Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:18

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Vandaag een risico genomen en buiten geplant voor ijsheiligen. Ze voorspellen geen vorst meer en de planten groeiden echt te hard door binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cK1TD3qf-O76Mg9Ovr29iitCtZo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9nqvP4jWh9lACQKPByOMtZdY.jpg?f=user_large
Dit zijn mijn sponskomkommers, vorig jaar waren ze deze tijd van het jaar nog maar 4 cm hoog. Deze keer een "tikkeltje" voorsprong genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:38

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:27:
[...]

Denk je wel om de bezige bijtjes met die lambda-cyhalothrin van Pokon? ;)
Het is in de bvk versus insecten oorlog dan ook de allerlaatste optie, vergelijkbaar met het inzetten van de atoombom zeg maar.

Hoop dat het insecten hotel en die plakplaatjes voldoende gaan helpen en dat er uit de larven volwassen lieveheersbeestjes gaan komen die dan uiteraard van harte welkom zijn in dat hotel. .

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:53:
[...]

Het is in de bvk versus insecten oorlog dan ook de allerlaatste optie, vergelijkbaar met het inzetten van de atoombom zeg maar.

Hoop dat het insecten hotel en die plakplaatjes voldoende gaan helpen en dat er uit de larven volwassen lieveheersbeestjes gaan komen die dan uiteraard van harte welkom zijn in dat hotel. .
Je kunt het prima inzetten als laatste redmiddel, zou ik daarna je behandelde planten even een paar dagen op de vensterbank houden achter glas. :)

Wilde bijen en hommels zijn nu hun nesten aan het bouwen en met een kleine kolonie nog extra kwetsbaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Killjoy schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:21:
Mijn uit pure verveling in de kerstvakantie gestarte paprika project begint letterlijk vrucht te dragen.
[Afbeelding]
Tof! Ik gok dat mijn paprika volgende week wel bloemetjes aan gaat maken zoals het er nu voor staat. Maar zijn die potten niet te klein of staat verpotten en naar buiten zetten nog op de planning?

@Joindry Succes! Hopelijk krijgen ze het niet alsnog te koud, de temperaturen gaan de komende tijd weer omlaag naar ik begreep. Hier in NL dan tenminste, weet niet hoe het in BE zit.

[ Voor 12% gewijzigd door bvk op 27-04-2021 21:51 ]

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 19:48
Hier staat de buurman keihard slechte muziek te zingen. Ik ben blij dat m'n plantjes weer binnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

bvk schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:46:
[...]

@Joindry Succes! Hopelijk krijgen ze het niet alsnog te koud, de temperaturen gaan de komende tijd weer omlaag naar ik begreep. Hier in NL dan tenminste, weet niet hoe het in BE zit.
Volgens de voorspellingen gaan ze niet lager dan 4 graden. Als het echt moet kan ik ze nog wikkelen in fleece doek. Veel doet dat niet, vooral wind afschermen. Maar het is een optie. het blijft natuurlijk beetje fingers crossed houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joindry schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:26:
[...]

Volgens de voorspellingen gaan ze niet lager dan 4 graden. Als het echt moet kan ik ze nog wikkelen in fleece doek. Veel doet dat niet, vooral wind afschermen. Maar het is een optie. het blijft natuurlijk beetje fingers crossed houden.
Het zijn ook geen hele kwetsbare kleine zaailingen meer zo te zien, een paar koude nachten moet kunnen. Zolang je eventuele vorst bespaard blijft zie ik het wel goedkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:29

Killjoy

Klingon lawn products

bvk schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:46:
[...]

Tof! Ik gok dat mijn paprika volgende week wel bloemetjes aan gaat maken zoals het er nu voor staat. Maar zijn die potten niet te klein of staat verpotten en naar buiten zetten nog op de planning?
Veel te klein. Maar het is wat ik in de schuur had staan. Zodra de nachttemperatuur boven de 10 graden komt, gaan ze in de volle grond.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

Joindry schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:49:
Vandaag een risico genomen en buiten geplant voor ijsheiligen. Ze voorspellen geen vorst meer en de planten groeiden echt te hard door binnen.

[Afbeelding]
Dit zijn mijn sponskomkommers, vorig jaar waren ze deze tijd van het jaar nog maar 4 cm hoog. Deze keer een "tikkeltje" voorsprong genomen.
Zo mooi groot en groen zijn ze bij mij nooit geworden. Doe je er iets speciaals voor?

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:12
bvk schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:41:
... Overigens wel opmerkelijk, maken planten zoals in dit geval Munt nou juist die haartjes niet aan om belagers zoals luizen te weren?
Mogelijk een overbodige tip; Als je van munt houdt, zorg er dan voor dat deze in aparte pot/bak staat. Vorig jaar een muntplantje neergezet, de wortels gaan overal doorheen en je komt zo overal tegen. Het lijkt wel onkruid ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Stef012 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:41:
[...]
Mogelijk een overbodige tip; Als je van munt houdt, zorg er dan voor dat deze in aparte pot/bak staat. Vorig jaar een muntplantje neergezet, de wortels gaan overal doorheen en je komt zo overal tegen. Het lijkt wel is gewoon onkruid ;(
FTFY ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
[...]

Mogelijk een overbodige tip; Als je van munt houdt, zorg er dan voor dat deze in aparte pot/bak staat. Vorig jaar een muntplantje neergezet, de wortels gaan overal doorheen en je komt zo overal tegen. Het lijkt wel onkruid ;(
Dat is ergens wel tegenstrijdig, als je een muntliefhebber bent wil je juist er zoveel mogelijk van hebben ;)

Maar inderdaad, de plant staat in een pot.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]

Als het eenmaal groeit is het net onkruid. Maar ik probeer nu munt van de markt te stekken en dat gaat lastiger dan basilicum 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

ANdrode schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:36:
[...]

Als het eenmaal groeit is het net onkruid. Maar ik probeer nu munt van de markt te stekken en dat gaat lastiger dan basilicum 8)7
Koop een potje bij de supermarkt. Zet in een pot/bak/perk. Ben je voor de rest van je leven voorzien. En in het laatste geval hoef je nooit te verpotten of andere planten in de tuin te zetten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik heb bij de munt gewoon het potje van vorig jaar leeggekiept, nieuwe grond erin, wat opkomende jonge scheuten met wat wortels losgetrokken en die in verse potgrond geprakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1NDqA9mLS_6xRA0WBtK-xze9kU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/81JVxCDK7lBO9STthprU875d.jpg?f=user_large

Werk prima blijkbaar want ze groeien alweer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Killjoy schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:13:
[...]

Koop een potje bij de supermarkt. Zet in een pot/bak/perk. Ben je voor de rest van je leven voorzien. En in het laatste geval hoef je nooit te verpotten of andere planten in de tuin te zetten ;)
Daar zit minder uitdaging in :+. Stekken is leuk als het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik heb op mijn munt waar dus luizen in zaten nu de lieveheersbeestjes larven losgelaten. Morgen eens kijken of dat goed gegaan is en ze lekker aan het luizen knijpen zijn.

En hopelijk worden het ook volwassen kevertjes die in het tevens opgehangen insectenhotel hun intrek gaan nemen.

Van mijn peper in de vensterbank worden de onderste bladeren geel en vallen uit, alles boven de "driesprong" blijft wel mooi groen. Is dat omdat alle energie naar de bloemetjes en pepers gaat?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:37:
Ik heb op mijn munt waar dus luizen in zaten nu de lieveheersbeestjes larven losgelaten. Morgen eens kijken of dat goed gegaan is en ze lekker aan het luizen knijpen zijn.

En hopelijk worden het ook volwassen kevertjes die in het tevens opgehangen insectenhotel hun intrek gaan nemen.

Van mijn peper in de vensterbank worden de onderste bladeren geel en vallen uit, alles boven de "driesprong" blijft wel mooi groen. Is dat omdat alle energie naar de bloemetjes en pepers gaat?
Vergeling en afstoot van ouder blad kan komen doordat ze te continu te nat staan, maar ook door stikstof tekort. Als ze niet kletsnat staan denk ik het 2e. Ik weet niet of je ze voeding geeft?

Hier zijn ze ook hard toe aan de grote uiteindelijke potten, ze staan in literpotjes maar hebben het moeilijk. Aankomend weekend ga ik ze overpotten, ze zijn al wat zon gewend inmiddels:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87GUik5eAcODLuwTes8yzcfQzRs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eAVJaUZiXMrMuE1U0kFZ4WMb.jpg?f=user_large

De meloenperen (pepino) zijn ook flink gegroeid inmiddels, ook deze gaan naar een grote pot zodat ze vrolijk verder kunnen groeien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dv5HE6uFjXf0nBwcdHbSQpL70LM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uFlWHf0QvAQ5Chp4qnM0vBhQ.jpg?f=user_large

Alles komt in 16 liter pouches te staan met wat perliet en mestkorrels door de potgrond.

Ik ben het vloeibare voeding aanmaken inmiddels helemaal zat _O-

Kijk er nu al naar uit om alles gewoon lekker buiten te hebben staan en er af en toe een emmer water overheen te flikkeren. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
@Verwijderd Nee, de plant staan zeker niet kletsnat dus dan zal dat wel die stikstof zijn. Ik heb tot nu toe heel beperkt voeding gegeven, ik zal morgen dan nog maar eens wat meer voeding toevoegen aan het water.

En ja, het wordt hoog tijd dat ze naar buiten kunnen en naar 18 liter potten gaan. Alleen werkt het weer niet echt mee....

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 00:07:
@Verwijderd Nee, de plant staan zeker niet kletsnat dus dan zal dat wel die stikstof zijn. Ik heb tot nu toe heel beperkt voeding gegeven, ik zal morgen dan nog maar eens wat meer voeding toevoegen aan het water.

En ja, het wordt hoog tijd dat ze naar buiten kunnen en naar 18 liter potten gaan. Alleen werkt het weer niet echt mee....
Nee klopt, het weer is bagger om het zo maar te noemen... Maar ik ben die kweektent in de woonkamer inmiddels ook wel zat _O- hoog tijd om de planten uit te gaan delen en de mooiste in de grote potten te zetten. 8)

Hopen dat het voorjaar snel inkickt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 00:38:
[...]

Nee klopt, het weer is bagger om het zo maar te noemen... Maar ik ben die kweektent in de woonkamer inmiddels ook wel zat _O- hoog tijd om de planten uit te gaan delen en de mooiste in de grote potten te zetten. 8)

Hopen dat het voorjaar snel inkickt.
Het is niet alleen dat de planten in de vensterbank ondertussen een grotere vensterbank nodig gaan hebben, ook de vaste planten die permanent buiten staan lopen gewoon achter.

Het verschil in zonuren en warmte ten opzichte van vorig jaar is gewoon enorm. Afgelopen april was ook gewoon de koudste sinds 1986... Maar goed, dat is moeder natuur waar we als nietige mensjes maar gewoon mee moeten zien te leven ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Gelukkig is het op je balkon altijd een paar graden warmer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Joindry schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:49:

[Afbeelding]
Wel, gisteren hadden we dus onaangekondigd wat vorst overnacht. Ziet er niet goed uit... Zeker 1 kwijt. De andere 3 is nog afwachten. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Joindry schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:05:
[...]

Wel, gisteren hadden we dus onaangekondigd wat vorst overnacht. Ziet er niet goed uit... Zeker 1 kwijt. De andere 3 is nog afwachten. :/
Oei, dat is geen leuk verjaardags cadeautje, hopelijk gaat het met de andere 3 dan wel goed...

Maar toch van harte :(:) :9B

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joindry schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:05:
[...]

Jammer... Ik hoop dat het alsnog goed komt!

En inderdaad van harte! :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:50:
[...]
Alles komt in 16 liter pouches te staan met wat perliet en mestkorrels door de potgrond.

Ik ben het vloeibare voeding aanmaken inmiddels helemaal zat _O-

Kijk er nu al naar uit om alles gewoon lekker buiten te hebben staan en er af en toe een emmer water overheen te flikkeren. :+
Dit klinkt veel makkelijker dan een zomer lang net te kleine potten en vloeibare voeding. Met als bijkomend voordeel dat de planten veel minder snel vocht tekort hebben op een warme dag.

Komen de pouches uit Nederland? En welke vaste voeding wordt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ANdrode schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:47:
[...]

Dit klinkt veel makkelijker dan een zomer lang net te kleine potten en vloeibare voeding. Met als bijkomend voordeel dat de planten veel minder snel vocht tekort hebben op een warme dag.

Komen de pouches uit Nederland? En welke vaste voeding wordt het?
Ik heb nog een bult rootpouches liggen van het merk: rootpouch :') . Deze heb ik ooit besteld, zijn meerdere aanbieders voor binnen NL. Zijn er in alle soorten en maten, met of zonder handvaten, maar 16 liter is genoeg voor een flinke plant met leuke oogst.

Na een seizoen even uitspoelen en daarna in de wasmachine, prima dingen. Ze drogen wel wat sneller uit dan conventionele plastic of terracotta potten, maar dat is in ons regenachtige klimaat niet zo'n ramp.

Als vaste voeding gebruik ik dit jaar DCM groente en fruit. Plan is om daarvan 40 a 50 gram toe te voegen aan iedere 16 liter pot, samen met wat perliet en een theelepeltje lavameel, zeewierkalk en magnesiumsulfaat.

Dan kunnen ze er wel ff flink tegenaan.

Later in seizoen (halverwege de zomer) als de korrels uitgewerkt zijn kun je de potten voorzien van een nieuwe toplaag van een beetje verse grond vermengd met een 40 gram mestkorrels per pot. Dan zakken de voedingstoffen van de rijke toplaag naar beneden bij het bewateren. Of bijmesten met vloeibare voeding natuurlijk.

Die pepers lusten wel wat bemesting, in tegenstelling tot andere gewassen.

Meestal geef ik vanaf september alleen nog maar water. Beetje zonde om de kluiten dan nog vol te hebben met voeding, aangezien de laatste oogst toch vaak tegen eind oktober is hier...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:06
Hier druk aan het afharden want het past ook bijna niet meer op de vensterbanken.
Eerste bloemen (En eerste pepertje) zijn gespot.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPajGYcotipdIHSMkXWhy9S-JfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMkLJA4Y2WZWhhRPGSuLFlmH.jpg?f=fotoalbum_large
Die bloemetjes blijven mooi vind ik, en rechtsonderaan kan je nog net het eerste pepertjes zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaWayne schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:43:
Hier druk aan het afharden want het past ook bijna niet meer op de vensterbanken.
Eerste bloemen (En eerste pepertje) zijn gespot.[Afbeelding]
Die bloemetjes blijven mooi vind ik, en rechtsonderaan kan je nog net het eerste pepertjes zien.
Prachtige bloem inderdaad, overduidelijk een Baccatum :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
Verwijderd schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:45:
[...]

Prachtige bloem inderdaad, overduidelijk een Baccatum :)
Klopt ja, is een Aji Crystal. Schijnt lekker te zijn om gerookt tot poeder te vermalen.
Laat ik nou net een paar maanden Black Bastard hebben, kan ik mooi experimenteren :Y)

1 van de courgettes bloeit ook al (met 1 bloem) die gaat vanaf nu iedere ochtend maar naar buiten tot de avond, want anders wordt het lastig denk ik. Volgend weekend alles de volle grond in en dan knallen maar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DaWayne schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:53:
[...]

Klopt ja, is een Aji Crystal. Schijnt lekker te zijn om gerookt tot poeder te vermalen.
Laat ik nou net een paar maanden Black Bastard hebben, kan ik mooi experimenteren :Y)

1 van de courgettes bloeit ook al (met 1 bloem) die gaat vanaf nu iedere ochtend maar naar buiten tot de avond, want anders wordt het lastig denk ik. Volgend weekend alles de volle grond in en dan knallen maar :P
Leuk, ik ben ook van plan dit jaar een deel van de oogst tot gerookte flakes/poeder te verwerken.

En ik wil proberen mijn eigen sriracha saus te gaan fermenteren. Dat is toch wel de absolute nummer 1 van meest gebruikt peper produkt hier. Ik gooi het nog net niet op een broodje hagelslag _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
Verwijderd schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:40:
[...]

Leuk, ik ben ook van plan dit jaar een deel van de oogst tot gerookte flakes/poeder te verwerken.

En ik wil proberen mijn eigen sriracha saus te gaan fermenteren. Dat is toch wel de absolute nummer 1 van meest gebruikt peper produkt hier. Ik gooi het nog net niet op een broodje hagelslag _O-
Sriracha staat hier ook in de planning. Vorig (1e peperjaar) conservatief gebleven. Peper, gedroogde peper, tomaten-chilisaus en sambal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Verwijderd schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:57:
[...]

Jammer... Ik hoop dat het alsnog goed komt!

En inderdaad van harte! :9B
bvk schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:54:
[...]

Oei, dat is geen leuk verjaardags cadeautje, hopelijk gaat het met de andere 3 dan wel goed...

Maar toch van harte :(:) :9B
Dankje dankje, als viering voor dit jaar een mooi "buikplaag" gekregen van dochterlief. Had ik geen buren en schroom gehad, had ik wss mijn hele moestuin al kunnen bemesten vandaag :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:21:
[...]
Ik heb nog een bult rootpouches liggen van het merk: rootpouch :') . Deze heb ik ooit besteld, zijn meerdere aanbieders voor binnen NL. Zijn er in alle soorten en maten, met of zonder handvaten, maar 16 liter is genoeg voor een flinke plant met leuke oogst.

Na een seizoen even uitspoelen en daarna in de wasmachine, prima dingen. Ze drogen wel wat sneller uit dan conventionele plastic of terracotta potten, maar dat is in ons regenachtige klimaat niet zo'n ramp.
Mijn goto bij obscure items is Amazon/Aliexpress/Ebay maar ik was even vergeten dat we een grote, eehm, "thuiskweek" markt hebben in Nederland. Die zijn goed lverbaar.
Als vaste voeding gebruik ik dit jaar DCM groente en fruit. Plan is om daarvan 40 a 50 gram toe te voegen aan iedere 16 liter pot, samen met wat perliet en een theelepeltje lavameel, zeewierkalk en magnesiumsulfaat.

Dan kunnen ze er wel ff flink tegenaan.
Ik dacht aan tomaten meststof maar zag dat NPK daarvan bij DCM ook 6-3-12 was. Dit doet mij denken aan de keuringsdienst van waarde aflevering over meststoffen :+

[Video: https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/10-09-2020/KN_1716415]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier gewoon culterra groen om de boel op te starten en verder zo nu en dan een beetje vloeibare tomatenmest van de action door het water. Vorig jaar heel wat aardbeien, komkommers en tomaten mee gekregen.
Vanmiddag voor 25 euro een zak van 25kg opgehaald, eerste 2 kilo liggen al op het gazon, verder 2 handjes door de potgrond van de aardbeienbak geschept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joindry schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:11:
[...]

[...]

Dankje dankje, als viering voor dit jaar een mooi "buikplaag" gekregen van dochterlief. Had ik geen buren en schroom gehad, had ik wss mijn hele moestuin al kunnen bemesten vandaag :+
Haha aiaiai... Beterschap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
[...]

Munt is daarin niet de enige, framboos moet je in een bak zetten tenzij je de hele buurt wil laten meegenieten. Aardbeien vermenigvuldigen zo snel dat een konijn er nog wat van kan leren.

Is er een subgroep voor het ruilen van plantjes misschien dat we mede tweakers op die manier kunnen helpen.

Mijn rode pepers doen het alleen bar slecht, ze lijken beetje te verdorren terwijl ze toch genoeg water krijgen en ze in de woonkamer achter glas staan. Iemand tips daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:11:

Mijn rode pepers doen het alleen bar slecht, ze lijken beetje te verdorren terwijl ze toch genoeg water krijgen en ze in de woonkamer achter glas staan. Iemand tips daarvoor.
Wat versta je onder verdorren, net zoals bij mij onderin wat gele bladeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUa72Xc7odU1cFrUBrctu6-DWJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48PHd1OffJntediM6hG8CBZX.jpg?f=fotoalbum_large

Teveel water is niet goed, maar mogelijk net zoals bij mij waarschijnlijk een tekort aan voeding. Heb je een foto?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:11:
[...]
Op welke kant ligt het raam?

Mogelijk is het tijd voor voeding of een grotere pot. En als je wilt kan je vast ook wel stekjes krijgen. Ik heb bijvoorbeeld ook nog planten in 200ml beker staan die nu écht groter moeten.
offtopic:
Met goede voeding gaat het overigens wel re-de-lijk in een kleine pot. Maar bij warm weer moet je meerdere malen per dag water geven en dat is een matige ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:14
bvk schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:19:
Mijn plantjes waren ook aan het zeuren, ze wilden per se buiten spelen. Nou vooruit dan maar jongens, dan kan papa even jullie bed (de vensterbank) verschonen.

[Afbeelding]

Tevens heb ik me maar even gewapend tegen het ongedierte:

[Afbeelding]

Als ze oorlog willen kunnen ze dat krijgen!
Holy, €20,- voor zo’n insectenhotel. Tip voor wie een paar wilt kopen, bij de Action kosten ze €4,95 en €1,95

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Morpheusk schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:27:
[...]

Holy, €20,- voor zo’n insectenhotel. Tip voor wie een paar wilt kopen, bij de Action kosten ze €4,95 en €1,95
Dat zal best, maar ik heb liever een in Nederland met de hand gemaakt product. Bij die prijzen van de Action heb ik zo mijn twijfels over de herkomst en de kwaliteit...

Bij mij logeren ze ****** met ontbijt op bed, bij die van de Action met * mogen de beestjes blij zijn dat ze een wastafel hebben om zich te wassen ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:28
Morpheusk schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:27:
[...]

Die van de Action zijn niet altijd netjes afgewerkt. Insectenvleugels en zo blijven dan haken en scheuren af. Doet dan meer kwaad dan goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

banaliteit schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:46:
[...]

Die van de Action zijn niet altijd netjes afgewerkt. Insectenvleugels en zo blijven dan haken en scheuren af. Doet dan meer kwaad dan goed.
Die hotelletjes werken voor geen meter bij mij. Ik heb een meer dan behoorlijke tuin en dan verkiezen de insecten gewoon zelf een nest te maken in struiken, lang gras, ... Dat hotel zag er misschien gezellig uit, maar het bleef behoorlijk leeg.

Intussen terug gezond en wel. Net op tijd om het hele weekend kwijt te zijn en terug het werk te mogen hervatten :+ (f*king typsich)

Vrouwlief wou trouwens klimbonen dit jaar. Dus had ze een rek nodig. Via via deze kunnen redden van de contrainer. Inox hek uit voedingsindustrie van kleine 50kg. Waait dus nergens heen. (in bezit van 2 stuks)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnIHyeb8R2IP7vVUPBjPWqk6UFo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xa6rwVuyV0QVemF8RlFnlP0K.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door Joindry op 03-05-2021 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:52
Joindry schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:52:
[...]

Die hotelletjes werken voor geen meter bij mij. Ik heb een meer dan behoorlijke tuin en dan verkiezen de insecten gewoon zelf een nest te maken in struiken, lang gras, ... Dat hotel zag er misschien gezellig uit, maar het bleef behoorlijk leeg.

Intussen terug gezond en wel. Net op tijd om het hele weekend kwijt te zijn en terug het werk te mogen hervatten :+ (f*king typsich)

Vrouwlief wou trouwens klimbonen dit jaar. Dus had ze een rek nodig. Via via deze kunnen redden van de contrainer. Inox hek uit voedingsindustrie van kleine 50kg. Waait dus nergens heen. (in bezit van 2 stuks)

[Afbeelding]
Mooi rekje! Ander vraagje op je foto, ik zie dat je worteldoel gebruikt als grondbedekking; Werkt dat een beetje? Ik gebruik nu zelf kuilplastic van de boer, maar dat laat natuurlijk geen water door en dus zoek ik voor volgend jaar naar een goed alternatief voor het gedeelte van de volkstuin wat ik nog niet in gebruik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

xeromorphic schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:03:
[...]

Mooi rekje! Ander vraagje op je foto, ik zie dat je worteldoel gebruikt als grondbedekking; Werkt dat een beetje? Ik gebruik nu zelf kuilplastic van de boer, maar dat laat natuurlijk geen water door en dus zoek ik voor volgend jaar naar een goed alternatief voor het gedeelte van de volkstuin wat ik nog niet in gebruik heb.
Het worteldoel werkt in de winter zeer goed tegen het verspreiden van weidegras. Er zijn wel enkele wortels onder de grond, maar die zijn wit en broos. Weidegras groeit door zolang het niet vriest onder de grond. Leg ik geen doek, moet ik ieder jaar het volledige stuk terug omspitten.
Het worteldoek helpt natuurlijk niet tegen de zaadjes onkruid die er al liggen van ervoor. Van zodra het doek eraf gaat schiet de eerste lading onkruid snel in gang. De grond ligt eronder immers iets warmer vanwege het zwarte plastiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:20
Ik ben mij een beetje aan het oriënteren op een kleine kas voor in de tuin.
Heeft hier iemand ervaring met het merk ACD of Royal Well kassen ?
Ben naar de ACD Piccolo P03 of de Royal Well Birdlip 64 aan het kijken.
Als iemand ervaring met 1 van deze heeft, of nog alternatieve weet in dit formaat dan is info welkom :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Rudoo schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:31:
Als iemand ervaring met 1 van deze heeft, of nog alternatieve weet in dit formaat dan is info welkom :)
@Ronster heeft destijds een prachtige kas gekocht. Wie weet kan hij je wat meer vertellen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudoo
Dank @Verwijderd !
Nu heb ik een 3e optie. De Jansens UH12 ziet er ook leuk uit :)
Ik hoor graag de bevindingen van Ronster!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

ACD hoor ik enkel goede dingen over. Zeker niet de goedkoopste, maar blijkbaar wel kwaliteit.
Wij sparen al enige tijd voor een grote ACD (R308 IRC), maar die pot blijft regelmatig leegbloeden voor andere zaken.
Tijdje geleden naar de fabriek geweest op open bedrijvendag. (in de hoop een extra goed koopje te kunnen doen) Die worden dus gemaakt in het verre West-Vlaanderen, België. :+ Noem het kwaliteit als je wil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik heb er zelf net een van Jimmy at work gekocht, geen ervaring met de duurzaamheid maar eerste indruk is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
emnich schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:21:
[...]
Ik heb er zelf net een van Jimmy at work gekocht, geen ervaring met de duurzaamheid maar eerste indruk is prima.
Daar ga ik toevallig a.s. dinsdag even kijken. Naar de Foreststar 100.
Deze is inderdaad de helft goedkoper dan de ACD of Jansens, vraag me inderdaad wel af waar dit prijsverschil in zit.
Grootste nadeel van de Foreststar 100 wat ik online zie ik de dakgoot hoogte van 1,20.
Ik ben bang dat de bewegingsruimte in dit type echt te minimaal is.
Welke type heb jij gekocht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik heb de 400. Wij zijn niet heel groot maar ik kan me voorstellen als je zelf 1.95 bent dat het misschien wat krap is. Voor ons is de hoogte echt prima.

Ik heb geen idee waar het prijsverschil in zit. Voor ons is het vooral een corona bezigheid dus ik vond dit wel een acceptabel prijsje. Als je na het bezichtigen een beetje gevoel hebt waarom deze zoveel goedkoper is moet je het even laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Prijsverschil lijkt hem toch stuk te zitten in de afmetingen. Die Jimmyatwork maakt maar serres van 2m breed en hoogte 2m20? Die van ACD gaan tot 2m80 en 320-380-460 breed.
Dan heb je bijna het dubbele aan glas- en framewerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudoo
Ik kijk nu naar 4 types van ongeveer zelfde formaat:
  • Jimmy at work Foreststar 100 of prestige 100
  • ACD Picollo P03
  • Janssens UV12
  • Royal Well Birdlip 64
Allemaal ongeveer zelfde formaat.
Jimmy at work prijs ligt tussen 700-1100.
De andere 3 gaan allemaal richting de 2000.

Ergens moet dit prijsverschil inzitten. Het zal ook te maken hebben met de profielen, de manier hoe het glas bevestigd wordt, etc ...
Maar dat is online moeilijk te beoordelen, dus ben wat bezoekjes van verschillende winkels aan het plannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Rudoo schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:12:
  • ACD Picollo P03
  • Janssens UV12
  • Royal Well Birdlip 64

Ergens moet dit prijsverschil inzitten. Het zal ook te maken hebben met de profielen, de manier hoe het glas bevestigd wordt, etc ...
Maar dat is online moeilijk te beoordelen, dus ben wat bezoekjes van verschillende winkels aan het plannen :)
Bekijk ook het type glas, gewoon glas, tuinbouwglas, veiligheidsglas. 3 of 4 mm. Bevestigingsmethode (metalen pinnen of rubberstroken) Dikte van de Alu profielen. Poederlak of gewone lak (indien gespoten)

ACD heeft ook ieder jaar een paar modellen in aanbieding. Zeker eens navragen, kan zijn dat je dan voor dezelfde prijs een maatje groter kan krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Joindry op 05-05-2021 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 10:42

Piper

No guts, no glory

Davestorm.nl komt hier over 3 wkn een kas(3.40x7) plaatsen, heeft hier in de buurt al veel geplaatst waar iedereen erg tevreden over is. Prijzen staan online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rudoo schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:12:
  • ACD Picollo P03
  • Janssens UV12
  • Royal Well Birdlip 64

Je kunt ook altijd nog een plastieken vidaXL kas bestellen om eens te proberen of een kas leuk is. _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Kweekkasjes van zolder gehaald en afgestoft ;) Missus houdt wel van pittig spul, vriend van me ook, maar ook minipaprika's besteld die ik buiten heb geplant. Daar komen ook al andere paprika's op en heb al kleine aardbeienplanten nav mijn experiment met kroontjes van aardbeien in de grond stoppen _/-\o_ Die werden al zo groot dat ik ze in een grotere pot heb gestopt zodat ze de ruimte hebben en eventueel over de randen kunnen gaan hangen tzt.

In de kweekkasjes zit nu: Rawit, Scotch Bonnet geel, Prik Kee Noo Suan, Buena Mulata, Madame Jeanette, Jalepeño en gratis zat er nog Habanero mix bij. Op 2 plekken in woonkamer geprakt, op de vensterbank en bij de achterdeur in de hoek die ook goed zon pakt. Now we wait :+

[ Voor 10% gewijzigd door 2Dutch op 05-05-2021 14:10 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Leuk! Maar ben je niet ietwat laat begonnen? Het moet denk ik wel een lange en warme zomer worden wil je nog rijpe pepers gaan oogsten. Dat had ik tenminste met de Rawit vorig jaar, die waren in september nog steeds groen...

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

bvk schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:24:
Leuk! Maar ben je niet ietwat laat begonnen? Het moet denk ik wel een lange en warme zomer worden wil je nog rijpe pepers gaan oogsten. Dat had ik tenminste met de Rawit vorig jaar, die waren in september nog steeds groen...
Ik ben zo'n 'winging it' miep ja, dan lijkt iets leuk en dan ga ik dat doen, niet echt checkende of 't wel de goede zaaimaand is :P Kan me niet goed herinneren wanneer ik die chillipepers vorig jaar plantte, daar heb ik toch 7 rijpe pepers vanaf geplukt, het ging bizar rap toen het een paar weken goed weer was.

Dus ik heb dit gedaan zodat we een lange en warme zomer krijgen :+

Heb anders nog wel een mooie lege vensterbank op zolder (gehele breedte van huis) waar ik ook grote planten prima kwijtkan om tzt eventueel nog vals te spelen? ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

2Dutch schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:19:
[...]

Ik ben zo'n 'winging it' miep ja, dan lijkt iets leuk en dan ga ik dat doen, niet echt checkende of 't wel de goede zaaimaand is :P Kan me niet goed herinneren wanneer ik die chillipepers vorig jaar plantte, daar heb ik toch 7 rijpe pepers vanaf geplukt, het ging bizar rap toen het een paar weken goed weer was.

Heb anders nog wel een mooie lege vensterbank op zolder (gehele breedte van huis) waar ik ook grote planten prima kwijtkan om tzt eventueel nog vals te spelen? ;)
Ja leuk toch. Het is inderdaad vrij laat, maar niet geschoten is altijd mis. En als je het leuk vindt om te doen sta je toch al 1-0 voor. Hou je er dan wat aan over is het alleen maar een bonus.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
2Dutch schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:19:

Daar houden we je aan! d:)b

Vanaf het weekend gaan de temperaturen eindelijk naar normale waardes, laten we hopen dat dit zo blijft en de boel naar buiten kan. Niet dat we weer een week krijgen met 10 graden....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:53:
[...]

Daar houden we je aan! d:)b

Vanaf het weekend gaan de temperaturen eindelijk naar normale waardes, laten we hopen dat dit zo blijft en de boel naar buiten kan. Niet dat we weer een week krijgen met 10 graden....
Pfff inderdaad... Heeft nu wel lang genoeg geduurd met die kou! Kan niet wachten tot ik weer lekker met de korte broek aan in de tuin kan hangen, genietend van het zonnetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
Verwijderd schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:56:
[...]

Pfff inderdaad... Heeft nu wel lang genoeg geduurd met die kou! Kan niet wachten tot ik weer lekker met de korte broek aan in de tuin kan hangen, genietend van het zonnetje.
Haha, maar dat alleen na de rode candles toch?😁

Hier staan de eerste pepertjes overigens al in de volle grond tegen het huis aan. Geen plek meer binnen en vanwege aankomende vakantie maar vast tegen de warme muur op het zonnetje gezet.
Eerste hagelbui al achter de rug, maar lijktlen vooralsnog wel te gaan overleven. O-)

[ Voor 7% gewijzigd door DaWayne op 05-05-2021 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hier staat de komkommer af te harden in de tuin. Gaat vanavond weer naar binnen omdat 2 graden is voorspeld. Zaterdag in de bak buiten planten.

Ding is van een 7x7 vierkant bakje nu 2x verpot naar inmiddels een 13cm pot en heeft z'n wortels al door de onderkant steken.

Pompoen ga ik morgen mee beginnen af te harden, die is eergisteren net uit zijn 7x7 bakje gegaan in een iets groter potje, denk dat die na het weekend ook permanent naar buiten gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:55
@ een paar posts hier boven, ik heb sinds een 2 maanden de foreststar 100 , besteld van jimmyatwork.

Is gewoon een top ding, zeker voor dat geld en als je het vergelijkt met andere soortgelijke kassen die twee keer zo duur zijn. Mijne is met veiligheidsglas 3 mm geleverd, staat als een huis, ook met wind zoals de afgelopen dagen.

stuur me maar een pm als je wat meer info wilt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronster
  • Laatst online: 18-09 09:52
Rudoo schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:56:
Dank @Verwijderd !
Nu heb ik een 3e optie. De Jansens UH12 ziet er ook leuk uit :)
Ik hoor graag de bevindingen van Ronster!
Ik heb een Janssens MV34 van 310 x 458.
In eerste instantie had ik mijn oog ook laten vallen op ACD. Janssens is wat duurder maar kwalitatief beter en gemaakt van zwaarder materiaal. De vraag is of je het nodig hebt / belangrijk vind.
Daarnaast wordt het prijsverschil kleiner bij grotere kassen. Ook dat heeft me doen besluiten om toch voor de Janssens te gaan.
Ik ben er nog steeds super blij mee en heb er geen moment spijt van gehad.
Zelf heb ik toen een aantal sites en winkels gemailed en gebeld om de beste prijs te vinden. Dit verschilde behoorlijk.

Hier een filmpje wat ik hier een jaar geleden ook al plaatste:

Hopelijk heb je er iets aan :)

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudoo
Net wezen kijken naar de Janssens Urban Victorian in het zwart bij een zaakje vlakbij Den Bosch.
Grootste fout natuurlijk .... want nu heb ik er 1 besteld 8)7 :Y

Daar stonden mooi 3 types van elke prijs klasse naast elkaar.
De Janssens sprong er wel echt uit kwa kwaliteit, afwerking en looks, maar daar is de prijs natuurlijk ook naar.
Mede door de afmetingen, de looks, kwaliteit en dat deze de deur aan de lange kant heeft, toch voor deze gekozen. Dat past allemaal perfect met de plaatsing in mijn tuin.

Dit wordt wel echt de eye catchher van mijn tuin! :9

Moet helaas nog wat weekjes wachten tot hij geleverd wordt in juli....

Als hij uiteindelijk staat zal ik nog wel wat foto's posten.

Bedankt nog allen voor de reacties en tips!

[ Voor 3% gewijzigd door Rudoo op 08-05-2021 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rudoo schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:06:
Net wezen kijken naar de Janssens Urban Victorian in het zwart bij een zaakje vlakbij Den Bosch.

De Janssens sprong er wel echt uit kwa kwaliteit, afwerking en looks, maar daar is de prijs natuurlijk ook naar.
Mede door de afmetingen, de looks, kwaliteit en dat deze de deur aan de lange kant heeft, toch voor deze gekozen. Dat past allemaal perfect met de plaatsing in mijn tuin.

Nice man, meteen knopen doorhakken ik hou er wel van!

Heel veel plezier ermee en schuw inderdaad niet om wat mooie plaatjes te posten wanneer alles staat! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
  • Laatst online: 18-09 09:52
Rudoo schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:06:

Mooi man! >:)

Precies dezelfde ervaring als ik had dus.
Ik was in een winkel waar een zelfde formaat ACD en Janssens naast elkaar stonden. Daar zag je het wel duidelijk. Niet dat ACD slecht is hoor, maar zoals je zegt is naast het kwaliteitsverschil (waar wel overheen te komen is) de afwerking toch wel mooier en de materialen zwaarder. Voor ons was dit ook belangrijk omdat we net als jou een eye catcher in de tuin wilde.

Veel plezier ermee, maar dat gaat vast lukken!
Benieuwd naar foto’s / video ;)

Zo, ik ga nu de kas in om tomaten uit te planten d:)b

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 17:32
Wij hebben onlangs onze schutting vernieuwt en nu hebben wij nog wat hout over. Nu willen wij hier een moestuinbak op poten van maken, echter is dit geimpregneerd hout. Nu las ik wat online horrorverhalen over stoffen die vrij komen bij dit hout en in je eten terecht komen. Is dit een probleem of is dit op te lossen met plastic/worteldoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Ronster schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:33:
[...]

Mooi man! >:)

Precies dezelfde ervaring als ik had dus.
Ik was in een winkel waar een zelfde formaat ACD en Janssens naast elkaar stonden. Daar zag je het wel duidelijk. Niet dat ACD slecht is hoor, maar zoals je zegt is naast het kwaliteitsverschil (waar wel overheen te komen is) de afwerking toch wel mooier en de materialen zwaarder. Voor ons was dit ook belangrijk omdat we net als jou een eye catcher in de tuin wilde.

Veel plezier ermee, maar dat gaat vast lukken!
Benieuwd naar foto’s / video ;)

Zo, ik ga nu de kas in om tomaten uit te planten d:)b
Kan iemand me een prijslijst bezorgen van de Janssens? Voor mij is het een ongekend merk. Ik zou me er wel in willen verdiepen. Hun website is alvast een stuk aantrekkelijk dan die van ACD. (Joindry is grote fan van 3modelling speeltjes)
Spreken we over dezelfde klasse als ACD? Meer-Minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik lees her en der dat aardbei en komkommer geen goede buren zijn. Nu heb ik afgelopen weekend dus toch de komkommer midden in de aardbeibak gezet en kom ik er nu pas achter...

iemand een idee waarom dat niet kan volgens het wijze internet waar iedereen die lijstjes herhaalt zonder enige onderbouwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
Joindry schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:32:
[...]

Kan iemand me een prijslijst bezorgen van de Janssens? Voor mij is het een ongekend merk. Ik zou me er wel in willen verdiepen. Hun website is alvast een stuk aantrekkelijk dan die van ACD. (Joindry is grote fan van 3modelling speeltjes)
Spreken we over dezelfde klasse als ACD? Meer-Minder?
De ACD Piccolo P03 vs de Janssens Urban Victorian is de Janssens net iets duurder.
https://www.google.com/se...refox-b-d&q=Janssens+UV12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Rudoo schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:27:
[...]

De ACD Piccolo P03 vs de Janssens Urban Victorian is de Janssens net iets duurder.
https://www.google.com/se...refox-b-d&q=Janssens+UV12
Gedver wat een keuzestress ook alweer. Ik was even aan het kijken naar een verdeler in mijn buurt voor Janssens. Er lijkt een eentje in Brugge te zijn, maar via google maps kom ik gewoon uit op een voordeur?
Zijn hier mensen met een gedegen/praktische kennis van Janssens en ACD? (buiten Ronster)

Ik ken enkel ACD en dat zag eruit als kwaliteit. Maar ik ben één geen expert in serres en twee heb nog nooit een Janssens gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
Joindry schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:11:
[...]

Gedver wat een keuzestress ook alweer. Ik was even aan het kijken naar een verdeler in mijn buurt voor Janssens. Er lijkt een eentje in Brugge te zijn, maar via google maps kom ik gewoon uit op een voordeur?
Zijn hier mensen met een gedegen/praktische kennis van Janssens en ACD? (buiten Ronster)

Ik ken enkel ACD en dat zag eruit als kwaliteit. Maar ik ben één geen expert in serres en twee heb nog nooit een Janssens gezien.
Ik heb ACD wel zien staan hier bij de lokale boerenbond.
De Janssens van het type wat ik net noemde sprong er wel echt uit kwa afwerking en looks.
Maar daarom is ie natuurlijk ook wat duurder.
Janssens komt uit Belgie. in Lier zitten ze en begreep dat je ze daar ook kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Rudoo schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:36:
[...]

Ik heb ACD wel zien staan hier bij de lokale boerenbond.
De Janssens van het type wat ik net noemde sprong er wel echt uit kwa afwerking en looks.
Maar daarom is ie natuurlijk ook wat duurder.
Janssens komt uit Belgie. in Lier zitten ze en begreep dat je ze daar ook kan zien.
ACD komt ook uit België, ergens uit het Roeselaarse. Ik ben ook nog naar hun openbedrijvendag geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Het voelt wel als voorjaar hier joh 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgFq1DBMDkR8x7A-gEIvTzASbSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVxpb9JCFFyXjZVqAMfaKFeP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Staan ze nu "permanent" buiten? Ik wil ze ook buiten zetten (de tomaten staan bijna tot het plafond), maar kan me er nog niet toe zetten...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:02:
[...]

Staan ze nu "permanent" buiten? Ik wil ze ook buiten zetten (de tomaten staan bijna tot het plafond), maar kan me er nog niet toe zetten...
Wanneer het regent of snachts koud wordt sleep ik ze nog naar binnen.

Mijn vrouw vindt het helemaal geweldig! :>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbjxOCgKQabJp88dD4mRXgm5_Zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xfsI9j7DSxo6AVQYZknwwfK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:40:
[...]

Wanneer het regent of snachts koud wordt sleep ik ze nog naar binnen.

Mijn vrouw vindt het helemaal geweldig! :>

[Afbeelding]
Hahaha, waarschijnlijk slaap ik dan zelf buiten. Nee, de planten krijgen hier 1x een andere locatie, de plek waar ze daarna komen is de groencontainer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Of het verstandig is weet ik niet, maar ik heb de gok genomen. Zowel de peper, paprika, roma tomaat en rode basilicum staan nu buiten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IGyU07FkBviAvF9x05TTplzxcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUbQvf5WJM6HQnbagNJWTCQs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBl6j4ttmhDY9aGpt36DTPckmKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMFJueFgwxmUVg2R72eJj7ib.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen ging gewoon echt niet meer in de vensterbank, te weinig ruimte om te groeien en bij het verpotten bleek het ook één grote wortelkluit... Nu maar duimen dat het goed gaat en anders pech gehad.

Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barrymossel
Hier staan ze ook buiten. Morgen of van het weekend gaan ze in grotere potten. Is ook wel nodig, want ze hebben snel water tekort. En de tomaten werden ietsje te hoog... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcetOPprIbADvZ1QsMl4atPiWfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOC1ipqlL4pZR6SKnlH9t6S3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhsqgdN3umWfMhXu8nTrpdLinBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVJSmIXDQvIq7LOR9q4bMTXm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:26
Hier ook eea naar buiten gesleept. De groei begon bij de meeste spullen wat te stokken, ze hebben meer licht nodig maar alle balkons zijn inpandig waardoor ik continu met potten liep te slepen om ze in de zon te krijgen/houden. Hier aan de rand van dit balkon hebben ze relatief veel zon (heb balkons rondom maar deze geeft het meeste zon.

Bak zit nog wel te vol maar ik gok dat er een aantal het niet redden na het overpotten dus ik kijk het wel even aan en als er te veel hard gaan, draai ik er een paar de nek om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kBfb-rDo8Bv6hN5H2piXoB3qdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FR6xvbWSYVjKtKSzNvn2iM4f.jpg?f=fotoalbum_large

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:41
Piper schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:40:
Davestorm.nl komt hier over 3 wkn een kas(3.40x7) plaatsen, heeft hier in de buurt al veel geplaatst waar iedereen erg tevreden over is. Prijzen staan online.
ik kijk uit naar fotos! En de fundering, zet je hem op bandjes? volle grond in de kas of tegel je hem helemaal dicht?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
barrymossel schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 11:30:
Hier staan ze ook buiten. Morgen of van het weekend gaan ze in grotere potten. Is ook wel nodig, want ze hebben snel water tekort. En de tomaten werden ietsje te hoog... :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jij bent ook snel van gedachte veranderd zeg.... ;)

Hier vandaag net zoals gisteren best wel mooi weer gehad, dat scheelt natuurlijk wel voor de planten in het gewennings proces.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuHt7eXgOb0kgQdPieXCGcaFXXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8nP7z97CpINUYc30uE8mJDE.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 10:42

Piper

No guts, no glory

Bockelaar schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:02:
[...]
ik kijk uit naar fotos! En de fundering, zet je hem op bandjes? volle grond in de kas of tegel je hem helemaal dicht?
Bij de deur een stukje bestraat met een kweektafel en een stroompuntje etc en dan in het midden een paadje tegelen denk ik en dan de rest volle grond. De tomaten, paprika’s en watermeloen staan hier te springen om te mogen verkassen( :P )...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:10:
[...]

Jij bent ook snel van gedachte veranderd zeg.... ;)

Hier vandaag net zoals gisteren best wel mooi weer gehad, dat scheelt natuurlijk wel voor de planten in het gewennings proces.

[Afbeelding]
Ik moest de rolgordijnenshit steeds hoger trekken. Was er wel klaar mee. Dus binnen een paar dagen gaan ze in grotere potten en dan is het klaar... :)

En twee van de tomatenplanten gaan naar de moestuin van de kleuterschool van m'n dochter. Juf is onwijs blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Staat hier één van die carolina reapers van eerder tussen? Dan is het opeens hard gegaan ten opzichte van die foto's van een maand geleden!

Ik heb zelf al (de enorm typische) bloemen in mijn baccatums - rest groeit lekker door. Omdat ik teveel planten heb staan laat ik waarschijnlijk de bloemen zitten om deze keer een oogst te hebben die echt vroeg begint.

Ik heb namelijk trauma's van pepers naar binnen/buiten brengen met nachtvorst :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
ANdrode schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:57:
[...]

Staat hier één van die carolina reapers van eerder tussen? Dan is het opeens hard gegaan ten opzichte van die foto's van een maand geleden!
De twee buitenste. Links zijn er twee in 1 potje.

Vooral de tweede van rechts is hard gegroeid. Stam van bijna een cm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:20:
[...]

De twee buitenste. Links zijn er twee in 1 potje.

Vooral de tweede van rechts is hard gegroeid. Stam van bijna een cm.
Die zijn dan opeens heel hard gegaan. Ik merk bij mijn reaper ook dat hij de laatste weken harder gaat - maar dit beloofd wat.

Ik heb omdat de 16L root pouches op waren (in grijs, met WAF) de 20L variant besteld dus ze krijgen genoeg ruimte straks op het dakterras :)
offtopic:
En er gaat maar een deel naar buiten en er komt een beveiligingscamera op gezien wat er vorig jaar gebeurd is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Tussen de buien door de planten verpot. Lekkere modderbende geworden op het kunstgras, maar dat spoelt wel weg.

Overigens die plant met dikke stam blijkt toch een Carolina Reaper te zijn en zit al vol in de knop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PnjKqKZYRh385XyPWxXddQT3LQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3Nskzp5cX3lSRfcSuPFyJAM.jpg?f=fotoalbum_large

Helemaal links is overigens een zonnebloem van m'n dochter, die ik mocht adopteren...

[ Voor 6% gewijzigd door barrymossel op 16-05-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
barrymossel schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:37:
Tussen de buien door de planten verpot. Lekkere modderbende geworden op het kunstgras, maar dat spoelt wel weg.

Overigens die plant met dikke stam blijkt toch een Carolina Reaper te zijn en zit al vol in de knop.

[Afbeelding]

Helemaal links is overigens een zonnebloem van m'n dochter, die ik mocht adopteren...
Ligt het nou aan mij of zijn die tomaten veel kleiner dan op je vorige foto? Gekortwiekt of is het gezichtsbedrog?

Heeft er trouwens iemand ervaring met zo'n matige lente in combinatie met pepers, paprika en tomaten kweken? Heeft de kou veel invloed op de vruchtvorming of valt dat wel mee. Met de kruiden zie ik wel duidelijk verschil met vorig jaar, bijvoorbeeld bonenkruid was vorig jaar al bijna weer uitgebloeid waar de bloei nu pas begint.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:11:
[...]

Ligt het nou aan mij of zijn die tomaten veel kleiner dan op je vorige foto? Gekortwiekt of is het gezichtsbedrog?

Heeft er trouwens iemand ervaring met zo'n matige lente in combinatie met pepers, paprika en tomaten kweken? Heeft de kou veel invloed op de vruchtvorming of valt dat wel mee. Met de kruiden zie ik wel duidelijk verschil met vorig jaar, bijvoorbeeld bonenkruid was vorig jaar al bijna weer uitgebloeid waar de bloei nu pas begint.
Vertekend beeld. Ze zijn ongeveer een meter, maar als je van boven snel een foto maakt lijken ze een stuk kleiner.

Als vanaf het juni het weer een beetje normaal wordt zal het weinig schelen denk ik. Ze staan doorgaans tot half mei toch binnen. Dus duimen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
De luizen waar mijn muntplant last van had zijn zo te zien verdwenen. Het Lieveheersbeestjes larven leger wat daar voor gezorgd heeft is nu met verlof en lekker aan de wandel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuLjYnimfPjrADDswrZTYD0FGoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4hl5GXUPlqaWcVX31r5EPPR.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard staan er nog collega's op wacht voor het geval er weer een luizen aanval komt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_f9ewQTs6VTiJVFIc3p3sJriv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwG4dltsQUXlCDIsQAbN5wpE.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
bvk schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:21:
De luizen waar mijn muntplant last van had zijn zo te zien verdwenen. Het Lieveheersbeestjes larven leger wat daar voor gezorgd heeft is nu met verlof en lekker aan de wandel:
Wel makkelijker dan mijn aanpak: Ik heb een paar bladluizen en veeg die van de bladeren af (knijp/veeg/weg). Fysieke aanval op de bladluis zeg maar.

Zit er wat meer op dan gaat de pot naar buiten en dan regent het er wel vanaf met dit weer. Het staat naast sedum, maar helaas nog geen lieveheersbeestjes op visite (wel spinnetjes/steekwespen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

Nou, dan ook maar een update.

De aardappels groeien als kool. Moet ook wel, want de slakken zijn er maar wat blij mee.

De pompoenen zijn uitgeplant in de volle grond en lijken het voorzichtig naar hun zin te krijgen. Op die ene na die door naaktslakken is opgevreten.

De paprika planten staan ook in de volle grond. Maar vinden het nog niet fijn. Doen nog niets. Maar de paprika's die eraan zitten, kleuren wel. De slakken hebben er geen belangstelling voor.

De bonen doen het voor geen meter. De paar die opkomen zien er meestal beroerd uit en vullen de maag van de slakken met plezier.

Slakken ja. Gore naaktslakken en huisjesslakken. Moet er inmiddels al meer dan duizend verzopen hebben in pekelwater. Maar iedere dag zitten er weer vrolijk nieuwe :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Killjoy schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:47:

De aardappels groeien als kool. Moet ook wel, want de slakken zijn er maar wat blij mee.

De pompoenen zijn uitgeplant in de volle grond en lijken het voorzichtig naar hun zin te krijgen. Op die ene na die door naaktslakken is opgevreten.

De paprika planten staan ook in de volle grond. Maar vinden het nog niet fijn. Doen nog niets. Maar de paprika's die eraan zitten, kleuren wel. De slakken hebben er geen belangstelling voor.

De bonen doen het voor geen meter. De paar die opkomen zien er meestal beroerd uit en vullen de maag van de slakken met plezier.

Slakken ja. Gore naaktslakken en huisjesslakken. Moet er inmiddels al meer dan duizend verzopen hebben in pekelwater. Maar iedere dag zitten er weer vrolijk nieuwe :(
Ik kan je een egel aanraden. Hier doet er 1 nachtelijks een rondje tuin. Ik dacht ik voer slakken dit jaar wel aan de kippen (die lopen niet los door de tuin). Maar ik kom maar erg weinig slakken tegen! Denk dat de kippen er in totaal nog geen 10 ophebben. Huisjes en naaktslakken samen.
😊
Wel een hoop egelpoep in de tuin, dat dan weer wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Killjoy schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:47:

Het zijn ook allemaal (sub) tropische planten, het is gewoon nog veels te koud. Bij de paprika en peper die ik heb staan staat de verdere ontwikkeling van bloemen en vruchten ook stil lijkt het en ook de tomaat groeit amper. Binnen houden was geen optie meer, maar dit had ik niet verwacht :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OrGD5OeBPg6hlaCdYKtlzOIYgk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/12LjoHHdqGRBbfWDrv5rSUlF.png?f=user_large

Nog minstens een week hier geduld dus....
Ik viste eerder deze week een klein slakje uit mijn bonenkruid plant. Hoe die daar gekomen is, is mij een raadsel... Jammer dat je geen aaltjes of larven tegen slakken in kunt zetten, zijn egels de enige natuurlijke vijanden naast misschien vogels?

En van die kleine rupsjes die je amper ziet, ook zo fijn...

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

dragon2 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 23:13:
[...]

Ik kan je een egel aanraden. Hier doet er 1 nachtelijks een rondje tuin. Ik dacht ik voer slakken dit jaar wel aan de kippen (die lopen niet los door de tuin). Maar ik kom maar erg weinig slakken tegen! Denk dat de kippen er in totaal nog geen 10 ophebben. Huisjes en naaktslakken samen.
😊
Wel een hoop egelpoep in de tuin, dat dan weer wel...
Daar zeg je me wat! De afgelopen jaren deed inderdaad een egel hier de ronde. Dit jaar nog niet gezien.

Overigens kwam die niet in de verhoogde perken, maar toch.

Pagina: 1 ... 27 ... 87 Laatste