Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1ncent19
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05:33
Tot wanneer halen jullie de bloemen weg bij de peperplanten?

Heb er nu toch wel al zo’n 10-15 beginnende bloemen weg gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-06 19:23
Zijn er mensen die interesse hebben in een hele grote rabarber plant van 5 jaar oud. Ik eet het eigenlijk niet en heb besloten dat hij er dit jaar uit gaat. Hij is helaas al aan het groeien maar met een cm of 60 hoog kan hij er nog wel uit voor hij te groot is om te verplaatsen.
Zo niet gaat hij keihard door de hakmolen wat eigenlijk zonde is.

Mocht je het de trip niet waard vinden voor alleen de rabarber plant heb ik ook nog zat tijm die overal en nergens op komt, een grote rozemarijn plant voor stekken of een rozemarijn plant in pot en een zeer grote hoeveelheid aardbeien planten.

(Locatie Almere)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

v1ncent19 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:09:

Ik heb nog geen bloemen in de peperplanten. De bloemen in de 'mandarijenenplant' zitten al mandarijnen aan. Ik heb de plant van mijn vader gehad omdat die een half jaar naar Spanje ging en volgens hem is het niet eetbaar. Ik denk het wel eigenlijk, volgens mij is het calamondin maar ik moest hem beloven ze niet te eten. Anders kreeg ik de plant niet mee :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgvAOkmUKSrdg47AMJl7rauosNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0nlIEdjcg5tmiEhKKyYce86.jpg?f=fotoalbum_large

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-06 22:26
computerjunky schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:17:
Zijn er mensen die interesse hebben in een hele grote rabarber plant van 5 jaar oud. Ik eet het eigenlijk niet en heb besloten dat hij er dit jaar uit gaat. Hij is helaas al aan het groeien maar met een cm of 60 hoog kan hij er nog wel uit voor hij te groot is om te verplaatsen.
Zo niet gaat hij keihard door de hakmolen wat eigenlijk zonde is.

Mocht je het de trip niet waard vinden voor alleen de rabarber plant heb ik ook nog zat tijm die overal en nergens op komt, een grote rozemarijn plant voor stekken of een rozemarijn plant in pot en een zeer grote hoeveelheid aardbeien planten.

(Locatie Almere)
Had het zeker leuk en lekker gevonden, alleen momenteel geen ruimte ervoor. Hopelijk kan je iemand anders blij maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
El-Vder schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:46:
[...]

Had het zeker leuk en lekker gevonden, alleen momenteel geen ruimte ervoor. Hopelijk kan je iemand anders blij maken!
Tja ruimte, dat is altijd de limiterende factor en de reden dat hij weg moet. Het is toch snel 2x2 meter wat je kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn Rawit heeft ook bloemetjes zie ik net, gaat snel nu :) Ik laat ze gewoon zitten denk ik, als het te vroeg is stoot de plant ze zelf wel af en zo niet heeft hij eerder pepers. De Cayennes hebben nog niks, de Habanero ook niet (die blijft ook te laag denk ik, hij maakt wel bladeren aan maar gaat niet de hoogte in) en de puntpaprika's hebben een paar weken achterstand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KAz4EJ2tlF81JoPqhSI4eRpouo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZITeodI0W3SrLJ2dgdFEaF0q.jpg?f=user_large

Dit is ook bizar trouwens. Een tijdje geleden was ik boos op mijn vrouw omdat ze 3 van mijn 4 Cayennes getopt had. Maar naar mijn mening veel te laag ze had maar twee blaadjes en de kiemblaadjes laten zitten.

Het zag er toen zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swXJGYsgdCwoRwpU_u19ktW5Pgk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zJEzolCz2rrAkZ4VFWcqLzs1.jpg?f=user_large

Maar nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OK_AQZJ8dd2BS1zsrI49H52bJCk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7olngTg7A1nmb86TITihK6c7.jpg?f=user_large
Rechts de plant die ze zo kort getopt had, links de enige plant die niet getopt is. De plant links is ook nog eens gezaaid op 6 januari, de plant rechts op 12 februari. Hij is letterlijk drie keer zo groot en al heel vroeg gespleten (dus dubbel) 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door Marzman op 20-04-2022 20:40 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 16:08
Goed, dat was de laatste keer dat ik overpoot. 3 van de 4 hebben het niet gehaald, no 4 lijkt binnenkort ook het loodje te leggen.

Dit keer was ik juist heel zuinig met water en de grond was ook droog
:(

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@D_Jeff Je paprika's van januari?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Ik moest even terug zoeken wat je bedoelde, maar daar gaat m'n "klacht" niet over.

Later (feb/maart) heb ik, in de 2 donutverpakkingen van de appie een mini-kasje gemaakt (potgrond, grond licht vochtig gemaakt) en in elke verpakking heb ik 2 paprikazaden laten ontkiemen. Verpakking heb ik vervolgens gesloten gehouden en de boel binnen in het zonlicht gezet -- Na een poosje zag ik netjes wat condens hangen en had ik 4 stekjes die te groot geworden waren om in de gesloten verpakking te blijven zitten.

Overgepoot naar 4 6x6 cm bakje, maar minder succes helaas.

2) Het experiment met het overwinteren van de paprikaplanten (waar je vraag wel overging):
1 dood
1 was volledig aangetast door luis, maar had precies nog 4 blaadjes over. Deze plant begint nu weer uit te lopen en bladeren te maken (per vandaag ook het eerste knopje gespot). Van het gespuis zie ik niets meer, maar ik hou rekening dat ook die in winterslaap gegaan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

D_Jeff schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:37:
[...]

Ik moest even terug zoeken wat je bedoelde, maar daar gaat m'n "klacht" niet over.

Later (feb/maart) heb ik, in de 2 donutverpakkingen van de appie een mini-kasje gemaakt (potgrond, grond licht vochtig gemaakt) en in elke verpakking heb ik 2 paprikazaden laten ontkiemen. Verpakking heb ik vervolgens gesloten gehouden en de boel binnen in het zonlicht gezet -- Na een poosje zag ik netjes wat condens hangen en had ik 4 stekjes die te groot geworden waren om in de gesloten verpakking te blijven zitten.

Overgepoot naar 4 6x6 cm bakje, maar minder succes helaas.

2) Het experiment met het overwinteren van de paprikaplanten (waar je vraag wel overging):
1 dood
1 was volledig aangetast door luis, maar had precies nog 4 blaadjes over. Deze plant begint nu weer uit te lopen en bladeren te maken (per vandaag ook het eerste knopje gespot). Van het gespuis zie ik niets meer, maar ik hou rekening dat ook die in winterslaap gegaan zijn.
Ik heb ook geprobeerd twee Cayenneplanten te laten overwinteren. Ze hebben het bijna gered (ook even luizen er in, maar dat heeft hij wel overleefd), maar de veranda (achter dubbelglas) was te koud. De blaadjes vielen af en toen de lente begon zaten er nog 0 blaadjes aan en deed de plant niks meer en ging hij langzaam dood. Als er twee blaadjes een paar weken langer waren blijven hangen hadden we het wel gered denk ik ;) Als ik een mooie plant heb ga ik het overwinteren nog een keer proberen, maar op de logeerkamer. Daar is het in de winter 13 graden wat misschien net voldoende is dat hij niet dood gaat.

