Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:51
Marzman schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:59:
[...]
Ik denk dat je de temperatuur toch al bijhoudt?
Er staat natuurlijk een wifi thermometer in de kas :)
Kas staat midden in de tuin, dus je ziet daar bv voor gisteren dat in de nacht de temp gewoon daalt tot de buiten temp van 0,5 graden. Overdag ging hij tot een 7 graden (het was gisteren bewolkt).

Vandaar mijn aanname dat de nacht temp nog steeds bepaald of het de kas in kan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dan denk ik dat je aanname klopt :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Rudoo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:46:
[...]

Ik begin altijd binnen inderdaad, maar de nacht temperatuur zal nog steeds beslissen wanneer iets naar buiten kan, enkel glas in kas zal de nacht temperatuur niet tegenhouden.

Dat is mijn aanname tenminste, iemand met een kas die dit kan bevestiging of tegenspreken ?
Dat klopt gewoon. Tenzij je de kas verwarmt zal deze snel afkoelen wanneer de zon wegvalt, de minimale temperatuur is daarmee leidend.

Met een kas haal je wel aanzienlijk meer uit het najaar, wanneer de dagen kouder worden maar er nog wel veel zon aanwezig is zal het overdag in de kas flink warmer worden dan buiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1032405 op 17-01-2022 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:21

franssie

Save the albatross

Marzman schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:35:
Zaad voor radijsjes (gaat snel schijnbaar),
Radijsjes gaan zeker snel; kan je het hele groeiseizoen door blijven planten. En zo vers uit de grond weet je niet wat je proeft (en merk je helaas hoe snel het achteruit gaat vwb smaak). Ze komen ook vanzelf bovendrijven als ze klaar zijn om te eten, echt superleuk en makkelijk en smaakvol.
Als je ze nu gaat voorkiemen ben je te vroeg ben ik bang.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

franssie schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Radijsjes gaan zeker snel; kan je het hele groeiseizoen door blijven planten. En zo vers uit de grond weet je niet wat je proeft (en merk je helaas hoe snel het achteruit gaat vwb smaak). Ze komen ook vanzelf bovendrijven als ze klaar zijn om te eten, echt superleuk en makkelijk en smaakvol.
Als je ze nu gaat voorkiemen ben je te vroeg ben ik bang.
Het zakje zit nog dicht. Moet ook nog opzoeken wanneer ik daarmee moest beginnen. Ik denk als het in de veranda wat warmer wordt dat ik kan beginnen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het eerste peperzaadje (van de 5) op de wifirouter lijkt te ontkiemen na exact 10 dagen. Dus ik denk dat de test (zo startte ik op dat moment) geslaagd is. De zaadjes liggen op een nat keukenpapier, onbedekt, in een bamibakje waar het deksel los op ligt. Dit bakje ligt in een ruimte die niet altijd verwarmd is (vaak 14 graden nu), maar omdat het op het wifimodem ligt is het op de bodem van het bakje 22,9 graden met 99 procent luchtvochtigheid.

Op de foto komt het niet echt over omdat het nog niet groen van kleur is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrwSvp4KPYtyPgWhTnnBddE3T1A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0o6DBcSrQ7kzLgjddZScDmTg.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLtcbqRy6Pef9SnpQKiW-xCn060=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyv9t0txfcxv0jL2C5QBj2JD.jpg?f=fotoalbum_medium

Dan kan ik eventueel nog opnieuw beginnen over een kleine maand met meer zaden als er niet twee redelijke peperplantjes uit komen. Er is dan ook meer licht.

[ Voor 18% gewijzigd door Marzman op 19-01-2022 09:47 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Mijn vrouw en ik hebben nu een moestuin bij een amateurstuindersvereniging.

Nu zouden we in de toekomst een woning willen kopen met voldoende land (+- 0,5 ha) voor een eigen moestuin, waarbij ook een deel van de oogst verkocht wordt.

Ik zoek hier informatie over met betrekking tot vergunningen om de haalbaarheid ervan te polsen. Het beste wat ik kan vinden zijn 'kleine tuinderijen', welke al gauw 5 tot 10 ha groot zijn of zelfpluktuinen. Maar niet wat wij willen.

In het buitenland is het echter een veelvoorkomend concept. In Engeland noemen ze dit 'Market Garden', in de VS 'Homestead' en in Nieuw Zeeland 'Livestyle block'. Iemand een idee of hier een specifieke term voor is in Nederland en/of waar ik meer informatie kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Skyaero Ik denk dat het gewoon mag https://www.gfactueel.nl/...%20terug%20te%20verdienen.

Je moet denk ik een beetje opletten dat het niet uit de hand loopt dat het geen onredelijke overlast oplevert. Bij de rijdende rechter wel eens gezien met traktors die snachts rijden en ratten van kippenvoer :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:52
Skyaero schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:14:

Nu zouden we in de toekomst een woning willen kopen met voldoende land (+- 0,5 ha) voor een eigen moestuin, waarbij ook een deel van de oogst verkocht wordt.

Ik zoek hier informatie over met betrekking tot vergunningen om de haalbaarheid ervan te polsen. Het beste wat ik kan vinden zijn 'kleine tuinderijen', welke al gauw 5 tot 10 ha groot zijn of zelfpluktuinen. Maar niet wat wij willen.

In het buitenland is het echter een veelvoorkomend concept. In Engeland noemen ze dit 'Market Garden', in de VS 'Homestead' en in Nieuw Zeeland 'Livestyle block'. Iemand een idee of hier een specifieke term voor is in Nederland en/of waar ik meer informatie kan vinden?
Op welke manier wil je de oogst verkopen, via een zaterdagmarkt in een dorp of stad in de regio?
Of wil je het kunnen afleveren bij de lokale groenteboer dat die het voor jou verkoopt?
Of wil je het via een kraampje aan de weg verkopen. In het najaar zie je hier in de regio veel kraampjes langs de provinciale wegen met pompoenen en kalebassen staan, dat is ook nog een manier.

In Enschede ken ik Ecocentrum Emma, https://www.ecocentrumemma.nl/over-ons . daar worden groenten verkocht die afkomstig zijn van de volkstuinen.

Ga eerst na hoeveel je wilt verkopen (boven een bepaalde grens wordt je gezien als ondernemer en moet je natuurlijk aan regels van voedselveiligheid gaan voldoen, hoe ga je daar mee om?)
Dan kan je daarna gaan kijken waar je het wilt verkopen (wordt je een leverancier, of direct aan consumenten?)
En kijk ook even of je er een leuke inkomstenbron uit wilt halen, of dat je het doet om de kosten te dekken, want bedenk je wel dat veel boeren al moeite hebben met rondkomen, en die hebben het voordeel van de grote schaal waarop ze werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Marzman schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:30:
@Skyaero Ik denk dat het gewoon mag https://www.gfactueel.nl/...%20terug%20te%20verdienen.

Je moet denk ik een beetje opletten dat het niet uit de hand loopt dat het geen onredelijke overlast oplevert. Bij de rijdende rechter wel eens gezien met traktors die snachts rijden en ratten van kippenvoer :p
In dat arrest mocht het omdat het om een beperkte omvang ging, namelijk 650 vierkante meter. Een halve hectare is 5.000 vierkante meter hè :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:17

Piper

No guts, no glory

Skyaero schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:14:

www.maakoosterwold.nl

Jammer genoeg zijn de grondprijzen nu wel een stuk hoger dan een paar jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Kurma schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:36:
[...]

In dat arrest mocht het omdat het om een beperkte omvang ging, namelijk 650 vierkante meter. Een halve hectare is 5.000 vierkante meter hè :+
Dat scheelt inderdaad behoorlijk.

Dan wordt het misschien toch al een woning in landbouwgebied?

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:30:
@Skyaero Je moet denk ik een beetje opletten dat het niet uit de hand loopt dat het geen onredelijke overlast oplevert. Bij de rijdende rechter wel eens gezien met traktors die snachts rijden en ratten van kippenvoer :p
Het gaat wel om iets groters (5000 m2 ruwweg), tractors zullen er niet zijn. Betreft het concept in de richting wat o.a. Charles Dowding doet:
YouTube: Winter vegetables in January, Charles Dowding's no dig gardens in ye...
Op welke manier wil je de oogst verkopen
Mogelijk combinatie van verkoop op locatie en verkoop aan lokale ondernemingen (bijv restaurants) en voedselboxen. Betreft voornamelijk groenten en misschien eitjes.
Ga eerst na hoeveel je wilt verkopen (boven een bepaalde grens wordt je gezien als ondernemer en moet je natuurlijk aan regels van voedselveiligheid gaan voldoen, hoe ga je daar mee om?)
Omzet zal misschien 10-20k per jaar zijn. Voedselveiligheidsregels mbt groente en fruit alsook eieren zijn goed te doen, ook voor een amateur.
En kijk ook even of je er een leuke inkomstenbron uit wilt halen, of dat je het doet om de kosten te dekken, want bedenk je wel dat veel boeren al moeite hebben met rondkomen, en die hebben het voordeel van de grote schaal waarop ze werken.
Het betreft hier een niche markt en geen hoofdinkomstenbron.
Marzman schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:43:
[...]
Dan wordt het misschien toch al een woning in landbouwgebied?
En daar loop ik dus tegen de vergunningen aan. Welke bestemming heb ik nodig als ik zoiets als Charles Dowding wil doen. Er moet een woonbestemming zijn (lastig in landbouwgebied), en, voor zover ik het begrijp, moet het deel waar de moestuin op zit een agrarische bestemming hebben, omdat het (deels) voor verkoop is. Maar ik kom daar niet helemaal uit en weet niet waar ik moet zijn om daar informatie over te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Skyaero schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:11:
[...]

En daar loop ik dus tegen de vergunningen aan. Welke bestemming heb ik nodig als ik zoiets als Charles Dowding wil doen. Er moet een woonbestemming zijn (lastig in landbouwgebied), en, voor zover ik het begrijp, moet het deel waar de moestuin op zit een agrarische bestemming hebben, omdat het (deels) voor verkoop is. Maar ik kom daar niet helemaal uit en weet niet waar ik moet zijn om daar informatie over te krijgen.
Proffesionele landbouwers mogen wonen op hun landbouwgrond. Dat is een beetje discutabel (KVK?) denk ik, ik zou dat met de gemeente bespreken waar je wilt gaan wonen. Als het mag dan zit je wel met het probleem dat je nooit kan stoppen met je hobby.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:12
/ edit verkeerde topic.

Wel wat voor hier, mijn 2 knoflook plantje doen het goed. Vorig jaar begin november 3 teentjes in de moestuin geprikt. Voor de rest helemaal niks aan gedaan.

[ Voor 76% gewijzigd door DJ-Promo op 19-01-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@DJ-Promo verkeerde topic denk ik :p Of verbouw je die crypto in een vierkante meterbak?

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:12
Marzman schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:59:
@DJ-Promo verkeerde topic denk ik :p Of verbouw je die crypto in een vierkante meterbak?
Haha groeide het maar in de bak, al een edit gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

DJ-Promo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Haha groeide het maar in de bak, al een edit gedaan.
Hahaha. Tja, die crypto houdt ook wel van organische groei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Laatst online: 12:58
Hier ook weer lekker begonnen met de pepertjes.. Ik keek vanochtend in mijn bakje met warmtemat en alles is zowaar ontkiemd vannacht. Aangezien we ook vloerverwarming hebben haal ik de warmtemat er onder uit en geef ik ze kunstlicht de komende maanden.

Dit jaar heb ik minder soorten en meer gericht op het geen wat ik zelf lekker vind/gebruik:

-Jalapeno (groen en bruin)
-Adjuma
-md. Jeanette
-Scotch Bonnet (geel en rood)

Bovendien hoorde ik gisteren dat we waarschijnlijk ook vanaf dit voorjaar een tuintje kunnen huren op het complex bij ons achter, dus ik heb weer veel zin in het volgende seizoen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk dat het voor mij wel te vroeg is :) Ik heb nergens genoeg licht. Maar als het niet superwarm is dan is dat misschien ook minder erg? Dan groeien ze gewoon niet/langzaam?

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
Marzman schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:07:
Ik denk dat het voor mij wel te vroeg is :) Ik heb nergens genoeg licht. Maar als het niet superwarm is dan is dat misschien ook minder erg? Dan groeien ze gewoon niet/langzaam?
Te vroeg voor wat?

Zonder licht gaan zaailingen overstrekken, krijg je sprieterige plantjes van. Je kunt voor een paar tientjes een led lamp kopen, dat werkt prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Ik krijg het idee dat dit enige overkill is ;) voor mijn paar peperplantjes..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4xgbste2fyoofcdIHRT08cWn4g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vPZ3vFQHknG0Tf7tbDLNCltX.png?f=fotoalbum_large

https://www.bol.com/nl/nl...RBeA.2_29.45.ProductImage

AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Voor 2k euro kun je iedere zomer een kilogram Reapers en Madamme Jeanette's kopen bij een kwekerij voor een periode van 75 jaar (inclusief inflatie). Dat is dan alleen de aanschaf van de kweekkast, en nog zonder bijkomende stroom- en voeding kosten.

Prachtig is die kast wel, maar rendabel is het dus niet echt (voor pepers) :P

Maargoed. Soms moet je ook niet teveel nadenken en gewoon dingen doen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Voor 2k euro kun je iedere zomer een kilogram Reapers en Madamme Jeanette's kopen bij een kwekerij voor een periode van 75 jaar (inclusief inflatie). Dat is dan alleen de aanschaf van de kweekkast, en nog zonder bijkomende stroom- en voeding kosten.

Prachtig is die kast wel, maar rendabel is het dus niet echt (voor pepers) :P

Maargoed. Soms moet je ook niet teveel nadenken en gewoon dingen doen :D
Ja, wat kost een moestuin huren? En wat kost groente in de supermarkt? Je kan beter koeien in je moestuin zetten voor de biefstuk ;)

Maar voor mij is het ook overkill, een 30 watt led vind ik eigenlijk al overkill en ik heb niet eens stopcontacten in de veranda. Als het sprieten worden begin ik nog wel een keer opnieuw.

