Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 85 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:15

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Zo, eindelijk door de douane gesneaked en het een en ander naar buiten gegooid. Ik probeer meteen verschillende potten en zakken uit om te zien wat werkt en wat niet. Eens zien of alles nog leeft over twee weken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EZH2Y5bl.jpg?1

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:26

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Deze koriander vond het wat al te zonnig vandaag en heeft zijn hoedje maar opgehouden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hg6vCMlEtLE7lWFUwI8fzcRSLkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7shV3985B0nrsqho1KXbsF04.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

De 31 Jalapenõ's kilo knaller groeit nu hard... planten gaan in de split en vormen al knopjes.

Wat een zootje. Heerlijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKNpJi3Sj6k25Lk10rJlJLQFm88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BS7WhXs8rz7SoooymMxYdI7v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-06 14:31
Volgens mij is er ergens een black pearl pepertje verdwaald...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWCkg8a6lfTI6UeJI50MLGpkV9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAas3JHrKQzEeiVu67FjdACK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
barrymossel schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:54:
Volgens mij is er ergens een black pearl pepertje verdwaald...

[Afbeelding]
Nee joh, dat is basilicum, dat zie je toch zo 8)

Maar er is dus gewoon een pepertje van de plant gevallen waarvan nu de zaadjes uitkomen? Wel grappig ook.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:47:
[...]

Nee joh, dat is basilicum, dat zie je toch zo 8)

Maar er is dus gewoon een pepertje van de plant gevallen waarvan nu de zaadjes uitkomen? Wel grappig ook.
Ja dat denk ik. Er heeft serieus een jaar of twee geleden rode basilicum in gestaan. Haha.

Vorig jaar stonden er twee komkommers in. Maar waarschijnlijk het snoeiafval van m'n bonchi die daarin heeft gelegen en is ontkiemd. Ga het voorlopig gewoon even laten groeien...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 14:30
Ik heb gisteren ook maar eens de tijd genomen om alles te verpotten en buiten te gooien.
Het resultaat mag er zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiNq3Tc7VWNUf0SmZWSmy9PjzZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8U6ZbC6zPWMCHO5qKmtQHUCk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Stef012 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:18:
Thanks!
Ik heb nog wat steigerhout liggen... toch weer aan de klus dit weekend!
Zorg dat die kan klimmen, komkommer wil graag de hoogte in.
En hou de vruchten droog ... je eet de rest van de zomer komkommer ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFE6dbe8ph_vXMK-fYjdYLQKvns=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Gr1ozCrSOAh1ECVmkopufbbr.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5L3A6bTJ8YOn8aCbG8IulD6DruU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lwuOYkFQ4WzUX5T5VIIPv9dG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BmW2SdiMY2pNNiYAmLBtujRsUU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HYJfEbLPetrH3mN6DqGZNEA8.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-06 21:58
Ik heb Aardbeien in de tuin. Dit is het derde jaar. In het voorjaar was ik van plan om alles eruit te schoppen en te vervangen door vaste planten en zomerbloeiers, maar mijn kids vinden het erg leuk en lekker, dus toch maar besloten om nog door te gaan.

Ben in maart serieus aan het verjongen geslagen, van de 10 grote planten 5 verwijderd en de uitlopers opnieuw een plekje gegeven. Alhoewel ik het al een paar jaar doe, heb ik toch wat vragen, wellicht heeft iemand wat meer ervaring om de resultaten wat op te krikken:

* Ostara doordragers is het ras, maar van doordragen is niet echt sprake heb ik het gevoel. De oogst piekt redelijk naar een bepaald moment toe... Is hier wat aan te doen?

* Er begint vrucht te vormen, nog wit uiteraard. Is het al tijd om de rekken + netten te plaatsen?

* Hoe zorg je eenvoudig dat de aardbeien niet verrotten op de grond? Heb vorige jaren wat stro op de bodem gestrooid, maar dit werkt maar heel beperkt.

* Moet ik ook regelmatig (kunst)mest toevoegen? Te vergelijken met gras? Eens per 6 a 8 weken een paar handjes 12-10-18? Of zorgt dit voor veel bladvorming (en niet voor vrucht?).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

@GoeiedagEem toch stro. Ze heten niets voor niets strobeien in het Engels. Of ze in potten stoppen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-06 13:18
Aardbeien is 6-12-36, weinig N, veel Kalium voor stevige vrucht en Fosfor voor bloei en vruchtzetting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

franssie schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:36:
@GoeiedagEem toch stro. Ze heten niets voor niets strobeien in het Engels. Of ze in potten stoppen.
Maar het zijn niet eens bessen. En ze heten alleen in het engels zo. En ze werden ook al in het wild geplukt voor ze gecultiveerd werden en er stro werd gebruikt... (het is nogal een betwist onderwerp). Maar je reply is leuk natuurlijk. :P

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

@Tektoon de wilde had ik hier ook, zijn kleinere vruchten maar de plant is veel steviger dus die heeft geen stro nodig. Bij veredeling gaan helaas ook goede eigenschappen verloren.
Bij mij gaat ook een deel verloren in de grond maar ik zelf zie dat niet als probleem, de planten beginnen zelfs wat te woekeren in de border, super leuk!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Voor de chilikwekers obder ons, kennen we Chillichmp ?

YouTube: Weapons Grade Hot Sauce

Deze filmpjes maken me nieuwsgierig genoeg om er ook wat mee te gaan doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:46
FreshMaker schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:52:

Die is erg leuk! Nog leuker vind ik de 7 pot club! Sorry... Ik ben toch echt een nerd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Volgend jaar is de bedoeling dat ik een kas ga plaatsen, niet te groot ( 2,5 bij 2m ongeveer )
Dit soort 'tips' helpt dan écht niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 18:06

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

FreshMaker schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:52:

Al een tijdje gekend met zijn werk. Twee jaar geleden begonnen met zijn "from seed to sauce" vid's. Goede beginners guide.
Nu volg ik op zijn 'chump2 account zijn how to rond automatisering. Shout out voor die channel here trouwens, dit is tenslotte nog altijd tweakers.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

metieske schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 00:06:
Ik heb gisteren ook maar eens de tijd genomen om alles te verpotten en buiten te gooien.
Het resultaat mag er zijn:
[Afbeelding]
Mooi man, dat staat er netjes bij zo! :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@GoeiedagEem Stikstof krijg je vooral blad van, vruchten gaan dan mogelijk rotten. Ik doe aan het begin bij de voorbereiding een paar handjes 6-4-10 organische mest en daarna in principe niks meer. Het is dat ze nu bij tomaat in de bak staan, dus ze krijgen nu ook tomatenmest (nog niet gegeven overigens, de tomaten hebben nog geen vruchten).

Verder kan het heel hard gaan met kleuren, van witte naar rode aardbei is hier amper een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-06 21:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoJHn0J5auVHJCNPBc0yqvFjMmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7FY3FD0HfhoRYyKdsNazuEi.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij nog een kiekje van mijn aardbeienbak! Toch maar stro plaatsen binnenkort, als het wat minder waait. Ronde buizen heb ik nog, wel even nieuw net halen, heb er vorig jaar meerdere keren met de grasmaaier in gezeten. :z

PS Let maar niet op het onkruid en mijn ultieme poging om de Sanseveria te redden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@GoeiedagEem Wat valt er te redden aan een sanseveria? Al geef je dat ding een jaar geen water, zodra je dat wel doet begint ie weer. Heb hier menig wat van die dingen gehad, begon als 1 leuk plantje en paar jaar later kom je erin om.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:39

vanDaal

-ismeereentje

* vanDaal meldt zich ook in dit topic

Heb laatst een (gratis) muurkas gescoord op marktplaats. Aangezien ie niet zo mooi was en behoorlijk vuil, heb ik hem helemaal uit elkaar gehaald, zwart gespoten en weer in elkaar gezet. Helaas sneuvelde daarbij wel een deur. Anyway, ik wilde daar wat potten in gaan zetten en ik dacht met name aan kruiden. Iemand ideeën wat hierin het beste groeit (heb me nog niet helemaal ingelezen)?

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49930157052_82b200f4f5_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

_JGC_ schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:27:
@GoeiedagEem Wat valt er te redden aan een sanseveria? Al geef je dat ding een jaar geen water, zodra je dat wel doet begint ie weer. Heb hier menig wat van die dingen gehad, begon als 1 leuk plantje en paar jaar later kom je erin om.
Bij mij gaan ze ook alleen maar dood. Ik dacht eerst dat ik ze teveel water gaf omdat ie ging rotten, maar toen scheurde ik m in twee en gaf een helft aan een vriend die meer water geeft en waar ie harder groeit. Vetplanten doen het hier ook niet goed. Snap er niks van. Ik houd het nu maar bij kratky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
GoeiedagEem schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:18:
[Afbeelding]

Hierbij nog een kiekje van mijn aardbeienbak! Toch maar stro plaatsen binnenkort, als het wat minder waait. Ronde buizen heb ik nog, wel even nieuw net halen, heb er vorig jaar meerdere keren met de grasmaaier in gezeten. :z

PS Let maar niet op het onkruid en mijn ultieme poging om de Sanseveria te redden!
Volgens mij moeten/willen de aardbeienplanten op een heuveltje staan ?
in ieder geval verhoogd meen ik ( ik zie ze hierin de omgeving in lange rijen staan ;) )

Bij mij staat die in een hoge bloempot, de aardbei stroomt erlangs omlaag ( en de vogeltjes ook - een kat op 1 m afstand boeit ze geen ruk )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Begint al een leuke struik te worden _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dKpLx_hqTUQ6OMcQGbiiwTmT3o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OptFamdZU9MU1MwrQf8S6gsA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uW-A9x74l-6xwCEhov_0NOj9DU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tIpR6K7XJlBEsKkcopD8kJxE.jpg?f=user_large

Verder al lekker lopen snoepen van de aardbeitjes en de frambozen lijken ook al onderweg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2LXppQ1pEgAbi1HFXwLP8j-88k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bCgfdsXZRNr7URTcbHr68HHr.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:28
Iemand ervaring met Gardena Micro Drip? Ik heb hier een (of als t moet, twee) IBC vaten staan. Nu wil ik daar een druppel systeem op aansluiten maar vraag me af of het überhaupt wel automatisch gestuurd moet zijn of niet.

Ik denk (maar correct me if i’m wrong), dat een losse slang met die druppelregelaars ook gewoon moet werken? Of is het beter in de nacht niet te druppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De_Bastaard schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:53:
Iemand ervaring met Gardena Micro Drip? Ik heb hier een (of als t moet, twee) IBC vaten staan. Nu wil ik daar een druppel systeem op aansluiten maar vraag me af of het überhaupt wel automatisch gestuurd moet zijn of niet.

Ik denk (maar correct me if i’m wrong), dat een losse slang met die druppelregelaars ook gewoon moet werken? Of is het beter in de nacht niet te druppelen?
Ik zou eens naar een Blumat systeem kijken. Deze werkt op zwaartekracht met kegels. Is je grond vochtig genoeg sluit hij af, wordt het te droog begint het weer te druppelen.

Hoor er erg veel positieve ervaringen over en heb hier ook een startsetje liggen.

Moet alleen nog even de tijd vinden om het in te pluggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:19
De_Bastaard schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:53:

Wij hebben de aliexpress namaak versie hier van. Wel op een grond pomp aangesloten. Werkt perfect! Bij elke plant een aftakking met druppelaar, paar keer per dag even aan en dat is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-06 17:34
Ronster schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:46:
[...]

Thanks!

Dat zijn zelfgemaakte 'ollas'.
2 op elkaar gelijmde terracotta potten waarvan ik het onderste gaatje heb dichtgemaakt met cement.
Bovenste gaatje afgedekt met een klein terracotta schaaltje.
Er gaat 6 liter water in. De wortels van de tomaten vinden de ollas vanzelf. Nu na 2 weken hoef ik ze helemaal geen water meer te geven, enkel de ollas af en toe bijvullen :+
Verstopt het kalk in het water de poriën van de ollas niet? Of gebruik je alleen regenwater?

En zou het werken in combinatie met plantenvoeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ondanks de hooikoorts en ik meer van strenge winters houd... is dit stiekem ook een mooie periode.

Van mais tot broccoli
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQvolUoqVfGNEX9EJvpBqQ8PrbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/232mWfxAtpnfnwYhb3kesCfq.jpg?f=fotoalbum_large

Van paprika (die het zwaar hebben) tot tomaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRYEfzhyxgwsyfjWzsf9VnKSsGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUikz9WDPcW1bST2PtAPMBDa.jpg?f=fotoalbum_large
Morgen komt de PTT met de potten voor de andere tomatenplanten. (er was iets fout gegaan met de bestelling :( )

En helemaal linksonder, mijn eerste poging met jalapeno en pepers. Volgend jaar ga ik dat anders aanpakken :+ Leermomentje.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik kan mij afmelden in dit topic. Na vijf maanden (en bladluis die net helemaal weg was) zijn mijn planten en kruiden opeens zwaar beschadigd. Het is te laat in het seizoen om overnieuw te beginnen.
offtopic:
Ik post dit ook om wat frustratie van mij afschrijven.

Al mijn planten die ik de afgelopen nacht op het dakterras buiten had staan zijn in de loop van vandaag bruin geworden vanaf de stam. De foto's van de zonnebloem die buiten stond (links) en binnen (midden) laten de verandering het duidelijkste zien. Gisteren zag de linker plant er beter uit die in het midden.

De bladeren zijn gedeeltelijk verbrand. Mijn conclusie is dat de wortels door externe oorzaak beschadigd zijn (aarde ruikt naar schoonmaakmiddel/glassex, licht schuim bij water geven).

Ik heb een gegrond vermoeden van de oorzaak maar helaas geen bewijs.
edit: vergiftigd met schoonmaakmiddel door een buur…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zMXByn1qWVZtvc0WRYuE3IcUPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExbyBR6dXUR1byld0iilexki.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gG1AgNB_-KTpD5UnzYjUVaAbWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1idH8SF8I1RuTdBAuXsIdOS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pM6hl6uoNfjEqVuC1fTdp8tpykY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtWkA9gy12NEKjC9uJQYJYfN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

ANdrode schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:13:
Ik kan mij afmelden in dit topic. Na vijf maanden (en bladluis die net helemaal weg was) zijn mijn planten en kruiden opeens zwaar beschadigd. Het is te laat in het seizoen om overnieuw te beginnen.
Welnee. Het is een mooi moment om in je vensterbank met een paar kratky potjes te beginnen. Als je nu basilicum inzaait heb je in oktober een complete boom. Een krop sla duurt een maand ofzo. Kruiden als tijm en rozemarijn kan je ook goed overwinteren binnen. Ik ben net zelf gestart met een stekje verveine, waterkers en een aardbei. #yolo

Wel klote natuurlijk als je planten gesloopt worden. Maar goed, bekijk het zo: ook dit hoort bij het zoeken naar levensvatbare omstandigheden. En die zijn op jouw dakterras blijkbaar niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:59

jdh009

FP ProMod
Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:53:
Ik sluit me aan bij het voedings tekort, en het (te) kleine potje. Als je deze in een lekkere grote pot zet met verse potgrond dan kun je nog wel eens heel aangenaam verrast worden eind augustus.

Tevens zojuist mijn voedseldroger binnengekregen:
Reactie op een tijdje geleden maar vroeg me af hoe de droger bevalt, nu je hem een jaar in gebruik hebt? Zit er namelijk zelf ook aan te denken om er een te kopen, maar kan nu niet echt hele goede en neutrale reviews erover vinden.

Of hebben andere ervaring met een droogoven/voedseldroger?

[ Voor 4% gewijzigd door jdh009 op 28-05-2020 01:02 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

jdh009 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 00:38:
[...]

Reactie op een tijdje geleden maar vroeg me af hoe de droger bevalt, nu je hem een jaar in gebruik hebt? Zit er namelijk zelf ook aan te denken om er een te kopen, maar kan nu niet echt hele goede en neutrale reviews erover vinden.
Ik heb hem een jaar in bezit maar in totaal maar een keer of 6 gebruikt. :+ Opzich doet hij zijn werk gewoon prima. Een deel van de oogst van vorig jaar heb ik gedroogd op de laagste stand van 35 graden, dat duurde toch best lang. Afhankenlijk van de wanddikte van de pepers wel tot 48 uur. Dunwandige pepers zoals de aji pineapple waren meestal met 24 uur wel goed droog op de laagste stand. Ik sneed alle pepers wel door de helft.

Hij maakt een wat zoemend en blazend geluid, maar da's niet heel luid en hinderlijk. Ik zette hem meestal gewoon in de bijkeuken en dan merkte je er niets van.

Ik zou er echt van alles mee gaan drogen maar dat is er nooit van gekomen, leer mij mezelf kennen :+ Wat dat betreft ben ik wel blij dat ik voor de budget buy ben gegaan en niet meteen voor een apparaat van een paar honderd euro _O-

Voor de prijs van nog geen 50 euro een prima ding in mijn optiek, hij doet gewoon wat hij moet doen. Heb een deel van de oogst goed mee kunnen verwerken.

Ik wil binnenkort weer een keertje beef jerky gaan maken nu de eerste Adjuma's rijp zijn. Ik ga dan de hoogste stand gebruiken van 70 graden, laat ik hier nog wel ff weten hoe dat bevalt.

Als ik her en der de berichten lees durf ik wel met enige zekerheid te zeggen dat de budget voedsel drogers tot een euro of 80 qua prestaties allemaal wel een beetje in dezelfde range vallen. Prima voor de hobbyist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Tektoon schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:58:
[...]
Wel klote natuurlijk als je planten gesloopt worden. Maar goed, bekijk het zo: ook dit hoort bij het zoeken naar levensvatbare omstandigheden. En die zijn op jouw dakterras blijkbaar niet te vinden.
Ik wil kratky wel proberen :). Ik heb heb ook nog een zaailing in glaswol staan die niet vergifitgd zijn omdat ze afgedekt waren.

Maar wel erg fucked up als je de goede omstandigheden die je hebt (dakterras met zoninvalt vanuit zuid-oost/zuid/west) door zoiets niet kan gebruiken. Want wat ik wil kweken (pepers) wordt in kratky lastig, helemaal als je de zonwering overdag omlaag doet op het zuiden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn dakterras ligt richting het zuidoosten, ik durf er geen plant op te zetten en zeker geen kruidentuin wat ik heel graag wil. Dat is veel te heet want je bent alleen maar aan het roosteren van je planten. Het is ook het dak wat hitte veroorzaakt en pas om 15 uur is de zon weg.
Binnen kan ik ook geen kruidentuin starten want ik heb UV filter ofwel folie op de ramen dus mijn poging is echt mislukt om iets te doen, mijn tomatenplanten worden niet groter en komen niet op. Ik ga maar proberen een growstation of muurkas en schutting voor iets van schaduw te scoren en hopen dat dat de oplossing is.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
jdh009 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 00:38:
[...]

Of hebben andere ervaring met een droogoven/voedseldroger?
Ik heb toevallig afgelopen week de WMF Voedseldroger gekocht. Op Amazon stukken goedkoper dan bij overige winkels, en krijgt voor een budgetdroger voornamelijk positieve reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

itsalex schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:24:
Mijn dakterras ligt richting het zuidoosten, ik durf er geen plant op te zetten en zeker geen kruidentuin wat ik heel graag wil. Dat is veel te heet want je bent alleen maar aan het roosteren van je planten. Het is ook het dak wat hitte veroorzaakt en pas om 15 uur is de zon weg.
Binnen kan ik ook geen kruidentuin starten want ik heb UV filter ofwel folie op de ramen dus mijn poging is echt mislukt om iets te doen, mijn tomatenplanten worden niet groter en komen niet op. Ik ga maar proberen een growstation of muurkas en schutting voor iets van schaduw te scoren en hopen dat dat de oplossing is.
Wellicht iets van een 50% schaduw doek. Dan blokkeer je een groot deel van het zonlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Pffff, het is weer slakkenseizoen. Ik ging van de week er op eentje zitten in het donker. Ben dus maar een paar avonden op slakkenjacht gegaan. Bewapend met satéprikker heb ik er al wel weer een stuk of 25 van die klote beesten vermoord. Grrrr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:45:
[...]

Wellicht iets van een 50% schaduw doek. Dan blokkeer je een groot deel van het zonlicht.
Ja dat misschien wel maar het kan ook een bakoven dan gaan worden eronder.

Mijn probleem is dat ik maar aan één kant tegen de gevel aan kan monteren en er ligt voor de helft dakterras en ik heb geen toestemming om een en ander te doen. Het is een huurwoning dus wil niet teveel aan verspijkeren. Heb al de eer voor dakterras maar dat tot een zeker hoogte dus mijn gedachtegang was om er houten horizontale latten aan te brengen tot 130 cm hoogte met ruimte tussen de latten waardoor lucht er doorheen komt, schaduw/zon afwisselen en daardoor planten misschien wel overleven.

Ik weet namelijk niet welk gewicht ik op het dak mag leggen en ga het niet vragen want ik wilde al naar vlonders maar kreeg een uitbrander dat ik het aangelegd terwijl ik eerst gevraagd had en toen nee hoorde en ook niet had gedaan dus het ligt er ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

itsalex schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:24:
Mijn dakterras ligt richting zuidwesten en mijn moestuinbakken zitten op de hoek welke zon heeft van oost tot west.
Geen last van gebakken planten en ze groeien ook flink. Mijn moestuinbakken heb ik wel gemaakt op basis van selfwatering wicking bed. Oftewel, er zit meestal een laagje water helemaal onderaan. Maar deze koelt het 25cm dikke moestuinmix nauwelijks.
De compostwormen die erin groeien gedijen ook prima.

Dus... ligt jouw huis misschien in spanje of zo?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
kmf schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:37:
[...]

Mijn dakterras ligt richting zuidwesten en mijn moestuinbakken zitten op de hoek welke zon heeft van oost tot west.
Geen last van gebakken planten en ze groeien ook flink. Mijn moestuinbakken heb ik wel gemaakt op basis van selfwatering wicking bed. Oftewel, er zit meestal een laagje water helemaal onderaan. Maar deze koelt het 25cm dikke moestuinmix nauwelijks.

Dus... ligt jouw huis misschien in spanje of zo?
Hahaha was dat maar zo .... heerlijk mij dat

Nee het dakterras hier heeft weinig bekleding dus alleen het dakleer (als ik het goed zeg) en dan niets er bovenop, dus geen vlonders of tegels. Daardoor komt ook de warmte van het dak af en van de zon. Ik heb de zon al in de ochtend en vaak laat tot 15 uur. Ik denk dat ik wel een ideale omgeving heb voor diverse cactussoorten.

Ik ga wel eens kijken voor behoorlijke plantenbakken en dan maar een hekwerk zelf ervoor zetten en kijken of dan de planten wel gaan overleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
  • Laatst online: 20-06 14:05
Steamwitz schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:42:
[...]

Verstopt het kalk in het water de poriën van de ollas niet? Of gebruik je alleen regenwater?

En zou het werken in combinatie met plantenvoeding?
Ik gebruik sowieso regenwater totdat mijn 3 regentonnen op zijn. Ik heb niets gelezen over mensen die problemen zouden hebben met verstopt raken.
Wat ik wel weet is dat aangeraden wordt om Blumat kegels (ook terracotta) elk jaar goed schoon te maken en licht op te schuren met fijn schuurpapier, dus dat was ik ook van plan te doen met de ollas.
Met voeding ligt het er denk ik aan welke voeding je gebruikt. Bijvoorbeeld op GHE CalMag staat specifiek vermeld dat druppelsystemen er niet door verstopt raken. Het Je zou dan kunnen aannemen dat ollas ook niet zullen verstoppen.
Voor de rest ben ik geen specialist hoor en heb er geen ervaring mee, vond het gewoon leuk om te testen of het goed zou werken en tot zover werkt het super :+

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
  • Laatst online: 20-06 14:05
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:39:
[...]

Ik zou eens naar een Blumat systeem kijken. Deze werkt op zwaartekracht met kegels. Is je grond vochtig genoeg sluit hij af, wordt het te droog begint het weer te druppelen.

Hoor er erg veel positieve ervaringen over en heb hier ook een startsetje liggen.

Moet alleen nog even de tijd vinden om het in te pluggen.
Ik kan dit beamen. Heb 3 van die starterssetjes sinds vorig jaar en ben er heel tevreden over.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

ANdrode schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 07:49:
[...]
Want wat ik wil kweken (pepers) wordt in kratky lastig, helemaal als je de zonwering overdag omlaag doet op het zuiden :).
Hele hordes kweken al jaren pepers op kratky: gaat perfect. De mijne krijgen direct zonlicht van 12:00 tot 16:00 oid, dat heb je wel nodig. Kan je die buitenzonwering niet op een kier zetten? Of anders plantenbakken voor je binnenzonwering hangen?
kmf schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:37:
[...]
Wut? Oh, ik heb het al. :) Damn, leuk, hier ga ik ook over nadenken voor volgend jaar. Dan zet ik er gewoon een wormenemmer in, en gebruik ik m'n Blumat setje, als het de test dit jaar goed doorkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik meld me hier ook. Na wat gehobby in borders, begin we morgen aan onze eerste moestuin. We gaan 6 verhoogde bedden van 1,2x1,2 meter aanleggen, ik gebruik daarvoor lariks planken van 15 cm hoog en 2,2 cm dik.

De omheining wordt van schapengaas, met een onderste rand van konijnengaas. Bedoeling is om aan 1 zijde (6 meter) bramen, frambozen en kruisbessen te zetten die mede gaan dienen als beschutting tegen oostenwind.

Ben benieuwd oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ronster schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:02:
[...]
Ik gebruik sowieso regenwater totdat mijn 3 regentonnen op zijn.
Kan je een indicatie geven van hoeveel water je gebruikt (tijdens warme dagen zoals deze) op, zeg, vijf kegels? Als ik de signalen uit de tuin (waar ik geen toezicht op heb nu) mag geloven dan verbruiken de pepers in rootpouches significant meer water dan die in emmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Met het weer van de afgelopen weken begint de tijd echt goed tot leven te komen. Superveel zon en mooie temperaturen doen de boel hard groeien.

Ik kweek dit jaar voor het eerst op organisch-humatische (OH) voeding. Ik ben rustig begonnen, door de verhouding voeding op water in het begin laag te houden. De aanbevolen verhouding is 1:200, dus als je 5 liter water hebt, gaat er 25ml voeding in. In eerste instantie deed ik er 1/4e in (dus 6ml op 5 liter) en dat ging goed, geen verbrande bladeren of rare effecten. Dus verhoogde ik de verhouding naar 12ml per 5 liter, ging ook goed. Zit nu twee weken op 25ml per 5 liter water en sommige planten beginnen nu echt hard te groeien. Zo heb ik een pompoen die ongeveer 10cm per dag groeit. Ook de druif gaat erg lekker. Ik heb drie takken die ik over een pergola leidt, die groeien ook enkele centimeters per dag :) het is even afwachten hoe het straks allemaal smaakt, maar vergeleken met traditionele plantvoeding lijkt OH erg goed te werken.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Gaat hier ook hard, vanmorgen de eerste komkommer gegeten. Heerlijk met schil, onbespoten dus ook niet bitter. Ding was een kleine 20cm, had nog wat dikker gekund maar plant hangt vol.

Verder de aardbeien voor het eerst zonder net erover. Vogels weten ze nog niet te vinden, er loopt nml zo nu en dan een schreeuwende dreumes van 18 maand door de tuin: Bei! Bei!

Tomaat veel bloesem maar nog geen tomaatjes, aardappel gaat ook hard (1 bildstar met uitloper in een 30x30 pot geplant). Verder zijn de radijsjes mislukt maar die vind ik zelf toch niet te bikken, de knoflook is kapot door teveel water, ui en wortel doen het super.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Door de aankoop van ons eerste huis helaas wat minder aandacht gehad voor de plantjes. Maar aangezien we toch wat meer "leven" in de tuin wilde zelf een set moestuin bakken in elkaar gezet. Nu met het mooie weer zijn ze goed bezig met een inhaalslag :). Het word dit jaar wel nog even goed aankijken waar we welke planten neer gaan zetten, gigantisch veel ervaring met een moestuin hebben wij namelijk niet. Dus mocht iemand tips hebben! Foto is trouwens vroeg in de ochtend gemaakt, uiteindelijk vangen alle bakken goed licht. Twijfelen alleen over de struik in de hoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpV1u3KIDszqp1S-cIuwKDLYxIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T2yguJIrWXUMb61TRxLZksNq.jpg?f=fotoalbum_large

En ok ok, misschien hadden we wel een beetje vals gespeeld met sommige planten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:38
Bij dit hete droge weer met kruiden in de volle zon (in pot), wat geven jullie aan water?
Ik lees veel 1x per week (tijm etc) en enkele andere (basilicum) 2x per week. Gaat dat nog op?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Bad Brains schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:03:
Bij dit hete droge weer met kruiden in de volle zon (in pot), wat geven jullie aan water?
Ik lees veel 1x per week (tijm etc) en enkele andere (basilicum) 2x per week. Gaat dat nog op?
Basilicum zuipt nog harder water dan ik bier, dus die krijgt om de dag wel water. Tijm en rozemarijn willen wat drogere grond maar krijgen toch ook wel twee keer per week nu water. Wel nog steeds maar een beetje, maar ook deze planten laten hun kopjes wel hangen als ze dorst hebben.

En vooralsnog gaat dat prima:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhpYFQh2Md-cJlbBGdRJ0IxBdTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZQfEjscKjPXrM6bn4BzVLVF.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
Mijn pepers staan in root pouches en krijgen van +- 10 tot 6 volle zon.
Meestal krijgen ze om de dag water, maar bij zo'n dag als gisteren heb ik ze ook op de tussendag voorzien van wat water.
Ik merkte de dag ervoor namelijk op dat ze gedurende de dag wat gaan hangen als ze te droog staan.

Geen idee of het voor kruiden anders is, maar kan me voorstellen dat die ook graag vochtig gehouden worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
metieske schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:49:

Geen idee of het voor kruiden anders is, maar kan me voorstellen dat die ook graag vochtig gehouden worden.
Dat hangt echt helemaal van het kruid af. Met grote bladeren zoals basilicum of salie verdampt er veel meer water dan met de naald achtige kruiden zoals tijm of rozemarijn. Die laatsten groeien op droge grond en hebben liever geen natte voeten.

Maar net zoals bij je pepers: als de boel gaat hangen hebben ze duidelijk dorst.

Over pepers gesproken, ik heb gewoon een rawit in de grond gestopt en daarvan zijn nu meerdere zaden ontkiemt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5BiM1tICbM9J6pOwtLoGujP4ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3edCitai6cIkxfo4I45gsAv2.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik die gewoon met zijn vieren zo laten staan of is het verstandig om zeg maar over een maandje de op dat moment grootste en mooiste te laten staan en de rest er uit te trekken?

Het is maar een experiment, voor volgend jaar wil ik wel gewoon gaan voorkiemen en dan 1 plant per pot doen. Was gewoon benieuwd wat er gebeurt als je een overlangs opengesneden peper in de grond stopt ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metieske
bvk schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:38:
[...]

Kan ik die gewoon met zijn vieren zo laten staan of is het verstandig om zeg maar over een maandje de op dat moment grootste en mooiste te laten staan en de rest er uit te trekken?
Ik heb ze zelf allemaal verspeend nadat ze opgekomen waren.
@Anoniem: 1032405 kan hier waarschijnlijk een beter antwoord op geven. Hij heeft een "kiloknaller" jalapeno plant.
Die zijn volgens mij op dezelfde manier opgekomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Haha @metieske de Jalapenõ kilo knaller ja _O-

@bvk de beste resultaten haal je uit een peperplant wanneer deze de ruimte heeft om te groeien, dus over enige tijd de sterkste groeier selecteren door de rest weg te knippen. Zo beschadig je de wortels van de plant die achterblijft niet.

Maar als het een experiment voor de lol is en niet zozeer de resultaten, zou ik gewoon kijken wat er gebeurd.

Ik heb mijn planten die voor productie bestemd zijn ook 1 per pot, en als experiment voor de lol dus een dikke bos van 31 Jalapenõs bij elkaar. Wel de zaden uit de peper gehaald maar inderdaad gewoon een hele bult bij elkaar gedonderd. Uiteindelijk in een grote pot gezet van 29 liter met verse potgrond en een beste schep bemesting, en zodra ik zie dat de groei/ontwikkeling tot een halt raakt gooi ik er vloeibare voeding bij.

Geen idee waarin dit alles precies gaat resulteren maar ik ben er inmiddels vrij zeker van dat er nog wel wat pepers aan zullen gaan groeien;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dem_E2jmi1ols9ygeXZUjk_WFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hE3gB4Txq8Pu2ZBfJDSQbxsk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIen-fYTNm8Jb7z0dKVCQp6-1Fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfFbfPAiOg1LVmmUcFlk408w.jpg?f=fotoalbum_large

Eens kijken hoe groot die struik kan gaan worden, de grote pot lijkt in ieder geval steeds kleiner te worden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
@Anoniem: 1032405 Leuk! En dank voor de uitleg, ik ga eens bedenken wat ik ga doen. Het is een experiment in de zin van wat er gebeurt als je gewoon een peper buiten in de grond stopt zonder voorkiemen. En dat werkt, dus experiment geslaagd ;)

Maar ik zou het wel leuk vinden als ik aan het einde van het seizoen wat rawitjes zou kunnen plukken. Worden peper planten in theorie ook allemaal even groot, ondanks dat een Jalapeno peper 6x zo groot is als een rawitje?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

bvk schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:07:
@Anoniem: 1032405 Leuk! En dank voor de uitleg, ik ga eens bedenken wat ik ga doen. Het is een experiment in de zin van wat er gebeurt als je gewoon een peper buiten in de grond stopt zonder voorkiemen. En dat werkt, dus experiment geslaagd ;)

Maar ik zou het wel leuk vinden als ik aan het einde van het seizoen wat rawitjes zou kunnen plukken. Worden peper planten in theorie ook allemaal even groot, ondanks dat een Jalapeno peper 6x zo groot is als een rawitje?
In dat geval zou ik de mooiste plant over enige tijd selecteren, want veel bij elkaar gaat wel ten koste van de groei.

Er zijn soorten die onder de juiste omstandigheden echt inmens groot kunnen worden, en er zijn soorten die gewoon erg klein blijven, of je ze nu in een speciekuip zet of een 1 liter potje.

Deze video geeft daar een mooi beeld van. En ook dat de grootte van de pot er wel degelijk toe doet bij de meeste soorten:

De plant rechts van de vrouw is ook een peper, uitzonderlijk groot. Er staan wel meer filmpjes over die plant op dat kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Dan ga ik gewoon later de beste selecteren en de rest wegknippen. Maar het is dus niet per se zo dat de plant van een grote peper (bijvoorbeeld een Padron) ook groter wordt dan een plant van een kleine peper zoals dus Rawit?

Zal ook het filmpje even bekijken, thanks :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bvk schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:39:
Dan ga ik gewoon later de beste selecteren en de rest wegknippen. Maar het is dus niet per se zo dat de plant van een grote peper (bijvoorbeeld een Padron) ook groter wordt dan een plant van een kleine peper zoals dus Rawit?

Zal ook het filmpje even bekijken, thanks :)
Nee dat hoeft inderdaad niet persé. Het hangt veelal af van condities; warmte, licht, wortelruimte en voeding. Hoe groter het wortelstelsel hoe meer voeding ze tot zich kunnen nemen en hoe explosiever de plant groeit en hoe groter de plant kan worden.

Een kleine plant met grote pepers zal natuurlijk wel minder exemplaren kunnen ondersteunen dan een grote plant met kleine pepers.

Maar de grootte van de pods is zeker niet bepalend voor de grootte van de plant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-06 20:06
Ik heb een tomatenplant in pot. Er groeit sinds kort een klein plantje naast de stam. Is dit een deel van de stam? Stel dat ik het er van los scheur of pluk, kan ik het dan in een andere pot proberen te laten groeien tot een zelfstandige tomatenplant?

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nwB3zd6h.jpg

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Lasmibalsingh schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:39:
Ik heb een tomatenplant in pot. Er groeit sinds kort een klein plantje naast de stam. Is dit een deel van de stam? Stel dat ik het er van los scheur of pluk, kan ik het dan in een andere pot proberen te laten groeien tot een zelfstandige tomatenplant?

Foto:
[Afbeelding]
50% kans, het kan een apart zaadje zijn dat later uitkomt of het kan een vertakking zijn van net onder grondniveau. Probeer gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Sjeumig, ik verbaas me elke keer over die GHE. Op het moment dat je wat meer van die roze fles in je mix doet exploderen de planten met bloemen. De lulligste stekjes groeien hier nu joekels van pepers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:34
Dat over de GHE met bloemen herken ik ook.
Zo langzaam aan komen er steeds meer knopjes aan de planten. Deze verwijder ik omdat de planten zelf nog niet zo hoog zijn.
Wat kan ik daar het best voor toevoegen?
Iets meer van de groene Gro en iets minder roze Bloom?
Voorlopig hebben ze sowieso niet zoveel water nodig :+

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Le Aji Pineapple, getopt. Leuke plantjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWibkM7D18L92rjOL3O4KuH8o9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVxR0FLhg2z3lfS0X5UC0jWs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Ziet er gezond uit @Anoniem: 1032405 .

Mijn collectie ziet er niet geweldig uit na twee aanvallen van bladluis.

Misschien heb ik ze ook te vroeg buiten gezet, echt heel veel groei zit er niet in. Nog geen enkele echte peper, wel heel veel knoppen en aardig wat bloemen.

Geduld zal mogelijk de oplossing zijn. En warmer weer vanaf vrijdag zal ook helpen hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

7o9 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:29:
Ziet er gezond uit @Anoniem: 1032405 .

Mijn collectie ziet er niet geweldig uit na twee aanvallen van bladluis.

Misschien heb ik ze ook te vroeg buiten gezet, echt heel veel groei zit er niet in. Nog geen enkele echte peper, wel heel veel knoppen en aardig wat bloemen.

Geduld zal mogelijk de oplossing zijn. En warmer weer vanaf vrijdag zal ook helpen hoop ik.
Bladluis kan inderdaad echt voor flinke problemen zorgen. En ja het is aan de koude kant geweest afgelopen tijd. De warmte komt vanzelf, en nog een kleine 5 maanden te gaan.

Gaat vast goedkomen.

Gebruik je ook voeding? Een toplaagje met een hand vol mestkorrels in de potten doet ook vaak wonderen. Die pepers kunnen bizar veel bemesting verdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:45:
[...]
Gebruik je ook voeding? Een toplaagje met een hand vol mestkorrels in de potten doet ook vaak wonderen. Die pepers kunnen bizar veel bemesting verdragen.
Vloeibare voeding van de Action, 1 keer per week.

Zijn er specifieke korrels waar je goede ervaringen mee hebt?

En ja, het zal wel goed komen. Het is eigenlijk maar een experiment om te zien wat er gebeurt als je de zaadjes van de peper uit een nasi pakket plant. Het is eigenlijk al boven verwachting maar jouw foto's zien er stukken beter uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-06 11:04
7o9 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 06:09:
[...]

En ja, het zal wel goed komen. Het is eigenlijk maar een experiment om te zien wat er gebeurt als je de zaadjes van de peper uit een nasi pakket plant. Het is eigenlijk al boven verwachting maar jouw foto's zien er stukken beter uit.
maakt niet bar veel uit, koemestkorrels, kippenmest korrels werkt allemaal.
Koemestkorrels heb ik je in grote emmers bij de Aldi meestal wel staan (al stonden ze daar weken geleden al, dus ik weet niet of ze ze nog hebben). vloeibare mest voor bloeiende planten werkt ook goed.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

7o9 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 06:09:
[...]

Maakt inderdaad niet zo heel veel uit, DCM heeft heeft een hele mooie all in one bio NPK korrel voor groente en fruit.

En pepers uit een nasi pakket kunnen leuk uitpakken, zelfs als je ze in het bakje van het nasipakket zelf laat groeien _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bb7y2q-z2gyp0WTLgbaRKNbvneg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A11qlllelne2AMtlBC0dEy4S.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik kom nooit bij de Action of Aldi en de jumbo bij mij heeft niet zoveel keus.Ik heb geen auto en wil/kan logischerwijs niet met het OV om het een en ander aan voeding te kopen. Laat staan hydrokorrels en complete planten.

Aarde heb ik nog wel genoeg, maar ik zou graag online hydrokorrels, voeding, en nog een aantal kruidenplanten willen kopen (Oregano, laurier maar vooral dragon) en eventueel nog wat potten. Weet er iemand een goede online shop die veel kan leveren en ook planten van goede kwaliteit heeft?

Ik heb laatst deze besteld en dat zijn prachtige planten (Rozemarijn, tijm, bonenkruid en salie) die het heel goed doen maar daar kan ik de rest weer niet kopen....

Dus als er iemand tips heeft voor een online leverancier die alles heeft hou ik me aanbevolen O-)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-06 20:06
Ik heb 2 Madame Jeanette peperplanten. 1 van de 2 had ik op tijd getopt en groeit dus mooi in een Y vorm en geeft trouwens ook al veel bloemen en pepers. Bij de andere plant heb ik het toppen wat laat gedaan, de plant is nu al denk ik zo'n >15 cm hoog. Hierdoor zie ik opeens veel jonge bladeren op de stam ontwikkelen van de bodem tot de bovenkant van de stam waar ik getopt heb.

Kan ik de onderste jonge bladeren gewoon eraf plukken of hoort dit erbij?

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Lasmibalsingh schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:37:
Ik heb 2 Madame Jeanette peperplanten. 1 van de 2 had ik op tijd getopt en groeit dus mooi in een Y vorm en geeft trouwens ook al veel bloemen en pepers. Bij de andere plant heb ik het toppen een laat gedaan, de plant is nu al denk ik zo'n >15 cm hoog. Hierdoor zie ik opeens veel jonge bladeren op de stam ontwikkelen van de bodem tot de bovenkant van de stam waar ik getopt heb.

Kan ik de onderste jonge bladeren gewoon eraf plukken of hoort dit erbij?
Die jonge bladeren zijn vaak beginnende vertakkingen.

Bij getopte planten laat ik alles vaak zitten, sommige lage takken kunnen echt groot worden en veel pepers dragen.

Maar als je ze te dicht bij de grond vindt zitten kun je ze wel verwijderen.

Ik heb het zelf ook bij 1 plant gedaan die erg bossig leek te worden bij de grond, heb ze toch liever onder een beetje vrij van blad i.v.m slakjes die zich daar graag verstoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qNoq7Y58LVWAi5Ke2icFtyafug=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hV1TAzqnLzO3p2SPtHhxy0pV.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hier hebben de komkommers afgelopen weekend iets teveel water gehad, zeker 3 vergeelde kleine komkommertjes eraf getrokken. Vanmorgen wel weer eentje van 25cm geoogst en er hangt nog eentje van bijna 20cm, dus groeien doen ze wel.

Verder lijkt er ziekte in de aardbeien te zitten, allemaal rode bladen. Denk dat ik ze er na dit jaar uittrek. Tomaten wel heel veel bloemetjes maar tot nu toe 1 tomaatje gezien. De bijen proberen die dingen al te bestuiven, wat helemaal niet kan met tomaten omdat de bloem gesloten is, dus geeft ook wel aan hoe slecht de bijen het op dit moment hebben.

Verder eind april een verschrompelde uitgelopen bildstar aardappel in een 30x30cm pot gezet met moestuingrond, daar zit nu een forse plant op. Ben benieuwd of ik begin augustus nieuwe bildstar kan oogsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:26:
[...]

Die jonge bladeren zijn vaak beginnende vertakkingen.

Bij getopte planten laat ik alles vaak zitten, sommige lage takken kunnen echt groot worden en veel pepers dragen.

Maar als je ze te dicht bij de grond vindt zitten kun je ze wel verwijderen.

Ik heb het zelf ook bij 1 plant gedaan die erg bossig leek te worden bij de grond, heb ze toch liever onder een beetje vrij van blad i.v.m slakjes die zich daar graag verstoppen.

[Afbeelding]
Dit inderdaad. Ik haalde ze er alleen af op het moment dat ze de bodem raakten.

De tomaten hier ben ik (bewust) wat laks met dieven. Eens zien hoeveel (cherry) tomaatjes we gaan krijgen. Heb er een goed gevoel bij wel. Komen nu steeds meer bloemetjes aan (terwijl ze laat zijn gezaaid).

Slakken gaan hier helemaal los op een sierplant "van mijn vrouw". Van het weekend even de lamp erop en hij zat helemaal onder. Laten ze tenminste mijn andere planten met rust. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

barrymossel schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:59:
[...]

Dit inderdaad. Ik haalde ze er alleen af op het moment dat ze de bodem raakten.

De tomaten hier ben ik (bewust) wat laks met dieven. Eens zien hoeveel (cherry) tomaatjes we gaan krijgen. Heb er een goed gevoel bij wel. Komen nu steeds meer bloemetjes aan (terwijl ze laat zijn gezaaid).

Slakken gaan hier helemaal los op een sierplant "van mijn vrouw". Van het weekend even de lamp erop en hij zat helemaal onder. Laten ze tenminste mijn andere planten met rust. 8)
Sacrifices must be made! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Hier gaan het best goed, met uitzondering van de blijvende droogte natuurlijk. Een deel van de oogst (met name aardappelen) heb ik wat opgegeven. Ik probeer mijn waterputvoorraden te rantsoeneren. Ik vind het wat onverantwoord leidingwater te gebruiken voor een moestuin. Begrijp me niet verkeerd, over een hele zomer een kubiek of 2 kan ik perfect begrijpen. Maar in mijn geval zou het zeker over 10 kub gaan. Dat als de droogte niet te lang blijft aanhouden.

De warmere nachten lijken wel wonderen te doen voor de warmte minnende planten.

Ik ben nu een weekje op reis in het Verre Valkenswaard, en mijn vrijwilliger die ging water geven heeft plots afgebeld. Hopelijk kan alles tegen een weekje droogte... Ik vrees een beetje voor mijn jonge slaatjes en de pompoenen/courgette's. Tomaten en pepersmaak ik me weinig zorgen over. In het ergste geval ben ik wat bloemetjes kwijt. Maar we zijn nog maar juni, dus dat maakt niet uit.

Iemand hier trouwens al geëxperimenteerd met kruisbestuiving van pepers? Iemand al eigen frankensteinpepers gemaakt? Joindry heeft de wildste plannen voor deze zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Joindry schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:06:
Hier gaan het best goed, met uitzondering van de blijvende droogte natuurlijk. Een deel van de oogst (met name aardappelen) heb ik wat opgegeven. Ik probeer mijn waterputvoorraden te rantsoeneren. Ik vind het wat onverantwoord leidingwater te gebruiken voor een moestuin. Begrijp me niet verkeerd, over een hele zomer een kubiek of 2 kan ik perfect begrijpen. Maar in mijn geval zou het zeker over 10 kub gaan. Dat als de droogte niet te lang blijft aanhouden.

Ik ben nu een weekje op reis in het Verre Valkenswaard, en mijn vrijwilliger die ging water geven heeft plots afgebeld. Hopelijk kan alles tegen een weekje droogte... Ik vrees een beetje voor mijn jonge slaatjes en de pompoenen/courgette's. Tomaten en pepersmaak ik me weinig zorgen over. In het ergste geval ben ik wat bloemetjes kwijt. Maar we zijn nog maar juni, dus dat maakt niet uit.

Iemand hier trouwens al geëxperimenteerd met kruisbestuiving van pepers? Iemand al eigen frankensteinpepers gemaakt? Joindry heeft de wildste plannen voor deze zomer.
Welkom in "mijn" regio.
Als je tips of iets dergelijk wilt...

Ik snap jouw punt over drinkwater. Dat is voor mij de reden waarom ik nu aan het informeren ben, dat iemandeen put slaat.
Het is ook zonde dat ik nu kraanwater gebruik..

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb binnen wat tomatenplantjes staan die nog in kleine plugjes zitten (kweekbak). Die mogen weleens naar buiten. Tenminste, dat lijkt me de beste plek in de vollegrond. Zijn ze echter niet veel te klein met ongeveer 20-30 cm of kan dat , prima? Dan lijkt me wel dat er wat stevigheid bij moet, want die dingen waaien in de volle grond zelfs om, denk ik....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
koelkast schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:27:
Ik heb binnen wat tomatenplantjes staan die nog in kleine plugjes zitten (kweekbak). Die mogen weleens naar buiten. Tenminste, dat lijkt me de beste plek in de vollegrond. Zijn ze echter niet veel te klein met ongeveer 20-30 cm of kan dat , prima? Dan lijkt me wel dat er wat stevigheid bij moet, want die dingen waaien in de volle grond zelfs om, denk ik....?
20 30 cm is bij mij al laat... Rustig overwennen qua zon en wind, en zorgen dat ze een regendakje hebben buiten (of zet ze in een tomatenkas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 19:42
Heeft iemand van jullie ervaring met het bestrijden van taxuskever? Onze tuin is twee jaar geleden aangelegd en ik vermoed dat ze in de taxus haagjes hebben gezeten. Het eerste jaar hebben we er te weinig last van gehad om het überhaupt op te merken, maar dit jaar is het dikke ellende. In de haagjes zijn al meerdere taxus boompjes overleden, waarschijnlijk door de larven, en ik merk dat de volgroeide kevertjes hun zinnen nu op al het andere plantmateriaal hebben gezet. Blauwe bes, aardbei, druif, ze zitten overal in.

Ik heb ongeveer twee weken geleden, vlak voordat de regen weer begon, aaltjes uitgezet en daar mijn hoop op gevestigd voor bestrijding ondergronds, maar er zitten ook al een hoop kevers bovengronds. Iedere avond trek ik rond 11 uur met mijn zaklampje de tuin in (lol) om alles wat ik kan vinden om te leggen. En dat zijn er echt iedere avond tientallen. En dan heb ik wat oude gegroefde vlonderplanken liggen waar ik er iedere ochtend ook nog wat uit haal. Ze zitten werkelijk overal, dus ik vrees nu al voor de komende generaties. Ik ben sowieso van plan om in de herfst de aaltjes behandeling nog eens te herhalen, maar als iemand nog andere tips heeft dan hoor ik 't graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Joindry schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:06:

Ik heb met een maat een tak van een Adjuma op een overwinterde Jalapenõ gezet, maar die gaat niet echt lekker.

We zijn er gisteren ook achter gekomen dat de betreffende overwinterde plant vermoedelijk een virus heeft. (Je bedenkt het niet) verkleurd blad met pigment verlies her en der, en misvormde bloemen en vruchten.

Waarschijnlijk een virus wat het DNA van de plant aanvalt en zo leidt tot ongewenste groei.

Is nog besmettelijk ook in sommige gevallen dus mijn maat is nu lichtelijk in paniek over de rest van zijn pepers en tuin.

Hier wat plaatjes van het gekke ding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ub58B_zWSkwXQ2zCX2y43TzHkDo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TandPQGlcn6leP0C40kto47Z.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUPgqYv6p9KA-aWQP0M8rNyU-mw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/44Q5EzZgLAp9mvtOjpvVJFTu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1tiuZ3H0t-EE1bKtPD618JW6yE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MN4gdoPqgI8N6PMpMGpQs30r.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnbyyzaISlr9v2leasamgDUVvZQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YtxTW0htpWq1C2k7nIK5jPSw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxMG1IF_IZmkRc57u9AvTTxojjo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xrTGhiEuTAQEIS0U2eWBiN1z.jpg?f=user_large

We waren van plan bij hem van alles te gaan proberen qua enten etc, maar met deze vage ontwikkelingen heeft hij besloten dat eind dit seizoen alles met grond en al weg gaat en volgend jaar van scratch weer te beginnen in een ontstmette opkweek ruimte.

Het kan verkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:27:
[...]

Ik heb met een maat een tak van een Adjuma op een overwinterde Jalapenõ gezet, maar die gaat niet echt lekker.

Het kan verkeren.
Ik weet er nog niks over, (aka 2u ingelezen ofzo)maar een Chinense met een Annum combineren kan inderdaad wat rare/onstabiele resultaten geven. Als het enkel die plant is die zo raar doet, zou ik nog niet gaan vrezen over een zeldzame ziekte onder mijn planten.
Mijn plan gaat om twee chinenses te kruisen dit jaar en ook ééntje van chinense naar de gewone Jalapeno. Om em hopelijk even smaakvol te houden maar minder pikant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Joindry schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:11:
[...]

Ik weet er nog niks over, (aka 2u ingelezen ofzo)maar een Chinense met een Annum combineren kan inderdaad wat rare/onstabiele resultaten geven. Als het enkel die plant is die zo raar doet, zou ik nog niet gaan vrezen over een zeldzame ziekte onder mijn planten.
Mijn plan gaat om twee chinenses te kruisen dit jaar en ook ééntje van chinense naar de gewone Jalapeno. Om em hopelijk even smaakvol te houden maar minder pikant.
De plant had al kenmerken voordat we het takje erop hadden geënt, maar nu hij in de bloei kwam werd het extra duidelijk. De misvormde pods in combinatie met het missen van pigment wijzen op een virus. Welke precies blijft natuurlijk gissen, er zijn er best een aantal die dit soort ongewenste groei veroorzaken...

Kruisen lijkt me ook heel leuk om eens te proberen! Daar kan echt van alles uit voortkomen maar vaak duurt het wel een X aantal generaties voordat je enige stabiliteit hebt in pods.

Veel kruisingen worden daarom binnen in relatief kleine potjes gezet om de plant snel in productie te zetten en zo de cyclus te verkorten. Vaak toch wel f4 of f5 voordat je enige stabiliteit hebt in de pods.

Maar wel heel erg leuk om mee te experimenteren! Wie weet krijg je een Jalapenõ achtige pod met de hitte van een chinense of andersom.

Als de kinderen ooit het huis uit gaan en er wat kamers vrijkomen dan komt er zeker een flinke kweektent waar ik 24/7 dit soort leuke dingen kan gaan doen :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:07:
[...]

Veel kruisingen worden daarom binnen in relatief kleine potjes gezet om de plant snel in productie te zetten en zo de cyclus te verkorten. Vaak toch wel f4 of f5 voordat je enige stabiliteit hebt in de pods.

Maar wel heel erg leuk om mee te experimenteren! Wie weet krijg je een Jalapenõ achtige pod met de hitte van een chinense of andersom.

Als de kinderen ooit het huis uit gaan en er wat kamers vrijkomen dan komt er zeker een flinke kweektent waar ik 24/7 dit soort leuke dingen kan gaan doen :Y
Dat het een 7 tal jaren duurt ben ik van op de hoogte intussen. Dat ik ooit een stabiele versie ga hebben, ga ik eigenlijk niet van uit. Het is een experimentje, geen erg als het een ramp wordt. O-)
Blijkbaar gisteren een wolkbreuk gehad boven mijn gemeente. Autosnelweg afgezet wegens wateroverlast. Er viel op 30 minuten meer regen dan de voorbije 2 maanden. Ik hoef me in ieder geval geen zorgen meer te maken over de droogte en mn jonge plantjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

De pepers hebben hun shift van kratky naar blumat/coco overleefd en beginnen nu knopjes te maken. Helaas al twee keer mn GHE vergeten mee te nemen dus ze moesten het doen met masterblend. Door de natte dagen gaat het voeren lastig want de grond is redelijk verzadigd. Verder zie ik daardoor ook nog geen echt verschil tussen de potten, al heb ik wel aanwijzingen dat die rootpouches aanzienlijk sneller uitdrogen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GAV9XT5l.jpg

Wormenhotel gaat steady nu. De eerste twee weken zaten ze allemaal bovenop de groenten; waarschijnlijk was het te droog. Het eten en poepen is nu goed begonnen, maar ze werken nog geen kilo per twee weken weg. Misschien moet ik nog wat meer geduld hebben. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hier groeien ze ook lekker door:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjISZfRX2UOueR17wCYLVyyfAnM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kjgXBGWOEo0TtExFJXLqOVan.jpg?f=user_large

Ook de mishandelde en beschadigde overwinteraar heeft eindelijk besloten een doorstart te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuNaq4JvFSXvOIIdWVNQRIfd-KI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SfAmbDGCcHVbxTCJR0A8eL6L.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Waarom heb je er alsnog schotels ondergezet? Geen last van natte voeten dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Tektoon schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:25:
Waarom heb je er alsnog schotels ondergezet? Geen last van natte voeten dan?
Nee ze drinken echt veel nu er wat pepers in hangen...

Die pouches drogen behoorlijk snel op en met een schotel eronder kan ik ook van onderaf wateren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Aha. Ok thanks. Ik denk erover om je voorbeeld te volgen, maar dan omdat de voeding er nu snel uitloopt door de vele regen en ik die dan nog wat kan opvangen met schotels. Weet niet of ik volgend jaar alles op rootpouches ga zetten (ik wacht ook nog ff de oogst af). Qua verbruik vind ik ze nog niet fantastisch.

M'n oregano stekjes zijn ver genoeg om ze te gaan bijplanten in de potten van de pepers. Die gaan daar een bladerendek vormen waardoor het uitdrogen wat beperkt blijft. Oregano schijnt ook een goede companion-plant te zijn tegen de luizen.

Intussen gaan de kratky boys in de vensterbank ook goed (had wel iets beter mogen toppen, maar geen tijd)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3lDz0F2.jpg?1

In de achtergrond kweek ik ook nog een mangoboom en een avocadoplant op kratky. Die gaan hard. M'n verbenastekjes hebben het een stuk moeilijker helaas.

Habanero/Serrano/Rocoto? En Buena Mulata.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A2JTxhSm.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/G408TBTm.jpg

Tot slot ook nog maar even de ebb & flow met kruiden. Ook hier weinig tijd om het bij te houden. De salie en de oregano gaan hierin echt als een malle. De rozemarijn vindt het ook prima, maar de tijm laat zich dit jaar een beetje overwoekeren. Ik faseer nu al m'n kruiden op kratky uit (behalve de basilicum) en zet ze allemaal bij elkaar in de ebb & flow.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s3VYLPL.jpg?1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Tektoon schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 02:19:
[...]
Tot slot ook nog maar even de ebb & flow met kruiden. Ook hier weinig tijd om het bij te houden. De salie en de oregano gaan hierin echt als een malle. De rozemarijn vindt het ook prima, maar de tijm laat zich dit jaar een beetje overwoekeren. Ik faseer nu al m'n kruiden op kratky uit (behalve de basilicum) en zet ze allemaal bij elkaar in de ebb & flow.
* Freee!! mist de peterselie nog ;)
spoiler:
Parsley, sage, rosemary and thyme ...

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Daar ben ik vrij snel mee gestopt, enkele jaren geleden. Het probleem met peterselie en koriander is dat je er zulke hoeveelheden van eet, als je het eet, dat er gewoon niet goed tegenaan te kweken valt. (oh het is een liedje, haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Anoniem: 1032405 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:56:
Ook de mishandelde en beschadigde overwinteraar heeft eindelijk besloten een doorstart te maken.

[Afbeelding]
Als ik zo naar de bladeren kijk, valt mij op dat je een aantal hebt die gelig zijn, en dat de onderkant van de foto vrij lichtgroen is. Kan het zijn dat je plant wat meer stikstof nodig heeft?

edit: Hier groeit alles lekker door trouwens :) ik heb afgelopen weekend de pompoenen gesnoeid, alle zijtakken en de hoofdtak heb ik nu afgekapt waardoor de apicale dominantie vervalt en de plant zn energie gaat steken in de pompoenen zelf. Ze zijn nu een meter of 5 lang en hebben bladeren die richting de 55cm doorsnede gaan, echt bizar groot. Er zitten enkele vruchten aan die nu al groter beginnen te worden, even kijken of ze allemaal goed aanslaan en dan laat ik er één pompoen aan zitten die echt heel groot mag gaan worden :) ik heb nu voor de laatste keer groeivoeding gegeven, straks gaat de bloeivoeding er op!

Ik heb ook een citroenboom staan die vorig jaar op sterven na dood was, ging helemaal mis met de voeding waardoor er overal tekorten waren. Afgelopen winter is de hoofdstam ook nog eens een keer geknakt waardoor ik echt dacht dat het over was met mn citroenboompje. Maar begin dit jaar trok ie bij, waarschijnlijk door het warme weer en de OH voeding. Ik vind het wel een lastige plant, omdat ie heel traag lijkt te reageren op voeding. Als je een tekort hebt, moet je echt wekenlang blijven bijvoeden. Maar nu zitten overal mooie uitlopers en veel blad met een diepgroene kleur. Er zitten wel wat bloemen aan die bevrucht lijken te zijn, maar ik heb echt geen idee of een citroenboom ook echt vruchten gaat laten groeien met dat weer hier.

[ Voor 53% gewijzigd door Widow op 23-06-2020 11:56 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Widow schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:47:
[...]

Als ik zo naar de bladeren kijk, valt mij op dat je een aantal hebt die gelig zijn, en dat de onderkant van de foto vrij lichtgroen is. Kan het zijn dat je plant wat meer stikstof nodig heeft?
Klopt. Ik heb er laatst 3 liter voeding in gegoten en sindsdien gaat ie weer vrij lekker.

Tevens is ie verbrand geweest (niet afhgehard) en is er een tafel op gewaaid :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 20:02
Ook leuk om hier te posten. Na aanleiding van een fb bericht van iemand in de pepper groep heb ik ook koffie boontjes geplant.
Op 2 na zijn ze inmiddels allemaal opgekomen met het boontje er nog aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLVYxLno9P--BK1ZV5cwVg_RrDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNtVUrisrYUA5i3ZkW0uXEMY.jpg?f=fotoalbum_large

Bij 1 is al te zien dat de blaadjes zich uit het boontje beginnen te duwen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZkMtumLRXiW7MIzcTCQ6O03eyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ea8u2TolTLSnppBvJhfLgvUC.jpg?f=fotoalbum_large

Met mijn peper verzameling van dit jaar op de achtergrond :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
M'n tomaatjes zijn ontploft! :D Te laks met dieven (deels bewust, deels laksheid).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjYFqDhPK-kEnNQTk69l7t3jGDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdpHFFB21oX3Vna8i7Fvayqa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:21
barrymossel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:30:
M'n tomaatjes zijn ontploft! :D Te laks met dieven (deels bewust, deels laksheid).

[Afbeelding]
Nice, hier ook vorige week overgegaan op 2m bamboestokken voor de tomaten. Wordt veel tomaten komende tijd😁

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik moet zeggen dat ik de foto toch wat teleurstellend vind bij de tekst. Ik had een bloedbad verwacht; gescheurde vellen, uitpuilend vruchtvlees, vlekken op de schutting die er niet meer uitgaan... Ik zit klaar met m'n popcorn, maar waar is dat spektakel nou? :+

(mooie planten; ben benieuwd hoe dat eruit ziet als ze vol vruchten hangen!)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Mijn tomaten gaan nog niet echt lekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-p5iS3u4M-XqVevgt3c88XA0LA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x0UWJy9cEfXVCVA1CsMudHm8.jpg?f=user_large

Ik denk dat de grond iets te hard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik win als het gaat om de kleinste tomaat, vanmorgen opgekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PT8rS5t4jD6uieWZfm-I6fF9ovs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6mOFQNho5HPA3wycaAcgPaN.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd of ik daar voor de winter nog wat van kan plukken. Hetzelfde voor de Rawit's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5W41_2aVU5fNLWnMpPxWnTTaApA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEqwavzcPuOFGq1GMYqQ7DbR.jpg?f=fotoalbum_large

En de Lombok's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ax8IVura8TvsGwFy3nyCD8p6kbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJBEVV2tQsK1Lev8vQG4aAPF.jpg?f=fotoalbum_large

Waarbij het me opvalt dat de laatste veel later is gezaaid en opgekomen maar het lijkt of het veel harder groeit met groter blad. Eerste blaadje van de rawit was 1 centimeter, die van de lombok nu 3 centimeter.

Specs

Pagina: 1 ... 20 ... 85 Laatste