Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Vandaag wat voorbereidingen getroffen al het klein onkruid eruit gehaald dat de afgelopen winter de bedden is ingewaaid. De (lente)uit en knoflook komt inmiddels aardig op. En ook de aardbeien (rechts-achter) staan er goed voor na de winter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rgM4dKDgVSR0XxG1k3_Be6OedU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0qwezSfZ13X7Sufhcl0rMHw.jpg?f=fotoalbum_large

Het wintergoed in de kas komt nu ten einde. Veel mini-paksoi geoogst, er staan er nog een paar. Ook goede spinazieoogst (middenachter). Een enkele venkel heeft de kou overleeft en kan over een maandje of zo uit de grond. Op de voorgrond mizuna. Dat groeit harder dan dat wij kunnen eten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wo4DZyzDitKS7XYAhf4VuawCoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZvNFGYrV77zBo7LkvCzTFCP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ku9ixKQHOYfa7-Poj6cdsSkZvYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IatmMLXPR9HATFJAROH46HvO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYYri1Lv_e4AZj890ZKLLYUS4CA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAXdel7rYIKJMgOBxAhRnnT4.jpg?f=fotoalbum_large
Vanmorgen nog even langs de AH gewandeld voor een peperpakket en daar de zaden uit gehaald (de gelabelde dingen, van alles 8 zaadjes gebruikt), daarachter in de yoghurtbakjes mijn puntpaprika's en links en rechts cayenne pepers (waarvan ik er ook nog bijgezaaid heb in een het bakje van de chinees).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Vihaio schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:38:
Ik wil dit jaar ook gaan beginnen met pepers groeien op m'n balkon en vensterbank en heb in januari wat zaden besteld en ontvangen (deze https://shop.anchilique.nl/set-4x-urban-herbs)
Maar nu ben al een paar weken van huis en pas begin maart weer terug, dus dan kan ik ze planten.

Zijn er bepaalde dingen die ik kan doen om alsnog een success van die late plantjes te maken?
Begin maart is opzich nog te doen, de 'mildere' soorten (Capsicum Annuum) zou je buiten op je balkon kunnen plaatsen. Daar krijg je dan nog wel een oogst vanaf.

De hetere soorten (Capsicum Chinense) zou je op je vensterbank kunnen laten staan of eind zomer daar naartoe kunnen verplaatsen. Dan pak je mooi de herfstzon mee zonder de kou van de nachten en kun je daar vermoedelijk ook nog prima van oogsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:22

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Marzman schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:00:
[Afbeelding]
Vanmorgen nog even langs de AH gewandeld voor een peperpakket en daar de zaden uit gehaald (de gelabelde dingen, van alles 8 zaadjes gebruikt), daarachter in de yoghurtbakjes mijn puntpaprika's en links en rechts cayenne pepers (waarvan ik er ook nog bijgezaaid heb in een het bakje van de chinees).
Poging 2 dus, succes met kiemen deze keer! Maar heb je ze ook geproefd? Ik vind supermarkt spul wat vermoedelijk in de Westlandse kassen geteeld is maar slappe hap in smaak en hitte vergeleken met de pepers van de toko die doorgaans geïmporteerd worden uit de tropische landen.
Anoniem: 1032405 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:34:
[...]

Begin maart is opzich nog te doen, de 'mildere' soorten (Capsicum Annuum) zou je buiten op je balkon kunnen plaatsen. Daar krijg je dan nog wel een oogst vanaf.

De hetere soorten (Capsicum Chinense) zou je op je vensterbank kunnen laten staan of eind zomer daar naartoe kunnen verplaatsen. Dan pak je mooi de herfstzon mee zonder de kou van de nachten en kun je daar vermoedelijk ook nog prima van oogsten.
Probleem daarbij is wel dat een vensterbank qua diepte vaak te klein is om volwassen planten te kunnen huisvesten. Een plant van misschien minstens 50 cm in doorsnede past niet zo lekker op een vensterbank van 20 cm diep.

Voor mij tenminste één van de redenen om te gaan toppen, anders zijn ze veels te groot voor ze in mei naar buiten kunnen... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvk schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:57:
[...]

Poging 2 dus, succes met kiemen deze keer! Maar heb je ze ook geproefd? Ik vind supermarkt spul wat vermoedelijk in de Westlandse kassen geteeld is maar slappe hap in smaak en hitte vergeleken met de pepers van de toko die doorgaans geïmporteerd worden uit de tropische landen.
Nee, ik heb ze nog niet geproefd. Maar het is niet van hier, het komt uit Spanje Marokko, Israel. Niet uit Azie. De meeste toko's zijn hier Afrikaans/Aziatisch, dan zal het waarschijnlijk ook uit Marokko komen. We zullen zien.

Het is vaak inderdaad minder heet, maar dat zijn dan gewone (Spaanse) pepers.

edit: net gegeten in noodlesoup, van de toko zijn ze zeker heter :) maar ze zijn wel ok.

[ Voor 28% gewijzigd door Marzman op 13-02-2022 18:32 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:42
Vraagje, mijn pepertjes ontkiemd in keukenpapier en nu in de kokos-grond gestopt die ik nog had.
Hier zit echter natuurlijk geen voeding in.
Ik moet nog wat tomatenmest gaan halen, deze wad op. Hoe ver komen ze eigenlijk op de voeding uit het zaadje zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudoo
  • Laatst online: 16:43
Hier staat alles al mooi erbij onder de lampjes :)
Linker 2 moeten zich nog laten zien, maar zijn wel goed ontkiemt voordat ze in de cups gingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JQhiBJP3P4UUPs0BSH87YSQJNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkY6bzeTjTsxHOSrlcEE0jW2.jpg?f=fotoalbum_large

Lading 2 ga ik deze week mee starten.

Iemand nog goede tips op mijn vraag een stuk naar boven ? Hoe de optimale afstand te bepalen om zaailingen in de volle grond te plaatsen en de beperkte kas ruimte zo optimaal te gebruiken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-05 12:45
Anoniem: 1032405 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:34:
[...]

Thanks, goed om te weten. M'n balkon is vrij klein, dus een aantal van de plantjes gaan sowieso binnen moeten blijven.
bvk schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:57:
[...]

Probleem daarbij is wel dat een vensterbank qua diepte vaak te klein is om volwassen planten te kunnen huisvesten. Een plant van misschien minstens 50 cm in doorsnede past niet zo lekker op een vensterbank van 20 cm diep.

Voor mij tenminste één van de redenen om te gaan toppen, anders zijn ze veels te groot voor ze in mei naar buiten kunnen... ;)
Dat komt wel goed, desnoods verschuif ik wat meubels zodat er een tafel of lage kast naast het raam staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik had de kiembak nog laten staan, maar dat lijkt ondertussen wel een bakje tuinkers zo vol met plantjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm5mCL1xB9YxTLENCfSL10EhbVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWxl6SQfQe53Fln7seN5ZJgr.jpg?f=fotoalbum_large

Waarbij ik me nu een week later wel afvraag of ik de juiste selectie gemaakt heb, sommige zaailingen lijken beter te gaan dan de plantjes die ik verpot heb.... Nou ja, zal wel niet heel veel uitmaken hoop ik. Eén van de geselecteerde Madame Jeanettes heeft wéér twee nakomelingen gekregen, ben benieuwd of er in dat beetje aarde wat ik meegenomen heb met overpotten nog meer zaadjes zitten die op gaan komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwkKYJt-W2yj6ermB3k0cuyFiBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woWaXXaMn182uDam9GVtUYIw.jpg?f=fotoalbum_large

Die Madame Jeanette schijnt een hoerenmadam geweest te zijn, ik begin steeds meer te begrijpen waar dat vandaan komt.... ;)

Ook nog even een blik geworpen op de kruidentuin op balkon, het staat er allemaal prima bij. Behalve de salie die er nogal droevig uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rd0j6BYbCzi3efcGULpRI7IAM08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGvrVQp5xnEuWP7qlO4RW4al.jpg?f=fotoalbum_large

Wel wat meer in de zon gezet nu, maar zou ik die wellicht wat moeten snoeien?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

bvk schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:28:
Ik had de kiembak nog laten staan, maar dat lijkt ondertussen wel een bakje tuinkers zo vol met plantjes:

[Afbeelding]

Waarbij ik me nu een week later wel afvraag of ik de juiste selectie gemaakt heb, sommige zaailingen lijken beter te gaan dan de plantjes die ik verpot heb.... Nou ja, zal wel niet heel veel uitmaken hoop ik. Eén van de geselecteerde Madame Jeanettes heeft wéér twee nakomelingen gekregen, ben benieuwd of er in dat beetje aarde wat ik meegenomen heb met overpotten nog meer zaadjes zitten die op gaan komen:

[Afbeelding]

Die Madame Jeanette schijnt een hoerenmadam geweest te zijn, ik begin steeds meer te begrijpen waar dat vandaan komt.... ;)

Ook nog even een blik geworpen op de kruidentuin op balkon, het staat er allemaal prima bij. Behalve de salie die er nogal droevig uit ziet:

[Afbeelding]

Wel wat meer in de zon gezet nu, maar zou ik die wellicht wat moeten snoeien?
Bij een hoerenmadam zou het juist toch veel beter omhoog moeten komen? 8)7

AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:38
Hierbij een update van mijn zelfgemaakte kweekhok. Eenvoudig van opzet, houten frame met multiplex en radiatorfolie. Er hangen nu 2 led batten in van 20w (6500 lumen). Als ik wil kan er ook nog een tweede verdieping met lamp ingericht worden.

Alle zaailingen heb ik in grotere potjes overgezet. Een mix van gewone potgrond met wat vermiculiet en perliet en een handje compost.

- jalapeno groen en bruin
- scotch bonnet geel en rood
- aji uma
- md. jeanette

Nog even uittesten qua lamphoogte, ik denk dat het nog wel wat naar beneden kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOweZBKFxwJDGmycJlHjl5oHoio=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EpUxxKjPNvXg2TzTGcvazCof.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qomuVetirmJloMhoATIDIfFYAe4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckYeIjvtQZqbBz7PFTnZJSIG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-oIhV0B4gFUj6Y5hMqpvlEN33w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qTiKsTbuqsTIQvcBS8EfJeE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCSkKQsFS22cIl7ZO8OulymVxTM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdvI6oFhz0GYdQyktoETxCqz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NivxpsGTYDFpaOa-iaodjpp2nw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hovS7rTgv4YO0ffkUb4IbXAS.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat gaat goed @Biohazzard21 :)

Bij mij zijn het minder perfecte omstandigheden en minder perfect resultaat. Maar deze drie doen het goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIQBpnxNf65wDFsmFxYx40UF1Ms=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XFmMjddcxQBR06U5yLTrrkBC.jpg?f=user_large

Ik hoop dat de tweede poging beter gaat, dat is meer direct in zand ipv op een keukenpapiertje en ik heb het zand (potgrond) een beetje gefilterd met mijn handen dat het geen grote brokken zijn die zo'n klein plantje niet opzij kan duwen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ook hier een winnaar: de Sugar Rush Peach Stripey.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnVxWhkdI3d94T2kM9ch0vS0vAo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IvBKzQ0CAFwrzqLFv8ngiJvP.jpg?f=user_large

Ik moet echter nog potgrond en alles kopen en aankomend weekend ben ik een weekendje weg, dus we zien volgende week wel weer of het allemaal nog leeft _O-

En anders maar geen Stripeys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:27

Superflip

*pwiet*

Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:53:

[Afbeelding]

Ik moet echter nog potgrond en alles kopen en aankomend weekend ben ik een weekendje weg, dus we zien volgende week wel weer of het allemaal nog leeft _O-

Die willen bij mij maar niet kiemen. Ik ga ze morgen opnieuw zaaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:13
RobNemoo schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:10:
Het gaat hier vooral over pepers, maar zijn er ook mensen met een moestuin in de tuin? Wij hebben 8 verhoogde bakken van 1 bij 2 meter en een composthoek in eenzelfde bak. Ik wilde dit jaar proberen om een de no-dig methode toe te gaan passen om te zien hoe dat bevalt. Lees er goeie verhalen over.
Iemand hier die dat nog gebruikt?
Ik heb ongeveer 160m2 in onze tuin welke ik ga gebruiken als moestuin. Ondanks dat ik toen nog niets wist over de no-dig methode had ik dat hele stuk afgedekt met worteldoek, en er een hele stapel houtsnippers had opgeslagen. Het is feitelijk no-dig aangezien al het onkruid inmiddels is vergaan.

Er komen verhoogde bakken. En de kas staat inmiddels ook op de plek.

Ik ben ooit begonnen met de makkelijke moestuin bakken, deze draaien ook nog mee maar we gaan dit jaar naar de volgende stap.

Het hele plannen is nog wel een boel gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:53:

[Afbeelding]

Aparte naam: de suiker haast perzik stripey ;) Waar lijkt deze het meeste op qua bekende pepers?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:58
Dezjay schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:26:
[...]

Ik heb ongeveer 160m2 in onze tuin welke ik ga gebruiken als moestuin. Ondanks dat ik toen nog niets wist over de no-dig methode had ik dat hele stuk afgedekt met worteldoek, en er een hele stapel houtsnippers had opgeslagen. Het is feitelijk no-dig aangezien al het onkruid inmiddels is vergaan.

Ik ben ooit begonnen met de makkelijke moestuin bakken, deze draaien ook nog mee maar we gaan dit jaar naar de volgende stap.

Ga je ook no-dig toepassen als het eenmaal is aangelegd? Mooi oppervlakte heb je ervoor. Ik ben vooral van het grove werk, de bemesting en de randzaken, mijn vrouw doet de gewassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:13
RobNemoo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 06:46:
[...]

Ga je ook no-dig toepassen als het eenmaal is aangelegd? Mooi oppervlakte heb je ervoor. Ik ben vooral van het grove werk, de bemesting en de randzaken, mijn vrouw doet de gewassen.
Ja dat is het plan wel, nieuwe compost/ mulch opbrengen en niet gaan lopen graven ed.

We doen eigenlijk het zelfde in de rest van de tuin. Hierin staan nu al een 200 inheemse bomen en struiken en daar word ook gemulched en weinig aan gesnoeid ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dezjay schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:26:
[...]

Bij de Action hebben ze verhoogde bakken voor onder de tien euro, die hebben we vorig jaar gekocht. Iets minder mooi maar voor een moestuin misschien goed genoeg :)

Voor de gewone tuin hebben we duurdere mooiere houten bakken, maar die zijn na drie jaar ook al een eind verrot :p Ik denk dat ik die over een jaartje ook weer moet vervangen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimz93
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:41
Marzman schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:23:
[...]

Bij de Action hebben ze verhoogde bakken voor onder de tien euro, die hebben we vorig jaar gekocht. Iets minder mooi maar voor een moestuin misschien goed genoeg :)
heb je toevallig een linkje?

Krijg ze zo snel niet gevonden op de website van Action :9

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

jimz93 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:43:
[...]

heb je toevallig een linkje?

Krijg ze zo snel niet gevonden op de website van Action :9
deze https://www.action.com/nl-nl/p/vierkante-meter-tuin/ , ik zie dat de Acton ook last heeft van de inflatie ze zijn twee euro duurder geworden ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimz93
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:41
Marzman schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:50:
[...]

deze https://www.action.com/nl-nl/p/vierkante-meter-tuin/ , ik zie dat de Acton ook last heeft van de inflatie ze zijn twee euro duurder geworden ;)
Ah dan dus toch, heb deze toevallig gisteren gescoord en neergezet.

Dacht dat het echt een bak van 80CM hoog was o.i.d. wat je bedoelde ;)
Dat is namelijk ook meer de richting in waar ik naar op zoek ben :)

Evengoed bedankt! :*)

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
Dezjay schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 07:14:
[...]

Ja dat is het plan wel, nieuwe compost/ mulch opbrengen en niet gaan lopen graven ed.

We doen eigenlijk het zelfde in de rest van de tuin. Hierin staan nu al een 200 inheemse bomen en struiken en daar word ook gemulched en weinig aan gesnoeid ed.
Dat is ook mijn plan inderdaad. Mijn composthoop is nog niet vol genoeg om dat dit jaar al van eigen compost te doen, maar ik ga wat inkopen.

Tuintje hoor zo te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 16:50
bvk schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:53:
[...]

Aparte naam: de suiker haast perzik stripey ;) Waar lijkt deze het meeste op qua bekende pepers?
Het is een C.Baccatum, dus qua plant vooral verwant aan de Aji (pineapple, lemon) etc familie, alsook de peppadew. Is echter een soort die niet wild is maar door een kweker heel erg 'doorgefokt' is, dus geen idee hoeveel verwant er over blijft.

Ik heb hem dit jaar ook voor het eerst, samen met de reguliere SRP :9~

[ Voor 4% gewijzigd door Rmanen op 16-02-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:30
Voor als je heel voordelig wilt instappen in de peper kweek hobby
https://www.action.com/nl-nl/p/mini-kweekset-/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

bvk schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:53:
[...]

Op de Sugar Rush Peach, maar dan met streepjes :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6QVVrG-jNTWttKQh_XRfLUibN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zW574bgsYwYbrZxyfzJZJmFL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

jimz93 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:52:
[...]

Ah dan dus toch, heb deze toevallig gisteren gescoord en neergezet.

Dacht dat het echt een bak van 80CM hoog was o.i.d. wat je bedoelde ;)
Dat is namelijk ook meer de richting in waar ik naar op zoek ben :)

Evengoed bedankt! :*)
Ze hebben nu ook deze https://www.action.com/nl-nl/p/kweektafel-/ als je zoiets zoekt. Ik heb een tafeltje in de veranda, ik zet het daar wel op :p

/▌

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:18

Kraz

Saving the world

Ik heb mn peperzaden eerst 24 uur geweekt voordat ik ze ging zaaien..
Dit blijkt geen goede oplossing te zijn. 0 opkomst na 2 weken ;w Ook als ik de grond een beetje omspit dan is er niets te zien.

Ik ga maar weer nieuwe bestellen...

[ Voor 10% gewijzigd door Kraz op 17-02-2022 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Maar weer even een update

22 januari stonden ze nog in een eierdoosje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2prN-K4QcxESi9kRlyGdpHX0bU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ta2aGZ0RKhimivToq3dFlFO0.jpg?f=fotoalbum_large

In middels staan ze 2 weken in een eigen potje.
Dit weekend het binnen potje verwijderen en met wat nieuwe grond in het aardewerken potje. Krijgen ze weer wat extra ruimte en voedsel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Xg2jsCnThH-oxWql9hAQNZUKpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANTLxTVdnWeV6cZJaNJ23wvX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYzBipxxLkZzTHtpk7WZCCKkUHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ou4MGZrwR8Mx6PNsBZt90Z8a.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort maar even aan de klus voor een buiten verblijf.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:33
Ik heb nu zelf sugar snaps zaailingen. Ze groeien echt snel. Na 2 weken zijn de eerste zaailingen al 10 cm lang. Zaterdag na de storm ga ik er alvast een paar uitzetten buiten. Een deel ga ik achter de hand houden. Halverwege maart beginnen aan de ananaskers en tomaat en dan ook de overige zaailingen het nest uit schoppen.

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:10
Ik twijfel een beetje wat te doen. Ik heb eind januari 6 soorten pepers gezaaid, eerst een 2 weken in de bijkeuken gestaan gewoon in de aarde zonder deksel maar wel lekker warm dus. Toen vorig weekend met een beetje huishoud folie overdekt en in de vensterbank gezet.

Een van de 6 soorten is nu uitgekomen, die heb ik zojuist verpot maar ik zie bij de andere soorten nog weinig activiteit.
Wat is wijsheid? Nog even geduld of opnieuw zaaien op wat watjes ofzo?

Heb namelijk van de week wat watjes in een tupperware bakje gedaan, nat gemaakt en een zooi supermarkt paprika zaadjes erop gegooid, deksel erop en op de verwarming en die komen nagenoeg allemaal uit nu 😂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
HansAnders07 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:34:

Een van de 6 soorten is nu uitgekomen, die heb ik zojuist verpot maar ik zie bij de andere soorten nog weinig activiteit.
Wat is wijsheid? Nog even geduld of opnieuw zaaien op wat watjes ofzo?
Om wat voor soorten gaat het precies? En waar komen de zaadjes vandaan?

Maar geduld is een schone zaak, het ene zaadje heeft meer tijd nodig dan een ander. Ik zie nu na ruim twee weken ook nog steeds nieuwe zaailingen opkomen van de Adjuma en Mme. Jeanette! De eersten staken hun koppie rond 1 februari boven de grond...
Heb namelijk van de week wat watjes in een tupperware bakje gedaan, nat gemaakt en een zooi supermarkt paprika zaadjes erop gegooid, deksel erop en op de verwarming en die komen nagenoeg allemaal uit nu 😂.
Misschien kun je de pepers ook op de verwarming zetten, hoe warm is die bijkeuken?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
bvk schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 01:07:
[...]

Om wat voor soorten gaat het precies? En waar komen de zaadjes vandaan?

Maar geduld is een schone zaak, het ene zaadje heeft meer tijd nodig dan een ander. Ik zie nu na ruim twee weken ook nog steeds nieuwe zaailingen opkomen van de Adjuma en Mme. Jeanette! De eersten staken hun koppie rond 1 februari boven de grond...

[...]

Misschien kun je de pepers ook op de verwarming zetten, hoe warm is die bijkeuken?
Het zijn voornamelijk Jalapeno's en wat milde soorten. De Aji Amarillo is al uitgekomen, die kreeg ik gratis bij mij bestelling van pittige pepers. Hier komen ze dan ook vandaan.

Verwarming zou kunnen hoor, alleen is die soms gewoon ook extreem heet. Bijkeuken is gewoon kamertemperatuur, hier hangt de CV ook dus is prima warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
HansAnders07 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:18:
[...]
Het zijn voornamelijk Jalapeno's en wat milde soorten. De Aji Amarillo is al uitgekomen, die kreeg ik gratis bij mij bestelling van pittige pepers. Hier komen ze dan ook vandaan.
Kan je nog een poging doen van de jalapeno's etc in watjes (of deno)? Dan kan je wat makkelijker zien wat er gebeurt.

Bij direct in grond zaaien is mijn valkuil dat ik te diep zaai of dat het te nat of te droog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb al twee paprikaplanten overgezet in een eigen pot. Misschien wat te vroeg, een plant heb ik moeten ondersteunen met tandenstokers. Vandaag ook cherrytomaat, toch nog wat thaise chili en mandarijnppitten gezaaid.

Bij de Lidl liggen nu zaadjes bij de ingang, daar ook wat van meegenomen.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAnders07
ANdrode schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:45:
[...]

Kan je nog een poging doen van de jalapeno's etc in watjes (of deno)? Dan kan je wat makkelijker zien wat er gebeurt.

Bij direct in grond zaaien is mijn valkuil dat ik te diep zaai of dat het te nat of te droog wordt.
Ik kijk het nog even aan, vandaag wel weer een jalapeno die opgekomen is. Ik heb ze inderdaad denk ik te diep gezaaid. Zijn flinke stengels al die boven de grond uit komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zojuist nagenoeg alle kiembladeren verwijderd en ga vanaf nu ipv water ook TA voeding geven. Gaat lekker zo, moet ook wel, want de kinderen hebben inmiddels ook de Aji Pineapple ontdekt van afgelopen seizoen en die gaat ook overal op en tussen dus zal wel snel op zijn :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Scbz6_VM6oaQyOAE6mCIkRTi6OA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUpSOakGQ6xzNM4TFjONb4Jp.jpg?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Aquaponics blijft toch ook wel erg leuk om een keer op deze schaal te gaan proberen in de achtertuin.

Hier ooit getest met 2 netcupjes + pepers bovenop een aquarium, maar de combinatie van lichtduur voor de pepers vs algen in het aquarium was geen succes :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-05 15:55
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:39:
[...]

Op de Sugar Rush Peach, maar dan met streepjes :+

[Afbeelding]
Van de 12 soorten die ik op deno heb gezet was dit de enige die er geen zin in had. Nu maar in aarde aan het proberen. Hoop dat het lukt, al ben ik er bang voor. Was een van mijn favorieten dit seizoen.

Trouwens, ik kan me nog herinneren dat ik tijdens mijn eerste kweekseizoen op een bepaalde FB groep aangaf dat ik het lastig vond om te bepalen hoeveel water te geven. Een bepaald persoon reageerde daarop met dat hij er toch wel van uit mag gaan dat de mensen op de groep zoiets simpels toch wel weten.... Nu heeft die bepaalde persoon een YT clippie gemaakt waar hij laat zien dat hij zijn potjes weegt om te bepalen hoeveel water te geven. Moest wel weer even gniffelen. Zo raar was die vraag dus blijkbaar toch niet :')

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ronster schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:10:
[...]

Van de 12 soorten die ik op deno heb gezet was dit de enige die er geen zin in had. Nu maar in aarde aan het proberen. Hoop dat het lukt, al ben ik er bang voor. Was een van mijn favorieten dit seizoen.

Trouwens, ik kan me nog herinneren dat ik tijdens mijn eerste kweekseizoen op een bepaalde FB groep aangaf dat ik het lastig vond om te bepalen hoeveel water te geven. Een bepaald persoon reageerde daarop met dat hij er toch wel van uit mag gaan dat de mensen op de groep zoiets simpels toch wel weten.... Nu heeft die bepaalde persoon een YT clippie gemaakt waar hij laat zien dat hij zijn potjes weegt om te bepalen hoeveel water te geven. Moest wel weer even gniffelen. Zo raar was die vraag dus blijkbaar toch niet :')
Ik heb FaceBook begin dit jaar de deur uit gedaan, beste beslissing ooit _O-

Maar de SRPS kiemen hier goed, gister de eerste potjes gevuld met zaden die wortels lieten zien. Eens kijken hoever we dit jaar komen met alleen zonlicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pkj3nkUydqLqyGOYJN3DogQbhG4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QwqnX9gBu1PuLLGR7eTAplJ1.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
  • Laatst online: 26-05 15:55
Anoniem: 1032405 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:38:
[...]

Ik heb FaceBook begin dit jaar de deur uit gedaan, beste beslissing ooit _O-

Maar de SRPS kiemen hier goed, gister de eerste potjes gevuld met zaden die wortels lieten zien. Eens kijken hoever we dit jaar komen met alleen zonlicht.

[Afbeelding]
Haha, ik gebruik het puur voor de groups. En ik heb een Oculus Quest, dus moet een FB account hebben :X

Nice, ben heel benieuwd of het uiteindelijk echt zo'n verschil gaat maken!
Met 3 sloop- en vraatzuchtige katten en geen raam op het zuiden is zonlicht voor mij geen optie helaas.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
  • Laatst online: 16:43
Taro schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:30:
Aquaponics blijft toch ook wel erg leuk om een keer op deze schaal te gaan proberen in de achtertuin.
[YouTube: Super easy to DIY aquarium conbined with growing organic vegetables]
Hier ooit getest met 2 netcupjes + pepers bovenop een aquarium, maar de combinatie van lichtduur voor de pepers vs algen in het aquarium was geen succes :)
Ik had vorig jaar bij de grote oosterse webshop zo'n hydrophonics setup besteld met pvc buizen en pompje om een keer te proberen. Best leuke test en plantjes groeide ook wel.
Maar inderdaad, het is bijna onmogelijk om dat water algen vrij te houden. Ik had zelfs all gaten die ik niet gebruikte afgeplakt maar nog sloeg het water super snel om.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Hier lijken de pepers inmiddels ook (deels) allemaal op te komen.

Van links naar rechts:
  • Jamaican hot yellow
  • Coyote zan
  • Aji habanero
  • Nagabon
Van elk 5 gezaaid. Hopelijk van elk minimaal 1 plantje straks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZppO3EeG2crbfOriCnjC8oHG-c8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOhrc8m9uXBxjKB6JzLSRWMA.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste jaar pepers voor mij. Hopelijk werkt de zomer mee.
Binnenkort maar eens voorbereiden op het zaaien van de rest (tomaten/paprika/komkommer/etc).

Van mij mag het seizoen weer echt beginnen :)

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inviscid
  • Nu online
Ik heb vorig jaar 5 planten met hydroponics gedaan, ook met TA voeding. Ik gebruikte wit gespoten Calvé potten waar ik een gat in de deksel had geboord voor een netpotje. Vervolgens planten ingehangen en water bijvullen als het wat laag kwam.

Het ging allemaal redelijk goed, al waren de potten erg onstabiel voor de grotere planten die dan ook meerdere keren omvielen. Aan het eind van het seizoen (september/oktober) een beetje algengroei, maar tegen die tijd waren de planten ook wel klaar met produceren. Bij het opruimen was het overduidelijk dat de potten te klein waren en zat er ook wat troep op de bodem, wat waarschijnlijk restanten van de voeding waren.

Dit jaar wil ik weer hydroponics doen maar nu in echte plantenpotten met hydrokorrels ipv "los" hangend. Ook wil ik kijken of ik een binnen- en buitenpot kan gebruiken, waarbij ik de afwatergaten in de binnenpot open boor zodat ik ~1x per maand even kan doorspoelen en alle troep er uit halen. Ik moet nog even kijken wat een goede afmeting van de potten zou zijn, en hoeveel planten ik dan kan doen binnen mijn budget.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Hier gaat het ook lekker, alleen heb ik bijna een dagtaak aan het wegknippen van nieuwe zaailingen die maar op blijven komen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHemY27FURndtqRJoxvTxFT_0IM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5oVTdqX2uYWb3iag4nHrPsr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik meende toch echt maar 4 plantjes geselecteerd en verpot te hebben, maar blijkbaar zaten er nog veel meer zaden in dat beetje aarde wat ik per plant meenam.

Wel zie ik dat het verpotten echt wel zin heeft, ze ontwikkelen zich veel beter dan de plantjes die nog steeds in de opkweek bak staan en het met veel minder aarde moeten doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5Yb8e5vwNoNxPJkXYaqVakPMWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTEUrGFWNzT0LqkigAjtRkAK.jpg?f=fotoalbum_large

Opvallend is dus de kiemkracht (100% opkomst) van deze verse zaadjes, maar ook dat ze 3 weken later na de eersten nog steeds opkomen. Het lijkt wel of ik meer plantjes krijg dan dat ik zaadjes in de grond gestopt heb ;)

Specs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Inviscid schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:27:
Ik heb vorig jaar 5 planten met hydroponics gedaan, ook met TA voeding. Ik gebruikte wit gespoten Calvé potten waar ik een gat in de deksel had geboord voor een netpotje. Vervolgens planten ingehangen en water bijvullen als het wat laag kwam.

Het ging allemaal redelijk goed, al waren de potten erg onstabiel voor de grotere planten die dan ook meerdere keren omvielen. Aan het eind van het seizoen (september/oktober) een beetje algengroei, maar tegen die tijd waren de planten ook wel klaar met produceren. Bij het opruimen was het overduidelijk dat de potten te klein waren en zat er ook wat troep op de bodem, wat waarschijnlijk restanten van de voeding waren.

Dit jaar wil ik weer hydroponics doen maar nu in echte plantenpotten met hydrokorrels ipv "los" hangend. Ook wil ik kijken of ik een binnen- en buitenpot kan gebruiken, waarbij ik de afwatergaten in de binnenpot open boor zodat ik ~1x per maand even kan doorspoelen en alle troep er uit halen. Ik moet nog even kijken wat een goede afmeting van de potten zou zijn, en hoeveel planten ik dan kan doen binnen mijn budget.
Ik heb goede ervaringen met deze witte 2 liter emmers: Geen algengroei en de wortels lijken hier voldoende aan te hebben, want deze plant gaat zijn 2e seizoen in en heeft nog veel ruimte over:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vn0OcxURFSl14SS9yCte0wOhYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mBzaElWnHUR5HqpfWWkM3KQd.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels nog 2 opgestart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sk9mfKBKD8IZqSCI67JKLTnSfSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tyBRefgdEWyC3deEvOTPyRQv.png?f=fotoalbum_large

Die 1-2 liter voedingswater is voldoende voor de stabiliteit (binnen). Voorheen ook wel 5-10 liter emmers gebruikt, maar daar heb ik nog weinig meerwaarde van ondervonden. Voor buiten is meer wel wenselijk, maar dan zou ik voor buizen gaan ipv emmers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 20:42
theredone51 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:06:
[...]

Ik ga jouw methode eens uitproberen, eerste keer pepers kweken 🤞
[Afbeelding]
@dejeroen , de eerste fase is al gelukt met de Rawit zaadjes die ik uit een peper uit de winkel heb gehaald 👍
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjra2h_xy7Ov9spyf5Cpmjix5VI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eX069rknKrp9I9YXAudNkn8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

theredone51 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:51:
[...]

@dejeroen , de eerste fase is al gelukt met de Rawit zaadjes die ik uit een peper uit de winkel heb gehaald 👍
[Afbeelding]
Zo'n lange dunne Thaise van de Toko? Hoe lang duurde dat? Want bij mij gebeurde er vier weken niks, ik ben nog wel een keer opnieuw begonnen in zand maar heb ook Spaanse en Marokkaanse Rawit gezaaid (alles moet nog uitkomen)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 20:42
Marzman schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:37:
[...]

Zo'n lange dunne Thaise van de Toko? Hoe lang duurde dat? Want bij mij gebeurde er vier weken niks, ik ben nog wel een keer opnieuw begonnen in zand maar heb ook Spaanse en Marokkaanse Rawit gezaaid (alles moet nog uitkomen)
Ik heb mijn post gequote van toen ze de grond in gingen. Dat was op 12 februari, dus 10 dagen tot gisteren :) Gezaaid in gewone standaard potgrond.

Zijn inderdaad de 'Thaise pepers' uit de supermarkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAwHXflKyZHtvLP9t-laoduebG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c78rO0m66DpnjSwM8g3JtXQ6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:49
Avond allemaal,

Ook hier het pepervirus aangeslagen. Na al een tijdje meegelezen te hebben en vorig jaar een plantje uit het tuincentrum meegenomen gaan we dit jaar all-in. Hoewel ik nog voornemens was het rustig aan te doen... De bedoeling was een kweekkasje met een 2 a 3 soorten pepers om mee te beginnen. Nog geen week later zitten we op de 11 soorten 8) Voor mijn vriendin, die het stiekem ook wel erg leuk vindt maar niet ondergesneeuwd wilt worden door pepers nog wat bloemkool, broccoli, tuinboon en aubergine gepoot.

Ik wou eigenlijk de Sugar Rush Peach Striped nemen. Later kwam ik erachter dat ik de gewone had genomen, de Striped is wat lastiger te vinden op Nederlandse websites....Maar het mag de pret niet drukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIDl1NPuGVQXRdRAuhZUAnQGU2E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LqkCxrABTP3iuNIg4qBDiVP7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdD7hLmBrW_hJ2voVCf6WTSHX0Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Irc2oS3hGWMa6DM4rypf14dE.jpg?f=user_large

Gisteren nog last minute wat bij Anchilique besteld, maar was nog niet binnen. Heb er alvast een plekje voor geseserveerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZVDx3MQnRWdIQ3LqaIIZIWdoQM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0J5kq4hO0QvUgfSVeBSM2g05.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFU5qBU9rZN6Ja2OFKfr1l_EdPM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tyCpTPBijpt4ekbRjqnwOR5R.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1Q2uK0llmFOegBUzl1moDYVkB8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dBMpoaNbrnNT78j4ZnrCeYyi.jpg?f=user_large

Kasje stond een paar uur aangesloten, maar bleef maar rond de 19 graden. Het sloot door de gebruikte pluggen niet helemaal goed af dus net even met duck-tape in de weer. Binnen no time is de temperatuur gestegen naar 23 graden !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85F-01_ZoHZpg6aL3ImQWPVSMlM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sNjz4vmIBRFIlSrPzl8Z1P6K.jpg?f=user_large

Nu afwachten ! Even voor de zoekmachine de gebruikte soorten;

Marupi Amarela
Tomato Pepper
Little Elf
Chilhuacle Negro
Fajita
Serrano (gratis gekregen van Peperzaden)
Rawit (gratis gekregen van Pittige Pepers)
Nagabon
Scotsh Bonnet
Jamaican Mushroom
Sugar Rush Peach (de gewone dus :) )

Ik heb hier eens een verslag gelezen van iemand die van zijn pepers sambal heeft gemaakt en met zijn maten een kipvleugel en sambal avondje hielt. Buiten het feit dat het erg leuk geschreven was lijkt mij dat ook wel wat om eens te doen met mijn (nu nog) vrienden. Alleen weet iemand een site waar je leuke recepten weet te vinden over sambal. Via google kom ik op de bekendere sites van AH, lekkereten, beetje de standaard sites... Meer als knoflook, uien en hooguit een snufje citroengras komt het niet.

Iemand tips ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Memphisto
Mijn pepers lijken redelijk goed op te komen, echter bij een aantal blijven de zaadschillen aan de bovenkant van het kiempje zitten, waardoor het geen blad kan ontwikkelen en dus afsterft... Zie foto, onderste plantje.

Enige wat ik kan bedenken is proberen voorzichtig met een pincet oid, de zaadschillen te verwijderen, echter zijn de plantjes nog zo kwetsbaar, dat ik vrees dat dit niet gaat lukken.. Jullie nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eamwhrn64gHcFBt4D1pVRCO5xRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiXRU62CNU17z5Pr5rDRGFaa.jpg?f=fotoalbum_large

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Memphisto schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:29:
Mijn pepers lijken redelijk goed op te komen, echter bij een aantal blijven de zaadschillen aan de bovenkant van het kiempje zitten, waardoor het geen blad kan ontwikkelen en dus afsterft... Zie foto, onderste plantje.

Enige wat ik kan bedenken is proberen voorzichtig met een pincet oid, de zaadschillen te verwijderen, echter zijn de plantjes nog zo kwetsbaar, dat ik vrees dat dit niet gaat lukken.. Jullie nog tips?

[Afbeelding]
Zaadje een dag lang vochtig houden (met druppeltjes water) dan wordt de zaadhuls zacht. En dan toch voorzichtig proberen eraf te peuteren, vaak helpt het als je zachtjes op de zijkanten drukt, dan 'splijt' hij als het ware open en kun je hem voorzichtig verwijderen.

Maar, het blijft een risicovol klusje dat je een plantje kan kosten.

Normaliter druk ik meerdere zaden in 1 potje potje zodat ik de eventuele opkomende helmdragers gewoon weg kan knippen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Memphisto schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:29:

[Afbeelding]
Dat had ik ook, een heb ik kapot gemaakt bij het helpen en de andere heb ik niet geholpen en die is daardoor kapot gegaan. Dus het maakt niet zo veel uit wat je doet denk ik, tenzij je precieser kan werken dan ik ;) Er is er ook nog eentje kapot gegaan bij het in een andere pot zetten, die kon gewoon niet uit zichzelf overeind blijven staan. Ik had die wat ondersteund met tandenstokers maar dat is nog steeds niks. Ik denk dat plantjes die het zelf niet kunnen redden niet de moeite van het helpen waard zijn in deze fase. Dan kun je beter gewoon meer zaaien en selecteren op wat wel goed is.

/▌

• Memphisto
Thanks voor de tips. Zal niets anders opzitten om ze toch zachtjes te helpen. Zal ze eens wat extra vochtig houden en dan later eens proberen.

Ik heb van elk type er 5 gezaaid, met de hoop er 1 of 2 over te houden.
Zomaar wegknippen wil nog even mee wachten.. van 1 type zijn er 3 opgekomen, waarvan 2 met van die zaadschillen...

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn Rawit uit Marokko komt ook op :) Per twee, dus dat gaat iets te goed (had ze per twee gezaaid omdat er eerder niks uit kwam met de Thaise rawit. Wanneer moet je dan dingen weg gaan knippen? Het is nu nog vrij klein dus ik laat het nog maar even doorgroeien.

De spaanse Rawit doet niks, maar die pepers waren ook groen dus misschien doen die helemaal niks.

Ik denk dat ik mijn lamp niet meer nodig heb en de planten overdag in de veranda kan zetten en dan s'avonds even terug binnen (omdat het snachts daar wat kouder is dan in de huiskamer). Er komen wat dagen met zon en dan zitten we al weer in maart :)

[ Voor 25% gewijzigd door Marzman op 24-02-2022 10:55 ]

/▌

• Taro
  • Niet online

Taro

Memphisto schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:45:
Thanks voor de tips. Zal niets anders opzitten om ze toch zachtjes te helpen. Zal ze eens wat extra vochtig houden en dan later eens proberen.

Ik heb van elk type er 5 gezaaid, met de hoop er 1 of 2 over te houden.
Zomaar wegknippen wil nog even mee wachten.. van 1 type zijn er 3 opgekomen, waarvan 2 met van die zaadschillen...
De volgende keer kan je proberen wat dieper te planten, zodat de grond het zaadje eraf haalt. Sinds ik dat doe heb ik hier geen last meer van gehad.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Taro schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:54:
[...]

De volgende keer kan je proberen wat dieper te planten, zodat de grond het zaadje eraf haalt. Sinds ik dat doe heb ik hier geen last meer van gehad.
Heeft dat geen andere nadelen? Ik had juist het idee dat ik wat zaadjes te diep had geplant.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb wat fouten gemaakt denk ik met mijn plantjes, ze zijn gisteren slap gaan hangen en blijven nog steeds niet overeind staan. Ik weet niet of dat nog goed gaat komen, ik denk alleen als hij nog nieuwe bladeren aan kan maken die wel overeind blijven staan.

Ik denk te vroeg verspeend (bij 4 blaadjes, maar 2 daarvan zijn kiemblaadjes) een plantje is toen slap gaan hangen. En te veel verschil in temperatuur denk ik, ik heb ze steeds bij de kachel en als de zon scheen in de veranda gezet. Misschien was het beter het alleen bij de lamp te houden en dat ze het dan iets minder warm hadden en het licht van de lamp tot ze wat sterker waren.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:14

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Marzman schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:39:
Ik heb wat fouten gemaakt denk ik met mijn plantjes, ze zijn gisteren slap gaan hangen en blijven nog steeds niet overeind staan. Ik weet niet of dat nog goed gaat komen, ik denk alleen als hij nog nieuwe bladeren aan kan maken die wel overeind blijven staan.

Ik denk te vroeg verspeend (bij 4 blaadjes, maar 2 daarvan zijn kiemblaadjes) een plantje is toen slap gaan hangen. En te veel verschil in temperatuur denk ik, ik heb ze steeds bij de kachel en als de zon scheen in de veranda gezet. Misschien was het beter het alleen bij de lamp te houden en dat ze het dan iets minder warm hadden en het licht van de lamp tot ze wat sterker waren.
Hoeft op zich nog geen probleem te zijn hoor. Energie gaat nu wss naar de wortels. Ik verpot ze altijd na hun eerste echte blad. Dus das niet te vroeg. Die slappe toestand heeft wss meer te zien met de omgevingstemperatuur (pun intended) en shock.

Hier is het een ramp, mijn bonchi stond in mijn kiembak te overwinteren. En kwam daar samen met mn zaailingen. Bleek dat niet alle bladluizen verwijderd waren van de bonchi. De uitdrukking 'als konijnen' verwaterd als je die bladluizen bekijkt in hun 'Centerparcs' omgeving. 25 graden, goed veel licht en vochige grond met jonge planten... Besproeien met mijn zelfgemaakt stinkend goedje zou wel werken. Maar de kiembak staat in huis... Mijn wederhelft duwt me van de trap denk ik...

[ Voor 19% gewijzigd door Joindry op 25-02-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Joindry schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:41:
[...]

Hoeft op zich nog geen probleem te zijn hoor. Energie gaat nu wss naar de wortels. Ik verpot ze altijd na hun eerste echte blad. Dus das niet te vroeg. Die slappe toestand heeft wss meer te zien met de omgevingstemperatuur (pun intended) en shock.
Maar de plant kan toch niks doen zo als de bladeren ondersteboven op het zand liggen?

Ik zal het afwachten, maar ik laat ze voorlopig onder de lamp alleen denk ik en wat verder van de kachtel :)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Marzman schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:44:
[...]

Maar de plant kan toch niks doen zo als de bladeren ondersteboven op het zand liggen?

Ik zal het afwachten, maar ik laat ze voorlopig onder de lamp alleen denk ik en wat verder van de kachtel :)
Ok das wel heel slap. Dat had ik niet door :S
Dan geef ik je 40 %, maar je beslissing lijkt mij de goede. Ik zou dat zo ook gegokt hebben. GL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Is je zelfgemaakte goedje iets chemisch of gaat je partner je van de trap duwen vanwege de luizen? :p Groene zeep er op spuiten schijnt ook te werken. Mijn partner heeft meestal de luizen in haar planten (rozen enzo).

Bij mij gaat het de veranda in als het kan. Dan zijn luizen ook vervelend, maar het is niet in huis. Alleen dacht ik dat het al kon bij zon :p

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Joindry schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:41:
[...]

Hier is het een ramp, mijn bonchi stond in mijn kiembak te overwinteren. En kwam daar samen met mn zaailingen. Bleek dat niet alle bladluizen verwijderd waren van de bonchi. De uitdrukking 'als konijnen' verwaterd als je die bladluizen bekijkt in hun 'Centerparcs' omgeving. 25 graden, goed veel licht en vochige grond met jonge planten... Besproeien met mijn zelfgemaakt stinkend goedje zou wel werken. Maar de kiembak staat in huis... Mijn wederhelft duwt me van de trap denk ik...
Aangezien je plantjes nu nog binnenstaan en nog lang niet naar buiten gaan zou ik zelf gewoon even sprayen met een Pyrethrum oplossing.

Dat nekt de luizen echt keihard en breekt binnen 48 uur weer af.

Is een contactgif gewonnen uit Chrysanten en werkt zeer goed tegen insecten. Helaas ook de nuttige. Maar ik ga er van uit dat je geen bijen in huis hebt :+ en tegen de tijd dat ze naar buiten mogen is de giftige werking van de Pyrethrum al lang en breed weer afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En hier gaat het ook niet allemaal goed hoor. Mij overwinteraar heeft het dit jaar niet overleefd en leek wel een verdorde boomtak die wat verward in een pot stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb ook twee overwinteraars en twijfel of die nog leven. Sommige takken zijn bruin (maar basilicum wordt ook bruin als je de plant ouder laat worden en de plant is dan nog gewoon goed). Ik had ze misschien beter binnen kunnen laten overwinteren ipv in de veranda (het vriest daar niet, maar daar is ook alles mee gezegd :p )

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:24:
[...]

Aangezien je plantjes nu nog binnenstaan en nog lang niet naar buiten gaan zou ik zelf gewoon even sprayen met een Pyrethrum oplossing.

Dat nekt de luizen echt keihard en breekt binnen 48 uur weer af.

Is een contactgif gewonnen uit Chrysanten en werkt zeer goed tegen insecten. Helaas ook de nuttige. Maar ik ga er van uit dat je geen bijen in huis hebt :+ en tegen de tijd dat ze naar buiten mogen is de giftige werking van de Pyrethrum al lang en breed weer afgebroken.
Had geen idee dat dit bestond. Ik moet toevallig dit weekend langs een tuinwinkel, direct kijken.Hopelijk ben ik nog niet te laat.

En neen geen bijen in huis. Enkel een 3jarige bezige bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Joindry schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:39:
[...]

Had geen idee dat dit bestond. Ik moet toevallig dit weekend langs een tuinwinkel, direct kijken.Hopelijk ben ik nog niet te laat.

En neen geen bijen in huis. Enkel een 3jarige bezige bij.
Dan zeker ff buiten besproeien en zorgen dat die bezige bij minimaal de eerste 48 uur niet aan de plantjes kan zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Een van mijn plantjes staat al weer half overeind (na 20 uur op de grond liggen), daar komt het wel goed mee denk ik nu die weer in de doos onder de lamp staat :p Ik wacht wel tot ze wat meer bladeren hebben en de stam wat steviger is voor ik een volgende poging doe ze te verplaatsen.

Mijn tweede batch begint alleen ook op te komen en dan gaat het niet allemaal passen onder de lamp :p Misschien dat ik die dan voor het raam in de slaapkamer zet. Daar is de temperatuur ook wat constanter dan in de veranda :) Ik denk dat het niet perse superwarm hoeft te zijn, dat krijgen ze later wel als ze wel naar de veranda kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 25-02-2022 11:17 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:15:
Een van mijn plantjes staat al weer half overeind (na 20 uur op de grond liggen), daar komt het wel goed mee denk ik nu die weer in de doos onder de lamp staat :p Ik wacht wel tot ze wat meer bladeren hebben en de stam wat steviger is voor ik een volgende poging doe ze te verplaatsen.

Mijn tweede batch begint alleen ook op te komen en dan gaat het niet allemaal passen onder de lamp :p Misschien dat ik die dan voor het raam in de slaapkamer zet. Daar is de temperatuur ook wat constanter dan in de veranda :) Ik denk dat het niet perse superwarm hoeft te zijn, dat krijgen ze later wel als ze wel naar de veranda kunnen.
Ik gok dat inderdaad de wisselende omgeving een rol gespeeld kan hebben, fijn dat het alsnog goed lijkt te komen.

In mijn geval heb ik de plantjes verspeend toen ze een week oud waren en alleen nog kiemblaadjes hadden:

Dit was op 7-2-22:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3oZKaMXd5u18Sc1I76iJfdiI2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpFr918cmkpDlZc0HbyxGzH3.jpg?f=fotoalbum_large

Ze gingen toen van de kiembak op 26 graden naar 20 graden op de vensterbank. Niet meer verplaatst of aangeraakt en alleen maar water gegeven.

Nu op 25-2-22:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qi58ewOgFHZOlbvYbNSIaM_8cms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5NX5Y3qqglCE0WNajpeoFbG.jpg?f=fotoalbum_large

Waarbij de Adjuma (de twee linker plantjes) dus iets harder groeien dan de Mme. Jeanette. Met andere woorden: een stabiele constante omgeving lijkt me belangrijker dan die wisselende temperatuur en hoeveelheid licht.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hoe veel cm zijn die bakjes? Ik heb ze meteen in 15 cm bakjes gezet (ik dacht dat dit minder werk was), maar achteraf zijn kleinere bakjes handiger :) En vierkant is ook makkelijker.

De onverwarmde slaapkamer is bij mij wel een stuk kouder dan 20 graden. Ik denk eerder 15 graden.

Misschien dat ik planten ga rouleren onder de lamp (die staat in een overdag verwarmde kamer, maar de lamp doet ook nog 1 graadje aan warmte). Dat ik die snachts ook aan laat met andere planten (moet ik alleen een timer kopen). Er begint nu steeds meer te ontkiemen (de pepers uit het bamipakket, de tweede zaaiing van cayennes).

[ Voor 45% gewijzigd door Marzman op 26-02-2022 07:30 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ook hier steeds meer tekenen van leven. Staat allemaal niet ideaal, 3 a 4 uren directe zon erop (helaas geen raam op het zuiden), snachts een graad of 15.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tHSG72sqEeeu5LruK0ye4buIQw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SViFHERxWa2n63BQVfb3gko9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChNJqytmZMTBqghZjQqNPzu2WiQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8EDXrNF5Imy4XrOEBcovq2Wj.jpg?f=user_large

Maar ze doen het, prima zat. Lekker met rust laten en af en toe spieken. Ze zullen de eerste weken nog geen water nodig hebben. Ook in de deno steeds meer soorten die beginnen te ontkiemen, het lijkt erop dat ik van alles wel wat ga krijgen. Vandaag of morgen weer wat potjes vullen en overzetten.

Blijft toch erg leuk, voor mij altijd de voorbode dat de lente weer in de lucht hangt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Marzman schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 07:24:
Hoe veel cm zijn die bakjes? Ik heb ze meteen in 15 cm bakjes gezet (ik dacht dat dit minder werk was), maar achteraf zijn kleinere bakjes handiger :) En vierkant is ook makkelijker.
Een te grote pot zorgt ervoor dat het water naar de bodem zakt ipv bij de wortels blijft zitten. Daardoor gaan ze slap hangen, ga je nog meer water geven en uiteindelijk is de grond té verzadigd vs wat de plant al in beperkte tijd kan opnemen en kan dat tot problemen leiden. Daarom beter gaandeweg opschalen dan direct te groot.

Ik ga hier van eierbakachtige startgrootte om in te zaaien naar P6 -> P9 -> kleine pot -> 16-18 liter rootpouch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Taro schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:18:
[...]

Een te grote pot zorgt ervoor dat het water naar de bodem zakt ipv bij de wortels blijft zitten. Daardoor gaan ze slap hangen, ga je nog meer water geven en uiteindelijk is de grond té verzadigd vs wat de plant al in beperkte tijd kan opnemen en kan dat tot problemen leiden. Daarom beter gaandeweg opschalen dan direct te groot.

Ik ga hier van eierbakachtige startgrootte om in te zaaien naar P6 -> P9 -> kleine pot -> 16-18 liter rootpouch.
Aan de andere kant: de penwortel van je zaailing schiet vrij snel zo diep mogelijk, hoe langer de penwortel, hoe meer ruimte deze biedt voor vertakkingen. Kan aanzienlijk de groei boven de grond beïnvloeden. Immers, een wortelstelsel dat ongehinderd kan ontwikkelen breidt veel sneller uit.

Het lastige is inderdaad de balans voor bewateren. Heb je een pot van 15 liter met een zaailing erin dan hoeft de grond daarvan niet verzadigd te zijn met water :+

Maar vorig jaar op deze wijze ook wat andere plantjes gepot, ontkiemen in kleine bakjes en direct een 25 liter pot in. Dan merk je toch dat de ontwikkeling razend snel gaat.

Een hoge maar smalle pot zou daarmee voor pepers perfect zijn denk ik. Pak je de lengte ontwikkeling van de penwortel mee, en heb je niet direct het grote vocht volume van de kluit in de breedte.

Een grote pot en zuinig met water kan ook, maar dat is wel een kunstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het water maak ik me niet zo druk over, mijn regenton zit tot de rand toe vol en in deze periode van het jaar zal ik die niet leegkrijgen met een paar potjes :)

Maar die kleine vierkante bakjes zijn wel makkelijker te plaatsen, de hoogte maakt inderdaad niet uit :)

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 26-02-2022 13:33 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jur91_So11wPzITZQEl_yMGKg8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EZVQ0o7xQLHMNRtEB1nMdkS1.jpg?f=user_large
Moet ik bij die bovenste bak rechtsonder er nu een wegknippen? Of moet ik wachten tot er een dominant wordt? (er is er nog een dubbel, maar die is niet goed zichtbaar op de foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLZOlcapDQGZb5nFBOQFxESHtfA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1kJsi1ywZjo7piXvTJx0ZYxa.jpg?f=user_large
Direct in grond gaat een stuk beter en sneller dan op keukenpapier voor mij :) De plantjes hebben wel nog amper licht gehad (gisteren geen tijd gehad ze te verplaatsen maar ze zijn best doorgegroeid). Ze zijn ongeveer even groot als dezelfde cayenes die eerder gezaaid zijn. Het scheelt wel een paar blaadjes.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marzman schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:34:
[Afbeelding]
Moet ik bij die bovenste bak rechtsonder er nu een wegknippen? Of moet ik wachten tot er een dominant wordt? (er is er nog een dubbel, maar die is niet goed zichtbaar op de foto).

[Afbeelding]
Direct in grond gaat een stuk beter en sneller dan op keukenpapier voor mij :) De plantjes hebben wel nog amper licht gehad (gisteren geen tijd gehad ze te verplaatsen maar ze zijn best doorgegroeid). Ze zijn ongeveer even groot als dezelfde cayenes die twee keer zo oud zijn (14 dagen en 7 dagen, het scheelt wel een paar blaadjes).
Met wortelkluit (modder en al, zo weinig mogelijk de wortels verstoren) overzetten in een groter potje en dan kun je gerust wachten tot er 1 plantje duidelijk dominant ontwikkeld.

Je knipt zwakkere plantjes weg zodat er geen fotosynthese meer plaats kan vinden en de wortels afsterven terwijl je de dominante groeier verder niet verstoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Marzman schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:25:
Het water maak ik me niet zo druk over, mijn regenton zit tot de rand toe vol en in deze periode van het jaar zal ik die niet leegkrijgen met een paar potjes :)
:) Ik benoemde het ook niet omdat je mogelijk een watertekort hebt/krijgt, maar ik zie wel dat je plantjes nagenoeg in modder staan ipv licht vochtige grond. Je kunt problemen met de wortels krijgen als die altijd erg nat zijn of zelfs onder water staan. En dat probleem krijg je sneller als het plantje en wortelgestel nog relatief klein zijn tov de grootte van de pot en de hoeveelheid natte grond. Ik heb de afgelopen jaren veel planten verloren omdat de grond te lang té nat was. Op een gegeven moment gaan de bladeren hangen en dan is het vinden van een oplossing soms erg lastig.

Daarom soms ook even de grond laten opdrogen en pas weer water geven als de grond een paar dagen zichtbaar droog is, zodat het geheel niet gaat rotten en de wortels op zoek gaan naar water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 07:24:
Dit zijn ook 15x15x20 bakken en ze doen het daar prima in, maar ik geef dan inderdaad ook spaarzaam water. Misschien een 2 á 3 CL per dag die ik om de plant heen druppel. Maar ik zie in ieder geval dat de verspeende plantjes veel harder groeien dan de plantjes die nog steeds in de kiembak staan en evenveel water krijgen. Maar alleen veel minder aarde ter beschikking hebben om de wortels te laten groeien.
De onverwarmde slaapkamer is bij mij wel een stuk kouder dan 20 graden. Ik denk eerder 15 graden.
Dat is wel wat frisser ja, misschien wel iets te koud?
Misschien dat ik planten ga rouleren onder de lamp (die staat in een overdag verwarmde kamer, maar de lamp doet ook nog 1 graadje aan warmte). Dat ik die snachts ook aan laat met andere planten (moet ik alleen een timer kopen). Er begint nu steeds meer te ontkiemen (de pepers uit het bamipakket, de tweede zaaiing van cayennes).
Dat rouleren en verplaatsen lijkt me nou juist niet zo'n goed idee, de plantjes zijn denk ik meer gebaat bij een stabiele en constante omgeving.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Anoniem: 1032405 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:41:
[...]
Maar vorig jaar op deze wijze ook wat andere plantjes gepot, ontkiemen in kleine bakjes en direct een 25 liter pot in. Dan merk je toch dat de ontwikkeling razend snel gaat.
Scheelt een paar keer verpotten. Als je dit op het moment doet dat je toch committed bent aan een plant is dit een goed idee...
Toch maar een berg onbetrouwbare habanero zaden op deno doen voor dit plan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Inmiddels begonnen met zaaien in modules (dat doen we thuis ivm temperatuur). Komt iets sneller op dan verwacht. Een deel van radijs maar in de kas geplant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0SRXnIXYFyVB6l_tuY4QQCBDF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T76x0MGCtEJ7w9jjasEFTjn4.jpg?f=fotoalbum_large

Dit weekend ook de compost eens aangepakt. Stond in een tijdelijke bak (links) gemaakt met uit elkaar vallend vlonder hout dat de vorige huurster heeft laten liggen.

Nu eindelijk nette bakken. Inmiddels twee bakken van 1 m3 vol. Kwaliteit van de compost ziet er ook goed uit. Derde bak moet nog opgezet worden, die gaan we dit jaar vullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Itm_Alhv6H6XxU9K2fVJvJWRyuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xO2XYWF3mMIaUEkLSlrs3gqY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Skyaero schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:54:
Inmiddels begonnen met zaaien in modules (dat doen we thuis ivm temperatuur). Komt iets sneller op dan verwacht. Een deel van radijs maar in de kas geplant.

[Afbeelding]

Dit weekend ook de compost eens aangepakt. Stond in een tijdelijke bak (links) gemaakt met uit elkaar vallend vlonder hout dat de vorige huurster heeft laten liggen.

Nu eindelijk nette bakken. Inmiddels twee bakken van 1 m3 vol. Kwaliteit van de compost ziet er ook goed uit. Derde bak moet nog opgezet worden, die gaan we dit jaar vullen.

[Afbeelding]
Kan je even zeggen van waar die kiembakken komen? Die zien er stevig uit.
Ik doe het al jaren met kleinere exemplaren, maar die zijn van flutplastiek die na een jaar wegmogen iedere keer.

Intussen is mijn middel tegen bladluizen aangeschaft en het lijkt te werken. Nog 24u quarantaine voor de planten en dan eindelijk en hopelijk terug een bladluisvrij huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Joindry schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:39:
[...]

Ik doe het al jaren met kleinere exemplaren, maar die zijn van flutplastiek die na een jaar wegmogen iedere keer.
Zien er inderdaad stevig uit. Op de foto kan ik www.containerwise.co.uk/ ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

LaserJet schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:52:
[...]

Zien er inderdaad stevig uit. Op de foto kan ik www.containerwise.co.uk/ ontdekken.
Buiten Europa natuurlijk :+ Gaat een duur koopje worden zo vrees ik.

Maar goed oog van je :) @LaserJet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joindry schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:07:
[...]

Buiten Europa natuurlijk :+ Gaat een duur koopje worden zo vrees ik.

Maar goed oog van je :) @LaserJet
Even een Google search op 'zaaitray stevig'. Dan komt er al heel wat voorbij zie ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Joindry schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:39:
[...]
Ik heb ze bij de Farm Dream gekocht
https://thefarmdream.com/product-category/propagation-trays/

Je kunt ook zoeken op "Charles Dowding Module Tray", hoewel wij ook een aantal niet-dowding trays hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Biohazzard21
De pepers gaan goed hier, ik heb de indruk dat ze mijn zelf gefabriceerde kas wel kunnen waarderen ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2S8iVbw9bn__6nHWMM0BKvLXZlA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJoMYgt8GXFNkQvUGAkvhIYY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tPhLytKkPOIHbsLywtb9vYR-Hk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oK99B2jB2FeH5EVQs2xSMKr9.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Laatst online: 16:33
Laatst wat kleine sugar snaps plantjes naar buiten verplaatst. Ik had ze niet laten wennen / harden aan de buitenlucht. Nu zijn ze slapjes en omgevallen. Is dit de reden waarom je ze eerst moet laten wennen door ze stapsgewijs buiten te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Biohazzard21 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:39:
De pepers gaan goed hier, ik heb de indruk dat ze mijn zelf gefabriceerde kas wel kunnen waarderen ;-)

[Afbeelding][Afbeelding]
Leuk, ziet er goed uit! Echter, als ik inzoom op de foto's lijk ik wel iets van verkleuring te zien alsof ze net even teveel licht/warmte krijgen. Maar dat kan natuurlijk ook aan de belichting van de foto zelf liggen.
banaliteit schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:24:
Laatst wat kleine sugar snaps plantjes naar buiten verplaatst. Ik had ze niet laten wennen / harden aan de buitenlucht. Nu zijn ze slapjes en omgevallen. Is dit de reden waarom je ze eerst moet laten wennen door ze stapsgewijs buiten te leggen?
Laten wennen is in deze (nog koude) periode zeker wel raadzaam. Jij bent toch ook niet blij als je nu ineens met alleen maar een T-shirt aan buiten gezet wordt..... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn paprika's liggen ook weer, omdat ze ook in van die grote 15 cm bakken zitten heb ik ze maar in de veranda gezet. Als ze het redden leuk, als ze het niet redden... ik heb nieuwe gezaaid :p

De cayennes heb ik in 9 cm bakjes gedaan. Dat is wat handiger dan die 15 cm bakken nu ze nog onder een lamp staan. De wortels waren al langer dan ik dacht (veel langer dan de 2cm zand die in het bakje zat).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:08:
Mijn paprika's liggen ook weer, omdat ze ook in van die grote 15 cm bakken zitten heb ik ze maar in de veranda gezet. Als ze het redden leuk, als ze het niet redden... ik heb nieuwe gezaaid :p

De cayennes heb ik in 9 cm bakjes gedaan. Dat is wat handiger dan die 15 cm bakken nu ze nog onder een lamp staan. De wortels waren al langer dan ik dacht (veel langer dan de 2cm zand die in het bakje zat).
Wat bedoel je met dat "liggen", dat ze verwelken en helemaal slap gaan hangen? Heb je een foto?

Met 15 cm potten heeft het IMHO weinig te maken, zo lang ze maar de juiste hoeveelheid water en licht krijgen. Bij mij staan ze ook niet kaarsrecht omdat ze naar de zon toe groeien, maar dat komt wel goed als de stam wat dikker wordt en de zon meer van bovenaf gaat schijnen op mijn vensterbank.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat ze te slap zijn en in het zand liggen.

Het ligt niet aan die potten, maar die potten nemen veel ruimte in. Het ligt er aan dat ik ze in een instabiele omgeving had gezet (warm en zonnig toen ik weg ging, en heel koud en bewolkt toen ik terug kwam)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
bvk schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:02:
[...]

Leuk, ziet er goed uit! Echter, als ik inzoom op de foto's lijk ik wel iets van verkleuring te zien alsof ze net even teveel licht/warmte krijgen. Maar dat kan natuurlijk ook aan de belichting van de foto zelf liggen.
Ja, valt gelukkig wel mee denk ik !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Biohazzard21 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:11:
[...]

Ze staan er mooi bij, en als ze groeien is het goed toch :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:53
MagniArtistique schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:14:
[Afbeelding]

Ook hier maar eens begonnen. De paprikas, tomaten en pepers zijn gezaaid.

Hoe ik dat doe?

Dun laagje reguliere potgrond met voeding onderin, nat maken met warm water in de plantenspuit, daarop bio zaai en stek grond, vervolgens gaatjes prikken en zaden erin. Dichtgooien en plantenspuit. Daarna doorzichtige kap erop en op (vloerverwarming) voor het raam op het zuiden. Per jaar oud een zaadje extra (dus 2 per gat bij 2021).

Zodra de plantjes opkomen van onderen wateren en dan krijg je mooie lange wortelgestellen. Die voeding onderin is zodat ik ze gerust 6 weken kan laten staan voordat ik ze verspeen.
Inmiddels 3 weekjes verder, tomaten zijn al met het 2e paar blaadjes (en gaan binnenkort op individuele pot) en de pepers/paprikas stelen hun hoofd boven water.

Dit jaar ook wat f1 hybrides die phytopthora resistent zijn, zijn ook goed opgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ny3ar2tQTV-QGusvtNNgMMMtS0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWGhnN4bmzpxFznpJTr317NY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:14
Heeft iemand een goed (web)adres voor groente zaad (pepers, tomaten, basilicum, …)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
Kapotto schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:35:
Heeft iemand een goed (web)adres voor groente zaad (pepers, tomaten, basilicum, …)?
Ik bestel meestal bij de Bolster. https://www.bolster.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Laatst online: 12:49
Biohazzard21 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:11:
[...]
Ik heb ook al een tijdje zo'n kasje gemaakt, met kunstlicht. Vorig jaar heeft hier een spaarlamp boven gehangen, dit ging op zich prima. Dit jaar ben ik ook aan het testen met een LED growlamp. Ik weet nog niet of dit een verbetering is.
Welke lamp(en) heb jij hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:14
Bedankt voor de tip, gelijk wat besteld :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
Stef012 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:15:
[...]

Ik heb ook al een tijdje zo'n kasje gemaakt, met kunstlicht. Vorig jaar heeft hier een spaarlamp boven gehangen, dit ging op zich prima. Dit jaar ben ik ook aan het testen met een LED growlamp. Ik weet nog niet of dit een verbetering is.
Welke lamp(en) heb jij hangen?
Simpele LED batten (6500 k), volgens mij 27 W per stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:51
Hier ook goed resultaten met (denk ik) dezelfde led batten die ik eerder hier vond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHMXwweyQ4iGDCUZWMCf7RoTa-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/366Hah7CIR4Vpy1DwnMra1MN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pj8oNDiHZqP1FUjenIiDtePNi5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2oiqaycqgnLIKw4mYz7yqq6R.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 39 ... 84 Laatste