Toon posts:

Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 50 Laatste
Acties:

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ray_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:54:

Zo nu en dan komt dat bij de Aldi of Lidl samen met best goeie snoeischaren in de bakken te liggen. Ook al gebruik ik het zelf weinig, ik koop dat spul dan in bulk in. De handschoenen slijten misschien wat sneller dan de dure tuincentrum-versie, maar als je er toch een stapel van hebt liggen... De scharen slijp ik zelf en ben sindsdien nog zoekende naar de meerwaarde van zo'n dure Gardena.
Nu :)
https://www.lidl.be/p/nl-...inhandschoenen/p100345146
https://www.lidl.be/p/nl-...choenen-2-paar/p100346849
https://www.lidl.be/p/nl-...choenen-2-paar/p100341520

Ik koop dat ook meestal daar, mijn vrouw zegt dan 'niet nodig'. Maar als ik het wel nodig heb dan hebben ze het nooit :p Dat is wel een slimme verkoopstrategie trouwens.

Mijn veranda staat wel behoorlijk vol al met planten. En dan moet er nog de plant met de roze bloemen (die je aan de andere kant van het raam ziet) bij en de twee olijfboompjes. Mijn vrouw is een weekje met vakantie, maar met haar bespreken wat we doen als ze terug is.

[Voor 36% gewijzigd door Marzman op 13-09-2022 08:17]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik vermoed dat er wel weer een mooie oogst aan de peperplanten hangt, maar ik ben vast niet de enige die de afgelopen dagen door het slechte weer niet heeft gekeken :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:52

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Taro schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:46:
Ik vermoed dat er wel weer een mooie oogst aan de peperplanten hangt, maar ik ben vast niet de enige die de afgelopen dagen door het slechte weer niet heeft gekeken :)
Ik kijk toch elke dag wel hoor, ik hoef immers alleen de balkondeur maar even open te doen zonder zelf nat te worden... ;)

Ondanks het matige weer gaat het toch aardig met het rijpen:

En dan beetje bij beetje wat oogsten:

Ja, er zitten wat onrijpe Jeanettes tussen omdat ik per ongeluk een hele tak af knipte.... :D

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb een deel binnen staan. De habaneros zijn nu veel groter dan in het begin.

Buiten heb ik deze week ook maar gelaten voor wat het is. De tomaten zijn allemaal gebarsten, te veel water.

/▌

• Taro
  • Niet online

Taro

Zij die gaan sterven groeten u :/

Ergens de komende dagen de Carolina Reaper plukken en dan bepalen wat ik ermee ga doen. Ik moet natuurlijk wel even proberen, maar iets in mij zegt dat ik hem beter kan weggooien :') 1.6 Miljoen Scoville units staat gelijk aan +-266x de gemiddelde Jalapeno.

Met dank aan @verwijderd69, de zaadjes van hem ontvangen d:)b

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• bvk

bvk

Topicstarter
Watje :P

Maar vries het ding dan in of gewoon drogen i.p.v. weggooien zodat je nog wat moed kunt verzamelen voordat je het gaat proberen? Vraag is natuurlijk ook of de peper zonder de invloed van zonlicht ook echt zo heet geworden is.

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De voorgeschiedenis: Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2

In de afgelopen weken met grote regelmaat tomaten kunnen plukken, van alle soorten (Moneymakers, Marmande, Tumbling Tom Red en Supersweet 100)

Gisteren zag ik de bui hangen (letterlijk en figuurlijk) en heb ik alle resterende rijpe tomaten geplukt; zo'n 4 kilo aan Moneymakers en Marmande.
Deel dit weekend direct in eten gebruikt, grootste deel in stukken in bakjes in de diepvries.

De kleine Tumbling Tom Red en Supersweet 100 hebben ook nog wel aardig wat hangen, maar die worden meer zo opgegeten of door de nichtjes/neefje geplukt.

Ik gok dat er nog wel zo'n 4 kilo aan Moneymakers en Marmande tomaten aan de planten hangen, maar die zijn nagenoeg allemaal nog helemaal groen. Een enkele wordt toch vrij snel rijp, maar ik ben bang dat grootste deel niet meer rijp gaat worden. Toch jammer.

Lang niet zo'n grote oogst(/plant ratio) als sommigen hier, maar voor hier hebben we niet vaker zulke goede tomatenoogst gehad. Droge weer heeft ongetwijfeld geholpen.

Wat betreft kruiden; bieslook is niet dood te krijgen, basilicum en tijm deden/doen het ook prima, rozemarijn wordt niet meer dan een spriet.
Nu bedenken wat ik nu met die kruiden (die buiten staan) ga doen nu het herfst/winter wordt...

• bvk

bvk

Topicstarter
Piet91 schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:52:

Lang niet zo'n grote oogst(/plant ratio) als sommigen hier, maar voor hier hebben we niet vaker zulke goede tomatenoogst gehad. Droge weer heeft ongetwijfeld geholpen.
Dat klinkt toch als een prima oogst? Ik zou tekenen voor meerdere kilo's aan tomaten hoor!

Wat betreft kruiden; bieslook is niet dood te krijgen, basilicum en tijm deden/doen het ook prima, rozemarijn wordt niet meer dan een spriet.
Nu bedenken wat ik nu met die kruiden (die buiten staan) ga doen nu het herfst/winter wordt...
Rozemarijn, tijm en bieslook zijn meerjarig en vaak winterhard. Die kun je mits enigszins beschut gewoon buiten laten staan. De basilicum ga ik zelf een dezer dagen oogsten en er wat lekkers mee maken want die zal het niet lang meer uithouden met deze temperaturen.

• Taro
  • Niet online

Taro

bvk schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:51:
Watje :P

Maar vries het ding dan in of gewoon drogen i.p.v. weggooien zodat je nog wat moed kunt verzamelen voordat je het gaat proberen? Vraag is natuurlijk ook of de peper zonder de invloed van zonlicht ook echt zo heet geworden is.
Wanneer schikt het om hem samen op te eten? :)

Nah, ik ga het sowieso proberen. Een vriend en collega van mij wilden het ook proberen, dus we maken er een mooi event van met een pak melk erbij om de hitte te bedwingen.

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik lees de resultaten en ervaringen hier wel denk ik ;)

Ik hou het wel even bij het proeven van mijn eigen pepers, de eerste kleintjes die ik geproefd heb waren al veelbelovend dus ik ben benieuwd wat een volgroeid en echt rijp exemplaar gaat doen..

Met een pot pindakaas ernaast, dat werkt ook prima om het brandje te blussen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier is de pompoen niks geworden. Paar kleine pompoenen, maar net als de bloem open gaat zijn de mannelijke bloemen inmiddels verrot, dus geen bevruchting en paar dagen later sterft het af. Plant groeit door de regenval nu als een dolle en maakt allemaal vruchtjes aan, maar het wordt niks meer.

Komkommer is dood, die plant doet niks meer. Heb er misschien 10 stuks van kunnen oogsten, waarvan 1 joekel komkommer die tijdens onze vakantie was blijven hangen (we hadden alleen gevraagd water te geven, niet om komkommers te oogsten). Smaakte overigens erg goed ondanks de omvang en was ook niet per ongeluk bevrucht.

Paprika doet het ook goed, veel vruchten en ook goed rood geworden, zijn helaas snack paprika's dus je bent een halfuur aan het prutsen met zaadlijsten en zaadjes voor je voldoende hebt voor een pan pasta. Smaken ook beter dan die waterige dingen uit de supermarkt.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Als ik mijn pepers en paprika's nu uitgraaf en in potten doe om binnen door te gaan, moet ik iets speciaals doen?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Taro schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:28:
[...]

Wanneer schikt het om hem samen op te eten? :)

Nah, ik ga het sowieso proberen. Een vriend en collega van mij wilden het ook proberen, dus we maken er een mooi event van met een pak melk erbij om de hitte te bedwingen.
Jammer dat je er maar eentje hebt, of heb je dat zelf zo beinvloed bij de plant?
Bad Brains schreef op maandag 19 september 2022 @ 00:36:
Als ik mijn pepers en paprika's nu uitgraaf en in potten doe om binnen door te gaan, moet ik iets speciaals doen?
Je kan ze afspuiten (bladeren en wortels) dat je geen ongedierte mee naar binnen neemt. Maar ik had ze al in potten en heb die gewoon in de veranda gezet zonder er iets mee te doen. Is een soort half binnen. De kans op luizen enzo wordt toch wel vrij groot binnen (ook als je ze schoon spoelt, want luizen waaien gewoon mee binnen als je een deur of raam opent).

[Voor 42% gewijzigd door Marzman op 19-09-2022 09:23]

/▌

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Taro schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:46:
Ik was afgelopen weekend gewoon in de moestuin te vinden. Laarzen, regenjas en gaan met die eh paprika

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Bad Brains schreef op maandag 19 september 2022 @ 00:36:
Ik zou wachten tot de eerste kans op vorst, maar als je ze uitgraaft/verpot: hard terugsnoeien.

En niet vergeten om ze af en toe een beetje water te geven, in de winter zit dat wat meer in het achterhoofd :P (ik spreek uit ervaring)

[Voor 17% gewijzigd door Slonzo op 19-09-2022 09:41]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Slonzo schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:41:
[...]

Ik zou wachten tot de eerste kans op vorst, maar als je ze uitgraaft/verpot: hard terugsnoeien.

En niet vergeten om ze af en toe een beetje water te geven, in de winter zit dat wat meer in het achterhoofd :P (ik spreek uit ervaring)
Mijn planten vorig jaar hebben het net niet gered :) Ze hadden tot en met februari blaadjes en daarna niet meer en toen het weer wat warmer werd gebeurde er niks met de plant dus heb ik ze maar weggegooid. Mijn planten van dit jaar zjin wel sterker denk ik.

Maar hij wil volgens mij het seizoen rekken en niet per se de planten laten overwinteren.

/▌

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Marzman schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:45:
Maar hij wil volgens mij het seizoen rekken en niet per se de planten laten overwinteren.
Dan zou ik er zeker afblijven; veel kans dat de shock van het verplanten verdere groei compleet gaat stilleggen.

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:59
Eindelijk begint de eerste kleur op de pepers te komen. De lemon drops worden geel! Hopelijk komen nog genoeg mooie dagen zodat de andere soorten ook nog rijpen...

Flickr! || Website

• Taro
  • Niet online

Taro

Marzman schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:22:
[...]

Jammer dat je er maar eentje hebt, of heb je dat zelf zo beinvloed bij de plant?
Ja, helaas. Ik ben blijkbaar niet zo goed in handmatig bestuiven :)

• Piet91
  • Niet online
bvk schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:00:
Dat klinkt toch als een prima oogst? Ik zou tekenen voor meerdere kilo's aan tomaten hoor!
We zijn er ook zeker blij mee hoor. :P Zoals gezegd, niet eerder zoveel tomaten gehad.
Rozemarijn, tijm en bieslook zijn meerjarig en vaak winterhard. Die kun je mits enigszins beschut gewoon buiten laten staan.
Ja, de bieslook is niet dood te krijgen. Ene bieslook is van vorig jaar en staat in een balkonbak waar nul aandacht aan is gegeven; plant leeft echter nog steeds.

De rozemarijn en tijm dan maar beschut neerzetten.
De basilicum ga ik zelf een dezer dagen oogsten en er wat lekkers mee maken want die zal het niet lang meer uithouden met deze temperaturen.
Hier de basilicum dan ook maar eens flink terugsnoeien/oogsten, misschien eens kijken of we die binnen in een kleine pot levend kunnen houden.

• bvk

bvk

Topicstarter
Piet91 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:41:

Hier de basilicum dan ook maar eens flink terugsnoeien/oogsten, misschien eens kijken of we die binnen in een kleine pot levend kunnen houden.
In de basilicum zou ik niet teveel aandacht en tijd stoppen, voor € 1,50 haal je bij de supermarkt een nieuw plantje. En gek genoeg doen die plantjes het buiten in de lente en zomer prima tot de tijd dat ze in de bloei schieten, daarna is het snel afgelopen.

Binnen zijn ze in no time dood, geen idee waarom..... Een grote pot, veel water en een plek met veel licht kan wel wat schelen.

• ElisabethM
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
bvk schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:03:
[...]

In de basilicum zou ik niet teveel aandacht en tijd stoppen

Binnen zijn ze in no time dood, geen idee waarom..... Een grote pot, veel water en een plek met veel licht kan wel wat schelen.
Ik zet het plastic potje altijd in een andere pot. Vervolgens geef ik de basilicum water in de pot, dus niet op de aarde. Dan houd ik hem in leven.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvk schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:03:
[...]

Mijn vrouw is meer van de kruidenafdeling hier, maar Basilicum gaat toch best wel lang door in onze veranda. In december/januari is het wel klaar maar het is dan een heel ander plantje geworden dan wat je in de supermarkt koopt (met houtachtige takken ipv dat buigzame groene). Net als bij de peperplanten eigenlijk :p En haar citroengras is denk ik inmiddels ook 2 meter lang.

Net wat rode pepers geoogst. Toch nog 200 gram, het gaat wel langzamer nu. Vanaf welk moment gaan jullie ook alle groene pepers uit de plant knippen?

[Voor 11% gewijzigd door Marzman op 20-09-2022 12:40]

/▌

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Goed dat ik de Jalapeno niet had weggegooid toen het plantje zo achter bleef op de rest. Er hangen nu gigantische pepers aan :)

/▌

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-03 14:47
voorlopig nog niet zulke goede resultaten als jullie allemaal! Het lukt me niet om zaadjes te laten kiemen op rockwool (ik heb rockwool uit de bouw in stukjes geknipt ipv speciale, dure rockwool blokjes te kopen, dus misschien dat dat het is... of de ph waarde van m'n kraanwater is raar, heb nog geen metertje daarvoor), maar stekken van basilicum gaat redelijk. Heb nu ook wat rosemarijn van het balkon geknipt om te stekken.

Iemand een idee wat ik fout doe bij het kiemen? Rockwool in vierkantjes met een mesje een gat in het midden. Rockwool van te voren water op laten nemen. Daarna in kleine bakjes met een dakje om vocht vast te houden... verschillende soorten zakjes zaden van de intratuin, ben begonnen met wat sla.. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Er is geen enkel zaadje gekiemd in de afgelopen 4 weken. Lijkt me dat er wel iets, of een klein deel zou moeten werken toch?

Maar goed, op deze manier krijg ik een hoop basilicum :) nu ook de eerste op kratky gedaan in een oude yoghurtbak, eens kijken hoe dat werkt. Wat ik wel weet is dat de mest erg naar mest ruikt in het water, dus misschien wat vloeibare hydro mesten bestellen om te kijken of dat fijner werkt.

Volgend jaar in ieder geval ook een paar pepers kweken om er meer bij te horen. :P

Dan kan ik dit najaar en winter een beetje experimenteren nog met een tent en wat groeilampen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@mediumdry Het gaat prima zo te zien op je plaatje :) Als je ontevreden bent over rockwool probeer je gewoon wat anders (ik ben ook gestopt met keukenpapier voor ontkiemen en die het nu rechtstreeks in 2 cm aarde).

Ik moet ook nog op zoek naar een doos van 60 cm lang (voor de lamp, die is ook 60 cm), maar ik heb nog wel een paar maanden. Action zal wel een keer een grote opbergbox hebben :) (vorig jaar was het de kartonnen doos waar de lamp in geleverd werd :p ).

/▌

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:36
De dikke productie is nu wel voorbij.
De beide achterblijvers produceren nu nog snackpaprikaatjes.
De overige planten hangen nog wel redelijke paprika's aan.
Maar die echte dikke krijg ik nu niet meer.
Ben ook wel wat laks met water geven geweest.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bij mij zit alles binnen al onder de luizen, nog sneller dan ik verwachte :p Ik heb net even alles terug buiten gezet en een behandeling met de tuinslang gegeven. Hopelijk helpt dat een paar dagen.

/▌

• r4mpie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-02 11:59
Zonet even dit topic overlopen en had graag volgend jaar begonnen met pepers kweken, kan er mij iemand op weg helpen welke makkelijk te kweken zijn en hoe best hieraan te beginnen? ** Knip, nee, niet via DM, daar is een forum niet voor bedoeld. Stel gewoon hier je vragen. **

Gedurende de zomermaanden kunnen ze zonder problemen in een serre staan, hebben ze plaats genoeg in (afhankelijk hoeveel ik er dan in plant).

[Voor 12% gewijzigd door Taro op 23-09-2022 17:24]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

r4mpie schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:47:
Zonet even dit topic overlopen en had graag volgend jaar begonnen met pepers kweken, kan er mij iemand op weg helpen welke makkelijk te kweken zijn en hoe best hieraan te beginnen? Knip ivm quote

Gedurende de zomermaanden kunnen ze zonder problemen in een serre staan, hebben ze plaats genoeg in (afhankelijk hoeveel ik er dan in plant).
Capsicum Annuum pepers (spaanse peper, rawit), het beste resultaat (grootste opbrengst) had ik eigenlijk met zaadjes uit een rawit uit de supermarkt. Als je groeilampen hebt kun je in januari beginnen, anders beter eind februari voor het raam (in je serre).

[Voor 4% gewijzigd door Taro op 23-09-2022 17:25]

/▌

• verwijderd69
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:29
Moet hier ook nodig oogsten maar heb er totaal geen zin in :X

Wacht wel tot een mooie zonnige dag en trek de planten dan kaal.

Ga 1 van de 2 Bahamian Goats overwinteren, en dan volgend jaar in een mega pot proppen van 30 liter.

I live inside that bubble, reality of the naive.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
@verwijderd69 Als jij niet oogst, zorgen de gevleugelde brigades daar wel voor :+

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• verwijderd69
r4mpie schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:47:
Zonet even dit topic overlopen en had graag volgend jaar begonnen met pepers kweken, kan er mij iemand op weg helpen welke makkelijk te kweken zijn en hoe best hieraan te beginnen? [mbr]** Knip, nee, niet via DM, daar is een forum niet voor bedoeld. Stel gewoon hier je vragen. **[/]

Vond deze oude post van mij nog terug op mijn telefoon, ooit geplaatst op een Facebook pepergroep. Misschien heb je er iets aan:

Peperplanten houden van een combinatie van 4 basisbehoeften: Licht, voeding (meststoffen) water en warmte. Voorzie je ze van alle vier dan zullen ze je over het algemeen vrij dankbaar belonen met een leuke oogst.

Wat de meeste hier doen is de planten binnen opkweken voor het zomerseizoen. Vanaf mei (ijsheiligen) is het klimaat in ons kikkerlandje dusdanig geschikt dat de pepers er zich wel thuis voelen. De meesten beginnen januari/februari binnen met opkweken zodat de planten in mei al met een flinke voorsprong naar buiten kunnen. Dan haal je wat meer uit het relatief korte Nederlandse seizoen.

Om echt vroeg te starten met opkweken in de donkere maanden kun je het beste starten onder kunstlicht (lampen), dit kan al met de standaard TL buizen/spaarlampen of LED vervangers daarvan. Daar zullen prima onder opgroeien. Maar je kunt ook mid februari/begin maart zaaien op de vensterbank, dan heb je vaak al wat meer zonnige dagen zodat de jonge plantjes genoeg licht zullen krijgen om goed te ontwikkelen.

Enkele tips;
  • Zorg voor goede zaden van een goede leverancier. (Enkele zijn: Anchillique, Fatalii, Refining fire Chiles.) Je kunt ook prima zaden gebruiken uit een supermarkt peper, soms kan er dan wel iets anders uitkomen door kruisbestuiving of F1 hybride.
  • Verse zaden uit een peper kun je direct zaaien, als je zaden uit een peper wilt bewaren voor de volgende zaaironde kun je ze beter eerst drogen. Dan kun je ze langere tijd bewaren. Dit doe je door de verse zaden tussen keuken of wc papier te leggen en even 2 weken met rust te laten op een droge plaats.
  • Zaden ontkiemen bij vochtige omgeving en met warmte. Je hebt dan nog geen licht nodig. Je kunt ze gewoon zaaien in potgrond, daar zit al voldoende bemesting in voor de eerste 5 weken.
  • Je kunt het best meerdere zaadjes per potje zaaien (stuk of 3-5). Zo komt er over het algemeen wel wat boven en kun je de sterkst groeiende plant selecteren door de zwakkere plantjes weg te knippen na een paar weken.
  • Zodra de plantjes boven komen, zorg dan voor voldoende licht, kunstlicht of zonlicht. Bij te weinig licht gaan de zaailingen strekken, en vallen ze om omdat ze te lang en slap worden. Ze strekken dan omdat ze op zoek gaan naar licht, vooral een warme omgeving maar weinig licht zorgt voor veel strek in de planten. Een korte, stevige groei is gewenst zodat ze in later stadium een stevige stam hebben die veel pepers kunnen ondersteunen.
  • Pepers houden niet van langdurig natte voeten, te veel water doet meer kwaad dan goed. Dus zuinig met water tijdens het voorgroeien. En zorg voor goede drainage in de potten buiten, zodat het overtollige vocht weg kan lopen uit de potten bij regenachtige periodes. (Pot met gaten in de bodem)
  • Zet ze (na het opkweken in kleiner formaat potjes) in een vrij ruime uiteindelijke pot, 10L of meer is geen overbodige luxe. Volle grond kan ook, zorg er dan wel voor dat je de grond wat verrijkt met bemesting voor een beter resultaat. Hoe groter de wortelkluit hoe meer voedingstoffen ze opnemen. Geeft een grotere plant, en een grotere plant geeft meer pepers.
  • De potgrond in de grote potten kun je prima verrijken door er bij het planten wat mestkorrels doorheen te mixen. Deze geven langzaam hun voeding af, waardoor de planten snel zullen ontwikkelen wanneer ze buiten staan.
  • De overgang van binnen naar buiten moet stapsgewijs opgebouwd worden, dit noemt men afharden. Vooral wanneer planten opgekweekt zijn onder kunstlicht, zullen ze zonlicht niet verdragen. Als je ze stapsgewijs laat wennen aan het buitenklimaat (bijvoorbeeld beginnen met een uurtje en vanuit daar opbouwen), voorkom je dat de planten verbranden in het zonlicht.
  • Wanneer de planten groeien houden ze van stikstof rijke voeding, waneer ze groter zijn en in bloei gaan lusten ze graag wat meer fosfor en kalium. Peperplanten zijn flinke eters, waar je andere gewassen mee kapot bemest zal een peperplantje goed op gedeien.
Ik denk dat dit wel een beetje de grote lijnen zijn.

• D_Jeff
  • Nu online
Als zelfs de raven een duimpje beginnen uit te delen, wordt het heel erg tijd om te gaan oogsten @verwijderd69
:+

• verwijderd69
D_Jeff schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:24:
Als zelfs de raven een duimpje beginnen uit te delen, wordt het heel erg tijd om te gaan oogsten @verwijderd69
:+
Ja lekker, oogststress :+ Morgen maar eens werk van maken dan.

Tenzij het regent natuurlijk ;)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je kan ook een pot even binnen zetten (of in de garage). Krukje erbij, muziekje, kopje koffie ;) En dan zet je hem weer terug buiten.

/▌

• bvk

bvk

Topicstarter
verwijderd69 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:40:
Moet hier ook nodig oogsten maar heb er totaal geen zin in :X

Wacht wel tot een mooie zonnige dag en trek de planten dan kaal.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ga 1 van de 2 Bahamian Goats overwinteren, en dan volgend jaar in een mega pot proppen van 30 liter.
Je hebt nog aardig wat te oogsten inderdaad! Wel valt het me op dat er ook al wel veel gele bladeren te zien zijn, beginnen de plantjes al wat levensmoe te worden?

Hier is alles nog knalgroen namelijk:

Al moet het een en ander nog wel wat afrijpen, dus kom maar op zonnetje :)

Dit is niet alles natuurlijk, ik heb al best wat kunnen oogsten.

• verwijderd69
bvk schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:53:
[...]

Je hebt nog aardig wat te oogsten inderdaad! Wel valt het me op dat er ook al wel veel gele bladeren te zien zijn, beginnen de plantjes al wat levensmoe te worden?

Hier is alles nog knalgroen namelijk:

[Afbeelding]

Al moet het een en ander nog wel wat afrijpen, dus kom maar op zonnetje :)

[Afbeelding]

Dit is niet alles natuurlijk, ik heb al best wat kunnen oogsten.
Ja ze krijgen hier al sinds half augustus geen voeding meer, en staan ook behoorlijk nat de laatste weken.

Die van jou staan er nog erg mooi bij!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik heb Joe maar even verplaatst want de plant begon een beetje te veel regen op te vangen, de pot was ook al redelijk zwaar. En dan valt het meteen op hoeveel pepers er nog in hangen die nog moeten rijpen, ik hoop dat het nog gaat lukken daar een "indian summer" momenteel nog even uitblijft:

Daarom elk dag maar wat oogsten, voor de Jeanette bovenop de Adjuma's ben ik eigenlijk wel en beetje bang...

* bvk is ook een watje ;)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb ook nog geen gele bladeren. Vanaf welk moment gaan jullie alles buiten oogsten? En kun je de pepers met zwarte vlekken oogsten (dat trekt normaal weg als hij rood wordt, maar trekt dat weg als je hem van de plant haalt?)

Ik denk er over ook een sambal te proberen te maken. Ik heb al meer pepers in de vriezer dan we op kunnen, iedereen al pepers gegeven en er hangt nog flink wat aan de planten.

[Voor 6% gewijzigd door Marzman op 28-09-2022 12:32]

/▌

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Marzman schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:31:
Ik denk er over ook een sambal te proberen te maken. Ik heb al meer pepers in de vriezer dan we op kunnen, iedereen al pepers gegeven en er hangt nog flink wat aan de planten.
Ik weet niet of je 'm al kent, maar deze kerel post af en toe recepten voor sauzen. Daar heb ik er al een paar van geprobeerd, met succes. Perfect als je een boel pepers over hebt :)

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:01

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Als het dunwandige zijn, kan je ze ook drogen in de oven (op lage temperatuur), daarna crushen in een vijzel. Voor je het weet heb van 2 liter pepers, 100 gram poeder over.
Kleine tip, draag een mondmasker type 2 of zet je afzuiging aan tijdens het vijzelen... .
Om even te spreken over een derde persoon, (totaal niet mezelf,( gaf zichzelf een halve astma aanval toen hij scotch bonnet's ging vijzelen in een slecht verluchte ruimte.
Ik gebruik zelden nog gewone peperbollen in mijn eten. altijd iets van 'pepers'. Kan echt, zonder te pikant te worden, een heel andere toets geven aan je eten.

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:31:
Ik heb ook nog geen gele bladeren. Vanaf welk moment gaan jullie alles buiten oogsten? En kun je de pepers met zwarte vlekken oogsten (dat trekt normaal weg als hij rood wordt, maar trekt dat weg als je hem van de plant haalt?)

De Adjuma's (Jack en Averell) zijn bij mij al bijna helemaal leeggeplukt, daar vallen misschien nog 15 á 20 pepers vanaf te halen die hopelijk nog gewoon rood gaan worden de komende dagen. Ik maak mij meer zorgen over Joe en William die nog helemaal vol hangen met tot op heden nog groene Madame Jeanettes..

Met dit herfstweer en bijbehorende temperaturen vrees ik met grote vreze... Zolang de planten het nog niet opgeven laat ik ze hangen en kunnen ze eventueel verder rijpen in een grote kom met daarbij wat bananen.

Maar het liefst komt er nog voldoende zon de komende tijd om de planten zelf het werk te laten doen.

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:37
Slonzo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:17:
[...]

Ik weet niet of je 'm al kent, maar deze kerel post af en toe recepten voor sauzen. Daar heb ik er al een paar van geprobeerd, met succes. Perfect als je een boel pepers over hebt :)
Mr Chillichump heeft ook een mooie serie over het kweken van peperplanten, heel leerzaam!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvk schreef op donderdag 29 september 2022 @ 00:07:
[...]

De Adjuma's (Jack en Averell) zijn bij mij al bijna helemaal leeggeplukt, daar vallen misschien nog 15 á 20 pepers vanaf te halen die hopelijk nog gewoon rood gaan worden de komende dagen. Ik maak mij meer zorgen over Joe en William die nog helemaal vol hangen met tot op heden nog groene Madame Jeanettes..

Met dit herfstweer en bijbehorende temperaturen vrees ik met grote vreze... Zolang de planten het nog niet opgeven laat ik ze hangen en kunnen ze eventueel verder rijpen in een grote kom met daarbij wat bananen.

Maar het liefst komt er nog voldoende zon de komende tijd om de planten zelf het werk te laten doen.
Ik las vanmorgen inderdaad dat ze los van de plant ook rood worden (net als tomaten :p ) en groen kun je ze natuurlijk ook eten. Ik heb buiten nog redelijk wat groene en nu binnen ook. Maar binnen gaat het nog wel denk ik, ik moet alleen opletten dat ze niet vol met luizen komen te zitten.

Vanacht was het vijf graden, dat zullen de plantjes buiten niet zo leuk gevonden hebben, maar nu worden de nachttemperaturen weer hoger. Als het te koud wordt krijg je plakkerige pepers heb ik vorig jaar ontdekt.

/▌

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MagniArtistique|IA
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-10-2022

Voor deze tijd van het jaar niet eens zon hele gekke oogst deze week. Zeker als je bedenkt hoe nat en koud het geweest is. Habanero’s beginnen eindelijk afgerijpt te raken, erg laat dit jaar. Tomaten zijn bijna allemaal gesprongen, nog een paar kunnen redden.

Habaneros en chilis zitten er nog wel veel meer aan te komen. Wat ik echter met die habanero’s moet.. inleggen in honing las ik. Maar verder?

[Voor 51% gewijzigd door MagniArtistique|IA op 02-10-2022 11:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-03 09:23

Piper

No guts, no glory

Vandaag nog even het laatste metertje aardappels gerooid om te voorkomen dat ze gaan rotten. Redden we het nog wel een maandje mee.

De boerenkool gaat ook lekker.

Verder een la vol appels in de koelkast en de eerste peren uit de tuin smaakte ook prima!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MagniArtistique|IA schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:40:
Habaneros en chilis zitten er nog wel veel meer aan te komen. Wat ik echter met die habanero’s moet.. inleggen in honing las ik. Maar verder?
Door je eten verwerken of sambal van maken. Zijn best lekker, andere smaak en iets heter dan een chilipeper.

/▌

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:52:
De voorgeschiedenis: Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2

In de afgelopen weken met grote regelmaat tomaten kunnen plukken, van alle soorten (Moneymakers, Marmande, Tumbling Tom Red en Supersweet 100)

Gisteren zag ik de bui hangen (letterlijk en figuurlijk) en heb ik alle resterende rijpe tomaten geplukt; zo'n 4 kilo aan Moneymakers en Marmande.
Deel dit weekend direct in eten gebruikt, grootste deel in stukken in bakjes in de diepvries.

De kleine Tumbling Tom Red en Supersweet 100 hebben ook nog wel aardig wat hangen, maar die worden meer zo opgegeten of door de nichtjes/neefje geplukt.

Ik gok dat er nog wel zo'n 4 kilo aan Moneymakers en Marmande tomaten aan de planten hangen, maar die zijn nagenoeg allemaal nog helemaal groen. Een enkele wordt toch vrij snel rijp, maar ik ben bang dat grootste deel niet meer rijp gaat worden. Toch jammer.
Een flink groot deel is nog steeds aan het rijpen; vensterbank in de keuken ligt vol met tomaten.
Echter het meeste deel (grotendeels nog groen) wat hing/nog hangt is gaan scheuren. ;(

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Piet91 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:01:
Echter het meeste deel (grotendeels nog groen) wat hing/nog hangt is gaan scheuren. ;(
Hier ook, door de overvloedige regen van de laatste weken na zo'n droge zomer...
Niets aan te doen. Gescheurde stukken wegsnijden en ze kunnen alsnog de saus in :)

• Taro
  • Niet online

Taro

De oogst van deze week weer binnengehaald... Die van vorige week ligt nog in de koelkast te wachten op verwerking, maar ik kan mij er niet toe zetten, wat een werk ;)

Linksboven: Madame Jeanette, midden: Jalapeno, linksonder: Aji Pineapple.
Rechtsboven: puntpaprika's, in het midden: Bahamian Goat, rechts daarvan: Rainforest, daaronder snackpaprika's.

Er hangt nog een veelvoud aan de planten zelf, al vermoed ik dat >50% het niet meer zal redden om op tijd te rijpen:

Hier werk je het hele jaar naar toe, maar het verwerken is niet mijn grootste hobby, even wat hulptroepen inroepen ;)

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Slonzo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:17:
Dit is dezelfde pot nu: (hij groeit achterlangs ook nog door)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oogst van de (fles)pompoenen in pot... De winnaar is 1,75kg :D

Ze hebben 't veel beter gedaan dan de pompoenen in mijn groentenbakken, maar dat is wsl te verklaren door minder concurrentie en het feit dat ik ze dagelijks 6 a 12L water gegeven heb + wekelijks een flinke scheut voeding :+

Ik twijfel een beetje om het volgend jaar weer te doen. Erg tevreden van het resultaat, maar elke dag water geven (en tijdens de grootste hitte 2x, 's morgens en 's avonds) werd een beetje vermoeiend; ik heb al zoveel potten die water moeten krijgen... Misschien haal ik op die plaats een terrastegel weg en probeer ik het in volle grond :)

Nu hetzelfde probleem als @Taro, gelukkig bewaren pompoenen een stuk langer :+

[Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 08-10-2022 13:37]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mooie opbrengts @Slonzo , ik heb het vorig jaar geprobeerd in een pot maar dat was niet zo'n succes. Een pompoen heeft het gered, maar ik wilde wachten tot het stengeltje verkurkt was (moeten die bij jou ook niet meer verkurkt zijn? Volgens mij kun je ze dan langer bewaren). Toen het eindelijk verkurk was was de pompoen open gebarsten. Ik had die op een tegeltje gelegd dat hij niet in het water lag maar dat tegeltje was schijnbaar te koud.

Mijn pepers gaan nu binnen nog lekker door :) Ik had wat problemen met luizen maar ik heb ze twee keer per week een behandeling met de tuinslang (een hele ruwe behandeling, gelukkig zijn het sterke planten geworden aan het begin van het seizoen kon ik dat niet zo doen :p ) gegeven en momenteel zie ik geen luizen meer.

/▌

• Taro
  • Niet online

Taro

Slonzo schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:35:
[...]
Ik twijfel een beetje om het volgend jaar weer te doen. Erg tevreden van het resultaat, maar elke dag water geven (en tijdens de grootste hitte 2x, 's morgens en 's avonds) werd een beetje vermoeiend; ik heb al zoveel potten die water moeten krijgen... Misschien haal ik op die plaats een terrastegel weg en probeer ik het in volle grond :)
Kan je niet iets met een Blumat of Auto topoff systeem? Ik heb 2x40 liter vaten voor bij de pepers staan, ze krijgen automatisch water met voeding. En voor bijv. mijn aquarium heb ik een Auto topoff systeem met waterreservoir + een systeem om automatisch iedere dag een bepaalde hoeveelheid vloeibare voeding toe te voegen.

Ik weet dat als je bij dit soort dingen tegen iets op gaat zien, of je gaat bijv. op vakantie, dat je het moet automatiseren om het leuk te blijven vinden.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk dat je het gewoon iets moet downscalen. Mijn vrouw wil ook een echte moestuin, maar ik weet niet of ik het dan nog leuk vind. Ik vind het wel ontspannend om met een gietertje de planten af te gaan, maar ik heb ook geen zin om de gieter vijf keer te moeten bijvullen.

Alles automatiseren haalt de lol er wel een beetje af (tenzij dat je hobby is, we zitten op tweakers natuurlijk). Je kan het dan ook uitbesteden en je pompoenen in de supermarkt kopen ;)

/▌

• Taro
  • Niet online

Taro

Marzman schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:24:
Alles automatiseren haalt de lol er wel een beetje af (tenzij dat je hobby is, we zitten op tweakers natuurlijk). Je kan het dan ook uitbesteden en je pompoenen in de supermarkt kopen ;)
Dat is wel mijn hobby idd :) Sterker nog, ik denk dat ik zou moeten terugschalen in het aantal hobby's als ik niet een deel ervan zou automatiseren. Maar het zorgt er ook voor dat ik tijdens een vakantie niemand hoef in te schakelen en alles hier thuis gewoon >2 weken door kan draaien.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Marzman schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:46:
maar ik wilde wachten tot het stengeltje verkurkt was (moeten die bij jou ook niet meer verkurkt zijn? Volgens mij kun je ze dan langer bewaren).
Eigenlijk wel, maar de planten/bladeren zijn ten onder gegaan aan meeldauw dus het had volgens mij weinig zin om ze langer te laten hangen. Ze staan nu gewoon buiten in de zon nog wat verder te rijpen. Ik ga het grootste stuk waarschijnlijk toch gewoon in stukken snijden en invriezen/weggeven, dus ach...
Taro schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:15:
Kan je niet iets met een Blumat of Auto topoff systeem? Ik heb 2x40 liter vaten voor bij de pepers staan, ze krijgen automatisch water met voeding. En voor bijv. mijn aquarium heb ik een Auto topoff systeem met waterreservoir + een systeem om automatisch iedere dag een bepaalde hoeveelheid vloeibare voeding toe te voegen.

Ik weet dat als je bij dit soort dingen tegen iets op gaat zien, of je gaat bijv. op vakantie, dat je het moet automatiseren om het leuk te blijven vinden.
Ik klaag gewoon elk jaar dat ik uren per week moet spenderen aan potten wateren en dat ik het volgend jaar anders ga doen :+ Dit jaar was natuurlijk wel uitzonderlijk droog en ik moest zelfs vaste planten water regelmatig geven (heel veel aangeplant dit voorjaar, zou anders allemaal kapot gegaan zijn).

Ik heb inderdaad al meermaals aan een druppelsysteem gedacht. Mijn waterton buiten staat aan de andere kant van de tuin, dus da's niet zo handig. Mijn kraantje buiten staat wel in de buurt maar geeft leidingwater ipv regenwater, die ga ik deze winter ombouwen naar regenwater, dan kan ik het verder bekijken (y)

[Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 08-10-2022 16:37]

• Taro
  • Niet online

Taro

Slonzo schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:36:
[...]
Ik heb inderdaad al meermaals aan een druppelsysteem gedacht. Mijn waterton buiten staat aan de andere kant van de tuin, dus da's niet zo handig. Mijn kraantje buiten staat wel in de buurt maar geeft leidingwater ipv regenwater, die ga ik deze winter ombouwen naar regenwater, dan kan ik het verder bekijken (y)
Ik heb 250+100 liter watertonnen binnen staan (de afvoeren lopen binnen door de garage heen) met Gardena dompelpomp erin, daarmee vul ik de 40 liter vaten buiten. Dat hoeft dus geen belemmering te zijn :)

• D_Jeff
  • Nu online
@Taro Is daar een apart topic over? Wellicht interessant om eens uit te wijden hoe het hoe en wat :)

• Taro
  • Niet online

Taro

@D_Jeff Volgens mij niet, maar indien er specifieke vragen zijn hoor ik het graag :)

• bvk

bvk

Topicstarter
Taro schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:28:
De oogst van deze week weer binnengehaald... Die van vorige week ligt nog in de koelkast te wachten op verwerking, maar ik kan mij er niet toe zetten, wat een werk ;)

Linksboven: Madame Jeanette, midden: Jalapeno, linksonder: Aji Pineapple.
Rechtsboven: puntpaprika's, in het midden: Bahamian Goat, rechts daarvan: Rainforest, daaronder snackpaprika's.
[Afbeelding]

Er hangt nog een veelvoud aan de planten zelf, al vermoed ik dat >50% het niet meer zal redden om op tijd te rijpen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier werk je het hele jaar naar toe, maar het verwerken is niet mijn grootste hobby, even wat hulptroepen inroepen ;)
Hier hetzelfde verhaal, beetje bij beetje wat oogsten:

Maar waar de beide Adjuma's nu bijna helemaal leeg geplukt zijn op een paar pepers na hangen de Jeanettes nog aardig vol. Nog steeds geen gele bladeren, maar helaas ook geen gele pepers....

Ja, mondjesmaat, maar het is inderdaad wel te merken dat ons klimaat niet echt geschikt is voor Madam Jeanettes.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb de habaneros binnen in de veranda staan, daar gaat het lekker door. En wat andere pepers ook, enige nadeel is dat ik bij de andere pepers 1 of 2 keer per week dit moet doen tegen de luizen. De habaneros hebben er gek genoeg geen last van.

Deze beginnen ook pas nu ge verkleuren.

Wat nog buiten staat doet niet veel meer, maar de planten zelf leven nog wel.

/▌

• Bad Brains
  • Nu online
Wat te doen met groene paprika's en pepers?
Ze gaan in de moestuin niet meer afrijpen lijkt me?

De groene paprika's kun je gewoon eten lijkt me, de pepers, drogen?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Die kun je ook eten of in sambal verwerken.

[Voor 91% gewijzigd door Marzman op 10-10-2022 15:29]

/▌

• bvk

bvk

Topicstarter
Bad Brains schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:21:

Het rijpt nog wel door zolang de plant leeft, maar het gaat gewoon een stuk langzamer met deze temperaturen.

En ook de groene pepers kun je gewoon eten natuurlijk, ze hebben alleen nog niet de smaak die ze uiteindelijk krijgen en zullen ook wat hitte missen. Verder laten rijpen in een kom met daarbij een banaan kan helpen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvk schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

Het rijpt nog wel door zolang de plant leeft, maar het gaat gewoon een stuk langzamer met deze temperaturen.

En ook de groene pepers kun je gewoon eten natuurlijk, ze hebben alleen nog niet de smaak die ze uiteindelijk krijgen en zullen ook wat hitte missen. Verder laten rijpen in een kom met daarbij een banaan kan helpen.
Ja ze rijpen ook los van de plant.

Ze hebben een iets andere smaak, maar je kan ook gewoon groene pepers kopen. Het verschilt ook een beetje per peper denk ik hoe anders de smaak is.

[Voor 40% gewijzigd door Marzman op 10-10-2022 15:35]

/▌

• Bad Brains
  • Nu online
Ok dan laat ik de hele gezonde nog hangen, en knip ik de kneusjes er al af.
En dan kijken we het nog aan, ze moet en straks toch ook wijken voor de spinazie van de winter.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier de komkommer van de schutting getrokken, hele plant was aan het afsterven.

Pompoen heeft dit jaar helemaal niks gedaan, er komen verdikkingen aan, de bloemen vallen er uiteindelijk af en een week later rot het pompoentje eraf. Gebrek aan bevruchting, maar ook de pompoenen die ik zelf met een mannelijke bloem heb bevrucht doen dat. Volgend jaar beter...

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bad Brains schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:44:
Ok dan laat ik de hele gezonde nog hangen, en knip ik de kneusjes er al af.
En dan kijken we het nog aan, ze moet en straks toch ook wijken voor de spinazie van de winter.
Tegen die tijd ook gewoon de groene er af halen. Net als bij je paprika.

/▌

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

_JGC_ schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:49:
Pompoen heeft dit jaar helemaal niks gedaan, er komen verdikkingen aan, de bloemen vallen er uiteindelijk af en een week later rot het pompoentje eraf. Gebrek aan bevruchting, maar ook de pompoenen die ik zelf met een mannelijke bloem heb bevrucht doen dat. Volgend jaar beter...
Klinkt als gebrek aan kalium/magnesium. Welke voeding heb je gegeven? Je kan volgende keer misschien proberen om bananenschillen te composteren/in water te laten rotten (die zijn rijk aan kalium/magnesium), en dat bij de plant te gieten. Maar op zich zou wekelijks/2wekelijks een kwalitatieve tomatenvoeding ook al moeten volstaan.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gisteren een halve habanero gebruikt in een sojasausje. Mijn vrouw kijkt eerst van, dat is veel te veel. Dan neemt ze voorzichtig een hapje. Vervolgens haalt ze de andere helft van de habanero uit de keuken en knabbelt die op 'hmm paprika' :p

WTF, de eerste waren heet, maar de habanero's die ik pas geoogst heb helemaal niet. Nul hitte. Zou dat van de vele regen geweest zijn? Of omdat ik het te weinig bemest heb? (leek me niet echt meer nodig nu)

edit: net nog twee open gesneden. Een is heet en een is paprikasmaak.

[Voor 7% gewijzigd door Marzman op 21-10-2022 11:34]

/▌

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:38

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Marzman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:12:
Gisteren een halve habanero gebruikt in een sojasausje. Mijn vrouw kijkt eerst van, dat is veel te veel. Dan neemt ze voorzichtig een hapje. Vervolgens haalt ze de andere helft van de habanero uit de keuken en knabbelt die op 'hmm paprika' :p

WTF, de eerste waren heet, maar de habanero's die ik pas geoogst heb helemaal niet. Nul hitte. Zou dat van de vele regen geweest zijn? Of omdat ik het te weinig bemest heb? (leek me niet echt meer nodig nu)

edit: net nog twee open gesneden. Een is heet en een is paprikasmaak.
Een soort roulette >:)

Gewoon sebastiaan

• bvk

bvk

Topicstarter
Hier beginnen de Madame Jeanettes eindelijk te kleuren, werd hoog tijd!

Dus meteen maar weer wat geknipt:

Maar even eentje geprobeerd met een broodje worst, mayo en zoetzuur:

Ja, pittig genoeg..... ;)

• Taro
  • Niet online

Taro

Gisteren weer een mooie oogst binnengehaald. De planten zitten nog helemaal vol incl. vele bloemen. Ik denk erover om de planten vandaag maar weg te halen, het is leuk geweest en we hebben voldoende pepers verwerkt voor het komende jaar.

Ik zag trouwens dat de AH ook flinke prijzen vraagt, misschien maar eens een dealtje sluiten ;)

De 2 Hydroponics pepers heb ik weggedaan. Leuk projectje, maar ze werden te groot, vielen om als het water op was en om eerlijk te zijn ben ik niet van plan om structureel Carolina Reaper pepers te gaan eten ;) Het kost toch iedere week weer wat werk, incl. handmatig bestuiven en eens in de maand het water vervangen.

• bvk

bvk

Topicstarter
Wauw, wat een prijzen! Opvallend dat een veel lastiger te kweken Adjuma goedkoper is dan een gewone rode peper.

Al met al ligt er dus een klein kapitaaltje in de vriezer ondertussen:

Ik laat de planten hier nog wel staan, zolang ze niet afsterven en de aanwezige pepers nog rijpen vind ik het zonde om ze al weg te doen. Pure kapitaalvernietiging zeg maar.... ;)

• Taro
  • Niet online

Taro

@bvk Ik heb een paar jaar geleden ook pepers in de vriezer bewaard, maar die waren na het ontdooien helemaal papperig en verweekt. Heb jij daar geen last van? Hoe pas je ze toe, haal je er bijv. 1 uit als je die nodig hebt en gaat dat dan goed?

• bvk

bvk

Topicstarter
Taro schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:24:
@bvk Ik heb een paar jaar geleden ook pepers in de vriezer bewaard, maar die waren na het ontdooien helemaal papperig en verweekt. Heb jij daar geen last van? Hoe pas je ze toe, haal je er bijv. 1 uit als je die nodig hebt en gaat dat dan goed?
Ik laat ze dan inderdaad ook niet ontdooien, maar pak wat ik nodig heb en verwerk dat in bevroren toestand. Dus meteen al snijden terwijl ze nog bevroren zijn, of gewoon in zijn geheel in het gerecht gooien. Sambal maken is ook geen probleem in de foodprocessor en gewoon raspen is ook een leuke optie!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:46
Hey, misschien dat jullie iets weten.

Ik heb een rode peper in huis staan maar elke keer gaat die dus dood. Nu zag ik iets van bruine dingen op de bladeren en de stengels zitten die ik er zo vanaf kan vegen.

Ik kan alleen niet echt vinden wat het is maar het lijkt een soort plaag te zijn.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn en hoe ik er vanaf kom?

Ben al paar keer nieuwe plant gestart maar elke keer overleeft hij de winter niet omdat hij dan in huis moet staan ipv in de tuin.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bij mij zijn het vooral luizen (witte beestjes) die de bladeren opeten. Ik denk dat ik dit weekend nog een keer alle pepers er af haal en ze dan kort snoei en de nieuwe blaadjes steeds weg blijf knippen (daar gaan de luizen in zitten).

Vorig jaar hebben ze bij mij trouwens de winter ook niet overleefd (denk ik, misschien had ik iets langer moeten wachten want ik las dat het tot maart kan duren voor er terug blaadjes aan hangen maar ik heb ze daarvoor al weggemikt, half februari ofzo :p )

[Voor 6% gewijzigd door Marzman op 03-11-2022 14:39]

/▌

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:22:
Bij mij zijn het vooral luizen (witte beestjes) die de bladeren opeten. Ik denk dat ik dit weekend nog een keer alle pepers er af haal en ze dan kort snoei en de nieuwe blaadjes steeds weg blijf knippen (daar gaan de luizen in zitten).
Mogelijk ook preventief behandelen met groene zeep/spiritus of met groene zeep/neem oil? Ik heb dat laatste recent een paar keer gedaan en hoop dit jaar geen bladluis in huis te hebben :X

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ANdrode schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:21:
[...]

Mogelijk ook preventief behandelen met groene zeep/spiritus of met groene zeep/neem oil? Ik heb dat laatste recent een paar keer gedaan en hoop dit jaar geen bladluis in huis te hebben :X
Tot nu helpt het af en toe de tuinslang er op te zetten (en vanmiddag heb ik ze gewoon even terug buiten gezet in de regen, ze hadden toch water nodig :p ) , vandaag de laatste pepers er uit gehaald. Alleen de habanero hangt nog vol groene in de uiteindes dus daar kan ik niet heel veel aan snoeien.

Wat snoei je normaal gesproken eigenlijk? De dunste takken? Er heb er ook enkele grote takken afgeknipt.

/▌

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:44:
[...]
Wat snoei je normaal gesproken eigenlijk? De dunste takken? Er heb er ook enkele grote takken afgeknipt.
Ik weet het niet. Heb vorig jaar dikke takken weggeknipt en die zijn niet meer verder gegroeid, dus wat er nu is gegroeid is dunner.

Praktisch gezien moeten er ook dikke takken weg omdat ik ze anders te groot vind voor binnen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ANdrode schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:46:
[...]

Praktisch gezien moeten er ook dikke takken weg omdat ik ze anders te groot vind voor binnen.
Ja, dat is ook zo. En de lage dikke takken vindt ik ook niet zo mooi en omhandig.

/▌

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:32

carpebios

-1 social credit

Mijn vrouw wil graag een kweekkas. Ik zie alleen de prijzen van die dingen, 3000 euro is niets voor een beetje kas van 3x3. Wat zouden jullie aanraden en waar moet je rekening mee houden bij een kas. Ervaring met 2e hands kassen?

Nu extra prikkelend en minder stuurbaar

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Shadowhawk00 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:10:
Ik heb een rode peper in huis staan maar elke keer gaat die dus dood. Nu zag ik iets van bruine dingen op de bladeren en de stengels zitten die ik er zo vanaf kan vegen.
Dopluis/schildluis?

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:13
Bad Brains schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:21:

Groene pepers kan je ook eten.
Zolang het niet vriest kunnen ze nog afrijpen.

• bvk

bvk

Topicstarter
Met de omschrijving van "bruine dingen" kan het natuurlijk van alles zijn, zelfs gewoon stof bij wijze van spreken :)

@Shadowhawk00 Kun je eens een foto maken?

Al is luis natuurlijk wel aannemelijk.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:46
Ja lijken iets van bruin/witten beestjes te zijn. Camera kan niet heel goed inzoomen dus lastig om daar een zinnige foto van te maken.

Zal eens ijken hoe ik die hier eventueel kan plaatsen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De tuinslang werk bij mij goed. Je moet het wel herhalen af en toe. En jonge blaadjes er uitknippen.

/▌

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:59
Nog niet alles was rijp, maar je kunt er alsnog iets lekkers mee maken!

De Sugar Rush Peach doet zijn naam eer aan, een zweem perzik is goed te proeven!

Flickr! || Website

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-03 12:38
Dit jaar maar 1 pompoen van de tuin kunnen oogsten. Wel een jongen van 25,5 kilo 🤡

Wat een pokkewerk om dat allemaal te verwerken en blancheren.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:01
MagniArtistique schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:52:
Dit jaar maar 1 pompoen van de tuin kunnen oogsten. Wel een jongen van 25,5 kilo 🤡

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat een pokkewerk om dat allemaal te verwerken en blancheren.
Mooi zeg. Volgende keer wel graag een banaan erbij fotograferen voor de werkelijke grootte.

• MagniArtistique
banaliteit schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:48:
[...]

Mooi zeg. Volgende keer wel graag een banaan erbij fotograferen voor de werkelijke grootte.
De plank is ongeveer 1m bij 1m :)

Correctie: toch uit nieuwsgierigheid opgezocht. Het betreft een lamplig van ikea, die zijn 53x46cm, dus een halve meter bij een halve meter.

[Voor 22% gewijzigd door MagniArtistique op 08-11-2022 19:53]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Flinke pompoen :)

Hier in een dorp in de buurt hebben ze jaarlijks wedstrijden, na de wedstrijd maken ze bootjes van de pompoenen.

/▌

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:10
MagniArtistique schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:49:
[...]

De plank is ongeveer 1m bij 1m :)
Serieus? Damn dat is joekel dan, zo groot had ik hem niet ingeschat.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Joe28965 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:14:
[...]

Serieus? Damn dat is joekel dan, zo groot had ik hem niet ingeschat.
Ik dacht eerst ook dat hij kleiner was met die weegschaal, maar hij staat daar ook niet helemaal op de foto.

/▌

• bvk

bvk

Topicstarter
Het lijkt me dan ook geen keuken, maar een personen weegschaal? Ik heb zelf tenminste nog nooit een keukenweegschaal gezien die 25 kilo en meer kan wegen..

Half november, maar de plantjes gaan hier nog steeds gewoon door ;)

Edit: Omdat het nu toch wel afgelopen is met het mooie weer en ik vrees voor rotte pepers:

Hopelijk doen de bananen hun werk... Er hangt nog wel wat aan de planten wat ik nog even laat hangen, maar daar verwacht ik niet veel meer van

[Voor 33% gewijzigd door bvk op 14-11-2022 16:23]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@bvk Ik heb de habanero's al weggegooid die er nog aan hingen. We hebben wel genoeg pepers in de vriezer en sambal. Ik zag dat mijn vrouw gisteren weer twee potten heeft gemaakt en ze heeft zelfs drie flessen rum gevuld met pepers.

Nu staat van alles een plant flink teruggesnoeid in de veranda. Ik hoop dat het de winter overleefd. Ik las ergens (ik weet niet meer of het hier was :p ) dat iemand met een paprika een tweede jaar veel meer opbrengst had (pepers hadden we ruim, maar de paprika's vond ik tegen vallen).

[Voor 18% gewijzigd door Marzman op 15-11-2022 08:12]

/▌

• MagniArtistique
Na de nachtvorst van vandaag; ik heb nog rode kolen, broccoli staan. Kan ik die er nog afhalen of is het beter om die nu gewoon weg te gooien? Zien er nog prima uit verder

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:45
MagniArtistique schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:03:
Na de nachtvorst van vandaag; ik heb nog rode kolen, broccoli staan. Kan ik die er nog afhalen of is het beter om die nu gewoon weg te gooien? Zien er nog prima uit verder
Rode kool kun je maanden in een koude schuur bewaren. Broccoli is wat kwetsbaarder, maar waarom zou je 1 van bede weggooien? Dan kun je het toch gewoon opeten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1 ... 47 ... 50 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee