Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JacquesDoekjes
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:09
Ola, even een suffe vraag: ik ben nieuw in het kweekwereldje, heb een vorig jaar een boek gekregen over het kweken van pepers, en door omstandigheden (twee jongen kinderen druk druk) nu pas aan toe gekomen om alle spullen te halen:

Kweekbakken, kiemgrond, potjes van 9 cm diep, potten van 9 liter, kokospotgrond,hydrakorrels, tomatenmest.

Uiteraard ook nu pas zaadjes gehaald, er niet bij stil gestaan dat het nu totaal niet het moment is om te gaan zaaien.

Volgens mij zou het beter zijn om pas volgend jaar te gaan beginnen met zaaien en kweken, vooral ook omdat het de eerste keer wordt dat ik dit ga proberen (en het dan waarschijnlijk ook beter is voor de planten).

Echtert kriebelt het al wel om er mee aan de slag te gaan.
Wat is jullie ervaring met laat zaaien, en planten laten overwinteren? Is dit een totale no-go en moet ik gewoon even geduld uitoefenen?

De zaadjes die ik gekocht heb:
Anaheim, fresno, cherry bomb, habanero orange, Jimmy nardello, naga morich, mini bell red

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:14
metieske schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:23:
@Jaapio thanks voor de info! 50% toppen is dan misschien wat veel van het goede maar wil er in elk geval mee gaan experimenteren komend jaar.
Zelf de effecten ervaren en zien hoe de plant reageert. Het gaat me dan ook niet om het kweken van een monsterplant maar om er van te leren.
Het is ook gewoon leuk dus zeker doen! Als je bijvoorbeeld van plan bent een plant te overwinteren is het absoluut de moeite waard in mijn optiek. De groei bij Annuum, Baccatum, en sommige Chinense superhots is veel mooier bij getopte planten.

Je kunt ze prima vormgeven naar wens. Ook de stammen kun je leuk laten kronkelen en vlechten bij jonge planten door ze in te binden, wanneer ze dan verhouten zijn ze vormvast. Iets waar ik zelf van plan ben mee te experimenteren voor een bonchi.

The Run of the Golden Bull: https://youtu.be/nJeddv1QbeQ

Acties:
  • +2Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 04-06 22:22
Jaapio schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:08:
[...]

Het is ook gewoon leuk dus zeker doen! Als je bijvoorbeeld van plan bent een plant te overwinteren is het absoluut de moeite waard in mijn optiek. ... Iets waar ik zelf van plan ben mee te experimenteren voor een bonchi.
Ik ben inderdaad ook van plan om er een paar te laten overwinteren en om er bonchis van te maken. Een aantal vrienden van mij gaven al aan interesse te hebben in een bonchi :)

Ik heb oa de purple prince staan die zich goed leent om een bonchi van te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaapio
JacquesDoekjes schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:01:
Ola, even een suffe vraag: ik ben nieuw in het kweekwereldje, heb een vorig jaar een boek gekregen over het kweken van pepers, en door omstandigheden (twee jongen kinderen druk druk) nu pas aan toe gekomen om alle spullen te halen:

Kweekbakken, kiemgrond, potjes van 9 cm diep, potten van 9 liter, kokospotgrond,hydrakorrels, tomatenmest.

Uiteraard ook nu pas zaadjes gehaald, er niet bij stil gestaan dat het nu totaal niet het moment is om te gaan zaaien.

Volgens mij zou het beter zijn om pas volgend jaar te gaan beginnen met zaaien en kweken, vooral ook omdat het de eerste keer wordt dat ik dit ga proberen (en het dan waarschijnlijk ook beter is voor de planten).

Echtert kriebelt het al wel om er mee aan de slag te gaan.
Wat is jullie ervaring met laat zaaien, en planten laten overwinteren? Is dit een totale no-go en moet ik gewoon even geduld uitoefenen?

De zaadjes die ik gekocht heb:
Anaheim, fresno, cherry bomb, habanero orange, Jimmy nardello, naga morich, mini bell red
Gewoon doen zou ik zeggen! 2 a 3 zaden per soort ontkiemen, de rest van je zaden bewaren op een koele donkere plaats (trapkast, kelderkast) voor volgend seizoen.

Je doet al een boel ervaring op voor volgend seizoen en het is daarnaast ook leuk om te doen :Y

En met wat geluk haal je er nog wel wat pepers vanaf, gewoon niet meer toppen of knopjes plukken en dat soort dingen.

Je kunt ze eind oktober naar binnen halen indien gewenst, en laten overwinteren. Swinters staan ze dan vaak stil, afhankelijk van de temperatuur waar ze in staan, maar zodra de zonuren en warmte weer opbouwen lopen ze meestal weer uit.

Enige waar je op moet letten bij overwinteren is ongedierte. Luizen, rouwvarenvliegen neem je vaak ongewenst mee naar binnen en dan leven ze zich goed uit, en verspreiden zich ook naar je eventuele andere kamerplanten. Maar indien dat zich dreigt te ontwikkelen kun je ze altijd nog wegdoen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• metieske
Over luizen gesproken...

Gisteren trof ik ineens bladluis aan op mijn pepers en basilicum. Ik heb het idee dat het in een beginstadium was want op al mn pepers zaten er in totaal +- 15. 1 basilicum blad zat wel vol.

Echter toen ik buiten naar mn aardbeien keek zaten er daar ook een boel op. De aarbeien heb ik zo goed mogelijk nagelopen en verwijderd.

De peper heb ik 3 keer blad voor blad nagelopen en alles eraf gehaald. Dus ik geloof wel dat die nu schoon zijn, Maar ik ben nu toch wel huiverig om ze weer buiten te zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 17:54
@_JGC_ Ik vrees dat zulke plantjes een UV-lamp klant zijn (zoals eerder in dit draadje genoemd)
Als je deze buiten neerzet, kan het zijn dat je plant vrucht en blad verlies heeft (omdat het moet wennen)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0Henk 'm!

• metieske
metieske schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:34:
De pepers heb ik 3 keer blad voor blad nagelopen en alles eraf gehaald. Dus ik geloof wel dat die nu schoon zijn, Maar ik ben nu toch wel huiverig om ze weer buiten te zetten.
Ik heb ze toch maar naar buiten gegooid maar uit de buurt van de aardbeien. Het weer is te mooi om ze binnen te laten staan

Acties:
  • +6Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 16:08
metieske schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:15:
[...]

Ik ben inderdaad ook van plan om er een paar te laten overwinteren en om er bonchis van te maken. Een aantal vrienden van mij gaven al aan interesse te hebben in een bonchi :)

Ik heb oa de purple prince staan die zich goed leent om een bonchi van te maken.
[Afbeelding]
Hier staat de mijne te genieten van het laatste beetje zon in de tuin. De eerste bloemetjes komen er net aan.
Zo mooi als fatallii ze maakt lukt me nog niet (ik denk dat je dan ook rigoreuzer moet bijsnoeien en het nog meer tijd moet geven).

Manipuleren.com te koop

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:17
D_Jeff schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:36:
@_JGC_ Ik vrees dat zulke plantjes een UV-lamp klant zijn (zoals eerder in dit draadje genoemd)
Als je deze buiten neerzet, kan het zijn dat je plant vrucht en blad verlies heeft (omdat het moet wennen)
Komkommer verkleurde licht op de bladranden bij naar buiten zetten, maar is gewoon weer hersteld, heeft inmiddels ook extra blad gemaakt. Tomaat heeft nooit ergens last van gehad. Het plantje uit de vensterbank die ik gisteren heb overgeplant van 7x7 naar een 13cm pot staat nu ook gewoon buiten in het tentje. Bedoeling is dat ie straks nogmaals dieper geplant wordt in de grote bak waar al een tomaat en 9 aardbeiplanten staan (de plek waar ie komt zit een lege 13cm pot ingegraven).

Overigens zijn zowel de eerste tomaat als de komkommer veel te vroeg gezaaid, komkommer zou je pas in mei zaaien normaalgesproken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 21:31

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

barrymossel schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:06:
[...]

Hier staat de mijne te genieten van het laatste beetje zon in de tuin. De eerste bloemetjes komen er net aan.
Zo mooi als fatallii ze maakt lukt me nog niet (ik denk dat je dan ook rigoreuzer moet bijsnoeien en het nog meer tijd moet geven).

[Afbeelding]
Dat noem ik toch best mooi hoor! Mocht ik die volgend jaar hebben zou ik er tevree mee nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
[...]

[Afbeelding]
Ik vind em ook mooi! Echt een mini boompje gewoon. En een mooie vorm.

Gewoon prima gelukt in mijn optiek :Y

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 20:51
Was een beetje klaar met potjes heen en weer sjouwen.
Heb vandaag 3 tomaten, 4 augurken, 2 courgettes, 5 slabomen en 3 preitjes in de volle grond gezet. Binnen gezaaid en afgelopen 3 weken afgehard.
Heb ook 2 pepertjes in de volle grond gezet om te testen hoe het gaat. (Hoef nog maar 14 peperplantjes elke dag binnen en buiten te zetten) nu hopen dat alles het overleefd O-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• metieske
[...]

[Afbeelding]
Ik deel de mening van de rest, als de mijne er komend jaar zo uit zien, dan ben ik dik tevreden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:51
[...]

[Afbeelding]
Ziet er bijzonder goed uit! Heb je gewoon de bonchi guide van Fatallii gevolgd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barrymossel
MochiGohan schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:02:
[...]

Ziet er bijzonder goed uit! Heb je gewoon de bonchi guide van Fatallii gevolgd?
Die heb ik in het verleden wel een keer gelezen, maar eerlijk gezegd heb ik gewoon mijn kleinste plant in een bonsaipot gezet en nog korter geknipt. Overwinteren op de vensterbank en sinds een paar weken voeding. En dan zo nu en dan de grotere blaadjes wegknippen.
Eerste bloemetje is al open! :D

Manipuleren.com te koop

Acties:
  • +5Henk 'm!

• metieske
Mijn geduld voor eigen teelt was op en ik heb maar vast een kilo jalapeños besteld.

Ik heb er cowboy candy van gemaakt naar recept wat @Jaapio eerder al eens doorgestuurd heeft. Of het lekker is durf ik nog niet te zeggen want hij moet eerst 2 weken smaak opnemen.

Daarnaast heb ik jalapeño poppers gemaakt volgens dit recept: https://cookieandkate.com/baked-jalapeno-poppers-recipe/
Enkel heb ik de handgemaakte roomkaas vervangen door Philadelphia kruiden roomkaas.
Dit recept is echt een absolute aanrader!
Geweldig als een snack op feestjes of voor bij de bbq.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaapio
metieske schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:00:
Mijn geduld voor eigen teelt was op en ik heb maar vast een kilo jalapeños besteld.

Ik heb er cowboy candy van gemaakt naar recept wat @Jaapio eerder al eens doorgestuurd heeft. Of het lekker is durf ik nog niet te zeggen want hij moet eerst 2 weken smaak opnemen.

[Afbeelding]

Daarnaast heb ik jalapeño poppers gemaakt volgens dit recept: https://cookieandkate.com/baked-jalapeno-poppers-recipe/
Enkel heb ik de handgemaakte roomkaas vervangen door Philadelphia kruiden roomkaas.
Dit recept is echt een absolute aanrader!
Geweldig als een snack op feestjes of voor bij de bbq.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit zeg, benieuwd wat je van die cowboy candy vindt.

Poppers zijn altijd een +1, heerlijk! :Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
Voor wie dacht dat bladluizen vervelend waren, er is nog een stap erger:

Dopluizen

(Deze gaan op de stengel/tak van je struik zitten, prikken een gatje en zuigen de boel helemaal leeg. De struik gaat zo langzaam dood. Het dopje / schild behoord tot het vrouwtje)

Schadelijker dan een bladluis dus. Tot gisteren nog nooit van gehoord (na lang zoeken gevonden)
Oplossing:
1) Sluipwesp
2) platbek schroevendraaier en 1 voor 1 verwijderen (daarna hopen dat je niets gemist hebt)

[Voor 3% gewijzigd door D_Jeff op 10-05-2020 11:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
D_Jeff schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:22:
Voor wie dacht dat bladluizen vervelend waren, er is nog een stap erger:

Dopluizen

(Deze gaan op de stengel/tak van je struik zitten, prikken een gatje en zuigen de boel helemaal leeg. De struik gaat zo langzaam dood. Het dopje / schild behoord tot het vrouwtje)
Bedankt voor het noemen. Nu weet ik wat er op één van mijn kamerplanten zit.

Plant buiten zetten nadat je deze hebt opgegeven leek hier te helpen. Dat houdt ook de bladluis op mijn peperplanten onder controle.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
ANdrode schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:56:
[...]
Plant buiten zetten nadat je deze hebt opgegeven leek hier te helpen. Dat houdt ook de bladluis op mijn peperplanten onder controle.
Buiten zetten zorgt er voor dat de luizen het te koud krijgen of zo?

Mijn peper/paprika plantjes die nog in hun P9 potjes staan zitten redelijk vol met groene bladluizen. Heb ze er zo veel mogelijk uit geveegd maar bestaat natuurlijk niet dat ik ze allemaal te pakken heb.

Was al afscheid aan het nemen van mijn plantjes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
7o9 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:57:
[...]
Buiten zetten zorgt er voor dat de luizen het te koud krijgen of zo?
Mieren (lijkt positief te zijn voor de plant met dopluis, ze eten een soort nectar die de plant afscheid) en ander insecten.
Mijn peper/paprika plantjes die nog in hun P9 potjes staan zitten redelijk vol met groene bladluizen. Heb ze er zo veel mogelijk uit geveegd maar bestaat natuurlijk niet dat ik ze allemaal te pakken heb.

Was al afscheid aan het nemen van mijn plantjes.
Voor bladluis helpt de klassieke mix van groene zeep en spiritus ook. Dit heb ik een aantal keer gedaan voordat de planten naar buiten gingen en de afgelopen weken soms als de planten naar binnen gaan.

Dit is nu prima onder controle. Ik had dit eerder moeten gaan sprayen, bij het verwijderen van bladluis heb ik teveel bladeren beschadigd.
offtopic:
En synthetische zeep werkt volgens mij gewoon niet, je moet echt groene zeep halen…

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online
ANdrode schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:06:
[...]
Mieren (lijkt positief te zijn voor de plant met dopluis, ze eten een soort nectar die de plant afscheid) en ander insecten.
[...]
Niet dat ik 5 hoog veel mieren heb (van de andere kant, wel bladluizen dus je weet het nooit) maar ik dacht juist dat mieren bladluizen beschermen en melken voor hun 'nectar'. Lieveheersbeestjes gaan wel achter de bladluizen en aan maar die heb ik ook weinig.

