Mijn vrouw knipte alles boven de eerste twee (echte) bladeren er af, ik was toen nog behoorlijk boos er omRonster schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:47:
[...]
Klopt, je knipt onder de Y, boven de node eronder.
Maar wel wachten tot de Y er is, dus niet al knippen als de plant 6 bladeren heeft maar geen Y
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Whahaha... zolang er maar 1 echt blad blijft zitten voor de fotosynthese zal het toch wel groeien, maar of het sneller of beter groeit vraag ik me afMarzman schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:52:
[...]
Mijn vrouw knipte alles boven de eerste twee (echte) bladeren er af, ik was toen nog behoorlijk boos er om

Nou ja, oordeel zelf
:strip_exif()/f/image/We5rvTU8h2GDpHfbwtMlk7PP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 63% gewijzigd door Marzman op 30-05-2022 15:35 ]
/▌
Anoniem: 1032405
Wanneer de plant zijn 'Y splitsing' vormt is het maximaal haalbare aantal nodes (oksels van de bladeren op de stam) op de hoofdstam behaald.Marzman schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:37:
Mijn eigen mening is ook verdeeld, mijn vrouw is er heel enthousiast over omdat de plant die zij getopt had supergroot is geworden maar ik betwijfel of er veel pepers in komen. Hij is minder druk met bladeren, heeft weinig bloemen en een peper. Wel is hij 2 x 1 meter hoog. De plant waar ze afgebleven is die is een stuk kleiner maar zit vol met bladeren en bloemen.
Ik dacht wel dat het juist voor de Y moest? Hij maakt dan een Y waar je hem topt.
Nodes zijn de punten waar vertakkingen worden gevormd, bij toppen probeer je die aanmaak van vertakkingen te forceren. Hoe meer nodes, hoe meer kans op een groter aantal vertakkingen. Je kunt dan in plaats van de normale Y splitsing bijvoorbeeld 5 of 6 takken sneller laten ontwikkelen, (lengtegroei is uit de plant geknipt dus de energie wordt naar vertakkingen geleid) die op hun beurt meer pepers kunnen ondersteunen dan dat de plant zijn normale ontwikkeling volgt. Dat is de gedachte erachter.
Heb ook wel eens een Jalapeño gehad die na het toppen alsnog 1 dominante vertakking ontwikkelde en vrolijk verder de lengte in ging, dus het hoeft niet altijd steevast tot gewenst resultaat te leiden.
Zelf top ik ze niet meer, in ons korte zomer seizoen heeft het in mijn optiek niet echt een grote meerwaarde.
Woon je bijvoorbeeld in een klimaat waar de planten meerjarig kunnen worden dan ontwikkelt de plant zich lager en bossiger, de stam wordt sterker want de Y splitsing is een zwak punt op de stam waar vaak problemen ontstaan wanneer de plant vol hangt met pepers. En dan kan toppen zeker een aanzienlijk verschil in productie betekenen op de levenscyclus van de plant.
Het is slechts een toe te passen techniek, je kunt de lengtegroei juist ook bevorderen door 1 kant van de splitsing op de stam weg te knippen waardoor de energie naar 1 kant gaat en de lengtegroei juist wordt bevorderd. Zo kun je de plant sneller de lucht in laten gaan en leiden/opbinden, geloof dat ze dat in de professionele teelt vaak ook met tomaten en paprika's doen.
Perfecte uitleg Jaapie, as alwaysAnoniem: 1032405 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:56:
[...]
Wanneer de plant zijn 'Y splitsing' vormt is het maximaal haalbare aantal nodes (oksels van de bladeren op de stam) op de hoofdstam behaald.
Nodes zijn de punten waar vertakkingen worden gevormd, bij toppen probeer je die aanmaak van vertakkingen te forceren. Hoe meer nodes, hoe meer kans op een groter aantal vertakkingen. Je kunt dan in plaats van de normale Y splitsing bijvoorbeeld 5 of 6 takken sneller laten ontwikkelen, (lengtegroei is uit de plant geknipt dus de energie wordt naar vertakkingen geleid) die op hun beurt meer pepers kunnen ondersteunen dan dat de plant zijn normale ontwikkeling volgt. Dat is de gedachte erachter.
Heb ook wel eens een Jalapeño gehad die na het toppen alsnog 1 dominante vertakking ontwikkelde en vrolijk verder de lengte in ging, dus het hoeft niet altijd steevast tot gewenst resultaat te leiden.
Zelf top ik ze niet meer, in ons korte zomer seizoen heeft het in mijn optiek niet echt een grote meerwaarde.
Woon je bijvoorbeeld in een klimaat waar de planten meerjarig kunnen worden dan ontwikkelt de plant zich lager en bossiger, de stam wordt sterker want de Y splitsing is een zwak punt op de stam waar vaak problemen ontstaan wanneer de plant vol hangt met pepers. En dan kan toppen zeker een aanzienlijk verschil in productie betekenen op de levenscyclus van de plant.
Het is slechts een toe te passen techniek, je kunt de lengtegroei juist ook bevorderen door 1 kant van de splitsing op de stam weg te knippen waardoor de energie naar naar 1 kant gaat en de lengtegroei juist wordt bevorderd. Zo kun je de plant sneller de lucht in laten gaan en leiden/opbinden, geloof dat ze dat in de professionele teelt vaak ook met tomaten en paprika's doen.
De bladeren zijn bruin aan het worden met gaten erin en zowel oude als nieuwe bladeren lijken hier last van te hebben.
Iemand enig idee wat hier gaande kan zijn? De planten krijgen voeding (om de week ongeveer). Enige wat ik kan bedenken is schade van de wind of late temperatuur van afgelopen weken?
De foto is van vorige week en ondertussen is het iets erger geworden.
:strip_exif()/f/image/4Y3AAE5BY4rBVPfkQ8CCizqY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 02-06-2022 10:25 ]
/▌
Ik verbaas me over hoe goed je pepers het doen. Wij hebben pepers, paprika, aubergine, komkommer en tomaat in een kas, maar echt groeien wil het niet. Het is nog altijd veel te koud en veel te weinig zon.Dirkjo schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:03:
De pepers zijn ondertussen flink aan het groeien en staan al een paar weken buiten. Waar de meeste planten het goed doen zit er een tussen die wat issues lijkt te hebben.
Zelfs de courgetteplanten begeven het. Het was vannacht nota bene 6 graden!
Mijn courgette planten maken wel volop bloemen momenteel, maar die plant is nog wel vrij klein. De aardbeien en tomaten doen het super, maar mijn pepers blijven ook nog achter.Skyaero schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:04:
[...]
Ik verbaas me over hoe goed je pepers het doen. Wij hebben pepers, paprika, aubergine, komkommer en tomaat in een kas, maar echt groeien wil het niet. Het is nog altijd veel te koud en veel te weinig zon.
:strip_exif()/f/image/O0aQJKrIs75WcPwywT0l9s45.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht dat er al aardig wat geel in zat en wilde er eentje uithalen om te kijken. Ik denk dat ik de rest toch beter nog een maandje kan laten zitten. Wel redelijk gelukt, maar ik hoop dat ze nog wat groter worden.
:strip_exif()/f/image/jhOlBE3XlyhR5hDoIh97Fydn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 02-06-2022 20:02 ]
/▌
Veel te vroeg joh. Het loof moet minimaal 2/3e geel zijn.Marzman schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:01:
[Afbeelding]
Ik dacht dat er al aardig wat geel in zat en wilde er eentje uithalen om te kijken. Ik denk dat ik de rest toch beter nog een maandje kan laten zitten. Wel redelijk gelukt, maar ik hoop dat ze nog wat groter worden.
[Afbeelding]
Dilat groene loof is trouwens lekker om op te knagen of kleingesneden in een salade te doen!
De bol is ook al wel eetbaar denk ik, maar de smaak zal een beetje tussen ui en knoflook in zitten misschien
/▌
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
:strip_exif()/f/image/kWHCCvS4859HyD2B4sqGvMAg.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu loop ik echter tegen wat problemen aan, zoals de stam van een paprika die zwart begint te worden, en de courgette die dood lijkt te gaan.
:strip_exif()/f/image/IPzgczDoebv9NLxdtFcI1p82.jpg?f=fotoalbum_large)
29 mei
:strip_exif()/f/image/fd8VAs5gOlSvqOm7G7TVwNGb.jpg?f=fotoalbum_large)
31 mei, binnen 2 dagen lijkt het allemaal wat witter te zijn geworden en de bloemen gesloten
:strip_exif()/f/image/k4GGsLwNS9pWrSolc5DMGond.jpg?f=fotoalbum_large)
en vandaag, op 2 juni, ziet het er zo uit, een flinke achteruitgang in 5 dagen, wat is hier aan de hand, en wat kan ik er aan doen?
:strip_exif()/f/image/mR8IKWmDLG9OypP9HSNpFqhY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xUoeW3mLKKDsXBWTNWS8TkTi.jpg?f=fotoalbum_large)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
@dejeroen een zwarte stam bij een paprika is niet gek. Je grond oogt wel vrij schraal. Courgette heeft ook heel licht blad. Is het erg zanderig?
[ Voor 48% gewijzigd door Kameelstok op 11-12-2022 09:44 ]
Te koud in de kas?? Dan staat hij niet op de goede plek denk ik. Gisteren werd het hier al 40+ graden in mijn glazen kas. Hij staat niet eens de hele dag in de zon.Skyaero schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:04:
[...]
Ik verbaas me over hoe goed je pepers het doen. Wij hebben pepers, paprika, aubergine, komkommer en tomaat in een kas, maar echt groeien wil het niet. Het is nog altijd veel te koud en veel te weinig zon.
Misschien komt het inderdaad door de nachttemperatuur. Als die echt zo laag is schrikken de planten te veel. Als je je kas op wat voor manier wat af kunt sluiten in de nacht zou ik dat doen.
De grond is inderdaad vrij zanderig, heb er wel een liter vloeibare plantenvoeding doorheen gemengd voordat ik de planten in de grond stopte.Kameelstok schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:55:
@dejeroen een zwarte stam bij een paprika is niet gek. Je grond oogt wel vrij schraal. Courgette heeft ook heel licht blad. Is het erg zanderig?
De gieter voor meer dan de helft gevuld, en daar dan de vloeibare voeding en dat over het stuk grond gegoten.
vervolgens de boel omgespit en de plantjes erin gestopt, elke dag een paar.
Hoe zal ik dit kunnen verbeteren, of is het niet erg?
Planten kunnen er denk ik ook wel aan wennen, mijn planten hebben geen last van de nachttemperatuur maar die in de kas (kast met plastic) stonden al buiten toen het nog rond het vriespunt was en de andere stonden in de veranda waar het snachts ook niet warmer dan 10 graden was. Dan is het verschil met nu 6 graden niet zo groot.Biohazzard21 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:28:
[...]
Te koud in de kas?? Dan staat hij niet op de goede plek denk ik. Gisteren werd het hier al 40+ graden in mijn glazen kas. Hij staat niet eens de hele dag in de zon.
Misschien komt het inderdaad door de nachttemperatuur. Als die echt zo laag is schrikken de planten te veel. Als je je kas op wat voor manier wat af kunt sluiten in de nacht zou ik dat doen.
Toen ze buiten stonden hadden ze wel last van te veel zon (verbrande bladeren), en daarna van te veel wind. Daar had ik ze minder op getraind maar nu gaat dat ook goed. Misscihen volgend jaar een grote ventilator voor mijn planten zetten
[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 03-06-2022 09:48 ]
/▌
Overdag vanzelfsprekend niet, maar de temperatuurverschillen zijn groot. De kas koelt flink af in de nacht en warmt op in de dag. Ik moet ook naar de moestuin om de kas aan te passen (ramen open/dicht) en dat lukt mij niet altijd. Combineer dat met dagen van 20 graden en zon en dagen met regen en 12 graden en het is veel gedoe.Biohazzard21 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:28:
[...]
Te koud in de kas?? Dan staat hij niet op de goede plek denk ik. Gisteren werd het hier al 40+ graden in mijn glazen kas. Hij staat niet eens de hele dag in de zon.
Een liter vloeibare voeding, quasi onverdund?dejeroen schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:37:
De grond is inderdaad vrij zanderig, heb er wel een liter vloeibare plantenvoeding doorheen gemengd voordat ik de planten in de grond stopte. De gieter voor meer dan de helft gevuld, en daar dan de vloeibare voeding en dat over het stuk grond gegoten.

Veel kans dat de wortels compleet verbrand zijn en je plant op de composthoop mag.
Die paprika ziet er volgens mij wel goed uit.
De verkleuringen op de stam heb ik ook.
Alleen wat bladschade door deharde wind helaas..
:strip_exif()/f/image/QZgrlhsVSxpKv1jlw10KDjKW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xNDMc89GcpKT4MPYev6ucSA1.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft die courgette geen last van één of andere schimmel of zo?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Wist niet dat dat een dingetje wasSlonzo schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:00:
[...]
Een liter vloeibare voeding, quasi onverdund?
Veel kans dat de wortels compleet verbrand zijn en je plant op de composthoop mag.

het is een moestuin van zo'n 6 m2, hoeveel had ik daarvoor moeten gebruiken?
De voeding die ik heb is 1 dopje op een liter water.dejeroen schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:45:
[...]
Wist niet dat dat een dingetje was
Zou bij jou ook wel iets van op de verpakking staan neem ik aan?
Nu krijgen die van mij niks behalve water want ze staan nog niet zolang in deze potten daar zit verse potgrond in daar kunnen ze wel even mee vooruit.
Edit:
Volgens de verpakking is het 14ml voeding per liter water
[ Voor 6% gewijzigd door Ronald.42 op 03-06-2022 11:55 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Hmmm, verspreid over die oppervlakte kan het misschien meevallen, maar sowieso nog teveel.dejeroen schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:45:
Wist niet dat dat een dingetje was
Normaalgezien is het 1 dopje per 1 of 2 liter water, en wekelijks of 2 wekelijks herhalen.
Gewoon de aanwijzingen op je voeding volgen.
Onze aardbeiplantjes gaan lekker, elke 1 à 2 dagen ongeveer zo'n bakje eraf
![]() |
Om door de grond te mengen gebruik ik altijd mestkorrels. Dat zakt vanzelf wel de grond in, maar als de grond leeg is mix ik het er ook een beetje doorheen.
[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 03-06-2022 12:11 ]
/▌
En het grootste voordeel boven vloeibare voeding is dat je hiermee in één keer voor een paar maanden klaar bentMarzman schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:09:
Als je het net gebeurd is zou ik er alsnog 10 liter water overheen gooien om het te verdunnen.
Om door de grond te mengen gebruik ik altijd mestkorrels. Dat zakt vanzelf wel de grond in, maar als de grond leeg is mix ik het er ook een beetje doorheen.
* Joris748 is helemaal blij
Grote kans dat deze ietsjes zoeter smaken dan die waterige gevallen van de winkelJoris748 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:29:
Vandaag de eerste komkommer uit onze eigen moestuin. Wat een verschil met ‘winkelkomkommers’: veel smaak, goede bite.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
De eerste keer viel me vooral op dat ze er heel anders uitzien dan de komkommers in de supermarktJoris748 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:29:
Vandaag de eerste komkommer uit onze eigen moestuin. Wat een verschil met ‘winkelkomkommers’: veel smaak, goede bite.
Ik vind het bij sommige planten wel heel lang duren voor er bloemen in komen. In mijn paprika's zitten nog geen bloemen (terwijl ik lees vanaf april op internet). Alleen de Rawit van zaden uit de supermarkt gaat als een malle en zit vol pepers, de Cayenne heeft wel bloempjes, een van de planten heeft ook een peper maar die ziet er raar uit. Waarschijnlijk was het snachts een keer te koud.
[ Voor 35% gewijzigd door Marzman op 07-06-2022 16:08 ]
/▌
:strip_exif()/f/image/YT100UxBB3YkYdpwgxaDvfhY.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen tijd wat weinig thuis geweest en daarom had ik iemand op mijn stekjes heb laten passen. Hij is iets te enthousiast geweest met watergeven. De boel is nog net niet verzopen, want het water liep er uit als ik ze uit de potten haalde. Heb alles verpot en zo veel mogelijk natte grond vervangen.
Maar nu heb ik 3 Fresno plantjes staan die er steeds minder vrolijk uit gaan zien. Slap blad, deels krullend en 1 plant krijgt nu bruine plekken. Heb ze apart genomen en binnen achter het raam gezet om de wortels zo snel mogelijk te laten drogen, maar ik ben benieuwd of dit uberhaupt nog goed komt, of dat de rest (het overgrote deel zijn paprika's) binnenkort hetzelfde lot wacht. Iemand nog een suggestie wat ik er mee kan doen? Of moet ik dit maar gewoon afwachten in de hoop dat 't allemaal nog een beetje opdroogt?
:strip_exif()/f/image/YVk7l6oCiM1nKpsYuZYz1Cri.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie plantjesRay_ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:23:
Na al enige tijd hier te hebben meegelezen en veelal pepers voorbij heb zien komen heb ik mij ook maar eens aan de pepers en paprika's gewaagd. Een jaar of 2 geleden al eens een kweekkast in elkaar gezet die ik hiervoor gebruik. Tegen een muur op het zuiden, dus dat groeide prima tussen de tomaten en komkommers die uiteindelijk te groot werden en moesten verhuizen. Nog dank aan @Anoniem: 1032405 voor de voedingstips.
[Afbeelding]
Afgelopen tijd wat weinig thuis geweest en daarom had ik iemand op mijn stekjes heb laten passen. Hij is iets te enthousiast geweest met watergeven. De boel is nog net niet verzopen, want het water liep er uit als ik ze uit de potten haalde. Heb alles verpot en zo veel mogelijk natte grond vervangen.
Maar nu heb ik 3 Fresno plantjes staan die er steeds minder vrolijk uit gaan zien. Slap blad, deels krullend en 1 plant krijgt nu bruine plekken. Heb ze apart genomen en binnen achter het raam gezet om de wortels zo snel mogelijk te laten drogen, maar ik ben benieuwd of dit uberhaupt nog goed komt, of dat de rest (het overgrote deel zijn paprika's) binnenkort hetzelfde lot wacht. Iemand nog een suggestie wat ik er mee kan doen? Of moet ik dit maar gewoon afwachten in de hoop dat 't allemaal nog een beetje opdroogt?
[Afbeelding]
Zitten er gaten in je potten aan de onderkant? Dan zou ik ze gewoon laten opdrogen en zoveel mogelijk met rust laten. Die kluiten drogen wel weer, vooral als ze in je kas staan. Zolang het overtollige water onder uit de potten kan lopen dan valt het allemaal best mee. Een gesloten pot waarin het water echt langdurig op de bodem blijft staan kan op den duur wel voor wortelrot zorgen. Een goede waterafvoer in je potten is dus key.
Ik heb de potten/pouches hier in schalen staan, met periodes van veel regen haal ik die schalen er onder vandaan. Het overtollige water kan dan gewoon weglopen.
De kluiten zijn dan wel zeiknat maar als het een paar dagen droog is drogen ze ook vrij snel weer op, vooral met wat zon/wind erbij.
Die Fresno's zou ik zoveel mogelijk gewoon lekker met rust laten, die kunnen wel eens wat stress hebben van het verpotten. Planten houden daar niet zo van, die willen het liefst gewoon met rust gelaten worden
Succes in ieder geval, de rest staat er prima bij!
Alles staat nog in plastic potten met gaten onderin. Van zo'n stapel plastic bakjes die je altijd achterin de schuur of kas hebt staan waarvan je nooit denkt dat je er genoeg van hebt. Tenminste, dat mankement heb ik dan altijd.Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:16:
[...]
Mooie plantjes![]()
Zitten er gaten in je potten aan de onderkant? Dan zou ik ze gewoon laten opdrogen en zoveel mogelijk met rust laten. Die kluiten drogen wel weer, vooral als ze in je kas staan. Zolang het overtollige water onder uit de potten kan lopen dan valt het allemaal best mee. Een gesloten pot waarin het water echt langdurig op de bodem blijft staan kan op den duur wel voor wortelrot zorgen. Een goede waterafvoer in je potten is dus key.
Ik heb de potten/pouches hier in schalen staan, met periodes van veel regen haal ik die schalen er onder vandaan. Het overtollige water kan dan gewoon weglopen.
De kluiten zijn dan wel zeiknat maar als het een paar dagen droog is drogen ze ook vrij snel weer op, vooral met wat zon/wind erbij.
Die Fresno's zou ik zoveel mogelijk gewoon lekker met rust laten, die kunnen wel eens wat stress hebben van het verpotten. Planten houden daar niet zo van, die willen het liefst gewoon met rust gelaten wordenZodra je ze gaat vertroetelen beginnen vaak de problemen.
Succes in ieder geval, de rest staat er prima bij!
Ik zal de boel wat minder vertroetelen, bedankt voor de tip.
Heb jij alles open en bloot buiten staan? Tomaten heb ik altijd binnen (kas of bijkeuken) of in ieder geval onder een afdakje, die vinden regen niet zo heel jippie met het risico op schimmels. Vorig jaar door ruimtegebrek wat cherry tomaatjes op de rand van de veranda staan, maar daar kwamen al snel donkere plekken op na wat flinke buien. Ik dacht dat paprika's en pepers ook 't liefst binnen stonden.
Dat moet goed komen dan met die potten! Die zijn prima te gebruiken.Ray_ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:33:
[...]
Alles staat nog in plastic potten met gaten onderin. Van zo'n stapel plastic bakjes die je altijd achterin de schuur of kas hebt staan waarvan je nooit denkt dat je er genoeg van hebt. Tenminste, dat mankement heb ik dan altijd.
Ik zal de boel wat minder vertroetelen, bedankt voor de tip.
Heb jij alles open en bloot buiten staan? Tomaten heb ik altijd binnen (kas of bijkeuken) of in ieder geval onder een afdakje, die vinden regen niet zo heel jippie met het risico op schimmels. Vorig jaar door ruimtegebrek wat cherry tomaatjes op de rand van de veranda staan, maar daar kwamen al snel donkere plekken op na wat flinke buien. Ik dacht dat paprika's en pepers ook 't liefst binnen stonden.
Hier staat alles inderdaad gewoon open en bloot buiten. Gaat ook niet perfect hoor, zo heb ik ook een paar planten, 2 Bahamian Goats, die wat vage dingen hebben:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ecBN9DLyOl0sesDHIU7tJR4h.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xz3BHH49oDWm15yiyOQjvv0d.jpg?f=user_large)
Wat verbranding ofzo, weet niet precies. Ze groeien er denk ik wel doorheen, en anders maar niet. Er zaten ook wat luisjes in die ik er af en toe uit moest spuiten met een pompverstuiver en koud water. En wat slakjes en een verdwaalde rups. Maar denk wel dat ze het redden.
Verder nog een tomaat die van de week was omgewaaid:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cYYE4ZtuakE8KTb37eRfi5i7.jpg?f=user_large)
De stam was gebogen maar gelukkig niet gebroken, hij stond naast een saté prikker, heb er een bamboestok naast geramd en hem daar aan geborgd.
De Jalapeño en Sugar Rush Stripey zijn ook wat door elkaar gewaaid maar zien er verder goed uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HLujInMXCTiyapdr91qdELpn.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b3Q9YfH9I0xyOZ7jOOyLbd8S.jpg?f=user_large)
Het zijn allemaal geen instagram modelletjes maar het buitenleven is hard geweest de laatste weken. Koude nachten, beestjes en behoorlijk veel regen gehad. De algehele staat van het zootje ongeregeld oogt gezond en met nog 5 maanden te gaan dit seizoen maak ik me niet zo druk, de oudste plant die hier staat is zo'n 3 maanden oud en met het mooiste weer voor de boeg en de wortels die nu in de grote potten omwoekeren zal het vast wel goed komen. Het blijven productie planten en helemaal perfect gaat het toch nooit, dat heb ik inmiddels wat losgelaten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4jQ9WEtMnNClxdcWrhGIu1Y8.jpg?f=user_large)
Het moet tenslotte ook leuk blijven
Ik denk dat ik al kleine habernero's heb onder de bloempjes
:strip_exif()/f/image/8zbFxF5cyQ1ompGO4kESV3Q4.jpg?f=fotoalbum_large)
Eén cayenne
:strip_exif()/f/image/MuQzpPFFfHmOinR19UqYFGtn.jpg?f=fotoalbum_large)
Heul veul Rawit
:strip_exif()/f/image/dOObuyE6kZCbrmPoblaELfkS.jpg?f=fotoalbum_large)
De paprika's laten nog even op zich wachten
De tomaten gaan ook goed (alleen die punt is een beetje raar)
:strip_exif()/f/image/af5ygWfZubeFa7edlUyZPCYr.jpg?f=fotoalbum_large)
En de druiven worden er ook een stuk meer dan vorig jaar (en hopelijk minder zuur, de plant staat nu in de zon).
:strip_exif()/f/image/HY0LtWeYGtAynfCCHsBnLmfn.jpg?f=fotoalbum_large)
/▌
:strip_exif()/f/image/rKdLk7m9NQxW8UhS1RBzMZiU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6EWborgqwMLn2XiqUldmPDBn.jpg?f=fotoalbum_large)
De paprika's beginnen ook te komen...
:strip_exif()/f/image/aqiXR4vLc4iB8mEAGMTksAyw.jpg?f=fotoalbum_large)
En de ene komkommer heeft het zwaar gehad, maar ze lijken allebei terug te komen (en ja staan in te kleine potten).
:strip_exif()/f/image/qhppvxxbyuV2IZA2gxlhWKlB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1HtB9W6mzRvA57GwehAEnvsN.jpg?f=fotoalbum_large)
Die Hertog Jan plant, groeien daar ook nieuwe volle flesjes in? Indien je daar wat zaden van overhebt hou ik me aanbevolenbarrymossel schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:15:
De tomaatjes gaan prima, maar die vlek in de oksel maakt me een beetje bang. Ik hoop dat dat gewoon een beschadiging is (dief en tak te zwaar) en nog niet de aardappelziekte...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De paprika's beginnen ook te komen...
[Afbeelding]
En de ene komkommer heeft het zwaar gehad, maar ze lijken allebei terug te komen (en ja staan in te kleine potten).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Groeit al maanden niks meer aan... Misschien eens vaker richting de emballage lopen...Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:25:
[...]
Die Hertog Jan plant, groeien daar ook nieuwe volle flesjes in? Indien je daar wat zaden van overhebt hou ik me aanbevolen
/▌
Normaal absoluut geen taalnazi, maar 'habernero' is toch echt habanero ;-)Marzman schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:15:
Ik zie weer afgeknipte takken bij mijn Habernero en bij een van de struiktomaten (voor de derde keer dit seizoen terwijl ik al meer dan twee keer gezegd heb dat ik dat zelf wil bepalen). Die habernero had een groot blad dat een beetje lelijk was door verbranding (zoals bij verwijderd69) maar het was grotendeels nog groen en de struiktomaat wilde ik gewoon laten groeien tenzij bladeren niet droog werden of iets dergelijks. Ik vind dit nog iritanter dan de luizen, de eksters en de varenmugjes.
Ik heb (tot nu toe) nog geen enkele luis gezien, zowel op de tomaten en tomatillos niet als op de peperplanten. Dit terwijl ze vorig jaar helemaal vol zaten. Misschien was dat nog iets later in het seizoen maar voorlopig blijven ze weg. Hebben jullie last van bladluis?
Momenteel heb ik 12 liter potten voor de meeste planten. Ik heb zelf een mix gemaakt met potgrond, aarde en (zelfgemaakte) compost. Voeding geef ik van onder door schotels. Ik twijfel of ik nog 1 extra verpotting naar grotere emmers zal doen. Je groei seizoen moet daar wel lang genoeg voor zijn.
Op een gegeven moment is alle grond uitgedroogd, maar dat zou niet uit hoeven maken als van onder bij wordt gevoed. Grotere emmers is misschien too much aangezien het wortelstelsel daar niet alle voeding meer uit gaat halen.
Tenzij die natuurlijk habanada bedoeltBiohazzard21 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:23:
[...]
Normaal absoluut geen taalnazi, maar 'habernero' is toch echt habanero ;-)
Wellicht even pure mannelijke dominantie uitstralen en met de vuist op tafel slaan (lees: op je knieën smeken of ze alsjeblieft niet meer aan de planten wil komenMarzman schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:15:
Ik zie weer afgeknipte takken bij mijn Habernero en bij een van de struiktomaten (voor de derde keer dit seizoen terwijl ik al meer dan twee keer gezegd heb dat ik dat zelf wil bepalen). Die habanero had een groot blad dat een beetje lelijk was door verbranding (zoals bij verwijderd69) maar het was grotendeels nog groen en de struiktomaat wilde ik gewoon laten groeien tenzij bladeren niet droog werden of iets dergelijks. Ik vind dit nog iritanter dan de luizen, de eksters en de varenmugjes.

Of een bosje bloemen voor haar kopen waar ze aan mag plukken/knippen?
Wanneer je haar betrapt bij de planten kun je haar ook proberen weg te jagen met de plantenspuit. Op die manier zou je theoretisch gezien ongewenst gedrag af kunnen leren, maar heb zelf ondervonden dat dit in de praktijk vaak juist leidt tot escalerende situaties.
Hydrokorrels zouden helpen bij de waterhuishouding en een schotel onder de pot (waar water in staat) wordt vaak gezien als een beter alternatief voor bovenaf water geven. (omdat wortels het benodigde water opzuigen)
Maar beide tegelijk lijkt me dat ze elkaar opheffen.
Wat zouden jullie doen?
/▌
Iemand een idee wat die lange sliert is?
:strip_exif()/f/image/LBPLTksa9qOcQUbgbnZD4qdb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lo4sUcnKDp4jQt563EAtbPg6.jpg?f=fotoalbum_large)
2250 WP Zuid PVoutput
/▌
Het enige waar we nu nog naar op zoek zijn is het behouden van de opgewekte energie uit onze aardwarmtepomp. Elke dag verbruiken we zo’n 8 kwh op de teller, terwijl we onze elektrische auto’s ook opladen. Als we op een of andere manier de opgewekte energie in een batterij kunnen opslaan, dan kunnen we de twee kassen in de herfst ook nog gebruiken en hebben we een langere opbrengst. Zal deze vraag eens stellen in het duurzame energie topic
Dat is het begin van een bloemstengel, ik trek ze eruit zodat alle energie naar de knol gaat.MdO82 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:44:
Voor het eerst knoflook geplant in de tuin dus nog wat onbekend voor mij![]()
Iemand een idee wat die lange sliert is?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De stengel is ook goed te eten. Kopje eraf snijden.
/▌
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lXr0Ri5jJ39q0pcVBzBfsWGk.jpg?f=user_large)
Zelfs de Jalapeno die al vanaf het begin achterbleef in groei is een stuk gaan groeien, ik denk dat ik die toch ook maar overpot. Misschien wordt het nog wel wat
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AxDM1g3z4HCAzkPplb0VNtrM.jpg?f=user_large)
/▌
Binnenkort 30+ graden, dan zal het wel sneller gaan
/▌
Ik heb nog 1 peperplant die de grond in moet, die staat sinds afgelopen weekend buiten in de schaduw (en maakt al pepertjes aan)Marzman schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:17:
Binnenkort 30+ graden, dan zal het wel sneller gaan
Is het nog verstandig deze morgen de grond in te doen, of beter wachten tot na het weekend zodat die niet direct 30 graden te verduren krijgt in de volle zon?
Ik zou even wachten. De warmte krijgen ze wel, maar volle zon lijkt me wat teveel van het goede.dejeroen schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:21:
[...]
Ik heb nog 1 peperplant die de grond in moet, die staat sinds afgelopen weekend buiten in de schaduw (en maakt al pepertjes aan)
Is het nog verstandig deze morgen de grond in te doen, of beter wachten tot na het weekend zodat die niet direct 30 graden te verduren krijgt in de volle zon?
:strip_exif()/f/image/ZGOcOru7tj39ugZAWEfNxflt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gRjNjEABrZ87e2WY2BWGD4xJ.jpg?f=fotoalbum_large)
De andere tomaat heeft veel bladeren en tomaten aan een kant waardoor de pot nu ook makkelijk omvalt.
Ik vraag me wel af of het goed gaat met mijn Rawit (supermarkt zaad), de pepers lijken niet rood maar zwart te worden. Komt dat goed?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VZgxqrQxKh2LwNDq2wKd1ogl.jpg?f=user_large)
/▌
Dat paars/zwarte is pigment verkleuring door de felle zon. Wanneer je pepers hun uiteindelijke kleur krijgen trekt dat raar genoeg weer weg.Marzman schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:03:
Ik vraag me wel af of het goed gaat met mijn Rawit (supermarkt zaad), de pepers lijken niet rood maar zwart te worden. Komt dat goed?
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd, die linkse ziet er uit alsof dat best nog rood zou kunnen worden (via paars), maar die rechtse lijkt pikzwartAnoniem: 1032405 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:14:
[...]
Dat paars/zwarte is pigment verkleuring door de felle zon. Wanneer je pepers hun uiteindelijke kleur krijgen trekt dat raar genoeg weer weg.
/▌
In denk 3e week van Februari opgekweekt in chinees bakkie, na 2a 3 setjes nieuwe blaadjes in een rond 17cm pot geplant.
Begon al bloemjes te geven, plant is dan 30cm hoog, maar ze verwelkte steeds.
Ongeveer 2 weken geleden verpot naar rond30 cm pot en is nu +- 45 hoog en steeds meer bloempjes, die na een tijdje verwelken en afvallen.
Heb tussen tijds bemest met vloeibaar meststof voor kruiden. (1/4 dop op 2 L water)
Iemand nog wat pointers? dit is wel mijn eerste x kweken..
Staan binnen voor t raam met denk 7 uur zon.
3hoog appartement, als t waait krijgt t de volle laag, meestal.
[ Voor 9% gewijzigd door copyer op 18-06-2022 07:55 ]
Staan ze binnen of buiten? Ik had een tijdje geleden dezelfde vraag en er waren 2 redenen:copyer schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:07:
Hey, ik heb een aantal pepers (Chinese vijf kleur).
In denk 3e week van Februari opgekweekt in chinees bakkie, na 2a 3 setjes nieuwe blaadjes in een rond 17cm pot geplant.
Ongeveer 2 weken geleden verpot naar rond30 cm pot en is nu +- 45 hoog en steeds meer bloempjes, die na een tijdje verwelken en afvallen.
Heb tussen tijds bemest met vloeibaar meststof voor kruiden. (1/4 dop op 2 L water)
- Verkeerde / slechte / te weinig voeding
- Bloemen niet bevrucht
Voor de eerste, algemene voeding voor kruiden kan werken, maar er zit verschil in de samenstellingen.
Voor die laatste, binnen is er minder tocht / zijn er minder insecten. Maar ik heb gemerkt dat het ook buiten niet per se een succes is. De truc is om handmatig (met bv. een wattenstaafje) de bloemen te bevruchten door stuifmeel van de ene bloem naar de andere over te brengen (en dan nog liefst van/naar een andere plant).
Sindsdien veel meer pepers hier
[ Voor 4% gewijzigd door theredone51 op 18-06-2022 07:16 ]
[ Voor 99% gewijzigd door theredone51 op 18-06-2022 07:16 ]
Ik heb ook wat geks met mijn siermandarijn. Die heeft gisteren mandarijnen zo groot als een erwt laten vallen. Zou dat door de warmte komen of watergebrek? De bladeren zijn normaal. Ik zet hem maar buiten vandaag (hij staat in de veranda).
[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 18-06-2022 07:26 ]
/▌
Aangezien ze binnen staan denk ik dat de bloempjes niet bevrucht worden. Je kunt hiervoor even de plant schudden of de bloemen nalopen met een wattenstaafje oid.copyer schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:07:
Hey, ik heb een aantal pepers (Chinese vijf kleur).
Staan binnen voor t raam met denk 7 uur zon.
3hoog appartement, als t waait krijgt t de volle laag, meestal.
Wat ook nog kan is teveel stikstof in je voeding. Kruiden zijn vaak bladgroente, voeding voor kruiden heeft vaak meer stikstof dan fosfor en kalium. In de groeiperiode geef ik ze meer stikstof. Wanneer ik de planten groot genoeg vind voor een mooie productie geef ik ze meer kalium en fosfor.
(N) Stikstof = voor snelle groei en ontwikkeling wortels, stam en blad.
(P) Fosfor = voor een goede bloemzetting, de plant zal exploderen met knoppen en bloemen.
(K) Kalium = voor een goede vruchtzetting, dus de onwikkeling van je pepers zelf na het bevruchten van de bloemknoppen.
Succes in ieder geval!
Kalium en fosfor uit de schil komt in het water.
Werkt prima hier en kost niks👍
Nou ja je moet wel Bananen eten natuurlijk maar daar heb ik 2 kleine aapjes voor...
En als je een kant en klare voeding wilt kopen: Voeding voor tomaten is beter geschikt dan die voor kruiden. In de voeding voor tomaten (continu vrucht dragende planten, net zoals pepers) zit veel kalium (en calcium tegen neusrot wat volgens mij nvt is voor pepers).Anoniem: 1032405 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:04:
[...]
Wat ook nog kan is teveel stikstof in je voeding. Kruiden zijn vaak bladgroente, voeding voor kruiden heeft vaak meer stikstof dan fosfor en kalium. In de groeiperiode geef ik ze meer stikstof. Wanneer ik de planten groot genoeg vind voor een mooie productie geef ik ze meer kalium en fosfor.
Tomatenvoeding is ook prima voor pepers idd.ANdrode schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:25:
[...]
En als je een kant en klare voeding wilt kopen: Voeding voor tomaten is beter geschikt dan die voor kruiden. In de voeding voor tomaten (continu vrucht dragende planten, net zoals pepers) zit veel kalium (en calcium tegen neusrot wat volgens mij nvt is voor pepers).
Goeie tip, hier ook maar eens uitproberen.Ronald.42 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:24:
Bananen schillen in water laten weken en dan aan de plantjes geven.
Kalium en fosfor uit de schil komt in het water.
Werkt prima hier en kost niks👍
Nou ja je moet wel Bananen eten natuurlijk maar daar heb ik 2 kleine aapjes voor...
Hier ook een experiment, vandaag exact 4 weken geleden hiermee begonnen:
:strip_exif()/f/image/L2umBYvlTqFJPxH3IuARPEak.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag:
:strip_exif()/f/image/khsNOdo8Yn04Gwu2Xyj9a3KQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Brandnetelgier dus. Vandaag de tomatenplanten en de piepkleine basilicum maar wat gegeven.
Stinken doet het wel. Schuimen deed het niet, behalve bij het aanlengen in de gieter.
/▌
Vooral dat aanlengen is belangrijk, ik heb vroeger toen ik nog een snotneus was mijn vader al eens geholpen en dat spul puur op de tuin gegieterd...Piet91 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:31:
[...]
Goeie tip, hier ook maar eens uitproberen.
Hier ook een experiment, vandaag exact 4 weken geleden hiermee begonnen:
[Afbeelding]
Vandaag:
[Afbeelding]
Brandnetelgier dus. Vandaag de tomatenplanten en de piepkleine basilicum maar wat gegeven.
Stinken doet het wel. Schuimen deed het niet, behalve bij het aanlengen in de gieter.
Needless to say dat we niet veel groente hadden dat jaar..
:strip_exif()/f/image/msJenSNa80BCNQBLVv5k8os8.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lijkt er nu op dat ik om de twee á drie dagen wel weer een nieuwe lading pepers en peultjes kan oogsten.
De tussenstand:
- ± 1 kg cayennepepers, waarvan een deel verwerkt is in sambal, een deel is ingevroren en een deel is gedroogd en vermalen tot poeder.
- ± 1 kg peultjes (ingevroren)
Mijn overige ± 15 peperplanten (Cayenne, Madame Jeanette, Trinidad Perfume en Hungarian Hot Wax) zijn nog niet zo ver
https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection
Jouw vrouw en haar gewoontes vertrouw ik niet met m'n planten...Marzman schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:20:
Mijn vrouw doet dat ook, die gooit alle bananenschillen in een yoghurtemmertje met wat water en dat water is voor de planten.
Daarom wil ik opnieuw proberen twee of drie planten te laten overwinteren. Vorig jaar is dat net niet gelukt.TheBlackestCrow schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:01:
Het leuke is dat de pepers afkomstig zijn van planten die als klein projectje in de winter zijn begonnen. Ze hebben nu voor de tweede keer pepers.
Deze is bij mij het verst (dus dat zwarte komt inderdaad goed)
:strip_exif()/f/image/gDe7J7DLf6In0Dtrzkt3z4kD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zag haar deze week om zes uur smorgens met een schaar door de tuin lopen toen ik door het raam keek en ik ben meteen gaan kijken wat ze ging doen (ze ging kruiden afknippenbarrymossel schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:14:
[...]
Jouw vrouw en haar gewoontes vertrouw ik niet met m'n planten...![]()
![]()
/▌
Als er een vrouw om zes uur in de ochtend in m'n tuin staat bel ik de politie, maar goed...Marzman schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:40:
[...]
Ik zag haar deze week om zes uur smorgens met een schaar door de tuin lopen toen ik door het raam keek en ik ben meteen gaan kijken wat ze ging doen (ze ging kruiden afknippen)
Lijkt mij op de Chickweed (Vogelmuur) ?v1ncent19 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:55:
Iemand enig idee wat dit is? Twee weekjes weg geweest en dit groeit op verschillende plekken in de tuin en in de bak.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Irritant onkruid iig.

Vorig jaar hebben de vogels veel onkruid verwijderd tussen mijn tegels. Geen idee waarom maar ik vond het niet erg
Maar de planten en groenten groeien ook allemaal lekker door
:strip_exif()/f/image/TAn5iKPXJFiNWaVgQiyZnIvl.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien iets te druk bij de boontjes, rechtsonder zitten nog twee aardbeienplanten die je bijna niet meer ziet. Dit jaar hebben ze 0 aardbeien maar wel al uitschieters, niet zo erg op een betere plek (meer zon) hebben we nieuwe planten.
