Mooi zeg, 100 m² is een mooie lap, daar kun je flink wat kwijt. Hebben jullie al een idee wat jullie allemaal gaan zetten?ZveenT schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:33:
Wij zijn sinds afgelopen weekend sleutelbezitter van de volkstuin einde v d straat.
100m2 om te bewerken. Benieuwd of het wat is maar we gaan het in elk geval voor een jaar proberen.
Flink zaden gekocht; nu eens kijken wat wel/niet naast elkaar te planten en nog snel wat voorzaaien..
We hebben:Verwijderd schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:02:
[...]
Mooi zeg, 100 m² is een mooie lap, daar kun je flink wat kwijt. Hebben jullie al een idee wat jullie allemaal gaan zetten?
Rode biet
Wortelen
Courgette
Spinazie
Prei
Aardbei
Broccoli
Rode peper
Pompoen
Snijbiet rainbow mix
Gele tomaat
Meerjarige bloemen:
Oost indische kers
Blue spike zaad
Achilea
Delphinium cultorum
Echinops ritro
Papaver orientale
Overige bloemen:
Stralenaster
Celosia argentea plumosa
Zonnebloem Helianthus annuus - Evening Sun
Goudsbloem
Afrikaan Tagetes patula nana
Afrikaan Tagetes patula nana bonte mix
Bij huis hebben we nog twee appelbomen, een braam en kiwi's. Die kiwi's worden niet zo groot als die je in de supermarkt haalt maar zijn wel erg lekker.
Verder mis ik nu bloemkool, paprika, cherry tomaat, ui en knoflook en een kruidentuin. Maar goed; dit is het voor nu. Meer mocht ik niet bestellen van mijn vriendin
We hebben wel wat buren op het complex, verwachten daar ook wel wat mee te kunnen ruilen.
En we hebben een grote vriezer.
Een kas kijken we wel naar maar of we daar veel geld aan uit willen geven weten we niet. We mogen 8m2 kwijt.
Zelf composteren twijfel ik ook nog over. Iemand daar ervaring mee?
Je moet eens kijken of er geen gemeenschappelijke composthoop is, of ze niet alle groenafval komen ophalen. Ik ken een volkstuintje waar ze één keer per jaar een groepsbestelling compost doen en mest. Dan komt de boer langs met een volledige lading. Dit voor een prijs waarvoor je niet zelf kunt composteren. Die mensen gooien alles samen op een berg, enkele keren per jaar wordt het naar het containerpark gebracht.ZveenT schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:55:
[...]
Zelf composteren twijfel ik ook nog over. Iemand daar ervaring mee?
Trouwens een serieuze lijst... Niet moeilijk dat je vrienden je tegenhield
Let wel op met sommige van die bloemen, kunnen best invasief zijn. Die afrikaantjes en marigold bvb. Wij hebben 3 soorten gehad, één soort daarvan is drie jaar geleden één keer gezet en komt nu nog steeds boven. Dingen blijven gewoon komen.

Er is geen gemeenschappelijke hoop. Veel mensen hebben eigen bakken staan.Joindry schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:18:
[...]
Je moet eens kijken of er geen gemeenschappelijke composthoop is, of ze niet alle groenafval komen ophalen. Ik ken een volkstuintje waar ze één keer per jaar een groepsbestelling compost doen en mest. Dan komt de boer langs met een volledige lading. Dit voor een prijs waarvoor je niet zelf kunt composteren. Die mensen gooien alles samen op een berg, enkele keren per jaar wordt het naar het containerpark gebracht.
Trouwens een serieuze lijst... Niet moeilijk dat je vrienden je tegenhield![]()
Let wel op met sommige van die bloemen, kunnen best invasief zijn. Die afrikaantjes en marigold bvb. Wij hebben 3 soorten gehad, één soort daarvan is drie jaar geleden één keer gezet en komt nu nog steeds boven. Dingen blijven gewoon komen.
En er is een aanhanger om te troep weg te brengen als je geen zin hebt in het composteren.
Ik kan het een keer opgooien; maar wil niet overkomen als 'het nieuwe lid wat alles wil veranderen/weet
Ben nu in excel een plattegrondje aan maken waarin ik probeer goede en slechte buren uit elkaar te houden ' en wat ruimte te houden voor planten later het jaar- als boerenkool of iets dergelijks.
Zal wel te ijverig zijn maar liever in 1x goed (proberen) dan 10x beter.
Sinds mijn vorige post heb ik een aantal veranderingen doorgevoerd.
Mijn pc die meedraait met folding@home staat nu regelmatig op de kamer waar de pepers staan om de temperatuur wat op te krikken.
Ik voed ze eenmaal per week met de tomatenvoeding van de action.
En ik heb een paar aquariumlampen die ik nog had liggen opgehangen om ze wat meer licht te geven.
Het lijkt er op dat de planten daar erg blij van worden
Mijn pc die meedraait met folding@home staat nu regelmatig op de kamer waar de pepers staan om de temperatuur wat op te krikken.
En ik heb een paar aquariumlampen die ik nog had liggen opgehangen om ze wat meer licht te geven.
:strip_exif()/f/image/RibKPNfTPjDy4gOchXH29JmW.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier gaan de aardbeien en tomaten als een speer. Elke avond zet ik een curverbak over de tomaat, maar sinds vandaag past die niet meer. Nu het oude tentje er weer overheen, binnenkort maar even iets maken met PVC buizen en een stuk plastic.
De aardbeien bloeien inmiddels, zag bij de cherrytomaat ook al kleine bloemetjes komen. Veel te vroeg allemaal, hopen dat we geen nachtvorst krikgen
.
Overigens staat de verwaarloosde moestuinbak nog steeds en staan daar ook aardbeien in bloei. Bak zou eigenlijk weg, maar misschien plant ik het laatste spul wat er nog goed uitziet nog wel over voordat die bak definitief weggaat. Had niet verwacht dat die bak zonder water en mest weer zou beginnen.
De aardbeien bloeien inmiddels, zag bij de cherrytomaat ook al kleine bloemetjes komen. Veel te vroeg allemaal, hopen dat we geen nachtvorst krikgen

Overigens staat de verwaarloosde moestuinbak nog steeds en staan daar ook aardbeien in bloei. Bak zou eigenlijk weg, maar misschien plant ik het laatste spul wat er nog goed uitziet nog wel over voordat die bak definitief weggaat. Had niet verwacht dat die bak zonder water en mest weer zou beginnen.
Dat lijkt een stuk beter te gaan he! Ik denk echt dat het vooral warmte en licht was.metieske schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:24:
Sinds mijn vorige post heb ik een aantal veranderingen doorgevoerd.
[Afbeelding]
Hier wordt het echt een jungle in mijn bak. De tomaten staan nu even hoog als de pepers en ze vechten voor licht. Dit weekend gingen de tuinzaken in België terug open en ik heb alvast toch even 300l compost gehaald.
Mijn eerste aardappelen en look komen alvast boven door het goede weer van de voorbije weken.
Het lijkt er inderdaad op dat ze er zin in hebben gekregen.Joindry schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:04:
[...]
Dat lijkt een stuk beter te gaan he! Ik denk echt dat het vooral warmte en licht was.
Hier wordt het echt een jungle in mijn bak. De tomaten staan nu even hoog als de pepers en ze vechten voor licht. Dit weekend gingen de tuinzaken in België terug open en ik heb alvast toch even 300l compost gehaald.
Mijn eerste aardappelen en look komen alvast boven door het goede weer van de voorbije weken.
En met dit weer krijgen zo sowieso al een hoop meer zonuren.
Nu hopen dat ze doorzetten en dan ik van de zomer aan de slag kan met sambals en hot sauce
Ik ben dit jaar begonnen met voorzaaien in perspotjes, werkt erg fijn om snel veel zaaden voor te zaaien en watergeven ipv klooien met kleine potjes. Naar het schijnt zouden planten ook minder shock krijgen wanneer ze uitgeplant worden.Toch al snel zo'n 120 kiemplantjes staan, dat schiet lekker op zo 

Heb je al receptjes?metieske schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:12:
[...]
Het lijkt er inderdaad op dat ze er zin in hebben gekregen.
En met dit weer krijgen zo sowieso al een hoop meer zonuren.
Nu hopen dat ze doorzetten en dan ik van de zomer aan de slag kan met sambals en hot sauce
Ik ben van plan om ook een gefermenteerde versie te maken!
