Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 85 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-06 11:04
De mugjes zijn vrij moeilijk om uit te roeien, zeker als je eerdere planten in huis hebt waar ze al heen gevlogen zijn. Het zijn best slimme rakkers, als je de bovenkant afdicht, dan checken ze of ze via de onderkant de pot in kunnen. Ik heb de strijdbijl begraven en ben nu meer van de beperking dan van de uitroeiing.
Tot nu toe vliegen er een handje vol vliegjes rond de planten, maar het zijn er al 3 jaar niet meer dan dat geworden.

Omdat de vliegjes voornamelijk uit te potten lopen en niet direct vliegen heb ik lijmvallen aan de randen van de pot gemaakt, dat deed wonderen. Ook kan je ze plat op de grond leggen als je de planten van onder water geeft.

Het 2e jaar heb ik vleesetende planten (zonnedauw) in de buurt van de geïnfecteerde planten gezet.
Dit is het enige wat ik nu doe. De zonnedauw is een moerasplantje en die staat hier vrijwel permanent in water. Hierdoor is de grond altijd vochtig en dat trekt de mugjes aan, De zonnedauw doet de rest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:53

Theo

moederbord

@xeromorphic Ik ben van de muggen afgekomen door de volle aanval te openen. De pot heeft nieuwe potgrond gekregen; de plant is tot de wortel in het water schoongespoeld waarna de plant in de verse potgrond is gegaan; de pot is afgedekt met huishoudfolie en er staan twee bekertjes naast met in één een klokhuis met een beetje water en gist (erg effectief om fruitvliegjes mee te vangen) en één met rode wijnazijn (om de mugjes te vangen). Nu al een week niks meer zien vliegen.
En de plant die bloeit gewoon verder. :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-06 16:53
Op advies van wat verkopers heb ik ervoor gekozen om de lagen op te bouwen met eerst beukenbladaarde en dan houtmulch.

Het plan is om voor de lente al het overtollige zand en tegels weg te hebben en de grond omgespit te hebben. Als het goed is krijg je hierdoor veel onkruid groei. Vervolgens is het zaak om, voordat de boel gaat bloeien, de lagen beukenbladaarde en houtmulch neer te leggen.

Voordelen nu de tuin voorbereiden of in de lente:
- extra 'gratis' organisch materiaal in de bodem
- de grond is warmer in de lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:51

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Dit weekend gingen hier de pepers in de kiembak. Dit jaar maar 2 soorten. Mijn eigen poging tot cross. Die is hoogst onzeker wat eruit gaat komen. En Carolina Reaper, omdat het ooit eens moet :) en ik achteraf ga weten hoeveel spijt ik heb van iets.

Tegelijg gaan ook de sponskomkommers in de kast. Vorig jaar was ik er "iets" te laat mee, en op het eind van het jaar had ik redelijk wat onrijpe vruchten. Dit jaar dus "iets" vroeger. Vorig jaar was ik een maand te laat, nu 3 maand te vroeg :)

Eigenlijk moeten die sponsen samen de grond in met tomaten. Maar mijn kiembak is te klein eind april begin mei. Beetje roeien met de kiembak die je niet in zijn bek mag kijken 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:43
Hier ook (met veel dank aan @Anoniem: 1032405) wat zaadjes in wat potgrond gestoken. Eerste zaailingen komen net op, alleen de Reapers laten nog even op zich wachten. Vanaf vanavond ook de ledstrips aan (uiteraard geheel in Home Assistant geïntegreerd, zodat ze pas aan gaan als wij naar bed zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:45

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Haha, jullie zijn weer razend snel. M'n zaadjes zijn binnen maar ik wacht nog zeker twee weken.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:47
Heb hier de peperzaden sinds vorig weekend in de potgrond. Ben gegaan voor zaden uit de pepers die ik vorig jaar heb geoogst. Purple haze, aji crystals en lemon drop en de chocolate moruga scorpion.
Totaal 12 stuks , moet voldoende zijn voor eigen gebruik en een beetje uitdelen.
Tomaatjes en courgettes eind maart zaaien en dan medio mei alles naar buiten.
Hopen op een mooi begin en een mooi oogstjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Ik ben vanmorgen ook officieel begonnen. Zaadjes in de deno, afgedekt met stukje piepschuim om de warmte vast te houden, steen erop en karren maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTSd2hmpWZgA6-hakueKw04aMsA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WUMKk8Viiq78uDFHtqd4ZQIQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCWJEZxrfDP3bU14ytwnT7P8RX0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YAbjFTyCg6lV7rUBZljC8hdU.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-06 21:46
Was alweer een tijdje terug dat ik dit forum heb gevolgd. Een tijdje terug zag ik iemand die van een kartonnen doos een binnenkasje had gemaakt... dat kan ik ook;
Doosje bekleed met alu-folie.
Lampje erin.
En het groeit! Piri Piri, Reaper, Jalapeno, Tabasco en Trinidad Moruga Scorpion:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdfPk5nS3RmmIbcLCfT7LfYSsq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxL6f09FWxKLhzWayiYNd0Fc.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ik de temperatuur zag oplopen dacht ik... heb ik niet nog een arduino kitje liggen? B)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dB8MdlK51cQIWVtVjne4whN6LMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcGD1CKJ9ocRssSwBSwyCloF.jpg?f=fotoalbum_large

Ze lijken wel nog beter te groeien! :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Stef012 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:24:
Was alweer een tijdje terug dat ik dit forum heb gevolgd. Een tijdje terug zag ik iemand die van een kartonnen doos een binnenkasje had gemaakt... dat kan ik ook;
Lampje erin.
En het groeit! Piri Piri, Reaper, Jalapeno, Tabasco en Trinidad Moruga Scorpion:
[Afbeelding]

Toen ik de temperatuur zag oplopen dacht ik... heb ik niet nog een arduino kitje liggen? B)
[Afbeelding]

Haha prachtig gedaan!

Een mooie combi van tweaken en kweken zo :Y

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ah leuk topic, ik heb zelf met mijn 2 beste vrienden begin 2020 een 100m2 volkstuin gehuurd, tegen de verveling van de Corona-meuk eigenlijk. We hadden al langer het idee om iets van tabak te gaan groeien. Wij zijn van het soort dat niet alleen zegt maar ook doet, dus ergens hartje zomer zag het zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSpCAB4AeuHJyP7SNAWPSHGKJbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qXy40jBmyBr1pItfO85h2G6B.png?f=fotoalbum_large
Pompoenen bleken beter te gaan dan gedacht, gaan we dit jaar weer doen (woekeren wel enorm)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REezr6BitH-hwgiSpBCVvduyT1A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1pG4SlnszDz6yYZWmcDATGrI.png?f=fotoalbum_large
Nog ~250m2 erbij genomen, dus ~350m2 in totaal dit jaar 8)7 :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5CJKQUITDdBoHgWFybn-d8FC74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JWW5iND2XYUawvVdbbPnmpJj.png?f=fotoalbum_large
Komt nog een aanbouwtje aan het dak waar we wat duurder gereedschap afgesloten kunnen neerzetten. 1000 liter vat is echt bij lange na niet genoeg om de zomer mee door te komen maar we doen een paar trips met een stuk of 8 tien en twintig litervaatje water die we thuis vullen en dan in het vat gooien. Geen water namelijk in de volkstuin.. Achterkant van dak maak ik ook dicht. Regenslag is van die kant namelijk, en het zit wat beschutter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Z9VIhsS6zEe2VBMjMq86aTIZNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oXFKqrLHZG3RkEGzxk45UVvv.png?f=fotoalbum_large
Oja de tabak :+ Groeit verassend goed in NL. Ik heb zelf nicotiana tabacum gegroeid. Gedroogd op zolder, ruikt zeer zoet. Ik rook zelf niet maar volgens mijn vrienden te zwaar voor een sigaret, eigenlijk perfecte pijptabak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GNPLgNMrKAYNhgGvuL0RIfp7Xo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HxdOROtIujNrcxYUWxYJiL0I.png?f=fotoalbum_large
Quality of life dingetjes waar een van mijn vrienden zich een hele dag op kan storten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QzTlMdNrNHslD_9B2CSIehIvJo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FknNw8kzTelqf4eA41SK2dQV.png?f=fotoalbum_large
Hij is ook de meester tuinder van ons drieën, ik ben meer de technische/bouw/regel persoon.

[ Voor 8% gewijzigd door Kuusj op 20-01-2021 22:57 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:49
Zit het grondwater diep bij jullie? Anders kan je een put laten slaan in de volkstuin :) Zo duur is dat niet eens: http://putpulsen.nl/pagina/prijzen.php (voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

consolefreak schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:15:
Zit het grondwater diep bij jullie? Anders kan je een put laten slaan in de volkstuin :) Zo duur is dat niet eens: http://putpulsen.nl/pagina/prijzen.php (voorbeeld)
Dat valt wel mee qua diepte, wij hebben het idee ook al gehad inderdaad. Wij hebben echter ook het idee dat de meeste andere mensen zoiets hebben van 'mwoah, het gaat zo ook wel'. Wat ook klopt.. alleen ja handig is anders. We hadden al het idee de put te laten slaan en dan een bedrag per jaar te vragen voor gebruik, maar goed wellicht iets voor over een paar jaar.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:35

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Ik zag vandaag dat op mijn balkonnetje de Chinese (knoflook) bieslook al weer uit begint te lopen! Die is er vroeg bij dit jaar. Gekke plant ;)

Verder heb ik onderstaande pepers al een tijdje in de vriezer liggen, naast het opeten ervan wil ik ook gaan kijken of ik deze nog op kan kweken. Het waren superhots van westlandpeppers al heb ik geen idee wat voor soorten het precies zijn. Ik gok links gewoon Habanero, in het midden Chocolat Naga en rechts Carolina Reapers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pb5VGifpqG_VMPBrwPqWo0fQMSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dq2jPgW1jEUiLhk0QC5Tonbs.jpg?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie, kan daar iets met zekerheid van gezegd worden op alleen het uiterlijk?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

bvk schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 00:28:
Ik zag vandaag dat op mijn balkonnetje de Chinese (knoflook) bieslook al weer uit begint te lopen! Die is er vroeg bij dit jaar. Gekke plant ;)

Verder heb ik onderstaande pepers al een tijdje in de vriezer liggen, naast het opeten ervan wil ik ook gaan kijken of ik deze nog op kan kweken. Het waren superhots van westlandpeppers al heb ik geen idee wat voor soorten het precies zijn. Ik gok links gewoon Habanero, in het midden Chocolat Naga en rechts Carolina Reapers.

[Afbeelding]

Wat denken jullie, kan daar iets met zekerheid van gezegd worden op alleen het uiterlijk?
Ik denk dat je behoorlijk goed zit, rechts zou ook nog Trinidad Maruga Scorpion kunnen zijn.

Maar sowieso flink hete basterds.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Stef012 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:24:
Lampje erin.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lol, das 100% tweakers. Begint een project omdat het makkelijk is snel is (kartonnen doos met alufolie)
Eindigt met een volledige set arduino bovenop zijn kartonnen doos _O-
Een oprechte "lol" hier.

Bij mij heeft het zich beperkt tot een timerschakelaar en een regelbaar warmtedeken in plastiekzak van de oma. Temperatuur schommelt tussen de 19-27 graden en ze krijgen 16u licht. Zaden doen wel nog niks, nog geen week ook. Joindry moet soms wat geduld leren hebben...
Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:14:
[...]

Ik denk dat je behoorlijk goed zit, rechts zou ook nog Trinidad Maruga Scorpion kunnen zijn.

Maar sowieso flink hete basterds.
Wat hij zegt.
Met 100% zekerheid kan je het zeker niet zeggen. De gokken liggen iig goed, maar kunnen even goed iets compleet anders zijn. Vooral die twee rechtse lijken flinke knoeperds te zijn. })

[ Voor 22% gewijzigd door Joindry op 22-01-2021 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Joindry schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:41:
[...]

Lol, das 100% tweakers. Begint een project omdat het makkelijk is snel is (kartonnen doos met alufolie)
Eindigt met een volledige set arduino bovenop zijn kartonnen doos _O-
Een oprechte "lol" hier.

Bij mij heeft het zich beperkt tot een timerschakelaar en een regelbaar warmtedeken in plastiekzak van de oma. Temperatuur schommelt tussen de 19-27 graden en ze krijgen 16u licht. Zaden doen wel nog niks, nog geen week ook. Joindry moet soms wat geduld leren hebben...
[...]
Bij mij staan de zaailingen (alles is inmiddels opgekomen) op de vensterbank in een elho kweekbak. Bovenop twee ledstrips die gekoppeld zijn in Home Assistant. In principe was het plan ze aan te schakelen op het moment dat wij naar bed zijn en uit te schakelen op het moment dat we beneden komen, omdat het licht nogal fel is. Maar ik heb gisteren alu-folie om de helft van de bak heen gedraaid, zodat we geen last hebben van het licht (en het enigszins weerkaatst wordt). Dus die automations waren voor niet en nu zet ik 's ochtends de leds weer aan. Binnenkort de automations dus maar weer aanpassen.

Voor "warmte" zorgt de verwarming en een warmhoudmatje voor terraria van eBay. Maar die staat constant aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
@Anoniem: 1032405 @Joindry Thanks, om het zeker te weten zou je een soort van DNA onderzoek moeten doen dus hou ik het maar even op mijn gok. Denk dat Westlandpeppers het ook niet met zekerheid kan vertellen.

De linker durf ik wel gewoon in een chili con carne te verwerken, de middelste gaat morgen in een Ramen noedel soep (even schrap zetten voor de verwachtte hitte) maar voor de vermeende Reapers of Scorpions ben ik wel een beetje bang.... ;)

En dan maar kijken of de zaadjes überhaupt nog willen kiemen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bvk schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:41:
@Anoniem: 1032405 @Joindry Thanks, om het zeker te weten zou je een soort van DNA onderzoek moeten doen dus hou ik het maar even op mijn gok. Denk dat Westlandpeppers het ook niet met zekerheid kan vertellen.

De linker durf ik wel gewoon in een chili con carne te verwerken, de middelste gaat morgen in een Ramen noedel soep (even schrap zetten voor de verwachtte hitte) maar voor de vermeende Reapers of Scorpions ben ik wel een beetje bang.... ;)

En dan maar kijken of de zaadjes überhaupt nog willen kiemen.
Dat is altijd afwachten of die nog kiemen als ze met vocht en al zijn ingevroren. Maar, een strenge winter zouden ze ook moeten overleven volgens de natuurwetten toch?

Gewoon alles zaaien en hopen op het beste :)

Ik gok dat er wel wat op zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:46:
[...]

Dat is altijd afwachten of die nog kiemen als ze met vocht en al zijn ingevroren. Maar, een strenge winter zouden ze ook moeten overleven volgens de natuurwetten toch?

Ik zou juist verwachten dat het vocht en de zaadlijsten als een soort van beschermende "baarmoeder" zouden moeten fungeren? Maar ja, in India, Mexico en Californië hebben ze nou niet echt strenge winters van -20 graden, dus geen idee of dat in de genen zit... ;)

Wat gebruiken jullie als kweekbakjes en aarde om op de verwarming en/of vensterbank op te laten groeien voor ze naar buiten kunnen? Wil daar niet de tuin aarde die ik op balkon heb liggen voor gebruiken, ik heb geen zin in de eventuele insecten die daarin zitten in huis te krijgen.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:46:
[...]

Ik vries al mijn peperzaden in, naar wat ik las kunnen ze er perfect tegen en verhoogt de bewaartijd.
Ze hebben geen vorst nodig (kunstmatige winter) in tegenstelling tot sommige andere zaden. Maar het kan absoluut geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

bvk schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:58:
[...]

Ik zou juist verwachten dat het vocht en de zaadlijsten als een soort van beschermende "baarmoeder" zouden moeten fungeren? Maar ja, in India, Mexico en Californië hebben ze nou niet echt strenge winters van -20 graden, dus geen idee of dat in de genen zit... ;)

Wat gebruiken jullie als kweekbakjes en aarde om op de verwarming en/of vensterbank op te laten groeien voor ze naar buiten kunnen? Wil daar niet de tuin aarde die ik op balkon heb liggen voor gebruiken, ik heb geen zin in de eventuele insecten die daarin zitten in huis te krijgen.
Ik heb ze op de WiFi router om te ontkiemen tussen vochtige koffiefilters in diepvieszakjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdEfT-_mzKC_AbcSF6rxwTUTU6g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XaSiwWk8GBLSqxAk8781hY5j.jpg?f=user_large

Dat gaat goed, na 4 dagen beginnen de eerste zaden al te ontkiemen.

En voor binnen heb ik bij de Welkoop wat zakken met Pokon potgrond besteld en afgehaald. Ik had nog een paar zakken van de Ranzijn huismerk liggen, maar toch het idee dat hier wat rouwvarenvliegen eitjes in zitten. Dus die bewaar ik voor het buitenseizoen.

Die Pokon potgrond wordt een gok, nooit eerder gebruikt dus daar kan evengoed wat in zitten.

Het klinkt misschien stom, maar wat je eventueel kunt doen is in een schaal je potgrond in de magnetron doen en goed flink verhitten. Op die manier zal geen enkel beestje of eitje het overleven, en begin je met een schoon substraat.

Ik was dat ook van plan echter dacht mijn wederhelft daar anders over :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joindry schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:08:
[...]

Ik vries al mijn peperzaden in, naar wat ik las kunnen ze er perfect tegen en verhoogt de bewaartijd.
Ze hebben geen vorst nodig (kunstmatige winter) in tegenstelling tot sommige andere zaden. Maar het kan absoluut geen kwaad.
Ja maar ook ongedroogd? Van gedroogde zaden weet ik dat ze erg lang mee gaan in een vriezer, maar verse ongedroogde zaden dus ook?

Zou alleen maar mooi zijn, dat betekend dat er vrijwel zeker kans is op mooie plantjes, aangezien je uit de meeste pepers toch flink wat zaden kunt oogsten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:17:
[...]

Ja maar ook ongedroogd? Van gedroogde zaden weet ik dat ze erg lang mee gaan in een vriezer, maar verse ongedroogde zaden dus ook?

Zou alleen maar mooi zijn, dat betekend dat er vrijwel zeker kans is op mooie plantjes, aangezien je uit de meeste pepers toch flink wat zaden kunt oogsten :)
Beste is natuurlijk drogen ja. En normaalgezien doe ik dat wel. Maar ik heb ze ook al recht uit de peper gehaald met succes. (Joindry heeft wel 0 kiemratio cijfers om zijn stelling te bewijzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Joindry schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:42:
[...]

Beste is natuurlijk drogen ja. En normaalgezien doe ik dat wel. Maar ik heb ze ook al recht uit de peper gehaald met succes. (Joindry heeft wel 0 kiemratio cijfers om zijn stelling te bewijzen)
De Rawit en gewone Spaanse peper die ik vorig jaar had kwamen ook van pepers uit de vriezer. Gewoon overlangs opengesneden en zo in de grond gestopt. Daar kwamen ook prima planten uit, al was ik er veel te laat mee begonnen in april/mei. En duurde het vrij lang voordat ze hun kopje boven de grond uitstaken.

Daarom ga ik nu dus ook eerst voorkiemen in koffiefilters (goed idee, dacht zelf aan wc papier) in een ziplock zakje op de Ziggo Connectbox, die is lekker warm inderdaad ;)

De aarde "ontsmetten" in de magnetron is ook een leuk idee, maar dood je dan ook niet meteen de aanwezige voedingsstoffen? Maar ik dacht zelf dus aan van die kant en klare kweekbakjes die je wel eens ziet?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

bvk schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:55:
[...]

De aarde "ontsmetten" in de magnetron is ook een leuk idee, maar dood je dan ook niet meteen de aanwezige voedingsstoffen? Maar ik dacht zelf dus aan van die kant en klare kweekbakjes die je wel eens ziet?
Ik denk niet direct aan alle voedingsstoffen maar wel alle microbioom leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:20

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

bvk schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:55:
[...]
De aarde "ontsmetten" in de magnetron is ook een leuk idee, maar dood je dan ook niet meteen de aanwezige voedingsstoffen?
Voedingsstoffen doden :? Dat spul leeft niet eens. Het zou kunnen, dat er wat nuttige microben en dergelijke sneuvelen, maar ook dat mag geen probleem zijn.
Maar ik dacht zelf dus aan van die kant en klare kweekbakjes die je wel eens ziet?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joindry schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:42:
[...]

Oh maar dat hoeft ook niet, als het werkt dan werkt het toch :) uit een hele peper haal je meestal flink wat zaden, al zou de ontkieming 10% zijn, dan heb je nog planten zat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:58:
[...]
Plastic wegwerpbekertjes en gewoon potgrond van buiten. Dit jaar wel wat schimmel gehad, maar dat heb ik er grotendeels vanaf geveegd en het komt niet sterk terug. En gelukkig nog geen enkele keer last gehad van insecten.

---edit---

En wat beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IQIlCuhw9gqSCTCX8MyBwQAVIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YWQ6mAMmc1WbndhDNlKt9Ct.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVgk4PtMz6Ul4a5CEuw0ah3WoOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSCumNdn1hjJ9zGB2NSamvVW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door barrymossel op 23-01-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
barrymossel schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:18:
[...]

Plastic wegwerpbekertjes en gewoon potgrond van buiten. Dit jaar wel wat schimmel gehad, maar dat heb ik er grotendeels vanaf geveegd en het komt niet sterk terug. En gelukkig nog geen enkele keer last gehad van insecten.

---edit---

En wat beeld:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die koffie bekertjes zijn ook wel een goed idee, maandag maar even halen naast een zak verse potgrond. Toch net even wat minder kans op beestjes dan grond die al een jaar buiten staat en misschien ook nog even de magnetron behandeling geven.

Ik zie geen stickertjes o.i.d. op je potjes, hoe weet je nou wat wat is? En heb je er nou een soort van bewateringsysteem van gemaakt? Met gaatjes onderin de bekertjes zodat ze vanaf onder water opzuigen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:12:
[...]

Die koffie bekertjes zijn ook wel een goed idee, maandag maar even halen naast een zak verse potgrond. Toch net even wat minder kans op beestjes dan grond die al een jaar buiten staat en misschien ook nog even de magnetron behandeling geven.

Ik zie geen stickertjes o.i.d. op je potjes, hoe weet je nou wat wat is? En heb je er nou een soort van bewateringsysteem van gemaakt? Met gaatjes onderin de bekertjes zodat ze vanaf onder water opzuigen?
Ik heb de stiften van m'n dochter gebruikt. Niet watervast, dus slecht leesbaar. :+ Zijn gelukkig maar 3 soorten dus ik weet wel wat waar staat. Denk ik...
Onder de bekertjes ligt een terrarium warmhoudmatje. Stelt niet veel voor, maar zorgt voor wat subtiele warmte die redelijk in de bak blijft hangen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Hier ook vast de voorbereidingen getroffen. Toch altijd weer een sfeervol moment. Zo'n gezellige tijd van het jaar :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OY3t-RkQVe1HqjfgN3iEwiLdz_Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kNI4RnEg0dVXECfIDHg9qsIz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPyNFd7naF3m1rL5VNOfmJ3gvUk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NP1dy6Bp1XKzQnN0b3raCBev.jpg?f=user_large

Morgen maar eens de grote propagator gereed maken en de potjes vast vullen met grond. oOo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Net operatie peperzaad voltooid. Handschoentjes aan, de pepers opensnijden en de zaadjes voorzichtig tussen wat natgemaakte koffiefilter velletjes in ziplock zakjes gedaan. Op de lekker warme Ziggobox gelegd en nu maar afwachten of ze willen kiemen.

Fingers crossed!

Specs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 1032405 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:47:
Hier ook vast de voorbereidingen getroffen. Toch altijd weer een sfeervol moment. Zo'n gezellige tijd van het jaar :Y
<>
LOL - kerstboom eruit, pepers erin :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
Ik heb de zaadjes nu 2 weken in potgrond in de CV-ruimte gehad, vlak voor de verdeler van de vloerverwarming.
Heb de zaadjes van vorig jaar van Fatalii en wat zaadjes uit eigen oogst.
3 vd 12 zijn nu (gisteren) boven gekomen (Nog geen uit eigen oogst).
Geef de rest nog tot 1e week februari. Als ze dan nog niet ontkiemd zijn ga ik voor poging 2.
Ik wil uiteindelijk 6 plantjes in de tuin hebben komende zomer.
Van de 2 overwinteraars loopt er 1 helemaal uit, de andere (nog) niet.

Heb ook kappertjes gezaaid uit een zakje. Ben benieuwd hoe die gaan uitpakken!

[ Voor 13% gewijzigd door DaWayne op 24-01-2021 13:18 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• xeromorphic

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Morgen maar eens de grote propagator gereed maken en de potjes vast vullen met grond. oOo
haha mijn vrouw doet me echt wat als ik dat in de huiskamer neer zet. Ze is al niet blij dat ik een kleine slaapkamer heb ingepikt met mijn kweekactiviteiten.

Afgelopen weekend heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik een mailtje gedaan naar de lokale volkstuinvereniging en zowaar! Ze hadden nog een tuintje leeg staan (ok ok ze hadden er 15 leeg staan).
Maar deze is helemaal van mij! En niet eens zo duur, 25 euro per jaar voor 100m2! Had ik veel eerder moeten doen!
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/P958rHD/moestuin.png

er is nog wel wat onkruid, maar voornamelijk wat gras. Dat is allemaal wel dood te krijgen met wat karton en een schep. Helaas wel kilometers van de waterpomp af... dus ik denk dat ik een IBC neer moet gaan zetten met een tuinhuisje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

xeromorphic schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:13:
[...]

haha mijn vrouw doet me echt wat als ik dat in de huiskamer neer zet. Ze is al niet blij dat ik een kleine slaapkamer heb ingepikt met mijn kweekactiviteiten.

Afgelopen weekend heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik een mailtje gedaan naar de lokale volkstuinvereniging en zowaar! Ze hadden nog een tuintje leeg staan (ok ok ze hadden er 15 leeg staan).
Maar deze is helemaal van mij! En niet eens zo duur, 25 euro per jaar voor 100m2! Had ik veel eerder moeten doen!
[Afbeelding]

er is nog wel wat onkruid, maar voornamelijk wat gras. Dat is allemaal wel dood te krijgen met wat karton en een schep. Helaas wel kilometers van de waterpomp af... dus ik denk dat ik een IBC neer moet gaan zetten met een tuinhuisje ofzo.
Ik zou zelfs beginnen met het aanleggen van een watervoorraad. De laatste zomers als maatstaf nemende, het was zelfs te droog voor onkruid om te groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 05:07
Joindry schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:15:
[...]

Ik zou zelfs beginnen met het aanleggen van een watervoorraad. De laatste zomers als maatstaf nemende, het was zelfs te droog voor onkruid om te groeien.
Mulch helpt de bodem dan vocht vast te houden, maar dan zit je nog met de volle zon en luchttemperatuur natuurlijk. Het beste is dan een (eetbare)boom, maarja om nou een voedselbos te starten op een paar vierkante meter in een volkstuin... Het is wel een uitdaging :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

[...]

Het was dan ook een zeer dure kweektent, de bosjes bloemen, sieraden en doosjes bonbons meegerekend. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xeromorphic
Joindry schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:15:
[...]
Ik ga er semi vanuit dat de droogte mee gaat vallen. We zitten op 50m van een klein kanaaltje en 6m onder NAP. Als ik in mijn achtertuin een gat graaf van 30 cm diep, dan loopt hij al vol met water.
Jaren lang gevloekt over de waterschade aan mijn schuurtje hier in flevoland, maar dat gaat een voordeeltje worden op de volkstuin (hoop ik).

Tuurlijk, de toplaag zal wat droog zijn, maar als het goed is zou het op 10cm niet kurk droog moeten zijn.
Maar we gaan het zien!

En anders ben ik na een jaar waterdragen een gespierde moestuinierder.
KleineJoop schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:29:
[...]

Mulch helpt de bodem dan vocht vast te houden, maar dan zit je nog met de volle zon en luchttemperatuur natuurlijk. Het beste is dan een (eetbare)boom, maarja om nou een voedselbos te starten op een paar vierkante meter in een volkstuin... Het is wel een uitdaging :9
Een voedselbos is wel leuk, maar mocht ik ooit moeten of willen stoppen met de tuin, dan moet ik hem schoon opleveren. Als ik 100m2 vol zet met bomen en struiken dan wordt dat flink wat werk!
En mulchen is ook aardig wat werk, je kan niet met een aanhanger bij de tuin komen, dus dat wordt kruien voor het vaderland ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:39
[...]

[Afbeelding]

Is 25 euro voor een moestuin van 100 m2 een gemiddelde prijs? Ik vind dat behoorlijk weinig :)
Zal wel verschillen of je een tuintje rond Amsterdam wil of ergens in Groningen, maar ik zou denken dat 25 euro eerder een maand prijs is. Anders heb ik misschien ook wel interesse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

technoaddict schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:55:
[...]

Is 25 euro voor een moestuin van 100 m2 een gemiddelde prijs? Ik vind dat behoorlijk weinig :)
Zal wel verschillen of je een tuintje rond Amsterdam wil of ergens in Groningen, maar ik zou denken dat 25 euro eerder een maand prijs is. Anders heb ik misschien ook wel interesse :)
Ja hoor, een stukje moestuin grond huren is echt niet zo duur. Ik geloof hier in de wijk zo'n 35 per jaar voor 100 m².

Heb ik zelf ook zeker interesse in, als het straks allemaal wat rustiger wordt omtrent werk i.c.m opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Anoniem: 1032405 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:50:
[...]

Ja hoor, een stukje moestuin grond huren is echt niet zo duur. Ik geloof hier in de wijk zo'n 35 per jaar voor 100 m².

Heb ik zelf ook zeker interesse in, als het straks allemaal wat rustiger wordt omtrent werk i.c.m opleiding.
Nice. Je kan ook minder naar de BTC koers kijken Jaapio :) Heb je ook opeens tijd over haha.
Ik heb in ieder geval een organisatie hier in de buurt gemaild voor meer informatie. Ben benieuwd. Misschien wel leuk om samen te doen met m'n schoonvader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

technoaddict schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:34:
[...]

Nice. Je kan ook minder naar de BTC koers kijken Jaapio :) Heb je ook opeens tijd over haha.
Ik heb in ieder geval een organisatie hier in de buurt gemaild voor meer informatie. Ben benieuwd. Misschien wel leuk om samen te doen met m'n schoonvader.
Haha _O- dat is helaas geen optie ;) vooral niet in deze tijden. >:)

Het is altijd fijn om een beetje samen te werken met iemand, want een moestuin heeft nu eenmaal wel een beetje tijd, aandacht en liefde nodig. Vooral het opzetten is vaak best een arbeidsintensieve klus.

Maar als je daarvan geniet is het win win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
DaWayne schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:16:
Ik heb de zaadjes nu 2 weken in potgrond in de CV-ruimte gehad, vlak voor de verdeler van de vloerverwarming.
Heb de zaadjes van vorig jaar van Fatalii en wat zaadjes uit eigen oogst.
3 vd 12 zijn nu (gisteren) boven gekomen (Nog geen uit eigen oogst).
Geef de rest nog tot 1e week februari. Als ze dan nog niet ontkiemd zijn ga ik voor poging 2.
Ik wil uiteindelijk 6 plantjes in de tuin hebben komende zomer.
Van de 2 overwinteraars loopt er 1 helemaal uit, de andere (nog) niet.

Heb ook kappertjes gezaaid uit een zakje. Ben benieuwd hoe die gaan uitpakken!
Weekje verder, 4 vd 12 uitgekomen. Nog steeds niet van zelf geoogste peper(zaden).
Wanneer geef je zoiets op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
DaWayne schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:11:
[...]

