Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 85 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Inmiddels zijn we alweer 5 jaar aan het moestuinieren op een gehuurd stukje grond op een kilometer afstand van ons huis. Ik moet zeggen dat het eerste en tweede jaar, het jaar waarin we volop experimenteerden, het meest succesvol is geweest. Veel groente en fruit kunnen oogsten, heerlijk!
De zomers erna was het verschrikkelijk droog en hebben we veel water moeten geven met gieters vol. Weinig oogst, ook om ons heen mislukte er veel door de enorme droogte.

Dit voorjaar een mooi hutje gebouwd om de spullen op te slaan, veel groente gezaaid en ook wat boompjes erin gezet, en nieuwe aardbeienplanten. Maar helaas, enkel de frambozen en aardbeien doen het echt goed, net als de courgettes trouwens.

De frustratie wordt steeds groter, want de haagwinde overwoekert alles (komt wsch van een buurman die z'n tuin nauwelijks onderhoudt), de slakken weten alle sla goed te vinden en de bonen komen ook niet echt lekker op. Daarnaast zijn alle aardappelplanten tot de grond toe opgegeten door de coloradokevers.

Wel veel geïnvesteerd dit jaar, vooral veel tijd om alles bij te houden, mest en stro gespit en gelegd, nieuw zaad gebruikt, slakkenkorrels, water geven, alles bij houden.

Dat je dan een paar weken op vakantie gaat, helpt natuurlijk niet mee. Vooral niet als je iemand vraagt om een oogje in het zeil te houden na instructie, die vervolgens niets doet :(

Ik ben er inmiddels uit, ik ga de huur van de tuin opzeggen en per volgend jaar vooral wat tijd steken in de aardbeien (in eigen tuin), pepers die ik binnen kweek. Scheelt een hoop tijd, en de supermarkt is dichtbij :)

Wel hebben we er serieus veel van geleerd, de kinderen weten inmiddels hoe ons eten groeit, en het was meestal lekker om buiten te zijn. Alleen de tijd die er in gaat zitten, is wel heel veel.... Blijkbaar doen we toch een aantal dingen verkeerd, en is het goed om weer andere prioriteiten te stellen.

Mochten we de komende jaren eens gaan verhuizen, dan gaan we er een stukje eettuin in reserveren. Liever dichtbij en zonder gedoe van (directe) buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 18:06

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

koelkast schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:19:
Inmiddels zijn we alweer 5 jaar aan het moestuinieren op een gehuurd stukje grond op een kilometer afstand van ons huis. Ik moet zeggen dat het eerste en tweede jaar, het jaar waarin we volop experimenteerden, het meest succesvol is geweest. Veel groente en fruit kunnen oogsten, heerlijk!
De zomers erna was het verschrikkelijk droog en hebben we veel water moeten geven met gieters vol. Weinig oogst, ook om ons heen mislukte er veel door de enorme droogte.

Dit voorjaar een mooi hutje gebouwd om de spullen op te slaan, veel groente gezaaid en ook wat boompjes erin gezet, en nieuwe aardbeienplanten. Maar helaas, enkel de frambozen en aardbeien doen het echt goed, net als de courgettes trouwens.

De frustratie wordt steeds groter, want de haagwinde overwoekert alles (komt wsch van een buurman die z'n tuin nauwelijks onderhoudt), de slakken weten alle sla goed te vinden en de bonen komen ook niet echt lekker op. Daarnaast zijn alle aardappelplanten tot de grond toe opgegeten door de coloradokevers.

Wel veel geïnvesteerd dit jaar, vooral veel tijd om alles bij te houden, mest en stro gespit en gelegd, nieuw zaad gebruikt, slakkenkorrels, water geven, alles bij houden.

Dat je dan een paar weken op vakantie gaat, helpt natuurlijk niet mee. Vooral niet als je iemand vraagt om een oogje in het zeil te houden na instructie, die vervolgens niets doet :(

Ik ben er inmiddels uit, ik ga de huur van de tuin opzeggen en per volgend jaar vooral wat tijd steken in de aardbeien (in eigen tuin), pepers die ik binnen kweek. Scheelt een hoop tijd, en de supermarkt is dichtbij :)

Wel hebben we er serieus veel van geleerd, de kinderen weten inmiddels hoe ons eten groeit, en het was meestal lekker om buiten te zijn. Alleen de tijd die er in gaat zitten, is wel heel veel.... Blijkbaar doen we toch een aantal dingen verkeerd, en is het goed om weer andere prioriteiten te stellen.

Mochten we de komende jaren eens gaan verhuizen, dan gaan we er een stukje eettuin in reserveren. Liever dichtbij en zonder gedoe van (directe) buren.
Niks doen wat je niet graag meer doet! Voor de producten alleen moet je het écht niet doen.

Hier lijk de manuele kruisbestuiving van mijn pepers geslaagd te zijn. Ik heb nu twee vruchtjes groeien waarbij de twee soorten elk een keer als vrouwtje gebruikt werden. Ik ben echt nieuwsgierig naar volgend jaar.

De tegenslagen stapelen zich dit jaar echter ook op. Verloren vroege aardappelen, look, ajuin, reukerwten, bloemenweide. Het is niet al feest in onze tuin.
Deze week wel voor het eerst een egel gezien in onze tuin. +1 voor biodiversiteit :D

De eerste Superhot begint ook vorm te krijgen, hopelijk rijpen die nog tijdig af dit jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Joindry schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:55:
[...]

De eerste Superhot begint ook vorm te krijgen, hopelijk rijpen die nog tijdig af dit jaar.
De komende dagen gaat het richting de 30 graden en een aantal planten vinden dat echt heerlijk, zou dat ook helpen bij jouw Superhot? Ik heb hier o.a. een citroenboom, olijf en druif staan. Die houden echt enorm van dat warme weer. De citroenboom ruikt nu heerlijk, heel zoetig ook.

Wel apart hoe die citroen het afgelopen jaar gegaan is... vorig jaar ging het mis met voeding waardoor ie overal tekorten had. Begin dit jaar knakte de hoofdstam, waardoor ik em eigenlijk ten dode had opgeschreven. Maar kennelijk heeft het warme weer en voeding geholpen, hij gaat als een tierelier. Kijk voor de lol naar dit plaatje, rechts heb je een paar kleine lichtgroene bladeren van vorig jaar. Rechtsboven heb je een blad van dit jaar, zie het verschil in formaat. Echt ongelofelijk wat voeding voor verschil kan maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPcQ08iSC47dTGkfe8C3YV0wAiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iG0JxTmVP6izbCtSfBnhDkqi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Widow op 04-08-2020 23:03 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Widow schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:01:
[...]

De komende dagen gaat het richting de 30 graden en een aantal planten vinden dat echt heerlijk, zou dat ook helpen bij jouw Superhot? Ik heb hier o.a. een citroenboom, olijf en druif staan. Die houden echt enorm van dat warme weer. De citroenboom ruikt nu heerlijk, heel zoetig ook.
Die pepers staan in een kleine plastiek serre. Daar is het dezer dagen 40 graden. Met de voorspelde hitte ga ik moeten opletten dat we geen 60° aantikken. Daar houden de planten dan weer niet meer van. :F
Ook de tomaten lijken een grens te hebben ergens begin de 40 graden.
Ik heb iig wel wat extra water met voeding gegeven deze week opdat ze hopelijk de week goed doorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:46

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Ik heb een soort vliegjes op mijn salie zitten en dan alleen op de salie. Als je tegen een blad tikt vliegen ze op, maken een rondje en landen weer op een ander blad... Zo te zien vreten ze ook van het blad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdb-jGFE4vbMmI3tnx0Ku61hcNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKh1RoAL4sQDfCaYw5MKyNFB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had begrepen dat insecten sterk ruikende kruiden als salie maar ook bonenkruid of rozemarijn meden? Weet iemand wat dit voor insecten zijn?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-06 22:14
koelkast schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:19:

En hopen op fijne buren dan. 1 buurvrouw houd de planten binnen bij en andere buren de moes en fruittuin buiten.
Ik denk dat ze het wel goed bijhouden omdat ze minder werk hebben door de (zelfgemaakte) druppelinstallatie. Kun je ook nog doen als je dan plek hebt in je eigen tuin.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De laatste ochtenden word ik wakker en denk ik... nu is ie te oud en te zwaar en "hangt ie"...
Maar nee, ook deze ochtend stond hij weer trots omhoog
(ik ben echt ontopic :+ )

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2QeiWPC7ZhVsv3s17uoOxaV2Yk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zr52AIPbYlkkQyN4AlXVbPc1.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 14:30
Vorige week een twee dagen geen tijd gehad om water te geven maar er stond wel volle zon op de planten. Hierdoor is er één soort redelijk zwaar verbrand. Vandaag maar ervoor gekozen om ze af te knippen zodat de plant zijn energie kwijt kan in de wel gezonde pepers.

De verbrande pepers zien er nu zo uit, kan ik er nog iets mee in deze onrijpe staat of is het gewoon prullenbakvoer? (het zijn fresno pepers).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3Rt2h-Z_12ark9CfHQcQFa660I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gL6R0NwGvRsfFJY8VWvucfZW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Zo jongens, erg drukke tijd gehad in de vakantie met de aanleg van een nieuwe badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cF6gj7Nrp7BkjHnQ83uHLyeOmaE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6LyI3Bp8Puw97hltMINENJ6y.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7TXE966Gyoj1IGI4o95N4BHODs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YB8qT1F4iKOEMiMyPlybd9WZ.jpg?f=user_large

Pepertjes gaan rustig door, al heb ik er niet veel tijd in gestoken... Voeding af en toe overgeslagen en vervangen voor water omdat ik geen zin/tijd had om voeding aan te maken. Ook de overwinterde Adjuma heeft een erg mooie comeback gemaakt en is bezig met zijn 3e productie. De grootste tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eonOnTXH7JOx_cD04FsZY3Xb9v4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AJjShGGxSX7dez3SkEc2PYdC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfF-4WlRs0rWVfeU-Z-r7P8gWPI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KBY6XMe13qtOqlmpYUorxgEf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNT4LGXWWC8PjEdGjDuCSh7XXRY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nx0wqN4Rv88ZW3v0PrQMkWXd.jpg?f=user_large

De 31 Jalapeños in een pot maakt giga pepers, waarschijnlijk een perongeluk kruising tussen Jalapeño Compadre en Antep Aci Dolma. Maar er zit pit in dus prima voor de cowboy candy. Is ook een beetje mijn redding want de 2 Jalapeño Early die ik speciaal daarvoor heb staan zijn paprika's; 0 hitte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5pp6apOtCJIvxIvlO08eA2fgPQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2ygSTVR3Vd42VndlleaqKnYv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7n9cXvQjCerqW1tuzHSD1jsDpI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SpIBhPzhHpSKNMSgZzHuZJWQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_-GKFVO_yT4wMzKYv_4ZsfcaOc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FkGovI0MNYo17IUawAhJS99U.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cbg5HK2697v7VXgZ9jLiNlb5JXA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1Q67cAruvq2tWx6iWeFGotHP.jpg?f=user_large

Al een paar keer mogen oogsten en er komt echt nog een mega pluk aan. Ook alweer een boel (ongeïsoleerde) zaden geoogst voor volgend jaar.

