Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 85 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:32

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Dat komt denk ik gewoon door de kou en verminderde weerstand van de plant. Alles wat niet meerjarig en winterhard is gaat nu de pijp aan Maarten geven.

Ik heb de tomaat nu ook maar afgesneden en in een fles met water gezet, eens kijken of ze zo inderdaad nog wortelen en hopelijk afrijpen. Lekker warm op de vensterbank, "sappige tomaat met een hint van whisky" ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfALRuu3Dw8hCLLiJfH24SKkzQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uon9RYl0bzIUGAHTjGJvdUXm.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:50
Ik heb ook nog veel onrijpe tomaten. Een flinke doos vol, normale tros- en roma-tomaten. Probeer deze nu te rijpen in die doos, lekker donker, op de vensterbank en met wat rijp fruit erin. Is eerder eens goed gelukt, al heb je er toch vaak meer afval van dan als het gewoon natuurlijk aan de plant en in de zon kan rijpen. Maar heb geen plek om hele planten in huis te zetten en een doos vol is het proberen waard. :)

Dit jaar was het overigens met mn komkommerplanten een beetje bar en boos. Eentje al vrijwel in het begin afgestorven en de andere minikomkommer kwam ook niet echt lekker aan de gang. Ik denk maar 4 komkommertjes van gekregen.
Courgette deed het over het algemeen een stuk beter. Had eens voor de verandering de gele variant genomen. Heel lang geen meeldauw op de bladeren, ws door het continu warme weer. Alleen in de laatste weken eens een beetje, even creatief wat sproeien met melkwater.

Verder had ik veel rucola van 2 planten. Ideale plant, amper gevoelig voor plagen, groeit als de neten en leuke bloemetjes voor de bijen. Werd wel een beetje rucola-beu op een gegeven moment haha. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-06 20:05
bvk schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:23:
Dat komt denk ik gewoon door de kou en verminderde weerstand van de plant. Alles wat niet meerjarig en winterhard is gaat nu de pijp aan Maarten geven.
Opzich krijgen ze het niet zo koud, ze staan binnen op de vensterbank, boven een radiator die het zeker 19 graden houd met genoeg zon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Rann schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:59:
[...]

Opzich krijgen ze het niet zo koud, ze staan binnen op de vensterbank, boven een radiator die het zeker 19 graden houd met genoeg zon :)
Nu zie ik het inderdaad, ik dacht dat de plant buiten stond.... :D Dan weet ik het ook niet zo te vertellen, zal dan wel iets met voeding of zo zijn wat het veroorzaakt, of ongedierte. Hebben ze altijd binnen gestaan?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-06 20:05
bvk schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:09:
[...]

Nu zie ik het inderdaad, ik dacht dat de plant buiten stond.... :D Dan weet ik het ook niet zo te vertellen, zal dan wel iets met voeding of zo zijn wat het veroorzaakt, of ongedierte. Hebben ze altijd binnen gestaan?
Afgelopen zomer wel eens een middagje.
Qua beestjes hebben we in de plant ernaast wel wat spint zitten, maar ik zie zo niets op de paprika plantjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Rann schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:18:
Vraagje, dit jaar als een leuk experiment van een paprika uit de supermarkt wat zaadjes gebruikt om te kijken wat er gebeurd. Nu hebben we inmiddels 2 leuke plantjes staan! Met zelfs bloemen en mini paprika's er in! (Voor de duidelijkheid, ze staan binnen boven de kachel ;) )

[Afbeelding]

Nu zien we alleen sinds een week of wat het volgende, een soort bruine/zanderige aanslag, en lijken de bladeren wat slapper en geler te worden..

Enig idee wat dat is?

[Afbeelding]
Kan wel eens veroorzaakt worden door beestjes, heeft wel wat weg van schade door spint. Die houden wel van warmte en droge lucht, dus boven de kachel in de vensterbank vinden ze heerlijk.

Wat betreft vergeling; voedt je de planten ook bij? Nu ze in de bloei staan lusten ze wel wat. Krijgen ze niet genoeg, dan verteren ze het blad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Vandaag lekker vrij (5 ploegen is zo gek nog niet :*) ) dus maar eens de Bahamian Goat geoogst, eens kijken of we daar een smakelijk poedertje met knoflook van kunnen maken.

Heerlijk pepertje, niet té heet en lekker zoet en fruitig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDi_-RBqOfZBmDyaDtEtUFgEHkM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KPtVUBkC8ODWtEyjfYUgiRjE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQW7fVgbaAYHaRmeeirL0ZvjgQs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fzsc9mf7nOPcwYNYWBdwjKkj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSp_dLFUrm1gjMoIvMcY1sth2ZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pABJOoB95YsVYzQY8oSjASqa.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZduZ1-cnC5GuZmY0M-XE_BEMfk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FWFu8HpTK84anG2Z6yZ08YSJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2kyTTqbO4cje_i8nu8z32mvhuc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r3S3RrUtrZEeQdEIuKYNYxdO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nj2NWwTe1rcFDhkTBmHCOl1_Oro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eurH2XbeKVf22beFwHsernl1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9-MABFXUI9AWD5tcFV1LnTm_yA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Aku2iCxQkmxq0pYZ7769KVM8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-oQ_8-zowrB76Q9aUwqDYT6VO8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4Q4IGDWQPVUbReJrDf8hiero.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yq5b-S7DWr1OQLbdxtYwwSdZdX4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NMSa98xVsR7iIyE4APQnKElJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 18:06

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ben ik de enige of is alles van pepers dit jaar extreem heet uit de tuin gekomen? Ik heb al bijna mijn bek gebrand aan de bovenkant van een jalapeno. Of dat of ik kan plots echt niet meer tegen pikant.

Mijn cowboy candy zijn goed gelukt. Zoals gezegd wat pikanter uitgevallen dan gedacht. En ook in het proces moet improviseren, had te weinig suiker en heb moeten honing bijvoegen.

Dit weekend een eerste hotsauce gemaakt. Beetje Thai style, koriander, orozco pepers, look, sojasaus en limoen. Alweder goed mijn bek gebrand... Geen idee wat er aan de hand is.

Ow ja, ook weer een keer niet voldoende de handen gewassen. 2* met ruim warm water en zeep. Toen naar het toilet gegaan. Was niet voldoende :F

[ Voor 11% gewijzigd door Joindry op 20-10-2020 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Dit is mijn oogst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-a5AwVKFFZtOGRDjwKkkwklu2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qO91JRiO2zbyHifpI756mP25.jpg?f=fotoalbum_large

Stelt helemaal niets voor natuurlijk vergeleken met jullie en ik verwacht er qua hitte ook weinig van. Maar toch leuk voor een eerste poging.

Tomaat in de vensterbank verder laten rijpen lijkt te werken, ze beginnen nu langzaamaan te kleuren.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Joindry schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:10:
Ben ik de enige of is alles van pepers dit jaar extreem heet uit de tuin gekomen? Ik heb al bijna mijn bek gebrand aan de bovenkant van een jalapeno. Of dat of ik kan plots echt niet meer tegen pikant.

Mijn cowboy candy zijn goed gelukt. Zoals gezegd wat pikanter uitgevallen dan gedacht. En ook in het proces moet improviseren, had te weinig suiker en heb moeten honing bijvoegen.

Dit weekend een eerste hotsauce gemaakt. Beetje Thai style, koriander, orozco pepers, look, sojasaus en limoen. Alweder goed mijn bek gebrand... Geen idee wat er aan de hand is.

Ow ja, ook weer een keer niet voldoende de handen gewassen. 2* met ruim warm water en zeep. Toen naar het toilet gegaan. Was niet voldoende :F
Klopt, mijn Jalapeños waren ook erg heet dit jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4oIRQrYJ2WMdmHkOAN5bqbptzA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pZHqStb1GOFV7DArHsSyW7eR.jpg?f=user_large

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Holy, wat een berg.....! Reapers?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:00:
[...]

Klopt, mijn Jalapeños waren ook erg heet dit jaar:

[Afbeelding]

:+
:F
Bezoekje aan de Pearl?
bvk schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:02:
Ik denk het wel ja, wat die dingen in het midden zijn weet ik dan weer niet. Dolma's?

[ Voor 19% gewijzigd door Joindry op 20-10-2020 16:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

bvk schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:02:
Haha ja klopt Reapers, wel besteld, niet zelf gekweekt.
Joindry schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:03:
[...]

:F
Bezoekje aan de Pearl?
[...]

Ik denk het wel ja, wat die dingen in het midden zijn weet ik dan weer niet. Dolma's?
Die dingen in het midden zijn Rocoto's.

Ik wou via deze man zaden bestellen van de Reaper, maar omdat hij een broodkweker is mag hij niet zomaar zaden verkopen. Pepers zelf was echter geen probleem.

Hij vroeg 15 euro voor een kilo, dat vond ik niet zo gek duur dus denk bestel een kilo, dan heeft hij er ook nog wat aan.

Wist niet dat het zoveel zou zijn, die dingen wegen haast niets...

Maargoed, die in dat blauwe zakje komen van zijn grootste en dominanste planten die hij geïsoleerd heeft staan, om zelf zaden van te oogsten voor volgend seizoen.

Dus ik kan volgend jaar een moestuin vullen met reaperplanten als het moet :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:16:
[...]

Haha ja klopt Reapers, wel besteld, niet zelf gekweekt.

[...]

Die dingen in het midden zijn Rocoto's.

Ik wou via deze man zaden bestellen van de Reaper, maar omdat hij een broodkweker is mag hij niet zomaar zaden verkopen. Pepers zelf was echter geen probleem.

Hij vroeg 15 euro voor een kilo, dat vond ik niet zo gek duur dus denk bestel een kilo, dan heeft hij er ook nog wat aan.

Wist niet dat het zoveel zou zijn, die dingen wegen haast niets...

Maargoed, die in dat blauwe zakje komen van zijn grootste en dominanste planten die hij geïsoleerd heeft staan, om zelf zaden van te oogsten voor volgend seizoen.

