Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 16:34
Marzman schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:04:
@barrymossel Ook de grond, die laat ik er gewoon inzitten. Ik koop wel twee grote bloempotten :)
Zou ik ook doen:
Hoe komt phytophtora in mijn gewas terecht?
Phytophthora kan op verschillende manieren in uw gewas terechtkomen. Phytophthora overwintert in wortels en besmette knollen in de bodem in verschillende stadia. In de vorm van oösporen (geslachtelijke overwinteringssporen), sporangia (speciale structuren die rechtstreeks kunnen ontkiemen of zwemsporen produceren), chlamydosporen (dikwandige myceliumcellen die bestand zijn tegen uitdroging) of mycelium. Via de zwemsporen kan de infectie zich uitbreiden tussen planten: vanaf de wortel naar de plantvoet. Oösporen (de overlevingssporen) kunnen tot wel drie jaar in kleigrond en vier jaar in zandgrond overleven. Phytophthora verspreidt zich via regen en wind, zodat de ziekteverwekker vanaf de geïnfecteerde planten weer in de bodem en plant terechtkomt. Verspreiding in de bodem gebeurt via water, waarin de zwemsporen zich gemakkelijk voortbewegen.
Bron: https://www.czav.nl/Actue...en-beheersen-en-voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-05 21:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

barrymossel schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:39:
Ergens vorige week gezaaid. Tomaatjes staan allemaal al fier boven de grond (veel te vroeg ben ik bang, maar die zaai ik nog wel opnieuw), maar de snackpaprika's laten nog even op zich wachten. Spannend!!! ;)
Tomaten gaan inderdaad wel flink vroeg zijn ja. Ik hoop dat die in een kas (serre) komen te staan?
Ik zaai die pas midden maart (om buiten te zetten). Dan nog was ik vorig jaar mijn eerste lichting kwijt aan nachtvorst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Joindry schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:14:
[...]

Tomaten gaan inderdaad wel flink vroeg zijn ja. Ik hoop dat die in een kas (serre) komen te staan?
Ik zaai die pas midden maart (om buiten te zetten). Dan nog was ik vorig jaar mijn eerste lichting kwijt aan nachtvorst.
Haha, nee buiten. Daarom zaai ik ze straks nog wel een keer. Kon nu gewoon niet wachten en was toch al bezig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-05 11:28

Superflip

*pwiet*

Hier gisteren ook mijn pepers gezaaid gisteren, ze staan lekker warm in de stookruimte (~25 graden). Ik ben benieuwd hoe snel ze gaan kiemen.

Geen idee waar ik ze allemaal ga zetten als ze uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

@Superflip Ga je ze allemaal houden? Ik zie mijn paprikazaadjes nu allemaal ontkiemen maar als ik er 8 heb (van de 16) gooit ik de rest weg denk ik.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

Marzman schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:31:
@Superflip Ga je ze allemaal houden? Ik zie mijn paprikazaadjes nu allemaal ontkiemen maar als ik er 8 heb (van de 16) gooit ik de rest weg denk ik.
Ik heb er 36 gezaaid (9 verschillende soorten) en ik zou ze graag allemaal houden ja. Ze zijn erg verschillend in gebruik en ik wil toch wel wat opbrengst zodat ik even toekom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als ik kijk wat mijn twee peperplanten opleverden vorig jaar (en mijn vrouw is Aziatisch en gebruikt ze vaak in gerechten) kwamen we daarmee al een heel eind :) Ik wil er dit jaar 6 (3 soorten), ik zit ook te denken als risicospreiding dat te verdubbelen en dan 6 binnen en 6 buiten te doen :)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:06
Ik heb van de week ook mijn pepers gezaaid. 6 verschillende soorten, 2 van iedere soort. Heb nog wat achter de hand voor als ze niet uitkomen.

Staan voor nu in de bijkeuken voor het raam. Vorig jaar op de 1e verdieping voor het raam gehad maar toen was het al wat warmer. Daar gaan ze volgende maand naartoe (als ze uitkomen).

Wil ook nog paprika en tomaten zaaien, maar dat doe ik later wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
HansAnders07 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:07:
Ik heb van de week ook mijn pepers gezaaid. 6 verschillende soorten, 2 van iedere soort. Heb nog wat achter de hand voor als ze niet uitkomen.

Staan voor nu in de bijkeuken voor het raam. Vorig jaar op de 1e verdieping voor het raam gehad maar toen was het al wat warmer. Daar gaan ze volgende maand naartoe (als ze uitkomen).

Wil ook nog paprika en tomaten zaaien, maar dat doe ik later wel.
Paprika zou ik nu wel mee beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:06
barrymossel schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:30:
[...]

Check, morgen even een paprika eten en wat zaadjes in de grond stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:39

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
HansAnders07 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:40:
[...]

Check, morgen even een paprika eten en wat zaadjes in de grond stoppen.
Is dat een gewone supermarkt paprika? Was bij mij vorig jaar niet echt een succes, ik heb uiteindelijk 4 volgroeide vruchten er af kunnen halen... De plant maakte wel bloemetjes aan, maar die vielen er allemaal af zonder vruchtvorming.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudoo
  • Laatst online: 23:05
barrymossel schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:30:
[...]
Heb hier zakje snackpaprika liggen, daar staat op zaaien onder glas feb-mei.
Ik wilde dus nog een weekje of 2 wachten met die zaaien, anders is het straks allemaal te groot voordat het goed naar buiten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rudoo schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 07:33:
[...]

Heb hier zakje snackpaprika liggen, daar staat op zaaien onder glas feb-mei.
Ik wilde dus nog een weekje of 2 wachten met die zaaien, anders is het straks allemaal te groot voordat het goed naar buiten kan.
Volgens mij halen ze het ook gemakkelijk in als je een maandje wacht want het is dan veel warmer (onder glas). Ik ben wel begonnen, maar dat is meer omdat ik al iets wilde doen, mijn plantjes zitten nu in een doos die voor de kachel staat waar een lamp in hangt maar heel hard groeien ze eigenlijk nog niet. Vorig jaar veel te laat begonnen in de veranda maar dat ging wel veel sneller (daar is het ook heel snel warm als de zon er op staat) :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Na twee dagen onder de lamp is een van de kiemblaadjes verschrompeld van het sterkste en grootste peperplantje. Zou het te veel licht zijn? (ongeveer 9000/10.000 lux ter hoogte van het plantje) :p

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 04-02-2022 09:24 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
Marzman schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:22:
Na twee dagen onder de lamp is een van de kiemblaadjes verschrompeld van het sterkste en grootste peperplantje. Zou het te veel licht zijn? (ongeveer 9000/10.000 lux ter hoogte van het plantje) :p
Als de blaadjes verschrompeld zijn is het overduidelijk te fel licht, ja ;-) Hoe ver af heb je die lampen hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Biohazzard21 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:08:
[...]

Als de blaadjes verschrompeld zijn is het overduidelijk te fel licht, ja ;-) Hoe ver af heb je die lampen hangen?
Toch 20 cm (ongeveer), ik dacht dat het wel genoeg was. Het is ook niet heet (er komt wel wat warmte af want ik zie dat de temperatuur in de doos met een graadje of iets meer stijgt als de lamp aan is).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Marzman schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:17:
[...]

Toch 20 cm (ongeveer), ik dacht dat het wel genoeg was. Het is ook niet heet (er komt wel wat warmte af want ik zie dat de temperatuur in de doos met een graadje of iets meer stijgt als de lamp aan is).
Die lamp is prima maar niet super krachtig, 20cm zou ruim voldoende afstand moeten zijn. Zaailingen kunnen qua licht heel wat hebben, ze ontkiemen in de natuur immers onder de zon en die is een stuk feller dan zo'n lamp.

Wat zoiets ook kan veroorzaken is een abrubte wijziging in luchtvochtigheid, had je de zaailingen hiervoor in een broedbakje (propagator)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:26:
[...]

Die lamp is prima maar niet super krachtig, 20cm zou ruim voldoende afstand moeten zijn. Zaailingen kunnen qua licht heel wat hebben, ze ontkiemen in de natuur immers onder de zon en die is een stuk feller dan zo'n lamp.

Wat zoiets ook kan veroorzaken is een abrubte wijziging in luchtvochtigheid, had je de zaailingen hiervoor in een broedbakje (propagator)?
Een soort van, in een bamibakje, maar inderdaad luchtvochtigheid 99 procent volgens de thermometer.

Misschien moet ik ze met de plantenspuit bespuiten op de bladeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 04-02-2022 12:34 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Marzman schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:28:
[...]

In een bamibakje, maar inderdaad luchtvochtigheid 99 procent volgens de thermometer.

Misschien moet ik ze met de plantenspuit bespuiten op de bladeren.
Dus van een omgeving met 99% luchtvochtigheid naar een droge kartonnen doos met open bovenkant plus ook nog eens een lamp, dat zou het wel verklaren in mijn optiek.

Persoonlijk zou ik ze niet teveel vertroetelen, dat veroorzaakt vaak alleen maar meer ellende. Gewoon verzorgen en geven wat ze nodig hebben, de sterkste planten redden het dan vermoedelijk wel.

Succes in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Anoniem: 1032405 Thanks, ik wacht het wel af :) Het andere kiemblaadje is vreemdgenoeg nog helemaal goed (niet geel of bruin, niks). Misschien heeft de plant het expres laten afsterven. Sowieso was het plan met die plantjes nog een keer opnieuw te beginnen volgende week of de week daarna.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:53
In principe sterven de Cotylen (kiemblaadjes) redelijk snel af als ze echt blad hebben gevormd, dit gaat wel meestal gepaard met dat ze de voedingstoffen uit de cotylen gebruiken om verder te groeien als er minder van aanwezig is.

Leuk om te zien dat er zo'n grote community is die zich bezig houd met peppers! :D

Ik werk zelf in de zaadveredeling's branche en wij zien bij de Annuum varianten vaak dat je na 5 a 6 dagen toch wel echt cotylen moet gaan zien, dan wel niet nog deels in het zaadje vast. We kiemen zelf de Annuum's in een simpel vleeswarenbakje met een vilt eronder die nat is gemaakt en ze staan in een speciale kiemkast die varieert tussen de 30 en de 20 graden per dagdeel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:11

Kraz

Saving the world

Aurum schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:56:
In principe sterven de Cotylen (kiemblaadjes) redelijk snel af als ze echt blad hebben gevormd, dit gaat wel meestal gepaard met dat ze de voedingstoffen uit de cotylen gebruiken om verder te groeien als er minder van aanwezig is.

Leuk om te zien dat er zo'n grote community is die zich bezig houd met peppers! :D

Ik werk zelf in de zaadveredeling's branche en wij zien bij de Annuum varianten vaak dat je na 5 a 6 dagen toch wel echt cotylen moet gaan zien, dan wel niet nog deels in het zaadje vast. We kiemen zelf de Annuum's in een simpel vleeswarenbakje met een vilt eronder die nat is gemaakt en ze staan in een speciale kiemkast die varieert tussen de 30 en de 20 graden per dagdeel :)
Die kiemkast is waar je je van de normale mens kunt afscheiden :P

Een dochterbedrijf van waar ik werk doet ook zaadveredeling. Ik hoop daar nog een keer langs te gaan om te zien hoe het er 'in het echt' aan toe gaat.
Misschien hebben ze tips om de ultieme peperplant te kweken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zit zelf te twijfelen over mijn Thaise pepers (Rawit). Die duren al drie weken op de router. Ik ga ze wat vaker voor de kachel zetten het zal niet warm genoeg zijn :)

[ Voor 93% gewijzigd door Marzman op 05-02-2022 18:47 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 08:28:
Ik zit zelf te twijfelen over mijn Thaise pepers (Rawit). Die duren al drie weken op de router. Ik ga ze wat vaker voor de kachel zetten het zal niet warm genoeg zijn :)
Waar komen de zaadjes vandaan?

Ik heb in 2020 jaar gewoon een Rawit overlangs opengesneden en zo in de potgrond gestopt. Dat was buiten op balkon in juni. Een weekje later kwamen ze op en het was niet eens zo warm toen als ik het me goed herinner.

Was een pepertje uit de vriezer, maar helaas veels te laat in de grond gestopt en nooit meer rijpe pepers kunnen oogsten...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@bvk van de toko en dan bij ons uit de vriezer. In juni is het wel warmer natuurlijk.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:20:
@bvk van de toko en dan bij ons uit de vriezer. In juni is het wel warmer natuurlijk.
Dan heb je misschien gewoon pech met deze peper. Kun je niet even bij de toko verse halen en dan opnieuw proberen? Want 3 weken lijkt me gewoon te lang, die hadden allang op moeten komen....

En dan wellicht mijn "methode" proberen: Een bak met een laag (1,5 cm) water vullen en daar een zelfde bak met grond in zetten. Zaadjes erin en dan op de radiator van de verwarming. Werkte voor mijn Adjuma en Madame Jeanette dus perfect:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rn_sMw4JRZPCpwyxFxm0ltl9uI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHZPlaH6QGB3NfiJo41OTp85.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen of overmorgen maar eens een selectie maken van een paar plantjes en overplaatsen naar een grotere pot.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zal eens kijken of ik nog bij een toko in de buurt kom. We moeten er een flink stuk voor rijden :)

Tot die tijd zet ik ze voor de kachel als die aan is en alleen snachts op de router. Bij de cayennes werkte dat, bij de paprika's heb ik dat niet meer gedaan en bleek de warmte van de router voldoende.

Jouw methode gaat wel goed ja :) De radiators zijn hier te weinig aan. Als er geen visite is gebruik ik meestal alleen de kachel.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudoo
Grappig om te zien dat iedereen zo zijn eigen methode heeft hoe te beginnen.

Ik heb ooit 1 seizoen alles in een grote propogator gedaan meteen in aarde, daarna nooit meer.
Die iele plantjes uit elkaar halen en verpotten vond ik echt helemaal niks, stonden daarna ook niet stevig.

Sinds dien eigenlijk altijd de zaadjes in stekpluggen totdat er worteltje naar buiten steekt. Zonder warmtemat.
Zodra worteltje eruit steekt zet ik ze in afzonderlijke potjes in de stekgrond.
Daar gebruik ik de 2 cups manier met van onder bij de wortels water + voeding geven. Daar blijven ze dan in tot ze vast naar buiten gaan.
Gebruik wel grote cups, geen gewoon plastic bekertje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

Hier op dag 5 komen de eerste pepers al mooi met hun kopje naar boven. Ik heb ze nog nooit zo snel weten kiemen. Duidelijk de perfecte plek gevonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 16:50
Rudoo schreef op zondag 6 februari 2022 @ 07:28:

Ik heb ooit 1 seizoen alles in een grote propogator gedaan meteen in aarde, daarna nooit meer.
Die iele plantjes uit elkaar halen en verpotten vond ik echt helemaal niks, stonden daarna ook niet stevig.

Sinds dien eigenlijk altijd de zaadjes in stekpluggen totdat er worteltje naar buiten steekt. Zonder warmtemat.
Daar gebruik ik de 2 cups manier met van onder bij de wortels water + voeding geven. Daar blijven ze dan in tot ze vast naar buiten gaan.
Ik ben het zelfde van plan. Vorig jaar vond ik het direct in aarde prima werken, maar die plugs zagen er heel makkelijk uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HBaFABp7UmvdtGoBXszXKtgm6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVy8OZocdcBdriwfeiem5VSm.jpg?f=fotoalbum_large

Ze lijken het overwegend goed te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Twee weken geleden paprika's gezaaid, helaas maar 1 vd 6 opgekomen. Een beetje aarde weggehaald en zaadje is niet eens gekiemd. Ga wel weer wat extra zaaien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:44

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Rudoo schreef op zondag 6 februari 2022 @ 07:28:

Even voor mijn idee, moet je de plantjes dan uit die stekplug halen of gewoon in zijn geheel in een potje doen met aarde? Ik heb hier nog nooit mee gewerkt om eerlijk te zijn. We hebben het dan over zoiets als dit: https://www.greensell.nl/...uks-per-tray/#description?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik gok het laatste, zoals bij turfbakjes (al kun je die ook uit elkaar trekken)

Bij mij komt ook weinig op trouwens. Twee van de vijf cayennes, en 2 van de 16 (of 8, ik heb maar de helft in de grond gestopt, maar dit komt nog wel goed denk ik en ik hoef maar een paar planten ook) paprika's en 0 van de 15 thaise pepers. Maar als de zon schijnt begint de temperatuur al op te lopen in de veranda dus ik hoop dat de plantjes snel in elk geval overdag daar kunnen staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 07-02-2022 12:50 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Afgelopen weekend naar Doddrecht gereden om bij Vreeker in te slaan. Alleen de aardappels zijn nog onderweg. Vanaf komend weekend beginnen we met zaaien en dan kan hopelijk begin maart het eerste spul naar buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
Kuusj schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:00:
[...]

Even voor mijn idee, moet je de plantjes dan uit die stekplug halen of gewoon in zijn geheel in een potje doen met aarde? Ik heb hier nog nooit mee gewerkt om eerlijk te zijn. We hebben het dan over zoiets als dit: https://www.greensell.nl/...uks-per-tray/#description?
Ik gebruik al paar jaar dit soort:
https://www.greensell.nl/...1mm-per-stuk/#description

Gaan gewoon in z'n geheel in de aarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Rudoo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:56:
[...]

Ik gebruik al paar jaar dit soort:
https://www.greensell.nl/...1mm-per-stuk/#description

Gaan gewoon in z'n geheel in de aarde
Heb eens 100 van die dingen besteld. Heb genoeg groentetuin (250m2 of zo) dus ze komen toch wel op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 10:43
Zijn er hier mensen die tomaten volledig buiten telen? Vorig jaar was echt drama, en ben nu aan t kijken naar phytopthora resistente varianten maar lees daar wisselende verhalen over. Iemand die een ras kan aanraden? (Tros of roma).

[ Voor 11% gewijzigd door MagniArtistique op 07-02-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MagniArtistique schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:57:
Zijn er hier mensen die tomaten volledig buiten telen? Vorig jaar was echt drama, en ben nu aan t kijken naar phytopthora resistente varianten maar lees daar wisselende verhalen over. Iemand die een ras kan aanraden? (Tros of roma).
Ik ga ze gewoon in een pot zetten dit jaar. Een plek in de zon, voldoende gaten er in dat het regenwater er niet te lang in blijft staan en dan zal het wel goedkomen denk ik.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 16:50
Kuusj schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:00:
[...]

Gaan gewoon in zijn geheel in de grotere media, of dat nu aarde, kokos of kleikorrels zijn. Overigens heb ik bewust gekozen niet voor steenwol te gaan, omdat dat nooit meer afbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Rmanen schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:37:
[...]

Gaan gewoon in zijn geheel in de grotere media, of dat nu aarde, kokos of kleikorrels zijn. Overigens heb ik bewust gekozen niet voor steenwol te gaan, omdat dat nooit meer afbreekt.
Ok bedankt, dan lijken die Jiffy plugs een goede keuze te zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Zo, net 4 zaailingen geselecteerd en in 4 liter potten gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gD6bL_f9V_5vT4dV2DdFBrv9P-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5duMGVPhULDOk4Cx9s87kCXu.jpg?f=fotoalbum_large

Hier mogen ze in blijven staan op de vensterbank tot medio Mei en ze naar buiten kunnen. Misschien krijgen ze alsnog te weinig licht en worden het van die slungels, maar ik wilde sowieso t.z.t. eens naar het toppen van de planten gaan kijken.

En dan zijn het ineens geen lange slungels meer ;)

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@bvk Ik top ieder jaar alle pepers, bevalt erg goed.

Hier staan ze er prima bij. Als de 2e set bladeren goed ontwikkeld is knip ik altijd de kiembladeren weg, dat kost toch onnodige energie. Wel interessant om het verschil in lengte per type te zien, ze hebben allemaal evenveel licht gehad, maar de puntpaprika's zijn een stuk hoger dan bijv. de Madame Jeanette's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75cQUICPMvsvz_a5WyJJ620uz1Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WtJN76V1tZUz78yxGzcIRqit.jpg?f=user_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

Taro schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:27:
@bvk Ik top ieder jaar alle pepers, bevalt erg goed.

Hier staan ze er prima bij. Als de 2e set bladeren goed ontwikkeld is knip ik altijd de kiembladeren weg, dat kost toch onnodige energie. Wel interessant om het verschil in lengte per type te zien, ze hebben allemaal evenveel licht gehad, maar de puntpaprika's zijn een stuk hoger dan bijv. de Madame Jeanette's.

[Afbeelding]
Heb je toevallig een goeie handleiding voor het toppen van pepers, ik wil dat dit jaar ook wel eens proberen en vergelijken of het iets uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Superflip Ik heb ooit geleerd: Als er een Y vormt en 8 nodes of meer zijn, vlak boven de 8e afknippen, met voldoende marge om daar uit de oksel nog een uitloper mogelijk te maken. Schuin afkippen, zodat evt. water/vocht eraf kan lopen.

Maar het zal allemaal geen exacte wetenschap zijn :)

[ Voor 30% gewijzigd door Taro op 07-02-2022 22:13 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Superflip schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:01:
[...]

Heb je toevallig een goeie handleiding voor het toppen van pepers, ik wil dat dit jaar ook wel eens proberen en vergelijken of het iets uitmaakt.
Ik heb eerder deze video gevonden, maar nog niet in praktijk durven brengen.

Daar wil ik dit jaar maar eens wel wat mee gaan doen dus, al pak ik voor de zekerheid maar 2 van de 4 planten zodat ik ook het verschil kan zien in ontwikkeling..

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
Ik heb tot nu toe eigenlijk altijd alles in potten gehad.
Ooit wel eens een komkommer in de volle grond gehad, maar verder altijd potten.
Nu ik een kas heb staan sinds vorig jaar, wil ik ook dingen in de volle grond gaan zetten.

Heeft er iemand nog tips m.b.t. plaatsing zaailingen en afstand tussen zaailingen op een ruimte efficiënte manier?
Ik wil voornamelijk wat snackpaprika's, Cherry tomaat en snackkomkommer (proberen die in de hoogte te laten groeien) in de volle grond gaan zetten.
Afstanden die op de zakjes zaad staan lijken me erg groot waardoor ik weinig kan plaatsen als ik me daar aan hou.

Iemand nog tips ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
[...]

Youtube staat er vol mee (in het Engels noemen ze het 'pruning'). Het is zoals Taro zegt ook geen exacte wetenschap, gewoon stukje afknippen :P Waar je wel rekening mee moet houden is dat de planten na verloop van tijd een stuk breder worden, dus houd wat ruimte over.

Update van mijn plantjes: De eerste echte blaadjes beginnen te groeien, het is bijna tijd om ze te verspenen en in individuele potjes te zetten. Ik wil ongeveer 10 planten overhouden, toch pijnlijk om al het andere te elimineren :P

Ik ben van het weekend bezig geweest met een wat grotere kast te maken, daarbij een aantal LED batten besteld die ik er in ga hangen. Als het allemaal staat zal ik een foto toevoegen.

[ Voor 41% gewijzigd door Biohazzard21 op 08-02-2022 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
[...]

Volgens mij knip ik gewoon het derde paar echte blaadjes eraf. Werkt tot nu toe prima.

Hier dus toch maar extra paprika's gezaaid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEW4BAHM4ZqXLsu9asIpE9sw5u4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5J2qME1LwGfkwwoDUaVVJUGq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDlWdlbRAasGDpunu3woNQcR_6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWhhr659XcZucZJRQxRzmys3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhQc_13y10oxbTbgK-Qwwk8AYVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2LBxqHM35Nkt9DLH4ruXknA3.jpg?f=fotoalbum_large

Vier afgedekt en vier niet. Gewoon een beetje proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

barrymossel schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:45:
[...]

Volgens mij knip ik gewoon het derde paar echte blaadjes eraf. Werkt tot nu toe prima.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo doe ik het ook, niet afgedekt en dan het doosje op de router zetten. Met uitzondering van de Thaise pepers ging dat goed. De paprika's gingen het beste.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:45:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kaaaaaaaaaak, wilde het papier nog wat vochtiger maken... onder de kraan. Dom plan. Niet afgedekte zaadje schoten alle kanten op. Dus van die is het russisch roulette welke soort het is... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik deed dat met een plantenspuit, je hebt maar weinig water nodig om een stukje papier nat te maken ;)

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-05 15:55
bvk schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:47:
[...]

Ik heb eerder deze video gevonden, maar nog niet in praktijk durven brengen.

[YouTube: Pruning Peppers 101]

Daar wil ik dit jaar maar eens wel wat mee gaan doen dus, al pak ik voor de zekerheid maar 2 van de 4 planten zodat ik ook het verschil kan zien in ontwikkeling..
Ik doe met je mee!
Ik heb dit wel een jaar gedaan.maar niet kunnen vergelijken. Nu heb ik 2 plantjes per soort, dus ga het bij 1 van de 2 doen om te zien wat het verschil gaat zijn >:)

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MagniArtistique
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aI-6mUYl3pCnZuPPVCNNDqdlpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIs2sAQNFqR8MMXDg6QXpuy5.jpg?f=fotoalbum_large

Ook hier maar eens begonnen. De paprikas, tomaten en pepers zijn gezaaid.

Hoe ik dat doe?

Dun laagje reguliere potgrond met voeding onderin, nat maken met warm water in de plantenspuit, daarop bio zaai en stek grond, vervolgens gaatjes prikken en zaden erin. Dichtgooien en plantenspuit. Daarna doorzichtige kap erop en op (vloerverwarming) voor het raam op het zuiden. Per jaar oud een zaadje extra (dus 2 per gat bij 2021).

Zodra de plantjes opkomen van onderen wateren en dan krijg je mooie lange wortelgestellen. Die voeding onderin is zodat ik ze gerust 6 weken kan laten staan voordat ik ze verspeen.

[ Voor 17% gewijzigd door MagniArtistique op 09-02-2022 22:19 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MagniArtistique schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:14:
[Afbeelding]
Dun laagje reguliere potgrond met voeding onderin, nat maken met warm water in de plantenspuit, daarop bio zaai en stek grond, vervolgens gaatjes prikken en zaden erin. Dichtgooien en plantenspuit. Daarna doorzichtige kap erop en op (vloerverwarming) voor het raam op het zuiden. Per jaar oud een zaadje extra (dus 2 per gat bij 2021).
Doe je dan de zaadjes bij elkaar in een gaatje of zo ver mogelijk uit elkaar?

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
Marzman schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:03:
[...]

Doe je dan de zaadjes bij elkaar in een gaatje of zo ver mogelijk uit elkaar?
Relatief dicht bij elkaar. Ik ga er vanuit dat er maar 1 wortel schiet. Doet de ander dat ook, dan knip ik m zodra ik dat zie boven de grond af.

• v1ncent19
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:33
Hoe en met wat voeden jullie je peperplanten? Wat is daarbij een goed NPK verhouding? Dit kan ik niet zo maar met google vinden. De meeste zeggen voeding met veel Kalium maar wat veel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

v1ncent19 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:58:
Hoe en met wat voeden jullie je peperplanten? Wat is daarbij een goed NPK verhouding? Dit kan ik niet zo maar met google vinden. De meeste zeggen voeding met veel Kalium maar wat veel?
Ik geef ze TA (voorheen GHE FloraSeries) TriPart. Afhankelijk van de fase kan je dit in verschillende verhoudingen, via een handig overzicht, mixen en toedienen. Ik heb 2 jaar geleden van elk van de 3 delen die je nodig hebt 5 liter ingeslagen en kan denk ik nog wel 2 jaar vooruit :)

Ik geef het overigens ook aan alle huisplanten, wel in een andere verhouding, maar ik krijg regelmatig complimenten dat die er zeer goed bij staan. Heb in de garage een regenton staan waarmee ik dit eens in de zoveel tijd via een pomp naar 3 jerrycans met kraantje overhevel. Daar mix ik dan de verschillende verhoudingen in die ik dan gericht per plant (peper in groeifase, peper in bloeifase, huisplant, etc.) kan geven zodat je niet dagelijks bezig bent met voeding te maken.

De hydroponics peper die ik heb staan gebruikt overigens weer een andere mixverhouding, omdat dat afwijkt tussen water en grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vn0OcxURFSl14SS9yCte0wOhYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mBzaElWnHUR5HqpfWWkM3KQd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Taro op 10-02-2022 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-05 21:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

v1ncent19 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:58:
Als kleine plant een algemene gebalanceerde NPK.
Van zodra de eerste bloem zichtbaar is, tomatenvoeding (hoge kalium)
Beide komen al jaren uit de action. Kost mij 3 euro per jaar. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biohazzard21
Bijvoeden doe ik pas na een week of 6-8. Ik gebruik altijd de tomatenvoeding van de Action.

Wat mij ook zeer goed bevalt is dit mengen met het regenwater uit de ton. Dat water bevat minder mineralen zoals kalk. Als je geen ton hebt zet je gewoon een emmer buiten :P

[ Voor 49% gewijzigd door Biohazzard21 op 10-02-2022 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
  • Laatst online: 31-05 00:26
Al 3 jaar lang teel ik elk jaar paprika's en pepers, zo'n 20 planten per jaar.
Dit jaar ben ik begonnen met zaaien op 22 en 23 januari, en momenteel is er nog geen enkel zaadje gekiemd.

- rode paprika zaadjes van vorig jaar
- rode paprika zaadjes van begin januari
- gele paprika zaadjes van dit jaar
- cayenne peper zaadjes van vorig jaar

Ik ben van andere jaren gewend dat de zaadjes wel binnen 1 a 2 weken boven de potgrond te zien zijn, maar dit jaar zie ik nog helemaal niets.

De zaadjes zitten per 15 in een 500 ml liter kwark bakje, 4 cm grond, dan de zaadjes, en daarbovenop 1 cm grond en afgedekt met een boterhamzakje waar duidelijk condens op zit.
twee bakjes staan op de grond op de vloerverwarming, en twee anderen staan erboven op de vensterbank voor een raam op het zuiden.

Heeft iemand tips hoe ik het kiemen kan verbeteren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

dejeroen schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:22:
Al 3 jaar lang teel ik elk jaar paprika's en pepers, zo'n 20 planten per jaar.
Dit jaar ben ik begonnen met zaaien op 22 en 23 januari, en momenteel is er nog geen enkel zaadje gekiemd.

- rode paprika zaadjes van vorig jaar
- rode paprika zaadjes van begin januari
- gele paprika zaadjes van dit jaar
- cayenne peper zaadjes van vorig jaar

Ik ben van andere jaren gewend dat de zaadjes wel binnen 1 a 2 weken boven de potgrond te zien zijn, maar dit jaar zie ik nog helemaal niets.

De zaadjes zitten per 15 in een 500 ml liter kwark bakje, 4 cm grond, dan de zaadjes, en daarbovenop 1 cm grond en afgedekt met een boterhamzakje waar duidelijk condens op zit.
twee bakjes staan op de grond op de vloerverwarming, en twee anderen staan erboven op de vensterbank voor een raam op het zuiden.

Heeft iemand tips hoe ik het kiemen kan verbeteren?
Ik denk nog een weekje geduld hebben?

Je hebt de kwark er wel uitgehaald eerst?

AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk dat ik dit weekend ook wat bij ga zaaien. Ik heb 3 paprika's momenteel, 1,5 cayenne en 0 thaise chilli's. De bedoeling was van ieder twee :p

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dejeroen
Ngangatar schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:39:
[...]

Ik denk nog een weekje geduld hebben?

Je hebt de kwark er wel uitgehaald eerst?
Natuurlijk heb ik de kwark er in laten zitten, die 5 cm potgrond heb ik er gewoon doorheen zitten roeren :+

Dan inderdaad nog een weekje extra geduld hebben, is wel moeilijk met al die andere reacties hier van mensen die de kiempjes al boven de grond hebben

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Tante Jeanette heeft hier zelfs een nakomeling gekregen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZUStP0YlO_rWaYpe2SR0TJGL_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbViF3vDTNUpftbpYLP0kqSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Leuk topic!

Ik had al een idee om dit jaar buiten oa wat rozemarijn te gaan 'kweken'. Binnen lukt me dat niet :-P.
Aangezien ik ook een liefde voor pepers heb lijkt me dat ook wel leuk voor erbij.

Hebben jullie tips (vooral voor de pepers) tips voor wat 'complete' setjes en vooral waar deze aan te schaffen?

Heeft ook een computer!

• barrymossel
Bertus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:59:
Leuk topic!

Ik had al een idee om dit jaar buiten oa wat rozemarijn te gaan 'kweken'. Binnen lukt me dat niet :-P.
Aangezien ik ook een liefde voor pepers heb lijkt me dat ook wel leuk voor erbij.

Hebben jullie tips (vooral voor de pepers) tips voor wat 'complete' setjes en vooral waar deze aan te schaffen?
Wat bedoel je met een compleet setje?

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
barrymossel schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:06:
[...]

Wat bedoel je met een compleet setje?
Excuus :-)

Zaad / Planten (voorkeur), bodem, grond, pot, alles om 'eenvoudig' mee te starten :-)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bertus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:12:
[...]

Zaad / Planten (voorkeur), bodem, grond, pot, alles om 'eenvoudig' mee te starten :-)
Mijn 'set' bestaat uit een bamibakje met keukenpapier en yoghurtbakjes (eerst de yoghurt er uithalen schijnt belangrijk te zijn ;) ) en mijn zaden komen van het tuincentrum en uit een chilli uit de vriezer (die laatste doen niet veel). En ik heb een tijdje terug een batten (lamp) besteld. Allemaal vrij simpel :)

Als je meer bijzondere zaden wilt dan kun je beter online bestellen (zou ik niet te lang meer mee wachten dan want je moet wel ongeveer nu starten :p )

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 10-02-2022 13:24 ]

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Bertus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:12:
[...]

Of er echt een kant en klare set bestaat... Vast wel natuurlijk, maar wat je nodig hebt voor een leuke productie:

Benodigdheden peperplanten zaaien:
  • Peperzaden
  • Standaard potgrond
  • Kleine potjes
  • Water
  • Propagator of plastic zakjes (om broeikas effect te creëren)
  • Vloeibare voeding met NPK waarde (voor als ze wat groter zijn)
  • Zonlicht
Wanneer ze verpot kunnen worden en naar buiten kunnen als het weer het toelaat:
  • Standaard potgrond
  • Grote potten (min. 10 liter)
  • Water
  • All-in-one mestkorrels met NPK waarde om door de grond te mengen
  • Vloeibare voeding met NPK waarde om eventueel bij te voeden
  • Zonlicht
Je kunt ze natuurlijk ook in de vaste grond van je tuin zetten. In dat geval kun je in maart/april een stuk vrij maken en alvast wat mestkorrels uitstrooien. Pepers houden van zon, zoek een plekje tuin waar de zon minimaal een uur of 6/7 op staat.

Ieder tuincentrum heeft de complete lijst om te starten in zijn assortiment, ook zaden. Maar meestal de standaard soorten.

Voor leuke pepersoorten, eerlijk geprijsd en snel binnen in Nederland:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dejeroen
Bertus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:59:
Leuk topic!

.......

Ik plaats hier even hoe ik het vorig jaar heb aangepakt, met spullen uit de supermarkt.

In grotere plastic bakjes, zoals een lege bak ijs, of een kwark bak kan je potgrond doen en daar de zaadjes in laten kiemen door er een boterhamzakje overheen te doen.
zodra er twee blaadjes aan zitten en je 2 nieuwe in het midden ziet groeien kan je ze per 1 of 2 in eigen potjes/bekertjes doen.
In onderstaande foto is te zien hoe ik de kwarkbakjes en wegwerpbekertjes gebruik om de plantjes in groot te brengen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbZBgmyX1aYBFXKs9dJAoMhCENY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KIGv6wrJD8JckVfrIq0v2tK3.png?f=fotoalbum_large

Zodra ze de hoogte van het bakje hebben bereikt waar ze in zitten kan je ze verpotten naar grotere potten, zie onderstaande foto voor hoe groot ze dan ongeveer zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyQZlLbeMf5FDYVgIUoflxhhhkY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IRnMKq5Afq5ru7r5AkwVIOAG.png?f=fotoalbum_large

Wanneer ze groot genoeg zijn (of nog groter omdat je te weinig tijd hebt gehad om ze allemaal tegelijk te verpotten of dat het nog te koud is buiten), kan je ze buiten in een pot of in volle grond zetten, de wortels zitten in dat geval helemaal tot onderin en van links naar rechts in het potje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bu8oYRrYJgZJjXXJTX6WnLufSt0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rEcGcrhTPLxESvViRgi955Ye.png?f=fotoalbum_large

Al het bovenstaande is gewoon verkregen in de lokale supermarkt om de hoek en niet een speciaal setje van een speciaalzaak voor planten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

dejeroen schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:48:
[...]

Ik plaats hier even hoe ik het vorig jaar heb aangepakt, met spullen uit de supermarkt.

In grotere plastic bakjes, zoals een lege bak ijs, of een kwark bak kan je potgrond doen en daar de zaadjes in laten kiemen door er een boterhamzakje overheen te doen.
zodra er twee blaadjes aan zitten en je 2 nieuwe in het midden ziet groeien kan je ze per 1 of 2 in eigen potjes/bekertjes doen.
In onderstaande foto is te zien hoe ik de kwarkbakjes en wegwerpbekertjes gebruik om de plantjes in groot te brengen.
[Afbeelding]

Zodra ze de hoogte van het bakje hebben bereikt waar ze in zitten kan je ze verpotten naar grotere potten, zie onderstaande foto voor hoe groot ze dan ongeveer zijn
[Afbeelding]

Wanneer ze groot genoeg zijn (of nog groter omdat je te weinig tijd hebt gehad om ze allemaal tegelijk te verpotten of dat het nog te koud is buiten), kan je ze buiten in een pot of in volle grond zetten, de wortels zitten in dat geval helemaal tot onderin en van links naar rechts in het potje.

[Afbeelding]

Al het bovenstaande is gewoon verkregen in de lokale supermarkt om de hoek en niet een speciaal setje van een speciaalzaak voor planten.
Wat een heerlijke foto's...

Ik hou het niet meer uit, ga vanavond ook beginnen _/-\o_

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 31-05 15:01
Het gaat hier vooral over pepers, maar zijn er ook mensen met een moestuin in de tuin? Wij hebben 8 verhoogde bakken van 1 bij 2 meter en een composthoek in eenzelfde bak. Ik wilde dit jaar proberen om een de no-dig methode toe te gaan passen om te zien hoe dat bevalt. Lees er goeie verhalen over.
Iemand hier die dat nog gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 21:06
Ik heb een tijdje maar dit YT kanaal gekeken. Het is weliswaar niet Nederlands en het is geen moestuintje maar ik denk dat dit hier wel wordt gewaardeerd.

YouTube: Self sufficient me

Het is iemand die ook zeer veel verbouwd en experimenteert met alles wat hij verbouwd.

[ Voor 3% gewijzigd door Bongoarnhem op 10-02-2022 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RobNemoo schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:10:
Het gaat hier vooral over pepers, maar zijn er ook mensen met een moestuin in de tuin? Wij hebben 8 verhoogde bakken van 1 bij 2 meter en een composthoek in eenzelfde bak. Ik wilde dit jaar proberen om een de no-dig methode toe te gaan passen om te zien hoe dat bevalt. Lees er goeie verhalen over.
Ik heb een 1 x 1 bak en de rest in potten :) Ik heb me wel ingeschreven voor een moestuin hier in de buurt, maar ik ben nog niet zeker of ik die echt neem als ik er een toegewezen krijg.

/▌

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik gebruik het in een moestuin bij de tuindersvereniging.

Skyaero in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"

Skyaero in "Community Update-artikelen - input gevraagd"

• Taro
  • Niet online

Taro

Bongoarnhem schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:17:
Ik heb een tijdje maar dit YT kanaal gekeken. Het is weliswaar niet Nederlands en het is geen moestuintje maar ik denk dat dit hier wel wordt gewaardeerd.

Het is iemand die ook zeer veel verbouwd en experimenteert met alles wat hij verbouwd.
Ik volg hem ook al enkele jaren. Leuke positieve man met veel kennis, een aanrader!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 31-05 15:01
Top, dankjewel voor de tips. Morgen eens goed lezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Hier is het seizoen ook officieel begonnen! *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qr0oKTmb8cx1jgmn7MwU3FB45J4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DmhgHjxbzF8S1CMeMpUQ2kJG.jpg?f=user_large

Een bescheiden selectie dit jaar van wat vreemde soorten, waaronder een soortje die ik van een Pakistaan heb ontvangen die 2 jaar geleden weer zaden van mij had gekregen. (Dundicut Small)

Peppers around the world. Van Nederland naar Pakistan en weer terug.

Heb ze in mijn high tech onkiem machien gevouwd, met een stukje piepschuim erop om het lekker te laten broeien en een prachtige custom made presse papier van een lomp stuk grind die ik ooit voor vaderdag kreeg om de boel in gareel te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHuCWrdiwMpC5_yKM2b0oAeBrbA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TwWu8FjfgWNE9kCjMc3FzfmB.jpg?f=user_large

Het geheel zorvuldig op de router laten balanceren en nu maar afwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UU2SjTy4egElVUMg-hIILwtl_wo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bcLvbYUV7MfSFdx7sd8XDSsY.jpg?f=user_large

Eens kijken wat we er dit jaar van gaan maken met alleen daglicht. Ik heb er weer zin in!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:36:

Het geheel zorvuldig op de router laten balanceren en nu maar afwachten.
Dat is bij mij niet de warme kant van de router.

Ik heb de router plat liggen en mijn bakje met plastic zakjes daar op.

Zou dat te warm worden?

7o9 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:41:
[...]

Zou dat te warm worden?
Geen idee eigenlijk, maar ik denk dat het wel mee zal vallen met te warm, aangezien ze prima kiemen tussen de 25-30 graden.

Hoe ik hem heb staan is het inderdaad niet de warmste kant, maar warmte stijgt natuurlijk en warmt zodoende de onderkant op van mijn bakje die de router overlapt.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
7o9 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:41:
[...]

Dit herken ik.

Ik moet ook puzzelen dit jaar. Andere router waardoor ik er geen zaden op kan leggen >:).
offtopic:
Hilarische cross-over tussen techniek en planten ontkiemen trouwens dit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MagniArtistique
Ja hebben wij geprobeerd op 100m2. Is mooi idee maar niet echt haalbaar. Zeker niet als je planten gaat uithalen enz. Onkruid wat grip krijgt, etc. Dit jaar gaan we t nog een keer met worteldoek proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ppc4PmzIsnLwvRK0ZvEMC4H4JE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAUm0PUH3TYXVTUeOiJzcg2j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WnRoHgnIUvODF6DrHN8NfaRIlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdO2VsIe33Ai60WgRr9DGcfU.jpg?f=fotoalbum_large

Ook verhoogde bakken. Liefste zou ik in de achtertuin wat doen maar dat is nu allemaal siertuin. Wel wat potten dit jaar.

[ Voor 40% gewijzigd door MagniArtistique op 10-02-2022 22:48 ]

• MagniArtistique
Bongoarnhem schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:17:

Ja die doet leuke dingen. Laat ook regelmatig conposteerprocessen enz zien. James Prigioni is leuk voor DIY dingetjes en Inis moestuin is ook leuk. Pensionado in frankrijk, gewoon heel schattig vrouwtje.

[ Voor 6% gewijzigd door MagniArtistique op 10-02-2022 22:42 ]

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:21
Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:30:
[...]

Of er echt een kant en klare set bestaat... Vast wel natuurlijk, maar wat je nodig hebt voor een leuke productie:

Benodigdheden peperplanten zaaien:
  • Peperzaden
  • Standaard potgrond
  • Kleine potjes
  • Water
  • Propagator of plastic zakjes (om broeikas effect te creëren)
  • Vloeibare voeding met NPK waarde (voor als ze wat groter zijn)
  • Zonlicht
Wanneer ze verpot kunnen worden en naar buiten kunnen als het weer het toelaat:
  • Standaard potgrond
  • Grote potten (min. 10 liter)
  • Water
  • All-in-one mestkorrels met NPK waarde om door de grond te mengen
  • Vloeibare voeding met NPK waarde om eventueel bij te voeden
  • Zonlicht
Je kunt ze natuurlijk ook in de vaste grond van je tuin zetten. In dat geval kun je in maart/april een stuk vrij maken en alvast wat mestkorrels uitstrooien. Pepers houden van zon, zoek een plekje tuin waar de zon minimaal een uur of 6/7 op staat.

Ieder tuincentrum heeft de complete lijst om te starten in zijn assortiment, ook zaden. Maar meestal de standaard soorten.

Voor leuke pepersoorten, eerlijk geprijsd en snel binnen in Nederland:
Kunnen ingevroren zaden nog ontkiemen of is het beter om verse zaden te gebruiken?

ronnym schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:45:
[...]

Kunnen ingevroren zaden nog ontkiemen of is het beter om verse zaden te gebruiken?
Zaden die vers ingevroren worden verliezen vrij snel hun kiemkracht. Zaden die eerst gedroogd worden en dan worden bewaard in de vriezer kunnen wel heel lang goed blijven.

Maar je kunt het altijd proberen, niet geschoten is altijd mis.

• MagniArtistique
ronnym schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:45:
[...]

Hangt van de plant af. Vers zaad is altijd het beste. Met de jaren neemt de kiemkracht af.

[ Voor 12% gewijzigd door MagniArtistique op 10-02-2022 22:50 ]

• bvk

bvk

Topicstarter
Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:12:
[...]

Geen idee eigenlijk, maar ik denk dat het wel mee zal vallen met te warm, aangezien ze prima kiemen tussen de 25-30 graden.

Hoe ik hem heb staan is het inderdaad niet de warmste kant, maar warmte stijgt natuurlijk en warmt zodoende de onderkant op van mijn bakje die de router overlapt.
Bij mij werd de Ziggo box dus niet warm genoeg, te weinig netwerkverkeer denk ik... ;) Vandaar dat ik het met die dubbele bak op de radiator probeerde wat dus wél perfect werkte.

Verwacht je wel dat je al snel kiempjes ziet nu?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bvk schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:03:
[...]

Bij mij werd de Ziggo box dus niet warm genoeg, te weinig netwerkverkeer denk ik... ;) Vandaar dat ik het met die dubbele bak op de radiator probeerde wat dus wél perfect werkte.

Verwacht je wel dat je al snel kiempjes ziet nu?
Als het werkt, dan werkt het :)
Meestal kiemen hier de eerste zaden wel met een weekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-05 08:24
Vraagje, Hoe lang zijn zaadjes houdbaar?
In mij geval heb ik denk, 4 maanden geleden zaadjes besteld (pepertjes)
Zijn ze nog goed als ik de helft voor volgend jaar bewaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

copyer schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:07:
Vraagje, Hoe lang zijn zaadjes houdbaar?
In mij geval heb ik denk, 4 maanden geleden zaadjes besteld (pepertjes)
Zijn ze nog goed als ik de helft voor volgend jaar bewaar?
Dat zou zo maar kunnen maar is van zoveel factoren afhankelijk.

Als je oogst van dit jaar succesvol is kun je natuurlijk ook van die pepers zaden bewaren. Dan weet je in ieder geval dat het van zaden was die wel goed waren.

Ik heb vorig jaar de helft van mijn gekochtte zaden geplant en daar weer zaden van verzameld. Die 'verse' zaden ontkiemen bij mij dit jaar gemiddeld beter dan de tweede helft van de inmiddels meer dan een jaar oude zaden. Maar ook die 'oude' doen het nog vrij aardig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dejeroen
Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:59:
[...]

Wat een heerlijke foto's...

Ik hou het niet meer uit, ga vanavond ook beginnen _/-\o_
Vanavond toch maar wat wat extra gezaaid, met als excuus voor mijzelf om een foto van de aller eerste stappen van het zaaien te hebben.

Ik zaai best wel veel zaadjes dicht bij elkaar, maar ik pak de 10 sterkste planten uit elk bakje.
5 voor mijzelf, en 5 om weg te geven, genoeg liefhebbers in de buurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdvzBCP8zdsy5eJgDe9rkubF7h8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZl8IvyF5Y9YdEXxLf4GtgKd.jpg?f=fotoalbum_large

2 bakjes met potgrond, en eentje met water, een bakje doe je de zaadjes in, dan beetje water erover tot je merkt dat het vochtig wordt, en dan bedekken met het zand van het andere bakje tot je geen vochtige grond meer ziet, dat is hoe ik ongeveer de juiste verhouding krijg met water/grond verhouding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-jSsnmVJpu161JcxkPFwQshgPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unOKeF21SoVLzYB8BUsG4oH3.jpg?f=fotoalbum_large

En nu hopen dat deze wel binnen 2 weken willen gaan kiemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-05 08:35
dejeroen schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:06:
[...]

Vanavond toch maar wat wat extra gezaaid, met als excuus voor mijzelf om een foto van de aller eerste stappen van het zaaien te hebben.

Ik zaai best wel veel zaadjes dicht bij elkaar, maar ik pak de 10 sterkste planten uit elk bakje.
5 voor mijzelf, en 5 om weg te geven, genoeg liefhebbers in de buurt.

[Afbeelding]

2 bakjes met potgrond, en eentje met water, een bakje doe je de zaadjes in, dan beetje water erover tot je merkt dat het vochtig wordt, en dan bedekken met het zand van het andere bakje tot je geen vochtige grond meer ziet, dat is hoe ik ongeveer de juiste verhouding krijg met water/grond verhouding.

[Afbeelding]

En nu hopen dat deze wel binnen 2 weken willen gaan kiemen.
Ik ga jouw methode eens uitproberen, eerste keer pepers kweken 🤞
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qk4GvGyJ_SSeAt3yfsYtNelrpcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvqHM6aXFfzq8CE3eaEoYpsY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik ben vandaag opnieuw begonnen met de Cayennes, de Thaise chilli's heb ik weggegooid. Die deden al vier weken niks. Ik heb nog wel zaden over maar dat heeft weinig zin denk ik om het daar mee te proberen als die uit dezelfde chilli komen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:17:
Ik ben vandaag opnieuw begonnen met de Cayennes, de Thaise chilli's heb ik weggegooid. Die deden al vier weken niks. Ik heb nog wel zaden over maar dat heeft weinig zin denk ik om het daar mee te proberen als die uit dezelfde chilli komen.
Ik heb wat zaden die volgens eBay birds eye pepper waren en vorig jaar uitkwamen. Wel een vrij laat bloeiende peper (als je hem te laat naar een 20L pot zet). Wil je dat proberen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Leuk om jullie verhalen te lezen. Ik meld me ook even voor het eerst in dit topic. Vorig jaar ben ik begonnen met het kweken van voornamelijk tomaten, in een normaal gesproken irritant warm appartement met teveel zoninstraling.

Het is best goed gegaan, ondanks de veel te late start en het zeer slechte weer.

2 San Marzano planten. Opbrengst 1 tomaatje. Deze planten zaten nog in de groeifase. Het schijnt ook geen makkelijk ras te zijn. Gaan we opnieuw proberen.

3 normale tomatenplanten. Erg lekker. Opbrengst 25 tomaten, dat had nog veel meer kunnen zijn. Deze planten heb ik met de beste bedoelingen getopt, maar de planten hebben daarna helaas lang stil gestaan, voordat de sapstromen weer op gang kwamen. Veel tomaten in die periode weg moeten gooien.

5 Balkonzauber planten. Mijn helden! Ruim 1 meter hoog. Met waardeloze omstandigheden toch flink leveren. Opbrengst ruim 300 tomaatjes.

Het is me gelukt om 2 Balkonzaubers in leven te houden. Er komen nog steeds wat tomaatjes vanaf. Ik hoop zo ook in het voorjaar van eigen tomaten te kunnen genieten voordat de nieuwe lichting planten het overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
LaserJet schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:22:
5 Balkonzauber planten. Mijn helden! Ruim 1 meter hoog. Met waardeloze omstandigheden toch flink leveren. Opbrengst ruim 300 tomaatjes.
Dat klinkt als de ideale tomatenplant voor mij! Vorig jaar een vleestomatenplant en een 'gewone' kerstomatenplant gekregen van vrienden. Die hebben in totaal 2 vleestomaten en 20 kerstomaten opgeleverd en waren voldoende om te doen beslissen er dit jaar geen meer te planten.

Maar zo te zien zijn die balkontomaten een stuk interessanter, dus ik ga de gok nog eens wagen! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

theredone51 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:34:
[...]

Dat klinkt als de ideale tomatenplant voor mij! Vorig jaar een vleestomatenplant en een 'gewone' kerstomatenplant gekregen van vrienden. Die hebben in totaal 2 vleestomaten en 20 kerstomaten opgeleverd en waren voldoende om te doen beslissen er dit jaar geen meer te planten.

Maar zo te zien zijn die balkontomaten een stuk interessanter, dus ik ga de gok nog eens wagen! 👍
Het was gewoon een rotjaar voor tomaten. Wij hadden er ook wel een stuk of 20 (ook kleintjes, twee soorten) die we er snel af moesten halen en in een mandje lieten rijpen omdat de plant ziek was geworden. Dit jaar ga ik ze in een pot zetten en meer in de zon.
ANdrode schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:28:
[...]

Ik heb wat zaden die volgens eBay birds eye pepper waren en vorig jaar uitkwamen. Wel een vrij laat bloeiende peper (als je hem te laat naar een 20L pot zet). Wil je dat proberen?
Bedankt, maar je hoeft geen moeite te doen :) Het was een experiment en dat is mislukt, als ik deze maand nog ergens in een supermarkt of toko kom en ze liggen er zal ik het misschien nog proberen. En op zich vinden we de Cayennes ook lekker en heet genoeg.

Laat bloeien is geen probleem, ze kunnen in de veranda staan en daar is het tot september (misschien zelfs oktober) wel te doen. Daarna is te zon te zwak om de veranda genoeg op te warmen.

[ Voor 33% gewijzigd door Marzman op 13-02-2022 08:44 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
theredone51 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:34:
[...]

Op zich ben ik wel een beetje handig met planten, maar tomaten waren nieuw voor mij. Je hebt vroege, middel en late rassen. Daar moet je op selecteren.

Veel vleestomaten zijn laat en daarom niet makkelijk (al helemaal niet met een slechte zomer/ geen kas). Het is daarom belangrijk om als risico- en opbrengstspreiding verschillende rassen te kweken. Niet te snel opgeven dus! Hopelijk was de smaak wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
LaserJet schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:50:
[...]

Op zich ben ik wel een beetje handig met planten, maar tomaten waren nieuw voor mij. Je hebt vroege, middel en late rassen. Daar moet je op selecteren.

Veel vleestomaten zijn laat en daarom niet makkelijk (al helemaal niet met een slechte zomer/ geen kas). Het is daarom belangrijk om als risico- en opbrengstspreiding verschillende rassen te kweken. Niet te snel opgeven dus! Hopelijk was de smaak wel goed.
Als ik zag hoeveel werk ik er aan had en hoeveel er af kwam dan was het, in tegenstelling tot de kruiden in het kruidenrek, de moeite niet waard. Maar die balkontomaten dat klinkt beter :)

De smaak van de tomaten, goede vraag, onze Rottweiler was altijd iets eerder van mening dat ze 'rijp' waren dan ikzelf. En aangezien honden niet praten.. ;) De balkontomaten ga ik aan de muur hangen, dan overleven ze wellicht wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01:20
Ik wil dit jaar ook gaan beginnen met pepers groeien op m'n balkon en vensterbank en heb in januari wat zaden besteld en ontvangen (deze https://shop.anchilique.nl/set-4x-urban-herbs)
Maar nu ben al een paar weken van huis en pas begin maart weer terug, dus dan kan ik ze planten.

Zijn er bepaalde dingen die ik kan doen om alsnog een success van die late plantjes te maken?
Pagina: 1 ... 38 ... 84 Laatste