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 20-01-2022 11:00 ]

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Marzman schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Ja, wat kost een moestuin huren? En wat kost groente in de supermarkt? Je kan beter koeien in je moestuin zetten voor de biefstuk ;)

Maar voor mij is het ook overkill, een 30 watt led vind ik eigenlijk al overkill en ik heb niet eens stopcontacten in de veranda. Als het sprieten worden begin ik nog wel een keer opnieuw.
Koeien zeg je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KY-kVNSJ99hwt9HWIrnUK94zamw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/EN8W8NfNpiYH1InM6cxPE4eK.gif?f=user_large

Staat genoteerd voor aankomend seizoen.

Wat voor voeding hebben die beesten nodig, gewoon Pokon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-06 22:02
Marzman schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Vorig jaar gewoon op de vensterbank (op het noorden!). Kiemen gaat langzaam en de eerste groei ook.
Als je thuiswerkt kan je makkelijk even 3-5 keer op een dag het bakje een slag draaien. Ik heb geen sprieten gekregen, prima planten geworden.

Enne... hoezo met supermarktgroenten vergelijken?? Daar ligt spul dat geselecteerd wordt op: makkelijk te vervoeren, zo onrijp mogelijk alvast kunnen oogsten, snelle groei, niks mag afwijken in afmeting. Wat er niet toe doet is smaak. Zelf kweek je natuurlijk alleen de allerlekkerste rassen. Nee, kan je niet een week vervoeren, maar dat hoeft ook niet want je gooit het meteen op je bord, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-06 22:37
Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:02:
[...]

Koeien zeg je?

[Afbeelding]

Staat genoteerd voor aankomend seizoen.

Wat voor voeding hebben die beesten nodig, gewoon Pokon?
Die zijn nog redelijk onderhoudsvrij:
1x per dag in de buurt uitlaten en daar van alles laten weghalen.

Verder een eigen emmer water (10L) en een warm hoekje
}:O :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:10
Ik vroeg mij af of iemand hier al eens geprobeerd heeft om druiven vanaf pit op te kweken tot een plantje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

El-Vder schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 00:12:
Ik vroeg mij af of iemand hier al eens geprobeerd heeft om druiven vanaf pit op te kweken tot een plantje?
Ik heb het niet gedaan maar het schijnt wel 5 jaar te duren voordat je je eerste druiven hebt, oogsten voor wijn pas veel later. (een vriend van me maakt wijn van eigen druiven maar dat was niet in vijf jaar gedaan).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 16:50
Na het zien van meerdere posts over pepers begon het bij mij ook te kriebelen, en vanmiddag wat zaden in eazyplugs gedaan. Ondanks dat ik eerder aangaf het rustiger aan te doen, zijn het alsnog 50 plugs geworden, voor zo’n 12 soorten ongeveer. Wel allemaal soorten voor in de keuken, behalve de reapers 🔥.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

franssie schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 00:50:
[...]

Ik heb het niet gedaan maar het schijnt wel 5 jaar te duren voordat je je eerste druiven hebt, oogsten voor wijn pas veel later. (een vriend van me maakt wijn van eigen druiven maar dat was niet in vijf jaar gedaan).
Ik wil het met een mandarijnenpit proberen. Ik heb gelezen dat het wel 15 jaar kan duren :p

Voor wijn heb je best veel druiven nodig (een kilo per fles), dat duurt wel even om daar te geraken vanaf een pit ;) Het lijkt me ook wel leuk om te doen, ik heb vorig jaar een druivenplantje gekocht maar daar komt ook nog veel te weinig af en ze waren zuur. Maar je kan natuurlijk ook oefenen met supermarktdruiven en zelfs met pakken sap :p (want als je met eigen druiven moet gaan proberen en het mislukt een paar keer dan ben je weer jaren verder).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Marzman Een vriend van me maakt zijn eigen wijn (Opjoarum) en niet onverdienstelijk. Maar ook hij koopt naast zijn eigen druiven ook druiven in (Die wijn heet dan ook toepasselijk Koekoek). Maar alles met suiker/zetmeel is met wat gist om te vormen tot iets alcoholisch (maar daar hebben we hier een ander topic voor Homebrew bier en wijn topic - Deel 2 )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dit was ongeveer 10 dagen na zaaien zo uit de parika de grond in..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRmrMM05C-snYJFgHIwtNz606O4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0LNAsOBUSKXuwKFxTZjZjPn.jpg?f=fotoalbum_large

En hier zijn we dan weer 6 dagen verder, er zijn 2 die blijven wat zielig ben benieuwd of dat nog wat wordt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2prN-K4QcxESi9kRlyGdpHX0bU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ta2aGZ0RKhimivToq3dFlFO0.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@franssie bedankt, topic volgen even aangeklikt :)

@Ronald.42 Dat gaat goed na 16 dagen. Dit is bij mij (chillizaadjes) na 15 dagen, op een na doen ze allemaal wel iets maar nog geen blaadjes. De bodem van het bakje is 22,9 graden door de wifirouter en ik houdt het nat door er dagelijks met een plantenspuit een keer overheen te spuiten (deksel ligt er los op dat het niet meteen verdampt en om wat warmte in het bakje te houden want de kamer zelf is vaak koud)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPxJ6cgZ1ukd12BNerI_ThaymCM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/52TsNXvuVgMOTUMOkAN11SR2.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 22-01-2022 18:33 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:30:
@franssie bedankt, topic volgen even aangeklikt :)

@Ronald.42 Dat gaat goed na 16 dagen. Dit is bij mij (chillizaadjes) na 15 dagen, op een na doen ze allemaal wel iets maar nog geen blaadjes. De bodem van het bakje is 22,9 graden door de wifirouter en ik houdt het nat door er dagelijks met een plantenspuit een keer overheen te spuiten (deksel ligt er los op dat het niet meteen verdampt en om wat warmte in het bakje te houden want de kamer zelf is vaak koud)
[Afbeelding]
Paprika gaat hier best wel makkelijk, als ik weer eens een peper tref in zo'n roerbakgroente pakketje zal ik dat ook eens proberen op dezelfde manier als ik nu met paprika doe.
Eens kijken hoe dat gaat.
Waneer stop jij ze in de grond eigenlijk? Doe je dat na een aantal dagen of op hoe ze eruit zien?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ronald.42 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:43:
[...]

Paprika gaat hier best wel makkelijk, als ik weer eens een peper tref in zo'n roerbakgroente pakketje zal ik dat ook eens proberen op dezelfde manier als ik nu met paprika doe.
Eens kijken hoe dat gaat.
Waneer stop jij ze in de grond eigenlijk? Doe je dat na een aantal dagen of op hoe ze eruit zien?
Als ze wat groter zijn en ik wortels zie. De eerste blaadjes komen uit het zaadje heb ik gelezen en zijn ook nog geen echte blaadjes (en die eerste blaadjes heb ik nog niet eens). Misschien nog een weekje (dan wilde ik ook beginnen met paprika en heb ik eigenlijk die plek nodig :p )

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 22-01-2022 18:57 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Marzman schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:55:
[...]

Als ze wat groter zijn en ik wortels zie. De eerste blaadjes komen uit het zaadje heb ik gelezen en zijn ook nog geen echte blaadjes (en die eerste blaadjes heb ik nog niet eens). Misschien nog een weekje (dan wilde ik ook beginnen met paprika en heb ik eigenlijk die plek nodig :p )
De wortels zijn bij jou allang zichtbaar. Ik plant ze meestal zodra er een witte wortelpunt uit de zaden steekt van een milimeter of 3.

