☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Zo staan ze er bij mij op het balkon ook bijMarzman schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:53:
Ik bewaar mijn twee chilliplanten. Het is nu half november en er hangen opnieuw chilli's in terwijl alle bladeren uitvallen![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ennuh, een ui?
/f/image/MBYc3A9GqLNC2zpdjcxpX9DR.png?f=fotoalbum_large)
AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W
:strip_exif()/f/image/ebE0ACAs5EZGzBY0rLK269kx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KrFhv7zWgRDHeDiy9BsjEqmc.jpg?f=fotoalbum_large)
/▌
Haha ook mooi, maar dan is wel de vraag of je ze ook kunt eten. Daar moet je bij paddenstoelen geen fouten mee makenMarzman schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:36:
@jsiegmund Ik heb er niks voor hoeven kopen of doen, maar ook een spontaan experiment![]()
[Afbeelding]
Nice, ook 1 besteld, leuk om te proberenjsiegmund schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:31:
Voor wie nog een geinig projectje in de winter wil doen: koop een emmertje met paddenstoelenbroed (niet gesponsord...)! Paar keer je koffiedrab er in gooien en verder hoef je alleen te wachten. Het duurde een hele tijd voordat er iets gebeurde, maar nu gaat het ineens in zeer rap tempo. Tussen de volgende twee foto's zit drie dagen tijd. Laatste foto is van vandaag, hebben er nog niet van gegeten.
Alle paddestoelen zijn eetbaar, alleen sommige maar 1 keer.jsiegmund schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:39:
[...]
Haha ook mooi, maar dan is wel de vraag of je ze ook kunt eten. Daar moet je bij paddenstoelen geen fouten mee maken
Veroordeel niet, verwonder u slechts
https://www.youtube.com/watch?v=bH8JNCs4lc0
[ Voor 4% gewijzigd door 1Joshua5 op 05-12-2021 11:37 ]
Van het karton zelf? Dat schijnt organisch te zijn.1Joshua5 schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:33:
Over dat karton, zit daar geen lijm in?
/▌
Lijm in karton is organisch. Ook de zwarte inkt op dozen is meestal organisch (soja-basis). De grootste uitdaging met karton is plastic. Op de een of andere manier menen we kartonnen dozen nog met plastic tape te moeten dichtplakken (er bestaat ook papier-gebaseerde tape).1Joshua5 schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:33:
Over dat karton, zit daar geen lijm in?
Die plastic tape moet je er af trekken. Je wilt geen plastic in je tuin. Dat is voor sommige dozen een leuk klusje.
Het beste karton vind je bij de fietsenmaker. Dat zijn grote dozen (fietsformaat), van gerecycled karton, geen plastic tape en weinig tot geen bedrukking.
Ik gooi de koffiedik direct de tuin in. Raam open en gooien maar. Misschien toch maar is de oesterzwammen proberen.
Drink je zo weinig koffie of heb je zo'n grote tuin? Ik drink 6 espresso's per dag maar de koffiedrap daarvan kan ik echt niet steeds in de tuin kwijt. Het gaat ook heel snel schimmelen als het te veel is.banaliteit schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:56:
Leuk koffiedik voor de oesterzwammen!
Ik gooi de koffiedik direct de tuin in. Raam open en gooien maar. Misschien toch maar is de oesterzwammen proberen.
/▌
Ik verbruik 50 gram per dag. Is dat veel?Marzman schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:23:
[...]
Drink je zo weinig koffie of heb je zo'n grote tuin? Ik drink 6 espresso's per dag maar de koffiedrap daarvan kan ik echt niet steeds in de tuin kwijt. Het gaat ook heel snel schimmelen als het te veel is.
Hoe erg is schimmel op je moestuingrond / voedselbosgrond?
We wonen hier nu 2 jaar en in die tijd is de kleigrond van de moestuin een heel stuk verbeterd naar lossere grond. Daar helpt de koffie wel aanzienlijk bij.
Geen idee, het klinkt niet goed toch? schimmel?banaliteit schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:33:
[...]
Ik verbruik 50 gram per dag. Is dat veel?
Hoe erg is schimmel op je moestuingrond / voedselbosgrond?
Ik denk dat ik ongeveer hetzelfde heb, misschien 60 gram koffie (drie dubbele esprosso's), maar nat weegt dat wel meer. Misschien moet ik het ook weer in de tuin gaan gooien dan, het is nu niet echt nodig maar het scheelt ook een hoop gft afval
/▌
Skyaero schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:13:
[...]
Lijm in karton is organisch. Ook de zwarte inkt op dozen is meestal organisch (soja-basis). De grootste uitdaging met karton is plastic. Op de een of andere manier menen we kartonnen dozen nog met plastic tape te moeten dichtplakken (er bestaat ook papier-gebaseerde tape).
Die plastic tape moet je er af trekken. Je wilt geen plastic in je tuin. Dat is voor sommige dozen een leuk klusje.
Het beste karton vind je bij de fietsenmaker. Dat zijn grote dozen (fietsformaat), van gerecycled karton, geen plastic tape en weinig tot geen bedrukking.
Dan blijft natuurlijk de vraag;
Wie gaat zich dit jaar nog(maals) aan de pepers wagen?
Kraz schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:44:
Iedereen allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar! Hopelijk wordt het iets warmer dan vorig jaar want die liet toch wel wat te wensen over.
Dan blijft natuurlijk de vraag;
En hoezo de vraag? Bij mij staan de pepers er alweer prima bij
:strip_exif()/f/image/u6SmWlVr043a35joW3bONskb.jpg?f=fotoalbum_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik zeker weten!Kraz schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:44:
Maar ik ga me nog een maandje inhouden tot begin feb.
Vorig jaar veel te vroeg begonnen en toen moesten ze met 2 graden 's nachts buiten staan, vonden ze toch niet zo fijn.
Verwijderd
Ik zou het kalm aan doen met de pepertjes dit jaar, maar heb inmiddels een miljoenmiljard zaden ontvangen van allerlei liefhebbers en ook wat zaden gekocht.
Wel ga ik dit jaar zonder lampen te werk, ik wacht dus geduldig af tot halverwege februari met zaaien.
Nu al? Heb je een lamp en kacheltje?Taro schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:47:
[...]