Mijn paprika's heb ik ook een tweede poging voor gedaan. De eerste poging op keukenpapier ging ook fout bij het plaatsen in de grond. De tweede poging meteen in de grond en daarna overgepot. Zonder condens zodra ze bovengrond waren. Ik heb er nu drie. Maar ze lopen een beetje achter op de peperplanten in groei. Ze zitten wel al in 15 cm bakken.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudoo
  • Laatst online: 08-06 15:07
Ik heb sinds een paar dagen nu alles in de kas staan, op 3 tomaten plantjes na die nog een paar daagjes binnen mogen verblijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mZpOvxae3h-h0XOhJLTKX3BTIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6sqSSxRnOjp21FjmA83eCfU.jpg?f=fotoalbum_large

Heb het aardig vol gebouwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:21

Niet. Ze vallen er vanzelf af als de plant er niks mee wilt of kan. Ik heb nu (na enkele jaren pepers) niet echt het gevoel dat het ook maar iets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Marzman schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:24:
Dit is ook bizar trouwens. Een tijdje geleden was ik boos op mijn vrouw omdat ze 3 van mijn 4 Cayennes getopt had. Maar naar mijn mening veel te laag ze had maar twee blaadjes en de kiemblaadjes laten zitten.

Het zag er toen zo uit:
[Afbeelding]

Maar nu:
[Afbeelding]
Rechts de plant die ze zo kort getopt had, links de enige plant die niet getopt is. De plant links is ook nog eens gezaaid op 6 januari, de plant rechts op 12 februari. Hij is letterlijk drie keer zo groot en al heel vroeg gespleten (dus dubbel) 8)7
Ik top ze vaker na 2 of 4 echte blaadjes. Gaat altijd prima. Zolang ze maar niet tot de kiemblaadjes getopt worden (of nog verder ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
D_Jeff schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:57:
Goed, dat was de laatste keer dat ik overpoot. 3 van de 4 hebben het niet gehaald, no 4 lijkt binnenkort ook het loodje te leggen.

Dit keer was ik juist heel zuinig met water en de grond was ook droog
:(
Wat gaat er mis dan? De mijne hangen vaak na overpoten ook een dagje helemaal slap. En sowieso pas overpoten als ze een blad of 4-6 hebben. Ze kunnen echt heel lang in kleine bakjes (en die bakjes hoeven echt niet lang dicht te zitten. Zeker niet als ze warm genoeg staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Aha, ik begon al bij 2 kleine blaadjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

D_Jeff schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:48:
Aha, ik begon al bij 2 kleine blaadjes
De eerste kiemblaadjes uit het zaadje? Die telt Barry denk ik niet eens mee in zijn aantallen :)

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Marzman schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:04:
[...]

De eerste kiemblaadjes uit het zaadje? Die telt Barry denk ik niet eens mee in zijn aantallen :)
Klopt! :) Ik kiem sowieso altijd in potgrond in een plastic bekertje (en een paar keer geprobeerd via deno). Dan doorgaans 4-8 echte blaadjes en overpoten in een 10x10 potje.

Ze kunnen echt lang in een klein bakje staan. Zie hier mijn komkommers die nu echt eens in een groter potje moeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRVn9z7qNIYOOx8JEaCwsGi-IOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgtVHfOvTOXrRaMti7iKvXUK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb mijn vrouw naar de Lidl (BE) gestuurd, en ze heeft twee olijfboompjes meegenomen :) Ze kunnen van -7 tot +35, ik wilde ze in de winter binnen zetten in potten. Maar dat is dan eigenlijk niet eens nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZGdbC7OxNsfjxBtmT_vxYP5FCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMEyzp7BZuKSuliP3IP8NA7K.jpg?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Vind het raar te lezen dat er zo veel mis gaat bin het verpotten. Iets dat ik eigenlijk nooit last van heb.
Enige wat ik kan bedenken is dat er iets mis is met de grond waar je naartoe verpot. Misschien bemeste tuinaarde? Daar zit veel meer meststoffen in als potgrond. Of misschien juist niet genoeg voeding?

Ik gebruik eigenlijk altijd verse potgrond voor beide zaaien en planten in de eind pot/volle grond. Voor het afdekken zeef ik de grond zodat de top laag mooi fijn is.
Ik ben al lang van de te kleine zaai trays afgestapt en gebruik meteen 9x9 cm potjes voor alles. Het neemt meer ruimte in maar werkt gewoon beter naar mijn mening. Ik plant 2 zaden en knip de zwakste er uit als er 2 op komen.

Wel geinig om te zien hoever velen al zijn. Bij mij zit alles net 2 dagen in de zaai potten.

Wat is eigenlijk het idee achter het toppen van een peper plant? Ik doe dat nooit? De plant splitst zichzelf altijd bij een cm op 20 hoog.

[ Voor 8% gewijzigd door computerjunky op 21-04-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk dat hij gewoon te vroeg verpot en dat de wortel dan nog zeer teer is en kapot gaat.

Voor het verschil tussen wel of niet toppen, zie het laatste deel van mijn post Marzman in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2" . Volgend jaar ga ik denk ik van alles de helft toppen.

[ Voor 55% gewijzigd door Marzman op 21-04-2022 12:23 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-06 18:46

Bij de pepers die ik dit jaar geplant heb, heb ik nog geen bloemen.

Mijn kleine hoeveelheid cayennepeperplanten die binnen staan zijn aan hun tweede ronde begonnen en hebben ookal pepers. Deze heb ik in het begin van de winter (vorig jaar) geplant en hebben al die tijd binnen gestaan.

https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

computerjunky schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:18:
Wat is eigenlijk het idee achter het toppen van een peper plant? Ik doe dat nooit? De plant splitst zichzelf altijd bij een cm op 20 hoog.
In theorie: meer uitlopers, en dus meer opbrengst :)
Marzman schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:05:
Ik heb mijn vrouw naar de Lidl (BE) gestuurd, en ze heeft twee olijfboompjes meegenomen :) Ze kunnen van -7 tot +35, ik wilde ze in de winter binnen zetten in potten. Maar dat is dan eigenlijk niet eens nodig.
Zou toch aanraden van ze binnen te zetten in de winter. Als het te koud wordt, laat 'ie al z'n bladeren vallen, en dan mag je 'm terugsnoeien tot op de stam en wachten tot hij weer uitgelopen is.

Ik heb mijn olijf nu voor de 2de keer moeten terugsnoeien; de eerste keer heeft hij een winter buiten gestaan en was 'ie al z'n bladeren kwijt. En een paar maanden geleden zat hij compleet onder de dopluis, ik hoop dat 'ie het overleefd heeft (momenteel nog geen uitlopers). Triest zicht hoor, zo'n kaal stammetje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 20:51
Afharden is begonnen ! Alles ook maar gelijk in nieuwe mix en grotere pot gezetAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVJBGSE1nz6AE0WUlGAl3quhxP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcVwdnKUwVTUj5d5PG2jXFFo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWtlZwahfNGMnj8atNjahUKAIKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOjjVtny7GwFxe3KfxrYrnMN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Biohazzard21 op 21-04-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-06 21:50

Metalfreak

Hoije woh!

Slonzo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:09:

[...]

Zou toch aanraden van ze binnen te zetten in de winter. Als het te koud wordt, laat 'ie al z'n bladeren vallen, en dan mag je 'm terugsnoeien tot op de stam en wachten tot hij weer uitgelopen is.

Ik heb mijn olijf nu voor de 2de keer moeten terugsnoeien; de eerste keer heeft hij een winter buiten gestaan en was 'ie al z'n bladeren kwijt. En een paar maanden geleden zat hij compleet onder de dopluis, ik hoop dat 'ie het overleefd heeft (momenteel nog geen uitlopers). Triest zicht hoor, zo'n kaal stammetje.
Hmm, vreemd, ik heb een olijfboompje (van bovenstaand formaat) altijd buiten staan, ook met vorst en het ding blijft echt prima zijn blad houden al 2 jaar. Verder krijgt het ding weinig extra liefde buiten wat water en afgelopen herfst wat extra voeding.

Ik ben overigens ook dingen aan het kweken. Wat me bij het omplanten in een grotere bak laatst opviel was dat de aubergineplantjes binnen een half uur helemaal verschrompelde blaadjes had, terwijl de temperatuur toen prima was. Pas na een paar dagen begint het nu weer een beetje steviger uit te zien.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Slonzo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:09:
[...]

Dan wordt het toch het originele plan in potten :)

We hebben een redelijk grote veranda, daar kunnen ze ook in staan. Ze zullen dan wel wat blad verliezen maar ik denk niet alles. Er staan wel meer boompjes en die worden nooit helemaal kaal (mandarijboompje, en een bonsai).

Heb je ook wat olijven opbrengst van zo'n boompje in het formaat wat ik nu heb?

[ Voor 98% gewijzigd door Marzman op 21-04-2022 13:35 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-06 16:57
Marzman schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:32:
[...]
Dan wordt het toch het originele plan in potten :)

We hebben een redelijk grote veranda, daar kunnen ze ook in staan. Ze zullen dan wel wat blad verliezen maar ik denk niet alles. Er staan wel meer boompjes en die worden nooit helemaal kaal (mandarijboompje, en een bonsai).

Heb je ook wat olijven opbrengst van zo'n boompje in het formaat wat ik nu heb?
Bij ons is er dit jaar ook 1 van de 2 niet zo heel best de winter doorgekomen. Hopelijk trekt hij wat bij.
Olijven krijg je er overigens niet aan, of althans, geen eetbare. Niet het juiste klimaat hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:07

Superflip

*pwiet*

Marzman schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:05:

[Afbeelding]
Ik heb er ook 2 gekocht, er stonden er bij ons niet heel veer meer. Het is wel duidelijk een B-selectie want veel scheve exemplaren ertussen.

Ik ga ze trouwens ook vrij snel in een grotere pot steken want de potten lijken me echt wel wat klein.

[ Voor 7% gewijzigd door Superflip op 21-04-2022 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:58

franssie

Save the albatross

ManzokuSan schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:47:
[...]

Bij ons is er dit jaar ook 1 van de 2 niet zo heel best de winter doorgekomen. Hopelijk trekt hij wat bij.
Olijven krijg je er overigens niet aan, of althans, geen eetbare. Niet het juiste klimaat hier.
Ook in de juiste klimaten zijn olijven niet eetbaar overigens, eerst een maand ontbitteren in schoon water, dan een pekelbad van maanden etc etc. Het lijkt een makkelijke vrucht als je het kant en klaar koopt van maar boom tot bord is het best wel een proces.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja ik heb het ook net gegoogled of ze hier eetbaar zijn, je kunt ze niet 'rauw' van de plant eten. Maar de olijven uit warmere landen krijgen ook die behandeling.

Ik heb ze net overgepot in grotere potten, maar ik heb spijt dat ik geen stenen potjes gekocht heb. Dat lijkt me bij deze boompjes wel mooi. Misschien doe ik dat later alsnog.

Ze zijn hier nu op bij de Lidl, dus goed dat ik mijn vrouw gevraagd had te gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 21-04-2022 19:03 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Ach, een bananenplant kent ongeveer een gelijkwaardige grap:
Het kan tot 4x zolang duren voor het de 2,5m bereikt en alleen bij zeer warme zomers ga je wellicht wat bananen zien.

In de tropen leeft een bananenplant slechts 1 jaar (max).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9l8b1f0SyL0PXn-70ZFkxpi-6Vg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WgTrh1zBZbwfefLfBOf1ZmUk.jpg?f=user_large

Ik heb ze voorlopig 'binnen' gezet (in de veranda). Daar is het wel redelijk een Israël klimaat ;) Zouden dit allemaal olijven worden? Ik vind het namelijk erg veel voor zo'n boompje :)

De peperplantjes gaan ook hard nu :) Ze halen de basilicum van mijn vrouw in in groei en passen binnenkort niet meer op de plankjes (moet wat reorganiseren want er staan er ook nog buiten in een kast en daar zitten de planken iets verder uit elkaar).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUrJiXgAURrlghF0B7JnwXRD5QA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9W659rWI5lX9KAkWPsFtTPmv.jpg?f=user_large

De tomaten staan nu buiten, als het weer zo blijft hoeven die ook niet meer naar binnen :)

[ Voor 41% gewijzigd door Marzman op 23-04-2022 09:07 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
Wanneer zetten jullie de peperplanten buiten? Als ik hier informatie over op zoek zie ik namelijk verschillende meningen/adviezen:

- Rond Ijsheiligen.
- Eind april/begin mei.
- Zodra de temperatuur het toelaat.

Ik heb verder eigenlijk weinig ervaringen met het buiten kweken van pepers. Mijn vorige peperplanten hebben eigenlijk allemaal permanent binnen gestaan.

Ik heb de volgende soorten nu nog binnen staan:
- Cayenne
- Madame Jeanette
- Hungarian Hot Wax
- Trinidad Perfume

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
  • Laatst online: 23:39
TheBlackestCrow schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:48:
Wanneer zetten jullie de peperplanten buiten? Als ik hier informatie over op zoek zie ik namelijk verschillende meningen/adviezen:

- Rond Ijsheiligen.
- Eind april/begin mei.

Ik heb verder eigenlijk weinig ervaringen met het buiten kweken van pepers. Mijn vorige peperplanten hebben eigenlijk allemaal permanent binnen gestaan.

- Cayenne
- Madame Jeanette
- Hungarian Hot Wax
- Trinidad Perfume
Van dat lijstje heb ik alleen ervaring met de Cayenne peper, en die ging bij mij altijd in het weekend van moederdag naar buiten, dat is dus net iets voor ijsheiligen.
En vanaf dat moment elke week 1 plant naar buiten, meestal had ik er 3-5 dus ben je in juni klaar.
Dan spreid je de oogstperiode een beetje, en mocht het toch gaan vriezen, gaat niet je gehele oogst kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
dejeroen schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:04:
[...]

Van dat lijstje heb ik alleen ervaring met de Cayenne peper, en die ging bij mij altijd in het weekend van moederdag naar buiten, dat is dus net iets voor ijsheiligen.
En vanaf dat moment elke week 1 plant naar buiten, meestal had ik er 3-5 dus ben je in juni klaar.
Dan spreid je de oogstperiode een beetje, en mocht het toch gaan vriezen, gaat niet je gehele oogst kapot.
Bedankt voor de tip. Ik heb van elke soort peper vier á vijf planten dus ik ga ze tegen die tijd dan maar per vijf buiten zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Binnen heb je toch ook gewoon oogst?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb de peperplantjes in chinese maaltijdbakken opgekweekt in stekgrond. Ging prima.
Nu staan ze alweer een tijdje in papier/plastic koffiebekers in de stekgrond vermengd met wat potgrond, in bakken. Ze krijgen dus van onder water.

Wanneer moet ik nu eigenlijk voeding gaan geven? En welke voeding? Ik heb pokon moestuinvoeding, daarnaast ook duur spul met korrelmengels (voor hydro), maar ook goedkoop spul van de action.
En hoe groot kunnen de planten worden voordat ze in een grotere pot moeten?

Ook wil ik graag een aantal in de hydro verder opkweken. Heb het eerder gedaan, en daar kwam echt een groeispurt van. Leuk om te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Marzman schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:21:
Zeker! Alleen bij dingen zoals pepers moet je geregeld even de bloempjes aantikken, zodat het stuifmeel wordt verspreid. Buiten doen de wind en de bijtjes dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Biohazzard21 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:11:
Afharden is begonnen ! Alles ook maar gelijk in nieuwe mix en grotere pot gezet[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe groot zijn die potten die je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Laatst online: 08-06 20:51
koelkast schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:12:
[...]

Hoe groot zijn die potten die je gebruikt?
8 tot 12 liter. Ik schat in dat ik ze hier tot medio Juli in laat staan, daarna nog 1 keer verpotten naar 12 liter emmers of bouwkuipen, met een mix die met name vrucht zetting stimuleert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
TheBlackestCrow schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:48:

- Rond Ijsheiligen.
- Eind april/begin mei.

- Cayenne
- Madame Jeanette
- Hungarian Hot Wax
- Trinidad Perfume
Als ze binnen niet in de weg staan, zou ik tot ijsheiligen wachten. Zelf had ik te vroeg gezaaid, dus de tomaten, paprika's en 1 komkommer staan buiten. Tomaten en paprika's gaan op zich prima (al zullen ze de komende nachten niet heel leuk vinden). De komkommer heeft een goeie klap gehad en staat qua groei redelijk stil, terwijl z'n broertjes binnen al de eerste komkommertjes laten zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn tomaten staan ook al een paar weken buiten :) En mijn 'overschot' aan pepers (alles wat ik meer dan twee had staat sinds een maandje buiten in een kastje. Het ziet er allemaal gezond uit, de tomaten doen het buiten beter, de pepers doen het ook goed (de plantjes zijn iets kleiner dan de plantjes die binnen achter glas staan).

Er zitten buiten ook al bijen in :)

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Inmiddels alle spinazie eruit getrokken in de kas (daar is de kas nu te warm voor). Bijna 2 kg aan spinazie! Dat wordt smullen deze week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhZTZ_iwjMba8mYhSy2DxUu0Oq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8ShJQn3AQYcmDzqoYGpahF4.jpg?f=fotoalbum_large

En inmiddels staat het een en ander aan paprika, peper en tomaat (in potten) in de kas voor de zomer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1shDRkBGnJprDdLoHXBgvB7NG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2SNmeWUMp4FGU6lyaMrabOn.jpg?f=fotoalbum_large

Grootste uitdaging op dit moment: water. Het heeft twee maanden niet geregend en de bodem begint op te drogen. Vinden de jonge plantjes niet leuk. De 3 m3 in watercontainers (achter de kas) zijn inmiddels bijna op. Ik overweeg op dit moment serieus een motorpomp met 100 meter slang om uit een nabijgelegen kanaal(tje) te pompen. Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Geen ervaring mee, als je een ibc container kwijt kan (die kun je gebruikt voor weinig kopen) heb je 1000 liter regenwater ipv 100. Het paste bij mij helaas net niet.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:58:
Geen ervaring mee, als je een ibc container kwijt kan (die kun je gebruikt voor weinig kopen) heb je 1000 liter regenwater ipv 100. Het paste bij mij helaas net niet.
Als je de foto ziet, ik heb 3 IBC containers staan. (3 m3 = 3000 liter). Maar met een 200 m2 tuin en deze droogte (het heeft hier al 2 maanden niet geregend), gaat dat echt heel hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:17
Skyaero schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:11:
[...]

Als je de foto ziet, ik heb 3 IBC containers staan. (3 m3 = 3000 liter). Maar met een 200 m2 tuin en deze droogte (het heeft hier al 2 maanden niet geregend), gaat dat echt heel hard.
Oppompen uit een slootje kan prima, pomp je eerst 1 container vol, met een beetje mazzel regenen die andere dan weer vol voor je dat opgepompte spul op hebt gemaakt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Skyaero schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:11:
[...]

Ze staan inderdaad gewoon op de foto 7(8)7 , dan gaat er wel veel water doorheen ja :) Ik heb zelf maar een 200 liter regenton die nog half vol zit. Volgens mij is het hier ook korter dan 2 maanden geleden (ik denk twee weken) dat het regende.
No Hands schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:16:
[...]

Oppompen uit een slootje kan prima, pomp je eerst 1 container vol, met een beetje mazzel regenen die andere dan weer vol voor je dat opgepompte spul op hebt gemaakt.
Het belangrijkste lijkt me dat het schoon water is, als ik kijk hier dan is het water rond tuintjes vaak een vaart (kanaal), of een slootje met een overloop van het riool. Ik zou dat niet zo snel durven gebruiken. Maar het zal wel werken denk ik, misschien met een vuilwaterdompelpomp (die gaan niet zo snel kapot van zand) ofzo (ik heb er zelf eentje voor mijn kruipkelder en put onder de garage).

[ Voor 39% gewijzigd door Marzman op 25-04-2022 13:22 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
Marzman schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:21:
Buiten kan ik de planten groter laten worden en heb ik meer pepers :)

Daarnaast heb ik er te veel om allemaal binnen te laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Heetmrp55qo33vqeJlaA-OJE_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wr0l20PwSaRZkDAEjJxufxup.jpg?f=fotoalbum_large

Met behulp van mijn vader een verticaal kruidentuintje gemaakt. Ik had al wat kruiden gekocht, maar er past nog wel wat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 22:14
Ik heb een steigerhouten moestuin bak voor de kinderen gemaakt. De binnenkant wil ik voorzien van een worteldoek. De buitenkant zou ik graag een kleurtje willen geven. Maar ik begrijp her en der dat dit niet zo slim idee is vanwege de terpetine die in het eten zou kunnen trekken.

Iemand ervaring mee ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Signs schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:46:
Ik heb een steigerhouten moestuin bak voor de kinderen gemaakt. De binnenkant wil ik voorzien van een worteldoek. De buitenkant zou ik graag een kleurtje willen geven. Maar ik begrijp her en der dat dit niet zo slim idee is vanwege de terpetine die in het eten zou kunnen trekken.

Iemand ervaring mee ?
N=1 ik leef nog.

Maar er is toch ook wel beits ofzo op waterbasis? Ik zou me er niet te druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signs
barrymossel schreef op woensdag 27 april 2022 @ 00:14:
[...]

N=1 ik leef nog.

Maar er is toch ook wel beits ofzo op waterbasis? Ik zou me er niet te druk om maken.
Bedankt voor het testen :+

Ik heb iets gevonden:
“Produra is watergedragen en opgebouwd uit plantaardige componenten”

Ga ik die lekker halen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het zal niet zo lang blijven zitten op waterbasis denk ik ? :)

https://www.pkkoopmans.nl...rten%20toegepast%20worden. , niet om reclame te maken maar deze bevat 30 procent minder 'oplosmiddelen' (terpetine?). Ik vind dat nog steeds vrij veel, maar het wordt geadverteerd voor gebruik voor de moestuin. Ik zou er de conclusie uit trekken dat het niet zo erg is zolang je de binnenkant van het hout niet schildert.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Marzman schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:22:

https://www.pkkoopmans.nl...rten%20toegepast%20worden. , niet om reclame te maken maar deze bevat 30 procent minder 'oplosmiddelen' (terpetine?). Ik vind dat nog steeds vrij veel, maar het wordt geadverteerd voor gebruik voor de moestuin. Ik zou er de conclusie uit trekken dat het niet zo erg is zolang je de binnenkant van het hout niet schildert.
Deze is toch echt watergedragen: https://www.cetabever.nl/...s-schuur-tuinhuis-dekkend

Geen idee wat er verder in zit, maar er staan op die pagina wat pdfjes daarover...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signs
Marzman schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:22:

Komt wel goed. Dat spul is speciaal voor tuinhout, schuttingen etc. Heb het 2 jaar geleden op een buitenkeuken gesmeerd, zit er nog steeds op :)

Die van pkkoopmans had ik ook gevonden. Er zou hier in de buurt een verkooppunt moeten zitten maar uiteindelijk waren ze dit niet meer. Op de website, kan verkeerd gekeken hebben, hebben ze geen kleuren zoals blauw voor dit spul. Alleen neutrale kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hier probeer ik ook weer tomaten en kruiden te kweken.
Vorig jaar ging tomaten matig (Phytophthora) en kruiden worden nooit echt een succes.
Zal wel een combinatie van temperatuur, grond/voeding en water zijn.
Veel waren opgekomen en gingen snel onder.
De bieslook is wel een taaie, die staat begint (onverzorgd) weer te groeien in de hangbak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mn5o8jJWXSSPqsD1YwbmPJGO5KA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/no1BarRv7JUK8httiCP5xhqg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcvYUa0D6YBwblZARKtrl-crrQc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jsKGW6DyYpWVsZiZQ6uEAKt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hRlaqvMT5jE90hAazfCSeES-Ok=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9VkVKmA1KkRcnrju9sFIUFx.jpg?f=fotoalbum_tile

(Ja, het ziet er lekker fris uit :+ )

Dit is op 11 maart (kruiden) en 12 maart gezaaid, We zijn dus bijna 7 weken verder.
Dit zijn een viertal soorten tomaten (ronde bakjes) en het gebruikelijke tijm, basilicum, bieslook, peterselie, rozemarijn en dille. (vierkante bakjes)

Veel kruiden hebben het denk ik te warm gehad met te weinig licht. Heb ze daarom verplaatst naar deze vensterbak op het oosten. Sindsdien lijkt het wel beter te gaan, maar een aantal bakjes kan ik wel overnieuw doen.

Laat ik het zo zeggen; ik ben nog niet zo gevorderd in het tomaten/kruiden kweken :$ ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik ben aan het experimenteren de schoteltjes onder de potten te vullen met water bij de peper en tomatenplanten ipv van bovenaf. Daar kan nog best veel water in en het verdwijnt redelijk snel (ik denk niet dat het zo snel verdampt :p ). Zijn er meer mensen die dat doen? Alleen vloeibare mest doe ik denk ik wel nog van bovenaf.

De reden is dat de potten te lang zwaar blijven van het water, ik denk dat ik niet genoeg gaatjes heb geboord voor het water (ben ook pas gaan boren toen de planten er al in zaten :p )

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Marzman schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:18:
Ik ben aan het experimenteren de schoteltjes onder de potten te vullen met water bij de peper en tomatenplanten ipv van bovenaf. Daar kan nog best veel water in en het verdwijnt redelijk snel (ik denk niet dat het zo snel verdampt :p ). Zijn er meer mensen die dat doen?
Dat is toch niets nieuws? :? Van onderaf wateren wordt sowieso aangeraden. De wortels groeien dan dieper, op zoek naar water. En doordat de toplaag niet constant vochtig staat, heb je minder last van ongedierte zoals rouwmuggen en dergelijke.
Marzman schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:18:
De reden is dat de potten te lang zwaar blijven van het water, ik denk dat ik niet genoeg gaatjes heb geboord voor het water (ben ook pas gaan boren toen de planten er al in zaten :p )
Als het er van onderaf in kan, kan het er toch ook weer uit? 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Slonzo op 29-04-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Voor mij is het nieuw, vorig jaar was het ook niet nodig toen liep het water veel sneller door.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:06
Hoi,

Mijn plantjes hebben bijna de ijsheiligen gehaald😊. Eerste keer dat ik deze hobby doe, verbaasd me hoeveel planten er op gekomen zijn !! Ook heb ik van elke soort een getopte versie en een niet getopte versie, kijken of ik daadwerkelijk verschil ga zien…

Ik probeer na advies op dit forum een nat/droog regime aan te houden. Echter ik zie een aantal bladeren, vooral top bladeren met wat opstaande randjes. Ik weet alleen niet of dit komt omdat het “nieuwe” bladeren zijn of dat dit een vocht tekort is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMx1CZ8BeShc_LOHYi1XSZmdst4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4bfBdas5dUj8Ec0kHfMkzn9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBuYSNNuw-MThECVEswLiQCj8VE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4I6SKWGxqNSQKICqDmylNan7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91haZ7PHVY_H12GejSGn6WInFMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCI3WZKihsrEJm8tBlqvsgjA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuYzsngKNNyFhRCLEE7wT9RRcSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w431GLjBdmaX1cbUErVWx2SE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-6p0avvXPMThhvBsfhMdaaGYo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h57i3hDFQul68Hx6RsMZ3NCX.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenlijk zou ik zondag water willen geven, dan is het een week geleden. De vorige 2x heb ik dit bijgemengd met een beetje tomaten voeding… iemand advies over of de plantjes het nu te droog hebben of is er wat anders aan de hand ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Signs schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:32:
[...]

Komt wel goed. Dat spul is speciaal voor tuinhout, schuttingen etc. Heb het 2 jaar geleden op een buitenkeuken gesmeerd, zit er nog steeds op :)

Die van pkkoopmans had ik ook gevonden. Er zou hier in de buurt een verkooppunt moeten zitten maar uiteindelijk waren ze dit niet meer. Op de website, kan verkeerd gekeken hebben, hebben ze geen kleuren zoals blauw voor dit spul. Alleen neutrale kleuren.
Aanvullend tipje: Zorg dat het worteldoek praktisch "onbereikbaar" is voor de wat grotere vogels (kauwen, kraaien, enz). Ik mis sinds een weekje serieus veel worteldoek omdat de kauwen en kraaien het 'wegpikken'. (reden snap ik ook wel: nestmateriaal -- worteldoek is zwart en isoleert best aardig)

[ Voor 5% gewijzigd door D_Jeff op 29-04-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Arebij schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:56:
Eigenlijk zou ik zondag water willen geven, dan is het een week geleden. De vorige 2x heb ik dit bijgemengd met een beetje tomaten voeding… iemand advies over of de plantjes het nu te droog hebben of is er wat anders aan de hand ?
Hoe heb je de voeding gedoseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:06
ANdrode schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:52:
[...]

Hoe heb je de voeding gedoseerd?
1 dopje op 2 liter water. Ik heb dit 2 of 3 keer gedaan in 3 weken. Zou dat teveel zijn ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het wordt allemaal wat te groot bij mij :) Van links naar rechts:
Cayenne, Rawit 2x (zitten ook al bloemen in)
Cayenne, Habanero, Puntpaprika
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytwr7n5En7JDfZMoAy8gaCPMkZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6abBn6b62v5vUW4yfiCwnAMq.jpg?f=fotoalbum_large

De planten die buiten staan in de kast groeien iets minder snel, en er zijn drie achterblijvers. Een paprika, een Habanero (jammer) en de Jalapeno die al vanaf het begin klein was (ik heb die ook in een klein potje laten zitten).

We hebben dit jaar geen komkommer, courgette, pompoen enzo gedaan (niet zo'n zin in, de zaden liggen er wel), maar boontjes, bietjes en paksoi en dan meteen wat meer (over de gehele bak ipv zo'n vakje van een vierkante meterbak).

De olijvenboompjes groeien ook goed, ik draai ze 2 keer per week in de hoop dat ze niet al te scheef groeien (ze staan binnen in de veranda, wat verder van het raam).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnVyzK-qRbr9bo9LCyZoazIGwtg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2x5xCjBTYEnG19209BIgYwSv.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 04-05-2022 07:45 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-06 11:12
Mijn groene asperges zijn alweer bijna 1 meter lang. Kan ik ze nog afsnijden en opeten?

In de winkel worden ze afgesneden op 15-20 cm. Ik vraag me af of dat uit praktisch / smaak oogpunt gedaan wordt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimz93
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-06 15:38
Ik lees hier een aantal maanden mee en dacht, ik zal ook eens iets posten! :)

Hier sinds gisteren een gedoneerde gele frambozen plant de grond in gedaan. Speciaal een extra stukje "tuin" voor gemaakt en opgevuld met wat potgrond 😁 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PduRE4j85l2_Meiqo5e2cFE4wm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1vgNBlkQSIBAZ6gj3fJOgPQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door jimz93 op 04-05-2022 18:43 ]

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:25
Marzman schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:38:
Het wordt allemaal wat te groot bij mij :) Van links naar rechts:
Cayenne, Rawit 2x (zitten ook al bloemen in)
Cayenne, Habanero, Puntpaprika
[Afbeelding]

De planten die buiten staan in de kast groeien iets minder snel, en er zijn drie achterblijvers. Een paprika, een Habanero (jammer) en de Jalapeno die al vanaf het begin klein was (ik heb die ook in een klein potje laten zitten).

We hebben dit jaar geen komkommer, courgette, pompoen enzo gedaan (niet zo'n zin in, de zaden liggen er wel), maar boontjes, bietjes en paksoi en dan meteen wat meer (over de gehele bak ipv zo'n vakje van een vierkante meterbak).

De olijvenboompjes groeien ook goed, ik draai ze 2 keer per week in de hoop dat ze niet al te scheef groeien (ze staan binnen in de veranda, wat verder van het raam).
[Afbeelding]
Die pepers gaan mooi hard. De mijne zijn wat kleiner en gedrongen maar die staan inmiddels een weekje af te harden en zitten nog in p9 potjes. (Die krijgen van mij een spartaanse behandeling zeg maar).

Deze week voor het eerst volledige overnachting voor alles (aubergine, pepers, courgettes, tomaten) buiten de kas. Gaat tot dusver goed.

Zijn er al mensen die het aandurven om het hele spul naar buiten te verhuizen? Weerbericht ziet er veelbelovend uit tot aan de ijsheiligen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MagniArtistique schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:02:
[...]

Die pepers gaan mooi hard. De mijne zijn wat kleiner en gedrongen maar die staan inmiddels een weekje af te harden en zitten nog in p9 potjes. (Die krijgen van mij een spartaanse behandeling zeg maar).

Deze week voor het eerst volledige overnachting voor alles (aubergine, pepers, courgettes, tomaten) buiten de kas. Gaat tot dusver goed.

Zijn er al mensen die het aandurven om het hele spul naar buiten te verhuizen? Weerbericht ziet er veelbelovend uit tot aan de ijsheiligen.
Ik wil ze ook wel naar buiten hebben, maar waar ze moeten staan moet de muur nog gevoegd worden.
Zal één dezer dagen wel gebeuren. Ik wacht het nog even af.
Ik heb ook alleen maar paprika.
Er zijn 2 die er niet veel zin in hebben. Slecht zaad :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Md7dbCvOoj-ahThtZTMXo-zdodI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLmqiZCcEUCWmUh7jhwrj197.jpg?f=fotoalbum_large

Het weekend maar even in de grote buiten potten zetten denk ik en dan zien wel wel wat er van komt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Ronald.42 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:13:
[...]

Ik wil ze ook wel naar buiten hebben, maar waar ze moeten staan moet de muur nog gevoegd worden.
Zal één dezer dagen wel gebeuren. Ik wacht het nog even af.
Ik heb ook alleen maar paprika.
Er zijn 2 die er niet veel zin in hebben. Slecht zaad :+
[Afbeelding]

Het weekend maar even in de grote buiten potten zetten denk ik en dan zien wel wel wat er van komt.
Haha zo staan ze er bij mij allemaal bij 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-06 20:48

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter

Ik heb Joe en Averell maandagmiddag naar buiten gezet en het bevalt ze daar vooralsnog prima:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7liMj6FT5c90nhCh2pSGCEkxuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1IQUtTyeW8LZrN1dB02DojvL.jpg?f=fotoalbum_large

Averell vorige week al een kopje kleiner gemaakt, de enige plant die ik tot nu toe getopt heb. Jack en William mogen morgen ook buiten gaan spelen denk ik en dan volgende week alles verpotten naar grote potten.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Piet91 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:09:
Hier probeer ik ook weer tomaten en kruiden te kweken.
Vorig jaar ging tomaten matig (Phytophthora) en kruiden worden nooit echt een succes.
Zal wel een combinatie van temperatuur, grond/voeding en water zijn.
Veel waren opgekomen en gingen snel onder.
De bieslook is wel een taaie, die staat begint (onverzorgd) weer te groeien in de hangbak.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

(Ja, het ziet er lekker fris uit :+ )

Dit is op 11 maart (kruiden) en 12 maart gezaaid, We zijn dus bijna 7 weken verder.
Dit zijn een viertal soorten tomaten (ronde bakjes) en het gebruikelijke tijm, basilicum, bieslook, peterselie, rozemarijn en dille. (vierkante bakjes)

Veel kruiden hebben het denk ik te warm gehad met te weinig licht. Heb ze daarom verplaatst naar deze vensterbak op het oosten. Sindsdien lijkt het wel beter te gaan, maar een aantal bakjes kan ik wel overnieuw doen.

Laat ik het zo zeggen; ik ben nog niet zo gevorderd in het tomaten/kruiden kweken :$ ...
Nog even een reactie op je foto's. Mijn indruk is vooral gebrek aan zon?! Ik weet niet hoe gevorderd je bent, maar ik zou vooral risicospreiding aanraden. Dus niet allemaal in dezelfde kamer en niet alles tegelijk verpotten. Die tomaten die met meerdere in een potje staan (links op de foto) zou ik wel verpotten. En je mag ze dieper planten in de aarde, dan ben je gelijk van die stengel af, maar dat wist je wrs al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:58

franssie

Save the albatross

Iemand ervaring mee ?
https://www.pkkoopmans.nl/producten/houtolie-aqua/ bijvoorbeeld beschermt het hout, maar zit geen kleur in. Misschien dat je wat piment kan bijmengen als het belangrijk voor je is. Maar ik zou wel zoeken op verf/beits op basis van natuurlijk geperste olie, dus zonder oplosmiddel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique

Iemand ervaring mee ?
Lijnzaadolie is ook goed voor de duurzaamheid. Hebben we onze bakken ook mee geïmpregneerd.

[ Voor 4% gewijzigd door MagniArtistique op 04-05-2022 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:54
[...]

Ik heb 2 weken geleden de eerste 2 grootste pepers buiten gezet. Afgelopen weekend op 2 kleintjes na de rest en alle tomaten. Die dingen waren veel te groot voor de vensterbank.

Heb ze nog niet de hele dag vol in de zon staan, daar wacht ik nog even mee. Maar tot nu toe doen ze het prima, zelfs met de wat frisse nachten.

Edit: Hebben jullie ook weleens dat er een specifieke soort niet ontkiemt? Heb nu 3x een groene Jalapeno gezaaid maar 3x niets.

[ Voor 10% gewijzigd door HansAnders07 op 05-05-2022 09:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-06 22:07
Ik heb hier al een week of 3 wat kruiden plantjes uitgezet en een aardbeienplant opgehangen die goed vooruit gaat 👍 Begin deze week ook 1 van de balkontomaten en 1 van de rawits permanent buiten gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWTGtWlhovMRH_2Sd8qTE54nCqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwqaLlCvwX6MwQ5Y4Ml6oLlG.jpg?f=fotoalbum_large
De andere balkontomaten en rawit blijven binnen, kijken wat het verschil in groei / opbrengst gaat zijn + backup als ze buiten mislukken 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bij mij is het grootste verschil de groei die binnen veel harder gaat (en de luizen :p )

/▌

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rudoo
  • Laatst online: 08-06 15:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g74F-AYYvKLY454UJu_DMPR0kAM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/crHTFA77cQQ0hJxxTAo4zYEV.gif?f=user_large

Mijn buiten seizoen tot nu toe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
Aardbei woekert als een moederf*ker. Letterlijk overal aardbeien planten in mijn tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

banaliteit schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:56:
Aardbei woekert als een moederf*ker. Letterlijk overal aardbeien planten in mijn tuin.
Ja, dat zijn die uitschieters die je vorig jaar had :)

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:52:
Is het al bijna ijsheiligen?? M'n tomatenplantjes passen niet meer... :+

[Afbeelding]
Even hierop terugkomend...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IKnZjb5rx5eSd1rfxCjcaBG6Ow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPfzVox8AYuth1uYpz4MebMH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oD2INuJYF9cCwe1n3Pv1CyTD4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvBf54xzs3QtdY1rI8ZiuZeW.jpg?f=fotoalbum_large

Twijfel om ze vandaag of morgen in de volle grond uit te planten. Volgens mij zijn ze ietwat te ver doorgeschoten...

Overigens het verschil tussen binnen en buiten voor komkommers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLDVC2P0VWb9IZ1bERD3M8L6w7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgh4EWWK2xYlLY23eUwj9qAn.jpg?f=fotoalbum_large

En...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sm0kmhQgv7Ux5eEYgJHzhJjp7cM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuiDG8DMZpMHRXZQZr1pXgNG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4BkaZDf-xYyshIww7TkY-a5NDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDswuXRJ20yazp7z37xlZveB.jpg?f=fotoalbum_large

Verder nog de tomaten en paprika's die al een tijdje buiten staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmgX3bZj7CotSeMprmYMuHd-qUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYDIVXVSI65AEtPndXAe5R3c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
LaserJet schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:14:
Nog even een reactie op je foto's. Mijn indruk is vooral gebrek aan zon?! Ik weet niet hoe gevorderd je bent, maar ik zou vooral risicospreiding aanraden. Dus niet allemaal in dezelfde kamer en niet alles tegelijk verpotten. Die tomaten die met meerdere in een potje staan (links op de foto) zou ik wel verpotten. En je mag ze dieper planten in de aarde, dan ben je gelijk van die stengel af, maar dat wist je wrs al.
Ja, ik ben nog redelijk lerende. :+

Ik had ze juist eerst op een ander plek staan waar waarschijnlijk temperatuur wel goed was maar inderdaad weinig zonlicht. Juist nu zie op die plek staan (op de foto) lijkt er - wat - schot in de zaak te zitten.
(het is een raam op het (zuid)oosten.)

Ik heb deze week inderdaad een deel van de tomaten verpot die inderdaad daar duidelijk aan toe waren, zowel qua groei als wortel. Een paar andere potjes lijkt nog wat te vroeg.

Wat tegenvalt zijn de kruiden, inderdaad in het begin wel warm genoeg maar weinig licht en dus inderdaad opgeschoten dunne zaailingen. Een deel heb ik dus ook alweer weggegooid.

Naar mijn idee blijft de groei van de kruiden wel achter zodra ze uit de grond komen.
Maar zoals gezegd; nog veel inlezen. Ondanks de vloed aan - elkaar soms tegensprekende - informatie online *lijkt* het erop dat ik wat meer duidelijkheid voor mezelf heb.

Wat ik ook heb ontdekt is dat ik die kartonnen bakjes niet meer ga gebruiken en wat minder zaadjes per bakje. (Bij het zaaien altijd bang dat weinig zaadjes uitkomen dus zaai vaak te veel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Piet91 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:21:
[...]

Wat ik ook heb ontdekt is dat ik die kartonnen bakjes niet meer ga gebruiken en wat minder zaadjes per bakje. (Bij het zaaien altijd bang dat weinig zaadjes uitkomen dus zaai vaak te veel).
Waarom geen kartonnen bakjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ik zal het misschien wel verkeerd aanpakken, maar erg praktisch vind ik ze nog niet.
Op een gegeven moment worden ze slap (van de vochtige grond) en het idee is dat je ze uiteindelijk in de volle grond/pot zet waar ze dan verteren. Dat zal wel maar ik kon al duidelijk merken dat de tere wortels nu al beperkt werden.

Mij lijkt eigenlijk zo'n kweekbak toch handiger met o.a. water geven. Misschien kun je daar in de onderkant wel wat gaatjes maken zodat ze water opzuigen i.p.v. water bovenaf (en dat je dus lijkt me minder snel te veel of te weinig water geeft).
En de zaailingen daaruit dan in de grotere (P9) bakjes te zetten alvorens ze in de pot/grond te planten.

Maar goed, ik modder ook maar wat aan...

[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 05-05-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:51
Iets meer dan een jaar geleden heeft een hovenier bij ons twee perenbomen in de voortuin gezet. Ik vroeg om twee conference peerbomen, maar hij kwam met de optie om te gaan voor stoofpeer, omdat de buren ook al twee perenbomen in de voortuin hadden staan. Op zich prima vond ik, dus akkoord voor twee stoofpeerbomen. En zo dom als ik was heb ik niet nagedacht over dat er wel eens meerdere soorten zouden kunnen bestaan :) Niet veel later bleek dan ook dat er geen Gieser Wildeman bomen in de tuin gezet waren maar één of andere bloedpeer.
De bomen waren al op leeftijd dus we hadden vorig jaar gelijk voorraad. Zelf niks mee gedaan, maar de eer aan mijn schoonouders gegeven aangezien die wel weten hoe ze er iets lekkers van kunnen maken. Maar helaas waren ze niet echt lekker. Zelfs mijn schoonouders vonden ze niet lekker :)
Ben benieuwd of iemand anders hier ook een bloedpeer ras heeft en daar iets lekkers van weet te maken? Wat maak je er van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Laatst online: 06-06 14:27
@technoaddict Geen antwoord op de vraag die je stelde, maar mocht je ooit de stoofperen voor een ander soort willen vervangen kan je misschien Doyenné du Comice neerzetten. Dit zijn heerlijk sappige peren die goed kunnen kruisbestuiven met Conference peren. Bij ons zijn deze ook op een net ander moment rijp dan de conference, waardoor je niet in één keer met bomen vol met rijpe peren zit. Bijkomend voordeel, deze peren kan je ook als stoofpeer gebruiken.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Bergdwerg schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:26:
@technoaddict Geen antwoord op de vraag die je stelde, maar mocht je ooit de stoofperen voor een ander soort willen vervangen kan je misschien Doyenné du Comice neerzetten. Dit zijn heerlijk sappige peren die goed kunnen kruisbestuiven met Conference peren. Bij ons zijn deze ook op een net ander moment rijp dan de conference, waardoor je niet in één keer met bomen vol met rijpe peren zit. Bijkomend voordeel, deze peren kan je ook als stoofpeer gebruiken.
Doyenne's zijn sowieso lekkerder dan Conference maar er zijn nog veel lekkerder peren.
Bloedpeer zou je moeten stoven, heel lang op een heel laag vuurtje, uur of vijf, zes. Dan wordt elke peer lekker. Beetje kaneel erbij, of een steranijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Laatst online: 06-06 14:27
No Hands schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:35:
[...]

Doyenne's zijn sowieso lekkerder dan Conference maar er zijn nog veel lekkerder peren.
Zoiets kan je niet zeggen zonder namen te noemen :9

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Bergdwerg schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:24:
[...]

Zoiets kan je niet zeggen zonder namen te noemen :9
Beurre Hardy, Claps, Williams, allemaal oude rassen die nu niet meer op grote schaal gekweekt worden omdat grote winkelketens mensen Conference hebben opgedrongen omdat die lekker makkelijk te kweken zijn en lang houdbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Weet iemand wat voor plant er uit de cherrytomaatzaadjes van de Action komt? Is dat een struik? ik heb er twee, maar ze blijven kleiner dan verwacht (staan al wel langer buiten)

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dejeroen
  • Laatst online: 23:39
Vanochtend de eerste plant in de grond gezet, een Courgette plant.
vanmiddag tijdens de lunch nog even een paprika plant erbij zetten en kijken hoe het gaat met dit weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGB3_Darvb1wk_dVqTzFl3LS4V8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAo1gYYL07b5g9FWYivYrlIx.jpg?f=fotoalbum_large

De rest van de planten zal volgende week volgen, vanaf ijsheiligen.
Deze courgette is al flink groot geworden voor de vensterbank. Met het huidige weer durf ik het wel aan om deze alvast buiten in de grond te zetten.

Hij staat naast de grasmat die enkele weken geleden gezaaid is. Is de afstand tot het gras voldoende?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Marzman schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:03:
Weet iemand wat voor plant er uit de cherrytomaatzaadjes van de Action komt? Is dat een struik? ik heb er twee, maar ze blijven kleiner dan verwacht (staan al wel langer buiten)
Hangt een beetje af van de soort, meestal worden die niet veel groter dan 30-40cm...
dejeroen schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:17:
Hij staat naast de grasmat die enkele weken geleden gezaaid is. Is de afstand tot het gras voldoende?
Wat bedoel je, afstand voldoende? Die courgette zal geen hinder ondervinden van het gras.
Als je niet wil dat de courgette boven het gras groeit & het licht wegpakt, mag je 'm gerust een goeie meter opschuiven :P Of je leidt hem verticaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-06 20:48

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Hmmmmm, zonnetje <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ofel8AwU1BoRUjcacqYvcwEjDVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DISDYmclp5I8qFe2DlPXKJyC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQAuigBb_ZeAn6y2hLkZJDaa3-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0E5GNktU3QN9YIcyqy5v8zzo.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen de munt en bieslook zijn wat minder happy denk ik, want reeds last van luis.... :(

Gelukkig heb ik al wat natuurlijke vijanden gespot die hopelijk op tijd ingrijpen.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:49
Ik kan maar niet vinden wat dit is? Iemand enig idee? Het gaat om een vijgenboom in een pot, begin eerst op 1 blad maar inmiddels hebben alle bladeren van die witte stippen.
We dachten eerst aan kalk of iets wat in 't op de tegels zat en erop is gekomen van 't opspattemde water (hebben de tegels laatst schoongemaakt), maar het is er niet af te krijgen. De bladeren hangen nu ook al een tijdje slapper dan normaal.
De andere die in de volle grond zit aan de andere kant van de tuin heeft voorlopig nog geen last hiervan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6LEBfFY1QLp3rK-8tUc-Y01vzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LdmKVVSs9OsMswXHpnx74N8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGzVG0ujdCXMuh_SxEoSmiWxHGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2qIDwyLb5dw993R4QygB2O5.jpg?f=fotoalbum_large

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
Musta schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 00:22:
Ik kan maar niet vinden wat dit is? Iemand enig idee? Het gaat om een vijgenboom in een pot, begin eerst op 1 blad maar inmiddels hebben alle bladeren van die witte stippen.
We dachten eerst aan kalk of iets wat in 't op de tegels zat en erop is gekomen van 't opspattemde water (hebben de tegels laatst schoongemaakt), maar het is er niet af te krijgen. De bladeren hangen nu ook al een tijdje slapper dan normaal.
De andere die in de volle grond zit aan de andere kant van de tuin heeft voorlopig nog geen last hiervan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meeldauw of Witziekte?

Zie deze site voor een beschrijving van beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Musta Ingebrand water op het blad. Zolang de plant zelf nieuwe bladeren blijft maken, is er verder niets aan de hand. (Ja, dat blad zal afgestoten worden -- maar dat is het eigenlijk wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-06 22:07
Eerste keer Rawit-kweken, is het normaal dat de bloemen op deze manier beginnen te verwelken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vssomM3B2eD9ioUNCvaxkw750W0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6fmIUZsl1JcWt8rEjPiPmQd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik lees online:
In de zomer zullen de bloemen aan de planten verschijnen, de voorbodes van de peper. Eventueel kan men extra voeding geven, bijvoorbeeld tomatenvoeding, om uiteindelijk een plant te krijgen met volle vruchten. Na bestuiving van de bloemen zal de peper gaan groeien. De bloem valt af en de peper komt te voorschijn.
Dus het klinkt plausibel, maar als er iets mis is weet ik het liever nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bij mij ook de eerste keer voor Rawit, maar mijn bloemen vallen er ook af. Bij mij zit ook alles onder de luizen dus ik besproei het maar twee keer per dag met water met dreft. Hopelijk zijn de luizen weg voor de pepers komen.

Ook staat alles buiten nu (makkelijker met het bespuiten van bladeren), ze hebben een beetje moeite met de wind. Ik heb sommige planten ondersteund met stokjes.

[ Voor 41% gewijzigd door Marzman op 13-05-2022 10:12 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
banaliteit schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:56:
Dat is vermeerderen, je kunt die oude planten wegfilteren en met verse beginnen. Om de 2 jaar vervangen dan hou je frisse planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
No Hands schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:56:
[...]

Dat is vermeerderen, je kunt die oude planten wegfilteren en met verse beginnen. Om de 2 jaar vervangen dan hou je frisse planten.
3 jaars cycle is het meestal. Na het 3e jaar levert de oude plant nog steeds prima vruchten, alleen wordt de opbrengst beduidend minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
No Hands schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:56:
[...]

Moet ik dan de originele moederplant en alle offspring uit de grond trekken? Dat zijn er best veel namelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
banaliteit schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:35:
[...]

Moet ik dan de originele moederplant en alle offspring uit de grond trekken? Dat zijn er best veel namelijk...
De moederplant maakt jaarlijks stekken, die kun je in principe allemaal verwijderen en weggeven ofzo. Maar om de 2 jaar, of 3 jaar wordt geadviseerd om die moederplant te vervangen door haar eigen stekken. Dan hou je frisse planten met goede opbrengst.

Het is wat werk maar dat zijn verse onbespoten aardbeien toch wel waard?

Pagina: 1 ... 42 ... 84 Laatste