Maar eerst moeten ze nog wat groeien
Maak je zelf de perspotjes? Zo ja, hoe? Ziet er goed uit! 😁Sabbi schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:14:
Ik ben dit jaar begonnen met voorzaaien in perspotjes, werkt erg fijn om snel veel zaaden voor te zaaien en watergeven ipv klooien met kleine potjes. Naar het schijnt zouden planten ook minder shock krijgen wanneer ze uitgeplant worden.Toch al snel zo'n 120 kiemplantjes staan, dat schiet lekker op zo
[Afbeelding]
Zelf dit jaar ook weer lekker binnen aan het planten geweest. Ik woon in Noorwegen en eindelijk nu (een maand na NL) krijgen we hier meer zon, nog steeds maar 12 graden ongeveer.
Ik heb het volgende geplant: tomatillo, pepers (onbekend welke, had een mix gekocht), paprika, komkommer, brugmansia, zonnebloem, leeuwenbekjes. Een gedeelte staat binnen en de rest staat in een kleine kas buiten, ter grote van een pallet.
Ben benieuwd hoe het dit jaar gaat
Heb nog plannen om een kas zelf te gaan maken van 4x2 meter. Heb nog een 5-tal grote ramen over, dus dat moet wel lukken, kost alleen veel tijd!
Nee ik heb nog niet veel research gedaan naar recepten. Is ook nog niet nodig aangezien het nog wel even duurt voordat er pepers aan hangen.Stef012 schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:17:
[...]
Heb je al receptjes?
Ik ben van plan om ook een gefermenteerde versie te maken!
Maar eerst moeten ze nog wat groeien
Wel ben ik eerder in dit topic een recept van @Verwijderd tegengekomen, die ga ik wel proberen (https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/59868362#59868362)
Verwijderd
Haha ja die is wel lekker, denk dat ik ook wel weer een paar potjes maak.metieske schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:38:
[...]
Nee ik heb nog niet veel research gedaan naar recepten. Is ook nog niet nodig aangezien het nog wel even duurt voordat er pepers aan hangen.
Wel ben ik eerder in dit topic een recept van @Verwijderd tegengekomen, die ga ik wel proberen (https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/59868362#59868362)
Ik wil zelf dit jaar beginnen met fermenteren, van de zomer een sjieke pH meter bestellen. Die van aliexpress is prima voor de voeding van de planten, maar voor levenswaren wil ik toch een betrouwbaardere en zeker zonder temperatuur afwijking.
En een paar mooie fermentatie potten maken van wat grote weckpotten die ik nog heb liggen. Gaatje erin met de glasboor, en dan een rubber met waterslot. Ik ben echt gek op sriracha saus, dus een sriracha achtige saus is het doel. Benieuwd of het gaat lukken, heb mezef al behoorlijk ingelezen.
Daarnaast heb ik het hele jaar door al potjes gespaard voor de opslag van cowboy candy, dat is echt een faforietje geworden. Super lekker bij een borrelplankje met een goed stukje oude kaas bijvoorbeeld. Die kan ik zeker aanraden!
Wat doet dat, die cowboycandy? Hoe smaakt dat. Chillichump maakte dat 2j geleden (denk ik) ook. Maar ik heb er me nooit aan gewaagd.
Ik heb gisteren aardbeien geplant, ananas aardbei om exact te zijn. Via een vriend die een hoop plantjes over had, er een 12 tal op de kop kunnen tikken. Ik ben benieuwd
Ik heb gisteren aardbeien geplant, ananas aardbei om exact te zijn. Via een vriend die een hoop plantjes over had, er een 12 tal op de kop kunnen tikken. Ik ben benieuwd
[ Voor 3% gewijzigd door Joindry op 21-04-2020 08:09 ]
Verwijderd
Het zijn Jalapenõ schijfjes op een zoete siroop. Met nog wat andere kruiden erbij. Wel zoet, maar zeker niet alleen suikerzoet.Joindry schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:07:
Wat doet dat, die cowboycandy? Hoe smaakt dat. Chillichump maakte dat 2j geleden (denk ik) ook. Maar ik heb er me nooit aan gewaagd.
Ik heb vorig jaar de volgende ingrediënten gebruikt:
Complete recept, inclusief bereidingswijze en enkele toepassingen hier te vinden:2 cup granulated sugar rietsuiker
2/3 cup apple cider vinegar
1 tsp granulated garlic
1/4 tsp ground turmeric vervangen voor gemberpoeder
1/4 tsp celery seed nope. Niet mijn ding
1/4 tsp cayenne pepper
1 lb jalapenos sliced into rings (usually about 4-5 cups)
https://homemadehooplah.com/cowboy-candy/
Ik vind het erg lekker met iets zouts, dus met een stukje droge worst of een goed stukje kaas, maar ook gewoon op een broodje met nog wat hartig ander beleg. Het licht pittige zoete geeft een leuk contrast met hartig.
Maar ik ben dan ook iemand die ook jam/kaas op een croissantje erg lekker vindt en stroop met kaas bijvoorbeeld ook.
Dit jaar voeg ik in plaats van een beetje cayenne poeder wat scherper poeder toe, want echt scherp was het niet. Zat zeker wat pit in, maar mag van mij wel ietsje meer.
:strip_exif()/f/image/71REX9S3Zo3WOheIFAZtZtJq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LrEy16OqXGQlnJvecQDsmfpU.jpg?f=fotoalbum_large)
In mijn optiek zeker een aanrader om eens te proberen, heb het vorig jaar gemaakt met een kleine 900 gram jalapenõs om eens te proberen maar ik baalde er al snel van dat ik niet meer had gemaakt toen het laatste potje openging
Je kan pottenpersen kopen, enkele voor thuis, tot set waarmee je er in een keer 12 maakt, maar ik heb er eentje ontworpen en geprint met m'n 3D printer: https://www.thingiverse.com/thing:4242649Salmon schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:15:
[...]
Maak je zelf de perspotjes? Zo ja, hoe? Ziet er goed uit! 😁
Zelf dit jaar ook weer lekker binnen aan het planten geweest. Ik woon in Noorwegen en eindelijk nu (een maand na NL) krijgen we hier meer zon, nog steeds maar 12 graden ongeveer.
Ik heb het volgende geplant: tomatillo, pepers (onbekend welke, had een mix gekocht), paprika, komkommer, brugmansia, zonnebloem, leeuwenbekjes. Een gedeelte staat binnen en de rest staat in een kleine kas buiten, ter grote van een pallet.
Ben benieuwd hoe het dit jaar gaat
Heb nog plannen om een kas zelf te gaan maken van 4x2 meter. Heb nog een 5-tal grote ramen over, dus dat moet wel lukken, kost alleen veel tijd!
Ik zou ook erg graag tomatillo's proberen dit jaar, maar bij ons zit tomatenziekte in de grond, vorige keer waren al m'n tomaten weggerot.
Hoevaak geven jullie de pepers water?
Eerst gaf ik ze één keer in de week water, maar met dit weer heb ik het idee dat ze wel twee keer in de week wat kunnen gebruiken.
En dan beide keren met voeding? Of de voeding maar beperken tot 1 keer per week?
Eerst gaf ik ze één keer in de week water, maar met dit weer heb ik het idee dat ze wel twee keer in de week wat kunnen gebruiken.
En dan beide keren met voeding? Of de voeding maar beperken tot 1 keer per week?
Hoogzomer geef ik ze soms wel twee keer per dag water. Gewoon af laten hangen van hoe droog ze staan. Desnoods even je vinger wat dieper in de aarde, zodat je voelt of het onder de toplaag nog nat is.metieske schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:46:
Hoevaak geven jullie de pepers water?
Voeding deed ik altijd 1 keer in de week. Maar staat vaak toch gewoon op de verpakking?
één keer per week voeding in het water. En water doe ik enkel wanneer één plantje wat met zijn blaadjes gaat hangen. Dan krijgt alles te drinken. Tenzij er nog een plantje écht genoeg heeft. de plantjes met groeiachterstand drinken nu eenmaal minder.
Ik vind dat zelf toch een beetje tricky als het om mijn kruiden aangaat, met name rozemarijn en tijm. Met de tijm bijvoorbeeld voelde ik inderdaad nattigheid maar toch hingen sommige takken wat slap. Gisteravond een plensje water gegeven en vandaag stonden de takken weer fier overeind.barrymossel schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:54:
[...]
Desnoods even je vinger wat dieper in de aarde, zodat je voelt of het onder de toplaag nog nat is.
Met rozemarijn is dat wat lastiger daar het om de hangende soort gaat, hoe weet ik nou of de plant wel of geen dorst heeft? Ik heb immers geen röntgen ogen en weet dus niet het water niveau en de vochtigheidsgraad zeg maar 10 cm onder de toplaag, zolang is mijn wijsvinger niet.
Vorig jaar 2 planten gehad die ik waarschijnlijk resp. teveel en te weinig water gegeven heb. Verschil met vorig jaar is dat de plant nu in een veel grotere pot (40 cm diameter, 30 cm hoog) staat met onderin 5 cm hydrokorrels.
Precies om deze reden staat mijn rozemarijn/tijm/oregano/lavendel/basilicum/salie op kratky: nooit teveel of te weinig water en altijd te vreten.
Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
Tektoon schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:46:
Precies om deze reden staat mijn rozemarijn/tijm/oregano/lavendel/basilicum/salie op kratky: nooit teveel of te weinig water en altijd te vreten.
Is dat dus niet meer bedoeld voor eenjarige planten zoals basilicum en niet voor een rozemarijn of tijm die ik meerdere jaren wil houden?By the time the water level is fully depleted, the plant should be ready to harvest.
Maar voorlopig staan ze er nog prima bij
:strip_exif()/f/image/Zg5yeW4N4DMFnPQbp3KyY7do.jpg?f=fotoalbum_large)
Het ging om pepers. Die dingen zijn bijna niet kapot te krijgenbvk schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:36:
[...]
Ik vind dat zelf toch een beetje tricky als het om mijn kruiden aangaat, met name rozemarijn en tijm. Met de tijm bijvoorbeeld voelde ik inderdaad nattigheid maar toch hingen sommige takken wat slap. Gisteravond een plensje water gegeven en vandaag stonden de takken weer fier overeind.
Met rozemarijn is dat wat lastiger daar het om de hangende soort gaat, hoe weet ik nou of de plant wel of geen dorst heeft? Ik heb immers geen röntgen ogen en weet dus niet het water niveau en de vochtigheidsgraad zeg maar 10 cm onder de toplaag, zolang is mijn wijsvinger niet.
Vorig jaar 2 planten gehad die ik waarschijnlijk resp. teveel en te weinig water gegeven heb. Verschil met vorig jaar is dat de plant nu in een veel grotere pot (40 cm diameter, 30 cm hoog) staat met onderin 5 cm hydrokorrels.
Maar overigens heb ik met kruiden ook nog nooit problemen gehad. Gewoon op het gevoel. Ik voel zelf niet eens onder de toplaag.
Verwijderd
De tomaten ontkiemen hier op straat, vlakbij het stukje grond waar ik vorig jaar 3 tomatenplanten gruwelijk heb verwaarloosd.
:strip_exif()/f/image/VopyXgQ5dBpMN9p0S7THInNb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FjSPOvOkekizEKVmlxUnoJjp.jpg?f=fotoalbum_large)
Dusja heb ze er maar heel voorzichtig tussen uit getrokken, de penwortels en enkele haarwortels nog intact, en in een potje geklapt...
:strip_exif()/f/image/SY7u9v9d9Q30xbedT7m9YprA.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijken of er 1 overleefd. Straattomaat, de lekkerste tomaat van de wereld en omstreken.
Autenthieke straat tomaat zaden eind dit seizoen te bestellen voor €49,95 per 15 stuks, exclusief verzending. Groeit overal, zelfs in je dakgoot. (Geen garantie. Niet goed, geld weg.)
:strip_exif()/f/image/VopyXgQ5dBpMN9p0S7THInNb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FjSPOvOkekizEKVmlxUnoJjp.jpg?f=fotoalbum_large)
Dusja heb ze er maar heel voorzichtig tussen uit getrokken, de penwortels en enkele haarwortels nog intact, en in een potje geklapt...
:strip_exif()/f/image/SY7u9v9d9Q30xbedT7m9YprA.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijken of er 1 overleefd. Straattomaat, de lekkerste tomaat van de wereld en omstreken.
Autenthieke straat tomaat zaden eind dit seizoen te bestellen voor €49,95 per 15 stuks, exclusief verzending. Groeit overal, zelfs in je dakgoot. (Geen garantie. Niet goed, geld weg.)
Dat is een gedachte die leeft omdat Bernard Kratky zelf zo zijn onderzoek heeft opgezet rond de cyclus van een plant met oogst. In z'n rapport gaat het over sla geloof ik. Je kan prima in kleinere containers kweken en bijvullen zolang je de pluizige luchtwortels niet onder water zet, en je kan ook prima meerjarige kruiden kweken. Hieronder links m'n overwinterde oregano en rechts de recent gezaaide jonge rozemarijn in een zwartgespoten stuk pet-fles. Ik geef volwassen planten wekelijks 350ml water met voeding (Cellmax/Masterblend voor groen/kruiden en GHE voor pepers en bloemen). De formaten van de emmertjes worden hier volledig bepaald door hoeveel en hoe snel er van gegeten wordt.bvk schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:07:
[...]
Is dat dus niet meer bedoeld voor eenjarige planten zoals basilicum en niet voor een rozemarijn of tijm die ik meerdere jaren wil houden?

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
Ik heb momenteel wat spul in zaaitrays en p9 potjes staan in de vensterbank op zolder.
Suikermais, pepertjes, komkommers enzo. Groeit leuk, maar het staat flink in de zon en 3x per dag water geven red ik niet. Het staat trouwens gewoon in zaai/stekgrond of in potgrond.
Nu zat ik te denken aan een druppelsysteem (van boven, bij de p9's) of water onderin te gooien en gaatjes in de zwarte trays te doen, maar of dat werkt?
We zijn hier wel tweakers he
Ik heb dus deze trays:
Suikermais, pepertjes, komkommers enzo. Groeit leuk, maar het staat flink in de zon en 3x per dag water geven red ik niet. Het staat trouwens gewoon in zaai/stekgrond of in potgrond.
Nu zat ik te denken aan een druppelsysteem (van boven, bij de p9's) of water onderin te gooien en gaatjes in de zwarte trays te doen, maar of dat werkt?
Ik heb dus deze trays:
:strip_exif()/f/image/Of2M6CyCe0mifr36QtYkG4FS.jpg?f=fotoalbum_large)
Verwijderd
Van onderaf wateren is een goede oplossing inderdaad. Dan hou je de toplaag ook wat droger en heb je minder snel last van rouwmuggen en/of schimmels.koelkast schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:14:
Ik heb momenteel wat spul in zaaitrays en p9 potjes staan in de vensterbank op zolder.
Ik heb dus deze trays:
[Afbeelding]
Top, ik heb ze nu staan slurpen van onderen, werkt perfect, alleen even wat gaatjes borenVerwijderd schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:44:
[...]
Van onderaf wateren is een goede oplossing inderdaad. Dan hou je de toplaag ook wat droger en heb je minder snel last van rouwmuggen en/of schimmels.
Als deze post hier niet thuis hoort, geef me dan even een seintje. Ik kon niet echt een andere goed topic vinden waarin ik deze vraag kan stellen.
Ik heb al om en bij 7 jaar een plant aan de noordzijde van mijn woning. In de laatste jaren heb ik verzuimd om er echt onderhoud aan te plegen. De takken van de plant zijn gaan hangen maar toch groeien er bladeren en bloemen.

max resolutie: https://i.imgur.com/3eAhQzV.jpg
Weet iemand de naam van deze plant? Hebben jullie wellicht tips wat het beste is om na de zomer te doen met deze plant, flink snoeien of toch niet?
Ik heb al om en bij 7 jaar een plant aan de noordzijde van mijn woning. In de laatste jaren heb ik verzuimd om er echt onderhoud aan te plegen. De takken van de plant zijn gaan hangen maar toch groeien er bladeren en bloemen.

max resolutie: https://i.imgur.com/3eAhQzV.jpg
Weet iemand de naam van deze plant? Hebben jullie wellicht tips wat het beste is om na de zomer te doen met deze plant, flink snoeien of toch niet?
[ Voor 4% gewijzigd door Lasmibalsingh op 25-04-2020 14:58 ]
PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
En dan te bedenken dat ik pas net (bij toeval) tomaatjes heb gezaaid (vrouwlief wilde weten of we zaadjes van honingtomaten konden zaaien).Joindry schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:45:
Dit weekend vliegt alles buiten. Het werd onhoudbaar in die bak. Ik ben echt tevree met het resultaat. 12 tomaten en 12 pepers.
klikbaar:
[Afbeelding]
En m'n bonchi:
:strip_exif()/f/image/PSaXMvFAQPr8M4cBhEKuqfzW.jpg?f=fotoalbum_large)
Zojuist nog wel even gekortwiekt. Blijft toch elke keer "zonde".
Das echt mooi, dat wil ik eind deze zomer ook proberen. Zijn er voorwaarden welk soort peperplant je best neemt? Deze ochtend moest ik naar de DHZ zaak, verkochten ze daar ook paprikaplanten blijkbaar. Vragen ze wel gewoon 7.5 euro voor één plantje. echtbarrymossel schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:21:
[...]
En dan te bedenken dat ik pas net (bij toeval) tomaatjes heb gezaaid (vrouwlief wilde weten of we zaadjes van honingtomaten konden zaaien).
En m'n bonchi:
[Afbeelding]
Zojuist nog wel even gekortwiekt. Blijft toch elke keer "zonde".

Het is volgens mij een Pieris Japonica. Zou de 'Red Head' variant kunnen zijn.Lasmibalsingh schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:56:
Volgens mij is het wel verstandig een peper met kleine vruchten te nemen, maar in principe zou het overal mee moeten lukken. Meer info hier: https://www.fatalii.net/Bonsai_Chiles_BonchiJoindry schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:18:
[...]
Das echt mooi, dat wil ik eind deze zomer ook proberen. Zijn er voorwaarden welk soort peperplant je best neemt? Deze ochtend moest ik naar de DHZ zaak, verkochten ze daar ook paprikaplanten blijkbaar. Vragen ze wel gewoon 7.5 euro voor één plantje. echt
Ik heb laatst (denk 1 of 1.5 maand geleden) een mandarijnenboompje gekocht en hier meteen een stek van genomen en geplaatst in aarde. De stek heeft wortels, maar nog geen nieuwe blaadjes. Iemand een idee hoe lang dat kan duren?
Dat kan best wel even duren, zolang de aanwezige blaadjes groen blijven is er geen reden tot zorg. De vraag is alleen, of je niet beter had kunnen enten op een wilde onderstam.Adipose schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:20:
Ik heb laatst (denk 1 of 1.5 maand geleden) een mandarijnenboompje gekocht en hier meteen een stek van genomen en geplaatst in aarde. De stek heeft wortels, maar nog geen nieuwe blaadjes. Iemand een idee hoe lang dat kan duren?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Aah, goed om te weten. Dankjewel 😁. Ik vond dit wel een leuk projectje. Mocht dit mislukken dan ga ik wel proberen te enten. Wat voor stam zou daar goed voor zijn? Ga ik me vast even verdiepen.Freee!! schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:28:
[...]
Dat kan best wel even duren, zolang de aanwezige blaadjes groen blijven is er geen reden tot zorg. De vraag is alleen, of je niet beter had kunnen enten op een wilde onderstam.
[ Voor 7% gewijzigd door Adipose op 26-04-2020 15:48 ]
Wilde mandarijnAdipose schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:47:
[...]
Aah, goed om te weten. Dankjewel 😁. Ik vond dit wel een leuk projectje. Mocht dit mislukken dan ga ik wel proberen te enten. Wat voor stam zou daar goed voor zijn? Ga ik me vast even verdiepen.
Wilde stammen van bijna alle citrusvruchten kunnen daarvoor gebruikt worden.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Maar hoe kom je daaraan?Freee!! schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:00:
[...]
Wilde mandarijn
Wilde stammen van bijna alle citrusvruchten kunnen daarvoor gebruikt worden.
In Nederland vrij lastig, je kunt proberen diverse citruszaden te planten. Helaas zijn de meesten niet erg vruchtbaar (en geen enkele is levert een raszuiver resultaat).
Hmmmpf. Ik heb op de tuin allerlei dingen gezaaid, zoals snijbiet en sla. Elke keer als ik kom, heb ik het idee dat ik vogels of slakken op bezoek heb gehad.
Zelfs de opgekweekte zonnebloemen, die ik met gaas heb omringd, zijn weg.
Uithuilen en opnieuw beginnen? Wat doen jullie tegen diefstal?
Verwijderd
Nice man, dat gaat lekker daar! Mijn kweektent is inmiddels ook afgebroken.Joindry schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:45:
Dit weekend vliegt alles buiten. Het werd onhoudbaar in die bak. Ik ben echt tevree met het resultaat. 12 tomaten en 12 pepers.
klikbaar:
[Afbeelding]
Hier vandaag ook de laatste 4 in de grote potten gezet. Dit is de collectie voor dit jaar:
:strip_exif()/f/image/Iv5SGMuhAImgaGILhR3VVGeV.jpg?f=fotoalbum_large)
En de eerste Peach Ghost Scorpions zijn in de maak! Zelfs klein zien ze er al erg nasty heet uit...
:strip_exif()/f/image/w7vvNcuRxnnMzYXlZbdo9UBI.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze gaat hopelijk ook leuk worden; 31 jalapenõs in een 30 liter pot:
:strip_exif()/f/image/S43bIXT15XKrUBs2MjvdwEku.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze staan voorlopig snachts nog binnen, zolang het kan, dus waarschijnlijk tot mijn vrouw me met pepers en al voorgoed het huis uit trapt. Geeft wel een mooi beeld smorgens met de zon door het raam:
:strip_exif()/f/image/v3at5A70VD6LVLcuehvRyDi3.jpg?f=fotoalbum_large)
En hier nog een plaatje van onze ouwe Minoes van een jaar of 16 met de bamibal challenge plant.
:strip_exif()/f/image/y1Mpf76Sw1aMzqeGoWZdAvbz.jpg?f=fotoalbum_large)
Op naar een mooi kweek seizoen allemaal!
Dat ziet er erg gezellig uit, maar gaan die het niet krap krijgen?Verwijderd schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:42:
[...]
Deze gaat hopelijk ook leuk worden; 31 jalapenõs in een 30 liter pot:
Die tassen met oren zien er handig uit, welke zijn dat?
Zó'n kweeker en dan de hele tuin betegeld zodat er geen spriet meer groeit?
Dat zijn al flinke knapen @Verwijderd. Ik ben al blij met mijn eerste bloei.
Het verdere verpotten kan even wachten. Eerst de rest van de moestuin aanleggen. Verder dan eerst de tomaten planten. En daarna pas de pepers verpotten naar hun 10 liter pot. Maar het komt helemaal goed. Ik heb er best vertrouwen in dit jaar.
Het verdere verpotten kan even wachten. Eerst de rest van de moestuin aanleggen. Verder dan eerst de tomaten planten. En daarna pas de pepers verpotten naar hun 10 liter pot. Maar het komt helemaal goed. Ik heb er best vertrouwen in dit jaar.
Heb ze nog steeds op mijn amazon lijst staan: https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_api_i_vyYPEbKA4CT1P7o9 schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:06:
[...]
Misschien voor later, mijn pepers zijn nog niet zo ver:
:strip_exif()/f/image/bQD7Hhxcr5RgIMXYdt4u8jr2.jpg?f=fotoalbum_large)
Even voor de leuk:
We hebben vorig jaar 2 kleine rozemarijntjes in de volle grond gezet. Ik dacht dat ze waarschijnlijk toch niet zo groot zouden worden. De vruchten na 1 jaar:
:strip_exif()/f/image/EJ8gpemQJvfKU3bJhXMOOAYa.jpg?f=fotoalbum_large)
Echt niet normaal groot geworden... helaas was het niet de bedoeling om hoge planten in deze bloembak te zetten, dus we gaan hem uitgraven en verplaatsen maar
We hebben vorig jaar 2 kleine rozemarijntjes in de volle grond gezet. Ik dacht dat ze waarschijnlijk toch niet zo groot zouden worden. De vruchten na 1 jaar:
:strip_exif()/f/image/EJ8gpemQJvfKU3bJhXMOOAYa.jpg?f=fotoalbum_large)
Echt niet normaal groot geworden... helaas was het niet de bedoeling om hoge planten in deze bloembak te zetten, dus we gaan hem uitgraven en verplaatsen maar
Verwijderd
Dat gaan we meemaken7o9 schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:06:
[...]
Dat ziet er erg gezellig uit, maar gaan die het niet krap krijgen?

Natuurlijk ga ik ze wel helemaal aan barrels bemesten om het maximaal haalbare eruit te halen.
Die zakken zijn 'rootpouches' (letterlijk ook het merk), van 12 en 16 liter. Theoretisch gezien werken die zoals airpots, met luchtsnoeien (airpruning, youtube staat er vol mee) van de wortels. De wortels groeien naar de wand toe en komen dan in contact met lucht, waardoor het puntje afsterft en de wortel vertakt in plaats van rondgroeit in de pot. Je krijgt dan een efficientere wortelkluit.
Klinkt natuurlijk prachtig, maar in de praktijk zag ik vorig jaar geen verschil met plastic potten qua groei en ontwikkeling. Ik heb ze omdat ik het er leuk uit vind zien
En aan het eind van het seizoen gaan ze in de wasmachine en zijn ze weer als nieuw.
Ze zijn er overigens in allerlei kleuren, maten en met of zonder handvaten.
Haha ja echt erg... Die tegels lagen er al toen we dit huisje 4 jaar geleden kochten. Inmiddels gespaard, dit jaar een nieuwe schutting, collectief met nog 3 buren. En een nieuwe badkamer.Tektoon schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:07:
Zó'n kweeker en dan de hele tuin betegeld zodat er geen spriet meer groeit?![]()
En dan volgend jaar de complete voor en achtertuin op de schop. Zeker niet alleen maar tegels dan
Verwijderd
Met 10 liter potten, gaat dat zeker goedkomen. Mooie kluitgrootte. Had er vorig jaar ook een flink aantal in 10 liters, dat waren beste planten, waarvan 1 zelfs de dikste oogst van allemaal heeft gegeven. Terwijl ik ook een paar in 12 en 15 literpotten had staan. Je planten staan er hoe dan ook mooi bij, en met nog dik 6 maanden te gaan is er alle tijd.Joindry schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:33:
Dat zijn al flinke knapen @Verwijderd. Ik ben al blij met mijn eerste bloei.
Er zijn dus ook mensen die al in november begonnen zijn, met zware lampen en prachtige kweekruimtes. Die hebben al planten die zo groot zijn als die van mij in juli/augustus zullen zijn

Er worden her en der echt monsters gekweekt dit jaar...
En dat brengt me dan weer op dit filmpje van de gigantische Dorset Naga plant, die in een 160 liter pot stond in een kas in Engeland. 11 maanden oud, 160 liter aarde, met slow release voorbemesting en daarnaast nog bijbemesting. 2400 pepers... Het is dus mogelijk in dit klimaat.
Maargoed. Zoveel pepers eet ik nu ook weer niet
Onze tuin is juist verbouwd en nu hebben we niet heel veel ruimte dus zijn we opzoek naar een mooie houten kweekbak op poten.
We zijn er één bij de Intratuin tegengekomen rond de 90,-. Bij de Lidl verkopen ze er soms ook één.
Zijn er winkels die jullie aanraden voor de juiste prijs kwaliteit verhouding?
We zijn er één bij de Intratuin tegengekomen rond de 90,-. Bij de Lidl verkopen ze er soms ook één.
Wie het laatst lacht, denkt het traagst.
Dat had ik ook, inmiddels staat die rozemarijn er al 3 jaar. Maar ik snoei ze gewoon terug, werkt prima.Aurum schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:46:
Even voor de leuk:
[Afbeelding]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ik heb gisteren 15 (ongebrand) koffiebonen in de stekgrond gestopt nadat ik dat bij iemand voorbij zag komen op fb.
Ben heel benieuwd wat er uit gaat komen
Ben heel benieuwd wat er uit gaat komen
Ow dit is wel een goede tip! ik had er eigenlijk niet bij stil gestaan dat snoeien natuurlijk ook een optie isDrivinUCrazy schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:32:
[...]
Dat had ik ook, inmiddels staat die rozemarijn er al 3 jaar. Maar ik snoei ze gewoon terug, werkt prima.
nice! Wist niet dat dit topic bestond.
Sinds vorig jaar een huis met een tuin en al wat gespeeld met een moestuintje (sla,tomaten, boontjes).
Dat ging verrassend goed.
Dit jaar wilde ik beginnen met jalapeño en pepertjes.
Mijn jalapeño en pepers zitten nog in een kweekkas, maar komen (nog) niet boven de grond uit.
Als ik zie hoe ver ze bij jullie zijn, denk ik dat ik iets fout heb gedaan...
En ik vermoed dat ze te weinig licht hebben gekregen. Ze hebben nieuwe potgrond gekregen, extra voeding, een warm plekje in huis en ik geef ze water wanneer het zand droog aanvoelt.
(Ik heb net ook enkele complete jalapeño en pepers planten besteld omdat ik toch hiermee wil spelen dit jaar.)
Sinds vorig jaar een huis met een tuin en al wat gespeeld met een moestuintje (sla,tomaten, boontjes).
Mijn jalapeño en pepers zitten nog in een kweekkas, maar komen (nog) niet boven de grond uit.
En ik vermoed dat ze te weinig licht hebben gekregen. Ze hebben nieuwe potgrond gekregen, extra voeding, een warm plekje in huis en ik geef ze water wanneer het zand droog aanvoelt.
(Ik heb net ook enkele complete jalapeño en pepers planten besteld omdat ik toch hiermee wil spelen dit jaar.)
Welkom in het topic!streamnl schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:51:
Velen van ons zijn eind vorig jaar binnen gestart met het ontkiemen van de peperzaden.
Peperzaden hebben rond de 28 graden nodig om snel te ontkiemen, anders kan het zo een week of 4-5 duren.
Met jalapeno kon je nog wel wachten tot eind februari om te kiemen denk ik. Maar voor de echt hete was je dan zelfs al te laat om grote en gegarandeerde oogsten te halen. Nu nog een plantje kopen, moet nog wel lukken. Al zullen het ook al geen monsters meer worden, we zijn tenslotte al (bijna) mei.streamnl schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:51:
Ik zag het ja en ik heb al enkele tips gelezen in dit topic.xeromorphic schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:04:
[...]
Welkom in het topic!
Velen van ons zijn eind vorig jaar binnen gestart met het ontkiemen van de peperzaden.
Peperzaden hebben rond de 28 graden nodig om snel te ontkiemen, anders kan het zo een week of 4-5 duren.
(vandaar ook dat ik denk dat ze te weinig licht hebben)
Maar nu denk ik dat het ook de temperatuur mee speelt want 28 graden is het niet op de zolder...
Dan ben ik benieuwd of ik over een week wel al iets zie en anders heb ik de planten die ik besteld heb nog
bedankt voor de tip
@Joindry
Ik ben inderdaad ietsje te laat begonnen met kiemen en ik ga er ook vanuit dat het niet zulke grote planten wordt als bij sommige andere. Maar helemaal niets... dat had ik niet verwacht.
Pepers zijn geen licht kiemers, ik kiem ze volledig in het donker op de modem in de meterkast.streamnl schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:14:
[...]
Ik zag het ja en ik heb al enkele tips gelezen in dit topic.
(vandaar ook dat ik denk dat ze te weinig licht hebben)
Maar nu denk ik dat het ook de temperatuur mee speelt want 28 graden is het niet op de zolder...
Dan ben ik benieuwd of ik over een week wel al iets zie en anders heb ik de planten die ik besteld heb nog
bedankt voor de tip
@Joindry
Ik ben inderdaad ietsje te laat begonnen met kiemen en ik ga er ook vanuit dat het niet zulke grote planten wordt als bij sommige andere. Maar helemaal niets... dat had ik niet verwacht.
Gewoon in een vochtig zakdoekje in een plastic zakje en dan elke paar dagen even bekijken / vochtig houden.
De temperatuur hoeft ook geen 28 graden te zijn, wil ook wel met kamertemperatuur, maar dat duurt het gewoon wat langer. Je kan alleen problemen krijgen bij soorten die zowieso al lastig waren om te kiemen (super hots). Al met al zijn pepers ook best makkelijke planten als ze ontkiemt zijn.
Je gaat vast een mooie oogst krijgen als je ze ontkiemt krijgt! Ze groeien super hard (annuums in ieder geval) en geven een leuke oogst het hele seizoen door.
[ Voor 20% gewijzigd door xeromorphic op 28-04-2020 11:20 ]
Mijn pepers zijn afgelopen weken veel naar buiten geweest, afgelopen 3 dagen van 8 tot 23 ongeveer.
Veel zon, droog, warm en koud briesje.
Heb ze vandaag met regen nog niet buitengezet. Zou dit wel al gewoon goed kunnen en/of gewenst zijn?
Heb ze vandaag met regen nog niet buitengezet. Zou dit wel al gewoon goed kunnen en/of gewenst zijn?
In basis kan het gewoon, maar je moet ze gewoon een beetje in de gaten houden denk ik.DaWayne schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:37:
Mijn pepers zijn afgelopen weken veel naar buiten geweest, afgelopen 3 dagen van 8 tot 23 ongeveer.
Onder de 12 graden zijn pepers meestal niet zo heel blij, kan zijn dat ze de blaadjes laten hangen of langzamer groeien. Maar als je ze een beetje in de gaten houdt kan het best (ik heb altijd een test setje pepers die bubbel zijn, buiten staan, voor als ik twijfel). Dan heb ik er ook nog een paar als backup in de schuur / binnen staan.
Ik ben gewoon keihard, alles staat buiten in mijn kas nu. (wel nog niet gekeken hoe warm het daar is vandaag, 's nachts in ieder geval onder de 10 graden)
Ik heb mijn collectie nog in P9 potjes in een kratje staan en meestal zet ik ze 's avond binnen maar ik vergeet het ook wel eens.
Als referentie heb ik er 2 op de vensterbank staan binnen waar het een stuk warmer is maar het lijkt weinig verschil te maken. Ze groeien allemaal als een malle.
Als referentie heb ik er 2 op de vensterbank staan binnen waar het een stuk warmer is maar het lijkt weinig verschil te maken. Ze groeien allemaal als een malle.
Nice, dit is echt het soort forum waar ik naar op zoek was.Ik ben ook veel te laat begonnen met het kiemen van de peper zaadjes, heb een paar dagen geleden een jalapeno open gemaakt en de zaadjes gedroodt. Gister zijn de zaadjes de grond in gegaan. Wel al 1.5 maand geleden een habernero gezaaid welke al ontkiemt is en aardig aan het groeien is.
In mijn achtertuin heb ik spinazie paprika koriander citroenmelisse en verschillende vruchtenstruiken en binnen nog een tomatenplant, aubergine, artisjok en iets wat ontkiemt is en ik niet meer van weet wat het is
Waar kopen jullie de peper zaden, ik ben op zoek naar de Carolina reaper en een bhut jolokia (iemand nog een aanrader voor een leuke peperplant met goede smaak?)
In mijn achtertuin heb ik spinazie paprika koriander citroenmelisse en verschillende vruchtenstruiken en binnen nog een tomatenplant, aubergine, artisjok en iets wat ontkiemt is en ik niet meer van weet wat het is
Waar kopen jullie de peper zaden, ik ben op zoek naar de Carolina reaper en een bhut jolokia (iemand nog een aanrader voor een leuke peperplant met goede smaak?)
Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?
Hmm, misschien de volgende dagen de planten toch nog binnenzetten, lijkt 's nachts naar 4 graden af te koelen.Joindry schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:48:
Ik ben gewoon keihard, alles staat buiten in mijn kas nu. (wel nog niet gekeken hoe warm het daar is vandaag, 's nachts in ieder geval onder de 10 graden)

https://www.peperzaden.nl/catalogsearch/result/?q=reaperyakmak schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:02:
en https://shop.anchilique.nl/index.php?route=common/home (maar zij heeft geen reaper/bhut).
Hier ook mijn bonchi maar binnen gezet. Zag er zo treurig uit...Joindry schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:33:
[...]
Hmm, misschien de volgende dagen de planten toch nog binnenzetten, lijkt 's nachts naar 4 graden af te koelen.
Van de week zag ik de eerste bladluizen in mn fruitboompjes zitten. Ben al dat gespuit met pesticide wel een beetje zat, dus zat eens te kijken naar larven van lieveheersbeestjes. Die eten die luizen immers, dus dat zou veel makkelijker moeten zijn volgens mij. Van de week dus larven besteld, en omdat luizen vaak hulp krijgen van mieren, ook een paar lokdozen voor mieren. De larven uitgezet in de fruitboom die het ergste besmet was. Tot op heden zie ik eigenlijk bijzonder weinig, geen luizen, maar ook de larven kan ik zo 1-2-3 niet terugvinden in de boom. Weet niet of die zich goed verstoppen maar ben benieuwd of ik er nog wat van terug zie
En ik ben ook eens wat aan het uitproberen met andere plantvoeding. De afgelopen jaren werkte ik met een mix van mestkorrels en kunstmest, dus langzaam en snel opneembare voeding. Die mestkorrels werken opzich wel maar is moeilijk om "even" snel in te grijpen als een plant te weinig voeding heeft, en kunstmest werkt soms weer te snel met verbrande bladeren tot gevolg. Een vriend kwam met organo humatische voeding, wat een soort tussenvariant is die eerst afgebroken moet worden door bacterien in de grond. Dus de kans op overdoseren is veel kleiner. Ik ga het uitproberen bij de pompoenen die ik opkweek dit jaar
Verder heb ik van alles staan, vooral groente en fruit. Een kiwi van 5-6 jaar oud, appelboom, kruisbessen, olijf, druif, bosbessen, ui, wortel en pompoen. Ook probeer ik calla's te kweken, had vorig jaar een bol gekocht, die heb ik gesplitst in 12 bollen, hopelijk komen ze allemaal uit
En ik ben ook eens wat aan het uitproberen met andere plantvoeding. De afgelopen jaren werkte ik met een mix van mestkorrels en kunstmest, dus langzaam en snel opneembare voeding. Die mestkorrels werken opzich wel maar is moeilijk om "even" snel in te grijpen als een plant te weinig voeding heeft, en kunstmest werkt soms weer te snel met verbrande bladeren tot gevolg. Een vriend kwam met organo humatische voeding, wat een soort tussenvariant is die eerst afgebroken moet worden door bacterien in de grond. Dus de kans op overdoseren is veel kleiner. Ik ga het uitproberen bij de pompoenen die ik opkweek dit jaar
Verder heb ik van alles staan, vooral groente en fruit. Een kiwi van 5-6 jaar oud, appelboom, kruisbessen, olijf, druif, bosbessen, ui, wortel en pompoen. Ook probeer ik calla's te kweken, had vorig jaar een bol gekocht, die heb ik gesplitst in 12 bollen, hopelijk komen ze allemaal uit
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
https://www.fataliiseeds.net/yakmak schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:02:
Tnx voor de tips ik heb zojuist een aantal zaden besteld!
Wanneer ik de planten binnen wil houden, kan ik deze dan nu gewoon ontkiemen en volgend jaar pepers uit krijgen? of verschilt dat per peper plant?
Wanneer ik de planten binnen wil houden, kan ik deze dan nu gewoon ontkiemen en volgend jaar pepers uit krijgen? of verschilt dat per peper plant?
Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?
Als je voor licht en warmte zorgt zie ik geen probleem.yakmak schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:13:
Het is wat laat natuurlijk maar als je ze nu plant moet je dit jaar nog wel wat actie krijgen, we hebben nog een hele zomer voor de boeg.yakmak schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:13:
Dan moet je ze binnen overwinteren op een warme plek en met veel licht. Kan, maar kost veel stroom, en je hebt nogal kans op plaagdieren binnen dan (kleine vliegjes en witte vlieg=vliegende luizen, dopluis/schildluis kan ook nog).yakmak schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:13:
Nou, zelfs met 'gewone' Capsicum annuum soorten kan dat weleens tegenvallen, en habanero's enzo (Capsicum chinensis) kun je wel vergeten die hebben een erg lang groeiseizoen nodig.7o9 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:18:
[...]
Het is wat laat natuurlijk maar als je ze nu plant moet je dit jaar nog wel wat actie krijgen, we hebben nog een hele zomer voor de boeg.
[ Voor 28% gewijzigd door dragon2 op 28-04-2020 13:22 ]
Hmm dan moet ik miss even wachten tot volgend jaar, ik wil ook niet al mijn andere planten infecteren met plaagdieren...dragon2 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:19:
[...]
Dan moet je ze binnen overwinteren op een warme plek en met veel licht. Kan, maar kost veel stroom, en je hebt nogal kans op plaagdieren binnen dan (kleine vliegjes en witte vlieg=vliegende luizen, dopluis/schildluis kan ook nog).
is er niet iets wat ik kan doen tegen plaagdieren? (sorry voor de misschien domme vragen, maar heb er niet veel ervaring mee... ik doe meestal maar wat en hoop op het beste

Goed punt, misschien is wachten tot volgende seizoen handiger.dragon2 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:19:
[...]
Nou, zelfs met 'gewone' Capsicum annuum soorten kan dat weleens tegenvallen, en habanero's enzo (Capsicum chinensis) kun je wel vergeten die hebben een erg lang groeiseizoen nodig.
Het ging wel om binnen dus met voldoende licht/warmte kan het misschien net.
Verwijderd
Ik zeg: gewoon met 2 of 3 zaden per soort proberen en de rest van de zaden bewaren op een koele, donkere plaats voor volgend jaar.yakmak schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:13:
Zaden tussen een vochtig koffiefilter, en dan in een plastic zakje in een boterhambakje op de router. Werkt hier perfect.
Of met de huidige lente omstandigheden in een broeibakje op de vensterbank.
Maar het beste is een gelijkmatige temperatuur van tussen de 23-28 graden. En dat haal je op de router al snel.
Het kweken is leuk en je leert dit seizoen al een boel zodat je volgend jaar meteen kunt knallen.
Als je ze in potjes van een liter of 6 zet en met enige regelmaat wat voeding geeft kun je de mooiste planten in oktober naar binnen halen en laten afrijpen en overwinteren. Dit kan prima zonder lampen. Verwacht geen tot weinig ontwikkeling gedurende de koude maanden, maar overleven doen ze wel. Zodra het weer warm wordt lopen ze weer uit.
Kun je altijd proberen, mochten er toch plaagbeestjes meekomen kun je ze alsnog weggooien.
Niet geschoten is altijd mis.
Verwijderd
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f098kyFwDntjMAv34t8Yj2oZ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/4hgfE8vLmnUix8tzf06k7QhP.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn overwinteraar ging super lekker, maar bij het overpotten van 6 liter naar 16 liter ben ik iets te ruig geweest... Ik voelde ook wat dingen knappen toen ik de stam vast had en de pot er om wegtrok
Heeft 2 dagen helemaal slap gehangen, en kan inmiddels nu misschien nog 2 uurtjes volle zon verdragen zonder dat hij weer helemaal slap hangt ondanks dat er voldoende water in de kluit zit.
Vermoed dat ik wat belangrijke wortels heb losgekoppeld van de plant.
Heeft al flink wat blad laten vallen, en ben bang dat er nog wel meer blad gaat sneuvelen als ik de kleur zo zie... Gelukkig hangen de pepers er allemaal nog in en die lijken ook door te ontwikkelen.
:strip_exif()/f/image/5D1bi9coaqPvi4Dl8aKiSVa2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vcVHqA348cev7AWqGXBCtKsj.jpg?f=fotoalbum_large)
Tevens trekt hij nu aardig bij en begint al weer voorzichtig nieuw blad aan te maken. Maar toch een flinke opdonder gehad. Eens kijken of het nog wat wordt.
Dit jaar wil ik de Bahamian Goat proberen te laten overwinteren.
* Uithuilen en opnieuw beginnen? Yepskoelkast schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:25:
Hmmmpf. Ik heb op de tuin allerlei dingen gezaaid, zoals snijbiet en sla. Elke keer als ik kom, heb ik het idee dat ik vogels of slakken op bezoek heb gehad.
* Wat doen jullie tegen diefstal? De vogels geen reden geven om in je kweekmeuk te zoeken. Kortom, leg wat oud brood of vogel graan neer op minimaal 1.5m afstand (
----------------
Als je een Ikea bouwpakket zonder beschrijving in elkaar kan zetten, kan je zo 30 euro besparen bij de bouwmarkt. Gamma/Praxis hebben vaak leuke aanbiedingen hiervoor (been there, done that)jordyyyys schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 08:42:
Onze tuin is juist verbouwd en nu hebben we niet heel veel ruimte dus zijn we opzoek naar een mooie houten kweekbak op poten.
Mocht zonder poten ook goed zijn (1,2m x 1,2m - hout) - stuur even een dm. Ik heb nog wat liggen waar ik niets mee doe en weg mag voor een leuk prijsje
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Is het niet nog iets te koud om ze nu al buiten te zetten? Misschien is de overgang nog net iets te groot. Hoe warm is het waar ze binnen staan?
Binnen staan ze bij ongeveer 22/23 graden.
Ze gaan enkel naar buiten in de zon, zodra de zon weg is zet ik ze weer terug naar binnen.
Ze gaan enkel naar buiten in de zon, zodra de zon weg is zet ik ze weer terug naar binnen.
Je zou zeggen dat het dan wel goed zit, misschien te veel wind, anders werkelijk geen idee
Kan geen kwaad. Is waarschijnlijk door grote temperatuursverschillen.
Bij mij is vannacht mijn plastiek kas weggewaaid. Serieuze rukwinden gehad hier. Frame is lichtelijk geplooid, maar nog bruikbaar. Wel een plant of 5 die kapotgekraakt zijn en dus onherroepelijk verloren.
Vooral tomaten die het niet overleefd hebben. Ik had er geen idee van dat het zo hard ging waaien vannacht.
Bij mij is vannacht mijn plastiek kas weggewaaid. Serieuze rukwinden gehad hier. Frame is lichtelijk geplooid, maar nog bruikbaar. Wel een plant of 5 die kapotgekraakt zijn en dus onherroepelijk verloren.
Vooral tomaten die het niet overleefd hebben. Ik had er geen idee van dat het zo hard ging waaien vannacht.
Gelukkig, dan maak ik me geen zorgen.Joindry schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:32:
Kan geen kwaad. Is waarschijnlijk door grote temperatuursverschillen.
Dat is kut man!Bij mij is vannacht mijn plastiek kas weggewaaid. Serieuze rukwinden gehad hier. Frame is lichtelijk geplooid, maar nog bruikbaar. Wel een plant of 5 die kapotgekraakt zijn en dus onherroepelijk verloren.![]()
Hier waait het ook alweer een paar dagen wat harder, ik heb mijn plantjes dan ook alweer een paar dagen niet meer buiten gezet.
Binnen staan ze fijn achter glas, veel UV-licht wordt gefilterd. Buiten staan ze onder een knalblauwe lucht in de felle zon en verbranden de bladeren sneller, want die zijn niks gewend.metieske schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:08:
Binnen staan ze bij ongeveer 22/23 graden.
Ik heb om die reden het deksel op de kweekbak met de luchtroosters open en een transparante tent over de grote bak met aardbei, komkommer en tomaat (tomaat+aardbei in 1 bak, komkommer in een losse pot sinds afgelopen week). Blijft 's nachts ook gewoon staan, de bak/tent houden genoeg warmte binnen om de planten niet dood te laten gaan.
Overigens maakt de komkommerplant al serieus bloemen aan... zag binnen al iets wat erop leek, maar nu ie een paar dagen buiten staat in het tentje gaat het hard.
Verwijderd
Dit is gewoon verbranding door de zon omdat de planten niet zijn afgehard.metieske schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:29:
Een aantal blaadjes bij lijken het niet zo goed te doen.
Ook zijn er een paar plantjes die een blaadje verloren hebben.
Enig idee wat hier mis kan gaan?
Ik zet ze nu met mooi weer iedere dag buiten in de zon, kunnen ze daar nog niet zo goed tegen?
[Afbeelding]
Google maar eens op 'planten afharden'.
Uren direct zonlicht langzaam opbouwen, vooral planten die opgegroeid zijn onder kunstlicht zijn de zon niet gewend.
Komt wel weer goed overigens. En al het nieuwe blad wat buiten vormt is automatisch de zon gewend.
Duidelijk, ik was wat enthousiast en heb vorige week met dat mooie weer de plantjes van 12 tot 8 in de volle zon gezet. Dat was misschien wat teveel.
Gisteren eindelijk tijd gevonden om alles te verpotten. Als ook de tomaten in volle grond gesproken. nu enkel nog de bonen planten en alles zit in de grond.
klikbaar:
:strip_exif()/f/image/6yybZ701i1D8nxGCM9OJWzcR.jpg?f=fotoalbum_medium)
Frame verstevigd met houten balk voor minder flex. En vooral goeie 150 kg stenen en cement onderaan het frame gelegd, dat de wind niet weer gaat vliegeren met mijn serre.
klikbaar:
:strip_exif()/f/image/6yybZ701i1D8nxGCM9OJWzcR.jpg?f=fotoalbum_medium)
Frame verstevigd met houten balk voor minder flex. En vooral goeie 150 kg stenen en cement onderaan het frame gelegd, dat de wind niet weer gaat vliegeren met mijn serre.
Oh geweldig, de spint wil niet wegblijven en nu zit er ook nog wéér eens een slak binnen, bekende sporen gezien... Zo gaat het niet goed met de plantjes

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Even een vraag aan de peper kwekers hier:
Hoe onderhouden jullie de planten?
(dieven / kraanwater of slootwater / hoevaak water geven per week / gele bladeren weghalen of laten zitten / wanneer oogsten)
Verder: Zijn deze planten meerjarig of is het pech na oktober(daarmee alles weggooien)?
Thxs!
(dieven / kraanwater of slootwater / hoevaak water geven per week / gele bladeren weghalen of laten zitten / wanneer oogsten)
Verder: Zijn deze planten meerjarig of is het pech na oktober(daarmee alles weggooien)?
Thxs!
Er staat op de vorige pagina nog een post van Jaapio met een overwinterde peper. Oogst wanneer je pepers rijp zijn of wanneer je lekker ze lekker vindt; meer zon is meestal meer hitte. Het water geven wordt bepaald door je kweekmethode en de voeding; die geef ik eens per week.
Dieven ga ik dit jaar niet doen, het is mijn eerste jaar en daarom wil ik eens zien wat een plant normaal doet. Volgens jaar wil ik dat wel proberen met bijvoorbeeld de helft van mn planten.D_Jeff schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:32:
Even een vraag aan de peper kwekers hier:
Thxs!
Water geven doe ik meestal 1 keer per week, maar hangt in deze tijd ook af van het weer. Als ze veel buiten in de zon kunnen staan krijgen ze 2 keer in de week water.
Ze krijgen overigens gewoon kraanwater met één keer per week plantenvoeding.
Bladeren haal ik weg als ik er geen heil meer in zie, maar of dit een goede strategie is weet ik niet.
Pepers zijn meerjarig echter kunnen ze niet tegen de kou, je zal ze dus binnen moeten laten overwinteren.
Niet dieven, je wil net zoveel mogelijk zijscheuten.
Ik heb dit jaar wel net het omgekeerde gedaan. De kop afgenepen om zo meer brede plant te krijgen. Dat heb ik gedaan omdat mijn planten te hoog werden om in mijn groeikas te blijven staan en het nog te koud was om ze buiten te zetten. Ik denk dat het meermalig kop afnijpen vooral praktisch is als je een meer compacte struikachtige plant wil. Soms meer, soms minder productief.
Bij mij gaat alles goed. De pepers en tomaten hebben een totaal verlies van 3 planten na "tentgate" vorige week. Frame staat nu wel goed vast met goeie 150kg cementzakken.
Enige wat nog niet is uitgekomen zijn mijn luffa-planten. Verder een vruchtbaar voorjaar al. Op kop staan de pepers, look en ananasaarbeien.
Ik heb dit jaar wel net het omgekeerde gedaan. De kop afgenepen om zo meer brede plant te krijgen. Dat heb ik gedaan omdat mijn planten te hoog werden om in mijn groeikas te blijven staan en het nog te koud was om ze buiten te zetten. Ik denk dat het meermalig kop afnijpen vooral praktisch is als je een meer compacte struikachtige plant wil. Soms meer, soms minder productief.
Bij mij gaat alles goed. De pepers en tomaten hebben een totaal verlies van 3 planten na "tentgate" vorige week. Frame staat nu wel goed vast met goeie 150kg cementzakken.
Enige wat nog niet is uitgekomen zijn mijn luffa-planten. Verder een vruchtbaar voorjaar al. Op kop staan de pepers, look en ananasaarbeien.
[ Voor 26% gewijzigd door Joindry op 04-05-2020 19:55 ]
Uh, in mijn hoofd dacht ik dat dieven en toppen hetzelfde was.
Een korte google opdracht bracht duidelijkheid.
Volgend jaar wil ik dus 50% toppen
Tomaten ga ik wel dieven, staan al in bloei. Aardbeien zijn groot geworden, uitlopers ga ik actief weghalen, denk dat ik van de bloemetjes zelf ook de helft van weg ga halen zodat er grotere aardbeien komen.
Komkommer is nieuw voor me, die begon al bloemen te maken toen ie nog in pot in de vensterbank stond. Staat nu 2 weken in een grote pot in de kas en zit vol knoppen.
Komkommer is nieuw voor me, die begon al bloemen te maken toen ie nog in pot in de vensterbank stond. Staat nu 2 weken in een grote pot in de kas en zit vol knoppen.
Verwijderd
Ik heb dit jaar maar 1 soort getopt; de Aji Pineapple. Dat worden echt leuke bosjes wanneer je die topt, in plaats van lange hoge planten.metieske schreef op maandag 4 mei 2020 @ 23:29:
Uh, in mijn hoofd dacht ik dat dieven en toppen hetzelfde was.
De rest laat ik dit jaar gewoon gaan.
Vorig seizoen had ik bijna alle planten getopt. Enkele soorten bleven daardoor erg klein, bijvoorbeeld de Sweet Banana.
Hele compacte plantjes van een cm of 30/40, met dikke zoete puntparika's eraan. Het zag er niet uit... Dit jaar heb ik er weer 1, maar niet getopt. Ziet er nu al beter uit dan vorig jaar.
Tevens had ik een enkele plant die alsnog 1 dominante vertakking aanmaake en gewoon flink de lucht in ging.
Sommige soorten zijn er erg geschikt voor, andere soorten minder, is mijn ervaring...
Ik had tevens 3 Chinense soorten vorig jaar, waarvan ik er 1 wel had getopt en de andere 2 niet. Die had ik in april gekocht bij een tuincentrum. De plant links is wel getopt en was in december ontkiemt, dus een maand of 2 a 3 ouder dan de ongetopte planten. Daar maakte het dus weinig verschil, ook de niet getopte planten bleven mooi laag en bossig.
:strip_exif()/f/image/RO02SRsg1QoynPMvNcCC15CN.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je het toppen combineert met hele vroege ontkieming, optimale belichting tijdens de binnengroei en optimale bemesting in combinatie met vroeg overschakelen naar grote potten, kun je echt zwaar producerende monsterplanten kweken. Persoonlijk heb ik dat er niet voor over, heb er de ruimte niet eens voor...
Maar het is altijd leuk om er wat mee te experimenteren en te kijken wat het doet. Verschillen ga je zeker zien, of het altijd ten goede komt van de productie bij een hobbykweek is discutabel.
Die Aji staan bij mij momenteel ook wel op nummer 1 wat betreft "lange slungel gehalte". Waren dus ook de eerste die getopt werden in de groeitent.Verwijderd schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:19:
[...]
Ik heb dit jaar maar 1 soort getopt; de Aji Pineapple. Dat worden echt leuke bosjes wanneer je die topt, in plaats van lange hoge planten.
Vorig jaar had ik een Aji Litllefinger, die was ook een stuk minder compact dan de chinenses.
Verwijderd
Die Pineapple's reageren er ook heel goed op vind ik. Mooie bossige planten die ook nog eens goed produceren.Joindry schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:41:
[...]
Die Aji staan bij mij momenteel ook wel op nummer 1 wat betreft "lange slungel gehalte". Waren dus ook de eerste die getopt werden in de groeitent.
Vorig jaar had ik een Aji Litllefinger, die was ook een stuk minder compact dan de chinenses.
@_JGC_ Komkommer is eigenlijk best simpel. In een paar puntjes:
- Het is een echte klimmer en gebruikt alles om zich aan vast te houden. Kan 2 kanten uit: de breedte of de hoogte.
- Indien deze geen UV-Lamp klant is, houdt ie van warmte en idioot veel zon
- Lust liters waters per week (no joke).
Als je deze punten in gedachte houdt, kan je binnen 5 weken de eerste komkommers van de plant halen.
Voor meer opbrengst: laat de 'vrucht' niet te lang zitten, anders gaat de plant geen nieuwe bloemen produceren.
Nog een plus van komkommers die in de volle zon zijn gegroeid: Ze zijn wat zoeter dan die van de supermarkt
- Het is een echte klimmer en gebruikt alles om zich aan vast te houden. Kan 2 kanten uit: de breedte of de hoogte.
- Indien deze geen UV-Lamp klant is, houdt ie van warmte en idioot veel zon
- Lust liters waters per week (no joke).
Als je deze punten in gedachte houdt, kan je binnen 5 weken de eerste komkommers van de plant halen.
Voor meer opbrengst: laat de 'vrucht' niet te lang zitten, anders gaat de plant geen nieuwe bloemen produceren.
Nog een plus van komkommers die in de volle zon zijn gegroeid: Ze zijn wat zoeter dan die van de supermarkt
@Verwijderd thanks voor de info! 50% toppen is dan misschien wat veel van het goede maar wil er in elk geval mee gaan experimenteren komend jaar.
Zelf de effecten ervaren en zien hoe de plant reageert. Het gaat me dan ook niet om het kweken van een monsterplant maar om er van te leren.
Zelf de effecten ervaren en zien hoe de plant reageert. Het gaat me dan ook niet om het kweken van een monsterplant maar om er van te leren.
@D_Jeff Zijn F1 Konsa's van de Lidl, volgens pakje 25cm gladde augurkjes/komkommers.
Ding is begin april opgekweekt in de vensterbank op de zuidkant nadat de courgette was overleden buiten in de felle zon de week ervoor. Daarna van een 7x7 vierkant potje verplant in een 13cm pot en staat net een kleine 3 weken buiten onder een kweektentje in een 35x35 vierkante pot. Klimmen doet ie niet echt, ik heb een hele stevige stengel met 2 vertakkingen en wat blad, verder een walhalla aan bloemen. Plantje is nog maar 30cm hoog ofzo.
Verder weet ik nu ook wat ik vorig jaar fout heb gedaan bij de cherrytomaat: die hebben te lang binnen gestaan. Werden uiteindelijk bomen van anderhalve meter. Ik heb nu begin april de cherrytomaat gewoon buiten in het kweektentje staan, ding is enorm stevig, mooi compact en nog maar 50cm hoog.
Ding is begin april opgekweekt in de vensterbank op de zuidkant nadat de courgette was overleden buiten in de felle zon de week ervoor. Daarna van een 7x7 vierkant potje verplant in een 13cm pot en staat net een kleine 3 weken buiten onder een kweektentje in een 35x35 vierkante pot. Klimmen doet ie niet echt, ik heb een hele stevige stengel met 2 vertakkingen en wat blad, verder een walhalla aan bloemen. Plantje is nog maar 30cm hoog ofzo.
Verder weet ik nu ook wat ik vorig jaar fout heb gedaan bij de cherrytomaat: die hebben te lang binnen gestaan. Werden uiteindelijk bomen van anderhalve meter. Ik heb nu begin april de cherrytomaat gewoon buiten in het kweektentje staan, ding is enorm stevig, mooi compact en nog maar 50cm hoog.