Weekje verder, 4 vd 12 uitgekomen. Nog steeds niet van zelf geoogste peper(zaden).
Na 3-4 weken...

Ik vind zelf ziploc+koffiefilter fijner, dan kan ik goed zien wat er met de zaden aan de hand is. Je kan op die manier parallel een tweede ronde starten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWayne
ANdrode schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:04:
[...]

Na 3-4 weken...

Ik vind zelf ziploc+koffiefilter fijner, dan kan ik goed zien wat er met de zaden aan de hand is. Je kan op die manier parallel een tweede ronde starten?
Heb ik zojuist maar gedaan, thanks!

Heb 1x eerder deno gebruikt, maar met mijn grote lompe klauwen voelt het erg fragiel aan. Vandaar normaal gewoon in potgrond.
Ga kijken wat er nu gebeurd😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
[...]

[Afbeelding]

Leuk, ik heb zelf ook afgelopen week een moestuin toegewezen gekregen, en betaal ongeveer hetzelfde. Tuintje is bij ook nog helemaal kaal, dus eerst alle noodzakelijke dingen regelen, gereedschap heb ik maar geen zin om dit iedere keer mee te zeulen, dus begonnen met een klein schuurtje, kan ik gelijk het water opvangen in een ton/ enfo IBC, daarnaast de borders/ bedden maken en indelen, ook zorgen voor een centrale composthoop.

hoe hebben jullie de paden gedaan? met tegels of gewoon zand/ schors gras?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
Frogy schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:13:
[...]

Leuk, ik heb zelf ook afgelopen week een moestuin toegewezen gekregen, en betaal ongeveer hetzelfde. Tuintje is bij ook nog helemaal kaal, dus eerst alle noodzakelijke dingen regelen, gereedschap heb ik maar geen zin om dit iedere keer mee te zeulen, dus begonnen met een klein schuurtje, kan ik gelijk het water opvangen in een ton/ enfo IBC, daarnaast de borders/ bedden maken en indelen, ook zorgen voor een centrale composthoop.

hoe hebben jullie de paden gedaan? met tegels of gewoon zand/ schors gras?
Mijn tuintje is ook kaal opgeleverd, ik heb nu een IBC neergezet en een schuurtje staat hier in de gang.
Dus met paden ben ik helaas nog niet bezig. Een paar jaar geleden heb ik ook een volkstuintje gehad, maar dat kon ik niet aanhouden ivm werk.
Toen waren mijn paden van hout snippers, werkt goed! Maar gek genoeg zijn houtsnippers (23euro/m3) hier per m3 duurder dan natuurcompost (17euro/m3). Ik denk dus dat ik ook compost over de paden leg.
Dat klinkt misschien gek, maar ik heb een tuin in flevoland en we hebben hier erg vette klei. Als je hier 3 meter door de tuin loopt heb je aan elke voet een kilo klei hangen. Naast dat compost goed is voor de bodem plakt het ook niet aan je laarzen :).

30x30 tegels zou ook nog wel kunnen, die kan je vaak gratis van marktplaats halen.
technoaddict schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:55:
[...]

Verschilt wel een beetje per vereniging, een dorp hier verderop rekent ongeveer 200 euro per jaar, maar daar heb je wel stroom op je tuin en mag je als je wil gewoon een recreatie woning op plaatsen. Een probleem wat ze daar hebben is dat veel tuintjes dat hebben en je de huisjes moet overkopen. Dat kan in de papieren lopen. Ik kan mij goed voorstellen dat dat soort constructies er in de randstad ook zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door xeromorphic op 01-02-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Zijn er verenigingen die als regel hebben dat je alleen in aanmerking kom voor een tuintje als je zelf thuis geen tuin hebt?
Zou kunnen zeggen dat het een kwestie van vraag en aanbod is. Bij weinig aanbod zou je als vereniging de voorkeur kunnen uitspreken naar mensen die op een flatje wonen. Of wordt daar nooit naar gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
technoaddict schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:36:
Zijn er verenigingen die als regel hebben dat je alleen in aanmerking kom voor een tuintje als je zelf thuis geen tuin hebt?
Zou kunnen zeggen dat het een kwestie van vraag en aanbod is. Bij weinig aanbod zou je als vereniging de voorkeur kunnen uitspreken naar mensen die op een flatje wonen. Of wordt daar nooit naar gekeken?
Niet dat ik weet. De enige regel die in de buurt komt is dat je in de stad moet wonen waar de vereniging zit, maar daar wordt hier niet heel erg aan vast gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

DaWayne schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:11:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWygn6OuB3YIltpP9WdMXn99SBc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gHVnyuS8kJTDzkCUNe3ZJBFv.jpg?f=user_large

Deze plantjes hebben 6 weken in de vensterbank gestaan, vrij koel, nadat ze boven gekomen waren.

Ze staan nu sinds de kweektent opgezet is onder de lampen.

En ineens is daar nog een verloren zaadje wat ontkiemt. Die heeft dus ongeveer 7.5 - 8 weken in de grond gezeten voor hij zich liet zien...

Dus inderdaad, wanneer geef je zoiets op...

Blijft lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Laatst online: 20-06 03:28

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat voor apparatuur heb je voor deze setup gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Neyluzz schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:18:
[...]

Wat voor apparatuur heb je voor deze setup gebruikt?
Een Secret Jardin kweektentje van 90x90, en 2 50w LED schijnwerpers van de Action.

+ een ventilator (monkey fan) en natuurlijk wat stekkerdozen en een tijdklokje om het geheel te schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywf0J55dFUGvxE6KpoGPHhVwFRU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l85lYZ4dxUXX5RhsUKf6f0Ga.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90YBnTVqJ3n-DS9s6BuB-pC8Yu0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JWmzAFYnripLWWjNrF70S3Y3.jpg?f=user_large

Of het allemaal echt nodig is; nee. Maargoed gebruik het nu al een jaar of 3 en het is meer hobby.

Jaar of 5 geleden begonnen met een paar spaarlampjes en een kartonnen doos. Pas toen ik zeker wist dat kweken iets was dat niet meer over zou gaan, heb ik besloten om er iets meer werk van te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:31:
[...]
Of het allemaal echt nodig is; nee. Maargoed gebruik het nu al een jaar of 3 en het is meer hobby.

Jaar of 5 geleden begonnen met een paar spaarlampjes en een kartonnen doos. Pas toen ik zeker wist dat kweken iets was dat niet meer over zou gaan, heb ik besloten om er iets meer werk van te maken.
Nog tips hoe ik dit aan mijn vriendin kan verkopen?
Op het moment staat de hele meuk op de vensterbank maar plan was om volgend jaar ook naar iets vergelijkbaars te gaan kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-06 16:16
sayang1991 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:36:
[...]

Op het moment staat de hele meuk op de vensterbank maar plan was om volgend jaar ook naar iets vergelijkbaars te gaan kijken.
Misschien zou je het over de boeg kunnen gooien dat je in het najaar oneindig veel pepertjes hebt die je normaal gesproken voor een euro per stuk in de winkel koopt ? :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

[...]

Gewoon je grote mannenbroek aantrekken en laten zien wie de baas is.

Smeken dus :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

[...]

Je kan een hobbyprojectje doen en zelf iets maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tR967oHuY0oCfZKc-YuqyuGhW2Y=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htpnfJtRjQms9kc4cc3Lhiqb.jpg?f=fotoalbum_small

Budget ligt stuk lager, maar je manuren zijn wel zéér slecht betaald. Zelf 3 winters geleden gemaakt voor de prijs van een rol radiatorfolie. De rest had ik liggen als overschotjes verbouwing.

Of je legt haar uit dat er veel slechtere/duurdere hobbies zijn om geld aan uit te geven. (kuch gamen kuch, cafe gaan, je noemt maar op) Ik bedoel je vraagt letterlijk of je iets vr een hobby mag kopen wat een gezond resultaat geeft.
Bij mij kwam het raar over, maar moeilijk deed ze niet. (itt tot mijn verzoek tot aankoop van een 3080 :+ , dat ging er minder vlot in)

[ Voor 5% gewijzigd door Joindry op 03-02-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-06 21:46
Joindry schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:09:
[...]
Je kan een hobbyprojectje doen en zelf iets maken:
Wat voor budget lampen heb jij gebruikt?
Op dit moment gebruik ik een cheap LED lamp, maar ben wel rustig naar wat anders aan het kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Stef012 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:46:
[...]

Wat voor budget lampen heb jij gebruikt?
Op dit moment gebruik ik een cheap LED lamp, maar ben wel rustig naar wat anders aan het kijken...
2 stuks van Alie en een gewone 14W spaarlamp. Kan even goed met 3* spaarlamp zegt mijn ervaring me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik was dat dagelijks koekeloeren naar de zaadjes tussen het koffiefilter nu wel zat. Dus verse aarde "genuked" (6 minuten op 900 watt) en de zaadjes overgeheveld naar koffiebekertjes en op de verwarming in een bak gezet.

Een wat meer natuurlijke habitat en dan zie ik vanzelf wel of ze opkomen. Plus dat de verwarming toch net even wat warmer is dan de Ziggo box.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb een stekjesbak (27 stuks) nu op de verwarming staan, en de helft is opgekomen. Op welk moment hebben deze licht nodig ipv alleen warmte? In de vensterbank krijgen ze geen warmte meer van de verwarming, dus ik moet kiezen tussen óf licht óf warmte ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:00

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben voor het nieuwe seizoen ook alweer begonnen. De paprika en tomatenplantjes staan nu binnen voor het raam met groeiledlampen er boven.

Alle zaden zijn voor het komende seizoen ook weer binnen. Enige wat ik nog moet doen is wat nieuwe boompjes verplaatsen ( dit jaar zelf ge-ent ). Daarna kan de champost op de tuin en dan kan de tuinfrees er weer doorheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLfQlPRIosTRSCGNUkq5d6RAQsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTrTPOq1jw3BXKEH9YahUn1F.jpg?f=fotoalbum_large

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
mrwolf schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:00:
Ik heb een stekjesbak (27 stuks) nu op de verwarming staan, en de helft is opgekomen. Op welk moment hebben deze licht nodig ipv alleen warmte? In de vensterbank krijgen ze geen warmte meer van de verwarming, dus ik moet kiezen tussen óf licht óf warmte ;)
Jij hebt de verwarming (radiator) dus niet onder de vensterbank staan? Hier krijgen ze dus wel allebei:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qjro_fLszKS1ykbr5ZlMtzLLT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TY9Xjptl9CTcVjbEHEauJZBm.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

mrwolf schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:00:
Vanaf het moment dat ze boven de grond komen hebben ze licht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chuckygetslucky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 23:39
Hey allen, leuk topic!
Vraagje die hier misschien niet helemaal op zn plaats is maar toch probeer ik het. Bij onze moestuin staan appelbomen. Deze hebben een goede snoeibeurt nodig en er moeten wat nieuwe zijtakken geënt worden. Weet iemand van jullie iemand die dit kan doen voor me tegen betaling? Omgeving midden Brabant.
Ik weet dat er veel video's op YouTube zijn met uitleg maar dat was vorig jaar niet echt succesvol 🤐😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:00

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

chuckygetslucky schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:43:
Hey allen, leuk topic!
Vraagje die hier misschien niet helemaal op zn plaats is maar toch probeer ik het. Bij onze moestuin staan appelbomen. Deze hebben een goede snoeibeurt nodig en er moeten wat nieuwe zijtakken geënt worden. Weet iemand van jullie iemand die dit kan doen voor me tegen betaling? Omgeving midden Brabant.
Ik weet dat er veel video's op YouTube zijn met uitleg maar dat was vorig jaar niet echt succesvol 🤐😋
Voor mij net te ver weg. Er worden nog snoeicursussen gegeven her en der door het land. Misschien iets om naar te kijken?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
bvk schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:11:
[...]

Jij hebt de verwarming (radiator) dus niet onder de vensterbank staan? Hier krijgen ze dus wel allebei:

[Afbeelding]
Nee, helaas. Ik heb diepe vensterbanken en lage radiatoren, dus op de radiator staan ze in de schaduw. Vanaf morgen dus verhuizen naar de vensterbank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1z-1kuTe2Ek9SmnX4UzRQRIgEz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVSFVwKO8DeA0JMzJlyqNMFP.jpg?f=fotoalbum_large

Dit jaar ook 1e moestuin. 10 dagen geleden begonnen met de paprika’s, tomaten en pepers. Meeste komt goed op (zaad was zslf gewonnen). Mooie ghetto greenhouses kunnen maken van literflessen frisdrank.

Ik zie die discussie hierboven over zo’n kweektent, waarvan ik dacht dat met name wiet verbouwers zo’n ding kopen.

Mijn plantjes staan de hele dag op het zuiden, is er een specifieke reden dat jullie zo’n tent gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

MagniArtistique schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:07:
[Afbeelding]

Dit jaar ook 1e moestuin. 10 dagen geleden begonnen met de paprika’s, tomaten en pepers. Meeste komt goed op (zaad was zslf gewonnen). Mooie ghetto greenhouses kunnen maken van literflessen frisdrank.

Ik zie die discussie hierboven over zo’n kweektent, waarvan ik dacht dat met name wiet verbouwers zo’n ding kopen.

Mijn plantjes staan de hele dag op het zuiden, is er een specifieke reden dat jullie zo’n tent gebruiken?
Ik heb er 1 gekocht omdat ik geen raam op het zuiden heb _O-

Het is meer hobby dan noodzaak, want je hebt het uiteindelijk allemaal echt niet nodig.

Maar leuk is het wel, en onder de lampen groeien die plantjes toch net wat sneller. Ik geniet ook een beetje van dat technische aspect.

Ik wilde eerst een mooi zelfbouw kweekhokje maken, maar omdat ik geen ruimte overheb maar gekozen voor een tent. Zodra de planten naar buiten gaan kun je die opvouwen en neemt hij aanzienlijk minder ruimte in beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:20

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

chuckygetslucky schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:43:
Hey allen, leuk topic!
Snoeien kan ik snappen, dat is van tijd tot tijd gewoon nodig, maar nieuwe takken enten :? Dat is alleen nodig als je de geënte takken volledig weggesnoeid hebt om iets nieuws te proberen (of per ongeluk). En het duurt echt wel even, voordat je appels hebt van die nieuwe takken.

[ Voor 4% gewijzigd door Freee!! op 08-02-2021 07:52 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
Ik ga eind deze maand verhoogde bakken maken op de moestuin en wil per bak een plannetje maken voor wat ik er in ga kweken. Nu heb ik wel wat boeken waarin zaaikalenders staan, maar die schieten vaak te kort. Ze geven vooral aan wanneer een groente de grond in kan.

Wat in alle boeken staat is iets als dit:
In maart kan je een krop sla buiten zaaien en in april palmkool.

Maar wat ik wil maken is een soort tijdlijn voor mijn moestuin/kweekbak, zodat ik niet meer na hoef te denken over welke groente ik wanneer in welke bak moet planten of zaaien en wanneer ik groentes kan oogsten.
(Misschien hebben jullie nog goede tips, anders moet ik het zelf maken):
Kropsla 45 dagen tot oogst
Palmkool 45 dagen tot oogst
Resulteer in iets als dit

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JjLKn3H/2021-02-08-08-59-22-Window.png

Ik kan mij haast niet voorstellen dat het niet bestaat. Ik ben toch niet de enige die makkelijk een plannetje wil maken voor zijn tuin? En niet elk jaar alles op papier moet uitschrijven of opnieuw moet maken?

[ Voor 4% gewijzigd door xeromorphic op 08-02-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-06 21:44
xeromorphic schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:02:
Ik ga eind deze maand verhoogde bakken maken op de moestuin en wil per bak een plannetje maken voor wat ik er in ga kweken. Nu heb ik wel wat boeken waarin zaaikalenders staan, maar die schieten vaak te kort. Ze geven vooral aan wanneer een groente de grond in kan.

Maar wat ik wil maken is een soort tijdlijn voor mijn moestuin/kweekbak, zodat ik niet meer na hoef te denken over welke groente ik wanneer in welke bak moet planten of zaaien en wanneer ik groentes kan oogsten.

[Afbeelding]

Ik kan mij haast niet voorstellen dat het niet bestaat. Ik ben toch niet de enige die makkelijk een plannetje wil maken voor zijn tuin? En niet elk jaar alles op papier moet uitschrijven of opnieuw moet maken?
Ik heb ook al naar zoiets gezocht en dan het liefst in combinatie met een rotatieteeltschema, maar er is eigenlijk niets te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben ook maar in Excel begonnen :S

Misschien een interessant programma om te gaan ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
Ik heb op basis van een zaaikalender de soorten bij elkaar gezet en gesorteerd op zaai/ uitplant maand.
daarnaast ook kolom met oogst maand.

dit heb ik zovaak gedaan als het aantal bedden dat ik heb. elk bed schuift elk jaar een bed op.

ik heb echter nog wel een vraag wie gebruikt er een zaaitunnel en wie gebruiker er echt een kas? en waarom heb je daar voor gekozen? ben een beetje opzoek naar de voors en tegens

[ Voor 27% gewijzigd door Frogy op 08-02-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:58
[...]

Hoe is de reactie als je een succesvolle oogst hebt?
Indien positief: Nou schat, als je nog meer van dit wil -- heb ik een plan á xxx euro en kan voor alle soorten gebruikt worden over meerdere jaren.

Negatief: zoek een leeg hoekje in het huis, maak het schoon en vraag netjes of je dat hoekje voor de komende jaar mag gebruiken (bij voorkeur uit het zicht)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verkeede topic, excuus -O-

[ Voor 93% gewijzigd door Anoniem: 1032405 op 08-02-2021 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
[...]

Zeg dat je komkommers en courgettes van wel 30 cm gaat kweken. Zoveel als ze op kan. Op de een of andere manier wordt die van mij altijd heel enthousiast van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
xeromorphic schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:02:

[Afbeelding]

De meeste mensen doen het inderdaad in excel. Als je een beetje kunt programmeren zou je er idd zo een app voor kunnen maken ;) Stiekem vermoed ik dat zoiets wel bestaat tegen betaling. Uitdaging is de hoeveelheid rassen + cultivars. Je kunt nl niet gewoon 'tomaat' roepen, er zijn 2000 soorten. Voordeel van Excel is wel dat je enkel jouw cultivars en rassen hebt.

Back OT: Wat ik zelf dit jaar ga proberen is bij gebrek aan een woord een 'situationele rotatie'. We hebben een kalender en een agenda voor maart, maar vanaf dan is het gewoon kijken. Sommige planten die eind april vrucht moeten geven zullen begin april al geven, anderen tot half mei. Dus je agenda loopt altijd scheef. Wat we dus gaan doen is kijken als we oogsten: welke dag is het, en wat staat er deze maand om te zaaien? Ok, dan gaat dat het plant gat in. We werken met permacultuur dus een mono roulatie is er niet. Maar ik denk dat dit een hoop planwerk weghaalt en daarnaast je oogst wat meer verspreid. Immers, je plant niet alles tegelijkertijd in rijtjes dus de ene andijvie heeft een week voorsprong op de ander etc. Je oogst dus ook niet in 1x twintig van dezelfde dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:05
Ik zie hier vooral pepers voorbij komen, maar loont het ook om al te beginnen met bijvoorbeeld tomaten, komkommer en andere planten? Ik vind het een raar idee met al die sneeuw buiten en de lucht is hier vrij droog dus zal goed nathouden worden. Maar zit er veel winst in het nu al starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

jsiegmund schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:11:
Ik zie hier vooral pepers voorbij komen, maar loont het ook om al te beginnen met bijvoorbeeld tomaten, komkommer en andere planten? Ik vind het een raar idee met al die sneeuw buiten en de lucht is hier vrij droog dus zal goed nathouden worden. Maar zit er veel winst in het nu al starten?
De meeste tomaat soorten groeien als onkruid, letterlijk. Die kun je gerust wat later starten.

Komkommer geen idee.

Maar vroeger zaaien is over het algemeen vroeger beginnen met oogsten.

Paprika's en pepers zijn nu eenmaal geen inheemse planten. Die houden van een wat warmer klimaat. Ons voorjaar/zomer seizoen is wat aan de krappe kant, vandaar dat mensen wat vroeger beginnen om een leuke oogst te 'garanderen'.

Ik had vorig jaar een cherry tomaatje uit april, die opkwam tussen te tegels in de achtertuin. Die heeft nog genoeg tomaatjes gegeven. Zal ook per soort verschillen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:05
Anoniem: 1032405 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:18:
[...]

De meeste tomaat soorten groeien als onkruid, letterlijk. Die kun je gerust wat later starten.

Komkommer geen idee.

Maar vroeger zaaien is over het algemeen vroeger beginnen met oogsten.

Paprika's en pepers zijn nu eenmaal geen inheemse planten. Die houden van een wat warmer klimaat. Ons voorjaar/zomer seizoen is wat aan de krappe kant, vandaar dat mensen wat vroeger beginnen om een leuke oogst te 'garanderen'.

Ik had vorig jaar een cherry tomaatje uit april, die opkwam tussen te tegels in de achtertuin. Die heeft nog genoeg tomaatjes gegeven. Zal ook per soort verschillen denk ik.
Ja ik had vorig jaar op zich meer dan genoeg tomaten hoor. Maar je moet er inderdaad wel even op wachten dus ik dacht, misschien dat wanneer ik wat eerder begin dat je ook eerder kunt gaan oogsten. Maar ik snap het verhaal met de pepers, had vorig jaar in een gekke bui ook eens aubergine gezaaid maar daar heb ik er welgeteld nul vanaf weten te halen. Wellicht dat ik die eens een vroege start geef in de hoop op een warme zomer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Komkommers, de meeste, zijn net zoals tomaten, best makkelijk te groeien eens vertrokken.
Begindatum is rond maart als je aan serres/kas hebt. Eind maart begin april als ze buiten moeten. Beide soorten zijn vorstgevoelig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
jsiegmund schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:35:
[...]

Ja ik had vorig jaar op zich meer dan genoeg tomaten hoor. Maar je moet er inderdaad wel even op wachten dus ik dacht, misschien dat wanneer ik wat eerder begin dat je ook eerder kunt gaan oogsten. Maar ik snap het verhaal met de pepers, had vorig jaar in een gekke bui ook eens aubergine gezaaid maar daar heb ik er welgeteld nul vanaf weten te halen. Wellicht dat ik die eens een vroege start geef in de hoop op een warme zomer :)
Maart/april houd ik tegenwoordig aan voor tomaten. Eerder was in mijn geval nutteloos. Sowieso hebben wij binnen daarvoor te weinig licht en ik heb maar beperkt licht vanuit lampen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-06 10:22
Ik was vorig jaar begin januari begonnen met tomaten. Heb ze pas na ijsheiligen buitengezet (wat goed was vanwege zeer late vorst). In april hadden ze de onderstaande grootte.
Wat ik merkte is dat ze niet meer verder konden groeien omdat de wortels niet genoeg ruimte hadden. Eenmaal buiten groeiden ze weer als een speer.
Je kunt dus gerust in maart beginnen met tomaten. Eerder kan ook, maar dan heb je dus voor een langere tijd je planten binnenstaan, en het heeft niet echt een voordeel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4pc_O-lKKC0_GBIBDi2Ytkfi0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tzI1n0dX9mziNAojqWpcdZg2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand iets dat werkt tegen spint? Zit inmiddels te overwegen wéér opnieuw te beginnen, de vorige keer waren het bladluizen die niet weg te krijgen waren, nu spint :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Raven schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:05:
Weet iemand iets dat werkt tegen spint? Zit inmiddels te overwegen wéér opnieuw te beginnen, de vorige keer waren het bladluizen die niet weg te krijgen waren, nu spint :/
Spint houdt volgens mij niet van vocht. Dus zet de plant onder de douche en spray elke dag de plant onder met water.

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pyrethrum.