Maar niet alles gaat even mooi; mijn Peach Ghost Scorpion laat al maanden al zijn knopjes vallen en er hangen een stuk of 8 micropepertjes aan. Geen idee hoe dat kan, maargoed volgend jaar maar weer een poging tot superhot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLiaoZ_06WsFSOKu0NYGOADHAPE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bkfnpPuXNpNCrKdgmtGoTjKJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9C6fAllWP5l4DHVmdot3Yzsve3U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/crKipNS1jLfMAsgd1NDHjNTO.jpg?f=user_large

Tevens stamrot gehad in mijn Bahamian Goat, dat heeft 2 mooie takken het leven gekost... Waarschijnlijk te lang te koud en nat gestaan in juli, met die 9 graden nachten en 3 weken regen. Nog nooit eerder meegemaakt bij een peper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPQJsqlTB4Ki2j7OzKt1TaUItTk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JGNGEShDLJNqJ8k42YRyfosw.jpg?f=user_large

Ach ja, ik ben verder zeker tevreden met de resultaten. Volgend jaar hou ik het bij een stuk of 5 planten achter, en klap ik er een aantal op de moestuin bij mijn moeder. Hoe leuk het ook allemaal is, ik heb straks weer eens pepers voor een weeshuis. En ook al is het fijn om weg te geven en mensen blij te maken enzo, toch een beetje zonde om zo'n overkill te kweken. Het kost daarnaast altijd een flinke hoek van ons bescheiden kleine achtertuintje. Hoe later in het seizoen hoe meer ruimte ik kwijt ben _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Toch wel even wennen, dat pepers en tomaten kweken als je alleen maar kruiden gewend bent. Je ziet ze bloemen aanmaken en verwacht dat ze bezoek krijgen van de bijtjes en andere insecten maar dat lijkt niet te gebeuren.

Vervolgens zie je die bloemetjes bij de tomaat een soort van verschrompelen en bij de pepers valt gewoon de hele kroon met bloemblaadjes er af. Maar blijkbaar is dit normaal aangezien er wel gewoon vruchtvorming is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIe9u1pFQgH0inhn5P3lGKe7exQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Um0SzWJJfTXCMmhl5xZhk3lz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpLDYxL88yV83IRNXKYRVHSv-hI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gndrPYshnE7atjHtxy5OY6K.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-06 14:31
bvk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:34:
Toch wel even wennen, dat pepers en tomaten kweken als je alleen maar kruiden gewend bent. Je ziet ze bloemen aanmaken en verwacht dat ze bezoek krijgen van de bijtjes en andere insecten maar dat lijkt niet te gebeuren.

Vervolgens zie je die bloemetjes bij de tomaat een soort van verschrompelen en bij de pepers valt gewoon de hele kroon met bloemblaadjes er af. Maar blijkbaar is dit normaal aangezien er wel gewoon vruchtvorming is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Haha, ja dat is normaal. Gaaf om te zien dat ze nog rap gegaan zijn bij je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
barrymossel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:25:
[...]

Haha, ja dat is normaal. Gaaf om te zien dat ze nog rap gegaan zijn bij je!
Het warme weer van de afgelopen tijd zal daar zeker aan bijgedragen hebben, dus wat dat betreft mag die warmte van mij nog wel even blijven ;)

Maar je schrikt wel even en vraagt je af wat je fout gedaan hebt in de opvoeding van je plantjes, dus het was wel een opluchting toen ik ineens die beginnende vruchtvorming zag.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:41:
[...]

Het warme weer van de afgelopen tijd zal daar zeker aan bijgedragen hebben, dus wat dat betreft mag die warmte van mij nog wel even blijven ;)

Maar je schrikt wel even en vraagt je af wat je fout gedaan hebt in de opvoeding van je plantjes, dus het was wel een opluchting toen ik ineens die beginnende vruchtvorming zag.
Als je heel goed kijkt en er een dor bloemetje afhaalt zie je al 1*1 mm een tomaatje. Op dat moment ben ik gerustgesteld... 😀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWiW8l64keJWigH9_j3mOL47eM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khSPEL7Tuepf2DTJ7pwAqxaN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Het lijkt erop dat de Jay's Peach Ghost Scorpion toch nog wat gaat produceren. Hangen nu wat potentiële mooie groeiers in...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1QT0P8DK4MbT6wIV5TViczgFDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzplpqUe1QSXG9CsUtZajetA.jpg?f=fotoalbum_large

Wie weet. Toch een beetje de tegenvaller van dit seizoen tot nu toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

De warme weken hebben mijn nasi-pakket-peper experiment goed gedaan.

Na tot mijn groeiende verbazing achtereenvolgens succesvol ontkiemen, verpotten, bloemetjes en groene vruchten is ook het vuur rode rijpe stadium bereikt.

Hetzelfde geldt voor de snackpaprika's. Daar wel opvallend dat zaadjes van een oranje paprika enkel rode vruchten oplevert. Geloof niet dat veel meer geduld ze nog oranje zal laten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qymCY_TTk0747jrBrkixHlZXeGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPuAXCim9QJXpVVpGQtm8lZy.jpg?f=fotoalbum_large

Volgend seizoen een nieuwe poging met wat meer exotische varieteiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfYCa-waKMhvn39HWqj_zcJ_NCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1yhLSOceanPaihB5823e6dJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

7o9 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:48:
De warme weken hebben mijn nasi-pakket-peper experiment goed gedaan.

Na tot mijn groeiende verbazing achtereenvolgens succesvol ontkiemen, verpotten, bloemetjes en groene vruchten is ook het vuur rode rijpe stadium bereikt.

Hetzelfde geldt voor de snackpaprika's. Daar wel opvallend dat zaadjes van een oranje paprika enkel rode vruchten oplevert. Geloof niet dat veel meer geduld ze nog oranje zal laten worden.

[Afbeelding]

Volgend seizoen een nieuwe poging met wat meer exotische varieteiten.

[Afbeelding]
Super leuk, mooie planten, ze hangen flink vol. En je soortjes voor volgend seizoen zijn ook dik in orde.

Coyote Zan White hoor ik erg veel goede recencies over, en die Aji Pineapple is ook een hele leuke dankbare plant die goed produceert. 1 van mijn persoonlijke faforieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Die aji pinapple heb ik er massa's van hangen momenteel, maar ze willen niet goed afrijpen.
Die purple serrano waren een gigantisch succes bij mij vorig jaar. Er zit nog kleine 500 gram in mijn diepvries.
De Jays peach ghost scorpions zijn de eerste mutanten van afgerijpt. De "deftige" zijn nog gifgroen. Maar ik heb er een goed oog op.
Die cheiro roxa pepers zijn wel heel lekker en mooi. Die beginnen nu af te rijpen en worden mooi roze/paars/wit.
Nog eens wat fotomateriaal moeten maken.
Vorig weekend de aardappelen geoogst, uiteindelijk toch een goeie 15kg geoogst.
De sponskomkommers zijn ook aan het rijpen. Waren een ramp dit jaar: look en bonen, van elk een 50tal geplant, niet één die oogst vormde. Reden is de droogte en het moeten rantsoeneren met water. Rode biet en tomaat waren zozo. Winterprei zit nu in de grond en ook wat water moeten geven de eerste weken.
Bloemenweide heeft ook zijn beste tijd gehad intussen. Ik moet zeggen dat we veel beestjes mogen verwelkomen hebben. Volgend jaar doen we opnieuw één, meer we zoeken een exemplaar dat langdurigen bloemen geeft. En niet één maand alles geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Iedereen is weer lekker met de pepers bezig zie ik, dat is toch wel de populairste plant in dit topic. Over basilicum of tijm hoor je hier nooit iemand ;)

Mijn pepers (Rawit en gewone Spaanse peper) gaan nog niet zo hard, maar voor mij is het dan ook een leerjaar en ben ik veels te laat begonnen. Het valt me vooral op dat de ene plant veel harder groeit dan een andere plant van dezelfde soort. Van de rawit zijn er 4 planten opgekomen, de grootste is gewoon 2x zo groot als de kleinste.

Van de Spaanse peper zijn er 2 opgekomen die wel praktisch even groot zijn, maar de ene hangt vol met bloemen en groeiende pepers, de andere heeft nog niet eens bloemen aangemaakt....

Ik heb de zaden niet besteld, maar komen gewoon van pepers die ik in de vriezer heb liggen en gebruik voor gerechten. Nou weet ik dat je zaden jarenlang bevroren kunt bewaren maar dat zal ook invloed hebben op de vruchtbaarheid neem ik aan?

Gaan gekochte zaden zoals @7o9 die nu heeft het bij voorbaat al beter doen of is dat ook maar afwachten? Ik had bijvoorbeeld zaden gekocht van Thaise rode basilicum en er een 6 tal van geplant. Er is er maar 1 opgekomen en die doet het voor geen meter... Nu 4 maanden oud:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFW-aAq7xV9s96PTNrS5KPSQvrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pl1YqTWbZq38cDmivSxUlG9S.jpg?f=fotoalbum_large

Dit in tegenstelling tot de gewone basilicum die zelf is opgekomen van een plant van vorig jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLISN_scIwopSyMCAcSwc_SYJiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgLNukwCaa4VtIphLvmM3UrT.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrqFlhsMfJpmEU0imw4M8BjfYsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajh5ynGXvCHAts2Hf7dSF6YI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5MADG4mkfwlSaseGVZa98XmT2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhGb9bkRQ49mr1ojf5VycoER.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBQ7hLgl7-sNimc1RhZ8M4_eR7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTa92fKFEZ0Hei1cvqXv1wrs.jpg?f=fotoalbum_large

Hier gaan ze ook prima. De purple haze verkleurd heel gaaf van paars via geel en oranje naar rood. Maar blijven wel kleiner dan ik dacht.
De aji lemon doet het goed en heb ik al veel in salades e.d. gebruikt (onrijp) nu worden ze rijp.
Het afrijpen zelf is wel een dingetje, hoe kan je zien of ze echt rijp zijn?
Is mijn eerste keer pepers, dus ben nog een beetje zoekende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

bvk schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:49:
Iedereen is weer lekker met de pepers bezig zie ik, dat is toch wel de populairste plant in dit topic. Over basilicum of tijm hoor je hier nooit iemand ;)

Mijn pepers (Rawit en gewone Spaanse peper) gaan nog niet zo hard, maar voor mij is het dan ook een leerjaar en ben ik veels te laat begonnen. Het valt me vooral op dat de ene plant veel harder groeit dan een andere plant van dezelfde soort. Van de rawit zijn er 4 planten opgekomen, de grootste is gewoon 2x zo groot als de kleinste.

Van de Spaanse peper zijn er 2 opgekomen die wel praktisch even groot zijn, maar de ene hangt vol met bloemen en groeiende pepers, de andere heeft nog niet eens bloemen aangemaakt....

Ik heb de zaden niet besteld, maar komen gewoon van pepers die ik in de vriezer heb liggen en gebruik voor gerechten. Nou weet ik dat je zaden jarenlang bevroren kunt bewaren maar dat zal ook invloed hebben op de vruchtbaarheid neem ik aan?

Gaan gekochte zaden zoals @7o9 die nu heeft het bij voorbaat al beter doen of is dat ook maar afwachten? Ik had bijvoorbeeld zaden gekocht van Thaise rode basilicum en er een 6 tal van geplant. Er is er maar 1 opgekomen en die doet het voor geen meter... Nu 4 maanden oud:

[Afbeelding]

Dit in tegenstelling tot de gewone basilicum die zelf is opgekomen van een plant van vorig jaar:

[Afbeelding]
Gekochte zaden is ook altijd maar afwachten, maar over het algemeen mag je daar wel enige kwaliteit verwachten, afhankelijk van de leverancier natuurlijk. Nu heeft Anchillique wel een goede naam binnen de pepergemeenschap en de zaden die ik bij haar besteld heb gaven over het algemeen een prima kiemratio en waren ook soortvast.

Bij bestellers van peperzaden.nl dit seizoen wederom een aantal mensen gespot die toch hele andere pepers kregen dan ze besteld hadden, als je kweekt voor specifieke doeleinden kan dat erg vervelend zijn natuurlijk.

Gedroogde peperzaden kun je inderdaad jaren goed houden in de vriezer, hoe dat met verse zaden zit die met vocht en al ingevroren worden durf ik je niet te zeggen.

Met de tijd zal de kiemkracht wel afnemen.
DaWayne schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:22:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier gaan ze ook prima. De purple haze verkleurd heel gaaf van paars via geel en oranje naar rood. Maar blijven wel kleiner dan ik dacht.
De aji lemon doet het goed en heb ik al veel in salades e.d. gebruikt (onrijp) nu worden ze rijp.
Het afrijpen zelf is wel een dingetje, hoe kan je zien of ze echt rijp zijn?
Is mijn eerste keer pepers, dus ben nog een beetje zoekende.
Die staan er goed bij! Mooi gekweekt :Y

De meeste pepers rijpen van groen naar hun uiteindelijke kleur, bij de Aji Lemon zal dit echt een goed herkenbare diepe felgele kleur zijn.

Er zijn ook een boel soorten die tussentijdse kleuren aannemen, zoals die Purple Haze. Vaak is de uiteindelijke kleur van zulke soorten rood.

Pepers zijn in alle fases gewoon eetbaar maar de meeste smaak en hitte bevatten ze over het algemeen wanneer de uiteindelijke verkleuring heeft plaatsgevonden. Zodra ze verkleurd zijn kun je spreken over rijp. Als je ze daarna erg lang laat hangen zullen ze er niet beter op worden. Maar de meeste soorten kun je wel enkele weken vers houden aan de plant zelf na verkleuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online

7o9

bvk schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:49:Gaan gekochte zaden zoals @7o9 die nu heeft het bij voorbaat al beter doen of is dat ook maar afwachten? Ik had bijvoorbeeld zaden gekocht van Thaise rode basilicum en er een 6 tal van geplant. Er is er maar 1 opgekomen en die doet het voor geen meter...
Mijn doel is vooral wat afwisseling. Wat meer kleuren en vormen.

Heel mijn huidige collectie van meer dan 20 planten komt van zaadjes die ik niet opgegeten heb (maar de peper/paprika wel).

We zien wel wat er gebeurt, dit jaar was zonder plan en de tuin staat vol.

Misschien dat ik het jaar daarna wel ga kijken of er in de plaatselijk supermarket iets ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-06 22:41

the mod man

iets van beeldmaker

Nieuw in dit topic, weinig gelezen nog hier dus excuses alvast als ik heel veel dingen gemist heb die al langs zijn gekomen.

Sinds ik verhuisd ben, ben ik begonnen met planten in m'n huis. Eigenlijk meteen ook begonnen met het groeien van wat simpele kruiden en het maken van eigen "bloempotten"/groeibakjes.

Na wat googlen en mega veel youtube door teveel tijd (covid werkloos) kwam ik opnieuw met vertical farming in aanraking. Nu heb ik echter wat ervaring met zelf simpele dingen groeien en een berg tijd wat mij hier brengt.

Ik denk eraan om te beginnen met aeroponics. Verticaal, indoor met evt groei led strips. Nou is GOT altijd mijn favo plek geweest van goede informatie inwinnen en een quick search gaf mij al hits in dit topic. Ik vroeg mij af of iemand hier al het ultieme design heeft gevonden voor een volledig geautomatiseerd verticaal aeroponics systeem?

Verticaal want zoveel woonruimte heb ik nog niet, plus efficient. Aeroponics omdat dit het meest efficient is met water en voeding en stel het gaat gruwelijk mis dan liggen er geen 100-en liter water in m'n huis.

Wat ik denk is een grote diameter buis verticaal (150-200 cm hoog 30cm diameter?), die dient als buitenkant met daarin rondom op verschillende hoogtes gaten/slots waar planten in kunnen hangen. Onderin een pomp (vijverpomp/dompelpomp) Binnen in een smallere buis/slang (1-2cm diameter) verticaal die mist creëert.

Een stevige voet tevens reservoir en plek waar de pomp zit als onderkant en ergens een drainage kraantje en een plek om bij te vullen.

basically dit in het klein

Echter kost een unit bij hun dik 1000 euro incl lampjes en dat vind ik toch minder
het mooie is wel dat hun handleiding al veel design prijsgeeft
https://agrotonomy.com/wp-content/uploads/2019/11/Tower-Garden-Manual-21-06-17.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door the mod man op 25-08-2020 02:59 ]

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

the mod man schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 02:49:
Nieuw in dit topic, weinig gelezen nog hier dus excuses alvast als ik heel veel dingen gemist heb die al langs zijn gekomen.

Sinds ik verhuisd ben, ben ik begonnen met planten in m'n huis. Eigenlijk meteen ook begonnen met het groeien van wat simpele kruiden en het maken van eigen "bloempotten"/groeibakjes.

Na wat googlen en mega veel youtube door teveel tijd (covid werkloos) kwam ik opnieuw met vertical farming in aanraking. Nu heb ik echter wat ervaring met zelf simpele dingen groeien en een berg tijd wat mij hier brengt.

Ik denk eraan om te beginnen met aeroponics. Verticaal, indoor met evt groei led strips. Nou is GOT altijd mijn favo plek geweest van goede informatie inwinnen en een quick search gaf mij al hits in dit topic. Ik vroeg mij af of iemand hier al het ultieme design heeft gevonden voor een volledig geautomatiseerd verticaal aeroponics systeem?

Verticaal want zoveel woonruimte heb ik nog niet, plus efficient. Aeroponics omdat dit het meest efficient is met water en voeding en stel het gaat gruwelijk mis dan liggen er geen 100-en liter water in m'n huis.

Wat ik denk is een grote diameter buis verticaal (150-200 cm hoog 30cm diameter?), die dient als buitenkant met daarin rondom op verschillende hoogtes gaten/slots waar planten in kunnen hangen. Onderin een pomp (vijverpomp/dompelpomp) Binnen in een smallere buis/slang (1-2cm diameter) verticaal die mist creëert.

Een stevige voet tevens reservoir en plek waar de pomp zit als onderkant en ergens een drainage kraantje en een plek om bij te vullen.

basically dit in het klein [YouTube: Next Gen Farming Without Soil and 90% Less Water | GRATEFUL]

Echter kost een unit bij hun dik 1000 euro incl lampjes en dat vind ik toch minder
het mooie is wel dat hun handleiding al veel design prijsgeeft
https://agrotonomy.com/wp-content/uploads/2019/11/Tower-Garden-Manual-21-06-17.pdf
Ik zou inderdaad lekker zelf iets in elkaar knutselen. Veel leuker en alles op maat te maken wat bij jouw ruimte past.

Er zijn prima DIY filmpjes te vinden op YouTube, waar ze bijvoorbeeld zo'n buis maken met inkepingen voor de netcups.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Anoniem: 1032405

Ik wil dit jaar een peperplant laten overwinteren, heb je nog tips? Het voorkomen van beestjes binnen bv :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

twain4me schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:53:

Ik wil dit jaar een peperplant laten overwinteren, heb je nog tips? Het voorkomen van beestjes binnen bv :D
Echt 100% voorkomen kun je dat niet, de kans is altijd aanwezig dat je toch wat mee naar binnen haalt. Wat ik doe:

Voor ik hem naar binnen haal de plant ff goed nalopen en met water (in zo'n plantenspuitje op druk) afspoelen.

Dan snoei ik de kluit terug naar een 6 liter formaat, gewoon alles afsnijden met een mes. Pot met schotel, de plant met kluit ietsje dieper zodat ik de toplaag kan afdekken met droge grond. (Of zand)

En dan gedurende de wintermaanden alleen van onderaf in de schotel water geven wanneer de pot erg licht aanvoelt.

De plant zelf kun je ook terugsnoeien indien gewenst, heb ik vorig jaar ook gedaan maar wil hem dit jaar alleen wat uitdunnen qua blad.

En altijd de overwinteraars apart houden van eventuele zaailingen later in het voorjaar. Ik heb zelf een tentje om op te kweken, daar komt de overwinteraar dus niet in. Zaailingen zijn de eerste maanden vrij zwak, dan wil je geen beestjes.

Verder doe ik ook maar gewoon wat natuurlijk dus er zullen vast nog anderen zijn met tips.

Het gaat mij er puur om dat de plant overleefd, dus gedurende de winter verwacht ik er niet teveel van qua groei etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
@Anoniem: 1032405 Dank voor je adviezen! Voor mij is bijna alles duidelijk en wil ik gaan proberen met de Rawit die nu pas bloemetjes begint aan te maken en waar dus nog geen peper aanzit.

Maar als je de plant naar binnen haalt als het begint te vriezen (of eerder al?) dan zijn eventuele beestjes toch wel verdwenen als je in februari zaad gaat opkweken in dezelfde woonkamer? Ik heb momenteel trouwens helemaal geen last meer van beestjes (zoals rode luis, rouwvaren mugjes etc.) sinds ik tenen knoflook in de potten gestopt heb. Bijkomend voordeel is dat ik straks bollen knoflook uit de potten kan halen ;)

De Lombok laat ik wel gewoon buiten staan en afsterven, daar hoop ik nog rijpe pepers van af te halen voor deze afsterft.

Edit: mits het een beetje leuke "Indian Summer" wordt en niet zoals het nu is met veel wind, kou en regen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-5XQKveGDqhSftp_7rW5uDN7Ig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUL8llSpxj1CqSTAp7mLbO1Y.jpg?f=fotoalbum_large

Ander vraagje: snoeien jullie de vaste kruiden zoals bonenkruid, salie, tijm en rozemarijn? En zo ja, wanneer?

[ Voor 4% gewijzigd door bvk op 01-09-2020 00:25 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
bvk schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 00:22:
Maar als je de plant naar binnen haalt als het begint te vriezen (of eerder al?) dan zijn eventuele beestjes toch wel verdwenen als je in februari zaad gaat opkweken in dezelfde woonkamer?
Ik heb elk jaar een binnenmoestuin. Die planten komen niet buiten en toch heb ik al een paar keer beestjes gehad. :X Geen idee waar ze dan vandaan komen. :/

[ Voor 4% gewijzigd door Steamwitz op 01-09-2020 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Steamwitz schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 00:29:
[...]

Ik heb elk jaar een binnenmoestuin. Die planten komen niet buiten en toch heb ik al een paar keer beestjes gehad. :X Geen idee waar ze dan vandaan komen. :/
Gebruik je gewone pot of tuin aarde? Want ik gok dat de larven/eitjes daar al gewoon in aanwezig zijn en uitkomen als de aarde binnen opwarmt.

En wat voor beestje bedoel je trouwens?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:53:

Ik heb het opgegeven. Het is gewoon vragen om beestjes... Huis vol witte vlieg, rouwvarenmuggen en dopluis gehad. Allemaal tegelijk. Nee bedankt... Volgend jaar zaai ik wel weer nieuwe pepers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bvk schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 00:22:
@Anoniem: 1032405 Dank voor je adviezen! Voor mij is bijna alles duidelijk en wil ik gaan proberen met de Rawit die nu pas bloemetjes begint aan te maken en waar dus nog geen peper aanzit.

Maar als je de plant naar binnen haalt als het begint te vriezen (of eerder al?) dan zijn eventuele beestjes toch wel verdwenen als je in februari zaad gaat opkweken in dezelfde woonkamer? Ik heb momenteel trouwens helemaal geen last meer van beestjes (zoals rode luis, rouwvaren mugjes etc.) sinds ik tenen knoflook in de potten gestopt heb. Bijkomend voordeel is dat ik straks bollen knoflook uit de potten kan halen ;)

De Lombok laat ik wel gewoon buiten staan en afsterven, daar hoop ik nog rijpe pepers van af te halen voor deze afsterft.

Edit: mits het een beetje leuke "Indian Summer" wordt en niet zoals het nu is met veel wind, kou en regen...

[Afbeelding]

Ander vraagje: snoeien jullie de vaste kruiden zoals bonenkruid, salie, tijm en rozemarijn? En zo ja, wanneer?
Ik haal hem rond eind oktober naar binnen, vorig jaar ook gedaan en dat ging prima.

Plekje bij het raam en hopen op het beste. Zelf geen last gehad van beestjes, maar een vriend van me heeft binnen wel veel last gehad van luizen en uiteindelijk alles maar weggegooid.

Zodra je ze binnen haalt worden de omstandigheden voor eventueel ongedierte wel erg aantrekkelijk en wordt het met diertjes als luizen al snel een plaag.

Maar dat zul je snel genoeg ontdekken en dan kun je prima de plant alsnog verwijderen als het echt een drama blijkt voordat je begint met opkweken in februari. Daarom zet ik er maar 1tje binnen, dan valt het controleren mee en hou je goed het overzicht.

Ik moet zeggen dat het hier altijd erg meevalt met luizen, onze buurman heeft een erg groene tuin met allerlei soorten planten en struiken waar ze zich veel liever in lijken te nestelen.

Bij het opkweken in het voorjaar vaak wel een paar rouwvaren mugjes waarvan de eitjes standaard in de potgrond lijken te zitten, maar gelukkig (tot nu toe) nooit een plaag gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dragon2 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 01:39:
[...]

Ik heb het opgegeven. Het is gewoon vragen om beestjes... Huis vol witte vlieg, rouwvarenmuggen en dopluis gehad. Allemaal tegelijk. Nee bedankt... Volgend jaar zaai ik wel weer nieuwe pepers!
Kan me goed voorstellen dat je er dan meteen van genezen bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Nu online
bvk schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 00:38:
Gebruik je gewone pot of tuin aarde? Want ik gok dat de larven/eitjes daar al gewoon in aanwezig zijn en uitkomen als de aarde binnen opwarmt.

En wat voor beestje bedoel je trouwens?
Ik gebruik potaarde voor de binnenmoestuin. De beestjes waren spint en (groenkleurige) bladluis. In alle gevallen waren de planten al enkele maanden oud en stonden ze nog in dezelfde aarde als aan het begin van het opkweken.

[ Voor 14% gewijzigd door Steamwitz op 01-09-2020 18:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 19:42
Note to self: minstens 1x per week de moestuin even goed controleren op nieuwe courgettes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnFnRBJGi3pUqz_3Y9E2kF7mu2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEWUvlIHJi4DAige5o56bt6R.jpg?f=fotoalbum_large

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-06 23:18
jsiegmund schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:58:
Note to self: minstens 1x per week de moestuin even goed controleren op nieuwe courgettes.

[Afbeelding]

:+
Van die kanonnen had ik laatst ook, verstopt onder wat bladeren heb ik er een paar keer overheen gekeken blijkbaar. Prima voor soep. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 14:31
Sinds dit jaar hebben wij een woning met daarbij ook een moestuin. Hierin staan 3 kersenbomen, ik begreep dat deze in augustus (oeps al iets te laat) gesnoeid moeten worden.

Maar volgens mij komt het bij een kersenboom wat preciezer, dus zal ik hier maar eens een vraag stellen, weet iemand hoe (welke takken, hoe ver) ik deze moet snoeien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qn4pIH7jAY9l90dnDTZj8Kkn0yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFKDDXo6aS4NgvzjeM4H0qwo.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/473UWu32hvRhKoQbfyRFdbBkIjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tJJRtNbBrj4G4fZ16eiT52f.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de zekerheid een foto van het blad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OH15DiBKoezGo1FAmVU9qVryHro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nvg1GtTboyviH2TpG8jblpLQ.jpg?f=user_large

Daarnaast zitten er zulke uitschieters bij, kunnen die zonder problemen kort gesnoeid worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfquF5TYyQ3q6sNjrmYVVFQuXfA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bMtMxgc1SYQj2UlRXosBSgqm.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-06 11:04
PorschefanRoel schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:55:
Sinds dit jaar hebben wij een woning met daarbij ook een moestuin. Hierin staan 3 kersenbomen, ik begreep dat deze in augustus (oeps al iets te laat) gesnoeid moeten worden.

Maar volgens mij komt het bij een kersenboom wat preciezer, dus zal ik hier maar eens een vraag stellen, weet iemand hoe (welke takken, hoe ver) ik deze moet snoeien?

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Voor de zekerheid een foto van het blad:
[Afbeelding]

Daarnaast zitten er zulke uitschieters bij, kunnen die zonder problemen kort gesnoeid worden?
[Afbeelding]
Mijn kerseboom snoei ik al jaren op deze manier:
Alles wat de hoogte in gaat snoei ik terug, omdat ik niet wil dat de boom hoger wordt.
Alles wat naar binnen groeit snoei ik weg omdat dat zon tegen houdt en ik wil dat de boom een V vorm krijgt en dat is het handigste met zon en plukken.
En verder snoei ik alles in wat ik te groot vind worden en dat kan tot 1/3e van de groei van dit jaar. Dan loopt hij vrij mooi weer uit.

Wat dat betreft is de kers niet heel spannend om te snoeien. Elke tak die je afknipt gaat op de nodes weer uitlopen net als bij een roos. Zo kan je hem een beetje sturen.

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:11
Hier voor het eerst pepers staan dit jaar. Ik twijfel wat ik er mee moet doen. De Habanero heeft best wel wat onrijpe groene pepertjes hangen. Is er iets wat ik kan doen om het rijpen te versnellen? Bloemetjes en scheutjes weghalen? Bladeren weghalen voor meer zonlicht?

De jalapeño idem. Misschien maar oogsten, veel groter zullen ze niet meer worden?

Wat is jullie advies? 🙂

Habanero:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2wShZYDOCR1ogiGD86TD1UmTbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUMyobj75333ASnHRydftll0.jpg?f=fotoalbum_large

Jalapeño:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wehUgp3xJ_YsIhFk1c-Igj2kyMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mCz1KpbxI0YH6m3HVMp1FyI.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• DaWayne
bramv82 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:58:
Hier voor het eerst pepers staan dit jaar. Ik twijfel wat ik er mee moet doen. De Habanero heeft best wel wat onrijpe groene pepertjes hangen. Is er iets wat ik kan doen om het rijpen te versnellen? Bloemetjes en scheutjes weghalen? Bladeren weghalen voor meer zonlicht?

De jalapeño idem. Misschien maar oogsten, veel groter zullen ze niet meer worden?

Wat is jullie advies? 🙂

Habanero:
[Afbeelding]

Jalapeño:
[Afbeelding]
Volgens mij hebben ze geen direct zonlicht op de vruchten nodig om te rijpen.
Hier al veel geoogst, maar ook nog veel onrijpe, maar die laat ik voorlopig hangen. Volgens mij kan het qua temperatuur nu geen kwaad en is er nog best wel een week of 4 a 6 totdat ze het buiten echt niet overleven. En dan heb ik ze zo geplukt. (Maar dat is wat ik in mijn 1e jaar doe, dus geen garantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
xeromorphic schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:24:
[...]

