Toch kippen nemen ;-)
Nu begin ik mij af te vragen of de "slakkenwater" aanpak die ik met google vind (https://dekniezebietertje...kken-middel-voor-je-tuin/) werkt om nematoden te kweken.
Het klinkt niet aantrekkelijk
Gewoon een lang, dun schaartje kopen en ze door midden knippen. In een paar minuten per dag kan je er zo heel wat te grazen nemen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hoe schadelijk is het voor de mens?ANdrode schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:24:
Nu begin ik mij af te vragen of de "slakkenwater" aanpak die ik met google vind (https://dekniezebietertje...kken-middel-voor-je-tuin/) werkt om nematoden te kweken.
Je giet dat water rond je moestuin, kruiden etc..?
Ja, daar kijk ik ook wel een beetje naar. Ook met mest. Bij andere planten eet ik dat niet op en maakt het minder uit, maar bij mijn moestuin wil ik wel weten wat het iscopyer schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:21:
[...]
Hoe schadelijk is het voor de mens?
Je giet dat water rond je moestuin, kruiden etc..?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Zoals ik het lees kweek je een omgeving waar de nematoden die één van de slakken besmet hebben maximaal kunnen groeien.Marzman schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:22:
[...]
Ja, daar kijk ik ook wel een beetje naar. Ook met mest. Bij andere planten eet ik dat niet op en maakt het minder uit, maar bij mijn moestuin wil ik wel weten wat het is
"Alles wat je er in stopt - op de sla na is al in de tuin"
Ik zou er niet zo bang voor zijn. Maar ik betwijfel of het echt werkt.
[ Voor 6% gewijzigd door ANdrode op 05-07-2021 14:32 ]
Ja, ware het niet dat de tomaat totaal niet te vergelijken is met de oorspronkelijk plant. De plant is zo erg veredeld dat onze hulp juist nodig is.bvk schreef op maandag 5 juli 2021 @ 02:32:
Ik ben waarschijnlijk reuze eigenwijs, maar ik heb tot heden helemaal niets aan mijn tomatenplant gedaan qua dieven en snoeien....
Ergens heb ik de overtuiging dat een plant zelf wel weet wat het doet, het heeft immers maar één doel: voor nakomelingen zorgen en het liefst zoveel mogelijkUiteraard besef ik dat veel planten niet inheems zijn en van oorsprong meer zon en warmte krijgen dan nu hier bij ons wat dus als gevolg kan hebben dat bij een matig jaar de vruchten niet volledig rijp worden.
Zie het een beetje als honden, de meeste rassen kunnen niet overleven zonder ons, omdat ze gefokt zijn op looks en niet op overleven.
Zo ook alle planten die we gebruiken voor groente of fruit. Die zijn allemaal veredeld en als je die in de natuur zou gooien zouden ze het niet goed doen.
Maar ik ben een luie moestuinier, soms heb ik er gewoon geen zin in, of dan is het te laat en zitten er al bloemen in. Dan denk ik oke succes plantje, survival of the fittest.
@ slakken:
je kan ook bramentakken neerleggen, als je die aan het einde van je zomer snoeit en bewaart, dan kun je daar 3 takken stapelen als hekje. Slakken gaan daar echt niet over heen kruipen.
[ Voor 7% gewijzigd door SeenD op 05-07-2021 15:53 ]
Something something
Daar heb je wel een punt natuurlijk, na vele generaties in de kassen plus de veredeling, klonen etc. is er weinig meer over van de oorspronkelijke plant. Alhoewel een huidige kastomaat nog altijd meer genen gemeen heeft met zijn voorouders dan een Pekinees vergeleken met de WolfSeenD schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:49:
[...]
Ja, ware het niet dat de tomaat totaal niet te vergelijken is met de oorspronkelijk plant. De plant is zo erg veredeld dat onze hulp juist nodig is.
Zie het een beetje als honden, de meeste rassen kunnen niet overleven zonder ons, omdat ze gefokt zijn op looks en niet op overleven.
Zo ook alle planten die we gebruiken voor groente of fruit. Die zijn allemaal veredeld en als je die in de natuur zou gooien zouden ze het niet goed doen.
Maar ik ben een luie moestuinier, soms heb ik er gewoon geen zin in, of dan is het te laat en zitten er al bloemen in. Dan denk ik oke succes plantje, survival of the fittest.
Maar goed, we gaan het zien en ik hoop nog vele jaren tomaat te kunnen kweken. Misschien dat de plant na meerdere generaties zich toch weer een beetje weet aan te passen naar ons buitenklimaat. En wat minder blad aanmaakt, want de sterke harde wind van vandaag heeft gewoon de complete plant incl. pot omver geblazen....
Wat dat betreft mag er inderdaad wel eens een omslag in het weer komen, juli zou warm en droog worden maar daar is in deze eerste week nog weinig van terecht gekomen.
Het zou makkelijk weer terug een wolf kunnen worden. Is met de duiven ook gebeurd. Er waren wilde duiven, die werden tam gemaakt als postduif. De postduif werd overbodig, die werden weer losgelaten en alle duiven die we nu zien zijn nakomelingen van die tamme postduiven die terug in de natuur leven.bvk schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:33:
[...]
Daar heb je wel een punt natuurlijk, na vele generaties in de kassen plus de veredeling, klonen etc. is er weinig meer over van de oorspronkelijke plant. Alhoewel een huidige kastomaat nog altijd meer genen gemeen heeft met zijn voorouders dan een Pekinees vergeleken met de Wolf
/▌
Alles waait om vandaag buiten. Ik heb tijdens de lunch met potten gesleept en daardoor zijn er maar twee planten omgevallen (inc een 40cm pot, niet klein).bvk schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:33:
[...]
Maar goed, we gaan het zien en ik hoop nog vele jaren tomaat te kunnen kweken. Misschien dat de plant na meerdere generaties zich toch weer een beetje weet aan te passen naar ons buitenklimaat. En wat minder blad aanmaakt, want de sterke harde wind van vandaag heeft gewoon de complete plant incl. pot omver geblazen....
@bvk Ik in het voorseizoen een mobiele airco met slurf halen (als vooruitziende blik)
Heeft een week gedraaid, staat nu stof te happen.
Dan maar steunpilaar zijn voor de kiwiplant
Heeft een week gedraaid, staat nu stof te happen.
Dan maar steunpilaar zijn voor de kiwiplant
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Hier viel alleen de zonnebloem van mijn dochter om. Afgeknipt en binnen in een vaas gezet. Klaar!ANdrode schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:15:
[...]
Alles waait om vandaag buiten. Ik heb tijdens de lunch met potten gesleept en daardoor zijn er maar twee planten omgevallen (inc een 40cm pot, niet klein).
Weet niet of het hier echt in thuishoort, maar ik heb een mandarijnen boom. Dit boompje staat sinds de ijsheiligen voorbij zijn buiten in de volle zon. Nu groeien er alleen nog steeds geen bladeren aan. Ik heb gecontroleerd of de stam nog groen is en dat is nog wel het geval. Is het normaal dat dit zo een tijdje duurt bij een mandarijnen boom of kan er wat mis zijn? Het boompje stond hiervoor ook redelijk goed in de zon rond een temperatuur van 18,5 graden.
[ Voor 12% gewijzigd door Adiposed op 07-07-2021 23:26 ]
Gisteren ook zonnebloemen gehaald voor de gewone tuin. Doen jullie daar iets mee? Het is hier ter vervanging van de rozen (of tijdelijke vervanging tot de rozen wat hersteld zijn). De rozenplant is totaal kaal gegegeten door slakken ofzo, er zat amper een blad meer aan.barrymossel schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:15:
[...]
Hier viel alleen de zonnebloem van mijn dochter om. Afgeknipt en binnen in een vaas gezet. Klaar!
Ook twee peperplantjes gehaald omdat mijn gezaaide plantjes zo langzaam gaan (er zijn ook maar drie van de 8 zaadjes uitgekomen) en klein blijven. dan heb ik er vijf in totaal. Dan heb ik misschien toch nog pepers dit jaar
Bij mij kan er weinig omvallen. Ik heb nu een kast voor plantjes maar die staat vooralsnog binnen (in de veranda, eigenlijk gekocht voor buiten, maar zo'n mooi weer is het allemaal nietANdrode schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:15:
[...]
Alles waait om vandaag buiten. Ik heb tijdens de lunch met potten gesleept en daardoor zijn er maar twee planten omgevallen (inc een 40cm pot, niet klein).
[ Voor 24% gewijzigd door Marzman op 08-07-2021 07:55 ]
/▌
Dit was er eentje die ze op school gezaaid hadden. Mijn vrouw vindt ze erg mooi, dus vandaar dat ik hem binnen heb gezet. Maar verder doen we er niets mee...Marzman schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 07:51:
[...]
Gisteren ook zonnebloemen gehaald voor de gewone tuin. Doen jullie daar iets mee? Het is hier ter vervanging van de rozen (of tijdelijke vervanging tot de rozen wat hersteld zijn). De rozenplant is totaal kaal gegegeten door slakken ofzo, er zat amper een blad meer aan.
Ik denk dat de plant nu toch echt al wel blad had moeten hebben. Ik ken iig geen planten die bijna half juli geen blad hebben. Sommige planten zijn later dan andere, maar als er ook nog bloesem in moet komen krijg je natuurlijk helemaal niets aan die plant zo.Adiposed schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:21:
Weet niet of het hier echt in thuishoort, maar ik heb een mandarijnen boom. Dit boompje staat sinds de ijsheiligen voorbij zijn buiten in de volle zon. Nu groeien er alleen nog steeds geen bladeren aan. Ik heb gecontroleerd of de stam nog groen is en dat is nog wel het geval. Is het normaal dat dit zo een tijdje duurt bij een mandarijnen boom of kan er wat mis zijn? Het boompje stond hiervoor ook redelijk goed in de zon rond een temperatuur van 18,5 graden.
Je kunt 3 dingen proberen wmb:
- Tot een jaar laten staan en kijken of het nog wat doet.
- Dorre takjes wegsnoeien tot je bij niet-verdord hout komt en dan bijvoeden
- Rigoureus terugsnoeien in de hoop dat de plant schrikt en gaat schieten.
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.
En weer meer dan 80 slakken verwijdert. Plantjes zien er nu al beter uit. Al moet ik wil wat nieuwe gaan kweken
Een harig monster in huis
Een paar weken terug een stukje basilicum op water gezet en er gebeurde niet veel tot gisteren

Een paar weken terug een stukje basilicum op water gezet en er gebeurde niet veel tot gisteren
:strip_exif()/f/image/F0uOQnTgLWGsBTW7IL6qvRFP.jpg?f=fotoalbum_large)
2250 WP Zuid PVoutput
Veel succes, ook hier lijkt het vechten tegen windmolens wat slakken betreft. Wij zijn op pure wanhoop overgeschakeld op slakkenkorrels. (vanwege het aantal en het oppervlak) Ik kan op ieder moment mijn tuin inwandelen en binnen de minuut 20 slakken aanduiden.Jelte schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 07:11:
En weer meer dan 80 slakken verwijdert. Plantjes zien er nu al beter uit. Al moet ik wil wat nieuwe gaan kweken
Deze week ben ik de helft van mijn eucalyptus stekjes kwijtgeraakt aan slakken. Ze wreten zelfs mijn marigolds op, wat ik altijd zette om slakken weg te houden...
We hebben nochtans veel vogels op bezoek, maar die zitten blijkbaar allemaal goed voldaan intussen.
Mijn aardappeloogst is intussen ook helemaal om zeep. Daar heb ik tegelijk de plaag op gehad en coloradokevers. Vanwege de hoge regenval heb ik zelfs de kans niet gehad om te sproeien. Resultaat, dorgele planten met bruine plekken. Gisteren eindelijk kunnen sproeien, maar ik vrees het ergste.
[ Voor 4% gewijzigd door Joindry op 09-07-2021 10:18 ]
Bij mij eten ze inderdaad ook de afrikaantjes (marigold) op, en de aubergines hebben het ook lastig te verduwen. En de slakkenkorrels worden opgegeten door de kauwen
Zodra ik de (niet giftig voor dieren) slakkenkorrels strooi zitten er binnen een kwartier 20 kauwen en eksters in de tuin. En 's ochtends vroeg met veel lawaai om half 7 komen ze nog eens kijken of ze iets gemist hebben.

Zodra ik de (niet giftig voor dieren) slakkenkorrels strooi zitten er binnen een kwartier 20 kauwen en eksters in de tuin. En 's ochtends vroeg met veel lawaai om half 7 komen ze nog eens kijken of ze iets gemist hebben.
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.
Ik heb een pompoen gespot bij mijn planten in pot
Ook de aardbeien worden eindelijk rood, maar ziet dit er gezond uit? Misschien nog even wachten tot het groen er uit is. Ik had verwacht dat het groen en fel rood werd.
:strip_exif()/f/image/s0ucPy8cFHpXCpXZeH1FFbiV.jpg?f=fotoalbum_large)
/▌
Gewoon eraf halen en wegmikken, er gaan er altijd wel een paar niet helemaal lekker.
Mijn aardbeienplant is een heel eind klaar, vooral nu op het laatst zitten er veel kleine aardbeien en minkukkels tussen. Heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat de plant in een pot staat in plaats van de volle grond, en ook dat ik er dit jaar potgrond bij heb gedaan omdat de compost op was. Anders krijg je wel meer en betere oogst denk ik.
Maar ook hier aardig wat tegels in de tuin, aan de randen wel borders waar planten in de volle grond staan, maar last van slakken dus daar kan ik die plant niet neerzetten, anders is er helemaal niets te oogsten. Het blijft een beetje houtje touwtje zo in de tuin, als ik het echt goed zelf kon aanpakken zou ik gaan voor een hele hoop compost/heel veldje bedekken ala Charles Dowding zodat de slakken echt geen plek hebben en echt vele meters moeten afleggen vanuit buiten de tuin voordat ze bij de planten zijn. Nu is er gewoon te veel schuilmogelijkheden en plaats om eitjes af te zetten in de drains/goten rondom het terras, waarna ze onder de planten zoals de hortensia's, campanula, stokrozen, schijnaardbei, etc kunnen schuilen.
Maar ook hier aardig wat tegels in de tuin, aan de randen wel borders waar planten in de volle grond staan, maar last van slakken dus daar kan ik die plant niet neerzetten, anders is er helemaal niets te oogsten. Het blijft een beetje houtje touwtje zo in de tuin, als ik het echt goed zelf kon aanpakken zou ik gaan voor een hele hoop compost/heel veldje bedekken ala Charles Dowding zodat de slakken echt geen plek hebben en echt vele meters moeten afleggen vanuit buiten de tuin voordat ze bij de planten zijn. Nu is er gewoon te veel schuilmogelijkheden en plaats om eitjes af te zetten in de drains/goten rondom het terras, waarna ze onder de planten zoals de hortensia's, campanula, stokrozen, schijnaardbei, etc kunnen schuilen.
Wij zijn weer terug van een paar dagen weg en de slakken hebben in de tussentijd mijn pepers gevonden.
We hadden altijd al wel slakken in onze (erg groene) tuin, maar de pepers lieten ze braaf staan.
Tot nu...
Ik heb deze snel ook verplaatst en ergens op gezet ipv rechtstreeks op de grond.
:strip_exif()/f/image/8tMqUhxqSg3JLw0senI0MDxh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook hebben er 3 last van luis. Wel alle drie hetzelfde type peper. Geldt overigens ook voor de type peper aangevreten door de slakken; alleen de Bolivian Bumpy (tot nu toe).
:strip_exif()/f/image/t9NxZSsjpkP1IG26649S0BuR.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag toch maar wat spullen gehaald om te bestrijden.
De rest gaat goed zo lijkt het. De pepers beginnen te groeien en de Purple Flash heeft bloemetjes.
:strip_exif()/f/image/1sKIlTJlqiYuH0wW0E7uR7ki.jpg?f=fotoalbum_large)
We hadden altijd al wel slakken in onze (erg groene) tuin, maar de pepers lieten ze braaf staan.
Tot nu...
Ik heb deze snel ook verplaatst en ergens op gezet ipv rechtstreeks op de grond.
:strip_exif()/f/image/8tMqUhxqSg3JLw0senI0MDxh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook hebben er 3 last van luis. Wel alle drie hetzelfde type peper. Geldt overigens ook voor de type peper aangevreten door de slakken; alleen de Bolivian Bumpy (tot nu toe).
:strip_exif()/f/image/t9NxZSsjpkP1IG26649S0BuR.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag toch maar wat spullen gehaald om te bestrijden.
De rest gaat goed zo lijkt het. De pepers beginnen te groeien en de Purple Flash heeft bloemetjes.

:strip_exif()/f/image/1sKIlTJlqiYuH0wW0E7uR7ki.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MVaPnWYdIiBDWrwu8xpY0RkU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fjgDrBXzkCCCEjb1RD8BtvKM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben benieuwd naar hoe groot de wortels zijn. Volgende week maar eens voorzichtig eentje uittrekken.
:strip_exif()/f/image/hbuGBy3SqIgeCSrGbQPkrlGh.jpg?f=fotoalbum_large)
Van beide komkommerplanten is er maar eentje die groot is. Voor de rest wel veel bloemen dus hopelijk groeien die nog.
:strip_exif()/f/image/YEezrowjZKmELIxSDu4XrNd4.jpg?f=fotoalbum_large)
De cherrytomaatjes groeien nu langzaam. Heel veel gesnoeid maar gelukkig groeit er nog iets. Hopelijk krijgen we nog wat zonneschijn de komende weken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/40W1s3Cq1qPFdauRjBDI579Y.jpg?f=user_large)
Ik heb de eerste groene aardbei, de tomaatjes (cherrie denk ik en snacktomaatjes, het waren in elk geval twee verschillende kleine soorten) zijn nog groen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DolJmaYLi0xfIevvbbhatlhZ.jpg?f=user_large)
Ik denk dat het ook al een kleine pompoen is onder die bloem?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1n9VJJGGNNImUVMyjFZgRhSs.jpg?f=user_large)
De druiven zijn iets groter geworden en zichtbaar zonder vergrootglas
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n4ZL2xXY2jSTI43S9wP0XEV0.jpg?f=user_large)
Ik denk dat dit wel mijn peperplantjes zijn die ik in april gezaaid heb. De twee rechtse van de Lidl Freshheads en de linker uit een zakje. Het is allemaal nog erg klein en ik heb ze terug binnen (in de veranda) gezet. Ik had er eigenlijk acht gezaaid, maar de rest is niet uitgekomen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b8VCq01UWxRg9X7QQ63rhk61.jpg?f=user_large)
Omdat het zo langzaam gaat heb ik een beetje vals gespeeld en twee plantjes erbij gekocht, ik denk dat ik ze morgen in een iets groter pot stop.
/▌
Jazeker die pompoen ziet er hier ook zo uit. Had er geen rekening mee gehouden dat die pompoenen zo groot zouden worden. Gister maar iets van de uitlopers terug gesnoeid. Groeien zo 20/30cm per dagMarzman schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 20:55:
[Afbeelding]
Ik heb de eerste groene aardbei, de tomaatjes (cherrie denk ik en snacktomaatjes, het waren in elk geval twee verschillende kleine soorten) zijn nog groen.
[Afbeelding]
Ik denk dat het ook al een kleine pompoen is onder die bloem?
[Afbeelding]
De druiven zijn iets groter geworden en zichtbaar zonder vergrootglas
[Afbeelding]
Ik denk dat dit wel mijn peperplantjes zijn die ik in april gezaaid heb. De twee rechtse van de Lidl Freshheads en de linker uit een zakje. Het is allemaal nog erg klein en ik heb ze terug binnen (in de veranda) gezet. Ik had er eigenlijk acht gezaaid, maar de rest is niet uitgekomen.
[Afbeelding]
Omdat het zo langzaam gaat heb ik een beetje vals gespeeld en twee plantjes erbij gekocht, ik denk dat ik ze morgen in een iets groter pot stop.
Mijn eerste rode aardbei is al half opgegeten
Ik heb hem er maar afgehaald. Er zitten hier veel grote zwermen vogels (duiven, kraaien, kauwen). Ik denk dat een kraai het gedaan heeft want vanmorgen was ook een kraai mij allemaal in de gaten aan het houden in de tuin. Als ik nou een afspraak met die kraai kon maken dat hij voor elke tien slakken die hij opeet hij ook een aardbei kreeg, maar daar zal hij zich wel niet aan houden 
in beslag nemen). Maar er zitten al twee pompoenen in (en nog een derde bloem). Volgens mij wel allemaal van dezelfde plant. Ik gooi er wel elke week een handje kippenmest in
Ik heb de plant (het zijn eigenlijk twee planten zelfs) in een pot gestopt toen ik ontdekte dat ze heel groot zouden worden. Liever dan geen of wat minder pompoenen dan dat ze heel mijn kleine bak (1x1 meterHansAnders07 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:26:
[...]
Jazeker die pompoen ziet er hier ook zo uit. Had er geen rekening mee gehouden dat die pompoenen zo groot zouden worden. Gister maar iets van de uitlopers terug gesnoeid. Groeien zo 20/30cm per dag
/▌
Vraagje aan de kenners.MdO82 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:06:
Een harig monster in huis![]()
[Afbeelding]
Ik heb dus een stukje basilicum op water gezet en deze heeft inmiddels wortels.
Nu heb ik ergens gelezen dat het soms een schok voor een plantje kan zijn als je deze vanuit water in aarde zet.
Hebben jullie tips hoe dit het beste aan te pakken?
2250 WP Zuid PVoutput
Wij hebben inmiddels aardig wat basilicum, maar kenners zijn we niet. Wij doen het gewoon in de grond (eigenlijk mijn vrouw, de basilicum is zij gaan kwekenMdO82 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:18:
[...]
Vraagje aan de kenners.
Nu heb ik ergens gelezen dat het soms een schok voor een plantje kan zijn als je deze vanuit water in aarde zet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gpDHQv4bZhAVDav3pjQ2rKaG.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vpQaqvTBHVFCrFPBr5Yat47r.jpg?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 11-07-2021 18:40 ]
/▌
Anoniem: 1032405
Ben ook geen kenner, maar zodra stekjes hier wortelen gaan ze gewoon de universele potgrond in, met een scheutje water erna. En dat gaat bijna altijd goed.MdO82 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:18:
[...]
Vraagje aan de kenners.
Als je het plantje in de grond wilt hebben zul je toch de stap moeten maken uiteindelijk
Je kan uitzoeken of basilicum houdt van luchtige grond. Zo ja, dan zou je kunnen overwegen om perliet etc. toe te voegen.MdO82 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:18:
[...]
Vraagje aan de kenners.
Sinds dit weekend huurder van een moestuin bij een ATV (amateur tuinders vereniging). 280 m2 met kas.
Helaas overwoekerd met onkruid, want de vorige huurder heeft het laten versloffen.
Hele weekend bezig geweest met onkruid wieden en kijken wat er qua groenten nog te redden valt. De uien en verdronken aardappelen heeft de vorige huurder meegenomen. Sperziebonen, courgette, pompoen, rode bieten en boerenkool lijkt nog te redden. De prei en verschillende kolen staan er niet best voor en ook de tomaten in de kast zullen denk ik geen grote oogst gaan hebben. Verder misschien nog wat bessen, maar die oogst lijkt onzeker.
Verder alles prepareren voor volgend jaar. Onkruid wieden en vervolgens de grond afdekken om deze te verstikken. Hopelijk een schone start volgend jaar.
Helaas overwoekerd met onkruid, want de vorige huurder heeft het laten versloffen.
Hele weekend bezig geweest met onkruid wieden en kijken wat er qua groenten nog te redden valt. De uien en verdronken aardappelen heeft de vorige huurder meegenomen. Sperziebonen, courgette, pompoen, rode bieten en boerenkool lijkt nog te redden. De prei en verschillende kolen staan er niet best voor en ook de tomaten in de kast zullen denk ik geen grote oogst gaan hebben. Verder misschien nog wat bessen, maar die oogst lijkt onzeker.
Verder alles prepareren voor volgend jaar. Onkruid wieden en vervolgens de grond afdekken om deze te verstikken. Hopelijk een schone start volgend jaar.
Alle voorbereidingen voor mijn kas klaar.
Zou deze week geproduceerd worden en volgende week geleverd worden.
Krijg ik zaterdag een email dat ze niet alle orders afgehandeld krijgen voor zomer sluiting, i.v.m. materiaal en componenten aanlevering.
Nu moet ik tot week 33 wachten
Zou deze week geproduceerd worden en volgende week geleverd worden.
Krijg ik zaterdag een email dat ze niet alle orders afgehandeld krijgen voor zomer sluiting, i.v.m. materiaal en componenten aanlevering.
Nu moet ik tot week 33 wachten
Succes, dat is best groot toch 280 m2? Volgens mij is een tuintje hier in de wijk 30m2 en de mensen moeten zelf een kas neerzetten als ze dat willen.Skyaero schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:27:
Sinds dit weekend huurder van een moestuin bij een ATV (amateur tuinders vereniging). 280 m2 met kas.
/▌
Wat ik begreep is dat 100-150 m2 vrij gangbaar is bij een ATV. Deze ATV heeft echter grotere tuinen. Die kunnen eventueel worden opgesplitst, maar wij zagen 280m2 wel zitten.Marzman schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:54:
[...]
Succes, dat is best groot toch 280 m2? Volgens mij is een tuintje hier in de wijk 30m2 en de mensen moeten zelf een kas neerzetten als ze dat willen.
De kas is van de vereniging en huren wij. Verschilt een beetje per tuintje. Sommigen hebben geen kas, anderen hebben een kas die van de tuinhuurder is, beetje afhankelijk van hoe het historisch is gegroeid.
Ik heb een tijdje geleden deze kruidenbak voor in mijn keuken gemaakt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zToMXu9r93chAPo6Z8ubokis.jpg?f=user_large)
Om kruiden direct uit de bak in mijn gerechten te verwerken, heerlijk! Helaas houden de plantjes het niet heel lang vol. De binnenkant bestaat uit 4 stuks 60 cm Elho balkonbakken. Links en rechts staan er 2 in elkaar waarvan de bovenste geperforeerd is. Je zou alle planten water moeten kunnen geven door water in de glazen flessen te gieten. Het idee is dan dat het water in de onderste bak horizontaal loopt en in door de gaten in de bovenste bak bij de planten terechtkomt.
In de linker bak staan op een rij rozemarijn, tijm en oregano. Vooral de tijm gaat binnen de korste keren dood, de oregano houdt het langer vol maar ook niet geweldig. Alleen de rozemarijn lijkt het redelijk te doen. Hebben jullie een idee? Is deze manier van bewateren toch niet ideaal? Hoeveel water ik moet geven is voor mij altijd een beetje gokwerk, ik heb nog niet zo'n groene vingers - maar ik weet wel dat deze plantjes niet al teveel water nodig hebben. Of is het slecht voor deze planten om ze samen in een bak te zetten? Het zijn plantjes uit een tuincentrum, niet uit de supermarkt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zToMXu9r93chAPo6Z8ubokis.jpg?f=user_large)
Om kruiden direct uit de bak in mijn gerechten te verwerken, heerlijk! Helaas houden de plantjes het niet heel lang vol. De binnenkant bestaat uit 4 stuks 60 cm Elho balkonbakken. Links en rechts staan er 2 in elkaar waarvan de bovenste geperforeerd is. Je zou alle planten water moeten kunnen geven door water in de glazen flessen te gieten. Het idee is dan dat het water in de onderste bak horizontaal loopt en in door de gaten in de bovenste bak bij de planten terechtkomt.
In de linker bak staan op een rij rozemarijn, tijm en oregano. Vooral de tijm gaat binnen de korste keren dood, de oregano houdt het langer vol maar ook niet geweldig. Alleen de rozemarijn lijkt het redelijk te doen. Hebben jullie een idee? Is deze manier van bewateren toch niet ideaal? Hoeveel water ik moet geven is voor mij altijd een beetje gokwerk, ik heb nog niet zo'n groene vingers - maar ik weet wel dat deze plantjes niet al teveel water nodig hebben. Of is het slecht voor deze planten om ze samen in een bak te zetten? Het zijn plantjes uit een tuincentrum, niet uit de supermarkt.
BIj mij heeft de vogel nu ook de halfrode aarbeien opgegeten (het rode stuk
) De oogst zal klein zijn zo want ik heb maar twee plantjes
Wat doen jullie hier tegen?
@Sander B Je watergeefuitleg snap ik niet helemaal
Je hebt een irigatiesysteem in die bak gemaakt of kunnen de planten van onderuit water opnemen uit de buitenste bak? Het eerste dat ik op Google vindt over TIjm is dat Tijm niet van natte voeten houdt.
@Sander B Je watergeefuitleg snap ik niet helemaal
[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 12-07-2021 13:37 ]
/▌
Het is inderdaad als irrigatiesysteem, dit is het idee:Marzman schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:36:
@Sander B Je watergeefuitleg snap ik niet helemaalJe hebt een irigatiesysteem in die bak gemaakt of kunnen de planten van onderuit water opnemen uit de buitenste bak? Het eerste dat ik op Google vindt over TIjm is dat Tijm niet van natte voeten houdt.
:strip_exif()/f/image/zjHCjeRhyAcVk2lG92YtS5Vz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik geef ze wekelijks water, of minder

Misschien kun je de tijm dan wat hoger zetten en normaal water geven? Want zo krijgen ze die natte voeten. Het is een beetje per plant verschillend, bij basilcum is jouw systeem wel weer heel goed.Sander B schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:06:
[...]
Het is inderdaad als irrigatiesysteem, dit is het idee:
[Afbeelding]
Ik geef ze wekelijks water, of minderhet is moeilijk in te schatten omdat je het normaal gesproken niet ziet maar ik had niet het idee dat het te nat stond.
/▌
Dat is wel een optie voor de volgende keer dat ik plantjes koop. Kunnen deze planten wel gewoon in dezelfde bak staan?Marzman schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:09:
[...]
Misschien kun je de tijm dan wat hoger zetten en normaal water geven? Want zo krijgen ze die natte voeten. Het is een beetje per plant verschillend, bij basilcum is jouw systeem wel weer heel goed.
@Sander B Eens met @Marzman , dit systeem is niet erg bevorderlijk voor planten zoals tijm en rozemarijn. Die hebben echt weinig water nodig en dan gewoon vanaf boven, niet van onderen.
En dan ook met een goede afwatering zoals met hydrokorrels waarbij het overtollige water weg kan. Want nu kan het teveel aan water helemaal niet weg denk ik en krijg je een stinkende drab onderin de bak....
En dan ook met een goede afwatering zoals met hydrokorrels waarbij het overtollige water weg kan. Want nu kan het teveel aan water helemaal niet weg denk ik en krijg je een stinkende drab onderin de bak....
Bij voorkeur hou je de meerjarige en weinig water drinkende planten gescheiden van de zuipschuiten zoals basilicum.Sander B schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:11:
[...]
Dat is wel een optie voor de volgende keer dat ik plantjes koop. Kunnen deze planten wel gewoon in dezelfde bak staan?
[ Voor 30% gewijzigd door bvk op 12-07-2021 16:14 ]
Blijft het lang nat? Deze kruiden houden van veel zonlicht en niet te nat.Sander B schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:15:
Ik heb een tijdje geleden deze kruidenbak voor in mijn keuken gemaakt:
[Afbeelding]
Is dit toevallig zo'n Elho pot waarbij altijd een laagje water in de pot staat? Alles wat hoger is dan een paar cm wordt dan afgevoerd naar de schotel eronder. Ik gebruik namelijk zo'n pot voor mijn waterspinazie, want die houden van natte grond.
Hoe zie je zo'n afwatering voor je? Is het wel voldoende als het water gewoon door kan lopen naar de onderste bak?bvk schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:12:
@Sander B Eens met @Marzman , dit systeem is niet erg bevorderlijk voor planten zoals tijm en rozemarijn. Die hebben echt weinig water nodig en dan gewoon vanaf boven, niet van onderen.
Daar had ik ook aan gedachtBij voorkeur hou je de meerjarige en weinig water drinkende planten gescheiden van de zuipschuiten zoals basilicum.
Ik weet niet zeker welke bak je bedoelt, maar het is de "Green Basics" serie. Ze staan niet op een schotel. Dat is wel het ontwerp van de bak inderdaad, maar dat werkte niet lekker met mijn fancy systeembanaliteit schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:13:
Blijft het lang nat? Deze kruiden houden van veel zonlicht en niet te nat.
Is dit toevallig zo'n Elho pot waarbij altijd een laagje water in de pot staat? Alles wat hoger is dan een paar cm wordt dan afgevoerd naar de schotel eronder. Ik gebruik namelijk zo'n pot voor mijn waterspinazie, want die houden van natte grond.
En waar heb je de plantjes gekocht? Ik neem aan niet gewoon die van de AH oid?
Zolang je die onderste bak maar regelmatig leeg gooit zodat er geen water in blijft staan. De meesten hier hebben de kruiden denk ik gewoon buiten op balkon of in de tuin en dan is het natuurlijk niet erg als er water onderuit de bakken/potten loopt.Sander B schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:29:
[...]
Hoe zie je zo'n afwatering voor je? Is het wel voldoende als het water gewoon door kan lopen naar de onderste bak?
[...]
Daar had ik ook aan gedachtvandaar ook 2 bakken, mijn rechter bak krijgt twee keer zoveel water.
Ik heb op balkon ook zo'n Elho bak staan met een dubbele bodem. Maar ook daarin kan overtollig water gewoon weglopen middels 2 pijpjes en in de warme zon ook verdampen.[...]
Ik weet niet zeker welke bak je bedoelt, maar het is de "Green Basics" serie. Ze staan niet op een schotel. Dat is wel het ontwerp van de bak inderdaad, maar dat werkte niet lekker met mijn fancy systeemdaarom heb ik 2 bakken in elkaar gezet.
@Piper Ik heb plantjes staan van de Jumbo, doen het hier prima. Met AH plantjes geen ervaring, zijn die slecht dan?
Nee, maar alle supermarktplantjes zijn -over het algemeen- niet geteeld om lang mee te gaan, maar om te oogsten en dan na een week of 2 richting gft bak te gaan. Als je planten langdurig wil houden zou ik een kweker of tuincentrum bezoeken. Of zelf basilicum zaaien ;-)
Als je ze in de keuken of vensterbank in de potjes laat staan waarin je ze gekocht hebt duurt dat niet lang inderdaadPiper schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:20:
Nee, maar alle supermarktplantjes zijn -over het algemeen- niet geteeld om lang mee te gaan, maar om te oogsten en dan na een week of 2 richting gft bak te gaan.
Daarom laat ik alles ook gewoon in de bloei staan zonder in te grijpen, elk jaar weer genoeg zaad van de basilicum of koriander voor een volgend jaar. Alhoewel het geoogste korianderzaad toch vaker in de curry terecht komt, even een nieuw plantje kopen en verpotten is toch wat simpelerAls je planten langdurig wil houden zou ik een kweker of tuincentrum bezoeken. Of zelf basilicum zaaien ;-)
Het gaat hier prima met supermarkt plantjes. Ze zijn een stuk goedkoper. Bij basilicum kun je de toppen afknippen en dan groeit het verder.Piper schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:20:
Nee, maar alle supermarktplantjes zijn -over het algemeen- niet geteeld om lang mee te gaan, maar om te oogsten en dan na een week of 2 richting gft bak te gaan. Als je planten langdurig wil houden zou ik een kweker of tuincentrum bezoeken. Of zelf basilicum zaaien ;-)
/▌
De foto is niet klikbaar voor groot, maar als ik inzoom lijken de beestjes 8 pootjes te hebben? Wat is dit dat het voor problemen zorgt?Anoniem: 1032405 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:39:
There is trouble in my neighborhood.
[Afbeelding]
Het ziet er voor mij dus uit (indien 8 poten) als een legsel onschuldige spinnetjes wat net uitgekomen is.
Spint, beide meloenperen zaten er helemaal onder. Op de foto alleen de meest grote volwassen exemplaren. Ik heb het nooit herkent, het blad van de planten was wel gespikkeld maar ik dacht aan een voeding disbalans ofzo. Totdat de planten er steeds geler en droger uit begonnen te zien...bvk schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 01:10:
[...]
De foto is niet klikbaar voor groot, maar als ik inzoom lijken de beestjes 8 pootjes te hebben? Wat is dit dat het voor problemen zorgt?
Het ziet er voor mij dus uit (indien 8 poten) als een legsel onschuldige spinnetjes wat net uitgekomen is.
De meloenperen liggen inmiddels in de groene container.
Gisteren wat aarbeien in plastic zakjes verpakt voor de vogels
(ik heb geen net), ligt vandaag weer alles vol met kroontjes. Met twee aardbeienplantjes schiet dat niet op zo, ik denk dat er een heel vogelgezin de plantjes ontdekt heeft (alle jonge nesten vliegen nu uit, er zitten hier altijd heel veel vogels).
/▌
Hier gaat alles ook nog lekker, maar heb dus nu dankzij de meloenperen ook wat spint in enkele van de pepers. De Longhorn pepers hingen helemaal door en gebruikten de meloenperen als ondersteuning voor de takken, dus die spint mijten zijn er lekker in geklommen. Heb de planten nu helemaal opgebonden zodat ze minimaal doorhangen, de takken zijn lang en dun en de pepers zwaar. Goede combi van moeder natuur.
Gisteren de bladeren die het meest aangetast waren door spint verwijderd, en alle planten helemaal in de war gespoten met de tuinslang.
Ik was na ontdekking van de spint een beetje pist off, en van plan om pyrethrum in te zetten maar er zitten zoveel beestjes in de planten, spinnetjes, lieveheersbeestjes en regelmatig zweefvliegen, hommels, sluipwespjes en bijen... Ik hou het wel bij een gedisciplineerde koude douche om de paar dagen. Ga niet alles kapot lopen spuiten met gif om een paar pepers te redden.
:strip_exif()/f/image/4PE1wG5KXMR4zHoapysuj74q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ai6j7PdlcCEakxRWDbfzz5pc.jpg?f=fotoalbum_large)
Eindelijk ook beginnende Reapers:
:strip_exif()/f/image/g2EeKsIovTlsdGASsnBqrFvh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S8diJwRYyn95yCh6qf5lx3dh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FofEVctaU3N9i4ssVz6yE7bw.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren tevens even bij de Xenos gesneupt, die hebben leuk spul. Van de weckpotten wil ik fermentatie potten maken, zal nog even op zoek naar een glasboor en dan 2 waterslotjes bestellen.
:strip_exif()/f/image/ANlyfo2RtJkuaYcw7U5o7tTi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet en zal een poging doen tot sriracha saus dit jaar
Helaas waren de 250ml flesjes uitverkocht, dus zal er van de week nog eens heen moeten. Zul je zien dat er per ongeluk nog meer mooie weckpotten in mijn mandje belanden
Gisteren de bladeren die het meest aangetast waren door spint verwijderd, en alle planten helemaal in de war gespoten met de tuinslang.
Ik was na ontdekking van de spint een beetje pist off, en van plan om pyrethrum in te zetten maar er zitten zoveel beestjes in de planten, spinnetjes, lieveheersbeestjes en regelmatig zweefvliegen, hommels, sluipwespjes en bijen... Ik hou het wel bij een gedisciplineerde koude douche om de paar dagen. Ga niet alles kapot lopen spuiten met gif om een paar pepers te redden.
:strip_exif()/f/image/4PE1wG5KXMR4zHoapysuj74q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ai6j7PdlcCEakxRWDbfzz5pc.jpg?f=fotoalbum_large)
Eindelijk ook beginnende Reapers:
:strip_exif()/f/image/g2EeKsIovTlsdGASsnBqrFvh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S8diJwRYyn95yCh6qf5lx3dh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FofEVctaU3N9i4ssVz6yE7bw.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren tevens even bij de Xenos gesneupt, die hebben leuk spul. Van de weckpotten wil ik fermentatie potten maken, zal nog even op zoek naar een glasboor en dan 2 waterslotjes bestellen.
:strip_exif()/f/image/ANlyfo2RtJkuaYcw7U5o7tTi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet en zal een poging doen tot sriracha saus dit jaar
Helaas waren de 250ml flesjes uitverkocht, dus zal er van de week nog eens heen moeten. Zul je zien dat er per ongeluk nog meer mooie weckpotten in mijn mandje belanden

Hier begint de eerste watermeloen te groeien en de tomaten in de kas gaan ook lekker. Van de week eindelijk even de automatische raamopeners in de kas geïnstalleerd dus daar blijft de temperatuur nu ook wat gelijkmatiger. Dat helpt vast ook nog iets. Vorige week al een aantal keer aardappels uit eigen tuin en de bieten zijn ook erg lekker.
![]() | ![]() | ![]() |
Nee, bij het tuincentrum. De omstandigheden zijn toch al niet ideaal, binnen in een bak met licht op het noorden en regelmatig oogsten, dus ik moet er sowieso mijn best voor doenPiper schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:22:
En waar heb je de plantjes gekocht? Ik neem aan niet gewoon die van de AH oid?
@Anoniem: 1032405 voor het fermenteren heb ik ook een aantal waterslotjes. Ik gebruik oude augurkenpotten. Als de deksel dan slecht wordt, pak ik weer eens een nieuwe.
Ikea heeft een aantal (weck) sauspotjes. Volgens mij ook in verschillende maten.
Heeft iemand al gezegd dat je goed bezig bent?
Ikea heeft een aantal (weck) sauspotjes. Volgens mij ook in verschillende maten.
Mijn vrouw is ook boos op de vogels (en de slakken)Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:26:
Het is zo'n zwart met witte vogel. Die zit continu naar de aardbeien plant te kijken
Met de tuinslang werk wel goed voor kleine beestjes. In doe dat ook bij de rozen in het voorjaar.
[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 13-07-2021 14:47 ]
/▌
Haha bedankt. Ik vond zonet een tas in de kelderkast waar ook nog een aantal Ikea flesjes en weckpotjes in zaten! Blijkbaar had ik die vorig jaar ook al gekocht... Ach, zo vind je nog eens wat.Stef012 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:27:
@Anoniem: 1032405 voor het fermenteren heb ik ook een aantal waterslotjes. Ik gebruik oude augurkenpotten. Als de deksel dan slecht wordt, pak ik weer eens een nieuwe.
Ik heb zojuist de waterslotjes en afsluitrubbers besteld en tevens een diamantboorsetje omdat ik het glazen deksel van de weckpotten wil gaan boren... Eens kijken of dat gaat lukken. Dan is een augurken pot wel weer een slimmer idee...
Maarja het leek me ook wel weer vet om eens in glas te boren als amateur hobbyist die alles graag wil proberen. Plan is om het zo te doen:
Veiligheidsbril maar op
Korte, stevige (dolkachtige), zwarte snavelMarzman schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:46:
[...]
Mijn vrouw is ook boos op de vogels (en de slakken)Ze heeft alle half opgegeten aardbeien er afgeknipt en weggegooid. Tja die beesten moeten ook eten, die zitten met een heel nest dat nu uitvliegt. Maar ik ben ook niet al maanden die planten aan het verzorgen voor de vogels
Het is zo'n zwart met witte vogel. Die zit continu naar de aardbeien plant te kijken
Lange, dunne, oranje snavel
Met de tuinslang werk wel goed voor kleine beestjes. In doe dat ook bij de rozen in het voorjaar.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Een Ekster? Slimme beesten en mooie vogels ook. Helaas ook brutaal en echte oppertunisten... Zodra ze weten dat er iets te halen valt komen ze veelal terug.Marzman schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:46:
[...]
Mijn vrouw is ook boos op de vogels (en de slakken)Ze heeft alle half opgegeten aardbeien er afgeknipt en weggegooid. Tja die beesten moeten ook eten, die zitten met een heel nest dat nu uitvliegt. Maar ik ben ook niet al maanden die planten aan het verzorgen voor de vogels
Een ekster (die eerste) denk ik. Ze zijn ook soms met twee.Freee!! schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:50:
[...]
Korte, stevige (dolkachtige), zwarte snavelDan is het een ekster.
Lange, dunne, oranje snavelDan is het een scholekster.
[...]
Er zitten nog veel meer vogels hier (hele grote zwermen duiven en kraaien), maar die houden niet van aardbeien of hebben ze nog niet ontdekt.
/▌
Vanochtend was ik ook bang dat ik Spint had, in mijn vijgenboom. Maar blijkt nu waarschijnlijk 'vijgenskeletteermot' te zijn, niet zo schadelijk, maar wel niet zo mooi voor je boom:
Verder ook maar eens de resultaten van mijn pepers posten. Naar aanleiding van dit topic, zoals wel meer mensen hier, wat zaden gekocht in mei, en toen gelijk ook maar wat kleine plantjes omdat ik zag dat je eigenlijk veel eerder moest starten.
De normale spaanse peper met links daarnaast een paprika:
:strip_exif()/f/image/HK8allf9lvH8WvB9wwhqKTKi.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder had ik niet goed nagedacht en gelijk heel mijn nieuw aangeschafte kweekkas vol gezaaid met verschillende pepers... volgend jaar doe ik liever 1 per soort. Maar ze doen het volgens mij goed, de grootste planten hebben hele tijd binnen gestaan en krijgen al bloempjes:
Ik moet zeggen, ik vind het een leuke hobby, je moet het wel bij houden. Ik had gelijk een 2 meter lange tafel gekocht voor op het balkon met 10 bakken voor kruiden, samen met de pepers moet ik nu bij warme droge dagen 2 keer per dag met de gieter pakken.
Voor volgend jaar wil ik een gaaspaneel tegen de stenen muur van mijn balkon bevestigen, een paar 50 liter potten kopen en daar tomaten (coeur de boeuf en cherry denk ik...) in zetten
![]() | ![]() |
Verder ook maar eens de resultaten van mijn pepers posten. Naar aanleiding van dit topic, zoals wel meer mensen hier, wat zaden gekocht in mei, en toen gelijk ook maar wat kleine plantjes omdat ik zag dat je eigenlijk veel eerder moest starten.
De normale spaanse peper met links daarnaast een paprika:
:strip_exif()/f/image/HK8allf9lvH8WvB9wwhqKTKi.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder had ik niet goed nagedacht en gelijk heel mijn nieuw aangeschafte kweekkas vol gezaaid met verschillende pepers... volgend jaar doe ik liever 1 per soort. Maar ze doen het volgens mij goed, de grootste planten hebben hele tijd binnen gestaan en krijgen al bloempjes:
![]() | ![]() | ![]() |
Ik moet zeggen, ik vind het een leuke hobby, je moet het wel bij houden. Ik had gelijk een 2 meter lange tafel gekocht voor op het balkon met 10 bakken voor kruiden, samen met de pepers moet ik nu bij warme droge dagen 2 keer per dag met de gieter pakken.
Voor volgend jaar wil ik een gaaspaneel tegen de stenen muur van mijn balkon bevestigen, een paar 50 liter potten kopen en daar tomaten (coeur de boeuf en cherry denk ik...) in zetten
Komt bij jou alles uit dan? Ik had er 8 gezaaid en heb drie plantjes (5 omdat ik er twee bij heb gekocht omdat het langzamer ging dan gedacht). Ik zie nu trouwens ook pepers denk ik in die twee bijgekochte plantjes, als de blaadjes van de bloem er afvallen dan blijft er een peper overFindail schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:26:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/blFEssHlsUMNO7O6Nbec1yEc.jpg?f=user_large)
Kun je die pepers ook kweken met iets van de supermarkt of toko? Gewoon de zaadjes uit de peper halen? Lijkt me handiger dan zakjes van 200 zaden kopen
/▌
Alle pepers zijn uitgekomen ja, maar sommige zijn nog een stuk kleiner die heb ik niet op de foto gezet. Ik had de zaadjes trouwens allemaal online gekocht (20 zaden in totaal):
:fill(white):strip_exif()/f/image/eDqCmVQNrVaGuVvFtoKRv6V2.png?f=user_large)
Habanero chocolat, rode Cayenne, Papecchia, Caloro en Serrano
Waarbij de eerste 2 het nog niet zo goed doen, en de laatste 3 wel érg veel op elkaar lijken. Ik ben benieuwd wat het wordt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/eDqCmVQNrVaGuVvFtoKRv6V2.png?f=user_large)
Habanero chocolat, rode Cayenne, Papecchia, Caloro en Serrano
Waarbij de eerste 2 het nog niet zo goed doen, en de laatste 3 wel érg veel op elkaar lijken. Ik ben benieuwd wat het wordt.
Dat is wel leuk zo'n mix
/▌
Ja, dat kan prima. Mijn tomaat, peper en paprika planten zijn gewoon van zaadjes uit supermarkt spul.Marzman schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:50:
Kun je die pepers ook kweken met iets van de supermarkt of toko? Gewoon de zaadjes uit de peper halen? Lijkt me handiger dan zakjes van 200 zaden kopen
Nice! Dat pepertje ziet er nu al gevaarlijk uit. Maar de CR is wel een trage groeier is het niet?barrymossel schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:37:
De eerste Reapers zijn er nu echt! Steeds minder bloemetjes vallen eraf en de pepers worden zichtbaar!
[Afbeelding]
Nou nog hopen dat ze ook rijp worden, want wat is het weer een teleurstelling tot nu toe, kom op met die zon.....
@Marzman mag ik vragen hoe die plant heet rechts van je moestuin met die wit-groene pluimen?
Volgens mij is dat een hortensia.lifeguard schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:01:
@Marzman mag ik vragen hoe die plant heet rechts van je moestuin met die wit-groene pluimen?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Volgens mij een 'gewone' Hortensia "Annabelle" ?lifeguard schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:01:
KloptKraz schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:12:
[...]
Volgens mij een 'gewone' Hortensia "Annabelle" ?
/▌
Eens, wat wel weer leuk is aan hortensia's is dat je de kleur van de plant kan beinvloeden door de zuurtegraad van de grond aan te passen; base (kalkrijk) = roze, zuur (ijzer of aluminium sulfaat) = blauw.Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:21:
Een vrouwenplant. Er groeit niks eetbaars aan, alleen bloemen
Als je blauwe hortensia's hebt, zet er dan bosbessen naast, want die vinden iets zure grond ook heerlijk. (heb je er toch nog wat 'eetbaars' aan :-)
Dat roze rechts er van is een blauweFrost_Azimov schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:16:
[...]
Eens, wat wel weer leuk is aan hortensia's is dat je de kleur van de plant kan beinvloeden door de zuurtegraad van de grond aan te passen; base (kalkrijk) = roze, zuur (ijzer of aluminium sulfaat) = blauw.
Als je blauwe hortensia's hebt, zet er dan bosbessen naast, want die vinden iets zure grond ook heerlijk. (heb je er toch nog wat 'eetbaars' aan :-)
Ik heb de ekster nog twee keer gespot (hij is vast vaker langs geweest) Een keer vertrok hij toch met iets roods in zijn bek. Ik denk van die steel die uitsteekt aan de rechterkant. Ik heb helaas niet zo veel tijd om een net te kopen momenteel.
[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 14-07-2021 07:24 ]
/▌
Je hebt dus een wat kalkrijke grond, ook leuk om te weten wanneer je wat plant. Dat met die spijkers is niet echt een goed idee; de roest van de spijkers kan misschien wat effect hebben, maar het doet weinig. Zoals je al aangeeft: roze is ook mooi!Marzman schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:22:
[...]
Dat roze rechts er van is een blauweWe hebben er nog een aantal, maar die witte zijn wel een stuk harder gegroeid. Mijn moeder zegt dat mijn opa altijd spijkers in de tuin gooide om ze blauw te maken. Dat zie ik niet zo zitten en het spul in het tuincentrum vind ik vrij prijzig om ze blauw te maken. Dan maar roze
Opmerking voor algemeen nut... (met name voor mensen met tomaten/aardappelen)
phytophthora is erg vroeg dit jaar, met name te wijten aan de vele regenbuien die we recentelijk hebben gehad. phytophthora is een waterschimmel, en je aardappels of tomaten gaan geheid de pijp uit als ze het krijgen, bovendien blijft het in de grond zitten, dus
1. zieke planten niet op de purriehoop, maar echt weg in de vuilnis
2. het jaar er op niet op de zelfde plek aardappels/tomaten (want familie) planten
Verder... zoals gezegd een waterschimmel, het is nu geen goed idee je tomaten of aardappels water uit de sloot te geven, zeker niet als je op een volkstuin zit. schoon regenwater (hou de ton dicht) kraan of grondwater is het credo...
phytophthora is erg vroeg dit jaar, met name te wijten aan de vele regenbuien die we recentelijk hebben gehad. phytophthora is een waterschimmel, en je aardappels of tomaten gaan geheid de pijp uit als ze het krijgen, bovendien blijft het in de grond zitten, dus
1. zieke planten niet op de purriehoop, maar echt weg in de vuilnis
2. het jaar er op niet op de zelfde plek aardappels/tomaten (want familie) planten
Verder... zoals gezegd een waterschimmel, het is nu geen goed idee je tomaten of aardappels water uit de sloot te geven, zeker niet als je op een volkstuin zit. schoon regenwater (hou de ton dicht) kraan of grondwater is het credo...
Je kan nog best wel wat zaaien hoor; sperziebonen, winter prei, bietjes, basilicum (kas), verschillende slasoorten, en natuurlijk in november niet vergeten een paar rijtjes knoflook te zetten. Je zou een stekje van een tomaat kunnen pakken, op water zetten en weer uitplanten in de kas als tie wortels heeft, mogelijk heb je in september nog een paar 'eigen tomaten'Skyaero schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:27:
Aardappels sowieso maar één keer in de vier jaar op een stuk planten ivm aardappelmoeheid.Frost_Azimov schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:58:
[...]
Klopt helemaal, dat is bij een volkstuin vereniging vaak een in steen geschreven wet. Ik wissel eigenlijk alles elk jaar van plaats (hou een soort kaartje bij van de laatste 4 of 5 jaren) en ook in de kas wordt alles een aantal jaar op een andere plaats gezet (als dat kan). Met name in verband met ziekten.Freee!! schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:07:
[...]
Aardappels sowieso maar één keer in de vier jaar op een stuk planten ivm aardappelmoeheid.
Waar ik planten heb gehad die veel stikstof gebruiken (kolen etc) vul ik het wat aan door wat klaver te laten groeien, waar veel kalium is gebruikt (bietjes, knollen) gooi ik wat as uit mijn haard (potasch in het engels, origineel he?) en zo modderen we door jaar na jaar. Een keer in de paar jaar test ik mijn grond om te kijken of alle elementen nog wel goed vertegenwoordigd zijn...
Da's ook wel weer een van de leuke dingen als je wat langer tuiniert (ik doe het nu zo'n 15 jaar) je leert geduld... en denkt vaak over dingen in termijnen van jaren. (mijn Kiwi heeft dit jaar voor het eerst in bloei gestaan, dat duurde 10 jaar :-) ) Daar komt wel wat 'aantekeningen maken' bij kijken, en planning van waar je wat in je tuin zet.
Pics.. or it didn't happen :-)
Mooi voorbeeld van kalium gebruikend gewas: uien. Met al dat water van de laatste tijd heb ik ze maar wat eerder dan normaal er uit gehaald, en nu mogen ze een poosje drogen. Hopen dat we de zon nog eens zien een dezer dagen...
:strip_exif()/f/image/FcMD2TNv0nfzgvElXbun3Npi.jpg?f=fotoalbum_large)
De druiven in de kas beginnen al te kleuren; ook hier graag wat zon om ze zoeter te maken. Dit zijn Frankenthalers, een oud gewas wat vroeger in Rijnsburg en omstreken geteeld werd en erg populair (want lekker) was voordat internationaal vervoer alle andere druiven in nederland mogelijk maakte. Frankenthalers blijven wat kleiner, dus ik ben ook wat stekjes aan het opkweken van een groene pitloze uit portugal.
:strip_exif()/f/image/vHroRjqCptnKOJaV1M0HDTRb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de eerste tomaten komen er aan, de marmande (vleestomaat) is de eerste die kleurt deze week. Ik haal zoals je ziet vlak bij de grond de bladeren wat weg, zodat schimmel minder kans krijgt bij het water geven (wat overigens niet veel gedaan wordt op het moment)
Mooi voorbeeld van kalium gebruikend gewas: uien. Met al dat water van de laatste tijd heb ik ze maar wat eerder dan normaal er uit gehaald, en nu mogen ze een poosje drogen. Hopen dat we de zon nog eens zien een dezer dagen...
:strip_exif()/f/image/FcMD2TNv0nfzgvElXbun3Npi.jpg?f=fotoalbum_large)
De druiven in de kas beginnen al te kleuren; ook hier graag wat zon om ze zoeter te maken. Dit zijn Frankenthalers, een oud gewas wat vroeger in Rijnsburg en omstreken geteeld werd en erg populair (want lekker) was voordat internationaal vervoer alle andere druiven in nederland mogelijk maakte. Frankenthalers blijven wat kleiner, dus ik ben ook wat stekjes aan het opkweken van een groene pitloze uit portugal.
:strip_exif()/f/image/vHroRjqCptnKOJaV1M0HDTRb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de eerste tomaten komen er aan, de marmande (vleestomaat) is de eerste die kleurt deze week. Ik haal zoals je ziet vlak bij de grond de bladeren wat weg, zodat schimmel minder kans krijgt bij het water geven (wat overigens niet veel gedaan wordt op het moment)
:strip_exif()/f/image/g0KUR8gy36gSfx1AENQkMdP0.jpg?f=fotoalbum_large)
Veel succes ermee, maar je hebt waarschijnlijk beter resultaat als je ze ent op een goede onderstam.Frost_Azimov schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:50:
[...]
Frankenthalers blijven wat kleiner, dus ik ben ook wat stekjes aan het opkweken van een groene pitloze uit portugal.
Mooie tuin zeg, en oogst!Frost_Azimov schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:50:
Pics.. or it didn't happen :-)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De druiven, gewoon om te snoepen of maak je ook wijn? Dat lijkt mij ook nog wel eens leuk om te proberen

Dat is waar,maar daar heb ik eerlijk gezegd nog geen ervaring mee. Wel al pogingen gedaan, maar nog zonder succes!Freee!! schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:30:
[...]
Veel succes ermee, maar je hebt waarschijnlijk beter resultaat als je ze ent op een goede onderstam.
Thanks! En na het oogsten komt er nog een hele andere tak van sport; hoe het te bewaren (drogen, inmaken, in de vriezer etc.) ook erg leuk, maar wel veel werk. Wel erg leuk om in de winter nog steeds 'eigen spul' te eten.Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:33:
[...]
Mooie tuin zeg, en oogst!
De druiven, gewoon om te snoepen of maak je ook wijn? Dat lijkt mij ook nog wel eens leuk om te proberen
Ja dat wil ik nog wel eens doen, maar eerlijk gezegd drink ik geen wijn, dus de motivatie is niet echt dwingend :-) De meeste druiven deel ik gewoon uit in de buurt & eet ik lekker op.
Bij mij groeien de eerste paar ook en ik moest mij inhouden om er niet één (klein, groen) op te eten om te kijken hoe scherp ze nu zijn
Daar zeg je iets... Nu ben ik ook nieuwsgierigANdrode schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:48:
[...]
Bij mij groeien de eerste paar ook en ik moest mij inhouden om er niet één (klein, groen) op te eten om te kijken hoe scherp ze nu zijn.
Lijkt me niet aan te raden, zal nog wel een gras smaak hebben met nog weinig capsaïcine ontwikkeling. Maar ik snap de nieuwsgierigheid 
Vraagje over mijn paprika, die lijkt al te gaan kleuren:
:strip_exif()/f/image/wKkANpHfBbsyaDXwKCmDr9KM.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ze hebben nog het formaat van een tomaat en nog lang niet van een normale paprika, kan het zijn dat ze al beginnen te rijpen maar ondertussen toch nog doorgroeien? Of kan hier wat anders spelen?
:strip_exif()/f/image/wKkANpHfBbsyaDXwKCmDr9KM.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ze hebben nog het formaat van een tomaat en nog lang niet van een normale paprika, kan het zijn dat ze al beginnen te rijpen maar ondertussen toch nog doorgroeien? Of kan hier wat anders spelen?
Lijkt mij een beetje verkleuring door de zon, of temperatuurschommelingen. Dat paarse heb ik hier ook wel vaker, trekt weer weg zodra de pepers/paprika's echt verkleuren.bvk schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:32:
Lijkt me niet aan te raden, zal nog wel een gras smaak hebben met nog weinig capsaïcine ontwikkeling. Maar ik snap de nieuwsgierigheid
[Afbeelding]
Dat je paprika's uiteindelijk niet het winkelformaat gaat behalen kan verder prima. Daar liggen vaak alleen de perfecte modelletjes.
De gemiddelde hobby/moestuin kweek geeft je vaak een scala aan variatie van vorm en grootte, bij heel veel soorten groentes.
Ah, Ok. Voor mij het eerste jaar paprika, dus dit is nieuw voor mij. Dan wachten we het rustig af en de vruchten hoeven ook echt niet groot te worden, zolang ze maar goed smaken
Die gaan sowieso goed smaken!bvk schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 20:46:
Ah, Ok. Voor mij het eerste jaar paprika, dus dit is nieuw voor mij. Dan wachten we het rustig af en de vruchten hoeven ook echt niet groot te worden, zolang ze maar goed smaken
Ik ben ergens wel benieuwd of er ook nog verschil is in voedingstoffen en vitamines tussen eigen kweek en supermarkt groentes en fruit.
Meestal wordt dat consumptie spul erg snel gekweekt, in veel gevallen op kunstmest, vooral die kastomaten en dergelijke.
Kan bijna niet anders dat spul van eigen bodem een stuk gezonder is toch?
bvk schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:32:
spoiler:
Vegetale smaak, licht naar boontjes, zeer, zeer licht pittig.
door verschil in ras vaak ook smakelijker.. houdbaarheid en mooiheid zijn een groot aandeel in de ras selectie van een kweker omdat de supermarkt dat wil.Anoniem: 1032405 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 20:54:
[...]
Die gaan sowieso goed smaken!
Ik ben ergens wel benieuwd of er ook nog verschil is in voedingstoffen en vitamines tussen eigen kweek en supermarkt groentes en fruit.
Meestal wordt dat consumptie spul erg snel gekweekt, in veel gevallen op kunstmest, vooral die kastomaten en dergelijke.
Zijn tv programa's over gemaakt met de aardbei in de hoofdrol. mooi en houdbaarheid is belangrijker dan smaak of wat dan ook.
Moet wel de zon een beetje meewerken de komende maanden
Bij ons is het in ieder geval biologisch en weten we wat we eten! Of die langere kweekduur ook meer vitaminen oplevert, geen idee. Wel een leuke vraag, ben ik ook wel benieuwd naar.Ik ben ergens wel benieuwd of er ook nog verschil is in voedingstoffen en vitamines tussen eigen kweek en supermarkt groentes en fruit.
Dacht ik al, maar je hebt je dus niet in kunnen houden om toch te proeven....ANdrode schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 21:25:
[...]
spoiler:Vegetale smaak, licht naar boontjes, zeer, zeer licht pittig.
Hier kan naar de groenteboer of markt gaan ook helpen. Die kiezen - afhankelijk van hun segment - vaak net betere varianten uit dan je in de supermarkt koopt.twain4me schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 21:45:
[...]
door verschil in ras vaak ook smakelijker.. houdbaarheid en mooiheid zijn een groot aandeel in de ras selectie van een kweker omdat de supermarkt dat wil.
Zijn tv programa's over gemaakt met de aardbei in de hoofdrol. mooi en houdbaarheid is belangrijker dan smaak of wat dan ook.
edit:
Er zit echt een groot verschil tussen groenteboeren op de markt wat betreft de diversiteit en kwaliteit van hun producten. Het is de moeite waard om te variëren (en te kijken of één er van bezorgd
[ Voor 16% gewijzigd door ANdrode op 18-07-2021 09:21 ]