Deze kun je inmiddels wel planten. Dat groene deel wat nog half in het zaadje zit zijn de kiemblaadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 1032405 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:00:
[...]

De wortels zijn bij jou allang zichtbaar. Ik plant ze meestal zodra er een witte wortelpunt uit de zaden steekt van een milimeter of 3.

Deze kun je inmiddels wel planten. Dat groene deel wat nog half in het zaadje zit zijn de kiemblaadjes.
Is dat witte de wortel en dat groene de blaadjes? Ik dacht dat het witte ook nog groen moest worden. Dan zit het zaadje aan de bovenkant van de plant, ik had dat andersom verwacht :p

Het hoeft nog niet per se in de grond toch? Ik denk dat het op dit moment beter groeit in het bakje en ik wilde toch pas volgende week beginnen met paprika's.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:08:
[...]

Is dat witte de wortel en dat groene de blaadjes? Ik dacht dat het witte ook nog groen moest worden. Dan zit het zaadje aan de bovenkant van de plant, ik had dat andersom verwacht :p

Het hoeft nog niet per se in de grond toch? Ik denk dat het op dit moment beter groeit in het bakje en ik wilde toch pas volgende week beginnen met paprika's.
Bij mijn paprika drukt het plantje het zaadje de grond uit en zit om de blaadjes.
En ik zou denken dat als je al zo'n wortel aan je zaadje hebt dat hij op zoek is naar eten... in de grond dus ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ronald.42 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:14:
[...]

Bij mijn paprika drukt het plantje het zaadje de grond uit en zit om de blaadjes.
En ik zou denken dat als je al zo'n wortel aan je zaadje hebt dat hij op zoek is naar eten... in de grond dus ;)
Ok, het zaadje is dus met zekerheid de bovenkant :p

Ik zat een beetje op dit beeld te wachten :)
Afbeeldingslocatie: https://www.mooiemoestuin.nl/wp-content/uploads/Denomethode-klaar-om-over-te-zetten.jpg

Dan moet ik even nadenken over de warmte, want mijn router kan geen grond opwarmen. Of ik verplaats het gewoon steeds naar waar ik zit en waar de kachel aan staat (beneden/werkkamer).

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 22-01-2022 19:21 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Marzman schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:08:
[...]

Dat witte is idd de wortel, die perst zich eerst uit het zaadje en de kiembladen verlaten het zaadje als laatste.

Niets moet, maar je wortels willen verder ontwikkelen en gaan op zoek naar voedingstoffen.

Tevens ga je licht nodig hebben voor fotosynthese.

Ik stop ze zelf meestal in de grond wanneer er duidelijk een worteltje uit steekt (zoals dat zaadje helemaal linksboven op je foto). Dan weet je dat het zaadje kiemkrachtig is en gaat de rest vanzelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ok, dan gaan ze morgen in een pot met grond :) Licht en temperatuur wordt wel een uitdaging.

Hopelijk gaan er komende week ook wat Thaise chili's kiemen. Na 6 en 7 dagen, nog niks in elk geval. Ze zitten in hetzelfde bakje.

[ Voor 79% gewijzigd door Marzman op 22-01-2022 21:46 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:22
Biohazzard21 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:10:
[...]

Te vroeg voor wat?

Zonder licht gaan zaailingen overstrekken, krijg je sprieterige plantjes van. Je kunt voor een paar tientjes een led lamp kopen, dat werkt prima.
Hoe doe je dat met licht? Continu of met een timer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudoo
Ik kon me gisteren niet meer inhouden en ben begonnen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDBjAwQDug4adWA0WdWDbuJTZ3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8m2lv9aaJlY5DbVGRwxPFYWu.jpg?f=fotoalbum_large
Lading 1/2 voor dit jaar, rest volgt eind feb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
GerbenBK schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:25:
[...]

Hoe doe je dat met licht? Continu of met een timer?
Ik ben op het moment veel thuis, dus ik zet de lamp aan en uit op mijn dag-en nacht ritme. Peperplanten gaan goed op 16 tot 18 uur licht en 8 tot 6 uur donker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hebben jullie hetzelfde "probleem" als ik? Voor waarschijnlijk een paar tientjes zou je, even los van of het type verkrijgbaar is, de pepers die je oogst gewoon vers online kunnen bestellen. Maar je koopt potgrond, labels, zaadjes, rootpouches, potjes, meststoffen, blumat automatische bewatering, verlichting + stroom, evt. spullen tegen ongedierte, tijdsinvestering zaaien, verpotten, oogsten. Daarna snijden, drogen, etc. Al met al toch tientallen uren per jaar.

Natuurlijk is een deel van bovenstaande maar een eenmalige investering of soms/vaak overbodig en overkill, maar duurt zo toch wel enkele jaren voordat je een en ander terug gaat verdienen, als dat überhaupt al lukt.

De smaak is waarschijnlijk wel beter als je zelf iets plant en oogst, maar het proces is ook gewoon zo leuk :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Taro schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:12:
Hebben jullie hetzelfde probleem als ik? Voor waarschijnlijk een paar tientjes zou je, even los van of het type verkrijgbaar is, de pepers die je oogst gewoon vers online kunnen bestellen. Maar je koopt potgrond, labels, zaadjes, rootpouches, potjes, meststoffen, blumat automatische bewatering, verlichting + stroom, evt. spullen tegen ongedierte, tijdsinvestering zaaien, verpotten, oogsten. Daarna snijden, drogen, etc. Al met al toch tientallen uren per jaar.

Natuurlijk is een deel van bovenstaande maar een eenmalige investering of soms/vaak overbodig en overkill, maar duurt zo toch wel enkele jaren voordat je een en ander terug gaat verdienen, als dat überhaupt al lukt.

De smaak is waarschijnlijk wel beter als je zelf iets plant en oogst, maar het proces is ook gewoon zo leuk :)
De hoeveelheden pepers die ik op jaarbasis nodig heb voor mijn sambal, kruiden en olie voor mezelf en familie, is niet te verbouwen op mijn balkon. Dus ja, ik koop pepers online voor de massa en plant er zelf een paar voor de smaak. Omdat het gewoon te leuk is om zelf ook het een en ander te verbouwen en er eentje te pakken vlak voor het koken, op basis van welke het rijpst is.

Dit jaar ga ik voor de minigroenten op het balkon naast de pepers.

AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1ncent19
  • Registratie: Januari 2011
Ik ben ook begonnen met pepers. Iemand kort stappen plan voor me?

Heb nu wat zaadjes in nat keukenpapier met een constante temperatuur van 20 graden.

Ik verwacht dat ze na 10 dagen kiemen om ze vervolgens in de grond te duwen. Moet het na het kiemen ook 20 graden blijven? Verder nog tips is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
Hebben jullie hetzelfde "probleem" als ik? Voor waarschijnlijk een paar tientjes zou je, even los van of het type verkrijgbaar is, de pepers die je oogst gewoon vers online kunnen bestellen. Maar je koopt potgrond, labels, zaadjes, rootpouches, potjes, meststoffen, blumat automatische bewatering, verlichting + stroom, evt. spullen tegen ongedierte, tijdsinvestering zaaien, verpotten, oogsten. Daarna snijden, drogen, etc. Al met al toch tientallen uren per jaar.

