Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Kapotto schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:35:
Heeft iemand een goed (web)adres voor groente zaad (pepers, tomaten, basilicum, …)?
https://www.vreeken.nl/

maar het is beter om langs te gaan (Dordrecht), verzendtijden kunnen nogal oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 10:43
Skyaero schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:59:
[...]

maar het is beter om langs te gaan (Dordrecht), verzendtijden kunnen nogal oplopen.
Nee. Niet Vreeken meer aanraden. Dat kan al zo’n 5 jaar niet meer. Wachttijden van een half jaar, bestellingen die half overkomen maar wel volledig gefactureerd, klantenservice slecht bereikbaar, etc.
Als webshop gewoon echt vierkant ruk.

Of er moet inmiddels een nieuwe eigenaar op zitten want die oude had er echt skittel aan.

[ Voor 30% gewijzigd door MagniArtistique op 02-03-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34
MagniArtistique schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:22:
[...]

Nee. Niet Vreeken meer aanraden. Dat kan al zo’n 5 jaar niet meer. Wachttijden van een half jaar, bestellingen die half overkomen maar wel volledig gefactureerd, klantenservice slecht bereikbaar, etc.
Als webshop gewoon echt vierkant ruk.

Of er moet inmiddels een nieuwe eigenaar op zitten want die oude had er echt skittel aan.
Bij Vreeken altijd het gevoel dat ze zelf niet weten hoe inefficiënt ze bezig zijn. Volgens mij doen ze daar echt alles met de hand. Jammer van de webshop, maar de winkel in Dordrecht is wel heel leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
Joindry schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:39:
[...]

Kan je even zeggen van waar die kiembakken komen? Die zien er stevig uit.
Ik doe het al jaren met kleinere exemplaren, maar die zijn van flutplastiek die na een jaar wegmogen iedere keer.

Intussen is mijn middel tegen bladluizen aangeschaft en het lijkt te werken. Nog 24u quarantaine voor de planten en dan eindelijk en hopelijk terug een bladluisvrij huis.
Ik heb destijds een hele lading bij Moestuinweetjes gehaald. Die hebben tevens ook een hele handige zaai en plantkalender.

https://www.moestuinweetj...eriaal/zaaitray-stektray/

Je bent dan op zoek naar de harde plastic varianten.

[ Voor 9% gewijzigd door MagniArtistique op 03-03-2022 06:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb gisteren wat plantjes overgezet in eigen potjes en wat weggegooid. Voor volgend jaar moet ik meer en kleinere potjes hebben ;) Die per twee gegroeid zaten heb ik uit elkaar gekregen. Een viel uit zichzelf uit elkaar (zaten niet vast) de andere moest ik een beetje helpen (hopelijk is er niks kapot van de wortel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awLnCYvDcBCd9hEqUgUOuDItnPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gACknw6yoy15xacCXG8ZZDKG.jpg?f=fotoalbum_large

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
banaliteit schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:09:
[...]
Bij Vreeken altijd het gevoel dat ze zelf niet weten hoe inefficiënt ze bezig zijn. Volgens mij doen ze daar echt alles met de hand. Jammer van de webshop, maar de winkel in Dordrecht is wel heel leuk.
Ik was er een maand geleden zelf in Dordrecht (eerst 30 minuten buiten moeten wachten in de rij). Los van de inefficientie (slechte winkelindeling, handmatig intikken in kassa ipv streepjescode scannen) lijkt het gewoon ten onder te gaan aan het succes. De winkel is nooit opgezet voor zoveel klandizie en de eigenaar is op leeftijd. Wel jammer, want de zaadkwaliteit is zeer hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Skyaero schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:03:
[...]

Ik was er een maand geleden zelf in Dordrecht (eerst 30 minuten buiten moeten wachten in de rij). Los van de inefficientie (slechte winkelindeling, handmatig intikken in kassa ipv streepjescode scannen) lijkt het gewoon ten onder te gaan aan het succes. De winkel is nooit opgezet voor zoveel klandizie en de eigenaar is op leeftijd. Wel jammer, want de zaadkwaliteit is zeer hoog.
Op zich is dat op te lossen door de webwinkel gewoon af en toe te sluiten om backorders te verwerken of als dat niet kan (omdat hij de website ooit heeft laten maken) voorraden op 0 te zetten als de bestellingen te veel worden.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Marzman schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:08:
[...]

Op zich is dat op te lossen door de webwinkel gewoon af en toe te sluiten om backorders te verwerken of als dat niet kan (omdat hij de website ooit heeft laten maken) voorraden op 0 te zetten als de bestellingen te veel worden.
Ja, of je lost de achterliggende problemen "gewoon" op :)

Lijkt mij een gevalletje van iemand die wel online het aanbod beschikbaar wilde stellen, maar niet 100% de stap heeft kunnen maken door het gebrek aan feeling voor het medium. Zit vast nog enorm veel potentieel in voor eventuele opvolgers of naasten om het stokje over te nemen en er een succes van te maken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is duidelijk dat de eigenaar op leeftijd daar geen zin in heeft ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 21:06
[...]

Ik dacht dat het een uitzondering was met een levertijd van 5 maanden vorig jaar😂😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bongoarnhem schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:18:
[...]

Ik dacht dat het een uitzondering was met een levertijd van 5 maanden vorig jaar😂😂😂
Heb je ze in ieder geval op tijd binnen voor het volgende seizoen :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-05 21:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Bongoarnhem schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:18:
[...]

Neen hoor, vorig jaar ook dezelfde wachttijden gehad daar. Ik had een verwachte levertijd van 9weken, wat uiteindelijk 15 weken werd. Ik ga dus zodadelijk aan de slag met de zaden besteld vorig jaar in februari. :D
Ook een jaartje overgeslagen dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
[...]

Als je geen haast hebt dwz je zaden voor VOLGEND seizoen nu alvast koopt en het niet erg vind als na een maand of 3 de helft wel en de andere helft niet aankomt, doen 👍

#worstwebshopever -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:39

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
En hoe zit het met de kiemkracht van die zaden als ze al minimaal een jaar oud zijn? Beetje zonde om zo lang te moeten wachten om vervolgens te constateren dat ze niet kiemen.....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn cherrytomaatjes (van de Action dacht ik) heb ik in de veranda gezet, die lijken wel tegen de koudere nachten te kunnen en groeien daar superhard. Dit weekend ga ik ze in een eigen pot zetten denk ik.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1ncent19
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:33
Ik heb helaas last van rauw vliegjes tussen mijn peperplantjes, iemand nog tips tegen deze krengen? Laatst ook al last van gehad toen maar al onze binnen planten weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
  • Laatst online: 23:05
Marzman schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:22:
Mijn cherrytomaatjes (van de Action dacht ik) heb ik in de veranda gezet, die lijken wel tegen de koudere nachten te kunnen en groeien daar superhard. Dit weekend ga ik ze in een eigen pot zetten denk ik.
welke temperatuur hebben we het hier over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rudoo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:29:
[...]

welke temperatuur hebben we het hier over ?
30 graden als de zon schijnt, maar smorgens 6 of 8 denk ik de thermometer is uitgevallen (het vriest snachts en het is een zelfbouw veranda, wel dubbel glas maar er zitten hier en daar wat luchtgaten denk ik ;) ).

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 04-03-2022 08:39 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

v1ncent19 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:26:
Ik heb helaas last van rauw vliegjes tussen mijn peperplantjes, iemand nog tips tegen deze krengen? Laatst ook al last van gehad toen maar al onze binnen planten weggegooid.
Ik lees over kokend water met kaneel in de grond gieten, maar ik denk dat je plantjes dan ook dood zijn. Zo kan ik ook wel tips geven: zet het plantje tien minuten in de magnetron :p

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

- Grond in je potjes behandelen met aaltjes (tegen de larven).
- Lijmvallen zetten tussen je potjes (tegen volwassen exemplaren).
- Grond in je potjes afdekken met een laag zand.
- Toplaag van de grond in je potjes droog houden (potjes van onderaf bewateren).

100% voorkomen of uitroeien gaat je vermoedelijk niet lukken maar met actief bestrijden kun je wel voorkomen dat het een allesvernietigende plaag wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-05 15:55
Hier de bunch peperplantjes die me dit seizoen van pikante versnaperingen moet gaan voorzien.
Vanuit deno op 29 januari in 1 liter yoghurt potten gezet. Mag niet klagen over de ontwikkeling in nog geen 5 weken :)

Vooral omdat ik van boven af water heb ik meteen lijmvallen geplaatst en een ventilator (vinden de krengen niet fijn) om zo een eventuele rouwmuggetjes plaag voor te zijn. Er zitten een paar vliegjes op de vallen, maar tot zover geen reden tot zorgen gelukkig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8yaFZlDlAyB5qCk7DoqSZFsylg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5X7EqPrQLcH71CX2uiQ44yx1.jpg?f=fotoalbum_large

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-05 15:55
Marzman schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:47:
[...]

Ik lees over kokend water met kaneel in de grond gieten, maar ik denk dat je plantjes dan ook dood zijn. Zo kan ik ook wel tips geven: zet het plantje tien minuten in de magnetron :p
Nee joh, niet kokend water over je plantjes! :X
Eetlepel kaneel, liter kokend water erover, effe roeruh en dan laten staan tot het is afgekoeld. Voorzichtig overgieten zodat de drab overblijft. Het water gebruiken om te bewateren. Heb ik ook wel eens gedaan. Lijkt wel wat te helpen,

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ronster schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:03:
Hier de bunch peperplantjes die me dit seizoen van pikante versnaperingen moet gaan voorzien.
Vanuit deno op 29 januari in 1 liter yoghurt potten gezet. Mag niet klagen over de ontwikkeling in nog geen 5 weken :)

Vooral omdat ik van boven af water heb ik meteen lijmvallen geplaatst en een ventilator (vinden de krengen niet fijn) om zo een eventuele rouwmuggetjes plaag voor te zijn. Er zitten een paar vliegjes op de vallen, maar tot zover geen reden tot zorgen gelukkig.

[Afbeelding]
Wouw, jouw plantjes zijn al groot. Ik heb pas een vliegje gezien bij mij en die is al weer weg.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Kaneelmethode (zoek ff hier), aaltjes, geel plakpapier, vleesetende plant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1ncent19
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:33
Dank je voor diegene die gereageerd hebben. Ik kijk nog even aan maar begint een smerige boel te worden kan er al snel zo’n 15-20 vliegjes tellen. Straks nog maar eens een heel laag zand bovenopleggen en strikt van onderop water geven.

De plantjes gingen eindelijk goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3SeKVZ35S10mnqOTfoFfk0lCoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AA1Mj103a3Gkk96NJwL0Hvrv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-05 23:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKgClvfPwyh9z0rB8aD-EoDlX3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mao0hFZerkAGLpjKnCMz9H9C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krMvNkOzh9UGg1XXCADx_ksx3oM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFwLOnEsq2gmElBcZUp9TgMr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hshHBYDuJmQDg5804Y3xFLA-r0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQjznbHUfHVhqf5TrPvBvPU2.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn stekjes beginnen nu ook op te komen, 23 februari geplant. Wat opvalt is dat de stekjes aan de zijkanten het beter doen als die in het midden. De grond in het midden droogt ook erg snel uit.

Ik heb gelezen dat het verspenen pas kan gebeuren nadat de eerste 2 blaadjes zichtbaar zijn. Dat is bij mij nog niet het geval, maar ik twijfel nu toch om ze al in een wat groter potje te zetten onder groei licht ( TL licht 2400 l 6500 k geen professioneel spul oid ) zodat er wat meer grond is voor de wortels en wat meer vocht vast kan houden

Iemand advies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Die vliegjes zelf kun je denk ik met de stofzuiger wel opzuigen, dat doe ik ook als ze bovenin de pedaalemmer hangen, en dan blijven herhalen tot de vliegjes weg zijn. Ik zag dat er bij mij ook wat vliegjes waren, ik zeg maar niks want ik had de plantjes in de slaapkamer voor het raam gezet ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
[

[Afbeelding]

Mijn stekjes beginnen nu ook op te komen, 23 februari geplant. Wat opvalt is dat de stekjes aan de zijkanten het beter doen als die in het midden. De grond in het midden droogt ook erg snel uit.

Ik heb gelezen dat het verspenen pas kan gebeuren nadat de eerste 2 blaadjes zichtbaar zijn. Dat is bij mij nog niet het geval, maar ik twijfel nu toch om ze al in een wat groter potje te zetten onder groei licht ( TL licht 2400 l 6500 k geen professioneel spul oid ) zodat er wat meer grond is voor de wortels en wat meer vocht vast kan houden

Iemand advies ?
Je kunt ze ook zonder echte blaadjes verspenen naar p9 potjes, alleen voorzichtig te werk gaan. Afgaande op je foto's zou ik er in ieder geval niet te lang mee wachten, anders gaan ze te veel strekken en krijg je hele dunne plantjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Arebij schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:59:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand advies ?
Gewoon met grond en al eruit scheppen en overzetten, dan verstoor je de wortels het minste.

En je kunt ze gerust iets dieper overzetten in deze fase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Vandaag eindelijk tijd om de laatste gekiemde zaden uit de deno over te zetten. Van alle soorten zijn er wel enkele zaden met wortel, leuk!

Alle plantjes die eerder al in de grond zaten zijn boven, ze lijken het prima te vinden met maar een uurtje of 4 zon per dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFVHyhaVwa-q0Ns_VoFfDz4EuQU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y0SiyniLkiSfE0oh5CftDO5B.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvgtZIYCvhiT-jV6Q3Y7mf1XjFQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z56s3UHOHa5g4BvdfR85Zi8b.jpg?f=user_large

Zo zie je maar; ook zonder allerlei toeters en bellen gebeurt er wel iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Anoniem: 1032405 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:37:
Het schijnt dat er al planten op aarde waren voordat wij elektronica en ingewikkelde techniek hebben uitgevonden en dat ze zich toen ook prima hebben gered. Maar weet niet of dat daadwerkelijk zo is, heb ik ooit van horen zeggen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Alles zit erin, meteen maar even een zeer praktische mannentafel gefabriceerd tot grote tevredenheid van de vrouw. :+

Als alternatief opperde ik dat de kweektent wel weer naar beneden kon, dus ze was al snel overgehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70XAI94SK-zvIX9ageRq1gn8koE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PlKjcUTU5n2AHc5FkgwXhPcY.jpg?f=user_large

Mooi wat ruimte over om straks ook nog wat tomaatjes te zaaien.

Laat het voorjaar maar komen! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Taro schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:52:
[...]

Het schijnt dat er al planten op aarde waren voordat wij elektronica en ingewikkelde techniek hebben uitgevonden en dat ze zich toen ook prima hebben gered. Maar weet niet of dat daadwerkelijk zo is, heb ik ooit van horen zeggen :)
_O-

Hier zou best eens een kern van waarheid in kunnen zitten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Anoniem: 1032405 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:54:
Alles zit erin, meteen maar even een zeer praktische mannentafel gefabriceerd tot grote tevredenheid van de vrouw. :+
Wederom een prachtige set-up :) Ik zou alleen wel opletten dat die tafel niet "ineens is omgevallen" als je thuiskomt... Kan je weer opnieuw beginnen. Daarmee zeg ik niet dat jij niet goed bent in het maken van tafels, maar er ligt ergens wel een vorm van sabotage op de loer als ik het zo hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Taro schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:58:
[...]

Wederom een prachtige set-up :) Ik zou alleen wel opletten dat die tafel niet "ineens is omgevallen" als je thuiskomt... Kan je weer opnieuw beginnen. Daarmee zeg ik niet dat jij niet goed bent in het maken van tafels, maar er ligt ergens wel een vorm van sabotage op de loer als ik het zo hoor.
Hahaha, ik heb het risico afgewogen: er zitten ook twee paprika soorten van mijn vrouw bij.

Zo dek ik mijzelf in tegen haar indirecte bedreigingen.

'Mooie peper zaailingen heb je daar, zou zonde zijn als die tafel om zou vallen.'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 1032405 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:37:

Misschien is dat zelfs beter :) Als mensen je een kasplantje noemen is dat ook geen compliment dat je zo sterk bent of onder perfecte omstandigheden opgegroeid ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
Taro schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:52:
[...]

Haha het zou zo maar kunnen. Wel waren de gewassen toen een stuk meer voorbehouden aan specifieke plekken op de aarde denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 21:03
Voor ons wordt dit het 2e moestuinseizoen (volkstuintje van 100m²). Vorig jaar van alles wat gezaaid en geoogst op 50m², op de andere helft hebben we maar een beetje de boel de boel gelaten (te druk met werk, eigen tuin en andere zaken). In de winterperiode heb ik dit stuk ook helemaal geprepareerd voor dit seizoen.

Kleine greep uit wat we vorig jaar gezaaid/geplant en geoogst hebben:
Courgette (veel), aardbeien, frambozen, bramen, komkommer (1tje :P ), bloemkool, broccoli, boontjes, wortel, verschillende soorten sla, spinazie, palmkool, snijbiet en gewone bietjes (vielen ook wat tegen).

We gaan deze dit jaar ook weer planten/zaaien, en nog wat extra soorten. Maar iets wat me erg tegenviel vorig jaar was de hoeveelheid planning. En dan vooral omdat je geen idee hebt waar je moet beginnen. Ik zie hier veel pepers en paprika's voorbij komen, maar als er mensen met een grotere moestuin zijn; hoe pakken jullie dit aan? Voor nu heb ik een globale indeling gemaakt voor in de tuin, waarbij ik alles een plekje heb gegeven en de sla/spinazie/radijsjes maar gewoon overal tussendoor zaai wanneer er nog niks op een bepaalde plek staat of als de oogst daar reeds geweest is. Dit betekent wel dat op sommige plekken de helft van t seizoen (nagenoeg) niks staat. Dus ben benieuwd hoe anderen dit aanvliegen :D

Ik heb trouwens al een rij peultjes uitgeplant in de moestuin. De tweede rits voorgezaaide is nu net opgekomen en kunnen over een tijdje naar buiten. Dat is nog een tweede moeilijkheid voor ons, proberen niet alles tegelijk te zaaien zodat de oogst een beetje verspreid valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb die luxe niet, maar je kan een beetje opzoeken wanneer je iets kan oogsten en wat je in die periode kan zaaien of planten. Ik denk dat je dan op bonen ofzo uitkomt of knoflook.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:33
ManzokuSan schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:10:
Voor ons wordt dit het 2e moestuinseizoen (volkstuintje van 100m²). Vorig jaar van alles wat gezaaid en geoogst op 50m², op de andere helft hebben we maar een beetje de boel de boel gelaten (te druk met werk, eigen tuin en andere zaken). In de winterperiode heb ik dit stuk ook helemaal geprepareerd voor dit seizoen.

Courgette (veel), aardbeien, frambozen, bramen, komkommer (1tje :P ), bloemkool, broccoli, boontjes, wortel, verschillende soorten sla, spinazie, palmkool, snijbiet en gewone bietjes (vielen ook wat tegen).

We gaan deze dit jaar ook weer planten/zaaien, en nog wat extra soorten. Maar iets wat me erg tegenviel vorig jaar was de hoeveelheid planning. En dan vooral omdat je geen idee hebt waar je moet beginnen. Ik zie hier veel pepers en paprika's voorbij komen, maar als er mensen met een grotere moestuin zijn; hoe pakken jullie dit aan? Voor nu heb ik een globale indeling gemaakt voor in de tuin, waarbij ik alles een plekje heb gegeven en de sla/spinazie/radijsjes maar gewoon overal tussendoor zaai wanneer er nog niks op een bepaalde plek staat of als de oogst daar reeds geweest is. Dit betekent wel dat op sommige plekken de helft van t seizoen (nagenoeg) niks staat. Dus ben benieuwd hoe anderen dit aanvliegen :D

Ik heb trouwens al een rij peultjes uitgeplant in de moestuin. De tweede rits voorgezaaide is nu net opgekomen en kunnen over een tijdje naar buiten. Dat is nog een tweede moeilijkheid voor ons, proberen niet alles tegelijk te zaaien zodat de oogst een beetje verspreid valt.
Dit doe je vaak met een schema, vaak een verdeling van 4 of 5 vakken waarin je wisselteelt toepast om optimaal gebruik te maken van je tuin en de voeding in de grond. Maar als eerste is het natuurlijk belangrijk wat je lekker vind. Als je weet wat je wilt telen dan ga je je wisselteelt schema maken.
Of je doet het op de permacultuur manier, je zet alles wat je leuk vind dor elkaar en dan komt het ook goed. Maar dat s voor een beginnend tuinier vaak lastiger dan alles gepland doen.

Ik vond de boeken van Frank Anrijs erg leerzaam.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManzokuSan
Marzman schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:24:
Ik heb die luxe niet, maar je kan een beetje opzoeken wanneer je iets kan oogsten en wat je in die periode kan zaaien of planten. Ik denk dat je dan op bonen ofzo uitkomt of knoflook.
Ik heb 2 jaar geleden een huis gekocht aan de rand van ons dorp waarbij het moestuincomplex echt op 2 minuten lopen ligt, en je betaalt er 30€ per 100m² per jaar. Supergoedkoop. In steden is het met wachtlijsten en prijzen allemaal véél minder aantrekkelijk natuurlijk.
No Hands schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:28:
[...]

Dit doe je vaak met een schema, vaak een verdeling van 4 of 5 vakken waarin je wisselteelt toepast om optimaal gebruik te maken van je tuin en de voeding in de grond. Maar als eerste is het natuurlijk belangrijk wat je lekker vind. Als je weet wat je wilt telen dan ga je je wisselteelt schema maken.
Of je doet het op de permacultuur manier, je zet alles wat je leuk vind dor elkaar en dan komt het ook goed. Maar dat s voor een beginnend tuinier vaak lastiger dan alles gepland doen.

Ik vond de boeken van Frank Anrijs erg leerzaam.
Dankje, die zal ik eens bekijken!

Ik zet sowieso niks van dezelfde families op dezelfde plekken neer als vorig jaar, maar het is vooral een gevalletje van door de bomen het bos niet meer zien. Vooral vorig jaar had ik nogal last van " analysis paralysis". Verstijft door de hoeveelheid keuze en alles in 1x "perfect" willen doen. Ik noem maar: volle grond zaaien / voorzaaien, wanneer zaaien, goede/slechte buren, wisselteelt, 100en soorten van een groente. Op een gegeven moment gestopt met onderzoeken en maar gewoon begonnen en dat is eigenlijk heel goed gegaan, ondanks dat iedereen op het complex klaagde over een "slecht" jaar.

Met behulp van oude planken hebben we verhoogde bakken gemaakt met daartussen houtsnippers op de paden. Dit was in eerste instantie om ons werk te besparen qua onkruid wieden, maar kan inderdaad ook handig zijn met het bijhouden m.b.t. de wisselteelt

Permacultuur is wel iets waar ik misschien op den duur naartoe wil, maar dat is nu nog toekomstmuziek. De komende 5 jaar eerst maar zorgen dat ik/we het leuk genoeg blijven vinden. En het is cliché, maar door het gewoon te doen leer je toch echt het meeste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ManzokuSan schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:46:
[...]

Ik heb 2 jaar geleden een huis gekocht aan de rand van ons dorp waarbij het moestuincomplex echt op 2 minuten lopen ligt, en je betaalt er 30€ per 100m² per jaar. Supergoedkoop. In steden is het met wachtlijsten en prijzen allemaal véél minder aantrekkelijk natuurlijk.
Hier (ik woon ook aan de rand van het stadje) ligt er ook eentje op het eind van de straat. Ook twee minuten lopen. Ik heb me in januari ingeschreven, maar ik heb geen idee hoe land de wachttijd is.

30 euro is een goede prijs inderdaad, ik heb ook geen idee wat het hier kost. De eigenaar is een sociale woningvereniging. Op dat complex was het trouwens een heel slecht jaar, het is vorig jaar twee keer overstroomd en ook even gesloten geweest omdat er eerst bodemonderzoek nodig was of het nog wel ok was allemaal.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:33
ManzokuSan schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:46:
[...]

[...]

Dankje, die zal ik eens bekijken!

Ik zet sowieso niks van dezelfde families op dezelfde plekken neer als vorig jaar, maar het is vooral een gevalletje van door de bomen het bos niet meer zien. Vooral vorig jaar had ik nogal last van " analysis paralysis". Verstijft door de hoeveelheid keuze en alles in 1x "perfect" willen doen. Ik noem maar: volle grond zaaien / voorzaaien, wanneer zaaien, goede/slechte buren, wisselteelt, 100en soorten van een groente. Op een gegeven moment gestopt met onderzoeken en maar gewoon begonnen en dat is eigenlijk heel goed gegaan, ondanks dat iedereen op het complex klaagde over een "slecht" jaar.

Met behulp van oude planken hebben we verhoogde bakken gemaakt met daartussen houtsnippers op de paden. Dit was in eerste instantie om ons werk te besparen qua onkruid wieden, maar kan inderdaad ook handig zijn met het bijhouden m.b.t. de wisselteelt

Permacultuur is wel iets waar ik misschien op den duur naartoe wil, maar dat is nu nog toekomstmuziek. De komende 5 jaar eerst maar zorgen dat ik/we het leuk genoeg blijven vinden. En het is cliché, maar door het gewoon te doen leer je toch echt het meeste.
"Onkruid" wieden moet je zo weinig mogelijk tijd aan besteden. Probeer je aarde altijd bedekt te houden met mulch/compost. Dan groeit er sowiezo al amper onkruid. En onkruid is een rekbaar begrip. Paardebloemen kun je eten, of je kunt ze onkruid noemen.
Die bakken is grappig maar een beetje hype van de laatste jaren, het draagt mijns inziens niets bij aan je tuin. Eerste jaren vooral doen wat je zelf leuk en lekker vind, er zijn geen regels. In je eigen tuin maak je die zelf en er zal geen seizoen zijn dat alles perfect gaat en zoals jij het bedacht had. Hoort er allemaal bij :)
Eind van de week het tuinbonen zaad vast de grond in, dan zijn ze lekker vroeg oogstklaar!

Vergeet niet om ook bloemetjes tussen je groente te zetten, die lokken veel insecten en zorg ook voor het tegengaan van ongedierte.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManzokuSan
No Hands schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:06:
[...]

"Onkruid" wieden moet je zo weinig mogelijk tijd aan besteden. Probeer je aarde altijd bedekt te houden met mulch/compost. Dan groeit er sowiezo al amper onkruid. En onkruid is een rekbaar begrip. Paardebloemen kun je eten, of je kunt ze onkruid noemen.
Die bakken is grappig maar een beetje hype van de laatste jaren, het draagt mijns inziens niets bij aan je tuin. Eerste jaren vooral doen wat je zelf leuk en lekker vind, er zijn geen regels. In je eigen tuin maak je die zelf en er zal geen seizoen zijn dat alles perfect gaat en zoals jij het bedacht had. Hoort er allemaal bij :)
Eind van de week het tuinbonen zaad vast de grond in, dan zijn ze lekker vroeg oogstklaar!

Vergeet niet om ook bloemetjes tussen je groente te zetten, die lokken veel insecten en zorg ook voor het tegengaan van ongedierte.
Zo min mogelijk tijd aan besteden. Zeker mee eens. Maar als je 100m2 hebt en je hebt amper groentes staan dan groeit onkruid zo hard dat we eigenlijk nooit klaar waren met onkruid wieden. Dat is sinds de bakken en houtsnippers (ook een manier van mulchen natuurlijk) gelukkig anders. We gingen nu soms na een half uurtje alweer naar huis omdat de tuin helemaal netjes was (1 à 2x in de week proberen we wel langs te gaan). Die bakken zijn inderdaad een hype, waar sommige oudere moestuinders zich nogal kwaad om kunnen maken btw 8)7 , maar ik vind het een mooi aangezicht en het helpt ons om alles netjes te houden.

Tuinbonen :r
Daar vind ik dus echt níks aan! Haha, zo heeft iedereen dus z'n eigen dingen in de tuin staan.

Bloemen hadden we vorig jaar geprobeerd, maar daar kwam weinig van op helaas.
En zoals je zegt; we zijn blij met alles wat lukt en alles wat mislukt proberen we vrolijk nog eens :D

Wat ik ook leuk vind om te zien op het complex is de verschillende staten waarin de tuinen verkeren. Mijn buurman is overdreven netjes, staat geen enkel groen sprietje op de verkeerde plek. Loop je 3 tuintjes verder is het 1 groot oerwoud waar, als je goed kijkt, nog een oud mannetje wild 1,5 meter hoog geworden onkruid in de lucht staat te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb mijn plantjes naar de veranda verplaatst. Hoef ik de lamp niet meer aan te doen en ik denk dat het nu wel kan (zo te zien voorlopig geen nachtvorst meer en in de veranda is het toch nog wel wat warmer, ze staan achter dubbel glas).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:49
ManzokuSan schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:31:
[...]

Zo min mogelijk tijd aan besteden. Zeker mee eens. Maar als je 100m2 hebt en je hebt amper groentes staan dan groeit onkruid zo hard dat we eigenlijk nooit klaar waren met onkruid wieden. Dat is sinds de bakken en houtsnippers (ook een manier van mulchen natuurlijk) gelukkig anders. We gingen nu soms na een half uurtje alweer naar huis omdat de tuin helemaal netjes was (1 à 2x in de week proberen we wel langs te gaan). Die bakken zijn inderdaad een hype, waar sommige oudere moestuinders zich nogal kwaad om kunnen maken btw 8)7 , maar ik vind het een mooi aangezicht en het helpt ons om alles netjes te houden.

Tuinbonen :r
Daar vind ik dus echt níks aan! Haha, zo heeft iedereen dus z'n eigen dingen in de tuin staan.

Bloemen hadden we vorig jaar geprobeerd, maar daar kwam weinig van op helaas.
En zoals je zegt; we zijn blij met alles wat lukt en alles wat mislukt proberen we vrolijk nog eens :D

Wat ik ook leuk vind om te zien op het complex is de verschillende staten waarin de tuinen verkeren. Mijn buurman is overdreven netjes, staat geen enkel groen sprietje op de verkeerde plek. Loop je 3 tuintjes verder is het 1 groot oerwoud waar, als je goed kijkt, nog een oud mannetje wild 1,5 meter hoog geworden onkruid in de lucht staat te gooien.
Voor bloemen zou ik Goudsbloem en Afrikaantjes in ieder geval doen. Super simpel te kweken en na een seizoen heb je achterlijk veel zaad.

Wij hebben een aantal jaar een moestuin gehad en het is inderdaad een kwestie van plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667

Ik zou een aantal vaste planten neerzetten zoals rabarber, mini-kiwi en allerlei soorten (klim)fruit. Wij hadden ze tegen de afscheiding tussen de tuinen aangroeien. Wat het erg goed deed was een japanse wijnbes, lekker en er werd opvallend weinig van gegeten door vogels (ik denk door de alom aanwezige stekels).

Als je snijbonen lekker vind, supersimpel te kweken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:09
Hoi allemaal,
Ik heb een aantal vragen. Vorig jaar heb ik vele zakjes met groentezaad gekocht. Die zakjes hebben nu een jaar in de garage gelegen. De winter is niet hard geweest, maar zouden de zaadjes nog gebruikt kunnen worden?

Verder vraag ik me af wanneer een groeilamp nou nodig is, en of je per soort groente een bepaalde kleur LED moet hebben?
Als ik de kweekbakken gevuld heb kan ik ze allemaal op een vensterbank zetten bij het raam. Er zal geen zon op schijnen, maar licht zal er genoeg zijn. Zou dit voldoende kunnen zijn tot de plantjes groot genoeg zijn en buiten gezet worden? Of heb ik sowieso een groeilamp nodig?
Dan is de volgende vraag of de kleur echt belangrijk is. Ik las op internet dat als je heel veel verschillende plantjes hebt een witte lamp altijd kan. Andere kleuren, bijvoorbeeld paars, zouden vooral geschikt zijn voor specifieke plantjes. Toch zie ik vooral paars / roze gekleurde lampen voorbij komen.

Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

technoaddict schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:52:
Hoi allemaal,
Ik heb een aantal vragen. Vorig jaar heb ik vele zakjes met groentezaad gekocht. Die zakjes hebben nu een jaar in de garage gelegen. De winter is niet hard geweest, maar zouden de zaadjes nog gebruikt kunnen worden?

Verder vraag ik me af wanneer een groeilamp nou nodig is, en of je per soort groente een bepaalde kleur LED moet hebben?
Als ik de kweekbakken gevuld heb kan ik ze allemaal op een vensterbank zetten bij het raam. Er zal geen zon op schijnen, maar licht zal er genoeg zijn. Zou dit voldoende kunnen zijn tot de plantjes groot genoeg zijn en buiten gezet worden? Of heb ik sowieso een groeilamp nodig?
Dan is de volgende vraag of de kleur echt belangrijk is. Ik las op internet dat als je heel veel verschillende plantjes hebt een witte lamp altijd kan. Andere kleuren, bijvoorbeeld paars, zouden vooral geschikt zijn voor specifieke plantjes. Toch zie ik vooral paars / roze gekleurde lampen voorbij komen.

Dank
Die zakjes kun je nog gebruiken, misschien dat er iets minder zaadjes uitkomen maar dat zal wel meevallen; Als je een raam op het zuiden hebt dan heb je geen groeilamp nodig, er komt nu meer licht van de zon dan uit zo'n lamp. Als het niet op het zuiden is, je kan de lux een keer meten met een app op je telefoon.

Ik heb zelf gewoon een witte lamp (batten 6500k), maar die heb ik twee dagen geleden opgeruimd.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 10-03-2022 16:06 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkjo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-05 00:29
Grote paniek ;( Ik zit al een tijdje rustig mee te lurken hier terwijl op zolder m'n eerste peper-experiment los aan het gaan is. So far so good, maar de afgelopen dagen begin ik ineens iets geks op te merken.

Een aantal van m'n habanero peper plantjes krijgen ineens een heel geel blad met daarin allemaal zwarte stippen. Het lijkt alleen te gebeuren bij de Habanero pepers en niet de andere zaailingen.

Aangezien dit m'n eerste keer pepers kweken is tast ik in het duister waar dit vandaan kan komen. Zelf zit ik te denken aan voeding, aangezien ze nu ~twee weken in dezelfde grond zitten. Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tw2C5jwzKgiLWmePl8g4DnIdjCE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6TBfjN7Y7acUQlLMXQYHytx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biqfsnOYasj_ARVrjMUfdfbJsdo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4EvKu9k4R8VgQvRwWFm5WNk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Bug8F05go0XxIibHlZn8iJPRLk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnnlYCFg440ip2mdXcEdpH3J.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:09

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Dirkjo schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:03:
Grote paniek ;( Ik zit al een tijdje rustig mee te lurken hier terwijl op zolder m'n eerste peper-experiment los aan het gaan is. So far so good, maar de afgelopen dagen begin ik ineens iets geks op te merken.

Een aantal van m'n habanero peper plantjes krijgen ineens een heel geel blad met daarin allemaal zwarte stippen. Het lijkt alleen te gebeuren bij de Habanero pepers en niet de andere zaailingen.

Aangezien dit m'n eerste keer pepers kweken is tast ik in het duister waar dit vandaan kan komen. Zelf zit ik te denken aan voeding, aangezien ze nu ~twee weken in dezelfde grond zitten. Iemand enig idee?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dat is idd meestal een teken van te weinig voeding. Gewoon 1x per week wat tomatenvoeding bij het water doen (zie instructies op de fles) en ze trekken weer bij. Sowieso verliezen ze die grootste bladeren op een gegeven moment.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Dirkjo Ik geef hier vanaf de 2e week altijd TA (voorheen GHE) voeding, de TriPart variant. Dat is een verhouding tussen 3 delen die je afhankelijk van de groeifase van de plant in een bepaalde verhouding met elkaar mixed. Daarmee voorkom je dergelijke problemen, maar daarnaast kan je ook sturen op groeien, bloeien of vruchten. Andere voeding voldoet ook hoor, maar het betreft inderdaad een tekort, dat tekort kan afhankelijk van de fase waarin de plant zich bevindt een andere oorzaak hebben en daarmee is in deze variant rekening gehouden.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71bx-5o9F5L._AC_SX425_.jpg

Je kunt natuurlijk altijd eerst bijv. tomatenvoeding proberen zoals hier wordt benoemd, dat werkt ook prima. Ben wel benieuwd naar het verschil in oogst/opbrengst tussen beide oplossingen, misschien is dat nihil of aanzienlijk, geen idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peperplanten die vanaf onderaf bij het oudste blad beginnen te vergelen is vrijwel altijd stikstof tekort. Ik zie dat je ook meerdere planten in een klein potje hebt, daar zijn ze qua messtoffen zo doorheen.

Peperplanten houden wel van flink wat voeding; tijd om bij te bemesten dus, in deze fase een stikstof rijke voeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique

Roulatieteelt is alleen bij grote stukken monocultuur echt relevant. Zet je alles door elkaar heen dan maakt dat niet zoveel uit. Bedenk maar eens: als jij je aarde omspit en vervolgens aanharkt, dan is die grond waarop kolen hebben gestaan ineens 1m verplaatst. 🤡

De meeste van je gewassen staan (als het goed is) zon 10-20-50cm uit elkaar. Je wiedt, je plant (en haalt dus grond uit, verdeelt dit weer, haalt er kluiten (met grond) uit, vult compost aan, spit een keer, etc. Tenzij je op een meter bij een meter hetzelfde hebt staan gaat dat echt niks doen. Die grond die je probeert te mijden is constant in beweging.

Wij hebben gewoon aangehouden dat we keken waar op dat moment plek is. En dat werkte echt prima.

[ Voor 10% gewijzigd door MagniArtistique op 10-03-2022 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirkjo
@FooLsKi @Anoniem: 1032405 @Taro goed om te horen dat m'n vermoeden in de juiste hoek zat. De TA voeding komt hopelijk deze week nog binnen (na een flink stroef avontuur met veel vertragingen bij DHL). Hopelijk knappen ze daar weer van op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dirkjo schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:50:
@FooLsKi @Anoniem: 1032405 @Taro goed om te horen dat m'n vermoeden in de juiste hoek zat. De TA voeding komt hopelijk deze week nog binnen (na een flink stroef avontuur met veel vertragingen bij DHL). Hopelijk knappen ze daar weer van op :)
Die peperplanten zijn taaie rakkers en je hebt nog tijd zat, die gaan straks helemaal los.

Niet vergeten om ze langzaam aan zonlicht te laten wennen wanneer ze naar buiten gaan, vooral als ze alleen kunstlicht kennen. En dan in een mooi ruime pot, dan heb je in de zomer echt flinke planten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
MagniArtistique schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:25:
[...]

Roulatieteelt is alleen bij grote stukken monocultuur echt relevant. Zet je alles door elkaar heen dan maakt dat niet zoveel uit. Bedenk maar eens: als jij je aarde omspit en vervolgens aanharkt, dan is die grond waarop kolen hebben gestaan ineens 1m verplaatst. 🤡

De meeste van je gewassen staan (als het goed is) zon 10-20-50cm uit elkaar. Je wiedt, je plant (en haalt dus grond uit, verdeelt dit weer, haalt er kluiten (met grond) uit, vult compost aan, spit een keer, etc. Tenzij je op een meter bij een meter hetzelfde hebt staan gaat dat echt niks doen. Die grond die je probeert te mijden is constant in beweging.

Wij hebben gewoon aangehouden dat we keken waar op dat moment plek is. En dat werkte echt prima.
Thanks voor het delen van je ervaringen. Klinkt wel logisch. Tevens is dit een voorbeeld van wat het zo lastig maakt als beginnend moestuinierder, de overdaad aan informatie, die elkaar vervolgens ook nog eens tegenspreekt. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 22:09
Aanvulling daarop: Er zijn gewassen die je niet 2x op dezelfde plek kan zaaien/poten, maar een peper is geen van die kritische planten.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
ManzokuSan schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:24:
[...]

Thanks voor het delen van je ervaringen. Klinkt wel logisch. Tevens is dit een voorbeeld van wat het zo lastig maakt als beginnend moestuinierder, de overdaad aan informatie, die elkaar vervolgens ook nog eens tegenspreekt. |:(
Je zult merken dat er een hoop 'oude' kennis is van mensen die het destijds van hun ouders hebben geleerd, 30-40 jaar geleden en die het nog steeds zo doen. Er is de laatste jaren echter ook een hoop informatie bijgekomen. In alles zal een kern van waarheid zitten. Cherry pick daar de ideeen uit die voor jou het meest logisch of comfortabel voelen en ga daar mee experimenteren. Werkt het niet, dan kom je daar snel genoeg achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wanneer ben jij begonnen? Mijn plantjes beginnnen nu eigenlijk pas wat sneller te groeien (nu ik ze in de veranda voor het raam heb gezet).

Ik vind je plantjes er best goed uitzien, het zal vast wel goedkomen met de adviezen hierboven :)

/▌

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dirkjo
Marzman schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:32:
[...]

Wanneer ben jij begonnen? Mijn plantjes beginnnen nu eigenlijk pas wat sneller te groeien (nu ik ze in de veranda voor het raam heb gezet).

Ik vind je plantjes er best goed uitzien, het zal vast wel goedkomen met de adviezen hierboven :)
Ze zijn eind januari gezaaid, op de 24 op precies te zijn. Kreeg laatst ook al een opmerking over de geslaagde groei van de plantjes en ik denk dat dat te wijden valt aan de kweekkast die ik heb gemaakt.

Er wordt een constante temperatuur van 25 graden gehouden inclusief twee flinke groeilampen die 14 uur per dag aan staan.

M'n uitdaging gaat nu vooral (denk ik) liggen bij het langzaam terugbrengen van de plantjes in een normaler Nederlands klimaat, want ze groeien de kweekbak bijna uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Autt-hLkV02JnQiUno_zB8AVXsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PB4LlYp2LsUjoGvF0B0VPBth.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Dirkjo op 11-03-2022 16:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05 11:11
Ik kweek ook al een aantal jaren pepers en tomaten, maar nog niet eerder hier gepost. Dit jaar voor mijn doen aan de vroege kant begonnen, na een jaar waarin er weinig geoogst kon worden. Na twee weken in een verwarmde bak zijn de eerste blaadjes van de chiluade en de sugar rush peach al zichtbaar. De fishpepper in het midden laat zich nog niet zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/US17xLTiOSdfufUclDDAdiP_3bE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cvhixxO1qJd8ZqX19JeTLfxx.jpg?f=fotoalbum_large

Op de router staat sinds vorig weekend ook een bak met zaadjes, daar komen de eerste kiempjes ook al boven. Niet eerder geprobeerd zo op een router, maar dat werkt boven verwachting!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Die rechtse twee zijn mijn Habernero's, in de oranje potten zit Rawit. Als je dat dan vergelijkt (13 februari gezaaid) :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RF59ArjlwWFjXF6hlFkJsLLtC10=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/njMKA9uRZUuvaR2B49R79iUW.jpg?f=user_large

Ik had mijn potjes beter helemaal kunnen vullen achteraf (maar ik had ook niet zo veel grond). Eentje is geknakt (links), die kon na het verpotten moeilijk overeind blijven staan en had ik een beetje gestut met potgrond. Ook gezaaid op 13-02 met uitzondering van die linksboven die is van 23 januari (hij is niet eens groter, hij heeft wel meer bladeren). Allemaal Cayenne, op die oranje pot (rawit) na.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2PoRpSNw8p8_FcD641qJMEbtp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQMHZVhO3PYRcwpxFOLGa72V.jpg?f=fotoalbum_large

De tweede poging van mijn puntpaprika's (19-02) begint ook te groeien. Ik heb die maar meteen in de veranda gezet want dat is ook de plek waar ze komen te staan en dan zijn ze vast gewend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-nB7Ws26HU_vA7ZpvotHm2XFT4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bLQLh4WDgCoWXlkCBzqOcWMh.jpg?f=user_large

Mijn knoflook begint ook te groeien (buiten), redelijk laat maar ik was ook redelijk laat met planten (15-01)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gzoq6iNtAgthsI1r6FE_bzmcDE4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qjlmBplLFkddDXoi6ORZo9w0.jpg?f=user_large

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTTn4-tbc0vrWZFA6Q9h4oMqOSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNBq1oueE36WzpNnIn7MJom4.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste plantjes staan in de open grond. Ook de eerste rij aardappelen zit etin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
Skyaero schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:05:
[Afbeelding]

De eerste plantjes staan in de open grond. Ook de eerste rij aardappelen zit etin
Ik had verleden jaar de eerste oogst aardappelen rond deze tijd maar dit jaar is het weer toch een stuk anders (droger en warmer) en komen de aardappelplanten nu pas boven de grond uit. Ik woon in Portugal dus onze seizoenen zijn iets anders. Het is nu eindelijk begonnen met regenen dus alles schiet de grond uit, toch wel vreemd want we gaven ook gewoon om de twee dagen water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vraag van een beginnende moestuintuinder. Kan je zaagsel uit het kippenhok gebruiken om de klei grond van de moestuin te verbeteren? Ik lees hier tegengestelde berichten over de verschillende fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

boomsma schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:30:
Vraag van een beginnende moestuintuinder. Kan je zaagsel uit het kippenhok gebruiken om de klei grond van de moestuin te verbeteren? Ik lees hier tegengestelde berichten over de verschillende fora.
Zaagsel/schavelingen met kippenmest is perfect om te composteren, en dan onder de grond te mengen.
Rechtstreeks uit het kippenhok is geen goed plan, dan gaat het gewoon rotten onder de grond.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/po606TFYRFMfmFpfSkElwHjDKpM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/42qbxa9pGzx02mNLDME9Ux0C.jpg?f=user_large

Vandaag de achtertuin even klaargemaakt en omgespit voor de pepers. Er komen 5 a 6 te staan, het ziet er naar uit dat ik een ruimte van zo'n 300 meter tussen de planten kan aanhouden. Dat moet wel genoeg zijn denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Anoniem: 1032405 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:41:
[Afbeelding]

Vandaag de achtertuin even klaargemaakt en omgespit voor de pepers. Er komen 5 a 6 te staan, het ziet er naar uit dat ik een ruimte van zo'n 300 meter tussen de planten kan aanhouden. Dat moet wel genoeg zijn denk ik.
Ik denk dat je een groter perceel nodig hebt, er is een beetje schaduw zo te zien :(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Slonzo schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:42:
[...]

Ik denk dat je een groter perceel nodig hebt, er is een beetje schaduw zo te zien :(
Ja klopt, ben al begonnen met het snoeien van de boosdoeners.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVFTBx6F7l5JJ9pLKrTwUKOZbts=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ARvCCLYfE0M6pAVBEemIyfzH.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

In het tuincentrum stonden kastjes van 20 euro met een plastic er over. Het zag er wel redelijk stevig (stabiel) uit, ik heb er maar een meegenomen :) We hebben nu een duurdere kast in de veranda voor planten, dan kan deze buiten.

Sowieso wel handig dat ik kan stapelen op een zonnige plek in de tuin (ook zonder dat plastic). Ik ben benieuwd hoe lang het heel blijft, in de winter kan hij ook wel in de veranda en als het stormt kan ik hem ook wel even opruimen :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v08HhN4vw4xHCDz5K0Dtza95vdU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aHnIgAZzs9MNGwWpalAytkO1.jpg?f=user_large

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
Marzman schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:03:
In het tuincentrum stonden kastjes van 20 euro met een plastic er over.
Welk tuincentrum was dat? Ik heb misschien ook wel interesse in zoiets simpels. 20€ is niet duur (denk ik :9 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ManzokuSan schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:19:
[...]

Welk tuincentrum was dat? Ik heb misschien ook wel interesse in zoiets simpels. 20€ is niet duur (denk ik :9 ).
Pelckmans, het zit bij mij om de hoek, maar voor jou zal het iets verder zijn. Op bol.com zie je ze ook wel, maar ze hadden er eentje in elkaar staan en die zag er wel ok uit. De mijne zit nog in de doos :)

https://www.pelckmans.net/nl/263518/kweekkas-4-laags-1

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-05 08:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ro-n4Co1lCDyYkAncba5DpRmqPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqTJClrbHRt5WB1a9quHgTbw.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag nog een Rawit verzet van de kleine bekers naar de kwarkpotten (ik moet ze eerst leeg eten natuurlijk 😅) en nog wat vocht gegeven. De eerste Rawit die ik had overgezet doet het duidelijk goed / beter in zijn grotere verblijfplaats.

Ook de 2+1 (2 in kwarkpotten, 1 nog in een beker) balkontomaten zijn lekker aan het groeien. Elke dag verdraai ik de planten een klein beetje zodat ze niet teveel in 1 richting groeien (naar de zon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Is dat draaien beter als ze naar de zon richten? Ik had dat expres niet gedaan omdat de bladeren dan op de zon gericht staan.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-05 08:35
Marzman schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:58:
Is dat draaien beter als ze naar de zon richten? Ik had dat expres niet gedaan omdat de bladeren dan op de zon gericht staan.
Wat ik online lees:
Wil je dat je planten er symmetrisch uitzien en dat ze op een homogene manier groeien, zonder dat ze richting raam trekken? Dan moet je regelmatig je planten draaien om ervoor te zorgen dat ze aan alle kanten licht krijgen. Dat is ook het geval in de natuur, omdat daar de zon draait, maar niet binnen omdat de plant daar beperkt is tot een bepaalde oriëntatie. Het eenvoudigst is om ze een kwart te draaien elke keer je ze water geeft. Draai je planten natuurlijk altijd in dezelfde richting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@theredone51 thanks, dan ga ik ze ook af en toe draaien. Ze hoeven niet 100 procent symetrisch te zijn en als het warmer wordt gaan ze naar buiten (misschien in die kast met of zonder plastic die ik gepost heb).

Ik heb dit weekend wortel gezaaid (wat een kleine zaadjes zijn dat) in twee bakken van mijn verhoogde vierkante meterbak. In de tweede bak een labelttje gestoken, ik dacht dat het wel duidelijk was en twee labeltjes gebruiken leek me overdreven. Heeft mijn vrouw in die bak die geen labeltje had kruiden gezet. Dat schiet niet op, ze zal ook wel flink door de zaden geharkt en geschoffeld hebben :p

[ Voor 21% gewijzigd door Marzman op 17-03-2022 13:46 ]

/▌

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Weer een mooi weekendje voor de moestuin, hoewel het vandaag wel wat frisjes was

De narcissen staan er mooi bij!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ko1zF2NGDm2ksP-Rsk7i_AShn9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCVG8y0NJQtvjIzyAGX0ZSqV.jpg?f=fotoalbum_large

De wilgen zijn gesnoeid bij de tuindersvereniging. Mooi wat stukken geconfisqueerd. De steun voor de frambozen krijgt inmiddels aardig vorm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUzUcpk2adrY_KOaIfsl7bIr1G0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8Fczf6t4DqnpnfoVrOCM9ai.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vrouw had een paddenstoelenboomstam gekocht, waar de sporen vooraf zijn ingezet. Blijkt nog daadwerkelijk te groeien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbeUtYwifVV5KQ3CgPektGNH-1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkWqHgDie8d7KuvdmGeXAifs.jpg?f=fotoalbum_large

De mizuna in de kas is nu (bewust) doorgeschoten. Hopelijk halen we hier zaad uit voor volgend jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZGRw3hSt8YsXZoaWJXhp7XlhYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mKnupbQhofBu2Ue01JEGzrF.jpg?f=fotoalbum_large

En nu de eerste serie modules inmiddels in de grond staan is het tijd voor de tweede serie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEDGPF83eQMwiCVbn9wYCoztc9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BtA9VDvmN82cICwaNdYQXWb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 22:09
Die Mizuna zou ik echt aangezien hebben voor onkruid: past aardig in het beeld van een beginnende paardebloem :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:39

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Wist niet dat je die ook kon eten, lijkt me niet echt lekker ;)

Hier is het verschil in groei opvallend tussen de Madame Jeanette en de Adjuma (de twee rechtse planten), ze zijn praktisch even oud en groeien onder exact dezelfde omstandigheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xwwFEfhRc_tu90Kcxv8CdRWkuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6umTVeEeMbslFZrcPetX1dIh.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
bvk schreef op zondag 20 maart 2022 @ 18:58:
[...]

Wist niet dat je die ook kon eten, lijkt me niet echt lekker ;)
Niet alles is om te eten :) We hebben ook krokussen. En het blauwe zeil wordt volgende week omgetoverd tot een bed voor wilde bloemen met een klein grasveldje ernaast voor een paar stoelen, bbq (ja dat mag) en de tekkel. We hebben ook nog oude stammetjes van een appelboom, daar willen we gaten in maken voor wilde bijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zouden jullie hier nog wat grond bij doen tot de eerste blaadjes? (of werkt dat alleen bij tomatenplanten?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYF4IJRx7xJxMaro9ruA_PZ0Hxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sA8A7PVHT3MfEJkGIRH5UPlC.jpg?f=fotoalbum_large

Een verschil in groei tussen soorten heb ik ook (ik weet niet of dit nog wat wordt ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vfu_Wqwrr9BAEs1U-KQcSV169as=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IzVvRED5iC20bTwItCwztO1u.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vrouw is de tuinkast al gaan vullen, ik denk dat het te vroeg is (het was -4 vanmorgen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3k39XrdWCcxMV4bm-UoJkXi6h2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJf9H8lS5zDSioG7uOIyoLAd.jpg?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudoo
  • Laatst online: 23:05
Komende nachten wordt het al minder koud gelukkig.
Mijn bevindingen zover is dat ze een graad of 1-5 wel overleven, maar gewoon echt minder hard groeien dan plantjes die nog lekker binnen op de vensterbank staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rudoo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:05:
Komende nachten wordt het al minder koud gelukkig.
Mijn bevindingen zover is dat ze een graad of 1-5 wel overleven, maar gewoon echt minder hard groeien dan plantjes die nog lekker binnen op de vensterbank staan.
Die kruidenplanten van mijn vrouw zijn ook vrij groot, dan kunnen ze er ook beter tegen waarschijnlijk en die bessenstruik zal er ook wel tegen kunnen (staat daar tijdelijk).

Ik denk dat we een plankje met aarbeienplanten vullen, dan kunnen de vogels er niet bij en staat het meer in de zon dan waar de planten nu staan (staan in het zuiden van de tuin voor een muur in de schaduw van die muur).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Marzman schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:03:
Zouden jullie hier nog wat grond bij doen tot de eerste blaadjes? (of werkt dat alleen bij tomatenplanten?)
Werkt volgens mij niet bij pepers, gewoon zorgen dat ze stabiel staan en iets erbij kan wel, maar voegt niet zoveel toe.

Je kunt die eerste blaadjes overigens het beste gewoon afknippen, kan de focus naar de echte bladeren.

[ Voor 13% gewijzigd door Taro op 21-03-2022 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

@Marzman Da's idd een tomatending, pepers wortelen niet zomaar uit de stam.
Geen aarde bijgooien, de stam kan dan gaan rotten. Gewoon z'n ding laten doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biohazzard21
Update van 22 maart, tevreden hoe de plantjes het dit jaar doen. Je ziet nu ook al mooi het verschil tussen de jalapeno (annuum) en de chinenses die ik heb gezet dit jaar. Die laatste zijn overigens veel compacter dan in mijn vorige setup en groeien mooi in de breedte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUPv0Hr_H5fTkGetGkqbt-m_rsc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5YjxGitlKNnBChZTMXaelSM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmbOEZ_DrRskMzNeXq2VaXtUA5Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAK4vHf9rnMGRRW9tIjIdDZK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQg15dSIisREZgQZkHELHuJNRqE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufw9UtoCHBvczhZBhhWkc5Sr.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:06
Biohazzard21 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:41:
Update van 22 maart, tevreden hoe de plantjes het dit jaar doen. Je ziet nu ook al mooi het verschil tussen de jalapeno (annuum) en de chinenses die ik heb gezet dit jaar. Die laatste zijn overigens veel compacter dan in mijn vorige setup en groeien mooi in de breedte.
Mooie planten al! Die van mij zijn nog wel een heel stuk kleiner, die beginnen nu pas een beetje te groeien in het zonnetje achter het raam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Dit jaar overgeslagen door andere bezigheden. Heb nu alleen een tuincentrum zakje met paarse tomaten neergezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDuX4nWPpV4AKtVMEaZBA8-cuIE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jGAvl9H4vp1ueaTdGVMUjQFO.png?f=fotoalbum_large

Ik zie hier al echt hele mooie setjes en planten voorbijkomen, lekker bezig allemaal!

AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02:30
HansAnders07 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:46:
[...]

Mooie planten al! Die van mij zijn nog wel een heel stuk kleiner, die beginnen nu pas een beetje te groeien in het zonnetje achter het raam.
Mooi compact inderdaad, de mijne (aubergine, paprika en tomaat) gaan wat meer de hoogte in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3v99u7CBX-tQK4eqxhBcA7A-U1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LniIlilGMdQeyLFOKWvyAfKN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dirkjo
Het groeit hier ondertussen ook weer lekker door. Na de tips van vorige keer om te beginnen met voeden zien bijna alle planten er weer top uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OApnk7yjFoUwACwkZV2IbNCtlLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4Ho9wL9sSdH7Za1vahXq7iR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Vandaag is het landelijke compostdag. In veel deelnemende gemeentes kan je gratis compost ophalen. Wellicht ook iets voor jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn vrouw had een filmpje gezien van een Vietnamese boer over toppen en het leek haar een goed idee dat bij mijn planten te doen zonder overleg :( Filmpje van haar ook gekeken, ja Vietnam, grote planten in grote zakken. Daar is ook geen winter dus dus planten worden daar 3 a 4 jaar oud. Ze heeft maar twee bladeren laten zitten, ben ik voor niks met een lamp bezig geweest voor het zonnig werd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMMDsD-T7ZD-qS1JiMFd5_UKoVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/De7Pb5vbZLc8FGhDL2Ic5xef.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal haar bloemen eens gaan toppen :P

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wanneer moeten ze eigenlijk in grotere potten?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Marzman Wel weinig nodes overgelaten... En de kiembladeren zitten er nog aan? Ik heb altijd geleerd om minimaal 8 nodes excl. kiembladeren te laten zitten als je topt. Nu krijg je mogelijk maar 2 tot maximaal 4 uitlopers/vertakkingen, dat is nagenoeg hetzelfde als dat ze zelf een Y vormen na enige tijd en dan voegt toppen weinig toe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ze had er gewoon af moeten blijven, ik wilde die planten helemaal niet toppen. Ik ben al vanaf januari / februari bezig met een lamp en een doos bij de kachel en dan knipt ze even 2/3 deel van de plant weg zonder overleg.

De kiembladeren zitten er inderdaad nog aan, ze zag het verschil niet eens. Als het normale bladeren waren was het nog een beetje ok, maar dan nog zou ik er gewoon afblijven als het haar project was. We hebben ook allebei corona dus we kunnen nergens heen. Daarom zal ze het misschien gedaan hebben dat ze iets zocht om te doen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02:30
Misschien was ze de doos bij de kachel zat 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

rlat52 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 18:34:
Misschien was ze de doos bij de kachel zat 🤡
Het stond toen op mijn werkkamer, nu in de veranda. De doos is weg.

In die linksboven is niet geknipt, hopen dat daar niks mee gebeurd :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Crte9tLhxIOivr05B0xPJK_GZFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xj6b6uZA8DqYrsFQFGIB7THB.jpg?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 16:34
Hier top ik (soms) bij zes blaadjes (zonder kiem). Dus ik houd er dan 4 over. Werkt prima. Maar of twee blaadjes extra beter werkt? Geeeeen idee. Ik denk dat het bij jou in ieder geval geen kwaad kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb nu ook wel een bijzonder fenomeen.
Ik heb de paprikaatjes een poosje terug verpot en nu blijven de donkere potjes achter.
Die zijn ook vochtdoorlatend het rode potje is voorzien van glazuur.
Worden de donkere potjes te warm in de zon of is het wat anders.
Voeding grond water geven is allemaal identiek gebeurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHB8J17v5MiDWlrhxvbzNaQRKfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQFlwH4PUt2BCVNzH1HFiner.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6AaREq5KwfoyeX5eN1vvnHwjLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7jfEO71rrmvKrnAJQiCNoBs.jpg?f=fotoalbum_large

Volgend jaar maar weer gewoon gelijk in kunstof literpotten, dat ging een stuk beter in ieder geval..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1 ... 40 ... 84 Laatste