Groene zeep zal het dan moeten worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
7o9 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:10:
[...]
Niet dat ik 5 hoog veel mieren heb (van de andere kant, wel bladluizen dus je weet het nooit) maar ik dacht juist dat mieren bladluizen beschermen en melken voor hun 'nectar'. Lieveheersbeestjes gaan wel achter de bladluizen en aan maar die heb ik ook weinig.
Ik was inderdaad ook sceptisch over de mieren. Bij mijn planten met bladluis wil ik ze niet hebben. Bij de plant met dopluis lijken ze een positief effect te hebben.
Groene zeep zal het dan moeten worden.
Dat proberen (niet als er andere insecten op de planten zitten, die kunnen er vaak ook niet tegen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online
ANdrode schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:12:
[...]
Dat proberen (niet als er andere insecten op de planten zitten, die kunnen er vaak ook niet tegen)
Ik zal eventuele andere insecten vast waarschuwen een dagje ergens anders te gaan wonen.

En met groene zeep bedoel je dan iets vloeibaars als https://www.kruidvat.nl/d...are-groene-zeep/p/4421558 of moet dat https://www.kruidvat.nl/d...hte-groene-zeep/p/4421551 zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
7o9 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:40:
[...]
Ik zal eventuele andere insecten vast waarschuwen een dagje ergens anders te gaan wonen.
:+
En met groene zeep bedoel je dan iets vloeibaars als https://www.kruidvat.nl/d...are-groene-zeep/p/4421558 of moet dat https://www.kruidvat.nl/d...hte-groene-zeep/p/4421551 zijn?
Ik heb de vaste variant gebruikt. Heb de andere fles niet (bewust) opgemerkt in de lokale AH.

Ik zou wel op de verhoudingen letten. Als je het "op gevoel" mixed dan is de walm van de spiritus enorm sterk als je uitschiet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04-06 22:27

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Sinds lang weer een update. De pepers staan in hun definitieve potten en gaan goed. Sommigen al twee keer getopt, anderen heb ik laten gaan.

Kruiden in de ebb & flow. Rozemarijn gaat echt goed dit jaar.

Alleen nog geen wormenthee, maar nu de grenzen weer open gaan kan ik eindelijk met die beesten starten.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Tektoon schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:22:
[Afbeelding]
Ebb & flow in ikea bakken? Dat zou ik eigenlijk ook kunnen doen bedenk ik mij net…

Geen last van alg door het licht?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

De zwarte folie zit er nog niet omheen. O-)

Maar ik ben dit jaar wat slonzig door de drukte en ik merk bij andere transparante bakjes geen algengroei.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
Bladluis is zoveel makkelijker op te ruimen -- zelfs spinnen (in hun volwassen vorm) ruimen veel op. Bladluizen hebben ook meer vijanden.

Dopluis is echt zo'n dingetje van: uhm, ja -- Wachten op een sluipwesplarve en hopen dat die dopluis niet teveel honger heeft. Want alleen de larve van een sluipwesp ruimt op -- niet het beste nieuws om te vinden :P

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 21:09

Domino

30 Watts and overheating...

Heb je een link voor die hydro potten vooraan in het midden please? Zit hier gruwelijk te klootvioolen met netpotten en bloempotten wat allemaal net niet lekker past. Hoewel ze wel lekker groeien dit jaar.

En kweek je in steenwol oid?

An IPv6 packet walks into a bar. Nobody talks to him. pvoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Haha, ja die zijn leuk he? Ik heb ook een tijdje zitten kloten in het begin. Ik vond maar geen leuke potten met deksel. Toen ontdekte ik dat je ook gewone geglazuurde bloempotten kan nemen en van die plastic schotels die je normaal onder je Elho potten koopt, als deksel kan gebruiken. Dan heb je ineens veel meer keuze. Gatje in je deksel voor je netpot en klaar. Valt nog net in die schotels te snijden dus je hoeft ook geen gatenzaag te gaan kopen als je die niet hebt. d:)b

Potten komen van de Dille en Kamille. Ik heb allemaal verschillende kleuren; dit jaar zie ik alleen de witte en gele online (dat wisselt jaarlijks). Misschien hebben ze meer in de winkels? Een andere winkel/merk kan ook prima, zolang je deksel maar past.

Mijn netpotjes passen exact in een afgeknipte Pellegrino fles. Even zwartspuiten en je bent klaar. Je kan ook deze emmertjes nemen als je niet wil spuiten.

Verder kweek ik op kokos; rotswol is mega slecht voor het milieu want dat vergaat nooit meer. Daarnaast kan je op kokos ook beter met kruiden en bloemen uit de voeten omdat je makkelijk in overvloed kan zaaien. Bij stekpluggen is het twee, drie zaadjes max.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
7o9 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:40:
[...]

Beide zijn goed, de vloeibare is makkelijker te doseren.

2% groene zeep. En indien echt een hardnekkige plaag 1% spiritus toevoegen.

Dus 20ML groene zeep, en eventueel 10ML spiritus per liter water. En dan lekker koud water, daar hebben ze ook nog een hekel aan.

Goed schudden/roeren en bij het afspuiten van de planten de potten even schuin houden zodat niet alles de grond in loopt.

Ook goed de onderkant van het blad meenemen, daar zitten ze veelal.

Succes!

[Voor 3% gewijzigd door Jaapio op 11-05-2020 06:31]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jaapio
Hier gaat het verder ook wel lekker. Heb een weekje vakantie genomen en even wat klusjes thuis opgepakt.

Meteen maar een bankje gebouwd voor de pepers, om het geheel wat netter te houden en de vrouw tevreden. Ze staan momenteel weer binnen met de kou en harde wind hier, hopelijk niet te lang meer. Op het bankje komt straks een klein vaatje en dan een plant of 5 op een Blumat druppel systeem, even kijken hoe zoiets bevalt. Leuk om mee om te prutsen.

Sommig planten pluk ik nog de knopjes uit maar de meeste laat ik al gaan, hangen her en der al wat pepertjes in.

En de bamibal challenge plant doet het ook leuk, als de pepers goed bevallen zet ik volgend jaar eentje in een grote pouch of pot. Die produceren leuk, die supermarkt pepers.

Verder de eerste rijpe Adjuma's al aanwezig. De plant ziet er niet al te lekker meer uit, maargoed we zien het wel.

Verder ook gewoon af en toe wat luisjes, rupsen, slakken en ander duivelsgebroed zoals wantsen. Maar geen plagen of reden tot zorgen tot nu toe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 10:54
Wat is eigenlijk de reden om je (peper) planten buiten te zetten? Is dat enkel om de ruimte binnen of heeft het ook andere voordelen die tegen de nadelen van plaagdieren zoals luizen opwegen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
yakmak schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:44:
Wat is eigenlijk de reden om je (peper) planten buiten te zetten? Is dat enkel om de ruimte binnen of heeft het ook andere voordelen die tegen de nadelen van plaagdieren zoals luizen opwegen?
Je kunt er best een paar binnen houden, maar, veel soorten worden GROOT, buiten kun je er veel meer kwijt, luizen enzo liever buiten (vorig jaar huis onder de witte vlieg, dopluis en rouwvarenmugjes gehad), ze zijn giftig voor katten/honden, ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yakmak
Ah dat verklaart het, dan ga ik toch maar mijn planten laten wennen aan direct zonlicht :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
yakmak schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:44:
Bij mij is de voornaamste reden mijn vrouw, en omdat ik geen kas heb :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• yakmak
Jaapio schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:33:
[...]

Bij mij is de voornaamste reden mijn vrouw, en omdat ik geen kas heb :+
Haha, mijn vriendin die wil zelf ook veel planten (wel binnenplanten maar toch) dus ik heb wat space geclaimed voor mijn peperplanten 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:29
Tektoon schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:22:
Sinds lang weer een update. De pepers staan in hun definitieve potten en gaan goed. Sommigen al twee keer getopt, anderen heb ik laten gaan.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alleen nog geen wormenthee, maar nu de grenzen weer open gaan kan ik eindelijk met die beesten starten.
Kan je eens toelichten hoe je dit potten " maakt" met hydrokorrels? Ziet er namelijk wel interessant uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: juli 1999

Domino

30 Watts and overheating...

chrisborst schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:52:
[...]

Kan je eens toelichten hoe je dit potten " maakt" met hydrokorrels? Ziet er namelijk wel interessant uit.
Het eenvoudigst is met steenwol ook al is @Tektoon er geen fan van omwille van het milieu.

Blokje steenwol, zaadjes erin, in een netpotje en dan zorgen dat het vochtig blijft (water net onder het netpotje). Als de plant opkomt doe je er als vulling wat hydrokorrels in.

Beetje puzzelen met welke netpotjes en potten je nodig hebt (verschillende maten):

Let niet op het bakje, is een oude noodles beker :). Later gaat deze in een grotere pot.

An IPv6 packet walks into a bar. Nobody talks to him. pvoutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

chrisborst schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:52:
[...]
Ik gebruik netpotjes waarin ik een laagje kleikorrels doe van 2cm. Daarbovenop een kwak kokos waar ik in zaai. De kleikorrels onderop zijn daar zodat je het potje met de onderkant in het water kan zetten zodat alles vochtig blijft zonder dat je kokos eruit spoelt. Als je plantjes ontkiemen en gaan groeien vul ik het netpotje verder met kleikorrels. Daarna kan je op zoek naar een leuke container.

Rechts de perfect passende Pellegrino flessen. Die zijn wel tijdelijk want de meeste planten hebben meer ruimte nodig. Vandaar de emmertjes en de grotere potten.

Vorig jaar had ik basilicums van 90 cm hoog. 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Nu online
Ik moet de pepers en paprika's eigenlijk verpotten, maar ik zie dat het nog redelijk koud is snachts...
Ik heb weinig zin om met al die grote potten te sjouwen, zijn er mensen die de boel al buiten laten staan?
Ze gaan hier nu bijna elke dag naar buiten. (@Jaapio ?)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21:27
Ik heb de pepers al een tijdje buiten staan. Ze zijn opgegroeit in de zon, dus echt wennen hoefden ze niet. De planten zijn nog niet super groot, maar blijven wel groeien. Ze staan in verschillende maten plantzakken. 2 plantjes blijven wel heel klein voor hun leeftijd. Dus ben benieuwd of ze het nog gaan doen dit jaar.
Ik haal niks meer naar binnen. Al weken niet. IJsheiligen is bijna dus dan kan het officieel ;).

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
twain4me schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:19:
Ik moet de pepers en paprika's eigenlijk verpotten, maar ik zie dat het nog redelijk koud is snachts...
Ik heb weinig zin om met al die grote potten te sjouwen, zijn er mensen die de boel al buiten laten staan?
Ik heb ze momenteel even binnen staan, omdat de komende week onvoorspelbaar is (hagel, wind) en ik nu aan het werk ben...

Als je er zicht op hebt en een manier om ze af te schermen dan kan het wel. Er worden rond ijsheiligen nog wel erg koude nachten voorspeld.

Dus als je echt geen zin hebt om te slepen zou ik komende week a 2 weken nog ff afwachten. Ze zullen echt niet plotseling doodgaan in hun kleine potje, en die 7 tot maximaal 14 dagen is qua ontwikkeling verwaarloosbaar op nog een ruime 5 maanden in het verschiet. Dan heb een grotere garantie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• barrymossel
twain4me schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:19:
Ik zou een weekje wachten. Het is deze week nog redelijk koud, maar vanaf komende week wordt het stukken beter weer. En dan is ijsheilgen ook geweest!

Manipuleren.com te koop

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online
waar heb jij die "potten" of beter tassen vandaan?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online
Jaapio schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:16:
[...]

Ik heb ze momenteel even binnen staan, omdat de komende week onvoorspelbaar is (hagel, wind) en ik nu aan het werk ben...

Als je er zicht op hebt en een manier om ze af te schermen dan kan het wel. Er worden rond ijsheiligen nog wel erg koude nachten voorspeld.

Dus als je echt geen zin hebt om te slepen zou ik komende week a 2 weken nog ff afwachten. Ze zullen echt niet plotseling doodgaan in hun kleine potje, en die 7 tot maximaal 14 dagen is qua ontwikkeling verwaarloosbaar op nog een ruime 5 maanden in het verschiet. Dan heb een grotere garantie.
Ik ga maar voor de compromie denk ik, al wel overpoten en gewoon minder vaak buiten zetten, na overpoten moeten ze toch ook altijd weer even op gang komen. ik moet nog wel eerst even toestemming vragen, nu kan je de tv nog zien over de plantjes heen, in een groter potje missen we de ondertiteling _O-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
twain4me schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:35:
[...]

waar heb jij die "potten" of beter tassen vandaan?
Rootpouch van het merk: Rootpouch :+

Ik heb ze dit jaar besteld op https://www.tuincentrumlopik.com/ maar andere aanbieders zoals cityplants hebben ze ook wel.

Het zijn de 16L 250gr/m² met handvat.

Het duurde daar overigens wel ruim 2 weken voor ik ze binnen kreeg.

De kleinere zijn 12L, die had ik nog over van vorig jaar. De rest van de pouches heb ik met plant en al weggegeven. (Ga ik niet weer doen trouwens :+ )

Heb ze uitgespoeld en in de wasmachine gedaan.

[Voor 5% gewijzigd door Jaapio op 12-05-2020 17:53]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online
Ik heb mijn peper- en paprikaplantjes flink besproeid met water en groene zeep.

Hopelijk was de dosering van groene zeep niet te hoog.

De Driehoek vloeibare groene zeep verpakking geeft bij de ingrediënten namelijk aan dat at 15-30% zeep bevat! Wat een onzin is dat? Een marge van 100%! Geeft me maar weinig vertrouwen. Er staat verder ook niets op dan 'zeep', alsof dat wat zegt. Volgende stap is waarschijnlijk "Ingrediënten: ja".

Mochten de plantjes het niet overleven dan ruiken ze nu in ieder geval lekker fris.

Op het eerste gezicht lijken de bladluizen een stuk minder, zag er bij een steekproef nog maar 1 en daar zat weinig beweging meer in.

Mochten die schurken terugkomen, kan ik dit dan herhalen? Kan ik beter een aantal dagen wachten? Hoeveel dagen is verstandig?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
7o9 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:41:
Ik heb mijn peper- en paprikaplantjes flink besproeid met water en groene zeep.

Hopelijk was de dosering van groene zeep niet te hoog.
Mijn ervaring is dat je hooguit wat schade aan de punten van het blad krijgt (daar blijft zeep-residu achter) als je flink te hoog doseert.
Mochten die schurken terugkomen, kan ik dit dan herhalen? Kan ik beter een aantal dagen wachten? Hoeveel dagen is verstandig?
Ik heb dit dagelijks gedaan bij een eerdere infectie.

Dit voorjaar was werden de planten na de eerste ronden niet overlopen door bladluis. Ik heb het de afgelopen weken als 'onderhoud' om de paar dagen gedaan als ik bladluis zag.

Hier was ik mee gestopt en gisteren was de bladluis [nadat de planten een paar dagen binnen stonden] ruim terug. Dus nu weer een ronde tot de planten 24/7 buiten kunnen staan :x

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
7o9 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:41:

Je kunt het dagelijks doen of om de dag indien nodig.

Soms staan de plantjes er wat treurig bij na het sproeien, dan zou ik ze toch eerst een beetje laten bijkomen.

Maar als er na een behandeling nog maar heel weinig inzitten kun je ze ook pletten/ kapot vegen met de hand.

Je kunt als ze weg zijn ook wekelijks preventief sproeien, maar daar houd ik zelf niet zo erg van. Maargoed, luizen zijn hier dan ook nog nooit echt een allesverwoestende plaag geweest. Indien je die ervaring wel hebt kan ik me goed voorstellen dat je wel preventief behandeld.

De sleutel tot succes is vaak met enige discipline de plantjes blijven structureel te controleren en indien nodig behandeling herhalen.

Tenzij je natuurlijk met echte bestrijdingsmiddelen gaat werken, maar dat zal ik iedereen afraden.

• barrymossel
Ben toch blij dat ik afgelopen weekend de plantjes niet uitgeplant hebt. Mijn tomaatjes zijn nog aardig klein en verdorie wat was het koud vannacht!

De Bonchi wordt ook steeds voller en er zitten nu ook wat bloemetjes (en een beginnend pepertje) aan. Eens zien hoe en wanneer ik weer gaan snoeien. Komt binnenkort weer een foto!

Manipuleren.com te koop

• Joindry

Joindry

In Vlaanderen (België) hebben we de voorbij week bijna een mistral over ons heen gekregen.
Alle plantjes, inclus die in de serre (kas?), liggen volledig bestoft. Ik ben de volledige tuin moeten langsgaan met de tuinslang om alles af te spuiten. Precies een mini vulkaanuitbarsting.
Enige slachtoffer deze week was een pompoenplantjes die afgekraakt is door de rukwinden. Ik heb er nog 2 over, wat normaalgezien ruimvoldoende moet zijn.
De jaarlijkse parade van slakken is intussen ook in gang gezet. Maar eens rondgaan met mijn blauwe korrels, die dan wel ieder jaar wonderen. Luizen nog maar één jaar last van gehad, toen opgelost met een mengeling van look, lavendel en kruidnagel. Ding stonk zo hard dat niemand nog in de buurt wilde zijn.
Zelfs al een paar buxusrupsen teruggevonden op mijn planten. Daar ga ik ook nog op moeten letten vrees ik. Want buxus is hier nog weinig te vinden en die beestjes eten wel graag...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: november 2002
Leuk zo'n topic, en ben weer van plan mijn tuin te gebruiken voor eten.
Had sinds ik er woon al eerder pepers en courgettes staan maar heb het de laatste 2 jaar niet gedaan.
Mijn bak is 1mx3m

Nu heb ik de volgende dingen besteld. (voor de oppervlakte teveel ik weet het)

1 groene courgette (geen klimmer)
1 gele courgette (geen klimmer)
1 Aubergine (deze kan d.m.v. tipi bamboe klimmen)
1 butternut pompoen
1 gele paprika
En voor de gein 5 Broccoli (paar in de bak) (1)
Deze zitten nog op steenwol, kan ik deze gewoon zo laten voor een paar dagen (zondag blijft het warmer) en in lauw water dompelen elke dag? Of even ompotten.

Iemand een suggestie hoe ik deze in de bak kan plaatsen (proppen).

Aubergine (veel water en met bamboe en bindbuis omhoog laten groeien)
Peper (af en toe water - ook omhoog laten groeien?)
Butternut Pompoen (op de grond groeien veel water)
2x Courgettes (op de grond of kan die ook omhoog ook als je niet specifieke klimmer soort hebt?)
Paar broccolietjes.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• gr8-jen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:42
Wij (mijn vrouw, maar ik vind het stiekem ook leuk) hebben een aantal courgettes en pompoenen. We hebben een youtube film gezien over vertical gardening. Daar werd alles gebruikt:
bonen omhoog binden en de ruimte eronder weer laten vullen met sla bijvoorbeeld.
Pompoenen en courgettes deed hij met een plank in de grond ook vastbinden aan de plank. Diit gaan wij dit jaar ook proberen.
Het waait continue heel hard bij ons dus ik zal de plank nog ondersteunen met een ronde puntpaal (6x200)

• Bad Brains
gr8-jen schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 07:58:

Pompoenen en courgettes deed hij met een plank in de grond ook vastbinden aan de plank. Diit gaan wij dit jaar ook proberen.
Het waait continue heel hard bij ons dus ik zal de plank nog ondersteunen met een ronde puntpaal (6x200)
Voor de courgette zijn er klimmende varianten (Black Forest / Long green trailing), pompoen schijnen moeilijk te kweken te zijn als ze de hoogte ingaan. Weet niet of daar een klimmende variant van is.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• _JGC_
gr8-jen schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 07:58:
Wij (mijn vrouw, maar ik vind het stiekem ook leuk) hebben een aantal courgettes en pompoenen. We hebben een youtube film gezien over vertical gardening. Daar werd alles gebruikt:
bonen omhoog binden en de ruimte eronder weer laten vullen met sla bijvoorbeeld.
Met het idee dat mijn mini cherry tomaatjes 1,5 meter hoog werden vorig jaar heb ik dit jaar tomaat en aardbei samen in 1 bak: tomaat gaat de hoogte in, aardbei blijft laag.

Dacht ik... ik was alleen vergeten dat de hergebruikte moestuingrond van vorig jaar gemengd met een paar handjes culterra groen 6-4-10 ervoor zorgt dat de aardbeiden nu ook een halve meter hoog in de bak staan, tomaat zit net op 80cm.

Boel ontploft nu behoorlijk: flinke hoeveelheden aardbeien, tomaat begint al trossen te maken en de komkommer die eveneens in hergebruikte moestuingrond met culterra groen staat heeft al een komkommer van 8cm en daarnaast nog wat spul in wording.

• yakmak
_JGC_ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:40:
[...]

Met het idee dat mijn mini cherry tomaatjes 1,5 meter hoog werden vorig jaar heb ik dit jaar tomaat en aardbei samen in 1 bak: tomaat gaat de hoogte in, aardbei blijft laag.

Dacht ik... ik was alleen vergeten dat de hergebruikte moestuingrond van vorig jaar gemengd met een paar handjes culterra groen 6-4-10 ervoor zorgt dat de aardbeiden nu ook een halve meter hoog in de bak staan, tomaat zit net op 80cm.

Boel ontploft nu behoorlijk: flinke hoeveelheden aardbeien, tomaat begint al trossen te maken en de komkommer die eveneens in hergebruikte moestuingrond met culterra groen staat heeft al een komkommer van 8cm en daarnaast nog wat spul in wording.
Haha altijd lekkerom meer te krijgen dan je verwacht. Ik had een handvol paprika zaden uit een paprika gestrooid door de tuinen verwachtte er niet veel van. Heb nu 1 plant omhoog zien komen. Helaas nog minder dan ik had verwacht van dat aantal zaden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:49

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Er lag vanmorgen een kaartje in de brievenbus:

Leuke geste wel :) Eens kijken wat die tomaat gaat doen. En nóg meer basilicum!

Als dit tenminste basilicum is, dat weet ik nog steeds niet zeker al hebben bepaalde blaadjes ondertussen wel de kenmerkende vorm:

12 april:

25 april:

4 mei:

Vandaag:

Behalve basilicum zou het ook nog marjolein kunnen zijn, die stond ernaast en heeft ook in de bloei gestaan.

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaapio
bvk schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:02:
Er lag vanmorgen een kaartje in de brievenbus:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leuke geste wel :) Eens kijken wat die tomaat gaat doen. En nóg meer basilicum!

Als dit tenminste basilicum is, dat weet ik nog steeds niet zeker al hebben bepaalde blaadjes ondertussen wel de kenmerkende vorm:

12 april:

[Afbeelding]

25 april:

[Afbeelding]

4 mei:

[Afbeelding]

Vandaag:

[Afbeelding]

Behalve basilicum zou het ook nog marjolein kunnen zijn, die stond ernaast en heeft ook in de bloei gestaan.
Het is geen basilicum, die hebben van die merkwaardige kiemblaadjes:

Dus waarschijnlijk is het dan marjolein die je noemde.

Maargoed dat mag de pret niet drukken, het groeit erg mooi in ieder geval en altijd leuk als het opkomt zonder te hoeven zaaien :Y

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

Jaapio schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 01:19:
[...]

[Afbeelding]

Maargoed dat mag de pret niet drukken, het groeit erg mooi in ieder geval en altijd leuk als het opkomt zonder te hoeven zaaien :Y
Ik weet het zonet nog niet, kijk eens naar deze met de typische basilicum nerven:

Maar het zou sowieso inderdaad gaaf zijn als basilicum of marjolein zichzelf (met behulp van de bijtjes) voortplant. Dat komt niet vaak voor heb ik begrepen in ons klimaat.

Over een weekje weet ik meer denk ik ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12:01
Mijn plantjes staan ook al even buiten, ik was een paar weken te laat met zaaien. Gister is de eerste bloem uitgekomen :P

Hopelijk heeft de nachtvorst geen roet in het eten gestrooid!

[Voor 50% gewijzigd door Stef012 op 15-05-2020 08:20]

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Ronster
  • Laatst online: 31-05 10:41
Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een kas >:)
De afgelopen tijd druk aan de slag geweest om een stuk gras te transformeren naar een leuke tuin om wat dingen in te kunnen kweken en planten voor bijen en vlinders in te zetten.

In de 2e helft van dit filmpje zie je hoe de planten in de kas er een week geleden bij stonden.

De pepers en tomaten zijn mijn ding, de rest laat ik aan het vrouwtje over :P
De moestuinbakjes staan nu vol kleine plantjes met vanalles en nogwat en tegen het rek dat tegen de bakken aan staat komt een klimcourgette. Links ernaast een normale courgette.

Heerlijk om tijdens deze lange thuiswerk periode alles in de gaten te kunnen houden.

XBox: R0nster76 || PSN: Ronster_Jona

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 11:54
Ronster schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:22:
De afgelopen tijd druk aan de slag geweest om een stuk gras te transformeren naar een leuke tuin om wat dingen in te kunnen kweken en planten voor bijen en vlinders in te zetten.

In de 2e helft van dit filmpje zie je hoe de planten in de kas er een week geleden bij stonden.

[YouTube: Van Gras Naar Kas]
De moestuinbakjes staan nu vol kleine plantjes met vanalles en nogwat en tegen het rek dat tegen de bakken aan staat komt een klimcourgette. Links ernaast een normale courgette.

Heerlijk om tijdens deze lange thuiswerk periode alles in de gaten te kunnen houden.
Ziet er goed uit! Wat heb je eigenlijk in die potten onder de grond zitten in de kas?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronster
xeromorphic schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:16:
[...]

Ziet er goed uit! Wat heb je eigenlijk in die potten onder de grond zitten in de kas?
Thanks!

Dat zijn zelfgemaakte 'ollas'.
2 op elkaar gelijmde terracotta potten waarvan ik het onderste gaatje heb dichtgemaakt met cement.
Bovenste gaatje afgedekt met een klein terracotta schaaltje.
Er gaat 6 liter water in. De wortels van de tomaten vinden de ollas vanzelf. Nu na 2 weken hoef ik ze helemaal geen water meer te geven, enkel de ollas af en toe bijvullen :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xeromorphic
Ronster schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:46:
[...]

Thanks!

Dat zijn zelfgemaakte 'ollas'.
2 op elkaar gelijmde terracotta potten waarvan ik het onderste gaatje heb dichtgemaakt met cement.
Bovenste gaatje afgedekt met een klein terracotta schaaltje.
Er gaat 6 liter water in. De wortels van de tomaten vinden de ollas vanzelf. Nu na 2 weken hoef ik ze helemaal geen water meer te geven, enkel de ollas af en toe bijvullen :+
Moest het even googelen, ziet er wel handig uit! Ben benieuwd wat je ervaringen zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PM_Petrol
@Ronster Ziet er heel mooi uit :)
Gezellige tuin met de houtsnippers als bodembedekker en de vlonder.

De pepers bij mij tonen bijna allemaal gekrulde bladeren, het lijkt ook erger te worden. Watergebrek lijkt me niet, het wordt iig niet minder als ik ze water heb gegeven. Ook voeding geef ik ze regelmatig. De bladeren zijn dan ook niet geel of iets dergelijks, alleen gekruld.
De potgrond is van de gamma, de zakken waar ze in staan zijn nieuw, daar heeft nog niks in gestaan hiervoor.
Is het misschien omdat ze al buiten staan, dat het te koud wordt in de nacht?
Het zijn veel verschillende soorten, op de closeup foto is het bijvoorbeeld een jalapeno. Wie weet misschien wat ik hiermee kan.

https://tweakers.net/i/0Spc_iayE8szNuvN6Borr1uD0ng=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRGysrLEJqlHi0oOXBhgqqr0.jpg?f=fotoalbum_small

https://tweakers.net/i/Hq-WS3awgj2SVbyYNia-__hU-yE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzUTHrwt71kZLN5W9MmialDL.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PM_Petrol
@ciris bedankt. Ik zie geen ongedierte op de planten. Ook geen rare vlekken of stippen. Dus ik denk dat het door te koude nachten komt. Er is ook niks met onkruidverdelger bespoten. En de meststof is vloeibaar, waarbij ik ook 5 g magnesiumsulfaat per liter toevoeg. Dus dat kan het probleem ook niet zijn, zoals op de site staat beschreven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronster
PM_Petrol schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:37:
@Ronster Ziet er heel mooi uit :)
Gezellige tuin met de houtsnippers als bodembedekker en de vlonder.

De pepers bij mij tonen bijna allemaal gekrulde bladeren, het lijkt ook erger te worden. Watergebrek lijkt me niet, het wordt iig niet minder als ik ze water heb gegeven. Ook voeding geef ik ze regelmatig. De bladeren zijn dan ook niet geel of iets dergelijks, alleen gekruld.
De potgrond is van de gamma, de zakken waar ze in staan zijn nieuw, daar heeft nog niks in gestaan hiervoor.
Is het misschien omdat ze al buiten staan, dat het te koud wordt in de nacht?
Het zijn veel verschillende soorten, op de closeup foto is het bijvoorbeeld een jalapeno. Wie weet misschien wat ik hiermee kan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Krullende bladeren kan echt vanalles zijn. Ik heb er heel erg last van gehad doordat een overijverige plantenoppas te veuls te nat had gemaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
Ronster schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:22:

[YouTube: Van Gras Naar Kas]

Blijft mooi om te zien :Y Dikke +1 (y)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PM_Petrol
Ronster schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:27:
[...]

Krullende bladeren kan echt vanalles zijn. Ik heb er heel erg last van gehad doordat een overijverige plantenoppas te veuls te nat had gemaakt.
Ook dat lijkt me niet het geval. De plantenzakken laten water door. En ik geef ze 2x water per week, nu zelfs wat minder omdat het niet zo warm is. De aarde voelt niet zeiknat.

Maar ik ga proberen wat planten binnen te zetten snachts. Kijken of die dan beter worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jaapio
PM_Petrol schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:53:
[...]

Ook dat lijkt me niet het geval. De plantenzakken laten water door. En ik geef ze 2x water per week, nu zelfs wat minder omdat het niet zo warm is. De aarde voelt niet zeiknat.

Maar ik ga proberen wat planten binnen te zetten snachts. Kijken of die dan beter worden.
Bladkrul kan inderdaad heel veel oorzaken hebben. Te nat, te droog, te koud, teveel voeding, onjuiste pH range, luchtvochtigheid, noem maar op. Het is een lastige.

Vaak groeien ze er overigens wel doorheen.

Wat voor voeding geef je? Want 5 gram magnesiumsulfaat per liter is wel een vrij hoge dosering... Ik gebruik zelf de GHE flora series en daar kan eventueel 1.25 gram per liter bijgevoegd worden maar dat doe ik eigenlijk nooit.

Jonge planten die net in grote potten staan met verse potgrond staan zou ik sowieso de eerste 3 a 4 weken (afhankelijk van potvolume natuurlijk) niets geven qua voeding, als je minerale voeding (veelal vloeibaar) gebruikt. Slow release meststoffen die toch een aantal weken nodig hebben om te activeren kun je al wel toevoegen. Potgrond bevat ook al bemesting en een kleine wortelkluit die nog vormende is in combinatie met een grote pot vol verse vruchtbare grond, daar halen ze echt voldoende uit. Laat ze eerst maar eens goed wortel schieten.

Het zou heel goed kunnen dat de kou parten speelt, en misschien daarbij wat te vochtig. Ik laat de planten hier vaak echt even goed droog trekken tot ik zie dat de blaadjes heel licht beginnen te hangen.

Zomers met hoge temperaturen komt het allemaal wat minder precies, dan verdampt het als een malle, helemaal met pouches en kun je snel wat teveel geven zonder complicaties.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PM_Petrol
@Jaap ik geef ook ghe flora.
Op andere fora en internet in het algemeen vind ik 5 g per liter. De voeding krijgen ze nu idd wat minder omdat het net verse potgrond is. Eigenlijk alleen normaal water sinds ze in de zakken staan. Dat is ongeveer 2 weken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
PM_Petrol schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:16:
Op andere fora en internet in het algemeen vind ik 5 g per liter.
Het voelt voor mij als erg veel. Ik kwam zulke hoeveelheden tegen voor na verpotten of als spray. Niet voor dagelijks.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PM_Petrol
ANdrode schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:50:
[...]

Het voelt voor mij als erg veel. Ik kwam zulke hoeveelheden tegen voor na verpotten of als spray. Niet voor dagelijks.
De voeding wordt niet dagelijks gegeven. Meestal 1x per week. Maar nu ze in verse potgrond staan, geef ik ze even geen voeding de komende weken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
Op andere fora en internet in het algemeen vind ik 5 g per liter. De voeding krijgen ze nu idd wat minder omdat het net verse potgrond is. Eigenlijk alleen normaal water sinds ze in de zakken staan. Dat is ongeveer 2 weken.
In de micro van de flora series zit ook al magnesium, wellicht dat je het als incidenteel extraatje of bladvoeding wat sterker toe kunt dienen maar 5 gram per liter bovenop de flora series is best wel veel.

Nu weet ik niet of dat kwaad kan verder, het was slechts iets dat me opviel. Wat wel zou kunnen is dat het voor een disbalans kan zorgen en het opnemen van andere voedingstoffen kan vermoeilijken. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Het zou heel goed kunnen dat het de kou is die voor de bladkrul zorgt. Wellicht dat het zichzelf ook oplost wanneer de dagen en nachten warmer gaan worden.

De huidige temperaturen overdag in de zon en het nachtelijke minimum zit soms meer dan 20 graden verschil tussen momenteel, dat is best een boel en daar kunnen de plantjes het zeker moeilijk mee hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21:16
*verkeerde topic*

[Voor 91% gewijzigd door aschja op 15-05-2020 21:48]

• Signs
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:42
Ik heb gisteren een verhoogde moestuinbak gemaakt van geïmpregneerd hout. In de bak ligt worteldoek.

Toevallig las ik net op diverse websites dat geïmpregneerd hout niet zo handig is voor moestuinen. Het idee hierachter is dat geïmpregneerd hout giftige stoffen bevatten en deze door water opgelost en daarna door je planten opgenomen worden.

Sommige howto websites geven aan geïmpregneerd hout te gebruiken, zelfs intratuin etc verkopen bakken van geïmpregneerd hout.

Klopt het dat het niet zo slim is om geïmpregneerd hout te gebruiken ?

• xeromorphic
voelt voor mij ook heel hoog, zelf geef ik maar 1,3g per liter of als ik vloeibaar geef uit fles 1.5 (want dat is een pipetje vol :+ ). Op de fles staat dat 1 tot 2 ml per liter genoeg is.

• Bad Brains
Signs schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 06:46:

Klopt het dat het niet zo slim is om geïmpregneerd hout te gebruiken ?
Dat zou ik niet weten, de mijne is van steigerhout. Als ik nu een kweekbak zou maken kocht ik deze.
Mss een idee voor jou.

Persoonlijk vind ik ze mooi, maar kan me voorstellen dat men ze niet om aan te gluren vinden.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• barrymossel

Eerste pepertje hangt er ook al aan. Het is overigens een Black Pearl.

Manipuleren.com te koop

• Jaapio
barrymossel schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:47:
[Afbeelding]

Eerste pepertje hangt er ook al aan. Het is overigens een Black Pearl.
Plaatje hoor, echt mooi gelukt.

Dit soort succes foto's motiveren mij wel om hetzelfde te gaan proberen :Y

Wie wil er nou niet zo'n prachtig plantje in huis om mee te pronken.

Gebruik je ook een lampje? Of gewoon op de vensterbank?

• Zjemm
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:53
Hoe oud is dat plantje?

...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barrymossel
Jaapio schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:16:
[...]

Plaatje hoor, echt mooi gelukt.

Dit soort succes foto's motiveren mij wel om hetzelfde te gaan proberen :Y

Wie wil er nou niet zo'n prachtig plantje in huis om mee te pronken.

Gebruik je ook een lampje? Of gewoon op de vensterbank?
Gewoon op de vensterbank. Lampen heb ik dit jaar niet uit de kast gehaald.
Vorig jaar januari gezaaid geloof ik.

Manipuleren.com te koop

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Jaapio
Zomaar even wat plaatjes van de soortjes die ik dit jaar heb staan.

Sugar Rush Peach

Jalapenõ Early

Sweet Banana

Jalapenõ Early

Cayenne

Aji Pineapple (enige getopte plant dit jaar)

31 Jalapenõ kilo knaller experiment

Jays Peach Ghost Scorpion

Cayenne

Bahamian Goat

Ze beginnen nu echt hard te gaan met veel felgroen jong blad in de top, en ik hoop dat afgelopen nacht de laatste nacht binnen was. Gezien de verwachtigen krijgen we een prima week qua nacht temperaturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:43
Heeft iemand van jullie toevallig een goede tip hoe je een hongerige ekster uit je tuin houdt? Beest heeft het gemunt op onze aardbeien dus alles wat er maar een beetje rijp begint uit te zien is binnen een dag half verdwenen. We hebben twee poezen, maar die zijn liever lui dan moe en deze ekster is mega brutaal en durft zelfs de katten te pikken, ik vermoed dat ze misschien wel een nestje hebben vlak in de buurt. Ik kan wel een tunneltje met gaas of plastic over de aardbeien maken maar vraag me af of dat voldoende gaat zijn. Kan afdekken met plastic (mijn boogjes zijn een 50cm hoog ongeveer?) trouwens kwaad wanneer het overdag warm is?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Joindry

Joindry

jsiegmund schreef op zondag 17 mei 2020 @ 08:56:
Heeft iemand van jullie toevallig een goede tip hoe je een hongerige ekster uit je tuin houdt? Beest heeft het gemunt op onze aardbeien dus alles wat er maar een beetje rijp begint uit te zien is binnen een dag half verdwenen. We hebben twee poezen, maar die zijn liever lui dan moe en deze ekster is mega brutaal en durft zelfs de katten te pikken, ik vermoed dat ze misschien wel een nestje hebben vlak in de buurt. Ik kan wel een tunneltje met gaas of plastic over de aardbeien maken maar vraag me af of dat voldoende gaat zijn. Kan afdekken met plastic (mijn boogjes zijn een 50cm hoog ongeveer?) trouwens kwaad wanneer het overdag warm is?
tunnel met gaas is de enige menslievende optie vrees ik. Luchtbuks :X welja, de sportievere optie

Hier licht het qua groei een beetje stil momenteel. De koele nachten zorgen ervoor dat de pepers niet veel groeien. De tomaten doen het wel goed. En de moestuin ziet af van de droogte. De aardappelen beginnen tekenen te vertonen van verbranding. Twee pompoenen zijn al gestorven door de droogte, de bonen hangen er zielig bij en de bloemenweide is gewoon leeg gebleven.
De waterput is sinds gisteren wel gefikst. De hevel was kapot tussen de twee putten, de eerste put was al leeg; De tweede volledig vol, maar dat bleef dus zitten... Nu hebben we dus weer water om toilet mee door te spoelen :+

[Voor 26% gewijzigd door Joindry op 17-05-2020 09:09]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jaapio
Je aardbeien afschermen met een net zodat het lastig wordt daarbij te komen, en dan iets te eten neerleggen in een schaaltje voor hem/haar? Wat maaltijd restjes kan al prima. Ze zijn slim maar ook gemakkelijk en kiezen vaak de makkelijkste weg.

Als ze geen moeite hoeven doen voor eten zullen ze het ook niet doen.

Dat is de humane manier, luchtbuks kan ook maar dat is zo sneu voor de eventuele jonkies :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• yakmak
Persoonlijk deel ik mijn groente en fruit gewoon met de buurtvogels hier, daardoor had ik afgelopen zomer ineens 10 extra tomatenplanten die allemaal nog wat vruchten gaven :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19:38
yakmak schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:38:
[...]

Persoonlijk deel ik mijn groente en fruit gewoon met de buurtvogels hier, daardoor had ik afgelopen zomer ineens 10 extra tomatenplanten die allemaal nog wat vruchten gaven :)
Idem. Wij delen ook onze moestuin met de vogels.
Van onze blauwebessen-struik hadden wij vorig jaar welgeteld 2 bessen op, de rest hun :+

Henk (eekhoorn) is vervelender. Die verstopt eikels in onze moesbakken en in het voorjaar gaat hij ze er weer uitgraven.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joindry

Joindry

streamnl schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:01:
[...]

Henk (eekhoorn) is vervelender. Die verstopt eikels in onze moesbakken en in het voorjaar gaat hij ze er weer uitgraven.
_O-

Wij hebben, vogels die rijpe bessen plukken. Buurtkatten die sproeien en schijten in onze moestuin, woelmuizen in de composthoop en mollen in het gazon. -O-
Je zou denken, die katten doen wel iets aan de rest. Neen hoor, die vette luilakken komen juist even langs om hun beentjes te strekken en waggelen dan braaf terug naar hun eigen tuin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Inmiddels komen bij ons de aardappelplanten goed boven, maar helaas hebben ze wat vorstschade. Hopelijk kunnen ze het aan :)

Verder zit ik echt met die stokbonen. Er komt weinig op, óf het verdwijnt weer door de vogels of slakken.

Mijn idee: eerst voor laten kiemen in een bakje met keukenpapier? Dan thuis eerst in de vensterbank opkweken tot 10-15 centimeter zodat de vogels ze niet opeten? En hoe zorg ik ervoor dat ze dan niet te sprieterig worden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 20:52
koelkast schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:20:
Inmiddels komen bij ons de aardappelplanten goed boven, maar helaas hebben ze wat vorstschade. Hopelijk kunnen ze het aan :)

Verder zit ik echt met die stokbonen. Er komt weinig op, óf het verdwijnt weer door de vogels of slakken.

Mijn idee: eerst voor laten kiemen in een bakje met keukenpapier? Dan thuis eerst in de vensterbank opkweken tot 10-15 centimeter zodat de vogels ze niet opeten? En hoe zorg ik ervoor dat ze dan niet te sprieterig worden?
Ik zaai mijn stokbonen en snijbonen binnen voor, gelijk in aarde (makkelijk moestuinmix) dus niet eerst voorkiemen. Als ze een centimeter of 5 a 10 hoog zijn gaan ze naar buiten. Dan valt het mee met de slakken. Anders kan je ook nog 's nachts een bakje over ze heen zetten om ze te beschermen tegen de slakken en die er steeds 's ochtends af halen tot ze wat groter zijn.

• Stef012
Ik had vier komkommerzaden geplant, nu blijken ze allemaal ontkiemd!
Heeft iemand wel eens komkommer in pot verbouwd?

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Stef012 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 07:47:
Ja kan, moet dan wel een megagrote pot zijn. Hier 1 of 2 stuks komkommer/courgette in 65 liter rechthoekige speciekuipen.

[Voor 11% gewijzigd door dragon2 op 20-05-2020 08:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb hier een plant in een bloempot van 30x30 vierkant van de Action. Zijn er ook in 37x37 overigens (Toledo heten ze). Zitten al een aantal komkommers aan. Staan in dezelfde moestuingrond als waar vorig jaar Cherry tomaten in stonden, alleen even een handje culterra groen doorheen geschept.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barrymossel
2 in een bak als deze: https://www.elho.com/nl/c...kweektafel-xxl-liv-black/

Manipuleren.com te koop

• Stef012
Thanks!
Ik heb nog wat steigerhout liggen... toch weer aan de klus dit weekend!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

Jaapio schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 01:19:
[...]

[Afbeelding]

Nader onderzoek leert mij dat er minimaal 1 Basilicum zaailing tussen zat:

Dat was dus op 12 april. Vandaag zie je deze ook boven de anderen uitkomen:

Vraag blijft dus nog even wat die andere plantjes dan zijn, mogelijk die Marjolein, maar misschien ook gewoon paardenbloemen of zo...

In dezelfde bak maar dan aan het andere uiteinde hebben zich nog 2 basilicum zaailingen gemeld:

Ruim een maand later dan de eerste dus, maar beter laat dan nooit ;)

Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True