Iedereen de beste wensen, op een prachtig peperjaar!
En hoezo de vraag? Bij mij staan de pepers er alweer prima bij
[Afbeelding]
/▌
Ze staan nu nog op de vloerverwarming bij het raam. Maar ik heb op zolder een kweektent met lampen, verwarming en ventilatie (puur voor pepers overigens
Er staat nu nog een backup aquarium in en ivm de energieprijzen ga ik niet nu al verlichting en verwarming inschakelen, het gaat prima zo, al moet ik wel even opletten dat ze niet verder gaan uitrekken, dus zet er wel een extra lampje op.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
:strip_exif()/f/image/oGB2E7RtHDZr07rl1weFCXlF.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: Zo staat de hydroponics peper (Bahamian Goat) er op dit moment bij op dus alleen water met voedingsstoffen ipv grond:
/f/image/mBzaElWnHUR5HqpfWWkM3KQd.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Taro op 04-01-2022 19:29 ]
Verwijderd
Haha als ik dit zo zie begint het wel weer te kriebelen...Taro schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:17:
Een foto van de tent van vorig jaar tijdens het onderhoud, met rechts een peper op hydroponics die ik nu nog steeds ergens voor een raam heb staan en pepers levert. En omdat we hier op Tweakers zijn uiteraard met computer ventilatoren
[Afbeelding]
Maar stick to the plan.
Hier overigens niet direct vanwege de kosten maar simpelweg geen zin om alles weer van zolder te klauwen en op te zetten. Ieder jaar weer vervloek ik mezelf tegen april, als ik een uit de klauwen gegroeide tent vol plantjes sta te verzorgen die nog zeker een maandje binnen moeten staan.
Er komen plankjes aan touwen voor het kozijn en daar gaan de plantjes dit jaar starten, op trays zodat het gewoon 2 a 3x water gieten is. Lijkt me minder arbeidsintensief om te proberen op die manier.
Ieder jaar een x aantal kilo pepers oogsten is natuurlijk prachtig, maar elke keer zit ik met een enorm overschot, zelfs na weggeven. Heb nu nog steeds een vriezer lade vol...
Maarja. Het kweken is gewoon te leuk.
Nu alleen nog wat soortjes uitkiezen

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5GRDZxwEY03b01bA2her58Fq.jpg?f=user_large)
Mooie collectie, waar heb je die gehaald?Verwijderd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:38:
[...]
Haha als ik dit zo zie begint het wel weer te kriebelen...
Maar stick to the plan.
Hier overigens niet direct vanwege de kosten maar simpelweg geen zin om alles weer van zolder te klauwen en op te zetten. Ieder jaar weer vervloek ik mezelf tegen april, als ik een uit de klauwen gegroeide tent vol plantjes sta te verzorgen die nog zeker een maandje binnen moeten staan.
Er komen plankjes aan touwen voor het kozijn en daar gaan de plantjes dit jaar starten, op trays zodat het gewoon 2 a 3x water gieten is. Lijkt me minder arbeidsintensief om te proberen op die manier.
Ieder jaar een x aantal kilo pepers oogsten is natuurlijk prachtig, maar elke keer zit ik met een enorm overschot, zelfs na weggeven. Heb nu nog steeds een vriezer lade vol...
Maarja. Het kweken is gewoon te leuk.
Nu alleen nog wat soortjes uitkiezen![]()
[Afbeelding]
Verwijderd
Een deel gekregen van een kerel uit Pakistan en een andere gast uit Nederland, beide had ik vorig jaar wat zaden gestuurd vanuit een give-away. Ander deel gewonnen met een loterij op een FaceBook groep (de kleine zakjes).Superflip schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:18:
[...]
Mooie collectie, waar heb je die gehaald?
De zakjes met de witte labels heb ik zelf gekocht en komen van: www.demoestuinvanrobbert.com
Daar zitten ook tomaat, paar soorten komkommer en paprika's tussen.
Alleen pepers worden het dus niet dit jaar
Ik denk dat ik dit jaar wat probeer met de zaden van een peperpakketje uit de supermarkt. Dan heb ik een beetje de bruikbare pepers voor het koken en de spaanse pepers daar heb ik nog genoeg zaden van over van het tuincentrum. Ik weet alleen nog niet wanneer ik begin. Het ontkiemen zal op warmte zijn en dat kan misschien wel bij de verwarming, maar daarna hebben de plantjes toch zonlicht nodig. Volgens Google is maart/april goed, maar dat lijkt me te laat.
/▌
Een tent op zolder kweken mensen meestal wat anders inTaro schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:17:
Een foto van de tent van vorig jaar tijdens het onderhoud, met rechts een peper op hydroponics die ik nu nog steeds ergens voor een raam heb staan en pepers levert. En omdat we hier op Tweakers zijn uiteraard met computer ventilatoren
[Afbeelding]
Edit: Zo staat de hydroponics peper (Bahamian Goat) er op dit moment bij op dus alleen water met voedingsstoffen ipv grond:
[Afbeelding]
/▌
Dat heb ik twee jaar geleden min of meer gedaan en leverde een verrassend resultaat op.Marzman schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 06:40:
...
Ik denk dat ik dit jaar wat probeer met de zaden van een peperpakketje uit de supermarkt. Dan heb ik een beetje de bruikbare pepers voor het koken en de spaanse pepers daar heb ik nog genoeg zaden van over van het tuincentrum.
8 planten totaal (had geen ruimte voor meer) waarvan 6 uiterlijk precies dezelfde rode lange pepers gaven zoals die in een bami-pakket zat.
De 2 andere planten hadden echter compleet andere pepers. 1 had kleine oranje pepertjes, 1 had dikkere gele pepers (formaat Jalapeno).
Ik wist dat wat er in de supermarkt ligt doorgaans hybrides zijn maar had niet gedacht dat je de 'onderdelen' ging zien als je ze plant.
Van alle 3 heb ik de zaden bewaard, misschien eens kijken dit jaar of de gele/oranje zich nog verder ontwikkelen.
Ik zat aan max 6 planten te denken, ook vanwege plaats (mijn vrouw is ook bezig met allerlei kruiden). Dan kunnen ze ook binnen staan als het weer zo'n slechte zomer wordt.7o9 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 07:18:
[...]
Dat heb ik twee jaar geleden min of meer gedaan en leverde een verrassend resultaat op.
8 planten totaal (had geen ruimte voor meer) waarvan 6 uiterlijk precies dezelfde rode lange pepers gaven zoals die in een bami-pakket zat.
De 2 andere planten hadden echter compleet andere pepers. 1 had kleine oranje pepertjes, 1 had dikkere gele pepers (formaat Jalapeno).
Ik wist dat wat er in de supermarkt ligt doorgaans hybrides zijn maar had niet gedacht dat je de 'onderdelen' ging zien als je ze plant.
Van alle 3 heb ik de zaden bewaard, misschien eens kijken dit jaar of de gele/oranje zich nog verder ontwikkelen.
Hmm; ik weet niet of ik dat wil dat het de onderdelen wordt die de kruisbestuivers gebruikt hebben. De bedoeling was gewoon die pepers zoals in dat bamipakket
Ik dacht aan dit: https://www.ah-boodschapp...ah-pepermix-spaanse-peper of dit https://www.ah-boodschapp...pepers-rood-groen-spaanse (schijnbaar hebben ze meerdere mixen)
[ Voor 28% gewijzigd door Marzman op 05-01-2022 07:57 ]
/▌
Verwijderd
De pepers in de supermarkt zijn vaak F1 hybride. Die zijn ontwikkeld om 1 generatie planten te geven met stabiele vruchten en een stabiele opbrengst, de 2e generatie is maar afwachten wat je krijgt. Zo had een vriend van mij 5 planten uit een supermarkt Habanero, 3 daarvan gaven Habanero achtige pepers, maar 2 gaven Jalapeño achtige pepers die trouwens wel bijzonder heet waren.Marzman schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 06:40:
Ondertussen hangen er nog steeds twee pepers in mijn oude 2021 peperplant. Ik denk alleen niet dat ze nog eetbaar zijn (dan had ik ze er eerder uit moeten halen, ze zijn niet rot maar een beetje plakkerig).
Ik denk dat ik dit jaar wat probeer met de zaden van een peperpakketje uit de supermarkt. Dan heb ik een beetje de bruikbare pepers voor het koken en de spaanse pepers daar heb ik nog genoeg zaden van over van het tuincentrum. Ik weet alleen nog niet wanneer ik begin. Het ontkiemen zal op warmte zijn en dat kan misschien wel bij de verwarming, maar daarna hebben de plantjes toch zonlicht nodig. Volgens Google is maart/april goed, maar dat lijkt me te laat.
Het kan dus prima, maar het is afwachten wat je krijgt.
Qua zaaien hou ik zelf mid februari aan. Ik heb vorig seizoen 3 Reapers gezaaid voor het raam in december, die bleven wel compact maar groeiden echt enorm traag door gebrek aan zonlicht.
Het heeft in mijn optiek dus geen meerwaarde om veel vroeger te beginnen zonder lampen. Maart wil je ze eigenlijk al boven de grond hebben.
Dus ongeveer halverwege februari zaaien, dan heb je ze in maart boven de grond en dan komt het voorjaars zonnetje vaak ook regelmatiger on de hoek kijken.
In het ergste geval ontwikkelen ze traag/strekken ze een beetje.
/▌
Bedenk waar je aan begintMarzman schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:19:
toch zaden bestel of toch het verassingspakket gebruik.
Ooit wat zaadjes met dezelfde gedachten besteld bij fatalli seeds.
Nu zit ik in hun whatsapp groep en heb ik een chili peper advent kalender gehad en heb inmiddels 43 verschillende peper zaden. Meer dan ik ooit kan planten

Het is moeilijk om met verzamelen te stoppen
Leuke site, ook maar eens wat gaan bestellen. Voor mij dit jaar minder peperplanten (voldoende om een keer 2kg sambal te maken voor mijzelf en familie/vrienden) maar meer mini en snack groenten omdat ik mezelf meer wil toeleggen dit jaar op drogen, inmaken en conserveren. Gaat dringen worden op het balkonnetje en vensterbankVerwijderd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:29:
[...]
Een deel gekregen van een kerel uit Pakistan en een andere gast uit Nederland, beide had ik vorig jaar wat zaden gestuurd vanuit een give-away. Ander deel gewonnen met een loterij op een FaceBook groep (de kleine zakjes).
De zakjes met de witte labels heb ik zelf gekocht en komen van: www.demoestuinvanrobbert.com
Daar zitten ook tomaat, paar soorten komkommer en paprika's tussen.
Alleen pepers worden het dus niet dit jaar
AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W
Ik ben vorig jaar begonnen met de freshheads van lidl en moestuintjes van ah. Alleen te laat en te weinig direct licht bij de peperplantjes waardoor ik maar twee plantjes heb gehaald bij het tuincentrumRudoo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:54:
[...]
Bedenk waar je aan begint![]()
Ooit wat zaadjes met dezelfde gedachten besteld bij fatalli seeds.
Nu zit ik in hun whatsapp groep en heb ik een chili peper advent kalender gehad en heb inmiddels 43 verschillende peper zaden. Meer dan ik ooit kan planten![]()
Het is moeilijk om met verzamelen te stoppen
Dus dit jaar moet het wel beter gaan
/▌
Ga straks maar eens een plattegrondje en zaaiplan maken... Druk druk druk...
2 redenen:Marzman schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 06:43:
[...]
Een tent op zolder kweken mensen meestal wat anders inWaar zijn die ventilatoren voor? Blazen die warmte de tent in?
- Als de planten heen en weer bewegen schijnen de wortels en stam sterker te worden. Handig voor als je ze later buiten zet. Daarom is een zwenkende ventilator eigenlijk beter, maar ik heb foto's en video's gezien van elektrische bedrading die slijt, dus ik heb het daar niet zo op. Daarnaast had ik deze al liggen, werken ze op USB en werkt het geheel zo ook prima.
- Warmtecirculatie, anders blijft de warmte boven in de tent hangen, dat wil je verdelen
Bedankt voor de tip!Verwijderd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:29:
[...]
HahahahaTaro schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:54:
[...]
Heb het geheel een paar jaar geleden ook weleens in de meterkast met daarin een flinke PoE+ switch gezet, dat werkte ook.
Hier kriebelt het. Ik heb nog wat overwinteraars maar weet niet echt wat ik dit jaar wil zaaien.
Heeft er iemand een tip voor leuke habanero-varianten? Heter dan habanero hoeft voor mij niet. De fruitige smaak van sommige habanero's is lekker.
1 plant is alsnog volledig kaal gevreten door de bladluis en werd daarna volledig bruin.
De andere geeft nog weerstand, maar heeft al idioot veel blad verloren.
Blijkbaar was ik nog een bolletje lenteui vergeten -- Die kwam al even gedag zeggen (in 2 weken tijd al zo'n 15 cm hoog met de weer). Maarja, zo'n lenteuitje kan de grillen van het Nederlandse weer veel beter aan (uitgezonderd de zomer bij 21+ in volle zon)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Opnieuw beginnen is ook erg leuk, ieder jaar kan je het beter doen met bijv. voeding, toppen, andere types, etc.
Te grote pot? Ik ga hier vaak van die kleine bruine eierdoos achtige bakjes (zie mijn post van een paar dagen geleden), naar P6, P9, daarna Elho potten met schaal eronder van klein naar groot. Best wel veel werk, maar je voorkomt daarmee dat het water naar de bodem zakt van een te grote pot en de wortels er dus niet bij kunnen.D_Jeff schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:45:
Zodra ik moet gaan verpotten gaat bij mij echt alles dood -- Heb je daar nog tips voor?
Edit: Of dat je daarom teveel water gaat geven en de plant op een gegeven moment verzuipt.
En direct na het verpotten even geen voeding geven, maar alleen water.
[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 05-01-2022 22:12 ]
Zo te zien nog wat te leren

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
Ik twee peperplanten, ze zien er niet top uit maar wel levend (er hingen zelfs nog pepers in die ik er gisteren uit heb geknipt, ik durf ze niet te eten echter). Ik denk dat dit niet abnormaal is in de winter.D_Jeff schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:41:
In het probeersel om 2 paprikaplanten te laten overwinteren, ziet het er niet goed uit.
1 plant is alsnog volledig kaal gevreten door de bladluis en werd daarna volledig bruin.
Een beetje wind had bij mijn planten vorig jaar ook goed geweest danTaro schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:54:
[...]
2 redenen:De warmte realiseer ik in het begin met 1 of 2 warmtematten om de zaadjes te laten ontkiemen, al doet de vloerverwarming het dus ook prima. Heb het geheel een paar jaar geleden ook weleens in de meterkast met daarin een flinke PoE+ switch gezet, dat werkte ook. Als alles eenmaal goed is uitgekomen stop ik met toevoegen van warmte. Door de lampen (4x TL Pro LED 38W) zelf wordt het geheel netjes op 24-25 graden gehouden.
- Als de planten heen en weer bewegen schijnen de wortels en stam sterker te worden. Handig voor als je ze later buiten zet. Daarom is een zwenkende ventilator eigenlijk beter, maar ik heb foto's en video's gezien van elektrische bedrading die slijt, dus ik heb het daar niet zo op. Daarnaast had ik deze al liggen, werken ze op USB en werkt het geheel zo ook prima.
- Warmtecirculatie, anders blijft de warmte boven in de tent hangen, dat wil je verdelen
Ik heb gisteren toevallig ook een beetje zitten kijken naar lampen, veel verschillende meningen. Witte lampen, rood, blauwe lampen (ik zie die ook bij de tuinders als je langs de kassen rijdt tegenwoordig). Maar hoe veel zou je dan nodig hebben in lux/watt? Ik heb ook niet zo'n zin mijn standbyverbruik met 240 Watt te verhogen.
Een bureaulamp met zo'n klipje en een lamp van Ali is nog wel te doen en ik lees ook dat Ikea en Hema groeilampen hebben gehad (ik ze nu niet meer, dus dat zal tijdelijk zijn geweest).
[ Voor 67% gewijzigd door Marzman op 06-01-2022 08:26 ]
/▌
Ik had de zaden in een chinees-bak had gezet, en na 3 dagen in een donkere kast met verwarmings-verdeler, waren de stengels al 5 cm hoog. Daarna werden ze slungelig en zijn het nooit mooie planten geworden.
Dit jaar zit ik eraan te denken om ze binnenkort opnieuw in die kast te zetten, maar het dan beter in de gaten te houden
Maar daarna ... het zonlicht is nog niet heel fel en warm. Zou het goed zijn om een groeilamp in te zetten voor voldoende licht, zodat ze niet te slungelig worden? In combinatie met een warmtematje misschien?
Ik ben benieuwd hoe anderen peperzaadjes opkweken.
Ik denk dat het door te weinig licht komt, ik had dat ook met indirect zonlicht (in een veranda waar het heel warm was en we daarom zonwering (gordijnen)hadden, het was niet donker). Dit jaar zet ik ze eerder voor het raam en ik ga er een ventilator voor zetten zoals hierboven beschreven wordt. Dan moeten ze ook wat steviger worden.koelkast schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:16:
Ik ga binnenkort weer pepertjes kweken. Vorig jaar liep dat niet helemaal lekker;
Ik had de zaden in een chinees-bak had gezet, en na 3 dagen in een donkere kast met verwarmings-verdeler, waren de stengels al 5 cm hoog. Daarna werden ze slungelig en zijn het nooit mooie planten geworden.
Dit jaar zit ik eraan te denken om ze binnenkort opnieuw in die kast te zetten, maar het dan beter in de gaten te houden.
Maar daarna ... het zonlicht is nog niet heel fel en warm. Zou het goed zijn om een groeilamp in te zetten voor voldoende licht, zodat ze niet te slungelig worden? In combinatie met een warmtematje misschien?
Dus zodra ze ontkiemen moet je zorgen dat ze voldoende licht krijgen. Dat is of nog even wachten of je moet met lampen aan de slag denk ik (ik wacht nog even)
/▌
Verwijderd
Het is eigenlijk vrij simpel:koelkast schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:16:
Ik ga binnenkort weer pepertjes kweken. Vorig jaar liep dat niet helemaal lekker;
Dit jaar zit ik eraan te denken om ze binnenkort opnieuw in die kast te zetten, maar het dan beter in de gaten te houden.
De zaden hebben warmte en vocht nodig om te kiemen.
Zodra de zaden ontkiemt zijn en je plantjes boven de grond komen hebben ze licht nodig voor fotosynthese.
Geef je ze weinig licht met veel warmte: gaan ze heel erg strekken.
Geef je ze veel licht met veel warmte: ontwikkelen ze snel.
Geef je ze weinig warmte en weinig licht: ontwikkelen ze traag.
In de vensterbank zie je ze vaak strekken omdat er in veel gevallen nog een CV radiator onder de vensterbank zit die de grond lekker warm houdt terwijl de uren direct zonlicht nog niet toereikend zijn in de vroege maanden.
Je kunt ze dus lekker warm houden (24/25 graden) en met kunstlicht opkweken, of bij het raam maar dan wat wat koeler houden (18-20 graden).
Wanneer het zonnetje vaker doorkomt zullen ze ook lekker gaan groeien omdat de zon ook de potjes verwarmt.
Maar zonder lampen is het aan te raden pas wat later te beginnen, zodat de kans op frequente zon hoger is.
Qua kunstlicht kun je het zo gek maken als je zelf wilt, van dure LED kweeklamp tot budget TL buis.
Zelf had ik er 2 LED bouwlampen van de Action boven hangen, 50w per stuk en 6500k lichtkleur. Daar groeiden ze prima onder, in combinatie met warmte en voeding.
:strip_exif()/f/image/uQXtcNfZoE3AUSWApDlF7UVV.jpg?f=fotoalbum_large)
wat is jullie ervaring met vidaxl achtige parijen? een de kwaliteit van die kastjes? zit daar veel verschil in?
/▌
:strip_exif()/f/image/MBbUlGIl4xv7eEs2MYUAwfUW.jpg?f=fotoalbum_large)
De Lautrec knoflook en Chinese bieslook komen al goed op en de meerjarige planten staan er aardig bij. Behalve die tijm op de voorgrond, die is denk ik aangetast door rouwvaren vliegjes... Maar eens een beetje snoeien en kijken of er toch weer leven in komt?
Qua eenjarig hou ik het rustig dit jaar, geen paprika of tomaat meer maar alleen basilicum, peterselie en twee pepersoorten.
Net bij de toko wat rode Adjuma en gele Mme. Jeanette gehaald, niet uit een Hollandse kas maar geïmporteerd uit Suriname:
:strip_exif()/f/image/SnHVCMhXABO0GgBP00JJA0Hg.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu even de mooiste pepers uitzoeken en daar de zaadjes uithalen voor de kweek dit jaar. Eens kijken of het met verse pepers wel werkt qua kiemen, want de zaden van de pepers uit de vriezer van vorig jaar (die er al best lang in lagen) zijn nooit opgekomen....
Ik heb ook al wat chillipepers gezaaid (kon niet wachten
/▌
Het wordt mijn 4e peper seizoen en ga dit jaar voor wat mildere varianten. De vriezer ligt nog vol met superhots, dus kan nog wel even vooruit met het maken van hotsausjes.
2022 selectie:
- Antep Aci Dolma x Jalapeno cross
- Blended Lemon
- Blue Ghost
- Cayenne large
- Jalapeno Gigantia
- Jalapeno Big Brown
- Jalapeno Craig's Grande
- Madamme Jeanette
- Numex Suave red (Habanero zonder hitte)
- Rocoto Rio Huallaga
- Rocoto Turbo Pube
- Sugar Rush Peach Stripey
Lijkt me een mooie selectie om oa poppers, cowboy candy, sausjes en sambal mee te maken
Een dezer dagen start ik met ontkiemen van de zaden.
Hiernaast nog zo'n 12 tomaten planten, wat kruiden, sla, courgette en komkommer.
Verwijderd
- Blended LemonRonster schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:53:
Hier ook een start gemaakt met het nieuwe seizoen. Gisteren de grow tent opgezet en een Excel lijstje gemaakt met alle zaden die ik inmiddels heb verzameld (note to self: check nondeju eerst wat je aan zaden hebt liggen voordat je weer iets besteld!).
Het wordt mijn 4e peper seizoen en ga dit jaar voor wat mildere varianten. De vriezer ligt nog vol met superhots, dus kan nog wel even vooruit met het maken van hotsausjes.
2022 selectie:
- Antep Aci Dolma x Jalapeno cross
- Blended Lemon
- Blue Ghost
- Cayenne large
- Jalapeno Gigantia
- Jalapeno Big Brown
- Jalapeno Craig's Grande
- Madamme Jeanette
- Numex Suave red (Habanero zonder hitte)
- Rocoto Rio Huallaga
- Rocoto Turbo Pube
Lijkt me een mooie selectie om oa poppers, cowboy candy, sausjes en sambal mee te maken
Een dezer dagen start ik met ontkiemen van de zaden.
Hiernaast nog zo'n 12 tomaten planten, wat kruiden, sla, courgette en komkommer.
- Madamme Jeanette
Deze soortjes ga ik dus ook doen. Zit jij op dezelfde FaceBook groupe toevallig ofzo?

Ik ben overigens ff niet actief daar, heb een social media break
Succes aankomend seizoen Ronster!

/▌
Hmmm... zou kunnenVerwijderd schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:41:
[...]
- Blended Lemon
- Madamme Jeanette
Deze soortjes ga ik dus ook doen. Zit jij op dezelfde FaceBook groupe toevallig ofzo?![]()
![]()
![]()
Ik ben overigens ff niet actief daar, heb een social media break![]()
Succes aankomend seizoen Ronster!
Ben vooral heel benieuwd naar de blended lemon. Lemon drop vind ik erg lekker qua smaak maar om zo te eten vind ik ze te heet en de soort hitte niet fijn. Dus deze lijken me ideaal.
Aight, we praten gewoon hier verder
Ik ga aan de ananaskers en sugar snaps.
Ook wat knoflookteentjes geplant in een grote pot in de tuin, het ideale moment schijnt een paar dagen geleden geweest te zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 15-01-2022 11:17 ]
/▌
Waarom nu nog drogen? Je kunt ze onderhand toch wel planten? Of bewaar je ze tot volgend jaar?Marzman schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:15:
Net een thaise peper opengeknipt. Daar zitten superveel zaden in (ik had veel minder verwacht)Ze liggen nu te drogen op het bakje met cayennezaden op de wifi router.
Geen idee. Ik had gelezen dat dit moest. Ik wilde het eind deze maand zaaien samen met de paprika, maar ik kan er nu ook al wel een paar doen.7o9 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:36:
[...]
Waarom nu nog drogen? Je kunt ze onderhand toch wel planten? Of bewaar je ze tot volgend jaar?
/▌
Mijn bird's eye plant was erg laat. Deze zou ik op tijd zaaienMarzman schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:40:
[...]
Geen idee. Ik had gelezen dat dit moest. Ik wilde het eind deze maand zaaien samen met de paprika, maar ik kan er nu ook al wel een paar doen.
Verwijderd
Ook een sloot er naast. Ons ben lui, dus die kan gebruikt worden om het e.a. te bewateren middels een pomp en irrigatiesysteem. Tijdschakelaar er tussen en klaar, lijkt mij.
Of is dit wat te simpel gedacht?
De moestuin heeft geen electra.
Derhalve lijkt een zonnepaneel en een accu om de pomp + tijdschakelaar te laten functioneren het meest voor de hand liggende.
Waar let ik nu op bij het aanschaffen hiervan?
Hoeveel WP is genoeg voor een paneel?
Wat voor accu's zijn compatible met een pomp, etc?
Daarnaast lijkt het mij ook zo dat de pomp sterk genoeg moet zijn om het e.a. te kunnen bewateren (druk/bar?)
Twijfel nog tussen een dompelpomp en eentje die in de schuur kan staan en middels een slang het e.a. kan aanzuigen en beregenen.
Evenuteel het nog weersafhankelijk maken (of op afstand kunnen triggeren) zou een toffe bonus zijn, bij drogere dagen meer sproeien, bij natte dagen en na okt/voor maart niet sproeien. Maar ja, dan heb je internet access nodig. En om daar nou een datasim voor aan te schaffen....
Zelf in elkaar sleutelen is leuk, maar wil er ook geen dagen mee kwijt zijn.
Budget is niet vastgesteld.
Volgens mij droog je zaden om ze te bewaren. Als je ze (zo goed als) direct gaat planten dan lijkt me dat niet nuttig.Marzman schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:40:
[...]
Geen idee. Ik had gelezen dat dit moest. Ik wilde het eind deze maand zaaien samen met de paprika, maar ik kan er nu ook al wel een paar doen.
Sowieso nog afwachten of het op deze manier groeit, want vorig jaar heb ik het met turfbakjes gedaan en dit jaar met nat keukenpapier in een bamibakje (dat neemt minder plek in, is makkelijker warm te houden op het wifimodem en ik kan het meteen zien als ze ontkiemen).
/▌
Hoe zorg je er voor dat het papier nat genoeg blijft? Zit het papier nog in een ziploc zakje?Marzman schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:39:
Sowieso nog afwachten of het op deze manier groeit, want vorig jaar heb ik het met turfbakjes gedaan en dit jaar met nat keukenpapier in een bamibakje (dat neemt minder plek in, is makkelijker warm te houden op het wifimodem en ik kan het meteen zien als ze ontkiemen).
Verwijderd
Ik zaai zelf alle zaden gewoon, dan kun je de sterktste groeiers selecteren. Dus alle zaadjes in de deno, daarna per potje 3 a 4 kiemers, en dan de langzaamste groeiers na een aantal weken wegknippen.Marzman schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:39:
Ok, dat drogen was dan inderdaad niet nodigHoe veel zaadjes zaaien jullie per plant die je wilt bewaren? Ik heb er nu zes gebruikt (voor twee planten, als er meer uitkomt kan ik ze ook nog weggeven).
Dan houd je de dominanste planten over.
Het deksel ligt er los op.ANdrode schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:56:
[...]
Hoe zorg je er voor dat het papier nat genoeg blijft? Zit het papier nog in een ziploc zakje?
/▌
Hoe veel is alles? Jij hebt meer meer bijzondere (en waarschijnlijk moeilijkere?) soorten? Ik heb 200 zaden in een zakje en hoef maar twee planten er uitVerwijderd schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:35:
[...]
Ik zaai zelf alle zaden gewoon, dan kun je de sterktste groeiers selecteren. Dus alle zaadjes in de deno, daarna per potje 3 a 4 kiemers, en dan de langzaamste groeiers na een aantal weken wegknippen.
Dan houd je de dominanste planten over.
Bij mij is de bedoeling dat ik dit jaar het volgende heb:
- 2 x cayenne (overwinteraars, ik hoop dat die al vroeg chilli's hebben)
- 2 x cayenne (5 zaden gebruikt en eigenlijk meer als test gestart, dat is dan wel te weinig, maar 200 zaden lijkt me ook overdreven wat er in het zakje zit. Ik kan dat half februari nog opnieuw doen)
- 2 x thaise peper (gisteren zes zaden gebruikt en er vandaag 10 bijgedaan ivm de reacties hier
- 2 x puntpaprika (moet ik nog mee beginnen, hopelijk zijn die cayennes over twee weken klaar, dan hebben ze drie weken gehad en dan kunnen daar de puntpaprika zaadjes, half februari moeten die thaise ook zeker weg zijn dus dan kan ik de cayennes dan ook opnieuw doen als het moet).
/▌
Heel veel. Maar als je 200 zaden hebt en je wilt 2 goede planten dan kun je er natuurlijk gerust 10-20 zaaien en straks de grootste/sterkste overhouden. Een beetje zoals @Verwijderd ook stelt. Zo lang ze klein zijn (of niet uit komen) nemen ze ook niet veel plek in.
Aan 5 zaden per jaar doe je 40 jaar met je voorraad, dan is de fut er mogelijk ook wel uit.
Verwijderd
Haha ja 200 zaden is wel wat overdreven wil je 2 planten hebbenMarzman schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:24:
[...]
Hoe veel is alles? Jij hebt meer meer bijzondere (en waarschijnlijk moeilijkere?) soorten? Ik heb 200 zaden in een zakje en hoef maar twee planten er uitMet de denomethode krijg ik de zaadjes nog niet warm genoeg denk ik, dan moet ik iets anders verzinnen voor warmte.
Bij mij is de bedoeling dat ik dit jaar het volgende heb:
- 2 x cayenne (overwinteraars, ik hoop dat die al vroeg chilli's hebben)
- 2 x cayenne (5 zaden gebruikt en eigenlijk meer als test gestart, dat is dan wel te weinig, maar 200 zaden lijkt me ook overdreven wat er in het zakje zit. Ik kan dat half februari nog opnieuw doen)
- 2 x thaise peper (gisteren zes zaden gebruikt en er vandaag 10 bijgedaan ivm de reacties hier)
- 2 x puntpaprika (moet ik nog mee beginnen, hopelijk zijn die cayennes over twee weken klaar, dan hebben ze drie weken gehad en dan kunnen daar de puntpaprika zaadjes, half februari moeten die thaise ook zeker weg zijn dus dan kan ik de cayennes dan ook opnieuw doen als het moet).
Je moet vooropgesteld helemaal niets natuurlijk, bij bestelde of gekregen zaden kiep ik gewoon het hele zakje in de deno. Dat zijn er vaak tussen de 10-15.
Hoe meer je zaait hoe meer kans op plantjes, zo kun je het bekijken. Maar om 2 mooie planten te verkrijgen moeten 10-15 zaadjes toch wel ruim voldoende zijn.
Wat gebruik jij als papier, ik las professionele koffie filters, die witte.
Alhoewel ik geen idee heb waar ik die zou vinden.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Verwijderd
Ik gebruik gewoon normale koffiefilters, van die bruine. Komt allemaal niet zo heel precies. Koffiefilters blijven wat sterker wanneer ze nat zijn. Maar het kan ook gewoon tussen keukenrol.Bad Brains schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:08:
[...]
Wat gebruik jij als papier, ik las professionele koffie filters, die witte.
Alhoewel ik geen idee heb waar ik die zou vinden.
Oki, dan gebruik ik gewoon die N4 van de Appie, is het gebruikelijk om 4 lagen onder en boven te hebben?Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:12:
[...]
Ik gebruik gewoon normale koffiefilters, van die bruine. Komt allemaal niet zo heel precies. Koffiefilters blijven wat sterker wanneer ze nat zijn. Maar het kan ook gewoon tussen keukenrol.
Ik ga voor het eerst zaden ontkiemen nadat we vorig jaar de tuin hebben gedaan.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Verwijderd
Ik pak altijd gewoon 1 filter, vouw die dubbel en leg ze daar tussen. Dan kun je nog goed zien wat er gebeurd wanneer je de zakjes voor een lichtbron houdt.Bad Brains schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:14:
[...]
Oki, dan gebruik ik gewoon die N4 van de Appie, is het gebruikelijk om 4 lagen onder en boven te hebben?
Ik ga voor het eerst zaden ontkiemen nadat we vorig jaar de tuin hebben gedaan.
Zaden willen graag kiemen, zo zijn ze ontworpen door moeder natuur. Zolang je ze een klein beetje geeft wat ze nodig hebben doen ze dat wel. Daarmee komt het niet zo heel nauwkeurig.
Ietwat stabiele warmte en vocht, meer hebben ze niet nodig.
Same here, ik knal gewoon alles in deze potjes en ik ga straks al een selectie overzetten naar P6's.barrymossel schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:41:
Dat deno heb ik nou nooit begrepen. Al mijn zaden stop ik gewoon in een plastic bekertje met normale potgrond. Vrijwel alles komt op.
:strip_exif()/f/image/2LRUQTQDd7hYPydmqZokIUdl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9omuYDhVuce2xwz1p0CDfsXB.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste jaar was ik erg laat en had alleen maar groene ienieminie paprikaatjes.
Tweede jaar was ik iets eerder en hadden we zowaar redelijke middelmaat rode paprika's
Nu zijn we een week geleden begonnen met zaaien.
Niet te moeilijk gewoon een eierdoosje met wat potgrond stukje plastic eronder vanwege het vocht en klaar is klara.
Staan gewoon in de vensterbank op het zuiden en er zit geen verwarming onder.
Krijgen elke dag wat water en één keer in de 4 dagen krijgen ze water uit een kan met bananenschil. Daar schijnt dan iets in te zitten wat paprika en peper plantjes lekker vinden.
:strip_exif()/f/image/N0LNAsOBUSKXuwKFxTZjZjPn.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Deno was vorig jaar geen groot succes, maar ik wil het toch nog een keer proberen.
Zes smaken pepers staan nu in hun zakjes op de router:
Coyote Zan White*
Jalapeno Compadre*
Habanero Burning Bush*
Aji Pineapple*
Serrano Purple
Thai Hot Red
Allemaal zaden van Anchillique. De vier met een * zowel de gekochte zaden als zelf verzamelde zaden uit planten die vorig jaar opkwamen. De andere twee had ik helaas geen enkele plant van. Van de andere vier had ik één goede plant per smaak, behalve de Jalapeno, die kwamen allemaal uit.
De Habanero Burning Bush van vorige jaar had ik gekortwiekt voor overwintering en die begint nu langzaam nieuwe blaadjes te vormen. Dat is boven verwachting.
Verwijderd
Kan ook gewoon, heel die deno methode is eigenlijk ook totaal overbodig.barrymossel schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:41:
Dat deno heb ik nou nooit begrepen. Al mijn zaden stop ik gewoon in een plastic bekertje met normale potgrond. Vrijwel alles komt op.
Ik doe het alleen zodat ik af en toe kan spieken, de zaden makkelijk kan voorzien van wat warmte (vooral superhots houden daar wel van) en zodat ik geen potjes grond overhoud waarin niets opkomt (als je bijvoorbeeld een gekocht soortje hebt waarvan de zaden slecht zijn).
Maar nodig is het zeker niet.
Die paprika's van @Ronald.42 gaan wel snel na een week. Wij hebben plastic eierdozen, die zijn eigenlijk ook perfect (kun je dicht doen en dan is het een soort mini-kas want het laat ook licht door, misschien kan ik dat in maart, april gebruiken als het wat warmer is). Dat met die bananenschillen deed mijn vrouw vorig jaar ook.
[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 16-01-2022 17:43 ]
/▌
Het zal een dag of 10 zijn denk ik.Marzman schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:40:
Ik heb vorig jaar ook direct in aarde gedaan, dit jaar op keukenpapier, ook omdat ik het dan sneller kan zien en omdat ik het dan op de router kan zetten.
Die paprika's van @Ronald.42 gaan wel snel na een week. Wij hebben plastic eierdozen, die zijn eigenlijk ook perfect (kun je dicht doen en dan is het een soort mini-kas want het laat ook licht door, misschien kan ik dat in maart, april gebruiken als het wat warmer is). Dat met die bananenschillen deed mijn vrouw vorig jaar ook.
Het is hier altijd 22+ in huis dus we leven al in een broeikas het is nu zelfs 24,5 was wat enthousiast met de houtkachel vandaag
Dat bananen water heb ik vorig jaar voor het eerst gedaan en het lijkt een positief effect te hebben.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Verwijderd
Haha heerlijk, gewoon zelf leven in de perfecte temperatuur voor de zaailingen.Ronald.42 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:46:
[...]
Het zal een dag of 10 zijn denk ik.
Het is hier altijd 22+ in huis dus we leven al in een broeikas het is nu zelfs 24,5 was wat enthousiast met de houtkachel vandaag![]()
Dat bananen water heb ik vorig jaar voor het eerst gedaan en het lijkt een positief effect te hebben.
Verder lijkt ook dit jaar het topic weer voornamelijk over pepers te gaan, tenminste nu dan omdat je nu moet beginnen met opkweken. Maar wat gaan jullie met kruiden en de moestuin in het algemeen doen?
En mijn vrouw zal wel weer kruiden gaan stekken. Oja en boontjes.
[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 16-01-2022 18:38 ]
/▌
Verwijderd
Ik heb sowieso weer frambozen en aardbeien, beide in pot in de achtertuin.bvk schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:27:
Ik had van die Mme Jeanette peper die ik gebruikt heb om zaadjes uit te halen piccalilly gemaakt en die is flink pittig..... Beloofd wat voor de planten![]()
Verder lijkt ook dit jaar het topic weer voornamelijk over pepers te gaan, tenminste nu dan omdat je nu moet beginnen met opkweken. Maar wat gaan jullie met kruiden en de moestuin in het algemeen doen?
Dit jaar wil ik ook 2 soorten komkommers proberen, kijken hoe dat gaat. Was bij mijn schoonzusje afgelopen seizoen wel een succes. Wellicht 1 a 2 in de achtertuin en een paar op de moestuin van moeders.
Tomatenplantje komt er ook weer, toch altijd lekker. Verder basilicum, bieslook, munt...
Beetje het standaard spul dus, weinig spannends eigenlijks
Courgette 'One Ball' F1
Courgette 'Sunbeam' F1
Komkommer 'Lange Chinese Slangen
Heb nog wat Paprikas die kunnen wellicht ook in de moestuin (bakken)
Bad Brains in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"
Voor in de potten.
Peper Infinity Yellow'
Bosuien Noordhollandse Bloedrode
Allium ampeloprasum (Sier ui met mooie bollen/bloemen)
Wil ook Sla aan de muur gaan kweken in PVC pijp, moet ik me nog even over inlezen.
Elke week een nieuw vers kroppie sla lijkt me wel wat.
[ Voor 8% gewijzigd door Bad Brains op 16-01-2022 19:44 ]
Hier 2 verschillende soorten paprika's, +-6 verschillende pepers, tomaten, aardbeien, munt en basilicum. Daarnaast vast in de achtertuin staan: frambozen, kruisbes en bosbes. En misschien komt de druif dit jaar wederom op, die probeer ik al een paar jaar definitief weg te krijgenbvk schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:27:
Even gegoogled, ziet er wel grappig uit (in de winter waarschijnlijk niet). Ook handig voor aardbeien en het neemt weinig plaats in. Heb je ook minder last van slakken bij sla en vogels bij aarbeien denk ik.Bad Brains schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:41:
Wil ook Sla aan de muur gaan kweken in PVC pijp, moet ik me nog even over inlezen.
Elke week een nieuw vers kroppie sla lijkt me wel wat.
/▌
Verder ga ik me nog 2-4 weekjes inhouden. Dit ga ik proberen tenminste ....
Vorig jaar was ik echt te vroeg begonnen en stond alles met 2 graden buiten omdat het te groot voor binnen was.
Afgelopen september mijn kas gebouwd in de tuin, dus die moet wel vol komen dit jaar
Ik ga 6 verschillende pepers doen, Snackkomkommer, snackpaprika, cherry tomaat, een enkele exotische tomaat en wortel.
Ik ben vorig jaar te laat begonnen.
Mijn druif staat op een verkeerde plek denk ik (tegen een muur op het zuiden, dus in de schaduw van die muur tot laat in de middag). Het lijkt me ook wel tof om wijn te maken, maar ik zag dat je een kg druiven per fles nodig hebt dus als ik dat zou willen doen is dat niet met mijn eigen druivenTaro schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:47:
[...]
Hier 2 verschillende soorten paprika's, +-6 verschillende pepers, tomaten, aardbeien, munt en basilicum. Daarnaast vast in de achtertuin staan: frambozen, kruisbes en bosbes. En misschien komt de druif dit jaar wederom op, die probeer ik al een paar jaar definitief weg te krijgen
[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 17-01-2022 09:40 ]
/▌
Ik begin altijd binnen inderdaad, maar de nacht temperatuur zal nog steeds beslissen wanneer iets naar buiten kan, enkel glas in kas zal de nacht temperatuur niet tegenhouden.Marzman schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:39:
Met je kas kun je toch ook wat eerder beginnen?
Dat is mijn aanname tenminste, iemand met een kas die dit kan bevestiging of tegenspreken ?
Ik zet het in mijn veranda, de nachttemperatuur is in de winter ongeveer 10 graden warmer dan de buitentemperatuur). Het is wel dubbel glas, maar zelfbouw van de vorige eigenaar (dus niet perfect). Ik denk dat je de temperatuur toch al bijhoudt?Rudoo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:46:
[...]
Ik begin altijd binnen inderdaad, maar de nacht temperatuur zal nog steeds beslissen wanneer iets naar buiten kan, enkel glas in kas zal de nacht temperatuur niet tegenhouden.
Dat is mijn aanname tenminste, iemand met een kas die dit kan bevestiging of tegenspreken ?
/▌