn ervaring is er rond volle maan vaak sprake van wolkenloze heldere nachten. Vooral voor mijn aardappelgewas vrees ik dit soort nachten, alhoewel een paar graadjes vorst enkele uren lang niet direct schadelijk hoeft te zijn.

Ik verwacht overigens dat het wel los zal lopen, heldere nachten de eerste helft mei zijn veel gevaarlijker.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• rlat52
rlat52 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:41:
[Afbeelding]

Foto van vorig jaar, werkte na de winter nog steeds alleen het plastic bakje moeten vervangen, was door de zon broos geworden. En een nieuwe batterij natuurlijk.
Kijk dit is nu de reden dat ik wat moeite doe om belagers op een humane wijze te weren.

Deze zat op m'n keukentrapje die ik in de struiken had laten liggen.

Is het geen schatje <3?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bossie83
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05 21:42
rlat52 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:41:
[Afbeelding]

Werkt dit een beetje?

Zo ja, heb je dan een uitleg/tips hoe dit zelf te maken? Ziet er heel interessant uit namelijk!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rlat52
Het werkt maar heeft wel wat aandacht nodig.
  • Het is maar een dun draadje, als je lekker aan het harken bent is het zo stuk.
  • Slakjes die kleiner zijn dan de afstand tussen de twee draadjes komen vast te zitten doordat ze pas merken dat er wat loos is als ze het eerste draadje al gepasseerd zijn waardoor ze vast komen te zitten en gefrituurd worden :Y)
  • De makkelijke moestuin heeft iets dergelijks voor hun bakken maar dan met 3 draadjes.
  • Vorig jaar juli heb ik de componenten gepost. Lasklemmen ipv kroonsteentjes werkt makkelijker heb ik gemerkt
rlat52 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:04:
[...]

M'n tweakervaardigheden komen niet verder dan iets met kroonsteentjes, heb dit jaar wel een versie 2.0 op een nieuwe moestuin bak gemaakt
[Afbeelding]

Benodigdheden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

+ een batterijclipje en RVS schroefjes

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Spherix
Productief dagje hier, alle 15 liter potten gevuld met een mix van potgrond, tuinaarde, zand, koemestkorrels en een bacteriebooster als probeersel. Daarna nagenoeg alles of in pot of grond gezet! Veel van de planten was al flink rond aan het wortelen dus het was mooi tijd zo.

Uiteindelijk zijn de grotere planten 5 soorten tomaten, 6 soorten pepers, en 5 soorten paprikas geworden. Daarnaast nog zat kruiden, fruit en courgettes.

De tomaten in volle grond staan wat dicht op elkaar omdat ik iets te gretig ben en meer oogst wil, we gaan zien hoe ze het gaan doen :-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Spherix schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:44:
Productief dagje hier, alle 15 liter potten gevuld met een mix van potgrond, tuinaarde, zand, koemestkorrels en een bacteriebooster als probeersel. Daarna nagenoeg alles of in pot of grond gezet! Veel van de planten was al flink rond aan het wortelen dus het was mooi tijd zo.

Uiteindelijk zijn de grotere planten 5 soorten tomaten, 6 soorten pepers, en 5 soorten paprikas geworden. Daarnaast nog zat kruiden, fruit en courgettes.

De tomaten in volle grond staan wat dicht op elkaar omdat ik iets te gretig ben en meer oogst wil, we gaan zien hoe ze het gaan doen :-)

[Afbeelding]
Zelf zijn wij al enkele maanden zoekend naar een leuke kas voor in de tuin. Liefst eentje die we kunnen combineren met onze tuinhuisje/kippenhok.
(Ons tuinhuisje (waar ook de kippen in slapen), staat perfect qua zon in onze tuin)

En er zijn vele mooie variaties te vinden online maar elke keer als ik jouw roze kas zie, denk ik… eigenlijk moet ik niet iets té mooi willen hebben. Of het liefst iets nieuws zodat ik minder kans op gezeik heb met de garantie mocht er iets niet goed zijn.

Ik vind jouw kas nog steeds erg leuk om te zien.
Die heb je leuk opgeknapt. :Y

PS, de gemeente heeft vandaag terug gemaild. Wij zijn nummer 22 op de wachtlijst voor een volkstuintje. Ik ben bang dat ik nog enkele jaren kan wachten voordat wij aan de beurt zijn.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AdExposed
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17:15
Ik ben pas geleden weer begonnen met hydroponics en wilde daarvoor op zolder ruimte maken. Ik ben nu alleen nog aan het kijken naar een lamp. De ruimte waar de planten komen is ongeveer 2m in lengte. Zou deze lamp voldoende zijn? Eventueel tweemaal? Daarbij komen ook een paar hydroponics kweekbakken die licht geven.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Spherix
streamnl schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:11:
[...]

En er zijn vele mooie variaties te vinden online maar elke keer als ik jouw roze kas zie, denk ik… eigenlijk moet ik niet ie

Ik vind jouw kas nog steeds erg leuk om te zien.
Die heb je leuk opgeknapt. :Y
Thanks! Het is een ACD Prestige, ben er erg blij mee gezien de robuustheid. De grote glazen panelen zijn een standaard proffessionele kas maat, dus ook in 'onderhoud' goed te behappen. Een aanrader iig.

Zelf gescoord voor 500 euro op marktplaats, nieuw heb ik ze rond de 1500 gezien, en iemand heeft dan ook nog eens flink extra betaald om hem knalroze te maken haha. Zelf had ik dat allicht niet gekozen, maar we hebben maar veel 1-jarige roze bloeiers in de tuin gezet om de sfeer helemaal om te gooien. Een ander kleurtje krijgt ie niet meer!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Spherix schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:28:
[...]

Een ander kleurtje krijgt ie niet meer!
Snap ik helemaal.
Zelf zou ik zoiets niet snel durven te bestellen als ik hem nieuw zou kopen. Maar op deze manier is echt een leuke eyecatcher geworden voor in de tuin.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Picaro
rlat52 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:17:
[...]

Kijk dit is nu de reden dat ik wat moeite doe om belagers op een humane wijze te weren.

Deze zat op m'n keukentrapje die ik in de struiken had laten liggen.

Is het geen schatje <3?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook nog wat schatjes ... Coloradokevers

Komen uit de grond, waarin ze overwinteren. Zodra de aardappels opkomen zitten ze er ook al bij. Ga elke dag mijn aardappelplantjes bijlangs, voor zover mogelijk, en verzamel de keveroogst in een emmer, om later op de dag af te voeren, levend en wel welteverstaan, dump ze enkele honderden meters windafwaarts. Ik spuit niet, tenminste wat insecten betreft, ik dood niet, want daar houd ik niet van, ik voer dus af. Heerlijke rakkers die keverts!

[Voor 15% gewijzigd door Picaro op 12-05-2023 21:30]

Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee