• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
ANdrode schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:48:
[...]

Bij mij groeien de eerste paar ook en ik moest mij inhouden om er niet één (klein, groen) op te eten om te kijken hoe scherp ze nu zijn :+.
Update over "grote" reaper pepers die nog groen zijn:
spoiler:
Nu kan je ze nog eten. Net wat fruitige smaak, gekke textuur (want niet volledig rijp), beetje pittig, vergelijkbaar met een supermarkt-rode peper.

• krvabo
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 00:03

krvabo

MATERIALISE!

Ik heb van het weekend 6 van de 8 tomatenplanten uit de tuin kunnen trekken door de bruine vloek. Ik heb de onrijpe tomaten er afgehaald in de hoop dat ze binnen alsnog rijpen, maar het merendeel begint ook daar alsnog te rotten. Er staan nog 2 planten in de tuin, getopt, alle plekjes met bruin weggeknipt, in de hoop dat ik toch nog 1 rode tomaat krijg dit jaar. Maanden werk en dan zo alles weg mogen gooien.

Ze staan op een andere plek dan vorig jaar, netjes het lage blad er afgehaald en het blad dat er voor kon zorgen dat ze nat zouden blijven, en alsnog dit. Bluh.
Het enige dat het redelijk goed lijkt te doen met dit weer is de courgette, en bijzonder genoeg is de jalapeño ook best tevreden. De rest lijkt het er toch niet mee eens te zijn.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hebben jullie die zieke tomaten ook in verhoogde bakken of is dat allemaal in volle grond?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Ronster
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 11-09 11:55
Balen @krvabo :/

Tot zover heb ik gelukkg nog geen last, wellicht omdat mijn planten in de kas staan. Enkel een struiktomaat in een pot (ook in de kas) die naast de deur staat zag er wat ziekig uit, dus die snel aan de andere kant van de tuin gezet.
Marzman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:03:
Hebben jullie die zieke tomaten ook in verhoogde bakken of is dat allemaal in volle grond?
Volgens mij is het meest voorkomende issue dat de planten te vochtig blijven. Dat vinden ze niet fijn en kun je schimmel krijgen die snel verspreid. Daarom heb ik de deur van de kas 24/7 open. Ook bladeren elkaar niet laten raken zodat ze goed kunnen drogen.

[Voor 47% gewijzigd door Ronster op 02-08-2021 15:51]

XBox: Ronsterrrrr || PSN: Ronster_Jona

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ronster schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:45:

Volgens mij is het meest voorkomende issue dat de planten te vochtig blijven. Dat vinden ze niet fijn en kun je schimmel krijgen die snel verspreid. Daarom heb ik de deur van de kas 24/7 open. Ook bladeren elkaar niet laten raken zodat ze goed kunnen drogen.
De bladeren? Nee dan helpt het niks, ik dacht dat de grond te lang vochtig was.

/▌

• Ronster
Marzman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:14:
[...]

De bladeren? Nee dan helpt het niks, ik dacht dat de grond te lang vochtig was.
Quote: :)
Bij meeldauw draait het eigenlijk allemaal rond preventie,…er moet voorkomen worden dat de ziekte uitbreekt. Met regenachtig, vochtig weer is dit niet altijd even gemakkelijk maar hieronder toch een paar tips:

Meeldauw wordt veroorzaakt door een te vochtige omgeving. Daarom moet er zo weinig mogelijk water gegeven worden,… Geef zo min mogelijk water en dan ook nog liefst aan de voet van de plant en zeker niet op de bladeren.
Zorg voor voldoende verluchting in de serre! Laat uw serre dag en nacht openstaan om zo luchtcirculatie en verluchting in de serre te creëren waardoor de kans op schimmels sterk daalt.

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

Marzman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:03:
Bij mij allemaal volle grond inderdaad. En dan gewoon buiten. Het is waarschijnlijk puur omdat de grond te nat bleef, want ik had vooraf al een hoop blad weggehaald. Maar als het er eenmaal in zit is het klaar. Met één klein plekje op de stam kun je de hele plant al weggooien, want de tomaten gaan er ook door rotten.

Maar goed, ik ben dan weer te cheap om een kasje te kopen, en die van de lidl houdt het ook max 2 jaar vol :P (Nouja, één, maar heb hem nog genoeg kunnen repareren) Erna valt het plastic gewoon uit elkaar.

Bij m'n verhoogde bak heb ik juist het probleem dat het water niet vastgehouden wordt. Daar moet ik zowat elke dag met een beetje zon water geven. Ook m'n aubergines in pot hebben zoveel wortels gekregen dat er bijna geen aarde meer inzit om het vocht vast te houden. Nu nog in de volle grond zetten is te laat denk ik.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gisteren even gekeken bij mijn tomatenplanten, bij een zie ik toch ook een klein bruin plekje op de stam. De meeste bladeren zien er nog goed uit en de tomaten ook dus ik wacht het maar even af (ik heb wel wat bladeren weggenknipt, maar ja de hoofdstam .. :p ). Als je tomatenplanten ziek worden/zijn kun je dan ook volgend jaar geen tomatenplanten meer zetten? Anders zet ik volgend jaar wel een plant in de pot waar nu een pompoenplant in zit :p

Bij mij staat de bak ook achter in de tuin, helaas de plek die het minst lang zon heeft maar voor in de tuin vind ik ook niks voor een moestuintje. Bij een betere zomer was het ook een prima plek geweest denk ik.

[Voor 5% gewijzigd door Marzman op 03-08-2021 09:34]

/▌

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:39

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Het wordt aangeraden dit het jaar erna niet opnieuw te doen. Dit omdat de sporen lang kunnen overleven, zeker als de omgeving vochtig blijft.
Mochten we dit jaar nog een hittegolf krijgen, denk ik dat je safe zit. Maar dat ziet er zo niet uit. Ik sla volgend jaar ook even de aardappelen over. Had vorig jaar plaag erop en dit jaar opnieuw. Het was nochtans voldoende warm geweest vorig jaar, maar dit jaar was het zodanig slecht dat de ziekte gewoon weer kwam overwaaien.

Mijn advies, zet even iets anders voor de zekerheid.

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 01:53

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Zo te zien ben ik ook de Sjaak....

Of zijn dit toch insecten die de bladeren en vruchten aanvreten?

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Die stukjes er uit is van een insekt, maar die verkleuring zou best kunnen. Als je twijfelt gewoon weg halen, hij heeft bladeren genoeg. Ik heb vandaag ook weer wat bladeren weggehaald (vooral bladeren tussen de planten die moeilijker droog worden).

/▌

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:12

Bezulba

Formerly known as Eendje

krvabo schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:10:
[...]

Bij mij allemaal volle grond inderdaad. En dan gewoon buiten. Het is waarschijnlijk puur omdat de grond te nat bleef, want ik had vooraf al een hoop blad weggehaald. Maar als het er eenmaal in zit is het klaar. Met één klein plekje op de stam kun je de hele plant al weggooien, want de tomaten gaan er ook door rotten.

Maar goed, ik ben dan weer te cheap om een kasje te kopen, en die van de lidl houdt het ook max 2 jaar vol :P (Nouja, één, maar heb hem nog genoeg kunnen repareren) Erna valt het plastic gewoon uit elkaar.

Bij m'n verhoogde bak heb ik juist het probleem dat het water niet vastgehouden wordt. Daar moet ik zowat elke dag met een beetje zon water geven. Ook m'n aubergines in pot hebben zoveel wortels gekregen dat er bijna geen aarde meer inzit om het vocht vast te houden. Nu nog in de volle grond zetten is te laat denk ik.
Wij hebben tomaten in grote potten en je blijft inderdaad water geven. Ze staan ook onder een balkon, dus we moeten wel, maar het is wel een ding.

Voordeel is dat je precies kan toevoegen wat jij wil en niet verzuipt als het weer niet mee werkt. Enige wat ik dus nu mis is zon en veel daarvan. Maar ja, het groeit nog allemaal wel.

[Voor 3% gewijzigd door Bezulba op 03-08-2021 14:28]

blup

• Jron667
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 20:42
Bezulba schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:26:
[...]

Wij hebben tomaten in grote potten en je blijft inderdaad water geven. Ze staan ook onder een balkon, dus we moeten wel, maar het is wel een ding.

Voordeel is dat je precies kan toevoegen wat jij wil en niet verzuipt als het weer niet mee werkt. Enige wat ik dus nu mis is zon en veel daarvan. Maar ja, het groeit nog allemaal wel.
Kleikorrels onderin je verhoogde bak lossen je probleem op.

Je tomaten moeten helaas droog staan anders heb je bijna altijd ellende: https://www.farmzy.nl/phytophthora

Of je zoekt een meer resistente soort, dat heb ik met aardappelen gedaan.

[Voor 5% gewijzigd door Jron667 op 03-08-2021 14:35]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hoe groot zou een pompoen nu moeten zijn ongeveer? Ik heb een pompoenplant (wel in een grote pot) met verschillende bloemen, maar slechts een pompoen maar die is zo groot als een klein mandarijntje nog. Op zich is hij wel aan het groeien want vorige week was het nog de grootte van een dikke spruit, maar of het voldoende gaat zijn voor de zomer voorbij is :p.

/▌

• Jron667
Marzman schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 07:23:
Hoe groot zou een pompoen nu moeten zijn ongeveer? Ik heb een pompoenplant (wel in een grote pot) met verschillende bloemen, maar slechts een pompoen maar die is zo groot als een klein mandarijntje nog. Op zich is hij wel aan het groeien want vorige week was het nog de grootte van een dikke spruit, maar of het voldoende gaat zijn voor de zomer voorbij is :p.
[Afbeelding]
Je zou de uitlopers kunnen inkorten zodat de energie van de plant daar niet meer naar toe gaat.

• Kraz
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:59

Kraz

Saving the world

Voor de mensen die het ooit teruglezen, hierbij mijn voorlopige Corona/Pepers documentatie.

Begin dit jaar ben ik het topic tegengekomen. Toen ik de verhalen las van mensen die bezig waren met pepers kweken werd ik enthousiast! :D
Ik houd wel van pittig eten én je moet tijdens corona toch íets te doen hebben dus ik heb bij Anchilique een aantal zakjes besteld en ben aan de slag gegaan. (Ze lijkt voorlopig trouwens even een pauze te nemen van haar chilipeperzaden-verkoop activeiten)

Mijn zaden zijn op 25 maart gezaaid in de standaard bakjes.
Bakjes op de verwarming gezet en wachten maar.

Na een week of 2 begonnen de eerste zaadjes zich te ontkiemen. Foto is van eerste week van april.

Tussendoor online wat onderzoek gedaan mbt het overzetten van de lossen plantjes in potjes. Alle plantjes hebben uiteindelijk hun eigen potje gekregen en hebben zo een week of 4-5 op de verwarming gestaan om ze goed te laten groeien. Hier heb ik geen foto's van genomen helaas.

2e week van mei heb ik de grootste plantjes overgezet in hun eigen pot. Door het slechte, natte weer van die periode heb ik ze nog wel een week of 2 binnen gehad en af en toe buiten gezet als er wel een zonnige dag was.

Toen de temperatuur begin juni eindelijk wat omhoog ging overdag en de planten voor binnen toch te groot werden, zijn ze uiteindelijk naar buiten verplaatst. (mijn vriendin was er blij mee! :9 )
Buiten zijn ze flink gegroeid.

2 Juni

1 Juli

3 Augustus

De pepers doen het nu prima al kunnen ze wel wat meer zon gebruiken.
Alle planten hebben inmiddels knoppen en de Fresno heeft al flinke pepers. Ik hoop volgende maand te kunnen oogsten. :+

Fresno peper

Cheyenne peper (lijkt tot nu toe op een 'gewone' paprika)

Al met al een leuke bezigheid! Ik heb me prima vermaakt. :D

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Kraz Dat groeit harder dan bij mij :) Ik ben ergens in april begonnen, van de 8 gezaaide peperplanten zijn er 3 uitgekomen en die zijn nog steed vrij klein. Ze staan nu in een kast die bedoeld was voor buiten, maar momenteel in de veranda staat. Bij mooi weer zet ik zelf wat planten buiten en dan s'avonds weer terug in de kast.

Ik heb er twee peperplantjes bijgekocht waar al bloemetjes in zaten omdat het zo langzaam ging en daar groeien wel al pepers aan en er is per ongeluk een paprikaplant gaan groeien (door paprikas voor het eten te wassen en het water aan de planten te geven) die ook wel hard gaat (maar bloemen zitten er nog niet in, dus paprika's verwacht ik ook niet).

/▌

• Ronster
Kraz schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:48:
Voor de mensen die het ooit teruglezen, hierbij mijn voorlopige Corona/Pepers documentatie.

Begin dit jaar ben ik het topic tegengekomen. Toen ik de verhalen las van mensen die bezig waren met pepers kweken werd ik enthousiast! :D
Ik houd wel van pittig eten én je moet tijdens corona toch íets te doen hebben dus ik heb bij Anchilique een aantal zakjes besteld en ben aan de slag gegaan. (Ze lijkt voorlopig trouwens even een pauze te nemen van haar chilipeperzaden-verkoop activeiten)

Mijn zaden zijn op 25 maart gezaaid in de standaard bakjes.
Bakjes op de verwarming gezet en wachten maar.
[Afbeelding]

Na een week of 2 begonnen de eerste zaadjes zich te ontkiemen. Foto is van eerste week van april.
[Afbeelding]

Tussendoor online wat onderzoek gedaan mbt het overzetten van de lossen plantjes in potjes. Alle plantjes hebben uiteindelijk hun eigen potje gekregen en hebben zo een week of 4-5 op de verwarming gestaan om ze goed te laten groeien. Hier heb ik geen foto's van genomen helaas.

2e week van mei heb ik de grootste plantjes overgezet in hun eigen pot. Door het slechte, natte weer van die periode heb ik ze nog wel een week of 2 binnen gehad en af en toe buiten gezet als er wel een zonnige dag was.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toen de temperatuur begin juni eindelijk wat omhoog ging overdag en de planten voor binnen toch te groot werden, zijn ze uiteindelijk naar buiten verplaatst. (mijn vriendin was er blij mee! :9 )
Buiten zijn ze flink gegroeid.

2 Juni
[Afbeelding]

1 Juli
[Afbeelding]

3 Augustus
[Afbeelding]

De pepers doen het nu prima al kunnen ze wel wat meer zon gebruiken.
Alle planten hebben inmiddels knoppen en de Fresno heeft al flinke pepers. Ik hoop volgende maand te kunnen oogsten. :+

Fresno peper
[Afbeelding]

Cheyenne peper (lijkt tot nu toe op een 'gewone' paprika)
[Afbeelding]

Al met al een leuke bezigheid! Ik heb me prima vermaakt. :D
Heel nice! En al helemaal gezien je zo laat begonnen bent d:)b

Maarre, proceed on own risk… zo ben ik ook begonnen in 2019. Nu is het lelijk stukje gras in onze tuin vorig jaar getransformeerd naar onderstaande.
Allemaal begonnen met ‘gewoon een paar pepertjes proberen te kweken’ :+

• metieske
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 22:36
Ziet er goed uit @Ronster!
Lijkt er op dat je komend jaar op enkel pepers kan overleven ;)

• Ronster
metieske schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:32:
Ziet er goed uit @Ronster!
Lijkt er op dat je komend jaar op enkel pepers kan overleven ;)
Haha inderdaad! En dan heb ik nog een hele lading in de vriezer >:)
Opbrengst is veel meer dan ik op kan. Daarom volgend jaar echt wat minder heavy guys kweken zodat ik meer poppers, cowboy candy etc kan maken en ze gewoon zo kan eten.
Dat was dit jaar al de bedoeling, maar helaas ben ik toch weer uit de scoville bocht gevlogen :D
Het gaat me ook vooral om de hobby hoor. Leuke planten, mooie vruchten.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ronster schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:35:
[...]

Haha inderdaad! En dan heb ik nog een hele lading in de vriezer >:)
Opbrengst is veel meer dan ik op kan. Daarom volgend jaar echt wat minder heavy guys kweken zodat ik meer poppers, cowboy candy etc kan maken en ze gewoon zo kan eten.
Dat was dit jaar al de bedoeling, maar helaas ben ik toch weer uit de scoville bocht gevlogen :D
Het gaat me ook vooral om de hobby hoor. Leuke planten, mooie vruchten.
Peperplanten zijn denk ik ook wel de makkelijkste groente om zelfvoorzienend mee te zijn :p Ze zijn niet zo groot en je gebruikt er niet zo veel (zelfs als je relatief veel peper in je eten verwerkt).

Mijn vrouw heeft nu alles verder opgevuld met basilicumachtige planten. Dus ik heb weinig plek meer voor uitbreiding. Maar het is ook niet mijn doel veel te hebben, dan kan ik beter een moestuintje huren (al zou ik dan dit jaar niks hebben gehad vanwege het weer en de overstromingen)

/▌

• Kraz

Kraz

Saving the world

Ronster schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:28:
[...]

Maarre, proceed on own risk… zo ben ik ook begonnen in 2019. Nu is het lelijk stukje gras in onze tuin vorig jaar getransformeerd naar onderstaande.

FOTOS
Wat ontzettend tof! :D
Gezien de grootte van jouw/jullie tuin ga ik dat voorlopig niet redden ;) Misschien maar goed ook.

@Ronster Bewaar je ook zaden van een jaar om het volgend jaar te gebruiken?

[Voor 6% gewijzigd door Kraz op 04-08-2021 14:16]

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:54
Hier is de komkommerplant een beetje ontploft, neemt nu 3 meter schutting in beslag in de breedte en 2 meter omhoog. Buurman krijgt ook al komkommer aan zijn kant :X.

En dan de pot waar ie in staat: 30x30cm vierkant, helemaal vol met wortels, tot aan de oppervlakte. Elke dag een volle gieter water erin.

Kan me alleen niet herinneren dat die plant vorig jaar zo groot was, zowel boven als onder de grond was ie veel kleiner.

• Ronster
Kraz schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:24:
[...]

Wat ontzettend tof! :D
Gezien de grootte van jouw/jullie tuin ga ik dat voorlopig niet redden ;) Misschien maar goed ook.

@Ronster Bewaar je ook zaden van een jaar om het volgend jaar te gebruiken?
Zelf doe ik (nog?) niet aan isoleren van bloemen. Omdat ik zo zeker mogelijk wil zijn dat ik ook echt de pepers krijg die ik wil koop ik de zaden tot nogtoe liever bij betrouwbare shops.
Mezelf kennende zal ik vast wel eens zaden gaan winnen :)
Zeker voor pepers die lastig te vinden zijn en die ik vaker wil kweken. Zo wil ik bv erg graag de Numex Suave, maar kon hem vorig jaar niet vinden en nu is het weer lastig zo te zien. Straks in oktober/november weer eens op zoek.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Bij deze maat (en als ze wat later wat lichter van kleur worden) vind ik Carolina Reapers dus wel te eten heb ik ontdekt :+.

Maar ik ben het met je eens wat betreft de scoville-schaal betreft…

• Kraz

Kraz

Saving the world

Marzman schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:04:
@Kraz Dat groeit harder dan bij mij :) Ik ben ergens in april begonnen, van de 8 gezaaide peperplanten zijn er 3 uitgekomen en die zijn nog steed vrij klein. Ze staan nu in een kast die bedoeld was voor buiten, maar momenteel in de veranda staat. Bij mooi weer zet ik zelf wat planten buiten en dan s'avonds weer terug in de kast.
Bij het overzetten in de grote potten heb ik de potgrond vermengd met perliet en "megaworm".

Tussendoor nog af en toe water gegeven met permabloom erin.
Of dat echt zoveel heeft uitgemaakt weet ik niet, maar aangezien ik las dat de meeste al beginnen met zaaien in januari en ik dus 2 mnd 'achter' lag, heb ik voor deze opzet gekozen.
So far, so good....

• Ronster
ANdrode schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:11:
[...]

Bij deze maat (en als ze wat later wat lichter van kleur worden) vind ik Carolina Reapers dus wel te eten heb ik ontdekt :+.

Maar ik ben het met je eens wat betreft de scoville-schaal betreft…
Dit is een Trinidad Scorpion Sunrise.
Qua Scoville zal ik het verschil toch niet proeven met een Reaper :+
Vorig jaar een stukje van ongeveer een cm geproefd van een rijpe rode Scorpion. Daar was ik meteen van genezen. De Reaper die ik eigenlijk ook wilde proeven maar gelaten voor wat het was :')

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is mooi weer vandaag, alles leeft meteen weer op :) Ik heb een nieuwe pompoen ontdekt aan mijn plant

Mijn tomatenplant heeft dit op de stam

Maar verder is er nog weinig aan de plant te zien, ziet er vrij gezond uit verder volgens mij :p Hopelijk blijft dat zo.

/▌

• Jurgen1989
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:17
Weet iemand wat dit is? Zit op mijn tuinbonen planten

• Herrfunkel
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 09-09 20:48
Op de bovenste foto zijn vraatsporen te zien. Los van die gaten heb je ook last van een schimmel volgens mij, aangezien die roestige aanslag gelijkmatig over je plant verspreid zit

• Jurgen1989
Herrfunkel schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:01:
Op de bovenste foto zijn vraatsporen te zien. Los van die gaten heb je ook last van een schimmel volgens mij, aangezien die roestige aanslag gelijkmatig over je plant verspreid zit
Ja klopt die vraatsporen zijn bekend, dat zijn slakken en tot voor kort rupsen. Maar dat had weinig invloed op de tuinbonen. Maar die bruine roestige aanslag wel. Hele plant legt het loodje. Wel mooie oogst gehad maar had hoop op een tweede ronde.

• bvk

bvk

Topicstarter
Misschien letterlijk de "roest" ziekte?

https://www.mijntuin.org/...111-roest-bonen-en-erwten

• Jron667
Dit is rond mijn kas, we hebben een geodome gemaakt. Dit omdat het hier echt behoorlijk kan waaien en ik al meerdere kapotte kassen heb gezien in de omgeving (ook de professionele).

Er staat best veel: zonnebloem, mais, kidneybonen, aubergine, verbana, courgette, patisson, diverse soorten pompoen en wat succulents. De kas heeft een doorsnede van 5 meter.

Ik ben ook een aantal jaren geleden begonnen met het kweken van pepers, het eerste jaar had ik 40 planten en kilo's pepers. Nu een stuk minder pepers (twee planten) omdat we nog zoveel gedroogd hebben.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn zelfgezaaide pepers zijn eigenlijk te dun en lang. Misschien heb ik ze te lang binnen laten staan, ze staan nu wel buiten maar hebben het moeilijk en kunnen niet eens zelf overeind blijven staan :p De twee plantjes die ik als plant gekocht had doen het wel goed.

Ik twijfel ook of ik niet al mijn tomaten (ook de groene) van de plant af moet trekken. Ik zie steeds meer bruine vlekken op de hoofdstam (de bladeren en tomaten zijn vooralsnog gezond).

/▌

• Jron667
Marzman schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 07:59:
Mijn zelfgezaaide pepers zijn eigenlijk te dun en lang. Misschien heb ik ze te lang binnen laten staan, ze staan nu wel buiten maar hebben het moeilijk en kunnen niet eens zelf overeind blijven staan :p De twee plantjes die ik als plant gekocht had doen het wel goed.

Ik twijfel ook of ik niet al mijn tomaten (ook de groene) van de plant af moet trekken. Ik zie steeds meer bruine vlekken op de hoofdstam (de bladeren en tomaten zijn vooralsnog gezond).
Stonden de pepers wel goed in de zon? Dun en lang is meestal een teken van te weinig licht.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jron667 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:14:
[...]

Stonden de pepers wel goed in de zon? Dun en lang is meestal een teken van te weinig licht.
Indirect, ze stonden in de veranda. Wel veel licht en warmte. Direct zonlicht proberen we daar wel buiten te houden in de zomer vanwege de temperaturen.

Dit zijn mijn tomaten, zouden jullie die laten zitten of er vast afhalen voor heel de plant verrot is? (zie bruine vlekken op de stam).

Vorige week was het nog zo, dus het wordt wel erger

[Voor 74% gewijzigd door Marzman op 09-08-2021 09:08]

/▌

• Inviscid
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16-09 15:58
Marzman schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:15:

Dit zijn mijn tomaten, zouden jullie die laten zitten of er vast afhalen voor heel de plant verrot is? (zie bruine vlekken op de stam).
Als leek even zoeken suggereert dat het phytophthora zou kunnen zijn, vooral het eerste plaatje uit de tweede serie fotos hier. Suggestie lijkt te zijn om alles wat besmet is weg te halen en weg te gooien/verbranden, maar dat is best drastisch dus misschien dat iemand met meer ervaring hier ook een mening heeft.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Inviscid schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:00:
[...]

Als leek even zoeken suggereert dat het phytophthora zou kunnen zijn, vooral het eerste plaatje uit de tweede serie fotos hier. Suggestie lijkt te zijn om alles wat besmet is weg te halen en weg te gooien/verbranden, maar dat is best drastisch dus misschien dat iemand met meer ervaring hier ook een mening heeft.
Dit is de onderkant van de hoofdstam :p Dat verotte blad zal ik wel weghalen, maar het dilemma is of ik niet beter al mijn tomaten er gewoon af kan halen en de plant al weggooien.

Als ik dat topic zo lees kan ik alles weggooien. Gaat goed, eerste jaar moestuintje, al mijn aardbeien opgegeten door een ekster, mijn tomatenplanten verrot, die druivenplant zit ook vast in de tomatenplanten en mijn gezaaide pepers zijn kleine dunne sprieten :p Dan heb ik nog wat sla voor de slakken en een pompoen die waarschijnlijk ook niet op tijd klaar is met groeien :p

[Voor 31% gewijzigd door Marzman op 09-08-2021 11:35]

/▌

• Jaapio
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:59

Jaapio

Endless stupidity

Weer een dagje thuis na een geslaagde vakantie, de pepers staan er opzich mooi bij maar ze staan wel echt zeiknat. Ik had van tevoren de schalen al even omgedraaid en dat is geen overbodige luxe gebleken.

De Reaper hangt ook helemaal vol, helaas weinig kenmerkende pods met de klassieke stingers, al zitten er een paar tussen.

Het snoeptomaatje heeft het zwaar met al het water. Maar er gaan wat rijpe vanaf komen zoals het lijkt en ze zijn inderdaad oranje, wat wel weer leuk is :)

Zometeen maar eens oogsten en dan een weckpot schoonmaken en een ferment opstarten, om zo een poging te doen tot homemade sriracha saus. :9

[Voor 17% gewijzigd door Jaapio op 09-08-2021 11:16]

Niet janken maar hodlen. Dit als financieel advies gevolgd? Sukkel. Klaag me maar aan bitch, doe het.

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:50

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Jaapio schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:13:
Weer een dagje thuis na een geslaagde vakantie, de pepers staan er opzich mooi bij maar ze staan wel echt zeiknat. Ik had van tevoren de schalen al even omgedraaid en dat is geen overbodige luxe gebleken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De Reaper hangt ook helemaal vol, helaas weinig kenmerkende pods met de klassieke stingers, al zitten er een paar tussen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het snoeptomaatje heeft het zwaar met al het water. Maar er gaan wat rijpe vanaf komen zoals het lijkt en ze zijn inderdaad oranje, wat wel weer leuk is :)

[Afbeelding]

Zometeen maar eens oogsten en dan een weckpot schoonmaken en een ferment opstarten, om zo een poging te doen tot homemade sriracha saus. :9
Goed bezig Jaap! Bij mij is het dit jaar echt ellende in de moestuin. Vanwege flinke verbouwing ook weinig tijd ervoor gehad, maar de pepers die ik bijv. in mijn rootpouches had staan deden het ook voor de meter niet.

Is nu al het 3e jaar op een rij dat ik probeer Aji Pineapples te kweken maar het lukt alwéér niet. Volgend jaar hopelijk met tuinkas, wie weet dan wel succes.

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

De_Bastaard schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:17:
[...]

Goed bezig Jaap! Bij mij is het dit jaar echt ellende in de moestuin. Vanwege flinke verbouwing ook weinig tijd ervoor gehad, maar de pepers die ik bijv. in mijn rootpouches had staan deden het ook voor de meter niet.

Is nu al het 3e jaar op een rij dat ik probeer Aji Pineapples te kweken maar het lukt alwéér niet. Volgend jaar hopelijk met tuinkas, wie weet dan wel succes.
Vervelend, het is dit jaar ook echt wel een baggerjaar om te kweken. Ik lees overal verhalen van plagen insecten, schimmels en rot...

In combinatie met tijdgebrek gewoon extra lastig. Maar gelukkig is er altijd volgend jaar :)

Niet janken maar hodlen. Dit als financieel advies gevolgd? Sukkel. Klaag me maar aan bitch, doe het.

• Jron667
Marzman schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:10:
[...]

Dit is de onderkant van de hoofdstam :p Dat verotte blad zal ik wel weghalen, maar het dilemma is of ik niet beter al mijn tomaten er gewoon af kan halen en de plant al weggooien.

Als ik dat topic zo lees kan ik alles weggooien. Gaat goed, eerste jaar moestuintje, al mijn aardbeien opgegeten door een ekster, mijn tomatenplanten verrot, die druivenplant zit ook vast in de tomatenplanten en mijn gezaaide pepers zijn kleine dunne sprieten :p Dan heb ik nog wat sla voor de slakken en een pompoen die waarschijnlijk ook niet op tijd klaar is met groeien :p
Je hebt geen geluk. Wanneer heb je je pepers eigenlijk gezaaid?

Ik dacht dat mijn aardbeien ook gestolen werden door de vogels totdat ik onze hond de moestuin in zag lopen en keurig alle rijpe aardbeien op at. Volgend jaar hek om aardbeien (kan je heel makkelijk maken van die metalen matten die gebruikt worden in funderingen maar dat houdt denk ik geen ekster tegen maar er is vast wel iets met kleinere mazen te koop.Vriend van mij heeft een klep aan de bovenkant gemaakt).

Het eerste jaar is vooral leren, als iets het doet moet je blij zijn. Dat heb ik nu ook, best wel wat mislukt maar tuinieren is anders in dit klimaat (centraal Portugal).

Ik heb trouwens in het eerste jaar 30 tomatenplanten moeten ruimen, zet tomaten droog dan heb je veel minder problemen.

[Voor 6% gewijzigd door Jron667 op 09-08-2021 14:25]

• Jaqenhghar
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 15:30

Jaqenhghar

Valar morghulis

Ronster schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:28:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De droom _/-\o_ _/-\o_

• theredone51
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:50
Jron667 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:07:
[...]
Ik dacht dat mijn aardbeien ook gestolen werden door de vogels totdat ik onze hond de moestuin in zag lopen en keurig alle rijpe aardbeien op at.
Zo heb ik laatst mijn Rottweiler ook betrapt op het 'opsnoepen' van de eerste rijpe tomaten aan mijn kerstomatenplant :F

• Jron667
Ik heb twee weken geleden onze waterput op het laagste stuk van ons terrein ontsloten. Twee 400 watt zonnepanelen in combinatie met een solarpomp. Schakelaar ertussen om niet heel de put water leeg te trekken op een dag.

Werkt uitzonderlijk goed, 400 watt solarpomp (48 volt) stuurt nu op 150 meter een sproeier aan met een druk tussen de 4 en 5 bar. Een stuk verder, 50 meter, staat een 1000 liter IBC container. Daar haalt de pomp nog 1.5 m3 per uur.

Het enige probleem is het naar beneden lopen om de boel aan/uit te zetten (hoogteverschil 20 meter in totaal). Ik heb een spier in mijn onderbeen verrekt dus kan niet zo ver lopen, mijn vriendin doet dit nu. Nog niet echt ideeën om hoe dit aan te sturen.

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

Het voorlopige resultaat:

Ingrediënten:
- Mix van 500 gram pepers/paprika's.
- 50 gram aan tenen knoflook
- 1 rode ui
- Eetlepel rietsuiker
- 1L water met 2.4% zeezout (geen jodium)

Deksel strak dicht met elastieken zodat het deksel kan 'burpen' zodra de fermentatie op gang komt. (Theoretisch gezien dan :> ) en een 'zinker' uit een kunststof emmerdeksel die de inhoud onder de brine houdt.

Ik ga hem 3 a 4 weken laten staan en dan de saus afwerken met een snufje thaise vissaus en wat appel of witte wijn azijn.

Ben heel benieuwd naar het resultaat en heb zin om te gaan experimenteren met smaken als het resultaat bevalt :)

• SjorsC
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 20-09 13:01
Even een vraagje voor de peper kenners in dit topic.
In het begin van het jaar heb ik wat zaadjes gekregen met de omschrijving "peper rond".
Inmiddels zien ze eruit zoals op onderstaande foto.
Zou dit de "red cherry" peper kunnen zijn?

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

SjorsC schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:59:
In het begin van het jaar heb ik wat zaadjes gekregen met de omschrijving "peper rond".

[Afbeelding]
Zou heel goed iets in die richting kunnen zijn, Cherry Bomb of iets dergelijks.

Eigenlijk vrij lastig om exact te determineren, er zijn vrij veel soorten ronde pepers.

• Jron667
SjorsC schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:59:

[Afbeelding]
Kijk eens wat de Plantnet app zegt. Die gebruik ik wel vaker.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jron667 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:07:
[...]

Je hebt geen geluk. Wanneer heb je je pepers eigenlijk gezaaid?
Te laat denk ik, ik ben begonnen toen Lidl de fresh heads uitdeelde in april en toen uit gaan breiden. Misschien kunnen ze overwinteren in de veranda. Ik heb ze vanavond ook weer binnen gezet, ik houd ze denk ik even binnen weer tot morgen dan wordt het beter weer.

Ik heb wel pepers van de plantjes uit het tuincentrum :p
Jron667 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:07:
[...]

Kijk eens wat de Plantnet app zegt. Die gebruik ik wel vaker.
Google Lens werkt ook wel redelijk (het is niet altijd meteen de eerste plant waar hij mee komt) als de planten al een beetje gegroeid zijn.

[Voor 36% gewijzigd door Marzman op 10-08-2021 07:22]

/▌

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

Marzman schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:15:
[...]

Indirect, ze stonden in de veranda. Wel veel licht en warmte. Direct zonlicht proberen we daar wel buiten te houden in de zomer vanwege de temperaturen.

[Afbeelding]

Vorige week was het nog zo, dus het wordt wel erger
[Afbeelding]
Jep, plant weghalen en in de gft-bak. Dat is meer vanwege de verspreiding voor volgend jaar dan dat het nu iets doet. Je kunt de plant laten staan, maar veel meer rijpe tomaten zul je er niet meer door krijgen. Maar! Het goede nieuws is wel dat als je de tomaten er afhaalt ze alsnog kunnen rijpen. Let de eerste dagen na het plukken even op dat er een goed deel nog zal rotten (bruine plekken), maar je kunt het andere deel nog redden.

Wat ik heb gedaan met al die rottende planten is de tomaten er dus groen afhalen (de grote, de kleintjes rijpen niet meer), en ze los bij elkaar gelegd. Daarna een rijpe tomaat uit de winkel er bij gelegd. Hierdoor rijpen de tomaten in de buurt ook: https://mergenmetz.nl/blo...het-eind-van-het-seizoen/ (Al zeggen ze hier appel of banaan). Omdat bij jou de tomaten al wat verkleurd zijn heb je goed kans dat je er een hoop kunt redden en kan laten rijpen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bedankt @krvabo ik ga ze er vanavond afhalen. Gisteren nog wat bladeren weggeknipt. Ik denk dat ik volgend jaar een tomatenplant in de pot zit waar nu mijn pompoenplant in zit. Dan kan ik hem ook op een plek zetten waar langer de zon op staat.

In de link staat dat ze rijpen door temperatuur en niet door zonlicht. Ik denk dat ik ze dan in de veranda leg. De komende dagen wordt het mooi weer (donderdag 27 graden, ik denk dat het in de veranda met de gordijnen dicht en de deur open dan rond de 40 graden is).

/▌

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:39

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

krvabo schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 00:58:
[...]

Jep, plant weghalen en in de gft-bak. Dat is meer vanwege de verspreiding voor volgend jaar dan dat het nu iets doet. Je kunt de plant laten staan, maar veel meer rijpe tomaten zul je er niet meer door krijgen. Maar! Het goede nieuws is wel dat als je de tomaten er afhaalt ze alsnog kunnen rijpen. Let de eerste dagen na het plukken even op dat er een goed deel nog zal rotten (bruine plekken), maar je kunt het andere deel nog redden.

Wat ik heb gedaan met al die rottende planten is de tomaten er dus groen afhalen (de grote, de kleintjes rijpen niet meer), en ze los bij elkaar gelegd. Daarna een rijpe tomaat uit de winkel er bij gelegd. Hierdoor rijpen de tomaten in de buurt ook: https://mergenmetz.nl/blo...het-eind-van-het-seizoen/ (Al zeggen ze hier appel of banaan). Omdat bij jou de tomaten al wat verkleurd zijn heb je goed kans dat je er een hoop kunt redden en kan laten rijpen.
Naar mijn ervaring werken rijpe bananen best. En je tomaat moet al iets gekleurd zijn. Het moet niet veel zijn, maar als er nog niks gekleurd is, is de kans klein dat het gaat lukken. Maar "afrijpen" gaat best goed. Leg ze ook aan een zonnig raam. Dat ze nog wat licht blijven krijgen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

In mijn lunchpauze al vast wat weggeknipt (ik had een kwartiertje over, het is wat werk vanwege touwtjes en andere planten die er doorheen groeien), er was maar een tomaat onderin die een bruin stukje had. Die heb ik weggegooid en wat kleine tomaatjes bovenin omdat ze toch niet meer groter zullen worden los van de plant. ​Overigens werden ze wel nog steeds rood in de plant, want er was al weer meer rood dan gisteren.
Als een rijpe tomaat ook werkt dan hoef ik er denk ik geen banaan bij te leggen.

Toch een beetje raar dat wegknippen als de tomaten er nog gezond uitzien :)

Wat me nou trouwens opvalt (misschien logisch aangezien het ook de aardappelen/tomaten ziekte heet en ze dus iets gemeenschappelijks hebben) maar mijn handen ruiken nu hetzelfde als wanneer ik aardappels heb geschild (zelfs na handen wassen). Dat is me nog nooit eerder opgevallen in de al meer dan 4 decenia dat ik op deze aarde rondloop :p

[Voor 22% gewijzigd door Marzman op 11-08-2021 13:03]

/▌

• jsiegmund
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-09 17:06
Iemand een idee wat dit is? Zit op de stam van twee van mijn tomatenplanten. Ik heb niet het idee dat het de plant hindert maar vind het maar een raar gezicht. Planten staan onder een afdakje, droog dus. Vorig jaar geen last van gehad.

• _JGC_
@jsiegmund Lijkt op wortelgroei. Tomaten kunnen wortel schieten op de stam.

• jsiegmund
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-09 17:06
_JGC_ schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:39:
@jsiegmund Lijkt op wortelgroei. Tomaten kunnen wortel schieten op de stam.
Moet ik daar nog iets achter zoeken (als in, kunnen de normale wortels misschien niet genoeg water / voeding vinden of zo), of is 't meer random? Ik heb ook meerdere soorten door elkaar staan. Er zijn maar twee planten die dit doen, de rest niet.

• _JGC_
jsiegmund schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:26:
[...]

Moet ik daar nog iets achter zoeken (als in, kunnen de normale wortels misschien niet genoeg water / voeding vinden of zo), of is 't meer random? Ik heb ook meerdere soorten door elkaar staan. Er zijn maar twee planten die dit doen, de rest niet.
Sommige planten hebben dat gewoon, kan door omslag van het weer komen, misschien tijdje te droog bijvoorbeeld. Sowieso is dat ding harder gegroeid dan ie kon hebben getuige de scheuren.
Bulten op de stam komt wel meer voor bij sommige soorten, als je ze dan dieper in de grond zet gaan ze wortelen en krijg je hogerop weer bulten. Bij jou zijn ze naar buiten gekomen.

Het is de afgelopen tijd ook erg vochtig geweest met al die regenval, hoge luchtvochtigheid daardoor.

[Voor 6% gewijzigd door _JGC_ op 13-08-2021 09:28]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

jsiegmund schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:26:
[...]

Die haartjes op de stam zijn ook een soort wortels, dat heeft als voordeel voor de plant dat hij meteen wortel kan gaan schieten als hij ergens de grond raakt. Bij jouw plant zijn ze wat meer ontwikkeld, misschien denkt hij dat hij daar de grond raakt :p

/▌

• Kraz

Kraz

Saving the world

Ik lijk hetzelfde probleem te hebben als @Marzman . Mijn tomatenplanten krijgen ook vlekken op de steel.
Er zitten niet heel veel tomaten aan, maar ik baal er wel een beetje van. Voor nu heb ik maar alle lelijke bladeren en takken weggeknipt. We zullen zien of het nog wat wordt. :'(

Wel is er al helemaal 1 pepertje (met nadruk op TJE) verkleurd! 8)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Kraz Ja, dat lijkt hetzelfde met je tomatenplanten. Het wordt gewoon steeds meer die bruine plekjes. Bij mij was het een bruin plekje en een week later zat het in 20 procent van de stam. Ik heb ook bladeren weggeknipt in het begin, maar toch maar alle tomaten er afgehaald. Ik vond het ook jammer om de plant weg te halen (de tomaten zagen er allemaal ook nog gezond uit, op een onderin na). Maar ze worden toch nog wel rood (eentje werd nog bruin).

Mijn pepers zijn allemaal nog groen, ze zijn wel groot genoeg denk ik dus ik verwacht dat ze elk moment kunnen gaan verkleuren.

Dit is een komkommer denk ik, ik weet eigenlijk niet meer waarom ik die geplant heb :p

En nog drie pompoenen als ze het redden. Apart is dat die linkse veel ouder is dan die veel grotere ernaast en dan zit er nog een beginnende pompoen onder de bloem rechts. Die groeit gewoon veel sneller. Er was ook nog even een vierde butternutpompoen maar die is na een twee weken weer afgestorven. Aan het veertje te zien hebben de pompoenen ook de aandacht van de vogels.

/▌

• Jurgen1989
Ik heb hier de pompoen weggehaald. Iedere pompoen gingen allemaal beestjes inzitten en daarna werd hij bruin. Nu hebben we dus een, misschien twee bakken over omdat ook de broccoli geoogst is.

Zijn er nog leuke gewassen die je nu nog kunt planten deze tijd van het jaar?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bij mij groeit de pompoen lekker door (heeft een soort groeispurt, die kleinere oudere groeit dus nouwelijks)

Er zijn ook nieuwe butternutpompoenen

/▌

• Saint2Saint
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 16:08
Marzman schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:06:
Bij mij groeit de pompoen lekker door (heeft een soort groeispurt, die kleinere oudere groeit dus nouwelijks)
Dat de kleine niet meer groeit kan wel kloppen die zit ook niet meer vast aan je plant ;)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Saint2Saint schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:17:
[...]

Dat de kleine niet meer groeit kan wel kloppen die zit ook niet meer vast aan je plant ;)
Lol had het niet eens gezien, had een foto gemaakt omdat die grote zo gegroeid was :) Zondag zat die nog vast Marzman in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"

Appart wel, de komkommer uit die post van zondag is ook van de plant afgevallen. Ook te vroeg, er is nog wel een andere komkommer.

[Voor 38% gewijzigd door Marzman op 18-08-2021 11:26]

/▌

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:21:
[...]

Lol had het niet eens gezien, had een foto gemaakt omdat die grote zo gegroeid was :) Zondag zat die nog vast Marzman in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"

Appart wel, de komkommer uit die post van zondag is ook van de plant afgevallen. Ook te vroeg, er is nog wel een andere komkommer.
[Afbeelding]
Ik vind dat maar een rare komkommer.... Is die gekruist met een cactus of zo? :+

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvk schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:23:
[...]

Ik vind dat maar een rare komkommer.... Is die gekruist met een cactus of zo? :+
Ik vind het ook appart, als ik zoek op komkommer met stekels dan vind ik dat Chinese en Japanse komkommers dat hebben. De komkommer die ik zondag poste lijkt nog minder op een komkommer.

/▌

• Kraz

Kraz

Saving the world

Kraz schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:38:
Ik lijk hetzelfde probleem te hebben als @Marzman . Mijn tomatenplanten krijgen ook vlekken op de steel.
Er zitten niet heel veel tomaten aan, maar ik baal er wel een beetje van. Voor nu heb ik maar alle lelijke bladeren en takken weggeknipt. We zullen zien of het nog wat wordt. :'(

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Marzman schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 08:14:
@Kraz Ja, dat lijkt hetzelfde met je tomatenplanten. Het wordt gewoon steeds meer die bruine plekjes. Bij mij was het een bruin plekje en een week later zat het in 20 procent van de stam. Ik heb ook bladeren weggeknipt in het begin, maar toch maar alle tomaten er afgehaald. Ik vond het ook jammer om de plant weg te halen (de tomaten zagen er allemaal ook nog gezond uit, op een onderin na). Maar ze worden toch nog wel rood (eentje werd nog bruin).
En het zover. Vanavond heb ik m’n groene tomaten eraf gehaald en de planten in de GFT gedaan.
Ze waren dusdanig bruin geworden dat het echt niets meer was.

De tomaten zijn echt nog heel groen met 0 verkleuring. Zou het nog wat worden?
4 maanden werk .. *poef*. ;w

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Of bruin, als echt je hele plant bruin was had ik ze er wat eerder afgehaald.

Misschien niet allemaal, maar er zullen er denk ik nog wel wat rood worden. Iemand gaf de tip er een banaan bij te leggen (ik had er gewoon de rode tomaten tussen gelegd, ze zijn nog niet allemaal rood maar er zijn er wel rood geworden).

Ik had gisteren ook mijn eerste rode peper. Wel grappig dat dat kleintje dan als eerste rood wordt (ik dacht dat die eerst nog moest groeien).

/▌

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

Kraz schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 23:50:
[...]

En het zover. Vanavond heb ik m’n groene tomaten eraf gehaald en de planten in de GFT gedaan.
Ze waren dusdanig bruin geworden dat het echt niets meer was.

De tomaten zijn echt nog heel groen met 0 verkleuring. Zou het nog wat worden?
4 maanden werk .. *poef*. ;w
Ja hoor, maar het probleem is wel dat het een race is tussen uitdroging en rijping. Ik had, laat ik zeggen, een stuk of 50 groene tomaten. 1 Rode tomaat erbij gelegd, en langzaam begonnen ze na een tijdje te verkleuren (een beetje voorzichtig stapelen dat er 1 of 2 op de rode tomaat liggen helpt wellicht), Het probleem is wel dat ze dus 2 weken buiten de koelkast liggen en dus gaan rimpelen als het niet snel genoeg gaat. Ik heb zo'n 12 bruikbare rode tomaten gekregen uiteindelijk. Niet waar ik op hoopte met 7 tomatenplanten, maar hey, het is in ieder geval uit eigen tuin.

De aubergines willen hier ook niet echt meer. Ik heb nu al 2-3 grote vruchten weg moeten halen vanwege rot of vanwege slakjes. Slakkenkorrels kan ik niet strooien want dan zitten om 6:00 de kauwen alle korrels op te eten. Maar dus ook al een paar vruchten die zo raar gegroeid waren dat de zaadjes aan de buitenkant zaten.
Bij m'n habanero zijn er best wel wat vruchten bruin aan de plant geworden, en ik weet niet waarom. Ik dacht eerst dat het misschien chocolat habanero was, maar nu zit er ook de eerste gele aan. Dus er is iets mis met de voeding van de plant, maar geen idee wat. Dus ook daar kan het merendeel van af :X

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn sla laat ik nu ook gewoon liggen voor de slakken :p Dat ga ik niet meer opeten :)

/▌

• Kuusj
  • Laatst online: 22:09

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Het is in ieder geval geen geweldig jaar geweest voor mij. Veel dingen weg kunnen gooien, alleen de aardappelen hebben het eigenlijk erg goed gedaan. En ik ben nog aan het wachten op pompoenen, meloenen en mijn tabaksplanten. Daar kan ik nu langzaam de bloemen vanaf gaan knippen.

Maar als ik vergelijk met vorig jaar... Heb mijn groentetuin met 2 vrienden, en we hebben daar geen stromend water. Dus heb ik een 1000l LBC vat neergeplempt gekoppeld aan 3m2 dak. Maar goed we waren iig alsnog iedere dag met water aan het slepen. Dit jaar heb ik nog geen enkele keer water hoeven te brengen, 1000l vat zit tot de nok vol, nog een 200l vat zit bomvol en nog eens 120l aan kruikjes zit ook vol met water...

R7 5800X - RTX3070 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Kraz Ik heb zondag een fotootje van mijn tomaten gepost en er net nog eentje gemaakt. Dan zie je dat ze nog best rood kleuren (dat zwarte in sommige tomaten ligt aan de soort, dat hoort :) ). We hebben een paar rode ook al opgegeten :)

15-08-21
https://tweakers.net/i/s1Y8ra-xEKUI-rMgwcnH26ysG5k=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXnZCXd6cvQYDT5PIR2pqsCU.jpg?f=fotoalbum_small

21-08-21
https://tweakers.net/i/1pNzCVpNDYc2yrAT6tQvVM-HfsU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMYN3Lm8KxA8CsHknE90wmaV.jpg?f=fotoalbum_small

/▌

• Kraz

Kraz

Saving the world

Marzman schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:07:
@Kraz Ik heb zondag een fotootje van mijn tomaten gepost en er net nog eentje gemaakt. Dan zie je dat ze nog best rood kleuren (dat zwarte in sommige tomaten ligt aan de soort, dat hoort :) ). We hebben een paar rode ook al opgegeten :)

15-08-21
[Afbeelding]

21-08-21
[Afbeelding]
Ik heb er 3 rode tomaten bij gelegd en ze liggen vlak bij de fruitmand met bananen.
Op hoop van zegen :P

We hebben wel al 3 rode Fresno pepers! :D

• bvk

bvk

Topicstarter
Alhoewel mijn tomatenplant er niet echt florissant bijstaat heb ik geen last van bruine plekken en dergelijke, alleen lelijke bladeren. Wel zijn het maar kleine (Roma pruim) tomaatjes geworden, maar goed het is iets. Ik laat ze dan ook nog maar een paar dagen hangen in de hoop dat er nog wat meer rood wordt:

Peper en paprika staan er wel prima bij, maar mag de rijping ook wel eens in gaan zetten ondertussen...

Tot zover de "zomer" van 2021, maar misschien is september nog wel OK, je weet het maar nooit.

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 20:04
Net terug van 3 weken vakantie en eigenlijk is er niet veel gebeurd in de moestuin.
Wel aardig wat tomaatrot, dus daar al ingegrepen, maar er hangt nog behoorlijk wat. Vorig jaar was de oogst echter wel 3x zo groot schat ik in.

Het beste dit jaar zijn de paarse pepers en zwarte tomaatjes.

Toevallig 2 soorten die vorig jaar niet zijn gelukt.

• SjorsC
  • Laatst online: 20-09 13:01
@Wijnand1980 Ziet er goed uit, Zwarte tomaten zijn wel weer eens iets anders. ^^
Smaken ze ook?

Hier afgelopen week de tomatenplanten ook maar in de GFT gegooid, Compleet kapot gegaan.
Ook de komkommerplant is langzaam aan het overlijden.. ;(

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Moet je met de aardbeienplanten nu al wat doen voor volgend jaar? Ik zie dat sommige mensen ze snoeien (er zitten nog wat aardbeien en bloempjes in bij mij). Er is per ongeluk een uitschieter gaan groeien, ik denk dat ik die bewaar naast de twee planten die ik al had.

/▌

• Wijnand1980
SjorsC schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:07:
@Wijnand1980 Ziet er goed uit, Zwarte tomaten zijn wel weer eens iets anders. ^^
Smaken ze ook?
Jazeker, sowieso zijn tomaten uit eigen tuin altijd erg lekker, en deze vallen niet tegen.
Zien er ook leuk uit in de salade naast de paarse pepertjes

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:54
Ik heb even een basisvraag: ik heb een konijnenhok gebouwd waarbovenop een plantenbak komt. Daar wil ik bijv. basilicum, en andere 'nuttige' planten gaan planten. Maar wat is wijsheid qua vochthuishouding? Ik was van plan de plantenbak waterdicht te maken met vijverfolie, dan een flinke laag kleikorrels, en vervolgens zand en potgrond. Maar wordt dit niet te nat, met kans op rotting? De plantenbak is 1x2m, en wordt ongeveer 20-25cm hoog. Een alternatief is misschien ook het plaatsen van een aantal losse plantenbakjes is ook nog een optie, maar één geheel ziet er denk ik fraaier uit.

Welke adviezen hebben de ervaren tuiniers?

[Voor 18% gewijzigd door MJV op 24-08-2021 22:05]

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:15

franssie

Save the albatross

Marzman schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:27:
Moet je met de aardbeienplanten nu al wat doen voor volgend jaar? Ik zie dat sommige mensen ze snoeien (er zitten nog wat aardbeien en bloempjes in bij mij). Er is per ongeluk een uitschieter gaan groeien, ik denk dat ik die bewaar naast de twee planten die ik al had.
Geen idee - wij doen er niets aan en het woekert wat. Dit jaar was een slecht jaar (poldertuin en teveel wind en koude) maar over het algemeen hebben we elk jaar aardbeien (die de vogels ook weten te vinden)

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• bvk

bvk

Topicstarter
MJV schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:02:
Ik heb even een basisvraag: ik heb een konijnenhok gebouwd waarbovenop een plantenbak komt. Daar wil ik bijv. basilicum, en andere 'nuttige' planten gaan planten. Maar wat is wijsheid qua vochthuishouding? Ik was van plan de plantenbak waterdicht te maken met vijverfolie, dan een flinke laag kleikorrels, en vervolgens zand en potgrond. Maar wordt dit niet te nat, met kans op rotting? De plantenbak is 1x2m, en wordt ongeveer 20-25cm hoog. Een alternatief is misschien ook het plaatsen van een aantal losse plantenbakjes is ook nog een optie, maar één geheel ziet er denk ik fraaier uit.

Je zult wel voor afwatering moeten zorgen, dus wat gaten onderin de bak maken waar overtollig water uit kan lopen. Anders is je plantenbak na de eerste de beste regenbui een zwembad geworden ;)

Plus het gewicht wat je dan krijgt, je wil niet dat je konijnenhok bezwijkt...

Edit: Wat de verdere vochthuishouding betreft, kijk ook even welke planten je bij elkaar gaat zetten. De ene soort wil veel meer water dan de andere.

[Voor 6% gewijzigd door bvk op 24-08-2021 22:20]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MJV schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:02:

Rotting van je plant of het hok? Je kan eventueel ook gaten in de onderkant zijkant maken als het water niet op het hok mag komen.

/▌

• Wijnand1980
Omdat de pepertjes nu beginnen te rijpen, wilde ik wat met mijn laatste beetje gedroogde pepers van vorig jaar. (Toen had ik wel 3kg pepers, wat een hete zomer was dat)
Eerste potje Thaise chilisaus gemaakt. Supersimpel, kwartiertje werk, alles ervoor in huis. (Knoflook, suiker, azijn, maisena)

Resultaat is lekker zoet, en duidelijk pittiger dan kant en klaar, zit zeg maar tussen kant en klaar en sambal badjak in.

Kleur is een beetje meh, maar dat komt omdat ik alleen kleine pittige rode pepertjes had, en er dus gemixed is met lemon drop.

Ben benieuwd hoe het eruit ziet als ik de purple haze pepers zou gebruiken

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

Wijnand1980 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:39:
Omdat de pepertjes nu beginnen te rijpen, wilde ik wat met mijn laatste beetje gedroogde pepers van vorig jaar. (Toen had ik wel 3kg pepers, wat een hete zomer was dat)
Eerste potje Thaise chilisaus gemaakt. Supersimpel, kwartiertje werk, alles ervoor in huis. (Knoflook, suiker, azijn, maisena)

Resultaat is lekker zoet, en duidelijk pittiger dan kant en klaar, zit zeg maar tussen kant en klaar en sambal badjak in.

[Afbeelding]

Kleur is een beetje meh, maar dat komt omdat ik alleen kleine pittige rode pepertjes had, en er dus gemixed is met lemon drop.

Ben benieuwd hoe het eruit ziet als ik de purple haze pepers zou gebruiken
Ik vind hem er anders lekker uitzien! :Y

• Wijnand1980
Jaapio schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:00:
[...]

Ik vind hem er anders lekker uitzien! :Y
Haha thanks! Ziet er denk ik nog lekkerder uit op een Bapao'tje :9~

• Steamwitz
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 00:38
Misschien een tip voor de tweakers met een binnenmoestuin... Ik heb al een tijd last van fruitvliegjes (of iets anders wat daar op lijkt). Sinds kort heb ik enkele vleesetende planten bij de plantjes staan.
De venus vliegenvanger (Dionaea) en bekerplant (Sarracenia) doen niet zo veel. (Wat wel een beetje te verwachten was omdat ik denk dat ze grotere vliegen vangen.) Maar de zonnedauw (Drosera) lijkt het naar zijn zin te hebben. Ik heb een klein plantje, en alhoewel ik niet het idee dat ze er actief naar aangetrokken worden, zaten er na een week al zeker 10 a 15 vliegjes op vastgeplakt. Ik verwacht niet dat het probleem er mee opgelost heb, maar het lijkt wel te helpen. :)

• Wijnand1980
bvk schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:23:
[...]

Zo zien die van ons er ook uit. Zijn overigens erg makkelijk in te maken en erg lekker als augurken.

• _JGC_
Hier ook komkommer met stekels. Is de natuurlijke afweer tegen slakken. Smaken er niet minder lekker om.

• bvk

bvk

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:45:
Hier ook komkommer met stekels. Is de natuurlijke afweer tegen slakken. Smaken er niet minder lekker om.
Vallen die stekels er dan vanzelf af of zo? Want dit lijkt toch niet erg op wat je bij de groenteboer of supermarkt koopt... ;)

• _JGC_
bvk schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:27:
[...]

Vallen die stekels er dan vanzelf af of zo? Want dit lijkt toch niet erg op wat je bij de groenteboer of supermarkt koopt... ;)
Die stekels worden vanzelf minder erg als de komkommer groeit. Overigens pluk ik ze eerder dan dat. 25cm is echt max. Die halve meters in de supermarkt haal ik niet.

Die in de winkel zijn een ander ras, smaken heel anders en groeien in kassen onder ideale omstandigheden (voor de teler).

• D_Jeff
  • Laatst online: 23:51
Marzman schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:27:
Van de aarbei snoei alleen de uitlopers, tenzij deze gewenst zijn. Als ze gewenst zijn, kijk even naar de 'moederplant': Indien deze veel bloemen/bladeren liet afsterven in de afgelopen 2 maanden, zou ik hiermee niet willen stekken.

Een stek heeft ongeveer 8 weken nodig om goed te wortelen, dus begin daar nu mee. Dan kan je vlak voor de winter (mid okt/eind okt) de strengel losknippen.

Bruine bladeren laat ik liggen, deze werken als een isolatielaagje voor de winterperiode.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

Die stekels van een komkommer veeg je er gewoon af met de zijkant van je hand als je ze plukt, dan voel je er niets van. Als je er in knijpt wil er nog wel eens een geniepig stukje onder je vel blijven steken :P

Aarbeienplanten inderdaad gewoon lekker laten staan qua blad. Komend voorjaar ga je dan met grove hand door de plant heen om het dode en lelijke blad te verwijderen. Daar hoef je echt niet voorzichtig mee te zijn, want juist het grof verwijderen geeft ruimte voor nieuw blad. De planten groeien ook graag dicht bij de stam van de moederplant, die worden breder en breder, dus daar kun je ook wel wat delen weghalen zodat de plant niet te ver uitdijt.
Overigens hoef je een aardbei niet te snoeien hoor, gewoon er af trekken. Je hoeft niet bang te zijn dat de plant er niet tegen kan, het is echt net onkruid.

Hier heb ik overigens weer een stel bijna volgroeide aubergines weg moeten halen doordat ze zijn aangevreten door de slakken. Ik heb één plant die een eind de hoogte in is gegaan (heeft nu nauwelijks blad), maar de rest van de planten hebben allemaal vruchten hangen die dicht bij de grond hangen. Helaas zijn de slakken er dol op.

De jalapeño willen bij mij ook nog niet echt gaan kleuren, ondanks dat de vruchten op 1 plant echt al ruim een maand volgroeid zijn. Dus ik heb een klein plantje dat volhangt met dikke pepers van 10cm lang, maar nog geen kleur te bekennen :P

[Voor 5% gewijzigd door krvabo op 25-08-2021 23:35]

• MJV
Marzman schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 06:49:
[...]

Rotting van je plant of het hok? Je kan eventueel ook gaten in de onderkant zijkant maken als het water niet op het hok mag komen.
Van de planten. Het hok is van douglas+betonmultiplex, dat loopt wel los. Ik overweeg om de dakplaat op afschot te zetten, maar twijfel nog of dat zin heeft. Die bak zit natuurlijk vol met zand dus heel makkelijk weglopen doet het water toch niet.

Sowieso aan één kant een aantal gaten voor de afwatering, eventueel voorzien van een dakgootje als het teveel naar binnenloopt in het hok.

Ter illustratie het hok in huidige vorm. Daar komt dus een opstaande rand van 25cm bij.

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

MJV schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:50:
[...]

Van de planten. Het hok is van douglas+betonmultiplex, dat loopt wel los. Ik overweeg om de dakplaat op afschot te zetten, maar twijfel nog of dat zin heeft. Die bak zit natuurlijk vol met zand dus heel makkelijk weglopen doet het water toch niet.

Sowieso aan één kant een aantal gaten voor de afwatering, eventueel voorzien van een dakgootje als het teveel naar binnenloopt in het hok.

Ter illustratie het hok in huidige vorm. Daar komt dus een opstaande rand van 25cm bij.
[Afbeelding]
Dat hok gaat vroeg of laat rotten als je daar 25cm grond op legt.

Als hout goed kan indrogen na een periode vocht is er niet veel aan de hand. Maar grond blijft altijd ietwat vochtig en dat gaat echt ten koste van je hok...

Is het geen idee om de bak er boven op te zetten met een luchtlaag ertussen? Dus de plantenbak op poten bovenop je hok, met daartussen een 15 cm ruimte (om maar iets te noemen).

Kun je ook meer spelen met een afwatering, of de bovenkant van je hok waar de bak op poten komt afdekken met bijvoorbeeld een EPDM folie.

[EDIT] Het ging je om de planten lees ik nu. Een plantenbak zonder afwatering gaat een vijver worden als het een week lang regent, met als gevolg dat veel van je planten zullen gaan rotten. Dus je zult een afwatering moeten hebben op die plantenbak, of een afscherming erboven die de regen uit de bak houdt.

Zelfs met een goede afwatering wordt grond al behoorlijk vochtig, als het water helemaal niet weg kan ga je 100% zeker vroeg of laat wortelrot krijgen.

[Voor 14% gewijzigd door Jaapio op 26-08-2021 10:21]

• MJV
Er komt een laag vijverfolie in het hok. Opzich is dat betonplex aardig rotvast, heb een aantal plantenbakken gemaakt ermee (zonder verdere bescherming) en daar gaat het nog aardig goed met het hout.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MJV schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:58:
Er komt een laag vijverfolie in het hok. Opzich is dat betonplex aardig rotvast, heb een aantal plantenbakken gemaakt ermee (zonder verdere bescherming) en daar gaat het nog aardig goed met het hout.
Het zal wel meevallen inderdaad, gewoon zorgen dat het hout niet continu nat is. ik heb drie jaar geleden twee houten plantenbakken zonder verdere bescherming (gewoon zand en planten er in en klaar) in de tuin gezet en dat is nog altijd goed.

Gisteren wel ontdekt dat mijn veranda onderin flink aan het rotten is in de hoek waar de regenton staat. Die regenton heb ik pas gefixt met epoxy maar het heeft daar toch te lang gedruppeld. Er zit al een tube houtvuller in, maar ik heb er nog wel meer werk aan. Twee jaar geleden dat ding geschilderd en nu kan het al weer opnieuw.

[Voor 6% gewijzigd door Marzman op 26-08-2021 11:25]

/▌

• D_Jeff
  • Laatst online: 23:51
bvk schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:19:
[...]

Dit volg ik even niet ben ik bang. Je had nog een droog tomatenstekje van vorig jaar? En die zie je nu opkomen?

Een stekje is reeds een klein plantje, bedoel je niet gewoon dat je een zaadje in de grond gestopt hebt?

[...]

Als je nu nog maar een klein plantje hebt kun je dat helaas wel vergeten... Je zou nu al een volwassen plant moeten hebben waar reeds wat trossen aan groeien wil je nog rijpe tomaten willen oogsten.

Maar misschien zit ik er helemaal naast, heb je een foto van de plant?
Excuus voor de late reactie, maar bij deze alsnog de foto:

Vraagje -- Gaat dit nog wat worden of is dit een ziekte van de paprika?:

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• theredone51
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:50

Rottweiler 2 - Baasje 0

Na de eerste rijpe kerstomaten zag de eerste en enige vleestomaat er blijkbaar ook wel appetijtelijk uit. Volgend seizoen de planten maar op hoogte zetten..

• bvk

bvk

Topicstarter
D_Jeff schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:43:
[...]

Excuus voor de late reactie, maar bij deze alsnog de foto:

[Afbeelding]
Dat is niet helemaal het antwoord op mijn vraag wat je bedoelde met een droog tomatenstekje ;) Maar tomaten ga je hier niet meer van krijgen denk ik als je nu pas bloemetjes hebt.

Vraagje -- Gaat dit nog wat worden of is dit een ziekte van de paprika?:

[Afbeelding]
Die plant ziet er inderdaad niet erg lekker uit, heb je die rigoureus gesnoeid of zo aangezien je amper bladeren en takken hebt? De paprika's zelf zien er wel nog goed uit, die kun je nu oogsten of nog even laten hangen en kijken of ze nog mooi rijpen.

Mijn paprika begint nu ook eindelijk te kleuren:

theredone51 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:38:
[Afbeelding]
Rottweiler 2 - Baasje 0

Na de eerste rijpe kerstomaten zag de eerste en enige vleestomaat er blijkbaar ook wel appetijtelijk uit. Volgend seizoen de planten maar op hoogte zetten..
Komt dat door je hond?

Ziet er eerder uit als rot, net zoals helaas met mijn tomaten die ik dacht te kunnen oogsten. Die kunnen helaas niet meer in een salade of saus:

De nog groene exemplaren ook maar meteen geknipt en de plant maar meteen weggedaan:

Misschien dat die nog wat rijpen, maar qua tomaat is dit helaas een mislukt jaar...

Pagina: 1 ... 33 34 35 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee