Ceramische potten laten meer vocht door en daardoor verdampt 't sneller. Waarschijnlijk die planten ook sneller te droog.Ronald.42 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:29:
Ik heb nu ook wel een bijzonder fenomeen.
Ik heb de paprikaatjes een poosje terug verpot en nu blijven de donkere potjes achter.
Die zijn ook vochtdoorlatend het rode potje is voorzien van glazuur.
Worden de donkere potjes te warm in de zon of is het wat anders.
Voeding grond water geven is allemaal identiek gebeurt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgend jaar maar weer gewoon gelijk in kunstof literpotten, dat ging een stuk beter in ieder geval..
Zou kunnen maar ze krijgen elke dag water, de baas smorgens voor ik weg ga nog een halve liter water en de plantjes krijgen dan ook wat drinken.banaliteit schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:30:
[...]
Ceramische potten laten meer vocht door en daardoor verdampt 't sneller. Waarschijnlijk die planten ook sneller te droog.
Zal ze morgen overzetten in kunstof liter potten.
Het is me nog te vroeg om ze buiten op hun eindbestemming te zetten.
Kijken wat er dan gebeurt.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Vandaag de pepers, puntpaprika's en snackpaprika's verpot van P9 naar Elho potjes met schaal eronder. En aangezien ik nog wat aquarium gedoe in de kweektent heb staan moest ik de 4 grootste planten in een dakkapelletje plaatsen. Daarvan direct maar de grootste met de meeste nodes getopt 
P9 potjes vooraf:
:strip_exif()/f/image/276i6eEgr8UXV9cx6zvEcCVk.jpg?f=fotoalbum_large)
Kweektent met Elho potten achteraf:
:strip_exif()/f/image/X3zPM6nM3uB1A9lrMEjQBGZd.jpg?f=fotoalbum_large)
De vleesetende planten ernaast:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NeBSizkrBAmylp39Z3xZAtGz.jpg?f=user_large)
Voor het toppen:
:strip_exif()/f/image/vyDpDi41Po27kH2Sx2lF9Kzr.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het toppen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lpk5rEmWl7Tk9kgWiBQTNrsh.jpg?f=user_large)
Volgende week maar weer eens het Blumat systeem installeren, dan krijgen ze mooi automatisch water met voeding en dan is de volgende stap om ze na ijsheiligen buiten in rootpouches te plaatsen.
P9 potjes vooraf:
:strip_exif()/f/image/276i6eEgr8UXV9cx6zvEcCVk.jpg?f=fotoalbum_large)
Kweektent met Elho potten achteraf:
:strip_exif()/f/image/X3zPM6nM3uB1A9lrMEjQBGZd.jpg?f=fotoalbum_large)
De vleesetende planten ernaast:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NeBSizkrBAmylp39Z3xZAtGz.jpg?f=user_large)
Voor het toppen:
:strip_exif()/f/image/vyDpDi41Po27kH2Sx2lF9Kzr.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het toppen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lpk5rEmWl7Tk9kgWiBQTNrsh.jpg?f=user_large)
Volgende week maar weer eens het Blumat systeem installeren, dan krijgen ze mooi automatisch water met voeding en dan is de volgende stap om ze na ijsheiligen buiten in rootpouches te plaatsen.
[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 27-03-2022 17:39 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik zou ze juist minder vaak water geven. Ik laat ze bewust een paar dagen uitdrogen zodat er geen wortelrot plaatsvindt en de wortels gaan zoeken naar water zodat het wortelgestel beter wordt. 1x per week watergeven is hier voldoende.Ronald.42 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:35:
[...]
Zou kunnen maar ze krijgen elke dag water, de baas smorgens voor ik weg ga nog een halve liter water en de plantjes krijgen dan ook wat drinken.
Zal ze morgen overzetten in kunstof liter potten.
Het is me nog te vroeg om ze buiten op hun eindbestemming te zetten.
Kijken wat er dan gebeurt.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Zojuist maar van die 14cm elho potten besteld met schaal.Taro schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:37:
[...]
Ik zou ze juist minder vaak water geven. Ik laat ze bewust een paar dagen uitdrogen zodat er geen wortelrot plaatsvindt en de wortels gaan zoeken naar water zodat het wortelgestel beter wordt. 1x per week watergeven is hier voldoende.
Eens kijken of dat wat is.
Wat betreft water geven die in het rode potje krijgt even veel als de donkere potjes dus daar zou meer over moeten blijven
Maar ik vond de donkere potjes wel erg warm in de zon vanmiddag, ik denk dat daar het grootste verschil weg komt die hebben het gewoon te warm vermoed ik.
De elho potten dan ook in een lichte kleur besteld.
We gaan het zien, ik was vanmiddag even aan het kijken voor een mooie planten bak buiten... valt ook nog tegen wat dat kost.
Ik zoek een bak van een meter of 2 lang 60cm hoog en 50cm diep.
Zal wel even hout halen en zelf wat maken denk ik, iets van Douglas ofzo dat geïmpregneerd grenen lijkt me niet heel prettig om groente in te zetten op 1 of andere manier....
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Zeg, ik heb pepers in stekgrond, de 2e reeks blaadjes beginnen te vormen, als ik ga verpotten, kan ik gewoon die zak stekgrond opmaken? of moeten ze ander grond? en bemesten?
@copyer Stekgrond kan, maar even rekening houden met het volgende:
- De structuur van stekgrond is losser. Dus grotere planten hebben er minder grip in en kunnen sneller omvallen.
- In de stekgrond die ik gebruik zit minder voeding dan in potgrond. Dus wel voeding bijgeven afhankelijk van merk en type.
Volgens mij is het advies om dat te doen als de Y zichtbaar wordt. Maar ik baseer het ook op de hoogte van de plant. De Madame Jeanette's zijn hier ook niet erg hoog, dus die top ik waarschijnlijk niet.bvk schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:53:
Maar dus in ieder geval voordat de planten de Y gaan vormen?
De hoogte is het enige waar mijn vrouw naar gekeken heeft, de plantjes waren vrij hoog. Het plantje waar ze afgebleven is dat is om onbekende redenen veel compacter.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik heb me eerdere seizoenen nooit echt in het toppen verdiept, maar een aantal pepers begint al knopjes te krijgen binnen. En met aankomende temperaturen moeten ze nog een paar weekjes binnen verblijven.
Is het nu zo eenvoudig als een knip doen op de rode lijn ?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t5y2lzlUzZpEfSihvojrssqc.jpg?f=user_large)
Ik zou m 1 of 2 blaadjes hoger afknippen.Rudoo schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:29:
Ik heb me eerdere seizoenen nooit echt in het toppen verdiept, maar een aantal pepers begint al knopjes te krijgen binnen. En met aankomende temperaturen moeten ze nog een paar weekjes binnen verblijven.
[Afbeelding]
Volgens mij moet je zo'n 6 blaadjes houden na het toppen, maar dat kan ik fout hebben.
@Rudoo +-8 échte bladeren (dus geen kiembladeren meetellen, die kan je sowieso het beste afknippen) en schuin afknippen, niet recht 
Ieder blad heeft een oksel en uit iedere oksel komt een nieuwe tak. Des te meer bladeren/nodes je over laat, des te meer takken de plant krijgt en des te meer opbrengst.
Ieder blad heeft een oksel en uit iedere oksel komt een nieuwe tak. Des te meer bladeren/nodes je over laat, des te meer takken de plant krijgt en des te meer opbrengst.
Taro schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:08:
@Rudoo +-8 échte bladeren (dus geen kiembladeren meetellen, die kan je sowieso het beste afknippen) en schuin afknippen, niet recht
Mijn plantjes waar niet in geknipt is beginnen ergens op te lijken
:strip_exif()/f/image/Z0Oi1LkMUwdFMOU0D3Ao2yKB.jpg?f=fotoalbum_large)
Cayenne
:strip_exif()/f/image/bH8YS8QsIbzWzK9eniXM6j4O.jpg?f=fotoalbum_large)
Rawit
:strip_exif()/f/image/waAbi3d08rvu2Ed9EAqcyhnZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Habanero
:strip_exif()/f/image/s0nTWKmiIQw35XCvIji6MnTO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet ook niet waarom deze zo klein blijft, ik dacht dat hij dood ging maar hij heeft echte blaadjes aangemaakt. De kiemblaadjes zijn verdroogd.
Mijn paprika's zitten op vier echte blaadjes, maar die lopen ook een paar weken achter.
De cherrytomaten gaan ook goed. Ik zet ze nog niet in een grotere pot omdat ze nog binnen staan.
/▌
Ik denk wederom te nat. Er vormt zich een groen laagje op de grond...Marzman schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:38:
Ik weet ook niet waarom deze zo klein blijft, ik dacht dat hij dood ging maar hij heeft echte blaadjes aangemaakt.
Misschien dat ik hem te lang in de kweekbak heb laten staan, dit is ook de grond waarin hij ontkiemd is (de rest is niet uitgekomen en deze was zo klein dat ik hem niet meer heb verpot daarna).
Het is niet dat hij nog zo veel water krijgt, een keer in de twee dagen en het is 30+ graden waar hij staat als de zon schijnt.
Het is niet dat hij nog zo veel water krijgt, een keer in de twee dagen en het is 30+ graden waar hij staat als de zon schijnt.
/▌
Die van mij staan in een kweektent a op dit moment +-26 graden met 4 TL-buizen erboven en krijgen eenmaal in de week water. Ze hebben echt niet zoveel nodig. Ik geef ze vaak pas water als de blaadjes gaan hangen.Marzman schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:34:
Mijn peper op hydro (water) kan ook hangende bladeren krijgen van een dagje in de zon, terwijl hij dan nog ruim voldoende water heeft, die 2 zijn niet 1 op 1 aan elkaar gerelateerd.
Op de foto's erboven lijkt de grond ook zwart/nat te zijn, ik denk echt dat dat de oorzaak is. Als ze té nat staan groeien ze lastig.
Tsja, niet elk zaadje is een winnaar.Marzman schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:38:
[Afbeelding]
Ik weet ook niet waarom deze zo klein blijft, ik dacht dat hij dood ging maar hij heeft echte blaadjes aangemaakt. De kiemblaadjes zijn verdroogd.
Deze heeft het duidelijk moeilijk, dat wordt waarschijnlijk niks.
Korte pijn en weg ermee
Die 26 graden vinden de plantjes wel lekker natuurlijk, maar gaat het afharden dan niet wat lastiger worden als ze naar buiten mogen?Taro schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:41:
[...]
Die van mij staan in een kweektent a op dit moment +-26 graden met 4 TL-buizen erboven en krijgen eenmaal in de week water.
Nou is na IJsheiligen (half mei) naar buiten natuurlijk niet "in beton gegoten" maar de kans is groot dat het dan nog maar zegge 18 graden is waardoor de planten het wellicht moeilijker hebben om te wennen aan hun nieuwe omgeving.
Bij mij zijn de planten al wel een groot bereik gewend. Snachts is het tien graden warmer als buiten in de veranda en overdag is het 38 graden geweest (maar we proberen de temperatuur lager te houden) en dat gaat redelijk goed. De bedoeling was later wat buiten te zetten door plaatsgebrek en dan kon ik ook het verschil zien maar misschien dat ik dit nu niet meer nodig is.
/▌
Dat gaat al jaren prima. Ik zet ze ook vaak als tussenstap eerst nog even beneden voor het raam.bvk schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:47:
[...]
Die 26 graden vinden de plantjes wel lekker natuurlijk, maar gaat het afharden dan niet wat lastiger worden als ze naar buiten mogen?
Nou is na IJsheiligen (half mei) naar buiten natuurlijk niet "in beton gegoten" maar de kans is groot dat het dan nog maar zegge 18 graden is waardoor de planten het wellicht moeilijker hebben om te wennen aan hun nieuwe omgeving.
Al een paar dagen bleef er een Rawit wat achter en het leek er zelfs op dat het bijna einde verhaal was:
:strip_exif()/f/image/WzK0VSrGkmj3KDB3eeDxl70E.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij krijgt evenveel water als de rest, maar hij staat wel in iets minder grond. Gisteravond een 'booster' gemaakt door een klein beetje meststof met water toe te dienen, het verschil vandaag is gigantisch:
:strip_exif()/f/image/9m7fNsicmjNN70cD7aUv6O3E.jpg?f=fotoalbum_large)
De 'balkontomaten' gaan ook lekker trouwens:
:strip_exif()/f/image/uBieoXTNv7hXwO9Nq08MOE3q.jpg?f=fotoalbum_large)
(Allemaal op verschillende momenten naar grotere potten gegaan, daarom de verschillen in formaat.)
:strip_exif()/f/image/WzK0VSrGkmj3KDB3eeDxl70E.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij krijgt evenveel water als de rest, maar hij staat wel in iets minder grond. Gisteravond een 'booster' gemaakt door een klein beetje meststof met water toe te dienen, het verschil vandaag is gigantisch:
:strip_exif()/f/image/9m7fNsicmjNN70cD7aUv6O3E.jpg?f=fotoalbum_large)
De 'balkontomaten' gaan ook lekker trouwens:
:strip_exif()/f/image/uBieoXTNv7hXwO9Nq08MOE3q.jpg?f=fotoalbum_large)
(Allemaal op verschillende momenten naar grotere potten gegaan, daarom de verschillen in formaat.)
[ Voor 3% gewijzigd door theredone51 op 31-03-2022 11:00 ]
Mijn getopte planten beginnen meerdere nieuwe bladeren te maken. Misschien dat het nog wel goed komt.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H69Auc8vSATdNUVVvs9y9yXa.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H69Auc8vSATdNUVVvs9y9yXa.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hvz1U27WB3RWUsqLWSP6HyXQ.jpg?f=user_large)
/▌
Ik zag deze post van jou en vervolgens had ik gezocht op al jouw berichten met als keyword water, maar ik zag geen conclusies.xeromorphic schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:03:
Ik moet wel eerlijk bekennen dat die dubble cup method mij prima bevalt.
Vorig jaar heb ik al mijn planten op die manier groot gebracht i.c.m. direct zaaien en denno.
Dit jaar ben ik wel wat meer aan het experimenteren;
Ik een gedeelte van mijn planten:Eerlijk verwacht ik maar weinig verschil tussen de verschillende setups. Maar het haalt mooi alle twijfel weg voor volgend jaar
- Direct in de kokosvezel zaaien
- Direct in de grond zaaien
- Voorzaaien in moestuintjes / cheffies
- Een aantal als denno voorzaaien
- Direct als zaailing in een grote rootpouch met kokosvezel
- Direct als zaailing in een grote rootpouch met potgrond
- Een 50/50 tussen kokos en grond
- Aantal met met blumat
- Aantal water geven van onder
- Aantal water geven van boven
Ik ben wel benieuwd wat de conclusies waren van of water geven van onder of boven nog uitmaakt?
Wanneer gezaaid? Hoe ga je dit doen tot aan midden mei?barrymossel schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:52:
Is het al bijna ijsheiligen?? M'n tomatenplantjes passen niet meer...![]()
[Afbeelding]
Veel te vroeg! Eind januari...banaliteit schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:03:
[...]
Wanneer gezaaid? Hoe ga je dit doen tot aan midden mei?
Misschien beneden voor het raam, maar dan heb ik dikke vette ruzie ben ik bang. Dus waarschijnlijk gaan ze gewoon eerder naar buiten. Kan ook niet heel veel kwaad (zegt ie heel stoer)...
Famous last words..
Misschien heb je geluk en kan het inderdaad, maar januari is ook wel heel erg enthousiast haha
Oh goed dat je me er aan helpt herinneren! Het is wel een hele tijd geleden dat ik het heb gedaan.banaliteit schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:59:
[...]
Ik zag deze post van jou en vervolgens had ik gezocht op al jouw berichten met als keyword water, maar ik zag geen conclusies.
Ik ben wel benieuwd wat de conclusies waren van of water geven van onder of boven nog uitmaakt?
Zal mijn N=1 bevindingen hieronder even zetten:
- Direct in de kokosvezel zaaien
- Hierbij had ik geen last van rauwmugjes en was ideaal icm een druppelaar. Maar had als nadeel dat het vrij lang nat bleef bij handmatig water geven. Het opkomen van zaden zelf ging prima, maar is langzamer dan denno.
- Direct in de grond zaaien
- Hierbij soms mugjes die als een speer naar andere potgrondplanten gingen. Opkomen van zaden ook geen problemen mee gehad. Is het is altijd warm geweest in de groeitent.
- Voorzaaien in moestuintjes / cheffies
- Dit is er niet van gekomen, de moestuintjes liggen nog steeds in de schuur haha.
- Een aantal als denno voorzaaien
- Dit gaat als een speer, zaden in een koffiefilter, plastic zakje hop op de groeilamp of op de router en met een week zie je vaak al resultaat. Nadeel is dat een aantal planten transplanteren van denno naar potgrond niet overleven, ze zijn super snel beschadigd. Ook als je een paar dagen te laat bent zijn de plantjes al best groot en is transplanteren naar grond wat lastiger. Maar niks is sneller voor ontkiemen en er ontkiemt ook veel meer.
- Direct als zaailing in een grote rootpouch met kokosvezel
- Heeft niet mijn voorkeur, niet zozeer omdat het niet wil, maar ik vind watergeven moeilijker met kokos en ik heb niet altijd zin om een druppelaar aan te sluiten. Wel ideaal als je geen mugjes of andere plagen wil. Qua wortel ontwikkeling valt het heel erg tegen. Wortel stelsel is vrij ondiep en breed.
- Direct als zaailing in een grote rootpouch met potgrond
- Zelfde als vorige punt, wortels zijn niet erg geconcentreerd. Niet zoals steeds weer oppotten.
- Een 50/50 tussen kokos en grond
- Opzich ging dit prima, maar je hebt geen voordelen op insecten gebied, maar het watergeven kan op een wat lager pitje. Maar dit heb ik later vervangen door een ander mengsel.
- Aantal met met blumat
- Blumat.... tsja... geniaal product, je hebt direct geen omkijken meer naar je planten. Erg fijn als je op vakantie gaat. Maar ik heb meer gevoel bij de planten als ik zelf water geef. Ik merkte met blumat dat ik soms 2 weken niet in de tent keek doordat er nog voldoende voeding in het vat zat. Dat vonden de insekten wel prima. Wat ik ook niet zo fijn vond was dat ik best veel voeding weg gooide elke keer als ik een nieuwe mix moest maken. Je weet niet wat de concentraties zijn van het restje voeding, dus maar de tuin in (bij de fruitboom in mijn geval).
- Aantal water geven van onder
- Preferabel tegen mugjes en erg makkelijk te doen als je root pouches hebt in een schaal of iets dergelijks. mijn favoriete manier van water geven.
- Aantal water geven van boven
- Doe ik nauwelijks meer. Van boven geeft (bijna) altijd mugjes en de wortels hebben geen drang om naar beneden te groeien.
De grondmix die ik gebruik is potgrond, die doe ik in een doorzichtige IKEA bak met deksel en bevochtig hem licht.
Dit laat ik met de deksel op de bak een hele tijd onder een budeau staan. Dan komen er OF mugjes uit, of niet.
Ik gooi er vervolgens wat plakstrips in als er vliegjes in zitten. Zo heb ik nu nauwelijks nog vliegjes in de tent.
Potgrond vermeng ik met perliet voor de luchtigheid en met vermiculiet voor het vasthouden van wat meer water.
Ik ben 2 jaar terug vader geworden en kweek nu vooral op een manier waarbij ik niet zoveel hoef te denken of te plannen. Het kleine monster ontregelt alles. ik start in januari met zaaien en in mei gaat alles naar de volkstuin.
En laten we eerlijk zijn, alle methoden werken en zorgen voor prima resultaten. Ik zou lekker doen wat bij jou past qua tijd en energie die je erin wilt steken.
Misschien kun je ze toppen.....barrymossel schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:52:
Is het al bijna ijsheiligen?? M'n tomatenplantjes passen niet meer...![]()
[Afbeelding]
Ik zet ze gewoon in de sneeuw. Zal ze leren!
Mijn knoflook staat nu wel in de sneeuw. Ze zeggen dat kou er goed voor is, maar ik denk dat er dan bedoeld wordt voor ze bovengronds gaan groeien.
In de veranda is het nu ook wat kouder, ik hoop dat het niet te koud is voor de pepers. Het zal er niet vriezen, maar boven de 10 graden is het er ook niet. Ze zijn het wel gewend op zich van de nachten natuurlijk.
In de veranda is het nu ook wat kouder, ik hoop dat het niet te koud is voor de pepers. Het zal er niet vriezen, maar boven de 10 graden is het er ook niet. Ze zijn het wel gewend op zich van de nachten natuurlijk.
[ Voor 42% gewijzigd door Marzman op 01-04-2022 08:29 ]
/▌
Gisteravond in de regen nog snel naar de moestuin geweest om alles af te dekken. Hopelijk overleeft alles het
Ik heb de pot met knoflook ook maar even in de veranda gezet, dat zal mijn vrouw minder leuk vinden maar het is maar voor een paar dagen. Ik wilde hem in de garage zetten maar daar is het wel erg donker.
/▌
Ik heb vandaag alles overgezet in grotere potten (20 cm en de tomaten 25 cm) dan kan het weer verder groeien, de bedoeling was ook een bessenstruik nog over te potten in een grote pot maar ik had maar 40 liter potgrond en die was op hierna.
Ik, houd van alles er twee binnen en de rest heb ik buiten (achter plastic in een kast) gezet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WM6UxhQAcD5nLXPTK8iDcnOg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RsezHfBGLXpaQ72ykYtx2s3t.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cbddLiB60tXUNJIRbAjQk64e.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sQHfFkyHExbrIjIKGhhLANR4.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2mZygmbP57Z9gcnCuG5WcBWk.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HGspS7JkJbjWXQuvEydxTY19.jpg?f=user_large)
Ik, houd van alles er twee binnen en de rest heb ik buiten (achter plastic in een kast) gezet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WM6UxhQAcD5nLXPTK8iDcnOg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RsezHfBGLXpaQ72ykYtx2s3t.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cbddLiB60tXUNJIRbAjQk64e.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sQHfFkyHExbrIjIKGhhLANR4.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2mZygmbP57Z9gcnCuG5WcBWk.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HGspS7JkJbjWXQuvEydxTY19.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zJEzolCz2rrAkZ4VFWcqLzs1.jpg?f=user_large)
/▌
Wanneer ga je die overpotten?
Bij de plantjes die mijn vrouw getopt heet worden ook als een razende blaadjes aangemaakt, dus misschien dat het minder erg is dan het leek
Ik ben wel benieuwd, eentje is niet getopt, die laat ik ook zo om te vergelijken.
Bij de plantjes die mijn vrouw getopt heet worden ook als een razende blaadjes aangemaakt, dus misschien dat het minder erg is dan het leek
/▌
Ik geef ze van onderaf water + voeding, ze kunnen best groot worden in die bekers 
Zijn geen kleine bekertjes, zijn van die grote party cups.
Maar wordt wel langzaam tijd inderdaad, na komend weekend wordt het 's nachts een stuk warmer en dan gaan ze buiten de kas in denk ik.
Maar wordt wel langzaam tijd inderdaad, na komend weekend wordt het 's nachts een stuk warmer en dan gaan ze buiten de kas in denk ik.
Ah, het lijken van die drinkbekertjes voor koffie, maar het zijn meer van die McDonalds maten danRudoo schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:58:
Ik geef ze van onderaf water + voeding, ze kunnen best groot worden in die bekers
/▌
Hoe zorg je voor die ~1cm ruimte tussen de twee cups?
Bij mij zitten ze strak in elkaar.
Gooi er gewoon een kiezel in ofzo?Kraz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:16:
een hydrokorrel in de onderste cup.Kraz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:16:
Zit nu vol gegroeid met wortel.
Mijn vrouw klaagt dat het stinkt in de veranda
Ik heb misschien een beetje te enthousiast de kippenmest gemixt door de potgrond.
Of zitten ze helemaal gevuld met korrels?
Dus je moet de cups kapot knippen om de planten er uit te halen? Zijn die hydrokorrels bovenin nog ergens voor behalve dat het er wel leuk uit ziet? Want daar geef je geen waterRudoo schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:53:
[...]
een hydrokorrel in de onderste cup.
Zit nu vol gegroeid met wortel.
[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 07-04-2022 12:06 ]
/▌
De binnenste cups is inderdaad voor 1 seizoen.Marzman schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:04:
Mijn vrouw klaagt dat het stinkt in de verandaIk heb misschien een beetje te enthousiast de kippenmest gemixt door de potgrond.
[...]
Dus je moet de cups kapot knippen om de planten er uit te halen? Zijn die hydrokorrels bovenin nog ergens voor behalve dat het er wel leuk uit ziet? Want daar geef je geen waterOf zitten ze helemaal gevuld met korrels?
Omdat plantjes al redelijk groot zijn krijg je die niet zonder schade aan wortels eruit zonder ze kapot te knippen.
Ik heb alles 16 uur per dag onder LED balkjes staan in het begin, ik leg bovenin hydro korrels omdat de natte aarde + lang licht best wel snel tot alg groeit lijdt. Op die manier voorkom ik dat
In het begin als de plantjes heel klein zijn dus bovenaf water.
Zodra wortels onderuit komen (zitten paar gaatjes onderin de cup geknipt) ga ik van onderaf water geven.
Geen idee of dit de beste methode is, maar na een aantal proberen vind ik dit persoonlijk de makkelijkste manier die voor mij persoonlijk beste resultaat geeft.
[ Voor 7% gewijzigd door Rudoo op 07-04-2022 12:50 ]
Bij mij kwam er inderdaad ook wat alg in de periode dat ze onder een lamp stonden.
Momenteel heb ik wat bladluis in mijn plantjes. Ik spuit ze maar nat, dat schijnen ze niet leuk te vinden.
Momenteel heb ik wat bladluis in mijn plantjes. Ik spuit ze maar nat, dat schijnen ze niet leuk te vinden.
/▌
Wat lieveheersbeestlarves kopen en die uitzetten, die zullen het een feest vindenMarzman schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:59:
Bij mij kwam er inderdaad ook wat alg in de periode dat ze onder een lamp stonden.
12 euro voor 40l tuinaarde is anders wel stevig aan de prijs. Mocht je in de buurt van een Plantenhal* wonen, dat kan je dat soort zakken al voor een euro of 3 verkrijgen.
Verder geeft de webshop wel aan dat men bereid is mee te denken totdat er daadwerkelijk iets te oogsten valt. Das best een riskante uitspraak -- maar lijkt aardig dummy proof, ja.
---
* Voor de personen die iets minder bekend zijn met de Plantenhal: What you see is what you get (check producten dus goed, ook planten/bomen) -- maar dan flink goedkoper (in vergelijking met de Intratuin bijv). Ook goed om te weten: Terugbrengen zijn ze ook lastig in (tenzij je de voordeur nog niet uit was).
Die lage prijs moet ergens vandaag komen
Verder geeft de webshop wel aan dat men bereid is mee te denken totdat er daadwerkelijk iets te oogsten valt. Das best een riskante uitspraak -- maar lijkt aardig dummy proof, ja.
---
* Voor de personen die iets minder bekend zijn met de Plantenhal: What you see is what you get (check producten dus goed, ook planten/bomen) -- maar dan flink goedkoper (in vergelijking met de Intratuin bijv). Ook goed om te weten: Terugbrengen zijn ze ook lastig in (tenzij je de voordeur nog niet uit was).
Die lage prijs moet ergens vandaag komen
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Werken prima, schoonfamilie heeft ze staan. Werkt dankzij de app voor mensen zonder groene vingers of kennis..Deruxian schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:40:
Iemand toevallig ervaring met de complete tafels/bakken van De Makkelijke Moestuin:
Link
Best prijzig maar ook wel een compleet pakket lijkt het. Zat er naar te kijken want het lijkt wel dummy-proof;)
Heb hier er een bak op poten van staan, met de aarde, maar gebruik ook eigen zaden/kennis/spullen. Maar kan er prima uit oogsten met weinig werk.
[ Voor 12% gewijzigd door livranca op 10-04-2022 20:31 ]
@Deruxian heb sinds vorig jaar einde zomer twee Airbakken staan van elk 60x60 cm. Zeer tevreden mee. Vorig jaar nog kunnen genieten van o.a. rucola, pluksla, spinazie. Op het moment staan er paksoi, knoflook, rucola, palmkool, pluksla en winterpostelein in. Dropplant en struiktomaatjes staan binnen, voorgezaaid.
De app is echt heel easy, alles duidelijk aangegeven / uitgelegd. Ik heb de bakken op m'n balkon staan, erg handig voor zo'n beperkte ruimte en de opbrengst vanaf zo'n relatief klein oppervlak verbaast me. Aanrader!
De app is echt heel easy, alles duidelijk aangegeven / uitgelegd. Ik heb de bakken op m'n balkon staan, erg handig voor zo'n beperkte ruimte en de opbrengst vanaf zo'n relatief klein oppervlak verbaast me. Aanrader!
Ik heb er wel naar gekeken, want het idee vind ik wel leuk met die app. Maar ik vind het veel te duur. Volgens mij heb je die spullen ook helemaal niet nodig, het is gewoon een tafel die niet in verbinding staat met de app ofzo.Deruxian schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:40:
Iemand toevallig ervaring met de complete tafels/bakken van De Makkelijke Moestuin:
Link
Best prijzig maar ook wel een compleet pakket lijkt het. Zat er naar te kijken want het lijkt wel dummy-proof;)
/▌
Eens, dit is allemaal flauwekul. Waarom moet je een tuin op een halve meter van de grond maken?Marzman schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:34:
[...]
Ik heb er wel naar gekeken, want het idee vind ik wel leuk met die app. Maar ik vind het veel te duur. Volgens mij heb je die spullen ook helemaal niet nodig, het is gewoon een tafel die niet in verbinding staat met de app ofzo.
Zorg dat je in je achtertuin een stukje tuin hebt waar je wat in de grond kunt stoppen. Heb je slechte grond stort er dan een bak compost op en probeer het volgend jaar opnieuw. Het is allemaal echt niet moeilijk en kan supergoedkoop. Een beetje zaad, een schoffel en een gieter en je kan al van alles kweken.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Mijn ervaring met Makkelijke Moestuin is wel positief, ja het is een investering om te beginnen. Maar met een kleine tuin wel ideaal. Daarbij zijn mijn bakken van gerecycled plastic waardoor ze ook nog eens lang meegaan en kwalitatief in orde volgens mij zijn deze 3cm dik. Ben inderdaad wel van mening dat een hoge bak nutteloos is tenzij je een slechte rug hebt ofzo.
Ik zelf heb een kleine tuin en vind de bakken er op zich wel mooi uitzien. Ben je zelf creatief dan kun je natuurlijk ook je eigenbakken maken. Dit had ik vorig jaar gedaan maar geïmpregneerd hout gebruikt, niet zo verstandig. Voor de standaard zaden die ze aanbieden is de app handig. Neemt niet weg dat je natuurlijk ook je eigen groen/fruit kunt planten. Zie onderstaand voor twee foto's:
:strip_exif()/f/image/moAvGVfOSMTZzzqVlZ2jMIv5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zelf heb een kleine tuin en vind de bakken er op zich wel mooi uitzien. Ben je zelf creatief dan kun je natuurlijk ook je eigenbakken maken. Dit had ik vorig jaar gedaan maar geïmpregneerd hout gebruikt, niet zo verstandig. Voor de standaard zaden die ze aanbieden is de app handig. Neemt niet weg dat je natuurlijk ook je eigen groen/fruit kunt planten. Zie onderstaand voor twee foto's:
:strip_exif()/f/image/moAvGVfOSMTZzzqVlZ2jMIv5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E2w9qIj3lTah2SBxFnLFSs4z.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom niet op poten als ik vragen mag?v1ncent19 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:55:
Mijn ervaring met Makkelijke Moestuin is wel positief, ja het is een investering om te beginnen. Maar met een kleine tuin wel ideaal. Daarbij zijn mijn bakken van gerecycled plastic waardoor ze ook nog eens lang meegaan en kwalitatief in orde volgens mij zijn deze 3cm dik. Ben inderdaad wel van mening dat een hoge bak nutteloos is tenzij je een slechte rug hebt ofzo.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoef je niet te bukken en geen katten zeik er op..
Ik vind de meerwaarde beperkt. Volgens mij kosten deze bakken €130. Wil je deze op poten dan kost het €250. Dit is het voor mij niet waard, daarbij als je een flinke plant hebt staan bijvoorbeeld een uit gewoekerde tomaat of komkommer. Dan moet je die meter er nog eens bij optellen. Dan heb je een ladder nodig om te oogsten.copyer schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:13:
[...]
Waarom niet op poten als ik vragen mag?
Hoef je niet te bukken en geen katten zeik er op..
Dus wil je alleen kruiden oosten of kleine tot medium planten dan zou een bak op poten ideaal zijn. Maar bij alles wat de lucht in schiet zou ik adviseren om deze op de grond te leggen.
Ah juist ja... Ik dacht dat die poten wel voor die prijs incl. was...v1ncent19 schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:20:
[...]
Ik vind de meerwaarde beperkt. Volgens mij kosten deze bakken €130. Wil je deze op poten dan kost het €250. Dit is het voor mij niet waard, daarbij als je een flinke plant hebt staan bijvoorbeeld een uit gewoekerde tomaat of komkommer. Dan moet je die meter er nog eens bij optellen. Dan heb je een ladder nodig om te oogsten.
Dus wil je alleen kruiden oosten of kleine tot medium planten dan zou een bak op poten ideaal zijn. Maar bij alles wat de lucht in schiet zou ik adviseren om deze op de grond te leggen.

Ohja de tuin..
- bramenstruiken schieten lekker op
- frambozenscheuten duiken al fanatiek op, zal deze week nog extra hard gaan met de zon erop
- had wat beschimmelde tomaten in de trapkast, in de grond geduwd, zien wat 't doet
- vergeten avocadoplanten in te pakken / binnen te zetten. Better luck next time, vreet genoeg avocado's
- aardbeienplanten had ik wel netjes in de stro gezet, die zijn alweer bezig met de bladproductie/kruipen
Opmerkingen:
- schijnaardbei in voortuin, die heeft ook z'n weg gevonden naar de achtertuin
Geen lelijke plant maar bizar snelle groeier
- in korte tijd enorm veel mos op een 'pad' wat ik al enige jaren volleg met cacaodoppen. Ik vind het niet lelijk, maar wel opvallend? Denk dat ik er een soort van 'rand' van maak langs het pad, voor de look.
- appelboom gaat de deur uit. Onze tuin is echt te klein voor een boom, was een cadeau van familie dus niet mijn eigen 'why tell me why'
To do:
- experimenteren met knoflook
- lente-ui weer terug in de vensterbank van de keuken
- kruiden-hoekje maken
- bramenstruiken schieten lekker op
- frambozenscheuten duiken al fanatiek op, zal deze week nog extra hard gaan met de zon erop
- had wat beschimmelde tomaten in de trapkast, in de grond geduwd, zien wat 't doet
- vergeten avocadoplanten in te pakken / binnen te zetten. Better luck next time, vreet genoeg avocado's
- aardbeienplanten had ik wel netjes in de stro gezet, die zijn alweer bezig met de bladproductie/kruipen
Opmerkingen:
- schijnaardbei in voortuin, die heeft ook z'n weg gevonden naar de achtertuin
- in korte tijd enorm veel mos op een 'pad' wat ik al enige jaren volleg met cacaodoppen. Ik vind het niet lelijk, maar wel opvallend? Denk dat ik er een soort van 'rand' van maak langs het pad, voor de look.
- appelboom gaat de deur uit. Onze tuin is echt te klein voor een boom, was een cadeau van familie dus niet mijn eigen 'why tell me why'
To do:
- experimenteren met knoflook
- lente-ui weer terug in de vensterbank van de keuken
- kruiden-hoekje maken
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
De kruidentuin gaat hier ook aardig, alleen laat de salie het nog steeds een beetje afweten. Ik heb al een tijmplant geruimd die last had van rouwvaren mugjes en het niet overleefd heeft. De salie wordt alweer bevolkt door witte vlieg, maar eens kijken of ik daar vanaf kan komen...
:strip_exif()/f/image/NYjRa2WlsFwzfJdoNPz9DlhL.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de "Daltons" gaat het ook aardig, al blijft Joe maar een onderkruipertje vergeleken mijn zijn broers
:strip_exif()/f/image/7lVqRX4qOyQPUQMq0nFidmmg.jpg?f=fotoalbum_large)
En het zal Averell niet zijn om als eerste de Y te vormen en te beginnen met bloemknop vorming. Dus die ga ik maar eens toppen:
:strip_exif()/f/image/cUklc09qDxQy9N6HwJU7Z9TT.jpg?f=fotoalbum_large)
.
:strip_exif()/f/image/NYjRa2WlsFwzfJdoNPz9DlhL.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de "Daltons" gaat het ook aardig, al blijft Joe maar een onderkruipertje vergeleken mijn zijn broers
:strip_exif()/f/image/7lVqRX4qOyQPUQMq0nFidmmg.jpg?f=fotoalbum_large)
En het zal Averell niet zijn om als eerste de Y te vormen en te beginnen met bloemknop vorming. Dus die ga ik maar eens toppen:
:strip_exif()/f/image/cUklc09qDxQy9N6HwJU7Z9TT.jpg?f=fotoalbum_large)
.
Ik heb vandaag 2 tijm plantjes gekregen, moet ik nog ergens op letten met planten of kan ik ze gewoon in potgrond zetten?
Las dat ze het liefst wat arme grond willen hebben dus dacht zelf er zand door te mengen. Ze komen in bakken te staan zodat ik ze naar binnen kan halen als het nodig is
Las dat ze het liefst wat arme grond willen hebben dus dacht zelf er zand door te mengen. Ze komen in bakken te staan zodat ik ze naar binnen kan halen als het nodig is
2250 WP Zuid PVoutput
Tijm is gewoon winterhard, beetje arm grond en niet te nat. Lekker snoeien voor de winter en dan gaat het prima.MdO82 schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:00:
Ik heb vandaag 2 tijm plantjes gekregen, moet ik nog ergens op letten met planten of kan ik ze gewoon in potgrond zetten?
In de kas bezig met de transitie van wintergoed naar zomergoed: o.a. paprika's, aubergine en pepers.
De bijen waren dit weekend dol op de mizuna (gele bloem). Als de zaden rijp zijn gaan die er uit. Zaden gebruiken we weer voor de winter.
Inmiddels ook een paar grote venkels uit de grond getrokken en in de salade gegeten.
:strip_exif()/f/image/wpxGzGAwVetQA03SOzJ27eyx.jpg?f=fotoalbum_large)
De wilgen waren gesnoeid, dus wat taken meegepakt en daar een frame van gemaakt voor de tuinbonen en erwten.
:strip_exif()/f/image/0IRZdE33C8jKDsdnhMMhoE0N.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zit en bloem gedeelte is inmiddel klaar. Hopelijk komen alle bloemen op.
De bijen waren dit weekend dol op de mizuna (gele bloem). Als de zaden rijp zijn gaan die er uit. Zaden gebruiken we weer voor de winter.
Inmiddels ook een paar grote venkels uit de grond getrokken en in de salade gegeten.
:strip_exif()/f/image/wpxGzGAwVetQA03SOzJ27eyx.jpg?f=fotoalbum_large)
De wilgen waren gesnoeid, dus wat taken meegepakt en daar een frame van gemaakt voor de tuinbonen en erwten.
:strip_exif()/f/image/0IRZdE33C8jKDsdnhMMhoE0N.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zit en bloem gedeelte is inmiddel klaar. Hopelijk komen alle bloemen op.
:strip_exif()/f/image/HqQFihXknt4tNo7STGaLMxiw.jpg?f=fotoalbum_large)
Die wilgen gaan daar echt wortel schieten hoor. dat is over 2 maanden een wilgenbos.Skyaero schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:13:
In de kas bezig met de transitie van wintergoed naar zomergoed: o.a. paprika's, aubergine en pepers.
[Afbeelding]
We hebben de takken ruim een maand laten drogen. Dat zou moeten werken.No Hands schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:32:
[...]
Die wilgen gaan daar echt wortel schieten hoor. dat is over 2 maanden een wilgenbos.
Wij hebben ook wat dingen veranderd, nieuwe bakken voor de normale planten, de oude bakken voor de moestuin (in de zon, want de vierkante meterbak staat achteraan in de tuin in de schaduw). Hopelijk minder zure druiven dit jaar 
Aardbeien gaan we achter het plastic proberen, ik weet niet of dat beter is maar dan kan de ekster er niet bij (die zit nog steeds in hetzelfde nest als vorig jaar
). Alleen heb ik altijd te weinig grond als ik begin aan die dingen (80 liter opgemaakt, dacht dat het wel genoeg was, de houten bakken waren ook niet leeg natuurlijk want die waren al in gebruik). In de voorste bak kunnen misschien de tomatenplanten als ze naar buiten gaan.
Aardbeien gaan we achter het plastic proberen, ik weet niet of dat beter is maar dan kan de ekster er niet bij (die zit nog steeds in hetzelfde nest als vorig jaar
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1oAMEfI1rcZhugo1OqaPwGsK.jpg?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 12-04-2022 09:36 ]
/▌
Mijn vader heeft dat in zn achtertuin gehad de afgelopen jaren.Deruxian schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:40:
Link
Het is erg duur voor wat je krijgt, maar wat je zegt klopt wel. Het is wel redelijk fool proof (zolang je water geeft haha).
Hij was er heel blij mee en vond het niet erg dat het duurder was. Zo hoefde hij niet na te denken over bemesting, soort grond etc etc. Dat was hem wel wat geld waard. Zeker een mooie manier om te starten denk ik.
Over een moestuin op poten gesproken, ik heb beide. Een oude tuintafel van teak heb ik uitgerust met een opbouw met vakken. Geen slakken, beduidend minder last van onkruid. De moestuin die we in de grond hebben van we na dit jaar weer gras groeien.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Houden we rekening met ijsheiligen? Halverwege mei ergens. De komende 2 weken zacht zal zijn zie ik, maar daarna?Rudoo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:54:
Eerste plantjes van binnen naar de kas verhuisd nu het weer iets zachter is in de nacht.
[Afbeelding]
Toch best wat wortels in die grote cups
Nu op hun laatste rustplaats in de kas:
[Afbeelding]
Heb van elke soort ook nog 1 binnen op de vensterbank staan, ben benieuwd of ik veel verschil ga zien.
Bedankt, ook de overige met hun ervaringen en gedachtes, erg nuttig.xeromorphic schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:25:
[...]
Mijn vader heeft dat in zn achtertuin gehad de afgelopen jaren.
Het is erg duur voor wat je krijgt, maar wat je zegt klopt wel. Het is wel redelijk fool proof (zolang je water geeft haha).
Hij was er heel blij mee en vond het niet erg dat het duurder was. Zo hoefde hij niet na te denken over bemesting, soort grond etc etc. Dat was hem wel wat geld waard. Zeker een mooie manier om te starten denk ik.
Ik denk dat ik dan tot aanschaf over ga. Verhuizing is pas eind mei dus even goed kijken wat ik nog allemaal kaan zaaien t.z.t. Ik zal laten weten hoe het bevalt
Anders koop je het eerste jaar wat plantjes voor dingen waar je laat mee bent (kost hier ook maar een of twee euro per plantje ofzo in het tuincentrum), al is er ook nog genoeg dat je kan zaaien.Deruxian schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:27:
[...]
Bedankt, ook de overige met hun ervaringen en gedachtes, erg nuttig.
Ik denk dat ik dan tot aanschaf over ga. Verhuizing is pas eind mei dus even goed kijken wat ik nog allemaal kaan zaaien t.z.t. Ik zal laten weten hoe het bevalt
/▌
Hier begint ook van alles uit te komen. Blijft uiteraard een gokje wat betreft vorst maar mijn tuin ligt relatief hoog, en wat ik gemerkt heb van de afgelopen jaren is dat bij mij aardappelen niet bevriezen waar dat een paar tuintjes verder (en 5 meter lager) wel het geval is.
Tot dusver spinazie, wortel, knoflook, witte uien, Romeinse sla, radijsjes gezaaid. Binnen staat nog van alles. komkommerplantjes, paprikaplanten, sla etc.
Tot dusver spinazie, wortel, knoflook, witte uien, Romeinse sla, radijsjes gezaaid. Binnen staat nog van alles. komkommerplantjes, paprikaplanten, sla etc.
:strip_exif()/f/image/d3UU2UyZ7vATPSdN5UX5T3Tq.jpg?f=fotoalbum_large)
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Mijn record is een half jaar... Ergens oktober wilgentakken gesnoeid/afgezaagd en laten liggen tot begin april en in de grond gestopt. En toen er blaadjes aankwamen er maar weer uit gehaald.Skyaero schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:54:
[...]
We hebben de takken ruim een maand laten drogen. Dat zou moeten werken.
Beste is om de bast er af te halen aan de onderkant als je geen nieuwe wilgen wilt hebben.
iemand ervaring met dit type kastunnel:
https://www.tuinkasspecia...ocket-d12-royal-well.html
Wat zijn je verwachtingen en met welke planten wil je het gaan gebruiken?Frogy schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:01:
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Ik met een gelijkaardig iets. Iets kleiner model. Ik kan het niet aanraden vrees ik. Zeker niet als je tuin een beetje windgevoelig is.Frogy schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:01:
Op jaar één ging het gehele plastiek kapot, scheuren aan de naden en rits kapot. In garantie een nieuwe gekregen.
Het geheel afgebroken over de winter.
Op jaar 2 plastiek terug kapot, maar ook het gehele frame kapot door metaalmoeheid. Iedere keer het een windvlaag incasseerde plooit het een beetje. Einde zomer 2 waren 3 buizen kapot, het gehele frame vervormd en alles doorroest.
Ik had deze trouwens:
https://www.tuinkasspecia...rocket-d6-royal-well.html
[ Voor 6% gewijzigd door Joindry op 14-04-2022 15:51 ]
wat heb je nu als ik vragen mag? het moet een beetje betaalbaar maar wel stevig zijn.Joindry schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:49:
[...]
Ik met een gelijkaardig iets. Iets kleiner model. Ik kan het niet aanraden vrees ik. Zeker niet als je tuin een beetje windgevoelig is.
Op jaar één ging het gehele plastiek kapot, scheuren aan de naden en rits kapot. In garantie een nieuwe gekregen.
Het geheel afgebroken over de winter.
Op jaar 2 plastiek terug kapot, maar ook het gehele frame kapot door metaalmoeheid. Iedere keer het een windvlaag incasseerde plooit het een beetje. Einde zomer 2 waren 3 buizen kapot, het gehele frame vervormd en alles doorroest.
Ik had deze trouwens:
https://www.tuinkasspecia...rocket-d6-royal-well.html
verwachting dat het ook met een beetje storm blijft staanD_Jeff schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:06:
[...]
Wat zijn je verwachtingen en met welke planten wil je het gaan gebruiken?
planten vooral tomaat, komkommer, peper
1 kind, een 39 weken zwangere vrouw, weinig geld en een droom om ooit een mooie glazen serre te hebben én de tijd om er in te werken.Frogy schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:23:
[...]
wat heb je nu als ik vragen mag? het moet een beetje betaalbaar maar wel stevig zijn.
Dit jaar geen kasplanten, alleen enkele tomaten en jalapeno. Die komen tegen een Zuidermuur waar ze even goed staan.
Ik heb een kast van Ikea in een glazen veranda, en een kast met plastic tent van het tuincentrum in de tuin. Een grote kas heb ik geen plek voor, die kasten zijn dan wel handig 
Die buitenkast is heel licht materiaal (was ook maar 20 euro). Deze week waaide het een week hard en heb ik hem voor de zekerheid ingesloten met de afvalcontainers dat die de wind pakken.
Misschien kijken voor een goede tweedehands kas?
Die buitenkast is heel licht materiaal (was ook maar 20 euro). Deze week waaide het een week hard en heb ik hem voor de zekerheid ingesloten met de afvalcontainers dat die de wind pakken.
Misschien kijken voor een goede tweedehands kas?
/▌
Ik heb het ook voor het eerst geplant en verwacht pas iets na juli (misschien augustus, 15 januari geplant). Volgens mij moet het blad een beetje verdort zijn (voor 2/3e), dat is bij jou nog niet.Rudoo schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:28:
Wie kan mij vertellen wanneer mijn knoflook goed is ?
Heb voor het eerst afgelopen september wat tenen knoflook in de grond gedaan.
Zo staan ze er nu bij:
[Afbeelding]
Wat is het teken dat ze goed zijn ?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WY4ddMpaTbEGRoC45fVQsWKT.jpg?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 15-04-2022 13:43 ]
/▌
September is wel wat vroeg meen ik, november was dacht ik vroeg genoeg. Waarna je ergens in juli inderdaad zou moeten kunnen gaan oogsten.Rudoo schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:28:
Zo staan ze er nu bij:
[Afbeelding]
Hou er wel rekening mee dat als je nu voor het eerst een teen in de grond stopt je niet meteen een complete bol gaat oogsten, hier gaan meerdere seizoenen overheen. Dus 1 teen worden er 2 of 3, het jaar erop worden die 3 tenen er 5 enzovoorts. Zo heb ik het tenminste begrepen van mijn tante die pas 40 jaar (moes) tuiniert...
Ik heb vorig jaar Lautrec knoflook geplant en kreeg inderdaad maar iets van 2 tenen. Ik ben heel benieuwd wat ik nu in juli boven de grond ga trekken na die kleine bolletjes van 2 á 3 tenen ergens begin november in de grond gestopt te hebben!
Ik lees eigenlijk overal dat je een nieuwe bol hebt na zes tot acht maanden. Op Dianas moestuin staat een foto van een bol die ze was vergeten te oogsten waarvan elke teen alweer een nieuwe bol aan het maken was in januari (een jaar na het planten). Zou het per soort verschillen?
https://www.mooiemoestuin.../wortelgewassen/knoflook/

Als je dan een hele bol terug stopt krijg je dan niet ook zoiets?
Het was bij mij ook maar een experiment (en het enige dat ik in de grond kon stoppen op dat moment), we eten sowieso meer knoflook dan de zeven keer twee tenen of bollen die het op kan leveren in een jaar
https://www.mooiemoestuin.../wortelgewassen/knoflook/

Als je dan een hele bol terug stopt krijg je dan niet ook zoiets?
Het was bij mij ook maar een experiment (en het enige dat ik in de grond kon stoppen op dat moment), we eten sowieso meer knoflook dan de zeven keer twee tenen of bollen die het op kan leveren in een jaar
[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 16-04-2022 02:04 ]
/▌
Loof dient volledig dor en slap te hangen.Rudoo schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:28:
Zo staan ze er nu bij:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/MJxZqDGEIUQ1HGzsdzhgjChR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vho3NN8gJhri29E9HiEKqNMG.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee waar dit door kan komen? (Wit blad) Ontstaat op mijn pepers, paprikas en aubergines sinds ik ze af en toe een goed deel van de middag buiten zet in de zon. Teveel licht misschien? Grond heeft nog genoeg voeding en teveel water geven kan het ook niet zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door MagniArtistique op 16-04-2022 21:10 ]
Ze moeten wennen aan de zon. De nieuwe bladeren die vanaf nu verschijnen terwijl ze in de zon staan zullen dit effect niet kennen.MagniArtistique schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:09:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand een idee waar dit door kan komen? (Wit blad) Ontstaat op mijn pepers, paprikas en aubergines sinds ik ze af en toe een goed deel van de middag buiten zet in de zon. Teveel licht misschien? Grond heeft nog genoeg voeding en teveel water geven kan het ook niet zijn.
Inderdaad, vorige jaar dacht ik dat alles aan het afsterven was maar kwam helemaal goed:Taro schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:39:
[...]
Ze moeten wennen aan de zon. De nieuwe bladeren die vanaf nu verschijnen terwijl ze in de zon staan zullen dit effect niet kennen.
:strip_exif()/f/image/xYYN63r3nBbRd7aBEnrU8ROg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WGqSabEG4DC1Nd4B0Yb32gQT.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee hoor, in oktober een teen in de grond, ergens rond juli sterft je loof af en zit er gewoon een hele nieuwe bol knoflook in de grond. Die laat je drogen en de dikste tenen stop je in oktober weer in de grond, etc.bvk schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 00:15:
[...]
Hou er wel rekening mee dat als je nu voor het eerst een teen in de grond stopt je niet meteen een complete bol gaat oogsten, hier gaan meerdere seizoenen overheen. Dus 1 teen worden er 2 of 3, het jaar erop worden die 3 tenen er 5 enzovoorts. Zo heb ik het tenminste begrepen van mijn tante die pas 40 jaar (moes) tuiniert...
Nou, we gaan het zien in juli! Mogelijk heb je gewoon gelijk hoor, mogelijk hangt het inderdaad van de soort af. Het is ook maar wat ik zelf ervaren en begrepen heb en een Lautrec knoflook is qua genen toch ook weer wat anders dan het Chinese supermarkt spul denk ik.No Hands schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:31:
[...]
Nee hoor, in oktober een teen in de grond, ergens rond juli sterft je loof af en zit er gewoon een hele nieuwe bol knoflook in de grond. Die laat je drogen en de dikste tenen stop je in oktober weer in de grond, etc.
De Daltons waren weer eens ontsnapt!
:strip_exif()/f/image/i4f8015nfnPYeWwVXraJyM4g.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze hebben een paar heerlijke uurtjes van hun vrijheid mogen genieten voor ze veilig weer achter glas gezet werden
Hopelijk komen er geen luizen meebvk schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:38:
[...]
Ze hebben een paar heerlijke uurtjes van hun vrijheid mogen genieten voor ze veilig weer achter glas gezet werden
Hoi, een vraag mbt meststof. Ik wil wat extra voeding geven aan me klimplanten (o.a. Clematis). Nu zie ik dat er van DCM een artikel is met de NPK waarde 6-5-10. Deze is alleen in mijn buurt niet te verkrijgen. Als ik de npk waardes in Google zoek, kom ik ook uit op moestuin en klein fruit voedingen. Deze heb ik toevallig vorig jaar gekocht. Dit lijkt me toch hetzelfde spul of mis ik wat ??
Gr Erik
Gr Erik
Ik heb mijn tomatenplanten ook maar buiten gezet, achter glas wordt het wat te warm voor ze en verschrompelen de bovenste blaadjes.
Mijn peperplanten (een deel) staan nog binnen (anders moet ik ze s'avonds weer binnen zetten) maar hebben er zo te zien geen last van (40 graden, ik heb wel wat deuren open gezet waardoor het denk ik nu wat gaat afkoelen). Ik denk dat ze binnen ook sneller groeien en eerder pepers hebben?
Mijn peperplanten (een deel) staan nog binnen (anders moet ik ze s'avonds weer binnen zetten) maar hebben er zo te zien geen last van (40 graden, ik heb wel wat deuren open gezet waardoor het denk ik nu wat gaat afkoelen). Ik denk dat ze binnen ook sneller groeien en eerder pepers hebben?
[ Voor 33% gewijzigd door Marzman op 19-04-2022 14:41 ]
/▌
https://dcm-info.be/nl/ho...stof-clematis-klimplantenArebij schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:57:
Hoi, een vraag mbt meststof. Ik wil wat extra voeding geven aan me klimplanten (o.a. Clematis). Nu zie ik dat er van DCM een artikel is met de NPK waarde 6-5-10. Deze is alleen in mijn buurt niet te verkrijgen. Als ik de npk waardes in Google zoek, kom ik ook uit op moestuin en klein fruit voedingen. Deze heb ik toevallig vorig jaar gekocht. Dit lijkt me toch hetzelfde spul of mis ik wat ??
Gr Erik
Dit bedoel je? Dat lijkt me gewoon marketing om je voor elke plant een andere meststof te kunnen verkopen ipv 1 of 2 generieke, als je zelf al op google opgezocht hebt wat ze nodig hebben en dat dit ongeveer klopt dan lijkt me dit in orde.
/▌
Binnenkort twee olijfboompjes bij Lidl België voor 20 euro (één voor 13 euro). Ik ga er twee halen dan denk ik
/▌
Vanaf morgen dus, ik vrees dat die snel weg gaan zijn. Ik zal morgenvroeg maar direct even gaan zien.Marzman schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:28:
Binnenkort twee olijfboompjes bij Lidl België voor 20 euro (één voor 13 euro). Ik ga er twee halen dan denk ik
Bedankt voor de tip!
Dat is zo goed of hetzelfde product. Soms wordt nog een magisch 4e product toegevoegd wat zogezegd bewezen goed is voor een specifieke plantsoort. Maar NPK verhouding is gewoon het enige waarnaar je moet kijken. Hogere Potassium (K-) waardes zijn inderdaad eigen voor moestuinen.Arebij schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:57:
Gr Erik
Stikstof (bladgroen - gazon)
fosfor ( vooral wortelstelsel)
K ( Potassium - alle knol, vrucht, bes, peul, huppeldepup gewassen) Met enige nuance naar hoeveel net. Tomaten en paprika vragen veel (20 kan en mag), meest andere zijn perfect gelukkig met wat jij beschrijft.
Ik vermeld hier ongeveer jaarlijks dat ik voor binnenplanten en moestuin uitsluitend vloeibare voeding van de action gebruik. Die hebben dus ook een groententuinmix. geen 1 euro voor een liter. En je komt er verbazingwekkend lang mee toe.