Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 85 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:32

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ook hier een tussenstand. Even een oude CPU fan van de zolder gehaald, pinnetjes wat herstoken en aangesloten op mijn ikea dioder setup. Beiden 12V en de voeding trekt het volgens de specs. Altijd handig zo een zondagfix. Als de rode ledjes aangaan, schiet ook de fan in actie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUimwz_9mfZlA6DzfyXq3AeumzE=/f/image/E2N4Ggd50aFq94ChKLKpqqpj.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Joindry schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:08:
Ook hier een tussenstand. Even een oude CPU fan van de zolder gehaald, pinnetjes wat herstoken en aangesloten op mijn ikea dioder setup. Beiden 12V en de voeding trekt het volgens de specs. Altijd handig zo een zondagfix. Als de rode ledjes aangaan, schiet ook de fan in actie.

[Afbeelding]
Nice! Je zei dat het niet zo goed ging maar je plantjes staan er gezond op hoor :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb wellicht deze week wat tijd over ( O-) ). Wat voor laagspanningslampjes zijn handig voor zo'n systeem? Ik zie die dioders , maar dat zijn specifieke broeikaslampjes.

Wellicht bouw ik iets met een pi/esp32. meer een esp32cam :P
Je wil bepaalde golflengtes hebben weet ik, dus iemand een aanrader voor een (bij voorkeur) leuke LED?

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 15-03-2020 20:55 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

De dioder geven bij god niet voldoende licht trouwens. Die hangen er enkel bij omdat ze anders stof happen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aergrimm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09-2022
Tektoon schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:47:
Nice, je kan al bijna gaan toppen. Wat is je strategie daaromtrend? Meteen kaal of een toefje?

In ander nieuws: heeft er iemand verstand van wormenhotels e.d.? Ik wil er eentje beginnen zodat ik wat compost produceer om de planten buiten te voeren.
Ervaring (nog) niet, maar wel een vriend van ons (in australie). Zij hebben 2 van deze jetsers ingegraven: https://products.tumbleweed.com.au/products/worm-feast

Helaas niet te verkrijgen in nederland. Dus wat wij gaan doen is een voerton ingraven, en daar wormen in doen.
Zij (2 volwassenen) hebben er dus 2, en doen daar hun groen afval in. Ze zeggen dat ze hem niet vol omdat de wormen snel "composteren". Bijkomend voordeel is dat de wormen het ook door de tuinverspreiden, én de tuingrond luchtig houden.

Wij gaan dus dit maken: YouTube: Wat is een Wormen Emmer
maar dan met een voerton met schroefdeksel, zodat de deksel er niet af kan waaien.

De wormen gaan we hier bestellen: https://wormenkwekerijwas...ix-voor-bodemverbetering/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
aergrimm schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:33:
[...]

Ervaring (nog) niet, maar wel een vriend van ons (in australie). Zij hebben 2 van deze jetsers ingegraven: https://products.tumbleweed.com.au/products/worm-feast

Helaas niet te verkrijgen in nederland. Dus wat wij gaan doen is een voerton ingraven, en daar wormen in doen.
Zij (2 volwassenen) hebben er dus 2, en doen daar hun groen afval in. Ze zeggen dat ze hem niet vol omdat de wormen snel "composteren". Bijkomend voordeel is dat de wormen het ook door de tuinverspreiden, én de tuingrond luchtig houden.

Wij gaan dus dit maken: YouTube: Wat is een Wormen Emmer
maar dan met een voerton met schroefdeksel, zodat de deksel er niet af kan waaien.

De wormen gaan we hier bestellen: https://wormenkwekerijwas...ix-voor-bodemverbetering/
Ik zie op de Australische site dat ze die dingen enkel in verhoogde perkjes plaatsen. Maar zou het ook werken in mijn tuin? Ik vind het een goed idee overigens van die voederton!

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
Xanderk89 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 07:58:
[...]

Ik zie op de Australische site dat ze die dingen enkel in verhoogde perkjes plaatsen. Maar zou het ook werken in mijn tuin? Ik vind het een goed idee overigens van die voederton!
Zij hebben ze gewoon in de borders geplaatst, welke niet verhoogd zijn.

Het is best lastig om een geschikt iets te vinden. Wij hebben nu voertonnen liggen, maar moeten ze nog ombouwen. Donderdag heb ik een dag vrij (even iets anders doen dan thuiswerken), en wil ik ze gaan ingraven. Zal dan een foto posten.

Wij hebben niet van die hele grote voertonnen genomen, omdat het ook ten koste gaat van moestuin oppervlak. maar we nemen er dan 4, op verschillende plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
  • Laatst online: 15:50
Ik heb dit jaar voor het eerst een aantal peper plantjes in double cups staan.
Ik heb hiervoor 3 a 4 gaatjes gemaakt onderin aan de zijkanten van de bekertjes.
Hoe ga ik nu straks die plantjes zonder de wortel te beschadigen uit die bekertjes krijgen ? Ze beginnen namelijk behoorlijk wat wortel te krijgen door die kleine gaatjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aergrimm
@Tektoon Ik heb er 1 in in elkaar geklust.

Bodem eruit, gaten erin;
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CBDNTn7/IMG-20200317-165705.jpg

Gat in de grond, en emmer erin;
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vHB99rd/IMG-20200317-170012.jpg

Heb eronder nog wat uitgegraven;
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mb5GTcJ/IMG-20200317-170007.jpg

Het lijkt mij erg klein, de vrouwbaas vindt het goed zo. Qua kleur is het niet ideaal, maar voor nu goed genoeg. Voordeel is dat de deksel er niet af kan waaien, maar wel makkelijk loskomt. De emmer/ton draait niet mee.

Gister de eerste lading groenterestanten erin gegooid, maar dat was maar een heel klein laagje, lijkt dus goed genoeg voor nu }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:01

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Cool!
Bedankt!

Moet even wachten tot ik Nederland weer in mag reizen, maar dan start ik m'n eerste emmers. Ik begin met zo'n stapel van drie, maar misschien graaf ik later ook zo'n voerton in. Ben benieuwd hoe voedzaam het gaat zijn voor een verder oude, dode tuin.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
Tektoon schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:43:
Cool!

[...]

Bedankt!

Moet even wachten tot ik Nederland weer in mag reizen, maar dan start ik m'n eerste emmers. Ik begin met zo'n stapel van drie, maar misschien graaf ik later ook zo'n voerton in. Ben benieuwd hoe voedzaam het gaat zijn voor een verder oude, dode tuin.
Hier heb ik 10cm beton uit de tuin weggehaald, waaronder nog repak/ dikke klei zat. Heb het idee dat de wormen zelfs daar doorheen gaan, en zorgen voor verbeterde afwatering. Ze zitten in ieder geval overal! Ook in de verse aarde die erop gestort is.

Zal het laten weten hoe het gegaan is met het composteren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Rudoo schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:52:
Ik heb dit jaar voor het eerst een aantal peper plantjes in double cups staan.
Ik heb hiervoor 3 a 4 gaatjes gemaakt onderin aan de zijkanten van de bekertjes.
Hoe ga ik nu straks die plantjes zonder de wortel te beschadigen uit die bekertjes krijgen ? Ze beginnen namelijk behoorlijk wat wortel te krijgen door die kleine gaatjes.
Je zult de bekers voorzichtig stuk moeten knippen/snijden. Wortels zo min mogelijk beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Boudewijn schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:46:
Ik heb wellicht deze week wat tijd over ( O-) ). Wat voor laagspanningslampjes zijn handig voor zo'n systeem? Ik zie die dioders , maar dat zijn specifieke broeikaslampjes.

Je wil bepaalde golflengtes hebben weet ik, dus iemand een aanrader voor een (bij voorkeur) leuke LED?
Moet het perse laagspanning zijn? Ikea heeft een prima e14 groeilamp namelijk.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm goed nee welke is dat? @Erasmo

Voorkeur is voor laagspanning , maar dat is geen eis.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zo uit mijn hoofd de Växer. Ik zag ze niet meer op de site staan, misschien het verkeerde seizoen. Ik heb er anders nog wel eentje over die je kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:43:
Zo uit mijn hoofd de Växer. Ik zag ze niet meer op de site staan, misschien het verkeerde seizoen. Ik heb er anders nog wel eentje over die je kan hebben.
mrwolf schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:54:
Ik dacht lekker laagdrempelig met hydrocultuur te beginnen met de bekende Ikea-setjes. Helaas is dat uit het assortiment in Nederland. Heeft iemand een goed(koop) alternatief voor de Växer en Krydda-producten?
Helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:56
Het is hier nog niet veel drukker in de coronatijd. Had wel wat meer verwacht dat mensen zelf gaan kweken nu.

De pepers zijn ontkiemt, morgen de bak buiten gereed maken en wat nieuwe potgrond er in, mos er uit. Pepers gaan in rootpouche als ze groot genoeg zijn, zal nog zeker 1 maand duren.
In de moestuinbak wil ik rucola zaaien. Wat kan hier nog meer in wat niet hoog wordt? Tomaten enzo vangen teveel wind op het balkon in de bak. Vorig jaar had ik nog bieslook en aardbeien, deden het ook leuk toendertijd.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:07

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

PM_Petrol schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:51:
Het is hier nog niet veel drukker in de coronatijd. Had wel wat meer verwacht dat mensen zelf gaan kweken nu.

De pepers zijn ontkiemt, morgen de bak buiten gereed maken en wat nieuwe potgrond er in, mos er uit. Pepers gaan in rootpouche als ze groot genoeg zijn, zal nog zeker 1 maand duren.
In de moestuinbak wil ik rucola zaaien. Wat kan hier nog meer in wat niet hoog wordt? Tomaten enzo vangen teveel wind op het balkon in de bak. Vorig jaar had ik nog bieslook en aardbeien, deden het ook leuk toendertijd.
Lenteuitjes, vrijwel gratis als je de worteleindjes van gekochte iets langer houdt en poot.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:21
Markos schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:17:
Ik probeer in contact te komen met de eigenaar van chillipeper.nl maar dat is mij nog niet gelukt. Ik wil kijken of ik de site of anders de data nog kan redden. Ik heb dit via Antagonist gedaan, die hebben mijn vraag doorgestuurd naar de eigenaar, maar nog geen reactie gehad. Kent iemand van jullie toevallig de eigenaar? Of ken je toevallig een member van het forum die de eigenaar misschien kent? Of misschien het oud lid Billie (Tom) want ik denk dat die de eigenaar misschien wel kent.
Markos, Tom reageerde niet op mijn emails vorig jaar. AnchilliQue heeft hem, op mijn en Sol's verzoek, ook nog benaderd, hij wist ook niet waar Lee was kreeg ik te horen. Van Robert had hij ook geen contact.

De inmiddels voormalige domeineigenaar Lee/Wildchillies.eu is voor het laatst gezien op internationale fora in 2015. Ja natuurlijk stuurde ik in juni/juli een email naar zijn gmail, die ook in de whois stond.

Lee was een paar jaar geleden al bijna niet te traceren/bereiken hoorde ik destijds van robert op het forum, maar met veel moeite hebben ze adminrechten weten te krijgen. Dus kon het forum verder met software updates enzovoorts.

Ik zag vorig jaar al aankomen dat het domein zou vervallen en later zag ik dat het oude domein ook ging vervallen, na 8 jaar waren de domeinkapers er klaar mee.

Helaas kon bhosted niet tegen match.it op en zijn we chillipeper.nl, ongetwijfeld weer voor jaren, kwijt, totdat de linkbacks, enzovoorts, uitgemolken zijn.

Maar ik heb chillipepers.nl wel weten vast te leggen.

Dit is eigenlijk een herhaling van 2011/2012, toen men geen contact kon krijgen met de de domeineigenaar en forum admin van chillipepers.nl. Forum werd verwaarloosd spam hol in 2011 en Lee en Tom en nog wat mensen begonnen chillipeper. Dit wist ik niet, hoorde ik later toen ik bij mijn eerste kweken het forum terugvond en dat jaar (2012?) vond ik ook het chillipeper.nl forum. Lid geworden, want dat kon bij chillipepers.nl al niet meer. En ook bij peppersrus op het oude domein, onderdeel van zadenhandel peppers'r us. Dat forum is ook doodgebloed, eigenlijk houd Ger (Habanero) het in zijn eentje aan de gang, met iemand die de forumsoftware bijhoud.

Anyway ik heb dus het domein, maar bhosted biedt dus geen gratis hosting aan zoals match.it wel doet, dus er staat nog geen placeholder online. Ik heb wel webruimte bij DDS, maar daar kun je dus niet naartoe verwijzen, volgens de helpdesk paginas. Nou ja het kan wel, maar dan moet je betalen en en flink wat. Grote broer Transip is met zijn 10 gig ssd vps met unlimited traffic bijna nog goedkoper.

Ik heb nog geen shared webhosting besteld bij bhosted (14,52 of meer). Omdat ik even wat anders aan het hoofd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Freee!! schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 01:10:
[...]

Lenteuitjes, vrijwel gratis als je de worteleindjes van gekochte iets langer houdt en poot.
Lidl had een zakje zaadjes voor 19 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Boudewijn schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:46:

Joindry schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:27:
De dioder geven bij god niet voldoende licht trouwens. Die hangen er enkel bij omdat ze anders stof happen.
Ik kom al jaren niet toe aan assimilatie en verwarming, maar ik moest nu wel wat, want de eerste chillipepertjes kwamen vorige week aan de oppervlakte, maar kregen geen daglicht. Kreeg een tip dat de Hema betaalbare (10,-) groeilampjes had. Dus twee stuks gehaald, maar ze zijn maximaal 2,5 Watt per stuk en de zaailingetjes strekken zich dus nog steeds schuin naar het weinige licht. Dus ik zoek iets beters. Maar wel goedkoop. Niet die mooie LED groeilamp van 2K (ten minste dat was hij in 2018, alleen met hennep haal je dat er mogelijk uit;-)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Tektoon schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:17:
[...]

Een goed bemeste bodem moet toch smaakvolle vruchten geven, zou je denken.. >:)
Kattestront/urine maakt de bodem te zuur, las ik toevallig een paar dagen terug op moestuinforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Freee!! schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 01:10:
[...]

Hier is een leuke video van op YT.
Heel veel groente kun je dat mee doen.
Prei ook.
Ligt er aan hoe het verkocht is.

Gevonden :)

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
Ronster schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:41:
Ja, klopt, te sterke zon een beetje temperen..

Er zijn inderdaad doeken voor de buitenkant, maar lijkt me minder handig. Ben ook bang dat die snel vies worden door de bomen die er dichtbij staan.

Kalk aan de binnenkant heb ik niet eerder gezien. In de winter wil je het ook juist eraf hebben, dan zal wel een zooitje worden binnen >:)

Doek knippen zou een optie kunnen zijn...

De doeken komen nogal een stuk omlaag. Daaronder nog iets gaan hangen wordt te laag denk ik.

Ik denk dat ik heb maar zonder bestel en aankijk hoe het eerste seizoen verloopt.
Temperzon schijnt goed spul te zijn.
Later doek erin hangen kan nog altijd.

Thanks voor het meedenken d:)b
Schermdoek aan de binnenkant. Van dat witte kunststof draad gespannen als geleidingsrails. Vroeger wit geweven, tegenwoordig aluminium strip op dun wit/grijs kunststof, doek. Is wel iets uit de commerciele tuinbouw.

Voor redusol heb je ook weer een middeltje dat het spul oplost van het glas doet loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

donaldk schreef op maandag 23 maart 2020 @ 00:32:
[...]
Lidl had een zakje zaadjes voor 19 cent.
Yup, maar die zaadjes kun je niet eten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:55:
[...]

Haha de zaadjes kwamen uit de peper van een bamipakket:

[Afbeelding]

10 hele zaden kwamen er uit dat pepertje _O- . Deze laten drogen, en daarna laten ontkiemen. Dat ging eigenlijk verassend succesvol! 6 van de ontkiemde zaden onder de grond gestopt en deze kwamen alle 6 ook netjes boven. Mooiste plantje geselecteerd door de rest weg te knippen.

Ik verwacht er overigens niet veel van, maar toch leuk dat er überhaupt een plantje uit komt :Y

Ze ontkiemden eigenlijk beter dan de zaden waar ik relatief grof geld voor heb neergelegd. 8)7
Als je ze niet eerst had laten drogen waren ze vast nog eerder ontkiemt. Mijn ervaring van jaren geleden is dat ze nauwelijk hitte hadden terwijl de gekochte pepertjes wel een normale scherpte (voor een 'Spaanse') hadden. Ik vermoed dus inderdaad een F1 Hybride varieteit te hebben gehad bij de groenteboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Wel laten groeien. Zou dat zo veel langer duren? Dan zou je ze beter afsnijden en de gewortelde kont in de grond laten staan, beetje als sla van de buitenkant plukken. We gaan het zien ik heb voor het eerst zo'n zakje. Geen gewone uiensoorten, want daar kun je zelf niet tegen optelen. Pas 5 kilo voor 1,99 bij de Dirk en 4Kg voor 1,69 bij de Aldi. Dan beter de moeite en ruimte gebruiken voor dure zaken zoals bos-/lente uitjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

MrMonkE schreef op maandag 23 maart 2020 @ 00:48:
[...]

Hier is een leuke video van op YT.
Heel veel groente kun je dat mee doen.
Prei ook.
Ligt er aan hoe het verkocht is.

[YouTube: 14 Store Bought Vegetables & Herbs You Can Regrow]

Gevonden :)
Gember heb ik in het verleden ook geprobeerd, niet echt veel succes (maar mogelijk een te klein stuk genomen, wel met een mooie uitloper al).

En van knoflook kun je ook de scheuten eten, hoef je niet te wachten totdat de nieuwe knol gevormd is.

[ Voor 9% gewijzigd door Freee!! op 23-03-2020 01:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

donaldk schreef op maandag 23 maart 2020 @ 00:58:
[...]

Als je ze niet eerst had laten drogen waren ze vast nog eerder ontkiemt. Mijn ervaring van jaren geleden is dat ze nauwelijk hitte hadden terwijl de gekochte pepertjes wel een normale scherpte (voor een 'Spaanse') hadden. Ik vermoed dus inderdaad een F1 Hybride varieteit te hebben gehad bij de groenteboer.
Klopt het drogen is voor ontkiemen niet nodig, enkel voor het bewaren van de zaden. Zo heb ik laatst nog even een testje gedaan, omdat 1 Bahamian Goat maar een enkel blaadje aanmaakte en geen topgroei had, en ik dus een potje vrij had.

In de achtertuin stond nog een peperplant van vorig seizoen die ik nog moest oogsten, maar dat is er nooit van gekomen. Er lagen enkele rotte pepers op op de grond, daar heb ik de zaden uitgehaald. Even afgespoeld met kraanwater, en de zinkende zaden geselecteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8P8WRGVt2EEPmkHZvpGjxsINdY=/f/image/K8iGBNm6DHqr0nPGSoegAb2h.jpg

Alles zorgvuldig gepositioneerd in de grond geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJijxjSkBn26ZGRPO_-5i_kmz6Q=/f/image/CjpnIAqzsOsWowmlZK9qZ5qg.jpg

Boterhamzakje voor broeien en tegen uitdroging van de grond over het potje gespannen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rqHFcCPkN8qmP1B4iVYBWx6ai0=/f/image/E2PuQSy8kNDBAzSvdNzzeVpL.jpg

Dit alles was 5 maart, en in inmiddels resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgB6htXIkV0MRrIai1enkdSxr7k=/f/image/NK9wpkbrJMVrQFB5ct9FGMBH.jpg

Ik moet ze nog even gaan scheiden, maar daar blijft het wat bij :D misschien gooi ik ze ook wel als kluit in een 15 literpot om te kijken wat er gebeurd :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

donaldk schreef op maandag 23 maart 2020 @ 01:02:
Wel laten groeien. Zou dat zo veel langer duren? Dan zou je ze beter afsnijden en de gewortelde kont in de grond laten staan, beetje als sla van de buitenkant plukken. We gaan het zien ik heb voor het eerst zo'n zakje. Geen gewone uiensoorten, want daar kun je zelf niet tegen optelen. Pas 5 kilo voor 1,99 bij de Dirk en 4Kg voor 1,69 bij de Aldi. Dan beter de moeite en ruimte gebruiken voor dure zaken zoals bos-/lente uitjes.
Je kan ook gekochte uien planten, die hebben lekker loof wat je af kan knippen als je het wilt gebruiken en voor de rest heeft het eigenlijk geen onderhoud nodig en ze kunnen wat meer hebben dan lente-uitjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Een peper-vraagje; begin januari heb ik 9 verschillende peperzaden van Anchillique geplant. Het ontkiemen ging redelijk vlot, en halverwege februari heb ik ze verspeend. Bij gebrek aan moestuingrond heb ik ze nu in kleine potjes staan met zaai- en stekgrond van de Intratuin.

Het groeit echter voor geen meter sinds die tijd, plantjes zien er verder gezond uit, maar zo goed als geen verdere bladontwikkeling, en ze blijven erg klein (max 5cm hoog).

Overdag staan ze voor een raam (3-dubbel HR-glas) op het zuiden, daarna nog minimaal 4 uur onder een LED-lamp.

Wat kan ik doen? Alsnog verpotten met andere grond (moestuingrond?), extra plantenvoeding, of gewoon geduld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhe2YwWAgwIFi90JAEJYr3tU1Dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wz4mdr3nswnKEQXkFp7gQaWU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:25
mrwolf schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:51:
Een peper-vraagje; begin januari heb ik 9 verschillende peperzaden van Anchillique geplant. Het ontkiemen ging redelijk vlot, en halverwege februari heb ik ze verspeend. Bij gebrek aan moestuingrond heb ik ze nu in kleine potjes staan met zaai- en stekgrond van de Intratuin.

Het groeit echter voor geen meter sinds die tijd, plantjes zien er verder gezond uit, maar zo goed als geen verdere bladontwikkeling, en ze blijven erg klein (max 5cm hoog).

Overdag staan ze voor een raam (3-dubbel HR-glas) op het zuiden, daarna nog minimaal 4 uur onder een LED-lamp.

Wat kan ik doen? Alsnog verpotten met andere grond (moestuingrond?), extra plantenvoeding, of gewoon geduld?

[Afbeelding]
Ik zou gewoon even een zak(je) potgrond halen en ze daarin planten. Zit meteen voeding in voor 6-8 weken... (Ik gebruik überhaupt geen zaai- en stekgrond (meer)).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

mrwolf schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:51:

[Afbeelding]
Zaai en stekgrond is bijna compleet vrij van bemesting. Het is daarmee geschikt om bijna alle soorten gewassen in te ontkiemen, zonder dat er verbranding optreedt bij de jonge wortels.

Zo snel mogelijk lekker in de potgrond/moestuingrond die plantjes. Ze hebben geen eten.

Pepers zijn overigens behoorlijk taai, zaai en stekgrond heb je er niet voor nodig. Ze doen het prima direct gezaaid in potgrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Anoniem: 1032405 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:10:
[...]

Zaai en stekgrond is bijna compleet vrij van bemesting. Het is daarmee geschikt om bijna alle soorten gewassen in te ontkiemen, zonder dat er verbranding optreedt bij de jonge wortels.

Zo snel mogelijk lekker in de potgrond/moestuingrond die plantjes. Ze hebben geen eten.

Pepers zijn overigens behoorlijk taai, zaai en stekgrond heb je er niet voor nodig. Ze doen het prima direct gezaaid in potgrond.
barrymossel schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:57:
[...]

Ik zou gewoon even een zak(je) potgrond halen en ze daarin planten. Zit meteen voeding in voor 6-8 weken... (Ik gebruik überhaupt geen zaai- en stekgrond (meer)).
Dank jullie, ik ga vanavond weer verpotten en hopen op een inhaalslag voor de kleintjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mrwolf schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:21:
[...]

[...]

Dank jullie, ik ga vanavond weer verpotten en hopen op een inhaalslag voor de kleintjes ;)
Denk dat je binnen een week al aanzienlijk verschil gaat zien, vooral met het huidige zonnetje en de luxe van een raam op het zuiden :Y

Wel mooi om te zien hoeveel energie zo'n zaadje eigenlijk meelevert. Het zijn toch al echte plantjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 11:01
Qua bosuitjes: Er zijn winkels die deze als 'mini ui' verkopen.
Als je deze nu poot, heb je over een weekje of 2 a 3 je eerste oogst binnen

Verder m'n aardappelpot eens doorgeroerd, kwam ik zowaar nog 7 verse aardappelen tegen (duimlengte qua grootte).
Deze waren na de droge zomer nog erg klein en heb ik laten zitten. Prima resultaat, zonder 1 bloem aan de plant gezien te hebben.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

D_Jeff schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:34:
[...]
Verder m'n aardappelpot eens doorgeroerd, kwam ik zowaar nog 7 verse aardappelen tegen (duimlengte qua grootte).
Deze waren na de droge zomer nog erg klein en heb ik laten zitten. Prima resultaat, zonder 1 bloem aan de plant gezien te hebben.
Je wilt eigenlijk ook helemaal niet, dat je aardappelplanten bloeien, kost veel te veel energie/suikers en dat gaat ten koste van de aardappels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Freee!! Eigenlijk nooit bij stil gestaan, omdat ik op de akkers de boeren nooit heb zien ingrijpen.
Verder zag ik die bloem als een teken van: Bijna klaar voor de oogst. (Zodra de bloem verwelkt -> oogsten)

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

D_Jeff schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:51:
@Freee!! Eigenlijk nooit bij stil gestaan, omdat ik op de akkers de boeren nooit heb zien ingrijpen.
Verder zag ik die bloem als een teken van: Bijna klaar voor de oogst. (Zodra de bloem verwelkt -> oogsten)

Thanks!
Je hebt het misschien nooit gezien, maar het gebeurt wel. Die bloemen laten ze nog gebeuren (staat mooi, kost weinig en geeft ook nog een signaal af als het niet goed gaat door niet te bloeien), maar vruchtzetting wordt onderbroken.

En voor een maximale oogst moet je niet direct na de bloei oogsten, maar pas zodra het weer minder wordt (net voordat de plant de knollen weer leeg zuigt)

[ Voor 12% gewijzigd door Freee!! op 23-03-2020 16:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donaldk
mrwolf schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:21:
[...]

[...]

Voor het zaaien heb ik een zakje kokospotgrond, dat scheelt me een hoop gedoe, van zelf blokken bewateren en met de hand mengen door gewone potgrond. Maar voor volume, honderden liters is dat te duur. Dus dan gebruik ik fleurella potgrond en action kokosblokken. Maar het werkt wel lekker. Ik heb deze '40 L' van Culvita jaren geleden gekocht, dus geen idee hoe duur ze inmiddels zijn en of de kwaliteit nog goed is. Dit is gewone potgrond met kokosvezel/gruis erdoor gemengd.

Perlite kan ook in plaats van kokos of extra compost door de potgrond.

Wat betreft voeding er waren mensen op het Chillipeper forum die direct begonnen met A+B op volle sterkte (vroeger deden we halve sterkte), met groot succes. Zelf heb ik mijn p6 potjes potgrond vol laten zuigen met water met hierin een klein beetje kristalon bruin concentraat. Geen calcinit, volgens de hennepvrienden krijg je met enkel B component korter op elkaar staande nodes, dan wanneer je gelijk volop stikstof geeft. Bruin heeft altijd nog 3,5% procent stikstof of zo, dus de 15,5% van de Calcinit is niet direct nodig.

@Freee!! loof laten voor verse aardappelen, doodspuiten weken voor oogst voor houdbare aardappels toch.

@mrwolf Gewoon vloeibare plantenvoeding geven, dat is in dit stadium goed genoeg.

[ Voor 31% gewijzigd door donaldk op 23-03-2020 21:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Mijn tent is aan het krimpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1yKIR_ug3rMQblKllWyVZu-QWg=/f/image/COFOrS7xfdRmxbvI8Js70Blr.jpg

Overwinteraar lekker in het zonnetje, eerste pepertjes komen er al aan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPooG7ZH9ohfbIS6Zn3q0TlEGwc=/f/image/f098kyFwDntjMAv34t8Yj2oZ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlC7kVXESV1TzElisTWNWpkrPBk=/f/image/6cNpINhgYK8Z7m8ZvqtnA5Pv.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-06 11:04
Net een kleine 15 lievenheersbeestlarve losgelaten in de tent en er 6 beneden in een paar peperplanten gezet.
Veel planten hebben last van luis en ik krijg ze niet weg; Dus nu maar de hulptroepen besteld!
Ze zijn nog wel erg klein, maar ik ben benieuwd of ze korte metten maken met die vervelende luis beesten!

Als ze het een beetje in toom kunnen houden vind ik het ook al goed natuurlijk, dan kunnen de planten met een paar werken naar buiten vol met lieveheersbeestjes!

Als ze wat groter zijn, dan zal ik proberen wat foto's te maken; is nu haast niet te doen.

Zouden die diertjes moeilijk te kweken zijn thuis? Lijkt me wel handig om een voorraadje in huis te houden na de zomer (in een grote doorzichtige IKEA doos ofzo). Heb elk jaar wel luis in de tent als ik de voeding opvoer.

Toch nog een fototje kunnen maken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqbXK-E9pXJbi9c34ih0kloQ-8A=/f/image/P7X1gbfj8EOogA5kmtX8b7SW.png

[ Voor 8% gewijzigd door xeromorphic op 25-03-2020 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

xeromorphic schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:31:
Net een kleine 15 lievenheersbeestlarve losgelaten in de tent en er 6 beneden in een paar peperplanten gezet.
Veel planten hebben last van luis en ik krijg ze niet weg; Dus nu maar de hulptroepen besteld!
Ze zijn nog wel erg klein, maar ik ben benieuwd of ze korte metten maken met die vervelende luis beesten!

Als ze het een beetje in toom kunnen houden vind ik het ook al goed natuurlijk, dan kunnen de planten met een paar werken naar buiten vol met lieveheersbeestjes!

Als ze wat groter zijn, dan zal ik proberen wat foto's te maken; is nu haast niet te doen.

Zouden die diertjes moeilijk te kweken zijn thuis? Lijkt me wel handig om een voorraadje in huis te houden na de zomer (in een grote doorzichtige IKEA doos ofzo). Heb elk jaar wel luis in de tent als ik de voeding opvoer.
Dat moet wel goedkomen, die larven vreten echt constant en groeien nog sneller dan sla op hydro. Wellicht de moeite waard om eens te onderzoeken of je die kunt fokken, misschien nog wel een leuke side hobby ook!

Paar peperplanten in de lieveheersbeestjes habitat, win win ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:37:
[...]

Dat moet wel goedkomen, die larven vreten echt constant en groeien nog sneller dan sla op hydro. Wellicht de moeite waard om eens te onderzoeken of je die kunt fokken, misschien nog wel een leuke side hobby ook!

Paar peperplanten in de lieveheersbeestjes habitat, win win ;)
Ik heb na het bestellen van de larven ook geen luis meer dood gemaakt; Ze moeten wel wat te eten hebben de komende tijd >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik heb die larven een tijd terug gehad, ze gingen niet eens op de bladluizen af, maar gingen de andere kant op. Uiteindelijk door die bladluizenplaag alles weg moeten doen :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
Raven schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:56:
Ik heb die larven een tijd terug gehad, ze gingen niet eens op de bladluizen af, maar gingen de andere kant op. Uiteindelijk door die bladluizenplaag alles weg moeten doen :/
We gaan het wel zien, zou wel leuk zijn als ze nuttig blijken. Voorlopig lijken een aantal van de larven de bladluizen aan te vallen, maar sommige ook niet; Die zitten wat suf niks te doen (en ze hebben toch 2 dagen in de post gezeten. Ze zouden dus honger moeten hebben.

Als ze goed werken dan is de kans is dan groot dat ik ze ga kweken dit jaar. Al kan dat ook knap lastig zijn!
Ik lees op wikipedia dat deze soort 90% vrouwtjes voorbrengt, dus de kans dat ik er een mannetje tussen heb zitten is niet heel groot. Ook schijnen de larven elkaar op te eten als ze van verschillende ouders zijn en heeft de soort last van een SOA 8)7 .

Bijzonder diertje als je er wat meer over leest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@xeromorphic gaaf die foto, over een week zijn ze al 2x zo groot en hoe groter ze worden hoe meer luizen ze oppeuzelen. Inderdaad bijzondere diertjes! Ze zien er ook super vet uit vind ik.

Je hebt wel een beste plaag zeg! Kan me voorstellen dat je er niet makkelijk afkomt bij dit soort aantallen...

Heb je toevallig overwinteraars en zaailingen in dezelfde tent?

En zie ik naast luizen ook nog smallere witte beestjes? Zijn dat tripsen? Of gewoon opgedroogde dode luisjes...

Een heel ecosysteem heb je inmiddels, vind het wel gaaf dat je die larven inzet en ik hoop dat je snel resultaten ziet en van die irritante luizen afraakt! Keep us posted zou ik zeggen want ik vind het persoonlijk wel interessant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:55:
@xeromorphic gaaf die foto, over een week zijn ze al 2x zo groot en hoe groter ze worden hoe meer luizen ze oppeuzelen. Inderdaad bijzondere diertjes! Ze zien er ook super vet uit vind ik.

Je hebt wel een beste plaag zeg! Kan me voorstellen dat je er niet makkelijk afkomt bij dit soort aantallen...

Heb je toevallig overwinteraars en zaailingen in dezelfde tent?

En zie ik naast luizen ook nog smallere witte beestjes? Zijn dat tripsen? Of gewoon opgedroogde dode luisjes...

Een heel ecosysteem heb je inmiddels, vind het wel gaaf dat je die larven inzet en ik hoop dat je snel resultaten ziet en van die irritante luizen afraakt! Keep us posted zou ik zeggen want ik vind het persoonlijk wel interessant!
Ik heb geen overwinteraars in de tent, allemaal nieuwe planten.
De kat ligt veel in de tent en ik vermoed dat hij ze van buiten heeft meegenomen, de eerste planten zaten alleen op kokos en die raakten ook al besmet.

Die witte dingetjes zijn inderdaad lijkjes denk ik, zijn lege hulzen; kan ook zijn dat dat vervelde luizen zijn die vleugels gekregen hebben.

Ik ga je op de hoogte houden van de vorderingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik ben dit jaar helaas niet zo actief hier (helaas helaas heb ik dit jaar geen planten) maar lees af en toe een beetje bij de berichten met foto's :9
Deze zomer ga ik mijn hydro setup upgraden en verbeteren en misschien uitbreiden en dan ga ik volgend jaar voor heel Brabant kweken op mijn balkon :+
xeromorphic schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:31:

Toch nog een fototje kunnen maken!

[Afbeelding]
Wat ik soms deed was met plakband een groot gedeelte van de luizen eraf halen, dan hoeven er minder opgegeten te worden door de lieveheersbeestjes. Er waren volgens mij nog een paar andere dingen die je ertegen kon doen maar die weet ik zo snel even niet meer. Als ik ze weer weet en er aan denk dan laat ik het weten.

Over de lieveheersbeestjes kweken, koop een insectenhotel! Ook handig voor de andere insecten die erin komen en die je tuin meehelpen. Of nog beter, maak er zelf een. Dan kan je hem gericht inrichten voor de beesten die je wilt. En het maken stelt echt heel weinig voor. Je hebt alleen een paar planken, wat spijkers en een wandeling door het bos nodig voor wat materiaal om erin te stoppen (bijvoorbeeld dennenappels, dor stevig gras, blaadjes, etc.) En daar zullen ze dan (als het goed is overwinteren). Al zullen er ook wel andere manieren zijn om ze te kweken. Als je een plek weet waar er veel zitten dan kan je ze ook gewoon vangen en naar je tuin verhuizen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xeromorphic
Markos schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 23:57:
Ik ben dit jaar helaas niet zo actief hier (helaas helaas heb ik dit jaar geen planten) maar lees af en toe een beetje bij de berichten met foto's :9
Deze zomer ga ik mijn hydro setup upgraden en verbeteren en misschien uitbreiden en dan ga ik volgend jaar voor heel Brabant kweken op mijn balkon :+

[...]

Wat ik soms deed was met plakband een groot gedeelte van de luizen eraf halen, dan hoeven er minder opgegeten te worden door de lieveheersbeestjes. Er waren volgens mij nog een paar andere dingen die je ertegen kon doen maar die weet ik zo snel even niet meer. Als ik ze weer weet en er aan denk dan laat ik het weten.

Over de lieveheersbeestjes kweken, koop een insectenhotel! Ook handig voor de andere insecten die erin komen en die je tuin meehelpen. Of nog beter, maak er zelf een. Dan kan je hem gericht inrichten voor de beesten die je wilt. En het maken stelt echt heel weinig voor. Je hebt alleen een paar planken, wat spijkers en een wandeling door het bos nodig voor wat materiaal om erin te stoppen (bijvoorbeeld dennenappels, dor stevig gras, blaadjes, etc.) En daar zullen ze dan (als het goed is overwinteren). Al zullen er ook wel andere manieren zijn om ze te kweken. Als je een plek weet waar er veel zitten dan kan je ze ook gewoon vangen en naar je tuin verhuizen.
Helemaal mee eens! Daarom heb ik al 4 insecten hotels in de tuin staan. Helaas staan de geïnfecteerde planten eigenlijk altijd thuis binnen in een tent. Buiten is luis voor mij meestal geen probleem.
Het ding is een beetje dat de plakband oplossing wel werkt voor 1 plant, maar ik heb er 40 staan die vaak last hebben van luis.

Ik heb dit al geprobeerd om ze weg te houden:
  • Water, zeep spuiten
  • Water, zeep, spiritus spuiten
  • Vaseline rond de stam bij de grond (help wel tegen mieren, maar luis kan dus ook vliegen :( )
  • Planten een paar uur onderste boven in een water en zeep oplossing zetten (verdrinking)
  • Basilicum tussen de planten
  • GIF (Planten in de vensterbank beneden, sier pepers)
Geen van bovenstaande dingen helpt echt als je op te veel planten luis hebt; je mist er altijd wel 1 en vrouwlijke luis kunnen zichzelf klonen zonder tussenkomst van mannetjes. Daarom is luis zo hardnekkig.

Update van de plant na 1 dag, al best een groot verschil! :o :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWytLokiIrpdPORYk-lNKbUd6dk=/f/image/2q2NcuwpfTf8Fw47Ah0Zokeh.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

xeromorphic schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:02:
Ik heb dit al geprobeerd om ze weg te houden:
  • Water, zeep spuiten
  • Water, zeep, spiritus spuiten
  • Vaseline rond de stam bij de grond (help wel tegen mieren, maar luis kan dus ook vliegen :( )
  • Planten een paar uur onderste boven in een water en zeep oplossing zetten (verdrinking)
  • Basilicum tussen de planten
  • GIF (Planten in de vensterbank beneden, sier pepers)
Het laatste dat ik heb geprobeerd was Luxan Delete, maar toen waren de planten al te ver heen :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Ik had vorig jaar een aantal spinnen in huis gevangen en uitgezet op een perenboom die helemaal onder zat (luizen).
Naast de spinnen kreeg deze boom ook bezoek van wespen en het resultaat was verbluffend: Hele boom schoon + spinnen die een stukje groter geworden waren.

Het vervelende van bladluizen is dat deze weer mieren aantrekken. Bladluizen zijn immers de "koeien" van de mieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ja het nadeel van zo'n geïsoleerde tent is dat er daardoor (vrijwel) geen vijanden zijn voor de luizen. Dus dan worden het er snel veel. Maar aan je foto te zien gaat het wel goed komen met de lieveheersbeestjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Markos schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:42:
Ja het nadeel van zo'n geïsoleerde tent is dat er daardoor (vrijwel) geen vijanden zijn voor de luizen. Dus dan worden het er snel veel. Maar aan je foto te zien gaat het wel goed komen met de lieveheersbeestjes
Kijk ook eens, of je in de tuin een paar sluipwespen kunt vangen en in je kas vrij laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zijn hier liefhebbers die voorzaaien in de vensterbank thuis?
Ik heb er nu komkommer, tomaat, pepers, stokbonen, courgette en snijbiet in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Freee!! schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:50:
[...]

Kijk ook eens, of je in de tuin een paar sluipwespen kunt vangen en in je kas vrij laten.
En/of een insectenhotel van buiten in de tent zetten wanneer er al insecten in zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Tektoon schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:47:
Nice, je kan al bijna gaan toppen. Wat is je strategie daaromtrend? Meteen kaal of een toefje?

In ander nieuws: heeft er iemand verstand van wormenhotels e.d.? Ik wil er eentje beginnen zodat ik wat compost produceer om de planten buiten te voeren.
Even hier op inhaken. Ik heb een CFT-bak EN een wormenhotel. De CFT bak is het meest makkelijk. Alles bovenin gooien en compost komt vanzelf eronder uit.

Met het gebruik in de moestuin(bak)( @aergrimm ):
ik had vorig jaar een paar zelfwaterende moestuinbakken gemaakt. Deze heeft het vorig seizoen goed gedaan.

Ik had ook een paar wormen erin gegooid als ware om te kijken hoe ze zullen reageren. Nou heb ik de afgelopen dagen de moestuinbak weer voorbereid op het nieuwe seizoen. Bij het omploegen van de aarde is gebleken dat de paar wormen flink hebben voortgeplant. Er zijn veel wormen over de hele bak aanwezig. De eerste 5 cm van de bak is nu eigenlijk compost. Ik hoef deze dus niet meer bij te mesten. Enkel wat vermiculiet erbij en klaar :)

Ik ben daar best wel verbaasd over, want in de winter (en nu ook) blaast de warmtepomp koude lucht over de bakken. De wormen florereren, dus prima.

Ik heb GEEN extra voedsel gegeven aan de wormen. Zij hebben dus geleefd van de restanten van de moestuinproducten. Vooral bij de slawortels zijn hele clusters te vinden.

Het compost van de CFT en wormenhotel heb ik maar in de tuin verdeeld.

En mijn mening:
Een CFT bak is veel makkelijker in gebruik. Pleur het eten van boven in, en klaar. Je hebt alleen geen goed beeld van hoe de populatie is, want die laat je gewoon hun gang gaan en je gaat niet per laag omploegen zoals je bij een wormenhotel wel zal doen.

Een wormenhotel met meerdere bakken op elkaar is meer werk, en je kan niet veel voedsel kwijt. In principe enkel 10-20cm per laag.

Het duurt bij een CFT wel veel langer voordat je resultaat hebt. Bij mij dus meer dan een jaar voordat er compost van onderen eruit valt. Maar ik doe het ook vooral voor het verwerken van voedselresten. De tuin is al voorzien van veel compost uit de wormenhotel.
De moestuinbakken hebben het nu helemaal niet meer nodig. Die hebben een eigen ecosysteem opgebouwd nu. (en in de tuin/borders zijn ook wormen uitgezet, ook het compost dat gestrooid is bevatten wormencocoons. Dus ik denk dat het tuingrond ook wel goed bemest is nu)

[ Voor 23% gewijzigd door kmf op 26-03-2020 12:53 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Cool! Ik dacht me al iets te herinneren met zo'n kliko bak. M'n pa heeft er nog een staan die ongebruikt blijft maar ik kon me niet meer herinneren hoe je die kan ombouwen. Ben wel bang dat er ratten op af gaan komen met zo'n open onderkant. Hoe bepaal je hoeveel ruimte er tussen die spijlen moet zodat het compost eruit valt?En hoe tap je het leachate af trouwens?

Het wormenhotel dat ik wil beginnen (als die corona crisis gat liggen en ik het land uitmag :X ) zal gewoon uit drie 10l emmers bestaan. Nieuw voer in de bovenste, wormen in de middelste en het leachate in de onderste. Met een eenpersoonshuishouden is er ook niet zoveel aanvoer, denk ik. Af en toe wormenthee brouwen en klaar.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Tektoon leachate aftappen is simpel. Ik doe het niet.

In de CFT komt geen leachate uit als alles in balans is. De onderste compost is dan ook droog. In vergelijking met een wormenflat (wormenhotel met meerdere bakken).

Datzelfde geldt voor de wormenflat. Daar heb ik zelfs een klein gaatje in de onderste bak geprikt, want enkel bij regen wordt het nat van onderen. Die mag dus lekker de tegelgroeven in druppelen.

Van ratten hoef je geen zorgen te maken. Je gooit er immers geen vlees in. En van onder is het een vaste massa aan compost, dus daar graven ratten ook niet graag in.

Net als bij een aquarium geldt bij een wormenhotel: hoe groter hoe stabieler. Ik was ook begonnen met kleine emmers, maar kreeg al snel last van vliegjes en zo. Daarom heb ik voor de wormenflat overgestapt op ikea sockerbit bakken https://www.ikea.com/nl/n...-met-deksel-wit-80316067/
4 bakken. Waarbij de onderste bak wielen heeft. En de bovenste 3 zijn de apartementen.

Op dit moment zijn ze wel overvol. Twee bakken hebben zo'n 20cm aan voer/compost. Elke verdieping heeft dan ook een flinke populatie wormen die de restanten nog moeten verwerken. Deze hebben enkel nog karton over, naast de koffieprut.

In de bovenste bak met 5cm aan "vers voedsel" vertoeven geen wormen nog. Ze hebben blijkbaar genoeg aan de onderste verdiepingen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Stiekem toch wel mijn mooiste plantje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHu6VmsDcTvnxCzA-YyH0TbtWME=/f/image/GmaVeDbrykEmDlZPrBVM7IVr.jpg

Dit was hem 22 februari:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsMg7CQx2nQd7vWK2JnbIlUKX9s=/f/image/h1RofmZ1ZiZtfpGOQ77zx308.jpg

Wat is jullie kruiden en moestuin trots? Of het nou een peper, framboos, komkommer of perenboom is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Anoniem: 1032405 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 09:04:

Wat is jullie kruiden en moestuin trots? Of het nou een peper, framboos, komkommer of perenboom is...
(geen plaatje) en niet echt moestuin, maar de geboorteboom van mijn dochter.
Zelf geënte kerselaar. de basis is een Prunus Avium (ziekteresistent) geënt met een prunus subhirtella autumnalis. Dit is een herfst/winterbloeiende kerselaar (kleine 2e bloei in maart). Zo gedaan omdat mijn dochter geboren is in oktober.

Boom staat nu 18 maand in de grond en lijkt het goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
kmf schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:46:
[...]

Even hier op inhaken. Ik heb een CFT-bak EN een wormenhotel. De CFT bak is het meest makkelijk. Alles bovenin gooien en compost komt vanzelf eronder uit.

Met het gebruik in de moestuin(bak)( @aergrimm ):
ik had vorig jaar een paar zelfwaterende moestuinbakken gemaakt. Deze heeft het vorig seizoen goed gedaan.

Ik had ook een paar wormen erin gegooid als ware om te kijken hoe ze zullen reageren. Nou heb ik de afgelopen dagen de moestuinbak weer voorbereid op het nieuwe seizoen. Bij het omploegen van de aarde is gebleken dat de paar wormen flink hebben voortgeplant. Er zijn veel wormen over de hele bak aanwezig. De eerste 5 cm van de bak is nu eigenlijk compost. Ik hoef deze dus niet meer bij te mesten. Enkel wat vermiculiet erbij en klaar :)

Ik ben daar best wel verbaasd over, want in de winter (en nu ook) blaast de warmtepomp koude lucht over de bakken. De wormen florereren, dus prima.

Ik heb GEEN extra voedsel gegeven aan de wormen. Zij hebben dus geleefd van de restanten van de moestuinproducten. Vooral bij de slawortels zijn hele clusters te vinden.

Het compost van de CFT en wormenhotel heb ik maar in de tuin verdeeld.

En mijn mening:
Een CFT bak is veel makkelijker in gebruik. Pleur het eten van boven in, en klaar. Je hebt alleen geen goed beeld van hoe de populatie is, want die laat je gewoon hun gang gaan en je gaat niet per laag omploegen zoals je bij een wormenhotel wel zal doen.

Een wormenhotel met meerdere bakken op elkaar is meer werk, en je kan niet veel voedsel kwijt. In principe enkel 10-20cm per laag.

Het duurt bij een CFT wel veel langer voordat je resultaat hebt. Bij mij dus meer dan een jaar voordat er compost van onderen eruit valt. Maar ik doe het ook vooral voor het verwerken van voedselresten. De tuin is al voorzien van veel compost uit de wormenhotel.
De moestuinbakken hebben het nu helemaal niet meer nodig. Die hebben een eigen ecosysteem opgebouwd nu. (en in de tuin/borders zijn ook wormen uitgezet, ook het compost dat gestrooid is bevatten wormencocoons. Dus ik denk dat het tuingrond ook wel goed bemest is nu)
Morgen komen als het goed is onze huurders binnen, 1kg compost wormen. Aangezien de tuin tot recent nog vol lag met asfalt en repack waren er nog niet heel veel wormen. Dit zou ook de wormenemmers een boost moeten geven.

We gaan het zien! Voor een grote compostbak hebben we vooralsnog geen plek, niet uit de buurt van het zicht of plek waar we zitten in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Maar jullie plaatsen dus ook compostwormen tussen de planten zelf? Ik neem aan dat dit niet bij elke plant kan? Bijvoorbeeld bij aardappels lijkt me niet zo slim?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

aergrimm schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:33:
[...]

Morgen komen als het goed is onze huurders binnen, 1kg compost wormen. Aangezien de tuin tot recent nog vol lag met asfalt en repack waren er nog niet heel veel wormen. Dit zou ook de wormenemmers een boost moeten geven.

We gaan het zien! Voor een grote compostbak hebben we vooralsnog geen plek, niet uit de buurt van het zicht of plek waar we zitten in ieder geval.
Tip: haal bij de action of waar dan ook een of twee goedkope plastic bak met deksel. A4 formaat, 6cm hoog of zo.
Doe daar een laag gescheurd bruin, natgemaakt karton in. Doe daar 10 wormen bij en zet ze de bak ergens in een donker plekje.
De kruipruimte of schuur zo. Geen ventilatiegaten nodig. De kier van de deksel is al voldoende ventilatie.

Dit is je noodbakje. Na een paar maanden zal de populatie 100x zo veel zijn. Je kan dan alsnog beslissen een compostbak te doen of whatever.

Het karton is voldoende voor de wormen en je krijgt geen last van ander ongedierte (vliegjes). Ik heb hier 3 van. Na een winter gooi ik deze in de wormenbak buiten voor een extra boost in populatie en begin dan weer opnieuw met 10 wormen.
Markos schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:43:
Maar jullie plaatsen dus ook compostwormen tussen de planten zelf? Ik neem aan dat dit niet bij elke plant kan? Bijvoorbeeld bij aardappels lijkt me niet zo slim?
De wormen eten echt de groente niet op hoor. Enkel verrot spul. In fact, ze eten de schimmel/bacterieen van rottend spul.
Ik laat dus altijd lelijke slablaadjes en gevallen tomaten gewoon in de moestuinbak zitten voor de wormpjes.

[ Voor 19% gewijzigd door kmf op 30-03-2020 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:59

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Zo, ik heb mijn kruidentuin ook weer opgestart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vauosjmV_oz7UY1S9U87mnxUj8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RaUo7ifsJkDo4gPK3v4TVWGG.jpg?f=fotoalbum_large

En hopelijk kan ik deze nieuwe prachtige tijm en rozemarijn nu wel in leven houden, dat ging vorig jaar een beetje mis...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMrYrxUuxUuSgmJEuUdLgl_fSUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkb5XHXvBzMQIALvYycruiQP.jpg?f=fotoalbum_large

Bonenkruid, salie, basilicum, tijm, rozemarijn, knoflook bieslook, munt en peterselie.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bvk schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:05:
Zo, ik heb mijn kruidentuin ook weer opgestart:

[Afbeelding]

En hopelijk kan ik deze nieuwe prachtige tijm en rozemarijn nu wel in leven houden, dat ging vorig jaar een beetje mis...

[Afbeelding]

Bonenkruid, salie, basilicum, tijm, rozemarijn, knoflook bieslook, munt en peterselie.
Heerlijk he, met dit weer buiten wat omprutsen.

Je kruiden staan er lekker bij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:23:
[...]

Heerlijk he, met dit weer buiten wat omprutsen.

Je kruiden staan er lekker bij!
Zeker weten! Niets lekkerder dan verse kruiden bij je eten.

Ik heb nog ruimte voor een paar planten, ik wil er denk ik nog oregano, dragon en laurier bij.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:30
Ik ben dit jaar voor het eerst begonnen met pepers kweken en ik heb het idee dat het allemaal niet op schiet.
De pepers staan binnen in een ruimte die warmer is dan de rest van het huis, met een raam op het oosten.
Daarnaast krijgen ze wat extra licht door de lamp in de kamer. (Eerste jaar dus geen speciale licht setup).

Ik heb ze 1 januari gezaaid, en binnen een week of 2 á 3 waren ze vrijwel allemaal ontkiemt.
8 februari heb ik ze verspeend naar P9 bakjes met kwekerspotgrond.
op 8 februari zag het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAGEzJ8XMKBK9gOPSZWyZoMuSUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtaGT5nYDt47X6O47zxMISc5.jpg?f=fotoalbum_large

Na het verspenen was er voor ongeveer een maand amper beweging te zien, en sindsdien komt er langzaam wat beweging in.

Nu staat het er zo bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xd-oxcD3VVFHsxOb7IfGUXypC6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyx5m0NV0nILQUURG1uJhTEC.jpg?f=fotoalbum_large

Als test verplaats ik elke middag de kleinste van elke soort naar een andere kamer met de vensterbank op het westen. (vandaar dat er zoveel lege plekken zijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gt6s8R4pVgrSBbu8DExi4-Lh3WM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVRCOVQbXNPflowwC6Y4Dgg5.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik zelf aan het denken dat ze misschien te weinig voeding krijgen?
Naast de kwekerspotgrond krijgen ze namelijk niets extra.
Overal zie ik dat ik GHE Flora moet hebben, maar een korte google actie komt uit op een boel verschillende GHE flora.
- FloraBloom
- FloraGro
- FloraMicro
- FloraDuo
- FloraMato
- FloraMicro
- FloraNova Bloom
- FloraNova Grow

Maakt het veel uit welke ik gebruik? Of kan ik gewoon voor de FloraGro of FloraDuo gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Hoe warm staan ze? En vooral hoeveel en hoeveel uur licht krijgen ze. Je kan het licht altijd meten met een gsm app. Niet echt nauwkeurig, maar zeker goed genoeg. Ze zien er best gezond uit, maar heel klein. Ik denk gewoon te weinig warmte en licht. Voedingswaarde zit nog voldoende in die potgrond.
Mijn voeding is wss de goedkoopste van het hele forum hier. Van de action... Echt. Ik gebruik ze al jaren voor binnenplanten. De eerste paar maanden gebruik ik iets met gebalanceerde verhouding 6-8-6. Van zodra ik het eerste bloemetje zie, schakel ik over naar tomatenvoeding 4-0-10. (kaliumrijk)
Ik verdoe ongeveer 4 euro aan voeding op een jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:30
23.1 graden nu, en als ik met de app “lux light meter pro” vlak boven mn plantjes het licht meet, dan heeft hij 320 lux ongeveer. Kan me voorstellen dat dat erg weinig is.

Overdag krijgen ze gewoon (in)direct zonlicht, en na zonsondergang gaat de lamp automatisch aan voor nog 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Kijk eens morgen hoeveel uren en hoeveel lux dat geeft. Als ook straks onder die lamp. Is die vensterbank koud? Want het is niet omdat de blaadjes warm hebben, dat de wortels dat ook hebben.
Dat was vorig jaar mijn probleem vorig jaar. Veel licht, maar de potjes stonden op mijn koude vloer. Ik had matige groei en vooral géén hoogte.
Mijn planten krijgen momenteel 16u 2.000 a 3.000 lumen licht. Dat mag blijkbaar gerust opgetrokken naar 4.000 als ik wat andere fora mag geloven. (Maar ik heb niet voldoende lampen) Vanaf je richting 5.000 gaat, zou je het aantal uren moeten laten dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Ik heb wat zaadjes van een rode peper uit een nasi pakket en wat zaadjes uit een oranje snoep paprika geplant midden februari.

Op de vensterbank van mijn slaapkamer met het raam op het zuiden, iedere dag water en soms voeding van de Action. Veel zon en door de zon veel warmte en ze groeien als een malle.

Nu staan ze er zo bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itPDxmFC6p06FuimEI6Em0wVIXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gyWFeOzTEA7jFWaAz0INc4jc.jpg?f=fotoalbum_large

Behalve de zon waar ik niet zo veel aan kan doen dus vooral veel water.

Ik heb ze ook wat langer laten staan in hun originele potje, ga ze dit weekend naar P9's verhuizen.

Helaas heb ik niet zo'n 1899 tray, dat zou wel makkelijk zijn om ze te verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

metieske schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:49:
Maakt het veel uit welke ik gebruik?
Je moet dat Tripack hebben. Kost ongeveer 18e, dan kan je bijsturen naar gelang je planten toe zijn aan 'grow' of 'bloom'.

Verder moet je zorgen dat je planten de hele dag in de zon staan. Je kunt er een lamp bijzetten, maar ik doe dat eigenlijk alleen in februari en maart. De mijne staan tussen 11:00 en 16:00 in de volle zon en groeien iets trager dan die van degenen die ze in een tent zetten (ik probeer zo passief mogelijk te kweken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@metieske ik denk dat ze inderdaad wel wat bemesting lusten.

Zoals @Tektoon al aangeeft moet je de tripack hebben. De flora series is een complete bemesting bestaande uit 3 flessen. Zodat je de NPK verhoudingen aan kunt passen aan het stadium van je planten.

Een alternatief kan zijn: Flora Micro + Flora Mato. Dan wordt het een soort A+B voeding. Werkt ook erg goed, iets minder tweakbaar in NPK verhouding. Mocht je hiervoor gaan, vergeet dan niet pH min te bestellen en een pH duppel testsetje.

Maar zoals @Joindry aangeeft kun je met tomaten voeding ook al prima voeden. Voor kleine plantjes wat meer stikstof, grote planten met bloemetjes wat meer kalium.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Door al dat thuiszitten begon ik me lichtelijk te vervelen, en zockwam ik op het idee weer eens wat leuks te gaan kweken. Had nog allerlei zaadjes liggen, wortel, ui, en pompoen. De pompoenen kweek ik binnen op. Eind vorige week 12 zaadjes geplant in light mix, in zo’n mini plantenkas. Halverwege deze week kwam er ineens leven in de tent, zowaar kwamen alle 12 zaadjes tot leven. Zo’n hoge score had ik niet verwacht, meestal komt de helft maar uit bij mij :+ maar goed, ze hebben het naar hun zin. Heb de plantjes na een paar dagen over moeten potten in een stekpotje, van de action. Ze zijn in 72 uur van nog geen één centimeter naar ruim 10 centimeter gegroeid. Ze staan nu lekker in zo’n kunststof opbergdoos met deksel in de volle zon, met een klein kiertje zodat het niet te heet wordt.

Ben benieuwd hoe ze er over een paar weken bij staan. Ik had zo’n groei niet verwacht eigenlijk, wellicht moet ik ze eerder buiten in de tuin planten. In eerste instantie wou ik ze halverwege volgende maand naar buiten zetten, maar dan kan wel wat eerder mits het zo warm blijft buiten.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Widow schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:22:
[...]
maar dan kan wel wat eerder mits het zo warm blijft buiten.
Houd wel even rekening met de IJsheiligen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:10
Freee!! schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 14:04:
[...]

Ik heb hier de gok genomen, tomaat staat al ruim een week buiten in een zware bak samen met de aardbeien. Afgelopen week wel een keer hele lage temperatuur gehad, maar daarvoor gooi ik 's avonds een transparante bak over de plant. Ding is in een week tijd harder gegroeid dan de weken dat ie binnen stond.

Aardbeien beginnen ook weer te komen, heb de plantjes die weer begonnen laatst uit de grote moestuinbak getrokken en in een gehalveerde opgehoogde moestuinbak gezet. Daar staan nu 9 planten en 1 tomaat in, met nog een lege pot waar straks nog een tomaat komt.

Grote moestuinbak gaat leeg en wordt opgeborgen, deze zomer maar eens de tuin wat inrichten, moestuinbak en zandbak staan nu op plek waar ik de zithoek wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Freee!! schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 14:04:
[...]

Vertel dat ook even aan deze basterds a.u.b.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/621C_JPh2wPo2zCl45HhaoQw3-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qh2exD7kvI62YegY7q98QHNR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IFiNxJIE-PDtVdd-61Wa6Q2E8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OqZyMAfT8TqIdTPXluYERli.jpg?f=fotoalbum_large

Ben ze al wel aan het afharden met het heerlijke weer van agelopen dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsvwGjZHovTBeok-A-PixGe7T0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a55ty5VSQdTx0TOwDiv0JPsF.jpg?f=fotoalbum_large

En ook lekker wat aardbeitjes en ander gespuis al klaargemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgUo7-kTVMoLeJ88he2e-Jq4HWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZKe4U6nNU85HVnT0eUKzi4h.jpg?f=fotoalbum_large

White trash schutting aardbeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik ben heel benieuwd wat hier nu aan het opkomen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BV2186_yTcFpkYqnYy8h16eBHw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uhocJbePzwoAdy0YQxUGcTo.jpg?f=fotoalbum_large

Vorig jaar stond er op deze plek Basilicum die in de bloei gestaan heeft. Kan die zaadjes los gelaten hebben die nu ontkiemen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bvk schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:06:

[Afbeelding]

Vorig jaar stond er op deze plek Basilicum die in de bloei gestaan heeft. Kan die zaadjes los gelaten hebben die nu ontkiemen?
Dat zou heel goed kunnen inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:21

franssie

Save the albatross

@bvk dan is de kans groot. Al kan je dat bij zaailingen nog niet goed zien maar wellicht al wel proeven?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:30
Zojuist de eerste 2 tomatenplanten en 2 courgettes in de volle grond tegen het huis geplant. Beetje vroeg, maar ze werden veel te groot, had ze niet al in februari hoeven zaaien.
Ik hoop dat ze het gaan overleven buiten.
Binnen staan 8 pepertjes te wachten, maar die houden het nog wel een maandje vol binnen.
Vorig jaar verhuisd naar een nieuwbouw 2-onder-1 kap met flinke tuin. Hebben nu peren, appels, pruimen, vijg, perzik, granaatappel als bomen staan. (2x Appel en 2x peer ex-boomgaard van circa 20 jaar oid)
Daarnaast wat bessen, frambozen en druiven.
Alles begint nu uit te lopen. Ik merk dat ik het erg leuk vind om mee bezig te zijn. Zeker met dit thuiszitten is het erg ontspannend om dagelijks te kijken hoe het ontwikkeld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5FfmAXGBUHhjMDcq6xMv5abuKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgD65pYPFmVCeEb2gf5tsbMa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMLj7MhI4C5sdOKuRZC8EMbpXFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtuhzmSajqesPhBA68xh0Ug0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door DaWayne op 12-04-2020 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
@Anoniem: 1032405 @franssie

Het zou wel leuk zijn natuurlijk, scheelt weer het kopen en/of zaaien van een nieuwe plant :) En een mooi voorbeeld van een zichzelf generende natuur.

Maar ik wacht wel even met proeven, dat zou wel erg prematuur oogsten zijn.... :P Ik denk dat ik over een weekje wel kan zien wat het gaat worden? Of korter, want er is ook al korianderzaad opgekomen waarvan de blaadjes al binnen 3 dagen duidelijk maakten wat het ging worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3E-LX8sW1_qJh_sQKGQAIVerdRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IviHw7lfTLm1SMNjsCzwkIYp.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:30
bvk schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:06:

[Afbeelding]

Basilicum heeft wel een temperatuur Snachts van boven de 12 graden nodig volgens mij, dus ben benieuwd of het klopt en wat wordt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
DaWayne schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:34:
[...]

Basilicum heeft wel een temperatuur Snachts van boven de 12 graden nodig volgens mij, dus ben benieuwd of het klopt en wat wordt!
Daarom ben ik ook heel benieuwd! Maar ik zou vooralsnog niet weten wat het dan wel zou kunnen gaan worden als het geen basilicum is. En kijk naar de koriander, dat zijn ook zaadjes van vorig jaar die nu hun koppie boven komen steken met dit mooie weer van de afgelopen week.

En wie ben ik om de natuur niet lekker haar gang te laten gaan ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Ook hier wordt het krap. de helft van de planten zijn gelukkig al weggegeven, want de tomaten moesten erbij. Maar de tomaten worden momenteel wat overstemd en ontnomen van licht.
Als ze begin mei geen vorst geven voor de eerste 14 dagen, ga ik toch al het risico nemen en de pepers al buitenzetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61gyjzmpnbbNV7GKmoUJrQgbsIM=/f/image/haR0D1u4MDuIC0XY8ClX1jE1.jpg
Iemand hier ervaring met het kweken van sponskomkommers trouwens? Ik heb wat zaden aangeschaft in de hoop luffa's te kunnen maken voor mijn wederhelft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joindry schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:15:
Ook hier wordt het krap. de helft van de planten zijn gelukkig al weggegeven, want de tomaten moesten erbij. Maar de tomaten worden momenteel wat overstemd en ontnomen van licht.
Als ze begin mei geen vorst geven voor de eerste 14 dagen, ga ik toch al het risico nemen en de pepers al buitenzetten.
[Afbeelding]
Iemand hier ervaring met het kweken van sponskomkommers trouwens? Ik heb wat zaden aangeschaft in de hoop luffa's te kunnen maken voor mijn wederhelft :)
Nice, je plantjes staan er mooi op! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:06
Joindry schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:15:
[Afbeelding]
Goed bezig ;)
Ga je jouw pepers toppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Stef012 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:30:
[...]

Goed bezig ;)
Ga je jouw pepers toppen?
Ze zijn al allemaal getopt intussen. Sommige zelfs gewoon wat geplukt, de blaren waren gigantisch (naar peperplanten toe toch. Deze avond en fotootje posten van een groot blad.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cphhpCw5eoRHTdP13hlNH51pnbw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HIAXboXHgkv5wFaLOgsIy8e9.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Zoals beloofd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgzuduDfzSGzHqwbTMFzljSOwyw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IB18DZlUCQiPx1rvai819xh1.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb nu niet exact gigantische handen, maar voor pepers is dit buiten proportie groot. Toch even overschakelen op voeding met lagere natriumwaarden denk ik.

@Anoniem: 1032405 , ik overweeg toch al nu mijn pepers buiten te zetten ( in de plastiek serre/glazen kas), ze voorspellen 's nachts niet kouder dan 10 graden.

[ Voor 12% gewijzigd door Joindry op 16-04-2020 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Joindry schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:19:
Zoals beloofd:
[Afbeelding]

Ik heb nu niet exact gigantische handen, maar voor pepers is dit buiten proportie groot. Toch even overschakelen op voeding met lagere natriumwaarden denk ik.

@Anoniem: 1032405 , ik overweeg toch al nu mijn pepers buiten te zetten ( in de plastiek serre/glazen kas), ze voorspellen 's nachts niet kouder dan 10 graden.
Da's een flinke inderdaad! Chinense soort zo te zien?

Ja er zijn een aantal die hun planten al in de kas hebben staan, hetzij snachts nog met een terracotta pot met kaars eronder of oliekacheltje om de kas iets warmer te houden.

Helaas heb ik zelf de luxe van een kas niet, dus ik wacht nog heel even. Als ik ze in de grote potten zet wil ik ze liever niet meer hoeven sjouwen. Mijn planten zijn al wel afgehard, ze staan hier overdag al lekker de hele dag buiten in de zon. Bijna geen blaadje verbrand dit jaar!

Met 10 graden als tijdelijk minimum gedurende de nacht moet het zeker goedkomen, helemaal als ze in een ruimere pot staan die ook nog als warmtebuffer werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:06
Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:57:
[...]
...
Met 10 graden als tijdelijk minimum gedurende de nacht moet het zeker goedkomen, helemaal als ze in een ruimere pot staan die ook nog als warmtebuffer werkt.
Lekker bezig dus! Gebruik je ook perliet door de potgrond heen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Stef012 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:32:
[...]

Lekker bezig dus! Gebruik je ook perliet door de potgrond heen?
Ja ik gebruik wel perliet. Ongeveer 1/5, misschien wat minder zelfs. Er komen uiteindelijk een stuk of 7 in 16 liter rootpouches, en 4 in een stukje volle grond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:57:
[...]

Da's een flinke inderdaad! Chinense soort zo te zien?
Blijkbaar de Jays peach ghost scorpion en gewone rode Jalapeno. Die geven momenteel de grootste bladeren.
Mijn verpotactie is iig al gestaakt. Geen potgrond meer en de tuinwinkels gaan pas volgende week terug open.
Damn you corona, messing with my gardening...

Dankzij deze sociale stop heb ik wel extra tijd gehad in de tuin te werken. Nog nooit zo ver op voorhand klaar geweest met alle taakjes. Gazon geverticuteerd check, aardappelen geplant (4soorten voor 130 aardappelen) check, bloemenweide (2 stuks) check, rode bieten, ajuin, look, sla (3soorten), courgette check. Voorzaaien van pompoen, pepers en tomaten ook check.
Enkel nog mijn sponskomkommer en bonen dien ik voor te kiemen, dat zal voor dit weekend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Joindry schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:59:
[...]

Blijkbaar de Jays peach ghost scorpion en gewone rode Jalapeno. Die geven momenteel de grootste bladeren.
Mijn verpotactie is iig al gestaakt. Geen potgrond meer en de tuinwinkels gaan pas volgende week terug open.

Dankzij deze sociale stop heb ik wel extra tijd gehad in de tuin te werken. Nog nooit zo ver op voorhand klaar geweest met alle taakjes. Gazon geverticuteerd check, aardappelen geplant (4soorten voor 130 aardappelen) check, bloemenweide (2 stuks) check, rode bieten, ajuin, look, sla (3soorten), courgette check. Voorzaaien van pompoen, pepers en tomaten ook check.
Enkel nog mijn sponskomkommer en bonen dien ik voor te kiemen, dat zal voor dit weekend zijn.
Ik ben zelf heel benieuwd naar die Jay's Peach Ghost Scorpion :Y

Dat wordt de heetste peper die ik tot nu toe gekweekt heb. Vorig jaar had ik zaadjes van de Moruga Scorpion, die kreeg ik helaas niet aan de praat...

Een maat van mij wel, en die hebben we dan ook geproefd... Maar daar kwam wel een literpak melk per persoon aan te pas. })

Niet echt mijn ding zulke hete rakkers, krijg ook meteen de hik na een paar keer kauwen. Maar wel weer leuk om te kweken. En op een hele pan sambal 1 zo'n peper is dan wel weer oké om er een extra kick aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dit jaar geen pepers, behalve m'n Bonchi. Die heeft op de vensterbank overwinterd en ik ben afgelopen week begonnen met bijvoeden. Erg leuk om te zien hoe hij in een week overal blaadjes aan is gaan maken. Zelfs al meerdere knopjes. Ik twijfel of ik die eruit knijp...

Verder nog een paar zaadjes van de bekende honingtomaten in een potje gestopt vorige week. Ben benieuwd of dat wat wordt...
Joindry schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:59:
[...]

Ik haal m'n potgrond altijd gewoon bij de supermarkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

barrymossel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:29:
Dit jaar geen pepers, behalve m'n Bonchi. Die heeft op de vensterbank overwinterd en ik ben afgelopen week begonnen met bijvoeden. Erg leuk om te zien hoe hij in een week overal blaadjes aan is gaan maken. Zelfs al meerdere knopjes. Ik twijfel of ik die eruit knijp...
Ik heb bij mijn overwinteraar de eerste knopjes wel verwijderd, maar inmiddels laat ik hem gewoon gaan. De eerste Adjuma's hangen er al in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNRflFCwL6i7GEnrjlpNffk1rdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hgfE8vLmnUix8tzf06k7QhP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:39:
[...]

Ik heb bij mijn overwinteraar de eerste knopjes wel verwijderd, maar inmiddels laat ik hem gewoon gaan. De eerste Adjuma's hangen er al in.

[Afbeelding]
Als ik zie hoe sterk hij nu al blaadjes aanmaakt lijkt me dat het ook niet nodig is... Maar goed, zoveel mensen, zoveel meningen. Gelukkig is het bij pepers zo dat alles wel soort van "werkt" en het allemaal niet zo nauw komt :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:39
Wij zijn sinds afgelopen weekend sleutelbezitter van de volkstuin einde v d straat.

100m2 om te bewerken. Benieuwd of het wat is maar we gaan het in elk geval voor een jaar proberen.

Flink zaden gekocht; nu eens kijken wat wel/niet naast elkaar te planten en nog snel wat voorzaaien..
Pagina: 1 ... 17 ... 85 Laatste