Mijn kerseboom snoei ik al jaren op deze manier:
Alles wat de hoogte in gaat snoei ik terug, omdat ik niet wil dat de boom hoger wordt.
Alles wat naar binnen groeit snoei ik weg omdat dat zon tegen houdt en ik wil dat de boom een V vorm krijgt en dat is het handigste met zon en plukken.
En verder snoei ik alles in wat ik te groot vind worden en dat kan tot 1/3e van de groei van dit jaar. Dan loopt hij vrij mooi weer uit.

Wat dat betreft is de kers niet heel spannend om te snoeien. Elke tak die je afknipt gaat op de nodes weer uitlopen net als bij een roos. Zo kan je hem een beetje sturen.
Dankje, ik zal dit binnenkort eens gaan proberen. Hopelijk wordt het wat :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Nu online
Naar aanleiding van de ollas van @Ronster heb ik onderstaande 'ollas' bij amazon gekocht voor de kwetsbare planten van mijn binnenmoestuin - In mijn geval stekjes en jonge plantjes, omdat ze weinig wortel hebben - en ik ben er erg tevreden mee.
De aarde binnen een straal van 7 a 8 cm rondom de olla blijft mooi vochtig en daardoor hoef ik mij minder zorgen te maken over uitdroging. (Zeker in zonnig weer een risico.) :)
De opmerking dat ze tot 11 dagen water kunnen afgeven lijkt mij wel wat optimistisch. Ik ben tot nu toe niet verder gekomen dan 2 a 3 dagen, maar misschien drinken mijn plantjes gewoon heel veel.

https://www.amazon.nl/gp/product/B005QNQTLK

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61JVbMa%2B8DL._AC_SY879_.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Steamwitz op 05-09-2020 11:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online

7o9

Mijn peper- en paprikaplantjes geven wat meer variëteit dan ik verwacht had.

De zaadjes waren van een oranje snackpaprika en een rode nasi-pakket peper, alleen de rode peper zie ik veelvuldig terug. De meeste paprika's zijn ook rood.

Wel leuk om wat verschillende vormen te hebben. Ben benieuwd hoe de twee oranje varianten smaken, die gaan vanavond de wok in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MG-C0nteDB41yxkpofA_5B6EMic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0HKeIKlkGXnysczXutS9Po4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-06 14:05
Steamwitz schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:55:
Naar aanleiding van de ollas van @Ronster heb ik onderstaande 'ollas' bij amazon gekocht voor de kwetsbare planten van mijn binnenmoestuin - In mijn geval stekjes en jonge plantjes, omdat ze weinig wortel hebben - en ik ben er erg tevreden mee.
De aarde binnen een straal van 7 a 8 cm rondom de olla blijft mooi vochtig en daardoor hoef ik mij minder zorgen te maken over uitdroging. (Zeker in zonnig weer een risico.) :)
De opmerking dat ze tot 11 dagen water kunnen afgeven lijkt mij wel wat optimistisch. Ik ben tot nu toe niet verder gekomen dan 2 a 3 dagen, maar misschien drinken mijn plantjes gewoon heel veel.

https://www.amazon.nl/gp/product/B005QNQTLK

[Afbeelding]
Nice! d:)b

Ik ben heel tevreden hoe mijn zelfgemaakte ollas het hebben gedaan. Volgend jaar gebruik ik ze absoluut weer. De mijne zijn wel 6 liter per stuk >:)

Ik heb trouwens ook een paar van DEZE. Hier kun je dus gewoon frisdrankflessen op aanlsuiten. Een 1.5L fles zou dan 5 dagen water moeten kunnen geven.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronster op 07-09-2020 10:11 ]

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

• PorschefanRoel
Hier ben ik nog een keer met een vraag over onze kersenbomen, helaas nog niet aan snoeien toegekomen, hopelijk heb ik hier dit weekend tijd voor.

Maar ik keek laatst naar de kersenbomen en op 1 van de bomen zaten allemaal van zulke stippen op de bladeren.
Weet iemand wat dit is en wat we er aan kunnen doen (als dat nodig is? )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsXnRWl1mlSQ2MneQ-E59vavC6U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Die16PwtkUlw0NOcW3AT6S7s.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBceOHJ_kZ2Wfxpr6Qj3g2fuKzg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m4DmaIESzjl2CTj8XL0MnZuq.jpg?f=user_large

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:03
PorschefanRoel schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:31:
Hier ben ik nog een keer met een vraag over onze kersenbomen, helaas nog niet aan snoeien toegekomen, hopelijk heb ik hier dit weekend tijd voor.

Maar ik keek laatst naar de kersenbomen en op 1 van de bomen zaten allemaal van zulke stippen op de bladeren.
Weet iemand wat dit is en wat we er aan kunnen doen (als dat nodig is? )
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt op Hagelschotziekte, 2e link DDG.
https://plantenplagen.nl/plantenplagen/hagelschotziekte/

• PorschefanRoel
Daar lijkt het inderdaad wel veel op. Wat ik kan lezen dat ik er aan kan doen zijn volgens mij 2 dingen:
1. Uitgevallen bladeren opruimen, zodat de schimmel minder kans heeft zich te verspreiden
2. Spuiten met schimmel dodende middelen.

Is het slim om de boom te snoeien, terwijl deze hier last van heeft? Gezien eigenlijk ook nog moet gebeuren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
PorschefanRoel schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:03:
[...]

Daar lijkt het inderdaad wel veel op. Wat ik kan lezen dat ik er aan kan doen zijn volgens mij 2 dingen:
1. Uitgevallen bladeren opruimen, zodat de schimmel minder kans heeft zich te verspreiden
2. Spuiten met schimmel dodende middelen.

Is het slim om de boom te snoeien, terwijl deze hier last van heeft? Gezien eigenlijk ook nog moet gebeuren :?
Je kan je boom gewoon snoeien hoor. Rozen hebben ook erg veel last van schimmels en die kan je na het snoeien inspuiten. Scheelt een hoop spray :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
xeromorphic schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:42:
[...]

Je kan je boom gewoon snoeien hoor. Rozen hebben ook erg veel last van schimmels en die kan je na het snoeien inspuiten. Scheelt een hoop spray :)
Top dan ga ik eerst de aangetaste bladeren er uit halen, daarna snoeien en dan spray ik de boom in :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-lwwTZ3Y6bDZ7WK2fg385d7Hac=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PbfUxUxNvYyoYbV5rbZcs4ju.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OPat8fKblE75ec4DKw_v7T0MHo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q6nZm0ak9u1rVya4NSEcKKiF.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxmoHTnRuyA4atlzOT_BRq-zlgs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zaiYpwgFnL7hrjM0YF8tTqGa.jpg?f=user_large

Gisteren op mijn vrije dag maar weer eens wat geoogst en meteen omgezet in cowboy candy en sambal.

De planten gaan hier nog steeds door, komt zeker nog een boel aan...

Jullie al wat kunnen oogsten en al iets gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:04:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gisteren op mijn vrije dag maar weer eens wat geoogst en meteen omgezet in cowboy candy en sambal.

Ziet er goed uit! Hier helaas nog niet kunnen oogsten, door de hitte zijn de pepertjes op 1 plant miniaturen geworden van wat het zouden moeten zijn en mijn andere is alles nog groen. Ik heb hier van de week de voeding maar voor aangepast om te kijken of ik ze nog snel kan laten rijpen. Heb 3 grote pepadew staan die ik graag op olie zou willen zetten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier aan het oogsten geslaan, maar momenteel staat de keuken in de steigers. Koken is dus niet echt een optie.
Wel de eerste volgroeide peach ghost scorpion kunnen trekken het voorbije weekend. (zo geen misvormde mutant) Daarvan staan er nog een heel stuk te rijpen. De verlengde zomer zal ze dus goed doen.
Een der volgende dagen ook nog eens een fotorapportage maken.

In ieder geval, ik zeg het ieder jaar opnieuw, maar volgend jaar zet ik er minder :D

[ Voor 3% gewijzigd door Joindry op 16-09-2020 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Omdat ik laat begonnen ben heb ik alleen nog gewone Spaanse pepers hangen waarvan ik hoop dat die nog een beetje kunnen kleuren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrZm0Ox4c3vi-ghjdvmRF0tbIrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IreXFBHbRkeGdqSiZSPx77oO.jpg?f=fotoalbum_large

De Rawit is nog volop bezig om bloemetjes aan te maken, denk niet dat ik daar nog volgroeide pepers van krijg::

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmFn0-mlw181wIuc_QTUd97NC2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIQSmCq38kAmqucQfWEDNdUD.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant zijn dat natuurlijk hele kleine pepertjes die ook groen lekker en al redelijk pittig zijn.

Specs

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-06 23:19

krvabo

MATERIALISE!

Die spaanse pepers zijn waarschijnlijk cayenne? If so: die kleuren ook nog als je ze geplukt hebt. Dus als ze niet rood worden en het buiten koud wordt / de plant de bladeren gaat laten uitdrogen dan kun je ze prima plukken en een week of twee binnen op een warme en droge plaats leggen.
Bij mij zijn ze ook nog allemaal groen, maar ze staan op een redelijk schaduwvolle plek doordat m'n krulwilgen dit jaar explosief de lucht in zijn geschoten en schaduw over de helft van de tuin gooien. Ook m'n paprikaatjes zijn grotendeels nog klein en groen, en m'n jalapeño's mogen ook nog wel een tijdje door.

Ik heb gemerkt dat pepers en paprika's het vele malen beter doen in grote potten dan in volle grond, vooral als ze dicht bij een muur staan.

Dit jaar heeft van m'n courgettes maar 1 plant het overleefd, maar die heeft zeker 20 joekels afgegeven en blijft ook geven. Komkommers hebben het redelijk gedaan, maar ze stierven eigenlijk af ruim voordat het goede weer voorbij was. Van de 5 tomatenplanten heeft maar 1 het overleefd. Het lijkt er op dat ze niet goed tegen worteldoek kunnen. De ene plant die het heeft overleefd begint eindelijk rode tomaten te geven. :P

Ik ga volgend jaar veel meer dingen in potten zetten dan in de volle grond, want dan doen ze het beter en dan kan ik ze ook nog binnen halen als het nodig is.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
@krvabo Ik heb geen idee, zou best kunnen. Ik haal mijn pepers altijd gewoon bij de toko waar dan in grote bakken de Mme jeanettes, Adjuma, Rawit en deze pepers (zowel rood en groen) liggen.

Ze zijn in ieder geval wel pittiger dan de Spaanse pepers die je bij de supermarkt koopt, dus het zouden best Cayenne's kunnen zijn.

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:30
Al flink geoogst en wat ge-experimenteert. Was eigenlijk mijn eerste jaar met pepers.
wel goed gelukt, verschillende soort groot gebracht.
Hot saus gemaakt & geprobeerd te drogen in de oven (wat niet zo'n succes was). Toch maar een keer een voedsel droger aanschaffen.

Op het moment staat er nog maar 1 plant bij mij .... waar ik ook wel een klein beetje bang van ben ... :X
de Moruga Chocolate.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ab33fJLYVCpiTo6wokKM-mv0nJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bt8BKOk36Bv92H8Ac7BqnET4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rudoo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:31:
[...]

Al flink geoogst en wat ge-experimenteert. Was eigenlijk mijn eerste jaar met pepers.
wel goed gelukt, verschillende soort groot gebracht.
Hot saus gemaakt & geprobeerd te drogen in de oven (wat niet zo'n succes was). Toch maar een keer een voedsel droger aanschaffen.

Op het moment staat er nog maar 1 plant bij mij .... waar ik ook wel een klein beetje bang van ben ... :X
de Moruga Chocolate.

[Afbeelding]
Haha je bent niet de enige, dat soort pepers vind ik persoonlijk rauw echt niet te doen. Ik heb wel eens een stukje van zijn broertje gehad, de normale rode moruga scorpion. Maar daar had ik echt ff een pakje melk bij nodig.

Ik heb gehoord dat veel chocolate varianten zich wel goed lenen voor sauzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Had je receptje voor die cowboy candy? Leuk om volgend jaar eens te proberen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

barrymossel schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:07:
[...]

Had je receptje voor die cowboy candy? Leuk om volgend jaar eens te proberen...
Ja die had ik hier al eens gepost geloof ik...

Maar ik heb hem dit keer als volgt gemaakt:

- 700 gram pepers (Jalapeño achtige pepers en een paar hetere)
- 500 gram rietsuiker
- 200 ml appelazijn
- 2 theelepels knoflook poeder

Azijn in de pan, de suiker en de knoflook poeder erbij. Dit aan de kook brengen, en dan even 5 minuten al roerend zachtjes doorkoken. Dan is alle suiker opgelost en heb je een siroop achtige substantie.

Dan de pepers erin en weer aan de kook brengen, 5 minuten zachtjes laten pruttelen.

Pepers eruit scheppen en in de potjes doen. (Die had ik van te voren eerst goed afgewassen en daarna 10 minuten uitgekookt, deksels eveneens.)

Dan de siroop nog even 5 minuten laten pruttelen zodat deze nog ietwat indikt. En die over de pepers in de potjes gieten.

Zorgen dat de rand van de potjes schoonblijft, of even schoonwrijven met een keukenpapiertje.

Dan de potjes dicht, en deze nog even 10 minuten koken, geheel onder water.

Hierna uit het kokende water halen en 1 keer de deksels laten ademen door het dekseltje even los te draaien met een schone theedoek om je hand.

Dan trekken ze super goed vacuüm (na het koken zijn de dekseltjes ietwat opgebold) en het blijft hier altijd erg lang goed, gewoon in de kelderkast, wanneer ik deze methode hanteer.

Ik vind die cowboy candy zelf echt super lekker, bij een worst kaas scenario of als extra ingrediënt bij wraps of tacos bijvoorbeeld.

Het is wel behoorlijk zoet maar juist geproportioneerd geeft dat altijd wel een lekker contrast met hartig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:42

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:48:
[...]
Hierna uit het kokende water halen en 1 keer de deksels laten ademen door het dekseltje even los te draaien met een schone theedoek om je hand.

Dan trekken ze super goed vacuüm (na het koken zijn de dekseltjes ietwat opgebold) en het blijft hier altijd erg lang goed, gewoon in de kelderkast, wanneer ik deze methode hanteer.
Nog een kleine aanvulling: Op de kop wegzetten en na een weekje omdraaien.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:48:
[...]

Ja die had ik hier al eens gepost geloof ik...

Maar ik heb hem dit keer als volgt gemaakt:

- 700 gram pepers (Jalapeño achtige pepers en een paar hetere)
- 500 gram rietsuiker
- 200 ml appelazijn
- 2 theelepels knoflook poeder

Azijn in de pan, de suiker en de knoflook poeder erbij. Dit aan de kook brengen, en dan even 5 minuten al roerend zachtjes doorkoken. Dan is alle suiker opgelost en heb je een siroop achtige substantie.

Dan de pepers erin en weer aan de kook brengen, 5 minuten zachtjes laten pruttelen.

Pepers eruit scheppen en in de potjes doen. (Die had ik van te voren eerst goed afgewassen en daarna 10 minuten uitgekookt, deksels eveneens.)

Dan de siroop nog even 5 minuten laten pruttelen zodat deze nog ietwat indikt. En die over de pepers in de potjes gieten.

Zorgen dat de rand van de potjes schoonblijft, of even schoonwrijven met een keukenpapiertje.

Dan de potjes dicht, en deze nog even 10 minuten koken, geheel onder water.

Ik vind die cowboy candy zelf echt super lekker, bij een worst kaas scenario of als extra ingrediënt bij wraps of tacos bijvoorbeeld.

Het is wel behoorlijk zoet maar juist geproportioneerd geeft dat altijd wel een lekker contrast met hartig.
Gaan we een keer proberen. Sowieso ook eens aan de fermentatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Freee!! schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:27:
[...]

Nog een kleine aanvulling: Op de kop wegzetten en na een weekje omdraaien.
Dat doe ik dan weer niet... Wat is de gedachte hier achter? Om zeker te weten dat ze sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:58:
[...]
Dat doe ik dan weer niet... Wat is de gedachte hier achter? Om zeker te weten dat ze sluiten?
Kleine extra bescherming tegen schimmel, op zich al onwaarschijnlijk.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Freee!! schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:00:
[...]

Kleine extra bescherming tegen schimmel, op zich al onwaarschijnlijk.
Goed om te weten! De potjes gaan hier na afkoelen rechtstreeks de kelderkast in dus kunnen ze prima een tijdje ondersteboven staan :)

Bedankt voor de info (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Wat doen jullie verder met de pepers naast inmaken en sambal? Ook drogen en/of invriezen of dat toch minder?

Ook ben ik wel benieuwd of jullie pepers kweken voor bepaalde gerechten, zoals Habanere/Jalapeno voor Mexicaans, Rawits voor Thais/Indonesisch etc. etc.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:29:
Wat doen jullie verder met de pepers naast inmaken en sambal? Ook drogen en/of invriezen of dat toch minder?

Ook ben ik wel benieuwd of jullie pepers kweken voor bepaalde gerechten, zoals Habanere/Jalapeno voor Mexicaans, Rawits voor Thais/Indonesisch etc. etc.
Ik heb een heel stel ingevroren m'n eerste jaar. Komen ze slap uit. Schijnt nog prima te zijn dan, maar visueel is het dan voor mij over...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
barrymossel schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 23:04:
[...]

Ik heb een heel stel ingevroren m'n eerste jaar. Komen ze slap uit. Schijnt nog prima te zijn dan, maar visueel is het dan voor mij over...
Tja, ik hak ze voor een chili, curry of rendang toch helemaal fijn, dus dan maakt het niet uit. En je kunt ze in bevroren toestand ook makkelijk raspen boven je gerecht. En dat geeft dan wel weer een leuk visueel aspect ;)

Specs

• Joindry

Joindry

Oven drogen en dan de vijzel in. Duurt wel even om te malen en drogen, maar erna bewaart het zo goed als eeuwig en wordt héél compact.
En met inmaken heb je nog redelijk wat opties toch, saus, comboy candy en gewoon pekelen.
Jalapeno poppers zijn nog een optie.

Ik heb trouwens ontdekt dat sprinkhanen best nog wel pepers lusten met lage scoville units. Mijn Jalapeno's zijn aangevreten. Maar alles vanaf +/- 50.000 scoville blijven ze lekker af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barrymossel
Hopen dat dit nog gaat afrijpen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwmhP5FH6G2jWG_WtdpmRasUCNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsJYWhtBxDeqU2GxpCMSqS6o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online

7o9

Ik heb een poging gedaan een deel van mijn peperoogst om te zetten naar chillisaus maar ik denk dat ik meer een pittige gembersaus gemaakt heb. Mogelijk nog best geschikt als basis om te wokken.

Ingredienten: Pepers, knoflook, gember, ui, suiker, appelazijn, water.

Gevalletje verkeerde verhoudingen schat ik.

Toch een paar uur leuk bezig geweest en ik moest wat met mijn pepers. Denk dat ik de rest ga drogen of invriezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3796StASWCe8ypTWCDVW7RZl3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKEZ3fjCnFOxsj2d46Yz7JOB.jpg?f=fotoalbum_large

De voorlopige oogst van mijn plantjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39t1c71zGH3vnAOy2_nIYLOJ-4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xhv9dL5WdSz2LmBbfPhWFPME.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWayne
Hier diverse soorten al meermaals geoogst. Denk bij elkaar nu zo'n 2 kilo.
Waaronder de moruga chocolate, deze is rauw echt killing, heb wel gelachen toen wat mensen alleen hun vinger erlangs haalden en deze in hun mond deden.
Heb ze wel in kleine mate door de sambal badjak gedaan.
Verder 2 hete sauzen (tomaat en mango) gemaakt. Een pot gedroogde (via de droogstand van de Siemens combi) en een halve vrieslade vol.

De komende batch(es) ga ik denk ik drogen en hot saus van maken, er hangen nog wat tomaten te rijpen, dus kan die hopelijk dan combineren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pJjBx2ks6GgDZMQU7ZLuriMgZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCeWANC8Rqgjf7YJicP7hCYZ.jpg?f=fotoalbum_large

Wel een vraag trouwens. Ik heb van alle pepers wat zaden gedroogd, behalve van de moruga chocolate, deze lijkt geen zaden te hebben (heb er 4 gechecked). Gek toch? Iemand een idee hoe en wat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

DaWayne schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 16:33:

Wel een vraag trouwens. Ik heb van alle pepers wat zaden gedroogd, behalve van de moruga chocolate, deze lijkt geen zaden te hebben (heb er 4 gechecked). Gek toch? Iemand een idee hoe en wat?
Of je hebt niet lang genoeg gewacht, sommige hebben al kleur en ontwikkelen erna pas zaden. Of je hebt een steriele hybrideversie vast.
Het ene kan je wat aan doen, wachten. Het andere niet.
Mijn beste tip voor het bewaren van zaden. De diepvries, kiemkracht blijft zeer goed over de jaren.

Ik heb hier één vrucht die aan het rijpen na mijn eerste poging tot kruisbestuiving. Beetje alles of niks.
Ik heb hier een soort, cheiro roxa, waar niet alle pepers zaden hebben. Maar ze hebben er nooit veel. Langer wachten lijkt wel te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Heel veel mango cutney _/-\o_ maken, daarna invriezen in ijsblokjes vorm, daarna in een diepvrieszak (beetje zoals de spinazie in deelblokjes) zodat ik de blokjes vorm kan hergebruiken Ik heb helaas maar1 ijsblokjesvorm waarbij je de inhoud er makkelijk uit kan drukken. ooit goedkoop geweest bij zeeman, maar nu zie ik ze nergens meer voor een fatsoenlijk bedrag.
Mooi is ook dat groene peper erin hoort dus toen tijdens de storm een plant met nog erg jonge vruchten het had begeven hier weinig verlies :)
daarnaast tomaten cutney, aardappelsambal. *O*

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 19-09-2020 17:36 ]

• twain4me

twain4me

DaWayne schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 16:33:

soms gebeurd dat, ik heb 8 punt parika's staan uit zaadjes van dezelfde vrucht. 1 daarvan produceerd alleen maar paprika's zonder zaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:54
@barrymossel Als ik het weerbericht voor de komende week (tot 26-sep-2020) moet geloven zou het zonnig en rond de 20 graden zijn.

Zou net moeten lukken.
Zoniet: 2 trossen bananen en een paar appels om de schaal met deze tomaten zetten/leggen (binnen) en een paar dagen geduld.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

D_Jeff schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:56:
[...]
Zoniet: 2 trossen bananen en een paar appels om de schaal met deze tomaten zetten/leggen (binnen) en een paar dagen geduld.
Een plastic zak en één rijpe banaan is genoeg (als pepers ook op etheen reageren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Rawit bloemetjes galore, ik tel er zeker 80!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7iL-sFI-8Upn709YMBW8UQTB_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGsBTN9AXxhbAPDeFFFYgs5z.jpg?f=fotoalbum_large

Als dat allemaal nog pepertjes worden kan ik wel een groothandel beginnen ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 14:30
Hebben jullie nog een goed sambal recept?
Mag best aan de pittige kant zijn.

Heb al op internet was gezocht maar dan krijg ik toch niet helemaal wat ik verwacht.
Dit kan natuurlijk ook komen omdat ik gewoon willekeurige pepers bij elkaar gooi.

Kan me voorstellen dat hier ook tactieken voor zijn.
1 soort en eventueel aanscherpen met madamme jeanette ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
metieske schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:40:
Hebben jullie nog een goed sambal recept?
Mag best aan de pittige kant zijn.

Heb al op internet was gezocht maar dan krijg ik toch niet helemaal wat ik verwacht.
Dit kan natuurlijk ook komen omdat ik gewoon willekeurige pepers bij elkaar gooi.

Kan me voorstellen dat hier ook tactieken voor zijn.
1 soort en eventueel aanscherpen met madamme jeanette ofzo?
Zoek even gewoon op sambal in het topic, dan kom je al snel recepten tegen zoals deze:

Anoniem: 1032405 in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"

In de GoT kookclub staan er dacht ik ook een paar.

Even weer eens wat anders als pepers: eind van de week gaat het toch minder lekker weer worden en wil ik de basilicum en bieslook gaan oogsten om te drogen. Die begeven het toch bij die lagere temperaturen.

Maar wat doen jullie met jullie vaste kruiden zoals tijm, salie, rozemarijn etc. Gewoon laten staan (al dan niet wat meer beschut) of snoeien jullie deze ook voor de winter echt invalt? Ze blijven gewoon groen natuurlijk en kun je er in principe ook gewoon in de winter van knippen.

Maar is dat verstandig?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
bvk schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:54:
[...]

Zoek even gewoon op sambal in het topic, dan kom je al snel recepten tegen zoals deze:

Anoniem: 1032405 in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"

In de GoT kookclub staan er dacht ik ook een paar.

Even weer eens wat anders als pepers: eind van de week gaat het toch minder lekker weer worden en wil ik de basilicum en bieslook gaan oogsten om te drogen. Die begeven het toch bij die lagere temperaturen.

Maar wat doen jullie met jullie vaste kruiden zoals tijm, salie, rozemarijn etc. Gewoon laten staan (al dan niet wat meer beschut) of snoeien jullie deze ook voor de winter echt invalt? Ze blijven gewoon groen natuurlijk en kun je er in principe ook gewoon in de winter van knippen.

Maar is dat verstandig?
Ik snoei kruiden niet. Mijn salie in de volle grond is dus 1,5m2 ondertussen en ik lust het geeneens... De rest pak ik in in bubbelfolie in de winter.

Rozemarijn is wel een ding die is niet winterhard. Dus vooral met die voorzichtig zijn, ik ben mijn mooie grote potrozemarijn 3 jaar terug kwijtgeraakt na een korte vries opleving na de winter 😕

Munt tijm lavendel rozemarijn en oregano enz gaan op die manier al jaren prima bij mij, op die ene keer dode rozemarijn na dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Eindelijk wat tijd gevonden om een foto online te zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZFoEnR7Jnd3JRpcntY52Vt9qDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9gzuLGeGgIwvqC6grznR4JH.jpg?f=fotoalbum_large

Alles gaat dus momenteel de diepvries in vanwege tijd tekort en het gebrek aan een functionele keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
dragon2 schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:57:
[...]

Ik snoei kruiden niet. Mijn salie in de volle grond is dus 1,5m2 ondertussen en ik lust het geeneens... De rest pak ik in in bubbelfolie in de winter.

Rozemarijn is wel een ding die is niet winterhard. Dus vooral met die voorzichtig zijn, ik ben mijn mooie grote potrozemarijn 3 jaar terug kwijtgeraakt na een korte vries opleving na de winter 😕

Munt tijm lavendel rozemarijn en oregano enz gaan op die manier al jaren prima bij mij, op die ene keer dode rozemarijn na dan.
De rozemarijn die ik nu heb is de Prostratus en kan wel tegen kou maar is volgens het label niet winterhard inderdaad waar de salie, tijm en bonenkruid dat wel zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmWAa18Is78NXTYoAp6Qt0qPD0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ul9mS5nTLUDfk5RgGOzKUTtm.jpg?f=fotoalbum_large

Maar pak je dan alleen de pot in met bubbelplastic of maak je er een soort van kas omheen?

Al ben ik niet echt bang meer voor de winters tegenwoordig, of zou -5 graden ook al te koud zijn? Met de vorige winter heeft zelfs koriander het overleeft al stelde dat weinig meer voor.

@Joindry Mooie oogst hoor! Welke soorten zijn dit precies? Ik zie denk ik rawit, jalapeno, jeanette, aji lemon en adjuma? Wat zijn de overigen?.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

bvk schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:53:
[...]

@Joindry Mooie oogst hoor! Welke soorten zijn dit precies? Ik zie denk ik rawit, jalapeno, jeanette, aji lemon en adjuma? Wat zijn de overigen?.
van links naar rechts:
- Serrano purple
- Cheiro Roxa
- Jays Peach Ghost Scorpion
- Sugar Rush Peach
- Orozco
- Jalapeno
- Aji pineapple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Joindry schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:27:
[...]

van links naar rechts:
- Serrano purple
- Cheiro Roxa
- Jays Peach Ghost Scorpion
- Sugar Rush Peach
- Orozco
- Jalapeno
- Aji pineapple
Nou, ik ga dus niet door voor de koelkast ;) Alleen de Jalapeno goed geraden dus...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

bvk schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:36:
[...]

Nou, ik ga dus niet door voor de koelkast ;) Alleen de Jalapeno goed geraden dus...
Al die Aji lijken wel op elkaar... Hadden die zakjes niet bevroren geweest, had je ze mss ook beter herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joindry schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:14:
Eindelijk wat tijd gevonden om een foto online te zetten:

[Afbeelding]

Alles gaat dus momenteel de diepvries in vanwege tijd tekort en het gebrek aan een functionele keuken.
Prachtige oogst man, ik zie dat je heel wat meer van die Jay's Peach Ghost hebt weten te maken dan mij. Leuk dat het zo goed gelukt is!

Krijg zelf nu pas wat fatsoenlijke exemplaren aan de plant, terwijl een vriend van me er ook al een paar van heeft geoogst. Zal hem wel wat te fanatiek hebben bemest met stikstof ofzo |:( Het is de enige plant die wat minder heeft gepresteerd bij mij dit seizoen.

Heb je ze al geproefd? Ik ben er huiverig voor >:)

De Sugar Rush Peach bevallen mij heel erg goed, echt een lekker zoet aroma en prima hitte, zeker niet te scherp. Dat is een blijvertje en zet ik volgend jaar weer.

Maar net als jij heb ik de intentie om volgend seizoen wat minder planten te gaan zetten. Enfin, eens kijken hoe dat uit gaat pakken, vaak komt er uiteindelijk toch wel weer wat meer te staan _O-

Het zijn zulke leuke planten, met al die soorten en maten. En als ze volhangen met al die prachtige kleuren geeft dat een soort voldoening. Maar de praktijk is hier vaak toch dat je uiteindelijk met zoveel pepers zit dat ze niet altijd op komen, vooral die erg hete soorten waarvan je al snel genoeg hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:59:
[...]

Prachtige oogst man, ik zie dat je heel wat meer van die Jay's Peach Ghost hebt weten te maken dan mij. Leuk dat het zo goed gelukt is!

Heb je ze al geproefd? Ik ben er huiverig voor >:)

De Sugar Rush Peach bevallen mij heel erg goed, echt een lekker zoet aroma en prima hitte, zeker niet te scherp. Dat is een blijvertje en zet ik volgend jaar weer.
Ik heb al eens gelikt aan een Ghost Scorpion die gesneden was. Dat leek me eigenlijk al voldoende. Ik zoek nu een overmoedige vriend/kennis met een grote mond die één wil eten. :9
Er hangt nog zeker 75% van die pepers onrijp aan de planten momenteel. Ik denk dat ze echt gewoon een lange zomer en net wat meer hitte nodig hebben om iets te doen. Ik wil zeggen die sugar rush groeiden buiten al door bij 20 graden in mijn kas. Die Ghost Scorpions begonnen pas te groeien bij veelvuldig aantal uren per dag boven de 30 graden. Verder waren die GS planten even bombproof een keer ze vertrokken waren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AO66wKvHNNpo9zK_Sthq7ensp8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jtk2E28G0WQXgps3GIJL224M.jpg?f=user_large
Die Sugar Rush waren veruit de vroegste die ik had. Ik ben er niet gek op. Wel een ideale plant als je echt veel saus wil maken met een beperkt oppervlak. Kleinste plant die ik heb en qua volume de grootste oogst. Ook nog een vroege plant. Echt een aanradertje voor beginners dus.

Grootste verrassing zijn voor mij die Cheiro Roxa pepers. "Milde" Chinense met scotch bonnet achtige fruitigheid. En met hun hoge aaibaarheidsfactor eentje waar velen zich toch aan mispakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2KupLruIK1YjpAIlj46HW73Ifg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6SGORtPFsaPv36KYpLio6NcB.jpg?f=user_large
Heel mooie plant ook trouwens. (Deze avond nog proberen van beide een foto in te voegen bij deze)
voor de schaal, het zijn 10l potten.

[ Voor 12% gewijzigd door Joindry op 22-09-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Joindry schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:46:
[...]

Ik heb al eens gelikt aan een Ghost Scorpion die gesneden was. Dat leek me eigenlijk al voldoende. Ik zoek nu een overmoedige vriend/kennis met een grote mond die één wil eten. :9
Er hangt nog zeker 75% van die pepers onrijp aan de planten momenteel. Ik denk dat ze echt gewoon een lange zomer en net wat meer hitte nodig hebben om iets te doen. Ik wil zeggen die sugar rush groeiden buiten al door bij 20 graden in mijn kas. Die Ghost Scorpions begonnen pas te groeien bij veelvuldig aantal uren per dag boven de 30 graden. Verder waren die GS planten even bombproof een keer ze vertrokken waren.

Die Sugar Rush waren veruit de vroegste die ik had. Ik ben er niet gek op. Wel een ideale plant als je echt veel saus wil maken met een beperkt oppervlak. Kleinste plant die ik heb en qua volume de grootste oogst. Ook nog een vroege plant. Echt een aanradertje voor beginners dus.

Grootste verrassing zijn voor mij die Cheiro Roxa pepers. "Milde" Chinense met scotch bonnet achtige fruitigheid. En met hun hoge aaibaarheidsfactor eentje waar velen zich toch aan mispakken.

Heel mooie plant ook trouwens. (Deze avond nog proberen van beide een foto in te voegen)
Vorig jaar had ik ineens oranje cheiro roxa. Jaar ervoor die specifieke duokleur (zelfde batch zaad). Poh, die waren een partij heet... Neem aan dat ze bevrucht waren met een andere peper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
barrymossel schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:00:
[...]

Neem aan dat ze bevrucht waren met een andere peper.
Gaat dat zo makkelijk dan? Pepers zijn zelf bevruchtend omdat het stuifmeel op de stampers valt bij wat wind of beweging. Kan dat zomaar overwaaien naar een andere plant?

Bij mij laten de insecten de pepers volkomen links liggen, ze hebben alleen maar belangstelling voor de bloemen van de munt/basilicum/bieslook etc....

Specs

• barrymossel
bvk schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:04:
[...]

Gaat dat zo makkelijk dan? Pepers zijn zelf bevruchtend omdat het stuifmeel op de stampers valt bij wat wind of beweging. Kan dat zomaar overwaaien naar een andere plant?

Bij mij laten de insecten de pepers volkomen links liggen, ze hebben alleen maar belangstelling voor de bloemen van de munt/basilicum/bieslook etc....
Hier vliegen de insecten echt van bloem tot bloem. En sowieso raden ze ook bij pepers aan om bloemetjes in te pakken voor zuiver zaad of verschillende soorten niet te dicht bij elkaar te planten dacht ik.
Feit blijft dat ze de vorm van cheiro roxa hadden, maar heet en oranje waren en het jaar ervoor niet (van dezelfde batch besteld zaad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

bvk schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:04:
[...]

Gaat dat zo makkelijk dan? .
Het is een numbers game veronderstel ik. je hebt 1.000 pepers, de meest eenvoudige methode van bestuiven is zelfbestuiving. Maar nu en dan loopt het gewoon eens anders. insecten, planten die tegen elkaar aanlenen. Maar door de wind spontaan is de kans wel heel klein. Maar het kan altijd. Dat jij dan net die peper geoogst hebt is gewoon pech. Ik isoleer niet met zakjes, maar neem normaalgezien wel een peper van middenuit mijn plant.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:30
Begin van het jaar eens een bericht gepost dat ik n.a.v. aan FB post op het idee gekomen was om koffie boontjes te planten. We zijn nu inmiddels een half jaar verder en dit zijn de boontjes nu :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bvx73GxgMduegRCSti0oKgs4VzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTdewAps0Y7bFz1jwKLcOSdt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Bij mij gaat de Rawit vrolijk door met bloemetjes en pepertjes aanmaken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgSeovAH8qrTjoHnPqHa7rq7lZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RedCj5DCfJJVGNYVsvmuwrxv.jpg?f=fotoalbum_large

Maar gaan die ooit nog rood kleuren?

Idem voor de Lombok en de tomaat, al staat de groei daarvan al minstens een maand volkomen stil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-ig_VRl64j_zN13QsyzOZaFChA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/trLMXTAWlS0PoXhX6DLDwE0J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zb2Vi__Qhkhzr2QNEMgGfKRbmPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l70vhtK3TE6SsZjXroq5XWBe.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon laten staan tot de planten afsterven of toch maar oogsten?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:26:
Bij mij gaat de Rawit vrolijk door met bloemetjes en pepertjes aanmaken:

[Afbeelding]

Maar gaan die ooit nog rood kleuren?

Idem voor de Lombok en de tomaat, al staat de groei daarvan al minstens een maand volkomen stil.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gewoon laten staan tot de planten afsterven of toch maar oogsten?
Ik heb alle planten afgebroken en het ligt nu weg te rotten, zodat het straks wat makkelijker opruimt. Gaat allemaal niet afrijpen ben ik bang (te koud en (bij mij) te weinig zon) en ik heb ook geen zin om alles binnen te leggen met bananen of weet ik veel.
Volgend jaar zien we wel weer. Al moet ik ruimte gaan maken voor een konijnenhok... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
barrymossel schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:19:
[...]

Ik heb alle planten afgebroken en het ligt nu weg te rotten, zodat het straks wat makkelijker opruimt. Gaat allemaal niet afrijpen ben ik bang (te koud en (bij mij) te weinig zon) en ik heb ook geen zin om alles binnen te leggen met bananen of weet ik veel.
Volgend jaar zien we wel weer. Al moet ik ruimte gaan maken voor een konijnenhok... }:O
Volgend jaar inderdaad nieuwe ronden, nieuwe kansen! Voor nu laat ik het nog maar even staan en voor de pepers is het ook niet erg dat ze groen blijven, ook dan zijn ze lekker.

De tomaat is natuurlijk een ander verhaal, eens kijken hoe dat rijpen met een banaan erbij gaat. Rauw mag/kan je ze niet eten begrijp ik en gebakken zullen ze waarschijnlijk nog best zuur zijn?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Tomaat kan je overigens gewoon stuk afknippen en binnen in een pot of vaas zetten, groeit gewoon verder en de groene tomaten rijpen dan gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:53:
Tomaat kan je overigens gewoon stuk afknippen en binnen in een pot of vaas zetten, groeit gewoon verder en de groene tomaten rijpen dan gewoon af.
Dat is interessant! Omdat je dan niet de aarde mee naar binnen neemt met alle ongedierte daarin.

Heb je een linkje of een how to? Stam dusdanig afknippen dat deze gaat wortelen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
bvk schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:00:
[...]

Dat is interessant! Omdat je dan niet de aarde mee naar binnen neemt met alle ongedierte daarin.

Heb je een linkje of een how to? Stam dusdanig afknippen dat deze gaat wortelen?
Zijtak met tomaten eraan, schuin afsnijden en maakt gewoon weer wortels.

Ik had per ongeluk een tak afgebroken met groene tomaten, gewoon tussen de uien in de bak ernaast geprakt en tomaten zijn gewoon knalrood geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:10:
[...]
Zijtak met tomaten eraan, schuin afsnijden en maakt gewoon weer wortels.

Ik had per ongeluk een tak afgebroken met groene tomaten, gewoon tussen de uien in de bak ernaast geprakt en tomaten zijn gewoon knalrood geworden.
Maar dat was buiten in aarde als ik je goed begrijp? En niet binnen in een vaas met water?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
bvk schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:34:
[...]

Maar dat was buiten in aarde als ik je goed begrijp? En niet binnen in een vaas met water?
Mijn moeder had het binnen met een vaas gedaan vorig jaar. Ik buiten een tijdje terug toen het nog warm en zonnig was.

In de vaas zag je gewoon allemaal wortels aan de steel groeien.

Is ook niet gek bij tomaat, als je die dingen uitplant zet je ze ook tot het onderste blad in de grond, maakt de plant ook nieuwe wortels aan de steel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tomaten zijn echt onkruid inderdaad, ze groeiden hier overal massaal op tussen de tegels. Een maat van me had ook een tomaat die in 2en was geknakt door de wind. Heeft de halve plant toen in de grond gezet en die groeide na een week of 2 gewoon vrolijk verder. Toen had hij 2 tomatenplanten. Bij de halve plant die al stond groeide al snel een dief uit tot nieuwe hoofdstam.

Bikkelharde rakkers. Maar helaas wel erg gevoelig voor kou en rot. De eerste die bezwijken zijn hier altijd de tomaten. Dan zijn pepers toch wat taaier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-06 20:05
Vraagje, dit jaar als een leuk experiment van een paprika uit de supermarkt wat zaadjes gebruikt om te kijken wat er gebeurd. Nu hebben we inmiddels 2 leuke plantjes staan! Met zelfs bloemen en mini paprika's er in! (Voor de duidelijkheid, ze staan binnen boven de kachel ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmnM_SCe_m_lAhvfuJl1-NaR6jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFMawIgDE4EMg82Q1DZrxgN9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zien we alleen sinds een week of wat het volgende, een soort bruine/zanderige aanslag, en lijken de bladeren wat slapper en geler te worden..

Enig idee wat dat is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpQ3HPXLQSrcFzZh77gBZ57x2bM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mn9aIsjuXLk2NtT4ftNUkT7.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 22 ... 85 Laatste