Toon posts:

Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 48 ... 51 Laatste
Acties:

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-03 08:59
No Hands schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:47:
[...]

Rode kool kun je maanden in een koude schuur bewaren. Broccoli is wat kwetsbaarder, maar waarom zou je 1 van bede weggooien? Dan kun je het toch gewoon opeten?
De vraag is dus meer kan dat nog / smaakt het dan nog. Eerste jaar broccoli en rode kool. Mijn paprika’s, andijvie, etc. raak ik niet meer aan 😉

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:25
MagniArtistique schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:16:
[...]

De vraag is dus meer kan dat nog / smaakt het dan nog. Eerste jaar broccoli en rode kool. Mijn paprika’s, andijvie, etc. raak ik niet meer aan 😉
O die kool kan dat ene nachtje wel aan hoor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• usernametaken
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-03 18:51
Ben al wat peper plannen aan het maken voor komend seizoen. Ben nog op zoek naar tips :) Ben vooral op zoek naar pepers die lekker zijn in salsa en sauzen.

Dacht nu aan:
Cayenne (Korean)
Madame Jeanette
Chinese 5 color

Twijfel nog over Sugar rush & Aji charapita...

Mijn eigen ervaring is tot nu toe dat 3 tot 4 planten ruim genoeg is voor een gezin. Teveel krijg je gwn nt verwerkt.
Cayenne: go to peper voor allerhande gerechten, handig om de vriezer van vol te hebben. Ideaal ook te drogen.
Jalapeno: Ideaal voor salsa want nt te pikant, eet iedereen graag en kan je dus makkelijk weggeven
Habanero: Kan in salsa maar voor velen te pikant, vooral lekker in mango en ananas sauzen

Alle tips welkom!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb al piripiri en habanero (rood en oranje) gevonden in het kerstcentrum :) Ik denk dat ik dat gewoon ga doen, en even kijken wat de winter overleeft van mijn overwinteraars. De habanero ziet er vrij slecht uit, het was wel een grote sterke plant dus misschien dat hij het toch red, de cayenne, rawit en paprika zien er nog redelijk uit. Ik heb van alles een plant bewaard en de rest buiten laten staan. Alles wat nog buiten stond is dood :p

3 a 4 planten is inderdaad ruim voldoende. Ik had er zes en een habanero en de helft was ook wel genoeg geweest. Ik denk dat twee planten zelfs al genoeg is want ik heb ook nog veel weggegeven.

[Voor 18% gewijzigd door Marzman op 28-12-2022 14:14]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb afgelopen seizoen wederom teveel peperplanten gehad, waardoor ik er nu wel even klaar mee ben en het komende jaar meerdere kilo's gedroogde pepers naar binnen moet stouwen. De kweektent wordt deze winter de opslag voor de tuinset kussens ipv peperplanten. Ik sla een seizoen over :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:00
Ik ben erachter gekomen dat rawits op het moment erg schaars zijn. Dat terwijl ik zo van rawitsambal houd ;( . Ik zie dat rawitzaden wel online te krijgen zijn en denk erover om ze eens zelf te gaan kweken. Ik zit eens te kijken naar wat voor spulletjes ik dan nodig ga hebben voordat ze naar buiten kunnen in de lente. Bijvoorbeeld een propagator of een grow light, zijn dat zinnige dingen om aan te schaffen of onnodig? En hoe zit dat met voeding?

Verder moet ik het komende jaar maar eens wat gaan kijken naar wat voor andere pepers ik eigenlijk lekker vind om in volgende iteraties op te kweken, als dit blijkt te bevallen ;) .

Signal. Speak freely

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rawit gaat supergoed, ik heb dat dit jaar gedaan met zaadjes uit een Rawit uit de supermarkt en die planten zaten helemaal vol. Ik heb twee bakken met chili's in de vriezer en een hoop chili's en een hele plant weggegeven.

Ontkiemen in een bamibakje op de router en daarna heb ik ze onder een lamp gehad tot ergens in februari (als je in februari begint hoeft dat met die lamp niet). Een verwarmde bak heb ik niet, ik zette ze voor de kachel.

[Voor 7% gewijzigd door Marzman op 31-12-2022 12:40]

/▌

• Bananenplant
Hm, dat is mijn punt een beetje. Ik kan geen plek in huis bedenken waar het consistent wat warmer is. Dat is ook een dingetje als ik ze ooit zou willen fermenteren. Een geconverteerde koelkast neemt me wat te veel ruimte in ;) .

Signal. Speak freely

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bananenplant schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:43:
Hm, dat is mijn punt een beetje. Ik kan geen plek in huis bedenken waar het consistent wat warmer is. Dat is ook een dingetje als ik ze ooit zou willen fermenteren. Een geconverteerde koelkast neemt me wat te veel ruimte in ;) .
Maar dat heb ik ook niet, dat is ook niet nodig, zeker niet met Rawit of Cayenne pepers. Als je eind februari begint kun je ze gewoon in de vensterbank zetten tot het naar buiten kan. Ik denk dat je ook wel een modem of router hebt waar je het op kan leggen dat het sneller ontkiemt?

/▌

• MagniArtistique
Vraagje voor volgend jaar:

Ik lees bij veel groenten (o.a. broccoli, spruiten, bloemkool) dat je ze eerst in de platte bak of een zaaibed moet zaaien en dan later moet ‘uitplanten’.

Waarom zou ik niet gewoon direct in de grond op de definitieve standplaats zaaien? Of in zaaitrays? Heb ik afgelopen jaar gedaan en ging gewoon prima?
Bovenstaande klinkt alleen maar als extra werk.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk omdat je dan eerder (binnen) kunt beginnen.

Wat ik zelf apart dat onze Wasabi het heel goed doet. In de zomer was het lastig en nu met de vrieskou en alles dat we gehad hebben staat die plant er prachtig bij. Schijnbaar heeft die een ander klimaat nodig dan ik dacht (ook niet echt in verdiept vantevoren, dacht gewoon ja wasabi dat is ook wel leuk :p )

/▌

• Bananenplant
Marzman schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:53:
[...]

Maar dat heb ik ook niet, dat is ook niet nodig, zeker niet met Rawit of Cayenne pepers. Als je eind februari begint kun je ze gewoon in de vensterbank zetten tot het naar buiten kan. Ik denk dat je ook wel een modem of router hebt waar je het op kan leggen dat het sneller ontkiemt?
Het is een staand model, dus dat is wat lastig ;) . Wat ik trouwens ook apart vind: na het ontkiemen hoef je blijkbaar niet meer te verwarmen :? ? Ik vraag me ook af of een kas nodig is of niet.

Signal. Speak freely

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bananenplant schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:44:
[...]

Het is een staand model, dus dat is wat lastig ;) . Wat ik trouwens ook apart vind: na het ontkiemen hoef je blijkbaar niet meer te verwarmen :? ? Ik vraag me ook af of een kas nodig is of niet.
Het is niet per se nodig als je niet te vroeg begint (met die Rawit hoeft dat ook niet, die ontkiemt redelijk snel), maar het kan wel. Als je eerder begint heb je eerder een grote plant en eerder pepers. Het seizoen in Nederland is relatief kort (het zijn eigenlijk meerjarige planten, maar in Nederland overleven ze de winter niet), al was het vorig jaar super :)

In de vensterbank heb je eind februari al wel licht en je zal ook wel wat verwarming hebben in de kamer (en de zon door het raam doet ook wel wat). Ik zet het zelf in de veranda tegen die tijd, daar kan het al heel warm worden op zonnige dagen.

[Voor 15% gewijzigd door Marzman op 02-01-2023 11:59]

/▌

• Bananenplant
@Marzman, en een kas voor buiten, voegt dat wat toe :) ?

Signal. Speak freely

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja, maar daar kunnen de mensen met een kas je beter over adviseren :) Ik heb een kast met een plastic hoes in de tuin en een kast in mijn veranda voor het raam bij gebrek aan een kas ;) Beiden werken goed, met pepers heb je binnen wel snel luizen (buiten ook, maar daar lost het zichzelf eerder op). Maar ze groeien wel een stuk sneller omdat het zeer warm wordt als de zon schijnt.

/▌

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:06

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Met nog 1.5 kilo aan diverse pepers in de vriezer ga ik het dit jaar ook wat rustiger aan doen. Dit is al 1300 gram aan Adjuma en Mme. Jeanette:

Twee plantjes zijn wel ook genoeg dus, ik denk nu ook aan Rawit en een gewone Spaanse peper.

Ik ga ook niet moeilijk doen met zaden bestellen en zo, gewoon de zaadjes pakken van pepers die ik even bij de toko haal ;)

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• Bananenplant
Dat is inderdaad zo'n vraag, wat voor pepers praktisch zijn om te kweken. Ik heb vandaag mijn eerste sambal met rode chilipeper en een paar rode habanero's gemaakt :9 . Ik denk dat ik bij mijn originele plan blijf, standaard pepers zijn immers niet zo moeilijk om aan te komen.

Signal. Speak freely

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wat practisch is dat is gewoon wat je gebruikt. Wij gebruiken ook vooral cayenne en rawit en die heb ik afgelopen jaar ook vooral gekweekt. Maar de vriezer ligt ook nog vol.

Ik heb vandaag weer wat habanero's gezaaid (9x2 in een Philadelphia kruidenboterdoosje en dat op het modem gelegd. Verder heb ik piripiri maar dat kan nog wel even wachten denk ik (niet gelezen, maar ik denk het te weten ;) ). Ik wil ook niet te veel doen eigenlijk. Als ik meer dan twee plantjes van iets heb geef ik ze weg denk ik. Ik heb ook nog wat overwinteraars van vorig jaar, maar dat is even afwachten of dat lukt (vorig jaar niet, het zou wel leuk zijn want dan heb ik meteen een flinke plant :p )

/▌

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Wat zijn veel gebruikte composities van grond voor moestuinbakken? Ik wil een redelijk grote bak maken, dus makkelijke moestuin grond wordt iets te duur.

• verwijderd69
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De pepers groeien hier lekker door:

Ze kunnen inmiddels wel weer wat voeding gebruiken maar de grond is nog wat aan de vochtige kant dus ik laat de kluiten geduldig wat verder in drogen.

Ook de tomaat gaat nog steeds knetterhard:

Van groen naar geel/oranje naar rood tot uiteindelijk gitzwart. Mijn vrouw is er helemaal weg van en zegt dat ze prachtig kleuren bij mijn ziel.

Met een deel van de peper oogst ben ik een fermentatie gestart:

Toen ik op YouTube instructie video's keek over fermenteren werd ik er al moe van. Al die drukte met weckpotten, zoutoplossingen etc... Man wat een werk. Dit gaat ook prima, de fermentatie is al goed op gang gekomen zoals je kunt zien op de foto.

Toch stiekem wel de mooiste van het stel. De Bahamian Goat. Klein beetje blad problemen maar daar groeit ie wel doorheen wanneer de voeding aanslaat:

Hier nog een mooi overzicht met duidelijk zichtbaar een mulching techniek van rijpe pepers, die ik zelf heb ontwikkeld. De bodem blijft zo mooi vochtig en het bodemleven rijk:

Al met al zeer tevreden over hoe de zaken er voor staan :)

I live inside that bubble, reality of the naive.

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:21
Hier is de kogel door de kerk en is er een kas besteld. Dit is 'm geworden, met een bescheiden 3 bij 3 meter.

Nu zit ik mijn avonduren te verspillen met de keuze voor de grond. Ik zat er eerder aan te denken om de compostdag van de gemeente af te wachten, maar na het zien van Eenvandaag lijkt mij dat niet handig om te doen met een moestuin.

Ik kan naar de dichtstbijzijnde manage rijden en daar wat kruiwagens paardenpoep meenemen. Lekker makkelijk, maar een bedje van verse paardendrollen schijnt dan weer teveel stikstof te bevatten.

Zakken met potgrond dan maar? Of loop ik te zeuren en moet ik gewoon de huidige grond gebruiken en rondom de planten wat meststoffen strooien?

• verwijderd69
  • Nu online
Ray_ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:42:
Hier is de kogel door de kerk en is er een kas besteld. Dit is 'm geworden, met een bescheiden 3 bij 3 meter.

[Afbeelding]

Nu zit ik mijn avonduren te verspillen met de keuze voor de grond. Ik zat er eerder aan te denken om de compostdag van de gemeente af te wachten, maar na het zien van Eenvandaag lijkt mij dat niet handig om te doen met een moestuin.

Ik kan naar de dichtstbijzijnde manage rijden en daar wat kruiwagens paardenpoep meenemen. Lekker makkelijk, maar een bedje van verse paardendrollen schijnt dan weer teveel stikstof te bevatten.

Zakken met potgrond dan maar? Of loop ik te zeuren en moet ik gewoon de huidige grond gebruiken en rondom de planten wat meststoffen strooien?
Is de grond die je nu hebt een beetje ok? Of bijvoorbeeld veel zand of een dikke klei laag?

Het hangt er echt vanaf hoe je bodem nu is. Wanneer deze redelijk ok lijkt kun je nu alvast beginnen met strooien van mestkorrels en/of compost, dit een beetje inharken en vervolgens de boel afdekken met bijvoorbeeld stukken karton.

Dan heb je tegen de tijd dat de eerste gewassen erin kunnen een prima bodem.

• Ray_
Grond is volgens mij wel ok. Hij komt op een plek te staan wat deels een perkje was en een stukje gazon. Beide werden 2x per jaar van voeding voorzien. Verder geen zand waar de mussen het hele jaar in badderen, maar ook geen klei waar alles op blijft drijven.
En op wat uitzonderingen na groeit alles hier vrij goed, van een-/tweejarig spul tot vaste planten, struiken en bomen. Zal komend weekend wel beginnen met mestkorrels strooien. Afdekken is tegen onkruid neem ik aan? Ik kan de boel ook zo nu en dan wel even omspitten, zo'n groot oppervlak is het ook weer niet. En ik moet er toch nog een stukje gazon uit trekken. Wederom bedankt voor de tips @verwijderd69!

[Voor 3% gewijzigd door Ray_ op 11-01-2023 21:11]

• verwijderd69
  • Nu online
Ray_ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:10:
Grond is volgens mij wel ok. Hij komt op een plek te staan wat deels een perkje was en een stukje gazon. Beide werden 2x per jaar van voeding voorzien. Verder geen zand waar de mussen het hele jaar in badderen, maar ook geen klei waar alles op blijft drijven.
En op wat uitzonderingen na groeit alles hier vrij goed, van een-/tweejarig spul tot vaste planten, struiken en bomen. Zal komend weekend wel beginnen met mestkorrels strooien. Afdekken is tegen onkruid neem ik aan? Ik kan de boel ook zo nu en dan wel even omspitten, zo'n groot oppervlak is het ook weer niet. En ik moet er toch nog een stukje gazon uit trekken. Wederom bedankt voor de tips @verwijderd69!
Dat klinkt als prima grond, als die foto van jouw tuin is dan lijkt dat allemaal ook gewoon prima :) mooi groen tuintje. Als andere planten er prima groeien dan is het wel een goede indicatie.

Zou de grond gewoon eens lekker beetje losmaken en dan wat compost/mestkorrels erop, water en dan afdekken en lekker met rust laten tot het voorjaar. Afdekken is tegen onkruid maar ook zodat het allemaal lekker vochtig blijft en er veel wormen etc afkomen op de compost/mestkorrels. Die doen zich tegoed aan rottend spul en zetten het ook weer om in bemesting. Veel wormen is luchtige vruchtbare grond :)

In het najaar en voorjaar een beetje bemesten zodat het goed de tijd heeft om in je bodem te trekken.

Prachtige kas trouwens d:)b

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:28

[Afbeelding]

Ik vraag me af hoe gezond bladcompost is. Die kun je vaak bij grondverzetters of hoveniers krijgen tegen en gering bedrag. Mijn vermoeden is, dat bladcompost schoner is dan gft compost.

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Bananenplant
@verwijderd69, lukt dat nu een beetje met pepers buiten zonder kas? Waar heb je ze gelaten tijdens de vorst?

Signal. Speak freely

• Ray_
Die foto is helaas maar een voorbeeld. Zou mooi zijn als hij er al stond, maar ik moet nog even wachten. Heb er gelijk zo'n kek Victoriaans kammetje bij gekocht voor op de nok.
Cis schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:31:
[...]

Ik vraag me af hoe gezond bladcompost is. Die kun je vaak bij grondverzetters of hoveniers krijgen tegen en gering bedrag. Mijn vermoeden is, dat bladcompost schoner is dan gft compost.
Ik dacht dat bladcompost altijd vrij zuur was, maar dat kan ik mis hebben. Meen een keer gelezen te hebben dat je er altijd kalk bij moet doen om de boel niet te ver te laten verzuren. Het zal al snel schoner zijn dan gft compost, maar dat is ook afhankelijk van wat je allemaal in die compostbak gooit natuurlijk.

Voor een mulch-laag tegen uitdrogen zal het niet zo snel nodig zijn. Ik heb een paar van die hydroblobs (of gelijksoortig merknaam) er naast in de grond liggen voor de afvoer van een schuurtje. Zit er nog aan te denken om de rest van de platte daken (bijkeuken en garage) ook af te koppelen en in de achtertuin te infiltreren, want zo'n buffer werkt prachtig.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Bananenplant schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:10:
@verwijderd69, lukt dat nu een beetje met pepers buiten zonder kas? Waar heb je ze gelaten tijdens de vorst?
Aan de planten te zien gaat het prima en heeft hij ze tijdens de vorst binnen in huis gehad. Ik kan ook niet wachten om te zien wat voor sausjes hij van de pepers op de grond maakt, hopelijk deelt hij dat resultaat ook met ons.

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• verwijderd69
  • Nu online
Bananenplant schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:10:
Tijdens de vorst heb ik ze gewoon buiten laten staan. Zoals je kunt zien zijn de planten dan ook morsdood ;)

Pepers kweken in de buitenlucht kan prima, maar wel pas vanaf eind april/begin mei, tot ongeveer eind oktober.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

verwijderd69 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:52:
[...]

Tijdens de vorst heb ik ze gewoon buiten laten staan. Zoals je kunt zien zijn de planten dan ook morsdood ;)

Pepers kweken in de buitenlucht kan prima, maar wel pas vanaf eind april/begin mei, tot ongeveer eind oktober.
Daar worden ze hard van :+ Hard als boter. Die wordt ook harder als het koud is.

/▌

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Paardenpoep moet je minimaal een jaar laten composteren, bij voorkeur gemengd met andere biologische afvalstromen (groen en bruin).

Wij hebben compost voor onze moestuin los laten storten. Kostte iets van 25 euro per m3. Maar goed, ik had dan ook 20 m3 nodig.

[Voor 66% gewijzigd door Skyaero op 12-01-2023 09:53]

• Bananenplant
verwijderd69 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:52:
[...]

Check (y) . En even nieuwsgierig: op wat voor plek staan ze in je tuin? Wat is de oriëntatie van die schutting op de foto bijvoorbeeld?

Signal. Speak freely

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Ray_ Mooie kas, zoiets zou ik ook wel willen. Ik behelp me met een kast met een folie er overheen :) Is dat ook je tuin, of heb je een speciale moestuin? (of is het een stockfoto? :p )

Waar de bonen hebben gestaan afgelopen jaar gooi ik steeds de koffiedrap van mijn espresso's in :p Mijn theorie is dat bonenplanten groeien uit een boon en een koffieboon is ook een boon dus het zal wel goed zijn ;) Verder laat ik de bladeren van de herfst zo veel mogelijk liggen, ik lees overal dat dit beter is voor het bodemleven. Mijn vrouw heeft al wel een paar keer gevraagd of ik het op wil ruimen omdat ze het er niet netjes uit vind zien. Ik ga niet elk jaar nieuwe grond kopen, al moeten we toch wel altijd wat bij kopen (omdat het elk jaar meer wordt en er veel grond aan de wortels blijft hangen van wat je weg gooit, of het zakt in).

[Voor 12% gewijzigd door Marzman op 12-01-2023 10:06]

/▌

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bananenplant schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:00:
[...]

Check (y) . En even nieuwsgierig: op wat voor plek staan ze in je tuin? Wat is de oriëntatie van die schutting op de foto bijvoorbeeld?
Ik weet niet waar zijn schutting staat, maar je zet ze waar ze veel zon krijgen. Alleen als je binnen begint en ze dan buiten zet moet je even voorzichtig zijn met zonlicht en ze niet meteen de hele dag in de volle zon zetten (en wind, daar hadden ze het in het begin ook lastig mee bij mij) maar daar passen ze zich wel weer op aan.

/▌

• verwijderd69
  • Nu online
Bananenplant schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:00:
[...]

De schutting staat ongeveer op het zuiden. Ze vangen daar in de zomer directe zon vanaf een uur of 9 tot een uur of 5.

Pepers/paprika's houden van veel zon en warmte. Mijn zusje plant de paprika's/tomaten ook tegen de muur op het zuiden van de schuur, dat soort gewassen doen het daar altijd erg goed.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:01:
@Ray_ Ik ga niet elk jaar nieuwe grond kopen, al moeten we toch wel altijd wat bij kopen (omdat het elk jaar meer wordt en er veel grond aan de wortels blijft hangen van wat je weg gooit, of het zakt in).
Kleine compostbak kopen, bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl...0-liter/9200000010415516/

Daar gaat alle moestuinafval in, en eventueel ook het gft afval (let wel op, in de 'groene bak' van de gemeente mag je meer gooien dan in een eigen compostbak). Heb je elk jaar compost om de grond aan te vullen.

• MagniArtistique
Ray_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:13:
Die foto is helaas maar een voorbeeld. Zou mooi zijn als hij er al stond, maar ik moet nog even wachten. Heb er gelijk zo'n kek Victoriaans kammetje bij gekocht voor op de nok.

[...]

Ik dacht dat bladcompost altijd vrij zuur was, maar dat kan ik mis hebben. Meen een keer gelezen te hebben dat je er altijd kalk bij moet doen om de boel niet te ver te laten verzuren. Het zal al snel schoner zijn dan gft compost, maar dat is ook afhankelijk van wat je allemaal in die compostbak gooit natuurlijk.

Voor een mulch-laag tegen uitdrogen zal het niet zo snel nodig zijn. Ik heb een paar van die hydroblobs (of gelijksoortig merknaam) er naast in de grond liggen voor de afvoer van een schuurtje. Zit er nog aan te denken om de rest van de platte daken (bijkeuken en garage) ook af te koppelen en in de achtertuin te infiltreren, want zo'n buffer werkt prachtig.
Klopt, zeker op al zure grond is blad compost zonder additief funest.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

verwijderd69 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:57:
Met een deel van de peper oogst ben ik een fermentatie gestart:

[Afbeelding]
Bij mij staat het er ook allemaal mooi bij. Er hangen ook nog steeds redelijk veel pepers in. Ik ben ook met een experiment bezig met het drogen van de pepers zonder ze te plukken ;)

/▌

• Cis
Ik wil in mijn achtertuin aardappelen laten groeien in emmers.

Nu hoor ik in Amerikaanse youtube video's continu de waarschuwing dat je 'foodgrade' plastic emmers moet nemen.

In hoeverre is het een gezondheidsrisico als ik gewoon 10/20-liter emmers van de bouwmarkt neem? Er zijn namelijk genoeg howto-video's te vinden waar men helemaal niet spreekt over de verschillen in plastic, en sommigen verven hun emmers zelfs en zetten 'm dan half in de grond 8)7

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:28
Zak aarde halen, aardappel erin. Klaar.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Cis schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:41:

Nu hoor ik in Amerikaanse youtube video's continu de waarschuwing dat je 'foodgrade' plastic emmers moet nemen.

In hoeverre is het een gezondheidsrisico als ik gewoon 10/20-liter emmers van de bouwmarkt neem? Er zijn namelijk genoeg howto-video's te vinden waar men helemaal niet spreekt over de verschillen in plastic, en sommigen verven hun emmers zelfs en zetten 'm dan half in de grond 8)7
Vanwege de plastics, de grond moet wel schoon blijven. Ik weet niet in hoeverre het schadelijk is, maar ik ben daar ook wel voorzichtig mee (ik laat ook geen flesjes drinken in plastic flesjes in een warme auto liggen).

Je kan ook potten zoeken waar al eten in gezeten heeft, ik gebruik ook bami en yoghurtbakjes (zijn wel een stuk kleiner, maar je kan ook denken aan die grote potten mayonaise van de frituur of waterflacons die je open snijdt.)

/▌

• Bad Brains
"vroegah" kon je zuurkool emmers voor niks ophalen.
Of dat nu nog zo is weet ik niet, maar dat waren redelijke vaatjes.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Cis

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Waarom plastic en niet gewoon grote aardewerk potten?

• Bananenplant
Weet iemand toevallig ook wat een goede allround cayennepeper is? Ik zit hier te kijken en hier zit blijkbaar onder de noemer "cayenne" weer allerlei keuze in. Ik wil er vooral samen met rawits sambal van draaien.

Ik heb hetzelfde trouwens ook via het contactformulier daar gevraagd, maar dat lijkt stuk.

Signal. Speak freely

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Bananenplant Ik zou er niet te moeilijk over doen, ik heb nog nooit een slechte cayenne gehad. Als je ze niet te veel water geeft en voldoende bemest krijg je toch wel de maximale pittigheid. Je kan ze ook nog wel in het tuincentrum halen, dan heb je maar een keus waarschijnlijk en is het makkelijker beslissen.

/▌

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Marzman schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:58:
Ik heb vandaag weer wat habanero's gezaaid (9x2 in een Philadelphia kruidenboterdoosje en dat op het modem gelegd.
Er is er nu al een ontkiemt, ik had verwacht dat dit drie keer zo lang ging duren zoals vorig jaar. Nog wel te klein om over te potten ;)

/▌

• Cis
Slonzo schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:38:
Waarom plastic en niet gewoon grote aardewerk potten?
Zwaar, slecht stapelbaar / opbergbaar, duurder...

Ik heb ze niet liggen dus dan zou ik ze moeten aanschaffen.
Emmer is wat dat betreft veel praktischer. :)

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:08
Cis schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:58:
[...]

Niet footgraded maar wij gebruikten gewoon de cement emmers die in de bouwmarkt verkocht worden. Kosten 5 euro per stuk (huidige prijs zou ik niet weten) voor een behoorlijk grote emmer.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Cis schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:58:
[...]

Ja, steen lijkt me ook niet handig, in de winter moet het toch allemaal ergens blijven en die plastic dingen vouw je gewoon in elkaar en gooi je ergens op of in een kast in de garage. Je moet ook verschillende maten hebben (voor aardappelen dan misschien niet, maar tomaten, pepers pot ik toch een paar keer over).

/▌

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn Habanero's hebben er zin in. Kiemtijd: 10 - 21 dagen, bij zag ik na 5 dagen al wat boven de grond komen. Het is nu 8 dagen. Nou ja, ik heb morgenmiddag wel wat tijd om ze over te potten en mijn lamp te programmeren. Kan daarna de piripiri in dit bakje ;)

/▌

• Bad Brains
Wat voor een LED groei lamp gebruiken de meeste mensen, ik neem aan dat het licht nu echt te weinig is.
Zie op amazon wel aardige, wat heb je echt nodig?

• verwijderd69
  • Nu online
Bad Brains schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:54:
Wat voor een LED groei lamp gebruiken de meeste mensen, ik neem aan dat het licht nu echt te weinig is.
Zie op amazon wel aardige, wat heb je echt nodig?
Ik gebruikte in mijn kweektent 2x 50w LED bouwlampen van de action, groeide het altijd prima onder.

Ook onder normale TL buizen of van die LED TL groeit het prima.

Qua kleurcode zou ik voor 6500k gaan, dat heeft meer blauw in het spectrum en simuleert daglicht. Jonge planten gaan daar goed op.

Om plantjes een beetje goed te laten groeien heb je echt geen dure zware kweeklampen nodig.

Key is combinatie van warmte, voeding en licht. Dan gaan ze als een malle.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb vorig jaar een batten (lichtbalk) gehaald. Sommige mensen halen er meerdere. Het is maar voor tot ergens half/eind februari dan heb ik wel genoeg licht voor het raam.

Het is maar 30 Watt, ook 6500k, maar toch vrij goed gelukt. Het snelle groeien ging wel pas daarna toen de zon begon te schijnen. Je kan gewoon kijken welke batten de meeste lichtopbrengst heeft en er eventueel ook meer kopen (dat lijkt ook elk jaar meer te worden wat ze er uit krijgen). Vorig jaar was een samsung batten erg goed als je keek naar lumen per watt.

Zo'n mooie setup als verwijderd inclusief tent en ventilator heb ik niet :) Vorig jaar was het een kartonnen doos, dit jaar heb ik een plastic doos gevonden die ik kan gebruiken. Maar zodra het kan gaat het ook de veranda in en dan de stap daarna is naar buiten.

Het is inderdaad warmte en licht, dus als je niet genoeg licht hebt moet je het ook niet te warm maken anders worden het grassprieten :) In de veranda hebben we veel warmte vanaf ergens in februari, maar dan moet het wel voor het raam kunnen staan.

[Voor 32% gewijzigd door Marzman op 15-01-2023 10:21]

/▌

• verwijderd69
  • Nu online
Cis schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:41:

LDPE, HDPE en PP zijn over het algemeen prima. De meeste bloempotten en kweekpotjes zijn hier ook van gemaakt. Emmers voor sauzen of ander voedsel zijn over het algemeen ook bijna allemaal LDPE of PP. Andere materialen zoals PET of PS zou ik links laten liggen.

Op ieder spuitgiet product staat een logo met daarop het materiaal, vaak op de onderkant van de emmer/pot.

• Bad Brains
Kan toch wel zoiets nemen, dan heb je het volledige spectrum.
Je kan het zo gek maken als je wilt, maar 35,- of zo is toch te overzien.
Heb nog wel een halve kledingkast van 55x55x90 waar de airco 'swinters instaat.

• verwijderd69
  • Nu online
Bad Brains schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:28:
Kan toch wel zoiets nemen, dan heb je het volledige spectrum.
Je kan het zo gek maken als je wilt, maar 35,- of zo is toch te overzien.
Heb nog wel een halve kledingkast van 55x55x90 waar de airco 'swinters instaat.
De link komt uit op een zoekopdracht en niet op een product, maar ik neem aan dat je zo'n paarse vierkante kweeklamp bedoeld?

Daar zal het ook onder groeien zonder al teveel problemen.

Maar die kweeklampen business is echt totale afzetterij. Je betaalt dan een boel centen voor een chinese lamp die hetzelfde voor je planten doet als een bak TL buizen die je vaak gratis of voor een prikje kunt ophalen van marktplaats.

Natuurlijk zijn er ook de echte kweeklampen zoals COB LEDS, dan kom je echter uit in een veel duurder segment en dat is vooral bedoeld om een gram droog per watt te kunnen halen bij heel ander soort plantjes ;)

Er is een verschil in groeien en bloeien/vruchtafzetting. Wil je planten laten voorgroeien voor het buitenseizoen heb je echt geen dure en hoog wattage lampen nodig.

Als je trouwens uiteindelijk plantjes hebt die onder een lamp zijn opgekweekt, vergeet dan niet om ze goed af te harden, daar ze geen zonlicht gewend zijn en ook zeker niet kunnen verdragen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Volgens mij hebben HEMA en Ikea ook ooit van die gekleurde lampjes gehad. Maar de batten werkt bij mij ook goed genoeg. Ik zou er nog wat meer kunnen plaatsen maar stroomverbruik wil ik ook niet te gek maken en vorig jaar ging het vrij goed zo. Heb wel gelet op lumen en wattage bij de aankoop en dan scoorden de battens heel goed vorig jaar (en een samsung batten nog het beste, maar misschien dat er dit jaar weer betere zijn).

/▌

• Bad Brains
verwijderd69 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:43:

Maar die kweeklampen business is echt totale afzetterij. Je betaalt dan een boel centen voor een chinese lamp die hetzelfde voor je planten doet als een bak TL buizen die je vaak gratis of voor een prikje kunt ophalen van marktplaats.
Hier ga ik het zelf niet voor bouwen/prutsen.
Met timers en het is zo weer af te breken en op te bergen.
Heb ook maar een klein huisje :)

• verwijderd69
  • Nu online
Marzman schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:52:
Volgens mij hebben HEMA en Ikea ook ooit van die gekleurde lampjes gehad. Maar de batten werkt bij mij ook goed genoeg. Ik zou er nog wat meer kunnen plaatsen maar stroomverbruik wil ik ook niet te gek maken en vorig jaar ging het vrij goed zo. Heb wel gelet op lumen en wattage bij de aankoop en dan scoorden de battens heel goed vorig jaar (en een samsung batten nog het beste, maar misschien dat er dit jaar weer betere zijn).
Ik heb afgelopen jaar met alleen daglicht gewerkt en ook dat ging gewoon prima.

Wanneer je met lampen opkweekt heb je wel een mooie voorsprong en ook zeker eerder een eerste oogst.

Maar het is echt niet noodzakelijk om pepers te kunnen kweken.

Denk dat ik half februari wat pepers en paprika's zaai voor de lol, half maart een tomaatje en komkommer. Gewoon weer voor het raam.

Dan heb je altijd wel een oogst gedurende het seizoen.

• verwijderd69
  • Nu online
Bad Brains schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Hier ga ik het zelf niet voor bouwen/prutsen.
Met timers en het is zo weer af te breken en op te bergen.
Heb ook maar een klein huisje :)
Daar zullen ze het prima onder doen vermoed ik :) 36w geeft niet heel veel licht oppervlakte, maar prima voor bijvoorbeeld de eerste 2 maanden. Dan zitten we ook alweer in maart en komt er al veel meer kans op zon dus kun je overschakelen naar de vensterbank indien nodig.

Ook dat stapsgewijs, want zonlicht door het raam is ook al velen malen krachtiger dan kunstlicht van deze hoeveelheid.

Key blijft licht, warmte, voeding.

Geef ze alledrie voldoende en dan gaan ze echt wel lekker. d:)b

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik vind het gewoon leuk dat ik al kan beginnen, ideale omstandigheden heb ik ook niet met de lamp. Ik denk dat mijn batten van 30 Watt (een batten is wel heel gericht naar beneden met leds die dicht bij elkaar zitten) vergelijkbaar is met die set van @Bad Brains (en niet perse goedkoper want je moet dan ook nog iets kopen als timer) en het is inderdaad vooral voor januari en begin februari te overbruggen :)

Daarna kan het in de veranda in een kast voor het raam, dan in de tuin en dan in de herfst terug in de veranda waardoor ik toch een vrij lang peperseizoen heb. Er staan nog steeds een paar planten in de veranda, maar ik ben niet zeker of ze de winter gaan overleven.

[Voor 5% gewijzigd door Marzman op 15-01-2023 11:13]

/▌

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:55
Heb ooit een klein kweekkastje gehaald voor 25 euro om de zaden in op te kweken. Wil verder geen lampen e.d. halen dus wacht nog een weekje of 2 met zaaien denk ik...

• MagniArtistique
Nog nooit met lampen gewerkt, altijd goed gegaan. Zowel met habanero’s, cayennes als jalapenos.

Intussen de doperwten en zomer broccoli gezaaid. We zijn begonnen!

• Bad Brains
MagniArtistique schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:30:
Nog nooit met lampen gewerkt, altijd goed gegaan. Zowel met habanero’s, cayennes als jalapenos.

Intussen de doperwten en zomer broccoli gezaaid. We zijn begonnen!
Gezaaid, waarin. Een kas, je bijkeuken op het dak?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn bakje habanero's vast onder de batten gezet in mijn koffiepauze (nog niks overgepot en de moet de slimme stekker ook nog er op aansluiten maar ik ben bang dat het anders lange sprieten worden), 18000/19000 LUX volgens mijn smartphone.

/▌

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-03 15:34
Leuk, een kruidentopic, mag ik meedoen?

Na een paar jaar niks te hebben gedaan toch maar weer met chilipepers en tomaten aan de slag. Serrano, Serbian Devil en mijn favoriet, Numex Twilight, en er zijn wat zaden voor Harzer Feuer en Quedlinburger Frühe Liebe onderweg,

Tot nu toe altijd alles aardig met daglicht kunnen opkweken; minikasjes op planken hoog onder een dakkoepel, en zodra het gaat af en toe even zon happen op het balkon op het zuiden, en daarna via de veranda de tuin in.

• Kraz
  • Laatst online: 08:29

Kraz

Saving the world

Vorig jaar heb ik het boek Hete Pepers gekocht van Jeroen Hazebroek. Aanrader!
Veel handige tips mbt het zaaien en groeien van de pepers en daarna ook voldoende recepten voor sausjes, sambals, gerechten etc.

Ik ben vandaag bezig geweest met de (Aji Pineapple) pepers van vorig jaar (zaten in de vriezer) en heb er een sausje van gemaakt met als inspiratie 1 van de sauzen uit het boek.
Hij is fris pittig, maar voor ons nét te doen. :D

Er staat ook alweer een nieuw bekertje met potgrond en zaden in de warme meterkast voor de lading van dit jaar. :+

• MagniArtistique
Bad Brains schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:48:
[...]

Gezaaid, waarin. Een kas, je bijkeuken op het dak?
De kruipruimte. Gewoon in een platte bak met een dekseltje, zon groene. Je kent ze wel. In het raam van de garage. Blijft ie mooi tussen de 7 en 15 graden met dit weer.

[Voor 28% gewijzigd door MagniArtistique op 16-01-2023 10:51]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-03 22:05
verwijderd69 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Natuurlijk zijn er ook de echte kweeklampen zoals COB LEDS, dan kom je echter uit in een veel duurder segment en dat is vooral bedoeld om een gram droog per watt te kunnen halen bij heel ander soort plantjes ;)
Een kweeklamp doet veel meer dan een TL buis. Ja je kan er ook planten onder opkweken, maar welk lichtspectrum heb je? Zit daar in wat je plant nodig heeft voor de groei en de bloei? En is het intens genoeg? De zon komt op een normale dag tot 100k lux. Hoeveel TL buizen ga je daar voor nodig hebben? De betere kweeklampen hebben een bepaald spectrum waar ze licht afgeven, gericht op bloei/groei. Die kleine groeilampjes doen niet zoveel, maar als je bij Ali een Samsung Quantum bord haalt, kan je echt zoveel beter kweken dan met een gewone TL buis. En das inderdaad een ander segment maar niet zo duur dat het niet te betalen is.

Ik ga met een paar weken beginnen aan de pepers, ik heb ze al binnen gekregen. Begin volgende maand ga ik ze uit laten lopen, als ze groot genoeg zijn mogen ze een tijdje in de kweektent staan. En rond ijsheiligen naar buiten.

In de tuin ben ik al ruimte aan het maken, de kiwi's zijn weg (in 8 jaar geen enkele vrucht gezien), de bessenstruiken werd ik gek van met al die stekels dus die mochten ook wieberen. De pepers van vorig jaar zijn allemaal dood, dus die mogen eruit.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Nopheros
Widow schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:47:
[...]

Een kweeklamp doet veel meer dan een TL buis. Ja je kan er ook planten onder opkweken, maar welk lichtspectrum heb je? Zit daar in wat je plant nodig heeft voor de groei en de bloei? En is het intens genoeg? De zon komt op een normale dag tot 100k lux. Hoeveel TL buizen ga je daar voor nodig hebben? De betere kweeklampen hebben een bepaald spectrum waar ze licht afgeven, gericht op bloei/groei. Die kleine groeilampjes doen niet zoveel, maar als je bij Ali een Samsung Quantum bord haalt, kan je echt zoveel beter kweken dan met een gewone TL buis. En das inderdaad een ander segment maar niet zo duur dat het niet te betalen is.

Ik ga met een paar weken beginnen aan de pepers, ik heb ze al binnen gekregen. Begin volgende maand ga ik ze uit laten lopen, als ze groot genoeg zijn mogen ze een tijdje in de kweektent staan. En rond ijsheiligen naar buiten.

In de tuin ben ik al ruimte aan het maken, de kiwi's zijn weg (in 8 jaar geen enkele vrucht gezien), de bessenstruiken werd ik gek van met al die stekels dus die mochten ook wieberen. De pepers van vorig jaar zijn allemaal dood, dus die mogen eruit.
Een goede kweeklamp doet inderdaad wel meer dan een TL buis maar het is niet echt nodig. De planten worden nu al groot genoeg dus vind het weinig toevoegen.

Dat wordt anders als je het hele jaar binnenkweekt.

• apNia
  • Nu online

apNia

apNia schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:36:
Wat zijn veel gebruikte composities van grond voor moestuinbakken? Ik wil een redelijk grote bak maken, dus makkelijke moestuin grond wordt iets te duur.
Bump, iemand? :)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Ik zeg niet dat het perfect is, maar je kan er mee beginnen. Mijn plantjes staan nu onder een batten met 20k lux (gemeten met mijn telefoon, die twee bouwlampen van @verwijderd69 zullen nog een bak meer licht geven). Misschien kan ik het nog wat verhogen met reflectie met aluminiumfolie. Een bewolkte dag is ook geen 100k lux, echt sneller groeien zullen mijn planten pas gaan doen als ze naar de veranda mogen en er zonnige dagen komen. Vorig jaar ging het in elk geval super.

Je kan er natuurlijk meer geld tegenaan smijten (voor de aankoop, maar ook energiekosten) voor betere resultaten (dat is natuurlijk wel iets dat Tweakers aanspreekt ;) ), maar ik had afgelopen jaar ook al meer pepers dan ik op kon (en dit jaar heb ik er ook nog genoeg over en ik heb een hoop weggegeven).

/▌

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk daar niet te veel over na, in grond zit toch maar voor een paar weken voeding dus je moet het toch zelf bemesten om vruchtbaar te houden. Dat doen we met die korrels en ik gooi af en toe mijn koffiedrap over de grond. Dat regent er nu wel in :p

/▌

• verwijderd69
  • Nu online
[...]

Een bakje met TL buizen geeft je genoeg licht voor groei. Zelfde met van die spiraal spaarlampen of LED vervangers. Heb het allemaal wel gehad en het groeit gewoon prima. Wil je een volledige cyclus binnen kweken is dat natuurlijk een ander verhaal, dan zit je met licht oppervlakte al snel aan de krappe kant (zoals ik ook al aangaf). Maar om je plantjes een paar maanden voor te trekken voor het buiten seizoen gaat dat echt prima.

Kleurcode 6500 geeft je een mooi spectrum met overheersend blauw waar je jonge planten het goed op doen. Maar ook onder 2700k waar je meer rood in het spectrum hebt groeien ze gewoon.

Qua afharden maakt het allemaal ook weinig verschil, zelfs als je planten onder een 600w HPS vandaan trekt zullen ze verbranden in de zon zonder afharden.

Dat kleine beetje UV in een 'full spectrum' lamp gaat je planten echt niet voorbereiden op de felle voorjaarszon en de rest van de buitenomstandigheden zoals wind, verschillen in luchtvochtigheid en heftigere temperatuur fluctuaties.

Nu zal ik zeker niet beweren dat het minder goed groeit onder een speciaal voor kweken ontwikkelde lamp of lichtbak, geloof best dat daar theoretisch gezien beter licht uit komt. Maar in de praktijk blijkt het vaak gerommel in de marge, helemaal voor hobbymatige achtertuin plantjes.

Licht blijft een noodzakelijk onderdeel voor fotosynthese in de planten, maar voeding, vocht, temperatuur en luchtverversing dragen eveneens een boel bij. Je kunt de meest luxe lamp hebben, als je andere elementen verwaarloosd dan groeit het alsnog voor geen meter.

Dusja kies gewoon voor hetgene waar je je goed bij voelt zou ik zeggen. Heb je een mooi budget voor deftige lampen moet je dat zeker doen. Wil je echter zo goedkoop mogelijk wat tijdwinst maken dan zijn er echt wel budget oplossingen die leuke resultaten geven.

Ik wacht zelf gewoon tot het zonnetje wat vaker doorkomt, ook dat werkt gewoon prima :)

• Nopheros
Wat kweekt iedereen hier zoal? Lees veel over pepers, is dat het enige?

Ik heb standaard aardbeien in de tuin staan, kost weinig moeite en elke zomer aardbeien.

M'n volledige lijstje voor dit jaar:

Aardbeien
Pepers
Paprika's
Broccoli
Bosui
Rode ui
Gele ui
Tomaten
Wortelen
IJsbergsla (1 plantje)
Paksoi (waarschijnlijk een plantje of 2, ligt aan de ruimte die ik nog beschikbaar heb)

• Bad Brains
Elk jaar iig;

Fles pompoen.
Courgettes 2 soorten.
Komkommers.
Pepers 2 soorten.
Paprikas 2 soorten.
Allerlei kruiden

En dit jaar knoflook.

Dat is mijn enige winter groei, vorig jaar spinazie maar dit jaar vergeten.

• bvk

bvk

Topicstarter
Kraz schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:24:
Vorig jaar heb ik het boek Hete Pepers gekocht van Jeroen Hazebroek. Aanrader!
Veel handige tips mbt het zaaien en groeien van de pepers en daarna ook voldoende recepten voor sausjes, sambals, gerechten etc.

Ik ben vandaag bezig geweest met de (Aji Pineapple) pepers van vorig jaar (zaten in de vriezer) en heb er een sausje van gemaakt met als inspiratie 1 van de sauzen uit het boek.
Hij is fris pittig, maar voor ons nét te doen. :D
[Afbeelding]

Er staat ook alweer een nieuw bekertje met potgrond en zaden in de warme meterkast voor de lading van dit jaar. :+
Is het met dat flesje niet heel erg lastig om het laatste beetje er uit te krijgen?

Net weer een pot gevuld met mijn favoriete "sambal": gewoon 6 Madame Jeanettes tezamen met een pot Kesbeke Piccalilly blenden in de foodprocessor, that's it.

• VeertienKaVier
Nopheros schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:18:
Tomaten
Koriander
Oregano
Paprika
Oost-Indische kers
Goudsbloemen

• Nopheros
VeertienKaVier schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:07:
[...]

Tomaten
Koriander
Oregano
Paprika
Oost-Indische kers
Goudsbloemen
Waarom Goudsbloemen?

[EDIT]
Lees zojuist dat ze vrij nuttig zijn, ga er eens serieus naar kijken. Bedankt voor de tip.

[Voor 18% gewijzigd door Nopheros op 16-01-2023 19:17]

• Wijnand1980
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:14
[...]
Uhm, je weet dat kiwi vaak 8 tot 12 jaar nodig heeft om de eerste oogst te krijgen? Die van ons ging in jaar 8 voor het eerst bloeien. Zonde als je het net daarvoor ruimt...

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik heb maar een klein balkonnetje dus zijn de ruimte en mogelijkheden beperkt. Vorig jaar met 4 peperplanten plus al mijn kruiden zat ik in een soort van oerwoud, daar heb ik even geen zin meer in.....

Dus dit jaar hou ik het op 2 pepers naast mijn kruiden die ik ondertussen al jaren heb staan. De kruiden zijn:

- Chinese bieslook
- Peterselie
- Twee soorten Rozemarijn
- Tijm
- Bonenkruid

Ik had ook nog Salie en Munt, maar die zijn helaas doodgegaan.... Dus daar moet ik nog even nieuwe planten van kopen. Verder heb ik altijd wel Basilicum en Koriander staan, maar dat is meer voor in de zomer.

En ik heb maar nog eens 2 tenen Lautrec knoflook geplant wat de voorgaande jaren nog niet echt een succes was.

• Kraz
  • Laatst online: 08:29

Kraz

Saving the world

bvk schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:34:
[...]

Is het met dat flesje niet heel erg lastig om het laatste beetje er uit te krijgen?
Valt wel mee. De saus is redelijk vloeibaar dus komt er prima uit.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Ik heb standaard aardbeien in de tuin staan, kost weinig moeite en elke zomer aardbeien.

M'n volledige lijstje voor dit jaar:

Aardbeien
Pepers
Paprika's
Broccoli
Bosui
Rode ui
Gele ui
Tomaten
Wortelen
IJsbergsla (1 plantje)
Paksoi (waarschijnlijk een plantje of 2, ligt aan de ruimte die ik nog beschikbaar heb)
Altijd:
Munt, paar soorten
Rozemarijn, 2 soorten
Bonenkruid, 2 soorten
Tijm, 2 soorten
Oregano, 2 soorten
Laurier
Lavendel
Salie, 2 soorten
Oost-Indische kers
Frambozen
Bramen
Bosbessen

Als het me lukt ivm ziekte:
Pepers
Aardbeien
Komkommer
Courgette
Tomaten
Koriander
Basilicum
Bieslook

En wel boompjes/plantjes maar meestal nada vruchten:
Vijg
Appel
Peer
Kers
Kruisbessen

[Voor 12% gewijzigd door dragon2 op 16-01-2023 19:58]

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:00
Ik heb beetje een verwilderde tuin.
Goudse bloem
Kiwibes
Aardbei
Vijg
Pawpaw
Eeuwige moes
Palmkool
Oost Indische kers
Brave Hendrik
Bessen zoals josta, aalbes
Hosta
Asperge
Veel kruiden zoals bonenkruid, tijm, rozemarijn, oregano
Sugar snaps
Honingbes

• banaliteit
[...]
Haha die kiwi's zouden nu pas beginnen met produceren. Zuur. :D

• VeertienKaVier
Nopheros schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:11:
[...]

Waarom Goudsbloemen?

[EDIT]
Lees zojuist dat ze vrij nuttig zijn, ga er eens serieus naar kijken. Bedankt voor de tip.
Ik weet niet of alle verhalen over de geneeskrachtige werking waar zijn (al wordt de plant wel veel geteeld voor de cosmetische industrie), maar zo'n eetbare bloem is altijd leuk om een saaie salade op te fleuren.

Bij een buur verderop bloeiden ze trouwens tot ver in november, dus het geeft ook nog wat kleur in de winter (hoewel, winter, de eerste narcissen staan hier in het gemeenteplantsoen in bloei...)

Ander eetbaar spul dat hier veel bijen en hommels trekt: aardperen. Ik ben zelf niet zo'n fan van de smaak, maar het fleurt aardig op. Wel oppassen voor woekeren, de knollen gaan alle kanten op.

• VeertienKaVier
dragon2 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:52:
[...]

Altijd:
Munt, paar soorten
Die vergat ik helemaal, die gaat hier ook alle kanten op.

• VeertienKaVier
banaliteit schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:56:
Ik heb beetje een verwilderde tuin.
Daar zouden er meer van moeten zijn!

Palmkool is lekker, misschien ook eens proberen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

VeertienKaVier schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:59:
[...]

Ander eetbaar spul dat hier veel bijen en hommels trekt: aardperen. Ik ben zelf niet zo'n fan van de smaak, maar het fleurt aardig op. Wel oppassen voor woekeren, de knollen gaan alle kanten op.
Ik vind aardperensoep wel lekker als mijn vrouw die maakt, wil dat ook wel eens proberen voor de moestuin. Je wordt er alleen zo winderig van :+

/▌

• Nopheros
De bloemen van Broccoli laten uitlopen voor de zaden trekt ook veel bijen en vlinders aan, alleen een beetje jammer dat je de Broccoli vervolgens niet meer kunt eten. De zaden zijn niet erg duur dus daarvoor hoef je het ook niet te doen..

• apNia
  • Nu online

apNia

Marzman schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:49:
[...]

Ik denk daar niet te veel over na, in grond zit toch maar voor een paar weken voeding dus je moet het toch zelf bemesten om vruchtbaar te houden. Dat doen we met die korrels en ik gooi af en toe mijn koffiedrap over de grond. Dat regent er nu wel in :p
Koffiedrap? Krijgen ze dan 's nachts wel rust?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

apNia schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:35:
[...]

Koffiedrap? Krijgen ze dan 's nachts wel rust?
Na 16 uur smiddags gooi ik er theezakjes in ;)

In koffiedrap schijnt nog veel voeding te zitten.

[Voor 11% gewijzigd door Marzman op 17-01-2023 10:08]

/▌

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:16
VeertienKaVier schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:02:
[...]

Daar zouden er meer van moeten zijn!

Palmkool is lekker, misschien ook eens proberen.
Palmkool groeit bij ons altijd heel makkelijk. Jonge plantjes wel beschermen tegen duiven, die vreten hem bij ons helemaal kaal in het begin. Overigens hebben we ook ooit gewoon de kale stammen laten staan en daar groeien ze ook wel doorheen. Kortom onze ervaring; kan eigenlijk niet mislukken! Als je er genoeg zaait kun je zelfs ook een aantal planten laten staan richting de winter. Ze groeien dan niet meer echt, maar je kunt ze eigenlijk de hele winter nog oogsten.

Verder hebben wij afgelopen jaar volgende geplant;

Fruit
Frambozen,
Blauwe Bessen (nieuw gezet, hopelijk dit jaar echte oogst),
Aardbeien,
Bramen

Groente
Boerenkool
Courgette
Pompoen
Peultjes
Wortels
Ui
Spruitjes (te laat gezaaid, slechts een paar miezerige spruitjes afgehaald)
Palmkool
Sla
Spinazie
Aardappels
Snijbiet
Komkommers (ook niet heel goed gelukt)

Dit weekend maar weer eens een planning maken voor komend jaar. Door jullie verhalen ook wel enthousiast geworden over pepers. Ook maar eens een poging wagen dit jaar.

• VeertienKaVier
ManzokuSan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:06: Kortom onze ervaring; kan eigenlijk niet mislukken!
Bedankt, goed om te weten!

Vorige week helaas net de 'vaste buurtduif' dood aangetroffen, nadat eerder de andere helft van het duo al was bezweken, dus die kan er niet meer van snacken. Hopelijk heerst er niets naars, het ging vorig jaar met de merels ook al niet zo goed.

• banaliteit
Eeuwige moes is mijn favoriete plant. Het overleeft de strenge winters en groeit als een malle. Als je steeltjes van 5 cm lang afsnijdt en in de grond stopt groeit er binnen de kortste keren een nieuwe plant uit.

Blaadjes zijn lekker om mee te wokken.

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:16
banaliteit schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:58:
Eeuwige moes is mijn favoriete plant. Het overleeft de strenge winters en groeit als een malle. Als je steeltjes van 5 cm lang afsnijdt en in de grond stopt groeit er binnen de kortste keren een nieuwe plant uit.

Blaadjes zijn lekker om mee te wokken.
Ga ik proberen dit jaar!

• VeertienKaVier
banaliteit schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:58:
Doet zijn naam dus eer aan!

De meeste soorten uit die familie zijn sowieso mooi qua blad, dus altijd leuk in de tuin, ook als je het niet eet.

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik wil dit jaar weer een nieuwe poging doen…
3 zaadjes per soort.

De zaadjes liggen nu boven de convectorput waar ik ze nat houd met een plantenspuit.

Ik zoek eigenlijk een “mooie/leuke” kweekbak die ik op de vensterbank kan zetten. Max. 70 euro.
Iemand een ideetje?

Meer dan ik dacht...

Pagina: 1 ... 48 ... 51 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee