• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:39

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

bvk schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:44:
Mooie Reapers heren! Maar wat zegt die sting nou precies, zijn die heter of zo?

En het rijpen is bij jullie zo te zien een stuk sneller gegaan dan bij mijn gewone Spaanse pepers.

[Afbeelding]

Een paar dagen nog denk ik, idem voor de paprika.
Imho wil het niks zeggen. De link naar de stinger doet vooral denken aan scorpion peppers. Het is één van die uiterlijke eigenschappen die "een rode vlag" doen afgaan. Een punt, blaren en knalrood. In het algemeen aanvaard als de meest gevaarlijk uitziende peper.
Ik benadruk, uitziende peper.
Ik heb zelf ook een zwak voor, voor stingers. Bruine pepers heb ik dan weer niks voor. Zuiver persoonlijk natuurlijk.

• dejeroen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:09
Dit jaar verloopt bij mij de oogst anders als andere jaren, vorig jaar had ik een tiental pepers, dit jaar zitten er maar een paar aan.
Dit zijn de gele pepers die in een gemengd pakje van de supermarkt zaten.

De paprika's gaan wat mij betreft gewoon slecht, 1 plant is onbeschadigd van ongedierte en levert 1 paprika op, de rest heeft allemaal gaatjes in de paprika zitten.
Weet iemand toevallig wat dit is, ik heb gelezen dat de afrikaanse fruitmot gaatjes in paprika's maakt, maar deze komt vooral voor in kassen, het lijkt mij toch niet dat deze voor komt op 2 hoog midden in de stad?
https://www.plantenplagen...agen/afrikaanse-fruitmot/

• Joindry

Joindry

dejeroen schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:56:
Dit jaar verloopt bij mij de oogst anders als andere jaren, vorig jaar had ik een tiental pepers, dit jaar zitten er maar een paar aan.

[Afbeelding]

De paprika's gaan wat mij betreft gewoon slecht, 1 plant is onbeschadigd van ongedierte en levert 1 paprika op, de rest heeft allemaal gaatjes in de paprika zitten.
Weet iemand toevallig wat dit is, ik heb gelezen dat de afrikaanse fruitmot gaatjes in paprika's maakt, maar deze komt vooral voor in kassen, het lijkt mij toch niet dat deze voor komt op 2 hoog midden in de stad?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je gaat het wel wat ver zoeken denk ik hoor. Er zijn ook gewoon slakken en ik denk zelfs gewone motten die eens gaan proeven. Ik had vorig jaar enkele slakken die dol waren op mijn jalapeno.
Mijn ghost scorpions vonden ze minder aan. Die hadden maar enkele gaatjes.
Ik plukte gewoon de beschadigde en gooide ze weg.

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:46

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Joindry schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:08:
[...]

Je gaat het wel wat ver zoeken denk ik hoor. Er zijn ook gewoon slakken en ik denk zelfs gewone motten die eens gaan proeven. Ik had vorig jaar enkele slakken die dol waren op mijn jalapeno.
Mijn ghost scorpions vonden ze minder aan. Die hadden maar enkele gaatjes.
Ik plukte gewoon de beschadigde en gooide ze weg.
Heb je die slakken ook daadwerkelijk op je pepers gezien? Wat ik lees is dat ze voornamelijk bladeren eten en niet de vruchten zelf denk ik, ook zijn dit wel hele mooie ronde gaatjes.

Misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar ik heb eerder de indruk dat dit door een insect gedaan wordt wat in de paprika of peper een een mooi hol huisje ziet? Rupsen zijn ook nog een mogelijkheid natuurlijk, die boren ook gaten.

Hoe dan ook is het vervelend dat er beestjes zijn die denken dat we voor hun aan het kweken zijn.... :-(

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• Joindry

Joindry

bvk schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:55:
[...]

Heb je die slakken ook daadwerkelijk op je pepers gezien?
100% zeker. Ik heb naaktslakken aan het werk gezien op de takken. En op een afgebroken tak de huisjesslakken de jalapeno zien opeten.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Of misschien pissebedden, die eten in bladeren toch ook van die ronde gaten?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Jaapio
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:59

Jaapio

Endless stupidity

Volgens mij is bovenstaande gewoon het werk van slakken. Die verstoppen zich erg goed overdag, maar snachts zijn ze erg actief en een dozijn slakken is genoeg om heel wat schade te veroorzaken.

Ook leuk dat ze uit een vrucht een hapje nemen en doorgaan naar de volgende. Ze willen ook de steeltjes van de pepers en paprika's wel eens kaalvreten.

Rupsen zou kunnen maar die eten vaak juist wel het blad.

Ik zou de onderkant van het blad controleren op rupsen (als ze goed eten worden ze vanzelf groot en dik, en spot je ze zomaar) en de onderkant van de potten (of andere vochtige, donkere plekjes in de buurt van je planten) op slakken.

Niet janken maar hodlen. Dit als financieel advies gevolgd? Sukkel. Klaag me maar aan bitch, doe het.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jaapio schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:31:
Volgens mij is bovenstaande gewoon het werk van slakken. Die verstoppen zich erg goed overdag, maar snachts zijn ze erg actief en een dozijn slakken is genoeg om heel wat schade te veroorzaken.

Ook leuk dat ze uit een vrucht een hapje nemen en doorgaan naar de volgende. Ze willen ook de steeltjes van de pepers en paprika's wel eens kaalvreten.

Rupsen zou kunnen maar die eten vaak juist wel het blad.

Ik zou de onderkant van het blad controleren op rupsen (als ze goed eten worden ze vanzelf groot en dik, en spot je ze zomaar) en de onderkant van de potten (of andere vochtige, donkere plekjes in de buurt van je planten) op slakken.
De slakken zijn ook gigantisch, vroeger heb ik nooit zulke grote slakken gezien. Deze stond voor de voordeur (ik ging er bijna op staan :/ ) Als zo'n beest in mijn moestuintje zit is daar niks meer van over.

[Voor 6% gewijzigd door Marzman op 09-09-2021 09:36]

/▌

• banaliteit
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 00:04
Hebben jullie wel eens oranje naaktslakken gezien?

• Twam
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:38
banaliteit schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:57:
Nou, grappig dat je dat zegt, toevallig in Frankrijk vorige maand! Echt feloranje inderdaad. En ook vrij forse exemplaren, sommige wel 15 cm lang ofzo.

• Tonkey
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:49
banaliteit schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:57:
Dit jaar al best veel. Onder de hout voorraad vooral. En van behoorlijk formaat..

• Daeron
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:34
dejeroen schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:56:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jij hebt tenminste nog rode paprika's, en een beetje formaat. Bij mij is alles mini, groen, en sommigen zijn met tak en al aan het afsterven... :/

Het enige wat het dit jaar een beetje heeft gedaan hier is de tomaat, maar ook daarvan vond ik het formaat een beetje tegenvallen.

De aardbei heeft ook een tegenvallende oogst gehad dit jaar, ik had gehoopt op nog een 2de groeispurt ergens, maar ik had beter gewoon een bakje aardbeien kunnen kopen voor hetzelfde geld. -O-

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Daeron Mijn vrouw bracht net een grote zak paprika's mee. 1 Euro. En een zak met 5 courgettes, ook 1 euro. Ik zei ook, voor het geld hoeven we het niet te doen die moestuin het kost meer aan water voor een schralere oogst :p

/▌

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

Zo. Vandaag vrij, dus maar eens geoogst en meteen alles omgezet tot sambal (met dank aan het recept van @Ngangatar, echt heerlijk!) en Jalapeños op zoetzuur.

We kunnen er weer even tegen >:)

Vanavond de Reapers nog even ontzaden en de vriezer in.

Al met al toch wel weer leuk, een boel werk, maar zo lekker vind je ze niet snel in de winkel :*)

Niet janken maar hodlen. Dit als financieel advies gevolgd? Sukkel. Klaag me maar aan bitch, doe het.

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Marzman schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:33:
Wanneer beginnen jullie met zaaien van pepers?
Ik ben vorig jaar half november al begonnen, ik kon niet meer wachten ;) Ze werden wel wat groot voor de tent, maar dit jaar doe ik dat denk ik opnieuw, omdat ik volgend jaar wel een mooie opbrengst wil hebben tijdens een slechte zomer. Heb ook gaandeweg een foutje gemaakt door in de eerste maanden veel te veel mest aan de potgrond toe te voegen, waardoor ze het tussen de 3-5e maand vrij moeilijk hadden om te overleven.

Maar ben nu alweer zaden aan het bestellen, dus over 2-3 maanden begin ik alweer. Maar wel met een kleinere selectie en kleiner aantal en direct in wat grotere potten om de tijdsinvestering verder terug te dringen. Zo leer je ieder jaar weer wat bij.
bvk schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:55:
[...]

Heb je die slakken ook daadwerkelijk op je pepers gezien? Wat ik lees is dat ze voornamelijk bladeren eten en niet de vruchten zelf denk ik, ook zijn dit wel hele mooie ronde gaatjes.
Slakken eten doorgaans de bladeren en steeltjes, in sommige gevallen ook de pepers zelf.

Ik heb nog wat kilo's slakkengif staan, als de planten volgend jaar naar buiten gaan strooi ik dat er direct rijkelijk omheen, ze hebben hier aan het begin van het seizoen echt enorme schade aangericht. Volgens mij nog nooit zoveel naaktslakken gezien als dit jaar, wat een plaag.

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance | 6340 Wp zonnepanelen

• Kraz
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:59

Kraz

Saving the world

Jaapio schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:51:
Zo. Vandaag vrij, dus maar eens geoogst en meteen alles omgezet tot sambal (met dank aan het recept van @Ngangatar, echt heerlijk!) en Jalapeños op zoetzuur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We kunnen er weer even tegen >:)

Vanavond de Reapers nog even ontzaden en de vriezer in.

Al met al toch wel weer leuk, een boel werk, maar zo lekker vind je ze niet snel in de winkel :*)
Heb je ook een recept voor je "hot sauce"? :9

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

Kraz schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:25:
[...]

Heb je ook een recept voor je "hot sauce"? :9
Jazeker, deze heb ik gemaakt.

Nog wel zout naar smaak toevoegen, dat was hij vergeten te vermelden.

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20-09 09:52
Wij hadden dit jaar vanuit de moestuintjes een zonnebloem.

Nu wil ik de zaden eruit halen zodat we volgend jaar zaden hebben om opnieuw te zaaien.

Nu las ik dat ik de zonnebloem het beste af kan snijden en in een geventileerde ruimte kan drogen zodat ik de zaden eruit kan halen.

Echter mijn bloem is nog redelijk groen.

Kan ik beter nog even wachten of zal ik hem er nu al af kunnen halen?

2250 WP Zuid PVoutput

• Bad Brains
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:15
Ik heb mijn oude houten 3x1m (en aant verrotten) groentebak vervangen, veel aan de tuin gedaan dus niets erin gedaan dit jaar.

Nu heb ik, en deze zijn net klaar, twee grote 2x1m bakken gemaakt en daar zou ik eigenlijk wel wat in willen laten groeien.
Nu dachten we spinazie en kool uien en knoflook, moet zoiets nog onder een "tent"?
Sommige zijn zaden en sommige zijn plantjes. Alles moet nog binnen komen morgen dus ik weet niet wat en hoe (mijn vriendin heeft besteld)

tl;dr
Heb ik een tent nodig als ik nu nog dingen wil planten.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

Bad Brains schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:03:
Ik heb mijn oude houten 3x1m (en aant verrotten) groentebak vervangen, veel aan de tuin gedaan dus niets erin gedaan dit jaar.

Nu heb ik, en deze zijn net klaar, twee grote 2x1m bakken gemaakt en daar zou ik eigenlijk wel wat in willen laten groeien.
Nu dachten we spinazie en kool uien en knoflook, moet zoiets nog onder een "tent"?
Sommige zijn zaden en sommige zijn plantjes. Alles moet nog binnen komen morgen dus ik weet niet wat en hoe (mijn vriendin heeft besteld)

tl;dr

[Afbeelding]
Knoflook wordt meestal in oktober gezaaid, daar moet blijkbaar een winter overheen. Dus dat kan nog perfect! De rest zou ik zo niet weten...

Maar volgens mij wel aan de late kant om nog te zaaien. De meeste gewassen moet toch wel in het voorjaar de grond in.

• Bad Brains
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:15
Jaapio schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:29:
[...]

Knoflook wordt meestal in oktober gezaaid, daar moet blijkbaar een winter overheen. Dus dat kan nog perfect! De rest zou ik zo niet weten...

Maar volgens mij wel aan de late kant om nog te zaaien. De meeste gewassen moet toch wel in het voorjaar de grond in.
Spinazie is echt een wintergroente volgens mij, deze komen helaas niet in "plantjes" vorm.
Sla zou ook nog goed te doen moeten zijn.

Blijft nog de vraag of ik plastic nodig heb straks.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

Bad Brains schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:33:
[...]

Spinazie is echt een wintergroente volgens mij, deze komen helaas niet in "plantjes" vorm.
Sla zou ook nog goed te doen moeten zijn.

Blijft nog de vraag of ik plastic nodig heb straks.
Met een kasje haal je wel meer uit het najaar (hogere temp op zonnige dagen). Of het echt nodig is met groentes die ons klimaat goed verdragen is een 2e...

Om te zaaien wellicht, maar dit zou je ook op de vensterbank kunnen doen.

• Killjoy
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:24

Killjoy

Klingon lawn products

Bad Brains schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:03:

tl;dr

[Afbeelding]
Je kunt nog wel wat hoor. Boerenkool, tuinbonen, broccoli, knoflook. Met een tentje en wat geluk met het weer zouden sperziebonen ook nog moeten lukken. Wel eerst binnen kiemen. Anders duurt het te lang.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• banaliteit
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 00:04
Wij hebben een privacy scherm vlakbij onze moestuin die onze tuin scheidt met de buren. Het scherm is gericht op het oosten en deelt een baksteen muur op het zuiden.

We zouden hier graag een eetbare snelgroeiende klimplant willen neerzetten die de winter niet overleefd. We willen ook niet dat de klimplant gaat woekeren over de grond.

We zaten te denken aan doperwten. Hebben jullie wellicht nog ideeën?

• Killjoy
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:24

Killjoy

Klingon lawn products

banaliteit schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 07:45:
Wij hebben een privacy scherm vlakbij onze moestuin die onze tuin scheidt met de buren. Het scherm is gericht op het oosten en deelt een baksteen muur op het zuiden.

We zouden hier graag een eetbare snelgroeiende klimplant willen neerzetten die de winter niet overleefd. We willen ook niet dat de klimplant gaat woekeren over de grond.

Doperwten zijn in het voorjaar een goed idee. Die kun je daarna vervangen door klimbonen. Zowel doperwten en klimbonen moet je wel iets geven om tegenaan te klimmen. Een rek of (bamboe)stokken. Klimbonen kunnen makkelijk 2-3 meter worden. Doperwten, afhankelijk van de soort, tussen de halve meter en twee meter. Let er wel op dat je niet ieder jaar hetzelfde kunt planten. Je moet vruchtwisseling toepassen.

Wat je ook zou kunnen doen is er een braam neerzetten. Wel winterhard, maar je verwijdert jaarlijks toch de oude takken. Tamme bramen woekeren niet.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• bvk

bvk

Topicstarter
Blijkbaar heb ik een zaadje van een oranje paprika in de grond gestopt, want rood worden doen ze niet:

Dan maar gaan oogsten voor ze gaan rotten of vanzelf van de plant vallen, oranje paprika is ook best lekker natuurlijk ;)

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:14
banaliteit schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 07:45:

Snijbonen/runner beans "painted lady", die bloeien mooi, rood met witte bloemen, heel decoratief. De bonen zijn trouwens ook lekker, vooral jong plukken.

• bolleh
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:39

Iemand enig idee wat de oorzaak is van deze gaten in mijn sla? Ben pas sinds half augustus bezig. Van de 6 soorten sla (want tja wat anders te zaaien zo laat in het jaar) zijn er twee waarbij ik dit soort gaatjes heb(rucola en Aziatische plaksla) en de andere vier niet(spinazie, veldsla, bindsla en wintersla). Ook de peultjes en sugarsnaps vertonen geen schade of iets.

Ik kijk elke dag wel even of ik iets van slakken zie of wat maar niet bij de moestuinbak(staat op 80cm hoogte). Wel aan de andere kant van de tuin af en toe een slak maar dat is 10-15 meter verderop.

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

bolleh schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand enig idee wat de oorzaak is van deze gaten in mijn sla? Ben pas sinds half augustus bezig. Van de 6 soorten sla (want tja wat anders te zaaien zo laat in het jaar) zijn er twee waarbij ik dit soort gaatjes heb(rucola en Aziatische plaksla) en de andere vier niet(spinazie, veldsla, bindsla en wintersla). Ook de peultjes en sugarsnaps vertonen geen schade of iets.

Ik kijk elke dag wel even of ik iets van slakken zie of wat maar niet bij de moestuinbak(staat op 80cm hoogte). Wel aan de andere kant van de tuin af en toe een slak maar dat is 10-15 meter verderop.
Rupsen of slakken.

Indien het rupsen zijn zitten deze 90% van de tijd onderop het blad.

Slakken zijn vooral snachts actief, die verstoppen zich overdag erg goed.

Je zou slakkenkorrels kunnen strooien of biervallen zetten. (Met Grolsch, elk ander bier zou zonde zijn >:) :+ )

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn peperplanten hangen weer vol pepertjes. Ik had verwacht dat het klaar was, maar ik kan er nog wel een derde keer pepertjes afhalen denk ik over een tijdje.

Mijn pompoenplant heb ik een paar dagen met melk en water bespoten op de bladeren, voglens internet helpt dit tegen meeldauw maar ik denk niet dat het veel geholpen heeft. De plant heeft zelf een nieuw plan bedacht wat zo te zien beter werkt (gewoon nieuwe bladeren aanmaken).

[Voor 28% gewijzigd door Marzman op 14-09-2021 09:33]

/▌

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:31:
Mijn peperplanten hangen weer vol pepertjes. Ik had verwacht dat het klaar was, maar ik kan er nog wel een derde keer pepertjes afhalen denk ik over een tijdje.
In welk stadium zijn de pepers, net begonnen met groeien, al volgroeid en rijpende? Van bloem tot rijpe peper duurt wel een paar maanden en het gaan nu wel kouder worden natuurlijk.

Ik twijfel zelf even wat te doen met mijn plant:

- Wachten tot alles rood is

- Alleen de rijpe nu oogsten en dan daarna steeds weer een rijpe knippen

- Alles knippen, want er zijn ook zat recepten waar groene pepers in gebruikt worden.

• metieske
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 22:36
Ik ben jaloers op al die rijpe pepers die ik hier voorbij zie komen.
Voor mij is het tot nu toe een beetje een ellendig jaar.
Ik heb een plant of 20 staan (jaja veel te veel dat weet ik :) ) deze hangen allemaal helemaal vol met enkel groene pepers.
Slechts 2 pepers zijn op dit moment rijp.
Ik hoop dus echt nog op een lange nazomer want enkel groene pepers zie ik ook niet helemaal zitten.

Bijgevoegd een aantal foto's van hoe het er vorige week bij stond.

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23:51
@bvk Optie B ;)
Ook de rijpe vruchten verbruiken energie van de plant. Haal je de rijpe vrucht weg, dan is er meer energie over voor de andere vruchten (en rijpen daardoor sneller)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• bvk

bvk

Topicstarter
D_Jeff schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:48:
@bvk Optie B ;)
Ook de rijpe vruchten verbruiken energie van de plant. Haal je de rijpe vrucht weg, dan is er meer energie over voor de andere vruchten (en rijpen daardoor sneller)
Ok, voor mij was het dus nog even een vraagstuk of als de vrucht rood is deze niet verder meer rijpt in de zin van meer "smaak" en capsaicine aanmaken.

Als een eenmaal rode vrucht daarna niet heter en smaakvoller wordt kan ik ze inderdaad dan net zo goed knippen.

• Biohazzard21
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:27
bvk schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:04:
[...]

Ok, voor mij was het dus nog even een vraagstuk of als de vrucht rood is deze niet verder meer rijpt in de zin van meer "smaak" en capsaicine aanmaken.

Als een eenmaal rode vrucht daarna niet heter en smaakvoller wordt kan ik ze inderdaad dan net zo goed knippen.
Als een vrucht net rood geworden is kan hij zeker nog wel langer af rijpen, voor zowel smaak als hitte. Echter in jouw geval wil je denk vooral zo veel mogelijk vruchten de kans geven om af te rijpen i.p.v. een paar echt lekker op smaak laten komen.

• bvk

bvk

Topicstarter
Biohazzard21 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:25:
[...]

Als een vrucht net rood geworden is kan hij zeker nog wel langer af rijpen, voor zowel smaak als hitte. Echter in jouw geval wil je denk vooral zo veel mogelijk vruchten de kans geven om af te rijpen i.p.v. een paar echt lekker op smaak laten komen.
Helder, morgen toch maar wat gaan oogsten dan. Al verwacht ik dat de nu nog groene pepers toch ook nog wel rijp gaan worden met een weekje of zo.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvk schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:20:
[...]

In welk stadium zijn de pepers, net begonnen met groeien, al volgroeid en rijpende? Van bloem tot rijpe peper duurt wel een paar maanden en het gaan nu wel kouder worden natuurlijk.

Ik twijfel zelf even wat te doen met mijn plant:

[Afbeelding]

- Wachten tot alles rood is

- Alleen de rijpe nu oogsten en dan daarna steeds weer een rijpe knippen

- Alles knippen, want er zijn ook zat recepten waar groene pepers in gebruikt worden.
Bij mij staan de planten in de veranda. Daar blijft het nog wel even warm en gaat het denk ik ook sneller. Het is een paar weken en er hangen diverse grote groene pepers in.

Jij kan je plant ook altijd nog binnen zetten waarschijnlijk? Voor een raam waar veel zon op staat?

/▌

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op woensdag 15 september 2021 @ 00:00:
[...]

Bij mij staan de planten in de veranda. Daar blijft het nog wel even warm en gaat het denk ik ook sneller. Het is een paar weken en er hangen diverse grote groene pepers in.
Ok, succes dan maar! Een derde keer kunnen oogsten is altijd leuk natuurlijk (y)
Jij kan je plant ook altijd nog binnen zetten waarschijnlijk? Voor een raam waar veel zon op staat?
Ik maak me verder geen zorgen hoor, ik verwacht dat elke peper aan mijn plant nog prima rijp gaat worden. Ik had alleen wat twijfel over het moment van oogsten.

De plant staat in een 20 L pot, die past niet echt voor het raam en/of op de vensterbank. En daarnaast bevinden zich in die 20 liter aarde waarschijnlijk wel bepaalde levensvormen die ik liever niet in huis haal... ;)

• Jurgen1989
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:17
Even een kleine moestuin update.

De tomatenplant hangt nog helemaal vol met tomaten, zijn allemaal nog wel groen. Ben benieuwd of dat nog wat wordt, zit ook veel bruine schimmel op de ene plant.

De pepers zijn aan hun derde lading bezig. Die blijven maar gaan. Ene plant ziet er wel slecht uit maar blijft wel pepers afleveren. Heb echt een flinke lading geoogst al dit jaar.
Pagina: 1 ... 33 34 35 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee