ik gebruik een product van Edialux tegen aardappelplaag. Het is dat of geen aardappelen meer. Huis-tuin-en-keukenmiddeltjes bestaan er niet tegen schimmelplagen.
Thysiej schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:46:
[...]
Ik had in april/mei ook veel last van paardenbloem, vorig jaar waren het er nog maar een paar. Na veel onderzoek heb ik uiteindelijk ruim 300 paardenbloemen uit het gazon gestoken met de hand (
zo eentje)
Vervolgens heb ik de kale plekken opnieuw ingezaaid en aangevuld met tuingrond. En goed blijven kalken en mesten. Sindsdien gaat het een stuk beter. Het is niet perfect. Dat hoeft van mij ook niet, dan was ik wel greenkeeper op een golfbaan geworden

.
Overigens heb ik lange tijd mijn gazon aan de lange kant gehouden (8~12 cm). Vaak ziet het er dan groener uit, maar het heeft ook minder last van het warme weer en het is dichter waardoor onkruid er minder makkelijk in kan komen. Als de temperaturen weer naar beneden gaan en er meer regen komt maai ik het korter, dan heeft het minder last van rot en schimmels.
Gezien er niet meer mag gesproeid worden met dingen die effectief werken, vrees ik dat het vooral leren leven is met een diverser gazon. Paardenbloemen is vooral april/mei ieder jaar. Uitsteken werkt goed, maar als je nog maar één luie buurman hebt die dat niet doet, ben je er aan voor de moeite.
Klaver kan je maar beter aan wennen vrees ik. Kalken helpt daar totaal niet tegen. Gras lang laten groeien werkt ook totaal niet. De beiden werken wel redelijk goed te voorkoming van mos. Plaatsen met veel klaver helpt dan wel ook moswerend.
Kalken op zich is behoorlijk nutteloos heb ik ervaren de laatste jaren. Het enige waar het goed voor lijkt te zijn is dat het de opname van voedingsstoffen verbeterd. Eerst kalken en een maand erna (een maand met veel regen en warmte) pas vetstof geven. Dan hopen dat het blijft regenen en warm genoeg is. Dan werkt dat zeer goed voor je gazon.
Bij mij was het zo vochtig dat ik sinds maart paddestoelkringen heb in het gazon. Eentje die zich gewoon concentrisch aan het uitbreiden is. Op zich voegen paddestoelen stikstof in de grond. Het gras is dus mooier groen na de groei.
Klaver en paddestoelen verspreiden zich beiden via het risomennetwerk (onder de grond), het voorkomen van zaden remt dus enkel de verspreiding over grotere gebieden. Hetzelfde met brandnetels trouwens.
Sinds dit jaar ook voor het eerst rode klaver in het gazon en distels. Rode klaver laat ik staan, maar de
distels gaan er ook uit met een mes. (blote peutervoetjes enzo)
Mentaal is het vooral nog wennen om geen golf-green meer te hebben.
[
Voor 80% gewijzigd door
Joindry op 22-07-2021 12:04
]