:strip_exif()/f/image/yyzet4HQI3eT4pVUDPvT71kC.jpg?f=fotoalbum_large)
Extra balast was nodig omdat de plant steeds omviel van het gewicht van de oogst
:strip_exif()/f/image/GKiCDWzr41b8Dh2H0VTxphBd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CKqCqNnsUF61IvWaK6McFHd8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QtGNhQalreGBFdPXtXfmW5iv.jpg?f=fotoalbum_large)
3 x Rawit, drie planten die er anders uitzien en ook de pepers zien er per plant een beetje anders uit (dikte/kleur de ene worden rood, de andere oranje). Waarschijnlijk omdat de zaadjes uit de Rawit van de AH komen, het zijn wel de zaadjes die het meeste pepers opleveren.
[ Voor 147% gewijzigd door Marzman op 29-06-2022 12:38 ]
/▌
How do you that now?!
Ik heb twee aarbeienplanten met een miljard aardbeien. Ze zijn alleen allemaal lelijk, misvormd, droog, beschimmeld en goor.
Iemand tips? Ze staan in de zon, krijgen af en toe water, ze staan in moestuingrond en ik geef ze bakken vol liefde en aandacht

:strip_exif()/f/image/0Re9bErfbTnh2FciKFBrrjxN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SbmJYdn456EPMGLo0aBjvd67.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: dit lijkt er heel erg op. Ik ga ze wegsmijten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/29NKt4mJRhP5nmyWCvOQ12Fb.jpg?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Reinier op 02-07-2022 15:33 ]
Ik heb een plastic kas(t) die open staat maar de aardbeien op de bovenste plank gaan ook snel schimmelen. Ik haal ze er af voor dat gebeurt.Reinier schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:53:
[...]
How do you that now?!
Ik heb twee aarbeienplanten met een miljard aardbeien. Ze zijn alleen allemaal lelijk, misvormd, droog, beschimmeld en goor.
Iemand tips? Ze staan in de zon, krijgen af en toe water, ze staan in moestuingrond en ik geef ze bakken vol liefde en aandacht
Ik denk door het vocht van het watergeven dat verdampt en bovenin onder het plastic dakje blijft hangen. Bij mij zijn het maar een paar aardbeien per dag die rood zijn en dan haal ik zeer meteen af. Het is ook maar een stadstuintje. Alles zit in potten en bakken.
Gisteren wat geoogst. De Rawit is een stuk pittiger dan die waar het zaad uit kwam van de AH
:strip_exif()/f/image/1a1Nxw4x2oj6S6Fd98h6IUfB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BVJXrEVHKip9NwNaXb90NKH0.jpg?f=fotoalbum_large)
De rest van de bieten laten zitten want ze begonnen groot maar werden steeds kleiner. Lastig in te schatten als het ondergronds groeit.
Ik zie ook al enkele boontjes
:strip_exif()/f/image/430qhPRWFA8VmPTdHTRB244x.jpg?f=fotoalbum_large)
/▌
Je lijkt heel weinig bladeren als bedekking te hebben. Bij mij zijn de aardbeien echt prima, maar komt ook door de mooie overkapping die er op zit en ze dus tegen de zon beschermt. Overigens vanuit vorig jaar laten overwinteren, gaat al een paar jaar mee met ieder jaar wat extra mest en extra voeding:Reinier schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:53:
[...]
How do you that now?!
Iemand tips? Ze staan in de zon, krijgen af en toe water, ze staan in moestuingrond en ik geef ze bakken vol liefde en aandacht![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: dit lijkt er heel erg op. Ik ga ze wegsmijten.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/fBeeoassPhSbsVouEBLeLv2N.jpg?f=fotoalbum_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
:strip_exif()/f/image/0vF0LojrdfOSKkld5EMqEqZC.jpg?f=fotoalbum_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
De Bahamian goat (>1,5 jaar oud) doet het nog steeds prima, weer een oogst afgehaald:
:strip_exif()/f/image/S15vSKHuRzT3m3giCT487lFs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4wDNDGOBtrF8tPlib77KJCZH.jpg?f=fotoalbum_large)
Het wortelgestel, kan beter, maar op zich prima:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bm0rQzc9z1KklDJpeIb1Vupw.jpg?f=user_large)
En de Carolina Reaper (0,5 jaar oud):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pamLCs8JsLwsuMUihmaPik8Z.jpg?f=user_large)
Het wortelgestel is nog helemaal top:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nSCmiTl9NpfYG6YbYvy87nyE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uFbWGSJLQx5z0btHcMkL52OQ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mqISfIWF396UrWQSXk7ZaIQn.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k5Zd2lGIjl5gxpqC7vr9FAiD.jpg?f=user_large)
Er beginnen inmiddels al veel knoppen, bloemen en pepertjes te vormen, dus voor oktober een aantal mooie oogstjes zie ik wel goedkomen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pvYpI4r4TcoQAglDwNxgVhvl.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G13pbmpsy4ipoM0Ci1Nv394F.jpg?f=user_large)
De komkommer is echt bizar snel gegroeid en maakt al komkommertjes, deze had ik pas laat gezaaid maar het lijkt erop dat er wel komkommers aan komen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JWDhDIAApWAAyAwdk6p13rf8.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hNikKnvvJLo8WZAuzvF6BjDt.jpg?f=user_large)
En natuurlijk al lekker lopen snoepen van de frambozen en aardbeien
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2Gy3O6iapN8MlvpxFmPm5l2a.jpg?f=user_large)
Toch altijd leuk om wat plantjes te hebben en ze te verzorgen, na het werk lekker ff met de gieter er langs etc. Blijft een mooie hobby
:strip_exif()/f/image/vfb7H2Kp8GD07JtQAyP0ZEmY.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus van links naar rechts Joe, William, Jack en Averell.
Heden ten dage, met een getopte Averell (op de voorgrond) die nu pas met de eerste bloemetjes komt en een hele bushy geworden Joe:
:strip_exif()/f/image/saA5W1JkuaZbZ47YheBasv3u.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij Joe zijn al wel pepers aanwezig maar amper te zien door het bladerdek....
Dan William (links) en Jack:
:strip_exif()/f/image/gTQGRKALhrJpsO5J7PfIV8UQ.jpg?f=fotoalbum_large)
William is een moeilijk kind, had als eerste vruchten hangen maar die ontwikkelen amper in grootte en er vallen veel bloemetjes af. Raar, het enige verschil met de andere planten is een iets kleinere pot, voor de rest zijn alle omstandigheden hetzelfde.
Jack gaat wel lekker, daar hangen al minstens 15 Aduma's in en er komen er nog veel meer:
:strip_exif()/f/image/iwNe7i993o4VW3hWgqRYN2lV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook mooi om te zien hoe de natuur zichzelf hersteld, de knoflookbieslook die een paar weken volledig onder de zwarte bladluis zat en ten dode opschreven leek is weer volledig hersteld en alle luizen zijn verdwenen!
Wel ,misschien hebben die eerder geziene zweefvliegen toch de nodige luis vretende larven uit weten te zetten...
Dat je ze namen gegeven hebt en die nog weetbvk schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:36:
Dan William (links) en Jack:
William is een moeilijk kind, had als eerste vruchten hangen maar die ontwikkelen amper in grootte en er vallen veel bloemetjes af. Raar, het enige verschil met de andere planten is een iets kleinere pot, voor de rest zijn alle omstandigheden hetzelfde.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rb3GIRBaTTBqxor2Cvqu4qdf.jpg?f=user_large)
Bij mij was die Jalapeño in dat kleine potje links op bovenstaande archieffoto al opgegeven maar ik ben hem wel water blijven geven uit nieuwsgierigheid en toen hij toch wat ging groeien heb ik hem in een grotere pot gezet (daar zat een paprika in, maar die is opgegeten door ongedierte). Nu is het nog de kleinste plant, maar de kans dat er een paar pepers aan gaan komen schat ik een stuk hoger in.
:strip_exif()/f/image/TEKEZ6TbbOY23Jubx5v1dviz.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar het blijft een Jalapeño.
De Rawitt gaat ondertussen als een razende
:strip_exif()/f/image/5s0aF1CR8qif7rZ0ARF7h7b9.jpg?f=fotoalbum_large)
/▌
De namen van de Daltons op basis van grootte zijn toch niet moeilijk te onthouden?
Ik kan hier zelfs de soorten niet uit elkaar houden. Ik had (dacht ik) de gele tomaat gedoneerd aan de kleuterschool en de andere cherrytomaat lekker laten ontploffen met dieven (kan bij cherry wel). Had ik ze dus door elkaar gehaal. En de gele tomaat vind al die dieven niet zo leuk. Tomaatjes blijven heel klein en rijpen nog (lang) niet af. Ook veel bloemetjes die zich niet tot tomaat ontwikkelen.Het enige wat ik nog uit elkaar kan houden zijn soorten en planten die in een andere pot zaten of die raar groeien. Het helpt ook niet dat mijn vrouw ze af en toe reorganiseert (misschien terecht omdat ik ze uitgestald had in een groot deel van de tuin)
Ach ja, ik eet toch geen tomaat...
/▌
Het bevalt prima! Keer of 4-5 2 flinke borden Aziatische pluksla geoogst en al 16 reuzeradijzen. Ook drie grote kroppen bindsla. In ongeveer 2 maanden tijd.
Hieronder de foto’s. Enige wat opvalt zijn de hele snijbonen en stokbonen… het blad staat desondanks fier overeind in de zon. Zou het kunnen dat ik ze teveel water ben gegeven? Ik heb ze met dezelfde regelmaat water gegeven als de andere groenten waar geen problemen mee zijn..
Begreep dat bonen zeker niet te nat moeten staan?
Er komen gelukkig wel volop bloemen en mini boontjes aan maar ik verwacht niet dat ik doorlopend kan oogsten..
:strip_exif()/f/image/ARl1A7eXjBVnnaZyEUErxIeU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YyDyS0AEWIayAnDDJMrNaSZY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BcUdsKqOBUjvJvnchtTqQwZs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T7pON1u9ljjGjhSZ6YE46dOR.jpg?f=fotoalbum_large)
De cherrytomaten gaan ook goed. Volgend jaar gebruik ik wel een grotere pot. Ook een paar pepers gaan dan in een grotere pot (niet alle want ik wil ze in het najaar terug in de veranda plaatsen).
/▌
Ik heb dat bij de Rawitt, Habanero en Jalapeño gedaan. De vorm klopt in elk geval.
Ik vraag me af of die scovilleschaal van pepersterkte wel klopt, mijn Cayenne en Rawit zijn allebei gewoon heet (zoals in de toko). Terwijl de Rawit twee keer zo heet zou moeten zijn als de cayenne. Vorig jaar waren mijn cayennes ook zeer heet. Is die test niet gewoon gemaakt door een amerikaan die een cayenne uit de supermarkt heeft gebruikt?
100.000–350.000 Habaneropeper,[14] Madame Jeanette
50.000–100.000 Rawit
30.000–50.000 Cayennepeper
Ik ben wel benieuwd of de habanero dan echt heter gaat zijn en de jalapeno minder heet (de jalapeno minder heet geloof ik wel, die peper is ook groter, maar ik verwacht dat die habanero ook gewoon heet is zoals in de toko
/▌
Valt wel mee, gewoon een flinke hap proevenMarzman schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:33:
Ik ben wel benieuwd of de habanero dan echt heter gaat zijn en de jalapeno minder heet (de jalapeno minder heet geloof ik wel, die peper is ook groter, maar ik verwacht dat die habanero ook gewoon heet is zoals in de toko).
Dit is zeg maar "Ma Dalton", ik heb uit dit zakje de mooiste Adjuma en Jeanette gebruikt om de zaden uit te halen:Marzman schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:33:
Madame Jeanette wil ik ook nog wel proberen, heb je de zaden uit een peper gehaald?
Ik heb dat bij de Rawitt, Habanero en Jalapeño gedaan. De vorm klopt in elk geval.
Ik vraag me af of die scovilleschaal van pepersterkte wel klopt, mijn Cayenne en Rawit zijn allebei gewoon heet (zoals in de toko). Terwijl de Rawit twee keer zo heet zou moeten zijn als de cayenne. Vorig jaar waren mijn cayennes ook zeer heet. Is die test niet gewoon gemaakt door een amerikaan die een cayenne uit de supermarkt heeft gebruikt?
100.000–350.000 Habaneropeper,[14] Madame Jeanette
50.000–100.000 Rawit
30.000–50.000 Cayennepeper
Ik ben wel benieuwd of de habanero dan echt heter gaat zijn en de jalapeno minder heet (de jalapeno minder heet geloof ik wel, die peper is ook groter, maar ik verwacht dat die habanero ook gewoon heet is zoals in de toko).
:strip_exif()/f/image/Ld6V0hyhAD5NGroO7M0bc4Pe.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn pepers van de toko, maar dat zegt op zich helemaal niets, het hangt er maar van af waar die toko zijn pepers vandaan haalt. Nu weet ik dat het in mijn geval om Surinaamse import gaat, maar in jouw geval kan het zomaar zijn dat het bijvoorbeeld door Westlandpeppers.com geleverd is, dus gewoon uit de Hollandse kassen. Waar de supermarkten ze ook vandaan halen...
De Scoville schaal is ook dan alleen maar een indicatie van de potentiele Capsaïcine waarde, in de Surinaamse zon zal die hoger oplopen dan in de kunstmatige kas omgeving verwacht ik.
Bijkomend punt is dat commerciële pepers zo goed als altijd hybrides zijn.Marzman schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:33:
Als je de zaden daarvan plant kun je van alles krijgen met verschillende eigenschappen.
Bij de 'bami pakket' 'rode' peper waarvan ik vorig jaar planten had waren de meesten zoals het origineel maar ook een plant met hele hete kleinere oranje pepertjes en een plant met veel dikkere gele pepers (ook goed heet trouwens).
[ Voor 3% gewijzigd door 7o9 op 10-07-2022 16:19 ]