Precies, het is een hobby, dan maakt het bovenste deel niet uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat laatste daar gaat het toch om :) Het is leuk om even iets om handen te hebben en het is leuk om het te zien groeien. Ik denk niet dat we vorig jaar minder groente hebben gekocht in de supermarkt (misschien twee komkommers en een courgette minder ;) ). Ook pepers hebben we gekocht, al is dat met een beetje geluk dit jaar niet nodig (er liggen er nog in de vriezer)

Of de smaak echt beter is. Van mijn druiven niet, die waren klein en zuur :p

De chilli's zitten nu in zand en staan voor een kacheltje. In de bamibak liggen er nu paprikazaadjes voor in de plaats :)

Bij HEMA hebben ze een groeilamp voor 10 euro zag ik (in NL, in BE is het 15 euro), maar er zijn maar heel weinig HEMA's die ze op voorraad hebben. 4,5 Watt, rood, blauw, tijdsschakelaar voor 8 uur, is dat wat?

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 23-01-2022 14:22 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Na precies een week op de warme router heb ik eens naar mijn zaadjes gekeken.

Valt op dat de zaadjes van mijn eigen planten die ik na het oogsten afgelopen zomer verzameld heb veel makkelijker ontkiemen dan de gekochte zaden die inmiddels minstens een jaar ouder zijn. Dat geeft mij de indruk dat de varianten waarvan de zaden die vorig jaar niet ontkiemden misschien toen al oud waren.

Zo maar eens een zak potgrond zoeken om de verst ontkiemden verder te laten groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:25

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Omdat ik geen zin heb om weer steeds tussen keukenpapier/koffie filter te moeten gaan kijken heb ik het nu anders aangepakt. Gewoon 2 plastic bewaarbakken (voor voedsel in de vriezer) met in de onderste bak een laag water en daar een tweede bak ingezet met een laag aarde. Die bak eerst even voor 5 minuten in de magnetron gezet om eventuele insecten eitjes in de aarde te killen.

De Jeanette en Adjuma zaadjes van verse pepers in de aarde gestopt en het hele zaakje op de verwarming gezet. Dan zie ik vanzelf wel wat er over 2/4/6/8 weken opkomt.... ;)

Elke dag even met de plantenspuit nathouden en het water in de onderste bak houdt hopelijk de temperatuur die door verwarming afgegeven wordt een beetje op peil.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

7o9 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:31:

Valt op dat de zaadjes van mijn eigen planten die ik na het oogsten afgelopen zomer verzameld heb veel makkelijker ontkiemen dan de gekochte zaden die inmiddels minstens een jaar ouder zijn. Dat geeft mij de indruk dat de varianten waarvan de zaden die vorig jaar niet ontkiemden misschien toen al oud waren.

Zo maar eens een zak potgrond zoeken om de verst ontkiemden verder te laten groeien.
Bij mij staat er een datum (en een houdbaarheidsdatum) op de zakjes. Ik kan nog moeilijk vergelijken, mijn vorig jaar gekochte zaadjes hebben een week voorsprong op de zaadjes die ik zelf verzameld heb en die hebben weer een week voorsprong op de paprikazaadjes die ik dit jaar gekocht heb.
bvk schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:01:
Omdat ik geen zin heb om weer steeds tussen keukenpapier/koffie filter te moeten gaan kijken heb ik het nu anders aangepakt. Gewoon 2 plastic bewaarbakken (voor voedsel in de vriezer) met in de onderste bak een laag water en daar een tweede bak ingezet met een laag aarde. Die bak eerst even voor 5 minuten in de magnetron gezet om eventuele insecten eitjes in de aarde te killen.

De Jeanette en Adjuma zaadjes van verse pepers in de aarde gestopt en het hele zaakje op de verwarming gezet. Dan zie ik vanzelf wel wat er over 2/4/6/8 weken opkomt.... ;)

Elke dag even met de plantenspuit nathouden en het water in de onderste bak houdt hopelijk de temperatuur die door verwarming afgegeven wordt een beetje op peil.
Ik had een bamibakje (en nog), keukenpapier, zaadjes er op, dagelijks met de plantenspuit, deksel er los op en op de router leggen. Dat ging goed :) Niks dubbelgevouwen of gerold met peperzaden (dat leek me ook een gedoe met uit elkaar vouwen), gewoon op het keukenpapier en klaar. Eentje zat een beetje vast en daar heb ik gewoon een stukje keukenpapier mee de grond in gestopt.

Als de kamer 14 graden was dan was de bodem van het bakje 22,9 graden door de router.

[ Voor 42% gewijzigd door Marzman op 23-01-2022 18:26 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik heb een Ziggo Connectbox en die wordt amper warm genoeg daarvoor. Bovendien een niet erg stabiele omgeving om daar een bak op te zetten die 4x het oppervlak van de router betreft.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvk schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:26:
Ik heb een Ziggo Connectbox en die wordt amper warm genoeg daarvoor. Bovendien een niet erg stabiele omgeving om daar een bak op te zetten die 4x het oppervlak van de router betreft.
Nee, dan heb je een veel grotere bak dan ik. Ik gebruik een bamibakje en dat is ongeveer even groot als mijn Devolo Gigagate die een beetje lauw aanvoelt. Ik heb een thermometer in het bakje gelegd en die gaf 22,9 graden aan).

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:17

Piper

No guts, no glory

Niet zeuren, ik het net weer 18 kuub houtsnippers laten komen en erna komt weer 10 kuub compost, om over de kas maar niet te spreken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
bvk schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:26:
Schaf voor 2 a 3 tientjes een warmtematje aan. Daar krijg je het makkelijk mee naar 26 of 27 graden.

Ik lees hier veel mensen die volgens de deno methode zaden ontkiemen. Zelf eigenlijk nog nooit geprobeerd, omdat ik zelf al een jaar of 4 de combi warmtemat + kweekkasje gebruik. Een soort propagator dus :P Ik kiem de zaden gewoon in kweekpotjes op zaai/stek grond aangevuld met vermiculiet. Meestal heb ik na een dag of 5 de eerste kiemers.

[ Voor 3% gewijzigd door Biohazzard21 op 24-01-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
7o9 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:31:

Ja zaden die je ergens koopt kunnen zeker verschillen. Je kunt vaak niet zo makkelijk na gaan hoe oud de zaden zijn (misschien al meerdere seizoenen) of in welke omstandigheden ze zijn bewaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Biohazzard21 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:56:
[...]

Schaf voor 2 a 3 tientjes een warmtematje aan. Daar krijg je het makkelijk mee naar 26 of 27 graden.
Een warmtematje kan natuurlijk, maar ik ga het eerst zo maar eens proberen. Ik kom nu op een vrij constante 25 graden zonder dat de verwarming staat te loeien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvJJLy5HC_SxKW6LKLzgqVIM7w8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgztpFKJZ8IriqTBeYD9ljVs.jpg?f=fotoalbum_large
Ik lees hier veel mensen die volgens de deno methode zaden ontkiemen. Zelf eigenlijk nog nooit geprobeerd, omdat ik zelf al een jaar of 4 de combi warmtemat + kweekkasje gebruik. Een soort propagator dus :P Ik kiem de zaden gewoon in kweekpotjes op zaai/stek grond aangevuld met vermiculiet. Meestal heb ik na een dag of 5 de eerste kiemers.
Na 5 dagen al? Dat zijn dan zeker geen Chinense soorten, of toch wel? Ik hou rekening met een paar weken...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
bvk schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:20:
[...]

Na 5 dagen al? Dat zijn dan zeker geen Chinense soorten, of toch wel? Ik hou rekening met een paar weken...
Zijn Chinense. Sterker nog, ik heb dit jaar alleen maar chinenses gezaaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Biohazzard21 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:10:
[...]

Zijn Chinense. Sterker nog, ik heb dit jaar alleen maar chinenses gezaaid.
Ok, ik weet niet beter dan dat Chinense vaak wel een paar weken nodig heeft om te kiemen in tegenstelling tot Annuum wat veel sneller op komt.

Ik hoop nu niet dat mijn Adjuma en Jeanette zaden al zo snel kiemen want dan heb ik complete bomen in de vensterbank staan voordat ze naar buiten kunnen.... Mooie gelegenheid anders om eens naar het toppen te gaan kijken wat ik nog niet eerder gedaan heb.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
bvk schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:53:
[...]

Ok, ik weet niet beter dan dat Chinense vaak wel een paar weken nodig heeft om te kiemen in tegenstelling tot Annuum wat veel sneller op komt.

Ik hoop nu niet dat mijn Adjuma en Jeanette zaden al zo snel kiemen want dan heb ik complete bomen in de vensterbank staan voordat ze naar buiten kunnen.... Mooie gelegenheid anders om eens naar het toppen te gaan kijken wat ik nog niet eerder gedaan heb.
Toppen van Adjuma en Scotch Bonnet kan ik zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvk schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:53:
[...]

Bij welke soort horen Thaise pepers van de toko? Ik heb daar zaadjes uit gehaald maar het duurt in elk geval langer dan bij de Cayennes :p

Ik ben een beetje aan het lezen over lampen, je hebt dus
- groeilampen (rood/bauw licht, lijkt me iritant en de buren denken dat je andere diensten aanbiedt :p )
- lampen met kelvin 6500 (volgens mij is dit hetzelfde als daglichtlampen)
- lampen met kelvin 4000 (heb ik toevallig op mijn werkkamer hangen, iets minder goed dan de kelvin 6500)

Maargoed die laatste heb ik dus al en die liggen gewoon bij de Action voor een paar euro als 12Watt LSC-lamp. Ik denk dat er ook wel genoeg licht uit komt als hij dichtbij genoeg is, misschien ergens een bureaulamp scoren?

[edit]of Deze of deze (maar dat gaat weer richting iritant :p ) is misschien nog beter, dan straalt het licht ook niet alle kanten op. Van de andere kant, met een normale bureaulamp kan ik er ook gewoon bij werken (ik heb nu toch altijd een lamp aan met thuiswerken omdat het buiten donker is).

[ Voor 53% gewijzigd door Marzman op 27-01-2022 09:05 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Marzman schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:11:
[...]

Bij welke soort horen Thaise pepers van de toko? Ik heb daar zaadjes uit gehaald maar het duurt in elk geval langer dan bij de Cayennes :p

- groeilampen (rood/bauw licht, lijkt me iritant en de buren denken dat je andere diensten aanbiedt :p )
- lampen met kelvin 4000 (heb ik toevallig op mijn werkkamer hangen, iets minder goed dan de kelvin 6500)

Maargoed die laatste heb ik dus al en die liggen gewoon bij de Action voor een paar euro als 12Watt LSC-lamp. Ik denk dat er ook wel genoeg licht uit komt als hij dichtbij genoeg is, misschien ergens een bureaulamp scoren?

[edit]of Deze of deze (maar dat gaat weer richting iritant :p ) is misschien nog beter, dan straalt het licht ook niet alle kanten op. Van de andere kant, met een normale bureaulamp kan ik er ook gewoon bij werken (ik heb nu toch altijd een lamp aan met thuiswerken omdat het buiten donker is).
Ik heb gewoon een aantal ledstrips tegenwoordig boven m'n zaailingen. Felste stand en die gaat aan als wij niet thuis of beneden zijn... HA ftw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
@Marzman Thaise peper oftewel rawit/birds eye is Anuum zover ik weet.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:17
Jullie zijn er vroeg bij.
Ik start altijd de week voor de krokusvakantie. Dan kunnen de zaadjes mooi tijdens onze vakantie ontkiemen.
Ik zet ze in de CV-ruimte op de vloer naast de vvw-verdeler. Als we weer thuis zijn op een mooi warm plekje vloer beneden met 16 uur licht per dag.
Vorig jaar had ik er wat te veel en stond in april de hele erker vol (15) pepers en 6 tomatenplanten, dit jaar ga ik voor 8 pepers, en start (pas in april) met 6 tomatenplantjes en 4 courgettes. Dat scheelt ook een hoop energie bij het afharden en levert genoeg oogst voor de sambal, sriracha en verse pepers.
Rest (bladgroente, wortel en radijsjes) gaan we gewoon buiten zaaien in de volle grond.

[ Voor 10% gewijzigd door DaWayne op 28-01-2022 10:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Biohazzard21
Dit is het resultaat van wat huisvlijt, had nog wat van die IKEA opbergbakken staan. Daar een kweekkasje ingezet en bekleed met radiatorfolie. Lampje er op en gaan :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxrxFJwSu18u44UTSkwpW7g_TqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cULo94fP8DP0DeFPTR3CgUu2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWSnNtEtSAdCM7UBraFvAlMENVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgokbNVotttUiPr4wNhYuOEJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

DaWayne schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:38:
Jullie zijn er vroeg bij.
Ik start altijd de week voor de krokusvakantie. Dan kunnen de zaadjes mooi tijdens onze vakantie ontkiemen.
Ik zet ze in de CV-ruimte op de vloer naast de vvw-verdeler. Als we weer thuis zijn op een mooi warm plekje vloer beneden met 16 uur licht per dag.
Volgend jaar begin ik ook wat later denk ik, maar ik kon niet wachten en vorig jaar was ik te laat. Ik kreeg de peperzaden toen in april, voor de tomaten enzo was dat wel op tijd (als het een betere zomer was geweest).

Nu loop ik heel de tijd op en neer en trappen op en af met mijn plantjes (gelukkig nog niet zo veel) waar licht is en waar warmte is :p

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn Cayennes zitten op 21 dagen, 4 van de 5 waren ontkiemd, en drie van de vier zijn nu bovengronds. Twee met twee blaadjes en een lijkt in gevecht met het zaadje dat hij omhoog drukt.
De Thaise chilli's doen nog niks na 15 dagen.
De Paprikazaadjes zijn na 7 dagen al ontkiemd (4 van de 16 ) en die heb ik vandaag in de grond gestopt.

Ik heb de volgende lamp besteld na een discussie op moestuinforum gelezen te hebben https://www.lightexpert.n...20w-2400-lumen-6500k.html , er is ook een Samsung met dezelfde specs die 5 Watt minder nodig heeft (misschien was die achteraf beter geweest).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-06 20:32
Marzman schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:11:
[...]

