Toon posts:

Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 55 Laatste
Acties:

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:59
Slonzo schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:25:
[...]

Kan je gewoon hergebruiken hoor.

Hoe ik het doe in mijn kweekbakken: even goed doorspoelen om de overtollige zouten van de bemesting van vorig jaar eruit te spoelen, beetje kalk erdoor mengen, beetje nieuwe compost of potgrond erbij, kip-koe-paard mest doormengen (niet van die kunstmatige troep), enhop je kan weer. Daarna regelmatig begieten met brandnetel-/smeerwortelgier o.i.d. :) En als de plantjes goed op weg, flink zijn mulchen met vers afgereden gras zodat de boel minder uitdroogt in de zomer.
Ik zelf een soort van speciekuip. Daar doe ik mijn groente afval in zoals thee ( zakjes haal i, eraf ) banenschillen enzovoort. Meng het met wat zand. Meng het geregeld. Na een jaar gebruik ik het. Werkt goed.

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Vraagje, ik heb al eerder hier gepost over een moestuinbak die ik zelf maak. Ik heb net alle tuinaarde binnen gezeuld, en dat is me nogal een gewicht. Ik ben mild sceptisch over het draagvermogen van de bodem. Wat is de verstandigste manier om het draagvermogen te berekenen?

• vincent_1971
apNia schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:51:
Vraagje, ik heb al eerder hier gepost over een moestuinbak die ik zelf maak. Ik heb net alle tuinaarde binnen gezeuld, en dat is me nogal een gewicht. Ik ben mild sceptisch over het draagvermogen van de bodem. Wat is de verstandigste manier om het draagvermogen te berekenen?
Extra pootje eronder zetten in het midden..wellicht een pir plaat op de bodem leggen ( vergroot het groei proces de bodem zal niet zo koud blijven en voorzit in de nodige stevigheid )

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:03

Inmiddels het meeste in eigen potjes op de vensterbank op het zuiden. Ik loop wat achter met de pepers en paprikas qua zaaidatum, maar dat gaan ze wel inhalen zo te zien :-)

Betreft hier 3 soorten pepers 3 soorten tomaten en 5 soorten paprikas; er zal overduidelijk wat naar vrienden en familie gaan in dit tempo hehe.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-06 18:18

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Zo, één dag wat mooier weer, waardoor het dankzij het zonnetje op de grote lichtkoepel opeens een aangename 21º binnenshuis werd, en de tomatenzaadjes barsten opeens los.

Buiten in de tuin is de daslook goed bezig, hopelijk genoeg om wat recepten uit te proberen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-06 12:17
Superflip schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:40:
Door chronisch tijdsgebrek dit jaar niet op tijd kunnen zaaien. Heeft het nog zin om alsnog enkele plantjes te zaaien? Kiemen gaat hier in mijn technische ruimte doorgaands zeer vlot.
Goede lamp in je technische ruimte en je kunt daar het hele jaar kweken!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• emil_406
Spherix schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:01:
[Afbeelding]

Inmiddels het meeste in eigen potjes op de vensterbank op het zuiden. Ik loop wat achter met de pepers en paprikas qua zaaidatum, maar dat gaan ze wel inhalen zo te zien :-)

Betreft hier 3 soorten pepers 3 soorten tomaten en 5 soorten paprikas; er zal overduidelijk wat naar vrienden en familie gaan in dit tempo hehe.
Welke pepersoorten heb je?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Spherix
emil_406 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:21:
[...]

Welke pepersoorten heb je?
Weinig spannends omdat ik ze daadwerkelijk wil eten hehe; Jalapeño, Madame Jeanette en Ring of Fire. De paprikas zaten in een combizakje, 5 kleuren van 'de normale variant'.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• emil_406
Spherix schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:24:
[...]

Weinig spannends omdat ik ze daadwerkelijk wil eten hehe; Jalapeño, Madame Jeanette en Ring of Fire. De paprikas zaten in een combizakje, 5 kleuren van 'de normale variant'.
Madame Jeanette is een van mijn favorieten! En meer dan pittig genoeg. Pepers als de Carolina reaper zijn gewoon oneetbaar. Maar ik snap de hype.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:09

Bananenplant

Jammie 🌶

Over eten gesproken: weet iemand waar je Scotch Bonnets kunt kopen? Vruchten dus. Ik wil checken of ik ze volgend jaar zou willen telen :Y .

Signal. Speak freely

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

@Bananenplant Ik denk dat je nog even moet wachten tot het eind van de zomer, kassen waren deze zomer te duur om te verwarmen ;) Vind je de Habanero lekker? Daar is het toch een variant op?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• apNia

apNia

Vraagje, ik heb een aantal kruiden waaronder thijm, munt en rozemarijn die aanzienlijk trager gaan dan wat andere plantjes. Is dit normaal? Ze staan in hetzelfde kasje, dus snap niet zo goed wat er mis kan zijn. Trage groeiers, of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Spherix
40L Potgrond en tuingrond 1+1 gratis bij Gamma dit paasweekend :-) Ik ga vast even inslaan voor het verdere overplant en zaaiwerk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 20:53
Spherix schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:19:
40L Potgrond en tuingrond 1+1 gratis bij Gamma dit paasweekend :-) Ik ga vast even inslaan voor het verdere overplant en zaaiwerk.
Op de homepage staat inderdaad 1+1, als je vervolgens doorklikt staat er ineen 2+1.
Geen idee welke het nu is... Lekker duidelijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Spherix
metieske schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:50:
[...]

Op de homepage staat inderdaad 1+1, als je vervolgens doorklikt staat er ineen 2+1.
Geen idee welke het nu is... Lekker duidelijk.
Dat viel mij ook op, het is echter wel 1+1. De potgrond kost echter weer wat anders;

Acties:
  • +2Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 20:53
Spherix schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:16:
[...]

Dat viel mij ook op, het is echter wel 1+1. De potgrond kost echter weer wat anders;
[Afbeelding]
Ze hebben er nogal een zooitje van gemaakt inderdaad.
Inmiddels is e website inderdaad ook bijgewerkt en staat er 1+1.

Sowieso lekkere inflatiecorrectie gehad dat spul. Prijs is x1.5 gegaan sinds vorig jaar.
https://web.archive.org/w...la-potgrond-40l/p/B508374

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:16
.

[Voor 99% gewijzigd door Cis op 07-04-2023 14:45]

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:22
Inmiddels de paprika en tomaten in P9 potjes gedaan.
Ook zit er 1 courgette bij, die was al uitgekomen, twee andere komen hopelijk nog uit.

De Courgette heeft er wel zin in, zal dat wel goed gaan, hij komt nu namelijk best slap over, hoe kan dat worden verbeterd?

Deze krat met potjes staat nu in de garage bij het raam, een ruimte zonder verwarming waar het zo'n 15 graden is. Hopelijk worden de plantjes dan minder lange sprietjes zodat ze sterk worden voor wanneer ze naar buiten gaan, zal dat werken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

dejeroen schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:29:
De Courgette heeft er wel zin in, zal dat wel goed gaan, hij komt nu namelijk best slap over, hoe kan dat worden verbeterd?

Deze krat met potjes staat nu in de garage bij het raam, een ruimte zonder verwarming waar het zo'n 15 graden is. Hopelijk worden de plantjes dan minder lange sprietjes zodat ze sterk worden voor wanneer ze naar buiten gaan, zal dat werken?
Sprietige zaailingen = meer licht nodig ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:22
Slonzo schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:37:
[...]

Sprietige zaailingen = meer licht nodig ;)
Ahh, ik dacht dat het kwam door teveel warmte, vandaar dat ik ze heb verplaatst naar een onverwarmde ruimte, maar wel voor een raam voor licht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

De pepertjes gaan goed. Maar 😡, wat heb ik een hekel aan die rot vliegjes!

De gele plakplaatjes helpen veel, maar na 2 weken moet ik hem echt vervangen. Dan zitten er meer dan 30 in totaal op.

Iemand anders een goeie tip?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Aaltjes.

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cis
streamnl schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:27:
[Afbeelding]

De gele plakplaatjes helpen veel, maar na 2 weken moet ik hem echt vervangen. Dan zitten er meer dan 30 in totaal op.

Mijn gele plakvlindertjes zitten helemaal vol. Dat zijn er echt meer dan 30. Eerder het tienvoudige :+
Komt door mijn uitprobeersel om gember te kweken in een grote plantenpot.

Met jonge zaailingen is het lastig in zo'n groot potje. Maar bij een zaaitray is het advies: van onderaf water geven.
Het nadeel van een (te) grote pot is dat de wortel nog niet diep genoeg gaan. Dus om dan van onderaf water 💦 te geven, moet je echt veel water in de bak jassen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
streamnl schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:27:
[Afbeelding]

Kaneelmethode

dragon2 in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Laten we met de goedkoopste oplossing beginnen O-)

Nog even laten afkoelen.

Mocht dit niet werken, dan ga ik aaltjes proberen.

Ik houd jullie op de hoogte.
Bedankt in ieder geval.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hier ook weer een invasie van rouwvarenmugjes door 2 bloemenpotjes die Mrs. Slonzo uit het tuincentrum meegebracht heeft :-( Vorig jaar aaltjes geprobeerd, dat werkt heel goed. Deze keer ook eens de kaneelmethode proberen, ben benieuwd. Ik laat mijn bevindingen weten ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
het was nog niet helemaal naar de bodem gezakt, dus ik wil dit morgen pas doen.
Maar ik heb er vertrouwen in . Ze gaan nu al dood _O-

Rot beesten :(

[Voor 3% gewijzigd door streamnl op 09-04-2023 21:40]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +7Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Check.
Of het helpt, of al mijn planten zijn over enkele dagen dood.

In ieder geval, het huis ruikt nu lekker.
Ik ga nu wentelteefjes maken, geen idee waarom ik daar nu zin in heb ;)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cis
streamnl schreef op maandag 10 april 2023 @ 07:58:
Check.
Of het helpt, of al mijn planten zijn over enkele dagen dood.

In ieder geval, het huis ruikt nu lekker.
Ik ga nu wentelteefjes maken, geen idee waarom ik daar nu zin in heb ;)
Ik hoop het voor je.

Die aaltjes bleken voor mij uiteindelijk niet te helpen. Dure desinvestering.
Ik heb ook gemalen kameel geprobeerd destijds. Misschien moet ik dat nu ook weer eens proberen. Want er zitten zoveel vliegjes op het raam, dat de overburen gaan denken dat er iemand overleden is 🐫 :+

Acties:
  • +7Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-06 09:22
Cis schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:02:
[...]
Ik heb ook gemalen kameel geprobeerd destijds. Misschien moet ik dat nu ook weer eens proberen. Want er zitten zoveel vliegjes op het raam, dat de overburen gaan denken dat er iemand overleden is 🐫 :+
Er is in ieder geval een kameel overleden 😂

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Slonzo schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:46:
Deze keer ook eens de kaneelmethode proberen, ben benieuwd. Ik laat mijn bevindingen weten ;)
Captain's log, stardate Gardener's log, day 1:

Voorlopig nog geen verbetering. Ik zie de bestaande rouwvliegjes nog steeds vrolijk rond/op mijn zaailingen zitten. Na 2-3 dagen zouden die allemaal dood moeten zijn, en gaan we zien of de larven ook dood zijn. De wetenschap achter de kaneelmethode ontgaat me, maar ik vind het stiekem best wel spannend O-)

1 lichtpuntje: de 12 weken oude puppy vindt het geweldig om naar de rouwvliegjes op het raam te springen en die rotzakken op te eten. Ze is het slaapgebrek nu al waard.

Tot morgen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:10

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Voordat ik met tuin aarde/ potgrond binnen aan de slag ga gaat deze eerst in de magnetron voor een paar minuten. Zo dood je alle aanwezige eitjes/larven en is de kans op vervelende beestjes een stuk minder.

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik heb nog niet het idee dat kaneelwater helpt.
Elk potje opgetild en de vliegjes doodgedrukt tegen de zijkant . Ook 2 die samen aan het worstelen waren… hopelijk scheelt dat al veel eitjes.
Opnieuw wat kaneelwater gegeven maar nu is de gehele bodem bedekt.

Wat is eigenlijk de achterliggende reden dat kaneelwater zou moeten helpen tegen de vliegjes?

@bvk
Ik zal jouw tip volgend jaar ook proberen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Hier opeens ook een paar vliegjes, nooit eerder last van gehad, maar het lijkt tot nu toe binnen de perken te blijven.

Wel een ander gevaar: gisteren een aantal zaailingen een groter potje gegeven, de potjes zoals altijd in de werkkamer gezet, maar nu op een iets toegankelijker plek dan eerder. Vanmorgen trof ik 1 potje omgegooid aan, het plantje compleet verdwenen, en van de Numex ernaast waren de blaadjes opgegeten.

De vraag is: welke van de katten lust wel een pepertje?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Ronald.42 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:57:
Inmiddels weer 11 dagen verder, ze hebben er zin in!
De paparikaatjes mogen wel naar een grotere pot denk ik.
Nog maar een paar van die witte bij bestellen..
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inmiddels weer een kleine 2 weken verder.
Paprika's zijn mooi stevig.

De pepers en puntpaprika's zijn bij sommigen het eerste stukje stam plat gaan liggen en daarna weer omhoog.
Er vormen zich daar ook worteltjes.
Dus ik denk dat ik maar een beetje grond ga toevoegen, of zou dat niet goed gaan?

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat ziet er goed uit, flinke planten al, mijn paprika's komen net boven de grond (sommigen ;) )

Ik heb geen vliegjes dit jaar, wel veel last van luizen.

[Voor 24% gewijzigd door Marzman op 11-04-2023 08:46]

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online
Marzman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:45:
Dat ziet er goed uit, flinke planten al, mijn paprika's komen net boven de grond (sommigen ;) )

Ik heb geen vliegjes dit jaar, wel veel last van luizen.
Hier is helemaal niks van ongedierte te bekennen gelukkig.
Voorgaande jaren ook niet trouwens.

Was luizen niet een teken dat de plant zwak is of iets met de voeding of zo?

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ronald.42 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:02:
[...]

Was luizen niet een teken dat de plant zwak is of iets met de voeding of zo?
Nee, dat is altijd een probleem met pepers (of paprika's). Ze staan ook op de tocht (zo komen de luizen binnen waarschijnlijk). Binnenkort kunnen ze naar buiten daar is het luizenleven wat slechter en dan zal het wel beter gaan. Nadeel is dat ze van deze planten overspringen op andere planten. Gisteren alles weer afgespoten met de tuinslang.

Rozen is ook altijd een probleem, ook altijd vol met luizen.

[Voor 9% gewijzigd door Marzman op 11-04-2023 09:10]

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Marzman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:09:
[...]

Rozen is ook altijd een probleem, ook altijd vol met luizen.
Ik was dan ook heel blij dat ik van de week vlak achter elkaar drie lieveheersbeestjes in de tuin tegenkwam. Dan zijn er vast nog meer.

Ik laat hen altijd het werk doen, soms zit de roos onder, maar hij heeft het tot nu toe al tien jaar overleefd, dus dat zit wel goed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik had een lieveheersbeestje in mijn kas(t), toen de planten daar even ingezet maar dat zijn toch te veel luizen voor een zo'n beestje ;)

Maar buiten gaat het meestal beter dan binnen, dan waait het, regent het en komt er af en toe een lieveheersbeestje ;)

/▌

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online
Bie de liedel disse week

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Aan lieveheersbeestjes hier geen gebrek...

Elk jaar wanneer het warmer wordt, zitten wij in huis met een ware invasie van lieveheersbeestjes; ze lijken ergens eitjes te leggen rond de ramen/deuren en dan vinden ze via kiertjes ook de weg naar binnen. Ze zijn erg lomp, dus best schrikken als je 's avonds tv zit te kijken en er vliegt er eentje recht in je gezicht :P

Mrs. Slonzo stofzuigt ze gewoon op wanneer ze dood gaan, maar ik heb er dit jaar echt al vele tientallen gevangen en buiten gezet, laat ze buiten maar voedsel zoeken en mijn plantjes beschermen oOo

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Bezulba

Formerly known as Eendje

Als frambozen geen nieuwe scheuten maken in deze tijd kan ik er van uit gaan dat de plant gewoon overleden is toch? Stukje wat nog uit de grond steekt is iig helemaal uitgedroogd en dood :/

blup

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Slonzo schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:38:
Captain's log, stardate Gardener's log, day 1:

Voorlopig nog geen verbetering. Ik zie de bestaande rouwvliegjes nog steeds vrolijk rond/op mijn zaailingen zitten. Na 2-3 dagen zouden die allemaal dood moeten zijn, en gaan we zien of de larven ook dood zijn. De wetenschap achter de kaneelmethode ontgaat me, maar ik vind het stiekem best wel spannend O-)
Gardener's log, day 2:

Nog geen noemenswaardige verbetering. Ik zie nog steeds rouwvliegjes rond/op mijn zaailingen zitten, maar misschien wel een beetje minder? Moeilijk te zeggen. Gisteravond had ik de indruk dat er minder van die vervelende eikels rond mijn hoofd vlogen, maar dat was misschien gewoon toeval/wishful thinking :+

Ik moet mezelf tegenhhouden om toch ook nog wat kaneel rechtstreeks op de vochtige (pot)grond strooien. Liever overkill dan no kill :+ Maar ik zie het gewoon als experiment momenteel. Bijstrooien kan altijd nog, eerst afwachten wat enkel het kaneelwater brengt qua resultaten.

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-06 12:19
Bezulba schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:53:
Als frambozen geen nieuwe scheuten maken in deze tijd kan ik er van uit gaan dat de plant gewoon overleden is toch? Stukje wat nog uit de grond steekt is iig helemaal uitgedroogd en dood :/
Einde verhaal denk ik dan. Die van mij is flink aan het uitschieten met mooie fris groene blaadjes.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Bezulba

Formerly known as Eendje

RobNemoo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:28:
[...]

Einde verhaal denk ik dan. Die van mij is flink aan het uitschieten met mooie fris groene blaadjes.
Duidelijk. Op naar het tuincentrum dan maar!

Wijze les trouwens. Ik heb een moestuinbak met 6 vakken waar ik o.a. aardbeien in had en een mooie frambozenstruik/boom/ding. Die mocht de hoogte in, de aardbeien over de grond en ik blij met dubbele opbrengst! *O*

Alleen blijkt dus dat de framboos een heel stuk minder voedingstoffen nodig heeft.. waar de aardbei zeer hard ging groeien na een nieuwe mestronde, vielen alle blaadjes van de framboos af en is hij uiteindelijk gewoon gestorven.. -O-

[Voor 46% gewijzigd door Bezulba op 11-04-2023 10:34]

blup

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Jammer van die dierenverjagers, die doen meer kwaad dan goed.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Slonzo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:51:
Aan lieveheersbeestjes hier geen gebrek...

Elk jaar wanneer het warmer wordt, zitten wij in huis met een ware invasie van lieveheersbeestjes; ze lijken ergens eitjes te leggen rond de ramen/deuren en dan vinden ze via kiertjes ook de weg naar binnen. Ze zijn erg lomp, dus best schrikken als je 's avonds tv zit te kijken en er vliegt er eentje recht in je gezicht :P

Mrs. Slonzo stofzuigt ze gewoon op wanneer ze dood gaan, maar ik heb er dit jaar echt al vele tientallen gevangen en buiten gezet, laat ze buiten maar voedsel zoeken en mijn plantjes beschermen oOo
De klasieke lieveheersbeestjes? Die in je huis gaan zitten in grote aantallen zijn volgens mij de Japanse. Eten die eigenlijk ook luizen?

/▌

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Marzman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:57:
[...]

Die in je huis gaan zitten in grote aantallen zijn volgens mij de Japanse. Eten die eigenlijk ook luizen?
Ja, daarvoor zijn ze zelfs hierheen gehaald, maar die Aziatische gelden nu als een invasieve exoot die helaas ook de inheemse lieveheersbeestjes opeet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:15
VeertienKaVier schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:46:
[...]

Verschrikkelijke apparaten. Bij mij zit er aan het einde van de straat ergens 1. Ik kan niet fatsoenlijk in de voortuin werken zonder oortjes in. Word helemaal gek van die piep. Mijn vriendin hoort hem overigens pas als we er praktisch naast staan. Ik vraag me af of dat ding überhaupt goed afgesteld staat als ik hem zo goed hoor...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:25
Is het weer technisch OK om één en ander al naar buiten te doen? Bijvoorbeeld zonnebloemen die nu nog binnen staan en al een CM of 30 a 35 hoog zijn.
Deze week wordt het nog fris met een graad of 4 in de nacht. Vanaf komend weekend gaat de temperatuur weer naar boven en gaan we echt lenteweer krijgen.
Overleven kleine plantjes die temperatuur van 4 graden wel? Of kan ik beter wachten tot eind deze week?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online
technoaddict schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:40:
Is het weer technisch OK om één en ander al naar buiten te doen? Bijvoorbeeld zonnebloemen die nu nog binnen staan en al een CM of 30 a 35 hoog zijn.
Deze week wordt het nog fris met een graad of 4 in de nacht. Vanaf komend weekend gaat de temperatuur weer naar boven en gaan we echt lenteweer krijgen.
Overleven kleine plantjes die temperatuur van 4 graden wel? Of kan ik beter wachten tot eind deze week?
Ik zet het spul niet eerder buiten dan Mamertus , Pankratius , Servatius en Bonifacius het land verlaten hebben.
De ijsheiligen maar dat is pas half mei....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

technoaddict schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:40:
Het verschilt per plant, gewoon even bekijken. 4 graden lijkt me niet ideaal voor een zonnebloem, misschien dan beter later deze week inderdaad.
Ronald.42 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:48:
[...]

Ik zet het spul niet eerder buiten dan Mamertus , Pankratius , Servatius en Bonifacius het land verlaten hebben.
De ijsheiligen maar dat is pas half mei....
Als je er rekening mee houdt dat het terug kan vriezen of kouder worden dan kan het ook wel eerder denk ik. Bij ons is al het een en ander naar buiten want ik was al de planten een beetje beu die in de veranda stonden maar als het gaat vriezen gaan ze terug naar binnnen. Met sommige wacht ik ook nog even.

[Voor 30% gewijzigd door Marzman op 11-04-2023 11:51]

/▌

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:49
En daarna wordt het tijd voor afharden: Zoveel zonlicht zijn die tere blaadjes niet gewend

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Zodra het iets warmer wordt, mogen ze hier op het balkon of de veranda, en dan 's avonds weer naar binnen. Tot begin mei ben ik nog voorzichtig, al klinkt 20 graden eind volgende week wel erg zomers.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rudoo
  • Laatst online: 04-06 16:42
Paar jaar geleden was ik veel te vroeg begonnen met chili pepers en waren ze gewoon te groot voor de vensterbank.
Toen hebben ze met 's nachts 2 graden buiten gestaan.
Ze vinden het niet leuk, ze stoppen met groeien tot het warmer wordt, maar ze overleefden het toen wel. Ze kunnen best wat hebben is mijn ervaring met paprika's en chili pepers.
Tomaatjes hou ik inderdaad nog even binnen

Nu begin ik altijd maar wat later.
Maar ik twijfelde het weekend ook al om een deel naar buiten in de kas te doen. Toch nog even paar dagen wachten tot ietsje warmer wordt.

[Voor 11% gewijzigd door Rudoo op 11-04-2023 12:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Marzman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:57:
De klasieke lieveheersbeestjes? Die in je huis gaan zitten in grote aantallen zijn volgens mij de Japanse. Eten die eigenlijk ook luizen?
VeertienKaVier schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:34:
Ja, daarvoor zijn ze zelfs hierheen gehaald, maar die Aziatische gelden nu als een invasieve exoot die helaas ook de inheemse lieveheersbeestjes opeet.
Ohja, ik was die agressieve Aziatische soort helemaal vergeten...
Geen idee welke soort hier zit, ik kan het niet herkennen. Jullie misschien wel?
Ze hebben in ieder geval veel stippen :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:15
Slonzo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:55:
[...]

[...]

Geen idee welke soort hier zit, ik kan het niet herkennen. Jullie misschien wel?

[Afbeelding]
Ik zat even te lezen online. Het is schijnbaar heel moeilijk om ze te determineren.
De zwarte 'M' op z'n kop is een indicator en ook de 19 stippen schijnen bij de Aziatische vaker voor te komen. Maar de grootte lijkt nog de beste indicator. Dus als je ze opmeet en ze zijn >5(.5)mm heb je waarschijnlijk met de Aziatische te maken. Tel hierbij op dat ze in grote getale in je huis zitten en dan denk ik dat je wel kan aannemen dat het om de Aziatische gaat.

Ze komen overigens waarschijnlijk in het najaar binnen en gaan dan in rust, vervolgens worden ze nu weer wakker en vliegen ze tegen je hoofd aan :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

[...]

[...]

Als je een goede foto hebt, kan waarneming.nl waarschijnlijk wel helpen om zekerheid te krijgen. Als de automatische validatie het niet kent, kun je het vakje 'zeker' onaangekruist laten, dan kijken de validatoren er vroeg of laat (soms is het druk!) nog naar.

Zeker bij de exoten zijn data interessant, zo is de valse wolfsspin inmiddels naar de status 'vrij algemeen' gegaan omdat hij veel vaker is gezien dan een paar jaar geleden, toen hij nog als zeldzaam gold.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-06 15:41
Ik ben bezig met het maken van moestuinbakken van onbehandeld douglas hout. Onbehandeld omdat ik liever zo min mogelijk chemicaliën rond m'n voedsel heb. Maar nu ben ik toch gaan twijfelen of het hout toch niet moet beschermen tegen de weersinvloeden. Nu las ik dat er mensen zijn die hun hout insmeren met zonnebloemolie. Op meubels wordt dit afgeraden van geur, maar bij een moestuinbak maakt dit wat mij betreft niet uit. Iemand hier ervaring mee? Of een andere milder middel?

[Voor 3% gewijzigd door Anatidae op 11-04-2023 15:24]

Nou dag he

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-06 13:18
[...]

[...]

[Afbeelding]
Zeer uitgebreid verhaal
https://askentomologists.com/2018/03/12/ladybug-meme/

Dus blijf niet op de openingpost plakken met het plaatje maar scrol stukje naar beneden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

VeertienKaVier schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:46:
[...]

Die dingen jaren geen dieren maar mij weg, kan die hoge tonen nogal goed horen, dieren helaas niet...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:57
Anatidae schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:23:
Ik ben bezig met het maken van moestuinbakken van onbehandeld douglas hout. Onbehandeld omdat ik liever zo min mogelijk chemicaliën rond m'n voedsel heb. Maar nu ben ik toch gaan twijfelen of het hout toch niet moet beschermen tegen de weersinvloeden. Nu las ik dat er mensen zijn die hun hout insmeren met zonnebloemolie. Op meubels wordt dit afgeraden van geur, maar bij een moestuinbak maakt dit wat mij betreft niet uit. Iemand hier ervaring mee? Of een andere milder middel?
Lijnzaadolie wordt ook gebruikt om hout te beschermen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Hopelijk liggen die kweekbaksets morgen hier nog in de winkel. Schijnen best populair te zijn.
ManzokuSan schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:38:
Verschrikkelijke apparaten. Bij mij zit er aan het einde van de straat ergens 1. Ik kan niet fatsoenlijk in de voortuin werken zonder oortjes in. Word helemaal gek van die piep. Mijn vriendin hoort hem overigens pas als we er praktisch naast staan. Ik vraag me af of dat ding überhaupt goed afgesteld staat als ik hem zo goed hoor...
Heeft ook met de leeftijd te maken; hoe ouder je wordt, hoe minder je die hoge tonen nog kunt horen.
En je hebt gelijk. Hier ook buren die zo'n ding hebben staan; uiteraard allemaal op leeftijd dus die horen niets.
Maar wij horen soms continue die irritante piep.
Raven schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:34:
Die dingen jaren geen dieren maar mij weg, kan die hoge tonen nogal goed horen, dieren helaas niet...
Ik heb er dikwijls een kat op z'n dooie gemak bij langs zien kuieren terwijl die verjager zat te piepen. :')

Acties:
  • +1Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:25
Anatidae schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:23:
Ik ben bezig met het maken van moestuinbakken van onbehandeld douglas hout. Onbehandeld omdat ik liever zo min mogelijk chemicaliën rond m'n voedsel heb. Maar nu ben ik toch gaan twijfelen of het hout toch niet moet beschermen tegen de weersinvloeden.
Als douglas niet in de grond staat gaat het goed en lang mee, vergrijst ook mooi. Zelf heb ik er 1 zo’n 8 jaar geleden gemaakt en ziet er nog steeds goed uit. Al die tijd op een balkonplaat gestaan.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bezulba schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:31:
[...]

Duidelijk. Op naar het tuincentrum dan maar!

Wijze les trouwens. Ik heb een moestuinbak met 6 vakken waar ik o.a. aardbeien in had en een mooie frambozenstruik/boom/ding. Die mocht de hoogte in, de aardbeien over de grond en ik blij met dubbele opbrengst! *O*

Alleen blijkt dus dat de framboos een heel stuk minder voedingstoffen nodig heeft.. waar de aardbei zeer hard ging groeien na een nieuwe mestronde, vielen alle blaadjes van de framboos af en is hij uiteindelijk gewoon gestorven.. -O-
Op zich wel goed bedacht hoor met weinig ruimte met hogere planten en aardbeien als bodembedekkers :)

Maar ik heb er ook een bessenstruik uitgetrokken die stond tussen de druiven. Volgens mij hebben we hem twee jaar en ik heb nog nooit bessen gezien en hij zit vol stekels. Zou die dan ook te veel mest hebben gehad? Heb me er eigenlijk niet in verdiept, de druiven gingen wel goed vorig jaar. De meeste aardbeien heb ik deze winter laten verschrompelen, ze stonden in een kas(t) dus daar viel ook geen regenwater op.

Vorige week een appelboompje gekocht bij de Lidl waarvan ik niet eens weet waar ik die ga zetten. Hij staat nu in een grote pot. Maar hij was zo goedkoop, eigenlijk is het op dit moment ook nog meer een stok dan een boom ;)

/▌

• Spherix
Per wanneer zouden jullie zaailingen permanent overzetten naar een glazen kas? Ik verzet ze nu elke dag braaf van een vesterbank op het noorden naar eentje op het zuiden halverwege de dag (perks van thuiswerken..) om zoveel mogelijk zon te pakken, maar het moderne dubbelglas houdt natuurlijk meer tegen dan de kas in de tuin. Ik heb ze bij goed weer al een paar keer in de kas laten vertoeven, maar ik vraag me af of dat inmiddels permanent kan, gezien ik wisselende uitleg lees over nachtvorst/ijsheiligen en temperaturen in een kas vs open grond..

Daarnaast, zodra ze permanent in de kas staan, kunnen dan tomaten bijv. al direct door de grond in? Pepers en paprikas wilde ik in 15L potten houden, mocht het in de kas geen houden meer zijn qua ruimte en hitte later in het seizoen..

De boel staat er monenteel zo bij;

[Voor 21% gewijzigd door Spherix op 12-04-2023 13:06]

• vincent_1971
Ik zelf ga ze over twee weken buiten zetten. Ui en bonen staan al buiten. Ik kijk zelf naar het type paprika wacht ik nog heel even mee

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:13
Spherix schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:06:
Per wanneer zouden jullie zaailingen permanent overzetten naar een glazen kas? Ik verzet ze nu elke dag braaf van een vesterbank op het noorden naar eentje op het zuiden halverwege de dag (perks van thuiswerken..) om zoveel mogelijk zon te pakken, maar het moderne dubbelglas houdt natuurlijk meer tegen dan de kas in de tuin. Ik heb ze bij goed weer al een paar keer in de kas laten vertoeven, maar ik vraag me af of dat inmiddels permanent kan, gezien ik wisselende uitleg lees over nachtvorst/ijsheiligen en temperaturen in een kas vs open grond..

Daarnaast, zodra ze permanent in de kas staan, kunnen dan tomaten bijv. al direct door de grond in? Pepers en paprikas wilde ik in 15L potten houden, mocht het in de kas geen houden meer zijn qua ruimte en hitte later in het seizoen..

De boel staat er monenteel zo bij;
[Afbeelding]
Bij mooi weer zet ik de boel alvast buiten in de kas om even te wennen. Helaas, van het weekend moest ik even de deur uit en heb ze de hele dag laten zonnebaden. Was iets te veel van het goede. Ik heb gelijk 8 zaailingen kunnen afschrijven en 2 staan nog te twijfelen of ze om gaan vallen of niet.

De Annuum doen het hier wel lekker. Half februari gezaaid en inmiddels zijn de meesten al tot zo'n 15 cm gegroeid met mooi groot blad. De Chinense soorten komen tot zo'n 5 cm. Hebben meer tijd en ik vermoed meer warmte nodig, maar ik hoop op een groeispurt tegen de tijd dat de boel in de kas komt te staan.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Vorig jaar liep ik ook steeds op en neer met mijn plantjes, van boven naar beneden, van binnen naar buiten :) Boven werkte ik, dus dat was verwarmd, maar savonds koelt dat meer af. En dan later in de veranda maar dat koelt ook snachts weer te veel af, en dan weer later naar buiten.

Dit jaar ben ik luier. Mijn habanero's zijn daardoor dood gegaan omdat de ruimte te koud werd (vorig jaar zette ik ze snachts beneden). Ik heb nu nog paprika's, maar daarmee ben ik vrij laat begonnen en sommigen hebben nu de eerste kiemblaadjes. Ik heb wel twee planten van vorig jaar nog die het overleeft hebben (Rawit) en misschien een Habanero (daar ben ik niet zeker van of die nog leeft). De planten gaan steeds dood (ik had ook nog twee paprikaplanten) als het warmer wordt anders had ik er meer, ze gaan dan blaadjes maken overdag maar snachts is het nog erg koud (ze staan niet echt binnen maar in de veranda, misschien volgend jaar toch echt binnen proberen voor het raam dan zjin er minder temperatuurverschillen maar er komen zo snel luizen in en die wil ik niet binnen).

Volgend jaar koop ik misschien toch een warmtematje, dat scheelt al met lopen in de beginperiode. Op het modem gaat het ook goed, maar na het ontkiemen is dat een te klein oppervlak ;)

[Voor 18% gewijzigd door Marzman op 13-04-2023 07:56]

/▌

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Spherix schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:06:
Per wanneer zouden jullie zaailingen permanent overzetten naar een glazen kas?
In de kas mag voor tomaten de temperatuur eigenlijk niet onder de 10 °C komen, anders is er kans op een lagere opbrengst. Normaal gesproken zetten wij alles eind april in de kas. Gezien de goede weersvoorspelling wordt dat mogelijk al begin volgende week.

In de zomermaanden moet je een kas wit schilderen, zodat het niet te heet wordt. Daar is speciale verf voor, hoewel verdund witte latex ook prima werkt.

• apNia

apNia

Hoe weet ik welke plantjes moeten wennen aan de temperatuur buiten? Alles staat nu al, in sommige gevallen sinds februari, binnen vrolijk te wezen.

En is er een juiste manier om dat te doen?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

apNia schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:54:
Hoe weet ik welke plantjes moeten wennen aan de temperatuur buiten? Alles staat nu al, in sommige gevallen sinds februari, binnen vrolijk te wezen.

Ik zag het aan de verbrande bladeren :p Overleefden ze trouwens ook wel hoor, ze hebben wel meer uitdagingen als ze net buiten komen, ook wind enzo ;) Maar je kan ze bij heftige zon in de schaduw zetten.

/▌

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:20
Welke lampen zijn een beetje goed om planten te laten groeien. Ik heb namelijk overdag inmiddels wat PV overschot die ik wel kan gebruiken. De zaailingen kan ik helaas niet dicht bij de ramen zetten, overigens is het ook triple glas en las hier dat daar niet veel zonlicht doorheen gaat.

• vincent_1971
apNia schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:54:

Denk eens aan groente en fruit. Dingen die je b.v. bij de boer ziet kan nu wel de tuin in. Bonen, aardappels, uien prei enzovoort. Die wie een beetje vorst kunnen doorstaan De meer exotische dingen wacht daar even mee. Paprika's pepers,pastinaken enzovoort. Heb die hier in huis aardig aan het groeien. Zal die volgend jaar in de tuin zetten.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

vincent_1971 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:16:
[...]

Denk eens aan groente en fruit. Dingen die je b.v. bij de boer ziet kan nu wel de tuin in. Bonen, aardappels, uien prei enzovoort. Die wie een beetje vorst kunnen doorstaan De meer exotische dingen wacht daar even mee. Paprika's pepers,pastinaken enzovoort. Heb die hier in huis aardig aan het groeien. Zal die volgend jaar in de tuin zetten.
Volgend jaar? :p

/▌

• vincent_1971
ook ;-)... 8)7 volgende maand kan ook

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:43
Dit jaar wat tegenslag gehad met de pepertjes waardoor ik wat achter lig.
Sowieso wat later begonnen dan normaal en daarna door een goedbedoelende babysit hebben ze veulsteveul water gehad. Een paar waren zelfs all blaadjes verloren :X
Uiteindelijk overgepot in verse grond, maar daar zaten blijkbaar rouwmug eitjes in, dus een behoorlijke explosie gehad.
De plantjes zijn pas echt gaan groeien toen ik ze in de kas in de zon heb gezet overdag en met kaneelwater heb behandeld.
Komt vast wel goed met deze kleintjes.
Helaas geen superhots dit jaar. Had enkel de Bane Strain als superhot op kiemen gezet, maar die is niet opgekomen.

De 8 tomatensoorten, tomatillos, ananaskers, augurk en courgette gaan wel als een speer gelukkig.

XBox: Ronsterrrrr || PSN: Ronster_Jona

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb mijn planten (de nog levende overwinteraars) vandaag ook in de kas(t) gezet. Met de vers gezaaide paprika's durf ik dat nog niet aan. Die hebben alleen nog maar de kiemblaadjes en als ze die verliezen hebben ze niks :p

/▌

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:43
@Marzman Ik haal ze snachts wel binnen hoor. Het is nu nog te koud en ze hebben al genoeg te verduren gehad >:)

XBox: Ronsterrrrr || PSN: Ronster_Jona

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Mijn pompoenen hebben het niet gered, maar dat was te verwachten, veel te vroeg (en niet eens gepland, want zaden over na een pan soep) gezaaid. Dunne lange slungels werden het, meer niet.

Maar: pas half april, dus nog niet te laat voor een volgende poging!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Cis
VeertienKaVier schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:58:
Mijn pompoenen hebben het niet gered, maar dat was te verwachten, veel te vroeg (en niet eens gepland, want zaden over na een pan soep) gezaaid. Dunne lange slungels werden het, meer niet.

Maar: pas half april, dus nog niet te laat voor een volgende poging!
Pompoenen moet je alleen even beschermen tegen slakken in mei. Eenmaal aangeslagen, groeien ze als kool pompoen. En in mijn ervaring ontkiemt bijna elke zaad.
Ik begin er in mei mee idd. Vorig jaar nog deels over de grond. Dit jaar ga ik ze proberen 100% in de hoogte te laten groeien.

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:20
Interessant,. Hoe groot is dat, 90 x 160?
Hoeveel pompoenen ga je er tegen zetten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cis
rlat52 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:41:
Interessant,. Hoe groot is dat, 90 x 160?
Hoeveel pompoenen ga je er tegen zetten?
90x180: https://www.hornbach.nl/p...-staal-90x180-cm/8067734/
Gaaspaneel staat voor 10 cm in de compost.
Aangezien de pompoenen vrij zwaar worden, moet het gaaspaneel op de grond steun hebben. Of je moet het heel goed verankeren aan de steunpalen. Maar ik kies de makkelijke weg ;)

Ik twijfel nog over 2 of 3 pompoenplanten. 2 zou wel voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Cis Breken de pompoenen dan niet los van de plant?

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Cis schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:16:
[...]

Pompoenen moet je alleen even beschermen tegen slakken in mei. Eenmaal aangeslagen, groeien ze als kool pompoen.
Ja, bijna net zo erg als hop! Hopelijk kan ik de slakken afleiden met het rommelhoekje met dode bladeren bij de takkenril, en anders mogen de vogels aan de bak. Of de egel, als die er nog is.

Zag gisteren dat de compostton voor heel mooie compost heeft gezorgd (ook dank aan alle wormen), dus dat lusten de pompoenen vast wel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cis
Marzman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:14:
@Cis Breken de pompoenen dan niet los van de plant?
Pompoenstelen zijn bijzonder stevig en kunnen hun eigen gewicht dragen.
Ik heb wel elders gelezen dat men een BH gebruikt om de pompoen te ondersteunen, maar dat heb ik nog nooit nodig gehad. Niet voor de pompoenen althans.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Cis schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:30:
[...]

Pompoenstelen zijn bijzonder stevig en kunnen hun eigen gewicht dragen.
Ik heb wel elders gelezen dat men een BH gebruikt om de pompoen te ondersteunen, maar dat heb ik nog nooit nodig gehad. Niet voor de pompoenen althans.
Haha, dat zal er grappig uit zien. Als we een echte moestuin hebben zal ik pompoenen nog wel eens proberen. In een pot vond ik het lastig.

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bananenplant

Bananenplant

Jammie 🌶

Goed. Ik heb een foliekas staan en een tomaten die echt groter verpot moeten. Ik zit erover te denken om maar eens te gaan beginnen met afharden van in elk geval de tomaten. Het laagste minimum dat ik in voorspellingen voorbij zie komen is 4 graden.

...zou moeten kunnen, toch...? Met eerst een week afharden staan ze sowieso nog niet permanent buiten.

Signal. Speak freely

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Moet kunnen ja, het is zonnig en het wordt 14 graden hier. Je kan ze ook in die foliekas laten staan en hem gewoon open zetten en dan doe je die savonds weer dicht.

[Voor 12% gewijzigd door Marzman op 18-04-2023 10:25]

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bananenplant

Bananenplant

Jammie 🌶

Marzman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:24:
Moet kunnen ja, het is zonnig en het wordt 14 graden hier. Je kan ze ook in die foliekas laten staan en hem gewoon open zetten en dan doe je die savonds weer dicht.
Zou de nachttemperatuur in zo'n foliekas 's nachts inderdaad echt zoveel hoger zijn dan erbuiten? Ik heb de raampjes openstaan om schade door wind te voorkomen. Maar dat is op zich natuurlijk niet nodig als het niet waait.

Ik heb trouwens ook een paar pellets in de kas gelegd zodat planten niet direct op de grond staan.

[Voor 9% gewijzigd door Bananenplant op 18-04-2023 10:43]

Signal. Speak freely

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bananenplant schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:35:
[...]

Zou de nachttemperatuur in zo'n foliekas 's nachts inderdaad echt zoveel hoger zijn dan erbuiten? Ik heb de raampjes openstaan om schade door wind te voorkomen. Maar dat is op zich natuurlijk niet nodig als het niet waait.

Ik heb trouwens ook een paar pellets in de kas gelegd zodat planten niet direct op de grond staan.
De raampjes open is nodig bij veel zon ;) Als het snachts nog een keer een beetje vriest dan kan alles dicht de plant net beschermen.

/▌

Acties:
  • +9Henk 'm!

• apNia

apNia

Afgelopen weken begonnen aan het zelf bouwen van m'n moestuinbakken. Een bredere op zo'n 28cm diep, en een kleinere diepere bak van zo'n 42cm:

Mijn grootste zorg was het gewicht wat er op kwam liggen. Maar ik heb enkele extra balken eronder geplaatst ter versteviging, en dat houdt 'ie zonder zeuren :)

Lekker volgestort vorige week met een laag houtsnippers en wat oud snoeiafval voor de vochtretentie, daarna een mix van de oude Makkelijke Moestuin-mix en compost, en uiteindelijk een laag potgrond. Hopen dat dat een goede bodem oplevert voor alles wat we gaan planten:

Ondertussen staat op zolder alles vrolijk uit te komen :)

Voor de rest nog wat emmers met aardappels in de tuin gezet, ben benieuwd wat er dit jaar van gaat komen!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
apNia schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:13:
Afgelopen weken begonnen aan het zelf bouwen van m'n moestuinbakken. Een bredere op zo'n 28cm diep, en een kleinere diepere bak van zo'n 42cm:
[Afbeelding]

Mijn grootste zorg was het gewicht wat er op kwam liggen. Maar ik heb enkele extra balken eronder geplaatst ter versteviging, en dat houdt 'ie zonder zeuren :)

Lekker volgestort vorige week met een laag houtsnippers en wat oud snoeiafval voor de vochtretentie, daarna een mix van de oude Makkelijke Moestuin-mix en compost, en uiteindelijk een laag potgrond. Hopen dat dat een goede bodem oplevert voor alles wat we gaan planten:
[Afbeelding]

Ondertussen staat op zolder alles vrolijk uit te komen :)
[Afbeelding]

Voor de rest nog wat emmers met aardappels in de tuin gezet, ben benieuwd wat er dit jaar van gaat komen!
Ziet er netjes uit. :Y

spoiler:
Als ik zou klussen in de woonkamer (en Mrs. Streamnl ziet dat)..., dan wordt Mrs. Streamnl vrij snel een weduwe. :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Marzvrouw zou dat ook niet accepteren denk ik. Ik zou het wel in de veranda durven, maar dan zou ik ook al onder kritiek aan het klussen zijn ;)

/▌

• bvk

bvk

Topicstarter
Vraagje over knoflook, twee tenen geplant waarbij de linker teen zich ontwikkeld uit één dikke stengel en de rechter meerdere dunne stengels heeft:

Wordt nu de linker één grote bol en de rechter meerdere kleine bolletjes?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bananenplant

Bananenplant

Jammie 🌶

Ik moest een paar van mijn pepers gaan stutten, die waren door wind wat omgeknakt. Niet een geknakte stengel, maar net alsof het wortelstelsel ze niet goed ondersteunde :/ . Tomaten gaan vandaag maar in root pouches. Die zijn in potjes echt te topzwaar geworden voor buiten :') .

[Voor 6% gewijzigd door Bananenplant op 18-04-2023 16:30]

Signal. Speak freely

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvk schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:57:
Vraagje over knoflook, twee tenen geplant waarbij de linker teen zich ontwikkeld uit één dikke stengel en de rechter meerdere dunne stengels heeft:

[Afbeelding]

Wordt nu de linker één grote bol en de rechter meerdere kleine bolletjes?
Het worden alleen meerdere bolletjes als je het meerdere jaren laat zitten omdat de tenen aan de bol dan een nieuwe bol gaan vormen. Als je een half jaar wacht heb je normaal gezien steeds een bol (de een misschien groter dan de ander).

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:06:
[...]

Het worden alleen meerdere bolletjes als je het meerdere jaren laat zitten omdat de tenen aan de bol dan een nieuwe bol gaan vormen. Als je een half jaar wacht heb je normaal gezien steeds een bol (de een misschien groter dan de ander).
Hier snap ik dus geen bol hol van! Het verklaart namelijk niet waarom de ene teen een dikke stengel vormt en de andere teen meerdere dunne?

Afijn, we gaan het in juli/augustus zien als de knoflook oogstrijp is en ik de boel uit ga graven ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Of je hebt meerdere tenen aan elkaar laten zitten bij het planten, maar één teen wordt één bol ;)

/▌

Pagina: 1 ... 51 ... 55 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee