Toon posts:

Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 46 ... 50 Laatste
Acties:

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:38
Mijn courgettes krijgen maar geen vrouwelijke bloemen, of ze rotten er snel van af.
Mijn komkommers kan ik niet opkrijgen zoveel komen er aan, ook de fles pompoen is vruchten aan he maken.

Wat moet ik met die courgettes?
Kan morgen evt wel fotos plaatsten, hij groeit verder wel goed aan en snoei hem regelmatig bij zodat er nieuw blad aan komt en hij niet gigantisch groot wordt.
Zit verder wel vol met mannelijke bloemen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Bad Brains schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:48:
Mijn courgettes krijgen maar geen vrouwelijke bloemen, of ze rotten er snel van af.
Mijn komkommers kan ik niet opkrijgen zoveel komen er aan, ook de fles pompoen is vruchten aan he maken.

Wat moet ik met die courgettes?
Kan morgen evt wel fotos plaatsten, hij groeit verder wel goed aan en snoei hem regelmatig bij zodat er nieuw blad aan komt en hij niet gigantisch groot wordt.
Zit verder wel vol met mannelijke bloemen.
Misschien identificeert hij zich anders en spreek je hem met de verkeerde voornaamwoorden aan? :?

Als je komkommers en pompoenen bevrucht raken, zal het in ieder geval al geen bestuiverprobleem zijn.
Het is normaal dat je eerst mannelijke bloemen krijgt, de vrouwelijke komen pas later.
Geef je misschien mest die te rijk is aan N? Dat geeft ook vooral bladgroei en mannelijke bloemen...

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

@Slonzo pas op met dit soort grappen heden ten dage!!

Ik heb mogelijk een probleem met de boterboontjes en stamboontjes. Helaas hebben ze in de vakantie een enorme tik gekregen door de droogte. Iets water gekregen met alle goede bedoelingen maar veel te weinig.
Zeer veel dood blad en wel >50% bladverliez. Bijna alles geel. Ook zijn veel “staken” dood gegaan en van de hoofdstam afgevallen

Na intensief water geven alsnog lekkere boontjes geoogst (we zijn 3 week verder). Er kwam nieuw groen blad en ook bloemetjes. Echter verschrompelen veel boontjes direct en vallen af als ze 1-3 cm zijn.
Niet alles want een volgende portie komt er wel aan lijkt het. Nu vraag ik me af of ik misschien teveel water geef?? Hieronder wat foto’s:

De snijbonen hebben eenzelfde probleem gehad maar daar zijn sommige gelige boontjes toch groen geworden en groeien hard.

[Voor 4% gewijzigd door Deruxian op 09-08-2022 20:57]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:58

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Deruxian schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:55:
@Slonzo pas op met dit soort grappen heden ten dage!!

Ik heb mogelijk een probleem met de boterboontjes en stamboontjes. Helaas hebben ze in de vakantie een enorme tik gekregen door de droogte. Iets water gekregen met alle goede bedoelingen maar veel te weinig.
Zeer veel dood blad en wel >50% bladverliez. Bijna alles geel. Ook zijn veel “staken” dood gegaan en van de hoofdstam afgevallen

Na intensief water geven alsnog lekkere boontjes geoogst (we zijn 3 week verder). Er kwam nieuw groen blad en ook bloemetjes. Echter verschrompelen veel boontjes direct en vallen af als ze 1-3 cm zijn.
Niet alles want een volgende portie komt er wel aan lijkt het. Nu vraag ik me af of ik misschien teveel water geef?? Hieronder wat foto’s:

De snijbonen hebben eenzelfde probleem gehad maar daar zijn sommige gelige boontjes toch groen geworden en groeien hard.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je ze in pure potgrond gedaan oid? Lijkt er op of je een voedingsstof probleem hebt, gezien de plant stoffen uit oude bladeren haalt voor aanmaak van nieuwe bladeren. Of teveel water en rotten je wortels weg idd..

Appeltaart is lekker!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij hebben dat met de bittermeloen, ik dacht een waterprobleem omdat er geen gaten in de bak zitten (staat binnen in de veranda), mijn vrouw een voedingsprobleem. Het kan dus beiden zijn :p (zijn ook oude bladeren die afsterven).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

LED-Maniak schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

Heb je ze in pure potgrond gedaan oid? Lijkt er op of je een voedingsstof probleem hebt, gezien de plant stoffen uit oude bladeren haalt voor aanmaak van nieuwe bladeren. Of teveel water en rotten je wortels weg idd..
Het is mijn eerste seizoen met de mix. De mix van Makkelijke Moestuin. Verder niks zelf aan toegevoegd. De bloemetjes lijken wel mooi door te komen alleen toch weer veel zielige compleet uitgedroogde miniboontjes verwijderd…
Als het teveel water zou zijn zou je dan ook niet verwachten dat het blad zou stagneren qua groei ? De bladeren lijken wel aan een tweede leben bezig namelijk ..

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-03 13:50
Voordeel van vroeg beginnen:

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Welke paprika/peper is dat? Ik heb ook al veel pepers geoogst en gegeten en weggegeven maar de paprika opbrengst is kleiner en later.

De Habaneros zijn wel lekker. Lange nasmaak en op de wcpot heb je er nogmaals plezier van.

[Voor 28% gewijzigd door Marzman op 12-08-2022 11:26]

/▌

• Biohazzard21
Marzman schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:25:
Welke paprika/peper is dat? Ik heb ook al veel pepers geoogst en gegeten en weggegeven maar de paprika opbrengst is kleiner en later.

De Habaneros zijn wel lekker. Lange nasmaak en op de wcpot heb je er nogmaals plezier van.
Zijn geen paprika's , maar Scotch Bonnets, gele en rode variant. Erg verwant aan de Habanero inderdaad.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Zijn de gele de foodorama's? If so, die kan ik hard aanraden. Die hebben een bepaalde pallet dat ik nergens anders in terugvind.
Is nog steeds mijn nummer 1 peper. Ik heb em zelf proberen kruisen om hem minder pikant te krijgen, maar geen van mijn plantjes heeft ooit pepers gemaakt :'(
Ik heb nog een vol potje met gedroogde staan in mijn kruidenrek. één snuifje in de hele wokpan is genoeg om zwarte peper te vervangen. Ze voegen echter een zeer aparte smaak toe. Ik zou het fruitig noemen, al ken ik geen fruit dat zo smaakt.

Iemand hier al ervaring met de Habanada? (Habanero zonder pijn/pikant)

[Voor 25% gewijzigd door Joindry op 12-08-2022 11:51]

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:48

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Welke boeken over moestuinen kunnen jullie aanraden?
Bij voorkeur Nederlands, want gericht op het Nederlandse klimaat :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:35
Hier hangt de paprika plant ramvol met groene paprika's, maar rood worden ho maar...

Verder nu eindelijk de eerste komkommer dit weekend, plant begint het nu eindelijk goed te doen.

Pompoen wordt waarschijnlijk niks, ding maakt alleen mannelijke bloemen.

Dit jaar voor het eerst komkommer in de volle grond (langs de schutting, gewoon in het gazon), voorheen altijd in pot. Komkommer gaat zo traag omdat er niet genoeg voeding in de bodem zat, is inmiddels opgelost.

Nu alleen die mol nog zien te pakken... hele gazon knalgroen omdat het allemaal lekker diep doorgeworteld is, maar waar de mol geweest is wordt alles bruin :(

• Joindry
  • Nu online

Joindry

_JGC_ schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:51:
Hier hangt de paprika plant ramvol met groene paprika's, maar rood worden ho maar...

Pompoen wordt waarschijnlijk niks, ding maakt alleen mannelijke bloemen.
De paprika's zullen wel komen. Met deze hitte, gewoon genoeg water geven en geen zorgen over maken. Beste jaar ooit om pepers te kweken :)

en je pompoen, is het je eerste reeks bloemen? Die hebben bij veel soorten de neiging om vooral (of exclusief) mannelijk te zijn. Wacht gewoon rustig aan tweede reeks bloemen af. Je kan gerust wat bloemen plukken al om wat energie van de plant te sparen. Die energie gaat dan naar uitlopers en nieuwe bloemen.
Door het seizoen heb je ook hier nog alle tijd.

• _JGC_
Joindry schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:54:
[...]

De paprika's zullen wel komen. Met deze hitte, gewoon genoeg water geven en geen zorgen over maken. Beste jaar ooit om pepers te kweken :)

en je pompoen, is het je eerste reeks bloemen? Die hebben bij veel soorten de neiging om vooral (of exclusief) mannelijk te zijn. Wacht gewoon rustig aan tweede reeks bloemen af. Je kan gerust wat bloemen plukken al om wat energie van de plant te sparen. Die energie gaat dan naar uitlopers en nieuwe bloemen.
Door het seizoen heb je ook hier nog alle tijd.
Pompoen schijnt vnml mannelijke bloemen te maken en als plant er klaar voor is komen de vrouwlijke bloemen. Zal vanmiddag even een paar bloemen plukken, misschien dat het dan wat sneller gaat.

Zowel komkommer als pompoen hebben niet zo'n hele beste start gehad, staan beide langs de schutting in volle grond, 3 meter uitelkaar. Merk wel dat nu de komkommer grote groene bladen maakt dat de vruchten ook veel sneller groeien. Onderste bladen zijn geel geworden, alle komkommers tot nu toe werden ook gewoon geel en verschrompelden daarna. Nu eindelijk de eerste groene dikke komkommers.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

apNia schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:51:
Welke boeken over moestuinen kunnen jullie aanraden?
Bij voorkeur Nederlands, want gericht op het Nederlandse klimaat :)
Ik kan wel een podcast aanraden, moestuinadvies. Zelf ingezongen jingle, een die er heel veel verstand van heeft en een die er wat minder van weet. Altijd goud zo'n combinatie :)

/▌

• Biohazzard21
Joindry schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:49:
Zijn de gele de foodorama's? If so, die kan ik hard aanraden. Die hebben een bepaalde pallet dat ik nergens anders in terugvind.
Is nog steeds mijn nummer 1 peper. Ik heb em zelf proberen kruisen om hem minder pikant te krijgen, maar geen van mijn plantjes heeft ooit pepers gemaakt :'(
Ik heb nog een vol potje met gedroogde staan in mijn kruidenrek. één snuifje in de hele wokpan is genoeg om zwarte peper te vervangen. Ze voegen echter een zeer aparte smaak toe. Ik zou het fruitig noemen, al ken ik geen fruit dat zo smaakt.

Iemand hier al ervaring met de Habanada? (Habanero zonder pijn/pikant)
Nog nooit gehoord van de specifieke term foodorama's, maar ik denk inderdaad dat dat deze zijn! Ik vind de smaak inderdaad erg lekker en bijzonder.

• Joindry
  • Nu online

Joindry

Biohazzard21 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:50:
[...]

Nog nooit gehoord van de specifieke term foodorama's, maar ik denk inderdaad dat dat deze zijn! Ik vind de smaak inderdaad erg lekker en bijzonder.
https://www.superhotchile...ch-bonnet/?v=d3dcf429c679

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:37
_JGC_ schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:51:
Ik heb in maart verschillende 'aparte' paprikasoorten gezaaid, maar hier is alles ook nog groen. Komt vanzelf wel. Met deze hoeveelheid zonlicht en hoge temperaturen groeien de vruchten behoorlijk. Alleen de Torpedo Rosso's vinden het hier wat minder leuk en hebben wat zwarte uitslag gekregen van het zonlicht.

• apNia

apNia

Marzman schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:35:
[...]

Ik kan wel een podcast aanraden, moestuinadvies. Zelf ingezongen jingle, een die er heel veel verstand van heeft en een die er wat minder van weet. Altijd goud zo'n combinatie :)
Awesome, following!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:36
Wat een leuk topic, kende deze nog niet. Dit jaar begonnen om te kijken of een moestuin iets doet in mijn tuin. Eerlijk is eerlijk, heb gesmokkeld om van het voorjaar plantjes te kopen en niet met zaden te beginnen.

Er groeit nu van alles van pompoen tot tomaat tot flespompoen.

Ga dit topic binnenkort eens doorspitten voor verdere informatie en tips.

• _JGC_
Ray_ schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Ik heb in maart verschillende 'aparte' paprikasoorten gezaaid, maar hier is alles ook nog groen. Komt vanzelf wel. Met deze hoeveelheid zonlicht en hoge temperaturen groeien de vruchten behoorlijk. Alleen de Torpedo Rosso's vinden het hier wat minder leuk en hebben wat zwarte uitslag gekregen van het zonlicht.
Betreft hier een plant uit de supermarkt, die kwam met rode paprika's. Heeft na het oogsten daarvan een tijd helemaal niks gedaan en ineens zat ie vol met bloemen en daarna paprika's.

• Biohazzard21
_JGC_ schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

Betreft hier een plant uit de supermarkt, die kwam met rode paprika's. Heeft na het oogsten daarvan een tijd helemaal niks gedaan en ineens zat ie vol met bloemen en daarna paprika's.
Dat is helaas meestal zo met dit soort planten. Ze worden opgekweekt onder ideale omstandigheden (kunstlicht) zodat jij rijpe paprika's aan de plant ziet en de plant koopt. Na dat deze rijp zijn duurt het eeuwen voordat de plant zich aan heeft gepast aan de omstandigheden en weer gaat bloeien.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ray_ schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Ik heb een paprika die al rood is en een paar groene. De rode is heeft ook wat bruine plekjes. Ik denk omdat de plant een paar keer omgewaaid is. Ik had puntpaprika's gekozen omdat ik dacht dat ze werden als pepers, maar dat worden natuurlijk van die grote puntpaprika's. Ik vind het allemaal erg lang duren vergeleken met de pepers.

Misschien moeten de paprika's in een grotere pot, daar kan ook meer water in (en dan waaien ze ook niet om).
Biohazzard21 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Dat is helaas meestal zo met dit soort planten. Ze worden opgekweekt onder ideale omstandigheden (kunstlicht) zodat jij rijpe paprika's aan de plant ziet en de plant koopt. Na dat deze rijp zijn duurt het eeuwen voordat de plant zich aan heeft gepast aan de omstandigheden en weer gaat bloeien.
Vorig jaar heb ik twee peperplanten gekocht omdat mijn zaaiingen mislukt waren en dat viel wel mee toen. Ze hebben wel de hele zommer binnen (in de veranda) gestaan maar hebben veel pepers gegeven. Op zich is het logisch dat een plant moet wennen onder nieuwe omstandigheden, ik ben dit jaar ook in januari begonnen met de pepers in een doos onder een lamp en toen ze later naar buiten gingen konden ze niet tegen de wind, verbrande de bladeren van de zon. Het waren watjes van planten :p Inmiddels zijn het wel sterke planten (de stam is ook bruin ipv groen waar die begint en niet meer zo buigzaam).

[Voor 36% gewijzigd door Marzman op 12-08-2022 16:29]

/▌

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:52
Misschien gekke vraag, maar wanneer pluk je de pepers?
Gelijk als ze verkleurd zijn? of nog een paar weken laten hangen (rijpen) of tot er meerdere verkleurd zijn?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
copyer schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:57:
Gelijk als ze verkleurd zijn? of nog een paar weken laten hangen (rijpen) of tot er meerdere verkleurd zijn?
Ik doe dit vaak in batches, zodat ik ze direct daarna kan verwerken. Tijdelijk opslaan in bijv. de vriezer is mij nooit goed bevallen, dus de een hangt wat langer dan de ander. Ik wacht ook nooit té lang want dan verschrompelen ze. In principe kan je ze direct na het verkleuren (of in het geval van bijv. Jalapeno's al als ze nog net groen zijn) plukken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:24
So een update bij ons :)
Komkommers gaan aardig, zitten alweer een stuk of 9 kleine eraan ook

Afgelopen week iedere dag wel cherry tomaten en trostomaten geoogst hier. De vleestomaten over een dag of 2 denk ik, dan zijn ze perfect.
Vorig jaar hebben we bijna alle tomaten weg moeten gooien omdat ze een ziekte te pakken hadden, maar dit jaar gaat het vooralsnog heel goed.
Kan de komende dagen nog wel goed door met de cherry tomaten vooral.
We hebben nu een vleestomaat, wat trostomaat plantjes en een cherry in de volle grond staan. De cherry in de volle grond doet 't beduidend beter dan die in de pot. De volle grond cherry is al ruim 2 meter gegroeid :D

De puntpaprikas genoten ook van het zonnetje, ik hoop dat de regen / onweer van komende week niet al te erg zal zijn

Deze vinden we ook heerlijk, je proeft de hitte maar niet al teveel. Soort van een pittige nasmaak.

Oh en wat vind ik deze dahlias toch prachtig

NS FC: SW 2742 0448 8213

• Marzman
  • Niet online

Marzman

copyer schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:57:
Ik als ze rood zijn, een keer per week ongeveer. Elke week heb ik wel een flinke bak pepers.

In een plantje heb ik ze deze week laten zitten omdat ik die morgen weg geef aan iemand en dan is het leuker als hij flink vol hangt met pepers.

De boontjes wilde ik er twee weken terug al uittrekken omdat ik dacht dat ze klaar waren. MIjn vrouw zei, laat maar zitten een bak met bladeren is leuker dan een bak met zand. Nu zitten ze weer vol boontjes :p

/▌

• apNia

apNia

Dat ziet er uit als een hele mooie moestuin volgens mij. Heb je nog wat meer foto's van afstand?

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-03 20:30
Even een peper gerelateerde vraag aangezien hier ook peper fanaten zitten.

Ik ben gister avond terug gekomen van vakantie en m'n pepers hebben 2,5 week gestaan. Ik heb paarse Jalapenos staan, die waren bijna rijp toen we weg gingen maar ik had ze laten hangen en gevraagd of de oppas ze eraf wilde halen. Niet gebeurd en nu zijn ze dus rood geworden. Kan dit überhaupt of komt het omdat ik allemaal soorten naast elkaar heb staan ze en vermengd zijn.
Ze waren eerst groen, toen paars, nu rood

• verwijderd69
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
HansAnders07 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:39:
Even een peper gerelateerde vraag aangezien hier ook peper fanaten zitten.

Ik ben gister avond terug gekomen van vakantie en m'n pepers hebben 2,5 week gestaan. Ik heb paarse Jalapenos staan, die waren bijna rijp toen we weg gingen maar ik had ze laten hangen en gevraagd of de oppas ze eraf wilde halen. Niet gebeurd en nu zijn ze dus rood geworden. Kan dit überhaupt of komt het omdat ik allemaal soorten naast elkaar heb staan ze en vermengd zijn.
Ze waren eerst groen, toen paars, nu rood
Een Jalapeño rijpt rood, dus je hebt nu gewoon rijpe Jalapeño's. Een Jalapeño begint groen, dan worden ze steeds donkerder (tot bijna paarsachtig) totdat ze uiteindelijk verkleuren.

Je kunt ze in alle fases gewoon eten, dus niets aan de hand.

Ik wacht meestal totdat de eerste exemplaren rood kleuren en dan oogst ik de hele plant.

Kruisbestuiving kan niet want dat zie je pas de volgende generatie. Dus als je de zaden van de huidige plant zijn pepers zou oogsten en die laat uitgroeien tot nieuwe planten.

I live inside that bubble, reality of the naive.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je hebt in ieder geval Jalapeno's @HansAnders07 :) Dat is bij mij de enige waar nog geen pepers in zitten (ik denk dat het nog wel gaat gebeuren, maar die plant bleef vanaf het begin erg achter op de rest).

/▌

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-03 20:30
Dat is in ieder geval fijn haha. Ik heb verder echt geen idee meer wat wat is. Door de regen en zon zijn al m'n labeltjes verkleurd :'). Had een paarse en gele Jalapeno. De paarse is dan nu ontcijferd. Had een Dolce di Bergamo, die is ook vrij typisch. Had ook 2 puntpaprikas. Een plant maakt echt wel puntpaprikas omdat ze vrij groot zijn vergeleken met pepers.

Een plant heeft nu een beetje kleine paarse bolletjes, ik vermoed dat dit de gele Jalapeno is dan haha.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-03 09:11
Aaaaaah, wat is deze???

Einde snackkomkommers.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Verbrand. Heb je ze niet ingewreven met zonnecreme?
Of bedoel je dat je komkommers er uit gaan zien zijn zoals paprika's?

[Voor 37% gewijzigd door Slonzo op 15-08-2022 18:56]

• Chimerax
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-03 09:00
Ik heb me, net als @Taro , T.A. Tripart aangeschaft, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe vaak je die voeding best toedient. Als ik de Fox Farm voeding navolg, dan lees ik "om de keer watergeven ook voeding toevoegen". Hoe doen jullie dat? En wat bij hete dagen als de voorbije dagen, ook om de dag?

• Taro
  • Niet online

Taro

Chimerax schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:16:
Ik heb me, net als @Taro , T.A. Tripart aangeschaft, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe vaak je die voeding best toedient. Als ik de Fox Farm voeding navolg, dan lees ik "om de keer watergeven ook voeding toevoegen". Hoe doen jullie dat? En wat bij hete dagen als de voorbije dagen, ook om de dag?
Ik geef het bij iedere keer. Heb een 40 liter vat met een Blumat systeem staan die ik op dit moment meerdere keren per week opnieuw moet vullen. Tuinslang erin, met een grote spuit (25 ml) de 3 delen in de juiste verhouding toevoegen terwijl het direct met het water mixed. De planten krijgen dus de hele dag door automatisch water met daarin de voeding.

Groeit overigens lekker door zo :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• verwijderd69
  • Nu online
Hier bij thuiskomst na anderhalve week België helaas de pepers gortdroog aangetroffen. Menig cactus zou het niet overleefd hebben. Heb ze meteen maar ff een dikke bats water gegeven.

Sowieso de complete oogst van de Sugar Rush Peach Stripey compleet verpaupert:

De rest is wonder boven wonder nog wel redelijk.

Mijn stiefdochter van 20 zou er voor zorgen maar dat is niet zo goed gelukt. (Ergens had ik dat ook wel verwacht, ze heeft net zoveel groene vingers als een vurenhouten paal.)

Ach ja, kinderen, je krijgt er ook zoveel voor terug.

De kat leeft gelukkig nog wel en tijdens de vakantie ook te horen gekregen dat ze vanaf oktober op zichzelf gaat wonen, dat maakt alles weer goed. Zal een mooie plastic plant voor haar kopen om haar kamer op te sieren.

Morgen alles maar eens fatsoeneren en de schade op maken, nu eerst lekker aan het bier.

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:24
apNia schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:40:
[...]

Dat ziet er uit als een hele mooie moestuin volgens mij. Heb je nog wat meer foto's van afstand?
Yess.
3 bakken gemaakt in de achtertuin waarvan de voorste eigenlijk een bloemenbak isbak 1 met bloemen

Bak met tomaten en de zijkant vol met dropplant voor de bijtjes

komkommers, 3 soorten waarvan de meest linker maar 1 vrucht heeft gegeven in de afgelopen maanden, maar met de zon van afgelopen tijd echt hard gegroeid is en er nu wel wat meerdere vruchten aan hangen.
Verder nog wat frambozen die dit jaar niet echt wilden, maar de bramen gingen hard zeg.

De middelste bak geeft gele courgettes en een paar peper / paprika planten en de cosmea die uit de klauwen is gegroeid.

Dit alles ligt op ongeveer 3,5 bij 3,2m

NS FC: SW 2742 0448 8213

• Chimerax
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-03 09:00
Taro schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:30:
[...]

Ik geef het bij iedere keer. Heb een 40 liter vat met een Blumat systeem staan die ik op dit moment meerdere keren per week opnieuw moet vullen.
Ben je tevreden van die Blumat? Ik heb momenteel een druppelslang en die blijven onverstoord verder druppelen. Tijdens deze warme periodes is dat prima, maar die Blumat 'sensoren' lijken wel goed in elkaar te zitten.

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:35
Gisteren ook maar eens wat fotootjes geknipt van hoe alles er nu bij staat.
Dit is ons 2e seizoen op de volkstuin en begin dit jaar besloten om alles in bakken te gaan telen en de paden te bedekken met houtsnippers. Vorig jaar waren we (naar ons idee :9 ) te veel bezig met onkruid wieden. Met allebei een fulltime baan en 0 moestuinervaring was dat toch iets te veel van het goede. Dit jaar er ook gelijk veel meer lol aan gehad! Het draagt overigens ook best veel bij aan de sfeer van de hele tuin, ik vind het er in elk geval gezellig uitzien :D

Hier ons zitje met rondom in een halve cirkel gaas waar frambozen langs groeien. De frambozen heb ik dit jaar ook gewoon stekjes gepakt van de andere planten en ze erin gezet, dus die zijn nog niet allemaal volgroeid. Het bloemenperkje is ondertussen wel wat uit de kluiten gewassen. Voor de oplettende kijker: er staat ook nog een perenboompje in het midden van het bloemenperk, mijn idee is om hier proberen een dakboompje van te maken om wat schaduw voor ons zitplekje te krijgen.

Courgettes en pompoenen gaan als mallen net als vorig jaar. As we speak liggen er 7 courgettes in de koelkast en dan hebben we er al verscheidene weggegeven 8)7

Komkommers dit jaar voor het eerst geprobeerd. Al een aantal afgehaald, maar 1 van de twee lijkt het niet meer heel erg naar zijn zin te hebben. Iemand enig idee? Droogte? Tekorten?

Ooh en iemand enig idee waarom er van die stekels aanzitten? Is dat gewoon de soort? Heb ze er elk geval niet bewust op uitgekozen :9

Hier alweer de tweede lichting stamboontjes met wat jonge snijbiet (lekker in sla of om te roerbakken). En op de achtergrond een "prachtige" slatoren. Hiervan wil ik proberen zaad te oogsten.

De herfstframbozen beginnen nu ook te produceren en hangen bomvol sappige vruchten in spé.
De oogst van gisteren +- 350g aan (gele) frambozen en bramen. De bramen beginnen nu wat af te nemen in productie.

Als afsluiter nog een foto van de eerste bloempjes van blauwe regen die we vorig najaar geplant hebben als 1m hoge plant. Inmiddels is ie zo'n 3/3,5m lang (schat ik).
Toch raar dat je zo enthousiast kan worden van zoiets als een 1e bloemtros :D

P.s. je moet wel even door de mieren/luizen heen kijken. Heb ze er hierna af gespoten maar toen was t te donker voor een foto :+

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-03 11:56
ManzokuSan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:34:
Ooh en iemand enig idee waarom er van die stekels aanzitten? Is dat gewoon de soort? Heb ze er elk geval niet bewust op uitgekozen :9
Ik meen dat komkommers standaard stekels hebben, in de supermarkt zijn de stekels weggeborsteld :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'

• Marzman
  • Niet online

Marzman

P.s. je moet wel even door de mieren/luizen heen kijken. Heb ze er hierna af gespoten maar toen was t te donker voor een foto :+
Mooie tuin (y)

Heb je nog steeds mieren? Hier zijn ze zo goed als verdwenen en ik vroeg me af of het door de warmte/droogte kwam. Maar als het dat niet is zal het komen door de lokdoosjes of de mussen.

Ik had ook twee stekjes voor bramen maar ik ben ze vergeten mee te nemen. Liggen nog bij mijn vader :p Maar nieuwe maken volgende keer, hij heeft een braam klimplant zonder stekels. Volgens hem moet je die helemaal terugsnoeien elk seizoen dus dat zal ook wel snel gaan met stekjes.

[Voor 25% gewijzigd door Marzman op 17-08-2022 08:58]

/▌

• ManzokuSan
ItMeAedri schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:38:
[...]

Ik meen dat komkommers standaard stekels hebben, in de supermarkt zijn de stekels weggeborsteld :+
Ik lees nu online dat dat inderdaad gebeurt bij bepaalde soorten. Maar dat het wel soortafhankelijk is of een komkommer wel of geen stekels heeft.
Marzman schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

Mooie tuin (y)

Heb je nog steeds mieren? Hier zijn ze zo goed als verdwenen en ik vroeg me af of het door de warmte/droogte kwam. Maar als het dat niet is zal het komen door de lokdoosjes of de mussen.

Ik had ook twee stekjes voor bramen maar ik ben ze vergeten mee te nemen. Liggen nog bij mijn vader :p Maar nieuwe maken volgende keer, hij heeft een braam klimplant zonder stekels. Volgens hem moet je die helemaal terugsnoeien elk seizoen dus dat zal ook wel snel gaan met stekjes.
Ik heb ook een doornloze braam. Wel een verraderlijk ding! Er zit 1 tak aan waar echt hele gemene doorns aan zitten. }:|

Mieren heb ik nog wel wat last van, door de droogte wordt het alleen maar erger volgens mij. Dus ik gok dat het je lokdoosjes zijn >:) , want mussen zitten hier ook veel in de tuin.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Komkommers dit jaar voor het eerst geprobeerd. Al een aantal afgehaald, maar 1 van de twee lijkt het niet meer heel erg naar zijn zin te hebben. Iemand enig idee? Droogte? Tekorten?
Alles in de cucurbitaceae familie (komkommers, courgette, pompoenen, e.d.) houdt van veel en regelmatig water, en veel voeding. Als je niet regelmatig bewatert, krijg je inderdaad raar gevormde vruchten.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:11

Courgettes en pompoenen gaan als mallen net als vorig jaar. As we speak liggen er 7 courgettes in de koelkast en dan hebben we er al verscheidene weggegeven 8)7
Courgettes kun je invriezen in stukjes snijden even blancheren en dan de vriezer in. Kun je dan in de winter goed gebruiken voor pasta saus e.d.
Mijn persoonlijke favoriet is inmaken. Smaakt als augurk!

Voor recept:
https://www.mooiemoestuin.../zoetzuur-van-courgettes/
(ik gebruik het onderste (makkelijke) recept en halveer de hoeveelheid suiker en laat de knoflook achterwege)

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
verwijderd69 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:25:
Hier bij thuiskomst na anderhalve week België helaas de pepers gortdroog aangetroffen. Menig cactus zou het niet overleefd hebben. Heb ze meteen maar ff een dikke bats water gegeven.

[Afbeelding]

Sowieso de complete oogst van de Sugar Rush Peach Stripey compleet verpaupert:

[Afbeelding]

De rest is wonder boven wonder nog wel redelijk.

Mijn stiefdochter van 20 zou er voor zorgen maar dat is niet zo goed gelukt. (Ergens had ik dat ook wel verwacht, ze heeft net zoveel groene vingers als een vurenhouten paal.)

Ach ja, kinderen, je krijgt er ook zoveel voor terug.

De kat leeft gelukkig nog wel en tijdens de vakantie ook te horen gekregen dat ze vanaf oktober op zichzelf gaat wonen, dat maakt alles weer goed. Zal een mooie plastic plant voor haar kopen om haar kamer op te sieren.

Morgen alles maar eens fatsoeneren en de schade op maken, nu eerst lekker aan het bier.
Een Roos van ongeveer 1 meter hoog in een pot zetten en die kado.

Bizar hoe hard je een Roos kan mishandelen voor ie de pijp aan Maarten geeft

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Marzman
  • Niet online

Marzman

verwijderd69 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:25:

Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen, ik heb in een plant de pepers een weekje langer laten hangen omdat ik het plantje weg wilde geven maar ze hebben het niet meegenomen. Nu ben ik net een kwartier bezig geweest (mijn koffiepauze) met pepers knippen en het is nog niet klaar. Sommige waren ook al aan het verschrompelen. Als dat niet je hobby is en je moet zo voor iemand anders 10 planten bijhouden ;)

/▌

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ManzokuSan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:21:
[...]
Ik heb ook een doornloze braam. Wel een verraderlijk ding! Er zit 1 tak aan waar echt hele gemene doorns aan zitten. }:|
Wegknippen, dat is een scheut van de wilde onderstam en niet van de geënte cultivar. Als je die tak met doorns niet wegknipt, zal uiteindelijk je hele braam zo worden (geënte cultivar zal afsterven).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• ManzokuSan
Freee!! schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:51:
[...]

Wegknippen, dat is een scheut van de wilde onderstam en niet van de geënte cultivar. Als je die tak met doorns niet wegknipt, zal uiteindelijk je hele braam zo worden (geënte cultivar zal afsterven).
Bedankt! Dat is nog eens een goede tip ;)
Ga ik vanavond gelijk doen!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-03 19:24
met extreem warme dagen hoef je een plant maar heel weinig extra voeding mee te geven, maar is belangrijkste om gewoon vers water aan te bieden. Zodra de warmte weer wat stopt zou ik weer speciale voeding pakken,

• Taro
  • Niet online

Taro

Chimerax schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:56:
[...]

Ben je tevreden van die Blumat? Ik heb momenteel een druppelslang en die blijven onverstoord verder druppelen. Tijdens deze warme periodes is dat prima, maar die Blumat 'sensoren' lijken wel goed in elkaar te zitten.
Ja, erg tevreden over. Heb 3-4 jaar geleden een doos met 50 stuks, wat T-stukken, extra slang, een aantal afsluitkraantjes en andere toebehoren besteld en heb 2x40 liter vaten. Dit jaar maar 1 vat in gebruik genomen met 2 strengen slang, maar dat is te weinig voor 1 week met mooi weer. Was een weekje weggeweest en net op tijd thuis om 1 van de planten te redden. Volgend jaar sluit ik weer beide vaten aan, dan kan je 2-2,5 week op vakantie, zonder op je stiefdochter (@verwijderd69 ;) ) te moeten vertrouwen.

Enige waar ik niet tevreden over ben (maar ivm natuurwetten wel begrijp) is dat als je zo'n vat helemaal vult dat planten door de extra druk net wat eerder water krijgen dan als het vat half of bijna leeg is. Na het vullen schieten sommige Blumats soms wel even door en is de grond doorweekt. En als het vat bijna leeg is stoppen sommige eerder met druppelen dan anderen. Maar als je ze op de eerste dag goed afstelt en de 1-2 dagen daarna wat finetuned, dan gaat dit verder prima.

• verwijderd69
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:54:
[...]

Ja, erg tevreden over. Heb 3-4 jaar geleden een doos met 50 stuks, wat T-stukken, extra slang, een aantal afsluitkraantjes en andere toebehoren besteld en heb 2x40 liter vaten. Dit jaar maar 1 vat in gebruik genomen met 2 strengen slang, maar dat is te weinig voor 1 week met mooi weer. Was een weekje weggeweest en net op tijd thuis om 1 van de planten te redden. Volgend jaar sluit ik weer beide vaten aan, dan kan je 2-2,5 week op vakantie, zonder op je stiefdochter (@verwijderd69 ;) ) te moeten vertrouwen.

Enige waar ik niet tevreden over ben (maar ivm natuurwetten wel begrijp) is dat als je zo'n vat helemaal vult dat planten door de extra druk net wat eerder water krijgen dan als het vat half of bijna leeg is. Na het vullen schieten sommige Blumats soms wel even door en is de grond doorweekt. En als het vat bijna leeg is stoppen sommige eerder met druppelen dan anderen. Maar als je ze op de eerste dag goed afstelt en de 1-2 dagen daarna wat finetuned, dan gaat dit verder prima.
Haha, ik heb hier al 2 jaar een set kegels/slangen liggen maar ben telkens te lui om het aan te sluiten _O-

Volgend jaar toch maar eens doen. (y)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

verwijderd69 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:00:
[...]

Haha, ik heb hier al 2 jaar een set kegels/slangen liggen maar ben telkens te lui om het aan te sluiten _O-

Volgend jaar toch maar eens doen. (y)
Over twee jaar vraag ik of je het gedaan hebt ;)

/▌

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik moet pas om tien uur werken dus nog een rondje pepers (en drie kleine paprikaatjes) en tomaatjes geplukt. Het is wel echt een topjaar :)

/▌

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:47
Kan het zijn dat pompoenen krimpen bij dit aanhoudend warme weer? Ik heb het idee dat ze een stuk kleiner zijn dan vorig jaar, maar: ook kleiner dan vorige week!
Ik mag blij zijn als mijn "normale oranje" de 300 gram halen. En de steel begint al gelig te worden, dus veel sap stroomt er niet meer doorheen.

Hebben jullie ditzelfde probleem?

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Taro
  • Niet online

Taro

@Cis Een klein deel van mijn pepers is ook verschrompeld door de hitte. Kan mij voorstellen dat een pompoen ook vocht verliest.

• verwijderd69
  • Nu online
Marzman schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:45:
Ik moet pas om tien uur werken dus nog een rondje pepers (en drie kleine paprikaatjes) en tomaatjes geplukt. Het is wel echt een topjaar :)

[Afbeelding]
Mooie oogst man _/-\o_

Geniet ervan d:)b

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Cis schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:15:
Kan het zijn dat pompoenen krimpen bij dit aanhoudend warme weer? Ik heb het idee dat ze een stuk kleiner zijn dan vorig jaar, maar: ook kleiner dan vorige week!
Ik mag blij zijn als mijn "normale oranje" de 300 gram halen. En de steel begint al gelig te worden, dus veel sap stroomt er niet meer doorheen.

Hebben jullie ditzelfde probleem?
Nee, helemaal niet, de (fles)pompoenen doen het hier erg goed eigenlijk.
Ik heb er een aantal in de moestuinbakken staan, die krijgen om de paar dagen water. En ik heb er ook een aantal in een pot staan, die krijgen 2 keer per dag 6L water als het zo heet is 8)7 (ze laten hun bladeren snel hangen als ze dorstig zijn). Beide doen het goed, die in de pot zelfs nog iets beter.

Geef je wel genoeg water en voeding?

• Cis
Slonzo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 01:27:
[...]

Nee, helemaal niet, de (fles)pompoenen doen het hier erg goed eigenlijk.
Ik heb er een aantal in de moestuinbakken staan, die krijgen om de paar dagen water. En ik heb er ook een aantal in een pot staan, die krijgen 2 keer per dag 6L water als het zo heet is 8)7 (ze laten hun bladeren snel hangen als ze dorstig zijn). Beide doen het goed, die in de pot zelfs nog iets beter.

Geef je wel genoeg water en voeding?
Water krijgen ze voldoende. Voeding zou best wel een dingetje kunnen zijn! Ik heb aan het begin van het seizoen biologische potgrond gestort, maar ik zie dat die laag zo'n 10 cm is gedaald. Mogelijk hebben de wortels en uien ook wat voeding opgenomen O-)

Aan de andere zijde van mijn tuin heb ik een ingegraven wormenemmer staan, die ik continu aanvul met gft (zo'n BnB emmer met gaten, waar wormen in en uit kunnen). Wellicht heeft dat toch een heel positief effect op de grondkwaliteit :)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ze hebben heel veel voeding nodig. Ik las dat je ze zelfs op een composthoop kunt planten.

/▌

• verwijderd69
  • Nu online
Cis schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Water krijgen ze voldoende. Voeding zou best wel een dingetje kunnen zijn! Ik heb aan het begin van het seizoen biologische potgrond gestort, maar ik zie dat die laag zo'n 10 cm is gedaald. Mogelijk hebben de wortels en uien ook wat voeding opgenomen O-)

Aan de andere zijde van mijn tuin heb ik een ingegraven wormenemmer staan, die ik continu aanvul met gft (zo'n BnB emmer met gaten, waar wormen in en uit kunnen). Wellicht heeft dat toch een heel positief effect op de grondkwaliteit :)
Staan ze in de volle grond? Dan kun je met mestkorrels/compost in het vroege voorjaar je tuin bemesten.

Dat zou voldoende moeten zijn al is dat natuurlijk ook afhankelijk van je grond.

Je kunt altijd nog in de vroege zomer nog wat bemesting/compost strooien.

Staan ze in een pot? Dan is bijbemesting nodig want die grond in de pot trekken ze zomaar arm.

• Cis
verwijderd69 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:01:
[...]

Staan ze in de volle grond? Dan kun je met mestkorrels/compost in het vroege voorjaar je tuin bemesten.

Dat zou voldoende moeten zijn al is dat natuurlijk ook afhankelijk van je grond.

Je kunt altijd nog in de vroege zomer nog wat bemesting/compost strooien.

Staan ze in een pot? Dan is bijbemesting nodig want die grond in de pot trekken ze zomaar arm.
Ze staan in volle grond, maar wel in een tuin die ophoogzand als onderlaag heeft >:) O-)
Ik ga volgend jaar meer compost en wormenmest gebruiken. Het verlaagde grondniveau had ik zelf moeten zien.

• verwijderd69
  • Nu online
Cis schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:05:
[...]

Ze staan in volle grond, maar wel in een tuin die ophoogzand als onderlaag heeft >:) O-)
Ik ga volgend jaar meer compost en wormenmest gebruiken. Het verlaagde grondniveau had ik zelf moeten zien.
Die onderlaag ophoogzand gewoon lekker vermengen met grond in het najaar/voorjaar. En dan de komende jaren de focus op bemesting technieken / mulching, dan wordt het vanzelf een rijke bodem met gezond bodemleven.

Zolang je die onderlaag maar wel wat verdund moet dat goedkomen, anders blijven je wortels iedere keer in die zandlaag terechtkomen waar geen enkele voedingswaarde voor de plant te behalen valt.

Dus gewoon lekker omploegen op het stuk waar je planten wilt hebben staan.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Cis schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:05:
Als ik het goed begrijp staan ze dus gewoon in een laag potgrond op zand? Potgrond klinkt inderdaad dikwijls sterk in, maar is op zich geen probleem. Je moet 't eerder zoeken in een voedingsgebrek denk ik; potgrond is meestal uitgeput na een 2-tal maanden, zand is ook arme grond. En je kan pompoen (en courgette, en komkommer, en alles uit diezelfde familie) eigenlijk bijna niet genoeg water en voeding geven, zijn ze gek op.

Zoals eerder vermeld geef ik regelmatig en veel water, daarnaast krijgen ze 1 a 2 wekelijks ook nog een flinke scheut voeding in de vorm van vloeibare tomatenvoeding + brandnetelgier. Die laatste bevat veel mineralen, maar ook een hoog stikstof-gehalte dus daar ben ik iets zuiniger mee, ik heb liever vruchten dan scheuten/bladgroei :+

Dit is een post van mij begin juli:
Dit is dezelfde pot nu: (hij groeit achterlangs ook nog door)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-03 22:05
Ik had dit jaar een peper die niks leek te doen, tot het warme weer van de afgelopen weken. Ineens begon ie te groeien als een malloot en nu zit ie vol met bloemen, ik hoop dat ik er nog wat van kan oogsten dit jaar. Het is een Habanero Yellow Super F1 uit zaad opgekweekt.

Als je denkt "wat heb jij voor rare pot" dat is de originele Air Pot :Y) check dit filmpje, is niet zomaar een pot, deze stimuleert de wortels van de plant. De plant is gevoed met organo-humatische voeding om een goed bodemleven te creeren.

[Voor 8% gewijzigd door Widow op 26-08-2022 11:20]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wanneer ben je begonnen met die Habanero @Widow ? Ik heb er een met supermarktzaad en daar heb ik al wel wat afgehaald. Wel minder als van de andere pepers, maar er hangt nog wel het een en het ander aan. Tot welke nachttemperaturen kan de plant buiten blijven staan eigenlijk? Op internet staat 16 graden, maar dat kan vast wel lager (het is nu immers al 10 graden :p ). Ik wil proberen de plant over te houden voor volgend jaar, maar ook dit peperseizoen rekken door hem achter glas te zetten als het nodig is.

/▌

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-03 22:05
Marzman schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:25:
Wanneer ben je begonnen met die Habanero @Widow ? Ik heb er een met supermarktzaad en daar heb ik al wel wat afgehaald. Wel minder als van de andere pepers, maar er hangt nog wel het een en het ander aan. Tot welke nachttemperaturen kan de plant buiten blijven staan eigenlijk? Op internet staat 16 graden, maar dat kan vast wel lager (het is nu immers al 10 graden :p ). Ik wil proberen de plant over te houden voor volgend jaar, maar ook dit peperseizoen rekken door hem achter glas te zetten als het nodig is.
Ergens in februari of maart dacht ik, het kiemen ging opzich prima, maar daarna bleven veel plantjes stil staan, en stierven er een hoop af. Ik denk dat ze te droog hebben gestaan. Deze heeft het wel overleeft maar stond een hele tijd stil, en begint nu alsnog wat te doen. Dus ik ga eens kijken hoe ver ik kan komen :+

Qua nachttemperaturen probeer ik de planten zo min mogelijk te verplaatsen, want dat geeft stress aan planten. In de natuur gebeurt verplaatsen (bijna) nooit :+ de nachtelijke temperaturen zijn hier in de omgeving rond de 16 graden nu, maar ik haal de planten nog niet naar binnen. Ik heb ook mn kamerplanten allemaal naar buiten gemikt dat ze lekker kunnen groeien.

[Voor 15% gewijzigd door Widow op 26-08-2022 11:31]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bij mij bleef een Jalapeno heel lang stil staan,,die heeft nog in een potje van een paar cm gaan staan maar toen het warmer werd is die toch gaan groeien en heb ik hem in een grotere pot gezet. Het is niet de beste plant, maar toch leuk dat er nog een paar pepers in komen :p

Mei (kleine potje links)

Nu

/▌

• Cis
verwijderd69 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:18:
[...]

Die onderlaag ophoogzand gewoon lekker vermengen met grond in het najaar/voorjaar. En dan de komende jaren de focus op bemesting technieken / mulching, dan wordt het vanzelf een rijke bodem met gezond bodemleven.

Zolang je die onderlaag maar wel wat verdund moet dat goedkomen, anders blijven je wortels iedere keer in die zandlaag terechtkomen waar geen enkele voedingswaarde voor de plant te behalen valt.

Dus gewoon lekker omploegen op het stuk waar je planten wilt hebben staan.
Ik was vanmorgen op mijn moestuin, en daar zijn de pompoenen wél groot. Zo enorm groot zelfs dat mijn buurvrouw jaloers werd O-)
Kortom: zal inderdaad met voeding van de bodem te maken hebben, want mijn moestuin bewater ik niet zo vaak, maar mulch ik.

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:25
Sinds dit jaar ben ik ook begonnen met een mini-moestuin, samen met mijn zoontje. We hebben er samen veel schik in. Ik heb er weinig verstand van, maar al doende en lezende (o.a. via dit topic) leert men. We hebben momenteel 3 peperplanten, 1 paprikaplant, wat cherrytomaten planten, munt en kruiden.

Ik heb een vraag, hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen. De tomaatjes, paprika's en pepers groeien goed, maar ze worden niet rood. Nu heb ik op internet gelezen dat je ze (als ze groot genoeg zijn) in principe wel kunt plukken, en dan bij een rijpe banaan in een bak leggen. Ik twijfel om dit te gaan doen. Wat zouden jullie doen? Nog even laten hangen, of inderdaad er vanaf halen?

• verwijderd69
  • Nu online
Tompouce schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:19:
Sinds dit jaar ben ik ook begonnen met een mini-moestuin, samen met mijn zoontje. We hebben er samen veel schik in. Ik heb er weinig verstand van, maar al doende en lezende (o.a. via dit topic) leert men. We hebben momenteel 3 peperplanten, 1 paprikaplant, wat cherrytomaten planten, munt en kruiden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb een vraag, hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen. De tomaatjes, paprika's en pepers groeien goed, maar ze worden niet rood. Nu heb ik op internet gelezen dat je ze (als ze groot genoeg zijn) in principe wel kunt plukken, en dan bij een rijpe banaan in een bak leggen. Ik twijfel om dit te gaan doen. Wat zouden jullie doen? Nog even laten hangen, of inderdaad er vanaf halen?
Ik zou ze nog lekker laten hangen. September is vaak qua temperaturen nog prima te doen voor volwassen planten uit de nachtschade familie.

Pas na halverwege oktober wordt het echt structureel kouder en rijpt er weinig meer af.

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:01
goedendag allen! Kort vraagje, ik probeer meer te weten te komen over hydroponics, ik heb al veel gevonden op youtube over kratky, ph waardes, ec en zo meer, maar ik kan maar verdomd weinig vinden bij Nederlandse bedrijven... mensen in tuincentra staan je glazig aan te kijken als je er naar vraagt (ook de mensen die werken in de tuincentra!) en de site:.nl toevoeging op duckduckgo brengt niet heel veel, behalve wat sites die voor bedrijven zijn.

Waar kan ik onderdelen vinden om zelf een systeem te bouwen (behalve in de bouwmarkt, maar zelfs daar is XPS polystyreen bv alleen in grootverpakkingen te krijgen), waar kan de spullen vinden om de juiste meststoffen te mengen voor de verschillende planten die ik van plan ben? Een ph en ec meter is bij amazon e.d. te krijgen, maar verder is alles nogal duur of import uit china, amerika of nog verder.

Zijn er hier mensen die aan hydroponics doen? Ik zag een paar meldingen langskomen in deze thread, maar niets uitgebreids en verder op het forum zag ik niet veel.

• verwijderd69
  • Nu online
mediumdry schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:17:
goedendag allen! Kort vraagje, ik probeer meer te weten te komen over hydroponics, ik heb al veel gevonden op youtube over kratky, ph waardes, ec en zo meer, maar ik kan maar verdomd weinig vinden bij Nederlandse bedrijven... mensen in tuincentra staan je glazig aan te kijken als je er naar vraagt (ook de mensen die werken in de tuincentra!) en de site:.nl toevoeging op duckduckgo brengt niet heel veel, behalve wat sites die voor bedrijven zijn.

Waar kan ik onderdelen vinden om zelf een systeem te bouwen (behalve in de bouwmarkt, maar zelfs daar is XPS polystyreen bv alleen in grootverpakkingen te krijgen), waar kan de spullen vinden om de juiste meststoffen te mengen voor de verschillende planten die ik van plan ben? Een ph en ec meter is bij amazon e.d. te krijgen, maar verder is alles nogal duur of import uit china, amerika of nog verder.

Zijn er hier mensen die aan hydroponics doen? Ik zag een paar meldingen langskomen in deze thread, maar niets uitgebreids en verder op het forum zag ik niet veel.
Heb een pepertje op kratky method staan, gewoon voor de lol:

Wordt niets gemeten qua EC of pH of wat dan ook.

Af en toe wat nieuwe voeding en thats it.

De pot is van een lege pot garagezeep van op het werk, netcup komt van Ali, steenwol als medium (cultilene slab) en als voeding gebruik ik terra aquatica tripart (voorheen GHE)

Hydro kun je zoals je ziet low budget voor de fun doen, maar je kunt ook een dikke installatie (eb-vloed systeem of recirculatie met moedervat) neerzetten.

Er zijn ook bakken met lamp te krijgen om bijv. kruiden of sla in te kweken.

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:01
ik heb een bak, netcups en ben aan het kijken naar xps platen (de deksel van de bak is te hoog om het water te raken voor de netcups, ivm een gat in de bak, dus een simpele plaat om gaten in te maken is nodig) en op marktplaats wat rockwool die mensen over hebben om in blokjes te snijden. Heb wel al wat voeding (met trace elementen) en zaadjes voor verschillende soorten sla en heb wat basilicum gestekt. Heb zelfs al een simpel growlight met 8 ledstrips om te kijken of dat wat is.

Ik heb nog plannen voor misschien een tent voor de winter om licht te kunnen gebruiken zonder er last van te hebben (god wat is dat licht fel!), maar stap voor stap om te kijken hoe het gaat. Systemen met pomp e.d. is voorlopig nog even een stap te ver. Eerst kratky en misschien later een luchtsysteem. ph en ec meter zijn gelukkig goedkoop, dus ik ben geek genoeg om die te willen hebben. Ik zie mensen bezig met home assistant om zaken te automatiseren, dat lijkt me een leuk hobbyprojectje als het me inderdaad een beetje ligt. Als ik ga verhuizen (er zijn plannen) dan hoop ik een beetje tuin te hebben, dan kan daar een growwall oid komen, al dan niet met kas.

Kortom, de komende jaren nog genoeg plannen :) (eerst maar eb/vloed leren, is dat "dutch bucket"? ik ken alleen de recirculatiesystemen)

Waar koop je de terra aquatica? Meng je de drie soorten zelf?

Bedankt voor de reactie!

[Voor 5% gewijzigd door mediumdry op 29-08-2022 21:14]

• verwijderd69
  • Nu online
mediumdry schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:10:
ik heb een bak, netcups en ben aan het kijken naar xps platen (de deksel van de bak is te hoog om het water te raken voor de netcups, ivm een gat in de bak, dus een simpele plaat om gaten in te maken is nodig) en op marktplaats wat rockwool die mensen over hebben om in blokjes te snijden. Heb wel al wat voeding (met trace elementen) en zaadjes voor verschillende soorten sla en heb wat basilicum gestekt. Heb zelfs al een simpel growlight met 8 ledstrips om te kijken of dat wat is.

Ik heb nog plannen voor misschien een tent voor de winter om licht te kunnen gebruiken zonder er last van te hebben (god wat is dat licht fel!), maar stap voor stap om te kijken hoe het gaat. Systemen met pomp e.d. is voorlopig nog even een stap te ver. Eerst kratky en misschien later een luchtsysteem. ph en ec meter zijn gelukkig goedkoop, dus ik ben geek genoeg om die te willen hebben. Ik zie mensen bezig met home assistant om zaken te automatiseren, dat lijkt me een leuk hobbyprojectje als het me inderdaad een beetje ligt. Als ik ga verhuizen (er zijn plannen) dan hoop ik een beetje tuin te hebben, dan kan daar een growwall oid komen, al dan niet met kas.

Kortom, de komende jaren nog genoeg plannen :) (eerst maar eb/vloed leren, is dat "dutch bucket"? ik ken alleen de recirculatiesystemen)

Bedankt voor de reactie!
Leuk hoor! Gewoon ergens beginnen is inderdaad het leukste, naast alles bij elkaar zoeken en maken :P

De terra aquatica kun je bij diverse online shops bestellen. Je hebt 3 flessen met elk een andere voedingwaarde samenstelling. Deze kun je in het water mengen en zo kun je de planten gericht voeden. Bijvoorbeeld bladgroente zoals sla of basilicum meer stikstof, en vruchtdragende planten zoals pepers of tomaten meer kalium en fosfor.

Een eb vloedsysteem is eigenlijk ook circulatie, maar dan niet continu. Je laat dan meerdere malen per dag een bak vollopen en weer leeg. Je hebt ook nog een bubblebucket, kratky met een luchtsteentje. Dan krijgen de wortels meer zuurstof dan met kratky. Allemaal interessante materie.

Ik heb voorheen ook wel grotere emmers gehad en meette toen ook de EC en pH, maar nu gewoon meer voor de lol een plantje om te kijken of het wat zou worden. Kratky ging binnen perfect onder de lampen, eenmaal buiten ging het niet goed. Had 3 pepers op kratky maar die kregen vroeg of laat allemaal wortelrot. Binnen achter glas gaat het tot nu toe weer prima.

Ik ben zeker geen expert ofzo hoor qua hydro, eerder compleet amateur _O- Er is op moestuin forums (ook cannabis forums trouwens) wel veel over te vinden. Sommige mensen hebben echt prachtige setups in hun tuin.

Maar gewoon ergens beginnen en praktijk zelf ondervinden blijft het leukste :)

Sowieso veel kweekplezier gewenst d:)b

• Taro
  • Niet online

Taro

mediumdry schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:17:
Ik heb ooit 2 peperplanten laten groeien op een aquarium (Hydroponics/aquaponics), maar beperk het tegenwoordig tot de Kratky methode.

Nu deze 2 pepers op water + TA/GHE voeding staan, Kratky dus:

Ik gebruik de Grodan rockwool, deze: https://onlinetopgarden.c...ten/grodan-slab-100x15-cm.
mediumdry schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:10:
Zie ook de webshop hierboven. Bij de bestelling zit een flyer met uitleg over de verhouding tussen de 3 soorten afhankelijk van het type medium (soil, hydro, cocos, etc.) icm de fase waarin de plant zich bevindt.

TDS/EC & pH meter kan je idd prima op Amazon bestellen. Voor Kratky niet nodig, als de voeding op is vul ik gewoon de emmer tot 50% bij. Niet meer, want dan verstik je de luchtwortels.

[Voor 19% gewijzigd door Taro op 29-08-2022 22:11]

• Taro
  • Niet online

Taro

@mediumdry Heb je overigens al eens naar het hydroponics systeem van TA zelf gekeken? Is wel interessant: https://www.terraaquatica...s-system/growstream-html/.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik bekroon deze alvast tot de winnaar van dit jaar (voor mijn tuin)...
618 gram, geen scheuren, geen neusrot, goede vorm :9

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-03 14:37
Hier gaat het ook wel lekker, hopelijk worden er nog een hoop rijp in de aankomende tijd!
Op volgorde:
Rawit,
Red Cap Mushroom,
Gele Habanero,
Trinidad Moruga Scorpion (overwinterde plant van vorig jaar)
Pockma Orange.. die is nog erg zwart, kan niet wachten op de keur :)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik ben al aan het verplaatsen geweest (alles tegen de veranda, die ligt op het noorden dus daar schijnt de zon (uit het zuiden) het langst op :p De habanero staat al binnen in de veranda en een siermandarijn. Ik ben wel blij dat niet alles in hele grote potten zit nu dan kan ik er nog twee binnen zetten om het seizoen te rekken tot en met oktober :p (die habanero neemt namelijk wel erg veel plaats in, als de pepers klaar zijn ga ik die misschien wat snoeien want ik wil hem proberen te laten overwinteren).

Ik hoop dat dit nog wat wordt, volgend jaar eerder beginnen (we hebben hem gehad als klein plantje, ik denk dat hij de winter in de veranda niet overleeft)

[Voor 47% gewijzigd door Marzman op 31-08-2022 11:43]

/▌

• Taro
  • Niet online

Taro

Zojuist weer een mooie wekelijkse oogst binnengehaald om vandaag te gaan verwerken. Er hangen nog mega veel pepers aan de planten, het hoogtepunt zal denk ik eind september worden. Dit seizoen had een trage start omdat ik bewust nog enige tijd bloemen heb verwijderd, maar nu neemt de oogst exponentieel toe :)

Helaas hier en daar nog wel wat uitgedroogde pepers en er zijn toch nog een paar slakken actief, dus een deel weg moeten gooien.

De planten:

En de Kratky/hydro Carolina Reaper begint ook te kleuren. Mocht ik dus op korte termijn ineens spoorloos verdwijnen dan is dit de reden ;)

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:34

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Hier al wel een beetje kunnen oogsten, maar het grote werk moet nog beginnen. De Daltons gaan tenminste prima en hangen helemaal vol, het moet alleen nog even rijpen...

En als een "sting" inderdaad een indicatie is van "pas op, ik ben zeer pittig" weet ik niet of ik deze straks wel durf te proeven.... ;)

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• verwijderd69
  • Nu online
bvk schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:49:
Hier al wel een beetje kunnen oogsten, maar het grote werk moet nog beginnen. De Daltons gaan tenminste prima en hangen helemaal vol, het moet alleen nog even rijpen...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En als een "sting" inderdaad een indicatie is van "pas op, ik ben zeer pittig" weet ik niet of ik deze straks wel durf te proeven.... ;)

[Afbeelding]
Zijn mooie planten geworden zeg! d:)b

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
@Marzman Indien dat laatste plaatje een komkommer is, heb ik slecht nieuws voor je:
Komkommers zijn slechts jaarplanten -- volgende maand is het over

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Marzman
  • Niet online

Marzman

D_Jeff schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:42:
@Marzman Indien dat laatste plaatje een komkommer is, heb ik slecht nieuws voor je:
Komkommers zijn slechts jaarplanten -- volgende maand is het over
Het is een bittermeloen. Het is een meerjarige plant (in de tropen).

/▌

• Cis
Eind juli heb ik een 20L emmer gevuld met potgrond, en halverwege 3 biologische aardappels gelegd met 2 uitlopers naar boven gericht. B)
Ik ben rijkelijk laat voor aardappels, maar het is dan ook bedoeld als experiment. Als het werkt, ben ik trots, en ga ik het volgend seizoen grootser aanpakken :9

Nu is dit de huidige status na 1,5 maand. Ik heb sterk mijn twijfels of dit nou echt al de aardappels zijn, of dat ik gewoon een naar onkruid aan het kweken ben 8)7

Kan iemand uitsluitsel geven of ik deze eruit moet trekken, of dat de kleine bloemetjes nog zullen groeien tot echte aardappelbloemen? Dank :>

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk dat het onkruid is. Google lens geeft dat ook aan. Je kan de aardappel misschien voorzichtig opgraven om te kijken of hij wortels schiet?

/▌

• Cis
Marzman schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:35:
Ik denk dat het onkruid is. Google lens geeft dat ook aan. Je kan de aardappel misschien voorzichtig opgraven om te kijken of hij wortels schiet?
Thnx!

Onkruid(!!) eruit getrokken. Voorzichtig aardappels opgegraven. Resultaat: 1 lege schil. Verder niks. Ik vrees dat ze allemaal zijn weggerot. |:(

De aarde voelde erg warm, dus mogelijk dat augustus te heet en te droog was om nog aardappels te poten. :/

Al doende leert men 8)

• verwijderd69
  • Nu online
Cis schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:58:
[...]

Thnx!

Onkruid(!!) eruit getrokken. Voorzichtig aardappels opgegraven. Resultaat: 1 lege schil. Verder niks. Ik vrees dat ze allemaal zijn weggerot. |:(

De aarde voelde erg warm, dus mogelijk dat augustus te heet en te droog was om nog aardappels te poten. :/

Al doende leert men 8)
Het onkruid was wel een prachtige diepgroene plant in uitmuntende conditie.

Er gaan dus ook dingen goed 8)

• Cis
verwijderd69 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:04:
[...]

Het onkruid was wel een prachtige diepgroene plant in uitmuntende conditie.

Er gaan dus ook dingen goed 8)
Het was ook premium compost, gemengd met eigen wormenmest. B)

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:38
Dit zou een One Ball F1 (bij vreekens) moeten zijn maar dat is het niet.

Het word op het internet zowel een pompoen als een courgette genoemd.
Wat is het nou?

https://www.google.com/search?q=Yellow+Scallop
Dit oude zaadvaste patissonras wordt net als de andere patissons en de courgettes gerekend tot de soort Cucurbita pepo.

[Voor 4% gewijzigd door Bad Brains op 11-09-2022 17:43]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:34

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Bad Brains schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:42:

Wat is het nou?
Een Pomcette? :+

De boel begint hier eindelijk een beetje te rijpen, laten we hopen op nog een paar mooie weken lekker weer:

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-03 09:23

Piper

No guts, no glory

Bad Brains schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:42:
Dit zou een One Ball F1 (bij vreekens) moeten zijn maar dat is het niet.

Wat is het nou?

https://www.google.com/search?q=Yellow+Scallop

[...]

[Afbeelding]
Als ik ze weggeef zeg ik altijd ‘het is een pattison, het zit een beetje tussen een courgette en een pompoen in en je kan er lekkere soep van maken’.

Als je ze in stukken grilt in de oven trek je de schil er makkelijk van af en kan je er daarna soep van maken, met schil kan ook maar die blijf je tegenkomen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvk schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:22:
[...]

Een Pomcette? :+

De boel begint hier eindelijk een beetje te rijpen, laten we hopen op nog een paar mooie weken lekker weer:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie pepers,ze zien er groot uit, mijn habanero's zijn nu ook 4 keer zo groot als in het begin en die zijn ook wat laat (ik heb er pas een paar kunnen oogsten). En een van de rawit planten dacht dat het herfst was (is het ook natuurlijk) dus ik heb nu zo veel mogelijk achter glas staan. Gaat het rijpen ook sneller denk ik.

/▌

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het seizoen komt ten einde. Ondanks het koude droge voorjaar toch een redelijke oogst, mede dankzij de aankoop van een pomp om de moestuin toch te kunne bewateren.

Aardappelen: de vroege aardappelen (Frieslander) deden het door de kou slecht. De midvroege (Texla) viel de oogst wat tegen, mogelijk ook nog door de kou. De late (Melody) hadden een oogst van meer dan 5 kg per m2.

Veel bietjes, wortels en (teveel) selderij. Ook veel sla, omdat de slakken door de droogte wegbleven. De pastinaak en raap wacht nog tot de eerste vorst. Ook de spruiten groeien nog.

Courgettes komt inmiddels de neus uit, met twee stuks per dag. Het duurde even voordat de squash groeide, maar uiteindelijk een redelijke oogst, de (fles)pompoen liet het helaas afweten.

Daarnaast veel kruiden, koriander, bieslook, dille, salie, peterselie. Een deel moet nog gevriesdroogd worden.

Ook de mais deed het aardig met een aantal zeer goede kolven. Helaas ook kolven die maar voor 20% mais hadden.

Het was een slecht jaar voor bonen. Het wilde maar niet lukken met de tuinbonen. De erwten en sugar snaps deden het redelijk, maar vielen prooi aan vogels. De sperziebonen die de ontkiemfasen overleefden deden het goed, helaas een klein aantal plantjes die deze fase is doorgekomen.

Witte en rode ui lijkt zich moeilijk te bewaren. Veel oogst verloren gegaan. Sjalots en bruine ui zijn inmiddels bijna op. Ook veel knoflook.

De prei had last van roest en moest er vroegtijdig uit.

De kas had wisselend succes. De komkommer en augurk deden het fantastisch, de tomaten en paprika's vielen wat tegen. Veel basilicum (voor eigengemaakte pesto) en de aubergine en watermeloen kwam niet verder dan een bloemetje.

Nu prepareren voor het najaar/winter. De koude groenten gaan er in: paksoi, spinazie en mizuna. Een deel buiten, een deel in de kas. En de uien en knoflook moeten er weer in. De bedden die leeg blijven worden voorzien van gele mosterd voor groenbemesting. De beplante bedden krijgen een laag zelfgemaakte compost.

• Skyaero
  • Niet online
En nog een vraag. Heeft iemand een goed advies voor tuinhandschoenen? Ik koop ze nu bij het tuincentrum, maar die zijn na 2 maanden helemaal kapot.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Skyaero schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:16:
En nog een vraag. Heeft iemand een goed advies voor tuinhandschoenen? Ik koop ze nu bij het tuincentrum, maar die zijn na 2 maanden helemaal kapot.
Wat wil je er mee gaan doen?
Van een beetje licht tuinwerk gaat dat niet zo snel kapot, dus klinkt meer als heavy duty?

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:37
@Skyaero mooie oogst! Mag ik vragen wat de breedte van je kas is? Aangeslingerd enthousiasme door o.a. dit topic heeft er voor gezorgd dat ik komende maand een ACD-kas van 2x3 meter hier in de achtertuin neerzet. Zit nog over de indeling te dubben en dacht dat een enkel paadje naar achteren het meest efficient zou zijn, maar ik vind jouw indeling ook wel aardig. Ondanks dat je nu een dubbel pad hebt, heb je wel mooi ruimte voor wat kruiden in het middenste stuk.
Skyaero schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:16:
Zo nu en dan komt dat bij de Aldi of Lidl samen met best goeie snoeischaren in de bakken te liggen. Ook al gebruik ik het zelf weinig, ik koop dat spul dan in bulk in. De handschoenen slijten misschien wat sneller dan de dure tuincentrum-versie, maar als je er toch een stapel van hebt liggen... De scharen slijp ik zelf en ben sindsdien nog zoekende naar de meerwaarde van zo'n dure Gardena.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ray_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:54:
De scharen slijp ik zelf en ben sindsdien nog zoekende naar de meerwaarde van zo'n dure Gardena.
Gardena is gewoon duur spul met weinig meerwaarde.
Fiskars daarintegen heeft superfijne snoeischaren die hun geld dubbel en dik waard zijn :9

• Skyaero
  • Niet online
Ray_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:54:
@Skyaero mooie oogst! Mag ik vragen wat de breedte van je kas is? Aangeslingerd enthousiasme door o.a. dit topic heeft er voor gezorgd dat ik komende maand een ACD-kas van 2x3 meter hier in de achtertuin neerzet. Zit nog over de indeling te dubben en dacht dat een enkel paadje naar achteren het meest efficient zou zijn, maar ik vind jouw indeling ook wel aardig. Ondanks dat je nu een dubbel pad hebt, heb je wel mooi ruimte voor wat kruiden in het middenste stuk.
Uit mijn hoofd: 3 x 4.5 meter. We hebben een enkel pad overwogen, maar dan werden de bedden in de kas te breed, waardoor we er niet goed bij konden.
Pagina: 1 ... 46 ... 50 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee