☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Een jaar geleden ben ik begonnen met een vierkante meter moestuin op mijn balkon en vond het zo leuk dat ik mij heb ingeschreven bij een lokale moestuin vereniging. Nu ben ik sinds kort eigenaar van een tuintje geworden en druk bezig met de voorbereiding voor het komende moestuin seizoen.
Langs de tuin loopt een sloot waar ik water uit mag halen alleen weet ik nu al zeker dat ik met een gieter elke keer heen en weer slepen het wel snel zat zal zijn. Zo kwam ik in mijn zoektocht diverse dompel pompen tegen die op een accu werken (het complex heeft geen vaste stroom voorzieningen bij de tuinen) en dat lijkt mij wel een goede optie maar ik kan niet zoveel reviews vinden over deze pompen en wat nou geschikt zou zijn voor mijn situatie. Vandaar dat ik nu ook post op het forum, heeft iemand ervaringen met een dompel pomp op accu, is het de moeite waard om daarin te investeren?
Ik heb bijvoorbeeld deze 2 al gevonden en denk dat ze beide voldoen:
optie goedkoop https://www.bataviastore....entonpomp-maxxseries.html
En de duurdere optie die mij beter lijkt:
https://www.gardena.com/n...p-2000-2-li-18/967912401/
Hopelijk dat iemand hier op het forum ervaring heeft en mij misschien wat wegwijs kan maken!
Zoiets als dit?streamnl schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:45:
Ik zoek eigenlijk een “mooie/leuke” kweekbak die ik op de vensterbank kan zetten. Max. 70 euro.
Iemand een ideetje?
https://www.tuinadvies.nl...51/vensterbankkas-7-delen
De bovenste plaatje lijkt me wel wat.

Redelijke nette bakken én op een warmhoud plaat. Tenminste, ik zie daar een stekker.
Ideaal, dan hoeft de kachel niet aan als we er niet zijn.
Maar de fotos daarna zijn weer zonder stekker.
Thanks for de tip.
Inmiddels een Elho bak besteld en gisteren bij een tuincentrum van die houtvezel kweekpotjes gekocht.
Nu nog kweekgrond en hopen dat de peperzaadjes gaan uitkomen.
Edit: misschien nog een lamp en/of warmtematje kopen.
Dan zou dit ook eventueel op de zolder gezet kunnen worden.
[Voor 33% gewijzigd door streamnl op 22-01-2023 14:17]
Wel spannend, het begint daarbinnen nu te beslaan en ik heb geen idee hoe vochtig te vochtig is. Grond is vochtig, niet nat

/▌
Yep. In de blender met eierschillen, bananenschillen en water. En dan op je plantjes. Haren schijnen ook goed te zijn (maar die heb ik nog nooit in de blender gegooid.Marzman schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:39:
[...]
Na 16 uur smiddags gooi ik er theezakjes in
In koffiedrap schijnt nog veel voeding te zitten.
Die wil ik ook graag proberen! Waar heb je deze vandaan als ik vragen mag?Marzman schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:39:
Pepers gaan niet zo hard in de winter, maar WasabiDe sneeuw is gesmolten en ik dacht dat het plantje wel dood zou zijn, maar hij ziet er beter uit dan in de zomer. Dus als iemand iets pittigs wil eten in de winter, Wasabi moet je hebben
[Afbeelding]
Deze heb ik een keer meegenomen uit het tuincentrum (Pelckmans, zit bij mij om de hoek). In de zomer, toen werd het plantje steeds slechter. Ik had hem al bijna weggegooid maar in de winter ging hij er opeens weer gezond uitzienremmuz schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:59:
[...]
Die wil ik ook graag proberen! Waar heb je deze vandaan als ik vragen mag?

De bladeren zijn pittig als in mosterd

[Voor 8% gewijzigd door Marzman op 24-01-2023 14:26]
/▌
De gewone rode paprika zit al in de grond.
Spannende foto 🤪
En vanmorgen stoofpot in elkaar geflanst de zaadjes van de pepers liggen nu even te rusten van de week maar eens in de grond.
Nu nog puntpaprika en dan zijn we er wel weer voor dit jaar denk ik.
De bedoeling is overal 2 planten van overhouden ik zaai er nu van elk 12 en zien wat het wordt.
Ik heb 4 P9 potjes in een standaard zaaibak staan met een verwarmingsmatje. Elke ochtend spuit ik de grond goed nat en laat ik het verder met rust.
Ik heb geen condens verder, maar dat kan ook te maken hebben met het geringe aantal potjes.
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
Vorig jaar eens rechtstreeks in een zaaibak in zaai en stekaarde, maar dit jaar toch weer terug naar deno. Is eigenlijk fool proof.
Koffiefilters natspuiten, zaadjes aan een kant verdelen, dichtvouwen (gewoon 1 keer dubbelvouwen), beetje lucht eruit drukken, in een ziplock en dan in een propagator (op een warme plek of op een warmtematje).
Na een dag of 3 beginnen de makkelijkere soorten al te ontkiemen.
Dit ga ik onthouden.Ronster schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:19:
Ik gebruik al jaren de deno methode voor pepers.
Vorig jaar eens rechtstreeks in een zaaibak in zaai en stekaarde, maar dit jaar toch weer terug naar deno. Is eigenlijk fool proof.
Koffiefilters natspuiten, zaadjes aan een kant verdelen, dichtvouwen (gewoon 1 keer dubbelvouwen), beetje lucht eruit drukken, in een ziplock en dan in een propagator (op een warme plek of op een warmtematje).
Na een dag of 3 beginnen de makkelijkere soorten al te ontkiemen.
Nu heb ik ze een week in een papiertje gewikkeld die ik elke ochtend nat maakte.
De papiertjes lagen in een bak boven de convectorput. Na 7 dagen was nog niets ontkiemt.
Gisterenavond toch alles in de bak gegooid en een thermometer erbij gezet.
Hopelijk werkt dit beter, anders koop ik alsnog zo'n matje.
Wat jij hier doet werkt bij mij beter dan op een keukenpapiertje, alleen dit jaar zijn ze wel dood gegaan omdat het te koud werd. Misschien ook een matje overwegen, aan wat voor stroomverbruik moet je dan denken?streamnl schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:59:
[...]
Dit ga ik onthouden.
Nu heb ik ze een week in een papiertje gewikkeld die ik elke ochtend nat maakte.
De papiertjes lagen in een bak boven de convectorput. Na 7 dagen was nog niets ontkiemt.
Gisterenavond toch alles in de bak gegooid en een thermometer erbij gezet.
Hopelijk werkt dit beter, anders koop ik alsnog zo'n matje.
[Afbeelding]
Met die 20 graden bij jou heb je geen matje nodig hoor.
[Voor 3% gewijzigd door Marzman op 26-01-2023 12:20]
/▌
Ik hoop ook dat dit voldoende is. We gaan het meemaken.Marzman schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:20:
[...]
Wat jij hier doet werkt bij mij beter dan op een keukenpapiertje, alleen dit jaar zijn ze wel dood gegaan omdat het te koud werd. Misschien ook een matje overwegen, aan wat voor stroomverbruik moet je dan denken?
Met die 20 graden bij jou heb je geen matje nodig hoor.
Maar ik heb geen idee aan hoeveel Watt ik moet denken bij zo'n matje. Dat heb ik nog niet uitgezocht.
Sterker nog, het liefst heb ik een sensor erin die ik kan uitlezen met bijv. Home Assistant, die dan eventueel een matje aan- of uitzet. Of van die lichtlampen die op bepaalde tijden worden geschakeld.

Maar ja... ik ben al lang blij dat ik de discussie gewonnen heb dat ik de "lelijke_bak_wat_iedereen_ziet_ als_ze_langslopen" op de vensterbank 'mag' zetten.

Ik heb al wel een zo'n Lidl smarthome stekker aan mijn lamp, maar de zigbee gateway hangt aan mijn thuiswerkpc spullen en die stond niet aan toen ik niet thuis werkte (die zigbee gateway moet eigenlijk naar beneden, maar daar had ik geen stopcontacten meer vrijstreamnl schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:36:
[...]
Sterker nog, het liefst heb ik een sensor erin die ik kan uitlezen met bijv. Home Assistant, die dan eventueel een matje aan- of uitzet. Of van die lichtlampen die op bepaalde tijden worden geschakeld.

/▌
Na 5 dagen zijn de bloemkooltjes al opgekomen. Dat is 5-10 dagen eerder dan wat op het zakje stond

De kamer is 18-20 graden, dus de paprikaatjes zullen wat moeite hebben met kiemen. Maar goed, we hebben de tijd. Vorig jaar is het ook gelukt op deze manier (al hoewel we toen pas eind februari begonnen)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Nu hopelijk in de komende dagen de rest ook, dan kan het leukere stuk van opkweken beginnen.
Over een weekje oid dan maar eens de Paprika's, Tomaten en Tomatillo's zaaien.
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Nu de pepers nog...
Ga je ze in een kas zetten? Als ik een beetje over Capsucum chinense lees houden die van warmte. Ik moet eerst mijn simpele C. annuum groot zien te krijgen, maar denk al wel vooruitMemphisto schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:57:
Afgelopen zaterdag (21-01) de Jamaican hot yellow en Nagabon gezaaid. Gewoon in grond met een verwarmingsmatje eronder. En zie zojuist de eerste al omhoog komen.
Nu hopelijk in de komende dagen de rest ook, dan kan het leukere stuk van opkweken beginnen.
Over een weekje oid dan maar eens de Paprika's, Tomaten en Tomatillo's zaaien.

Nee. Ze staan nu in een kweekbakje met verwarmingsmatje voor het raam. Als ze wat groter zijn krijgen ze een eigen potje (heb er 3 in een P9 gezaaid).Bananenplant schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:02:
[...]
Ga je ze in een kas zetten? Als ik een beetje over Capsucum chinense lees houden die van warmte. Ik moet eerst mijn simpele C. annuum groot zien te krijgen, maar denk al wel vooruit.
Als het dan buiten warm genoeg is, gaan ze de volle grond in. Vorig jaar ook zo gedaan en had zoveel pepers dat ik ze niet meer kwijt kon eigenlijk. Heb nu minder gezaaid en ga waarschijnlijk maar 2 of 3 planten per soort uiteindelijk uitplanten. Rest geef ik weg of gaan helaas in de kliko.
Afhankelijk van hoe de zomer loopt, ga ik misschien wel een soort tentje plaatsen in oktober oid, om de zomer nog wat verder door te trekken... Vorig jaar zaten de planten nog vol met groene, onrijpe vruchten en werd te fris om nog af te rijpen.
Ik heb 5 Anaheims (gratis gekregen), 5 Hot Portugal en 5 Rawit ingezaaid. Dat wordt nog wat straks danMemphisto schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:13:
[...]
Als het dan buiten warm genoeg is, gaan ze de volle grond in. Vorig jaar ook zo gedaan en had zoveel pepers dat ik ze niet meer kwijt kon eigenlijk. Heb nu minder gezaaid en ga waarschijnlijk maar 2 of 3 planten per soort uiteindelijk uitplanten. Rest geef ik weg of gaan helaas in de kliko.

En van elk nog 6 zaden over.
[Voor 3% gewijzigd door Bananenplant op 27-01-2023 11:18]
Als we een zomer zoals afgelopen jaar krijgen kun je gewoon voor het raam beginnen en gaat het daarna buiten ook primaBananenplant schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:02:
[...]
Ga je ze in een kas zetten? Als ik een beetje over Capsucum chinense lees houden die van warmte. Ik moet eerst mijn simpele C. annuum groot zien te krijgen, maar denk al wel vooruit.

/▌

Met de huidige zomers gaan idd ook de chinenses buiten primaMarzman schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:40:
[...]
Als we een zomer zoals afgelopen jaar krijgen kun je gewoon voor het raam beginnen en gaat het daarna buiten ook prima

Ik heb een (koude) kas. Het heeft zijn voordelen, maar zoals een wijs man ooit zei: elk voordeel heb ze nadeel.
Het kan ook te warm worden, ook voor pepers. Sommige pepers, vooral baccatums heb ik de indruk, doen het buiten zelfs beter.
Je kan ze uiteraard ook naar buiten tillen als het te warm is. Maar dan ben ik dan weer te lui voor, aangezien ze op Blumat zijn aangesloten en ik ze ter ondersteuning opbindt aan een gespannen waslijn.

2 van mijn 3 pepersoorten ontkiemden prima. Van de derde soort kwam er echter maar 1 plantje op. Het verschil is dat van die derde soort de zaden veel groter waren, met een huls zoals die je op de foto naast de zaailing ziet liggen. Ik heb voor die soort nu een nieuwe zaaipoging gedaan en probeer nu of nattere grond helpt. Met een plantenspuit werd de grond toch best snel droog en ik heb het nu met een gieter eens goed natgemaakt. Eens kijken of ze nu gaan opkomen

Hoe kan ik zoiets goedkoop maken? Hoeft niet mooi te zijn maar functioneel. En vooral, waterdicht!
Ongeveer 20x200cm, (hoogte maakt minder uit, iets tussen de 10 en 25cm ofzo) maar kunnen ook 2 of 3 losse bakken worden
Paar plankjes aan elkaar schroeven en bekleden met een vuilniszak aan de binnenkant?Markos schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:02:
Ik wil een grote (vooral lange) plantenbak maken om mijn planten binnen te laten opgroeien tot het weer goed genoeg is om ze buiten te plaatsen (in mijn hydroponics systeem). Iemand ervaring met zo'n bak zelf maken?
Hoe kan ik zoiets goedkoop maken? Hoeft niet mooi te zijn maar functioneel. En vooral, waterdicht!
Ongeveer 20x200cm, (hoogte maakt minder uit, iets tussen de 10 en 25cm ofzo) maar kunnen ook 2 of 3 losse bakken worden
Of nog makkelijker...
2 van deze bakjes
Vuilniszak vertrouw ik niet, komt uiteindelijk veel water in te staan. En ik wil niet dat het lekt op de laminaatvloer.Ronald.42 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:20:
[...]
Paar plankjes aan elkaar schroeven en bekleden met een vuilniszak aan de binnenkant?
Of nog makkelijker...
2 van deze bakjes
[Afbeelding]
Ik heb voorheen van die plastic opbergbakken gebruikt maar dat was niet ideaal. Ik zal die bij hornbach een kijken, bijna alle lange bloembakken hebben zo'n water doorlaat systeem. Voordeel van zelf een bak maken is dat hij exact de maat is die ik wil hebben qua groeizakken die ik erin wil doen die in het hydroponic systeem gaan.
[Voor 3% gewijzigd door Markos op 05-02-2023 16:35]
Ik zit ook vooruit te denken aan de tuin en hoeveel planten ik zal doen. Heeft iemand toevallig ervaring met een systeem als dit?
Dan koop je de onderzetter er bij. Dat het water doorlaat is ook wel handig bij grotere bakken.Markos schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:29:
[...]
Vuilniszak vertrouw ik niet, komt uiteindelijk veel water in te staan. En ik wil niet dat het lekt op de laminaatvloer.
Ik heb voorheen van die plastic opbergbakken gebruikt maar dat was niet ideaal. Ik zal die bij hornbach een kijken, bijna alle lange bloembakken hebben zo'n water doorlaat systeem. Voordeel van zelf een bak maken is dat hij exact de maat is die ik wil hebben qua groeizakken die ik erin wil doen die in het hydroponic systeem gaan.
/▌
Ik zet er uiteindelijk een flinke laag water in dus dat kan nietMarzman schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:12:
[...]
Dan koop je de onderzetter er bij. Dat het water doorlaat is ook wel handig bij grotere bakken.
De grotere bakken zijn meestal voor buiten bedoeld en hebben daarom gaten. Heel soms vind je bakken die je zelf nog uit moet boren (dat had ik vorig jaar bij Action, maar ik denk niet dat ze grote rechthoekige bakken hebben, zeker niet nu).
/▌
[url]https://www.gamma.nl/assortiment/speciekuip-rechthoekig-45-liter-zwart/p/B443288[/url]
https://www.myhomegrow.nl...-thermostaat/#description
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Maar, verder geen discussie. Doe er wat mee of doe er niets mee.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Hij is dan een tientje duurder dan bovenstaande combinatie met matten, maar doordat je de bak zelf verwarmt en niet via een los element er onder is het een stuk beter geisoleerd en heb je met de huidige energiekosten dat tientje zo weer terug

Ik zat altijd te kloten met die kleinere propagator-bakkken waarbij je altijd nét wat te weinig ruimte had voor rijtjes van 10 zaadjes, dat was met deze bak van 40cm lengte ook gelijk opgelost.
[Voor 10% gewijzigd door Ray_ op 12-02-2023 20:54]
Mijn overwinteraars tonen wel tekenen van leven. De twee Rawits maken nieuwe blaadjes. (zouden jullie de oude er afhalen of gewoon zo laten tot de nieuwe blaadjes wat meer en sterker zijn?). Luizen is ook wel een probleem (ook zichtbaar op de foto

Van de paprika's maakt er een nieuwe blaadjes, de andere is helemaal verhout (ik denk dat die dood is) en de Habanero is nog onduidelijk of die nog leeft. Er zit in elk geval nog genoeg groen in (maar geen blaadjes of nieuwe blaadjes). Ik heb ze al vast een beetje vloeibare mest gegeven omdat het in de veranda waar ze staan best warm kan worden. Als er een paar het overleven (een rawit en een paprika) heb ik eigenlijk ook wel genoeg en hoef ik niks te zaaien want de diepvries ligt ook nog vol met pepers)
/▌
1) Chinese 5 color, A, (niet eetbaar, gewoon leuk)
2) minimixs, nog niets te zien
3) Orange Blob, A, begint nu te komen
4) Fresno, nog niets te zien
5) Cayenne long slim, A, gaat goed
6) Jalapeño, B, gaat goed
Ik blijf het toch leuk vinden om elke ochtend even te checken hoe ze erbij staan.
Het is een plastic opbergbox gekocht bij, dacht ik, Karwei. De binnenkant heb ik beplakt met alumiumfolie, hier en daar stukje dubbelzijdig tape erachter. De deksel voorzien van een 3m groeiledstrip (dingetje van 30 euro welke op een usb stekker draait. De plantjes worden via een tijdschakelstekker 18 uur per dag verlicht door de ledstrip. De bak zelf staat voor een raam op de zuidkant dus krijgt overdag daar ook licht en zon van. Als het mooi weer is zet ik de deksel open waardoor de zon precies op de plantjes schijnt. De plantjes zelf staan op een warmtematje die tot moment van ontkiemen op 26 graden staat. Nu alles opgekomen is zet ik dat terug naar 23 graden. Dit werkt bijzonder goed. Vrijwel alles komt daardoor binnen 7 dagen op. Soms zelfs al na 3 a 4 dagen.
De warmtemat en daarop plantjes staan op dit moment op een kartonnen doosje in de opbergbox waardoor ze wat hoger in de box staan, dus dichter bij de ledstrip. Naarmate ze groeien kan de doos er onderuit en hebben de plantjes meer ruimte om te groeien. Rond mei mogen ze naar buiten. De box kan ik dan mooi afsluiten, warmtematje, thermostaat, tijdschakelstekker en voedingstekkertjes, gietertje en plantspulletjes erin en opbergen op zolder, tot volgend jaar.
Het ziet er niet bepaald professioneel uit maar vooralsnog is het altijd gelukt met succes een paar peperplantjes en later tomatenplantjes binnen op te kweken.
Uiteindelijk wil ik 5 a 6 plantjes totaal overhouden maar ik kweek er altijd een stuk of 10 op en bewaar de beste.
De grootste 4 achteraan had ik vlak na jaarwisseling geplant, dat zijn Hot Paper Lanterns. De overige zijn Jalapeno Early's waarvan er 4 zijn met wat meer blaadjes, die heb ik eerder geplant dan de overige met nog maar 2 blaadjes.
Nu ben ik nog op zoek naar de beste manier om deze te vullen.
Met wat googlen wordt ik niet direct veel wijzer, de ene website zegt het te vullen met "moestuinmix" terwijl de ander aanraad om in 3 lagen te werken (Hout/klei - "bodemverbeteraar" - Potgrond).
En op fora wordt gesproken over gewoon potgrond/tuinaarde evt met vermiculiet.
De bak staat op tegels en is 90 x 810 x 40.
Inhoud zo'n 2.75 m3
Onder deze tegels zit gele zand.
Wat raden jullie aan? Gewoon volkiepen met potgrond of toch iets anders?

Het is wel de schaduwkant van je tuin zo te zien, daar zijn wij ook begonnen met de moestuin maar we hebben al dingen verhuist dat ze meer zon krijgen.
[Voor 64% gewijzigd door Marzman op 16-02-2023 17:05]
/▌
Ja, en nee. In de ochtend staat deze in de schaduw, en vanaf de middag vol in de zon. (foto's zijn gisteren in de loop van de ochtend genomen.)Marzman schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:04:
Het is wel de schaduwkant van je tuin zo te zien, daar zijn wij ook begonnen met de moestuin maar we hebben al dingen verhuist dat ze meer zon krijgen.
Met 40cm hoogte moet je m wel helemaal volkiepen met grond sowieso. In geel zand kunnen wortels helemaal niks, en ook bodemleven vindt dat niet zo leuk.metieske schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:57:
Eerder deze week een grote moestuin bak in de achtertuin gemaakt.
Met wat googlen wordt ik niet direct veel wijzer, de ene website zegt het te vullen met "moestuinmix" terwijl de ander aanraad om in 3 lagen te werken (Hout/klei - "bodemverbeteraar" - Potgrond).
Inhoud zo'n 2.75 m3
[Afbeelding] [Afbeelding]
Je kunt je zelfs afvragen of je die tegels eruit moet halen. Door graven, oogsten, en wormen gaat dat zand heel snel mengen met je voedingsrijke potgrond/aarde.
/▌
Ligt er natuurlijk inderdaad aan wat je gaat telen. Maar wortels en aardappels zal bijv. een uitdaging worden. Met de nodige inklinking houd je nog 20 cm over aan het eind van het seizoenMarzman schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:36:
Voor een moestuin maakt dat denk ik niet uit. Bij mij zit ook alles in houten en stenen bakken op beton (wel gaten gemaakt voor het water, maar de bakken zijn sowieso niet zo perfect dat ze waterdicht zijn.

Ik heb alleen parijse worteltjes nog geprobeerdCis schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:42:
[...]
Ligt er natuurlijk inderdaad aan wat je gaat telen. Maar wortels en aardappels zal bijv. een uitdaging worden. Met de nodige inklinking houd je nog 20 cm over aan het eind van het seizoen

/▌
Parijse zal wel lukken. Radijsjes en aardbeien ook.Marzman schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:44:
[...]
Ik heb alleen parijse worteltjes nog geprobeerdAardappels heb ik niet genoeg plaats voor.

Vanalles wat is het idee. En dan zie ik aan het einde van het seizoen wel wat er werkt en wat niet.Cis schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:42:
[...]
Ligt er natuurlijk inderdaad aan wat je gaat telen. Maar wortels en aardappels zal bijv. een uitdaging worden. Met de nodige inklinking houd je nog 20 cm over aan het eind van het seizoen
Gele zand eruit zou in de toekomst nog kunnen maar daar wil ik nu liever niet aan beginnen.
Mocht het moestuinen me toch niet zo aan staan als ik nu denk, dan kan ik nog makkelijk reverten naar terras.
Ik heb met gewone (biologische) potgrond 2 jaar geleden geteeld/verbouwd/geoogst:metieske schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:41:
[...]
Vanalles wat is het idee. En dan zie ik aan het einde van het seizoen wel wat er werkt en wat niet.
Gele zand eruit zou in de toekomst nog kunnen maar daar wil ik nu liever niet aan beginnen.
Mocht het moestuinen me toch niet zo aan staan als ik nu denk, dan kan ik nog makkelijk reverten naar terras.
Pompoen
Bosuitjes
Parijse worteltjes
Radijsjes
Aardbeien
Paprika
Allemaal zonder trucjes; direct in volle grond gezaaid. Alleen de paprika heb ik binnen laten opgroeien in 3-liter potten. Achter onze glazen pui op het zuiden groeiden ze goed en warm (constant 22 graden en veel licht). Vanaf eind mei heb ik ze in de achtertuin gezet).
Bij mij was het 25 cm potgrond, daaronder ophoogzand

Hop
Gember
Aardbeien
Knoflook
komkommer
Peper
Courgette
Aubergine
Zoete aardappel
Wortels
Uien
Pompoenen
Bonen
Paprika
Aardappel
Bloemkool
Broccoli
Mais
Buiten die brainstorm is er verder nog niet heel erg over nagedacht, dit weekend wil ik een plan en indeling maken. Mogelijk dat er dan een paar groenten sneuvelen.
De hop staat deels in de volle grond, en deels in die losse bak.
Aarbeien en Knoflook staan om-en-om in de verhoogde plantenbakken.
Gember heb ik binnen staan, en dient meer als experiment.
En de pepers en paprika's heb ik binnen voorgezaaid, deze heb ik voorgaande jaren in losse zakken gehad, dat is ook dit jaar nog een optie mocht ik te weinig ruimte hebben.
Ik zit met exact dezelfde vraag voor m'n 42 cm en 28cm diepe bak. Googelen leidt tot enorm veel verschillende antwoorden zonder onderbouwing/duidelijke concensus (zo blijkt ook in dit topicmetieske schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:57:
Eerder deze week een grote moestuin bak in de achtertuin gemaakt.
Inhoud zo'n 2.75 m3
[Afbeelding] [Afbeelding]

edit: ik overweeg zoiets, omdat ik redelijk succes had met de makkelijke moestuin mix: https://potgrondshop.nl/b...elf-een-moestuinmix-maken
[Voor 5% gewijzigd door apNia op 17-02-2023 10:51]
Wat is verstandig als ik hier iets in wil kweken? Een laagje eraf scheppen en wat moestuinmix er bovenop, of juist iets er doorheen mixen? Ik wil vooral met de kleine (4 jaar) eens gaan kijken of we simpele dingen kunnen gaan opkweken, naast de pepers en tomaten die in losse bakken worden gekweekt.
Er staan een aantal groenten in die echt forse planten opleveren, o.a. Broccoli, Bloemkool, Courgette, Pompoen en de Aubergine/Komkommer. Die laatste 2 zou je kunnen laten klimmen als je wat tegen je schutting aanmaakt. Hou hier rekening mee met het maken van je plan.metieske schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:25:
Een korte brainstorm sessie een paar maanden geleden leverde deze lijst op:
Hop
Gember
Aardbeien
Knoflook
komkommer
Peper
Courgette
Aubergine
Zoete aardappel
Wortels
Uien
Pompoenen
Bonen
Paprika
Aardappel
Bloemkool
Broccoli
Mais
Buiten die brainstorm is er verder nog niet heel erg over nagedacht, dit weekend wil ik een plan en indeling maken. Mogelijk dat er dan een paar groenten sneuvelen.
De hop staat deels in de volle grond, en deels in die losse bak.
Aarbeien en Knoflook staan om-en-om in de verhoogde plantenbakken.
Gember heb ik binnen staan, en dient meer als experiment.
En de pepers en paprika's heb ik binnen voorgezaaid, deze heb ik voorgaande jaren in losse zakken gehad, dat is ook dit jaar nog een optie mocht ik te weinig ruimte hebben.

Verder is mijn advies (na 2,5 jaar ervaring dus neem het met een korreltje zout

Ook wil je misschien kijken of er nog wat snellere zaad-tot-oogst groentes bij kunnen. Denk aan bladgroentes (spinazie, sla, rucola, etc...) , daarnaast is ook bijna alles heel erg op de zomer gericht. Wanneer je van plan bent om de bak (redelijk) snel te vullen kun je ook nog kijken naar peultjes en voor de winter misschien ook nog dingen als spruitjes/boerenkool.
In elk geval veel succes! Het is erg leuk en je zult zien dat je erg enthousiast wordt wanneer ergens vruchten aan komen of wanneer je het kan oogsten! Het is ook allemaal geen rocket-science. Gewoon beginnen en dan komt de rest vanzelf!

Compost erover uitspreiden, pot wormen erop. Klaar.mrwolf schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:30:
Wat is verstandig als ik hier iets in wil kweken? Een laagje eraf scheppen en wat moestuinmix er bovenop, of juist iets er doorheen mixen? Ik wil vooral met de kleine (4 jaar) eens gaan kijken of we simpele dingen kunnen gaan opkweken, naast de pepers en tomaten die in losse bakken worden gekweekt.
Ik heb uiteindelijk gewoon gisteren een pallet potgrond gekocht, ik zie vanzelf wel hoe dat loopt.apNia schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:36:
[...]
Ik zit met exact dezelfde vraag voor m'n 42 cm en 28cm diepe bak. Googelen leidt tot enorm veel verschillende antwoorden zonder onderbouwing/duidelijke concensus (zo blijkt ook in dit topic)
(Deze: https://agrifield.nl/prod...ctie-kopen-universeel-30l)
Dat is ook een beetje mijn instelling, vandaar ook het grote aantal verschillende soorten.ManzokuSan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:48:
[...]
Er staan een aantal groenten in die echt forse planten opleveren, o.a. Broccoli, Bloemkool, Courgette, Pompoen en de Aubergine/Komkommer. Die laatste 2 zou je kunnen laten klimmen als je wat tegen je schutting aanmaakt. Hou hier rekening mee met het maken van je plan.![]()
Verder is mijn advies (na 2,5 jaar ervaring dus neem het met een korreltje zout); gewoon beginnen en verwachten dat de helft mislukt. Dan zal met een beetje liefde en aandacht het allemaal best meevallen, maar ben je ook niet té teleurgesteld als er wel wat mislukt/matig doet.
Ook wil je misschien kijken of er nog wat snellere zaad-tot-oogst groentes bij kunnen. Denk aan bladgroentes (spinazie, sla, rucola, etc...) , daarnaast is ook bijna alles heel erg op de zomer gericht. Wanneer je van plan bent om de bak (redelijk) snel te vullen kun je ook nog kijken naar peultjes en voor de winter misschien ook nog dingen als spruitjes/boerenkool.
In elk geval veel succes! Het is erg leuk en je zult zien dat je erg enthousiast wordt wanneer ergens vruchten aan komen of wanneer je het kan oogsten! Het is ook allemaal geen rocket-science. Gewoon beginnen en dan komt de rest vanzelf!
Wat dan niet werkt is pech en een leermomentje, en wat wel lukt is mooi meegenomen.
Zo lang de hopoogst maar goed is

Het is uiteindelijk natuurlijk ook gewoon hobby en geen noodzaak

da's een dure 2 1/2 M3 potgrondmetieske schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:32:
[...]
Ik heb uiteindelijk gewoon gisteren een pallet potgrond gekocht, ik zie vanzelf wel hoe dat loopt.
(Deze: https://agrifield.nl/prod...ctie-kopen-universeel-30l)
[...]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
ja, veel geld maar nog het goedkoopst wat ik zo op internet kon vinden.
Bij Welkoop om de hoek is het een stuk duurder, en dan moet ik het ook nog zelf op gaan halen.
Edit: ik zie dat hij duurder geworden is zelfs. Nu €275 maar gisteren €249 betaald.
[Voor 12% gewijzigd door metieske op 17-02-2023 13:52]
/▌
Zover ik weet is er elk jaar een landelijk compostdag.apNia schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:00:
Hoe zit dat met gratis compost scoren bij je gemeente?
https://www.verenigingafv....nl/landelijke-compostdag
Vorig jaar bleek toch dat er enorm veel verontreiniging zit in die "gratis" compost van de gemeente?apNia schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:00:
Hoe zit dat met gratis compost scoren bij je gemeente?
Misschien leuk voor je plantborders, maar ik zou het niet zomaar bij mijn groenten doen.
https://eenvandaag.avrotr...teekproef-van-eenvandaag/
[Voor 17% gewijzigd door Cis op 17-02-2023 17:10]
Dit soort units:
Ik zie daar echter weinig over terug hier in het topic, noch elders op internet, dus ik was benieuwd of mensen hier over te spreken zijn? Als zo'n ding het een jaar of 2-3 volhoudt ben ik al gelukkig in ieder geval, maar bovenal moeten de plantjes er natuurlijk het meeste profijt van hebben. Het grootste optische verschil lijkt te zitten in helder glas vs mat plastic voor ik kan zien..
Doen prima hun job. Maar verwacht niet de meest sterke constructie.Spherix schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:12:
Gezien de indeling van de tuin hier de komende jaren nog gaat veranderen wil ik nog even niet de beurs trekken voor een 'echte' kas in de tuin, maar zit ik nu de kijken naar de alu/plastic kassen van 200-400 euro die je o.a. bij vidaXL en consorten voorbij ziet komen.
Dit soort units:
[Afbeelding]
Ik zie daar echter weinig over terug hier in het topic, noch elders op internet, dus ik was benieuwd of mensen hier over te spreken zijn? Als zo'n ding het een jaar of 2-3 volhoudt ben ik al gelukkig in ieder geval, maar bovenal moeten de plantjes er natuurlijk het meeste profijt van hebben. Het grootste optische verschil lijkt te zitten in helder glas vs mat plastic voor ik kan zien..
Aluminium frame is van wat minder dik alu gemaakt en door de polycarbonaat platen is de serre echt heel licht. Goed verankeren dus om ervoor te zorgen dat ze niet bij het minste gaat vliegen.
Ah, dat is goed om te weten. Dank je!Cis schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:59:
[...]
Vorig jaar bleek toch dat er enorm veel verontreiniging zit in die "gratis" compost van de gemeente?
Misschien leuk voor je plantborders, maar ik zou het niet zomaar bij mijn groenten doen.
https://eenvandaag.avrotr...teekproef-van-eenvandaag/

Zo zie je maar.
Die dingen stekken zo veel dat je er op den duur in om komtBad Brains schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:06:
Je zou zeggen dat jij dan begint met een bananenplant.
Zo zie je maar.

Ja, dat krijg je ervan als je bananen plantBananenplant schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:07:
[...]
Die dingen stekken zo veel dat je er op den duur in om komt.

Dan moet je een bananenplantplantplan maken

/▌
Mijn zwager woont in Israël, daar gaan ze daadwerkelijk bananen in de moestuin zetten. Hij heeft daar ook ervaring mee.Marzman schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:36:
[...]
Dan moet je een bananenplantplantplan maken
Het klimaat hier heeft toch zijn beperkingen

Zelfs bij een matige zomer en oogst wordt dat al gauw 5 kilo aan pepers. Misschien ook al vast aan ruimte in de vriezer gaan denken?Bananenplant schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:34:
Ander dingetje: ik heb straks 21 peperplanten, ik moet nog eens gaan bedenken waar ik die buiten ga laten...
Of een sambal fabriek beginnen....

Ik heb een Trompetbekerplant (Sarracenia) dit is een vleesetende plant. Alleen ik wil het gaan verpotten. Alleen welk grond moet ik hiervoor gebruiken? De lokale tuincentrum kon het mij niet vertellen. Op het internet kan ik ook niet wat vinden hierover. Heeft hier iemand ervaring mee? Ik zie ook geen algemene topic over kamerplanten.
Voor 2,77 / zak vind 'm zo slecht nog niet.metieske schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:51:
[...]
ja, veel geld maar nog het goedkoopst wat ik zo op internet kon vinden.
Bij Welkoop om de hoek is het een stuk duurder, en dan moet ik het ook nog zelf op gaan halen.
Edit: ik zie dat hij duurder geworden is zelfs. Nu €275 maar gisteren €249 betaald.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Ik dacht: Laat ik die plant maar eens buiten staan.Bananenplant schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:44:
[...]
Mijn zwager woont in Israël, daar gaan ze daadwerkelijk bananen in de moestuin zetten. Hij heeft daar ook ervaring mee.
Het klimaat hier heeft toch zijn beperkingen.
Eindstand: Hollandse Kwakkelwinter - Bananenplant: 1 - 0
Heel veel tijd had ik niet nodig, dus bij deze:Nimflix schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:59:
Misschien de verkeerde topic, alleen om vanwege mijn vraag een topic te openen lijkt mij overkill.
Ik heb een Trompetbekerplant (Sarracenia) dit is een vleesetende plant. Alleen ik wil het gaan verpotten. Alleen welk grond moet ik hiervoor gebruiken? De lokale tuincentrum kon het mij niet vertellen. Op het internet kan ik ook niet wat vinden hierover. Heeft hier iemand ervaring mee? Ik zie ook geen algemene topic over kamerplanten.
bron: https://www.vleesetendepl...setende-plant-verzorging/
Volg het recept voor een bosbes / blauwe bessen plant/struik + de twist: zeiknat in de aarde.
Zelf gebruik ik al verschillende jaren Root Pouches. Redelijk goedkoop, en als je de variant met handvaten koopt, dan is het spul makkelijk te verplaatsen.Bananenplant schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:57:
@bvk, ik wil 12 planten gaan uitselecteren. Maar ik wil alsnog wel nadenken over een economische oplossing om een vracht planten verplaatsbaar in de tuin te zetten. 7 Chilligrow Planters wordt een beetje duur.
Deze bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl...-bundel/9300000000206964/
Ikzelf heb de 12 liter variant, en dat zag er twee/drie zomers geleden zo uit:
Ik had er vorig jaar zeven en heb ook al een hele plant en heel veel pepers weggegeven en de diepvries vol liggen voor nog wel een jaar en we gebruiken dagelijks pepers bij het kokenBananenplant schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:34:
Ander dingetje: ik heb straks 21 peperplanten, ik moet nog eens gaan bedenken waar ik die buiten ga laten...

/▌
Je zou een eigen bedrijf kunnen starten, genaamd Dunder MifflinMarzman schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:42:
[...]
Ik had er vorig jaar zeven en heb ook al een hele plant en heel veel pepers weggegeven en de diepvries vol liggen voor nog wel een jaar en we gebruiken dagelijks pepers bij het koken
Dunder Mifflin, a peper company

Als je paprika wilt heb je wel veel planten nodig, omdat die groot worden en met minder in de plant hangen (bij mij toch)
/▌
Niet blind uit gaan van het linkje wat ik stuurde dan. Deze was puur ter illustratie. Als er niet specifiek bij staat dat het incl, handvat is, dan krijg je meestal zonder, en dat valt dan tegen.
Be there done that.....
Beter bestel je ze direct hier, lijkt ook nog wat goedkoper:
https://www.ecogardenshop.com/nl/search/root+pouch+handvat/
Verder een klein experiment: vorige week een butternut in de soep gegooid en de pitten op goed geluk in een paar potjes aarde gestopt. Vijf dagen later lijken er al minstens drie te ontkiemen. Als ze allemaal opkomen, wordt dat wegens ruimtegebrek weggeven, want eerdere ervaringen met pompoenachtige hebben me geleerd dat je met een paar plantjes heel snel een complete tuin kunt vullen...
Nu al? Hoe doe je dat binnen overwinteren? En heb je ook veel problemen met luizen?VeertienKaVier schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:47:
Hier komen de eerste pepertjes voorzichtig op, Serrano en Numex Twilight, maar vooral de zaden van een onbekende soort die ik twee jaar in leven heb weten te houden door binnen overwinteren. Daarna de laatste pepertjes gedroogd en koel en donker bewaard, en juist die gaan goed.
Bij mij heb ik ze proberen te laten overwinteren in de veranda, maar ze lijken het nu zwaarder te hebben dan in de winter. Omdat het soms warm wordt en dan probeert de klant nieuwe blaadjes te maken, en dan wordt het terug koud

/▌
Geen luizen, maar ik heb verder ook geen kamerplanten in huis, alleen wat kattengras. Misschien scheelt dat?Marzman schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:08:
[...]
Hoe doe je dat binnen overwinteren? En heb je ook veel problemen met luizen?
Ik heb hem gewoon op goed geluk in een grote pot naar binnen gehaald (rond een graad of 18 'gestald'), verder niets bijzonders gedaan, af en toe wat water gegeven, en met mooi weer opnieuw naar buiten. Volgende zomer lekker lang in de zon, goede bloei, nieuwe pepertjes, en in de herfst weer naar binnen. Na de tweede winter was het echt op, dus toen de laatste vruchtjes geoogst, en daarvan nu, een jaar later, een deel van de zaadjes gezaaid - eens kijken of de rest het later of volgend jaar nog wil doen.
Moet wel zeggen dat ik een luie tuinier ben, laat de boel altijd maar een beetje zijn gang gaan, dat lijken sommige planten prima te vinden.
2 jaar geleden heb ik mijn pompoenpitten van een supermarktpompoen in de wormenbak gegooid. Na 2 weken had ik 17 plantjes groeien in de (donkere!!) wormenbak.VeertienKaVier schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:47:
Hier komen de eerste pepertjes voorzichtig op, Serrano en Numex Twilight, maar vooral de zaden van een onbekende soort die ik twee jaar in leven heb weten te houden door binnen overwinteren. Daarna de laatste pepertjes gedroogd en koel en donker bewaard, en juist die gaan goed.
Verder een klein experiment: vorige week een butternut in de soep gegooid en de pitten op goed geluk in een paar potjes aarde gestopt. Vijf dagen later lijken er al minstens drie te ontkiemen. Als ze allemaal opkomen, wordt dat wegens ruimtegebrek weggeven, want eerdere ervaringen met pompoenachtige hebben me geleerd dat je met een paar plantjes heel snel een complete tuin kunt vullen...
Na 3 weken heb ik ze allemaal in volle grond geplant
Na nog eens 3 weken had ik ruzie met mijn vrouw

Ha, de wormenbak, die staat garant voor succes!Cis schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:21:
[...]
2 jaar geleden heb ik mijn pompoenpitten van een supermarktpompoen in de wormenbak gegooid. Na 2 weken had ik 17 plantjes groeien in de (donkere!!) wormenbak.
Na 3 weken heb ik ze allemaal in volle grond geplant
Na nog eens 3 weken had ik ruzie met mijn vrouw
Ik moet trouwens ook eens aan de slag met koffiedik en oesterzwammen. Eigenlijk is shi-take favoriet hier, maar oesterzwammen schijnen iets simpeler te zijn.