Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:53
Omdat vorig jaar hier iemand schreef dat er mini tomatenstekje opkwamen naast de dooie oude, dacht ik:
Ik heb nog een droge van vorig jaar over - grond, water en we zien t wel.

3 weken geleden de moed al opgegeven, stengelui (bosui) in de bak gezet.
Die stengelui doet het geweldig met het kwakelweer van de afgelopen 3 weken (van niets naar bijna 60 cm - wtf)

Vandaag nog eens kijken, zie ik een klein plantje naast de stengelui groeien die zo snel niet herken. Maar 1 ding heb ik van oma wel geleerd: Hoe klein ook, een tomatenplant heeft een typische geur.

En ja hoor -- De typische geur is aanwezig.
Wellicht toch nog een paar tomaatjes dit jaar 8-)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:31
Hier doet alles het lekker. Wel veel last van slakken op m'n snijbonen.

Vandaag een lading rode pepers geoogst uit mijn grootste plant die het meeste zon krijgt. Nieuwe bloemen dienen zich alweer aan. De kleinere plant heeft ook een paar flinke jongens hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvrYJxPMsi7g7ZmxpmQyVbEHe4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhiBZIjJxLQgfbc5HCLYdU9t.jpg?f=fotoalbum_large

Verder ook nog de tomaten in de grote plantenbak gezet, die gaan ook lekker met dit weer.
De aardbeien hebben het moeilijk, die staan niet goed in de bak waarin ze nu zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mij is een peper ook flink gegroeid :) Nog wel groen, maar ik denk dat het formaat al goed is.

Aardbeienscore is nog steeds 1. De rest heeft de ekster op. Maar mijn vrouw heeft watermeloen tussen de planten gelegd om de slakken daar naartoe te lokken en dat heeft de ekster nu ontdekt lijkt het. Nou ja, die slakken mag hij hebben natuurlijk :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:37

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
D_Jeff schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:40:
Omdat vorig jaar hier iemand schreef dat er mini tomatenstekje opkwamen naast de dooie oude, dacht ik:
Ik heb nog een droge van vorig jaar over - grond, water en we zien t wel.
Dit volg ik even niet ben ik bang. Je had nog een droog tomatenstekje van vorig jaar? En die zie je nu opkomen?

Een stekje is reeds een klein plantje, bedoel je niet gewoon dat je een zaadje in de grond gestopt hebt?
Vandaag nog eens kijken, zie ik een klein plantje naast de stengelui groeien die zo snel niet herken. Maar 1 ding heb ik van oma wel geleerd: Hoe klein ook, een tomatenplant heeft een typische geur.

En ja hoor -- De typische geur is aanwezig.
Wellicht toch nog een paar tomaatjes dit jaar 8-)
Als je nu nog maar een klein plantje hebt kun je dat helaas wel vergeten... Je zou nu al een volwassen plant moeten hebben waar reeds wat trossen aan groeien wil je nog rijpe tomaten willen oogsten.

Maar misschien zit ik er helemaal naast, heb je een foto van de plant?
HansAnders07 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:51:
Hier doet alles het lekker. Wel veel last van slakken op m'n snijbonen.

Vandaag een lading rode pepers geoogst uit mijn grootste plant die het meeste zon krijgt. Nieuwe bloemen dienen zich alweer aan. De kleinere plant heeft ook een paar flinke jongens hangen.
[Afbeelding]

Verder ook nog de tomaten in de grote plantenbak gezet, die gaan ook lekker met dit weer.
De aardbeien hebben het moeilijk, die staan niet goed in de bak waarin ze nu zitten.
Nice! Na mijn eerste oogst van 4 pepers is de plant ook volop doorgegaan, ik tel zeker 25 pepers en evenzovele knopjes en bloemetjes"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8IrCalZ-xLOO4zF3Ec-bUnmALw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TuFyKcjCoBbJhY0dt4NotDZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ap5N1lIHBskTRHkcfK3xjIMIVZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxZ0fxHyGTKOl9S3kBwbo9Za.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi allemaal!

Hier zat vandaag ook al een rooie tussen de pepers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJ8Qc13UxvtoBczm_5o5gIaH21Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htuYXY9B6fiVF2qksLIP3ytR.jpg?f=fotoalbum_large

:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:23:
Mooi allemaal!

Hier zat vandaag ook al een rooie tussen de pepers:

[Afbeelding]

:+
Die moet @Marzman ook hebben, dan blijven de vogels wel van zijn aardbeien af :P

En misschien eten katten ook slakken?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:26:
[...]

Die moet @Marzman ook hebben, dan blijven de vogels wel van zijn aardbeien af :P

En misschien eten katten ook slakken?
Deze betreffende kat is te oud en te lui om slakken te vangen, laat staan vogels :P . Misschien als ze gaapt en ze recht in haar bek vliegen. :+

We hebben nog een jongere kat, dat is wel een echte rover. Maar die is helemaal wit en valt dus enorm op waar ie ook zit.

Gelukkig zijn de vogels hier al geïntimideerd door de aanblik van een paar katten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:31
Ik heb hier ook 2 katten, de een is geobsedeerd door libelles, de ander woont tussen de broccoli planten de hele dag. Lekker koel waarschijnlijk. Die vreet daar alles op wat voorbij komt.

Wel grappig m'n vriendin vindt de peper plant ook helemaal leuk, is hem laten overwinteren moeilijk?

Ben trouwens benieuwd naar de tomaten dan na bovenstaande bericht. Hier zijn ze nu 50cm hoog, maar nog lang geen zicht op bloemen of trossen tomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De tomaten hangen er bij mij al veel in, wel alles groen nog. Als je nog geen bloemen hebt vraag ik me ook wel af of het nog gaat lukken voor het te koud wordt. Alles is wel laat dit jaar. Er groeide bij ons ook per ongeluk een paprika plant tussen de rozen. Die staat nu appart in een potje :) We hebben dat helemaal niet geplant, maar waarschijnlijk komt dat doordat mijn vrouw het water waar ze de paprikas voor het avondeten mee gewassen had aan de rozen heeft gegeven :p

Ik had ook een wasabi plantje binnen staan in de veranda, maar dat ziet er vrij afgestorven uit. Schijnbaar moeten die in de schaduw staan, ik heb hem maar naar buiten geplaatst. Hopelijk leeft hij nog wat op (en anders niet :p )

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:06
HansAnders07 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:38:

Wel grappig m'n vriendin vindt de peper plant ook helemaal leuk, is hem laten overwinteren moeilijk?
Volgens mij een beetje geluk hebben dat ie na terugsnoeien niet afsterft. Daarna kwestie van water geven en in de lente weer wat voeding. Zo is het mij nu twee jaar gelukt met m'n bonsai chili.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:23
Marzman schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:19:
Ik had ook een wasabi plantje binnen staan in de veranda, maar dat ziet er vrij afgestorven uit. Schijnbaar moeten die in de schaduw staan, ik heb hem maar naar buiten geplaatst. Hopelijk leeft hij nog wat op (en anders niet :p )
Klopt ja. Schaduw en nat. Normaal groeit die bij stromend water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Doet er iemand wat met knoflook? Dat lijkt me ook wel leuk. Schijnbaar moet je die op het eind van de zomer begin winter planten.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:12
Marzman schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:04:
Doet er iemand wat met knoflook? Dat lijkt me ook wel leuk. Schijnbaar moet je die op het eind van de zomer begin winter planten.
Mijn Russische buurman plant die dingen in Maart. De groene stengel die daaruit komt verwerkt hij in zijn eten.

Wat wil jij er precies mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

lifeguard schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:34:
[...]

Mijn Russische buurman plant die dingen in Maart. De groene stengel die daaruit komt verwerkt hij in zijn eten.

Wat wil jij er precies mee doen?
Gewoon knoflook er af halen :p

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:33
Marzman schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:36:
[...]

Gewoon knoflook er af halen :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtEVfllH36nanS9YMMve-g5Ov48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lH59pK8ZSwC0VXrAHrjE4LnI.jpg?f=fotoalbum_large
Yep, gisteren geoogst, liggen nu te drogen. Heb ze in oktober in de grond gestopt. Was oorspronkelijk ook bedoeld anti-luis. Maar gezien de staat van mijn rode bes en pruim helpt dat niet veel. (Of het was anders echt ernstig geweest)

Verder begint het nu op te schieten met alles, kleine selectie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkOOH0KqhdvAd7LfIqDeaaq4dd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZCZ5nlPzNJQIyET4bcd9YjS.jpg?f=fotoalbum_large
Bloeiende granaatappel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iOUb1fJr9K2_7Ry06h6GtZvNSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIZuXG9DjIhUQAibZf1rsYdY.jpg?f=fotoalbum_large
Stoofpeer. (Ideaal aan een scherm, veel oogst)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VG_0y0xoGS8dSkE2JZn1crJ7-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBZSED6I2bNx6eILL2MIubwi.jpg?f=fotoalbum_large
Diverse tomaten en pepers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHQEkZXyF_hzctgvfcmwjT0TKmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzmiHeKpBIaj6FzyiUUp7c8T.jpg?f=fotoalbum_large
Druiven zijn bijna (na 2 jaar) over de pergola heen.

Verder zijn de frambozen en aardbeien al soldaat gemaakt en de zwarte bessen tot jam bereid.
Diverse appels, peren, druiven en pruimen gaan goede oogst geven dit jaar.
Alleen de boontjes en sperzieboontjes doen het slecht, en de pepers hadden eind april gedurende onze vakantie niet naar buiten gemoeten, zijn echt achtergebleven t.o.v. vorig jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:04:
Ik had eind november 2 teentjes Lautrec knoflook geplant, beetje laat... Eentje vorige week geoogst maar dat was niet groter geworden dan de oorspronkelijke teen... De tweede wil ik deze week gaan oogsten, maar daar verwacht ik ook niet veel van eigenlijk.

De hoop op zo'n mooie grote paarse bol als waar ze uit komen heb ik allang opgegeven.

En voor de mensen die te laat begonnen zijn met tomaat, ook daarmee kun je cheaten door gewoon een plantje bij de Jumbo te kopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuFcqRbRDd5HXlsEmYI2FALcvvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9eveahUIvKCQWCSOfi0AMkyj.jpg?f=fotoalbum_large

Al ga je daar nooit voor € 6,- aan tomaat af halen verwacht ik.... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvk schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:40:
[...]

En voor de mensen die te laat begonnen zijn met tomaat, ook daarmee kun je cheaten door gewoon een plantje bij de Jumbo te kopen:

[Afbeelding]

Al ga je daar nooit voor € 6,- aan tomaat af halen verwacht ik.... ;)
Dat heb ik met de pepes gedaan :) 1,50 voor een plant, dat haal je er denk ik wel uit.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik beheer in de zomervakantie de moestuin van de school van m'n dochters. Wat een overwoekerde bende is dat. Ze vonden het nodig om een stel pompoenen en courgettes te poten. En geen kind heeft ook maar iets kunnen proeven...
Voor komend jaar maar eens een zaaikalender voor ze maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:47:
Ik beheer in de zomervakantie de moestuin van de school van m'n dochters. Wat een overwoekerde bende is dat. Ze vonden het nodig om een stel pompoenen en courgettes te poten. En geen kind heeft ook maar iets kunnen proeven...
Paar vaste bessenstruiken zoals frambozen en rode bessen zijn ook altijd een hit.

Mijn zoontje mag altijd graag 'helpen' bij oma in de moestuin wanneer er rijpe bessen hangen :+

Leuk voor kinderen, wat snoepjes planten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jz-3exCOdTliqod8tkpJ4cZG_ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDwRVg35TSKfX8SOoQ3T0kN1.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker ontbijtje zo, kwark met frambozen uit de achtertuin :9

Minder geslaagd met pepers en tomaten _O-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:12
Is het gek dat ik ruim een uur naar huis ben gereden, vanuit mijn vakantieadres, om mijn plantjes te bekijken? B)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOgrKQ4QyUfvg6a6dBczhsovzNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5QkGGxIGBxifNnBBRIOsbLR.jpg?f=fotoalbum_large
Eerste Jalepeno rijp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunxEJ2eif3FJ55nxvaF7DFlYD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qi8Kt5sf7UWARTCHp4BNe8Vc.jpg?f=fotoalbum_large
Trinidad scorpion gaat lekker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ln18WGM_4rBUwcv1VjD3XwEdZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfGDVsDWFhX6TtT5dbwyuCLl.jpg?f=fotoalbum_large
Piri Piri, veel nieuwe pepers

Watersysteem nog even gechecked, en extra voeding gegeven... kan nu weer rustig op vakantie 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De eerste komkommer!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOjden-riQyRtGGpAdEByowKS_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LB40KfBBtBrZ6fEZuwi0TuJg.png?f=fotoalbum_large

En de eerste paar courgettes :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRxZuaov70qylnL7ATEOmXbuUnw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2jpj0t97xNvLZXKlNzucrvd3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Stef012 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:59:
Is het gek dat ik ruim een uur naar huis ben gereden, vanuit mijn vakantieadres, om mijn plantjes te bekijken? B)
Ja, best wel. Maar ik heb op Tweakers wel vreemdere dingen gelezen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:12
barrymossel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:47:
Haha geweldig man!
Ik heb hier in de border (9 bij anderhalve meter) ook een pompoen voor het eerst gezaaid in Maart als testje.
Dat ding groeit enorm en bedekte op een gegeven moment bijna 1/3 van de gehele border. Heb hem teruggesnoeid en 1 kant laten groeien. Ik zie dat ding bijna groeien, met ook zeer veel bloemknoppen erop.

Doe ik dus ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Klotezooi. Volgens mij is dit de aardappelziekte bij m'n tomaatjes. En die stonden dus heel dicht tegen m'n pepers aan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQ-UnmSyqFH-CLeVtdvaUGhybq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUwE0oINRHbtCy66XiTR3F1F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
barrymossel schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:33:
Klotezooi. Volgens mij is dit de aardappelziekte bij m'n tomaatjes. En die stonden dus heel dicht tegen m'n pepers aan...

[Afbeelding]
Dat is balen man :( Is het alleen nog op de stam en takken, of zijn de bladeren en vruchten ook al aangetast?

Enig idee hoe het komt, behalve dan dat het koude en natte weer van de laatste tijd er bevorderlijk voor is?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:02:
[...]

Dat is balen man :( Is het alleen nog op de stam en takken, of zijn de bladeren en vruchten ook al aangetast?

Enig idee hoe het komt, behalve dan dat het koude en natte weer van de laatste tijd er bevorderlijk voor is?
Nu alleen nog de takken en enkele bladeren. Die laatste was ik aan het verwijderen en ineens zag ik die tak. Dus knip zo die hele tak eraf en kijken wat er gebeurt... Maar die bruine bladeren zaten op meerdere plekken.

En tsja, regen hè. En ik heb dit weekend de tomaten uit de moestuin van school getrokken om dezelfde reden. Zal wel in de lucht hangen dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi klote ja. Pepers kunnen het ook krijgen (nachtschade) maar zijn er wel minder gevoelig voor dan tomaten en aardappelen...

Wel jammer van je tomatenplant :(

Kun je eigenlijk weinig tegen doen. Gewoon pech met de natte zomer van dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:13:

Kun je eigenlijk weinig tegen doen. Gewoon pech met de natte late zomer van dit jaar.
Fixed :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

barrymossel schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:33:

[Afbeelding]
Snel sproeien en alle besmette delen wegtrimmen. NIET op de composthoop leggen. Je bent nog niet te laat, maar wacht geen 48 uur.
Ik ben al mijn aardappelen kwijt, want het regende te hard om te sproeien. Mijn tomaten hadden er 2 weken later van. Die staan 5m verder. Die heb ik, denk ik, kunnen redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Joindry schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:25:
[...]

Snel sproeien en alle besmette delen wegtrimmen. NIET op de composthoop leggen. Je bent nog niet te laat, maar wacht geen 48 uur.
Ik ben al mijn aardappelen kwijt, want het regende te hard om te sproeien. Mijn tomaten hadden er 2 weken later van. Die staan 5m verder. Die heb ik, denk ik, kunnen redden.
Waarmee sproeien dan? Trimmen heb ik gisteren al gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-09 11:18
Stef012 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:59:

[Afbeelding]
Eerste Jalepeno rijp!

[Afbeelding]
Trinidad scorpion gaat lekker

[Afbeelding]
Piri Piri, veel nieuwe pepers

Watersysteem nog even gechecked, en extra voeding gegeven... kan nu weer rustig op vakantie 8)
Leuk! Grappig om te zien. Ik heb wat rooster spur staan. Hoeveel die op de piri piri lijkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8G7Q_LrLp6ACykxKYu59mqdriM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x15c0x4C8wh78EDX7v0tgFM7.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn jalapeno is nog niet in de buurt van die van jou!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z74QZctZzP8pdtU-hphC-xRKrdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zS70iQSGQSdnfIwFthFJd3Fn.jpg?f=fotoalbum_large

Verder nog een Satans kiss:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8DJj7XhnbJ5PfNteToK_yUDlsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2CmDEXHGXGHgho435vX2quKa.jpg?f=fotoalbum_large

En een Peter pepper:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qZTHZjMJH3e-nB8uiBQ7MQTDvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqxFhoq3lm1wkzrcsoVGH6bt.jpg?f=fotoalbum_large

Ook heb ik nog Nar staan. Dat zou een super hot moeten zijn, maar daar zitten nog geen bloemen, laat staan vruchten, aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb er geen last van bij mijn tomaten, misschien omdat het in een verhoogde bak staat. Dat zal minder nat zijn. Ik maak me wel zorgen om de eksters (ze komen nu al met twee) als de tomaten rood gaan worden.

Vanmorgen de eksters wel aan het werk kunnen zetten, de groenbak (container) zat vol maden, die even open gezet achterin de tuin en binnen vijf minuten zat die ekster daar (houdt ons de hele dag in de gaten lijkt het wel).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Wie kan een product (of producten) aanbevelen tegen onkruidbestrijding en bemesting voor een gazon?

In mijn wanhoop heb ik een tijd terug wat korter gemaaid dan gebruikelijk en ik zie nu dat dat olie op het vuur is voor onkruid. Ik heb last van paardebloemen, klaver en ook wat plekken die nodig extra voeding nodig hebben. Nu is er zoveel te vinden met wisselende recensies, dus ik dacht laat ik hier eens vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 19:44
Fromz schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:29:
Wie kan een product (of producten) aanbevelen tegen onkruidbestrijding en bemesting voor een gazon?

In mijn wanhoop heb ik een tijd terug wat korter gemaaid dan gebruikelijk en ik zie nu dat dat olie op het vuur is voor onkruid. Ik heb last van paardebloemen, klaver en ook wat plekken die nodig extra voeding nodig hebben. Nu is er zoveel te vinden met wisselende recensies, dus ik dacht laat ik hier eens vragen.
Ik had in april/mei ook veel last van paardenbloem, vorig jaar waren het er nog maar een paar. Na veel onderzoek heb ik uiteindelijk ruim 300 paardenbloemen uit het gazon gestoken met de hand (zo eentje)
Vervolgens heb ik de kale plekken opnieuw ingezaaid en aangevuld met tuingrond. En goed blijven kalken en mesten. Sindsdien gaat het een stuk beter. Het is niet perfect. Dat hoeft van mij ook niet, dan was ik wel greenkeeper op een golfbaan geworden :P.

Overigens heb ik lange tijd mijn gazon aan de lange kant gehouden (8~12 cm). Vaak ziet het er dan groener uit, maar het heeft ook minder last van het warme weer en het is dichter waardoor onkruid er minder makkelijk in kan komen. Als de temperaturen weer naar beneden gaan en er meer regen komt maai ik het korter, dan heeft het minder last van rot en schimmels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

barrymossel schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:41:
[...]

Waarmee sproeien dan? Trimmen heb ik gisteren al gedaan.
ik gebruik een product van Edialux tegen aardappelplaag. Het is dat of geen aardappelen meer. Huis-tuin-en-keukenmiddeltjes bestaan er niet tegen schimmelplagen.
Thysiej schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:46:
[...]

Ik had in april/mei ook veel last van paardenbloem, vorig jaar waren het er nog maar een paar. Na veel onderzoek heb ik uiteindelijk ruim 300 paardenbloemen uit het gazon gestoken met de hand (zo eentje)
Vervolgens heb ik de kale plekken opnieuw ingezaaid en aangevuld met tuingrond. En goed blijven kalken en mesten. Sindsdien gaat het een stuk beter. Het is niet perfect. Dat hoeft van mij ook niet, dan was ik wel greenkeeper op een golfbaan geworden :P.

Overigens heb ik lange tijd mijn gazon aan de lange kant gehouden (8~12 cm). Vaak ziet het er dan groener uit, maar het heeft ook minder last van het warme weer en het is dichter waardoor onkruid er minder makkelijk in kan komen. Als de temperaturen weer naar beneden gaan en er meer regen komt maai ik het korter, dan heeft het minder last van rot en schimmels.
Gezien er niet meer mag gesproeid worden met dingen die effectief werken, vrees ik dat het vooral leren leven is met een diverser gazon. Paardenbloemen is vooral april/mei ieder jaar. Uitsteken werkt goed, maar als je nog maar één luie buurman hebt die dat niet doet, ben je er aan voor de moeite.
Klaver kan je maar beter aan wennen vrees ik. Kalken helpt daar totaal niet tegen. Gras lang laten groeien werkt ook totaal niet. De beiden werken wel redelijk goed te voorkoming van mos. Plaatsen met veel klaver helpt dan wel ook moswerend.
Kalken op zich is behoorlijk nutteloos heb ik ervaren de laatste jaren. Het enige waar het goed voor lijkt te zijn is dat het de opname van voedingsstoffen verbeterd. Eerst kalken en een maand erna (een maand met veel regen en warmte) pas vetstof geven. Dan hopen dat het blijft regenen en warm genoeg is. Dan werkt dat zeer goed voor je gazon.

Bij mij was het zo vochtig dat ik sinds maart paddestoelkringen heb in het gazon. Eentje die zich gewoon concentrisch aan het uitbreiden is. Op zich voegen paddestoelen stikstof in de grond. Het gras is dus mooier groen na de groei.
Klaver en paddestoelen verspreiden zich beiden via het risomennetwerk (onder de grond), het voorkomen van zaden remt dus enkel de verspreiding over grotere gebieden. Hetzelfde met brandnetels trouwens.
Sinds dit jaar ook voor het eerst rode klaver in het gazon en distels. Rode klaver laat ik staan, maar de
distels gaan er ook uit met een mes. (blote peutervoetjes enzo)

Mentaal is het vooral nog wennen om geen golf-green meer te hebben.

[ Voor 80% gewijzigd door Joindry op 22-07-2021 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Joindry schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:53:
[...]

ik gebruik een product van Edialux tegen aardappelplaag. Het is dat of geen aardappelen meer. Huis-tuin-en-keukenmiddeltjes bestaan er niet tegen schimmelplagen.
[...]
Dat is me te gek voor twee tomatenplantjes. Ik kijk het even aan en anders gaan ze de container in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
Tja, gazon... ik heb op dit moment met name 4 invasieve onkruidsoorten:
- hondsdraft
- kruipende boterbloem
- vogelmuur
- witte klaver

Hondsdraft en kruipende boterbloem zijn de vervelendsten. Hondsdraft wil nog wel weg, je begint gewoon met trekken en je haalt er meters uit. Het is alleen zo veel en als je klaar bent heb je het alweer terug van de buurman. De boterbloem wortelt alleen elke 5 centimeter dus is een kutwerk om eruit te krijgen, hier hetzelfde als de hondsdraft, het komt gewoon vanaf de buurman weer terug.

Vogelmuur trek je ook zo los, de witte klaver krijg je niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

_JGC_ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:43:
Tja, gazon... ik heb op dit moment met name 4 invasieve onkruidsoorten:
- hondsdraft
- kruipende boterbloem
- vogelmuur
- witte klaver

Hondsdraft en kruipende boterbloem zijn de vervelendsten. Hondsdraft wil nog wel weg, je begint gewoon met trekken en je haalt er meters uit. Het is alleen zo veel en als je klaar bent heb je het alweer terug van de buurman. De boterbloem wortelt alleen elke 5 centimeter dus is een kutwerk om eruit te krijgen, hier hetzelfde als de hondsdraft, het komt gewoon vanaf de buurman weer terug.

Vogelmuur trek je ook zo los, de witte klaver krijg je niet weg.
- Witte klaver
- Rode klaver
- vogelmuur
- paardebloemen
- paddestoelen
- en nog iets wat ik niet ken, iets met kleine gele bloemetjes die lijken op paardebloem maar zijn kleiner een meerkoppig per plant

Maar ziet er best uit eigenlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:26
Fromz schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:29:

https://www.pokon.nl/producten/item/onkruid-weg-1600gr/

Werkt best goed. Duurt wel een paar weken...

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
Joindry schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:59:
[...]

- Witte klaver
- Rode klaver
- vogelmuur
- paardebloemen
- paddestoelen
- en nog iets wat ik niet ken, iets met kleine gele bloemetjes die lijken op paardebloem maar zijn kleiner een meerkoppig per plant

Maar ziet er best uit eigenlijk :)
Hier is op sommige plekken de boterbloem zo dicht begroeid dat het hondsdraft moeite heeft om erdoor te krijgen. Gras groeit er niet meer.

Vind hier en daar een afwijkend plantje of bloemetje niet erg, maar als het overwoekerd wordt met onkruid kan ik net zogoed doen wat de overbuurman in zijn voortuin heeft staan: leven en laten leven :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Joindry schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:59:
[...]
Klinkt als klein hoefblad.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Freee!! schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:56:
[...]

Klinkt als klein hoefblad.
Mijn googlekrachten doen mij vermoeden dat het "klein streepzaad" is, nog nooit van gehoord, maar de plaatjes komen overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Zo te zien zitten er een paar in het verkeerde topic ;)

Voor je gazon en onkruid kun je beter hier terecht:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
Weet iemand of ik aspergeklauwen ook nu nog kan planten? Of moet ik wachten tot volgend jaar Maart? Juiste topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 23:21

Kraz

Saving the world

banaliteit schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:29:
Weet iemand of ik aspergeklauwen ook nu nog kan planten? Of moet ik wachten tot volgend jaar Maart? Juiste topic
HIER zeggen ze dat je ze vroeg in de lente moet poten om in het jaar erop pas te oogsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Kraz schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:57:
[...]

HIER zeggen ze dat je ze vroeg in de lente moet poten om in het jaar erop pas te oogsten.
Ja overal staat dat je ze in het voorjaar moet planten. :) Maar zeggen ze dat met de intentie dat je het jaar daarop een beetje kan oogsten. Of zeggen ze dat omdat de klauw anders niet genoeg tijd heeft om een stengel en loof te vormen en genoeg energie om de winter te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Al twee keer redelijk grote stukken bot gevonden tussen mijn sla. Omdat de eksters zo veel belangstelling hebben in mijn moestuintje verdenk ik die, maar eten die hele konijnen ofzo?

Wat me wel opvalt is dat mijn per ongeluk gezaaide paprikaplant (buiten) veel sneller groeit (ik zou hem al in een grotere pot over moeten zetten dit weekend) dan mijn gezaaide peperplanten (die ik terug binnen heb gezet omdat het buiten ook langzaam ging).

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Marzman schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:40:
Al twee keer redelijk grote stukken bot gevonden tussen mijn sla. Omdat de eksters zo veel belangstelling hebben in mijn moestuintje verdenk ik die, maar eten die hele konijnen ofzo?

Wat me wel opvalt is dat mijn per ongeluk gezaaide paprikaplant (buiten) veel sneller groeit (ik zou hem al in een grotere pot over moeten zetten dit weekend) dan mijn gezaaide peperplanten (die ik terug binnen heb gezet omdat het buiten ook langzaam ging).
Paprika (bell peper) is natuurlijk wel een grote variant qua plant. Ik weet niet welke je andere pepers zijn, maar niet alle planten zijn gelijk. Buiten krijgen ze momenteel ook wel voldoende warmte en nog altijd veel meer licht. Ramen houden nog altijd makkelijk 20-30% van het licht tegen. (mijn triple beglazing houdt zelfs 50% tegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Joindry schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:08:
[...]

Paprika (bell peper) is natuurlijk wel een grote variant qua plant. Ik weet niet welke je andere pepers zijn, maar niet alle planten zijn gelijk. Buiten krijgen ze momenteel ook wel voldoende warmte en nog altijd veel meer licht. Ramen houden nog altijd makkelijk 20-30% van het licht tegen. (mijn triple beglazing houdt zelfs 50% tegen)
De paprika is van de soort die in de supermarkt ligt. Die is gezaaid omdat die gewassen is voor het avondeten en dat water heb ik aan de planten gegeven. De pepers zijn volgens mij allemaal cayennes. Dus je zal wel gelijk hebben, een cayennepeper is ook een stuk kleiner dan een paprika natuurlijk.

Ik wil volgend jaar ook nog wel wat andere soorten (wel heette) proberen.

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:40:

Hier vanmorgen ook ineens een merel die de framboos ontdekt heeft. Die pikte hem zo uit de struik >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKcW_GOGjQ1naVn40-sXbUlI7Ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GC4hqJYM5N9sxQdzFCrV5hcS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het gros afgelopen weken al geoogst, dus vind het niet zo erg. Hopelijk geen interesse voor de pepers. De katten liggen voor pampus op de bank, daar kun je dus ook niet van op aan :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Marzman schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:28:
[...]

De paprika is van de soort die in de supermarkt ligt. Die is gezaaid omdat die gewassen is voor het avondeten en dat water heb ik aan de planten gegeven. De pepers zijn volgens mij allemaal cayennes. Dus je zal wel gelijk hebben, een cayennepeper is ook een stuk kleiner dan een paprika natuurlijk.

Ik wil volgend jaar ook nog wel wat andere soorten (wel heette) proberen.
Grootte van de peper en de plant hebben op zich niet zoveel met elkaar te maken. Grote planten kunnen gerust kleine pepers kweken.
In een Cayenne bijten kan al genoeg spanning opleveren hoor. Maar mocht je volgend jaar officeel nog heter willen gaan moet je hier in het topic maar informeel animocheck lanceren. Voldoende aanbieders aanwezig hier. ls je zelf wil kiezen wat je koopt zijn ook wel enkele winkeltjes die we kunnen aanraden.
Wees wel gewaarschuwd, als ervaren tuinier vind ik pepers kweken een van de meest verslavende planten die er zijn. De voldoening van die kleurrijk geoogste 'fruitmand' is echt leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Joindry schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:47:
[...]

Grootte van de peper en de plant hebben op zich niet zoveel met elkaar te maken. Grote planten kunnen gerust kleine pepers kweken.
In een Cayenne bijten kan al genoeg spanning opleveren hoor. Maar mocht je volgend jaar officeel nog heter willen gaan moet je hier in het topic maar informeel animocheck lanceren. Voldoende aanbieders aanwezig hier. ls je zelf wil kiezen wat je koopt zijn ook wel enkele winkeltjes die we kunnen aanraden.
Wees wel gewaarschuwd, als ervaren tuinier vind ik pepers kweken een van de meest verslavende planten die er zijn. De voldoening van die kleurrijk geoogste 'fruitmand' is echt leuk.
Mijn schoonfamilie is Aziatisch dus we gebruiken ook wel redelijk veel pepers. Zij eten zelfs pepers bij het ontbijt :)

Maar in de supermarkt zijn pepers soms heet en soms niet heet, terwijl ze er hetzelfde uitzien. Ik weet niet helemaal hoe dat komt. In de Aziatische toko zijn pepers altijd heet.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:16:

Maar in de supermarkt zijn pepers soms heet en soms niet heet, terwijl ze er hetzelfde uitzien. Ik weet niet helemaal hoe dat komt. In de Aziatische toko zijn pepers altijd heet.
De supermarkt pepers komen waarschijnlijk allemaal uit het Westland, maar ook zien bijvoorbeeld cayenne en spaanse peper er praktisch hetzelfde uit en liggen ze naast elkaar in het schap. Alleen is cayenne 5x zo pittig... ;)

En daarnaast kan het ook gewoon per lading verschillen qua hitte. Pepers bij de toko zullen eerder geïmporteerd worden denk ik, een zongerijpte Mme Jeanette uit Suriname is heter verwacht ik dan een kas gekweekte uit het Westland.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lt6Etn-QQvyg85ElHUlpz2TFcXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7hfL2xzbSQsNfnRkrZoKW5t.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdje terug een Marokkaanse munt gehaald.

Maar volgens mij gaat het er niet heel lekker mee.

Is hier nog iets van te redden?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MdO82 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:28:
[Afbeelding]

Tijdje terug een Marokkaanse munt gehaald.

Maar volgens mij gaat het er niet heel lekker mee.

Is hier nog iets van te redden?
Die twee goede toppen in schone grond stekken, dan heb je nog een kans.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Iemand tips om de ekster uit mijn tuin te houden, nu hij moeilijker bij de aardbeien kan (en er zijn ook geen rode meer) sloopt hij mijn hele tuin. Gooit het grind overhoop en sloopt de onderlaag, al mijn voegen zijn weg tussen de tegels :( Ik heb vandaag al vijf keer een kwartier mijn tuin moeten fatsoeneren.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:02
Ik wil volgend jaar eens wat nieuws proberen en dit zijn de Appelkomkommer (Crystal Apple Lemon) en de Meloenkomkommer geworden.

https://www.vreeken.nl/13...rosello-tondo-di-manduria

https://www.vreeken.nl/12...ommer-crystal-apple-lemon

https://www.123zaden.nl/k...rosello-tondo-di-manduria

https://www.123zaden.nl/g...r/komkommer-crystal-apple

2 vragen nav mijn zoektocht. Heeft iemand ze al eens geprobeerd?

En wat is jullie ervaring met genoemde sites? Lees in t topic n aantal goede ervaringen met Vreeken maar op Trustpilot is t een en al ellende. Eigenaar reageert marketingtechnisch ook niet echt slim op de klachten ;)

Over 123zaden lees ik in t topic juist weer minder goede ervaringen, maar doet t op Trustpilot in ieder geval iets beter.

Zijn er nog andere goede webshops dit dit soort bijzonderheden verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:17:
Iemand tips om de ekster uit mijn tuin te houden, nu hij moeilijker bij de aardbeien kan (en er zijn ook geen rode meer) sloopt hij mijn hele tuin. Gooit het grind overhoop en sloopt de onderlaag, al mijn voegen zijn weg tussen de tegels :( Ik heb vandaag al vijf keer een kwartier mijn tuin moeten fatsoeneren.
Beestje is boos dus omdat ie geen eten meer van je krijgt en gaat nu maar de terror ekster uithangen?

Bekende trucjes zoals een vogelverschrikker etc. werken maar kort want daar raken ze zo aan gewend en ze doden of anderszins schaden mag ook niet... Waarschijnlijk zijn ze nu jongen aan het grootbrengen en hebben ze dus extra veel voedsel nodig.om die te voeden. En is jouw tuin dus ekster restaurant Marzman geworden :*)

Een kat nemen is het enige wat ik kan bedenken, maar dan eentje die wel op vogels jaagt dus niet die van @Verwijderd ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wat ik lees over katten is dat die ook bang zijn van eksters, dat eksters ze uitdagen en de katten naar binnen gaan.

En doden mag niet zag ik nee, helaas. Mijn vrouw is voor de achtste keer vandaag de tuin aan het herstellen. Ik had het opgegeven en twee standbeelden van vogels in het oorlogsgebied gezet (waarschijnlijk helpt dat niks en gooien ze die gewoon om want ze kennen die beeldjes al)

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 24-07-2021 20:29 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:27:
Wat ik lees over katten is dat die ook bang zijn van eksters, dat eksters ze uitdagen en de katten naar binnen gaan.
Vaak wordt geopperd dat Eksters geen natuurlijke vijanden zouden hebben, waardoor ze met te veel zijn. Opnieuw mis: Eksters hebben geduchte vijanden die negatieve invloeden hebben op hun populatie: marter, Vos, Buizerd, Sperwer, Havik en de Huiskat.
En doden mag niet zag ik nee, helaas. Mijn vrouw is voor de achtste keer vandaag de tuin aan het herstellen. Ik had het opgegeven en twee standbeelden van vogels in het oorlogsgebied gezet (waarschijnlijk helpt dat niks en gooien ze die gewoon om want ze kennen die beeldjes al)
Ik zou de tuin dan maar gewoon even zo laten voor nu, anders blijf je bezig. Wel vervelend voor je moestuin natuurlijk, want zolang daar eten voor ze groeit blijven ze natuurlijk...

Misschien is afschermen met netten nog een optie?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Er zitten ook maden in de gftbak vanwege de bbq van vorige week. Misschien dat ze daarom al mijn voegen kapot steken en in het grind graven, dat ze die zoeken. De gemeente komt ook pas dinsdag voor die bak

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 16:04
bak open laten staan, merels zullen je bak in een oogwenk schoonmaken van maden, is een enorm traktatie voor ze

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Bockelaar schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:10:
bak open laten staan, merels zullen je bak in een oogwenk schoonmaken van maden, is een enorm traktatie voor ze
Het probleem daarmee is natuurlijk dat als de maden op zijn de merels zich óók aan het fruit gaan vergrijpen... Als ze al niet door de eksters verjaagd worden.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Marzman schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:27:

Hier leven kraaien, raven, meeuwen en eksters in dezelfde buurt. Echter als de kolonie kraaien op voedseljacht is, vliegen de ekster al snel naar een dak (meter of 25 verder op)

Probeer eens een grotere vogel aan te trekken.

Minder favoriet: Zelf voer in een hoekje plaatsen kan ook, maar zorg er dan ook voor dat je blijft aanvullen. Anders is je moestuintje alsnog de sjaak.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

@Marzman misschien zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yv-MMRuQJBBzvnX3Aaw0mxVNIJM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/cyYwGAnjUylHRmfBoh5arSrf.gif?f=user_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Was vandaag even op bezoek bij mijn zusje, die hebben vorig jaar een boerderij gekocht. Gewoon random even een moestuin uit de grond gestampt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAy2Y7tS0ksMZaUw0V-U0EuFXPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2vYP3K8AtTsFElrFmSEDbjB.jpg?f=fotoalbum_large

Toch wel een soort vrijheid, zo'n flinke lap grond.

Ik had haar ook een paar peperplanten gegeven, die heeft ze in de achtertuin tegen een zuidermuur aangezet. Ondanks dat de planten wat minder 'vol' zijn, hangen er wel mooie pepers in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_qNT7D41-S-Q81RmLsTUCzisRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9AMYrWZGjRUVD3V8rMrH8Hjw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwgeKxK9_B3skX_3s2fSNpxSXR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JpVgkHWGeRzmPUtyjW8rMn4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W02hwmFXSfoJwOcE_asV5ltEBy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mz3fdhWq8GYUPTvTN2qDtpfd.jpg?f=fotoalbum_large

Die willen wel groeien op die poldergrond. Het is een vrij kalkrijke zeebodem, maar de planten klagen niet blijkbaar.

Eens kijken of ik hier volgend jaar wat meer plantjes kwijt kan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@Verwijderd Provincie Flevoland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D_Jeff schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:13:
@Verwijderd Provincie Flevoland?
Klopt idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Er zijn maar 4 andere provincies waar de klei hetzelfde effect heeft. Maar Flevoland link ik direct aan een stukje ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
DCNY schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:41:
Ik wil volgend jaar eens wat nieuws proberen en dit zijn de Appelkomkommer (Crystal Apple Lemon) en de Meloenkomkommer geworden.

https://www.vreeken.nl/13...rosello-tondo-di-manduria

https://www.vreeken.nl/12...ommer-crystal-apple-lemon

https://www.123zaden.nl/k...rosello-tondo-di-manduria

https://www.123zaden.nl/g...r/komkommer-crystal-apple

2 vragen nav mijn zoektocht. Heeft iemand ze al eens geprobeerd?

En wat is jullie ervaring met genoemde sites? Lees in t topic n aantal goede ervaringen met Vreeken maar op Trustpilot is t een en al ellende. Eigenaar reageert marketingtechnisch ook niet echt slim op de klachten ;)

Over 123zaden lees ik in t topic juist weer minder goede ervaringen, maar doet t op Trustpilot in ieder geval iets beter.

Zijn er nog andere goede webshops dit dit soort bijzonderheden verkopen?
Iemand een tip? :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:39

krvabo

MATERIALISE!

Het is op trustpilot relatief makkelijk om negatieve reviews te laten verwijderen dus daar zou ik niet teveel waarde aan hechten. Voor die paar euro kun je je toch geen buil vallen?

Over het eksterprobleem: Heb je al een geprobeerd om zo'n plastic kraai (ondersteboven) op te hangen? Dat schrikt de intelligentere vogels vaak wel weg. Het ding wel om de paar dagen ergens anders ophangen. En uiteraard netten spannen over het fruit/de groentes die je wil houden.

[ Voor 43% gewijzigd door krvabo op 27-07-2021 20:58 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
krvabo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:55:
Het is op trustpilot relatief makkelijk om negatieve reviews te laten verwijderen dus daar zou ik niet teveel waarde aan hechten. Voor die paar euro kun je je toch geen buil vallen?
Hmm, dacht dat Trustpilot wel een beetje ok was.. Nooit van gehoord dat daar negatieve reviews verwijderd worden.

Gaat me niet om die paar euro, maar heb geen zin om maanden te wachten, er achteraan te moeten mailen, of dat er totaal andere zaadjes toegestuurd worden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
DCNY schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:40:
[...]

Hmm, dacht dat Trustpilot wel een beetje ok was.. Nooit van gehoord dat daar negatieve reviews verwijderd worden.

Gaat me niet om die paar euro, maar heb geen zin om maanden te wachten, er achteraan te moeten mailen, of dat er totaal andere zaadjes toegestuurd worden :)
Begrijpelijk! Maar als je nou gewoon bij beiden shops besteld en hier je ervaringen verteld weten wij dat ook weer ;)

Kan ik het daarna eventueel in de TS opnemen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woeps, verkeerde topic... :o excuus

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2021 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@Verwijderd verkeerd topic ;)
Maaruh, proost hea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 09:46

Piper

No guts, no glory

Vreeken tot nu toe altijd compleet binnen gehad, maar wel enorme levertijden en 0 communicatie. Als je nu besteld heb je t voor volgend seizoen wel binnen ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 13:58
Vreeken bestel ik nooit weer. Dat zo’n club nog levensvatbaar is.

De helft van wat ze claimen te hebben is er niet.
Mail wordt niet op gereageerd.
Ook na annulering wordt gewoon nog afgestuurd.
Als je dan al iets binnen krijgt dan is het de helft
of er zitten dingen tussen die je niet besteld hebt.
Absurde levertijden van meer dan een half jaar

Het is communicatief, administratief en voorraadtechnisch een grote tyfusbende daar.

[ Voor 4% gewijzigd door MagniArtistique op 28-07-2021 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

MagniArtistique schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 07:56:
[...]

Vreeken bestel ik nooit weer. Dat zo’n club nog levensvatbaar is.

De helft van wat ze claimen te hebben is er niet.
Mail wordt niet op gereageerd.
Ook na annulering wordt gewoon nog afgestuurd.
Als je dan al iets binnen krijgt dan is het de helft
of er zitten dingen tussen die je niet besteld hebt.
Absurde levertijden van meer dan een half jaar

Het is communicatief, administratief en voorraadtechnisch een grote tyfusbende daar.
Idem, dit voorjaar besteld ergens in februari. Na bestelling ging levertijd over van 6 weken naar 10 weken op hun website. Wat uiteindelijk 14 weken werd. Er werd wél gereageerd op mijn mails, maar de inhoud ervan. Wel ze hadden even goed niet kunnen reageren.
Ik had Eucalyptuszaden besteld en nu heb ik die pas kunnen zaaien in juni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

krvabo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:55:

Over het eksterprobleem: Heb je al een geprobeerd om zo'n plastic kraai (ondersteboven) op te hangen? Dat schrikt de intelligentere vogels vaak wel weg. Het ding wel om de paar dagen ergens anders ophangen. En uiteraard netten spannen over het fruit/de groentes die je wil houden.
De ekster (gisteren zaten er volgens mijn vrouw drie :p ) lijkt iets minder kapot te maken (gisteren alleen smorgens nog een keer dat ze zaten te graven in het grind en het cement daar onder en toen heeft mijn vrouw ze weggejaagd (volgens haar waren het er drie). Ik denk dat het er mee te maken heeft dat de GFT bak geleegd is, misschien waren er wat maden tussen het grind gekropen.

Van de moestuin pakt hij alleen de aardbeien, Er ligt nu wel een net op, maar hij kan er nog bij komen, ik moet nog iets verzinnen misschien dat het wat verder van de aardbeien af staat. Ik heb de aardbeien voor dit jaar eigenlijk al een beetje afgeschreven door de ekster.

De tomaten (beginnen nu rood te worden) laat hij met rust. Misschien hangen die te hoog (hij kan daar nergens staan en dan moet hij ze in vlucht pikken maar ze staan ook bij muren, of hij kent de smaak en vind tomaten niet lekker).

De druiven gaan ook goed, en we hebben een courgette en een pompoen. Wel meerdere bloemen maar daar groeit nog niks. Ik ben benieuwd of die lukken, een is ook wel genoeg want we hebben niet zo veel plaats. We hebben al een peper gebruikt (was nog groen, maar volgens mijn vrouw kan dat ook) en die was in elk geval sterker dan van de supermarkt.

Gisteren met een wat oudere buurman gesproken die een 'echte moestuin' (een grotere die hij huurt) heeft en die heeft veel weg kunnen gooien dit jaar vanwege de vele regen. Ook de moestuintjes hier in de buurt (andere, de buurman heeft zijn tuintje een dorp verder) zijn al drie keer vol gelopen met slip van de Aa en er staan nu bordjes dat je de groentes niet meer mag consumeren. Dan valt het bij ons nog mee.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
bvk schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:57:
[...]

Begrijpelijk! Maar als je nou gewoon bij beiden shops besteld en hier je ervaringen verteld weten wij dat ook weer ;)

Kan ik het daarna eventueel in de TS opnemen.
Na de reacties van de rest bestel ik maar niet bij Vreeken ;)

Had nog wat vragen aan 123zaden dus per mail gesteld, binnen een half uur reactie, dus dat is n goed teken. Daar besteld, ervaring zal ik zeker delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Vreeken is niet echt servicegericht nee. Bagger site, slechte communicatie. Maar wel giga aanbod en volgens mij ook kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

barrymossel schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:09:
[...]

Vreeken is niet echt servicegericht nee. Bagger site, slechte communicatie. Maar wel giga aanbod en volgens mij ook kwaliteit.
Mijn twee soorten eucalyptus zijn dan niet representatief. De ene kwam uit met 55%, de andere 10%. Met 55% kan ik leven, maar 10%, zelfde omstandigheden en type zaad. Wel het ligt niet aan de omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
Vreeken heeft zich verslikt in het aantal bestellingen en faalde vervolgens om op te schalen. Ze leveren uiteindelijk wel de bestellingen uit, maar de vraag is wanneer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCNY
M.b.t. Vreeken, ik snap dat als de bestellingen ineens de pan uit rijzen dat je het druk krijgt. Maar communicatie is zó belangrijk!

Maar ook dán snap ik dat dat wat langer kan duren.

Wat ik niet snap is complete radiostilte, of nog erger, tegen je klanten gaan lopen bitchen op Trustpilot. Steek die tijd dan in het beantwoorden van mails (en op een nette manier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

DCNY schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:09:
M.b.t. Vreeken, ik snap dat als de bestellingen ineens de pan uit rijzen dat je het druk krijgt. Maar communicatie is zó belangrijk!

Wat ik niet snap is complete radiostilte, of nog erger, tegen je klanten gaan lopen bitchen op Trustpilot. Steek die tijd dan in het beantwoorden van mails (en op een nette manier)
Het scheelt al als je dan een berichtje op de website zet of het vermeld in de autoreply van de bestellng (al iets minder netjes want dan heb je al besteld maar dan weet je in elk geval waar je aan toe bent).

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jron667
  • Laatst online: 22:25
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:32:
[...]

Hier vanmorgen ook ineens een merel die de framboos ontdekt heeft. Die pikte hem zo uit de struik >:)

[Afbeelding]

Ik heb het gros afgelopen weken al geoogst, dus vind het niet zo erg. Hopelijk geen interesse voor de pepers. De katten liggen voor pampus op de bank, daar kun je dus ook niet van op aan :+
Daarom hadden wij ook japanse wijnbes staan, even lekker maar wordt door de stekels een stuk minder van geroofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
Joindry schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:02:
[...]

Mijn twee soorten eucalyptus zijn dan niet representatief. De ene kwam uit met 55%, de andere 10%. Met 55% kan ik leven, maar 10%, zelfde omstandigheden en type zaad. Wel het ligt niet aan de omstandigheden.
Wat ga je doen met de eucalyptus? Dacht niet dat die het goed zou doen in Nederland. Ik woon in Portugal en hier is het erg invasief, wortelt dieper dan de inheemse bomen. Heb zelf een klein bosje op ons terrein dus mocht je zaad daarvan willen dan zal ik eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667

Het was al zo dat de communicatie slecht was voordat de bestellingen omhoog gingen. Ze hebben een uitgebreid assortiment maar 12 weken levertijd is geen uitzondering meer. Vroeger duurde het ook al lang maar geen 12 weken, een maand tot zes weken was normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Jron667 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:32:
[...]

Wat ga je doen met de eucalyptus? Dacht niet dat die het goed zou doen in Nederland. Ik woon in Portugal en hier is het erg invasief, wortelt dieper dan de inheemse bomen. Heb zelf een klein bosje op ons terrein dus mocht je zaad daarvan willen dan zal ik eens kijken.
Ik heb citroeneucalyptus (die goed kiemde) en klassieke (blauwe gom) eucalyptus die nauwelijks kiemde. Voornaamste doel, anti mug bomen in de tuin. Dit voor zowel mij, als enkele vrienden. Bovendien is eucalyptus ook nog snelgroeiend deftig brandhout. Voor een vriend zijn het vervangexemplaren om zijn eigen bos, wat brandhout voorziet, op stabiele grootte te houden. Hij plant tegelijk zomereiken en eucaluyptus. de Eucalyptus zorgen voor brandhout en anti mug. De eiken zet hij op plaatsen waar hij nooit nog wil naar kijken :) "bosbheer" :+
Zaad is altijd welkom, projectjes :9
Volgende lente kiem ik de rest van het zaad, wat ik niet kan zetten, geef ik aan vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
Joindry schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:59:
[...]

Ik heb citroeneucalyptus (die goed kiemde) en klassieke (blauwe gom) eucalyptus die nauwelijks kiemde. Voornaamste doel, anti mug bomen in de tuin. Dit voor zowel mij, als enkele vrienden. Bovendien is eucalyptus ook nog snelgroeiend deftig brandhout. Voor een vriend zijn het vervangexemplaren om zijn eigen bos, wat brandhout voorziet, op stabiele grootte te houden. Hij plant tegelijk zomereiken en eucaluyptus. de Eucalyptus zorgen voor brandhout en anti mug. De eiken zet hij op plaatsen waar hij nooit nog wil naar kijken :) "bosbheer" :+
Zaad is altijd welkom, projectjes :9
Volgende lente kiem ik de rest van het zaad, wat ik niet kan zetten, geef ik aan vrienden.
Inderdaad goed brandhout maar Eucalyptus brand erg snel en heet. Het beste is om het af te wisselen met langzaam brandende houtsoorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
DCNY schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:58:
[...]

Na de reacties van de rest bestel ik maar niet bij Vreeken ;)

Had nog wat vragen aan 123zaden dus per mail gesteld, binnen een half uur reactie, dus dat is n goed teken. Daar besteld, ervaring zal ik zeker delen!
En vandaag in huis :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 16:20

Moest toch even kijken... knap staaltje marketing van Vreeken op Trustpilot 8)7

Reply from Vreeken's Zaden
Jul 13, 2021
You indeed don't understand the love and passion in our business. We search clients that love us and lucky for us there are thousands and thousands. Please pay your debt and go elsewere with your know-it-all review...

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04
Ik heb een aantal stekjes rozemarijn gehad. Nu had ik deze in een beetje water gezet zodat de stekjes worteltjes krijgen.

Dat was inmiddels en had deze in een potje met aarde gezet.
Gisteren merkte ik dat het stukje wel erg los stond in het potje en bleken er geen wortels meer aan te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cynin85piHJ5GFR5h_gB4LJ4FQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnhtl0xi69bFrDOw33H932xS.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik een nieuw stukje met wortel, maar wanneer is het slim deze over te zetten?

En is een potje met aarde wel de juiste.
Ik weet namelijk dat rozemarijn niet te veel water wil ivm rotten van de wortels

Iemand tips ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:27:
Ik heb een aantal stekjes rozemarijn gehad. Nu had ik deze in een beetje water gezet zodat de stekjes worteltjes krijgen.

Dat was inmiddels en had deze in een potje met aarde gezet.
Gisteren merkte ik dat het stukje wel erg los stond in het potje en bleken er geen wortels meer aan te zitten.

[Afbeelding]

Nu heb ik een nieuw stukje met wortel, maar wanneer is het slim deze over te zetten?

En is een potje met aarde wel de juiste.
Ik weet namelijk dat rozemarijn niet te veel water wil ivm rotten van de wortels

Iemand tips ?
Ik weet niet veel van rozemarijn maar stekjes mag je de eerste periode wel in vrij natte grond zetten. Wortelrot zie je vaker bij volwassen planten die een lange periode veel te nat staan. Ik weet niet wat je hebt gebruikt voor grond, maar zaai en stekgrond misschien een optie? Hierin zitten bijna geen meststoffen die bij sommige gewassen de kwetsbare jonge wortels kunnen verbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 09:46

Piper

No guts, no glory

Het stekje moet ook overgaan van waterwortels naar grondwortels en dat kost vrij veel energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
En voor je wat takjes kan knippen voor je gerecht ben je wel een jaartje verder denk ik, rozemarijn groeit niet zo hard.

Maar wel leuk om te proberen zo natuurlijk!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
bvk schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:59:
En voor je wat takjes kan knippen voor je gerecht ben je wel een jaartje verder denk ik, rozemarijn groeit niet zo hard.

Maar wel leuk om te proberen zo natuurlijk!
Als je de rozemarijn redelijk warm zet dan groeit het best hard, bij mij groeide ie als kool tot een van de ezels besloot dat het een lekkere snack was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Jron667 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:16:
[...]

Als je de rozemarijn redelijk warm zet dan groeit het best hard, bij mij groeide ie als kool tot een van de ezels besloot dat het een lekkere snack was.
Een ezel met goede smaak dus ;) Maar warm? Waar? Met ook weer vandaag regen, wind en 19c is het tot nu toe een kwalitatief uitermate teleurstellende zomer....

Het kan natuurlijk aan de soort en aan de leefomstandigheden liggen, maar de beide rozemarijn planten die ik heb (een "normale" en een prostratus) groeien misschien een centimeter per maand. Met dit weer dan, de vorige zomer ging het wel iets harder, maar niet veel.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jron667
bvk schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:51:
[...]

Een ezel met goede smaak dus ;) Maar warm? Waar? Met ook weer vandaag regen, wind en 19c is het tot nu toe een kwalitatief uitermate teleurstellende zomer....

Het kan natuurlijk aan de soort en aan de leefomstandigheden liggen, maar de beide rozemarijn planten die ik heb (een "normale" en een prostratus) groeien misschien een centimeter per maand. Met dit weer dan, de vorige zomer ging het wel iets harder, maar niet veel.
Ik had ze in Nederland op een zuidmuur staan, groeide erg goed. Ik woon nu in Portugal wat zijn voordelen heeft voor dat soort planten :) .
Pagina: 1 ... 32 ... 87 Laatste