Toon posts:

Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 50 ... 56 Laatste
Acties:

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:58
Hier ook maar op de bandwagon van pepers gesprongen!

Wat er in de tuin jaarlijks terugkomt:
  • Druiven aan de rank (doet het altijd goed)
  • Appels van de boom (doet het slecht, zeer slecht onderhouden door vorige bewoners, ik doe m'n best..
  • Rozemarijn
  • Bieslook
  • Munt
  • Aardbijen
Wat ik er dit jaar bij ga zetten:
  • Courgettes (gaat elk jaar goed
  • Tomaten (Tiny Tim & St. Pierre cherry) Had vorig jaar zo'n giga variant voor de lol, maar te laat gezaaid en werd niet rijp
  • Pepers (Madame Jaenette, Ring of Fire, Jalapenos)
  • 5-kleuren paprika
  • Kruiden: kattenkruid, kamille, Thaise basilicum en citroen basilicum
Ik heb in ieder geval een tafelkas, maar ook n.a.v. m'n eerdere post hier mbt een tuinkas ben ik op zoek naar een hoger model om bijv. de tomaten in pot te kunnen laten staan. In ieder geval net alle zaden besteld, een paar extra propagators en andere benodigtheden.

Van de week de tuin maar eens op orde brengen!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:09

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Het is rood en het vliegt... ;)

Ik hoop dat je met de Madame Jeanette al bezig bent met ontkiemen, de plant heeft echt een lang seizoen nodig. En een goed hete zomer.

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:16
Hier zijn de pepers inmiddels ook lekker aan het groeien.. 3 stuks Nagabon en 5 stuks Jamaican hot yellow.
Opkomst lager dan vorig jaar, maar zaden waren nog over van vorig jaar, dus op zich niets geks.

Verder nu op m'n handen zitten voor ik de rest binnen kan zaaien en ook de moestuinbedden vol kan zetten.. Februari duurt lang...

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• Spherix
bvk schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:01:
[...]

Het is rood en het vliegt... ;)

Ik hoop dat je met de Madame Jeanette al bezig bent met ontkiemen, de plant heeft echt een lang seizoen nodig. En een goed hete zomer.
Hehehe.. 8)7 De boel komt vandaag pas binnen; ik begin eigenlijk altijd te laat, nu helaas door een uitgelopen verbouwing :-) Laten we hopen op een warme zomer voor de plantjes in ieder geval.

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:06
In mijn enthousiasme had ik de tomaten tussen de pepers en paprika's ook al gezaaid. Die gingen veel te hard natuurlijk, dus ik heb halsoverkop een 6500k lampje aangeschaft en gisteravond wat in elkaar staan hobbyen.

Best tevreden zo. De bak is verwarmd op zo'n 25 tot 30 graden en het licht trekt de iele tomatensteeltjes al aardig recht. De boel staat op zolder dus ik heb geen last van die bak licht die er af komt.

Verder staat er in de bak nog een mix van paprika's en pepers:
Giant aconcagua
Sweet banana
Yellow monster
Habanero red
Blue ghost
Carolina reaper

Het staat er net een weekje in maar vrijwel alles is al ontkiemd. Alleen de Blue ghost en Carolina reapers hebben nog wat meer tijd nodig gok ik. Mocht er iemand nog gerechten weten waar die reapers in kunnen hoor ik het graag. Vorig jaar wel eens wat geprobeerd maar die dingen zijn zo heet dat het alles overheerst. Weet ook nog niet zo goed wat ik daar mee aan moet.

[Voor 20% gewijzigd door Ray_ op 22-02-2023 13:45]

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hier gaat het minder hard als bij sommige, maar langzaamaan, zie je vooruitgang.

1) Chinese 5 color,
A, gaat goed.
B, begint te komen
2) Minimixs,
B, begint te komen
3) Orange Blob,
A, gaat goed.
4) Fresno,
nog niets te zien
5) Cayenne long slim,
A, gaat goed
6) Jalapeño,
B, gaat goed.
C, begint te komen

Meer dan ik dacht...

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:29

Bananenplant

Jammie 🌶

Paar dagen geleden hier.
  • Vlnr: Rawit, Anaheim en een verdwaalde Hot Portugal tussen de Rio Grande-tomaten.
  • De lamp van de Growlight Garden was stuk gegaan, dus ik heb er een aquarium-LED-set op gehackt die ik nog had liggen (9600K :') en inclusief controller met automatische dimmer :') ).
  • Onverwacht voordeel is dat de LED-strips uitsteken, boven de propagator die ernaast staat. Zaailingen hebben dus gelijk licht. En ik heb de Rawit er nu weer even voor anderhalve week ingezet om ze een warmteboost te geven. Om redenen hebben de Anaheims er ook een tijd langer in gezeten waardoor ze nu groter zijn dan de Rawits, OCD :P .
  • Ik heb van de Hot Portugal een nieuw zakje gekregen omdat maar 1/11 zaden was opgekomen. Van het nieuwe zakje heb ik nu binnen 6 dagen de eerste twee zaailingen zien opkomen :) .
  • Omdat ik niet wist of ik een nieuw zakje Hot Portugal zou krijgen heb ik ook Jalapeño's gezaaid.
  • De Anaheims moet ik onderhand maar eens gaan verpotten denk ik.
Het gaat hier straks nog druk worden op de vensterbank :+ .

Signal. Speak freely

• Bananenplant

Bananenplant

Jammie 🌶

Gedaan :Y .

Signal. Speak freely

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 22:26
metieske schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:14:
[...]

Niet blind uit gaan van het linkje wat ik stuurde dan. Deze was puur ter illustratie. Als er niet specifiek bij staat dat het incl, handvat is, dan krijg je meestal zonder, en dat valt dan tegen.
Be there done that.....

Beter bestel je ze direct hier, lijkt ook nog wat goedkoper:
https://www.ecogardenshop.com/nl/search/root+pouch+handvat/
Bedankt! Zojuist een setje van 10 stuks Boxer Brown besteld, 22 liter. Ik zocht al een tijdje naar zoiets. Benieuwd of mijn pepertjes nog mooier gaan groeien in deze zakken t.o.v. mijn huidige pvc containers.

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb net onze nieuwe douglas schuur en fietsenstalling afdak af, en die heeft een overstek aan de voorkant van 50cm waaronder het niet regent.

Nu wil ik eigenlijk al lang een keer iets moestuinerigs doen, maar er nooit aan toegekomen.

Beide kids sinds deze week naar de basisschool, dus meer tijd.

Ik wil dit seizoen eens voorzichtig beginnen met 2 zonnebloemen (kids), 2 tomatenplanten, een rij uien en een rij bietjes in volle grond. Wij hebben hier kleigrond, dus ik ben al vol bezig om gft “afval” te begraven.

Daarnaast wil ik wat kruiden en aardbeien in potten voor de kids.

Die laatste gaan wel goed komen, maar die eersten maak ik me nog wat zorgen over. De tomaten kunnen ideaal onder de overstek van de schuur omdat ik dan een klimdraad kan ophangen, ze vol zon krijgen (op het zuiden) en ze geen water van bovenaf krijgen.

De uien heb ik twee soorten en de vroege soort staat nu in zelf geperste grondpotjes op de vensterbank. Heeft 4-5 weken nodig voor het de tuin in kan begreep ik.

Bietjes kan ik pas veel later planten geloof ik.

Ik zit op dikke kleigrond, onze wijk was vroeger allemaal agragisch land. Drainage was erg matig. Ik heb zelf 2 gaten van 1 meter diep geboord en daar drainage slang met kiezel in gelegd. Daarnaast ben ik dus de twee plekken voor de moestuin aan het verbeteren met wat compost, gft “afval”.
Uitdrogen is een groot probleem bij klei, dus ik wil bij m’n zus een baal stro halen (paarden…) om de bodem af te dekken zodra de plantjes fatsoenlijk boven de grond uit steken.

Veeeel slakken ook in mijn wijk.

Iemand nog tips wat ik goed / fout doe?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:10

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Heb je ruimte om rommelige hoekjes/takkenrillen te maken, die egels kunnen lokken? Die weten doorgaans wel raad met de slakken. En vogels natuurlijk.

De kale grond bedekken is zeker een goed idee. ik laat altijd heel veel bladeren en andere zooi liggen (dat vinden slakken ook heerlijk, dus die laten andere dingen met rust), anders wordt de löss in een droge zomer net beton. Aan de andere kant, onder die harde bovenlaag wordt het vocht goed vastgehouden, dus eenmaal gewortelde planten doen het dan goed).

• marowi
  • Niet online
VeertienKaVier schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:54:
[...]

Heb je ruimte om rommelige hoekjes/takkenrillen te maken, die egels kunnen lokken? Die weten doorgaans wel raad met de slakken. En vogels natuurlijk.

De kale grond bedekken is zeker een goed idee. ik laat altijd heel veel bladeren en andere zooi liggen (dat vinden slakken ook heerlijk, dus die laten andere dingen met rust), anders wordt de löss in een droge zomer net beton. Aan de andere kant, onder die harde bovenlaag wordt het vocht goed vastgehouden, dus eenmaal gewortelde planten doen het dan goed).
Hmm, ik heb wel een strookje langs de schuur van 3m lang en 10cm breed, meer helaas niet. Standaard tussenwoning met 5,5m breed 160m2 perceel, haha.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 19:07
Zojuist een grow lamp set besteld omdat ik al jaren van plan ben om flink kruiden en eventueel ook pepers te gaan kweken. Kruiden wil ik indoor het hele jaar gaan doen. Daarnaast ben ik op zoek naar een kas(je) voor in de tuin.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

marowi schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:06:
[...]

Hmm, ik heb wel een strookje langs de schuur van 3m lang en 10cm breed, meer helaas niet. Standaard tussenwoning met 5,5m breed 160m2 perceel, haha.
Ik had vroeger een oerwoud op een balkon, niets is onmogelijk ;-). Een klein strookje laten 'verrommelen' kan soms genoeg zijn de slakken weg te lokken of andere kleine dieren een lol te doen (vond ooit een pad onder een enkele varen, weet niet wie er meer schrok).

Hier straks maar eens wat zaailingen in grotere potten zetten. Dat spontane idee om wat zaden van de butternut in de grond te stoppen is nogal succesvol, ze schieten letterlijk omhoog, helaas nog veel te vroeg om buiten uit te planten (vannacht -3º).

Gelden de ijsheilligen tegenwoordig nog? Half mei voelt zo laat als de natuur veel eerder aan de gang gaat.

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-06 23:06
VeertienKaVier schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:05:
[...]

Gelden de ijsheiligen tegenwoordig nog? Half mei voelt zo laat als de natuur veel eerder aan de gang gaat.
Ik ben zelf een waaghals, én woon aan zee. Dus begin mei staat bij mij alles buiten. Maar vorstgevoelige plantjes zou ik wel afdekken met vlies (of goed mulchen). Zeker in het oosten waar nachttemperaturen nog iets lager kunnen zijn.

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Bananenplant

Bananenplant

Jammie 🌶

Nou, die Hot Portugals zijn blijkbaar lastige kiemers. Eerste zakje was 1/11 en nu 3/5 opgekomen. Ik heb nu op zich genoeg planten, maar een volgende keer ga ik eens naar kiemen in een koffiefilter kijken.

Signal. Speak freely

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Cis schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:14:
[...]

Ik ben zelf een waaghals, én woon aan zee.
Dat kan stukken schelen, ja, soms echt een graad of vijf, zes. En dat in zo'n klein land.

Nou ja, anders waag ik de gok, eens kijken hoe april gaat en of de grond een beetje goed opwarmt. Ik wil het met een paar vroege Duitse tomaten proberen, en de Quedlinburger Frühe Liebe moet begin mei wel kunnen hebben.

Gelukkig kan er nog wat het balkon op, dat is minder koud dan de grond.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Bananenplant schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:25:
een volgende keer ga ik eens naar kiemen in een koffiefilter kijken.
Daar heb ik meestal wel succes mee. Dit jaar op een wat ongewone warme plek gelegd: onder de schapenvacht waarop de kat graag ligt te pitten. Gaf genoeg warmte om bijna alle zaden te laten kiemen.

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik dacht vorig jaar dat deze Rozemarijn niet meer te redden was:

Toch laten staan en goed verzorgd. Geen spijt van gehad, want kijk nu eens:

Verder vandaag lekker in het zonnetje bezig geweest om de rest van mijn kruidentuintje weer in orde te maken voor het komende jaar.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb gisteren ook wat sla en radijs gezaaid. De bedoeling is elke zondag een beetje te zaaien zodat ik niet opeens heel veel heb maar iedere keer een beetje :)

De pepers is nog niks (afgezien van de planten van vorig jaar die nog leven), vandaag ga ik denk ik een nieuwe poging doen gewoon in de veranda (en dan misschien s'avonds binnen halen). Heb dan ook geen lamp meer nodig :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 20:25

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Draft in elkaar gezet voor een 180x90x75cm moestuinbak. Er komt op de latten bodem nog gaas zodat het worteldoek er niet al te makkelijk tussendoor kan lekken (hij is 42cm diep, dus er zal nogal wat gewicht op komen). Alles in douglas hout behalve de steunbalken waar de latten bodem op ligt.

Iemand die iets ziet wat ik mogelijk over het hoofd heb gezien?

• Cis
apNia schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:53:
Draft in elkaar gezet voor een 180x90x75cm moestuinbak. Er komt op de latten bodem nog gaas zodat het worteldoek er niet al te makkelijk tussendoor kan lekken (hij is 42cm diep, dus er zal nogal wat gewicht op komen). Alles in douglas hout behalve de steunbalken waar de latten bodem op ligt.

[Afbeelding]

Iemand die iets ziet wat ik mogelijk over het hoofd heb gezien?
Dat lijkt me een dure bak worden.
De laatste keer dat ik douglas planken haalde bij de hornbach, was ik 10,99 kwijt per 2 meter (14,5*1 geloof ik)

Edit:
Maar ach, wat is duur eigenlijk? :)

[Voor 3% gewijzigd door Cis op 27-02-2023 20:58]

• apNia

apNia

Cis schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:57:
[...]

Dat lijkt me een dure bak worden.
De laatste keer dat ik douglas planken haalde bij de hornbach, was ik 10,99 kwijt per 2 meter (14,5*1 geloof ik)

Edit:
Maar ach, wat is duur eigenlijk? :)
334 euro voor twee bakken (eentje wordt een plank minder hoog, inclusief schroeven en gaas). Ze hebben 20% korting bij Karwei op tuinhout, dus best een aardige prijs dacht ik zo?

• Spherix
Hier liggen eindelijk de tomaten en peperzaden ter ontkieming in nat keukenpapier in een ziplockje in een propagator op de vloerverwarming :9

Krap 3 dagen later zie ik enkele zaden al ontkiemen, bij welke grootte planten jullie die in de potgrond?

Ook het oude kleine buitenkasje een opknapbeurt gegeven, die hou ik nu waarschijnlijk binnen ivm aanstaande aanschaf van een lifesize kas :)

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Spherix schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:12:
Hier liggen eindelijk de tomaten en peperzaden ter ontkieming in nat keukenpapier in een ziplockje in een propagator op de vloerverwarming :9

Krap 3 dagen later zie ik enkele zaden al ontkiemen, bij welke grootte planten jullie die in de potgrond?
Hier gaan ze de potgrond in als ze er zo uitzien als op de tweede foto links, dus met een duidelijk 'staartje'. Gaat eigenlijk altijd goed, met langer laten liggen heb ik wel eens schimmel zien verschijnen.

Leuke kas! Ik heb jaren geleden iets vergelijkbaars bij het grofvuil vandaan gesleept, paar maten groter, die moet ook nodig worden opgeknapt. Er zit heel oud glas in, 3 mm dik, deels gebroken. Minder breekbaar zou wel handig zijn, dus misschien langs een plexiglaszaak.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb een kast met een plastic zeiltje met rits als kas. Heeft de winter buiten gestaan en dan is twee jaar denk ik wel het maximum dat het mee gaat (er zitten al twee gaatjes in). Dus kijken of ik ergens aan nieuw plastic kan komen (de kast zelf was ook niet zo duur, maar lijkt me een beetje onzinnig om alles weg te gooien) :)

/▌

• Spherix
Thanks! Kasje kwam destijds uit de sale
bij het tuincentrum voor een tientje, ik heb hem laten verwaarlozen :-)

Mbt de zaden ga ik het dan nu dagelijks even in de gaten houden en evt. overzetten de grond in!

Als ik zo wat verder lees zit ik wel wat vroeg met de tomaten, inmiddles vond ik het specifieke moestuinforum en daar lees ik verhalen over giga planten in huis als je in februari al zaait, en advies is dis halfverwege maart. Leeft dat hier ook?

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:41
Spherix schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:15:

Mbt de zaden ga ik het dan nu dagelijks even in de gaten houden en evt. overzetten de grond in!

Als ik zo wat verder lees zit ik wel wat vroeg met de tomaten, inmiddles vond ik het specifieke moestuinforum en daar lees ik verhalen over giga planten in huis als je in februari al zaait, en advies is dis halfverwege maart. Leeft dat hier ook?
Volgens mij tellen ze een week of 8 vanaf zaaien tot uitplantbare plant. Dus wil je ze na ijsheiligen uitplanten dan kun je vanaf dan terugtellen en kom je inderdaad rond 20 maart uit ;)

Als je graag vroeg wil zijn kun je evt. 2 weken ervoor beginnen met ontkiemen. Als er dan goed weer aangegeven wordt kun je ze al begin mei uitplanten. Is het nog wel koud dan zit je waarschijnlijk met vrij forse planten in huis ja :P

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn Rawit van vorig jaar wordt terug wakker het is nu 25 graden in de veranda (met de deur naar de huiskamer open zodat die ook opwarmt, anders was het 30+ graden denk ik), de andere Rawit ook. De paprika ben ik niet zeker van, die is aan het verhouten en de habanero is nog niet heel veel aan te zien (maar nog wel gedeeltelijk groen).

[Voor 9% gewijzigd door Marzman op 28-02-2023 14:42]

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jesco_white
Tomaten niet eerder dan half maart zaaien i.d.d.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 17:21
@apNia
Kijk ook eens op gebruikte schuttingen voor hout planken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Spherix
jesco_white schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:39:
[...]

Tomaten niet eerder dan half maart zaaien i.d.d.
En wat verstaan we dan onder zaaien? Daadwerkelijk de grond (in kweekbak) in, of ontkiemen in een keukenpapiertje? 2/3e van de tomatenzaden zou iig nu de grond inkunnen, maar overweeg ze dan maar opnieuw te doen, dit zijn de Tiny Tims van 25 feb bijv;

• jesco_white
Zo rond 15 maart ga ik beginnen met zaaien, ik doe dat meestal in die kokostabletten. Verwacht dat ze dan rond 21 maart opkomen ongeveer. Komt niet op een dag natuurlijk. Je zou dan ook kunnen starten rond half maart met ontkiemen op jouw manier.

Als je te vroeg start zit je waarschijnlijk te vroeg in het seizoen met te grote planten, krijgen dan mogelijk nog niet voldoende licht en zijn dan waarschijnlijk zwakker dan planten die rond half maart ontkiemd zijn.

• Heemels
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:52
Hoi kwekers!
Sinds kort is hier het enthousiasme ook toegeslagen voor het kweken van kruiden, pepers & groente.
Ben nu erg simpel begonnen met het zaaien van pepers in potgrond in een kweekbak. Deze staat nu op de vensterbank op het zuiden (krijgt volop zon & hopelijk ook hierdoor de gewenste temperatuur van 21-24graden) & houdt de grond goed nat. Hoop dat binnenkort wat gaat groeien!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

jesco_white schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:30:
Zo rond 15 maart ga ik beginnen met zaaien, ik doe dat meestal in die kokostabletten. Verwacht dat ze dan rond 21 maart opkomen ongeveer. Komt niet op een dag natuurlijk. Je zou dan ook kunnen starten rond half maart met ontkiemen op jouw manier.

Als je te vroeg start zit je waarschijnlijk te vroeg in het seizoen met te grote planten, krijgen dan mogelijk nog niet voldoende licht en zijn dan waarschijnlijk zwakker dan planten die rond half maart ontkiemd zijn.
Ik ben vorig jaar ook in februari begonnnen met de tomaten. Waren wel struikplantjes, dat scheelt denk ik. Als ze zwaar de hoogte in gaan wordt het lastiger ze te verplaatsen.

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 18:26
Ik heb een paar weken terug wat birds eye chili zaden geplant binnen. Er zijn er helaas maar twee uitgekomen, maar op zich geeft dat niet. Ik wil ze binnen nog flink laten groeien, de plantjes zijn nu nog erg klein, beginnen nu de eerste echte bladeren aan te maken.

Vragen:
- Wanneer zou het beste moment zijn om de plantjes in een eigen bakje te plaatsen met wat diepere grond? Ze staan nu nog gezamenlijk in een soort greenhouse bak. Moet ik ze na het overplaatsen ook nog afdekken met doorzichtig plastic of kunnen ze dan al binnen in de open lucht?
- Wanneer is het juiste moment om ze naar buiten te verplaatsen in een grote diepe pot?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ze kunnen in de open lucht, maar er komen snel luizen in (die waaien door het raam en de deur naar binnen denk ik). Voor het raam in de zon kunnen ze wel snel groeien (ik had dat vorig jaar in de veranda), als ze dan naar buiten gaan hebben ze het even moeilijk (wind en veel meer zon).

Ik zette ze vrij snel in een eigen klein bakje.

/▌

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Ik had 25 januari de paprika zaadjes al in een bakje en in dezelfde week heb ik ook nog puntpaprika en drie soorten pepers in eierdoosjes geplant.
Dat zijn pepers uit zo'n pakketje van de supermarkt. Geen idee wat voor soort.
Geel rood en groen.
Inmiddels zijn de paprika's en puntpaprika's boven de grond en van de pepers de gele en de rode.
De groene lijken niks te doen.

Wat ik gedaan heb is de zaadjes uit de paprika's en pepers op een keukenpapiertje een dag laten drogen en dan gelijk in de grond 2 zaadjes per gaatje.

Nu nog even laten groeien en dan mogen de mooiste in een eigen grotere pot.

De paprika's

En de eieredoosjes met puntpaprika en gele en rode pepertjes de groenen zal wel niks worden ben ik bang.

Edit in deze grond:

[Voor 11% gewijzigd door Ronald.42 op 03-03-2023 11:04]

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ray_
@Ronald.42 Een groene paprika is eigenlijk onrijp en dat geldt ook voor de zaden. Die zijn niet kiemkrachtig dus daar zal waarschijnlijk niks mee gebeuren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online
Ray_ schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:11:
@Ronald.42 Een groene paprika is eigenlijk onrijp en dat geldt ook voor de zaden. Die zijn niet kiemkrachtig dus daar zal waarschijnlijk niks mee gebeuren.
Dat waren groene pepertjes maar ik had dat gevoel inderdaad ook al met die zaadjes toen ik ze eruit gepeuterd had, die waren wat weeker als de rest.

Maar als je het niet probeert dan weet je het niet.

Nu houd ik wel meer potten over voor de rest die het wel doet elk nadeel heb z'n voordeel :)

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja gewoon proberen, vorig jaar had ik met de supermarktzaadjes het beste resultaat. Vooral de Rawit uit Marokko (van AH) ging als een razende en ze lijken nu ook de winter overleefd te hebben. Er waren ook groende uit Spanje, ik, weet niet meer of ik die heb geprobeerd te zaaien (ik had er in elk geval geen planten van :p )

[Voor 25% gewijzigd door Marzman op 03-03-2023 11:18]

/▌

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online
Marzman schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:17:
Ja gewoon proberen, vorig jaar had ik met de supermarktzaadjes het beste resultaat. Vooral de Rawit uit Marokko (van AH) ging als een razende en ze lijken nu ook de winter overleefd te hebben.
Ik ben ook wel benieuwd naar die pepertjes de paprika's vorig jaar was super.
Heb zelfs weg gegeven omdat we ze niet genoeg eten.
Ze waren wel iets meer bitter/pittig dan wat je in de supermarkt haalt maar wel erg lekker.

Die pepertjes wat zo'n klein doosje uit de supermarkt volgens mij de jumbo of de appie.
En achterop stond wat het was maar ik weet het niet meer zal zo eens even een Google actie wagen of ik dat nog kan achterhalen.

Edit: jumbo milde peper mix was het.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ronald.42 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:21:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd naar die pepertjes de paprika's vorig jaar was super.
Heb zelfs weg gegeven omdat we ze niet genoeg eten.
Ze waren wel iets meer bitter/pittig dan wat je in de supermarkt haalt maar wel erg lekker.

Die pepertjes wat zo'n klein doosje uit de supermarkt volgens mij de jumbo of de appie.
En achterop stond wat het was maar ik weet het niet meer zal zo eens even een Google actie wagen of ik dat nog kan achterhalen.

Edit: jumbo milde peper mix was het.
Hoe heb je de paprika's gedaan vorig jaar? Hoe veel planten met wat voor zaad in wat voor pot? Bij mij hebben maar twee planten het gered maar de opbrengst vond ik tegen vallen (af en toe een paprika met zwarte vlekken er in, maar de meeste paprika's moesten we toch kopen ;) ).

/▌

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bananenplant

Bananenplant

Jammie 🌶

Hmm, mijn recente peperzaailingen zijn sprieteriger dan mijn eerdere. De lampen stonden deze keer hoger vanwege grote planten die er ook onder moesten passen. Wel opvallend hoe veel dat blijkbaar al uitmaakt.

Signal. Speak freely

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bananenplant schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:49:
Hmm, mijn recente peperzaailingen zijn sprieteriger dan mijn eerdere. De lampen stonden deze keer hoger vanwege grote planten die er ook onder moesten passen. Wel opvallend hoe veel dat blijkbaar al uitmaakt.
Je kan iets onder de kleine plantjes zetten dan komen ze ook hoger uit ;) En er zijn ook apps om de lux te meten met je telefoon van je lamp op verschillende afstanden.

[Voor 10% gewijzigd door Marzman op 03-03-2023 17:01]

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bananenplant

Bananenplant

Jammie 🌶

Marzman schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:00:
[...]

Je kan iets onder de kleine plantjes zetten dan komen ze ook hoger uit ;) En er zijn ook apps om de lux te meten met je telefoon van je lamp op verschillende afstanden.
Nou, dat is best een idee, ja! Maar we gaan kijken hoe ze zich ontwikkelen. Jalapeño's lijken er ook relatief gevoelig voor, trouwens.

Signal. Speak freely

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online
Marzman schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:25:
[...]

Hoe heb je de paprika's gedaan vorig jaar? Hoe veel planten met wat voor zaad in wat voor pot? Bij mij hebben maar twee planten het gered maar de opbrengst vond ik tegen vallen (af en toe een paprika met zwarte vlekken er in, maar de meeste paprika's moesten we toch kopen ;) ).
Zelfde ritueel als nu.
Zaadjes uit een dikke paprika van de supermarkt.
In een eierdoosjes met die zelfde grond laten kiemen.
De mooiste plantjes in een grotere pot met nieuwe grond erbij.
Zo nu en dan wat bananen water en toen het weer redelijk was in grote buiten potten met een mengsel van bemeste tuinaarde en potgrond.
Daar kregen ze water en eens in de zoveel tijd extra voeding.
Had 6 knappe planten en 2 achterblijvers daar kwamen uiteindelijk wel wat paprikaatjes aan maar dat was de moeite niet.

Dit soort paprika's had ik eraan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cis
Ronald.42 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:15:
[...]

Zelfde ritueel als nu.
Zaadjes uit een dikke paprika van de supermarkt.
In een eierdoosjes met die zelfde grond laten kiemen.
De mooiste plantjes in een grotere pot met nieuwe grond erbij.
Zo nu en dan wat bananen water en toen het weer redelijk was in grote buiten potten met een mengsel van bemeste tuinaarde en potgrond.
Daar kregen ze water en eens in de zoveel tijd extra voeding.
Had 6 knappe planten en 2 achterblijvers daar kwamen uiteindelijk wel wat paprikaatjes aan maar dat was de moeite niet.

Dit soort paprika's had ik eraan.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie aan 1 plant al 5 mooie paprika's gangen. Dat zou op dit moment 5 euro waard zijn, mits biologisch. Goed gedaan :Y

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bananenplant

Bananenplant

Jammie 🌶

Bananenplant schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:18:
[...]

Nou, dat is best een idee, ja! Maar we gaan kijken hoe ze zich ontwikkelen. Jalapeño's lijken er ook relatief gevoelig voor, trouwens.
...en toch snap ik het niet. Behalve kunstlicht was het de afgelopen week ook elke middag zonnig op de vensterbank :? ?

Signal. Speak freely

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Ik heb mijn peperplantjes in koffiebekertjes gezet, nadat ik ze eerst in een boterbakje hebt laten kiemen.
Nu heb ik bij de action plantaardige meststofkorrels meegenomen (NPK 3-1,5-3,5). Elke 2 weken een eetlepel erbij strooien.

Dat lijkt me wat veel voor kleine planten die nog in een koffiebekertje zitten, of zou deze hoeveelheid goed zijn? Is dit een prima basic meststof?

Of kan er gewoon simpele kamerplantenvoeding bij?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Picaro
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:18
koelkast schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:55:
Ik heb mijn peperplantjes in koffiebekertjes gezet, nadat ik ze eerst in een boterbakje hebt laten kiemen.
Nu heb ik bij de action plantaardige meststofkorrels meegenomen (NPK 3-1,5-3,5). Elke 2 weken een eetlepel erbij strooien.

Dat lijkt me wat veel voor kleine planten die nog in een koffiebekertje zitten, of zou deze hoeveelheid goed zijn? Is dit een prima basic meststof?

Of kan er gewoon simpele kamerplantenvoeding bij?
Voor de groeifase van peperplanten gebruik ik Chili Focus vloeibare mest :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:26
Stekgrond heeft toch voldoende voeding voor de eerste tijd totdat ze in de volle grond gezet worden lijkt me?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Picaro schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:14:
[...]

Voor de groeifase van peperplanten gebruik ik Chili Focus vloeibare mest :)
Wij gebruiken ook vloeibare mest binnen, als ik die korels gebruik gaat mijn vrouw klagen dat het stinkt ;)

/▌

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Rudoo
  • Laatst online: 05-06 22:27
Ik doe dit jaar ook weer mee :)
Alles op 1 na ontkiemt en staat al mooi onder de ledbalkjes.
Heb dit jaar voornamelijk snack paprika's en een paar pepers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jesco_white
@Rudoo Welke lampen zijn dat?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Rudoo
  • Laatst online: 05-06 22:27
Ik heb een Ikea Vaxxer setje van 2 verdiepingen, dit zijn de led balkjes die daar bij horen.

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-04 21:26

Nee, ik zaai al 3 jaar gewoon eind februari voor. Dit jaar vorige week gedaan. Tegen eind april staan ze toch 9/10 dagen buiten en heb je daar geen last van. Tenzij je op een flatje oid woont.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-06 14:51
Weet iemand of ik inmiddels “oude” siergrassen kan kortwieken voor de nieuwe aanwas of beter wachten tot april of nog later?

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:15
BaBoK schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:00:
Weet iemand of ik inmiddels “oude” siergrassen kan kortwieken voor de nieuwe aanwas of beter wachten tot april of nog later?
Ik las op een ander forum, eind februari, begin maart. Dus ik heb ze vorige week op 20cm afgeknipt.
Er zaten al behoorlijk wat nieuwe scheuten in, dus naar mijn idee was ik precies op tijd.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn elke week sla en radijs plan zaaien in een kweekbakje op zondag lijkt te werken. Alleen jammer dat het nu snachts zo koud is, daar zijn mijn overwinterpaprika's door overleden. De Rawit planten lijken er wel tegen te kunnen dat het soms 7 en soms 30 graden is :p

Ik heb ook wat knoflook in de grond gestopt, eigenlijk te laat maar de knoflook was al plantjes aan het maken in de bol in het keukenkastje (weggooien is ook zonde, dus maar in de grond gestopt ;) ) dus misschien ook weer niet te laat aangezien ze toch al begonnen waren.

[Voor 34% gewijzigd door Marzman op 11-03-2023 15:00]

/▌

Acties:
  • +2Henk 'm!

• verwijderd69
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Nopheros schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:18:
Stekgrond heeft toch voldoende voeding voor de eerste tijd totdat ze in de volle grond gezet worden lijkt me?
Stekgrond heeft vrijwel geen voedingstoffen zodat het geschikt is voor het zaaien en stekken van een breed scala aan gewassen.

Potgrond daarintegen heeft wel bemesting voor de eerste weken. (Afhankelijk van de potgrootte)

I live inside that bubble, reality of the naive.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• verwijderd69
  • Nu online
Bananenplant schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 07:47:
[...]

...en toch snap ik het niet. Behalve kunstlicht was het de afgelopen week ook elke middag zonnig op de vensterbank :? ?
Het is vrij simpel: staan de zaailingen warm met relatief weinig licht, dan strekken ze als een malle.

Staan ze koeler met relatief weinig licht, dan strekken ze al veel minder.

Staan ze warm met genoeg licht dan ontwikkelen ze als een malle.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• verwijderd69
  • Nu online
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus toch maar even mijn zaad op tafel geloosd om te zien of daar nog wat leuks tussen zat.

Wel een leuk soortje blijkbaar, Carolina Reaper × Sara Ragoonanan Trinidad Scorpion Long.

Deze maar in de deno peperbox geprakt om te zien of er nog iets uitkomt.

1 plantje is wat mij betreft genoeg, heb ook nog een blumat setje liggen dus daar sluit ik hem dan op aan. Kijken of het iets wordt.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Spherix
Hehe net als hierboven vond ik ook een alternatief warmtematje voor de propagator, daar vandaag de laatste paprikas, 3 soorten tomaten en wat thaise basilicum in gezaaid ipv dat op de deno methode te doen.

Verder komen de pepers aardig op, gek genoeg de jalapeños die als eerst in de grond gingen hebben het 't moeilijkst, had bij wijze van experiment een Hue lightstrip boven de bak gehangen om te kijken of dat helpt. Het internet leunt vooral naar niet effectief, maar na 2 uurtjes sloten sommige bladeren zich al ivm het te felle licht; heb het wat gedimt en hoger gehangen, we'll see :-)

En tevens ipv een plastic kas toch maar een glazen kas(je) gescoord via marktplaats. Wie een dealtje wil moet niet kiesk(l)eurig zijn iig :-)

Nu flink nadenken over hoeveel en hoe ik dingen er kwijt in wil, welk in pot of grond, etc. het gaat slechts om zo'n 1.50x2.10 qua effectieve ruimte hehe.

• Ronald.42
  • Nu online
Selectie tijd...
Ik had de gewone paprika's vorige week al een eigen potje gegeven.

En nu waren de puntpaprika's en de rode en gele pepers aan de beurt. Ik heb alleen geen flauw idee meer wat wat is, het stond wel op de doosjes maar is helaas weg geweekt.
Nah jah gewoon overal 2 van en dan zien we het vanzelf...

• Picaro
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:18
Plantjes zien er goed gezond uit, strak in het vel.

Oppassen met de zaailingen op de onderste foto. Kleine plantjes in grote potten, oppassen met water geven, niet te nat, heel voorzichtig weinig of geen vloeibare vloeistoffen geven, tot ongeveer het formaat van de zaailingen meer in evenwicht is met de grootte van de pot.

• Ronald.42
  • Nu online
Picaro schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:33:
Plantjes zien er goed gezond uit, strak in het vel.

Oppassen met de zaailingen op de onderste foto. Kleine plantjes in grote potten, oppassen met water geven, niet te nat, heel voorzichtig weinig of geen vloeibare vloeistoffen geven, tot ongeveer het formaat van de zaailingen meer in evenwicht is met de grootte van de pot.
Er zou volgens de zak genoeg voeding in zitten voor 10 weken dacht ik, dus zolang ze niet geler worden krijgen ze alleen water. (Soms met banaan)
Water krijgen ze voorlopig nog volgens dezelfde wijze als toen ze nog in het eierdoosje stonden.
Elke dag een beetje en eens in de week bananen water.

Toen lieten ze overigens ook wel duidelijk merken dat ik ze wel eens vergeten was,dan lieten ze hun blaadjes hangen.

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Hier zijn de plantjes ook begonnen met kiemen en groeien in de kwarkbakjes.
Zodra ze 4 blaadjes hebben verpot ik ze in p9 potjes. En wat ik eigenlijk teveel heb gaat in koffiebekers en wordt weggegeven aan vrienden, familie en buren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cis
Met deze temperaturen is het amper te geloven dat er nog nachtvorst komt B)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online
Cis schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:51:
Met deze temperaturen is het amper te geloven dat er nog nachtvorst komt B)
We krijgen volgens mij eerst weer de natte moesson. -O-

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ray_
De Yellow monster en Sweet Banana's werden wat te groot voor de propagator, dus ze hebben een eigen lamp naar formaat gekregen.

De zolderkamer wordt inmiddels behoorlijk sfeerloos verlicht.
De Saint Pierres waren wat teveel gaan strekken voordat het kunstlicht er boven kwam, dus die hebben het veld moeten ruimen. Gelukkig is het nog vroeg voor het seizoen dus ik heb een nieuwe rij gezaaid.

Ondertussen de propagator verder aangevuld met zaden van Trifetta variegeta (peper) en Gardeners delight (cherrytomaat). In de andere hoek staan nog wat hete varianten waar nog wat kandidaten uitgekozen moeten worden (Habanero red, Blue ghost en Carolina reaper), maar die moeten eerst nog een stukje verder groeien.

• Kraz
  • Laatst online: 16:16

Kraz

Saving the world

Ray_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:07:
De Yellow monster en Sweet Banana's werden wat te groot voor de propagator, dus ze hebben een eigen lamp naar formaat gekregen.
[Afbeelding]

De zolderkamer wordt inmiddels behoorlijk sfeerloos verlicht.
De Saint Pierres waren wat teveel gaan strekken voordat het kunstlicht er boven kwam, dus die hebben het veld moeten ruimen. Gelukkig is het nog vroeg voor het seizoen dus ik heb een nieuwe rij gezaaid.
Is er een groot nadeel als de plantjes (te) veel gestrekt zijn?
Mijn pepers zijn flink gestrekt door het nog missende zonlicht , maar ze staan wel op de verwarming.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Kraz schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:20:
[...]

Mijn pepers zijn flink gestrekt door het nog missende zonlicht , maar ze staan wel op de verwarming.
Ja, ik zou ze in ieder geval van de verwarming afhalen dan strekken ze niet nog verder ;)

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:50
Kraz schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:20:
[...]

Ik heb er ook een paar die wat langer zijn dan de rest, bij het overzetten naar P9 potjes stop ik ze gewoon wat dieper zodat ze weer terug op formaat zijn :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ray_
Eerder van de verwarming afhalen is sowieso een goed idee. Het stekje rechts vooraan in mijn eerste foto heeft nog een weekje in een p9 potje in de propagator gestaan en is een stuk langer dan de rest die 'los' in de vensterbank stonden.
Vorig jaar waren met name mijn tomatenplanten veel te hard gegroeid in het begin, waardoor het altijd iele planten bleven die aan alle kanten ondersteund moesten worden. Nou moet dat sowieso wel, maar dat zag er allemaal vrij instabiel uit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Hier staat alles bij een constante temperatuur zijn gangetje te gaan, alleen de Numex Twilight en de Serbian Devil hebben het niet gered, wel goed gaan de Serrano, Corno di Toro Roso en de onbekende peper uit eigen kweek (had volgens het zakje een Twilight moeten zijn, maar is het volgens mij niet).

Van de week maar eens plantjes gaan ruilen, voor 15 butternutpompoenen heb ik geen plaats. Hopelijk wordt het snel warm genoeg om de boel buiten op het balkon te laten wennen. Met iets warmer weer kunnen straks ook de goudsbloemen buiten gezaaid.

En het is inderdaad lente, mevrouw de merel sleept al de halve week met takken en bladeren, dus ik hoop op een nest.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb ook nog een bak met paprikaplanten gezaaid. Misschien een beetje aan de late kant, heb in elk geval geen lampen en warmtematjes meer nodig.

Er zaten maar 10 zaadjes in het zakje, dat is wel weinig, ik ben benieuwd hoe supergoed ze dan zijn. Een F1 Max Verstappen variant van het tuincentrum (wilde opbrengst, want dat viel tegen vorig jaar). Had ook nog andere soorten (een puntpaprika en een California, geen reaper ;) ), maar laat het hierbij dit jaar. 10 zaadjes, moet wel goed zijn dan toch? :P

/▌

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Bananenplant

Bananenplant

Jammie 🌶

Ik begin wat logistieke problemen te krijgen in huis :') . Ik heb nu 4 tomatenplanten van 30, 40cm hoog. En doordat het spul blijft groeien begonnen sommige pepers wat krap te staan waardoor ze oedeem begonnen te krijgen (bladeren krullen, wat lichte vlekken in oudere bladeren, een beetje licht poeder). Ik heb wat spullen verplaatst waardoor de boel wat verder uit elkaar kan staan om te kijken of dat helpt. Een ventilator plaatsen wordt me wat te gek.

Wel 1 ding geleerd: zo'n Growlight Garden is waardeloos. Zo'n capillaire mat klinkt leuk, maar de grond is structureel nat (dus te nat) en er beginnen bolletjes op de mat te groeien. En de verlichting is TL. Ik kan er volgend jaar kleine kweekpotjes in zetten en zelf wat maken om mijn aquariumledstrips in hoogte verstelbaar te maken.

Overigens een vraag voor kwekers van C. chinense: hoe ontkiemen jullie? Ik heb een paar weken terug de temperatuur (lucht) in mijn propagator gemeten en als het afkoelt daalt het soms tot zo'n 22 graden. Ik vrees daardoor een beetje voor de kiemkansen als ik volgend jaar deze soort wil proberen te kweken.

Oh, ik heb ook maar eens een vochtmeter gekocht. Mogelijk geef ik de pepers ook te vaak water. De tomaten zijn vooralsnog zuipschuiten :P .

[Voor 7% gewijzigd door Bananenplant op 24-03-2023 11:52]

Signal. Speak freely

• Bananenplant

Bananenplant

Jammie 🌶

Vochtmeter is vooralsnog nuttig (y) . Het lijkt erop dat een van mijn pepers wat te nat gestaan heeft, dat is 'm ook wel aan te zien. Het is wat prikwerk, maar je kunt wel mooi zien wat je moet wateren en wat niet :Y .

Signal. Speak freely

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je kan ze ook van onderaf water geven.

/▌

• Bananenplant

Bananenplant

Jammie 🌶

Dus. Ik kom online ineens de Kratkymethode tegen. Is dat wat? Het lijkt in elk geval een stuk minder geklieder met grond :Y .

Oh, en waar ik ook benieuwd naar ben is een verschil in opbrengst met pepers en tomaten. Meer opbrengst met minder planten lijkt me op het moment een erg fijn vooruitzicht ;) .

[Voor 29% gewijzigd door Bananenplant op 25-03-2023 21:07]

Signal. Speak freely

• Cis
Bananenplant schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:31:
Dus. Ik kom online ineens de Kratkymethode tegen. Is dat wat? Het lijkt in elk geval een stuk minder geklieder met grond :Y .

Oh, en waar ik ook benieuwd naar ben is een verschil in opbrengst met pepers en tomaten. Meer opbrengst met minder planten lijkt me op het moment een erg fijn vooruitzicht ;) .
Tomaten vs paprika lijkt me iets van 2 vs 8kg tomaten per plant?
Miet je natuurlijk wel van tomaten houden. Wij niet, dus wij doen alsnog paprika :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bananenplant

Bananenplant

Jammie 🌶

Cis schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:18:
[...]

Tomaten vs paprika lijkt me iets van 2 vs 8kg tomaten per plant?
Miet je natuurlijk wel van tomaten houden. Wij niet, dus wij doen alsnog paprika :)
Ik bedoelde Kratky vs potgrond :) .

Signal. Speak freely

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk dat de mensen die dat doen nu gaan vertellen dat dit beter is ;) Persoonlijk denk ik dat je gewoon moet doen wat je leuk vind en dat de verschillen marginaal zullen zijn. Het lijkt me overigens ook leuk om nog een keer te proberen.

Maar doe het eerst maar eens een jaar, waarschijnlijk heb je volgend jaar toch al je diepvries vol met pepers liggen en allerlei soorten sambal gemaakt. Je hebt sowieso meer pepers dan je op kunt als je een aantal planten hebt. En met tomaten hetzelfde, als die komen en je hebt meer dan een plant dan heb je gewoon heel veel tomaten :p

/▌

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bananenplant

Bananenplant

Jammie 🌶

@Marzman, ik heb 20 peperplanten die naar buiten kunnen :') . Ben benieuwd hoe zo'n aandeel het afharden gaat overleven :P .

Signal. Speak freely

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bananenplant schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:01:
@Marzman, ik heb 20 peperplanten die naar buiten kunnen :') . Ben benieuwd hoe zo'n aandeel het afharden gaan overleven :P .
Dan hoef je je geen zorgen te maken over opbrengst. Alleen over ruimte in je diepvries en in of je vrienden, familie, buren ook pepers lusten ;)

/▌

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:01

Superflip

*pwiet*

Door chronisch tijdsgebrek dit jaar niet op tijd kunnen zaaien. Heeft het nog zin om alsnog enkele plantjes te zaaien? Kiemen gaat hier in mijn technische ruimte doorgaands zeer vlot.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Volgens mij kan dat nog wel hoor, je bent gewoon wat later dan. Ik heb een paar dagen geleden ook nog paprika's gezaaid. Vorig jaar had ik al plantjes met meerdere blaadjes rond deze tijd :p

[Voor 22% gewijzigd door Marzman op 26-03-2023 12:52]

/▌

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Bananenplant schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:31:
Kratky is evenzeer geklieder, maar op een andere manier. Werkt goed voor sommige planten, mnider goed voor andere. Persoonlijk doe ik geen Kratky meer, ik doe gewoon lekker oldskool met vuile vingers. Vind ik leuker. Het is voor mij geen experiment waar ik het uiterste uit wil halen, gewoon lekker tuinieren en ontspannen.

Kijk anders even bij Jeb Gardener, die heeft een hoop hydroponische experimenten gedaan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bananenplant

Bananenplant

Jammie 🌶

Marzman schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:08:
[...]

Dan hoef je je geen zorgen te maken over opbrengst. Alleen over ruimte in je diepvries en in of je vrienden, familie, buren ook pepers lusten ;)
De laatste maanden gaan er kilo's per maand van Westlandpeppers doorheen hier :X .

Signal. Speak freely

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online
Inmiddels weer 11 dagen verder, ze hebben er zin in!
De paparikaatjes mogen wel naar een grotere pot denk ik.
Nog maar een paar van die witte bij bestellen..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Superflip schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:40:
Heeft het nog zin om alsnog enkele plantjes te zaaien? Kiemen gaat hier in mijn technische ruimte doorgaands zeer vlot.
Ja, gewoon doen. Ik ben ook wel eens laat geweest, dan duurt het wat langer voordat je kunt oogsten, maar met een beetje mooie nazomer heb je dan ook weer een lekker lang seizoen.

Hier weer niet kunnen beheersen: eigenlijk geen ruimte, maar toch radijszaad besteld. En kijken of korianderzaad binnen wil opkomen; er staan zo vaak taco's * op tafel dat dat er hier met bossen doorheen gaat.

Dit weekend ook wat butternutplantjes kunnen weggeven, dus weer wat ruimte gemaakt.

* ooit zelf masa harina maken, van plant tot meel, lijkt me geweldig, maar zo'n zak van 25 kg op voorraad is een stuk handiger.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Ik heb vorig jaar tijm gekregen en in de pot gezet.
Dit was al redelijk in het najaar.

Nu begint deze weer uit te lopen, maar is het nog raadzaam deze terug te snoeien?

En ik heb vorig jaar een aardbeienplant gekocht. Deze van de winter laten staan dus nu waren de meeste bladeren afgestorven.

De plant uit elkaar getrokken en de jonge scheuten opnieuw geplant.

Wat is nu raadzaam om verder te doen.
De plant ook voeding geven?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
MdO82 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:51:
[Afbeelding]

Ik heb vorig jaar tijm gekregen en in de pot gezet.
Dit was al redelijk in het najaar.

Nu begint deze weer uit te lopen, maar is het nog raadzaam deze terug te snoeien?
Mijn tijm ziet er vergelijkbaar uit, als ik snoei doe ik dat alleen met de dorre takken zoals bij jou in het midden van de plant. Maar dan wel precies boven de eerste nieuwe blaadjes, die moet je echt laten zitten.

De rozemarijn hier waar ik het eerder over had staat nu voor het eerst in de bloei, de plant begint zich na 3 jaar nu echt pas echt "senang" te voelen blijkbaar ;)

Pepers sla ik over dit jaar, ik heb nog ruim voldoende in de vriezer en een jaartje eens geen oerwoud op het balkon is ook wel eens fijn...

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Cis
Ik begin me nu te beseffen waarom men zegt dat je Komkommer niet begin maart moet voorzaaien...

:/ :')

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:00
Beste medetuiniers,

Vorig jaar ben ik begonnen met mijn nieuwe hobby om groente te kweken. Ik heb een zestal speciekuipen gekocht, gaatjes in geboord, en gevuld met hydrokorrels en potgrond. Vorig jaar was een mooi experimenteel jaar.

Nu loop ik nu tegen het volgende dilemma aan. De speciekuipen zitten nog steeds vol met potgrond van vorig jaar. Kan ik dit niet opnieuw gebruiken? Ik heb er wat kalk bij gestrooid en tuinmestkorrels, opdat ik over 2 weken ongeveer deze potten inclusief potgrond weer kan gebruiken. Is dit voldoende? Of ben ik toch genoodzaakt om nieuwe potgrond te kopen?

• Spherix
PigRush schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:10:
Beste medetuiniers,

Vorig jaar ben ik begonnen met mijn nieuwe hobby om groente te kweken. Ik heb een zestal speciekuipen gekocht, gaatjes in geboord, en gevuld met hydrokorrels en potgrond. Vorig jaar was een mooi experimenteel jaar.

Nu loop ik nu tegen het volgende dilemma aan. De speciekuipen zitten nog steeds vol met potgrond van vorig jaar. Kan ik dit niet opnieuw gebruiken? Ik heb er wat kalk bij gestrooid en tuinmestkorrels, opdat ik over 2 weken ongeveer deze potten inclusief potgrond weer kan gebruiken. Is dit voldoende? Of ben ik toch genoodzaakt om nieuwe potgrond te kopen?
Wat heb je er tot dusver in geteeld, hoe waren de resultaten, en leken de planten gezond?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Beste medetuiniers,

Ik gebruik het gewoon opnieuw. Ik heb het ook bemest dus het zal wel voedingsstoffen hebben en je kunt er iets anders in kweken. Wat moet ik anders met die grond.

Je moet niet als je de tomatenziekte hebt gehad er weer opnieuw tomaten in kweken. Ik heb het ook hergebruikt in mijn kweekbakken, de potjes leeggegooid in een zak vorig jaar en daar grond uit gehaald.

[Voor 5% gewijzigd door Marzman op 30-03-2023 08:06]

/▌

• apNia

apNia

Vandaag 20% korting bij Intratuin meiden! Ik ga zo grond voor de bakken inslaan! \o/

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

De speciekuipen zitten nog steeds vol met potgrond van vorig jaar. Kan ik dit niet opnieuw gebruiken?
Kan je gewoon hergebruiken hoor.

Hoe ik het doe in mijn kweekbakken: even goed doorspoelen om de overtollige zouten van de bemesting van vorig jaar eruit te spoelen, beetje kalk erdoor mengen, beetje nieuwe compost of potgrond erbij, kip-koe-paard mest doormengen (niet van die kunstmatige troep), enhop je kan weer. Daarna regelmatig begieten met brandnetel-/smeerwortelgier o.i.d. :) En als de plantjes goed op weg, flink zijn mulchen met vers afgereden gras zodat de boel minder uitdroogt in de zomer.
Pagina: 1 ... 50 ... 56 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee