Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Piper
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:46

Piper

No guts, no glory

Kikkers en padden doen ook uitstekend werk tegen slakken. Een stapeltje hout of stenen op een vochtige plek kan al genoeg zijn om ze een mooi plekje te laten vinden. Hier lijken ze de slakken aardig in toom te houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Bijna tijd om te verpotten en alles buiten neer te zetten.

Heeft het echt veel voordeel om in plaats van zo'n gemixte meststof (bv tomatenvoeding van DCM - zelfde NPK als generieke meststof maar extra calcium) zelf beendermeel/bloedmeel/Vinassekali te mengen?

Door de hoeveelheid planten die ik nu heb maakt het /eigenlijk/ ook niet meer uit of ze veel produceren: Het worden sowieso ergens tussen veel en te veel pepers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaapio
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:23

Jaapio

Endless stupidity

ANdrode schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:44:

Heeft het echt veel voordeel om in plaats van zo'n gemixte meststof (bv tomatenvoeding van DCM - zelfde NPK als generieke meststof maar extra calcium) zelf beendermeel/bloedmeel/Vinassekali te mengen?

Door de hoeveelheid planten die ik nu heb maakt het /eigenlijk/ ook niet meer uit of ze veel produceren: Het worden sowieso ergens tussen veel en te veel pepers.
Maakt volgens mij niet heel veel uit, al kun je met die losse stoffen zelf de NPK formule doseren. Maar groeien doet het toch wel.

Ik heb dit jaar de potten ook gevuld met een een all in one korrel; DCM groente en fruit. Halverwege de zomer gooi ik er nog een handje per pot in, vermengd met wat grond.

Komt vast goed.

DOGE wholecoiner for life. https://youtu.be/wptiW4bwDO8

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Daeron
  • Registratie: november 2004
  • Nu online
ANdrode schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:44:

Keuringsdienst van Waarde heeft vorig jaar een aflevering gemaakt over mest. Ik vond hem wel heel verhelderend.

Kort samengevat: het maakt geen ruk uit welke mest je koopt. In het ergste geval moet je hooguit wat meer gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:57
Hier de komkommer en pompoen overleden. Pompoen is slap, komkommer is onder doorgevreten door een slak en toen geknakt.

Beter nieuws: de verwaarloosde uien die vorig jaar niks deden en afgelopen winter onder een laag sneeuw hebben gelegen maken nu ineens hele dikke knollen aan.
Paprika die binnen weinig deed staat buiten nu flink te groeien, slakken doen er niks mee.

Vanavond koffie om de resterende planten gestrooid, weg met die rotbeesten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Daeron schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:42:
[...]
Kort samengevat: het maakt geen ruk uit welke mest je koopt. In het ergste geval moet je hooguit wat meer gebruiken.
Ja die heb ik ook gezien :). Prachtig om zo'n schap te hebben met een soort mest per bloemsoort. NPK is in ieder geval voor vrijwel het hele schap vrijwel gelijk. Zeker als je binnen een groep (biologisch vs mineraal) kijkt.

Tomatenvoeding heeft extra calcium. Dat scheelt bijvoorbeeld lavameel toevoegen wat je soms leest.

En ten opzichte van de alternatieven is het echt makkelijk. Zelf voeding mengen (vloeibaar, GHE) dat is een ritueel wat steeds tijd kost. En zelf voeding mengen (bloed- + beendermeel, Vinassekali, nog een calcium bron) gaat mij ook te ver. Ook al is het alleen maar omdat ik dan zes dozen heb staan ipv één :D.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20:03
ANdrode schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:33:
[...]

Ja die heb ik ook gezien :). Prachtig om zo'n schap te hebben met een soort mest per bloemsoort. NPK is in ieder geval voor vrijwel het hele schap vrijwel gelijk. Zeker als je binnen een groep (biologisch vs mineraal) kijkt.

Tomatenvoeding heeft extra calcium. Dat scheelt bijvoorbeeld lavameel toevoegen wat je soms leest.

En ten opzichte van de alternatieven is het echt makkelijk. Zelf voeding mengen (vloeibaar, GHE) dat is een ritueel wat steeds tijd kost. En zelf voeding mengen (bloed- + beendermeel, Vinassekali, nog een calcium bron) gaat mij ook te ver. Ook al is het alleen maar omdat ik dan zes dozen heb staan ipv één :D.
Hoe past zelf gemaakte compost in deze discussie? Daarin zitten als het goed is ook weer voedingsstoffen in die tijdens het composteren zijn vrij gekomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10:15
banaliteit schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:41:
[...]

Hoe past zelf gemaakte compost in deze discussie? Daarin zitten als het goed is ook weer voedingsstoffen in die tijdens het composteren zijn vrij gekomen.
Compost kan ook prima, er zijn hele volksstammen die alleen in compost kweken. Het is alleen belangrijk om goed gebalanceerde compost te hebben. In champignon compost zitten hele andere hoeveelheid voedingsstoffen dan in gecomposteerde paardenmest dan in gecomposteerde houtsnippers. Het ligt er dus maar net aan wat jij in je compostbak gooit. Zijn die alleen aardappelschillen of gooi je er alles in wat je in je tuin vindt?

Ik kweek dit jaar volledig in compost gemaakt van snoeiafval, dit is puur een probeer jaar. Ik kon de compost voor 18 euro per m3 krijgen. Dat zegt waarschijnlijk al genoeg over de kwaliteit van de compost.

Omdat ik niet weet wat het beste werkt ben ik alles aan het uitproberen;
Ik heb:
1 verhoogde bak met deze compost
0,5 verhoogde bak met zak compost
0,5 verhoogde bak met zak compost met bloedmeel, beendermeel, vivikali, steenmeel en nog wat spul
en ik kweek in de volle grond (wat hier in flevoland zware vette klei is.

[Voor 6% gewijzigd door xeromorphic op 25-05-2021 09:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Hier ook op de vette klei. We hebben verhoogde bakken gemaakt met 25cm compost erin, dat groeit voorlopig prima. Compost was een tientje per kuub dus dat ging wel.

Vorige week is de kas geplaatst dus daar staan al een heleboel tomaten, paprika’s, peper, meloenen en zoete aardappel in. Van het weekend eindelijk wat hogere temperaturen, dan kan de rest een beetje gaan groeien...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
banaliteit schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:41:
[...]

Zelfgemaakte compost is ideaal. Wanneer je echt met een moestuin bezig bent (en niet in grote potten) lijkt mij zelf componenten mengen ook veel makkelijker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:48
Compost werkt wel, maar qua voedingsstoffen valt het eigenlijk zwaar tegen. Dat kan ook niet anders omdat het de verteerde resten zijn van planten die een heel klein beetje voedingstoffen uit de tuin hebben opgenomen. Compost is wel heel goed geschikt als bodemverbeteraar, omdat het de bodem losser maakt, het trekt wormen aan en het houd vocht vast.
Zelf heb ik het geluk dat ik kan beschikken over de echte ouderwetse, overjarige stalmest van een (open) mestvaalt (Ja, ja, ze bestaan nog). En dat werkt nog steeds het beste.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Als je toch een beetje serieus aan het moestuinieren bent kun je ook mooi smeerwortelgier maken als goede bron voor NPK.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:10
Binnen houden maakt dus echt veel verschil. Ik heb alles al een tijd geleden naar buiten gegaan, mijn tomatenplanten zijn in de tussentijd nauwelijks gegroeid. In de lengte althans, want de stammetjes zijn wel fors dikker geworden. Ik hoop maar dat het warme weer het snel overneemt en de boel dan alsnog naar boven schiet. Ik houd mezelf maar vol dat het wortelstelsel in ieder geval top moet zijn nu :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:58

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

jsiegmund schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:42:
Binnen houden maakt dus echt veel verschil. Ik heb alles al een tijd geleden naar buiten gegaan, mijn tomatenplanten zijn in de tussentijd nauwelijks gegroeid. In de lengte althans, want de stammetjes zijn wel fors dikker geworden. Ik hoop maar dat het warme weer het snel overneemt en de boel dan alsnog naar boven schiet. Ik houd mezelf maar vol dat het wortelstelsel in ieder geval top moet zijn nu :D
Hier hetzelfde, de groei staat gewoon stil, behalve dan scheefgroei door de constante wind.... Ik heb er wel een beetje spijt van dat ik ze al naar buiten gedaan heb, het weer van de afgelopen tijd heeft ze geen goed gedaan....

Maar ja, worden ze hard van ;)

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

Acties:
  • +5Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:33
Oeh, leuk topic. Kan ik mooi m'n pepers showen :D

Begon een paar jaar geleden met wat zaadjes in de vensterbank, nu kost het al 2 kamers, tig zakken hydrokorrels en heb ik een afvoersysteempje gebouwd om overtollig water weg te laten lopen (ipv dat die leuke action-schotels overstromen 8)7) 33 planten in totaal, waarvan er 31 peperplanten zijn en 2 puntpaprika's. Ohja, en er staan nog 2 augurkplanten een heel raam in te nemen.

• banaliteit
Piper schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:02:
Als je toch een beetje serieus aan het moestuinieren bent kun je ook mooi smeerwortelgier maken als goede bron voor NPK.
Ik heb toevallig een aantal bocking 14 plantjes staan. Vraag me alleen altijd af hoe je dan NPK verhouding gaat vaststellen. :+ hetzelfde geldt voor compost. Of zijn dat details. Smeerwortel voor Kalium en Lupine, Alfalfa voor stikstof.

Het nadeel van mest is dat je het moet mengen door de bodem. In een moestuin is dat prima, maar ik werk met vaste planten volgens het idee dat je de bodem zo min mogelijk wilt verstoren. Dan kom je automatisch uit op compost en mulchen met zoveel organisch materiaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

AlterMann schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 00:24:
Oeh, leuk topic. Kan ik mooi m'n pepers showen :D

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Begon een paar jaar geleden met wat zaadjes in de vensterbank, nu kost het al 2 kamers, tig zakken hydrokorrels en heb ik een afvoersysteempje gebouwd om overtollig water weg te laten lopen (ipv dat die leuke action-schotels overstromen 8)7) 33 planten in totaal, waarvan er 31 peperplanten zijn en 2 puntpaprika's. Ohja, en er staan nog 2 augurkplanten een heel raam in te nemen.
Heb je zo veel peperplanten nodig of zijn het verschillende pepers?

Ik heb er een (zo'n freshhead van Lidl, net zoiets als moestuintjes van AH) en een zak met zaadjes. Die uit die zak met zaadjes heb ik ook een paar geplant maar dat doet nog niet heel veel. Waarschijnlijk had ik die niet meteen in de grond moeten stoppen. Het staat allemaal in de veranda dus de temperatuur is het probleem niet. Het aspergeplantje groet ook snel en de basilicum en de rode bieten. Mijn vrouw wil een soort boekenkast in de veranda voor de kruiden (iets met planken), ik weet nog niet hoe we dit gaat doen maar iets met planken is wel het handigste omdat het weinig ruimte in neemt.

Buiten heb ik ook een 1x1m verhoogd moestuintje gemaakt. Ik heb er ook wat sla enzo in gedaan, maar ik denk dat ik dit niet meer doe hierna en het hierna bij plantjes houdt. Ook een pompoenplant die schijnt veel te groot te worden voor die bak (ik heb hem wel aan de zijkant gezet dan kan hij buiten de bak hangen. Verder druiven, twee aardbeiplantjes, twee (verschillende) tomatenplantjes en wat stengelui en nog courgette denk ik.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AlterMann
Marzman schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:28:
[...]

Heb je zo veel peperplanten nodig of zijn het verschillende pepers?

Ik heb er een (zo'n freshhead van Lidl, net zoiets als moestuintjes van AH) en een zak met zaadjes. Die uit die zak met zaadjes heb ik ook een paar geplant maar dat doet nog niet heel veel. Waarschijnlijk had ik die niet meteen in de grond moeten stoppen. Het staat allemaal in de veranda dus de temperatuur is het probleem niet. Het aspergeplantje groet ook snel en de basilicum en de rode bieten. Mijn vrouw wil een soort boekenkast in de veranda voor de kruiden (iets met planken), ik weet nog niet hoe we dit gaat doen maar iets met planken is wel het handigste omdat het weinig ruimte in neemt.

Buiten heb ik ook een 1x1m verhoogd moestuintje gemaakt. Ik heb er ook wat sla enzo in gedaan, maar ik denk dat ik dit niet meer doe hierna en het hierna bij plantjes houdt. Ook een pompoenplant die schijnt veel te groot te worden voor die bak (ik heb hem wel aan de zijkant gezet dan kan hij buiten de bak hangen. Verder druiven, twee aardbeiplantjes, twee (verschillende) tomatenplantjes en wat stengelui en nog courgette denk ik.
Het zijn verschillende pepers. Toen ik begon met zaaien heb ik van elke peper 2 zaadjes geplant (een backup!) maar toen besloten ook met groeilampen aan de gang te gaan, dus nog een tweede bak (met van elke peper 2 zaadjes) erbij om het verschil te zien tussen puur zonlicht en een groeilamp. 9 soorten pepers staan er nu.
Alles staat nog binnen, ik denk dat ik daar ook 50/50 ga doen, de ene helft lekker binnen laten, de andere helft naar buiten zodra het lekker weer wordt.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

banaliteit schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 06:53:
[...]

Ik heb toevallig een aantal bocking 14 plantjes staan. Vraag me alleen altijd af hoe je dan NPK verhouding gaat vaststellen. :+ hetzelfde geldt voor compost. Of zijn dat details. Smeerwortel voor Kalium en Lupine, Alfalfa voor stikstof.

Het nadeel van mest is dat je het moet mengen door de bodem. In een moestuin is dat prima, maar ik werk met vaste planten volgens het idee dat je de bodem zo min mogelijk wilt verstoren. Dan kom je automatisch uit op compost en mulchen met zoveel organisch materiaal.
De natuur maakt zichzelf ook niet zo druk om de exacte NPK-verhouding dus dat zal wel loslopen. Die bocking-14 moet ik nog ergens zien te scoren, ik heb nu nog de officinalis versie met kans op woekeren ;-).

In de natuur valt mest overigens over het algemeen ook bovenop de grond, wordt hooguit een beetje aangestampt. Als je genoeg bodemleven hebt verwerken die het wel in de grond voor je..;-)

En nog een plaatje voor de liefhebbers..

[Voor 17% gewijzigd door Piper op 26-05-2021 09:01]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Rudoo
  • Laatst online: 19:08
Mijn koffie plant, nu ongeveer 1 jaar oud :*)

Nog 3 jaar te gaan om een eerste koffie boon te kunnen oogsten 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

Piper schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:59:
[...]

De natuur maakt zichzelf ook niet zo druk om de exacte NPK-verhouding dus dat zal wel loslopen. Die bocking-14 moet ik nog ergens zien te scoren, ik heb nu nog de officinalis versie met kans op woekeren ;-).

In de natuur valt mest overigens over het algemeen ook bovenop de grond, wordt hooguit een beetje aangestampt. Als je genoeg bodemleven hebt verwerken die het wel in de grond voor je..;-)

En nog een plaatje voor de liefhebbers..
[Afbeelding]
Maar zo is het wel. De meeste gewassen vragen ook helemaal niet zoveel om leuk te groeien/produceren.

Wanneer je wat plantjes in potten in de achtertuin hebt staan is het fijn om ietwat gericht te kunnen voeden, maar in een moestuin vol gewassen kweek je toch in bulk.

Mijn moeder gooit in de moestuin van alles in haar compostbak, en 1 keer in het najaar als het tuintje leeg is en de bak vol zit gaat daar een schepje koemest korrels overheen.

Het groeit en bloeit allemaal prima op haar tuintje.

Zolang je de grond jaarlijks een beetje verrijkt en de kans geeft om te rusten zorgt de natuur wel voor de rest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 18:57
Hier staat alles buiten sinds 3 weken, vanwege kampeertrip(s). En wij zijn niet de enigen die nat zijn geworden. Blad van de pepers is geel en hele happen eruit. De tomaten zien er wat dat betreft beter uit.

Ik laat de kluit van de pepers nu goed droogvallen, en dan geef ik ze zondag een scheut tomatenvoeding. Even 2 weken oppeppen en dan de volle grond in. Hopen dat het nog wat wordt .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb mijn pompoenplant maar in een aparte pot gezet ipv in mijn 1 x 1 tuintje. Iemand vertelde me dat die plant supergroot wordt :p Ik kan me er nog weinig bij voorstellen, het zijn twee kleine blaadjes al een paar weken en wortel had hij ook niet echt ontwikkeld tot nu toe. Maar hij staat nu ook even in de veranda en het weer wordt beter dus misschien dat die nu dan wel gaat groeien :) Als het gaat groeien moet ik me verdiepen in het snoeien (ook voor de tomatenplant, ik heb dat eerder gehad en gewoon laten groeien maar dan krijg je superveel kliene tomaatjes en heeft de plant niet eens kracht om die te voeden tot ze rood worden).

De courgetteplantjes groeien wel heel snel door (die zijn begonnen als zaadje en hebben de pompoenplant ingehaald :p ).

[Voor 19% gewijzigd door Marzman op 28-05-2021 13:22]

/▌

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

Hier vandaag ook het laatste in de grote potten gezet en alles definitief naar buiten gebonjourd. Ben helemaal klaar met die halve woonkamer vol planten.

Prachtige bende van gemaakt:

De framboos en de munt, die altijd al buiten stonden:

En toch nog maar een tomaatje gezaaid laatst (gewoon uit een oranje snoeptomaatje van de appie):

Hier mijn mooist ogende peperplantje, een Adjuma:

En met de warmte op komst volgens de berichten eindelijk wat speciale oerhollandse kruiden gezaaid die naar een afgelegen boerderijtje van een kennis gaan ;)

Nu wachten op het mooie weer en dan de achtertuin eens goed onder handen nemen, wat een bende is het.

De zomer mag wel inkicken, vorig jaar rond deze tijd kon ik de eerste pepers al plukken...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rudoo
Mijn pepers staan al een week of 3-4 buiten.
Ze overleven het, maar hebben het duidelijk niet fijn gevonden.... volgend jaar toch maar iets later beginnen dan mid januari 8)7

Had ook wat AH moestuin pompoen gezaaid en al 2 buiten gezet, die lijken het niet te overleven.
Heb er gelukkig nog 1 binnen op de vensterbank staan die het wel fijn heeft.

Maar leer van dit jaar is, niet voor feb beginnen :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 20:47
Rudoo schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:54:
Ze overleven het, maar hebben het duidelijk niet fijn gevonden.... volgend jaar toch maar iets later beginnen dan mid januari 8)7

Had ook wat AH moestuin pompoen gezaaid en al 2 buiten gezet, die lijken het niet te overleven.

En dan hebben wij volgend jaar weer een mooi voorjaar en dan denk je was ik maar eerder begonnen :+

Hier heeft de zoete aardappel het ook niet overleefd. Alle 4 kapot. Denk veel te nat geweest de afgelopen weken. De aardbeien daarentegen _/-\o_ Die beginnen langzaam te kleuren. Nog even en dan kunnen wij de eerste al oogsten. Zal van weekend eens een foto maken.

Verder hier helaas dit jaar niet veel andere dingen. Los van wat kruiden en de aardbeien. Moeten nog een nieuw plekje verzinnen voor de moestuin i.v.m. aanpassing van de tuin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Highfive95 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:18:
[...]

Hier heeft de zoete aardappel het ook niet overleefd. Alle 4 kapot. Denk veel te nat geweest de afgelopen weken. De aardbeien daarentegen _/-\o_ Die beginnen langzaam te kleuren. Nog even en dan kunnen wij de eerste al oogsten. Zal van weekend eens een foto maken.
Wanneer ben je begonnen met die aardbeien?

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Highfive95
Marzman schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:48:
[...]

Wanneer ben je begonnen met die aardbeien?
De aardbeien planten zijn vorig jaar in de volle grond gezet. Zijn de uitlopers van de planten die mijn schoonvader op zijn moestuin had staan. Dat is het voordeel van een schoonvader met moestuin. Er blijft altijd wel iets over. Alleen hadden wij er dit seizoen niet veel ruimte voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

Rudoo schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:54:

Ik pak het volgend jaar ook anders aan. De tent zet ik niet meer op, kweek altijd een plant of 20-25 op, en deel daar heel veel van uit. Is hartstikke leuk verder, maar wel een boel werk.

Volgend jaar zet ik een stuk of 5 pepers voor het raam. Wat later zaaien, en eerder naar een pot van een liter of 3. Ze staan hier de eerste maanden altijd in 1 liter en heb gemerkt dat het behoorlijk wat groei tegenhoudt.

Dus volgend jaar pas februari beginnen en lekker alleen zonlicht.

Eens kijken hoe dat uit gaat pakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:57
Hier is de pompoen ook overleden lijkt het, maar lijkt erop dat ie gewoon weer uitlopers krijgt uit het slappe plantje... gaan het zien, opnieuw zaaien doe ik niet.
Komkommer wel opnieuw gezaaid, die is net op.

Verder is de cherrytomaat niet opgekomen, nu een trostomaat gezaaid.

Paprika vindt het fijn buiten, die knalt nu omhoog.

Zoontje had zonnebloem gezaaid op school en potje mee naar huis genomen. Niks van opgekomen, heb een paar zaadjes open geknepen, zat niks in. Klasgenootjes ook allemaal loze zaden geplant :X.

[Voor 22% gewijzigd door _JGC_ op 28-05-2021 17:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Met dagen als vandaag kan je het bijna zíen groeien. De aardbeien gaan hier ook lekker, 4 verschillende rassen dus dat wordt een lange zomer met aardbeien. Zoete aardappel gaan we maar wat mee proberen, 6 planten in speciekuipen in de kas, een paar stekken in de volle grond in de kas en een paar buiten in een iets verhoogde bak. Ik ben benieuwd. Vanavond ook maar even wat courgettes en pompoenen uitgeplant, eindelijk lekker weer..!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Hier is alles ook in gang aan het komen. Zeker alle onkruid moet eerst en vooral schade inhalen heb ik de indruk. Andere jaren heb je echt periodes waarbij je de ene week het ene onkruid hebt, de week erna het volgende. Nu is het gewoon allemaal tegelijk. Echt waanzin op sommige stukken van de tuin.
Mijn hybridepeper wil ik niet opgeven. Maar ik moet zeggen, ik voel me wel zo een ouder die zijn gehandicapt kind niet kan loslaten... Die plant is echt genetisch f*cked up.
Mijn enige wel echte peperplant staat nog steeds binnen. (geen serre dit jaar). Die komt tegen een zuiderwand aan om hopelijk nog iets van winst te verkrijgen.
Mijn luffa ben ik volledig opnieuw mee begonnen omdat ze begin april doodgevroren waren. De nieuwe zijn nu 10cm groot en lijken het goed te doen. Hopelijk zijn ze nog op tijd op de vruchten te laten afrijpen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AlterMann
Afgelopen week de helft van de pepers even naar buiten gezet om af te harden, staan ze net een half uur buiten, begint het toch te hagelen.. nou ja, worden ze hard van zullen we maar zeggen :+ Dit weekend maar weer een paar uur buiten, en daarna permanent. Als m'n AH plantjes het kunnen moeten de pepers het ook kunnen. Het mooie weer komt eraan!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 14-06 16:02

krvabo

MATERIALISE!

Marzman schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:21:
Ik heb mijn pompoenplant maar in een aparte pot gezet ipv in mijn 1 x 1 tuintje. Iemand vertelde me dat die plant supergroot wordt :p Ik kan me er nog weinig bij voorstellen, het zijn twee kleine blaadjes al een paar weken en wortel had hij ook niet echt ontwikkeld tot nu toe.
Een pompoenplant kan, afhankelijk van de soort en de ruimte die je hebt, echt met gemak een stuk of zes uitlopers van een meter of 5-6 krijgen. Waar de stengels de grond raken maakt de plant dan ook weer wortels aan. Ik heb dit jaar ook weer 2 pompoenen in de volle grond gezet, en ik verwacht dat zeker 40m2 van de grond vol komt te liggen met pompoen. Dit jaar wel beter snoeien, want de opbrengst is beter als je bepaalde kleine vruchten weghaalt, schijnbaar.
Als het gaat groeien moet ik me verdiepen in het snoeien (ook voor de tomatenplant, ik heb dat eerder gehad en gewoon laten groeien maar dan krijg je superveel kliene tomaatjes en heeft de plant niet eens kracht om die te voeden tot ze rood worden).
Tomaten moet je 'dieven'. In de oksels van de plant, waar de bladstengels uit de stam komen, groeien constant nieuwe kleine 'blaadjes'. Deze moet je zo snel mogelijk weg halen, en weg blijven halen. Als je dat niet doet dan groeit dit stukje uit tot een nieuwe 'top'. Daaraan komen dan weer bloemetjes en tomaten te hangen. Dit is teveel voor de plant om te voeden, dus blijft alles achter. En bij tomaten doe je er ook goed aan om steeds gedeeltes blad weg te halen, vooral het blad dat voor de tomaten zit, of elkaar overlapt. Als je blad weghaalt gaat er meer voeding naar de vruchten.

Hier had ik vanochtend m'n plantjes in de grotere kweekbakken gezet (in bakjes), maar zowat alles is slap gaan hangen door de spontane hitte. Het merendeel lijkt er weer bovenop te komen nu ik het weer binnen heb gezet, maar dat was wel even schrikken. Ik twijfel of de komkommers het wel gaan overleven.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• copyer
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11:08
Thanx voor de link, ik ga mijn geluk eens beproeven, om het op een balkon met veel zon te proberen..

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

Vandaag bij mien moeke oppe tuun de laatste overbleven pepers inne grond donderd:

2 Rocoto's, een Reaper en een Jays Peach Ghost Scorpion.

Eens kijken wat er van komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14-06 14:04
Heb hele rits Albert Heijn moestuintjes in huis die het allemaal goed doen; alleen heb ik met m'n domme hoofd meerdere courgette zaadjes in zo'n potje gedaan, en die gewoon lekker door laten groeien, en nu heb ik dus in een grote pot twee planten staan. Ik ben beetje bang dat lostrekken de plant beschadigd en als ik ze zo straks de volle grond in zet gaan ze natuurlijk in de weg zitten. Het liefst heb ik wel de twee planten. Nog tips voor een moestuin-noob?

Pot in kwestie:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk dat je die wel voorzichtig van ellkaar los kan trekken zonder al te veel wortels kapot te maken (er zal wel iets kapot gaan). Je kan zelfs een grote plant soms gewoon doormidden zagen dat het doorgroeit als twee losse planten ;)

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Even goed door en doornat maken en dan voorzichtig uit elkaar halen en dan lukt het denk ik wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 15:49
-d- schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:06:
Nog tips voor een moestuin-noob?
Dat lukt alleen goed door voorzichtig met een tuinslang op de wortels deze platjes uit elkaar te halen. Zorg ervoor dat je zo weinig mogelijk wortels stuktrekt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 21:30
-d- schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:06:
Heb hele rits Albert Heijn moestuintjes in huis die het allemaal goed doen; alleen heb ik met m'n domme hoofd meerdere courgette zaadjes in zo'n potje gedaan, en die gewoon lekker door laten groeien, en nu heb ik dus in een grote pot twee planten staan. Ik ben beetje bang dat lostrekken de plant beschadigd en als ik ze zo straks de volle grond in zet gaan ze natuurlijk in de weg zitten. Het liefst heb ik wel de twee planten. Nog tips voor een moestuin-noob?

Pot in kwestie: [Afbeelding]
Nog n tip aangezien je jezelf een noob noemt (ik wist t namelijk ook niet toen ik n noob was)

Een courgetteplant kan makkelijk 1 vierkante meter beslaan. Hou daar dus rekening mee voordat je ze te dicht op elkaar plant ;)

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:26
Vraag al eerder in het tuin en balkon topic gepost, maar waarschijnlijk zitten hier meer experts op dit onderwerp :) We willen in onze tuin een stukje (ca 10m2) moestuin gaan aanleggen. In dit stuk lag bovenop de kleigrond een laagje geel zand ter egalisatie (en daarop worteldoek en houtsnippers). Hoe denken jullie dat we dit nu het beste geschikt kunnen maken voor een moestuin? Het moet in ieder geval weer een cm of 10-15 opgehoogd worden om enigszins gelijk te komen met de omliggende borders. Mijn gedachte is om het stuk een keer goed om te spitten, daarmee het overgebleven gele zand te vermengen met de klei om dat wat losser te maken. Daarna een laag bemeste moestuingrond erop en planten maar.

https://www.socialcooling.com/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Dit jaar flink begonnen met peperplantjes. Ik heb er inmiddels tientallen in de vensterbank staan op hydrocultuur én in de potgrond.

Een heel aantal aardeplantjes naar buiten gebonjourd, met de temperaturen van nu lukt dat prima.
Maar nu ... de hydro's, zal ik ze naar buiten doen? Gaat dat met hydro ook goed? Of moeten die worden beschermd tegen de regen?

Op hydro gebruik ik yoghurt emmertjes, en dat bevalt me prima. Kratky; netcupjes erin, kleikorrels daarin, en eerst op aarde laten kiemen en vervolgens de wortels afspoelen en tussen de kleikorrels draperen. Wat een geklooi, zeg!

Nu heb ik hier ook nog wat steenwolpluggen (ooit bij IKEA gekocht toen ze de Växer serie nog hadden). Die moet je toch gewoon in het water weken, zaadjes erop en in een kweekbak laten kiemen? En dan? Tussen de kleikorrels in de netcupjes? Lijkt me wat handiger dan losse wortels tussen de korrels proppen, toch?

En als de steenwolpluggen op zijn, dan wil ik graag op zoiets als kokos overstappen. Hoe kan ik dat het beste doen? Zo'n persblok heb ik nog wel liggen, maar als ik dat in het water ga zetten valt alles eronder uit bij de netcups. Daarom maar eerst kleikorrels onderin leggen??

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

koelkast schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:03:
Dit jaar flink begonnen met peperplantjes. Ik heb er inmiddels tientallen in de vensterbank staan op hydrocultuur én in de potgrond.

Een heel aantal aardeplantjes naar buiten gebonjourd, met de temperaturen van nu lukt dat prima.
Maar nu ... de hydro's, zal ik ze naar buiten doen? Gaat dat met hydro ook goed? Of moeten die worden beschermd tegen de regen?

Op hydro gebruik ik yoghurt emmertjes, en dat bevalt me prima. Kratky; netcupjes erin, kleikorrels daarin, en eerst op aarde laten kiemen en vervolgens de wortels afspoelen en tussen de kleikorrels draperen. Wat een geklooi, zeg!

Nu heb ik hier ook nog wat steenwolpluggen (ooit bij IKEA gekocht toen ze de Växer serie nog hadden). Die moet je toch gewoon in het water weken, zaadjes erop en in een kweekbak laten kiemen? En dan? Tussen de kleikorrels in de netcupjes? Lijkt me wat handiger dan losse wortels tussen de korrels proppen, toch?

En als de steenwolpluggen op zijn, dan wil ik graag op zoiets als kokos overstappen. Hoe kan ik dat het beste doen? Zo'n persblok heb ik nog wel liggen, maar als ik dat in het water ga zetten valt alles eronder uit bij de netcups. Daarom maar eerst kleikorrels onderin leggen??
Steenwol is idd handiger dan kleikorrels. Ik had altijd van die steenwol slabs, daar knipte ik een vorm uit die precies in de netcup paste. Natmaken, zaadje erin en knallen maar. Wel zorgen dat de steenwol niet het (voedings)water raakt.

Wat betreft (kratky) hydro buiten: ik heb een paar seizoenen terug enkele planten buiten gehad op kratky hydro, maar die kregen uiteindelijk allemaal wortelrot. Vermoedelijk werd het voedingswater in de potten te warm in de zon.

Als je buiten een hydrokweek wilt zetten moet je eigenlijk een recirculatie systeem hebben met moedervat, waarbij je het moedervat ietwat koel kunt houden.

Kratky/dwc is een mooie kweektechniek, maar voor buiten vind ik het minder geschikt. Teveel instabiele factoren die roet in het eten kunnen gooien.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Highfive95
DCNY schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:38:
[...]
Een courgetteplant kan makkelijk 1 vierkante meter beslaan. Hou daar dus rekening mee voordat je ze te dicht op elkaar plant ;)
Daar kwamen wij vorig jaar ook achter. Voor de gein courgette in de border geplaatst . Met als gevolg dat er ongeveer 1,5 meter courgette stond op een gegeven moment.

Ik zou ook niet te laat oogsten. Zit toch minder smaak aan als je ze door laat groeien. Maar dan krijg je wel (als je terug komt van vakantie) een courgette van 70 cm lang en 20 cm dik :'( .

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Highfive95 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:44:
[...]

Daar kwamen wij vorig jaar ook achter. Voor de gein courgette in de border geplaatst . Met als gevolg dat er ongeveer 1,5 meter courgette stond op een gegeven moment.

Ik zou ook niet te laat oogsten. Zit toch minder smaak aan als je ze door laat groeien. Maar dan krijg je wel (als je terug komt van vakantie) een courgette van 70 cm lang en 20 cm dik :'( .
Ik heb twee of drie courgettes en twee pompoenplanten in een stadstuintje waar ik een 1 x 1m moestuintje heb gemaakt. Beginnersfoutje ;) Op dit moment is het nog niet zo'n probleem. De courgettes groeien wel hard maar waren een maand geleden nog zaadjes, de pompoen is verregend en klein en slap (maar hij lijkt wel nieuwe sterkere bladen aan te gaan maken).

Maar ik had er ook wat sla in gezet en die zal tegen die tijd wel weer weg zijn (toch 1,5 vak).

[Voor 5% gewijzigd door Marzman op 02-06-2021 15:11]

/▌

• koelkast
  • Niet online
Jaapio schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:15:
[...]

Steenwol is idd handiger dan kleikorrels. Ik had altijd van die steenwol slabs, daar knipte ik een vorm uit die precies in de netcup paste. Natmaken, zaadje erin en knallen maar. Wel zorgen dat de steenwol niet het (voedings)water raakt.
OK, dus je doet er dan geen kleikorrels in, alleen steenwol?
Maar dan *moet* de steenwol toch het water raken? Anders droogt het toch uit? Of gebeurt dat dan door de kleikorrels? En als je kokos gebruikt, kan je ze daar in opkweken en later 'transplanteren' naar kratky systeem?

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

koelkast schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:57:
[...]

OK, dus je doet er dan geen kleikorrels in, alleen steenwol?
Maar dan *moet* de steenwol toch het water raken? Anders droogt het toch uit? Of gebeurt dat dan door de kleikorrels? En als je kokos gebruikt, kan je ze daar in opkweken en later 'transplanteren' naar kratky systeem?
De steenwol droogt idd uit, maar tegen die tijd hangt de wortelkluit van de plant al in het water.

Kokos heb ik geen ervaring mee, het is wel een arm substraat zonder voeding, evenals steenwol.

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21:33
anboni schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:54:
Vraag al eerder in het tuin en balkon topic gepost, maar waarschijnlijk zitten hier meer experts op dit onderwerp :) We willen in onze tuin een stukje (ca 10m2) moestuin gaan aanleggen. In dit stuk lag bovenop de kleigrond een laagje geel zand ter egalisatie (en daarop worteldoek en houtsnippers). Hoe denken jullie dat we dit nu het beste geschikt kunnen maken voor een moestuin? Het moet in ieder geval weer een cm of 10-15 opgehoogd worden om enigszins gelijk te komen met de omliggende borders. Mijn gedachte is om het stuk een keer goed om te spitten, daarmee het overgebleven gele zand te vermengen met de klei om dat wat losser te maken. Daarna een laag bemeste moestuingrond erop en planten maar.
Om hier een nuttig antwoord op te kunnen geven, is het handig om te weten wat je neer wil zetten.
Een aarbei vind die mix totaal niet boeiend maar een blauwe bes (struik) is met een jaar dood - om even een voorbeeld te geven.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

Arme lieveheersbeestjes larven.... Ze wandelen door mijn hele kruidentuin van pot naar pot op zoek naar luizen die er niet (meer) zijn. Je zou bijna hopen op een nieuwe luizen invasie zodat ze wat te eten hebben ;)

Verder is het wel te merken dat Moeder Natuur een enorme inhaalslag aan het maken is, de boel is echt enorm opgebloeid de afgelopen dagen. Zelfs de rozemarijn die ik eerder al afgeschreven had en eigenlijk wilde verwijderen is weer helemaal aan het uitlopen en heeft zich blijkbaar hersteld van de (vermeende) wortelrot:

Ik maak me alleen nog wat "zorgen" over de peper en paprika. De peper (Lombok) groeit prima maar laat het blijkbaar bij de 4 pepers die er nu aan hangen, geen nieuwe bloemetjes meer. De paprika maakt wel bloemetjes aan, maar dat worden vervolgens tot op heden geen vruchten. Zou dit komen omdat het niet biologische supermarkt spul is waar de zaadjes uit kwamen?

• vortexnl1982
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 16:02
Wij hebben een nieuwbouw woning en de tegels die we hebben besteld voor de tuin hebben een lange levertijd. Waarschijnlijk pas in september worden ze geleverd.

Nu willen we wel graag in de tuin zitten zonder in een zandbak te zitten. Wat zou een goedkope oplossing kunnen zijn?

Zat zelf te denken aan gras, maar volgens mij groeit dat te langzaam.

Iets van zeil op de grond...

Ergens gratis tegels ophalen... Lijkt me veel werk voor zo'n korte tijd..

?

• bvk

bvk

vortexnl1982 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:12:
Wij hebben een nieuwbouw woning en de tegels die we hebben besteld voor de tuin hebben een lange levertijd. Waarschijnlijk pas in september worden ze geleverd.

Nu willen we wel graag in de tuin zitten zonder in een zandbak te zitten. Wat zou een goedkope oplossing kunnen zijn?

Zat zelf te denken aan gras, maar volgens mij groeit dat te langzaam.

Iets van zeil op de grond...

Ergens gratis tegels ophalen... Lijkt me veel werk voor zo'n korte tijd..

?
Tegels kun je niet eten.....

Ik denk dat je je vraag beter even hier kunt stellen: Het grote tuinen, balkons en plantentopic

:)

• vortexnl1982
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 16:02
bvk schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:54:
[...]

Tegels kun je niet eten.....

Ik denk dat je je vraag beter even hier kunt stellen: Het grote tuinen, balkons en plantentopic

:)
Haha wat dom van mij. Ik dacht dat ik in het tuinen topic zat haha.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvk schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:33:

Ik maak me alleen nog wat "zorgen" over de peper en paprika. De peper (Lombok) groeit prima maar laat het blijkbaar bij de 4 pepers die er nu aan hangen, geen nieuwe bloemetjes meer. De paprika maakt wel bloemetjes aan, maar dat worden vervolgens tot op heden geen vruchten. Zou dit komen omdat het niet biologische supermarkt spul is waar de zaadjes uit kwamen?
Heb je gewoon een paprika uit de supermarkt gebruikt?

/▌

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:26
D_Jeff schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:35:
[...]

Om hier een nuttig antwoord op te kunnen geven, is het handig om te weten wat je neer wil zetten.
Een aarbei vind die mix totaal niet boeiend maar een blauwe bes (struik) is met een jaar dood - om even een voorbeeld te geven.
Ik hou me vooral bezig met de "techniek", het "wat" is meer een vraag voor m'n vriendin ;) Ze heeft in ieder geval een lading moestuinmaatjes klaar staan om de grond in te gaan en wat tomaat. Volgens mij vooral eenjarig spul.

https://www.socialcooling.com/

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

bvk schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:33:
Arme lieveheersbeestjes larven.... Ze wandelen door mijn hele kruidentuin van pot naar pot op zoek naar luizen die er niet (meer) zijn. Je zou bijna hopen op een nieuwe luizen invasie zodat ze wat te eten hebben ;)

Verder is het wel te merken dat Moeder Natuur een enorme inhaalslag aan het maken is, de boel is echt enorm opgebloeid de afgelopen dagen. Zelfs de rozemarijn die ik eerder al afgeschreven had en eigenlijk wilde verwijderen is weer helemaal aan het uitlopen en heeft zich blijkbaar hersteld van de (vermeende) wortelrot:

[Afbeelding]

Mooi dat die larven zo goed hun werk doen :)

Die peper gaat vanzelf wel verder met groeien, zodra je pepers beginnen te rijpen. Het aanmaken van pepers kost de plant nu eenmaal veel energie.

Je paprika die bloemen afstoot kan meerdere oorzaken hebben, of de plant is nog niet groot genoeg om volwaardige vruchten te ondersteunen, stikstofrijke voeding of geen bevruchting van de bloemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19:59
Hier ook maar eens melden, als kruidenmoordenaar ;w

Het kerkhof:

Vorig jaar een eerste poging gedaan: enkele zaadjes uitgekomen, maar na de eerste kiemblaadjes te weinig / teveel water gehad en einde verhaal..

Dit jaar opnieuw een poging gedaan:
- Lente ui / bos ui: geen problemen daar, volgens mij de makkelijkste om te kweken :9
- Munt / koriander / rucola ..: meer succes dan vorig jaar, sommige zelfs al de eerste echte blaadjes, daarna wederom teveel / te weinig water, dus nu allemaal einde verhaal
- Knoflook: loof boven de grond, leek allemaal in orde, moest blijkbaar 'vanaf dat 2/3e van het loof geel is' ze oogsten, maar er valt nog niet veel te oogsten :+

Daarom dit jaar maar even valsspelen en afgelopen week bij een 'zadenwinkel' in de buurt een paar kant en klaar planten gehaald die ik ga uitplanten:

Om het waterprobleem op te lossen heb ik een Gardena druppelsysteem aangeschaft dat ik ga installeren om automatisch te kunnen bewateren. Nu weet ik dat (toch in ieder geval sommige) kruiden het liefste zelf water opslorpen en dus liever geen water krijgen via de bovenkant en dus ben ik benieuwd hoe ik dat het beste aan kan pakken.

Enkele opties die ik zelf heb bedacht:
- Druppelen naast de plant, zodat het vocht naar beneden in de grond kan
- Druppelen aan de onderkant van de bakken, met 2 opties:
- Optie 1: alles potgrond houden
- Optie 2: iets van 'vochtregulatie' aan de onderkant van de bakken plaatsen (lavakorrels, ...) en daar in druppelen

Ik hoor het graag wat / hoe het beter kan, zodat in ieder geval het valsspelen dit jaar wel voor succes gaat zorgen :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

Jaapio schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:42:

Je paprika die bloemen afstoot kan meerdere oorzaken hebben, of de plant is nog niet groot genoeg om volwaardige vruchten te ondersteunen, stikstofrijke voeding of geen bevruchting van de bloemen.
Voeding zou het probleem niet moeten zijn, tenzij paprika een andere voeding nodig heeft dan peper, tomaat en kruiden. Maar de plant zal inderdaad nog niet groot genoeg zijn voor relatief grote en zware paprika's dus dat is nog even geduld hebben dan.

Bevruchting is inderdaad ook nog een mogelijkheid, het heeft de afgelopen dagen hier amper gewaaid en de bloemetjes worden volkomen genegeerd door de insecten... Die hebben uitsluitend belangstelling voor de roze/paarse bloemen van de rode basilicum, lavendel, bonenkruid en bieslook.
theredone51 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:11:
Hier ook maar eens melden, als kruidenmoordenaar ;w

Het kerkhof:
[Afbeelding]

Vorig jaar een eerste poging gedaan: enkele zaadjes uitgekomen, maar na de eerste kiemblaadjes te weinig / teveel water gehad en einde verhaal..

Dit jaar opnieuw een poging gedaan:
- Lente ui / bos ui: geen problemen daar, volgens mij de makkelijkste om te kweken :9
- Munt / koriander / rucola ..: meer succes dan vorig jaar, sommige zelfs al de eerste echte blaadjes, daarna wederom teveel / te weinig water, dus nu allemaal einde verhaal
- Knoflook: loof boven de grond, leek allemaal in orde, moest blijkbaar 'vanaf dat 2/3e van het loof geel is' ze oogsten, maar er valt nog niet veel te oogsten :+

Daarom dit jaar maar even valsspelen en afgelopen week bij een 'zadenwinkel' in de buurt een paar kant en klaar planten gehaald die ik ga uitplanten:
[Afbeelding]

Om het waterprobleem op te lossen heb ik een Gardena druppelsysteem aangeschaft dat ik ga installeren om automatisch te kunnen bewateren. Nu weet ik dat (toch in ieder geval sommige) kruiden het liefste zelf water opslorpen en dus liever geen water krijgen via de bovenkant en dus ben ik benieuwd hoe ik dat het beste aan kan pakken.

Enkele opties die ik zelf heb bedacht:
- Druppelen naast de plant, zodat het vocht naar beneden in de grond kan
- Druppelen aan de onderkant van de bakken, met 2 opties:
- Optie 1: alles potgrond houden
- Optie 2: iets van 'vochtregulatie' aan de onderkant van de bakken plaatsen (lavakorrels, ...) en daar in druppelen

Ik hoor het graag wat / hoe het beter kan, zodat in ieder geval het valsspelen dit jaar wel voor succes gaat zorgen :+
Je plaatjes zijn een beetje klein, dus daar valt helaas niet veel aan te zien. Maar waarom heb je zulke problemen met water geven dan dat het allemaal dood gaat? De aarde moet gewoon vochtig zijn voor de meeste planten, niet zeiknat en niet kurkdroog. Gewoon om de paar dagen even checken met je vinger ;)

Bijvoorbeeld de knoflook, wanneer zijn die tenen de grond in gegaan? Oogsten als 2/3 van het loof geel begint te kleuren klopt, maar dat zou pas minimaal over een maand moeten zijn. Maar een plant die teveel of te weinig water krijgt gaat sowieso gele bladeren geven....

Waar heb je gelezen dat vanaf onderen water geven beter is voor de kruiden? Bijvoorbeeld een tijm of rozemarijn houden absoluut niet van natte voetjes en hebben liever een droge omgeving. Basilicum bijvoorbeeld is dan wel een zuipschuit maar die kun je denk ik ook gewoon beter vanaf boven water geven.

• theredone51
bvk schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:07:
Je plaatjes zijn een beetje klein, dus daar valt helaas niet veel aan te zien. Maar waarom heb je zulke problemen met water geven dan dat het allemaal dood gaat? De aarde moet gewoon vochtig zijn voor de meeste planten, niet zeiknat en niet kurkdroog. Gewoon om de paar dagen even checken met je vinger ;)

Bijvoorbeeld de knoflook, wanneer zijn die tenen de grond in gegaan? Oogsten als 2/3 van het loof geel begint te kleuren klopt, maar dat zou pas minimaal over een maand moeten zijn. Maar een plant die teveel of te weinig water krijgt gaat sowieso gele bladeren geven....

Waar heb je gelezen dat vanaf onderen water geven beter is voor de kruiden? Bijvoorbeeld een tijm of rozemarijn houden absoluut niet van natte voetjes en hebben liever een droge omgeving. Basilicum bijvoorbeeld is dan wel een zuipschuit maar die kun je denk ik ook gewoon beter vanaf boven water geven.
Vreemd, er zal iets mis zijn gegaan bij het downloaden / overzetten van de foto's. Waarom alles dood gaat? Ongetwijfeld omdat we beiden niet echt groene vingers hebben + het kruidenrek op een muur richting het zuiden hangt en dus wellicht veeeel meer water nodig heeft dan dat wij denken dat we ze moeten geven. Dit met in het achterhoofd dat we ook al planten teveel water hebben gegeven en dat ze daardoor zijn overleden :X

Wat er in komt en wat ik kan vinden van waterbehoefte op het internet van 1 (weinig water) tot 5 (veel water):
- Munt -> 3
- Koriander -> 2
- Peterselie -> 1
- Basilicum -> 5
- Rucola -> 5
- Lente ui -> 3
- Knoflook -> 3

Dat van water liefst niet van boven geven, dat had ik ergens gelezen en ik meen dat het vooral bij koriander was, maar ik kan het niet meer terug vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

theredone51 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:52:
[...]

Vreemd, er zal iets mis zijn gegaan bij het downloaden / overzetten van de foto's. Waarom alles dood gaat? Ongetwijfeld omdat we beiden niet echt groene vingers hebben + het kruidenrek op een muur richting het zuiden hangt en dus wellicht veeeel meer water nodig heeft dan dat wij denken dat we ze moeten geven. Dit met in het achterhoofd dat we ook al planten teveel water hebben gegeven en dat ze daardoor zijn overleden :X
Als je er eenmaal lekker mee bezig bent en je wat ervaring krijgt komen die groene vingers vanzelf wel! Ik denk dat de meesten in dit topic wel hun leermomenten gehad hebben met teveel of te weinig water geven ;)
Wat er in komt en wat ik kan vinden van waterbehoefte op het internet van 1 (weinig water) tot 5 (veel water):
- Munt -> 3
- Koriander -> 2
- Peterselie -> 1
- Basilicum -> 5
- Rucola -> 5
- Lente ui -> 3
- Knoflook -> 3
Met mijn eigen ervaring ben ik het niet helemaal eens met bovenstaande richtlijn... Kijk eens naar de habitat waar de planten van origine vandaan komen, Zo heeft naar mijn mening munt veel minder water nodig dan peterselie. Maar vooral hangt het van de omstandigheden af, inderdaad de hoeveelheid zon maar ook de pot waar het in staat etc.

Je moet het echt per plant beoordelen hoeveel water je geeft, je kunt niet bijvoorbeeld de koriander 2 liter water en de knoflook 3 liter water geven (als voorbeeld) en dan denken dat het verder wel goed komt. Kijk naar de plant zelf of deze niet slap hangt en hoe deze erbij staat.

Als de plant dan na wat water geven opfleurt weet je dat je te weinig water gegeven hebt. Blijft de plant slap hangen is er wat anders aan de hand en moet je juist géén water meer geven tot je de oorzaak weet!.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

In mijn bakje met chilizaden is een paddestoel opgekomen na een paar weken water geven ;) . Ik zal dat maar als mislukt experiment beschouwen.

Hoe komt het eigenlijk dat ik de zaadjes van Lidl Freshheads (AH moestuintjes is waarschijnlijk hetzelfde) wel meteen in een bakje kan stoppen, maar dat zaadjes uit een zakje eerst moeten kiemen voor je ze in een potje met grond kunt doen? Die chilis doen het gelukkig wel goed :)

[Voor 5% gewijzigd door Marzman op 03-06-2021 20:30]

/▌

• koelkast
  • Niet online
Ik ben al een tijdje bezig met Kratky hydroponics. Tot nu toe alleen pepertjes en paprika's. Dat gaat best goed. Ik heb witte griekse yoghurt-emmertjes ingetapet om algvorming door veel licht te voorkomen, ik gebruik steenwolplugjes en voeding van IKEA (Växer) dat ze een aantal jaren geleden hadden en daar doen ze het goed op.
Nu vindt mijn vrouw dat niet zo geweldig staan op de vensterbank, dus ik ben het eens zwart gaan spuiten met een spuitbus. Dat wordt een smerige en slordige bende, ook al geen succes.

Ik zag dat er anderen aardewerken / zinken 17cm potjes halen bij Dille & Kamille, met daarop een zwarte plastic 'schotel' van de Hornbach. Ga ik ook eens proberen. En daarnaast misschien de yoghurt emmers met stof bekleden of zo (een zakje erom heen). Nog andere ideeën voor Kratky in de woon/slaapkamer zijn gewenst :)

Daarnaast wil ik eens sla en kruiden zoals basilicum en peterselie gaan proberen met Kratky. Een paar vragen daarover:

- Mijn Växer voeding is bijna op. Ik zal dus iets nieuws moeten aanschaffen. Begreep dat de action-voeding niet persé goed is, dus op zoek naar iets beters wat niet direct een vermogen kost. Pokon kamerplantenvoeding? Iets anders vloeibaars en simpels, zonder gedoe met ph-waarden en ec-checks?

- Daarnaast: moet een Kratky systeem altijd in de (volle) zon staan? Of is licht op een vensterbank op het noorden voldoende?

- Moet zo'n steenwol plug eerst in water geweekt? Of kan ik 'm direct in de kleikorrels zetten? En direct voeding toevoegen?

Oké, ik zoek dus wat antwoorden en inspiratie. Ben benieuwd naar de andere hydro-fans :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Vandaag mijn tomaten gesnoeid. Klopt het dat alle takken onder de eerste tak met bloemen weg moeten (was dan al redelijk laat met snoeien) en dat ik de top (heeft ook geen bloemen) kan laten zitten?

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 12:48
Marzman schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:32:
Vandaag mijn tomaten gesnoeid. Klopt het dat alle takken onder de eerste tak met bloemen weg moeten (was dan al redelijk laat met snoeien) en dat ik de top (heeft ook geen bloemen) kan laten zitten?
Waarom snoei je je tomaten? Ik dief alleen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barrymossel
Marzman schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:29:
Hoe komt het eigenlijk dat ik de zaadjes van Lidl Freshheads (AH moestuintjes is waarschijnlijk hetzelfde) wel meteen in een bakje kan stoppen, maar dat zaadjes uit een zakje eerst moeten kiemen voor je ze in een potje met grond kunt doen? Die chilis doen het gelukkig wel goed :)
Ik zaai zaadjes uit een zakje ook gewoon direct in normale potgrond...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

barrymossel schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:49:
[...]

Waarom snoei je je tomaten? Ik dief alleen...
Dat bedoel ik :)

/▌

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barrymossel
Ik haal zodra er diefjes in de oksels ontstaan ze zo snel mogelijk weg. Overal. Blad haal ik eventueel weg als ze voor bloemen of tomaten hangen. Of op de grond. Verder top ik alleen als ze echt te hoog worden.

Die dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

barrymossel schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:34:
[...]

Ik haal zodra er diefjes in de oksels ontstaan ze zo snel mogelijk weg. Overal. Blad haal ik eventueel weg als ze voor bloemen of tomaten hangen. Of op de grond. Verder top ik alleen als ze echt te hoog worden.

[Afbeelding]

Die dus.
En die links daarboven ook in het plaatje? Gewoon alles waar geen bloemen aan zitten eigenlijk.

Of heb ik te veel weggehaald? :p Zo als ik het begrepen heb zijn diefjes de nutteloze takjes met bladeren zonder bloemetjes. Nu zit er maar een tak met bloemetjes in (misschien omdat ik al redelijk laat was met weghalen de dieven waren groter dan wat er nu over is).

[Voor 27% gewijzigd door Marzman op 06-06-2021 11:53]

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20:18

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Marzman schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:47:
[...]
En die links daarboven ook in het plaatje? Gewoon alles waar geen bloemen aan zitten eigenlijk.

Of heb ik te veel weggehaald? :p Zo als ik het begrepen heb zijn diefjes de nutteloze takjes met bladeren zonder bloemetjes. Nu zit er maar een tak met bloemetjes in (misschien omdat ik al redelijk laat was met weghalen de dieven waren groter dan wat er nu over is).
[Afbeelding]
Je hebt teveel weggehaald, die plant heeft wel die bladeren nodig om de tomaten te kunnen laten groeien. De diefjes zijn de zijtakjes bij de bladeren, de bladeren zelf moet je laten zitten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• barrymossel
[...]

[Afbeelding]
Ik denk dat je (te) veel hebt weggehaald. De dieven zijn nieuwe vertakkingen. Als je die niet weghaalt krijg je een struik onkruid. En dan gaat er teveel energie naar groei en niet naar de tomaten.
De takjes met alleen blad haal je volgens mij alleen weg als ze in de weg hangen of aan het einde van het seizoen (voor een beetje extra vruchtgroei).

Dat zijn de mijne.

Links zat net trouwens inderdaad nog een grotere dief (tweede takje van links, meest linkse is gewoon blad).

[Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 06-06-2021 12:14]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• barrymossel
Dit jaar vooralsnog geen last van slakken (afkloppen).

Wel van een konijnenplaag...

En die lusten wel peperplanten.

Heb er maar twee iets verhoogd...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• banaliteit
[...]

[Afbeelding]
What have you done. :'(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

:( Ik hoop dat het nog wat wordt.

Hier een oude foto, er zitten geen blaadjes met tak. Maar zijtakken met blaadjes. Ik dacht dat dat de dieven waren. Nog maar wat filmpjes kijken als er wat teruggroeid.

Het zijn twee verschillende tomatenplantwn. Die plant van de eerdere foto staat hier achter de eerste tomatenplant (middelste vak en het vak daarachter).

/▌

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

Marzman schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:46:
[...]

:( Ik hoop dat het nog wat wordt.

Hier een oude foto, er zitten geen blaadjes met tak. Maar zijtakken met blaadjes. Ik dacht dat dat de dieven waren. Nog maar wat filmpjes kijken als er wat teruggroeid.

Het zijn twee verschillende tomatenplantwn. Die plant van de eerdere foto staat hier achter de eerste tomatenplant (middelste vak en het vak daarachter).
[Afbeelding]
Ik zou me niet teveel zorgen maken, komt wel goed hoor. Die tomaten zijn echt onkruid, geef het 2 weken en die heeft alweer veel nieuwe groei bovenin.

De 'takken' die jij omschrijft zijn in feite de bladeren. In de oksel van dat blad op de hoofdstam (node) groeien nieuwe vertakkingen, die moet je plukken. Dat zijn de zogeheten dieven.

Op de foto van @barrymossel kon je het heel mooi zien:

De stukken in de rode cirkels, die moet je plukken/weg knippen.

Overigens wel leuk: wanneer je de dominante hoofdtop weg zou knippen (rechts van de bovenste rode cirkel, die ook al een trosje bloemen ontwikkeld) dan groeit de minder dominante vertakking (dief) gewoon door als hoofdtop :)

Die tomaten zijn kneiter taaie rakkers. Een maat van mij had een aantal seizoenen een gehalveerde plant na een storm. Die begon meteen als een malle weer uit te lopen, de bovenste helft heeft hij er naast in de grond gestoken en die groeide na 2 weken ook gewoon verder :P

Mooi spul. Je moet echt goed je best doen om die dingen stuk te krijgen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bvk

bvk

Maar de plant maakt die diefjes toch niet voor Jan met de korte achternaam aan, dat moet toch een biologisch nut hebben?

Hoe meer blad, de meer zonlicht (en daarmee energie) de plant op kan vangen en om kan zetten in (vrucht) groei lijkt me.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvk schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:05:
Maar de plant maakt die diefjes toch niet voor Jan met de korte achternaam aan, dat moet toch een biologisch nut hebben?

Hoe meer blad, de meer zonlicht (en daarmee energie) de plant op kan vangen en om kan zetten in (vrucht) groei lijkt me.
Het biologisch nut voor de plant is niet per se voor nut van de mens die gewoon mooie tomaten wil hebben ipv rottende tomaten die op de grond liggen in een woekerende plant op de grond. Dat stokje is ook niet op verzoek van de plant (moet nog grotere kopen). Maar je moet wel de juiste diefjes weten te vinden en daar is iets mis gegaan ;)

/▌

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

bvk schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:05:

Een tomaat wil graag woekeren, als je de dieven laat gaat krijg je aan het eind van het seizoen echt een inmense struik van heb ik jouw daar. Takken die door gaan hangen en de grond raken gaan ook gewoon weer wortelen. Maar in ons kikkerklimaatje is de zomer eigenlijk te kort, en loopt het vaak uit in een giga bos met weinig rijpe tomaten.

Het dieven doe je dan ook om de plant te leiden en de energie naar de vruchtvorming te laten gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jaapio schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:04:
[...]

Ik zou me niet teveel zorgen maken, komt wel goed hoor. Die tomaten zijn echt onkruid, geef het 2 weken en die heeft alweer veel nieuwe groei bovenin.

De 'takken' die jij omschrijft zijn in feite de bladeren. In de oksel van dat blad op de hoofdstam (node) groeien nieuwe vertakkingen, die moet je plukken. Dat zijn de zogeheten dieven.

Op de foto van @barrymossel kon je het heel mooi zien:

[Afbeelding]

De stukken in de rode cirkels, die moet je plukken/weg knippen.

Overigens wel leuk: wanneer je de dominante hoofdtop weg zou knippen (rechts van de bovenste rode cirkel, die ook al een trosje bloemen ontwikkeld) dan groeit de minder dominante vertakking (dief) gewoon door als hoofdtop :)

Die tomaten zijn kneiter taaie rakkers. Een maat van mij had een aantal seizoenen een gehalveerde plant na een storm. Die begon meteen als een malle weer uit te lopen, de bovenste helft heeft hij er naast in de grond gestoken en die groeide na 2 weken ook gewoon verder :P

Mooi spul. Je moet echt goed je best doen om die dingen stuk te krijgen :+
Ik denk dat ik het snap, het gaat om die kleine extra takjes (of blad) waar al een tak zit. Ik dacht dat die grote weg moest.

/▌

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bvk

bvk

Marzman schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:11:
[...]

Het biologisch nut voor de plant is niet per se voor nut van de mens die gewoon mooie tomaten wil hebben ipv rottende tomaten die op de grond liggen in een woekerende plant op de grond. Dat stokje is ook niet op verzoek van de plant (moet nog grotere kopen). Maar je moet wel de juiste diefjes weten te vinden en daar is iets mis gegaan ;)
Tja, je moet die tomaten wel op tijd plukken natuurlijk ;)

Mijn Roma tomaat maakt nu ook de eerste diefjes aan zie ik nu:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

Marzman schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:17:
[...]
Ik denk dat ik het snap, het gaat om die kleine extra takjes (of blad) waar al een tak zit. Ik dacht dat die grote weg moest.
Klopt :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

De meeste tomaten zijn stamtomaten, die geven de beste oogst door ze te dieven. Maar je hebt ook nog andere soorten zoals struiktomaten, die hoef je dan weer niet te dieven.

https://www.pokon.nl/blog...maten-dwergstruiktomaten/

E.e.a. staat hier wel beschreven.

Opzich wel een wonderlijke wereld opzich, die tomaten _O-

Die van mij gaat overigens ook leuk, wel heel laat gezaaid (eind april) Maar hopelijk zeker een paar tomaatjes deze zomer:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik had het omgedraaid :P , er zitten nog kleine diefjes. Ik laat ze dan maar zitten dan kunnen ze de bladeren vervangen die ik weggehaald heb :)

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21:33
Menig tomaat heeft mijn balkon niet overleefd :(
Vorige zomer maar eens een thermometer sensor op de stenen neergelegd, krijg ik daar soms 60 graden te zien. Juist, het kookt net zo hard als in een auto.

Zo taai zijn ze blijkbaar dan weer niet.
Maar de blauwe bes (herkomst: Italië) vond het geweldig, die warmte en hoeveelheid licht. (ik iets minder vanwege de nodige loopjes richting de sloot a 1km retour)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:43
Marzman schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:11:
[...]

Ik lees nu je stuk over diefjes, is dat alleen voor tomatenplanten, of ook voor paprika en peper planten?
Hieronder een foto van mijn peperplantje die ik in de vensterbank heb staan, moet ik de rood omcirkelde bladeren eraf halen?

En weet iemand wat ik met zoveel bloemetjes moet doen, is het verstandig er een aantal weg te halen op dit moment, of eerst wachten tot er een paar ontwikkelen en ze dan weghalen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

dejeroen schreef op zondag 6 juni 2021 @ 19:19:
[...]

Ik lees nu je stuk over diefjes, is dat alleen voor tomatenplanten, of ook voor paprika en peper planten?
Hieronder een foto van mijn peperplantje die ik in de vensterbank heb staan, moet ik de rood omcirkelde bladeren eraf halen?

[Afbeelding]

En weet iemand wat ik met zoveel bloemetjes moet doen, is het verstandig er een aantal weg te halen op dit moment, of eerst wachten tot er een paar ontwikkelen en ze dan weghalen?

[Afbeelding]
Alleen (stam)tomaten, bij pepers/paprika's wil je juist zoveel mogelijk vertakkingen. Hoe meer vertakkingen, hoe meer pepers.

De bloempjes zou ik persoonlijk laten zitten. Je planten zijn groot genoeg om vruchten te dragen en het is ook alweer juni.

Als je plant het niet aankan zou ie ze ook niet in deze hoeveelheden aanmaken, en de kans is groot dat er sowieso vanzelf wel een aantal af vallen.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• theredone51
bvk schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:01:
[...]

Als je er eenmaal lekker mee bezig bent en je wat ervaring krijgt komen die groene vingers vanzelf wel! Ik denk dat de meesten in dit topic wel hun leermomenten gehad hebben met teveel of te weinig water geven ;)
Poging 2 (van dit jaar ;( ) ziet er een stuk beter uit:

Een paar van de koriander / peterselie stengels hangen er nog wat slapjes bij, maar er is uiteraard wat 'trauma' geweest voor de planten bij het her-/uitplanten en ze zullen nog echt goed moeten 'wortelen' denk ik. Ze staan er ondertussen een 3 dagen in en ze zijn nog niet compleet verschrompelt of dergelijke, dus dat geeft hoop.

Met meer / constantere vochtvoorziening zijn ook de knoflooktenen terug groen loof aan het produceren, dus ik heb goede hoop dat er dit jaar iets of wat resultaat geboekt zal worden :9

[Voor 4% gewijzigd door theredone51 op 08-06-2021 10:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17:04

loewie1984

music addict! pizza monster!!

ca 3 maanden geleden onze olijfboom rigoureus gesnoeid (na een filmpje van tuinmanieren te hebben bekeken) snoei is groei zeggen ze. Ik had er een hard hoofd in. De olijfboom heeft vorige zomer ook een tik gehad met te weinig water (staat niet in de volle grond) en is in de 2de groeispurt in September goed hersteld, maar toen kwam de vorst in februari. 1 koude nacht van rond de -10 en alle bladeren gingen er af.

Ondanks alles blijkt hoe veerkrachtig de olijfboom is. Dus wees niet bang om rigoureus te snoeien en geef het de tijd. Het enige wat ik in de tussentijd gedaan heb is extra meststof toegevoegd aan het water voor mediterrane planten.

discogs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stef012
theredone51 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:44:
[...]dus ik heb goede hoop dat er dit jaar iets of wat resultaat geboekt zal worden :9
Ziet er keurig uit hoor! Hoe vaak slaat je pompje aan? Hopelijk niet elke dag, ander verzuipen ze ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

theredone51 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:44:
[...]

Poging 2 (van dit jaar ;( ) ziet er een stuk beter uit:
[Afbeelding]

Een paar van de koriander / peterselie stengels hangen er nog wat slapjes bij, maar er is uiteraard wat 'trauma' geweest voor de planten bij het her-/uitplanten en ze zullen nog echt goed moeten 'wortelen' denk ik. Ze staan er ondertussen een 3 dagen in en ze zijn nog niet compleet verschrompelt of dergelijke, dus dat geeft hoop.

Met meer / constantere vochtvoorziening zijn ook de knoflooktenen terug groen loof aan het produceren, dus ik heb goede hoop dat er dit jaar iets of wat resultaat geboekt zal worden :9
Heb je die planken zelf gemaakt? Ik zoek ook nog iets met planken voor kruiden. Ik zat aan een boekenkastje met potjes te denken.

/▌

Acties:
  • +4Henk 'm!

• theredone51
Stef012 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:55:
[...]

Ziet er keurig uit hoor! Hoe vaak slaat je pompje aan? Hopelijk niet elke dag, ander verzuipen ze ;)
Het pompje slaat, na het inprikken, inderdaad elke dag op hetzelfde moment 1x aan. Er zitten 3 verdeelblokken bij die allemaal een verschillende hoeveelheid water geven tijdens het pompen. Dat is ook de reden waarom alle slangen nu nog te lang zijn, zodat ik ze kan versteken van de ene naar het andere verdeelblok als blijkt dat de planten teveel / te weinig water krijgen. Ik kan verder ook nog spelen met de hoeveelheid druppelaars per rij / bak en op die manier ook nog verder 'tweaken'.

We blijven toch Tweakers, nietwaar? ;)
Marzman schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:58:
[...]

Heb je die planken zelf gemaakt? Ik zoek ook nog iets met planken voor kruiden. Ik zat aan een boekenkastje met potjes te denken.
Dat was ooit wel mijn plan, maar ik heb hem uiteindelijk bij de Gamma gehaald:

Voor dat geld ga ik er zelf niet aan beginnen :) De 3 losse bakjes komen dan weer van de Action :*)

[Voor 25% gewijzigd door theredone51 op 08-06-2021 11:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stef012
Het "slap hangen" kan ook door te veel water komen. Wortels moeten ook kunnen ademen.
Het is bij jou natuurlijk wel heel kritisch, aangezien er weinig aarde in de bakken zit, zal het in de zomer snel verdampen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• theredone51
Stef012 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:03:
Het "slap hangen" kan ook door te veel water komen. Wortels moeten ook kunnen ademen.
Het is bij jou natuurlijk wel heel kritisch, aangezien er weinig aarde in de bakken zit, zal het in de zomer snel verdampen.
Dat kan zeker, maar dan zou ik wel verwachten dat het hele 'plantje' op die plek dat probleem zou hebben en niet maar een paar stengels. Er zit inderdaad maar beperkt aarde in de bakken, zon vanaf +/-9u 's ochtends tot zeker 16u 's middags er vol op, dus ze mogen wel wat water hebben denk ik.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

theredone51 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:59:
[...]

Het pompje slaat, na het inprikken, inderdaad elke dag op hetzelfde moment 1x aan. Er zitten 3 verdeelblokken bij die allemaal een verschillende hoeveelheid water geven tijdens het pompen. Dat is ook de reden waarom alle slangen nu nog te lang zijn, zodat ik ze kan versteken van de ene naar het andere verdeelblok als blijkt dat de planten teveel / te weinig water krijgen. Ik kan verder ook nog spelen met de hoeveelheid druppelaars per rij / bak en op die manier ook nog verder 'tweaken'.

Ik vind het wel ontspannend het zelf te moeten doen, en dan zie ik het meteen als er rupsen of slakken in de bladeren zitten :) Daarom hoef ik ook niet te veel, mijn vrouw wilde een moestuintje huren maar dat is meteen 30m2. Dat vind ik te veel :p

Maar het is wel meer tweakers om het te automatiseren inderdaad. Of misschien is het dat zelfs al voorbij :p , ik zie bij Lidl ook een 'beproeiingscomputer' die werkt met hun app. https://www.lidl-shop.be/...-Home-PSBZS-A1/p100325201

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

theredone51 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:59:
[...]

[...]

Dat was ooit wel mijn plan, maar ik heb hem uiteindelijk bij de Gamma gehaald:
[Afbeelding]

Voor dat geld ga ik er zelf niet aan beginnen :) De 3 losse bakjes komen dan weer van de Action :*)
Dit is ideaal tegen de schutting :) Wel de moeite waard om naar Nederland te rijden of hem te halen als ik er toch weer ben, in de Belgische Gamma is hij een stukje duurder https://www.gamma.be/nl/assortiment/p/B546344

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• theredone51
Marzman schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:15:
[...]

Dit is ideaal tegen de schutting :) Wel de moeite waard om naar Nederland te rijden of hem te halen als ik er toch weer ben, in de Belgische Gamma is hij een stukje duurder https://www.gamma.be/nl/assortiment/p/B546344
Zelfs niet meer te krijgen (dit product is uit ons assortiment), maar toentertijd was hij hier in BE in ieder geval ook nog gewoon iets van een 60 euro. Of even afwachten tot er weer een BTW korting of dergelijke is natuurlijk :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

Je hebt ook nog de zogeheten Tropf Blumat kegels, dit zijn automatische druppelaars die de vochtigheid van de grond zelfstandig meten en alleen druppelen indien nodig, allemaal analoog. Eenmaal goed afgesteld krijgen je planten dus nooit teveel of te weinig vocht.

Kegels in serie aansluiten op een moedervat die iets hoger staat dan je potten, en je bent klaar. Heb zelf ook nog een set van 10 kegels liggen maar zoals hierboven ook al vermeld geniet ik stiekem teveel van het handmatig verzorgen van de plantjes 8) . Juist het water/voeding geven en alles even nalopen vind ik erg rustgevend en leuk om te doen...

Maar voor een iets grotere kweek of vakantieperiode wel handig, al ben je dan vaak met een pompsysteem natuurlijk wel goedkoper uit.

Momenteel zijn de buren en mijn ouders de Blumat als wij op vakantie gaan _O-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rudoo

Hier ook gebruiker van de blumat :)
geen omkijken meer naar, af en toe een gieter met voeding in de bak gooien en klaar :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• theredone51
Jaapio schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:35:
Je hebt ook nog de zogeheten Tropf Blumat kegels, dit zijn automatische druppelaars die de vochtigheid van de grond zelfstandig meten en alleen druppelen indien nodig, allemaal analoog. Eenmaal goed afgesteld krijgen je planten dus nooit teveel of te weinig vocht.
Ook een leuk systeem en inderdaad minder kans op overbewatering als het eens een dag zonder zon is en de grond dus niet veel droger zal worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaapio

Jaapio

Endless stupidity

theredone51 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:57:
[...]

Ook een leuk systeem en inderdaad minder kans op overbewatering als het eens een dag zonder zon is en de grond dus niet veel droger zal worden.
Klopt, alleen voor een kruidenrek als de jouwe (mooie setup trouwens!) dan misschien weer minder makkelijk toepasbaar... Dan zul je het vat heel hoog moeten plaatsen/ophangen of de kegels aan moeten sluiten op een kraan/pomp die continu druk levert...

Je kunt trouwens die pomp en druppelaars ook nog aansluiten op een arduino bordje met bodemvochtigheid sensoren en de hele rambam, als we het dan toch over tweaken hebben >:)

Maar ik denk dat het dan zijn doel wel wat voorbij schiet. Al is het machtig om te doen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

@theredone51 Zit er nog plastic tussen het hout en de aarde? Geïmpregneerd hout kan schadelijke stoffen afgeven namelijk.
Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True