Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 21:45
Sinds enkele jaren kweek ik mijn eigen plantjes op.
ik ben begonnen met paprika, daarna paprika en cayenne peper, en vorig jaar kwamen daar tomaten en Cantaloupe meloen bij, waarbij geen enkele van de meloen planten tot meer dan 4 blaadjes kwam.

Dit jaar is het weer paprika en cayenne peper, maar dit keer als nieuwe toevoeging de Galia meloen.
En ook nu gaan de kleine plantjes van de meloen een week nadat ze zijn uitgekomen dood.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ht5NRqU9r1YiC-ANzuEFhA4sdXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4E9oaVjjkOQQ5Fwe3sLh8Pc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik elk jaar nieuwe potgrond voor de kleine plantjes die ik achter het raam op het zuiden heb staan op 2 hoog, wat doe ik fout bij de meloenen wat bij de rest wel goed gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:58

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
dejeroen schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:18:
Sinds enkele jaren kweek ik mijn eigen plantjes op.
ik ben begonnen met paprika, daarna paprika en cayenne peper, en vorig jaar kwamen daar tomaten en Cantaloupe meloen bij, waarbij geen enkele van de meloen planten tot meer dan 4 blaadjes kwam.

Dit jaar is het weer paprika en cayenne peper, maar dit keer als nieuwe toevoeging de Galia meloen.
En ook nu gaan de kleine plantjes van de meloen een week nadat ze zijn uitgekomen dood.

[Afbeelding]

Ik gebruik elk jaar nieuwe potgrond voor de kleine plantjes die ik achter het raam op het zuiden heb staan op 2 hoog, wat doe ik fout bij de meloenen wat bij de rest wel goed gaat?
Vreemd inderdaad, meloen opkweken lijkt geen bijzondere omstandigheden te vragen.
Zaai meloenen bij voorkeur tussen eind maart en eind april voor, bij kamertemperatuur. Ik zaai het liefst gelijk 1 zaadje in 1 potje van 9 centimeter zodat ik niet hoef te verspenen, en de zaailing kan in haar potje na het kiemen gelijk uitgroeien tot een mooie gezonde en forse zaailing. Ik gebruik er potgrond voor die ik wat luchtiger (en water doorlaatbaar) maak door en wat brekerzand en/of vermiculiet door te mengen. Geef de gezaaide meloenenzaadjes voorzichtig water, de grond moet uiteraard vochtig zijn, maar zeker niet kletsnat (de zaden rotten gemakkelijk in te natte grond). Bij kamertemperatuur kiemen de zaden binnen 7 tot 10 dagen.
https://www.mooiemoestuin.nl/fruit/meloen/

Misschien teveel zaad in een te klein bakje? Misschien geen goede kwaliteit zaad? Te vroeg begonnen met opkweken?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
bvk schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:16:
Zeker een leuke! Had er nog nooit van gehoord en zo te zien is dit gewoon een plant die niet eerst tot een hele boom hoeft te groeien zoals bij een normale peer.
Meloenpeer bedoel je? Die heeft toch niks met peren te maken (en ook niet met meloenen lol), hij zit in de nachtschade familie (dus tomaten, aardappels, aubergine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
bvk schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:51:
[...]

Vreemd inderdaad, meloen opkweken lijkt geen bijzondere omstandigheden te vragen.

[...]

https://www.mooiemoestuin.nl/fruit/meloen/

Misschien teveel zaad in een te klein bakje? Misschien geen goede kwaliteit zaad? Te vroeg begonnen met opkweken?
dan vermoed ik vroeg in het jaar, misschien niet genoeg uren zonlicht of zoiets.
vorig jaar hadden ze meer ruimte, maar hetzelfde probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmITQwJuPL0lYt91SYX3haGIyuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9Kmj7trHDmg4WMVgtTAbVKN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:21
@dejeroen Te warm kan ook nog... kan wel warm worden op het zuiden.

Heb hier een komkommer en een pompoen gezaaid. Komkommer is een F1 Hybride, vorig jaar deze zaden ook gebruikt, heerlijke komkommers gehad. De pompoen is een zaadje uit een flespompoen uit de supermarkt. Beide groeien goed, maar komkommerplant was iets eerder dan de pompoen en wordt al slungelig. Nu had ik dat vorig jaar ook, heb dat ding toen bij het overplanten gewoon wat dieper in de grond gezet. Ja het is een maand te vroeg, maar weet niet wat het weer gaat doen. Vorig jaar had ik begin april ook al de hele zooi buiten staan en had ik half mei de eerste komkommers al.

Verder gisteravond een paprikazaadje uit een rode paprika van de groenteboer geplant, kijken hoe lang die er over doet om groot te worden.

Fout die ik voorheen maakte was voorzaaien in moestuingrond. Dan gaat je kleine plantje als een speer de lucht in vanwege de voedingsstoffen. Heb nu de moestuingrond gemixt met kokosgrond van de Action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:18

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

dejeroen schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:05:
[...]

dan vermoed ik vroeg in het jaar, misschien niet genoeg uren zonlicht of zoiets.
vorig jaar hadden ze meer ruimte, maar hetzelfde probleem.

[Afbeelding]
Ik zou "gokken" niet voldoende licht. Mijn pompoenen en sponskomkommers hebben initieel niks van steeltje en dus geen uitlopers. Ze zijn ook een stuk donkerder groen gekleurd. Beiden zijn indicaties van licht tekort in jouw geval.
Mijn sponskomkommers zijn klimmers, vanaf het tweede blad, en zijn iets te vroeg gezet; Zijn al dikke meter hoog intussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
dragon2 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:59:
[...]

Meloenpeer bedoel je? Die heeft toch niks met peren te maken (en ook niet met meloenen lol), hij zit in de nachtschade familie (dus tomaten, aardappels, aubergine).
Weer wat geleerd! Zoals ik al schreef had ik er nog nooit van gehoord en alleen maar wat afbeeldingen bekeken. Had misschien even wat verder moeten lezen ;)

Edit:

@_JGC_
Komkommer is een F1 Hybride
Welk ras is dat? Honda, Mercedes of toch misschien Renault? :+

Ik ga mijn (vermeende) paprika nu ook verspenen om meteen goed de ruimte te geven voor verdere groei voordat deze naar buiten kan. Vermeend omdat het ook nog net zo goed een Habanero kan zijn omdat deze zaden in het zelfde opkweek bekertje zaten...

[ Voor 30% gewijzigd door bvk op 15-03-2021 17:14 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@bvk Konsa. Geeft mooie komkommers van 20-30cm, ook goed te eten met schil. Had er vorig jaar 1 plant van staan, kon ik elke week 2-3 stuks vanaf plukken. In principe groeien er steeds 2 tegelijk, zodra je die wegknipt gaan er ergens anders 2 groeien. Enige waar ik op moest letten was voldoende water geven, die dingen zuipen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

dragon2 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:59:
[...]

Over meloenpeer gesproken :+

Ik heb de stekjes afgelopen zaterdag binnen gekregen en ze zien er behoorlijk armoedig uit.

Die hebben duidelijk wat aandacht en liefde nodig.

Heb ze na een dagje rust in een ruimere pot van 2.5 liter gezet, nu ff kijken of ze aanslaan. Gewoon op een licht plekje voor het raam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIgUTYLuycNPoOxg8qYhvscHHcM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ViVWq1A9GAxIX3e6mVjJqqvf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YslUg4mu7zP9wl4KxnSsi5kQapk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z5aRtYBL1ulTFDMbqeekzE5j.jpg?f=user_large

Ben er heel benieuwd naar, hopen dat ik deze zomer wat oogst kan laten zien hier. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:48:
@bvk Konsa. Geeft mooie komkommers van 20-30cm, ook goed te eten met schil. Had er vorig jaar 1 plant van staan, kon ik elke week 2-3 stuks vanaf plukken. In principe groeien er steeds 2 tegelijk, zodra je die wegknipt gaan er ergens anders 2 groeien. Enige waar ik op moest letten was voldoende water geven, die dingen zuipen.
Dank voor je serieuze reactie op mijn allesbehalve serieuze vraag ;)

Maar krijg je dan niet net zoals met courgette of aubergine een enorm overschot? Invriezen of drogen lijkt me geen optie vanwege het grote water gehalte. Inmaken of weggeven kan dan weer wel natuurlijk, maar ik zie mezelf niet elke dag komkommer eten hoe lekker het ook is.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
bvk schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:33:
[...]
Maar krijg je dan niet net zoals met courgette of aubergine een enorm overschot? Invriezen of drogen lijkt me geen optie vanwege het grote water gehalte. Inmaken of weggeven kan dan weer wel natuurlijk, maar ik zie mezelf niet elke dag komkommer eten hoe lekker het ook is.
Ik at mijn eigen komkommers vaak ipv sla. Met komkommers uit de winkel niet, maar die zelfgekweekte zijn echt zoveel lekkerder dat zelfs mijn vader die komkommer haat zo een bak griekse komkommersalade weg at :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
bvk schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:33:
[...]

Dank voor je serieuze reactie op mijn allesbehalve serieuze vraag ;)

1x per week salade, kinderen elk eentje mee als fruit, 's avonds eentje opknabbelen met wat kaas erbij en weg is de weekopbrengst.
Courgette en aubergine zijn van die groentes die je gebruikt in een pan nasi oid, die eet je veel minder.
Pompoen is wel even afwachten... nu vind ik pompoensoep wel lekker, maar om het elke week te eten... nee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:52
Vandaag deze binnen gekregen; Ik ben heel erg benieuwd of ik hem gekiemd krijg.
Schijnt tot 12 maanden te kunnen duren volgens de zadenboer. Lijkt me wel tof om in de tuin te hebben en om te gebruiken bij de BBQ.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2gNGg3T/Untitled.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Blijft bijzonder hoe verschillende pepersoorten in exact gelijke omstandigheden het doen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbUMuFKx4bIrXhA0rq0t21_e6Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBEtadj8xQRMkKTlzFaDsMy3.jpg?f=fotoalbum_large

Links de Scorpion Moruga Chocolate }) , rechts de Aji Crystal d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Je ziet het niet zo vlug met je neus erboven op, maar eigenlijk best wel bizar hoe snel het groeit... Zou mooi zijn om daar ooit nog eens een timelapse van te maken, maar dan moet je eigenlijk zo min mogelijk schuiven met de potten.

27 februari:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdfIpb2KGqTQXNOa9B7UAiSwIEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuTpVbA7ZxVfBH2dNL7B5Eh6.jpg?f=fotoalbum_large

21 maart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXdjO8q1VNX6UKvJVGfg5JZFb2M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ONFRlF5O5ohlrm5AMA70p2LX.jpg?f=user_large

De meeste planten beginnen met het splitten van de stam, en beginnen fanatiek knopjes aan te maken. Sommige hebben wat bladproblemen (te nat of iets te fanatiek geweest met voeding denk ik...) maar ze doen het allemaal wel leuk.

Hopen dat het mooie weer een beetje opschiet, dan kan ik beginnen af te harden overdag en kunnen ze in de grote potten, de laatste weken snachts nog binnen voor ze definitief naar buiten gaan.

De meeste zullen nog weggegeven worden want ik hou er maar een stuk of 7. Maarja als de tent toch staat dan is het zonde om deze niet optimaal te benutten...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Met een timelapse zou je misschien ook kunnen zien wanneer je basilicum ontsnapt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

7o9 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:29:
Met een timelapse zou je misschien ook kunnen zien wanneer je basilicum ontsnapt is.
Hahah ja inderdaad. De baslicum trok de kweektent quarantaine geestelijk niet meer en is ontsnapt naar het raam :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:39:
[...]

Hahah ja inderdaad. De baslicum trok de kweektent quarantaine geestelijk niet meer en is ontsnapt naar het raam :+
Ik heb nog snel een copy/paste kunnen doen van je foto dus staat bij mij ook voor het raam ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mN30VcYXxi1Npjxd2JFpWgM5Lr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHMCgOb3fugDkHmRwf4XeKjz.jpg?f=fotoalbum_large

Van de rode basilicum over een weekje maar even de grootste en sterkste laten staan en de rest wegknippen denk ik. De paprika ernaast groeit nog niet zo hard maar begint wel op gang te komen. Met de peper ernaast is wat raars aan de hand, die wil niet zelfstandig rechtop blijven staan en moet ondersteund worden. Is de top te zwaar voor de stam?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:50:
[...]

Ik heb nog snel een copy/paste kunnen doen van je foto dus staat bij mij ook voor het raam ;)

[Afbeelding]

Van de rode basilicum over een weekje maar even de grootste en sterkste laten staan en de rest wegknippen denk ik. De paprika ernaast groeit nog niet zo hard maar begint wel op gang te komen. Met de peper ernaast is wat raars aan de hand, die wil niet zelfstandig rechtop blijven staan en moet ondersteund worden. Is de top te zwaar voor de stam?
Gewoon stokje er naast is prima. Ziet er verder gewoon goed en gezond uit. Ik had hier ook 2 Jalapeños die 'omvielen', zelfs onder de lampen met ventilator erop. Ook gewoon een stokje naast gezet.

Stam wordt vanzelf dikker en dan lost het zichzelf op.

Ik zet er hoe dan ook altijd een bamboestok naast buiten zodat ze iets houvast hebben op dagen met wind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 19:48
Hier groeit het op de vensterbank ook allemaal prima. Eigenlijk te weinig licht, maar zelfs de wat sneller groeiende pepers blijven sterk genoeg om zonder hulp te blijven staan. Verbaasde ik me eerlijk gezegd wel een beetje over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mh5blKRtMemUncnYSgIxCbea_KI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWrvxnQN24FPuotgBxhfj14b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BA4tXx3_qkgD5ugE_bk7UR6WuQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTTtFAhk9PsjBb2GgGSrKhVf.jpg?f=fotoalbum_large

En op verzoek van m'n vrouw toch ook maar (honing)tomaatjes gezaaid. Zaad gewoon uit een vers honingtomaatje gehaald. Smaakte volgens de rest van het gezin vorig jaar erg lekker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mqo66cWE31-ccpxafRBqif6_nso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezuTJgzzM7GiYV3geERQHFnt.jpg?f=fotoalbum_large

De drie potjes die duidelijk al zaaillingen hebben had ik eerder gezaaid (en dan gewoon een bulk zaadjes in het bekertje - de overige zaaillingen heb ik weggehaald). Bij die andere twee zit maar 1 zaadje in het bekertje en die komen nu net op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Had hier komkommer en pompoen opgekweekt, waren al mooie planten geworden, hangen sinds gisteren slap. Macro foto gemaakt van de bladen: allemaal puntjes. Nu ingespoten met zout/pepermuntolie oplossing, hopelijk is het nog te redden, anders maar weer opnieuw beginnen.

Oudste had vorige week een viooltje meegekregen van school, heeft er 2 dagen bij in de buurt gestaan, daarna hele vensterbank ontploft met vliegjes en spinnetjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:27:
Had hier komkommer en pompoen opgekweekt, waren al mooie planten geworden, hangen sinds gisteren slap. Macro foto gemaakt van de bladen: allemaal puntjes. Nu ingespoten met zout/pepermuntolie oplossing, hopelijk is het nog te redden, anders maar weer opnieuw beginnen.

Oudste had vorige week een viooltje meegekregen van school, heeft er 2 dagen bij in de buurt gestaan, daarna hele vensterbank ontploft met vliegjes en spinnetjes...
Spinnetjes? Klinkt als spint... Vervelende rakkers. En de vliegjes zijn vermoedelijk varen rouwmuggen.

Succes in ieder geval, binnen het topic zijn er wel meer gevallen van geweest. Blijft een vervelend iets, plaagbeestjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
_JGC_ schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:27:

oef, spint is een geduchte tegenstander! Zeep en water zijn je beste vriend in deze situatie samen met een eventuele douchebeurt. Ik heb ook een jaar tegen deze naarlingen mogen vechten en dat ging niet zonder slag of stoot! Heel veel sterkte en succes!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Hey!

Afgelopen tijd heb ik via verschillende IKEA vestigingen in Nederland, Duitsland en Belgie en via Marktplaats nog een vaxer hydrocultuur opstelling kunnen bemachtigen. Deze opstelling gaat super goed met onder andere sla, bieslook, ruccola, peterselie, basillicum e.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58voe7Msu-7kJmiRh5qo4Stq3tU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qySAoQ5TzMZT4VAlgJrlSzc0.jpg?f=fotoalbum_large

Echter heb ik 1 groot probleem, steeds terugkerende bladluis. Ik heb van alles geprobeerd, van de plantjes door ijswater halen tot het bekende groene zeep mengsel, tot ook alle plantjes weggooien, alles helemaal schoonmaken inclusief het raam en de muren e.d. en vervolgens opnieuw beginnen met zaadjes en blijven behandelen met 'Ecokuur blad-insecten spray'.

Maar ik ben nu, 3 maanden na opnieuw te zijn begonnen en die spray gekocht te hebben al zo'n beetje door 800ml van die mix heen. En ik leek er even van af te zijn (voor 2-3 weken), en nu zijn ze weer terug! Nee!

Wat doen jullie hiervoor? Ik zag met een simpele zoekopdracht in dit forum dat de spray van welkoop wellicht beter is; maar welke gebruiken jullie daarvan? Ik zie op hun website geen spray die geschikt is voor een 'moestuin'. Verder nog andere tips tegen bladluis? Continu blijven behandelen? Lieveheersbeestjes lijken me minder geschikt voor binnenshuis?

[ Voor 1% gewijzigd door Sanny1987 op 01-04-2021 16:38 . Reden: zinsbouw verbetering ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
Sanny1987 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:15:

Wat doen jullie hiervoor? Ik zag met een simpele zoekopdracht in dit forum dat de spray van welkoop wellicht beter is; maar welke gebruiken jullie daarvan? Ik zie op hun website geen spray die geschikt is voor een 'moestuin'. Verder nog andere tips tegen bladluis? Continu blijven behandelen? Lieveheersbeestjes lijken me minder geschikt voor binnenshuis?
Vervelend om te horen dat je veel last hebt van luis.
Heb je toevallig huisdieren? Dit is namelijk de tijd van het jaar dat de zwarte luis zich klaar maakt voor de invasie van de fruitbomen. Ze komen veelal bij je planten door een open raam, kleding of een huisdier wat buiten is geweest en bij je planten in de buurt komt. De vrouwtjes van de luis kunnen ook vliegen.

Ik gebruik neem olie, is niet heel goedkoop, maar wel effectief.
Je kan het direct in india bestellen voor weinig, maar ik heb alleen maar ruzie met die indiaase aliexpress websites. Dus uiteindelijk maar bij amazon gekocht. Daar is het een stuk goedkoper dan in de gewone Nederlanse winkels.
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o03_s00?ie=UTF8&psc=1

Stinkt behoorlijk, maar werkt wel als al het andere faalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
xeromorphic schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:41:
[...]
Heb je toevallig huisdieren? Dit is namelijk de tijd van het jaar dat de zwarte luis zich klaar maakt voor de invasie van de fruitbomen. Ze komen veelal bij je planten door een open raam, kleding of een huisdier wat buiten is geweest en bij je planten in de buurt komt. De vrouwtjes van de luis kunnen ook vliegen.
We hebben wel 2 katten, die komen niet veel buiten (enkel met een riem - en de afgelopen 4 weken niet), maar wie weet is het een factor voor de andere keren. Ook is de achterdeur relatief dichtbij. Bedankt voor de tip op amazon, die houd ik als optie voor een 'laatste redmiddel' voordat ik na een paar keer opnieuw beginnen de hele opstelling op marktplaats ga zetten :X

[ Voor 3% gewijzigd door Sanny1987 op 01-04-2021 17:00 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
Sanny1987 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:49:
[...]

We hebben wel 2 katten, die komen niet veel buiten (enkel met een riem), maar wie weet is het een factor. Ook is de achterdeur relatief dichtbij. Bedankt voor de tip op amazon, die houd ik als optie voor een 'laatste redmiddel' voordat ik na een paar keer opnieuw beginnen de hele opstelling op marktplaats ga zetten :X
Hou vol! Het ene jaar is echt niet het andere. Vorig jaar zat hier ook alles onder de luis, maar dit jaar (afkloppen) nog geen luis gezien. Het enige wat anders is aan vorig jaar, is dat de kat niet meer in de kweektent mag slapen onder de warme lampen.

Ik denk ook dat ze het ene jaar vervelender zijn dan het andere. Ik weet niet of het zo is, maar soms heb ik het gevoel of luis af komt op de geur van je voeding, toen ik nog op hydro kweekte had ik wel vaker luis dan wanneer ik kweekte met potgrond. Waarschijnlijk op dezelfde manier dat ze mijn fruitbomen altijd makkelijker vinden dan mijn niet fruitdragende planten. Maar goed, dat is meer een gevoel wat ik heb; kan ook een broodje aap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
xeromorphic schreef op zondag 28 maart 2021 @ 20:05:
[...]

oef, spint is een geduchte tegenstander! Zeep en water zijn je beste vriend in deze situatie samen met een eventuele douchebeurt. Ik heb ook een jaar tegen deze naarlingen mogen vechten en dat ging niet zonder slag of stoot! Heel veel sterkte en succes!
Die spinnetjes komen via het rooster naarbinnen, zit een nestje... doen verder niks.
Vanavond het plantje eruit getrokken, blaadjes stuk voor stuk kapot en verbrand, zaten allemaal witte glimmende puntjes in. Het goede nieuws is dat ze uit de komkommer zijn vertrokken en naar het plantje zijn gegaan dat ik nu weg heb gemikt.
Had veel te vroeg gezaaid, dus ik heb nog tijd voor een nieuwe pompoen. De komkommer had ik verplant van een kweekbakje naar een grotere ronde pot en maakt al knopjes :X.
Vorig jaar ook al te vroeg, had toen de komkommer half april al buiten staan, had toen begin mei al de eerste komkommers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
_JGC_ schreef op donderdag 1 april 2021 @ 23:48:
[...]

Die spinnetjes komen via het rooster naarbinnen, zit een nestje... doen verder niks.
Vanavond het plantje eruit getrokken, blaadjes stuk voor stuk kapot en verbrand, zaten allemaal witte glimmende puntjes in. Het goede nieuws is dat ze uit de komkommer zijn vertrokken en naar het plantje zijn gegaan dat ik nu weg heb gemikt.
Had veel te vroeg gezaaid, dus ik heb nog tijd voor een nieuwe pompoen. De komkommer had ik verplant van een kweekbakje naar een grotere ronde pot en maakt al knopjes :X.
Vorig jaar ook al te vroeg, had toen de komkommer half april al buiten staan, had toen begin mei al de eerste komkommers.
Heb je een foto van die witte puntjes? Dat kan namelijk ook gewoon oedeem zijn. Dat gebeurd als de plant meer water in het blad heeft dan het kan verdampen. Dan scheuren cellen en krijg je bolletjes aan de onderkant. Hieronder een foto van een van mijn planten.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RTwjfmL/blad.png

Wel fijn dat die spinnetjes ook echt spinnetjes zijn. Als het spint is, dan zijn je planten in no time dood als je er niks aan doet.

[ Voor 7% gewijzigd door xeromorphic op 02-04-2021 08:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:48
Sanny1987 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:15:
Ik haal wel lieveheersbeestjes naar binnen. Die zijn dol op de luizen, ik houd het meestal bij 1 of 2. Als je ze geen water geeft of het eten op is loop je natuurlijk de kans dat ze het niet overleven. Maar als je ze niet naar binnen wil halen zet je de plantjes met voldoende lekker weer even buiten op een plek waarvan je weet dat er lieverheersbeestjes zitten (als je die hebt natuurlijk). Wij hebben bijvoorbeeld kattenkruid in de tuin staan en daar zijn er altijd wel een paar te vinden. Als ze de luizen eenmaal gevonden hebben ben je er zo weer vanaf. Ze hebben mij vorig jaar ook enorm geholpen bij het leegeten van de appelboom die door luizen werd aangevallen, geweldige hulpjes en de loonkosten zijn zeer laag :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Laatst online: 18-09 14:02
De pepers en tomaten gaan behoorlijk goed hier, ben bezig om een kas in de tuin te maken waar ze op den duur in komen.

Voor nu houd ik ze nog even onder de lampen.

Ik heb een aantal weken geleden de rookie mistake gemaakt om alles door elkaar te husselen, heb dus geen idee meer welke soort in welk bakje zit :P. Geeft verder ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7G8oeZyKGwncTvnRfOGgVFstI-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEJOqoMNfbZ6kOk5BQXbvFx2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/runa9aFLJChJlPQb984njD7UbVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odIDcFVGTbmW5yhfeOUDnthY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Biohazzard21 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:38:
De pepers en tomaten gaan behoorlijk goed hier, ben bezig om een kas in de tuin te maken waar ze op den duur in komen.

Ik heb een aantal weken geleden de rookie mistake gemaakt om alles door elkaar te husselen, heb dus geen idee meer welke soort in welk bakje zit :P. Geeft verder ook niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie kweek :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Biohazzard21 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:38:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die oventhermometer :+

Wat welke soort is doet er zoveel niet toe. Tenzij je uiteindelijk moet schiften omdat je teveel plantjes hebt.

Hier zijn de tomaten nog maar één week gezaaid, (geen kas dit jaar dus wat langer gewacht met zaaien)
de eerste komen net boven.
De pepers doen het best goed. Deze worden niet voor eigen kweek, daar de nieuwe kas er niet gaat komen dit jaar. (andere projectjes) 4 plantjes in totaal, waarvan één mijn eigen hybride is. O jee die ziet er interessant uit. Om niet te zeggen om beetje mongoloide :9
klikbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfDI6PxHXasFG4Qv8Emba6cqB4c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10V04GJELaIlgibzSZwBtVoY.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDRwO5onmmEMAqoXdlDAd9CKNxA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4qoxOmSdM1laHFq1fMo8rJE.jpg?f=fotoalbum_medium

Die onderste is dus mijn hybride, van 2 Chinenses. Hij gaat zeer traag. Gezaaid midden februari. De andere pepers zijn Carolina Reapers, die ook niet gekend staan om hun snelheid qua groei. Hij wil niet de hoogte in maar de blaadjes blijven wel groeien en er komen er steeds bij. Ik hoop oprecht dat dit ooit nog een vruchtdragende plant wordt. Dit is mijn enige zaadje dat uitgekomen is, uit mijn enige kruisbestuiving die ook succesvol was. Er hangt veel inspanning af van deze ene plant.

Dit jaar komt er waarschijnlijk eerst een nieuw terras en paden in de tuin. Daarvan loopt de prijs een stukje verder op dan gedacht. Het budget voor de kas/serre is daarmee terug leeg en er dient opnieuw begonnen worden van 0 af.

Met het uitkomen van de tomaten direct de lichtsterkte wat verhoogd naar een goeie 3000 lumen, over 15u per dag. Laat de zomer maar komen.

[ Voor 30% gewijzigd door Joindry op 02-04-2021 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Laatst online: 18-09 14:02
Het maakt me ook niet zo veel uit dat ik niet weet wat wat is, maar ik vind het daarentegen wel interessant om te zien welke soorten op welke manier groeien en welke verzorging ze nodig hebben. Dat is nu lastig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 19:15
Bee.nl schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 23:47:
[...]

Ik gebruik kopertape rondom mijn bak. Het werkt vrij effectief. Hooguit een paar slakken per jaar die de hindernis weten te trotseren.
De slak zou bij aanraking met koper een elektrische schok krijgen volgens de beschrijving, maar daar staat toch geen spanning op. Of sluit je die aan met een batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ningalloon schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:12:
[...]
De slak zou bij aanraking met koper een elektrische schok krijgen volgens de beschrijving, maar daar staat toch geen spanning op. Of sluit je die aan met een batterij?
Dat koper werkt zelf in combinatie met een ander metaal (zink/ijzer in schroeven en spijkers) en de vochtige slijmhuid van de slak als batterij (zie: Galvanisme).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Mijn peperplant groeit als een malle, kan nog steeds niet zonder ondersteuning (?) en past eerdaags niet meer op de vensterbank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6TkTd_andh8Ru9T_JT_Sgf1Xoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6S4ejoxfcjLAGa0RV7j7C5N.jpg?f=fotoalbum_large

En begint zelfs al knopjes aan te maken. Is dat normaal voor zo'n nog jonge plant?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1RwswZJee8_w5oj4tIS3UUuGDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gly5dNA1AxCzsvPAXrSxxeTS.jpg?f=fotoalbum_large

De paprika groeit nog niet echt hard, ik vraag me af of die groot genoeg gaat worden om de veel zwaardere paprika vruchten te kunnen gaan dragen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:02:
Mijn peperplant groeit als een malle, kan nog steeds niet zonder ondersteuning (?) en past eerdaags niet meer op de vensterbank.

[Afbeelding]

En begint zelfs al knopjes aan te maken. Is dat normaal voor zo'n nog jonge plant?

[Afbeelding]

De paprika groeit nog niet echt hard, ik vraag me af of die groot genoeg gaat worden om de veel zwaardere paprika vruchten te kunnen gaan dragen.
Je peper is bij de Y splitsing van de stam :) daar vormen ze altijd de eerste knopjes. Dus ja, normaal inderdaad :) grote kans dat hij deze knopjes nog laat vallen (na bloemvorming) maar het kunnen ook je eerste pepertjes gaan worden.

Nog steeds een slappe stam dus, wat wind zal hem straks buiten goed doen. Maar niks aan het handje, gewoon een mooie bamboe stok er naast.

De paprika is idd nog aan de kleine kant, maar nog tijd zat en hij groeit wel door lijkt het. Kan straks ineens ook vrij hard gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:08:
[...]

Je peper is bij de Y splitsing van de stam :) daar vormen ze altijd de eerste knopjes. Dus ja, normaal inderdaad :) grote kans dat hij deze knopjes nog laat vallen (na bloemvorming) maar het kunnen ook je eerste pepertjes gaan worden.
Ik zag het vanmorgen ineens en vond het wel opvallend. Bestuiving binnen is wat lastig zonder wind of insecten, maar we gaan het zien.
Nog steeds een slappe stam dus, wat wind zal hem straks buiten goed doen. Maar niks aan het handje, gewoon een mooie bamboe stok er naast.
Vorig jaar ben ik buiten begonnen met opkweken dus hebben de jonge planten al meteen met wind te maken gehad met een sterke stam als gevolg. Als de plant nu over anderhalve maand naar buiten gaat zal ik zeker de eerste tijd er nog een stok naast moeten zetten denk ik.
De paprika is idd nog aan de kleine kant, maar nog tijd zat en hij groeit wel door lijkt het. Kan straks ineens ook vrij hard gaan.
Ik hoop het, kom maar op met die lange en warme zomer :) En ik verwacht dat het een paprika is, maar het kan dus ook een habanero zijn... Maar daar valt na vruchtvorming pas achter te komen en dan ook pas nadat ze groter worden dan formaatje peper. Of heeft een paprika toch wel andere kenmerken in uiterlijk?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:37:
[...]

Ik zag het vanmorgen ineens en vond het wel opvallend. Bestuiving binnen is wat lastig zonder wind of insecten, maar we gaan het zien.

[...]

Vorig jaar ben ik buiten begonnen met opkweken dus hebben de jonge planten al meteen met wind te maken gehad met een sterke stam als gevolg. Als de plant nu over anderhalve maand naar buiten gaat zal ik zeker de eerste tijd er nog een stok naast moeten zetten denk ik.

[...]

Ik hoop het, kom maar op met die lange en warme zomer :) En ik verwacht dat het een paprika is, maar het kan dus ook een habanero zijn... Maar daar valt na vruchtvorming pas achter te komen en dan ook pas nadat ze groter worden dan formaatje peper. Of heeft een paprika toch wel andere kenmerken in uiterlijk?
Ik heb er altijd een flinke stok naast zodat ze iets van steun hebben op dagen met flinke wind, vooral in het begin als ze net in de grote potten staan en nog niet goed doorgeworteld zijn is het geen overbodige luxe.

Habanero is een Capsicum Chinense, Paprika een Capsicum Annuum.

Chinense (links) vs Annuum (rechts):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CGRPeDqjVIJVy3IlBGmGHmoc38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkaX0pymUiaXdo3EZGwh6PNe.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt dus aan de groei wel e.e.a. herkennen, Chincense zal over het algemeen vrij kort en stevig blijven. Ik gok daarmee dat je toch een paprika hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Duidelijk! En ik denk dat je gelijk hebt, het plantje is inderdaad niet erg compact.

Jouw planten zijn wel mooi donkergroen, krijgen ze erg veel licht of geef je voeding? En welke soorten zijn het?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:38:
Duidelijk! En ik denk dat je gelijk hebt, het plantje is inderdaad niet erg compact.

Jouw planten zijn wel mooi donkergroen, krijgen ze erg veel licht of geef je voeding? En welke soorten zijn het?
Ze krijgen inderdaad voeding momenteel omdat ze in literpotjes staan, dat litertje potgrond is al uitgeput. Maar grotere potten past momenteel niet in de kweektent :')

En kunstlicht inderdaad.

Het zijn een Carolina Reaper en een Thunder Mountain Longhorn XXL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:55:
[...]
Die Carolina Reaper gaat erg had. Bij mij blijven die ver achter ten opzichte van de rest. Dat is de enige waarvan ik achteraf had gedacht dat die wel begin januari (en met kunstlicht én met verwarmingsmat) moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:55:
[...]

Ze krijgen inderdaad voeding momenteel omdat ze in literpotjes staan, dat litertje potgrond is al uitgeput. Maar grotere potten past momenteel niet in de kweektent :')

En kunstlicht inderdaad.

Mijn Lombok is pakweg net zo groot als die Thunder Mountain Longhorn XXL (hoe bedenken ze het...) maar staat in een pot van 18x20 CM, dus zo'n 4 liter. Hoe weet je of de grond uitgeput is of niet?

Ik heb momenteel alleen nog Ecostyle voeding voor mijn kruiden buiten staan, daar zou ik ze ook alvast een slokje van kunnen geven eventueel. Dat dacht ik eigenlijk pas te doen als ze ook op balkon staan en tegelijk met de kruiden voeding gaan krijgen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:01:
[...]

Mijn Lombok is pakweg net zo groot als die Thunder Mountain Longhorn XXL (hoe bedenken ze het...) maar staat in een pot van 18x20 CM, dus zo'n 4 liter. Hoe weet je of de grond uitgeput is of niet?

Ik heb momenteel alleen nog Ecostyle voeding voor mijn kruiden buiten staan, daar zou ik ze ook alvast een slokje van kunnen geven eventueel. Dat dacht ik eigenlijk pas te doen als ze ook op balkon staan en tegelijk met de kruiden voeding gaan krijgen.
4 liter grond hebben ze niet zomaar uitgeput, dus ik zou nog even wachten met bemesten, je kunt daar inderdaad prima mee starten als ze straks buiten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:37:
[...]

[...]
Gewoon zelf met je vinger doen. Maar je kan de eerste knopjes ook gewoon wegknijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

barrymossel schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:30:
[...]
Gewoon zelf met je vinger doen.
Penseeltje werkt beter.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barrymossel
Freee!! schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:37:
[...]

Penseeltje werkt beter.
Dat zei m'n vrouw vannacht ook...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Vergeet hier te posten steeds :X :P
Pruts vooral wat heen met succulents tegenwoordig, maar vorig jaar zelf op de bonnefooi wat chillipepers uit zaadjes (verse peper > zaadjes in bakje en gaan met die banaan) opgekweekt binnen, die gingen als de brandweer. 1 plantje legde buiten vrij rap het loodje, nummer 2 toch een pepertje of 5 eraan gehad, was wel erg leuk en mooi plantje ook met die witte bloemetjes :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qON-E6rasga1AEAlhhtYzNaNIg4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FZ05z22SohSgsLpyByI2rlOt.png?f=user_large
Recent wat aardbeienzaadjes (ook weer van vers fruit) en tomatenzaadjes en 2 passievruchtenzaadjes geplant, plus wat paprikazaadjes. Had een mooie kleine passievruchtenplant, maar met me suffe hoofd vergeten die naar een beter bereikbare plek te brengen dus paar keer vergeten te wateren..over en uit :/ Oh en 3 avocadopitten staan te ontkiemen. Kruiden staan ook nog op de planning, krijg weer extra inspiratie na het lezen hier _/-\o_

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2Dutch schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:28:
Vergeet hier te posten steeds :X :P
Pruts vooral wat heen met succulents tegenwoordig, maar vorig jaar zelf op de bonnefooi wat chillipepers uit zaadjes (verse peper > zaadjes in bakje en gaan met die banaan) opgekweekt binnen, die gingen als de brandweer. 1 plantje legde buiten vrij rap het loodje, nummer 2 toch een pepertje of 5 eraan gehad, was wel erg leuk en mooi plantje ook met die witte bloemetjes :)
[Afbeelding]
Recent wat aardbeienzaadjes (ook weer van vers fruit) en tomatenzaadjes en 2 passievruchtenzaadjes geplant, plus wat paprikazaadjes. Had een mooie kleine passievruchtenplant, maar met me suffe hoofd vergeten die naar een beter bereikbare plek te brengen dus paar keer vergeten te wateren..over en uit :/ Oh en 3 avocadopitten staan te ontkiemen. Kruiden staan ook nog op de planning, krijg weer extra inspiratie na het lezen hier _/-\o_
Leuk! Blijft een mooie hobby om wat mee om te prutsen :)

Heb vorige week de aardbeien plantjes uit de potten getrokken en in nieuwe potgrond gezet, evenals de frambozen takken. Ze lijken er voor alsnog goed op te reageren.

Ik heb nog nooit aardbeien uit zaad opgekweekt. Is dat een beetje te doen? Lijkt mij ook wel eens leuk om te proberen eerlijk gezegd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Verwijderd schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:39:
Leuk! Blijft een mooie hobby om wat mee om te prutsen :)

Heb vorige week de aardbeien plantjes uit de potten getrokken en in nieuwe potgrond gezet, evenals de frambozen takken. Ze lijken er voor alsnog goed op te reageren.

Ik heb nog nooit aardbeien uit zaad opgekweekt. Is dat een beetje te doen? Lijkt mij ook wel eens leuk om te proberen eerlijk gezegd :)
Heb letterlijk de bovenkant van aardbeien afgesneden, en in een bakje gestopt :D Nu doen aardbeien het meestal jaar 1 niet geloof ik, het andere kleine plantje dat ik ooit gehad (gekocht? geen idee) heb heeft per jaar 2 aardbeien. Misschien wel eens doen vanuit los zaad, aardbeien, die vreten we toch per kuub weg per jaar :+

Frambozenplanten zijn bikkels / onkruid: ooit begonnen met 2 of 3, schiet overal op en probeer ze dan een beetje in het goed zonnige deel te houden door wat geforceerd te verhuizen hier en daar. Daar kun je ook nooit genoeg van hebben, maar ze hebben wel wat ondersteuning nodig. Ze worden vrij hoog bij mij, maar ik ben zo'n lamme tak die alles doet op standje 'winging it' en niet eens goed inleest en netjes snoeit ofzo. De 2 bramenstruiken hoop ik dit jaar wel veel van, althans die in de zon, die in de schaduwzijde doet vrij weinig qua vruchten maar wel veel takken.

Kan ook wel eens wat met andere pepers proberen, een vriend van me is erg into die extreem hete meuk, lijkt me wel leuk om daar dan wat pepers voor te kweken.

En ook geinig en simpel: lente-uitjes: als je ze afgesneden hebt, hup een potje in. Gaan erg lang door met nieuwe scheuten maken. Mijn missus gooit die regelmatig in d'r noodlesoepjes :)

[ Voor 13% gewijzigd door 2Dutch op 09-04-2021 22:50 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
barrymossel schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:30:
[...]

Gewoon zelf met je vinger doen. Maar je kan de eerste knopjes ook gewoon wegknijpen.
Wat versta jij onder de "eerste" knopjes en waarom zou je die weg knippen? Ik tel nu een week later al minstens 15 knopjes ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tequK9nmeS4mfqUARVzqV14CsUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQR5FnA0zoKr13ryaOwVmMDo.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:04:
[...]

Wat versta jij onder de "eerste" knopjes en waarom zou je die weg knippen? Ik tel nu een week later al minstens 15 knopjes ;)

[Afbeelding]
Vooral lekker laten zitten! :) Doe ik zelf ook.

Maar: https://peppergeek.com/pinching-off-pepper-plant-flowers/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:03
De moestuintjes zijn er weer.
Normaal neem ik al die gratis spullen niet mee, wil het wel een proberen nu.
De gene die toch al bij Appie komen, gaan jullie er iets mee doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKoeCMisDczfuieLRvtlO5obp5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fduBXyWBKvENgM4ugy9QUIZ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCmGme7i8xfdEGM5mFZSN7U6PoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikzgr91JzxfbT7P2sYYG01X8.jpg?f=fotoalbum_large

Mag ik nu ook bij de superduper ultra Tweakers-Växerclub @Sanny1987 en @Sabbi ? ;)
Die binnenkant kan ik nergens meer vinden online helaas.

En uiteraard heb ik ook nog pepers geplant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4aEdpEwxY3wc1sFkHDfYQjfgAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfvqZZ9FckKXkS0FtVyv80by.jpg?f=fotoalbum_large
Lijkt wel bijna een Peper topic hier. :)

[ Voor 3% gewijzigd door walterworld op 10-04-2021 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
walterworld schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:35:
offtopic:
Slimme keuze die kwark bekers. Die ga ik onthouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

walterworld schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:35:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mag ik nu ook bij de superduper ultra Tweakers-Växerclub @Sanny1987 en @Sabbi ? ;)
Die binnenkant kan ik nergens meer vinden online helaas.

En uiteraard heb ik ook nog pepers geplant.
[Afbeelding]
Lijkt wel bijna een Peper topic hier. :)
Wij nemen ze ook mee, bij mijn zoontje op de basisschool gaan ze er mee aan de slag dus daar verzamelen we ze voor. Ze hebben op school ook een moestuintje op het terrein.

Misschien dat we thuis ook nog wat zaaien voor de lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

ANdrode schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:33:
[...]

offtopic:
Slimme keuze die kwark bekers. Die ga ik onthouden :)
Valt me nu ook pas op, inderdaad handig: wij eten aardig wat bakken griekse joghurt.
* 2Dutch zet het ook op de lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De meloenpeertjes zijn inmiddels een maandje verder en de stekjes lijken goed aangeslagen, ze groeien vrolijk verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36hYQvIT6Ysk_cwCrNSk8v5kbcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWdMBjVLigQzQRYuP5e6YahN.jpg?f=fotoalbum_large

Ben heel benieuwd of dit wat wordt! Groeien is 1 ding maar vruchten een 2e.

Het is hier de laatste week erg koud en guur weer in het Noorden, weinig zon, regen en koude wind. Van mij mag de kou snel overwaaien zodat ik kan beginnen met het afharden van de plantjes... Het is een beetje knus aan het worden in het tentje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FN9bOYkRmOqmYQlkZrcFvT-aMNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0SrkyDdsCBh2694Z2UJiMsR.jpg?f=fotoalbum_large

Als de plantjes eenmaal een beetje gewend zijn aan het buitenleven kan ik ook eindelijk eens wat plantjes weg gaan geven. Altijd leuk om te zien wat anderen er van maken, en ook om foto's te ontvangen van mensen die helemaal enthousiast raken als de eerste pepers er aan hangen.

Van de mensen die vorig jaar een plantje van me kregen zijn er een aantal besmet geraakt met het pepervirus en nu zelf ijverig aan het zaaien zijn gegaan :) Toch altijd leuk en een positieve, goed toepasbare hobby in deze huisgebonden tijden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
Nadat enkele weken geleden mijn meloenplantjes het hebben begeven heb ik nog snel nieuwe kunnen inzaaien.
Eerst waren de vermoedens dat dit lag aan het tekort aan zonlicht zo vroeg in het jaar, of de temperatuur.
Maar ook deze keer gingen ze op dezelfde manier dood, de wortels zaten wel door het gehele bakje heen waar de meloenzaadjes zijn uitgekomen.
De paprika's en pepers gaan wel goed en die staan ernaast met dezelfde potgrond en hetzelfde zonlicht en warmte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6xDCAuCJLbfmZJtCPxBCxk5E3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJHa7P1JpznVeIbhe9Tn5EQ8.jpg?f=fotoalbum_medium

Weet iemand wat ik volgend jaar anders zou moeten doen om te zorgen dat meloenen wel goed gaan groeien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Nu online
Hier de tuin weer gereed voor de zomer. 2e in dit huis en voor de meeste bomen en planten, want was nieuwbouw.
De fruitbomen bloeien, hopelijk gaat dat goed met de vorst.
Gaat om appel, peer, pruim, stoofpeer, abrikoos, perzik en vijg.
Verder nog druif, diverse kleuren bessen, aardbeien en frambozen.
Ons idee van een gemoedelijke eetbare tuin zeg maar <3 .

Naast mijn pepertjes (5 soorten), komt de appie nu mooi van pas voor de moestuin.
Diverse soorten staan op de planning. Vanwege succes augurk, boontjes en sla. Verder wat de AH meegeeft mogen de kinderen planten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ylt-4U2lKIi4RMY9BmNGnGt49U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7Eh5tjmoeP2vBjAT8EOxHMt.jpg?f=fotoalbum_large
Nu de pepers naar het raamkozijn zijn verhuisd is er plek en hebben de kinderen hun best gedaan. (Volgend mij doen we teveel boodschappen😁)

P.s. we gaan waarschijnlijk weer vechten tegen de bladluis. De knoflook hebben we al strategisch gepoot in het najaar. Afrikaantjes gaan we nog planten, verder hopen op lieveheersbeestjes.

[ Voor 7% gewijzigd door DaWayne op 11-04-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28
DaWayne schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:56:
Hier de tuin weer gereed voor de zomer. 2e in dit huis en voor de meeste bomen en planten, want was nieuwbouw.
De fruitbomen bloeien, hopelijk gaat dat goed met de vorst.
Gaat om appel, peer, pruim, stoofpeer, abrikoos, perzik en vijg.
Verder nog druif, diverse kleuren bessen, aardbeien en frambozen.
Ons idee van een gemoedelijke eetbare tuin zeg maar <3 .

Naast mijn pepertjes (5 soorten), komt de appie nu mooi van pas voor de moestuin.
Diverse soorten staan op de planning. Vanwege succes augurk, boontjes en sla. Verder wat de AH meegeeft mogen de kinderen planten.
[Afbeelding]
Nu de pepers naar het raamkozijn zijn verhuisd is er plek en hebben de kinderen hun best gedaan. (Volgend mij doen we teveel boodschappen😁)

P.s. we gaan waarschijnlijk weer vechten tegen de bladluis. De knoflook hebben we al strategisch gepoot in het najaar. Afrikaantjes gaan we nog planten, verder hopen op lieveheersbeestjes.
De larven / eitjes van lieveheersbeestjes kun je ook zo kopen.
https://www.biobestrijdin...n-met-lieveheersbeestjes/
Door de verschillende portie zakjes kun je ze ook makkelijk door de tuin heen verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

@walterworld Welkom bij de club van geväxerineerde mensen :) Jammer inderdaad dat ikea ze niet meer heeft, de trays zijn erg fijn om perspotjes zaailingen in the houden. Wij hebben ook al zo'n sushi-schotel daarvoor herbruikt. :P

Hier nu hard bezig met voorzaaien voor de moestuin:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AiN3r3x.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IYDK3NN.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Sabbi op 11-04-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Nu online
Woody179 schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:13:
[...]

De larven / eitjes van lieveheersbeestjes kun je ook zo kopen.
https://www.biobestrijdin...n-met-lieveheersbeestjes/
Door de verschillende portie zakjes kun je ze ook makkelijk door de tuin heen verdelen.
Had ik vorig jaar gezien ja, nog wel best prijzig en eenmalig. Heb toen voor hetzelfde bedrag een insectenhotel gekocht. Probeer zo met de diverse bloempjes om voldoende beestjes te lokken en voeden.
Werkt dat niet, dan ga ik ze dit jaar zeker bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Hoi allemaal!
Mijn eerste post in dit topic. Ben een paar maanden terug voor de grap begonnen met het zaaien van wat peperzaden van een rode peper uit een bami groenten pakket. Van de lading die ik er had zijn er nu 6 over, de kat heeft de rest van de sprietjes in een moment van onoplettendheid allemaal opgegeten.

Een van de zes staat in een grotere pot dan de rest en doet het uitstekend in de vensterbank (veel zon, lekkere temperatuur), krijgt zelfts al de eerste pepers en is op weg om een flinke plant te gaan worden.

Wat me opvalt de laatste tijd is dat sommige bladen wat krom trekken/omrollen en wat stug aanvoelen. Iemand enig idee wat dit is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQfmulKAKLCGogXLBZEVawU-GXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gL2dATeORDmjzzUsEqvtIvO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6acI_bDgDbKDzbQynhMnQ6WMzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M53dsHHSQa66P95eIZfkSjO2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
HansAnders07 schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:49:
Hoi allemaal!
Mijn eerste post in dit topic. Ben een paar maanden terug voor de grap begonnen met het zaaien van wat peperzaden van een rode peper uit een bami groenten pakket. Van de lading die ik er had zijn er nu 6 over, de kat heeft de rest van de sprietjes in een moment van onoplettendheid allemaal opgegeten.

Een van de zes staat in een grotere pot dan de rest en doet het uitstekend in de vensterbank (veel zon, lekkere temperatuur), krijgt zelfts al de eerste pepers en is op weg om een flinke plant te gaan worden.

Wat me opvalt de laatste tijd is dat sommige bladen wat krom trekken/omrollen en wat stug aanvoelen. Iemand enig idee wat dit is?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, sommige bladeren van mijn ongeveer even grote plant hebben dit ook maar dan in veel mindere mate. Ik heb zelf het vermoeden dat de plant niet voldoende water of voeding op kan nemen?

Mijn rozemarijn heeft blijkbaar tijdens de laatste vorstperiode wortelrot opgelopen. Ik had de hoop op herstel maar dat kan ik denk ik wel vergeten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzwW01Do8pGI1cg7btr7SXVx8_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJjtIfIorS7W1E4CORju9W3w.jpg?f=fotoalbum_large

Hetzelfde dacht ik voor de tijm, maar die begint gelukkig wél weer goed uit te lopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OD4epuEBGqk6DeHHT6eGDP0q-pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJ1VN8KHkgHIVXb5xqIhh6e2.jpg?f=fotoalbum_large

Zou de rozemarijn nog te redden zijn of is dit echt einde verhaal?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:56
bvk schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:54:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, sommige bladeren van mijn ongeveer even grote plant hebben dit ook maar dan in veel mindere mate. Ik heb zelf het vermoeden dat de plant niet voldoende water of voeding op kan nemen?

Mijn rozemarijn heeft blijkbaar tijdens de laatste vorstperiode wortelrot opgelopen. Ik had de hoop op herstel maar dat kan ik denk ik wel vergeten:

[Afbeelding]

Hetzelfde dacht ik voor de tijm, maar die begint gelukkig wél weer goed uit te lopen:

[Afbeelding]

Zou de rozemarijn nog te redden zijn of is dit echt einde verhaal?
Hoe weet je dat het wortelrot is?

Mijn rozemarijn lijkt op die van jou. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
banaliteit schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:17:
[...]

Hoe weet je dat het wortelrot is?

Mijn rozemarijn lijkt op die van jou. :9
Dat weet ik niet zeker, maar de uiterlijke symptomen wijzen daar wel op. Behalve de rozemarijn hebben ook de andere kruiden de donkere maanden overleefd, zo zag de boel er tenminste op 23 januari uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXLUSD9c1bWintbjsHrH8j9SumQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJVC9tfxw1YmCgl20iiwb1XM.jpg?f=fotoalbum_large

Maar na de laatste vorstperiode in maart zijn de planten ineens sterk achteruit gegaan. De tijm, salie en bonenkruid hebben ook een klap gehad, maar maken wel weer nieuw blad aan al gaat dat met het huidige weer nog moeizaam. De rozemarijn dus helaas niet....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:20
Er zijn hier ook vast mensen met kennis over tuinplanten.
Dit staat bij mij achter in de tuin, vorig jaar nog mooi groen en nu zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjnU7RGWAquk2nyAG1WhZW8cLds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLKXl1AygJRnCnO0eph4t58w.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xqa0XxlGLxA5uV2S4ngc8ZjDrHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JRoYuWCRIlEK2rFuNapB2Hd.jpg?f=fotoalbum_large
Kan iemand mij vertellen of dit nog goed komt of wat ik er aan moet doen ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
De tomatenplantjes! Uit het zaad van een honingtomaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyLy8d_liUmB4onS9GTxHudX_e4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5F7KSt6vul0uWKoL5gVZQUc.jpg?f=fotoalbum_large

Gedraaide Aji Pineapples:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyqBo9-LpjWeTk9XnOCcOywkm-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxEdYniIsTd0pU4tRR87xTp1.jpg?f=fotoalbum_large

De fish pepper die ietwat te snel ging en ik dus rigoreus getopt heb. Leuk om te zien dat in alle oksel nu blaadjes komen. Ik denk dat dit een mooie plant gaat worden! :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Fcrlbckfzkcf3mYBzCGiH3umUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AL4n6ldMFbixNfLDy2xfQJF4.jpg?f=fotoalbum_large

En tot slot de Carolina Reapers. O+ De meest rechtse pot zijn er overigens twee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftVGVsQxjpnwzRk8nieW-lSB1x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/It19vJQKhbTQSYhbv2y63O6O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xeromorphic
Rudoo schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weet het niet 100% zeker en misschien weten de boys in het andere tuintopic het beter, die hebben meer ervaring met planten die je niet kan eten.
Maar! Volgens mij is dit een grassoort en die kan je net als andere "gras bollen" terugsnoeien in het voorjaar en dan lopen ze gewoon weer uit. Maar hoe je ze precies moet snoeien en hoever terug, geen idee.
Je kan altijd even kijken of je de naam kan achterhalen met bijvoorbeeld de app plantnet ofzo.
Als je weet hoe het precies heet, is het onderhoud zo gevonden.

Het belangrijkste tuingezegde voor meerjarige planten is: van snoeien gaan ze groeien :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28
Rudoo schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gazon maaier op de hoogste stand en maai het maar af. Dit kun je overigens gerust elk jaar / elke 2 jaar een keer doen in het voorjaar (maart/april na de vorst). Gelijk bemesten met compost of koemest korrels en je zit weer goed. Verder zou ik afhankelijk van de groei elke 3 tot 5 jaar jaar de graspollen een keer uitsteken en scheuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Vandaag voor het eerst effectief gestart in de moestuin. Wat dus wil zeggen spitten, weidegras uitgraven en compost verdelen.
Ik...ben...kapot. Ik ben een tweaker, geen werker.
Grootste succes vandaag is dat het composteren vorig jaar een groot succes blijkt te zijn. Vandaag een goeie 7 kruiwagens compost verdeeld over de moestuin en der zit zeker nog eenzelfde hoeveelheid klaar voor een ergens anders. Al bij al toch een 500 liter DIY compost gemaakt.
Vandaag dus aardappelen gepoot, stukje bloemenweide gezaaid en alle zwarte worteldoek afgehaald. Dat leggen we iedere winter opdat we in de lente véél minder hard moeten werken om het onkruid weg te krijgen. Dat werkt tegen alles behalve weidegras. Dat is echt onkruid en is ieder jaar opnieuw vechten hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 10:42

Piper

No guts, no glory

Verhoogde bedden maken en dan no-dig-methode volgen misschien een optie om je bedden grasvrijer te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Piper schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 18:21:
Verhoogde bedden maken en dan no-dig-methode volgen misschien een optie om je bedden grasvrijer te houden?
Ik heb een kleine 100m² effectief in gebruik, met 20m² paden uit gras. Iets teveel werk om allemaal op te hogen. Dit jaar zou er wel een nieuw terras komen. De oude betontegels zouden dan gebruikt worden om de graspaden te vervangen. Betontegel van 40cm breed. Ernaast wss nog een beton boordsteen ingraven tot op 15 diep. Dat zou toch al wat (hopelijk veel) moeten helpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Joindry schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:56:

Ik...ben...kapot. Ik ben een tweaker, geen werker.
Als Tweaker zijnde bouw je dan toch een moestuinrobot die dit voor je opknapt? :P

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Joindry schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 18:54:
[...]

Ik heb een kleine 100m² effectief in gebruik, met 20m² paden uit gras. Iets teveel werk om allemaal op te hogen. Dit jaar zou er wel een nieuw terras komen. De oude betontegels zouden dan gebruikt worden om de graspaden te vervangen. Betontegel van 40cm breed. Ernaast wss nog een beton boordsteen ingraven tot op 15 diep. Dat zou toch al wat (hopelijk veel) moeten helpen.
Worteldoek erover en houtsnippers zou ook kunnen maar is ook aardig wat werk. 100m2 is prima te doen, het hoeft niet allemaal in 1x. Ik heb het afgelopen jaar al 25m3 compost in m'n kruiwagen gehad, je moet gewoon niet alles tegelijk willen doen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcJdPKptcyGtc-omwzMZgnMs7Mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W8ErvEOtAFUOkrzuwG5XmW64.jpg?f=fotoalbum_large
Aangezien ik meestal toch al boodschappen doe bij Appie.
Blijkt dat je die dingen kan vouwen tot een soort rekje waar je ze in kunt zetten. Heb maar een dubbele tot nu toe :) . Gewoon voor de fun, heb er geen hoge verwachtingen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hier staat de komkommer in de vensterbank al knoppen te maken. Ik pluk ze eruit want het zijn mannelijke knoppen, daarnaast wil ik eerst de plant laten ontwikkelen.
Pompoen na de bladluis opnieuw gedaan, krijgt al de eerste extra blaadjes, mooi donkergroen stevig plantje.
Paprika wil voor geen meter. Sprietje met 2 blaadjes, begin van derde blad is er maar het staat al 3 weken stil zo.

Buiten de 40x80x50 bak met aardbei gesnoeid en rommel eruit, moet nog even ophogen en mest toevoegen, stro of houtsnippers erover en dan over een paar weken de komkommer erbij.

Pompoen komt in een pot van 35x35.

Dit jaar geen tomaten, wortels en uien. Tomaat ging vorig jaar heel goed maar veel te veel en ging woekeren. Wortel en ui viel heel erg tegen vorig jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
De rode basilicum wordt ondertussen een heel bos ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtKmTBGbb0awEO0ny5npIvqvtTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAjMIbD89fLHV8FmiCVo0SLv.jpg?f=fotoalbum_large

Peper en paprika doen het ook prima, maar hoog tijd dat ze de vensterbank gaan verlaten en lekker naar buiten kunnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64heUEB1FiLzE1baYGYLADv5mtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65kR8ux9ZlUk3WiYFrZKS0hV.jpg?f=fotoalbum_large

Voor buiten een grote bak erbij gekocht en daar tijm, bieslook en een nieuwe rozemarijn in gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qi5BAMxFwP56PKJrKVjQpTmXaCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jyBs9jmLesaVI4EWMp3RhgW.jpg?f=fotoalbum_large

Want de oude rozemarijn ga ik ruimen, dat wordt niets meer helaas.... Kan daar mooi de Roma tomaat in die in de vensterbank net vandaag opgekomen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_2yF4tzSzGntDHPOwqhPYB7-Nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOWMWTQStQWq5VbrwpnkgyRS.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Laatst online: 18-09 15:09
Een vraag die ik niet zo snel beantwoord krijg met google, maar hoe weet ik wanneer mijn compost "klaar" is? En kan het kwaad als er nog minder verteerde stukken doorheen gemengd zitten?

Mocht iemand trouwens nog tips hebben om de compost onderuit het compostvast te krijgen terwijl er bovenop nog een "verse" laag ligt dan zijn suggesties welkom. Er zit een klein luikje onderin maar de boel blijft gewoon hangen dus daar heb ik weinig aan.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xeromorphic
Bergdwerg schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:30:
Een vraag die ik niet zo snel beantwoord krijg met google, maar hoe weet ik wanneer mijn compost "klaar" is? En kan het kwaad als er nog minder verteerde stukken doorheen gemengd zitten?

Mocht iemand trouwens nog tips hebben om de compost onderuit het compostvast te krijgen terwijl er bovenop nog een "verse" laag ligt dan zijn suggesties welkom. Er zit een klein luikje onderin maar de boel blijft gewoon hangen dus daar heb ik weinig aan.
Compost is in principe klaar als de temperatuur van de compost gezakt is en er niets anders in zit dan "grond".
Maar je kan compost ook voor een 2e keer verhitten, maar voor huis tuin en keuken doeleinden is dat niet heel interessant volgens mij.
In basis kan je de compost ook half verteerd gebruiken, hou er alleen rekening mee dat het in de grond eerst afgebroken moet worden voor je planten er wat aan hebben. Het bodemleven (wormen schimmels etc) vinden het allemaal wel prima, voor hun maakt het weinig uit of je tuinafval op een hoop ligt of in je tuin begraven is.
Als het begraven is kan het zijn dat je last krijgt van ongedierte die het opgraaft (afhankelijk van wat je begraaft in je tuin) en men zegt dat het stikstof uit je grond kan gebruiken om te verteren, maar of je dit echt merkt met huis en tuinafval dat weet ik niet. Dit geldt met name voor half verteerde houtsnippercompost.

Normaal gesproken met je compost makkelijk uit je onderste luikje te halen zijn, is je compost heel erg plakkerig en dik waardoor het blijft zitten? In dat geval is er waarschijnlijk wat te weinig bruin materiaal toegevoegd. Dan zou je in de toekomst af en toe wat karton of kranten extra kunnen toevoegen. Maar daar heb je nu natuurlijk niks aan.

Het kan ook zijn dat je compost nu nog te nat is en daardoor erg blijft plakken, je kan het luikje open zetten en er een paar dagen wat wind door laten waaien, maar dat zal niet je hele bak uitdrogen en helpt denk ik maar minimaal. Ik verwacht dat je even op de knieen moet en moet graven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Laatst online: 18-09 15:09
xeromorphic schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:57:
[...]

Normaal gesproken met je compost makkelijk uit je onderste luikje te halen zijn, is je compost heel erg plakkerig en dik waardoor het blijft zitten? In dat geval is er waarschijnlijk wat te weinig bruin materiaal toegevoegd. Dan zou je in de toekomst af en toe wat karton of kranten extra kunnen toevoegen. Maar daar heb je nu natuurlijk niks aan.
Ik denk het ook. Ik dacht dat het wel goed kwam omdat ik toch regelmatig er zaagsel en stro van de kippen er op deed. Misschien dat het ook niet geholpen heeft dat ik er een keer op ben gaan staan toen de bak vol was :X :F
Het kan ook zijn dat je compost nu nog te nat is en daardoor erg blijft plakken, je kan het luikje open zetten en er een paar dagen wat wind door laten waaien, maar dat zal niet je hele bak uitdrogen en helpt denk ik maar minimaal. Ik verwacht dat je even op de knieen moet en moet graven :+
Het vatgedeelte kan worden losgemaakt van de grondplaat. Ik denk dat ik dat maar doe en het een beetje sorteer. Mooi klusje voor koningsdag denk ik. Al doende leert men :).

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Bergdwerg schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:30:

Alles omscheppen is de beste optie. Als je der plek voor hebt natuurlijk. Anders bovenin met een stok wat gaten prikken, kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usernametaken
  • Laatst online: 18-09 17:41
Hoeveel water geven jullie aan peper planten?

Heb voor het eerst wat peper planten, begin maart gezaaid en net overgepot naar 7l potten. Heb hierbij de potgrond niet door en door bevochtigd en geef nu om de 2 dagen ongeveer 100ml water. Staan momenteel hoofdzakelijk binnen achter het raam. Paar planten hebben nu wat gelige bladen... Google search geeft zowel aan dat de oorzaak watertekort kan zijn of net te veel water. Is veel over terug te vinden maar ik zie het ff nt meer.

Alvast bedankt voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

usernametaken schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:01:

Heb voor het eerst wat peper planten, begin maart gezaaid en net overgepot naar 7l potten. Heb hierbij de potgrond niet door en door bevochtigd en geef nu om de 2 dagen ongeveer 100ml water. Staan momenteel hoofdzakelijk binnen achter het raam. Paar planten hebben nu wat gelige bladen... Google search geeft zowel aan dat de oorzaak watertekort kan zijn of net te veel water. Is veel over terug te vinden maar ik zie het ff nt meer.

Wat ik meestal doe is tot de pot met plant en al vrij licht aanvoelt qua gewicht. Een droge dunne kunststof pot met plant weegt bijna niets. Ik zou de pot eens in laten drogen als hij zwaar aanvoelt. Als je plant daarvan op lijkt te knappen is het overbewatering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
usernametaken schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:01:

Oeh, maak je vooral niet teveel zorgen over teveel of te weinig water, zolang er gaten onderin de pot zitten. Ik laat ze redelijk uitdrogen en gooi er dan water bij tot ze "goed nat zijn" en er soms wel en soms niet water onderuit komt.

Overigens, vaker geef je teveel dan te weinig water. Ik geef soms daaaaaaaaaagen geen water.

Die gelige bladeren lijken me eerder te liggen aan gebrek aan voeding (maar als je net overgepot hebt dan hebben ze (weer) voeding voor een tijdje) of toch gebrek aan licht. Hier staan ze op het oosten (net te weining licht) en had geen zin om te voeden. Ook wat gelig... Uiteindelijk toch maar bijgevoed en nu extra licht door het zonnetje en ze staan er perfect bij. Alleen groeien ze een beetje hard... :p

Komt goed als je ze over een maandje buiten zet. Zou me er echt niet te druk om maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 20:42

Killjoy

Klingon lawn products

Hier ook maar eens aan de slag gegaan met de moestuin, ehhm perkjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/My3QTIhQyorOuD0G9v0OIJ0I8fE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/483M0RHkJ8lhxdaxjBiI815C.jpg?f=fotoalbum_large

De piepers en munt doen het al best
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8W7lMzURIEqCRtPV3vqc3XoN5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYIZJXOY1ViIVihuSWbAPe18.jpg?f=fotoalbum_large

De bonen zijn ook weer gepoot. Vooraan lage bonen. De groene planten zijn snijbieten (swiss chard). Die bleken winterhard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlCX_EtYE00Yzqdot7kBXV2I7gQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sr0OIhB2pQTPcrRFPYvr9OlN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Killjoy op 24-04-2021 15:15 ]

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Houden jullie echt ijsheiligen aan voordat je de planten buiten gaat zetten, of toch gewoon eerder kijken naar de weervoorspellingen? Dus een dagtemperatuur van 15+ graden en geen nachtvorst meer?

Ik heb nu zowat een dagtaak aan het handmatig bestuiven van de peper bloemetjes, hoog tijd dat de wind en de bijen deze zware taak over gaan nemen ;)

Alhoewel ik dit jaar nog geen bij of hommel gezien heb, de natuur is echt laat dit jaar.... Exact een jaar geleden stond het bonenkruid al ruim in de bloei en werd deze gretig bezocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHknFJQse0NfM_bICSaL2gVjcAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgUza2DGgyoCZC0g5Zjl03Gx.jpg?f=fotoalbum_large

Nu komen pas de eerste bloemknopjes, een maand later dan vorig jaar zeg maar.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:54:
Houden jullie echt ijsheiligen aan voordat je de planten buiten gaat zetten, of toch gewoon eerder kijken naar de weervoorspellingen? Dus een dagtemperatuur van 15+ graden en geen nachtvorst meer?

Ik heb nu zowat een dagtaak aan het handmatig bestuiven van de peper bloemetjes, hoog tijd dat de wind en de bijen deze zware taak over gaan nemen ;)

Alhoewel ik dit jaar nog geen bij of hommel gezien heb, de natuur is echt laat dit jaar.... Exact een jaar geleden stond het bonenkruid al ruim in de bloei en werd deze gretig bezocht:

[Afbeelding]

Hier in de bloesem volop bijen. Ze komen dus wel gewoon... En zijn pepers niet zelfbestuivend? Dan is een beetje wind toch genoeg?

Ijsheiligen is natuurlijk geen vast gegeven. Ik zet ze buiten als ik vertrouwen heb dat het wel goed gaat, maar ik vind het nu nog wel aan de koude kant. Hier blijven ze nog even binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

bvk schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:54:

[Afbeelding]

Hier (Zoetermeer) genoeg hommels en sinds deze week ook wat bijen.

Ijsheiligen is niet heilig voor mij ;) Voor vorstgevoelige planten (nu alleen piepers) ligt er een zeiltje klaar. Planten in pot gaan dan een nachtje in de schuur. Maar die planten heb ik momenteel niet.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Bij jullie dus wel onze geel/zwarte vriendjes (nee wespen, niet jullie), mooi zo. Maar hier dus helaas nog niet terwijl het toch aardig groen is allemaal.

Bestuiven kan inderdaad ook door de wind, maar die heb ik niet in de huiskamer tenzij ik veel bonen gegeten heb... ;)

Misschien zet ik wel een insectenhotel neer om het allemaal wat aanlokkelijker te maken voor de nuttige insecten. En misschien ook wat lieveheersbeestjes larven bestellen, want ik heb ongewenst bezoek...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsCCCdFTpIqd7NJajAzAKKQV7lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8eHVL3MmGjQrWclroImNUXXN.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Overigens wel opmerkelijk, maken planten zoals in dit geval Munt nou juist die haartjes niet aan om belagers zoals luizen te weren?

[ Voor 7% gewijzigd door bvk op 25-04-2021 22:16 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:45
@walterworld Mooie bak!
Als ik zo vrij mag zijn: Wat heeft dat gekost en waar kan ik er 1 halen?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Google even op Elho plantenbak ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWayne
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQNdd48gWeRZakzdiA9hvX395HQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3c6BKtqJiSfRkoUCcQBMmhX.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zijn we begonnen met afharden.
Vorige week ook 4 kersen-leibomen geplaatst. Wij zijn er weer klaar voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
D_Jeff schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:17:
@walterworld Mooie bak!
Als ik zo vrij mag zijn: Wat heeft dat gekost en waar kan ik er 1 halen?
Is een Romberg, bij een winkel genaamd Action gekocht (waar ik liever niet kom :$), moest daar zijn omdat die destijds iets specifieks in het assortiment hadden. Zag ze liggen en kon mijzelf niet inhouden voor €2.50. Word volledig in Duitsland gemaakt, :) iets anders dan al dat China spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Propagator noemen we dat toch gewoon?
Verkrijgbaar bij ieder tuincentrum of internet, in alle soorten en maten.

Mooi spul, ontkiem hemel voor de meeste plantjes. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:16:
[...]

Hier in de bloesem volop bijen. Ze komen dus wel gewoon... En zijn pepers niet zelfbestuivend? Dan is een beetje wind toch genoeg?

Ijsheiligen is natuurlijk geen vast gegeven. Ik zet ze buiten als ik vertrouwen heb dat het wel goed gaat, maar ik vind het nu nog wel aan de koude kant. Hier blijven ze nog even binnen.
Toch maar even de tomaten buiten gezet. Wel zo gezellig nu ik (voorlopig) alleen op het balkon zit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FIgH0yWZQON0qLqcoQsgzt1qAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iX9X8tCyZ73IJ2OCtFqwlBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Mijn plantjes waren ook aan het zeuren, ze wilden per se buiten spelen. Nou vooruit dan maar jongens, dan kan papa even jullie bed (de vensterbank) verschonen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Owz9AARW2KS-CzuXPfNXw8jJ1O8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQloMyeDveCqROZSA9Wh7wwF.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens heb ik me maar even gewapend tegen het ongedierte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQNOJlfbJvtsUCj-3YvSeVGpYA8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3bMDyf3vRGj6ghzJZcooWZ5D.png?f=user_large

Als ze oorlog willen kunnen ze dat krijgen!

Specs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

Mijn uit pure verveling in de kerstvakantie gestarte paprika project begint letterlijk vrucht te dragen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_gGuucGqChHr7SYfM_TiWas07Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPVJfPViXZdWqMm16qpsgHgY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:19:
Mijn plantjes waren ook aan het zeuren, ze wilden per se buiten spelen. Nou vooruit dan maar jongens, dan kan papa even jullie bed (de vensterbank) verschonen.

[Afbeelding]

Tevens heb ik me maar even gewapend tegen het ongedierte:

[Afbeelding]

Als ze oorlog willen kunnen ze dat krijgen!
Denk je wel om de bezige bijtjes met die lambda-cyhalothrin van Pokon? ;)
Pagina: 1 ... 26 ... 87 Laatste