Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 85 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-06 14:31
bvk schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:31:
Ik win als het gaat om de kleinste tomaat, vanmorgen opgekomen:

[Afbeelding]

Ben benieuwd of ik daar voor de winter nog wat van kan plukken. Hetzelfde voor de Rawit's:

[Afbeelding]

En de Lombok's:

[Afbeelding]

Waarbij het me opvalt dat de laatste veel later is gezaaid en opgekomen maar het lijkt of het veel harder groeit met groter blad. Eerste blaadje van de rawit was 1 centimeter, die van de lombok nu 3 centimeter.
Ga je die binnen zetten? Want anders heb ik er een hard hoofd in... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:46

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
barrymossel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Ga je die binnen zetten? Want anders heb ik er een hard hoofd in... :D
Later in het jaar bedoel je? Het is voor mij nu gewoon een leerjaar waarbij ik wil kijken hoe de pepers en tomaat zich gaan ontwikkelen. De planten laat ik dus gewoon op balkon staan, als ze dood gaan gaan ze dood. Als ze overleven? Prima :)

Maar ik wil dan sowieso volgend anders beginnen, eerder en met voorkiemen op de vensterbank.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

bvk schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:27:
[...]
Later in het jaar bedoel je? Het is voor mij nu gewoon een leerjaar waarbij ik wil kijken hoe de pepers en tomaat zich gaan ontwikkelen. De planten laat ik dus gewoon op balkon staan, als ze dood gaan gaan ze dood. Als ze overleven? Prima :)

Maar ik wil dan sowieso volgend anders beginnen, eerder en met voorkiemen op de vensterbank.
Als het toch een leerjaar is, leer dan ook om in ieder geval de pepers te laten overwinteren. Als het lukt, is het meegenomen en heb je eerder resultaat.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Freee!! schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:32:
[...]

Als het toch een leerjaar is, leer dan ook om in ieder geval de pepers te laten overwinteren. Als het lukt, is het meegenomen en heb je eerder resultaat.
Als dat lukt zal ik het niet laten inderdaad. Zo een "bonsai" zoals @barrymossel heeft lijkt me wel grappig.

Maar een peper is toch maar 2 jarig, of niet?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

bvk schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:43:
[...]

Als dat lukt zal ik het niet laten inderdaad. Zo een "bonsai" zoals @barrymossel heeft lijkt me wel grappig.

Sommige soorten kunnen iets van 10 jaar aantikken.

Maar het houdt inderdaad een keer op. 4 a 5 jaar is gemiddeld echt wel de max.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:43:
[...]

We gaan het meemaken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7ayifIVKx7XLDM4i6izFSDCCho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5flLlRqV1vZdDDBqH7xmX0w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:07
Mooie Filius @barrymossel !!

Ik hou wel van de donkere uitstraling van die peper. Heb er ook twee staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUrrXWft0MZdhQXWV3lck_poLsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82KxGlil4z5k1X7klBAkuqBN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door Domino op 26-06-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Domino schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:33:
Mooie Filius @barrymossel !!

Ik hou wel van de donkere uitstraling van die peper. Heb er ook twee staan:

[Afbeelding]
Dankje! Maar de mijne is een Black Pearl. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Heerlijk, framblij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBrZXzwC0utYPwuymJOyD_ove0I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c2IAEGusMW1cNN0j6XxWYRBC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycJYjroysEiBcscBK5PZitr2u0w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d2kcPVxrUCSXrBkK0OFIszhw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FigLuh3AuAey2-ESM19tjXUFlRg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SCk6XPliGFZZ5VmR7a6H2N5o.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:15

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ja! Werkt dat een beetje in zo'n zak met GHE? Of op Kratky zelfs? En heb je die vanaf zaad opgekweekt of een klein plantje gekocht? Ik wil stiekem ook al lang een framboos..

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 18:06

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Framboos kan je best goedkoop kopen in plant. Eens het vertrokken is, is het écht onkruid.
Wij hebben van de vorige eigenaar een plantje geërfd in de tuin. Wij hebben net ernaast onze compostbakken geïnstalleerd. Die zorgen blijkbaar voor voldoende voedingstoffen om de plant in overdrive te laten gaan, het hele jaar door. Het hele jaar door moeten wij nieuwe scheuten wegknippen, tot soms wel op 3m van de moederplant. Die plant groeit nu gewoon volledig rondom de compostbakken (van 3,6m²). En groeit wild tussen onze rode bessen heen.
Door de droogte dit jaar is het wel een schitterend bessenseizoen geworden. Meer dan een kilo frambozen getrokken tot nu. Dik 2 kilo rode bessen ook. Samen met de kersen van de buur (en aardbeien uit de lokale automaat, omdat onze eigen planten nog te klein waren) voor het eerst 4 vruchten confituur gemaakt. Omdat we toch al genoeg gegeten hadden, is het maar direct 4 liter confituur geworden... Godzijdank goed gelukt en overheerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tektoon schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:10:
Ja! Werkt dat een beetje in zo'n zak met GHE? Of op Kratky zelfs? En heb je die vanaf zaad opgekweekt of een klein plantje gekocht? Ik wil stiekem ook al lang een framboos..
Heb vorig jaar 2 jonge scheuten losgestoken bij m'n zus. Heb ze in een 20 liter pot gezet, hebben een maand stil gestaan en daarna begonnen ze te groeien.

Die jonge scheuten van vorig jaar zijn inmiddels verhout en geven mooi wat vruchten, als ik de pepers voeding geef neem ik de framboos altijd even mee in de ronde. Doen ze het prima op!

Hij begint nu behoorlijk door de pot te woekeren en de jonge scheuten komen overal boven. Sommige al een cm of 30/40. Die geven volgend jaar pas vruchten.

Al met al net onkruid dat spul. Maar wel smakelijk onkruid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ok, top! Ik ga woensdag naar het tuincentrum voor een framboos. Verder ga ik ook een aardbei op kratky proberen.

Het blumat systeem bevalt me steeds beter. De potten blijven goed vochtig en de plantjes groeien prima door in de hitte, ook al kan ik ze maar eens per twee weken onderhouden. Ik overweeg om nog vijf van die prikkers te kopen zodat ik ook de framboos en de salie kan aansluiten. Wel merk ik dat ik ze opnieuw moet kalibreren als ik water in het vat giet. Het is net alsof het drukverschil ervoor zorgt dat ze ineens veel te veel water gaan geven.

EDIT: hergebruiken jullie je grond (bij mij: kokos + perliet)? Ja toch? Hoe werkt dat? Kan ik in de herfst gewoon de pepers uit de grond plukken en de boel omscheppen voor volgend jaar?

[ Voor 14% gewijzigd door Tektoon op 28-06-2020 00:30 ]

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Tektoon schreef op zondag 28 juni 2020 @ 00:23:
Ok, top! Ik ga woensdag naar het tuincentrum voor een framboos. Verder ga ik ook een aardbei op kratky proberen.

Het blumat systeem bevalt me steeds beter. De potten blijven goed vochtig en de plantjes groeien prima door in de hitte, ook al kan ik ze maar eens per twee weken onderhouden. Ik overweeg om nog vijf van die prikkers te kopen zodat ik ook de framboos en de salie kan aansluiten. Wel merk ik dat ik ze opnieuw moet kalibreren als ik water in het vat giet. Het is net alsof het drukverschil ervoor zorgt dat ze ineens veel te veel water gaan geven.

EDIT: hergebruiken jullie je grond (bij mij: kokos + perliet)? Ja toch? Hoe werkt dat? Kan ik in de herfst gewoon de pepers uit de grond plukken en de boel omscheppen voor volgend jaar?
Je kan je ook nog laten verleiden tot alternatieven. Ik heb dit jaar voor het eerst een bramboos gegeten. (braam-framboos kruising) Zeer lekker en zou blijkbaar ook makkelijk moeten zijn om te kweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tektoon schreef op zondag 28 juni 2020 @ 00:23:

Kokos kun je spoelen, drogen en prima hergebruiken. Je hebt dan een mooi nulpunt om vloeibare voedingsgift op te bouwen.

Potgrond gebruik ik zelf niet opnieuw. Misschien wel mogelijk, maar voor die 15 euro haal ik liever 200 liter nieuw.

Als je een grote tuin hebt met veel groen kun je het natuurlijk prima verzamelen op een bult, door de compostbak mengen of uitstrooien, niks mis mee. Maar hier zou het in bakken buiten moeten staan, gedurende de winter.

Vaak nestelen zich toch ongedierte in de toplaag. Ik ben er eens een bak aarbeien aan verloren doordat de hergebruikte grond echt door en door vol zat met rouwvarenvlieg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 19:42
Ergens toch een foutje gemaakt toen ik mijn plantjes in de volle grond heb gestoken. Het stekje waar ik een labeltje met "komkommer" bij had staan wilde in eerste instantie niet zo maar begint nu toch aardig groot te worden. En toen zij m'n vrouw gisteren: "euhm, waarom zit daar een courgette bloem in"? Afijn :+. Het is nu zeker te laat om nog aan de komkommer te beginnen? Dan wordt het een jaartje zonder ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
jsiegmund schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:09:
Ergens toch een foutje gemaakt toen ik mijn plantjes in de volle grond heb gestoken. Het stekje waar ik een labeltje met "komkommer" bij had staan wilde in eerste instantie niet zo maar begint nu toch aardig groot te worden. En toen zij m'n vrouw gisteren: "euhm, waarom zit daar een courgette bloem in"? Afijn :+. Het is nu zeker te laat om nog aan de komkommer te beginnen? Dan wordt het een jaartje zonder ben ik bang.
Err, je kan het altijd proberen. Gelukkig zijn courgettes ook lekker en geeft deze plant ook heel veel vruchten :)

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 19:42
yakmak schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:34:
[...]

Err, je kan het altijd proberen. Gelukkig zijn courgettes ook lekker en geeft deze plant ook heel veel vruchten :)
Zeker. Maar ik had 'm redelijk dichtbij m'n wortelen gezet denkende dat ik een komkommer naar boven kon leiden. In mijn (nu open) koudebak heb ik al een courgette staan, dus heb er nu twee en verplanten zal wel een slecht idee zijn. Overigens van beide planten tot zover nog geen vruchten gehad, wel bloemen.

Maar je hebt gelijk, proberen kan natuurlijk altijd dus ik gooi vandaag nog snel wat komkommer zaden in een potje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yakmak
jsiegmund schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:39:
[...]

Zeker. Maar ik had 'm redelijk dichtbij m'n wortelen gezet denkende dat ik een komkommer naar boven kon leiden. In mijn (nu open) koudebak heb ik al een courgette staan, dus heb er nu twee en verplanten zal wel een slecht idee zijn. Overigens van beide planten tot zover nog geen vruchten gehad, wel bloemen.

Maar je hebt gelijk, proberen kan natuurlijk altijd dus ik gooi vandaag nog snel wat komkommer zaden in een potje :)
Ah ja, dat wordt veel courgette eten dan. Ik heb 2 jaar geleden de fout gemaakt om 9 planten te zaaien met de gedachte dat maar 33% uit zou komen (geen idee waar ik die gedachte van had...) Uiteindelijk zat ik met 9 gigantische courgette planten en werd iedereen om mij heen gek als ik weer eens langskwam en ik had een bigshopper vol met courgettes mee voor ze :X

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:40
Hier hebben wij ook een aantal courgette planten staan. Inmiddels flinke planten vol met bloemen en courgettes. Probleem is alleen dat de meeste courgettes indrogen en verschrompelen. Zouden ze te weinig water krijgen? Sproei meestal om de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yakmak
Highfive95 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:11:
Hier hebben wij ook een aantal courgette planten staan. Inmiddels flinke planten vol met bloemen en courgettes. Probleem is alleen dat de meeste courgettes indrogen en verschrompelen. Zouden ze te weinig water krijgen? Sproei meestal om de dag.
Kan ook zijn dat ze niet bevrucht worden. ALs ik het me goed herinner dan kan een courgette slechts 1 ochtend bevrucht worden. Je kan zelf met een kwastje of wattenstaafje langs de mannelijke bloemen gaan en dan in de vrouwelijke bloemen om ze te bevruchten. Ik had veel planten in mijn tuin die veel insecten aantrekken en daardoor was dat voor mij niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@yakmak
Bevrucht worden ze volgens mij wel want er groeien al redelijke vruchten aan. Maar deze drogen bijna allemaal uit. Er hangen nu 2 vruchten aan van bijna 15 cm en dan duimdik. Maar deze beginnen bij de aanhechting op de plant alweer in te drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Highfive95 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:18:
@yakmak
Bevrucht worden ze volgens mij wel want er groeien al redelijke vruchten aan. Maar deze drogen bijna allemaal uit. Er hangen nu 2 vruchten aan van bijna 15 cm en dan duimdik. Maar deze beginnen bij de aanhechting op de plant alweer in te drogen.
Kan je een foto nemen? Is het indrogen of rotten? Wanneer ze 15cm zijn, pluk er alvast het bloemetje af.
Het kan een schimmel zijn. Je courgette te droog zetten moet je echt al je best voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-06 11:04
Highfive95 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:18:
@yakmak
ik volg even, want dit probleem had ik vorig jaar met mijn fles pompoenen, tot de dag van vandaag heb ik geen idee waarom dat gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@Joindry

Zal het weekend weleens even een foto maken. Het lijkt of ze allemaal uitdrogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Highfive95 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:11:
Ik heb/had precies hetzelfde. Heb gisteren de hele plant weggeknipt. Denk zelf ook aan gebrek aan bevruchting en heb geen zin om zelf te gaan bevruchten. Groetjes, ik eet ze zelf toch niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:54
[...]

Nog 2 weken heb je.
Tot begin september gaat het prima, daarna sterft het af (1 jarige plant)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-06 22:14
[...]

We hebben nu ook 5 planten. Mijn vrouw was eerst chagerijnig dat de eerste 2 plantjes geel werden en had er nog wat gezaaid. een paar weken later was ze blij dat het allemaal deden...... 8)7

We hebben nu 1 of 2 bamboe stokken er tegen aan gezet. voorlopig gaat het goed en "klimmen" ze omhoog dankzij touwtje om de zoveel cm.

Het helpt ook om er aan te denken die vruchten af te halen voordat ze groot worden en de plant omtrekken O-)

Ohw, mijn vrouw heeft ook gezien dat de dieven die je van tomatenplanten af haalt en in het water zet wortels krijgen en verder groeien.
De buren wilden ze niet omdat ze al eerder plantjes van ons kregen en de tuin vol is. Dus nu hebben wij er wat meer :X ;)

Misschien zijn er mensen in de buurt die tomatenplantjes en dieven over hebben?
never mind. Ik zie nu dat komkommer wilde

[ Voor 15% gewijzigd door gr8-jen op 07-07-2020 14:20 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hoe gaat het met de pepers jongens? Hier groeien ze langzaam door ondanks veel wind en regen.

Ze hebben twee weken in de voortuin gebivakeerd, vanwege de nieuwe schutting. Lekker met die harde wind ook. Maar vanaf vandaag weer up en running!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rE7EIPchWte7kaq2X_sdGVzwDhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxlXiyxjiley6XUuzuw9bKXb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:58
De eerste pepers/paprika's beginnen kleur te krijgen, de tweede ronde komt eraan (komen veel knopjes in). Sommige planten zijn eigenlijk te klein dus ben benieuwd of dat goed gaat gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Pepers gaan best goed. Enkel mijn "cheiro roxa" heeft nog geen vruchten.
Dit weekende mijn eerste groene jalapeno's (dagje laten weken in appelazijn) van het jaar gegeten met dorito's en dip.

I know I know, should have resized :F

Bloemborder doet het ook goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNAmsdu79gMQDAF_VjGrLdy-E2g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vWloyrFETQypuROuBg6BTQZw.jpg?f=user_large
Eerste superhot (jays peach Ghost scorpion met dank aan @Anoniem: 1032405)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ga0F8aJWgtpI3BHuJwWZ2Vx0Hw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7TvD1HvgvRSj2ODZ7eqls24e.jpg?f=user_large
En eerste Luffa bloem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKTlpXc3iRiDtqCrsWelHwDR3hM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W4wWqDOXxuZfchzWEB61uBqb.jpg?f=user_large

Flops van dit jaar zijn de aardappelen, massale droogte = rampzalige oogst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yakmak
Heb een paar pepers, maar de meeste planten moeten nog uberhaupt groot genoeg worden om pepers te geven, veel te laat gezaaid. Denk dat ik ze ga overwinteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

De plantjes van mijn nasi-pakket peper hangen vol met glanzende donkergroene pepers.

Tot op heden nog geen enkele met een andere kleur, maar mocht de zomer nog terugkomen dan staan ze klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kRe47G6oV4DUURRCy1GQ-txSsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1w9NNPo1sv9lm1Wp32C9KUr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door 7o9 op 07-07-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

7o9 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:12:
De plantjes van mijn nasi-pakket peper hangen vol met glanzende donkergroene pepers.

Tot op heden nog geen enkele met een andere kleur, maar mocht de zomer nog terugkomen dan staan ze klaar.

[Afbeelding]
Dat komt wel goed! Die rijpen vanzelf af. Mooie volle bos!
Joindry schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:31:
Pepers gaan best goed. Enkel mijn "cheiro roxa" heeft nog geen vruchten.
Dit weekende mijn eerste groene jalapeno's (dagje laten weken in appelazijn) van het jaar gegeten met dorito's en dip.

I know I know, should have resized :F

Bloemborder doet het ook goed:
[Afbeelding]
Eerste superhot (jays peach Ghost scorpion met dank aan @Anoniem: 1032405)
[Afbeelding]
En eerste Luffa bloem.
[Afbeelding]

Flops van dit jaar zijn de aardappelen, massale droogte = rampzalige oogst.
Mijn Jay's Peach Ghost laat bijna al zijn knopjes nog vallen. Waar de andere planten al lekker aan het produceren zijn, heeft hij 3 mini pepertjes hangen en verder nog niets. Is wel 1 van de grootste planten.

Geen idee waar het door komt... Een vriend van mij heeft ook een plant gekregen en daar hangen al wel een paar mooie pepers in van prima grootte...

We zien het wel, hopen dat er in september/oktober toch een paar flinke pods in hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik kan het met mijn experiment ook wel vergeten geloof ik met het weer van de laatste tijd. De groei is echt wel een beetje gestopt waar ze met die warme dagen net lekker op dreef waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oELU6aEfrD274n6CWhqXOuXqJvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WtU3PgywWN38frAGjj3VtYr.jpg?f=fotoalbum_large

De kleine tomaat van die bol.com kaart groeit veel harder al zal ik daar denk ik ook geen tomaten vanaf meer kunnen gaan halen als de zomer zo blijft?

Ik ben in ieder geval wel verzekerd van een verse voorraad korianderzaad ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHSyhIk3QVWD_gNclJbC1IMIEe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0vmH5bZvkmaX0USGO6TulAO.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 14:30
Gaat ook goed hier,

De aardbeien zijn er klaar mee en zijn zich aan het voortplanten.
Deze probeer ik op te vangen om dan volgend jaar vruchten van te krijgen.
De huidige zijn al 3 jaar oud en hebben hun beste tijd gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOxhqjU_ZvuqQ0-0wDA0i2nxYJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpBh56fss0aTt2TV90FkT6vq.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de komkommers gaan als een raket, en de eerste komkommers beginnen serieuze vormen aan te nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhDbJ4PDKXiivjtmAmUQaceZp0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVTlrLuN1B64ILINHGtrFl19.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyWJFJ9I0j6kX6d6OoKjfc4jXK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8lfT2jWFanyPU563yRDoFEg.jpg?f=fotoalbum_large

En dan de pepers...
Die zijn hun kleine habitat langzaam uit aan het groeien.
Dit weekend ga ik het een en ander omzetten om ze van wat meer ruimte te voorzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sx80uOEI5sOpF32OTit1_6Ej6mA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlyeHXDdGlJvyZADxipuxzog.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JR1M5j6SktqdwFAvwlABYawVSoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fx58UDl3fVnNWHgBR6evR5Nk.jpg?f=fotoalbum_large

Anderhalve week geleden stond alles vol in de bloei en inmiddels zitten er overal al wat vruchten aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bxz0QaTXXYcRny5R04A6d9p1gAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2VsSLLeHbo4fQ5xJycVIjrc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pm37le6PL-s9V9W0IczSagjIJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ul4nC1WQEyHZqslliZDdWv61.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDUeK6zWUNhB6bdD2YXQzDgu0KM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADnQEny93tB45G3lp3tBEsCR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:49:
De kleine tomaat van die bol.com kaart groeit veel harder al zal ik daar denk ik ook geen tomaten vanaf meer kunnen gaan halen als de zomer zo blijft?
Ik was al laat met cherry tomaten en dat was half april. Die hebben nu wel een heel aantal groene tomaatjes eraan hangen, maar duurt nog wel even voor ze rijp zijn (zeker met dit weer). Ik vermoed dat jij geen oogst meer gaat krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

barrymossel schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:50:
[...]

Ik was al laat met cherry tomaten en dat was half april. Die hebben nu wel een heel aantal groene tomaatjes eraan hangen, maar duurt nog wel even voor ze rijp zijn (zeker met dit weer). Ik vermoed dat jij geen oogst meer gaat krijgen...
Allemaal te zien hoe lang het warm blijft. Je kan tot in september oogsten. De kans dat hij veel trossen gaat hebben over verschillende perioden is natuurlijk wel klein. maar één goeie tros/lading zit er zeker nog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yakmak
Wanneer beginnen jullie eigenlijk met het opkweken van jullie plantjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:30
yakmak schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:54:
Ik ben dit jaar begin feb begonnen en onder een lamp gehad binnen.
Hebben nu allemaal al flink veel pepers eraan hangen en beginnen heel langzaam aan juiste kleur te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barrymossel
yakmak schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:54:
Pepers: jan/feb/mrt
Tomaten: feb/mrt/apr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yakmak
Rudoo schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:11:
[...]

Ik ben dit jaar begin feb begonnen en onder een lamp gehad binnen.
Hebben nu allemaal al flink veel pepers eraan hangen en beginnen heel langzaam aan juiste kleur te krijgen.
Oh dat is al lekker vroeg, wat voor lamp gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
yakmak schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Goedkope lamp uit China en heb ook witte led strips gehad. Als ze maar iets van licht hebben gaat het wel goed geloof ik. Als ze maar niet gaan overstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
[...]

Ik heb zo'n Ikea setje met 2 verdiepingen. Gekocht net voordat ze (helaas) uit het assortiment gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yakmak
barrymossel schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:46:
[...]

Goedkope lamp uit China en heb ook witte led strips gehad. Als ze maar iets van licht hebben gaat het wel goed geloof ik. Als ze maar niet gaan overstrekken.
Hmm ik heb nog een ongebruikte HUE lamp liggen. die maar eens gebruiken. Hoe zorg je ervoor dat ze niet overstrekken?
Rudoo schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:34:
[...]

Ik heb zo'n Ikea setje met 2 verdiepingen. Gekocht net voordat ze (helaas) uit het assortiment gingen.
Nice, van de ikea wordt hem niet meer dan denk ik. misschien in de winter zelf een rekje bouwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

[...]

Ik gebruik 2 gewone spaarlampen en 2 alieëxpress lampen.
Je zou een 2.000 a 5.000 lumen moeten halen aan je bladoppervlak. ik haalde een 3.500-4.500 lumen. Der is wel wat ruimte voor speling. Maak gewoon niet dat je te weinig hebt. Dan krijg van je die lange slappe plantjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
yakmak schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:50:
[...]

Hmm ik heb nog een ongebruikte HUE lamp liggen. die maar eens gebruiken. Hoe zorg je ervoor dat ze niet overstrekken?
[...]
Door goed bij te lichten (of genoeg zon te geven, maar dat is bij "korte dagen" wat lastig ;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
barrymossel schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:50:
[...]

Ja, daar ben ik ook bang voor nu we zo matig begin van de zomer hebben. Maar goed, wellicht krijgen we uiteindelijk weer een zelfde zomer als vorig jaar en komt er nog een flinke groeispurt.

Volgend jaar gewoon eerder beginnen. En het mooie van deze hobby is dat het praktisch niets kost behalve wat tijd, water en aandacht ;)

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudoo
bvk schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:47:
[...]

Ja, daar ben ik ook bang voor nu we zo matig begin van de zomer hebben. Maar goed, wellicht krijgen we uiteindelijk weer een zelfde zomer als vorig jaar en komt er nog een flinke groeispurt.

Volgend jaar gewoon eerder beginnen. En het mooie van deze hobby is dat het praktisch niets kost behalve wat tijd, water en aandacht ;)
vergeet "ruimte" niet .... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-06 20:06
In 1 van mijn 2 peperplanten hangen al behoorlijk wat pepers (Capsicum chinense). Er begint zelfs al 1 rijp te worden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q92BxD6h.jpg

Van deze soort heb ik een paar weken geleden 8 zaden gepland. Ze zijn allemaal opgekomen, ik ga ze denk ik pas verspenen als ze twee keer zo hoog als dit zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NHKGzxTh.jpg

Dit is een Capsicum Annuum die ik bewust wat voller in vorm heb gelaten, daardoor heeft hij alleen nog maar kleine bloemen, hier verwacht ik volgende maand al wel pepers aan te hebben hangen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xZA4DLdh.jpg

Ik had niet verwacht dat de tomatenplant zo goed zou aanslaan anders had ik wel een betere begeleiding geregeld dan dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2a05sR5h.jpg

Eerste pompoen begint ook al te groeien (pompoenplant in pot):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AehznVnh.jpg

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:22
Enkele weken geleden merkte ik dat mijn muntplant letterlijk veel van haar bladeren is verloren. Buitenkant is nog ok maar binnenin ligt het vol met dorre bladeren. Daardoor is de plant niet meer zo mooi vol. De basilicum en tijm ernaast vertoonden ook die symptonen. De voorbije dagen was het slecht weer, dus allesbehalve droog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Fry9d01Nl7QAPy-l4oulcLsXwA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zKNjXcbGBhq2srNB23yz8MWo.jpg?f=user_large

Na de regenval en het toevoegen van voeding aan het water, zie ik nu witte vlekken op de bladeren. Ik zou zeggen dat de plant is verzwakt maar de stengels van de plant zijn wel heel stevig en dik. Gaat het hier om een ziekte in de bodem en dat ik best alles vervang?

En misschien nog belangrijker: hoe kan ik dit voorkomen volgende keer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WMrGqYHyqphLXlprUPgJrcaWt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyLjz7BTdw2a7pmk3stq68T4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWs7DLoLPzYcy9IX8iCljbyEAlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iY3MudNdT16FXuQyMsc19Ygg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

pina schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:07:
Enkele weken geleden merkte ik dat mijn muntplant letterlijk veel van haar bladeren is verloren. Buitenkant is nog ok maar binnenin ligt het vol met dorre bladeren. Daardoor is de plant niet meer zo mooi vol. De basilicum en tijm ernaast vertoonden ook die symptonen. De voorbije dagen was het slecht weer, dus allesbehalve droog.

[Afbeelding]

Na de regenval en het toevoegen van voeding aan het water, zie ik nu witte vlekken op de bladeren. Ik zou zeggen dat de plant is verzwakt maar de stengels van de plant zijn wel heel stevig en dik. Gaat het hier om een ziekte in de bodem en dat ik best alles vervang?

En misschien nog belangrijker: hoe kan ik dit voorkomen volgende keer?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet eruit als meeldauw.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ja dat is poep, heb ik ook wel eens, toevallig net met rozemarijn die de ebb & flow toch iets te vochtig vond worden zonder zon. Zet ze warm en droog en geef ze water via de onderkant (via een schoteltje ofzo), zodat de bovenste laag aarde droog blijft. Als je ze in potjes hebt staan kan je ook proberen ze onder een afdakje te zetten bij dit weer.

Intussen in de tuin: heb er nog een paar Blumats bijgeprikt. Nu ook met salie, basilicum, echinacea en (eindelijk) een framboos. Die dingen zijn populair want vorige keer uitverkocht. Heb er ook m'n eerste schepjes zelf gemaakte compost bij gedaan, dus ik ben benieuwd. De pepers zitten zonder GHE en zien een beetje pips, maar volgende keer neem ik een shot voor ze mee. Op de grond m'n ex-kratky mango en avocado plant/boom. Ben benieuwd hoe die het gaan doen (als ze dood gaan is het geen probleem).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nZDZjBs.jpg?1
Nu ff m'n aardbei op kratky zetten; het verbenastekje is net aangeslagen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Iemand enig idee wat er aan de hand is?
Dit is mijn eerste lading Jalapeno's. Zouden ze gewoon te weinig water gehad hebben? Dit jaar ben ik spaarzamer met ze water te geven. Meer de methode, als de plant er wat uitgedroogd uitziet, dan pas geef ik water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QfLgwjSe2htk6WkYD62xmtEtOU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dy0YXDotGJL35ZUhiqriasOf.jpg?f=user_large Ik heb er maar direct een meetlat bijgelegd om te demonstreren hoe klein ze wel zijn.

Ook de rest valt wat klein uit momenteel. Tomaten rijpen ook maar traag en hebben weinig tomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:14
Pepers bij mij rijpen ook nog totaal niet af. (Sommigen al 3 weken gestopt met groeien).
Tomaten zijn giga, maar ook daar nog geen rijping. Zal wel allemaal tijdens onze vakantie gebeuren vrees ik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Is dat niet gewoon logisch met het matige weer van de laatste tijd? Pepers zijn immers tropische planten en dan is 20 graden toch best heel koud...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

bvk schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:50:
Is dat niet gewoon logisch met het matige weer van de laatste tijd? Pepers zijn immers tropische planten en dan is 20 graden toch best heel koud...
Ze staan in een plastiek kas, daar was het iedere dag toch makkelijk 30 graden geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:12
- excuus is niet voor dit topic -

[ Voor 96% gewijzigd door ytr81 op 18-07-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joindry schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:52:
Dit is mijn eerste lading Jalapeno's. Zouden ze gewoon te weinig water gehad hebben? Dit jaar ben ik spaarzamer met ze water te geven. Meer de methode, als de plant er wat uitgedroogd uitziet, dan pas geef ik water.
[Afbeelding] Ik heb er maar direct een meetlat bijgelegd om te demonstreren hoe klein ze wel zijn.

Ook de rest valt wat klein uit momenteel. Tomaten rijpen ook maar traag en hebben weinig tomaten.
Hier ook een aantal ondermaatse basterds en ik lees het meer, ook bij ervaren kwekers die al heel wat jaren meegaan.

