ik koop mijn zaden bij van der Wal en Vreeken. Ik koop na slechte ervaringen nooit meer bij sites als 123zaden.nl en meer van dat soort sites.technoaddict schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:32:
Ik wil graag groentezaden kopen via het internet. Kan er kwaliteitsverschil in zaden zitten? En wat zijn jullie ervaringen?
Ik had ooit een buurman die via iemand van de Wageningen Universiteit zaadjes had gekregen. Dat waren de beste zaadjes van goed gefokte ouderplanten. Kan me dus voorstellen dat er kwaliteitverschil bestaat. Is een bepaald merk beter? Of biologisch? Andere zaken waar je op moet letten?
We zijn vorig jaar verhuisd naar een woning zonder tuin
maar met groot dakterras 
Als het straks wat beter weer is de kruiderij maar weer eens opstarten, eerst op zoek naar een wat compacte pot met meerdere compartimenten voor verschillende kruiden. En een laurierboompje, die komt voorlopig in een emmer te staan zodat ie over x jaar makkelijk mee kan verhuizen.
Zat al online te kijken maar voor de pot en laurierstek wordt het toch wachten tot de tuincentra weer open zijn vrees ik...
Als het straks wat beter weer is de kruiderij maar weer eens opstarten, eerst op zoek naar een wat compacte pot met meerdere compartimenten voor verschillende kruiden. En een laurierboompje, die komt voorlopig in een emmer te staan zodat ie over x jaar makkelijk mee kan verhuizen.
Zat al online te kijken maar voor de pot en laurierstek wordt het toch wachten tot de tuincentra weer open zijn vrees ik...
Ik heb hier ook een laurier in de tuin staan, ik zou er een stukje af kunnen knippen en proberen te stekken voor je. Alleen dat stekken duurt wel een paar weken/maanden.Erasmo schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:23:
We zijn vorig jaar verhuisd naar een woning zonder tuinmaar met groot dakterras
Edit * (het is dan wel een klein stekkie)
Bedankt voor het aanbod maar heb liever een struik die nu al in een pot hier kan zodat ik geen nieuwe blaadjes hoef te kopen
Normaal pop je even bij het lokale tuincentrum naar binnen maar dat gaat nu even niet...
Zelfde voor kruidenpotjes, die wil je graag toch even vasthouden.
Zelfde voor kruidenpotjes, die wil je graag toch even vasthouden.
[ Voor 13% gewijzigd door Erasmo op 19-02-2021 09:52 ]
Je plantage lijkt redelijk op de mijne.bvk schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:12:
LOL, ik had dus naast die zaadjes van superhots (uit de vriezer) ook wat gedroogde zaadjes van een gewone Spaanse peper gezaaid. Die zijn dus allemaal uitgekomen
Even kijken welk plantje zich het beste ontwikkeld en de rest de nek omdraaien, ik hoef geen 12 planten...
Van de superhots is er tot op heden helaas nog geen eentje opgekomen, maar wat niet is kan nog komen.
Ik heb 6 soorten pepers volgens de deno-methode proberen te laten ontkiemen en er is er precies 1 soort (Jalapeño Compadre) die ook wat opgeleverd heeft en waarvan ik nu plantjes heb staan.
De koffiefilters van de rest liggen nu nog steeds op de Ziggo router en er is tot op heden maar 1 zaadje van een andere soort (Habanero Burning Bush) die ontkiemt is.
Vorig jaar had ik met mijn verse zaadjes van een peper uit een bami-pakket van de AH een 100% score en 30+ planten.
Ik heb zojuist met veel moeite een fruitboompje uit een stenen plantenbak gehaald. Boompje was na enkele jaren al een meter of 2,5 tot 3 en een plantenbak is natuurlijk niet de ideale plek voor een boompje 
Nu heb ik zeker wat wortels beschadigd.. Enkele dikkere wortels waren veel langer dan een meter en liepen onder de plantenbak door, dus die moest ik wel kapot maken op de punten waar ze onder de stenen plantenbak door gingen.
De kluit had nog behoorlijk wat wortels. Ook veel kleine die niet beschadigd zijn. De grotere (stuk of 4 zijn nu na een meter afgesneden.
Nu vraag ik me af, hoeveel impact zou dit kunnen hebben op het boompje? Herstelt het boompje? Heeft het een jaar nodig om te herstellen? Kan iemand daar iets over roepen?
Nu heb ik zeker wat wortels beschadigd.. Enkele dikkere wortels waren veel langer dan een meter en liepen onder de plantenbak door, dus die moest ik wel kapot maken op de punten waar ze onder de stenen plantenbak door gingen.
De kluit had nog behoorlijk wat wortels. Ook veel kleine die niet beschadigd zijn. De grotere (stuk of 4 zijn nu na een meter afgesneden.
Nu vraag ik me af, hoeveel impact zou dit kunnen hebben op het boompje? Herstelt het boompje? Heeft het een jaar nodig om te herstellen? Kan iemand daar iets over roepen?
Ja dit heeft impact, maar kan niet zo heel veel kwaad. Je boom zal naar alle waarschijnlijkheid meer fruit willen geven (overlevingsmechanisme). Komend jaar minimaal de helft van de bloesem er uit knippen/plukken en evt. (het jaar er op) flink snoeien.technoaddict schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:49:
Ik heb zojuist met veel moeite een fruitboompje uit een stenen plantenbak gehaald. Boompje was na enkele jaren al een meter of 2,5 tot 3 en een plantenbak is natuurlijk niet de ideale plek voor een boompje
Hij zal er zeker last van hebben, maar het ligt een beetje aan het type fruitboom hoveel last hij er van gaat hebben. Sommige fruitbomen hebben een pen wortel recht naar beneden. Wanneer deze afgestoken wordt is de kans zeker aanwezig dat hij het niet overleefd.technoaddict schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:49:
Dank. Dan moet deze het wel overleven.
Ik was ook bezig met een boompje wat inderdaad een wortel recht naar beneden heeft. Er omheen had het boompje niet veel wortels.. Dat is nog een on going project, maar dan weet ik dat ik mn uiterste best moet doen om de wortel in zn geheel eruit te krijgen
Wat voor fruitboompjes het zijn, ik heb een stuk of 8 verschillende boompjes. Staan kris kras door elkaar haha
Dus geen idee welk boompje welk fruit moet geven. Vorig jaar gaven de meeste boompjes nog geen fruit. Hopelijk dit jaar wel.
Ik was ook bezig met een boompje wat inderdaad een wortel recht naar beneden heeft. Er omheen had het boompje niet veel wortels.. Dat is nog een on going project, maar dan weet ik dat ik mn uiterste best moet doen om de wortel in zn geheel eruit te krijgen
Wat voor fruitboompjes het zijn, ik heb een stuk of 8 verschillende boompjes. Staan kris kras door elkaar haha
Anoniem: 1032405
De plantjes groeien hier alweer lekker sinds de tent staat.
:strip_exif()/f/image/xuTpVbA7ZxVfBH2dNL7B5Eh6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de overwinteraar heeft het goed naar zijn zin met het zonnetje van afgelopen weken:
:strip_exif()/f/image/xCk17QLP80A9dTp8elM5gjfb.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas is er bij 1 soort waar ik me op had verheugd niets ontkiemt; de Faddas White.
Dus heb nog maar wat Adjuma gezaaid die inmiddels ook boven de grond zijn.
Hoe gaat het met jullie crops ouwe Tweakende kwekers?
:strip_exif()/f/image/xuTpVbA7ZxVfBH2dNL7B5Eh6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de overwinteraar heeft het goed naar zijn zin met het zonnetje van afgelopen weken:
:strip_exif()/f/image/xCk17QLP80A9dTp8elM5gjfb.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas is er bij 1 soort waar ik me op had verheugd niets ontkiemt; de Faddas White.
Dus heb nog maar wat Adjuma gezaaid die inmiddels ook boven de grond zijn.
Hoe gaat het met jullie crops ouwe Tweakende kwekers?
Uit de zaadjes van @Anoniem: 1032405:
:strip_exif()/f/image/vJMhJ5vLfPrU4ijcR63fNGtT.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee Aji Pineapples in elkaar gedraaid. Eens zien hoe dat eruit komt te zien...
:strip_exif()/f/image/ewLkVQRYgHRpTAFrLl40V8kY.jpg?f=fotoalbum_large)
Carolina Reaper die heel vroeg getopt is.
:strip_exif()/f/image/mMAPpsXHfgAfd5whN2VvgoNA.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee Reapers bij elkaar en erachter een Fish pepper.
:strip_exif()/f/image/4wzYCPbsTrFSoiqU3benETqr.jpg?f=fotoalbum_large)
Groeit allemaal goed. De Aji en Fish pepper plantjes waren enorm overstrekt vanwege verre van ideaal licht. Maar door ze laag te herplanten merk je daar straks weinig van...
:strip_exif()/f/image/vJMhJ5vLfPrU4ijcR63fNGtT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ewLkVQRYgHRpTAFrLl40V8kY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mMAPpsXHfgAfd5whN2VvgoNA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4wzYCPbsTrFSoiqU3benETqr.jpg?f=fotoalbum_large)
Groeit allemaal goed. De Aji en Fish pepper plantjes waren enorm overstrekt vanwege verre van ideaal licht. Maar door ze laag te herplanten merk je daar straks weinig van...
Die zijn groot! Wanneer ben je begonnen met kiemen?
Ik ben dit jaar later begonnen (eind januari kiemen) en die van mij zijn nog een heel stuk kleiner.
Die staan er al heel fraai bij.
Mijn poging dit jaar is nog niet veel verder dan een paar kiemblaadjes.
Van de 6 soorten pepers die ik heb proberen laten ontkiemen (5-6 zaadjes per soort) is er maar 1 soort volledig uitgekomen, van alle anderen samen maar 2 hele kleine plantjes.
Mijn tomatenzaadjes die ik bijna 2 weken geleden gezaaid heb heeft al zeker 15 plantjes opgelevert. Dat is toch echt top onkruid.
Wat voor soort licht geeft van die lange smalle plantjes en wat doe je er dan aan?
Mooi hoor, prachtige gezonde plantjes. Benieuwd hoe die Aji Pineapples zich gaan ontwikkelen! Zou ook een mooie zijn voor een Bonchi met die gevlochten stammenbarrymossel schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:02:
Uit de zaadjes van @Anoniem: 1032405:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Half januari.ANdrode schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:38:
[...]
Die zijn groot! Wanneer ben je begonnen met kiemen?
Ik ben dit jaar later begonnen (eind januari kiemen) en die van mij zijn nog een heel stuk kleiner.
Ze staan in een vensterbank op het oosten (alleen ramen op oost en west helaas). In het begin hebben ze in een groeibak met dubbele led strip gestaan. Schijnbaar toch te weinig licht voor de plantjes. Ik heb weinig zin in een grote groeitent in huis, dus ze doen het er maar mee... Waarschijnlijk gaan ze over een tijdje naar zolder om daar in de vensterbank op het westen te staan.7o9 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:46:
[...]
Die staan er al heel fraai bij.
Mijn poging dit jaar is nog niet veel verder dan een paar kiemblaadjes.
Van de 6 soorten pepers die ik heb proberen laten ontkiemen (5-6 zaadjes per soort) is er maar 1 soort volledig uitgekomen, van alle anderen samen maar 2 hele kleine plantjes.
Mijn tomatenzaadjes die ik bijna 2 weken geleden gezaaid heb heeft al zeker 15 plantjes opgelevert. Dat is toch echt top onkruid.
Wat voor soort licht geeft van die lange smalle plantjes en wat doe je er dan aan?
Ik heb dit jaar ook een LED kweekbakje en de Jalapeno's (midden achter) zijn dun opgeschoten sprieten. De 3 grootste ontwikkelen nu heen eerste echte bladeren. LED ziet er heel fel uit maar lijkt me geen alternatoef voor de zon.
Links en rechts zijn tomaten, midden voor 1 kleine Coyote Zan en 1 hele bleke Habanero Burning Bush.
Vorig jaar had ik een raam op het zuiden van een apartement en op de vensterbank ging het daar super.
Links en rechts zijn tomaten, midden voor 1 kleine Coyote Zan en 1 hele bleke Habanero Burning Bush.
Vorig jaar had ik een raam op het zuiden van een apartement en op de vensterbank ging het daar super.
:strip_exif()/f/image/pcf0QqVFKYFK3oHFhjjfOM6N.jpg?f=fotoalbum_large)
Jalapeños zijn hier ook vrij dun en schoten ook door, dat is vaak zo met die Jalapeños. Ik heb er gewoon een stokje naast gestoken.7o9 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:28:
Ik heb dit jaar ook een LED kweekbakje en de Jalapeno's (midden achter) zijn dun opgeschoten sprieten. De 3 grootste ontwikkelen nu heen eerste echte bladeren. LED ziet er heel fel uit maar lijkt me geen alternatoef voor de zon.
[Afbeelding]
Je kunt altijd in het begin het spul wat ophogen zodat de ze dichter onder de lamp komen.
Ik denk dat de groeibak met ledstrip veel doet.barrymossel schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:57:
[...]
Ze staan in een vensterbank op het oosten (alleen ramen op oost en west helaas). In het begin hebben ze in een groeibak met dubbele led strip gestaan. Schijnbaar toch te weinig licht voor de plantjes. Ik heb weinig zin in een grote groeitent in huis, dus ze doen het er maar mee... Waarschijnlijk gaan ze over een tijdje naar zolder om daar in de vensterbank op het westen te staan.
Ik ben op 27-1 begonnen met (deno) ontkiemen in een ruimte van ~25 graden (want er staat een PC in de meterkast
Door de kou groeide alles traag in de vensterbank. Na een paar dagen had ik dat door en stond de kweekbak op het bureau áchter de vensterbank. Maar het loopt ruim achter: eerste echte blaadjes zijn er nu, bladeren 3/4 komen er aan.
Reaper heeft bijna stilgestaan door de temperatuur en groeide pas de laatste week door. Annuum lijkt veel minder gevoelig voor temperatuur dan Baccatum en die weer veel minder gevoelig dan Chinense.
Heeft het nog zin om nu Habanero's of Adjuma te zaaien? Daarvan is helaas van mijn oude zaden niets opgekomen.
Ja waarom niet? Mijn Adjuma's zijn ook pas sinds gisteren boven de grond. Er komt steeds meer zon en warmte en kan nog mooi een tijdje binnen, niet geschoten is altijd mis. En het ergste wat er kan gebeuren is dat het niet lukt toch?ANdrode schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:35:
[...]
Ik denk dat de groeibak met ledstrip veel doet.
Ik ben op 27-1 begonnen met (deno) ontkiemen in een ruimte van ~25 graden (want er staat een PC in de meterkast). Eerste ontkiemde zaden na 10 dagen geplant en in de vensterbank gezet in een kweekbak bij een raam op het zuiden.
Door de kou groeide alles traag in de vensterbank. Na een paar dagen had ik dat door en stond de kweekbak op het bureau áchter de vensterbank. Maar het loopt ruim achter: eerste echte blaadjes zijn er nu, bladeren 3/4 komen er aan.
Reaper heeft bijna stilgestaan door de temperatuur en groeide pas de laatste week door. Annuum lijkt veel minder gevoelig voor temperatuur dan Baccatum en die weer veel minder gevoelig dan Chinense.
Heeft het nog zin om nu Habanero's of Adjuma te zaaien? Daarvan is helaas van mijn oude zaden niets opgekomen.
Jullie gaan lekker hoor!
Stand van zaken bij mij:
Een normale Spaanse peper die nu goed begint te groeien en waarvan ik de overige 12 de nek omgedraaid heb. Ernaast komt nu of een paprika, of een Habanero op.... Maar daar kom ik later vanzelf wel achter
:strip_exif()/f/image/xOizjhTrsDpmbiySWhDgB5Pe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n8X7EPRjoHd8kLL53F5AHbHg.jpg?f=fotoalbum_large)
En verder vanmiddag de kruidentuin op orde gemaakt op balkon:
:strip_exif()/f/image/vjN2TpqFAAazIDukL5gJo1Zr.jpg?f=fotoalbum_large)
Bonenkruid, salie, munt, tijm, Chinese bieslook, rozemarijn, een nieuwe tijm en op de voorgrond drie maal Lautrec knoflook die ik vanmiddag verpot heb. Bovenop de bank een bak die vol zit met basilicum zaad.
Buiten beeld nog twee grote potten waar straks de peper en paprika/habanero in komen.
Stand van zaken bij mij:
Een normale Spaanse peper die nu goed begint te groeien en waarvan ik de overige 12 de nek omgedraaid heb. Ernaast komt nu of een paprika, of een Habanero op.... Maar daar kom ik later vanzelf wel achter
:strip_exif()/f/image/xOizjhTrsDpmbiySWhDgB5Pe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n8X7EPRjoHd8kLL53F5AHbHg.jpg?f=fotoalbum_large)
En verder vanmiddag de kruidentuin op orde gemaakt op balkon:
:strip_exif()/f/image/vjN2TpqFAAazIDukL5gJo1Zr.jpg?f=fotoalbum_large)
Bonenkruid, salie, munt, tijm, Chinese bieslook, rozemarijn, een nieuwe tijm en op de voorgrond drie maal Lautrec knoflook die ik vanmiddag verpot heb. Bovenop de bank een bak die vol zit met basilicum zaad.
Buiten beeld nog twee grote potten waar straks de peper en paprika/habanero in komen.
Goh, sommige suggesties zijn zo logisch dat je je afvraagt waarom je er zelf niet aan denktAnoniem: 1032405 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:34:
[...]Je kunt altijd in het begin het spul wat ophogen zodat de ze dichter onder de lamp komen.
Ik heb een doos gevonden van zo'n 15 cm hoog die precies in de kweekbak past en nu staat het hele spel dus een stuk dichter bij de lampjes.
Misschien moet ik de rest van zaadjes ook maar proberen te planten.
Dit jaar was de eerste keer dat ik de deno-methode probeerde maar ik vraag me af of ik het verkeerd gedaan heb. Te nat misschien of te warm in het bakje op de modem.
Vorig jaar had ik de zaadjes van een verse mini-papika en bami-pakket-peper gewoon direct in potgrond gestoken en die kwamen allemaal uit. Waren uiteraard wel stukken minder exotisch dan de pepers die ik nu probeer.
Ik had de exoten (die pepers uit de vriezer) ook eerst in zakjes op het modem gelegd en later toch maar naar potjes op de vensterbank/radiator verhuist. Tot op heden dus ook nog niks...7o9 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:54:
Vorig jaar had ik de zaadjes van een verse mini-papika en bami-pakket-peper gewoon direct in potgrond gestoken en die kwamen allemaal uit. Waren uiteraard wel stukken minder exotisch dan de pepers die ik nu probeer.
Terwijl dus de gedroogde zaadjes van een "bami pakket" peper (Lombok) dus allemaal opkwamen in de aarde. Net als dus zeer waarschijnlijk een gedroogd paprika zaadje, ik verwacht niet dat het een habanero uit de vriezer is...
Of die zaadjes uit de vriezer (Reaper, Jolokia. Habanero, Adjuma) doen dus niks meer, óf ze hebben veel meer tijd nodig.
Deno ooit ook geprobeerd, maar dat was niet echt een succes. Ik zweer tegenwoordig bij zaaien in normale potgrond in een plastic bekertje. 1/2/3 zaadjes per bekertje. Vrijwel alles komt hier op, ook met oudere zaadjes. Verspenen doe ik ongeveer als er 3 bladerpaartjes aanzitten. Dan gaan ze naar een 10 cm potje.7o9 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:54:
[...]
Goh, sommige suggesties zijn zo logisch dat je je afvraagt waarom je er zelf niet aan denkt![]()
Ik heb een doos gevonden van zo'n 15 cm hoog die precies in de kweekbak past en nu staat het hele spel dus een stuk dichter bij de lampjes.
Dit jaar was de eerste keer dat ik de deno-methode probeerde maar ik vraag me af of ik het verkeerd gedaan heb. Te nat misschien of te warm in het bakje op de modem.
Hoe lang heb je gewacht? Sommige van de Chinense zaden die ik in deno had zitten deden er 3.5 week over om te ontkiemen.bvk schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:05:
[...]
Of die zaadjes uit de vriezer (Reaper, Jolokia. Habanero, Adjuma) doen dus niks meer, óf ze hebben veel meer tijd nodig.
Nu dus een maand: bvk in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"ANdrode schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:27:
[...]
Hoe lang heb je gewacht? Sommige van de Chinense zaden die ik in deno had zitten deden er 3.5 week over om te ontkiemen.
Maar ik laat het lekker gewoon zo staan, ik zie wel of er vroeg of later iets uitkomt. Ik kan in ieder geval na ijsheiligen minimaal 2 planten naar balkon verhuizen, veel meer ruimte heb ik toch niet.
Kun je prima doen. Gewoon planten en kijken wat het wordt.7o9 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:54:
[...]
Goh, sommige suggesties zijn zo logisch dat je je afvraagt waarom je er zelf niet aan denkt![]()
De deno ging hier wederom prima, op 1 soort na waar niets van uit is gekomen helaas.
Vandaag twee Elho tomaten planters besteld.
Denk ook dat ik met Elho mijn nieuwe huisleverancier van potten etc heb gevonden. Eigen windmolen voor energie, gebruiken voornamelijk gerecycled plastic, gemaakt in Nederland en als kers op de taart ook nog eens B certified
Denk ook dat ik met Elho mijn nieuwe huisleverancier van potten etc heb gevonden. Eigen windmolen voor energie, gebruiken voornamelijk gerecycled plastic, gemaakt in Nederland en als kers op de taart ook nog eens B certified

Heb zelf ook wat Elho spulletjes, plantenspuit, propagatortjes en trays en potten. Het is zeker niet de goedkoopste optie maar wel kwaliteitErasmo schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:28:
Vandaag twee Elho tomaten planters besteld.
Hier nu na 6 weken 4 vd 12 pepers uitgekomen. Zitten op 4-6 blaadjes.
Van de zelf geoogste peper zaden dus helaas niks. Ook niet via deno (nu 3,5 weken separaat ).
Heb vandaag zowel bamipakket-peper, als wat vorig jaar aangeschafte peper zaden geplant.
Daarnaast 1 overwinteraar(purple haze).
Probeer met 6 planten de zomer in te gaan, dat is ruim voldoende qua productie voor ons.
Even een check. De zelf geoogste zaden heb ik uit rijpe pepers gehaald, gedroogd en nu circa 4-6 maanden in een lade bewaard. (Bij de eerder gekocht te zaden)
Voor de deno heb ik ook nog de zink/drijftest gedaan.
Kan het zijn dat ik iets met mijn zaden niet goed heb gedaan?
Van de zelf geoogste peper zaden dus helaas niks. Ook niet via deno (nu 3,5 weken separaat ).
Heb vandaag zowel bamipakket-peper, als wat vorig jaar aangeschafte peper zaden geplant.
Probeer met 6 planten de zomer in te gaan, dat is ruim voldoende qua productie voor ons.
Even een check. De zelf geoogste zaden heb ik uit rijpe pepers gehaald, gedroogd en nu circa 4-6 maanden in een lade bewaard. (Bij de eerder gekocht te zaden)
[ Voor 27% gewijzigd door DaWayne op 28-02-2021 19:32 ]
De zink/drijftest voer je uit tijdens het oogsten van de zaden, de vers geoogste zaden die netjes zinken worden geselecteerd voor het drogen. Al zegt dit ook lang niet alles, sommige drijvers kiemen ook prima.DaWayne schreef op zondag 28 februari 2021 @ 19:13:
Hier nu na 6 weken 4 vd 12 pepers uitgekomen. Zitten op 4-6 blaadjes.
Verder klinkt het alsof je alles netjes hebt gedaan zoals het hoort.
Ik heb hier zelf ook een heleboel zaden geoogst dit jaar en daar kwam van 1 soort (Bahamian Goat) niets van uit. Nu heb ik daar de moederplant nog van dus dat is niet zo'n ramp. Tevens een gekochte soort (Faddas White) waar ook niets ontkiemende. Van elke soort meer dan 15 zaden in de deno, dus dat is toch wel teleurstellend.
De rest van de zelf geoogste en aangeschafte zaden kiemden heel erg goed... Ze hebben allemaal dezelfde behandeling gehad. Geen idee waar dat aan ligt, soms gaan die dingen zo.
Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen denk ik dan altijd maar
Lol, en ik mijn gedroogde zaden testenAnoniem: 1032405 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 01:57:
[...]
De zink/drijftest voer je uit tijdens het oogsten van de zaden, de vers geoogste zaden die netjes zinken worden geselecteerd voor het drogen. Al zegt dit ook lang niet alles, sommige drijvers kiemen ook prima.
thanks en dat het een mooi peperjaar mag worden!
Hier begonnen op 10-01 met pepers via de Deno methode. Vorig jaar succesvol, dit jaar ook behalve de chocolate habaneros. Waar de trinididad moruga al na 7 dagen kiemde en black dracula na 5 doen de habaneros niets, ook niet de tweede poging. Temp is wel constant 27/28 graden op de mediabox gemeten. Ondertussen ook 10 zaden voor de hell of it in een p9 met potgrond gegooid in de hoop er 1 over te houden...resultaat 10/10 dus ik heb ruimtegebrek

Iedereen boekt al mooi wat voortgang zie ik!
Let niet op de troep in mijn tent, ik kan er niet meer goed bij om alles schoon te houden. Dat komt in mei wel weer als de tent leeg is.
Zelf ben ik veel te vroeg begonnen met zaaien (eind oktober), om dit jaar eens te kijken wat het effect is op de oogst.
Ik heb 1 pepersoort gezaaid dit jaar, de 7Pot Primo.
Bij alle planten doe ik wat anders om te kijken wat het resultaat is.
1 plant is niet getopt
1 plant wordt niet overgepoot naar een grotere pot tot ze de tuin in gaan
1 plant laat ik vooraf al vrucht zetten
1 plant snoei ik 1 maand voor hij naar buiten gaat helemaal "kaal" om hem te verjongen
1 plant verwaarloos ik een beetje en probeer ik een maand van te voren weer op te peppen (deze omdat hij achter in de hoek staat en ik hem altijd vergeet water te geven).
Het doel is om met de 7Pot wat sausjes te maken voor bij de BBQ. Vrienden van mij kijken graag naar hot ones en zouden het wel tof vinden om een keer zelf te proberen. Dus dit gaat mijn zelfgemaakte inzending worden denk ik.
In de emmer staat trouwens wat munt voor in de thee van de visite (net gekortwiekt).

Verder heb ik in de groeitent wat andere probeersels staan.Ik heb geen idee wat het voor een plant is.
De vrouw heeft hem een paar jaar gelden gekocht en daar heb ik een stekje van genomen om te kijken of hij aan zou slaan.

Hieronder wat stekjes van de Begonia Maculata ofwel de stippenplant. Leuk ding om te zien als hij klein is, maar verschrikkelijk als hij groter is (imho). Hij kan 1,5 meter hoog worden en dan is hij niet meer zo vol. Maar klein maak je er een hoop mensen blij mee en met snoeien blijft hij lekker klein.

En als laatste mijn beste vrienden in mijn gevecht met de rauwvarenmug. Werkt als een trein dit jaar! Er vliegen al maanden vliegjes in de tent, maar dat zijn er niet meer dan een handjevol op elk moment. De planten zijn ondertussen ook groot genoeg dat ze uberhaupt weinig last hebben van de mugjes.

Dit jaar gaat alles voor het eerst naar de volkstuin ipv de achtertuin. Tot opluchting van de baas des huizes, die kan dit jaar lekker een zwembadje neerzetten op de plek waar elk jaar de pepers en tomaten stonden.
De komende weken komen de zaden van Vreeken en van der Wal als het goed is binnen en dan moet ik toch echt iets aan verzinnen, want planten voor kweken voor 100m2 aan volkstuin is in een volle kweektent niet te doen ben ik bang. Misschien moet ik 1 lamp omhoog trekken en een 2e niveau in de tent maken? Hebben jullie nog een goed idee?
Let niet op de troep in mijn tent, ik kan er niet meer goed bij om alles schoon te houden. Dat komt in mei wel weer als de tent leeg is.
Zelf ben ik veel te vroeg begonnen met zaaien (eind oktober), om dit jaar eens te kijken wat het effect is op de oogst.
Ik heb 1 pepersoort gezaaid dit jaar, de 7Pot Primo.
Bij alle planten doe ik wat anders om te kijken wat het resultaat is.
1 plant is niet getopt
1 plant wordt niet overgepoot naar een grotere pot tot ze de tuin in gaan
1 plant laat ik vooraf al vrucht zetten
1 plant snoei ik 1 maand voor hij naar buiten gaat helemaal "kaal" om hem te verjongen
1 plant verwaarloos ik een beetje en probeer ik een maand van te voren weer op te peppen (deze omdat hij achter in de hoek staat en ik hem altijd vergeet water te geven).
Het doel is om met de 7Pot wat sausjes te maken voor bij de BBQ. Vrienden van mij kijken graag naar hot ones en zouden het wel tof vinden om een keer zelf te proberen. Dus dit gaat mijn zelfgemaakte inzending worden denk ik.
In de emmer staat trouwens wat munt voor in de thee van de visite (net gekortwiekt).

Verder heb ik in de groeitent wat andere probeersels staan.Ik heb geen idee wat het voor een plant is.
De vrouw heeft hem een paar jaar gelden gekocht en daar heb ik een stekje van genomen om te kijken of hij aan zou slaan.

Hieronder wat stekjes van de Begonia Maculata ofwel de stippenplant. Leuk ding om te zien als hij klein is, maar verschrikkelijk als hij groter is (imho). Hij kan 1,5 meter hoog worden en dan is hij niet meer zo vol. Maar klein maak je er een hoop mensen blij mee en met snoeien blijft hij lekker klein.

En als laatste mijn beste vrienden in mijn gevecht met de rauwvarenmug. Werkt als een trein dit jaar! Er vliegen al maanden vliegjes in de tent, maar dat zijn er niet meer dan een handjevol op elk moment. De planten zijn ondertussen ook groot genoeg dat ze uberhaupt weinig last hebben van de mugjes.

Dit jaar gaat alles voor het eerst naar de volkstuin ipv de achtertuin. Tot opluchting van de baas des huizes, die kan dit jaar lekker een zwembadje neerzetten op de plek waar elk jaar de pepers en tomaten stonden.
De komende weken komen de zaden van Vreeken en van der Wal als het goed is binnen en dan moet ik toch echt iets aan verzinnen, want planten voor kweken voor 100m2 aan volkstuin is in een volle kweektent niet te doen ben ik bang. Misschien moet ik 1 lamp omhoog trekken en een 2e niveau in de tent maken? Hebben jullie nog een goed idee?
Aangezien mijn geduld met de Deno-zakjes op was en er niets lijkt te gebeuren maar besloten de zaadjes in turfpotjes met pondgrond te stoppen. Wie weet dat ze op de vensterbank wel ontkiemen.
Ik had het goed aangepakt: alles netjes gelabeld, zaadjes niet te dicht op elkaar en niet te diep, etc. Helaas liet ik het hele spel uit mijn handen vallen toen ik het op de vensterbank ging zetten. Mocht er nog iets opkomen, dan is het wederom een verrassing dit jaar!
Ik had het goed aangepakt: alles netjes gelabeld, zaadjes niet te dicht op elkaar en niet te diep, etc. Helaas liet ik het hele spel uit mijn handen vallen toen ik het op de vensterbank ging zetten. Mocht er nog iets opkomen, dan is het wederom een verrassing dit jaar!
Het zit je niet mee ook geloof ik..... Maar succes, ik hoop voor je dat er alsnog wat opkomt!7o9 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:28:
Aangezien mijn geduld met de Deno-zakjes op was en er niets lijkt te gebeuren maar besloten de zaadjes in turfpotjes met pondgrond te stoppen. Wie weet dat ze op de vensterbank wel ontkiemen.
Ik ben ook nog wat anders aan het proberen met rode basilicum. Vorig jaar had ik 6 zaadjes buiten in een bak geplaatst, waarvan er maar één was opgekomen die ook nog eens voor geen meter wilde groeien...
Nu een hoeveelheid aarde in de magnetron ontsmet (dat werkt goed, geen insecten!) en gevuld met het restant van het zakje zaadjes. Op de vensterbank gezet, goed bevochtigd en nu maar afwachten of ze het zo wél doen. Als dat werkt kan zo in mei de hele pot naar buiten en dan maar hopen op een hete zomer.
Valt allemaal wel mee hoor.bvk schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:14:
[...]
Het zit je niet mee ook geloof ik..... Maar succes, ik hoop voor je dat er alsnog wat opkomt!
Als de pepers verder niets doen dan heb ik altijd nog een serieuze hoeveelheid tomatenplantjes die allemaal prima opkomen.
Het pas mijn tweede poging voor pepers dus er is genoeg te leren en experimenten.
De tomaten ga ik komende weken pas aan beginnen. Die krengen groeien zo rap dat ik ze vorig jaar na 8 weken al buiten heb moeten zetten eind april. Dit keer dus iets later, zodat ik daadwerkelijk na ijsheiligen ga planten. Na vorig jaar teveel de tomaat te hebben laten gaan (alleen dieven), dit jaar meer als stamtomaten uitproberen.
Het waren vorig jaar zulke enorme struiken, dat veel tomaten niet voldoende groeiden of repen voor mijn gevoel. Haalde er wel zo'n 3kg per plant vanaf, maar wil dit jaar dus het dubbele proberen.
Het waren vorig jaar zulke enorme struiken, dat veel tomaten niet voldoende groeiden of repen voor mijn gevoel. Haalde er wel zo'n 3kg per plant vanaf, maar wil dit jaar dus het dubbele proberen.
Hier is het ook ze een "hold, hold, hold"-meme strategie. Ook al een paar jaar te vroeg geweest. Dit jaar wordt het zonder kast (weggewaaid bij een storm vorig jaar en zwaar beschadigd), dus kunnen pas buiten als het zeker niet meer gaat vriezen.DaWayne schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:08:
De tomaten ga ik komende weken pas aan beginnen. Die krengen groeien zo rap dat ik ze vorig jaar na 8 weken al buiten heb moeten zetten eind april. Dit keer dus iets later, zodat ik daadwerkelijk na ijsheiligen ga planten. Na vorig jaar teveel de tomaat te hebben laten gaan (alleen dieven), dit jaar meer als stamtomaten uitproberen.
Dit jaar ook weer begonnen met allerlei soorten pepertjes. Zijn afgelopen weekend na een dag of 6 gekiemd in de propagator met warmtemat er onder. Ik ben er zeer over te spreken, zoals je ziet op de foto is bijna alles wat ik had gezaaid ook opgekomen.
Nu in het daglicht gezet + blauwe LEDS, kijken of ik ze over een aantal dagen kan gaan verspenen.
De warmtemat heb ik er onder uit gehaald, omdat ik bij de eerste batch die ik heb gezaaid het gevoel had dat de zaailingen te snel omhoog schoten.
Nu in het daglicht gezet + blauwe LEDS, kijken of ik ze over een aantal dagen kan gaan verspenen.
De warmtemat heb ik er onder uit gehaald, omdat ik bij de eerste batch die ik heb gezaaid het gevoel had dat de zaailingen te snel omhoog schoten.
:strip_exif()/f/image/fHJYKC8QGLycomK6XWtLRLeu.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is niet alleen het peper kweek topic toch?
Zijn er ook mensen die gewoon sla, uien, tomaten, knolfook en spinazie nu gaan kweken?
Ik begin dit jaar met een moestuin in onze tuin. Circa 10m². Ben nu zaadjes aan het opkweken in de vensterbank. Behalve de Spinazie komt het allemaal lekker vlot op. Zelfs paprika zaadjes uit een winkel paprika die twee jaar lang in de schuur in de volle zon/vrieskou hebben gelegen zijn opgekomen. Dat had ik niet verwacht.
Zijn er ook mensen die gewoon sla, uien, tomaten, knolfook en spinazie nu gaan kweken?
Ik begin dit jaar met een moestuin in onze tuin. Circa 10m². Ben nu zaadjes aan het opkweken in de vensterbank. Behalve de Spinazie komt het allemaal lekker vlot op. Zelfs paprika zaadjes uit een winkel paprika die twee jaar lang in de schuur in de volle zon/vrieskou hebben gelegen zijn opgekomen. Dat had ik niet verwacht.
Nee hoor, maak je geen zorgen! Ik heb ook gewoon een moestuin. Op een of andere manier kweken we ook allemaal pepers. Dus alles wat je kan bedenken met de moestuin kan je hier dumpen en wij reageren enthousiast op alles!Jelte schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:28:
Dit is niet alleen het peper kweek topic toch?
Ik heb afgelopen weekend pompoen, komkommer en aardbei gezaaid in bakjes in de vensterbank. Stukje magnetronfolie erover en wachten maar. Komkommer van F1 hybrid zaden die ik vorig jaar ook gebruikt heb, pompoen uit een flespompoen van de supermarkt.
Pompoen en komkommer is ruim een maand te vroeg, maar als ik zie hoe dat vorig jaar ging... ik had begin april al komkommer buiten staan, heb de hele zomer kunnen eten van die plant. Ze komen in een grote pot te staan, dus kan ze 's nachts gewoon binnen halen.
Kweekbak met deksel ga ik dit jaar waarschijnlijk niet gebruiken, resultaat met wortels, knoflook en ui viel me vorig jaar tegen. Misschien dat ik er nog wat kruiden in zet zoals peterselie, tijm, rozemarijn.
Zit nog te twijfelen tussen weer cherrytomaat (F1 hybrid) zaaien of snoeptomaatjes, vind die laatste eerlijk gezegd lekkerder, zijn wat minder zuur.
Pompoen en komkommer is ruim een maand te vroeg, maar als ik zie hoe dat vorig jaar ging... ik had begin april al komkommer buiten staan, heb de hele zomer kunnen eten van die plant. Ze komen in een grote pot te staan, dus kan ze 's nachts gewoon binnen halen.
Kweekbak met deksel ga ik dit jaar waarschijnlijk niet gebruiken, resultaat met wortels, knoflook en ui viel me vorig jaar tegen. Misschien dat ik er nog wat kruiden in zet zoals peterselie, tijm, rozemarijn.
Zit nog te twijfelen tussen weer cherrytomaat (F1 hybrid) zaaien of snoeptomaatjes, vind die laatste eerlijk gezegd lekkerder, zijn wat minder zuur.
Vergeet de salie niet voor het complete kwartet_JGC_ schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:48:
[...]
Misschien dat ik er nog wat kruiden in zet zoals peterselie, tijm, rozemarijn.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Hoewel ik de charme van zoiets als pepers kweken wel snap. Zijn we hier vooral begonnen met groenten kweken die we vooral standaard al eten. Niet te moeilijk doen 
Enkele jaren geleden al wel eens begonnen, maar dat was maar één jaar succesvol. Nu serieuzer aangepakt. Als in vorig jaar het achterste gedeelte van de tuin helemaal aangepakt. Kippenhok weg (helaas dood gegaan) onkruid weg. Speelhuisje voor de kleintjes (handig zo met corona) en het andere gedeelte 4 bedden van in totaal circa 10m².
Karton voor het onkruid en compost erboven om, omgeven door een muurtje van twee bakstenen hoog.
Voor nu in de kweekbak:
- Cherry tomaatjes
- Krulsla
- Lollo Rosso
- Paprika (uit een supermarkt paprika)
- Spinazie (zaadjes van vorig jaar die niet opkomen
)
- Gele uien
- Sjalotjes
- Bosaardbeidjes
En in de tuin zit al knoflook in de grond en liggen de pootaardapelen te kiemen.
En dan later in het jaar nog in ieder geval:
- Courgette
- Brocolli
- Sperziebonen
Ben benieuwd hoe we het zo kunnen plannen dat we niet bergen van dezelfde groenten tegelijk krijgen.
Enkele jaren geleden al wel eens begonnen, maar dat was maar één jaar succesvol. Nu serieuzer aangepakt. Als in vorig jaar het achterste gedeelte van de tuin helemaal aangepakt. Kippenhok weg (helaas dood gegaan) onkruid weg. Speelhuisje voor de kleintjes (handig zo met corona) en het andere gedeelte 4 bedden van in totaal circa 10m².
Karton voor het onkruid en compost erboven om, omgeven door een muurtje van twee bakstenen hoog.
Voor nu in de kweekbak:
- Cherry tomaatjes
- Krulsla
- Lollo Rosso
- Spinazie (zaadjes van vorig jaar die niet opkomen
- Gele uien
- Sjalotjes
- Bosaardbeidjes
En in de tuin zit al knoflook in de grond en liggen de pootaardapelen te kiemen.
- Courgette
- Brocolli
- Sperziebonen
Ben benieuwd hoe we het zo kunnen plannen dat we niet bergen van dezelfde groenten tegelijk krijgen.
Mooie lijst met groentes! Dat is ook zo'n beetje wat ik besteld heb voor in de tuin.Jelte schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:51:
Hoewel ik de charme van zoiets als pepers kweken wel snap. Zijn we hier vooral begonnen met groenten kweken die we vooral standaard al eten. Niet te moeilijk doen
Voor nu in de kweekbak:
- Cherry tomaatjes
- Krulsla
- Lollo Rosso
- Spinazie (zaadjes van vorig jaar die niet opkomen)
- Gele uien
- Sjalotjes
- Bosaardbeidjes
- Courgette
- Brocolli
- Sperziebonen
Helaas zijn ze nog niet binnen, hopelijk deze maand!
Ik kan echt geen fatsoenlijke paprika, al hing m'n leven er vanaf. Maar gek genoeg willen pepers dan weer wel altijd. Ik kweek pepers persoonlijk omdat ik zelf opgegroeid ben met de Indonesische keuken en een beetje pit dus wel lekker vind. Er zijn zoveel leuke pepersoorten dat ik nooit uitgekweekd raak.Jelte schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:51:
Wel grappig dat je karton en compost gebruikt voor het onkruid, ook naar Charles op youtube gekeken?
@xeromorphic Van wie zou ik het anders hebben 
Voor nu moet de moestuin leuk, eenvoudig en ontspannen blijven.
Dus als zaken niet lukken (zoals de spinazie), ga ik niet lopen miepen en koop het gewoon bij de supermarkt.
Zit nog wel te twijfelen over een compostbak. Helaas heb ik geen goede plek om een grote open compostbak te maken (enige plek is het beste plekje voor de hangmat in de zomer...).
Hebben mensen hier ervaring met zo'n plastic compostbak? Of hoe zorg je voor je eigen compost?
Voor nu moet de moestuin leuk, eenvoudig en ontspannen blijven.
Dus als zaken niet lukken (zoals de spinazie), ga ik niet lopen miepen en koop het gewoon bij de supermarkt.
Zit nog wel te twijfelen over een compostbak. Helaas heb ik geen goede plek om een grote open compostbak te maken (enige plek is het beste plekje voor de hangmat in de zomer...).
Hebben mensen hier ervaring met zo'n plastic compostbak? Of hoe zorg je voor je eigen compost?
Vertel! Ik heb hier in mijn huis enorm veel last van die varenrouwmuggen. Sta op het punt om aaltjes te bestellen, maar als het met planten kan worden opgelost zou helemaal mooi zijn.xeromorphic schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:45:
[Afbeelding]
Hij heeft daar zonnedauw staan.chrisborst schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:15:
[...]
Vertel! Ik heb hier in mijn huis enorm veel last van die varenrouwmuggen. Sta op het punt om aaltjes te bestellen, maar als het met planten kan worden opgelost zou helemaal mooi zijn.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
ik heb al 2 jaar deze staan https://www.praxis.nl/tui...-composter-bruin/10061382Jelte schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:12:
@xeromorphic
Kwaliteit is niet heel best, de deksel is al op meerdere plekken kapot. Maar hij doet wat hij moet doen I guess.
Elk jaar gooi ik mijn hele moestuin erin en na een paar maanden is dat weer als sneeuw voor de zon verdwenen. Hij zit na 2 jaar tot de helft vol, dus heel hard gaat het niet. Ik gooi er ook elke dag mijn koffiefilter en groen afval in. Scheelt behoorlijk vaak de GFT container aan de weg zetten! Compost opbrengt is verwaarloosbaar vind ik zelf.
Wat Freee!! zegt inderdaad, ik heb nu een aantal jaar een Zonnedauw in de tent staan.chrisborst schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:15:
[...]
Vertel! Ik heb hier in mijn huis enorm veel last van die varenrouwmuggen. Sta op het punt om aaltjes te bestellen, maar als het met planten kan worden opgelost zou helemaal mooi zijn.
Ik heb deze in het midden gezet in een schaaltje met water. De rest van de planten een tijdje wat minder gegeven zodat de grond licht droog is aan de bovenkant. Dan hebben de mugjes haast geen keuze. Dan gaan ze naar de zonnedauw toe, omdat die natte grond heeft. Dat is het laatste wat ze doen
@xeromorphic En hoe groot is je moestuin ongeveer? En de rest van de tuin?
Want na 2 jaar tot de helft is inderdaad niet veel.
Ik heb vooral in grote potten gekweekt, maar als ik alles naast elkaar zou zetten dan denk ik dat ik zo'n 5m2 de afgelopen 2 jaar. Maar ik heb de moestuin een upgrade gegeven dit jaar! Ik ga over naar het naast gelegen volkstuinencomplex en krijg daar een prachtig stukje onkruid van 100m2.Jelte schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:15:
@xeromorphic En hoe groot is je moestuin ongeveer? En de rest van de tuin?
Dus nu komt er in de compostbak in de achtertuin alleen nog maar snoeiafval van de tuin. Maar dat is ook niet veel, een vlinderstuik, wat bloemen, fuchsia en blad van mijn kersenboom.
Mijn ouders hebben ook zo'n plastic compostbak in de verste hoek van de tuin. Het stikt daar altijd van de wormen en andere insecten. Er gaat een boel in, deels GFT afval en 1 keer in het jaar voorjaar gooien ze er ook een handje NPK korrels in.
Met enige regelmaat een emmer regenwater erop zodat het goed vochtig blijft en alles lekker blijft composteren, ook in droge periodes. Vochtig houden de wormen wel van.
In het voorjaar wordt hij middels het luik deels leeggehaald en krijgt de tuin een laagje compost, mijn vader is altijd graag in de tuin bezig en het is er altijd wel mooi groen.
:strip_exif()/f/image/cbhx2pt8NtsItcr6ighgAexq.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus zo'n compostbak heeft zeker een meerwaarde om je tuin vrijwel gratis te voorzien van goede bemesting.
Met enige regelmaat een emmer regenwater erop zodat het goed vochtig blijft en alles lekker blijft composteren, ook in droge periodes. Vochtig houden de wormen wel van.
In het voorjaar wordt hij middels het luik deels leeggehaald en krijgt de tuin een laagje compost, mijn vader is altijd graag in de tuin bezig en het is er altijd wel mooi groen.
:strip_exif()/f/image/cbhx2pt8NtsItcr6ighgAexq.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus zo'n compostbak heeft zeker een meerwaarde om je tuin vrijwel gratis te voorzien van goede bemesting.
Wij hebben er ook (2 van ongeveer 1,2m3 per stuk). Op groot voorjaar onderhoud na gaat er alles het hele jaar in. Keuken afval, kippenhok schoonmaken, gras (300m2) en rest van de tuin. 2 keer per jaar omgooien, dit weekend weer moestuin kunnen voorzien van grote laag compost. Werkt perfect! Staat alleen ook in de moestuin, oppassen met slakken dus. Hadden deze eigenlijk in het kippenhok moeten zetten, kippen zijn dol op slakken dan halen ze de moestuin nooitJelte schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:26:
Dan vermoed ik dat het bij mij wat sneller gaat
Andere ervaringen met compost uit eigen tuin?
Jazeker, 3 bakken van 1200 liter die overgeschept worden.Jelte schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:26:
Dan vermoed ik dat het bij mij wat sneller gaat
Andere ervaringen met compost uit eigen tuin?
Leerproces na 2 jaar, niet alles composteert makkelijk. Winterharde bladeren, wortels, fijne twijgjes zonder in de hakselaar te steken, avocadopitten.
Werken wel en zeer snel, gras en bladeren mengen met ietwat warmte er nog in.
Het verbaasd me altijd hoe weinig er uiteindelijk over blijft eens het goed gecomposteerd is.
edit- Hulst bladeren zijn het ergste. Na 2 jaar onveranderd uitgegraven

[ Voor 6% gewijzigd door Joindry op 02-03-2021 20:24 ]
oee die verhoogde bakken zijn erg mooi! Douglashout 3m x 1,20m ?Frogy schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:12:
Nee ik heb zelf van pallets een compostbak gemaakt. Werkt perfect af en toe wat omdraaien en geen bewerkte producten ern in[Afbeelding]
Ik ben zelf van plan om over een paar weken ook bakken te maken, ik heb nu nog 100 m2 aan onkruid.
Over iets meer dan de helft heb ik maar een zeil gelegd, er zit kweekgras in met aardig wat paardebloemen...

Paardebloemen zijn lastig, maar kweek is eenvoudig, gewoon wat aardappels poten.xeromorphic schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:29:
[...]
oee die verhoogde bakken zijn erg mooi! Douglashout 3m x 1,20m ?
Ik ben zelf van plan om over een paar weken ook bakken te maken, ik heb nu nog 100 m2 aan onkruid.
Over iets meer dan de helft heb ik maar een zeil gelegd, er zit kweekgras in met aardig wat paardebloemen...
[Afbeelding]
Dat mag niet zomaar bij de huidige vereniging. Je mag maar in bepaalde vakken van je tuin aardappelen doen ivm de ziekte. Elk jaar wisselt die zone, maar daardoor kan je nooit een groot gebied in je tuin aanpakken met aardappelen. Ik heb er nu een zeil opgelegd en daar stort ik over een week of 2 compost onder en dan laat ik er een paar pompoenen in groeien. Moet vast goed komen!Freee!! schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:43:
[...]
Paardebloemen zijn lastig, maar kweek is eenvoudig, gewoon wat aardappels poten.
Wisselteelt is inderdaad wel een dingetje met aardappelen, eens in de vier jaar maximaal.xeromorphic schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:17:
[...]
Dat mag niet zomaar bij de huidige vereniging. Je mag maar in bepaalde vakken van je tuin aardappelen doen ivm de ziekte. Elk jaar wisselt die zone, maar daardoor kan je nooit een groot gebied in je tuin aanpakken met aardappelen. Ik heb er nu een zeil opgelegd en daar stort ik over een week of 2 compost onder en dan laat ik er een paar pompoenen in groeien. Moet vast goed komen!
nee hoor zijn gewoon stijgerplanken, overige ga ik ze nu bevestigen met piketpaaltjes. nu zitten ze nog half in de grond ingegeraven.xeromorphic schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:29:
[...]
oee die verhoogde bakken zijn erg mooi! Douglashout 3m x 1,20m ?
Jaaa!!! Na het doorlezen van 99 pagina’s hier op het forum en 18 seizoenen langs zien komen... mag ik mij hier ook melden! Hier voor het eerst begonnen met het opkweken van pepers en andere moestuin plantjes!
Begonnen op 19 februari met zaai en stek grond en een elektrische deken die de temperatuur op een graad of 24 houd
Ik ben enthusiast! Eet normaal nooit pepers en heb afgelopen weken meer sambal gehad dan in de afgelopen 3 jaar haha
om alvast een beetje te wennen
Foto's zijn van 2 maart
maar we zien het wel! Het moet eerst maar eens zien te overleven bij deze noob en anders hebben we de voedseldroogtoren nog
dus komt vast goed
Begonnen op 19 februari met zaai en stek grond en een elektrische deken die de temperatuur op een graad of 24 houd
Ik ben enthusiast! Eet normaal nooit pepers en heb afgelopen weken meer sambal gehad dan in de afgelopen 3 jaar haha
Foto's zijn van 2 maart
![]() | ![]() |
- Lidl Jalapeno
- Explosive ember (gekregen van anchilique)
- picante a mazzetti
- mini mix
- Purple prince (nog geen 1 van ontkiemt
- orozco
- cayenne purple
- nepali orange pepper
- zimbabwe black
- Tomaat & cherry tomaat
- Courgette 2 soorten
- peterselie
- basilicum
- Bloemen maar die horen hier niet

[ Voor 20% gewijzigd door gekke-gerrit op 03-03-2021 21:10 ]
Haha goed beziggekke-gerrit schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:00:
Jaaa!!! Na het doorlezen van 99 pagina’s hier op het forum en 12 seizoenen langs zien komen... mag ik mij hier ook melden! Hier voor het eerst begonnen met het opkweken van pepers en andere moestuin plantjes!
Ik ben enthusiast! Eet normaal nooit pepers en heb afgelopen weken meer sambal gehad dan in de afgelopen 3 jaar hahaom alvast een beetje te wennen
![]()
Foto's zijn van 2 maart
[Afbeelding] [Afbeelding] En verder nog op de planning
- Lidl Jalapeno
- Explosive ember (gekregen van anchilique)
- picante a mazzetti
- mini mix
- Purple prince (nog geen 1 van ontkiemt
- orozco
- cayenne purple
- nepali orange pepper
- zimbabwe black
Veeel en veeelste veel
- Tomaat & cherry tomaat
- Courgette 2 soorten
- peterselie
- basilicum
maar we zien het wel! voedseldroogtoren heb ik al
dus komt vast goed
Succes dit seizoen met de pepers, tomaten, courgettes en kruiden!
Mijn bonsai zien er zo ook uit als ik ze een tijdje niet terugsnoei. Doen het nu ook alweer redelijk goed.Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:01:
Mijn overwinteraar is compleet los aan het gaan sinds de komst van het voorjaars zonnetje. Ben echt benieuwd wat die plant dit seizoen gaat geven...
Terugsnoeien is dus niet altijd nodig, ook al staan ze voor het raam.
[Afbeelding]
Mijn nieuwe plantgoed, dit jaar maar 2 soorten, Carolina reaper, want je moet het ooit gedaan hebben.
En mijn poging tot hybride. Van die tweede is maar één zaadje uitgekomen, plantje lijkt niet sterk, maar begint nu eindelijk zijn eerste écht bladeren te vormen. Heeft 3 weken ofzo stilgestaan op enkel zijn zaadlobben.
Vorige week de temperatuur wat omlaag gedraaid, misschien dat dat helpt.
mijn vrouw gebuikt de app moestuinplanner om te plannen en voor info mbt planten en groenten en details Gardroid. Daarmee heeft ze alle moestuinbakken ingepland en heeft ze een schema/planning gemaakt wat wanneer waar uitgezaaid kan worden op welke temperatuur en wat wanneer dan 'klaar' is. De moestuin is inmiddels aangelegd, afgelopen week 2 1/2 M3 compost erover geharkt en na dit weekend gaan de tuinbonen van de kas naar de volle grond. De capucijners gaan volgende week de volle grond in, de prei is al boven, andijvie, tomaat, komkommer, paprika, bosui, pepers, bloemkool, witte kool en rode kool zijn gezaaid, meloen, pompoenen, pattisons, spinazie, snijbonen, bieten, wortels, spruiten en zo nog een lijst gaan aanstaande maanden de grond in.xeromorphic schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:02:
Ik ga eind deze maand verhoogde bakken maken op de moestuin en wil per bak een plannetje maken voor wat ik er in ga kweken. Nu heb ik wel wat boeken waarin zaaikalenders staan, maar die schieten vaak te kort. Ze geven vooral aan wanneer een groente de grond in kan.
Wat in alle boeken staat is iets als dit:
In maart kan je een krop sla buiten zaaien en in april palmkool.
Maar wat ik wil maken is een soort tijdlijn voor mijn moestuin/kweekbak, zodat ik niet meer na hoef te denken over welke groente ik wanneer in welke bak moet planten of zaaien en wanneer ik groentes kan oogsten.
(Misschien hebben jullie nog goede tips, anders moet ik het zelf maken):
Kropsla 45 dagen tot oogst
Palmkool 45 dagen tot oogst
Resulteer in iets als dit
[Afbeelding]
Ik kan mij haast niet voorstellen dat het niet bestaat. Ik ben toch niet de enige die makkelijk een plannetje wil maken voor zijn tuin? En niet elk jaar alles op papier moet uitschrijven of opnieuw moet maken?
De knoflook zit al sinds november in de grond en staat al vrolijk boven.
Hele operatie hier
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Tuuuurlijk wel. Die kun je ook eten! Of het lekker is, is een tweede...gekke-gerrit schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:00:
Gaaf, mijn teruggesnoeide heeft een paar blaadjes. Maar zit nog in een kleine pot zonder extra voeding (sowieso 85% wortel denk ik). Zou een grote pot en bijvoeden nu het moment voor zijn?Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:01:
Mijn overwinteraar is compleet los aan het gaan sinds de komst van het voorjaars zonnetje. Ben echt benieuwd wat die plant dit seizoen gaat geven...
Terugsnoeien is dus niet altijd nodig, ook al staan ze voor het raam.
[Afbeelding]
Nou, iedereen is lekker in de lentesferen! Lekker bezig hoor!
Straks (bij mijn nu) komt de vraag... top or not to top?!?
Dan heb ik het natuurlijk over de peperplanten (excuus
)
Één van mijn Jalepeno's is erg dunnig, die ga ik zeker toppen. De overige, weet ik nog niet.
Dan heb ik het natuurlijk over de peperplanten (excuus
Één van mijn Jalepeno's is erg dunnig, die ga ik zeker toppen. De overige, weet ik nog niet.
Ik top enkel nog om 2 redenen:Stef012 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:10:
Nou, iedereen is lekker in de lentesferen! Lekker bezig hoor!![]()
Dan heb ik het natuurlijk over de peperplanten (excuus)
- staat de huidige top momentel wat dunnig
- zit de plant te ver voor en ga je ruimtelijke problemen krijgen in je living/kiemhok/waarjeookvoorgroeit
Het toppen geeft vaak een meer bushy plant, maar buiten esthetische redenen heeft het eigenlijk nauwelijks nut.
Ik zet ze meestal over in een 10 cm potje op het moment dat er 3 paren blaadjes aan zitten.Joindry schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:23:
Iemand enige suggestie hoe lang ik nog zou wachten mijn mutant te verpotten?
en zijn goed voor de bestuiving in de moestuin! Hiergaat cosmea en afrikaantjes in ruime mate gezaaid worden in en rond de moestuin.barrymossel schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:07:
[...]
Tuuuurlijk wel. Die kun je ook eten! Of het lekker is, is een tweede...
Dat nog los van de stokrozen, zonnebloemen en weet ik niet wat er allemaal nog meer gezaaid is of gaat worden
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Ja hoor, dat kan al prima. Wat meer ruimte en verse grond zal em vast goed doen. Die van mij staat nu nog in een 6 liter pot, dat trekt ie nog prima. Straks gaat ie over in een 16 liter.DaWayne schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:33:
[...]
Gaaf, mijn teruggesnoeide heeft een paar blaadjes. Maar zit nog in een kleine pot zonder extra voeding (sowieso 85% wortel denk ik). Zou een grote pot en bijvoeden nu het moment voor zijn?
Ik top ze zelf niet meer, de planten worden sowieso behoorlijk bossig hier. Ook enkele dunne sprieten van vorig jaar werden behoorlijke struiken op het laatst.Stef012 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:10:
Nou, iedereen is lekker in de lentesferen! Lekker bezig hoor!![]()
Dan heb ik het natuurlijk over de peperplanten (excuus)
Die van mij zat in 2 liter, nu net overgezet naar 10 liter. Even kijken hoe het uitpakt!Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:32:
[...]
Ja hoor, dat kan al prima. Wat meer ruimte en verse grond zal em vast goed doen. Die van mij staat nu nog in een 6 liter pot, dat trekt ie nog prima. Straks gaat ie over in een 16 liter.
Krijg nou wat.....bvk schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:14:
Ik ben ook nog wat anders aan het proberen met rode basilicum. Vorig jaar had ik 6 zaadjes buiten in een bak geplaatst, waarvan er maar één was opgekomen die ook nog eens voor geen meter wilde groeien...
Nu een hoeveelheid aarde in de magnetron ontsmet (dat werkt goed, geen insecten!) en gevuld met het restant van het zakje zaadjes. Op de vensterbank gezet, goed bevochtigd en nu maar afwachten of ze het zo wél doen. Als dat werkt kan zo in mei de hele pot naar buiten en dan maar hopen op een hete zomer.
:strip_exif()/f/image/HHXKn16vFV1TQmYqjuCQcXsP.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou nog even afwachten of het ook fatsoenlijke planten gaan worden.
Wat leuk
Ik ga na mijn covidbesmetting ook maar eens wat kruiden regelen voor bij mijn vriendin. Dan ook even kijken waar op internet ik het niet-peper spul kan scoren.

Ik ga na mijn covidbesmetting ook maar eens wat kruiden regelen voor bij mijn vriendin. Dan ook even kijken waar op internet ik het niet-peper spul kan scoren.
Basilicum is best onkruid. Eens geschoten krijg je het moeilijk dood. Tenzij met vorst. Ik doe echter geen moeite meer van zaad te werken. Ik koop gewoon een plant, knip alle takken af en zet ze 2 weken in het water. Schieten héél makkelijk wortel.bvk schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:33:
[...]
Krijg nou wat.....![]()
[Afbeelding]
Nou nog even afwachten of het ook fatsoenlijke planten gaan worden.
Leuk, volg topic. Pepers interesseren mij ook wel, bijna wat meer ruimte dus even mee lurken hier.
Default blanke hetero
Dat basilicum makkelijk wortel schiet heb ik zelf inderdaad ook ervaren, ook ooit eens een afgebroken tak gewoon in de aarde gezet. Werd nog groter dan zijn "moeder"!Joindry schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:43:
[...]
Basilicum is best onkruid. Eens geschoten krijg je het moeilijk dood. Tenzij met vorst. Ik doe echter geen moeite meer van zaad te werken. Ik koop gewoon een plant, knip alle takken af en zet ze 2 weken in het water. Schieten héél makkelijk wortel.
Maar dit gaat om rode (Thai) basilicum, dat vindt je niet in de supermarkt. En als je online besteld komt dat vast niet levend aan denk ik. En ik had de zaadjes toch nog liggen
Lekker!bvk schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:53:
[...]
Dat basilicum makkelijk wortel schiet heb ik zelf inderdaad ook ervaren, ook ooit eens een afgebroken tak gewoon in de aarde gezet. Werd nog groter dan zijn "moeder"!
Maar dit gaat om rode (Thai) basilicum, dat vindt je niet in de supermarkt. En als je online besteld komt dat vast niet levend aan denk ik. En ik had de zaadjes toch nog liggen
Ze worden wel vrij groot en krijgen zijtakken. Ik ga ze dit jaar proberen

Zowel de zoete/anijs paarse basilicum als holy basil (tot mijn verbazing uit Oekraïne).
[ Voor 15% gewijzigd door ANdrode op 10-03-2021 20:49 ]
Tja, nadat vorig jaar 1 uit de 6 zaadjes ontkiemd zijn had ik deze opkomst niet helemaal verwacht zeg maarANdrode schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:47:
[...]
Lekker!
Ze worden wel vrij groot en krijgen zijtakken. Ik ga ze dit jaar proberenverder uit elkaar te planten.
Zowel de zoete/anijs paarse basilicum als holy basil (tot mijn verbazing uit Oekraïne).
En of ze groot worden valt ook nog te bezien, zo groot is dat ene plantje vorig jaar geworden:
:strip_exif()/f/image/uvouZ9WpCm9B53b0c7WglDPU.jpg?f=fotoalbum_large)
En als het nu wel beter gaat: veel ervan eten
Ook lekker!
Mijn planten waren minder paars, dus groene bladen met paarse accenten. Wel 40cm hoog met een vertakking er in.
Wel een goed moment om ze te zaaien denk ik!
Beterschap.Boudewijn schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:38:
Wat leuk![]()
Wat betreft (niet peper maar ook peper) zaden: www.vreeken.nl
Degelijke reputatie en een gigantisch assortiment.
Degelijke reputatie? Heb je de reviews weleens gelezen?Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 01:18:
[...]
Beterschap.
Wat betreft (niet peper maar ook peper) zaden: www.vreeken.nl
Degelijke reputatie en een gigantisch assortiment.
Ik heb behoorlijke ruzie gehad met dit flutbedrijf. Nooit weer. En met 65% 1ster reviews op de eerste de beste reviewsite die ik erbij pak ben ik helaas niet alleen.
Mijn bestelling was nog voor corona, erna is het nog veel erger geworden met online bestellen daar.
Ik moet zeggen dat de bestellingen bij Vreeken lang duren (vaak langer dan ze zelf aangeven), maar tot nu toe allemaal wel zijn aangekomen.dragon2 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 07:51:
Mijn bestelling was nog voor corona, erna is het nog veel erger geworden met online bestellen daar.
Als je nu nog tomaten wil bestellen, ben je bij hen denk ik te laat voor het groeiseizoen
Misschien dat er andere partijen zijn met een groter aanbod, maar ik heb ze nog niet gevonden.
De meeste klachten die ik zie gaan over levertijden; Daar heb ik zelf weinig problemen mee.dragon2 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 07:51:
[...]
Degelijke reputatie? Heb je de reviews weleens gelezen?
Ik heb behoorlijke ruzie gehad met dit flutbedrijf. Nooit weer. En met 65% 1ster reviews op de eerste de beste reviewsite die ik erbij pak ben ik helaas niet alleen.
Het belangrijkste voor mij is dat ik het soort krijg wat ik bestel, iets wat bij die 123zaden websites niet het geval is. Daar krijg je regelmatig zaden opgestuurd waarbij er iets anders op komt dan wat er op het zakje staat.
Ik bestel al jaren bij vreeken en vanderwal wat mij betreft prima zadenhandels als je in acht neemt dat de bestelling lang op zich kan laten wachten en communicatie in het hoogseizoen (nu) erg moeilijk is.
Tja. Als je bestellen begin januari en levering eind juli voor wat zaadjes acceptabel vindt moet je het ook zelf weten 🤷xeromorphic schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:09:
[...]
De meeste klachten die ik zie gaan over levertijden; Daar heb ik zelf weinig problemen mee.
Het belangrijkste voor mij is dat ik het soort krijg wat ik bestel, iets wat bij die 123zaden websites niet het geval is. Daar krijg je regelmatig zaden opgestuurd waarbij er iets anders op komt dan wat er op het zakje staat.
Ik bestel al jaren bij vreeken en vanderwal wat mij betreft prima zadenhandels als je in acht neemt dat de bestelling lang op zich kan laten wachten en communicatie in het hoogseizoen (nu) erg moeilijk is.
Dat was trouwens na een keer of 3 annuleren, per mail en uiteindelijk per Facebook gezien ze de telefoon simpelweg niet opnemen en ook niet reageren op email. En dan het lef hebben gewoon de bestelling op te sturen 7 maanden later, met de opmerking dat de zaden het volgend jaar ook nog doen.
Sorry. Exit bedrijf.
Er zijn zat andere keuzes! Zeker voor pepers en tomaten (nee niet 123zaden idd). Fataliiseeds bv is een aanrader qua assortiment en kwaliteit!
Ik heb nu ook een goede stek gevonden voor mijn stekjes in Purmerend, kas vol met plantjes, heel veel kruiden. Afgelopen week heb ik er een mooie laurier op stam en een paar tomatenplantjes gescoord maar ik kom hier zeker terug als ik een mooie bak voor de kruiderij heb gevonden!
Wel ziekelijk duur. Ik zou eerder https://shop.anchilique.nl/ aanraden. Iets minder assortiment, maar vele malen goedkoper.dragon2 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:27:
[...]
Fataliiseeds bv is een aanrader qua assortiment en kwaliteit!
Leuke site, ik heb er wat zaden besteld! Hopelijk ben ik nog op tijd om ze op te kweken voor komende zomerbarrymossel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:14:
[...]
Wel ziekelijk duur. Ik zou eerder https://shop.anchilique.nl/ aanraden. Iets minder assortiment, maar vele malen goedkoper.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Ik ga dit jaar ook beginnen met kweken en heb mijn zaden gekocht bij www.koopzaden.nl
Ging allemaal goed en snel, maar ook redelijk standaard dingen besteld.
Ging allemaal goed en snel, maar ook redelijk standaard dingen besteld.
Spijtig dat je er een zeer slechte ervaring mee hebt. Het is voor mij een jaar of 2 geleden dat ik er voor het laatst wat besteld heb en ondanks dan het ongeveer 2 weken duurde was het verder toch prima in orde... Had ik er wellicht even bij moeten vermelden. Maar ook op diverse groepen blijft Vreeken toch hoog scoren als het gaat om betrouwbaarheid...dragon2 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 07:51:
[...]
Degelijke reputatie? Heb je de reviews weleens gelezen?
[Edit] misschien heeft het er mee te maken dat ik meestal mijn spullen omtrent november bestel, en hebben ze topdrukte in het voorjaar?
Maar zo zijn er helaas wel meer online (kweekspullen/zaden) shops waarmee ik zelf een positieve ervaring heb en anderen helaas verre van.
Ik zal in het vervolg ff beter kijken naar recentere omstandigheden voor ik iets aanbeveel

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1032405 op 11-03-2021 14:20 ]
Een goed alternatief lijkt mij dan ook om gewoon de zaden van je eigen planten te oogsten en te drogen als je tenminste bijen en hommels op bezoek krijgt in je tuin. Gratis, je hebt altijd voorraad en je weet precies wat het is 
Of de zaden die je haalt uit de (BIO) vruchten en groenten die je koopt in de winkel. Ok, je moet er wel wat meer voor doen dan het klikken op een bestelknop en succes op kiemen is natuurlijk niet gegarandeerd.
Of de zaden die je haalt uit de (BIO) vruchten en groenten die je koopt in de winkel. Ok, je moet er wel wat meer voor doen dan het klikken op een bestelknop en succes op kiemen is natuurlijk niet gegarandeerd.
Ja zelf zaden oogsten is altijd top, en eigenlijk werkt dat hier over het algemeen best wel heel goed.bvk schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:32:
Een goed alternatief lijkt mij dan ook om gewoon de zaden van je eigen planten te oogsten en te drogen als je tenminste bijen en hommels op bezoek krijgt in je tuin. Gratis, je hebt altijd voorraad en je weet precies wat het is
Ik heb zojuist overigens 3 meloenpeer (pepino) plantjes besteld bij www.tuinflora.com
Die wil ik al een geruime tijd eens proberen, eens kijken of we daar dit jaar iets van kunnen maken. Plan is om daar natuurlijk ook weer zaden van te oogsten en een plantje de winter door te helpen
Maargoed, eerst maar eens zien hoe e.e.a binnenkomt, of het lukt vruchten te ontwikkelen en of deze überhaupt de moeite waard zijn
Lijkt mij zelf wel een hele leuke!
Zeker een leuke! Had er nog nooit van gehoord en zo te zien is dit gewoon een plant die niet eerst tot een hele boom hoeft te groeien zoals bij een normale peer.
Heb ook bij fatalii besteld. Is denk ik niet de goedkoopste, maar enorm veel keuze en prima zaden. (Iig afgelopen 2 jaar)
En pepers kweken moet je denk ik niet voor de besparing doen
Zaadjes, bakjes, potgrond, lampjes, voeding, andere voeding, voeding die het nog beter zou moeten doen, grotere potten, iets tegen luis, ook iets om rouwvarenmuggen af te stoppen, meer potgrond, meuk om de potgrond mee te verluchten.
En dan heb je pas je pepers (had wel iets van 2 kilo). Dan Nog weer alles om er chilisauzen en sambals van te maken.
Ik vind het erg leuk, maar qua investering zijn er betere keuzes.
Overigens heb ik om terug te komen op mijn eigen geoogste zaden wel pech. Zijn er 15 vd 15 niet uitgekomen.
De gekochte zaden 10 uit 10 en zelfs de peper uit het bamipakket 4 uit 5 (gewoon tijdens het koken in een bak potgrond gemikt)
Komende zomer even goed kijken hoe zaden geoogst moeten worden, waarschijnlijk toch ergens iets verkeerd gedaan.
En pepers kweken moet je denk ik niet voor de besparing doen
Zaadjes, bakjes, potgrond, lampjes, voeding, andere voeding, voeding die het nog beter zou moeten doen, grotere potten, iets tegen luis, ook iets om rouwvarenmuggen af te stoppen, meer potgrond, meuk om de potgrond mee te verluchten.
En dan heb je pas je pepers (had wel iets van 2 kilo). Dan Nog weer alles om er chilisauzen en sambals van te maken.
Ik vind het erg leuk, maar qua investering zijn er betere keuzes.
Overigens heb ik om terug te komen op mijn eigen geoogste zaden wel pech. Zijn er 15 vd 15 niet uitgekomen.
De gekochte zaden 10 uit 10 en zelfs de peper uit het bamipakket 4 uit 5 (gewoon tijdens het koken in een bak potgrond gemikt)
Komende zomer even goed kijken hoe zaden geoogst moeten worden, waarschijnlijk toch ergens iets verkeerd gedaan.
[ Voor 22% gewijzigd door DaWayne op 11-03-2021 20:44 ]
Ook al een paar keer besteld, je krijgt er ook een leuk bonchi boekje bij als je de code gebruikt bij checkout.DaWayne schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:26:
Heb ook bij fatalii besteld. Is denk ik niet de goedkoopste, maar enorm veel keuze en prima zaden. (Iig afgelopen 2 jaar)
...
En pepers kweken moet je denk ik niet voor de besparing doen![]()
.....
Pepers zijn voor mij de duurste hobby in jaren geworden haha... gaat nergens over! 10 euro hier, 20 euro daar... gaat hard.
De zaden kan komen als je ze te vroeg oogst. Het beste resultaat krijg je als je de peper er pas afhaalt als hij zacht wordt. Dat is het beste voor de zadenoogst, maar is weer wat minder voor het eten.