Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 43 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-06 11:12
No Hands schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:10:
[...]

De moederplant maakt jaarlijks stekken, die kun je in principe allemaal verwijderen en weggeven ofzo. Maar om de 2 jaar, of 3 jaar wordt geadviseerd om die moederplant te vervangen door haar eigen stekken. Dan hou je frisse planten met goede opbrengst.

Het is wat werk maar dat zijn verse onbespoten aardbeien toch wel waard?
Hoe herken ik de moederplant? Ik ben al vergeten waar ik die heb geplant. Of leiden alle stekken naar Rome? :D

Een stek afknippen en uitgroeien geldt niet als een vernieuwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:35
Ik heb sinds 2 jaar een druivenstruik die al behoorlijk langs de veranda op gegroeid is. Nu steken er mega veel zijtakken uit waar ook weer trosjes druiven aan groeien.
Als ik op internet lees wanneer en hoe je moet snoeien lijkt het erop dat je in het voorjaar / begin zomer alleen bladeren weg knip om meer zonlicht op de druiven te krijgen. In de winter snoei je de zijtakken weg tot x cm van de hoofdstam.
De vochtstroom is nu vol in gang. Maar mag je niet alsnog zijtakken weg knippen om het aantal druiventrossen terug te dringen? Al die energie moet verdeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:26
Nu nog niet snoeien. Je wil eerst zien welke trossen goed tot groei komen, daarna als de stapstroom vermindert kan je de mindere trossen weghalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
theredone51 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:04:
Eerste keer Rawit-kweken, is het normaal dat de bloemen op deze manier beginnen te verwelken?
[Afbeelding]

Ik lees online:

[...]

Dus het klinkt plausibel, maar als er iets mis is weet ik het liever nu ;)
2 oorzaken: Niet de juiste voeding, dus de bloemen worden afgestoten, of ze worden niet bevrucht en vallen er daarom af.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
banaliteit schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:57:
[...]

Hoe herken ik de moederplant? Ik ben al vergeten waar ik die heb geplant. Of leiden alle stekken naar Rome? :D

Een stek afknippen en uitgroeien geldt niet als een vernieuwing?
De moederplant is meestal de grootste. Afknippen en uitgroeien is vernieuwing ja, je kan in het voorjaar de stekken gewoon uit de grond trekken en netjes in een rijtje zetten als je wilt. Dan is het wat overzichtelijker wellicht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb alles buiten bij elkaar gezet, dat is makkelijker met water geven :)

Links de Jalapeno in het kleine potje, ik verwacht er niet te veel van maar hij groeit wel (alleen heel langzaam). Misschien komen er wel helle kleine jalapeno's aan ;)
Dan de paprika, de voorste stond als eerste buiten in de tuinkast en ziet er wat gezonder uit.
Dan de Cayenne, de voorste twee hebben ook al een hele tijd buiten gestaan in de tuinkast (toen het snachts nog 2 graden was). Ze zijn iets kleiner, maar ook groener.
Dan de Rawit, de voorste komen ook weer uit de tuinkast, iets groener, iets kleiner en nog geen bloemen
En dan de Habanero, de voorste heb ik buiten gezet omdat die vol zat met muggen. De muggen zijn er uit, misschien dat hij nog wat gaat doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYXa5d6LeVPr7DrIcUWwncWwkPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rb3GIRBaTTBqxor2Cvqu4qdf.jpg?f=fotoalbum_large

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-06 13:42
Sinds dit jaar voor het eerst begonnen aan een moestuin. Peper en paprika plant doen het goed binnen, en buiten groet het de bak al uit :)

Ik merk alleen op dat mijn tomatenplant binnen bruine puntjes heeft, en verkleurde blad. Groeit verder nog wel goed. Ik heb al gezocht naar insecten oid, en die niet kunnen vinden. Zou dit een schimmel kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXlx9PBKUfBSqnbWUvK9tw2RoqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2euaVjpazYJTfgXynBbvch7k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oD1yhLUCcsdLM2lJVoSL9M8yZ7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNA0jFyVxNrOhkeHCdWHUwH0.jpg?f=fotoalbum_large

In 1 van de eerste blad ook tijd geleden gaatjes opgemerkt, is niet verergerd, en niet meer terug gezien in ander bladeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoSIqxZC2gZkkgn7di6dQqTpggw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LkMB5ZJW57YrBG8N0qXYyWP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@DutchOx Zou een tekort aan voedingsstoffen kunnen zijn. Geef je alleen water of ook aanvullende voeding? En welke grond heb je gebruikt?

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOx
@Taro Ik heb ze geplant in een kweekpotje met moestuingrond van de Intratuin, en doe alleen een laag water op de bodem van de kweekbak. Verder geen voeding toegevoegd. Ook zit er al even geen deksel meer op de kweekbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@DutchOx Gaten in bladeren zijn doorgaans een voedingstekort/probleem. Veel mensen hier geven hun pepers en tomaten aanvullend tomatenvoeding. Ik geef zelf alle pepers, paprika's en kamerplanten T.A. TriPart (voorheen GHE Flora) in verschillende verhoudingen afhankelijk van de fase waarin de plant verkeerd. Als ik jou was zou ik kijken naar aanvullende plantenvoeding/bemesting. En zorg ervoor dat de grond niet té nat is, dat kan ook voor verkleuring van bladeren of slecht groeiende planten zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOx
@Taro Dan ga ik beginnen met extra voeding.
Kan ik dan ook beter bijvoorbeeld 2 keer per dag water geven in plaats van een laag water op de bodem van de kweekbak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@DutchOx Ik geef max 1x per week water via de schotel. Veel vaker is echt niet nodig, het is ook goed om de grond regelmatig even droog te laten worden. Dus echt niet voor een constante laag water zorgen, dat is niet goed.

Gisteren alle pepers buitengezet, volgende week gaan ze in rootpouches met een Blumat systeem voor automatisch watergeven + voeding icm 2x40 liter vaten. Daarna is het een kwestie van nog een paar weken bloemknoppen blijven verwijderen zodat de focus van de plant naar het groeien ipv bloeien gaat en daarna alleen nog af en toe water bijvullen en switchen naar andere verhouding voeding tbv groeien + bloeien. Benieuwd naar de oogst van dit seizoen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 15-05-2022 00:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Vandaag eindelijk kans gezien om de paprika's in de grote potten te zetten.
De grotere planten hadden de potten mooi vol met wortels gemaakt.
De 2 kleintjes zat bijzonder weinig wortel aan, maar ze krijgen toch nog een kans buiten.

Nog in de binnenpotjes poosje terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Md7dbCvOoj-ahThtZTMXo-zdodI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLmqiZCcEUCWmUh7jhwrj197.jpg?f=fotoalbum_large

En nu buiten er is 1 bij met knap wat knoppen en bloemen, moet ik daar alvast wat van verwijderen of even afwachten tot duidelijk is welke de meeste kans hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sw4qfDIOreSuFyRyLRU4lO403c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QbrPSeArfLB4SIfThixk3beG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvuGhLGceeC7EOfzv5nvMptgCEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16r7PV1Fn6fkr0BwXOIxkFV2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JT5qvxR3oFUCIgPcNsJw-8X1Juw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EtEQV5zdTjXrsJEeP0N5E8sR.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:09:
Hier probeer ik ook weer tomaten en kruiden te kweken.
Vorig jaar ging tomaten matig (Phytophthora) en kruiden worden nooit echt een succes.
Zal wel een combinatie van temperatuur, grond/voeding en water zijn.
Veel waren opgekomen en gingen snel onder.
De bieslook is wel een taaie, die staat begint (onverzorgd) weer te groeien in de hangbak.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

(Ja, het ziet er lekker fris uit :+ )

Dit is op 11 maart (kruiden) en 12 maart gezaaid, We zijn dus bijna 7 weken verder.
Dit zijn een viertal soorten tomaten (ronde bakjes) en het gebruikelijke tijm, basilicum, bieslook, peterselie, rozemarijn en dille. (vierkante bakjes)

Veel kruiden hebben het denk ik te warm gehad met te weinig licht. Heb ze daarom verplaatst naar deze vensterbak op het oosten. Sindsdien lijkt het wel beter te gaan, maar een aantal bakjes kan ik wel overnieuw doen.

Laat ik het zo zeggen; ik ben nog niet zo gevorderd in het tomaten/kruiden kweken :$ ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzBn7NSiTD2-ndd3_H42K62nQSo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvEHd7zM4fqC6DPLEMNC2mXP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICuycGMwxJXKqBPSPxeD5NxlqyE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3zfuBzbiTpyHuP3iNdVnhCO.jpg?f=fotoalbum_tile

De Moneymakers (achteraan) doen hun naam aan, die groeien gestaag door. De andere rassen tomaten doen het wat minder. Apart is ook dat de (pot)grond van die laatste ook veel natter blijft ondanks het dezelfde (pot)grond en bakjes zijn als de Moneymakers.
Afgelopen weekend nog een fles plantenvoeding in de schuur gevonden, zaterdag daar een dosis van gegeven en denk dat ik dat wekelijks ga herhalen.

De kruiden zie ik maar als verloren. Dat wordt niet meer wat. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:39
dejeroen schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:17:
Vanochtend de eerste plant in de grond gezet, een Courgette plant.
vanmiddag tijdens de lunch nog even een paprika plant erbij zetten en kijken hoe het gaat met dit weer.

[Afbeelding]
Na een week mooi buiten is de courgette nauwelijks gegroeid, terwijl ik dit wel had verwacht.

Van eerste kiemblaadjes tot hij de grond in ging zat zo'n 4 weken.

Na een week mooi in de zon had ik wel wat meer groei verwacht, wat heb ik verkeerd gedaan, en kan dit ook met de rest van de planten gebeuren die ik nu buiten in de grond heb gezet (tomaat en paprika)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPgMOHkDIfhJri5dWMemzQM6w1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtB0Y3RiR3MGrInCYVEMuaPC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:13
Ik had 2 kleine Courgette plantjes uit gekochte zaden in mijn groentebed.
Edit; klein is dat ie net 2 blaadjes heeft.
Vandaag waren ze weg, kunnen dat vogels zijn die dat eten?
Ze waren gewoon weg, heel vreemd.

[ Voor 11% gewijzigd door Bad Brains op 17-05-2022 22:26 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bad Brains schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:25:
Ik had 2 kleine Courgette plantjes uit gekochte zaden in mijn groentebed.
Edit; klein is dat ie net 2 blaadjes heeft.
Vandaag waren ze weg, kunnen dat vogels zijn die dat eten?
Ze waren gewoon weg, heel vreemd.
Of ze hadden het nodig voor een nestje (wel vrij laat daarvoor).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Laatst online: 20:51
dejeroen schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:18:
[...]

Na een week mooi buiten is de courgette nauwelijks gegroeid, terwijl ik dit wel had verwacht.

Van eerste kiemblaadjes tot hij de grond in ging zat zo'n 4 weken.

Na een week mooi in de zon had ik wel wat meer groei verwacht, wat heb ik verkeerd gedaan, en kan dit ook met de rest van de planten gebeuren die ik nu buiten in de grond heb gezet (tomaat en paprika)

[Afbeelding]
Geduld ;-) Alles wat je uitplant in volle grond heeft even tijd nodig om te wennen aan de nieuwe omstandigheden. Als die ok/goed zijn gaat de plant vanzelf wortelen en groeien. Veel zon in het begin is dan eigenlijk niet eens ideaal, omdat de wortel nog niet sterk en groot genoeg is.

Overigens is een courgette 1 van de makkelijkste planten die er bestaat, je zult zien dat die op een gegeven moment gigantisch gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn peperplanten zijn er buiten ook niet mooier op geworden :) Te veel ongedierte (luizen), sommige bladeren zien er raar uit (verbrandt misschien, ze zijn half geel en van structuur veranderd). De planten die al in de buitenkast stonden doen het wel redelijk.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-06 16:06
Het is ook echt een moeilijk moment om uit te planten. Heel droog en heel veel felle zon op het moment. Broeierig grijs weer is eigenlijk beter voor nieuwe plantjes. Voldoende nat houden dan komt het wel goed. Mijn courgettes zagen er ook een week belabberd uit, maar met elke ochtend water geven zijn ze nu wel aan het opkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:27
RobNemoo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:07:
Het is ook echt een moeilijk moment om uit te planten. Heel droog en heel veel felle zon op het moment. Broeierig grijs weer is eigenlijk beter voor nieuwe plantjes. Voldoende nat houden dan komt het wel goed. Mijn courgettes zagen er ook een week belabberd uit, maar met elke ochtend water geven zijn ze nu wel aan het opkomen.
Misschien een tip. Neem een regenpijp zaag die af op een lengte van 10 cm. Sla die in de moestuingrond. In de avond die buis vol gieten met water.

Voordeel water zakt dan de grond in zonder te verdampen. Vergelijk dat maar eens met sproeien op de hete bovengrond.
Ander voordeel op deze manier vergeet je geen plek

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

RobNemoo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:07:
Ik heb de pepers afgelopen weekend naar buiten gedaan, ze staan nagenoeg de hele dag bewust nog in de schaduw tegen een schutting aan en als de bladeren gaan hangen of de pot licht aanvoelt dan krijgen ze direct water. Komend weekend gaan ze in rootpouches en dan gaan ze ook op een betere plek in de zon, dan zijn ze wel voldoende geacclimatiseerd.

Inderdaad een kwestie van nat genoeg (maar niet té nat) houden. En langzaam aan de zon laten wennen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sqKTVc3uGLm9Qhr3LjkWhXQxh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/peGhhE8CppXqZLGPAe2szl2w.jpg?f=fotoalbum_large

Vergeet ook niet direct voorzorgsmaatregelen te nemen tegen slakken. Ik strooi altijd slakkenkorrels als ze vlak bij een border of grond staan. Het overkomt je maar één keer dat je na 2 dagen niet kijken allemaal kale peperplanten ziet met tientallen naaktslakken erin :)

En alert zijn op luizen. Bij de eerste keer dat je ze ziet direct de grond afdekken (dan wordt het middel niet door de wortels opgenomen) en de bladeren behandelen en inspuiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Misschien ook wel weer eens leuk om de hydroponics pepers te laten zien:

De Carolina Reaper is nu een paar maanden oud, op 15-2 gepland:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMtDB05fFkcuSncYqL1lIhOxChM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkWJarmvHZaLPqnH0JvB3wZ9.jpg?f=fotoalbum_large

En de Bahamian Goat is nu denk ik 1.5 jaar oud en geeft het hele jaar door pepers (wel handmatig met een wattenstaafje de bloemen "bestuiven"):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoEhTa2Tn6gESPyfrBW9Ud9_9cg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kButkR2bQ4LYGgHR4RfLu5F.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste snoei ik regelmatig, anders wordt het een onhandelbaar grote unit.

Beide krijgen dus alleen water met speciale voeding erin in een 2 liter emmer. Eens in de +-6 weken even aanvullen. Geen grond, geen vliegjes, geen gezeik. Erg leuk om te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Taro schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:43:
Misschien ook wel weer eens leuk om de hydroponics pepers te laten zien:

De Carolina Reaper is nu een paar maanden oud, op 15-2 gepland:
[Afbeelding]

En de Bahamian Goat is nu denk ik 1.5 jaar oud en geeft het hele jaar door pepers (wel handmatig met een wattenstaafje de bloemen "bestuiven"):
[Afbeelding]

De laatste snoei ik regelmatig, anders wordt het een onhandelbaar grote unit.

Beide krijgen dus alleen water met speciale voeding erin in een 2 liter emmer. Eens in de +-6 weken even aanvullen. Geen grond, geen vliegjes, geen gezeik. Erg leuk om te doen :)
Welke voeding gebruik je? Ik wil ook graag een hydroponics setup maken voor mijn spinazie. Eerst maar eens kratky proberen en daarna ebb and flood. Het klinkt echt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

banaliteit schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:23:
[...]

Welke voeding gebruik je? Ik wil ook graag een hydroponics setup maken voor mijn spinazie. Eerst maar eens kratky proberen en daarna ebb and flood. Het klinkt echt ideaal.
T.A. Tripart, voorheen bekend als GHE Flora series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Taro schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:28:
[...]

Ik heb de pepers afgelopen weekend naar buiten gedaan, ze staan nagenoeg de hele dag bewust nog in de schaduw tegen een schutting aan en als de bladeren gaan hangen of de pot licht aanvoelt dan krijgen ze direct water. Komend weekend gaan ze in rootpouches en dan gaan ze ook op een betere plek in de zon, dan zijn ze wel voldoende geacclimatiseerd.
Volgend jaar ook maar eerst een weekje in de schaduw. Ik dacht dat het wel kon omdat ze in de veranda stonden voor een raam op het zuiden waar het altijd zeer warm is (35/40 graden). Maar in de veranda komt natuurlijk minder direct licht van boven (wel licht, maar het is geen glas maar van die platen).

De nieuwe bladeren zien er wel goed uit bij de meeste planten dus ik denk dat het wel goed komt bij de meeste planten en de planten die al buiten stonden onder plastic hebben er ook geen last van. De olijfbomen die ik tegelijk buiten had gezet hebben er ook geen last van :+

Wat gebruik je tegen luizen, iets speciaal voor moestuinieren? Ik vind dat toch lastig omdat je het wilt eten. Ik gebruik nu water met dreft maar de luizen zijn nog steeds niet compleet weg.

En hoe werkt dat overwinteren van een peperplant? Ik heb dat afgelopen winter geprobeerd met twee planten maar die hebben het net niet gehaald. Ik heb wel het peperseizoen wel een paar maanden kunnen rekken omdat het in het najaar nog lang warm wordt in de veranda, maar in de winter verloor hij steeds meer blad tot hij net voor de lente niks meer had en dan is het klaar denk ik.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biohazzard21
Alles staat bij mij ook lekker in de kas. Die heeft van 9-11:30 en van 15-18 zon. De middagzon wordt helaas geblokkeerd door wat bomen, alhoewel dat met dit weer niet eens zo heel erg is.

Zie daar ook de eerste Jalapeno van het seizoen ;-)

Vorig jaar rond juni begonnen de luizen hier met interesse tonen in de planten, dit jaar ben ik er wat alerter op zodat ik ze direct kan bestrijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JucsTnzZs3ZWxdChWlLEiPNDaW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcBvjG0fWMBe0Xk3fOI5HJGb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jYeK3Io8FZ-ffrxp19UGE8KzIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfVwFeNb9pEAwbprdFLzYHg6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2PuPVM72yi6GSVEmkN8WCP2L70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Tk2H4vJn8JPGugiCyqldM1C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MB0_PkY4jKqebi1CL3LHigWh9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKiUrlk3e9JdnrSHfWobenqj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
Marzman schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:02:
[...]

Wat gebruik je tegen luizen, iets speciaal voor moestuinieren? Ik vind dat toch lastig omdat je het wilt eten. Ik gebruik nu water met dreft maar de luizen zijn nog steeds niet compleet weg.
Je hebt biologische anti-insecten spray, dat werkt best goed. Daarna goed afspoelen met veel water. Wat ook erg goed werkt zijn lieveheerstbeestjes (larven). Je kunt die op internet bestellen. Het is alleen wel van belang dat je dan een wat controleerbare omgeving hebt (zoals een kas oid) zodat ze bij de planten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:46
Biohazzard21 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:12:
[...]

Je hebt biologische anti-insecten spray, dat werkt best goed. Daarna goed afspoelen met veel water. Wat ook erg goed werkt zijn lieveheerstbeestjes (larven). Je kunt die op internet bestellen. Het is alleen wel van belang dat je dan een wat controleerbare omgeving hebt (zoals een kas oid) zodat ze bij de planten blijven.
Ik had twee jaar geleden behoorlijk last van luizen in de tuin, toen ongeveer 100 lieveheersbeestjes-larven uitgezet en nog steeds zie ik veel lieveheersbeestjes in de tuin. Wel opletten bij het uitzetten dat je geen mieren in de buurt hebt, larven en mieren zijn geen vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

BernardV schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:20:
[...]

Ik had twee jaar geleden behoorlijk last van luizen in de tuin, toen ongeveer 100 lieveheersbeestjes-larven uitgezet en nog steeds zie ik veel lieveheersbeestjes in de tuin. Wel opletten bij het uitzetten dat je geen mieren in de buurt hebt, larven en mieren zijn geen vrienden.
Ik heb heel veel mieren onder de tuin, heel irritant ze ondergraven heel mijn veranda maar zitten ook aan het eind van de tuin en aan de voorkant van het huis. Dus lieveheersbeestjes zal bij mij niet echt een optie zijn.

Ik dacht dat mieren ook luizen aten? Ik heb planten met luizen ook al naast een opening van dat nest gezet :p

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
Marzman schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:24:
[...]

Ik heb heel veel mieren onder de tuin, heel irritant ze ondergraven heel mijn veranda maar zitten ook aan het eind van de tuin en aan de voorkant van het huis. Dus lieveheersbeestjes zal bij mij niet echt een optie zijn.

Ik dacht dat mieren ook luizen aten? Ik heb planten met luizen ook al naast een opening van dat nest gezet :p
Ik heb altijd begrepen dat luizen een zoetige stof achterlaten wat de mieren aantrekt en dat de mieren dus zelf geen luizen eten.

Heb een pruimenboompje staan die elk jaar compleet onder de luizen zit, en binnen no-time zit die boom dan ook vol met mieren. Heb niet het idee dat de luizen enige last hebben van de mieren :P. Op spuiten na helpt niks tegen de luizen.

Iemand een idee wat je het beste tegen mieren kan doen trouwens? Ik heb behoorlijk veel mieren onder m'n terras en wil ze gaan bestrijden omdat het te veel begint te worden. Ben alleen niet zo'n fan van chemische bestrijdingsmiddelen en zou het liefst voor een wat meer milieuvriendelijke oplossing willen gaan.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:02
Volgens mij heb ik wat dieven gemist... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJt-VThQVMCLG5Z5XXKiDOP-haY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnF0tXkKqmFvhwMTnBAKXlqO.jpg?f=fotoalbum_large

Snackkomkommers gaan goed. Hebben er al vijf kunnen oogsten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51tIT7iE0ZTQA2nkW_NWpml-eA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wLeRGbNQ7h4gP2AA1moBfXV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvpNBRsSCkMxlKB4xQZ38eyEGjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wea9MxxzQzSXNsUioN2fiKEU.jpg?f=fotoalbum_large

Moestuin op school begint ook leuk te worden. Maar... kan ik nu wortels en bloemkool in de volle grond zaaien??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn tomaten hoef ik dit jaar denk ik niet te dieven, het lijken struiken te zijn (stond er niet echt op, zaadjes van de action).
*
Ik heb net ook de eerste peper gespot :) Een Rawit van zaadjes van de AH (Marokaanse Rawit).

De aardbeienplanten in de kas(t) hebben ook al redelijk wat aardbeien, de aardbeienplant buiten (van vorig jaar) niet, wel is die plant twee keer zo groot nu. Ik laat die plant maar zitten voor de ekster want die komt nog steeds zoeken naar eten.

Verder beginnen de boontjes ook goed te groeien, en de paksoi wat te goed. Ik denk dat mijn vrouw dat te dicht op elkaar gezaaid heeft, maar we zien wel. Volgens mij kun je dat ook altijd wat eerder opeten (zoals sla).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
XyritZz schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:31:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat luizen een zoetige stof achterlaten wat de mieren aantrekt en dat de mieren dus zelf geen luizen eten.

Heb een pruimenboompje staan die elk jaar compleet onder de luizen zit, en binnen no-time zit die boom dan ook vol met mieren. Heb niet het idee dat de luizen enige last hebben van de mieren :P. Op spuiten na helpt niks tegen de luizen.

Iemand een idee wat je het beste tegen mieren kan doen trouwens? Ik heb behoorlijk veel mieren onder m'n terras en wil ze gaan bestrijden omdat het te veel begint te worden. Ben alleen niet zo'n fan van chemische bestrijdingsmiddelen en zou het liefst voor een wat meer milieuvriendelijke oplossing willen gaan.
Mieren komen inderdaad af op zoete afscheiding van (blad)luizen. Ze eten ze niet op. Je kunt mieren lokdozen plaatsen, ik weet niet of je dat wil scharen onder chemische oplossingen. Wat je terras betreft, afspuiten met water en af en toe inveegzand tussen de voegen? Maak je het ze in ieder geval wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Doen lokdozen wat dan? Ik heb niet echt het idee dat dit vorig jaar veel hielp.

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rudoo
  • Laatst online: 08-06 15:07
Hier groeit alles op het moment enorm hard.
Vooral de tomaten worden iets groter dan ik gedacht had 8)7

Voor het eerst dit jaar mijn pepers getopt en dat merk ik echt. Planten worden veel voller en dichter begroeid dan eerdere jaren.

Verder nu wat aan het experimenteren met bewatering. heb nog niet echt de ideale setup gevonden.
Heb nu een druppel systeempje van ali expres, maar ben nog niet echt tevreden....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MomeRq5xXYSAleWp5dBDNvhuGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3bsnATKaJpMnqafkoY2DlKL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:33
[...]

Dit schijnt wel goed te werken en is een natuurlijke oplossing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMyj6IK3F2wGaokwq662jFU_oJM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RsDq7MwHnhkSFFkRYUuy1Dtm.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
[...]

De reden dat er zoveel mieren bij de luizen zitten is omdat de mieren die luizen letterlijk als vee houden en hen 'melken' voor de suikers die de luizen uitscheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

RobNemoo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:05:
De reden dat er zoveel mieren bij de luizen zitten is omdat de mieren die luizen letterlijk als vee houden en hen 'melken' voor de suikers die de luizen uitscheiden.
Inderdaad, de mieren vallen de luizen zeker niet aan, maar beschermen ze zelfs om ze te kunnen 'melken'.

Je hebt enerzijds dus de luizen die sap zuigen door wondjes maken in je reeds verzwakte plant, in die wondjes kunnen infecties komen. En anderzijds heb je de plakkerige/zoete afscheiding waar de mieren dol op zijn, die een perfecte basis zijn om schimmels op te vormen. Allemaal slechte zaken voor je plant dus.

Hier zit alles in de tuin ook onder. Bij o.a. de vlier zie je de stam zelfs niet meer door de hoeveelheid luizen... Alles staat al erg zwak door de droogte en de zachte winters, hopelijk slaan ze zich er allemaal door :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
Ik probeer alleen de frambozen schoon te houden, de bloemen neem ik even voor lief dat die het zwaar hebben. Even geen tijd om het allemaal bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Oeioei, het wordt hier zo donker dat de lampen aan moeten en ik heb pas over 15 minuten lunchpauze (anders zou ik mijn planten nu weghalen).

[edit]ik vraag het aan mijn vrouw, 'nee dat is niet erg zegt ze, dat is juist goed.'.

Nou de planten liggen allemaal in een andere hoek van de tuin en ze zijn niks gewend, ik heb ze nu zelf in de garage gezet (even pauze genomen) en ben tot mijn onderbroek nat. Ze had dat gewoon kunnen doen voor het begon.

[ Voor 52% gewijzigd door Marzman op 19-05-2022 13:24 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Marzman schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:14:
Oeioei, het wordt hier zo donker dat de lampen aan moeten en ik heb pas over 15 minuten lunchpauze (anders zou ik mijn planten nu weghalen).

[edit]ik vraag het aan mijn vrouw, 'nee dat is niet erg zegt ze, dat is juist goed.'.

Nou de planten liggen allemaal in een andere hoek van de tuin en ze zijn niks gewend, ik heb ze nu zelf in de garage gezet (even pauze genomen) en ben tot mijn onderbroek nat. Ze had dat gewoon kunnen doen voor het begon.
Scheiding aanvragen, the nerve! /s

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-06 16:57

Vrouwen die niet direct doen wat je vraagt moet je inderdaad niks mee te maken willen hebben! :9

Maar wees blij dat het regent, ik had ook op regen gehoopt, maar hier is nog steeds geen druppel gevallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja, de regen ben ik ook wel blij mee, maar als takken van een 50 jarige boom nu allemaal in mijn tuin liggen en overdag de lampen aan moeten dan is het wat te heftig voor mijn plantjes die tot voor kort binnen voor het raam stonden ;)

En mijn vrouw heb ik het al weer vergeven, en ik heb weer droge kleren aan en het ergste lijkt ook wel weer voorbij. Nu regent het gewoon wat misschien wel goed zou zijn voor de plantjes (maar ik laat ze maar even binnen want ik ben aan het werk en heb geen tijd om ze steeds te verplaatsen) :>

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel

Ik ga toch echt niet bij een buitje m'n planten binnenzetten hoor. Het is maar wat water.. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

barrymossel schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:21:
[...]

Ik ga toch echt niet bij een buitje m'n planten binnenzetten hoor. Het is maar wat water.. >:)
Dit was iets meer dan een buitje :) In een dorp een paar km verderop is de AH ingestort.

https://www.facebook.com/watch/?v=303045852032623
https://www.rtv.be/artike...8SzdZQFdqK_pkMR3BYNatHMzs

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 19-05-2022 14:25 ]

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:12

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Marzman schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:24:
[...]

Ehm, nee. Mieren en luizen zijn hele goeie vriendjes. Bladluizen worden weleens "ant cows" genoemd in het Engels. Mieren zullen hun 'kudde' dan ook verdedigen tegen lieveheersbeestjes (larve & imago) en andere predatoren.
Edit: spuit 11

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

[...]
Combinatie van groene zeep en water. Voorheen ook wel spiritus en water (ooit vroeger thuis geleerd ;) ), maar dat lijkt me niet goed voor iets dat je daarna nog moet eten :)
En hoe werkt dat overwinteren van een peperplant? Ik heb dat afgelopen winter geprobeerd met twee planten maar die hebben het net niet gehaald. Ik heb wel het peperseizoen wel een paar maanden kunnen rekken omdat het in het najaar nog lang warm wordt in de veranda, maar in de winter verloor hij steeds meer blad tot hij net voor de lente niks meer had en dan is het klaar denk ik.
Deze hydro pepers overwinteren eigenlijk niet, ze staan het hele jaar binnen voor het raam. Met de voeding stuur ik ze tussen groeien en bloeien, maar het is eigenlijk altijd lente/zomer voor ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
Taro schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:25:
[...]
Voorheen ook wel spiritus en water.
Je kunt zeepspiritus gebruiken, of alcohol 70%+
Worden ze alleen dronken van, in het ergste geval als je het eet, jij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Ik heb gelukkig nog geen luizen in de pepers zitten, maar gek genoeg wel in de knoflook en bieslook! Ik meende dat ze normaal gesproken ver weg bleven van knoflook?

Nog geen lieveheersbeestjes gespot, maar al wel genoeg zweefvliegen en de larven daarvan zijn ook luizenvreters heb ik begrepen. Dus hopelijk hebben ze al de nodige eitjes kunnen leggen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
[...]
Ik heb een paar jaar een bonchi in de winter voor het raam gehad die alleen soms wat water kreeg. Paar kleine blaadjes, verder niks. In de lente weer voeding en hoppa. M'n vriendje was weer levend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

barrymossel schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:30:
[...]

Ik heb een paar jaar een bonchi in de winter voor het raam gehad die alleen soms wat water kreeg. Paar kleine blaadjes, verder niks. In de lente weer voeding en hoppa. M'n vriendje was weer levend.
Ik ga het gewoon opnieuw proberen in een iets warmere ruimte, ik denk dat het wel gelukt was als niet alle blaadjes er af waren gevallen. In januari had hij nog een paar blaadjes dus het was al bijna gelukt denk ik. In februari begint de lente al binnen in de veranda, maar toen gebeurde er niks.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn cherrytomaten zijn wel heel langwerpig. Die horen toch gewoon rond te zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFsvEcuFNUAPnZycZUdmULIUK7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqjPp2tO4WPMFy1YIYaR4AzC.jpg?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Marzman schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:43:
Mijn cherrytomaten zijn wel heel langwerpig. Die horen toch gewoon rond te zijn?
[Afbeelding]
Net als 'gewone' tomaten zijn kleine tomaten er in allerlei vormen en kleuren en smaken. Moet die plant niet gediefd worden?

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 21-05-2022 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
No Hands schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:26:
[...]

Net als 'gewone' tomaten zijn kleine tomaten er in allerlei vormen en kleuren en smaken. Moet die plant niet gediefd worden?
Cherry tomaten kun je ook als struik laten groeien. M'n zwager had zo vorig jaar letterlijk 100-en tomaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het lijkt me een struik. Het stond er niet heel duidelijk op, alleen dat het cherry tomaatjes zijn.

Volgende week de eerste aardbeien :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mi7rt_Q_Dc9352Beptfv3MKGemQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehb6CfZCnl12fk6BX7PprhFw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door Marzman op 22-05-2022 08:09 ]

/▌

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Hey kwekende gangsters,

Heb hier al een hele tijd niet meer gesneupt door gigantische drukte. Mooie posts komen er voorbij! Ik ga zo lekker alles nog even doorlezen en duimpjes uitdelen.

Zelf vanmiddag onder het genot van wat ijskoude blikken lekker omgeprutst in de achtertuin. Paar pepers en ander gespuis in grote potten gezet.

Dit jaar heb ik alleen met daglicht gewerkt, geen kunstlicht met tent of andere ongeinige technisch onderbouwde atributen. Gewoon puur natuur, in plastieken potjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIumrntWqtO2t7aTKvNKECbJjoQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SSJYqu1MFerhDKke21eFiBtg.jpg?f=user_large

Niet heel spectaculair allemaal dus, maar wel lekker relaxt. Gewoon af en toe een scheut water of wat voeding, maar net waar ik zin in had, geen stress. Al zal er geen peper vanaf komen dit jaar, maakt allemaal niet uit.

5 planten uitgekozen en in blitse, trendsettende wortelzakken gedrukt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeNn4rZttz1Wl1dY0N9MQmTlOYs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RLAamwI4SJqvrbKwd3ppFcUQ.jpg?f=user_large

Ook nog wat komkommers en een verdwaalde miniatuur tomaat, want ach, waarom ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ysWmwObqm8reVTEFt7oQ4eTRpY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lsScTzm7N5wMaQ1An0eKYbVC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pG9PYiFnnInk5mM_Rjpfu-4L7eA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7ip0xZ4Vln69sNNt1gTgz2Yv.jpg?f=user_large

Verder nog wat munt, aarbeien en een framboos met meer luis dan blad. Die laatste heb ik maar even behandeld met 3 kwartieren van mijn levensklok en koud water uit de tuinslang. Want er vliegen hier de wereld aan insecten door de achtertuin, ondanks dat we volgens de ongeschreven white-trash etiquette alles vol met 30x30 tegels hebben gedrukt, dus met gif ga ik dan natuurlijk niet aan de gang.

Ook nog een soort Picasso onder de planten staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tn00d1JOQL-UDLbvq2KndzfFD-k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0JyfK4Qs6FjzyVcmvlhKI1y6.jpg?f=user_large

Ik noemt het: Organische chaos. Zitten ook veel vreemde insecten in die bak, lachen toch.

Altijd weer mooi om wat plantjes in de achtertuin te hebben, blijft leuk. Na het werk ff lekker met een bak koffie en een gieter in de weer, wie doet je wat?

Ik wens jullie allemaal een leuk seizoen en erg veel kweekplezier!

Hou die bladeren groen en de oogst fatsig.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:23
Hier gaat alles prima :)
Komende week de Blumat aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNlJifUTzsLqpMveQ9mW0GFeFmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UQKt7RlZTOp2N6yByFxiWVU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4Ke2MeSZwuj1-hALBuF_r4am3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21ELh6jXrB9H032Xlq7ynZMS.jpg?f=fotoalbum_large

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Anoniem: 1032405 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:56:

5 planten uitgekozen en in blitse, trendsettende wortelzakken gedrukt:
Om het helemaal trendsettend te houden noem je ze dan rootbags leerde ik pasgeleden hier.

Lekker bezig iig :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:16

Superflip

*pwiet*

Ronster schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:04:
Hier gaat alles prima :)
Komende week de Blumat aansluiten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een van de mooiste serres die ik al gezien heb om eerlijk te zijn. _/-\o_
Daar zijn aardig wat centen ingekropen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Superflip schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Een van de mooiste serres die ik al gezien heb om eerlijk te zijn. _/-\o_
Daar zijn aardig wat centen ingekropen!
Vooral heel veel liefde, bloed, zweet en tranen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:59

Thompson

Beeromaniac

* Thompson als complete noob meldt zich hier voor het eerst

Ik ga a.s. donderdag eens proberen wat meer te maken van mijn tuin.
Ik merk dat ik "gewone" planten niet erg boeiend vind en me er niet echt toe kan zetten om dat goed te onderhouden, echter zodra ik er profijt van heb (lees; er komt iets eetbaars vanaf) vind ik het denk ik wel de moeite waard om er iets voor te doen. Maar liefst dus wel redelijk foolproof.

Nu wil ik dus een strook van 4 meter lang +/- 40cm breed langs de schutting, vrij veel zon wel, planten zetten en 3 grote plantenbakken (losse bakken, geen vaste grond) van 80x80cm vullen.

Mijn huidige idee is als volgt, ik weet echter niet of dit realistisch is en of hier zaken tussen zitten die "ruzie" met elkaar krijgen;

Langs de schutting;
Bramenstruiken + Frambozen struiken. Wat zouden nog meer goede permanente (fruit) planten voor hier zijn?

Bak 1; Pepertjes + courgette
Bak 2; Komkommers + Paprika
Bak 3; Tomaten + Aubergine
Bak/pot 4/5 (nog aan te schaffen); Diverse kruiden + aardbeien.

Is dit een beetje reeel? Tips? Misschien zijn er nog andere makkelijk te onderhouden fruit/groente planten die ik zeker in overweging moet nemen?

Ik was overigens van plan om alles als kleine/middelgrote stek bij Hornbach/tuincentrum te komen. Van zaadje af aan planten ben ik volgens mij sowieso al veel te laat mee en daar waag ik me voor nu nog even niet aan.

@Ronster Wauw, gewoon wauw.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Thompson schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:55:

Ik merk dat ik "gewone" planten niet erg boeiend vind en me er niet echt toe kan zetten om dat goed te onderhouden, echter zodra ik er profijt van heb (lees; er komt iets eetbaars vanaf) vind ik het denk ik wel de moeite waard om er iets voor te doen. Maar liefst dus wel redelijk foolproof.

Nu wil ik dus een strook van 4 meter lang +/- 40cm breed langs de schutting, vrij veel zon wel, planten zetten en 3 grote plantenbakken (losse bakken, geen vaste grond) van 80x80cm vullen.

Mijn huidige idee is als volgt, ik weet echter niet of dit realistisch is en of hier zaken tussen zitten die "ruzie" met elkaar krijgen;

Langs de schutting;
Bramenstruiken + Frambozen struiken. Wat zouden nog meer goede permanente (fruit) planten voor hier zijn?

Is dit een beetje reeel? Tips? Misschien zijn er nog andere makkelijk te onderhouden fruit/groente planten die ik zeker in overweging moet nemen?

Ik was overigens van plan om alles als kleine/middelgrote stek bij Hornbach/tuincentrum te komen. Van zaadje af aan planten ben ik volgens mij sowieso al veel te laat mee en daar waag ik me voor nu nog even niet aan.

Voor in die strook: Rozemarijn (de gewone, niet kruip) wordt een mooie grote struik, en eetbaar.
Idem voor salie.

Beide doen het veel beter in volle grond dan in een bak.

Evt ook biologische (!!) lavendel, als je dat eet (ik doe een takje bij de verse muntthee, ook lekker in bv een mohito). Geen gewone lavendel kopen, daar zitten anti schimmel middelen enz op die wil je niet binnenkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit

Als ik je lijstje zo zie focus je je nu op eenjarige planten. Planten zoals tomaat, komkommer plant je 1x per jaar in je moestuin en rooi je dan aan het einde van het seizoen. Afhankelijk van wat je plant kan dit redelijk arbeidsintensief zijn.

Wat je ook kan overwegen zijn "vaste planten" die elk jaar terug komen zonder dat je er wat voor hoeft te doen. Mijn favorieten onder de eetbare vaste planten zijn:
Asperges, kiwibessen, appels, druiven, rabarber, eeuwige moes, brave Hendrik, rucola, palm kool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

banaliteit schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:46:
[...]

Als ik je lijstje zo zie focus je je nu op eenjarige planten. Planten zoals tomaat, komkommer plant je 1x per jaar in je moestuin en rooi je dan aan het einde van het seizoen. Afhankelijk van wat je plant kan dit redelijk arbeidsintensief zijn.

Wat je ook kan overwegen zijn "vaste planten" die elk jaar terug komen zonder dat je er wat voor hoeft te doen. Mijn favorieten onder de eetbare vaste planten zijn:
Asperges, kiwibessen, appels, druiven, rabarber, eeuwige moes, brave Hendrik, rucola, palm kool.
Ah dat is een goede tip inderdaad. Ik denk dat ik met 1 of 2 bakken aan eenjarige planten m'n handen al wel vol heb. Dat zorgt er ook wel voor dat ik volgend jaar er niet tegenop zie dat ik weer 3/4 bakken opnieuw moet planten. Maar welke van die planten zouden geschikt zijn voor in zo'n 80x80 bak en zijn een beetje noob-proof?

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Langs de schutting;
aardbeien? niet permanent maar 3 jarig, maar ze vernieuwen zichzelf (misschien een beetje helpen en oude er uit halen) en de hoogte in met druiven bij je schutting (als die zon heeft aan die kant)

Er zijn nog wel dingen die je kan zaaien, dingen die je kan overplanten koop je inderdaad gewoon plantjes voor in het tuincentrum. Het is ook niet zo erg als het mislukt, dan weet je volgend jaar dat het anders moet ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 23-05-2022 13:31 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Thompson schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:50:
[...]

Ah dat is een goede tip inderdaad. Ik denk dat ik met 1 of 2 bakken aan eenjarige planten m'n handen al wel vol heb. Dat zorgt er ook wel voor dat ik volgend jaar er niet tegenop zie dat ik weer 3/4 bakken opnieuw moet planten. Maar welke van die planten zouden geschikt zijn voor in zo'n 80x80 bak en zijn een beetje noob-proof?
Als je asperge lekker vindt kan je overwegen om 1 bak te vullen met aspergeplanten. In dezelfde bak kan je ook aardbeien planten zodat het loof van de asperges het zonlicht wat tegenhouden voor de asperges. Het voorkomt ook dat vogels de aardbeien opvreten omdat vogels zich niet veilig voelen in begroeide omgevingen.

Een bak met inheemse wilde (eetbare) bloemen is ook heel mooi. Stokroos, komkommerkruid, goudsbloem, korenbloem, afrikaantjes, Oost-indische kers en viooltje. Online kan je kant en klare zadenpakketten kopen. Alleen ben je nu wel beetje laat met zaaien. Over het algemeen komen deze bloemen elk jaar weer terug omdat ze zichzelf uitzaaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster

Ik merk dat ik "gewone" planten niet erg boeiend vind en me er niet echt toe kan zetten om dat goed te onderhouden, echter zodra ik er profijt van heb (lees; er komt iets eetbaars vanaf) vind ik het denk ik wel de moeite waard om er iets voor te doen.
Tot 3 jaar geleden had ik compleet niet-groene vingers. Totdat ik een Youtube kanaal tegenkwam over pepers kweken... eerste jaar met een paar plantjes begonnen en gegrepen door het virus, wat dus heeft geleid tot een tuin transformatie, zie hierboven :)
U zijt gewaarschuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan

Niks in de volle grond of alleen die bakken niet?
Anders zou je ook nog fruitbomen kunnen overwegen, die je langs de schutting geleidt.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mM1ARaVDiHd-f9zP7jJgrWm4_fg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PQiP6UbYfoPEMojfJdcVVru3.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Ik zag zojuist een muis in mijn tuin langs de gevel. Weet iemand of dit kwaad kan?

Als ik zoek op internet kom ik natuurlijk de verdelgers tegen die allemaal aangeven dat ze allemaal dood moeten vanwege ziektes, schade aan meubilair en plantjes etc. Een muizenplaag is een ander verhaal, maar hoe heet wordt de soep nou eigenlijk echt gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrederiqueLM
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-07-2024
ManzokuSan schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:35:
[...]

Anders zou je ook nog fruitbomen kunnen overwegen, die je langs de schutting geleidt.

Zoiets:
[Afbeelding]
Is dit eigenlijk mogelijk met alle soorten fruitbomen? Wij hebben al wat druiven die zo (beginnen) te groeien maar pruimen lijken mij ook wel leuk. En hoe pak je dat dan aan? Zoals met bonsai met draad of iedere paar dagen de takjes even om een stuk touw heen wikkelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
FrederiqueLM schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:09:
[...]

Is dit eigenlijk mogelijk met alle soorten fruitbomen? Wij hebben al wat druiven die zo (beginnen) te groeien maar pruimen lijken mij ook wel leuk. En hoe pak je dat dan aan? Zoals met bonsai met draad of iedere paar dagen de takjes even om een stuk touw heen wikkelen?
Als je nog een fruitboom moet aanschaffen is het al wat makkelijker, er zijn namelijk gewoon bomen te koop die al "voorgevormd" zijn, deze hoef je dan alleen maar in het gareel te houden. Begin je met een heel klein boompje dan zul je inderdaad moeten selecteren welke takken je wilt gaan geleiden. Iets van een rek is daarbij wel handig. Met draad zou ik niet beginnen met normale bomen (te veel kans op ingroeien). Takken blijven best lang flexibel/buigbaar dus dat hoeft echt niet om de paar dagen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

banaliteit schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:43:
Als ik zoek op internet kom ik natuurlijk de verdelgers tegen die allemaal aangeven dat ze allemaal dood moeten vanwege ziektes, schade aan meubilair en plantjes etc. Een muizenplaag is een ander verhaal, maar hoe heet wordt de soep nou eigenlijk echt gegeten.
Tsja, muisjes zitten overal. Zolang ze buiten blijven is er natuurlijk gewoon niks aan de hand.
Binnen moet je inderdaad niet willen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

ManzokuSan schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:35:
[...]

Zoiets:
[Afbeelding]
Lang de schutting is gewoon volle grond. Dat ziet er wel erg gaaf uit zo'n fruitboom!
Leent een perenboom zich daar goed voor? Ben gek op (conference) peer :9~

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Alle fruitbomen kun je in lei vorm kopen/kweken. Spaart ruimte en tegen een muur op het zuiden ook goed voor de warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
FrederiqueLM schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:09:
[...]

Ik heb 3 vijgen in leivorm. Idd zoals hierboven gezegd. Takken selecteren en aanbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManzokuSan
Thompson schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:22:
[...]

Lang de schutting is gewoon volle grond. Dat ziet er wel erg gaaf uit zo'n fruitboom!
Leent een perenboom zich daar goed voor? Ben gek op (conference) peer :9~
Peer doet het top als leiboom! Buren paar huizen verderop hebben ze en die hangen goed vol elk jaar :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:46
[...]
Ben alleen niet zo'n fan van chemische bestrijdingsmiddelen en zou het liefst voor een wat meer milieuvriendelijke oplossing willen gaan.
Diatomeeënaarde; Wikipedia: Diatomeeënaarde

Het is natuurlijk en moet zeggen dat het best goed werkt.

//EDIT: blijkbaar vindt de URL parser hier het niet leuk als er een trema op een letter staat. Gaat niet helemaal lekker

[ Voor 64% gewijzigd door BernardV op 24-05-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

franssie

Save the albatross

Wikipedia: Diatomeeënaarde

Edit: je link werkt overigens prima maar ziet er inderdaad wat gebroken uit.

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 23-05-2022 23:37 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
BernardV schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:21:
[...]

Diatomeeënaarde; Wikipedia: Diatomeeënaardeënaarde

Het is natuurlijk en moet zeggen dat het best goed werkt.

//EDIT: blijkbaar vindt de URL parser hier het niet leuk als er een trema op een letter staat. Gaat niet helemaal lekker
Topspul, maar adem het niet in! FFP2/FFP3 masker dragen, en liefst ook handschoenen enz.

Ik heb een poederverstuiver ervoor, dat scheelt al een stuk qua stof (vergeleken met rondstoffen met handveger oid).

Kill bloedluizen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 09:57
Lurker hier maar werkte jaren in de tuinbouw in Europa.
Was een in Zwitserland kreeg een tip van een Bio fruitteler en groente tuinder.
de tip was gebruik NEEM olie verdunnen en op de bladeren spuiten dit schijnt in het blad sap te gaan zitten ,en dat vinden de luizen, spint , tripsen enz niet lekker.

Ps niet op peren boom mijne vond dat niet lekker.

pletter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Ik moest even drie keer lezen, en ik denk dat Nederlands niet je moedertaal is.
Je hebt het over Neemolie (ik kende dat niet), en dan verdunnen en erop spuiten.
In welke mate moet je dat verdunnen?

Ik kwam dit tegen na wat gegoogle.
U kunt zelf een emulsie of sprayoplossing maken met pure Neemolie. Hiervoor kan de Neemolie worden verdund in lauw water en natuurlijke, groene zeep (dat als emulgator werkt), in een verhouding 1 liter water en ongeveer 5-100ml (0,5-10%) Neemolie en 25-50gr natuurlijke zeep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Vandaag de paksoi geoogst. Het is nog redelijk wat voor zo'n kleine bak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2-45ObhyLYugIx5omyTNHaap5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qN3ywFnzC6UFTr6xfkphtXpg.jpg?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Net als ieder jaar had ik mijzelf voorgenomen om minder pepers en paparika's te planten. Dat is helaas wederom niet gelukt. Dus uiteindelijk 16 rootpouches met in totaal 20 pepers en paprika's opgetuigd :)

Vandaag op de juiste plaats neergezet en direct het Blumat automatische bewateringssysteem aangesloten. 40 liter vat erbij met daarin ook de GHE/TA voeding voor de groeifase. Om de planten heen een goede laag met slakkenkorrels neergelegd, daar heb ik vorig jaar wel van geleerd.

Pompje in het 40 liter vat geplaatst met een zonnepaneeltje erop, zodat de voeding goed mengt, maar het water ook niet stilstaat ivm bijv. muggen.

Nou hoef ik verder niets meer te doen, behalve eens in de 1-2 weken het voedingswater aan te vullen. Ook op zeer hete dagen redden de planten zich als ze vol in de zon staan, mits je er natuurlijk voor zorgt dat er altijd voldoende water in het vat zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yqc1QLztEBIwa9kTSIZRhQqxq9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPVvogjp3SfKIBEfan7qnIGs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBD4fAwWNyJPQTsu4hH7aFtHPwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C0C2J79NASShNvDg6LWhKAYq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmUQ06CqYdDkE1JL0KKx3fKabXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZyDMO4zUNdj9d5k9suqJXnR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hebben jullie al pepers? Een Rawit zit al behoorlijk vol bij mij, de andere nog niet. En een Cayenne heeft al een paar pepers. De rest moet nog komen, ik denk dat het sneller was gegaan als ik er een paar binnen had laten staan (maar er zaten ook vrij veel luizen in en die zijn er nu buiten wel uit) :)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Marzman Ik heb tot vandaag alle knoppen verwijderd, dus nog geen pepers. Vanaf nu laat ik alles zijn gang gaan, dus over enkele weken zie ik hopelijk de eerste pepers :)

Je wil niet te snel pepers aan de planten hebben, de planten moeten eerst voldoende groeien, anders worden ze afgeremd omdat de energie naar de bloemen en pepers gaat. Wil je echt een goede oogst dan kan je dus beter even wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Marzman schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:11:
Hebben jullie al pepers? Een Rawit zit al behoorlijk vol bij mij, de andere nog niet. En een Cayenne heeft al een paar pepers. De rest moet nog komen, ik denk dat het sneller was gegaan als ik er een paar binnen had laten staan (maar er zaten ook vrij veel luizen in en die zijn er nu buiten wel uit) :)
De paprika's hebben net wat bloemetjes, maar ik heb ze dan ook heel erg vroeg buiten gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1ncent19
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:13
Hier is de weersverwachting toch erg koud in de nacht voor de pepers. Hoe gaan jullie hiermee om?

Ik zet de planten buiten maar als onder 15 graden in de nacht wordt dan zet ik ze vrolijk in de schuur en onder de 10 binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
v1ncent19 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:30:
Hier is de weersverwachting toch erg koud in de nacht voor de pepers. Hoe gaan jullie hiermee om?

Ik zet de planten buiten maar als onder 15 graden in de nacht wordt dan zet ik ze vrolijk in de schuur en onder de 10 binnen.
Nooit gedaan, nooit problemen gehad. Dus jij zet ze iedere nacht minimaal in de schuur? Mij teveel werk hoor...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 16:08
Zo, de eerste kilo aarbeien zijn al binnen 8-)

----
@Taro Je moet toch wat te doen hebben als de Crypto in de wintermodus staat :p

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@D_Jeff De beste manier om met cryptostress om te gaan is door in de tuin bezig te zijn en met je handen in de potgrond te zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
tip, spaar je uien en knoflook restjes op (dus alles wat je wegsnijd voor koken)
In de winter, gooi het in de vriezer en gebruik voor groentenbouillon/stock voor koken (met wortelschilsel etc), er zit smaak en kleur in) maar vanaf lente super voor planten, spaar tot je er een 5 liter pan voor de helft mee kan vullen, vul de pan met 4 liter water, laat een half uurtje sudderen/simmer, na koken door fijne keuken zeef en vang het vocht op. Dan als de zon je planten in de avond niet meer raakt spray het met een verstuiver over de bladeren, de voedingsstoffen zal door de planten via de somata worden opgenomen en ui en knoflook weert vervelende pest beestjes af, dus dubbel win, gratis en leuk om je afval zo makkelijk weer te kunnen gebruiken.

Ik heb diverse rozen en druiven en een andere makkelijke tip is, maak wat "horticultural oil" (beetje neutrale zeep, een olie, ik gebruik oude zonnebloemolie dat niet geschikt meer is voor consumptie en waar ik jaren geleden oliebollen in heb gebakken, verhouding 1 tot 4) dan doe ik een theelepel natriumbicarbonaat/sodium bincarbonate in een 2L vernevelaar, paar druppels "horticultural oil" erbij en dat spuit ik over de rozen en druiven net nadat de zon de bladeren niet meer raakt. Waar we eerst bladeren met zwarte stippen hadden op de rozen en meeldauw op de druif en dure chemische spullen op basis van koper gebruikten is dit voldoende om alles onder controle te houden, fractie van de prijs en gelukkige planten die vele nuttige dingen voor ons maken (we hebben nu nog druiven in de vriezer van voorgaand jaar en ik knip rozen net over hun toppunt af en gooi de rozenbladeren in vodka en laat het een dag trekken, voor een prachtige smaakvolle dieprode drank die nergens te koop is. Onze rozen produceren in een goed jaar ongeveer 4000 bloemen en daar extraheer ik de smaak en kleur uit in 2.1L 40% vodka. Zonder de spray heeft de plant het moeilijker en zijn er minder bloemen, sinds ik dit gebruik is de oude plant erg gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 16:08
Ik blijf het toch apart vinden: Een brandnetel die vol zit met zwarte luizen.
Terwijl juist de afweer van dat plantje bedoeld is om dat gespuis weg te houden 8)7

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is vooral de Rawit waar al redelijk wat pepers in zitten bij mij, bij de Cayenne een peper in 5 planten en de paprika's hebben nog niet eens bloemen, maar dat zal nog wel komen. Ik wil zelf zo lang mogelijk pepers. Het blijft in het najaar nog vrij lang warm in de veranda dus dan zullen wat plantjes daar heen gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HM4OjY_H05ShfIxpU8PZDiayJ8M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/35s1T6n7En2IWxZxHLWHPtp0.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6quG02KjJ3WTh6DOSelJODDkAM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AMs2Xe1VZY2RFBuxTQY1BbvC.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 28-05-2022 09:58 ]

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
  • Laatst online: 05-06 18:46
Het is best leuk als je niets hoeft te doen om bladluis te bestrijden. Een paar dagen geleden trof ik namelijk een paar bladluizen aan, maar ondertussen zit de tuin ookal vol met tientallen (misschien wel honderden) larven van lieveheersbeestjes.

https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Pfft ik hoop dat het weer nu wel wat rustiger wordt.
De paprika's waren zowat omgewaaid stonden al mooi los in de grond in de pot.
Wat bladschade maar voor de rest valt het mee.
Heb ze maar wat steun gegeven en een paar dagen onder dak in de luwte ze lijken nu wel weer aardig stevig.

En ze hebben er zin in er zitten al een hoop paprikaatjes aan nog een poosje wachten en dan mischien de paprika's wat uitdunnen of zouden ze allemaal volgroeien.
Ik heb er eigenlijk nog nooit zoveel aan één plant gehad...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fkyShUz4ps7C4sTKB9D7lWXjpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L43zbYIxRjpGsyrNL1G8VDIQ.jpg?f=fotoalbum_large

Is niet helemaal duidelijk maar hier komen zeker 10 paprika's aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sLvGbPyoZYPX35IrkShEHQmh1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ict8q9fwHXOTot0hYbSzndEg.jpg?f=fotoalbum_large

De kleine achterblijvers komen ook al aardig bij, ik ben benieuwd wat dat nog wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCxG0sBDy91mcY8BILt9C04Um4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3nKxxNZ6eOURV6nk6FbIC5Cq.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:14
Mooie plantjes! Ik heb mijn pepers en paprika's een tijdje geleden getopt, de pepers gaan vrij rap nu maar m'n paprika's lopen nu achter. Terwijl die eerst veel groter waren dan de pepers.

De tomaten daarentegen gaan we allemaal als een gek, net als de aardbeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
HansAnders07 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:20:
Mooie plantjes! Ik heb mijn pepers en paprika's een tijdje geleden getopt, de pepers gaan vrij rap nu maar m'n paprika's lopen nu achter. Terwijl die eerst veel groter waren dan de pepers.

De tomaten daarentegen gaan we allemaal als een gek, net als de aardbeien.
Dat toppen had ik ook wel wat over gelezen iets van als er 6 of 8 echte bladeren aan zitten kun je ze toppen dacht ik?
Mischien volgend jaar eens doen, dit is nu het derde jaar en ze groeien als nooit tevoren dus het begin van zaadje tot dit heb ik schijnbaar redelijk onder de knie.(of het is geluk dit jaar) :+

Mischien dat ik ze volgend jaar durf te toppen :9

En dan ook maar wat meer soorten komkommer en tomaat erbij bijv. het begint nu leuk te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
Over toppen zijn de meningen nogal verdeeld.
Ligt aan hoe de plant groeit of het nut heeft of niet. Indien een plant vooral de hoogte ingaat en relatief weinig zijtakken aanmaakt zou ik het niet doen. Als een plant veel nodes heeft aan de zijkanten waaruit zijtakken kunnen groeien kan het nut hebben om dit te stimuleren door te toppen (wel pas wanneer de plant een Y heeft in de top, het aantal bladeren doet niet terzake).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn eigen mening is ook verdeeld, mijn vrouw is er heel enthousiast over omdat de plant die zij getopt had supergroot is geworden maar ik betwijfel of er veel pepers in komen. Hij is minder druk met bladeren, heeft weinig bloemen en een peper. Wel is hij 2 x 1 meter hoog. De plant waar ze afgebleven is die is een stuk kleiner maar zit vol met bladeren en bloemen.

Ik dacht wel dat het juist voor de Y moest? Hij maakt dan een Y waar je hem topt.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 30-05-2022 14:39 ]

/▌

Pagina: 1 ... 43 ... 84 Laatste