Wellicht kun je de oorzaak zoeken in de grote temperatuur verschillen (overdag in de zon tegen de 30 a 40 graden in een kas, afgelopen week enkele nachten onder de 10 graden gehad hier). En de afwezigheid van veel zon, hier is het de afgelopen 3 weken meer bewolkt dan zonnig geweest.

Die flinke fluctuaties in temperatuur zijn natuurlijk niet optimaal.

Het is best een raar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Vandaag mijn primeur aardappelen geoogst. Dat was ook geen succes... De helft van de planten was dood van de droogte. De andere helft had misschien 4 aardappelen per plant, maximum. Resultaat, ongeveer evenveel aardappelen dan ik 3 maand geleden in de grond heb gestoken. Alleen een stuk groter. Daarvoor doen we het niet echt moet ik zeggen. Aardappelen planten en rooien in hard werk voor een bureauwerker :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Joindry Heb (te) laat in het seizoen een zachte bildstar aardappel met uitlopers in een 30x30cm pot met oude moestuingrond gezet waar 4 jaar lang aardbeien in hebben gestaan. Handje culterra groen erdoor en afwachten.
Inmiddels een flinke plant met 2 stengels, als ik door de losse moestuingrond graaf kom ik knoeperts van aardappelen tegen. Oogsten wacht ik nog mee, het loof is nog knalgroen.
Ik heb nog 3 bakken met dezelfde grond in de garage staan, volgend jaar plant ik daar 3 zachte borgers met uitlopers in.

Had er een hard hoofd in, aardappelen in pot, maar tot nu toe gaat het goed en oogsten zal ook makkelijker gaan dan in de volle grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
bvk schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:49:
Ik kan het met mijn experiment ook wel vergeten geloof ik met het weer van de laatste tijd. De groei is echt wel een beetje gestopt waar ze met die warme dagen net lekker op dreef waren.

[Afbeelding]

Twee weken verder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqabwDvloPfLYjZ0R-SfBq6CMSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iaKbiTfzwKSlNkipfYfTwRnk.jpg?f=fotoalbum_large

Zeker de tomaat is hard gegroeid!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tABtmjUl2C3V8VUmg7z4efDUT_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlL4ATV2v6LZ7uaVntYbVWZR.jpg?f=fotoalbum_large

Verder merk ik op dat de rawit heel gedrongen groeit, allemaal kleine zijtakjes waar ook al weer takjes uitkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7zi8u5SneCkPVAl7Ganu64ocig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T60xCtuT6vmPUBAxvkJ8hXMU.jpg?f=fotoalbum_large

De lombok gaat dan wel meer de hoogte in, ik vraag me af of ik deze moet gaan toppen en zo ja wanneer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIbd39Kcuq6tWANVQRgiD6j8CB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DG1lmARKDg26xSulEZmHZbo.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWayne
Hier een update van de pepers en de tomaten. De planten ontploffen, vooral de tomaten. Afrijpen doen ze nog niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEPArgHsRyrXyXcD2rQwIxBcSbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9GA8nHWQfNaj8sUO0SdEnRg.jpg?f=fotoalbum_large
2 tomatenplanten tegen het huis, op zuid. Ter referentie, bamboestokken zijn 2 meter lang, planten nu bijna 1.90 hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4SyPNkz3SZD2HgxNKLuQgxJj38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vp9UFBHH9f2TUGJ38oNgNCcI.jpg?f=fotoalbum_large
Lemon drops hangen vol. 1 geplukt, nog niet echt pittig, dus de rest verder laten afrijpen. Heb er 4 staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DZqBb2bjPnY-iAZi_KSN4rnyWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xR9GUdRaUDV6oQy6SX4YEisv.jpg?f=fotoalbum_large
Purple haze hangt helemaal vol, al 6 weken met paarse pepers. Ze groeien weinig en moeten nog rood gaan kleuren.

Ben benieuwd wat komende maand gaat brengen. Denk veel tomatensoep en passata, hoop ook genoeg voor sambal en hete saus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik ben van plan om 2 componenten hydro voeding te maken (ook te gebruiken voor niet hydro). Het plan was eigenlijk om dit al een hele tijd terug te doen, maar door gebrek aan tijd is me dat toen niet gelukt. Is hier toevallig animo voor? Het "recept" is gericht op paprika's/pepers en tomaten maar werkt ook voor andere planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 14:30
[Afbeelding] Ik heb er maar direct een meetlat bijgelegd om te demonstreren hoe klein ze wel zijn.

Ik had hetzelfde met mijn aardbeien vorige maand(en). Allemaal van dat kleine spul waar je eigenlijk niets mee kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Lasmibalsingh schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:00:

Dit is een Capsicum Annuum die ik bewust wat voller in vorm heb gelaten, daardoor heeft hij alleen nog maar kleine bloemen, hier verwacht ik volgende maand al wel pepers aan te hebben hangen:

[Afbeelding]
Ik ben natuurlijk een vreemde vogel om hier bijna 2 weken later nog eens op te reageren, maar dit is toch zeker een Capsicum Chinense?

Mooie plant, dat voorop.

Ik heb vorig jaar een aantal plantjes bij de Welkoop gehaald, die waren volgens het label ook allemaal Annuum, maar 2 daarvan waren overduidelijk Capsicum Chinense.

Lekkere pepertjes die daar af komen trouwens. Perfect voor stoofpotjes etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De "boerenbond rode peperplant" heeft nu 1 rode peper. Ging erg snel toen de peper eenmaal begon te verkleuren. De rest zijn nog groen. Wel tof om te zien. Straks mijn eerste rode peper oogsten.

De aji lemon drop en de habanero staan vol bloesem maar geen nog pepertjes. Maar ja, die had ik ook een maandje later gepland. Eerste jaar dat ik peperplanten heb maar dit ga ik vaker doen.
Purple Haze wil ik volgend jaar ook. Een mooie plant.

Vraagje, ik heb 3 peperplanten buiten staan en 3 binnen.
De potgrond is voor buiten perfect maar niet voor binnen. De hele tijd van die kleine fruit?vliegjes.
Zo'n bijna afgesloten glas met appelazijn werkt erg goed maar ik kom er niet vanaf.

Wat is goeie (biologische) potgrond die je binnen kan gebruiken met weinig kans op die tot vliegjes?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
streamnl schreef op maandag 27 juli 2020 @ 07:44:
De "boerenbond rode peperplant" heeft nu 1 rode peper. Ging erg snel toen de peper eenmaal begon te verkleuren. De rest zijn nog groen. Wel tof om te zien. Straks mijn eerste rode peper oogsten.

De aji lemon drop en de habanero staan vol bloesem maar geen nog pepertjes. Maar ja, die had ik ook een maandje later gepland. Eerste jaar dat ik peperplanten heb maar dit ga ik vaker doen.

De potgrond is voor buiten perfect maar niet voor binnen. De hele tijd van die kleine fruit?vliegjes.
Zo'n bijna afgesloten glas met appelazijn werkt erg goed maar ik kom er niet vanaf.

Wat is goeie (biologische) potgrond die je binnen kan gebruiken met weinig kans op die tot vliegjes?
Niet. Rouwvarenmugjes kun je altijd krijgen. Ter voorkoming kun je je grond in de magnetron stoppen. Maar zelfs in grond van gedroogde kokospellets kunnen ze later komen dus tja.

Dan zit er weinig anders op dan aaltjes kopen, of de grond volledig vervangen, of kaneelmethode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-06 11:04

Die mugjes zitten helaas in bijna alle grond en als ze er niet in zitten, dan komen ze vrij snel.