Dus ik kan volgend jaar een moestuin vullen met reaperplanten als het moet :+
Niet om als een domme Belg over te komen, maar wat is een broodkweker? In België is dat iemand die in slechte omstandigheden pups kweekt.

En wat ga je in gods naam doen met een kilo CR? Pepperspray maken? Die prijs is trouwens nog dik in orde lijkt me.
En euhm, voel ik daar terug een "ruil" aankomen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joindry schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:56:
[...]

Niet om als een domme Belg over te komen, maar wat is een broodkweker? In België is dat iemand die in slechte omstandigheden pups kweekt.

En wat ga je in gods naam doen met een kilo CR? Pepperspray maken? Die prijs is trouwens nog dik in orde lijkt me.
En euhm, voel ik daar terug een "ruil" aankomen. O-)
Een broodkweker is iemand die zijn brood verdient met kweken. In dit geval een man uit Friesland die naast sierplanten erg veel gewassen kweekt, waaronder 3 soorten pepers. Rocoto, Madame Jeanette en Reapers.

Hij toont op de pepergroepen altijd prachtige foto's van balen vol pepers, denk benader hem eens voor wat zaden.

Tja, wat ik er mee moet? Goede vraag :+ momenteel droog ik zoveel mogelijk om poeder van te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rm3PM_qM-Jhi0YaCG2VSmQ-HD1E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FpI0DBH5eKeuR5lDCBO17PTa.jpg?f=user_large

Ook heb ik veel pepers al weggeven, meer dan de helft. Veel mensen willen toch graag een paar van de 'heetste pepers ter wereld'.

Met die ruil komt het wel goed, ik heb wel wat zaden over ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvZQ4b8vlfyNYctxpHWAGsXSqsc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wtyGBRVPVaOD9jmosTNLpO8r.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Joindry schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:10:

Bij mij was wat ik eerder heb gehad ook pittiger

laatste echte oogst van een paar honderd mini pepers morgen. Ze waren er nog niet aan toe toen het koud ging worden dus ze staan al even binnen. De kleine maar o zo leuke bolivian rainbow, veel mensen vonden het een geweldig plantje, kleur blad, de diep paarse bloementjes en de verkleurende pepers dus ik moet er een paar opkweken. :F Smaak is iets minder, ik hou van fruitiger, maar prima voor marinades e.d.

Al met al een erg goed jaar voor de "spaanse peper", de grandpa's peper en de bolivian rainbow. bij de punt paprika had ik enorm veel vraat toen de slakken weg trokken toch nog een beetje oogst gehad, maar ik denk dat ik ze volgend jaar maar een jaartje oversla.

Morgen is het een bijna leeg plantje, en zijn broertjes ook :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJcSF6VVa0FWBp296riotLPuktk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bEqujADdgzIX7os8MDlwffF.jpg?f=fotoalbum_large

Ze gaan gewoon de vriezer in. inmiddels heb ik meer dan genoeg chutney voor 2021 d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ybD0VFY_hP5zn07QNNyvuC6crU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/or1md963xpkPPIaOVej7ielI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Wellicht nog een leuke tip, via deze link kun je een proefpakket Plagron aanvragen voor €8.95 inclusief verzending.

https://startersguide.plagron.com/nl

Heb zojuist een pakketje besteld om eens te proberen, voor die prijs vind ik het wel leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Anoniem: 1032405 schreef op maandag 2 november 2020 @ 02:34:
Wellicht nog een leuke tip, via deze link kun je een proefpakket Plagron aanvragen voor €8.95 inclusief verzending.

https://startersguide.plagron.com/nl

Heb zojuist een pakketje besteld om eens te proberen, voor die prijs vind ik het wel leuk.
Das nog altijd heb dubbele wat ik betaal voor een jaar voeding van de action :+
Ik gebruik wel meer, omdat de dosering voedingsstoffen lager ligt, maar aan die prijs kan een mens niet sukkelen.
Maar inderdaad, onder de 10 euro kan je nauwelijks nog voor de deur uitkomen. (joindry is er gewoon stiekem trots op te kunnen aantonen dat al die dure voedingen pure onzin zijn)
Binnenkort eens foto's posten van mijn bonchi's trouwens. Die dingen schieten als een raket! Ik heb zelfs al bloemknoppen op eentje 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:21

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Als je wilt zeggen dat je met een goedkope voeding ook planten kunt laten groeien, dan snap ik wat je wil zeggen. Natuurlijk: als je compost kan het ook met gratis voeding. En daarmee support je bovendien geen afschuwelijk on-ecologische concerns als de Action. Bovendien zijn er, voor wat meer geld, ook betere organische voedingen te krijgen. ;)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Het kan inderdaad goedkoper, en zeker ook natuurlijker. Al die dure vloeibare kunstmest (en goedkope) doet in feite hetzelfde. Maargoed wellicht eens leuk om te vergelijken.

En je krijgt er ook een prachtig boekje, maatbekertje, naamkaartjes en pen bij :+ (foto van internet)

Afbeeldingslocatie: https://www.cnnbs.nl/wp-content/uploads/2017/09/20170925_132718.jpg

Het is en blijft ook een beetje hobbymatig voor mij. Met die dure GHE voeding en de hele mikmak van aanschaf potten etc. vraag ik me wel eens af tot in hoeverre het nog 'rendabel' is om wat plantjes op te kweken. Maar leuk is het wel, en ach, dat is ook wat waard natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Tektoon schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:09:
Als je wilt zeggen dat je met een goedkope voeding ook planten kunt laten groeien, dan snap ik wat je wil zeggen. Natuurlijk: als je compost kan het ook met gratis voeding. En daarmee support je bovendien geen afschuwelijk on-ecologische concerns als de Action. Bovendien zijn er, voor wat meer geld, ook betere organische voedingen te krijgen. ;)
Dat bedoel ik ja. En compostbakken heb ik 3600 liter van (3 vaten van 1200l) maar ik gooi daar ook fijntakkerij in waardoor het meer dan een jaar duurt eer een bak klaar is. Dan nog kom ik niet toe om alles te voeden. Met 3600liter in het begin hou je misschien 500-600 liter compost over. Over 100m² moestuin is dat 0.6cm...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-06 11:04
Anoniem: 1032405 schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:10:
Het kan inderdaad goedkoper, en zeker ook natuurlijker. Al die dure vloeibare kunstmest (en goedkope) doet in feite hetzelfde. Maargoed wellicht eens leuk om te vergelijken.

En je krijgt er ook een prachtig boekje, maatbekertje, naamkaartjes en pen bij :+ (foto van internet)

[Afbeelding]

Het is en blijft ook een beetje hobbymatig voor mij. Met die dure GHE voeding en de hele mikmak van aanschaf potten etc. vraag ik me wel eens af tot in hoeverre het nog 'rendabel' is om wat plantjes op te kweken. Maar leuk is het wel, en ach, dat is ook wat waard natuurlijk.
Bedankt voor de tip! ik heb hem vandaag ook binnen gekregen. Ook leuk om vrienden en kennissen die ik elk jaar peperplantjes geef wat meer uit hun plantjes te laten halen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

xeromorphic schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:18:
[...]

Bedankt voor de tip! ik heb hem vandaag ook binnen gekregen. Ook leuk om vrienden en kennissen die ik elk jaar peperplantjes geef wat meer uit hun plantjes te laten halen :9
Graag gedaan, heb hem zojuist ook mogen ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ych_5t170fNMlT_8QMy1Wd6EW3I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kwtZUSIXDyomzrMdbsIDsiLt.jpg?f=user_large

Voor 8,95 op de deurmat, prima toch :) en inderdaad, mooie instap voor beginners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Toch ook maar eens gekocht. Nog een tof cadeau voor een collega van mij die altijd alles laat doodgaan :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Omdat het een compleet verschillende post is, die heel wat langer is dan de originele. Maar hierbij, een overzicht van mijn Bonchi, so far.
De eerst geprobeerde, sugar rush peach. Is al het hele jaar de makkelijkste soort. Doet het zo makkelijk dat hij alweer bloeit... Dat heb ik toch maar wat ingeknipt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3iCcHKhduy6X49IK6cuPXYIQTk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KSDY2hTxsvsIdy9qpsXBjvpF.jpg?f=user_large

Aji Pineapple:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUQDTDoTEcwId67x6J8XobzUaJs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T1wbKJmKS2W9ZHokGTmL7GJb.jpg?f=user_large

Cheiro roxa, vond ik de mooiste plant, maar heeft het moeilijkste om erdoor te komen tot nu toe. Uit noodzaak die pot moeten nemen. Ding is puur beton en weegt bijna 10 kilo...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbxYYTSraNp8cKsBpOIaHe8NwK4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0xsriLIT6ADLcAdAVCaOr9tz.jpg?f=user_large

En als laatste een poging met een superhot, Jays Peach Ghost scorpion. Die tak was half afgeknakt tijdens het jaar, maar bleef leven. Leek me een ideale poging om charme in de plant te brengen. Is laatst in gang gezet dus die zit 2 weken achter. Ik vrees wel dat deze het nooit warm genoeg gaat hebben in een gewoon huislijke omgeving. Die barst wil ik dus nog wat strechen en vastzetten. Lijkt mij een leuke optie. (er zit een kartonnetje tussen om te strechen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDp5czpWedo8-Wc74kATpXxSlgo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3dmla8EnvL1ocs6MYhkmQj4D.jpg?f=user_large
Tegelijk mijn wederhelft aan het werk gezet om deftige bonsaipotjes te zoeken in tweehandswinkels :)
Die is blij eens iets te moeten zoeken voor mij daar. (al zijn die winkel nu weer dicht.... je weet wel, corona)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
Ziet er netjes uit! Dit lijkt me ook wel leuk om te doen, maar met een kleintje wat komend jaar gaat kruipen en lopen doe ik er nog even voorzichtig mee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Vandaag de set ook binnengekregen.
Dit weekend doe ik een experimentje. Ik ben nu wat pepers aan het voordrogen in de oven (60°) en morgen worden die verder gedroogd en gerookt in een rook bbq. Bedoeling is om er whiskey smoke smaak bij te krijgen. Zitten momenteel in de oven, een mengeling van Cheiro Roxa en Scotch bonnet foodorama.

Zitten in fermentatie momenteel, mengeling van perzikken en Jays peach ghost scorpion. Dat zou mijn knock-out sauce moeten worden van het jaar. Als ik ooit volk mag ontvangen om te laten proeven welliswaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Mooi @Joindry die bonchi's. Vooral die sugar rush peach, het is echt een boompje.

Eind volgend seizoen ga ik me er ook eens aan wagen, een bonchi. Nu heb ik het helaas nogal druk en afgelopen week de planten allemaal de kliko in gedaan...

Heb wel mijn Bahamian Goat enkekel weken terug naar binnen gehaald om te overwinteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzzbuzCqPP5jcMLMTRLSZu2idVI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qPhDCeO3qhb2PDRLzIxhW9Ag.jpg?f=user_large

Alleen wat blad verwijderd, kluit terug gesnoeid en na het oogsten van de laatste pepers een pyrethrum behandeling gegeven aangezien er hier en daar nog wat luisjes zaten.

Hopen dat ie doorzet en begin volgend jaar wat groter is.

Leek me wel eens leuk om te proberen een plant te laten door ontwikkelen in plaats van terug te snoeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:05
Intussen ben ik begonnen met de voorbereidingen voor de binnenmoestuin voor 2021. De planten die ik waarschijnlijk ga kweken zijn:
- Kruiden (Basilicum, Peterselie, enz.)
- Zeekraal
- Rooster Spur Peper
- Aubergine (Een kleine soort: ‘Morden Midget’, ‘Early Black Egg’, ‘Little Fingers’ of ‘Pukkie'.)

Misschien dat ik er nog fruit aan toe voeg, maar ik weet nog niet wat.

Ik heb voor 40 Euro wel al een 'goedkoop' meubel met 'groeilamp' gekocht om de winter door te komen. :$ Je kunt hem aan zetten met een gewone lichtschakelaar: Na 16 uur gaan dan de led-lampjes automatisch uit en 8 uur later gaan ze weer aan. Er staat nu als test een potje met pluksla in en die groeit goed. :)

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/mZ0o3wq7rDBr/550x550.jpg

Voor geïnteresseerden:
https://www.bol.com/nl/p/...erschema/9200000118374636

[ Voor 11% gewijzigd door Steamwitz op 13-11-2020 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Steamwitz schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:26:
Intussen ben ik begonnen met de voorbereidingen voor de binnenmoestuin voor 2021. De planten die ik waarschijnlijk ga kweken zijn:
- Zeekraal
- Rooster Spur Peper
- Aubergine (Een kleine soort: ‘Morden Midget’, ‘Early Black Egg’, ‘Little Fingers’ of ‘Pukkie'.)

Ik heb voor 40 Euro wel al een 'goedkope' meubel met 'groeilamp' gekocht om de winter door te komen. :$ Je kunt hem aan zetten met een gewone lichtschakelaar: Na 16 uur gaan dan de led-lampjes automatisch uit en 8 uur later gaan ze weer aan. Er staat nu als test een potje met pluksla in en die groeit goed. :)

[Afbeelding]

Voor geïnteresseerden:
Leuk om zo te starten :)

Qua fruit misschien interessant: de 'meloenpeer' (pepino). Lijkt mij een leuke plant om te kweken en de vruchten lijken me ook prima.

Het is een plant die behoort tot de nachtschade familie, dus een verwant van de pepers/tomaten/aardappel etc.

Die ga ik januari ergens bestellen, dan zijn er vaak wel stekken/jonge planten te verkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

- Zeekraal
- Rooster Spur Peper

Ik heb voor 40 Euro wel al een 'goedkoop' meubel met 'groeilamp' gekocht om de winter door te komen. :$ Je kunt hem aan zetten met een gewone lichtschakelaar: Na 16 uur gaan dan de led-lampjes automatisch uit en 8 uur later gaan ze weer aan. Er staat nu als test een potje met pluksla in en die groeit goed. :)

[Afbeelding]

Voor geïnteresseerden:
Ik heb een slechte ervaring met het merk smartwares en dat raak ik voor geen meter meer aan. Brandalarm wat niet afging als het moest. Het enige wat dat ding moet doen, deed het niet. Ik weet dat het allemaal rebranding is. Maar deze keer laat ik mijn bijna doodservaring spreken. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Leuk, ik ben eind vorige maand ook begonnen met een groeilamp! Ik heb een Samsung Quantum Board hangen, 240 watt vermogen, full spectrum. Dus licht op alle frequenties die een plant nodig heeft voor groei, bloei etc. Dit is meer dan genoeg om plantjes binnen te laten overleven komende winter, en ik wil ook gaan proberen om in de winter dingen te kweken. Planten reageren er so far goed op, maar is nog wat te vroeg om over echte resultaten te praten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnf1hcCv6CIMEv-plAqCEJhsQ6k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FINsxBA7D6aaVRh7PBmtsQCH.png?f=user_large

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
Widow schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:47:
[...]

Leuk, ik ben eind vorige maand ook begonnen met een groeilamp! Ik heb een Samsung Quantum Board hangen, 240 watt vermogen, full spectrum. Dus licht op alle frequenties die een plant nodig heeft voor groei, bloei etc. Dit is meer dan genoeg om plantjes binnen te laten overleven komende winter, en ik wil ook gaan proberen om in de winter dingen te kweken. Planten reageren er so far goed op, maar is nog wat te vroeg om over echte resultaten te praten :)

[Afbeelding]
Dat moet wel goedkomen, ik heb jaren onder TL balken (2x 55w) gekweekt in de winter, dat wil prima!
Dus met zo'n mini zon zou het ook wel goed moeten komen.
Ik heb nu zelf de spiderfarmer SF1000 hangen (ook samsung quantum) en er zijn zelfs wat plantjes verbrand haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 14:30
Vandaag ook mijn eerste 2 bonchi's gemaakt.
Voelt toch wel echt verkeerd om zo'n plan zover terug te knippen.

Ik heb er nog 3 staan die morgen verpot gaan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZn1CDMDiv-tzJ-E1b22MQ3NLQY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGGT8Olv3v7kjDEOsfwj3dg5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0sncstI364GjmQQe-huZqa7ciU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOukJQM4GkaciHlXYL6rJLOn.jpg?f=fotoalbum_tile

• Joindry

Joindry

metieske schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:04:
Vandaag ook mijn eerste 2 bonchi's gemaakt.
Voelt toch wel echt verkeerd om zo'n plan zover terug te knippen.

Ik heb er nog 3 staan die morgen verpot gaan worden.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er goed uit. Volgens mij mogen er gerust nog enkele takken af. Wanneer ze terug blaadjes krijgen, gaat alles veel te "dens" worden. Nu gewoon redelijk natte grond en véél licht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-06 14:31
Joindry schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:50:
[...]

Ziet er goed uit. Volgens mij mogen er gerust nog enkele takken af. Wanneer ze terug blaadjes krijgen, gaat alles veel te "dens" worden. Nu gewoon redelijk natte grond en véél licht.
Ik vind het juist wel mooi als het lekker dichtgroeit met blaadjes. Soms wat uitdunnen, met name de grotere blaadjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pU2kZcCOjXWRLmyzYuiLWXd7PE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4FEciaRpj0h6lkdvjnCvD6u.jpg?f=fotoalbum_large

Zo was ie. Nu verpot en drastisch bijgepunt. Als ie het overleeft (ik ga niet aan de slag met lampen etc. alleen water) wil ik hem in een andere vorm krijgen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMOjBz4nDu-YUKS6zpEIwQgNJg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76eu8rZ15RdQ2O2fTeeiirhe.jpg?f=fotoalbum_large

[...]

[Afbeelding]
Prachtige lamp zeg, daar gaan ze het echt wel goed onder doen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

barrymossel schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:15:
[...]

Ik vind het juist wel mooi als het lekker dichtgroeit met blaadjes. Soms wat uitdunnen, met name de grotere blaadjes.

[Afbeelding]

Zo was ie. Nu verpot en drastisch bijgepunt. Als ie het overleeft (ik ga niet aan de slag met lampen etc. alleen water) wil ik hem in een andere vorm krijgen...

[Afbeelding]
Die ziet er inderdaad mooi uit. Ik denk wel dat je je voordeel haalt met je paars/groene blaadjes. Die geven extra dimensie waardoor je hiermee wegraakt.
Welke soort is dat? Mijn cheiro roxa had in de eerst bloei ook zo een kleur, na het inknippen naar bonchi lijken de blaren zo goed als groen geworden. Ze moeten iig nog krimpen ook. Mss is mijn pot wat te diep gekozen.

Anyway, zal er wel doorkomen. Probeer gewoon licht te maximaliseren. Dan zijn die planten echt onkruid.

Eerder vandaag nog wat inkopen gedaan voor volgend jaar :)
Combineer dat met een goeie 500l diy compost en ik ben ongeveer klaar om wat in de tuin te werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKsJY2MEc2qYRNJNcpAjhYRODBk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UORPSgbYWbfxalLK2TMmzpPT.jpg?f=user_large

Ow ja, dit moest allemaal in een yaris :P

[ Voor 13% gewijzigd door Joindry op 19-11-2020 14:33 ]

• metieske
Joindry schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:50:
[...]

Thanks voor de feedback.
Zoals ik al aangaf ga ik er nog 3 tot bonchi omtoveren.
Ik zal deze wat verder terugsnoeien en dan zie ik wel wat het mooiste is :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

GIVE AWAY!

Omdat de gure, korte en donkere winterdagen weer voor de deur staan en het kweekseizoen inmiddels ten einde is, leek het mij leuk om eens met wat positiviteit te strooien. Het zijn tenslotte maar vreemde onzekere tijden vandaag de dag. Dus een beetje lol trappen en genieten van de kleine dingetjes is belangrijker dan ooit.

Het leek me daarom leuk om een peperzaden giveaway te doen!

Wat kun je winnen?
Een peperzaden pakketje met diverse soorten zaden en een zakje gedroogde Carolina Reapers om de koude winterdagen met wat hitte door te kunen komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Y31DkR16EWvuD61HtSQKrQAVCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVeiXzkFqJwmxiycIeOEMEQK.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard voorzien van Tweakers logo en prachtig Comic Sans font. :')

In het pakketje zitten zaden van de volgende soorten:

- Sweet Banana (Capsicum Annuum)
- Rocoto Rood (Capsicum Pubescens)
- Sugar Rush Peach (Capsicum Baccatum)
- Aji Pineapple (Capsicum Baccatum)
- Bahamian Goat (Capsicum Chinense)
- Carolina Reaper Rood (Capsicum Chinense)

Een grappige selectie die van compleet hitteloos tot heetste peper ter wereld gaat.

Ik zal 2x een identiek pakketje verloten, dus 2 winnaars!

Hoe doe je mee?
Om het topic verder niet teveel te vervuilen kun je mij een PB sturen met de titel: Giveaway.

Iedereen kan meedoen, ik heb zowel nog wat internationale postzegels als NL postzegels liggen.

Ik zal een lijstje bijhouden met deelnemers die ik enkele dagen voor de verloting in het topic post, zodat de mensen die meedoen nog even kunnen controleren of ik niemand vergeten ben.

Datum verloting
Op maandag 30 November haal ik de nicknames van de deelnemers door een 'random name selector' website. De 2 daaruit gekozen winnaars kunnen mij dan een PB sturen om de verzending af te handelen. :) (Verzending is uiteraard geheel op mijn kosten.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
@Anoniem: 1032405 Leuk initiatief, kan ik meteen mijn selectie voor 2021 vast maken. })

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Kan iemand het misschien al weer lente laten worden? Ik mis de verse eenjarige kruiden van mijn balkon nou al, nu maar weer van die supermarkt potjes halen die binnen binnen no-time dood zijn...

En hopelijk geen strenge winter zodat de rozemarijn, tijm, salie en bonenkruid het buiten gewoon overleven.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
Wat een super leuk initiatief Jaapio! Ik doe natuurlijk graag mee!
Met een beetje mazzel heb ik volgend jaar wat 7Pot Primo zaden te vergeven. Dat is dit jaar de enige soort die ik in de tent heb staan (als ik mij kan inhouden natuurlijk).
bvk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:34:
Kan iemand het misschien al weer lente laten worden? Ik mis de verse eenjarige kruiden van mijn balkon nou al, nu maar weer van die supermarkt potjes halen die binnen binnen no-time dood zijn...

En hopelijk geen strenge winter zodat de rozemarijn, tijm, salie en bonenkruid het buiten gewoon overleven.
Die potjes van de supermarkt kan je vrij makkelijk redden door ze thuis over te potten in goede grond en er een lampje boven te zetten. Dan doen ze het echt als een malle! Af en toe een scheutje voeding in het water en oogsten maar.

Je overige planten overleven het vast! Hier ook al 10 jaar rozemarijn en salie in de achtertuin.

[ Voor 14% gewijzigd door xeromorphic op 20-11-2020 07:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:30
Zojuist de laatste peperplant (moruga chocolate) die nog buiten stond helemaal gekortwiekt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wkevKNFdcHs4I2xxQaYxE7x2Is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etAcsBpw9cDNSq9i1lNig386.jpg?f=fotoalbum_large
Wel apart dat de verwachting is dat dit het gaat overleven :p

Dit wordt mijn eerste poging tot bonchi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49ifbixizBkHbRlrxR8wdBKQJPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVo1YFNbhHgVCPqtmoxAMEsz.jpg?f=fotoalbum_large

Ben erg benieuwd wat hij gaat doen ..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Rudoo schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:41:
Zojuist de laatste peperplant (moruga chocolate) die nog buiten stond helemaal gekortwiekt:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leuk potje en leuke trim ook. Die boomstructuur kan echt een mooi boompje geven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rudoo schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:41:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gaat straks hard. Een vriend van mij heeft er ook een stuk of 5 op deze manier overgepot, niet allemaal met bonchi intentie maar wel om te overwinteren en die zijn allemaal al driftig aan het uitlopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:54
Ik was vergeten dat hier ook nog pepervrienden zitten, maar op www.chillipepers.nl hebben we na een gedwongen pause in 2019 weer de befaamde Pass The Parcel Turbo weten te re-animeren, met dank aan de oorspronkelijke bedenker en organisator Sol.

Ik heb twee maal geprobeert een twitter aan te maken voor het forum, maar beiden werden direct suspended, dus als je daar nog ouwe vrienden (van chillipeper.nl/forum) weet, tweet het dan even voor mij.

Het cluppie is nog wat kleiner dan eerdere jaren, 6 mensen en iets van 55 soorten in de spreadsheet. Normaal zaten we boven de 100 soorten en een man of 10. Als je je zelf geoogste peperzaden wilt ruilen met andere liefhebbers, kom dan naar www.chillipepers.nl en meld je aan. Wees snel want de inzendfase begint al op 3 december.

[ Voor 15% gewijzigd door donaldk op 23-11-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Ah, dat forum is dus weer terug? Goed om te weten! Wel weer helemaal van 0 moeten beginnen zie ik? Erg jammer!

[ Voor 37% gewijzigd door mrwolf op 23-11-2020 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
Nou ja ik ben weer een nieuw forum begonnen. Helaas niet zonder s op het eind, die werd ingekaapt door een Italiaanse blote tieten reclame pagina, maar de voorganger die op eenzelfde manier in 2012 werd ingepikt hadden de domeinkapers in quarantaine laten gaan, dus die opdracht voor de domeinvangdienst van bhosted heb ik maar laten staan voor een paar dagen later.

Nadeel van bhosted is dat je overal een apart pakket bij moet kopen, site hosting, mail, enzovoorts, dus ik laat het domein nu doorwijzen naar een managed phbbb forumplatform.

Maar een deel van het kerncluppie is weer terug, ik, Robert, Sol, AnchilliQue, zelfs Stan (bekend van TV), maar die is net als op andere fora een beetje stil tegenwoordig.

@mrwolf meldt je gewoon aan en laat even weten dat je er bent in het welkom (terug) topic. Mrwolf komt mij niet bekend voor had je een andere naam op het forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Die geknipte plant heeft een mooi lage Y splitsing, hier allemaal 40-60 centimeter hoog dus dan heeft inkrimpen geen zin. Dus alles wat afgeknipt is staat buiten.

Zet je hem wel wat koeler te zetten. Hij moet overleven niet winterproductie geven, dan had je niet zover moeten terugsnoeien, maar bij de radiator krijg je bij doorwerkende planten geheid luis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
donaldk schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:03:
Nou ja ik ben weer een nieuw forum begonnen. Helaas niet zonder s op het eind, die werd ingekaapt door een Italiaanse blote tieten reclame pagina, maar de voorganger die op eenzelfde manier in 2012 werd ingepikt hadden de domeinkapers in quarantaine laten gaan, dus die opdracht voor de domeinvangdienst van bhosted heb ik maar laten staan voor een paar dagen later.

Nadeel van bhosted is dat je overal een apart pakket bij moet kopen, site hosting, mail, enzovoorts, dus ik laat het domein nu doorwijzen naar een managed phbbb forumplatform.

Maar een deel van het kerncluppie is weer terug, ik, Robert, Sol, AnchilliQue, zelfs Stan (bekend van TV), maar die is net als op andere fora een beetje stil tegenwoordig.

@mrwolf meldt je gewoon aan en laat even weten dat je er bent in het welkom (terug) topic. Mrwolf komt mij niet bekend voor had je een andere naam op het forum?
Triest, maar ik snap het. Ik ben een aspirant-peperaar, dit jaar was pas jaar 2 voor mij. Maar in mijn Google-zoektocht afgelopen jaar kwam ik veel verwijzingen tegen naar het oude chilipeper(s)-forum, die uiteindelijk allemaal dood waren. Dus ik kwam niet eerder op het forum omdat die niet meer bestond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
[...]

[Afbeelding]
Is dit echte zelfbouw met ingekochte Quantumboards? Of andere boards met 301B leds?

Ik had 301B (zonder andere leds) gevonden in Duitsland, maar gezien de nieuwe Migro video met screw in gloeilampvervangers die 1,79 umol/J, en het verschijnen van 2500 Lumens 3000K 17W bollen in de Action email, hebben mij doen besluiten eerst eens een lamp met e27's te gaan knutselen. Ol 'skool, zonder de cfl's, nu nog wat extra E27 fittingen scoren. Want ik heb 10 bolletjes gekocht voor €29,90.

Ik heb goede ervaring met de 15W 4000K 1500 lumens versie die draaide nu al meer dan een jaar de hele dag en avond boven de tafel. De nieuwe 2500 hangt nu boven de tag=fel, iets meer licht, maar de helder witte kleur van de oude bol helpt ook wel bij het goed zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
mrwolf schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:20:
[...]

Triest, maar ik snap het. Ik ben een aspirant-peperaar, dit jaar was pas jaar 2 voor mij. Maar in mijn Google-zoektocht afgelopen jaar kwam ik veel verwijzingen tegen naar het oude chilipeper(s)-forum, die uiteindelijk allemaal dood waren. Dus ik kwam niet eerder op het forum omdat die niet meer bestond ;)
Dat had ik eind 2011/begin 2012 dus ook met chillipepers.nl, het oerforum, dar kon niemand meer bij enkel spammers. Aanmelden kon dus niet meer. Maar toen was het helemaal weg, vanwege domein verlopen en vond ik chillipeper.nl.

@mrwolf ik zocht even naar berichtjes van je hier in het topic en zie dat we dit voor jaar al gesproken hebben over je voeding en grond. Ik ben afgelopen jaar over stapt op Florentus,omdat ik bezorging nodig had en de Gamma/Karwei dit jaar jaar geen 1+1 actie hadden voor de Fleurella. Florentus blijft dus duur, maar het prijsverschil met Klasmann-Deilmann (Fluerella) was dit jaar dus minder groot dan andere jaren. Ook een beetje perliet en iets Action kokos toegevoegd.

Ik zie dat je 9 soorten van Q hebt geplant, ik neem aan dat je de geoogste pepers hebt ontzaadt, dan kun je gewoon meedoen met de turbo en heb je volgend jaar keuze uit 15 of 20 soorten. Q's aanbod is meestal mild of medium hot, helaas is het heel hete aanbod dit jaar nog beperkt. Sol en Ik hadden wat plantjes die het niet helemaal goed deden of afrijpten, juist de superhots, maar er staan ook daarvan wat soorten op.

[ Voor 40% gewijzigd door donaldk op 23-11-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
donaldk schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:31:
[...]

Is dit echte zelfbouw met ingekochte Quantumboards? Of andere boards met 301B leds?

Ik had 301B (zonder andere leds) gevonden in Duitsland, maar gezien de nieuwe Migro video met screw in gloeilampvervangers die 1,79 umol/J, en het verschijnen van 2500 Lumens 3000K 17W bollen in de Action email, hebben mij doen besluiten eerst eens een lamp met e27's te gaan knutselen. Ol 'skool, zonder de cfl's, nu nog wat extra E27 fittingen scoren. Want ik heb 10 bolletjes gekocht voor €29,90.

Ik heb goede ervaring met de 15W 4000K 1500 lumens versie die draaide nu al meer dan een jaar de hele dag en avond boven de tafel. De nieuwe 2500 hangt nu boven de tag=fel, iets meer licht, maar de helder witte kleur van de oude bol helpt ook wel bij het goed zien.
Is geen zelfbouw, maar een kant-en-klaar lamp met lm301h leds. Ik had afgelopen weekend even een lichtmeter geleend, op 30cm afstand (recht onder de lamp) had ik net iets meer dan 1500umol. Dus dat moet genoeg zijn voor de plantjes die er nu onder staan :) aan de zijkant kwam er al minder licht van af, daar zat ik op ongeveer 450umol, en aan de onder/bovenkant op 150-200umol.. maar dat komt wel goed uit voor planten die wat minder licht willen.

Ben afgelopen weekend ook druk bezig geweest om wat bestaande planten te splitten (voornamelijk succulenten) maar die moeten nog even wennen aan wat er allemaal is gebeurd. Van een raam op het noorden waar ze in een overvolle pot stonden, naar een tentje met flinke verlichting en een eigen potje :p

Wat heb je trouwens voor lampen bij de Action gehaald, zijn dat groeilampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-06 21:44
Ik wil dit jaar ook beginnen met een moestuin, ik zit eraan te denken om de volgende planten in potten en misschien in de vaste grond te zetten.

Uien
Knoflook
Andijvie
Broccoli
Pompoen
Boerenkool
Sla
Aardbeien
Prei
Komkommer
Spinazie
Tomaat
Prei
Courgette
Bonen / Capucijners

Zitten hier nog planten tussen die voor een beginner "lastig" zijn? Zijn er nog maar do's or don'ts zeg maar?
Ik heb al redelijk gelezen maar er is zoveel info dat ik het soms wat veel vind worden om allemaal te lezen.

Groet Harm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Harmvdw schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:48:
Ik wil dit jaar ook beginnen met een moestuin, ik zit eraan te denken om de volgende planten in potten en misschien in de vaste grond te zetten.

Uien
Knoflook
Andijvie
Broccoli
Pompoen
Boerenkool
Sla
Aardbeien
Prei
Komkommer
Spinazie
Tomaat
Prei
Courgette
Bonen / Capucijners

Zitten hier nog planten tussen die voor een beginner "lastig" zijn? Zijn er nog maar do's or don'ts zeg maar?
Ik heb al redelijk gelezen maar er is zoveel info dat ik het soms wat veel vind worden om allemaal te lezen.

Groet Harm
Er zitten heel wat dingen tussen die fout kunnen gaan. Schimmels, droogte, ongedierte, rupsen, ... Niet om je te ontmoedigen natuurlijk.
Beetje groeperen:
Alle kolen zijn gevoelig voor koolwitjes. Afdekken dus of overnacht is plots alles weggevreten.
Ui, knoflook en prei zijn op zich goed te doen. Kunnen schimmels krijgen. In het algemeen redelijk hongerige planten die wel wat droogte kunnen verdragen.
Spinazie, andijvie en sla, vallen goed mee, opletten met droogte want gaan direct 'doorschieten'. Ook wat opletten met slakken begin van het jaar. Slakken zijn gek op kleine sla.
Courgette en tomaten. Op zich vatbaar voor schimmels, zowel buiten als in een kas (die niet optimaal verlucht wordt. Als je een moderne hybride tomaat neemt, kan je die (zeker met de laatste hete zomers) makkelijk buiten groeien. Kunnen redelijk tegen wat droogte indien je ze goed opkweekt.
Pompoen en aarbei, geef veel van alles. Kunnen niet goed tegen droogte en pompoenen doen het slecht in grond met te hoog phosforgehalte. (dan krijg je enkel mannelijke bloemetjes) Aarbeien en pompoenenbloemen zijn lekkernijen voor slakken.

Bonen, struikbonen, kies een goede soort en dat is het makkelijkste van alles. Kunnen goed tegen droogte, gaan niet dood, al moeten ze wel weer water krijgen eer je terug bonen kan groeien. Geen last van ongedierte, noch van ziektes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Widow schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:25:
[...]

Is geen zelfbouw, maar een kant-en-klaar lamp met lm301h leds. Ik had afgelopen weekend even een lichtmeter geleend, op 30cm afstand (recht onder de lamp) had ik net iets meer dan 1500umol. Dus dat moet genoeg zijn voor de plantjes die er nu onder staan :) aan de zijkant kwam er al minder licht van af, daar zat ik op ongeveer 450umol, en aan de onder/bovenkant op 150-200umol.. maar dat komt wel goed uit voor planten die wat minder licht willen.

Ben afgelopen weekend ook druk bezig geweest om wat bestaande planten te splitten (voornamelijk succulenten) maar die moeten nog even wennen aan wat er allemaal is gebeurd. Van een raam op het noorden waar ze in een overvolle pot stonden, naar een tentje met flinke verlichting en een eigen potje :p

Wat heb je trouwens voor lampen bij de Action gehaald, zijn dat groeilampen?
Wat voor lamp is dat dan, want hij ziet er goed uit, duur en stevig?

Nee gewone lampjes van 2500 lumens per stuk. https://www.action.com/nl-nl/p/dummy-3002813/

YouTube: DIY LED Grow light build | Build your own cheap simple and efficient...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-06 21:44
Joindry schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:01:
[...]

Er zitten heel wat dingen tussen die fout kunnen gaan. Schimmels, droogte, ongedierte, rupsen, ... Niet om je te ontmoedigen natuurlijk.
Beetje groeperen:
Alle kolen zijn gevoelig voor koolwitjes. Afdekken dus of overnacht is plots alles weggevreten.
Ui, knoflook en prei zijn op zich goed te doen. Kunnen schimmels krijgen. In het algemeen redelijk hongerige planten die wel wat droogte kunnen verdragen.
Spinazie, andijvie en sla, vallen goed mee, opletten met droogte want gaan direct 'doorschieten'. Ook wat opletten met slakken begin van het jaar. Slakken zijn gek op kleine sla.
Courgette en tomaten. Op zich vatbaar voor schimmels, zowel buiten als in een kas (die niet optimaal verlucht wordt. Als je een moderne hybride tomaat neemt, kan je die (zeker met de laatste hete zomers) makkelijk buiten groeien. Kunnen redelijk tegen wat droogte indien je ze goed opkweekt.
Pompoen en aarbei, geef veel van alles. Kunnen niet goed tegen droogte en pompoenen doen het slecht in grond met te hoog phosforgehalte. (dan krijg je enkel mannelijke bloemetjes) Aarbeien en pompoenenbloemen zijn lekkernijen voor slakken.

Bonen, struikbonen, kies een goede soort en dat is het makkelijkste van alles. Kunnen goed tegen droogte, gaan niet dood, al moeten ze wel weer water krijgen eer je terug bonen kan groeien. Geen last van ongedierte, noch van ziektes.
Top dank je dit is informatie waar ik wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
donaldk schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:14:
[...]
Wat voor lamp is dat dan, want hij ziet er goed uit, duur en stevig?
Klopt is een kant-en-klare van Yxo Yuxinou :) je vind ze op AliEx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-06 17:01

Zjemm

...

Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:58:

GIVE AWAY!

Omdat de gure, korte en donkere winterdagen weer voor de deur staan en het kweekseizoen inmiddels ten einde is, leek het mij leuk om eens met wat positiviteit te strooien. Het zijn tenslotte maar vreemde onzekere tijden vandaag de dag. Dus een beetje lol trappen en genieten van de kleine dingetjes is belangrijker dan ooit.

leuk idee, ik doe mee :)

opensecure.nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:58:

GIVE AWAY!

Wat kun je winnen?
Een peperzaden pakketje met diverse soorten zaden en een zakje gedroogde Carolina Reapers om de koude winterdagen met wat hitte door te kunen komen:

[Afbeelding]

Uiteraard voorzien van Tweakers logo en prachtig Comic Sans font. :')

In het pakketje zitten zaden van de volgende soorten:

- Sweet Banana (Capsicum Annuum)
- Rocoto Rood (Capsicum Pubescens)
- Sugar Rush Peach (Capsicum Baccatum)
- Aji Pineapple (Capsicum Baccatum)
- Bahamian Goat (Capsicum Chinense)
- Carolina Reaper Rood (Capsicum Chinense)

Een grappige selectie die van compleet hitteloos tot heetste peper ter wereld gaat.

Ik zal 2x een identiek pakketje verloten, dus 2 winnaars!

Hoe doe je mee?
Om het topic verder niet teveel te vervuilen kun je mij een PB sturen met de titel: Giveaway.

Iedereen kan meedoen, ik heb zowel nog wat internationale postzegels als NL postzegels liggen.

Ik zal een lijstje bijhouden met deelnemers die ik enkele dagen voor de verloting in het topic post, zodat de mensen die meedoen nog even kunnen controleren of ik niemand vergeten ben.

Datum verloting
Op maandag 30 November haal ik de nicknames van de deelnemers door een 'random name selector' website. De 2 daaruit gekozen winnaars kunnen mij dan een PB sturen om de verzending af te handelen. :) (Verzending is uiteraard geheel op mijn kosten.)
Zo jongens, ik heb zoals beloofd even een lijst gemaakt met de deelnemers tot nu toe.

Ik heb ff secuur gekeken maar mocht ik je door human zaterdagochtend error toch zijn vergeten, of wil je alsnog meedoen, stuur me dan een PB zodat ik je toe kan voegen aan de lijst. Ik zal deze lijst met usernames gebruiken voor de loting aanstaande maandag.

- @7o9
- @ANdrode
- @bebopper
- @Boudewijn
- @bvk
- @Domino
- @donaldk
- @Harmvdw
- @Joindry
- @Stnkfst
- @metieske
- @mrwolf
- @Serudian
- @SharpEdgeOne
- @DaWayne
- @xeromorphic
- @Zjemm

Iedereen alvast heel veel succes gewenst en erg leuk dat jullie meedoen! :) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-06 17:01

Zjemm

...

👍

opensecure.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Ik ben zelf best onder de indruk van het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqVY3edn_qLXFnvbUnFS7dcvh74=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/id3wzBI02TEYWk6pqtbvMMie.jpg?f=user_large

Zelfs vrouwlief ging overstag van "toch die pepers niet in huis halen he".
Naar:"A moch, da ziet er nog fris en hip uit"

Ik had ze beter weggestopt en gehouden als kerstcadeau :+

[ Voor 16% gewijzigd door Joindry op 28-11-2020 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Joindry schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:58:
Ik ben zelf best onder de indruk van het resultaat:
[Afbeelding]

Zelfs vrouwlief ging overstag van "toch die pepers niet in huis halen he".
Naar:"A moch, da ziet er nog fris en hip uit"

Ik had ze beter weggestopt en gehouden als kerstcadeau :+
Die zijn erg mooi geworden zeg... Moet me daar toch ook eens aan gaan wagen.

Leuke toevoeging aan het interieur. Benieuwd hoe ze er straks uitzien met wat pepertjes eraan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Anoniem: 1032405 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:00:
[...]

Benieuwd hoe ze er straks uitzien met wat pepertjes eraan :)
Daar ga ik toch mee wachten tot na de winter. Kwestie van zonlicht enzo. Maar ik ook ben ook heel benieuwd.
Beide planten krijgen al bloemen, maar die pluk ik nog allemaal af momenteel. Beetje meer focus op de plant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joindry schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:05:
[...]

Daar ga ik toch mee wachten tot na de winter. Kwestie van zonlicht enzo. Maar ik ook ben ook heel benieuwd.
Beide planten krijgen al bloemen, maar die pluk ik nog allemaal af momenteel. Beetje meer focus op de plant.
Helemaal goed toch, lijkt me toch gaaf, zo'n klein boompje met wat pepertjes eraan. Win win! Hoge sierwaarde en ook nog wat om te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Anoniem: 1032405 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:00:
[...]

Die zijn erg mooi geworden zeg... Moet me daar toch ook eens aan gaan wagen.

Leuke toevoeging aan het interieur. Benieuwd hoe ze er straks uitzien met wat pepertjes eraan :)
Leuk om te zien dat de Bonchi cultuur weer herleeft, was een beetje weggezakt, op chillipeper.nl was het topic al jaren uitgestorven.

@Boudewijn Ben jij de Boudewijn die vroeger ook lid was van chilipeper.nl forum en meedeed met de Turbo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

donaldk schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:25:
[...]

Leuk om te zien dat de Bonchi cultuur weer herleeft, was een beetje weggezakt, op chillipeper.nl was het topic al jaren uitgestorven.

@Boudewijn Ben jij de Boudewijn die vroeger ook lid was van chilipeper.nl forum en meedeed met de Turbo?
Ik draag daar geen actieve herinnering aan mee:)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Nou jongens ik heb zojuist de loting uitgevoerd:

[Vimeo: Verloting peperzaden]
De winnaars zijn geworden:
@mrwolf
@ANdrode

Beide van harte gefeliciteerd! Jullie kunnen mij een PB doen met je adresgegevens, dan zorg ik ervoor dat de zaden zo spoedig mogelijk naar jullie toe komen! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Anoniem: 1032405 schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:36:

[Video: Verloting peperzaden]
@mrwolf
@ANdrode

Beide van harte gefeliciteerd! Jullie kunnen mij een PB doen met je adresgegevens, dan zorg ik ervoor dat de zaden zo spoedig mogelijk naar jullie toe komen! d:)b
Wow! Erg leuke manier om de selectie van soorten voor volgend jaar in één keer rond te hebben.
offtopic:
En voordat de planten naar buiten gaan hangen er een paar 4K-camera's zodat vernieling deze keer een heterdaadje zou zijn

Aan de rest: De ervaringen hier met het proeven van stukjes superhot zal ik delen, gedroogde habanero is hier de grens tot nu toe :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Feli voor de winnaars! Ik hoop dat jullie er mooie en sterke planten van kunnen kweken!

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Gefeliciteerd aan de winnaars en Jaapio voor het idee.

Ik wacht nog even op de hertelling voor ik beroep aanteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Iemand nog tips & tricks wat ik met deze pepers kan doen? Het zijn allemaal lemon pods maar de 2 linker bakken waren overduidelijk nog niet rijp. Maar met dit weer konden ze naar mijn weten echt niet meer onder het afdak staan en binnen geen plek dus zijn ze maar geoogst.
De habanero's heb ik al chili-poeder van gemaakt maar bij de rijpe lemon pods twijfel ik meer aan een sambal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfqBelPBQXUaNb1yc-d76m8sRy0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXTbAlcGdUBXQw3VAROeVeuM.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Omdat er hier zoveel peper fans zijn *O*

kijktip: Bij binnenstebuiten afl 156 ( deze maandag npo2 18:50 ) gingen er wat "items" over pepers. Ook een leuk recept voor een hete sause, ik ga hem in iedergeval een keer maken d:)b

je kan ze hier denk ik ook terug kijken
https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 30-11-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
sayang1991 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:12:
Iemand nog tips & tricks wat ik met deze pepers kan doen? Het zijn allemaal lemon pods maar de 2 linker bakken waren overduidelijk nog niet rijp.
Misschien werkt de truc die supermarkten doen? Met wat ethyleen (thuis: een banaan) in een plastic zak en kijken hoever ze verder rijpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online

[Video: Verloting peperzaden]
@mrwolf
@ANdrode

Woehoe, ik win nooit wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
sayang1991 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:12:
Iemand nog tips & tricks wat ik met deze pepers kan doen? Het zijn allemaal lemon pods maar de 2 linker bakken waren overduidelijk nog niet rijp. Maar met dit weer konden ze naar mijn weten echt niet meer onder het afdak staan en binnen geen plek dus zijn ze maar geoogst.
De habanero's heb ik al chili-poeder van gemaakt maar bij de rijpe lemon pods twijfel ik meer aan een sambal.

[Afbeelding]
Je had de takken op vaas kunnen zetten, neemt veel minder ruimte in. Ze rijpen niet allemaal even stevig af als toen de takken nog aan de plant zaten. Maar dat komt ook omdat ze niet allemaal volgroeid zijn.

Zie het verschil tussen zes planten op vaas en in pot: https://gratisforums.com/...s/viewtopic.php?p=164#164

Ik heb er zondagavond nog dertig afgehaald en nu hangen er weer 10-20 gele of geel/groene aan. Eerder ook al ~10 afgehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
@mrwolf
@ANdrode

Gefeliciteerd. Nu moet ik ergens anders reaper zaadjes vandaan zien te halen;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metieske
Gefeliciteerd aan de winnaars!

Tijd voor mij nu om zelf maar eens een plan te maken voor volgend jaar.
Iemand nog aanbevelingen mbt pepersoorten?

Zelf zat ik aan de volgende soorten te denken maar er is ruimte voor meer:
Jalapeno
Fresno
Madamme Jeanette
Cheyenne
Aji Pineapple
Coyote Zan (Deze vind ik interessant omdat ze wit en redelijk heet zijn, echter dit jaar 3 planten met 10 pepers opbrengst totaal. Weet dus niet zeker of ik de gok weer wil wagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Widow schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:25:
[...]
Goed, de planten staan nog geen week onder de lamp, of we hebben al de eerste besmetting met spint te pakken. Meteen verspreid onder een aantal planten :') tot zover het plan om mijn planten een beetje goed door de winter heen te brengen. Ik ga eerdaags kijken of ik een sopje kan maken om ze te bestrijden, zou zonde zijn als dit meteen het einde is van die planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Widow schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:28:
[...]

Goed, de planten staan nog geen week onder de lamp, of we hebben al de eerste besmetting met spint te pakken. Meteen verspreid onder een aantal planten :') tot zover het plan om mijn planten een beetje goed door de winter heen te brengen. Ik ga eerdaags kijken of ik een sopje kan maken om ze te bestrijden, zou zonde zijn als dit meteen het einde is van die planten.
Ik gebruik normaliter nooit gif, maar hier ook luis die maar terug bleef komen bij de overwinteraar. Na 2 behandelingen met groene zeep/spiritus oplossing en iedere dag even checken was ik er klaar mee.

Heb hem 1x behandeld met een Pyrethrum oplossing, daarna geen luis meer gezien.

Het is een contactgif op basis van chrysanten dat een zeer breed scala aan insecten dood, waaronder spint en luis. Ook nuttige insecten helaas, 1 van de redenen waarom ik het nooit buiten zal gebruiken. Dan maar een plant minder.

Maar om een plant door de winter te helpen in de woonkamer/kweektent waar toch geen insecten komen, behalve plaagbeestjes, kan ik het aanbevelen.

Het breekt snel af, in enkele dagen. Dus tegen de tijd dat je planten naar buiten gaan in het voorjaar is het niet schadelijk meer voor nuttige insecten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpszmUrX6NOuTICDSgyXGxZo0DQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aXON9PMGfXNFobY8lFpKOdPR.jpg?f=user_large

Verkrijgbaar bij bijna alle tuincentra, kost je een euro of 12 en je kunt met de geconcentreerde versie 15 liter aanmaken. Voor 1 middelgrote plant had ik aan een halve liter ruim voldoende.

Nogmaals, ik zou het voor gebruik buiten altijd afraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:26:
[...]
Ik gebruik normaliter nooit gif, maar hier ook luis die maar terug bleef komen bij de overwinteraar. Na 2 behandelingen met groene zeep/spiritus oplossing en iedere dag even checken was ik er klaar mee.
Thanks, dat is een mooie tip! Ik was idd van plan om met zeep/spiritus aan de slag te gaan, mocht dat niet werken heb ik nog een andere optie :p het is niet voor buiten, alleen voor wat er binnen in de kweekkas staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Widow schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:29:
[...]

Thanks, dat is een mooie tip! Ik was idd van plan om met zeep/spiritus aan de slag te gaan, mocht dat niet werken heb ik nog een andere optie :p het is niet voor buiten, alleen voor wat er binnen in de kweekkas staat.
Dat houd bij mij een uitbraak onder controle… Alleen moet je elke paar (of elke?!) dag blijven sproeien en de plant afspoelen tot de uitbraak helemaal weg is.

Als je de tijd meetelt is EUR 12 plus in twee rondes klaar een koopje :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• metieske
Ik moet zeggen dat de bonchi's stukken sneller weer doorgroeien dan ik verwacht had.
Een goeie week geleden zat overal al nieuw blad aan en dat groeit lekker door.
Heb het niet onder een lamp gezet ofzo, staat gewoon op de vensterbank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QES2Y2pFoBdhZvZjrRRqFYEA_KI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIjVyPTF5YWwGikcLeWBcb9M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudoo
Mijn bonchi loopt ook uit als een malle. Overal komen blaadjes uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-dvbF2MfN9fM18aaKOXzzUcM1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKAlL5r1rLjXu9UE1tWeJGZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steamwitz
Vorig weekend zat ik informatie te zoeken over het maken van Bonchi en kwam toevallig terecht op deze webpagina: https://www.fatalii.net/Bonsai_Chiles_Bonchi. (Deze site is best de moeite waard om eens rond te kijken, en is, zie ik nu net, al vaker genoemd in dit topic.)

Halverwege de pagina staat deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://www.fataliiphoto.net/var/resizes/misc/bonchivitriini.jpg

Ik zit er aan te denken om ook zoiets te maken voor in de woonkamer. Misschien zet ik er dan niet alleen Bonchi in, maar ook andere planten. Heeft iemand al eens zoiets gemaakt of gehad?

(Het is overigens echt nog maar een idee. Geen idee of het er echt gaat komen. Dat hangt een beetje van de prijs af, en of ik volgende week/maand nog net zo enthousiast ben. :P )

Mocht iemand anders ook interesse hebben:
Ik ben er al achter dat de vitrinekast waarschijnlijk de Detolf van Ikea is. De verlichting lijkt de Dioder-ledstrip uit dezelfde winkel. (Dioder-spotjes zou ook kunnen als alternatief.)

Ik vermoed alleen dat de Dioder verlichting veel te weinig licht geeft om de planten gezond te houden, respectievelijk 250 en 200 Lumen (per 30cm strip/spot?). Het Smartwares kastje waar ik nu pluksla in kweek geeft namelijk 900 Lumen op ongeveer een vergelijkbaar oppervlak.
Als alternatief heb ik al deze 'Dual White led strip' van de LEDStripKoning gevonden. Die geeft maximaal 1600 Lumen per meter en geeft, naast warm wit licht, ook koud wit licht. Koud wit licht lijkt mij beter voor de planten omdat dit het hele lichtspectrum bevat. (Vooral rood en blauw licht schijnen belangrijk te zijn.) Warm licht is 's avonds gezelliger.

Ik heb nog even naar kant-en-klaar oplossingen gekeken, maar ik kwam niet verder dan de wat professionelere en luxere kasten die onwijs duur zijn, zoals de 'The Wall Farm Indoor Vertical Garden van Click and Grow' (2300 Euro :') ) en de 'Smart Indoor Farm' van Farmshelf (prijs onbekend, maar ongetwijfeld niet goedkoper). Bovendien zien die er naar mijn mening wat minder 'gezellig' uit.

Edit: Ik kwam deze Ledbalken van 30cm lang en 924 lumen ook nog tegen.
Edit2: De tekst wat leesbaarder gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Steamwitz op 20-12-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Ik heb binnenkort ook een eigen volkstuin/ moestuin van 100m2
Deze zal volledig kaal opgeleverd worden. Zijn er zaken waar ik op moet gaan letten.
Er zal wel water aanwezig zijn. maar geen stromend water.

Is het de moeite om zelf een schuurtje te maken voor gereedschap maar ook om evt water op te vangen voor later?
Komposthoop maken?
verhoogde borderbakken of gewoon in de grond?
Wat is echt onmisbaar aan gereedschap? standaard gereedschap zoals hark, schop, schoffel, snoeischaar heb ik wel.

Welke planten ik wil gaan zaaien/ planten;
Paprika, Tomaat, komkommer, courgette, aardappelen. sla (kruiden doe ik aan huis), evt boontjes.
Nog iets leuk?

ik wil het in eerste instantie beetje lowbudget doen om te kijken of ik het echt leuk vind.
hebben jullie nog leuke youtube kanalen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xeromorphic
Hier ook een volkstuin bezitter;
Frogy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:41:
Is het de moeite om zelf een schuurtje te maken voor gereedschap maar ook om evt water op te vangen voor later?
Zeker weten, niet elke keer je gereedschap meenemen is echt geweldig (een kist met een slot kan ook).
Als je water op wilt vangen, dan zou ik op marktplaats een 2e hands IBC van 1000L kopen en daar een dakgootje in laten druppelen.
Tuinslang er aan en je leven is een stuk makkelijker in de zomer.
Komposthoop maken?
Gebeurd eigenlijk vanzelf als je spullen van de tuin gaat oogsten, maar een bak daarvoor is wel makkelijk (4 pallets tegen elkaar is al genoeg)
verhoogde borderbakken of gewoon in de grond?
Ja en nee, wat je zelf fijn vind. Het heeft alle 2 voor en nadelen.
Zo heb je bij verhoogde bakken een plekje gemaakt waar slakken tussen kunnen gaan zitten. Maar aan de andere kant staat het veel netter. Wat je ook kan doen is planken tijdelijk gebruiken. Charles Dowding heeft er wel een mooie video van:
https://www.youtube.com/watch?v=9xCAZIghQmg
Wat is echt onmisbaar aan gereedschap? standaard gereedschap zoals hark, schop, schoffel, snoeischaar heb ik wel.
Je hebt heel weinig nodig; hark, schoffel, schep en misschien een spitvork en een gieter :)
Welke planten ik wil gaan zaaien/ planten;
Paprika, Tomaat, komkommer, courgette, aardappelen. sla (kruiden doe ik aan huis), evt boontjes.
Nog iets leuk?
Wat vind je lekker? In basis kan alles er wel groeien.
Zelf heb ik altijd veel voldoening gehaald uit bietjes, aardappelen, stambonen, courgettes en fruitbomen / struiken.
hebben jullie nog leuke youtube kanalen?
Charles Dowding: YouTube: YouTube
Huw Ridchards: YouTube: YouTube
MI Gardner: YouTube: YouTube
Roots and Refuge Farm: YouTube: YouTube

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-06 22:36
Steamwitz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:49:
Vorig weekend zat ik informatie te zoeken over het maken van Bonchi en kwam toevallig terecht op deze webpagina: https://www.fatalii.net/Bonsai_Chiles_Bonchi. (Deze site is best de moeite waard om eens rond te kijken, en is, zie ik nu net, al vaker genoemd in dit topic.)

Halverwege de pagina staat deze foto:
[Afbeelding]

Ik zit er aan te denken om ook zoiets te maken voor in de woonkamer. Misschien zet ik er dan niet alleen Bonchi in, maar ook andere planten. Heeft iemand al eens zoiets gemaakt of gehad?

(Het is overigens echt nog maar een idee. Geen idee of het er echt gaat komen. Dat hangt een beetje van de prijs af, en of ik volgende week/maand nog net zo enthousiast ben. :P )

Mocht iemand anders ook interesse hebben:
Ik ben er al achter dat de vitrinekast waarschijnlijk de Detolf van Ikea is. De verlichting lijkt de Dioder-ledstrip uit dezelfde winkel. (Dioder-spotjes zou ook kunnen als alternatief.)

Ik vermoed alleen dat de Dioder verlichting veel te weinig licht geeft om de planten gezond te houden, respectievelijk 250 en 200 Lumen (per 30cm strip/spot?). Het Smartwares kastje waar ik nu pluksla in kweek geeft namelijk 900 Lumen op ongeveer een vergelijkbaar oppervlak.
Als alternatief heb ik al deze 'Dual White led strip' van de LEDStripKoning gevonden. Die geeft maximaal 1600 Lumen per meter en geeft, naast warm wit licht, ook koud wit licht. Koud wit licht lijkt mij beter voor de planten omdat dit het hele lichtspectrum bevat. (Vooral rood en blauw licht schijnen belangrijk te zijn.) Warm licht is 's avonds gezelliger.

Ik heb nog even naar kant-en-klaar oplossingen gekeken, maar ik kwam niet verder dan de wat professionelere en luxere kasten die onwijs duur zijn, zoals de 'The Wall Farm Indoor Vertical Garden van Click and Grow' (2300 Euro :') ) en de 'Smart Indoor Farm' van Farmshelf (prijs onbekend, maar ongetwijfeld niet goedkoper). Bovendien zien die er naar mijn mening wat minder 'gezellig' uit.

Edit: Ik kwam deze Ledbalken van 30cm lang en 924 lumen ook nog tegen.
Edit2: De tekst wat leesbaarder gemaakt.
Ik heb zelf een paar maanden geleden zoiets in elkaar gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjcLCSM0EDEslYbJgM7GbLXN_ZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jwt04kru4MTpoDPP8RiF36rL.jpg?f=fotoalbum_large

Veel spullen van de IKEA. De kast is een tweedehands Fabrikor, de achterwand is een Skadis, matzwart geverfd met bijbehorende accessoires om op te hangen. Van Amazon de groeilampen, ventilatoren en humidifier gekocht. Totaalprijs (inclusief nieuwe fabrikor) zou om en nabij €310 EUR zijn, inclusief wat "gereedschap" (zoals een gatenzaag en kwasten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:21

Killjoy

Klingon lawn products

Widow schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:29:
[...]

Dit jaar heb ik een paar kleinere planten 24 uur onder water gezet in een speciekuip. Wanhoopspoging, maar alle luis was dood. Planten niet :)

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
@DKjordy Dat is een mooie kast voor plantjes! :)

Slim om de glazen achterwand te vervangen door een (semi-) dichte achterwand. Daar kan je mooi de kabels achter verstoppen.
Ook die kleine plankjes (in plaats van een extra glazen plank) vind ik erg leuk om te zien. Er is dan wel wat minder ruimte om planten neer te zetten, maar je kunt wel meer in één keer zien. (Het maakt je kast overzichtelijker/aantrekkelijker om te bekijken.)

Bedankt voor je reactie!

[ Voor 4% gewijzigd door Steamwitz op 27-12-2020 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Hoe staat het met de plannen van de peper-liefhebbers? Welke soorten gaan jullie dit jaar kweken? Wat is er hip, hot en new? Ik begin zelf pas op z'n vroegst in februari, maar ik laat me graag even inspireren door jullie keuzes. ;)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Tektoon schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:58:
Hoe staat het met de plannen van de peper-liefhebbers? Welke soorten gaan jullie dit jaar kweken? Wat is er hip, hot en new? Ik begin zelf pas op z'n vroegst in februari, maar ik laat me graag even inspireren door jullie keuzes. ;)
De kerstboom wordt hier vandaag afgebroken, daarna mag de tent weer staan :) dus ik denk dat ik ergens in het volgende weekend begin met wat zaadjes in deno te gooien.

Voor de lol had ik al wat Carolina Reapers gezaaid, deze staan momenteel koud op de vloer bij het raam. Gaat verre van snel, maar ach, ze doen het. Leuk om eens te vergelijken met kweek onder de lampen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9JrSuUkRbi3fYG63tujZKHYcTQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PDi73r8B0k0dNUVEL7tyz4AE.jpg?f=user_large

Verder ben ik van plan te gaan zaaien:

- Carolina Reaper
- Bahamian Goat
- Sugar Rush Peach
- Jalapeño
- Thunder Mountain Longhorn XXL

En deze, van Faddas Pepper, die ik toevallig tegen het lijf liep via de Facebook pepergroepen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52EhZ-aQlfixFQur670xjObJPu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vRx7HaA2dSZ7hn7Mf0I6LUD.jpg?f=fotoalbum_large

De zogenaamde 'Faddas White FP'. Vond het zo'n bizarre peper om te zien dat ik die wel moet kweken :)

Hij heeft wel meerdere bijzondere soorten en kruisingen op zijn site, misschien de moeite waard:
https://chilliseedscollection.onlineweb.shop/

Ik kreeg er nog 2 soorten bij maar denk niet dat ik die in de grond stop. Kwaliteit van zijn zaden kan ik nog niets over zeggen helaas, die moet ik nog proberen.

Verder zet ik dit jaar een stuk minder planten, hou het denk ik bij 5 a 6 stuks. De vriezer ligt nog vol... :F Ik kweek er wel een stuk of 20 op, maar die geef ik dan weg her en der. Als de tent toch staat, dan meteen maar volzetten ;)

En ik wil dit jaar zelf een Sriracha saus gaan fermenteren. Dat lijkt me wel heel leuk om eens te proberen :)

Heb er wel weer zin in! Lekker omprutsen met die jonge plantjes en alles zien groeien en bloeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Hoppa, dat ga ik ook meteen proberen: fermenteren. Deed ik al met citroenen en kimchi, helemaal niet gerealiseerd dat het ook met pepers kon. Voor mezelf houd ik dit jaar maar vier pepers dus ik zal wel wat moeten invriezen om een volle pot te sparen. Aan de andere kant, ik kan er natuurlijk nog een plantje bijprikken... :Y)

Ik ga bij een vriend in de tuin ook wat tomaten neerzetten dit jaar, ben benieuwd hoe dat gaat. Verder houd ik het klein deze keer. Basilicum en salie erbij en gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudoo
Bonchi update :) met ernaast de koffie plantjes die in maart gepland zijn die het ook goed doen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaP7khdK0deFJwLAqKy6pIwKNxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKCKZos0TU3xAAHYK1nu8g96.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn eerste Bonchi groeit echt hard! Alle 4 de uiteindes zitten al flink wat blaadjes aan en ook al flink wat knopjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7FjO0N7cse9ao66Tfz3nxFjXho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXoVBn7WdfNygJrlkFEAO1kv.jpg?f=fotoalbum_large
Ben echt benieuwd wat het verder gaat doen...

Ik denk dat ik dit jaar enkel wat zaadjes ga zaaien die ik nog heb liggen. Meer bonchi varianten maken voor volgende winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-06 14:31
Dit jaar toch maar een paar pepers zaaien. Veel ruimte hebben we niet op het balkon, maar ik vind het wel gezellig staan. Iemand toevallig een paar Carolina Reaper zaadjes over? Heb ook te ruil (maar weet niet hoe goed die nog gaan kiemen omdat ze al wat ouders zijn, wel gekoeld al die tijd. (Zie vroegere posts van mij voor de soorten.)

Tomaten etc. gaat niet gebeuren (misschien een Cherry), aangezien ik de grotere plantenbak weggehaald heb, omdat de kinderen konijntjes willen (en dan moeten ze ook een groot hok van mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:53
Ik ben van plan om in mijn tuin een mini voedselbos (40m2) aan te planten. De eerste stap is het verwijderen van alle tegels en ~10 cm grond. Ik ben van plan om 5 m3 mulch te kopen voor een laag van ten minste 10cm. Ik vroeg me af wat voor mulch ik het beste kan kopen. Of kan ik beter "pure" houtsnippers kopen? Ik heb de keuze uit:
- houtmulch
- bladmulch
- beukenbladaarde

Ik heb geen idee wat beter is, dus ben geneigd om maar van alles wat te kopen en zelf te mixen. Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
banaliteit schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:53:
Ik ben van plan om in mijn tuin een mini voedselbos (40m2) aan te planten. De eerste stap is het verwijderen van alle tegels en ~10 cm grond. Ik ben van plan om 5 m3 mulch te kopen voor een laag van ten minste 10cm. Ik vroeg me af wat voor mulch ik het beste kan kopen. Of kan ik beter "pure" houtsnippers kopen? Ik heb de keuze uit:
- houtmulch
- bladmulch
- beukenbladaarde

Ik heb geen idee wat beter is, dus ben geneigd om maar van alles wat te kopen en zelf te mixen. Iemand suggesties?
Cool idee! Qua mulch kan je volgens mij alles wel gebruiken. Je moet met hout alleen oppassen dat je het niet om gaat spitten / in de grond gaat werken. Dan kan de PH van de grond erg hard dalen en dat vinden veel plantjes niet zo fijn.

Maar een erg cool idee, hier helaas geen ruimte om dat te doen. Ik hou me aanbevolen voor updates en foto's van je voedselbos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:52

Theo

moederbord

Ik heb een maand geleden een plant gekregen waaruit veel vliegjes kwamen. Initieel dacht ik dat het om fruitvliegjes ging, maar alle methodes om deze uit te roeien werkte niet; ze kwamen niet af op de fruitvliegvallen en de kaneelmethode deed ook niet echt veel. Vandaag daarom maar alle potgrond uit de pot gehaald en en van de plant gespoeld (met water van 25 graden) en de pot gevuld met verse potgrond en daar de plant in gezet. Deze vervolgens met een paar liter warm water (30 graden) doorgespoeld om 'm op t warmen (het is een binnenplant en de potgrond was zo'n -1 graad).

Om de oorlog tegen de rouwvliegjes echt te winnen wil ik voorkomen dat ze de pot in kunnen. Nu schijnt het vrij goed te werken om de pot met geel zand af te vullen zodat de vliegjes (muggen) geen eitjes meer kunnen leggen in de vochtige aarde. Maar ik heb geen geel zand liggen. En om nu even in een lockdown naar de bouwmarkt te rijden om daar een van te voren bestelde zak van 50 liter geel zand te halen terwijl ik een handje nodig heb wordt 'm ook weer niet.

Maar zou ik zo'n pot ook af kunnen dekken met huishoud/vershoudfolie? Dit zorgt er ook voor dat de potgrond niet toegankelijk wordt voor vliegjes en muggen. Iemand ervaring hiermee?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Dat heb ik eens gedaan om de al aanwezige larven te killen. Ze kwamen allemaal naar boven, heel goor. Ontneem je niet teveel zuurstof zo? Ik zou gewoon voor 2e een zak metselzand kopen bij je lokale bouwmarkt op een rustig moment.

Pagina: 1 ... 23 ... 85 Laatste