Zeer giftig goedje, zou het nooit maar dan ook nooit aanraden voor buiten. Het dood bijna alle insecten die er mee in aanraking komen.

1 a 2 behandelingen en je bent er vanaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpszmUrX6NOuTICDSgyXGxZo0DQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aXON9PMGfXNFobY8lFpKOdPR.jpg?f=user_large

Bovenstaande heb ik en kost 12 a 13 euro, een halve liter mengsel en 1 behandeling was genoeg voor mijn overwinteraar met luizen problemen. Dus je kunt er lang mee doen.

Het gif breek daarnaast binnen enkele dagen weer af, dus tegen de tijd dat je plantjes naar buiten mogen is er geen gevaar meer voor bijen en andere nuttige insecten die we liever niet schaden.

Ik zal niet snel weer lopen omprutsen met neem olie, water zeep en spiritus en dat soort dingen.

Nogmaals, ik zou het buiten nooit gebruiken. Maar om je kweek binnen de winter door te helpen zonder vervelende plagen; perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De planten met spint afspoelen en spul zoals bovenstaande (althans, i.i.g. dat merk met spint erop vermeld) heb ik al geprobeerd, 't zijn eigenwijze krengen :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
Hier een aantal jaar geleden ook spint mogen ervaren...
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GQkFD40/spint.png

Ik ben er uiteindelijk 2 planten aan verloren en 1 heeft het erg zwaar gehad, maar ik heb alle anderen kunnen redden.

Wat mij uiteindelijk gered heeft, is de plant zo kaal mogelijk snoeien en daarna elke 3 dagen met koud water en zeep afspuiten. De plant heb ik toen zo kaal mogelijk geknipt zodat het sproeien makkelijker is en de spint niet ergens kan verstoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik heb net eens gekeken hoe mijn kruiden erbij staan. De Chinese bieslook was al voor de vorst aan het uitlopen, maar hangt er nu toch wel wat slapjes bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ed60kXvCCVVZV2-_WgkB0ofkpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEzAOQZ3oenbggrxCqGGLeZK.jpg?f=fotoalbum_large

En de tijm oogt wat bruin, maar is zo te zien nog wel levend. Iemand enig idee wanneer deze weer nieuwe jonge blaadjes aan zou moeten gaan maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dK_WFiypahkqMs3dBXuo8bcIdhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ma2TITaUqez3zqIZqgDpI9a.jpg?f=fotoalbum_large

De salie, rozemarijn en bonenkruid zien er wel mooi groen en vitaal uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cc19EVm5y59vjNcscPkLMfcNiRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otxrOjOEaEp9g8aaKdz72ndz.jpg?f=fotoalbum_large

En de drie tenen Lautrec (Label Rouge) knoflook zijn ook opgekomen, daarvoor schijnt een goede koude golf juist prima te zijn voor een goede oogst. Ben benieuwd of ik daarvan in juli drie nieuwe mooie bollen kan oogsten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcYDs6OrYiIkhxVdQTXk9Whyu3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4rjJ1lX9z8wrPqrWW1kSbqG.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:06
Harmvdw schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:11:
[...]

Ik heb ook al naar zoiets gezocht en dan het liefst in combinatie met een rotatieteeltschema, maar er is eigenlijk niets te vinden.
Gratis ken ik er niet veel, maar als je zoekt op gardenplanner dan vind je er best een aantal.
De gene die mij het meest aanspreekt is deze:
YouTube: WOW!  This New Garden Planner will TRANSFORM your Garden!
In de praktijk heb ik er nog geen ervaring mee. Zodra we ons nieuwe kavel betrekken willen we er naast de bouw met een moestuin starten (in potten) en zodra de ruwbouw klaar is overgaan op vaste bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
Woody179 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:44:
[...]

Gratis ken ik er niet veel, maar als je zoekt op gardenplanner dan vind je er best een aantal.
De gene die mij het meest aanspreekt is deze:
YouTube: WOW!  This New Garden Planner will TRANSFORM your Garden!
In de praktijk heb ik er nog geen ervaring mee. Zodra we ons nieuwe kavel betrekken willen we er naast de bouw met een moestuin starten (in potten) en zodra de ruwbouw klaar is overgaan op vaste bakken.
Als ik het filmpje zo bekijk is dat wel precies wat ik zoek! Wel een dure bedoeling helaas. 30 euro per jaar. Maar ik ga heb wel even op proef nemen, kijken of het wat is. Als het wat is kan ik misschien een accountje delen met iemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:06
xeromorphic schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:16:
[...]

Als ik het filmpje zo bekijk is dat wel precies wat ik zoek! Wel een dure bedoeling helaas. 30 euro per jaar. Maar ik ga heb wel even op proef nemen, kijken of het wat is. Als het wat is kan ik misschien een accountje delen met iemand.
Die 30 euro verdiend je vrij makkelijk terug met alle boodschappen die je uitspaard door je goedlopende moestuin😜👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
Frogy schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:22:
Ik heb op basis van een zaaikalender de soorten bij elkaar gezet en gesorteerd op zaai/ uitplant maand.
daarnaast ook kolom met oogst maand.

dit heb ik zovaak gedaan als het aantal bedden dat ik heb. elk bed schuift elk jaar een bed op.

ik heb echter nog wel een vraag wie gebruikt er een zaaitunnel en wie gebruiker er echt een kas? en waarom heb je daar voor gekozen? ben een beetje opzoek naar de voors en tegens
niemand ervaring met een kweek tunnel of kas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Frogy schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:22:

Chillichump heeft beide staan. Bij een tunnel komt er er vooral op neer dat je moet weten of je goede kwaliteit plastiek krijgt. En dat zal je jammergenoeg nooit zeker weten op moment van aanschaf.
Tunnels komen iets trager op temperatuur in het voorjaar, bij plotse lente kan dan minder dan een week verschil hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Joindry op 16-02-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
Frogy schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:36:
[...]

niemand ervaring met een kweek tunnel of kas?
Ik gebruik zelf geen kas, maar een kas gebruik je voornamelijk met 3 redenen (er zijn er vast meer).
1, het vervroegen en verlengen van je groeiseizoen en 2 voor het kweken van planten die het in Nederland niet fijn vinden of het een te kort seizoen vinden. en als laatste wordt het veel gebruikt om plantjes op te kweken / af te harden.

Zelf gebruik ik hem niet, een echte kas kost al snel 700 euro en dat vind ik behoorlijk aan de prijs voor 4m2 groeiruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
LOL, ik had dus naast die zaadjes van superhots (uit de vriezer) ook wat gedroogde zaadjes van een gewone Spaanse peper gezaaid. Die zijn dus allemaal uitgekomen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ox0hZd1iPJguxby1mkNIgSgjVk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYJECnluRpTWkGEJQE9XNDJY.jpg?f=fotoalbum_large

Even kijken welk plantje zich het beste ontwikkeld en de rest de nek omdraaien, ik hoef geen 12 planten... ;)

Van de superhots is er tot op heden helaas nog geen eentje opgekomen, maar wat niet is kan nog komen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Ik wil graag groentezaden kopen via het internet. Kan er kwaliteitsverschil in zaden zitten? En wat zijn jullie ervaringen?
Ik had ooit een buurman die via iemand van de Wageningen Universiteit zaadjes had gekregen. Dat waren de beste zaadjes van goed gefokte ouderplanten. Kan me dus voorstellen dat er kwaliteitverschil bestaat. Is een bepaald merk beter? Of biologisch? Andere zaken waar je op moet letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogy
technoaddict schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:32:
Ik wil graag groentezaden kopen via het internet. Kan er kwaliteitsverschil in zaden zitten? En wat zijn jullie ervaringen?
Ik had ooit een buurman die via iemand van de Wageningen Universiteit zaadjes had gekregen. Dat waren de beste zaadjes van goed gefokte ouderplanten. Kan me dus voorstellen dat er kwaliteitverschil bestaat. Is een bepaald merk beter? Of biologisch? Andere zaken waar je op moet letten?
ik bestel ze bij van der wal zaden gemiddeld 75% opkomst
Pagina: 1 ... 24 ... 85 Laatste