Ze komen af op natte grond en rottende blaadjes.
Zelf probeer ik de mugjes te lokken, door vleesetende planten tussen mijn pepers te zetten.
Dit zijn moerasplantjes, dus die grond is altijd nat (staat in een bakje water). Dit lokt veel mugjes naar die vleesetende planten. Het probleem met de mugjes is hierdoor nooit echt weg bij mij, maar echt last heb ik er niet meer van. (ik heb een aantal zonnedauw planten als vleesetende planten, omdat deze veel plekken hebben waar het mugje vast kan komen te zitten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne

De potgrond afdekken met een laagje scherp zand (3a4mm is voldoende) heeft bij mij dit jaar perfect gewerkt. (Vorig jaar met kaneeloplossingen e.d. in de weer geweest, maar dat was geen succes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Bedankt voor de tips!

Nu gebruiken we een glas met appelazijn. Die sluiten we af met een trechter (van papier) met een heel klein gaatje. Ze gaan erin maar komen er niet meer uit. Dit werkt erg goed, maar dan zijn ze er al ;)
Ik wil ze juist voorkomen...

Ik ben nu met kaneel bezig, als dit niet werkt, dan ga ik een andere tip van jullie proberen.

@DaWayne Ik lees dat scherp zand, "metselzand" is. Kan ik hiervoor elk type gebruiken (lees Gamma zand)?

Nogmaals bedankt ieder!.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Als ze niet groter willen worden, kan het ook liggen aan je plantenvoeding of pH waarde van de grond. Wat voeding betreft, voor het vormen van bloemen en later de vruchten heb je veel fosfor en kalium nodig. Je ziet soms in professionele settings dat daar PK-boosters voor worden gebruikt, waar dus relatief veel fosfor (P) en kalium (K) in zitten. Omdat er weinig stikstof (N) in zit denkt een plant dat ie dood gaat waardoor ie al zn energie in die vruchten gaat stoppen :) resultaat zijn mooie vruchten. Wat voor voeding heb je ze gegeven? En wat pH betreft, grond mag niet te alkalisch zijn. Als je pH rond de 6.5 zit, zit je wel goed over het algemeen. Wat voor water gebruik je?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
streamnl schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:18:
Bedankt voor de tips!

Ik ben nu met kaneel bezig, als dit niet werkt, dan ga ik een andere tip van jullie proberen.

@DaWayne Ik lees dat scherp zand, "metselzand" is. Kan ik hiervoor elk type gebruiken (lees Gamma zand)?

Nogmaals bedankt ieder!.
Ja hoor. Ik heb hier wat van straat gehaald toen de gemeente die ging ophogen en deels wat zand uit de zandbak. Werkt bij mij beiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Widow schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:27:
[...]
Wat voor water gebruik je?
Regenwater. Vanaf de eerste bloei geef ik tomatenvoeding met 0-4-6 verhouding. Ik denk echt dat het het extreme weer was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
streamnl schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:18:
Bedankt voor de tips!

Nu gebruiken we een glas met appelazijn. Die sluiten we af met een trechter (van papier) met een heel klein gaatje. Ze gaan erin maar komen er niet meer uit. Dit werkt erg goed, maar dan zijn ze er al ;)
Ik wil ze juist voorkomen...

Nogmaals bedankt ieder!.
Bij mij waren na die kaneelmethode met een dag of 3 echt alle vliegjes uit huis verdwenen, en het beste: 1 1/2 jaar later nog steeds niet terug in mijn kamerplanten ook niet bij die in de badkamer staan en best nat staan, dus dat kaneel in de potgrond blijft doorwerken ofzo *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highfive95
Joindry schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:24:
[...]
Kan je een foto nemen? Is het indrogen of rotten? Wanneer ze 15cm zijn, pluk er alvast het bloemetje af.
Het kan een schimmel zijn. Je courgette te droog zetten moet je echt al je best voor doen.
Even een update omtrent de courgette planten. Na het weghalen van de ingedroogde courgettes is de plant weer vrolijk verder gaan groeien. Met als gevolg dat wij inmiddels al een stuk of 5 cougettes eraf hebben kunnen halen.

Wat het nu geweest is geen idee. De eerst courgettes waren allemaal ingedroogd. Had geen idee dat een courgetteplant zou groot zou worden. De grootste is nu wel 1,5 meter in doorsnede. :'( . Er groeien nog steeds een stuk of 6 courgettes aan. Dus voorlopig eten we nog wel even courgette.

De pompoenplant wordt inmiddels ook aardig groot. Deze is geplant uit een zaadje dat was gaan kiemen in een pompoen die wij gekocht hadden. Er zitten inmiddels ook al bloemen aan. Ben benieuwd wanneer de eerste pompoen eraan komt.

Verder beginnen de bramen ook al mooi te kleuren. De eerst hebben wij al geoogst. Toch lekker zo uit eigen tuin. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Joindry schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:14:
[...]

Regenwater. Vanaf de eerste bloei geef ik tomatenvoeding met 0-4-6 verhouding. Ik denk echt dat het het extreme weer was.
Dat zou moeten werken lijkt mij.. ook niks aan de bladeren te zien?

In ander nieuws, de tuin gaat ook lekker door hier. Laatst alle kruisbessen geplukt en jam van gemaakt, toch even 4kg bessen waar ik 17 potjes jam van heb gemaakt. Ook de bosbessen zijn aardig rijp, enkele nog wat groenig maar die pluk ik er later wel van af :) de druif heeft wat last van meeldauw maar dat was te verwachten. Gelukkig zit het alleen op het "nieuwe" deel van de druif, en niet op het oude deel waar ook de vruchten zitten. De pompoenen gaan hard. Ik had één plant waar ik alle zijtakken van af heb gehaald en de meeste pompoenen van af heb geknipt, met het idee om één mega pompoen op te kweken. En dat ging wel erg hard, want de ene pompoen die er nog aan zat, knapte gewoon uit elkaar :/ groeide harder dan dat ie aan kon zeg maar. Ik heb nog een andere pompoen waar één pompoen echt groot wordt, die zal nu 50cm doorsnede zijn schat ik zo.

Dus al met al best tevreden over hoe het loopt :) ik heb wel eens eerder verteld dat ik dit jaar voor het eerst met OH (organo-humatische) voeding kweek en de minerale plantenvoeding doe ik dus niks meer mee. In principe bestaat OH voeding uit een zooi bacteriën en voeding voor die bacteriën, en de poep van die bacteriën is weer voeding voor de planten. Een hele andere aanpak van kweken waarbij bodemleven voorop staat, in plaats van zoveel mogelijk minerale voeding in de grond pompen zonder dat je planten bladnecrose krijgen, en waarbij je je bodemleven om zeep helpt. En ik ben best tevreden over kweken met OH voeding :) heb 30% meer opbrengst van mn kruisbessen dit jaar. Natuurlijk is e.e.a. afhankelijk van de hoeveelheid licht en dergelijke, maar dan nog is 30% best veel.

Daarom ben ik nu ook begonnen met het gebruik van mycorrhiza bacterieen. Simpel gezegd leven die in symbiose met de plant, de schimmel levert bepaalde voedingsstoffen aan de plant, en de plant ruilt in daarvoor suikers uit. Het hele idee is dat je planten dan voedingsstoffen kunnen gebruiken van plaatsen waar hun wortels niet komen, maar waar de schimmel wel kan komen. Ben benieuwd hoe dat gaat werken. Ik overweeg om ook te beginnen met trichoderma schimmels, en misschien wormentorens om de grond goed luchtig te houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-06 20:06
Anoniem: 1032405 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:05:
[...]

Ik ben natuurlijk een vreemde vogel om hier bijna 2 weken later nog eens op te reageren, maar dit is toch zeker een Capsicum Chinense?

Mooie plant, dat voorop.

Ik heb vorig jaar een aantal plantjes bij de Welkoop gehaald, die waren volgens het label ook allemaal Annuum, maar 2 daarvan waren overduidelijk Capsicum Chinense.

Lekkere pepertjes die daar af komen trouwens. Perfect voor stoofpotjes etc.
Klopt. Het zijn de Madame Jeanette en Adjuma pepers.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Widow schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:35:
[...]
Daarom ben ik nu ook begonnen met het gebruik van mycorrhiza bacterieen schimmels. Simpel gezegd leven die in symbiose met de plant, de schimmel levert bepaalde voedingsstoffen aan de plant, en de plant ruilt in daarvoor suikers uit. Het hele idee is dat je planten dan voedingsstoffen kunnen gebruiken van plaatsen waar hun wortels niet komen, maar waar de schimmel wel kan komen.
Kleine correctie en het gaat niet alleen om locatie, maar ook om het op kunnen lossen van bepaalde stoffen. De bacteriën zijn rhizobia (leveren stikstof aan de plant vanuit de atmosfeer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Vanavond maar iets eten waarbij ik een pepertje nodig heb :*)

En dan is het maar weer wachten totdat de rest gaat verkleuren van de "boerenbondpeperplant".
Ik ben erg benieuwd naar de smaak van de aji lemon drop en de habanero, maar dat duurt nog wel enkele weken. Ik zie alleen nog bloempjes.

Nu kan ik mijn enige peper die compleet rood is, gebruiken voor een gerecht. Wat doen jullie met de pepers zodra je er meerdere rijp zijn? Invriezen (Lijkt me zonde voor de smaak), maken jullie een pepersaus (wat zijn de lekkere tips) of doen jullie iets anders zodra je er veel hebt?

Zoals elke keer, alvast bedankt voor de reacties.
(Vanaf volgend jaar help ik met tips geven aan noobs :+ )

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:58
Invriezen ja, werkt goed hoor. Eten zo het hele jaar door eigen pepers in gerechten.

En verder, drogen. Te gebruiken als flakes in de kruiden molen. Zo maken we ook eigen Italiaanse kruiden. Onmisbaar naast peper en zout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Widow schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:35:
[...]
en misschien wormentorens om de grond goed luchtig te houden :)
Ik moet zeggen: ik heb er al veel plezier van. Ze hebben er wel enkele weken over gedaan om te wennen; dat duurde langer dan ik dacht. Ze krioelen nu naar hartelust maar ze vreten nog geen kilo's per week (misschien moet ik ze daarvoor in een grotere emmer doen zodat ze kunnen vermeerderen of er nog en tweede emmer naast zetten). Twee weken geleden heb ik de eerste schepjes compost bij m'n planten gegooid en en enkele planten zoals m'n olijf/mango/avocado regeren er goed op. Ben benieuwd wat het op de lange termijn doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
streamnl schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:56:
Nu kan ik mijn enige peper die compleet rood is, gebruiken voor een gerecht. Wat doen jullie met de pepers zodra je er meerdere rijp zijn? Invriezen (Lijkt me zonde voor de smaak), maken jullie een pepersaus (wat zijn de lekkere tips) of doen jullie iets anders zodra je er veel hebt?
Invriezen kan prima. Hier vriezen we de pepers ook altijd gewoon in. Smaak blijft gewoon behouden.

Verder is zelf sambal maken ook altijd erg lekker en redelijk lang houdbaar. Ook zoals @Tonkey aangeeft is drogen ook een optie. Wel echt goed laten drogen want anders heb je snel schimmel. Wij binden ze meestal aan een touwtje en laten ze dan drogen in de keuken. Daarna fijnhakken en in een potje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-06 09:15
DaWayne schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:58:
Hier een update van de pepers en de tomaten. De planten ontploffen, vooral de tomaten. Afrijpen doen ze nog niet.
Breek je de "dieven" wel af en toe weg van de tomatenplant?
Dat was mijn eerste fout, met als resultaat groene tomaten O+

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

JustinoFTW schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:30:
[...]
Fried, green tomatoes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:17

franssie

Save the albatross

@JustinoFTW https://www.allrecipes.co...est-fried-green-tomatoes/

Een van mijn favoriete recepten als ik in de zuidelijke staten ven de VS ben.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-06 09:15
franssie schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:20:

@JustinoFTW https://www.allrecipes.co...est-fried-green-tomatoes/

Een van mijn favoriete recepten als ik in de zuidelijke staten ven de VS ben.
Ik moest wel lachen om de titel, maar het is dus echt een recept! Daar ga ik eens naar kijken als ik het weer verpest _/-\o_

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
JustinoFTW schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:33:
[...]

[...]

Ik moest wel lachen om de titel, maar het is dus echt een recept! Daar ga ik eens naar kijken als ik het weer verpest _/-\o_
Maar green tomatoes zijn tomatillos, geen groene tomaten (die bestaan overigens wel). Tenminste, in die video lijken het me geen tomaten al laten ze het 'pellen' en wassen van verse tomatillos niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

dragon2 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:39:
[...]

Maar green tomatoes zijn tomatillos, geen groene tomaten (die bestaan overigens wel). Tenminste, in die video lijken het me geen tomaten al laten ze het 'pellen' en wassen van verse tomatillos niet zien.
De tomatillo kende ik niet - zal er eens induiken. Ze zijn in ieder geval te koop https://shop.westlandpeppers.com/nl/product/tomatillo/

edit: en omdat het voornamelijk iets van de zuidelijke staten zou het dus best wel eens tomatillo kunnen zijn ipv groene tomaat, alhoewel het recept zegt dat een niet te rijpe rode tomaat ook gebruikt kan worden. Zal het eens aan mijn tante in SC vragen of het daar in de winkels ligt).

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 28-07-2020 16:58 . Reden: hinderlijk gebruik van het woord maar ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:49:
[...]

De tomatillo kende ik niet - zal er eens induiken. Ze zijn in ieder geval te koop https://shop.westlandpeppers.com/nl/product/tomatillo/

edit: en omdat het voornamelijk iets van de zuidelijke staten zou het dus best wel eens tomatillo kunnen zijn ipv groene tomaat, alhoewel het recept zegt dat een niet te rijpe rode tomaat ook gebruikt kan worden. Zal het eens aan mijn tante in SC vragen of het daar in de winkels ligt).
Die van Westland ben ik mee bekend, al enkele kilo's van verwerkt 😊
Laatste batch Green salsa ligt nog deel van in de vriezer :Y) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SerED1bnH_LkltOaeyX2sBAIRIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzZCkYVbeslY5GNyvuZICU1y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wBxfoocvWSamD9JqOAjdSrMTxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbA8vMKS4VqsRUawaRVHafcH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oevG2E0Fi099V_n0RKZsjiZ0uSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BjRpVP0gmbS80GreZfnjXz4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@dragon2 ziet er heerlijk uit! Kom je ook wel eens in Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWayne
JustinoFTW schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:30:
[...]

Dat doe ik af en toe, maar ik had ook gelezen dat dit bij struiktomaten eigenlijk niet hoeft, in tegenstelling tot stamtomaten. Heb het dus een beetje aan de natuur over gelaten, maar ook een deel wel weggehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Zo... Bedankt Tweakers! Het invoegen van foto's via je mobiel gaat nu echt gemakkelijk!
_/-\o_

Mijn bladeren van mijn peperplanten hebben allemaal vlekken.
In begin dacht ik dat het bij de peperplant hoort. Maar je ziet bij de 2de foto dat zo'n vlek langzaam bruin wordt.

Dat is meestal niet goed.... waardoor ik nu naar een oplossing zoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuXHcNkdVH0MHudtlKtidNl03do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tnym3OcHkHzo8PjxLp2hRv6V.jpg?f=fotoalbum_large
Habanero

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwdDxL6Egiflz9MnhoXLXbgwU7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYtWdAB1o5j14GpxBfoghy2F.jpg?f=fotoalbum_large
Aji lemon drop

Volgens het plaatje hieronder missen mijn planten mangaan.
Bron (link)
Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-loUKU6ml2F4/XD0IKp2hE4I/AAAAAAAAW2k/KperAMg_q48-NsnOspqUUAEDu-iQOQB6gCLcBGAs/s1600/peper%2Bgebreksverschijnselen.png

Mijn vraag... Wie heeft een (zelfgemaakte) voeding recept/tip voor de planten waar alles in zit wat ze nodig hebben?

(Wij hebben nu de biologische voeding van Pokon, die werkt dus niet zoals ik het wil )

En jullie zeiden nog dat peperplanten gemakkelijk planten waren :+

Edit: en zoals elke keer... Alvast hartstikke bedankt voor de reacties!!

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

streamnl schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 09:09:

En jullie zeiden nog dat peperplanten gemakkelijk planten waren :+

Edit: en zoals elke keer... Alvast hartstikke bedankt voor de reacties!!
Peperplanten zijn ook echt makkelijk, had je nu een moeilijke plant gehad was die misschien al dood. :+
Stap 1 kijk voor de zekerheid eens op de onderkant van je bladeren of je geen ongedierte ziet. Ik denk van niet vanwege de plaatsing van de stippen, maar eliminating usual suspects enzo. (alle stippen lijken ver van de nerven te staan, dus ver van waar de grondstoffen komen)
Stap 2, gebruik je regenwater, of laat je je leidingwater een dagje "verluchten" vooraleer je het gebruikt? Bij huidige hitte kan wat meer troep in je leidingwater zitten om het proper te houden (bij warmte wordt soms wat meer chloor irc bijgevoegd, kan daardoor wat meer kalk of roest vrijkomen uit de leidingen, ...) Alles is nog verre onder de drempel voor ons, maar je plantjes kunnen er mss wel op reageren.

Verder lijkt het inderdaad gewoon op "een tekort".
Moet je oplossing biologisch zijn, goedkoop? Peperplanten hebben meest nood aan fosfor en kalium. Minste aan Stikstof. Van zodra mijn plant bloeit, schrap ik stikstof zelfs volledig uit mijn voeding.
Vergeet niet bloeiende pepers zijn écht hongerige planten. Ik doe het al jaren prima met tomatenvoeding uit Action. (0-4-6). Wekelijks een goeie slok van deze oplossing. Ik verdoe 2 flessen op een jaar over mijn gehele moestuin (pompoenen, courgettes en komkommers krijgen dit goedje ook) samen kost me dat 3 euro :9

[ Voor 4% gewijzigd door Joindry op 02-08-2020 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Joindry schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 09:30:
[...]

Peperplanten zijn ook echt makkelijk, had je nu een moeilijke plant gehad was die misschien al dood. :+
Stap 1 kijk voor de zekerheid eens op de onderkant van je bladeren of je geen ongedierte ziet. Ik denk van niet vanwege de plaatsing van de stippen, maar eliminating usual suspects enzo. (alle stippen lijken ver van de nerven te staan, dus ver van waar de grondstoffen komen)
Stap 2, gebruik je regenwater, of laat je je leidingwater een dagje "verluchten" vooraleer je het gebruikt? Bij huidige hitte kan wat meer troep in je leidingwater zitten om het proper te houden (bij warmte wordt soms wat meer chloor irc bijgevoegd, kan daardoor wat meer kalk of roest vrijkomen uit de leidingen, ...) Alles is nog verre onder de drempel voor ons, maar je plantjes kunnen er mss wel op reageren.

Verder lijkt het inderdaad gewoon op "een tekort".
Moet je oplossing biologisch zijn, goedkoop? Peperplanten hebben meest nood aan fosfor en kalium. Minste aan Stikstof. Van zodra mijn plant bloeit, schrap ik stikstof zelfs volledig uit mijn voeding.
Vergeet niet bloeiende pepers zijn écht hongerige planten. Ik doe het al jaren prima met tomatenvoeding uit Action. (0-4-6). Wekelijks een goeie slok van deze oplossing. Ik verdoe 2 flessen op een jaar over mijn gehele moestuin (pompoenen, courgettes en komkommers krijgen dit goedje ook) samen kost me dat 3 euro :9
Er zitten geen ongedierte onder de blad. De enige ongedierte die ik zie, zijn enkele varenrouwmuggen.
We gebruiken normaal kraanwater en voegen hier soms voeding aan toe volgens de beschrijving van de fles.
Goedkoop is niet zo belangrijk (uiteraard liever wel dan niet), biologisch is wel belangrijk. Ik wil geen rotzooi/iets chemisch gebruiken.

Qua hoeveelheid water, wij gebruiken zo'n zelf watergevende bloempotten. De peil komt nooit onder het minimum. Ik neem aan dat dit dan voldoende moet zijn. (Als we ze voeding geven, gieten we dat gewoon over het zand)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Joindry zit op voeding van de Action, de meeste anderen hier op GHE. Je kan eens kijken bij cityplants bijvoorbeeld wat voor een bio voeding ze hebben. De meeste bekende merken hebben zo'n lijn. Bijvoorbeeld cellmax (zou ik zelf kiezen als je geen GHE wil). Je kan ook je eigen wormenton starten en er een aantal maanden later je eigen bio voeding van trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Harige Tom van 5 weken oud begint nu toch al bloemen aan te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ha-mgrLHtIODsC_Lf_Z0T4sZalw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ta84zAY3gMfWLzhV0Qjx64vh.jpg?f=fotoalbum_large

Dat geeft hoop ;)

Edit: Hoe lang duurt het gemiddeld bij jullie van bloem tot rijpe tomaat?

[ Voor 7% gewijzigd door bvk op 03-08-2020 21:57 ]

Specs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-06 23:18
Hangt van veel factoren af, maar met het zonnige warme weer van de komende dagen is het goed groeien voor de tomaten, mits je flink water geeft.

Dit was mijn oogst van vanmorgen, pasta saus uit eigen tuin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DWr3pUgXthz5jshdQxLK-CwuoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YzH9v2KwBr4zDzL4oue7N1A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQnmMYX3bzWoHKQ9KeIlMRal7tQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWaeUe1pVjnxRM2eVX5gHTvl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
streamnl schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 09:09:
Mijn bladeren van mijn peperplanten hebben allemaal vlekken.
In begin dacht ik dat het bij de peperplant hoort. Maar je ziet bij de 2de foto dat zo'n vlek langzaam bruin wordt.

Volgens het plaatje hieronder missen mijn planten mangaan.
Bron (link)
[Afbeelding]
Voordat je je voeding gaat veranderen, controleer de pH waarde van je plant. Als het inderdaad een mangaan tekort is, kan het zijn doordat de pH waarde te hoog is, waardoor je plant het niet kan opnemen. In het plaatje hieronder zie je dat mangaan alleen opneembaar is bij een lage pH. Het kan zijn (dit is even een glazen bol moment) dat als je veel kraanwater gebruikt met kalk erin, dat de pH van je bodem te hoog is geworden waardoor mangaan niet meer opneembaar is voor de plant. Bijvoeden heeft in dat geval geen zin en is zelfs gevaarlijk omdat je een ophoping krijgt van bepaalde elementen die niet opneembaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMQCo5TZ8d-hKUrPif9L2f7KC2U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ovxy2ZhuSWGfdcPQk2OvF0sW.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:37:
Harige Tom van 5 weken oud begint nu toch al bloemen aan te maken.

[Afbeelding]

Dat geeft hoop ;)

Edit: Hoe lang duurt het gemiddeld bij jullie van bloem tot rijpe tomaat?
Ah top! Hier duurt het doorgaans 2-3 maanden geloof ik. Wel erg goed weer op komst, dus dat is positief. Ik zou er wel maximaal 1-2 trossen aan laten komen. De rest gaat sowieso niet meer afrijpen, maar gebruiken wel redelijk wat energie. Sowieso genoeg water (en voeding) geven!
Pagina: 1 ... 21 ... 85 Laatste