☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
De rawit komt uit Marokko, er was er ook uit spanje maar die waren groen en heb ik niet gebruikt.bvk schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:03:
[...]
De Scoville schaal is ook dan alleen maar een indicatie van de potentiele Capsaïcine waarde, in de Surinaamse zon zal die hoger oplopen dan in de kunstmatige kas omgeving verwacht ik.
/▌
Maar die heb je in de supermarkt gekocht toch? De vraag is dan ook hetzelfde: hoe zijn ze gekweekt en waar komt de moederplant vandaan?Marzman schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:39:
[...]
De rawit komt uit Marokko, er was er ook uit spanje maar die waren groen en heb ik niet gebruikt.
Ik heb ook Rawits in de vriezer liggen, maar die heb ik in een Thaise toko gekocht (die helaas opgedoekt is) en zijn toch echt veel heter dan een Cayenne uit de supermarkt.
Groen of rood maakt ook niet zo heel veel uit in dit geval, in de "Nam Prik" die ik ooit in Thailand altijd bij het eten kreeg zaten beiden en het was elke keer weer zweten geblazen...

Een Cayenne knaag je zo weg zeg maar.
Cayenne en Rawit zijn beide Capsicum Annuum als ik het goed heb. Gekweekt in je achtertuin in potten met rijke grond ga je daar niet veel verschil in hitte ervaren, er zit gewoon een max op de hitte van Annuum, en met rijke grond ontwikkelen je pepertjes zich optimaal.Marzman schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:36:
[...]
Dit probleem heb je ook met eigen zaden of je moet de pepers heel ver uit elkaar hebben staan (ze worden kruisbestuift in je tuin). Mijn cayennezaden komen wel uit een zakje.
Maar proef jij veel meer hitte in een rawit vergeleken met een cayenne?
Baccatum kan al wat hetere pepers geven, maar de echt hete soorten zijn allemaal Chinense.
Annuum en Baccatum geven vaak een relatief korte 'scherpe' hitte die je vooral in de mond ervaart, Chinense is next level en geeft een opbouwende hitte die erg lang kan blijven hangen.
I live inside that bubble, reality of the naive.
Ik haal ook meestal pepers uit de toko, mijn Rawit is net zo heet (inderdaad zaden uit de supermarkt). Mijn Cayenne (gekochte zaden) is ook zeer heet, die knaag je echt niet zo weg.bvk schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:56:
[...]
Maar die heb je in de supermarkt gekocht toch? De vraag is dan ook hetzelfde: hoe zijn ze gekweekt en waar komt de moederplant vandaan?
Ik heb ook Rawits in de vriezer liggen, maar die heb ik in een Thaise toko gekocht (die helaas opgedoekt is) en zijn toch echt veel heter dan een Cayenne uit de supermarkt.
Groen of rood maakt ook niet zo heel veel uit in dit geval, in de "Nam Prik" die ik ooit in Thailand altijd bij het eten kreeg zaten beiden en het was elke keer weer zweten geblazen...
Een Cayenne knaag je zo weg zeg maar.
Mijn vrouw is Vietnamese en kookt dagelijks met chili en vindt dat ook. Ze eten daar chili bij het ontbijt, dus ik noem haar deskundige

Habanero is toch Chinense? Ik ben benieuwd dan. Jammer dat er maar een plant is gelukt.verwijderd69 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:02:
[...
Annuum en Baccatum geven vaak een relatief korte 'scherpe' hitte die je vooral in de mond ervaart, Chinense is next level en geeft een opbouwende hitte die erg lang kan blijven hangen.
[Voor 16% gewijzigd door Marzman op 10-07-2022 17:17]
/▌
Habanero is idd Chinense en dat verschil ga je ook zeker wel merkenMarzman schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:11:
[...]
Ik haal ook meestal pepers uit de toko, mijn Rawit is net zo heet (inderdaad zaden uit de supermarkt). Mijn Cayenne (gekochte zaden) is ook zeer heet, die knaag je echt niet zo weg.
Mijn vrouw is Vietnamese en kookt dagelijks met chili en vindt dat ook. Ze eten daar chili bij het ontbijt, dus ik noem haar deskundige
[...]
Habanero is toch Chinense? Ik ben benieuwd dan. Jammer dat er maar een plant is gelukt.

Het wordt nog wel beschouwd als een middelhete Chinense (ten opzichte van superhots) maar Habanero is wel zo'n peper die ik rauw al niet meer aankan

https://www.hln.be/gent/v...ille-wedstrijd~a7b4fda2f/
/▌
Ik eet meerdere bananen per week, dus dat komt wel goed. Maar nu dat weken zelf, is een uurtje genoeg, moet het een week, of tot ze gaan rotten? En hoeveel banaan per liter water?Ronald.42 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:24:
Bananen schillen in water laten weken en dan aan de plantjes geven.
Kalium en fosfor uit de schil komt in het water.
Werkt prima hier en kost niks👍
Nou ja je moet wel Bananen eten natuurlijk maar daar heb ik 2 kleine aapjes voor...
Met andere woorden, hoelang duurt het tot de schillen de kalium en fosfor aan het water hebben afgegeven?
Ik doe het 24h, dan is het ook echt wel gekleurd.bvk schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:46:
[...]
Met andere woorden, hoelang duurt het tot de schillen de kalium en fosfor aan het water hebben afgegeven?
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Toen het nog lieve kleine plantjes waren deed ik meestal de schillen van 2 bananen in zo'n 2 liter waterkan dat 48 uur laten staan en dan verdelen over de plantjes.bvk schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:46:
[...]
Ik eet meerdere bananen per week, dus dat komt wel goed. Maar nu dat weken zelf, is een uurtje genoeg, moet het een week, of tot ze gaan rotten? En hoeveel banaan per liter water?
Nu krijgen ze voeding uit een potje eens per 2 weken in de gieter aanlengen en verdelen over de planten en dan nog wat water bijgeven tot ik denk dat ze weer genoeg vocht hebben. Ze staan nu in 20 liter potten.
Zal morgen wel weer eens een foto maken van de paprika's.
Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Tja, is het nou 24 of 48 uur...Ronald.42 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 00:04:
[...]
Toen het nog lieve kleine plantjes waren deed ik meestal de schillen van 2 bananen in zo'n 2 liter waterkan dat 48 uur laten staan en dan verdelen over de plantjes.
Nu krijgen ze voeding uit een potje eens per 2 weken in de gieter aanlengen en verdelen over de planten en dan nog wat water bijgeven tot ik denk dat ze weer genoeg vocht hebben. Ze staan nu in 20 liter potten.
Zal morgen wel weer eens een foto maken van de paprika's.

Ik gebruik nu gewoon dit, omdat ik ook veel kruiden heb staan die wel wat voeding lusten en het er goed op doen: https://www.pokon.nl/prod...estuin-voeding-bio-500ml/
En dat gaat allemaal prima, maar die extra stoffen voor de pepers om de vruchtgroei te bevorderen is natuurlijk welkom!
Nu lees ik dit:
Heeft iemand ervaring met aardbeiplanten stekken. Zou ik bijv. doodsimpel de "levenslijnen" van moederplant naar uitlopers kunnen doorknippen? En dan hopen dat ze wortelen?Zelf stekken
Heb je al aardbeien staan, dan kun je die ook zelf stekken. Aardbeien vormen namelijk in de loop van het seizoen nieuwe uitlopers, die heel gemakkelijk wortel schieten. Leid zo’n uitloper over de grond en zet hem vast met een krammetje. Op elke knoop waar een blad zit kan een nieuw plantje ontstaan. Als het voldoende wortels heeft gevormd, snijd je het plantje van de moederplant af en plant je het op een nieuwe plek. Aardbeien houden van vochthoudende grond, dus werk vooraf wat extra compost door het plantbed.
Is heel simpel ja. Je kunt ze eerst laten wortelen en dan afknippen en vervolgens verplanten of je knipt ze al af zodra ze blaadjes gaan maken en zet ze in nieuwe grond zelfs dat gaat meestal goed. 1e manier is wel het makkelijkst, je kunt er ook nog gerust even mee wachten. Eind aug, begin september is hier wel een mooie tijd voorbanaliteit schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:22:
Ik heb in de tuin veel aardbeien staan die her en der groeien. Nu wil ik ze gaan stekken op een zo lui mogelijke manier.
Nu lees ik dit:
[...]
Heeft iemand ervaring met aardbeiplanten stekken. Zou ik bijv. doodsimpel de "levenslijnen" van moederplant naar uitlopers kunnen doorknippen? En dan hopen dat ze wortelen?
[Afbeelding]

Ja dat kan, je kan ze ook vast laten zitten en als er geen grond is op de plek waar de uitschieter eindigd een potje neerzetten en pas doorknippen als het een plantje is.banaliteit schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:22:
Ik heb in de tuin veel aardbeien staan die her en der groeien. Nu wil ik ze gaan stekken op een zo lui mogelijke manier.
Nu lees ik dit:
[...]
Heeft iemand ervaring met aardbeiplanten stekken. Zou ik bijv. doodsimpel de "levenslijnen" van moederplant naar uitlopers kunnen doorknippen? En dan hopen dat ze wortelen?
[Afbeelding]
Het is heel belangrijk dat je er een timer naast zet die je instelt op 36,5 uurbvk schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 00:42:
[...]
Tja, is het nou 24 of 48 uur...
Ik gebruik nu gewoon dit, omdat ik ook veel kruiden heb staan die wel wat voeding lusten en het er goed op doen: https://www.pokon.nl/prod...estuin-voeding-bio-500ml/
En dat gaat allemaal prima, maar die extra stoffen voor de pepers om de vruchtgroei te bevorderen is natuurlijk welkom!

Wij hadden gewoon een literbak yoghurt op de aanrecht met een deskeltje (zodat het niet gaat stinken of vliegen aantrekt) en een laagje water en daar gooi je de bananenschillen in. Hoe langer en hoe meer bananenschillen hoe meer er uit de schil gehaald wordt lijkt mij, het is geen exacte wetenschap (dus misschien minder geschikt voor de mensen die halve labo-opstellingen gebruiken voor het kweken

[Voor 39% gewijzigd door Marzman op 13-07-2022 07:34]
/▌
Ik gebruik diezelfde nu van pokon.bvk schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 00:42:
[...]
Tja, is het nou 24 of 48 uur...
Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Dat gaat goed bij jou. Ik heb pas een paprika (vrucht, ik heb twee plantenRonald.42 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:27:
[...]
Ik gebruik diezelfde nu van pokon.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Voor 4% gewijzigd door Marzman op 13-07-2022 12:01]
/▌
Die van mij zijn 10 januari de grond in gegaan.Marzman schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:00:
[...]
Dat gaat goed bij jou. Ik heb pas een paprika (vrucht, ik heb twee planten). Het zijn ook wel de planten waar ik het laatst mee begonnen ben (februari denk ik). Ik heb ook kleinere potten, nu wel een aantal over in de maat die jij hebt misschien dat ik wat planten over zet.
Zo uit een paprika uit de winkel in een eierdoosje met potgrond.
Daarna in een klein bio verteerbaar potje, dat ga ik dus niet weer doen.
Ze gaan volgende keer gelijk uit het eierdoosje in een 1 liter pot.
Dat geknoei met verpotten leverd alleen maar schade aan de wortels van dat kleine spul op.
In een grotere eerste pot hebben ze mooi de ruimte om een knap bosje stevige wortels aan te maken.
Dan kunnen ze vandaar uit dan gelijk in die grote potten die ze nu hebben en naar buiten.
Ze maken trouwens nu ook weer nieuwe bloemen aan dus er zouden nog meer paprika's van de planten moeten komen.
De beste opbrengst heb ik ook met zaadjes van de supermarkt en ook in eierdoosjes begonnen

/▌
Netjes hoor! En ja, op die Pokon gaan ook mijn planten heel goed:Ronald.42 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:27:
[...]
Ik gebruik diezelfde nu van pokon.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar bij de Madame Jeanettes gaat de vrucht ontwikkeling wat minder, de Adjuma doet het wel wat beter.
So, now we wait, de banaan ernaast gaat er morgen na het ontbijt nog bij:
Nu nog aanhoudend mooi weer....

Ik ga dat dit jaar ook eens proberen, is die speciale grond (ik weet niet wat het is, korrels) nodig die je in Youtube filmpjes ziet? Ik denk het beste in september ofzo als de laatste paar pepers er nog aanhangen?barrymossel schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:30:
[...]
Ik heb een paar jaar een bonchi in de winter voor het raam gehad die alleen soms wat water kreeg. Paar kleine blaadjes, verder niks. In de lente weer voeding en hoppa. M'n vriendje was weer levend.
Heb je veel problemen gehad met luizen enzo in dat ding?
/▌
Twee pogingen gedaan, eerste keer inderdaad beestjes erin en uiteindelijk weggegooid. Tweede keer gewoon in potaarde en goed weggesnoeid (paar blaadjes er nog aan). Laten overleven met weinig water. In de lente voeding en hij kwam op zoals je daar ziet. Jaar erna niet teruggesnoeid en in de winter geen voeding. Herfst erna hem buiten laten staan en toen is ie uiteraard doodgegaan...Marzman schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:27:
[...]
Ik ga dat dit jaar ook eens proberen, is die speciale grond (ik weet niet wat het is, korrels) nodig die je in Youtube filmpjes ziet? Ik denk het beste in september ofzo als de laatste paar pepers er nog aanhangen?
Heb je veel problemen gehad met luizen enzo in dat ding?

Dat is allemaal niet nodig dus.
/▌
N=1: neuh. Maar misschien heb ik gewoon geluk gehad. Ik wilde toen wel speciale grond gaan halen, maar was te lui...Marzman schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:42:
Ok, die grond is dus omdat het Amerikanen zijn (die moeten altijd overdrijven, ik zie ze ook met grote precisie wortels wegknippen en de plant krijgt een bad en wordt regelmatig uit de korrels gehaald om het proces te herhalen)
Dat is allemaal niet nodig dus.

Weet iemand toevallig wie of wat de dader is en hoe ik deze bestrijdt?
Als ik Google dan kom ik voornamelijk de paprikasnuitkever tegen op Amerikaanse fora. Dit is een exoot die volgens mij alleen soms in Nederland wordt gesignaleerd in kassen. Zou dus apart zijn als deze bij mij in de tuin zit

[Voor 6% gewijzigd door TheBlackestCrow op 18-07-2022 07:26]
https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection
Is dat niet gewoon van slakken?TheBlackestCrow schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:23:
Net ontdekt dat een van mijn cayennepeperplanten wordt lastig gevallen door insecten of iets anders. De dader lijkt gaten te boren en eet de pepers van binnen op. Zie onderstaande afbeelding:
[Afbeelding]
Weet iemand toevallig wie of wat de dader is en hoe ik deze bestrijdt?
Als ik Google dan kom ik voornamelijk de paprikasnuitkever tegen op Amerikaanse fora. Dit is een exoot die volgens mij alleen soms in Nederland wordt gesignaleerd in kassen. Zou dus apart zijn als deze bij mij in de tuin zit
Ik ben de laatste tijd eigenlijk geen slakken meer tegengekomen. Daarnaast liggen er nog iets slakkenkorrels van een hele tijd terug.
Ik strooi er wel iets bij in de hoop dat het inderdaad slakken zijn.
Kon zo ook niet vinden wat het precies is wat die gaatjes veroorzaakt.
"Don't let your dreams be memes"
Die basterds verstopten zich onder de potten waar het altijd wel ietwat vochtig was.

Ik heb er net (in mijn lunchpauze) weer wat pepers afgehaald. Ik denk wel 100 gram (pepers wegen weinig) en een schaal cherrytomaatjes en twee porties boontjes

/▌
Dat is gewoon een 1,5 volt batterij met draadjes zodat de slak hetzelfde voelt als wij als we een batterij tegen onze tong houden?
(Edit: 9 volt blokje zie ik na nadere inspectie)
Geniaal!!

[Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 18-07-2022 20:39]
Maar helaas verricht je met een anti-tank greppel weinig weerstand tegen de vliegende aanvallers.....

Als ik tenminste naar mijn planten kijk worden die eerder aangevallen door de rupsjes van de diverse motten en vlinders?
Die mini Jeanettes hebben ook nog eens Ninja skills...

[Voor 34% gewijzigd door Marzman op 19-07-2022 06:55]
/▌

Thai Hot is toch hetzelfde als Rawit? Daar heb ik al superveel pepers van, het waren de eerste planten, die pepers gingen maken

al een bakje gevuld voor de vriezer (en ik heb al wat op en wat weggegeven):
Mijn Cayennes lijken wel minder. Kan het zijn dat er minder pepers aan komen als de zaadjes ouder worden? De Rawit zaadjes heb ik zelf uit een peper gehaald dus die waren supervers.
/▌
Zal soort gebonden zijn, Rawit zijn relatief kleiner pepers dus een plant produceert dan flink. Hoe groter de plant, hoe meer pepers deze dragen kan. En hoe groter de peper, hoe minder er zullen hangen.Marzman schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 07:35:
Een week misschien? Ik heb het niet getimed, als het net als bij tomaten is dan ligt het aan de temperatuur dus misschien vandaag?![]()
Thai Hot is toch hetzelfde als Rawit? Daar heb ik al superveel pepers van, het waren de eerste planten, die pepers gingen maken
[Afbeelding]
Mijn Cayennes lijken wel minder. Kan het zijn dat er minder pepers aan komen als de zaadjes ouder worden? De Rawit zaadjes heb ik zelf uit een peper gehaald dus die waren supervers.
Een Rawit kan 100en pepers produceren in 1 seizoen, terwijl het bijvoorbeeld bij een Paprika vaak bij tientallen zal blijven.
Heeft dus ook te maken met hoe vroeg je start, soort (Annuum, Baccatum, Chinense) etc. etc.
Met de zaadjes heeft het weinig te maken, een zaadje kiemt, of kiemt niet. Als je vervolgens de sterkste groeiers hebt geselecteerd kun je die zo goed als uitsluiten.
Het is de Thai hot cullinary om precies te zijn, bij anchilique vandaan.Marzman schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 07:35:
Een week misschien? Ik heb het niet getimed, als het net als bij tomaten is dan ligt het aan de temperatuur dus misschien vandaag?![]()
[Afbeelding]
M'n tweakervaardigheden komen niet verder dan iets met kroonsteentjes, heb dit jaar wel een versie 2.0 op een nieuwe moestuin bak gemaaktverwijderd69 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:01:
[...]
En daar zien we de échte Tweaker moestuin
Benodigdheden:
+ een batterijclipje en RVS schroefjes
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Deze? Daar heb ik ook twee planten vanMetalfreak schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:35:
Mijn minitomaatjes uit een zakje van de Action gaan echt als een speer. Ik heb destijds drie zaadjes geplant en zie nu echt minimaal 100 tomaatjes hangen. Heb er ook al een aantal geplukt en in de pastasaus verwerkt. Heb sperziebonen in dezelfde bak staan, en die zijn ook flink gegroeid, maar eetbaar zijn ze niet. Of ik heb ze te lang laten hangen, of ze krijgen teveel water (wat de tomaten dan weer wel fijn vinden) De bonenplanten worden namelijk helemaal geel nu, de bonen ook. Ze waren ook echt niet meer lekker vorige week.

Sperzieboontjes gaan bij ons ook goed, de gele dan, we hebben ook groene maar die gaan wat langzamer. Zitten ook wat dichter bij de muur (langer in de schaduw). En de druiven gaan ook super op de nieuwe locatie, dit voorjaar de plant verhuist en nu al een paar flinke trossen

[Voor 11% gewijzigd door Marzman op 19-07-2022 11:43]
/▌
Yep, lijkt erop, alhoewel ik nog weinig van die puntvormige zie bij mij. Gaat echt hard met die struik.Marzman schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:41:
[...]
Deze? Daar heb ik ook twee planten van
[Afbeelding]
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Dat puntvormige vind ik ook appartMetalfreak schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:43:
[...]
Yep, lijkt erop, alhoewel ik nog weinig van die puntvormige zie bij mij. Gaat echt hard met die struik.

[Voor 12% gewijzigd door Marzman op 19-07-2022 11:44]
/▌
Zoals je ziet, heb ik daar geen last van:Marzman schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:44:
[...]
Dat puntvormige vind ik ook appartZe doen het aan allebei de planten dus het zal wel horen. Misschien omdat ze tussen de pepers staan dat ze dat ook cool vinden om zo te groeien
Verder is die struik echt huge geworden:
Maar inderdaad, de bonen hebben het niet overleefd:
De paprika's vinden het echter wel prima zo, die groeien de laatste dagen echt heel hard:

/▌
Daarentegen zijn de gele courgettes heel hard gegaan, in een aantal dagen best wel wat geoogst ervan en ook uitgedeeld.
Voor de rest valt 't wel tegen met de paprika's, maar gaan de pepers juist hard.
NS FC: SW 2742 0448 8213
Hier net de paprika's wat op gesnoeit en hangt gewoon de tweede lichting paprikaatjes er al aan verstopt onder het blad.
En bij een andere heb ik me maar uitgeleefd met tywraps die paprika's zijn gewoon te zwaar.
Volgende keer maar even een andere opstelling maken met wat rekjes waar ze tegen aan kunnen groeien of zo.
Deze paprika's worden met de dag wat meer rood.
Vandaag de eerste Hungarian Hot Wax pepers geoogst. Ze worden vaak al geoogst als ze een groengele kleur hebben. Uiteindelijk worden ze wel rood, maar ze zijn dan wel erg pittig.
Heb deze ook maar nu al geoogst en ingevroren omdat ik binnenkort op vakantie ga. Aan het eind van de week heb ik waarschijnlijk nog een lading.
De rest van de pepers is nog aardig klein en is waarschijnlijk na mijn vakantie wel rijp. Er wordt trouwens gelukkig voor mijn moestuintje gezorgd als ik weg ben

Ik heb een bakje van 500 ml.
/▌
Monty Don noemde het afgelopen week nog; alle bladeren onder de laagste tros weg en bladeren die voor tomaten hingen mochten weg.
Overigens doen de Moneymakers hier hun naam nog niet echt aan, zjin misschien nog maar ~ 1 - 1.10 meter hoog. Op de verschillende rassen die ik hier heb staan (Moneymakers, Marmande, Tumbling Tom Red en Supersweet 100) zitten al wel wat tomaten, maar ik zit met enige jaloezie te kijken naar al die rode tomaten(opbrengst) van jullie.

Dit jaar heb ik struikplanten dus ik hoef niet te dieven. Toch haal ik af en toe wel wat weg omdat de plant in een vrij kleine pot zit en heel veel water verdampt met veel bladeren. Ook bladeren die er slecht uitzien of op de grond liggen haal ik weg.
/▌

Misschien van elke soort de beste plant in zo'n grote pot zetten volgend jaar

[Voor 12% gewijzigd door Marzman op 26-07-2022 12:04]
/▌
Hebben jullie bepaalde bronnen die jullie aanraden voor het DIY'en van moestuinbakken (hoe diep moet het zijn met oog op wat je gaat verbouwen, etc), en hoe ook optimaal om te gaan met beperkte ruimte? Zo heb ik het idee op heuphoogte een bak te hebben, maar daaronder op grondniveau ook een bak voor dingen die iets minder zon behoeven, zodat deze geen last heeft van de schaduw die de bak erboven werpt. Dat soort dingen.
[Voor 3% gewijzigd door apNia op 26-07-2022 13:18]
Ik heb net ontdekt dat mijn habanero's ook rood beginnen te worden, deze zaten zo laag in de plant dat ik ze gemist had

[Voor 5% gewijzigd door Marzman op 27-07-2022 10:43]
/▌
Ik zeg: proeven!Marzman schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:42:
Het hoeft ook niet perse hout te zijn, als je nog een hoop bakstenen hebt liggen kun je ook een muurtje metselen (of lijmen). Als je het dieper wilt laten wortelen moet je het niet op beton of tegels maken (bij ons liggen er wel tegels onder trouwens, er ligt dan inderdaad 25/30 cm grond voor de moestuinbak, de vaste planten zitten in een gemetselde bak die wat hoger is (ligt ook beton onder waar ik gaten in heb geboord voor het water, de vorige eigenaar heeft dat beton gestort). De planten hebben er weinig last van (alleen met droogte moet je het in de gaten houden want ze kunnen natuurlijk niet dieper in de grond naar water zoeken).
Ik heb net ontdekt dat mijn habanero's ook rood beginnen te worden, deze zaten zo laag in de plant dat ik ze gemist had
[Afbeelding]

Iemand een snackpaprika?

Ik wil ze wel proeven, vanavond na mijn werk maar 'oogsten'

/▌
Die fout maakte mijn vriendin eens op een Surinaams feest...
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Doet me denken aan deze: 'kleine paprikaatjes'.franssie schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:53:
[...]
Die fout maakte mijn vriendin eens op een Surinaams feest...

Die interviewer is wel een figuur zeg, hij gaat langs bij de sambalman, die informatie had hij al voor hij aan het avontuur begon

[Voor 51% gewijzigd door Marzman op 27-07-2022 12:11]
/▌
Had een thai van mij geproeft de oudste die er aan zat wel nog groen en was amper pittig.
Een van de chinese vijfkleur, die geel begon te kleuren was wel rete heet..
[Voor 77% gewijzigd door copyer op 27-07-2022 12:57]
[Voor 13% gewijzigd door Ray_ op 28-07-2022 22:24]
Vermoedelijk neusrot, waarschijnlijk door een calcium tekort.Ray_ schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:58:
Op de grootste peper aan mijn Fresno-plant begon een zachte plek te vormen. Omdat hij in een pot staat dacht ik eerst dat het een kneuzing was omdat hij een keer om was gewaaid, maar de plek is vandaag lichtbruin gaan kleuren, tegen het gele aan. Is dit een schimmel? Of zonnebrand? Of Phytophtera? Hij staat hier op de rand van de veranda, dus afgelopen week heeft 'ie flink staan zonnebaden, maar in de afgelopen dagen heeft hij ook nog wel wat regen meegekregen gok ik. En moet ik alleen de vrucht er af knippen of is de hele plant een aflopende zaak? Heb hem in ieder geval even apart gezet.
[Afbeelding]
Je kunt een handje zeewierkalk in je potten gooien, of een ander calciumhoudende voeding.
Het is verder niet besmettelijk ofzo, maar ik haal ze er wel vanaf als ik ze zie.
Ik lees nu net ook dat neusrot schijnbaar ook kan ontstaan door felle zon in combinatie met te weinig vocht voor de plant wanneer er vruchten in hangen.Ray_ schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:46:
Oh, ik dacht nog 'dat is vast geen neusrot'... Ik zal morgen even langs de Welkoop gaan, zie dat ze daar zeewierkalk hebben. Bedankt, ben al lang blij dat 't geen ziekte is en ik de plant in de container kan dumpen.
Als je plant dus ietwat droog heeft gestaan in de felle zon dan kan dit ook een oorzaak zijn, dus wat regelmatiger bewateren zou ook kunnen helpen voorkomen.
Ik heb een paprika met zo'n vlekje, die toen hij groen was geel kleurde en nu voorzichtig mee rood word.verwijderd69 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:07:
[...]
Ik lees nu net ook dat neusrot schijnbaar ook kan ontstaan door felle zon in combinatie met te weinig vocht voor de plant wanneer er vruchten in hangen.
Als je plant dus ietwat droog heeft gestaan in de felle zon dan kan dit ook een oorzaak zijn, dus wat regelmatiger bewateren zou ook kunnen helpen voorkomen.
Ik gaf de jeugd de schuld omdat ik dacht dat die hem een mep gegeven hadden

Maar weer geluk dat ik er niks van gezegd heb

Ik heb inmiddels al wat rode paprika's geoogst maar die mini's worden ook al rood dat zullen dan wel snack paprikaatjes worden.
Zal morgen wel weer eens wat plaatjes schieten.
Nog even verder gelezen: het kan ook door een overschot aan natrium ontstaan. Aangezien ik 2 weken geleden extra voeding heb gegeven zou het zomaar kunnen zijn dat ik daar iets te enthousiast mee ben geweest. Nou ja, ik heb een scheut water gegeven en ik laat 'm hangen zolang het niet erger wordt.verwijderd69 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:07:
[...]
Ik lees nu net ook dat neusrot schijnbaar ook kan ontstaan door felle zon in combinatie met te weinig vocht voor de plant wanneer er vruchten in hangen.

De tomaatjes scheuren dan weer als ze te veel zon krijgen. Als de zon veel schijnt haal ik ze er daarom maar af voor ze vuurrood zijn (ze worden toch wel rood)
De potten vallen bij mij ook wel eens om en sommige planten zijn zo uit balans dat ze zonder wind al bijna omvallen (vruchten aan een kant,of ze groeien schuin of ze zijn gewoon heel hoog).
[Voor 15% gewijzigd door Marzman op 29-07-2022 09:11]
/▌

Eerste plant hier hebben we al wat van af smaak was prima
Tweede plant maakt veel vruchten maar allemaal wat kleiner.
Hangt een rode mini aan de achterkant. snoeppaprikaatjes
Derde plant die is van de dikke jongens hebben we ook al een mooie dikke rooie van af.
Tweede plant heeft bovenin al weer veel nieuwe paparikaatjes die groeien wel aardig vlot trouwens.
Vierde plant lijkt wat stil te staan, paprika's doen niet veel blijven al een poosje op zelfde formaat en kleur.
Oogst het zijn allemaal geen showmodellen maar zijn prima te eten.
Die middelste was die met dat vlekje wat ik gister zei.
Moest even zoeken want hij was al van de plant verdwenen door moeders de vrouw
En als laatste de twee achterblijvers, de plantjes zijn maar een derde of mischien nog wel minder zo hoog als die andere 4 en beginnen nu pas wat bloemen te vormen.
Toch wel grappig dat verschil, de zaadjes komen allemaal uit dezelfde paprika en hebben allemaal dezelfde behandeling gehad.
Worden ze geel en langwerpig als je ze er heel lang aan laat zitten?Ronald.42 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:53:
Oogst het zijn allemaal geen showmodellen maar zijn prima te eten.
Die middelste was die met dat vlekje wat ik gister zei.
Moest even zoeken want hij was al van de plant verdwenen door moeders de vrouw
[Afbeelding]

ManzokuSan schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:59:
[...]
Worden ze geel en langwerpig als je ze er heel lang aan laat zitten?

Ik dacht een beetje voor een idee van het formaat, en toen ik hem gepost had ik al zo'n idee....

Haha lekker bijdehand allemaal hierRonald.42 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:01:
[...]
ik vroeg me al af wie de eerste zou zijn met die vraag
![]()
Ik dacht een beetje voor een idee van het formaat, en toen ik hem gepost had ik al zo'n idee....

De pepers en paprika's nemen nu eindelijk een vlucht. Er gaat op dit moment zo'n 40 liter water met voeding per week door het Blumat systeem heen.
En de 2 hydroponics pepers gaan ook lekker:
Carolina Reaper
Misschien toch maar even toppen?
Ik moet er binnenkort een keer aan geloven om deze te proberen

Bahamian Goat
Ondanks regelmatig snoeien blijft het een enorme struik. Ongoing verse pepers wanneer je ze nodig hebt, het hele jaar door

Replace fear of the unknown with curiosity | Tesla Model Y LR | 6340 Wp zonnepanelen | Zappi V2 laadpaal | Dynamische energietarieven
Hee, een kleine paprikaTaro schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:24:
Ik moet er binnenkort een keer aan geloven om deze te proberen
[Afbeelding]

/▌
Replace fear of the unknown with curiosity | Tesla Model Y LR | 6340 Wp zonnepanelen | Zappi V2 laadpaal | Dynamische energietarieven
Maar toch ben ik niet helemaal blij, er vallen nog best veel bloemetjes en beginnende pepers af..... Maar ja, het is hier in Amsterdam ook nog niet echt lekker weer geweest, heel veel bewolking i.c.m. wind en lage temperaturen.
Aan Jack hangen best veel Adjuma's maar ze groeien niet echt meer en rijpen al helemaal niet:
Voor William en Joe hetzelfde, wat moet je nu met Mme Jeanettes van nog geen centimeter groot die ook nog eens aparte vormen aannemen?
Maar goed, dat kleine "besje" in het midden van de foto geproefd: Mango, ananas, citrus en dan ineens "boem" en komt de hitte door!
Averell is de enige getopte plant en staat er prachtig bij. Maar heeft tot nu toe maar 2 pepers (Adjuma) hangen.. Maar dat is typisch Averell natuurlijk, dat is gewoon de sloomste Dalton

Jalapeño:
Sugar Rush Peach Stripey: (benieuwd wanneer de streepjes komen)
Bahamian Goat:
De tomaat ziet er het hele seizoen echt beroerd uit qua blad, maar er komen wat tomaatjes aan, dus prima:
Ook al een heleboel komkommertjes geoogst en gegeten, gisteren weer 3 afgehaald:
Leuke plant is dat ook, die doen we volgend jaar weer

Ook nog binnnen een Reapertje op hydro, meer voor de lol:
Die ga ik binnenkort nog toppen en dan eens kijken wat die plant gaat doen in de winter. Zou leuk zijn als hij volgend jaar haalt en dan hopelijk flink produceert. Hij krijgt nog een 10 liter emmer met de tijd.
Vorige seizoenen had ik inmiddels al wat oogstjes van de pepers binnen, nu nog niks geoogst. Maar dat komt zo te zien wel goed, vind het een leuk en relaxed seizoen tot nu toe. Volgend jaar start ik dus gewoon weer op de vensterbank

Ze hebben heel de week al veel interesse in onze tuin (ze kunnen zich ook verstoppen tussen de peperplanten), ook de groenbak (zitten maden in) daar zitten ze rond, maar ik had niet verwacht dat ze in de tuin bleven zitten als ik daar ging lunchen

/▌
Musjes zijn echt cuties. Soms zie ik ze in een groep van 10 samen eten foerageren. Wat een gezelligheidMarzman schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:04:
Ik zat net in de tuin, even lunchen, wilde nog wat foto's maken van de druiven op het eind van mijn lunch hoor ik opeens prrrt prrrt. Zaten er een stuk of tien mussen tussen de planten. Ze hebben dus de druiven (er groeien ook wat aardbeien tussen) ontdekt, Nou ja, deze vogeltjes vind ik nog wel leuk. Ze maken in elk geval niks kapot zoals de eksters vorig jaar en ze nemen kleinere hapjes
Ze hebben heel de week al veel interesse in onze tuin (ze kunnen zich ook verstoppen tussen de peperplanten), ook de groenbak (zitten maden in) daar zitten ze rond, maar ik had niet verwacht dat ze in de tuin bleven zitten als ik daar ging lunchen
Echt.. voel je gezegend met een mussenfamilie

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
/▌
Die neushoorns zijn funest voor je paprika's, een bierval doet wonderen.Ronald.42 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:17:
Hier loopt heel ander spul in de tuin momenteel 🤣
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat je op 2 van die plekken geen Hertog Jan vind waarschijnlijk.Marzman schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:01:
@Ronald.42 Waar kun je zo tussen die beesten zitten? Pairi Daiza/Beekse Bergen/Afrika?
Dat is hier al moeilijk zat... bavaria volk hier ofzo

Knappe neushoorn die aan mijn koude biertje komt 💪😎verwijderd69 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:27:
[...]
Die neushoorns zijn funest voor je paprika's, een bierval doet wonderen.
Ik heb de aangetaste en 'gevoelige' planten enkele dagen geleden besproeid met een mengsel van water, melk en gegist netelgier (die laatste maak ik elk jaar zelf en gebruik ik af en toe als bladvoeding). Hopelijk stopt of vertraagt dat de verspreiding. Anders is al mijn moeite weer voor niets geweest

Geen idee wat ik nog kan doen om die rotzooi te voorkomen. Alles krijgt regelmatig water en voeding, en een paar keer per jaar besproei ik alles met een bladvoeding. Erg zwak kunnen ze dus niet staan. Gesnoeid, besmet materiaal gaat de vuilbak in. Iemand nog top tips?

[Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 03-08-2022 10:58]
/▌

/▌
Vogels zitten enkel aan het fruit wegens een tekort aan water.D_Jeff schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:13:
Ik had 7 appels groeien, nadat de ekster en kauwen familie op bezoek is geweest, is er nog maar 1 over.
Echt.. voel je gezegend met een mussenfamilie
Waterschaaltjes plaatsen ze blijven van je appels, bessen...
Serieus? Dat wil ik nog best neerzetten voor de mussen (ik ben alleen bang dat er dan ook grote dikke vogels in gaan zitten (als duiven, kauwen en ekssters). In de emmer bij de regenton viel me ook al op dat er soms veren in zittenpxltrx schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:06:
[...]
Vogels zitten enkel aan het fruit wegens een tekort aan water.
Waterschaaltjes plaatsen ze blijven van je appels, bessen...

/▌
Als je nog een mooie platte bak hebt, zoiets als een dienblad met een opstaand randje van een cm of 4.Marzman schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:44:
[...]
Serieus? Dat wil ik nog best neerzetten voor de mussen (ik ben alleen bang dat er dan ook grote dikke vogels in gaan zitten (als duiven, kauwen en ekssters). In de emmer bij de regenton viel me ook al op dat er soms veren in zitten
Dan moet je die neer zetten.
Heb ik ook een poosje gehad dan gaan ze er ook nog in badderen dat is ook wel een komisch gezicht

Ik heb nog wel zo'n schaal voor onder een bloempot te zettenRonald.42 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:50:
[...]
Als je nog een mooie platte bak hebt, zoiets als een dienblad met een opstaand randje van een cm of 4.
Dan moet je die neer zetten.
Heb ik ook een poosje gehad dan gaan ze er ook nog in badderen dat is ook wel een komisch gezicht

[edit]Het werkt, er zaten vanmorgen tussen de 10 en 20 mussen op de schutting en af en toe ging er een drinken. Ze durven nog niet te badderen maar hoppen er wel onderdoor (ik heb het op een krukje gezet)

Als het een succes is ga ik van een bloempot en een schaaltje een betere versie maken

[Voor 26% gewijzigd door Marzman op 04-08-2022 08:48]
/▌

Voor het eerst dat mijn boompje 12 kg vrucht heeft geworpen. Opeten in een week lukt niet(nashi peren rijpen niet na en je moet ze snel opeten als ze rijp zijn). Dus heb ik er maar perenmoes en peren op siroop van gemaakt. De perenmoes is echt super zoet.. zonder dat er suiker is toegevoegd.
Beetje zonde van zo'n dure peer(je rekent ze in de winkel per stuk af), maar ja, je moet wat.

Appeltaart is lekker!