Zie hier heel veel verhalen over warmtematten en routers en weet ik veel wat voor gekkigheid allemaal.
Ik heb vorig jaar chilipepers en jalapenos (zelf zaden uit winkel chili geoogst) gedaan. Voorgezaaid in een zaaibak, daarna gewoon voor een raam op het zuidoosten gezet. 90% kwam gewoon op. Uiteindelijk 3 van elk uitgeplant in de volle grond in mei, in augustus had ik honderden pepers.

Wellicht zijn die rassen een stuk makkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

MagniArtistique schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:39:
[...]
Wellicht zijn die rassen een stuk makkelijker?
Welk ras is 'chilipepers'? Is dat niet een verzamelnaam voor zo'n beetje alle pepers?

Ik heb geen bruikbaar raam op het zuidoosten, anders zou ik dat ook zeker gebruiken.

Jalapeno gaat bij mij ook heel makkelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door 7o9 op 31-01-2022 07:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
7o9 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:42:
[...]

Welk ras is 'chilipepers'? Is dat niet een verzamelnaam voor zo'n beetje alle pepers?

Ik heb geen bruikbaar raam op het zuidoosten, anders zou ik dat ook zeker gebruiken.
Die dingen die je als voorbeeld krijgt als je chilipepers op google intypt en die in de winkel liggen als chilipeper 🙈 🌶 van die rooie. Spaanse denk ik? Of thaise?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MagniArtistique schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:46:
[...]

Die dingen die je als voorbeeld krijgt als je chilipepers op google intypt en die in de winkel liggen als chilipeper 🙈 🌶 van die rooie. Spaanse denk ik? Of thaise?
Cayennes (Spaanse) gok ik, die Thaise zijn iets kleiner.

Was dat in januari in een onverwarmde ruimte? In mijn veranda met ramen op het zuidoosten is het 10 graden warmer dan de buitentemperatuur (afgezien van gisteren, toen was het lekker maar dat was de enige dag met zon in januari). Als ik een maandje gewacht had was er waarschijnlijk een stuk meer zonlicht en dan warmt de veranda ook veel meer op.

Ik heb deze lamp besteld voor 6 euro, ik heb er ook maar eentje nodig dus zo'n grote investering is het ook niet :)

[ Voor 21% gewijzigd door Marzman op 31-01-2022 07:54 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Marzman schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:50:
[...]

Cayennes (Spaanse) gok ik, die Thaise zijn iets kleiner.

Was dat in januari in een onverwarmde ruimte? In mijn veranda met ramen op het zuidoosten is het 10 graden warmer dan de buitentemperatuur (afgezien van gisteren, toen was het lekker maar dat was de enige dag met zon in januari).
Nee wij hebben een keuken met openslaande tuindeuren die op het zuidoosten staat. Dus dat staat vanaf medio februari/maart gewoon voor het raam. Krijgt op die manier tot een uur of 3 zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
Ook nog een leuke tip trouwens: kijk eens of je champost kunt regelen. In een bak doen, klein laagje tuingrond eroverheen en vanaf maart kun je bijna dagelijks champignons plukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MagniArtistique schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:52:
[...]

Nee wij hebben een keuken met openslaande tuindeuren die op het zuidoosten staat. Dus dat staat vanaf medio februari/maart gewoon voor het raam. Krijgt op die manier tot een uur of 3 zon.
Maar in die periode is het bij mij ook geen probleem. Ik heb een kast voor het raam staan in de veranda (en alle huizen hebben hier maar twee verdiepingen dus ik heb ook heel lang zon, tot hij verdwijnt achter mijn eigen garage) :)

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 31-01-2022 07:56 ]

/▌

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 18:52

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Hier is dit weekend ook gezaaid. Dit jaar maar 2 soorten pepers, de gewone jalapeno en poging 2 van mijn eigen kruising. Vorig jaar zette ik de helft van het zaad en dat was 0 succes. Dit jaar poging 2...

Niks meer tot nu toe. De tuinambities dit jaar zijn beperkt vanwege een ander 'projectje' dat onderweg is. Eind april ontvangt het gezin Joindry een tweede patatje en zulke groentjes kunnen wel eens wat tijd kosten. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
MagniArtistique schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:46:
[...]

De rode pepers uit een bami/nasi pakket (of in een bakje) noemen we vaak inderdaad Spaanse peper of Lombok. Thaise pepers zijn inderdaad een stuk kleiner maar ook meteen veel heter, die heb ik zelf nog nooit in een supermarkt gezien maar alleen bij de toko.

Wel zijn het allebei Annuum soorten net zoals Jalapeno en Cayenne die wat makkelijker op te kweken zijn vergeleken met Chinense soorten. Alhoewel de Adjuma (ook Chinense) bij mij nu na een week al begint op te komen, de Mme. Jeanette laat zich nog niet zien. Misschien duurt dat nog 4 dagen, misschien nog 4 weken..... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
bvk schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:27:
[...]

De rode pepers uit een bami/nasi pakket (of in een bakje) noemen we vaak inderdaad Spaanse peper of Lombok. Thaise pepers zijn inderdaad een stuk kleiner maar ook meteen veel heter, die heb ik zelf nog nooit in een supermarkt gezien maar alleen bij de toko.

Wel zijn het allebei Annuum soorten net zoals Jalapeno en Cayenne die wat makkelijker op te kweken zijn vergeleken met Chinense soorten. Alhoewel de Adjuma (ook Chinense) bij mij nu na een week al begint op te komen, de Mme. Jeanette laat zich nog niet zien. Misschien duurt dat nog 4 dagen, misschien nog 4 weken..... ;)
Ik heb dit jaar ook habaneros. Waar zit die moeilijkheid m precies in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
MagniArtistique schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:27:
[...]

Ik heb dit jaar ook habaneros. Waar zit die moeilijkheid m precies in?
Niet echt een moeilijkheid, maar meer iets om mee rekening te houden qua planning en dergelijke. Wat ik begrepen heb zijn het meer de "superhots" zoals Bhut Jolokia, Trinidad Scorpion en uiteraard de Carolina Reaper maar blijkbaar ook mijn Mme Jeanette die veel meer tijd nodig hebben om te kiemen en ook langzamer groeien.

Dus misschien kun je stellen dat hoe heter de peper (in Scoville units), de langzamer het kiemen en groeien gaat?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat kan wel kloppen, mijn puntpaprika's zijn het snelst, dan de cayennes en dan de thaise (doen nog niks)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
bvk schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:21:
[...]

Niet echt een moeilijkheid, maar meer iets om mee rekening te houden qua planning en dergelijke. Wat ik begrepen heb zijn het meer de "superhots" zoals Bhut Jolokia, Trinidad Scorpion en uiteraard de Carolina Reaper maar blijkbaar ook mijn Mme Jeanette die veel meer tijd nodig hebben om te kiemen en ook langzamer groeien.

Dus misschien kun je stellen dat hoe heter de peper (in Scoville units), de langzamer het kiemen en groeien gaat?
Ja of hoe heter hoe moeilijker?
Mijn jalapenos waren dan wel weer een stuk eerder klaar dan de spaanse.. klopt onze theorie dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 18:52

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

MagniArtistique schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:19:
[...]

Ja of hoe heter hoe moeilijker?
Mijn jalapenos waren dan wel weer een stuk eerder klaar dan de spaanse.. klopt onze theorie dan nog?
Der zit naar mijn ervaring een algemene waarheid in. Met uitzonderingen natuurlijk. Gekruiste soorten die superhots (Fatalli) waren deden het soms beter dan oude stabiele versies die tropische klimaten gewend waren. (ghost pepper - bhut jholokia) Maar Jalapeno en serrano zijn meestal de snelste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 16:36
Joindry schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:32:
[...]
Maar Jalapeno en serrano zijn meestal de snelste...
Jalapeno kan ik zeker bevestigen! Ook groeit deze soms als een tierelier! Let er op, dat je binnen de bloempjes blijf plukken, anders zit je van de zomer met een miniplantje met 3 pepers eraan.... weet ik uit heel betrouwbare bron :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Stef012 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:10:
[...]

Jalapeno kan ik zeker bevestigen! Ook groeit deze soms als een tierelier! Let er op, dat je binnen de bloempjes blijf plukken, anders zit je van de zomer met een miniplantje met 3 pepers eraan.... weet ik uit heel betrouwbare bron :X
Wat bedoel je met binnen de bloempjes? Het bloempje laten zitten?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
[...]

Heb ik maar één keer wel gedaan en ik merkte geen verschil tbh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmanen
Marzman schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:24:
[...]

Wat bedoel je met binnen de bloempjes? Het bloempje laten zitten?
De 'vroege' bloemen eraf halen, zodat de plant nog geen vruchten gaat aanmaken en zijn energie daarin stoppen. Heeft denk ik ook te maken met welke en hoeveel voeding je een plant geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ah als de plant binnen staat de bloemen weghalen, ik las het anders :)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
[...]

Waarom zou je dat doen?
Vorig jaar niet gedaan met jalapenos en cayennes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOZnxvknG6crtZpOSCfbUR5_CY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJwN7b3vCxi0RJ7nm9VYUP4a.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat ik gemiddeld 50-60 pepers per plant had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik heb vorig jaar ook gewoon de natuur haar beloop gelaten en alle bloemetjes gewoon laten zitten terwijl de planten nog in de vensterbank stonden. Voor de Spaanse peper maakte dat blijkbaar niets uit want daar heb ik ook tientallen pepers van af kunnen halen. De paprika echter was een ander verhaal, dat werden uiteindelijk maar 4 vruchten....

Maar goed, dat was ook gewoon uit een zaadje van een (oranje) supermarkt paprika dus dat maakt misschien ook uit.

Vanmorgen staken ook de eerste Mme Jeanettes hun koppie boven de aarde, dat had ik niet verwacht.... Nou ook maar even kijken hoe ik dat met licht ga regelen want in de vensterbank krijgen ze nu natuurlijk veels te weinig zonuren. Ik rekende er op dat ze op zijn vroegst halverwege de maand op zouden komen en misschien zelfs begin maart.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn lamp is binnen (gisteren om half negen s'avonds stond postnl voor de deur, ik had ze niet meer verwacht eigenlijk :p), ik ben benieuwd of mijn planten nu sneller gaan groeien :) Ik heb de doos waar hij in geleverd werd ook maar gebruikt, kunnen de plantjes op de bodem en de lamp bovenop (misschien iets lager en dichter bij de bladeren).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvetpBl6b483puC2tu4OB-BI0H8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gPqGKWMbZITAwdCqgSVSmNy.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yeMIwgavsNm22tQyCnk9sF0drM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9tzFTyBbt36WYjmrW2HQaYG.jpg?f=fotoalbum_large
Best veel licht voor 6 euro, zondag was het onbewolkt en gaf de zon 30000 lux, maar de rest van januari was het niks.

Ik moet alleen nog wat meer planten hebben voor onder de lamp :p Binnenkort wat paprika's denk ik wel.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• v1ncent19
  • Registratie: Januari 2011
Hier begint al langzaam iets uit de grond te komen. Kan niet wachten tot dat de rest van het seizoen start.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySXpITAY751Ns19QT_iE7TIY9Ow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HA1c9NIOJxuLKj4MJsFMNDur.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +23 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6dXjmyWxDys04rXAjYKLrkfCco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/77eS5NB1doeIFTR7JJZPSkhr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
Ik heb 2 weken terug stuk of 10-12 soorten in EazyPlugs gezaaid (aanrader!), vanochtend zag ik de laatste soorten opkomen. Dat waren niet geheel verrassend de Reapers en de Rocoto's. De warmtematten hebben zo te zien bijzonder goed gewerkt, nu maar eens kijken of ik er ook iets aan licht bij moet doen.

@Marzman hoe bepaal je de hoogte van die lamp tov je zaailingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rmanen schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:13:

@Marzman hoe bepaal je de hoogte van die lamp tov je zaailingen?
Momenteel door de hoogte van de doos :p 35 cm (ik heb er wat ingeplakt bovenin aan de zijkanten waar de lamp op rust, ik denk dat ik de lamp morgen wat lager hang, maar de plantjes hebben nog helemaal geen licht gehad dus ik denk dat het wel goed is zo om te wennen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 02-02-2022 10:20 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Ergens vorige week gezaaid. Tomaatjes staan allemaal al fier boven de grond (veel te vroeg ben ik bang, maar die zaai ik nog wel opnieuw), maar de snackpaprika's laten nog even op zich wachten. Spannend!!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Tomaatjes moet ik nog mee beginnen. Wil dat doen als het warmer wordt in de veranda. Vorig jaar was april ook nog ruim op tijd :) Ik twijfel over de plaats, zouden die in de vierkante meterbak kunnen waar vorig jaar de plant ziek is geworden? Anders doe ik ze gewoon in potten, dat ging ook goed toen ik een balkon had :)

Mijn puntpaprika's zijn aan het ontkiemen na een week. Maar als ze in de grond zouden zitten zou ik dit ook nog niet gezien hebben :)

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 02-02-2022 10:53 ]

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik heb zo te zien een 100% opkomst, bij de verkiezingen zouden ze er blij mee zijn ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zH0u_c-t-qPJOBzj0kjpp3RgD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRRNIW8LwpX0tscPjazSkcyp.jpg?f=fotoalbum_large

De bak nu maar meteen in de vensterbank gezet in de hoop op voldoende licht.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Marzman schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:52:
Tomaatjes moet ik nog mee beginnen. Wil dat doen als het warmer wordt in de veranda. Vorig jaar was april ook nog ruim op tijd :) Ik twijfel over de plaats, zouden die in de vierkante meterbak kunnen waar vorig jaar de plant ziek is geworden? Anders doe ik ze gewoon in potten, dat ging ook goed toen ik een balkon had :)
Alleen de bak of ook de grond die er vorig jaar in zat? Ik dacht dat die aardappelziekte een paar jaar kon blijven zitten. Dus ik zou het niet helemaal aandurven.

Al ga ik het dit jaar toch doen in de moestuin van de basisschool hier, maar dan met (semi-) resistente tomaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@barrymossel Ook de grond, die laat ik er gewoon inzitten. Ik koop wel twee grote bloempotten :)

/▌

Pagina: 1 ... 37 ... 84 Laatste