Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:30

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik wacht nog één week met zaaien, maar mijn led stripje is inmiddels binnen en zit al onder m'n kweekkas geplakt. Binnenkort rood-blauwe disco in het kozijn.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:51
Ik heb alles in plastic bekertjes staan met ziplock bags eroverheen.
Eerste deel is uitgekomen. Echter kwam ik gisteren avond thuis van een weekendje weg en toen had ik opeens kleine vliegjes in veel van de ziplock bags zitten.
Heb de zakjes nu eraf gehaald maar de vliegjes blijven op de aarde zitten.

Iemand een idee wat voor beestjes dit zijn en wat ik er tegen kan doen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-06 11:04
Rudoo schreef op maandag 27 januari 2020 @ 07:54:
Ik heb alles in plastic bekertjes staan met ziplock bags eroverheen.
Eerste deel is uitgekomen. Echter kwam ik gisteren avond thuis van een weekendje weg en toen had ik opeens kleine vliegjes in veel van de ziplock bags zitten.
Heb de zakjes nu eraf gehaald maar de vliegjes blijven op de aarde zitten.

Iemand een idee wat voor beestjes dit zijn en wat ik er tegen kan doen ?
Dit zijn rouwmugjes (link), die leggen eitjes in de grond en die larven eten de wortels van planten.
Ze zijn dol op vochtige grond.
De mugjes kunnen voor flinke groei vertraging zorgen bij jonge planten. Helaas weinig tegen te doen er zijn wat huis tuin en keuken oplossingen, zo zijn plakstrips erg makkelijk en je kan zoeken naar oplossingen met kaneel (maar of dit werkt weet ik niet) of een vleesetende plant in de buurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A9rt7GcPEDJBAu3kSeZJedNN/full.jpg

Een dure oplossing zijn aaltjes, maar dat is vaak de moeite niet. Probeer ze bij de rest van je planten vandaan te houden als ze nog jong zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door xeromorphic op 27-01-2020 08:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Kaneel en scherp zand schijnt te werken. Kaneel is giftig voor de beestjes (al werkt dit volgens mij niet altijd) en scherp zand zorgt ervoor dat de toplaag afgedekt wordt waardoor geen eitjes gelegd kunnen worden volgens mij. Of dat de vliegjes er niet uit kunnen (of beide).

Even googlen gaf me deze site:
https://www.chariko.nl/bl...ssing-tegen-rouwvliegjes/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

We hebben een winnaar: Jay's Peach Ghost Scorpion! Vorig jaar geen succes met de superhots maar nu de eerste soort die ontkiemt... :?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Wcxkggk/IMG-20200128-WA0001.jpg

Het ziet er naar uit dat het een hete zomer gaat worden... 8)7

Ook de Aji Pineapple had al wat onkiemde zaden die nu in de grond zitten.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RyScrhS/IMG-28012020-101852-500-x-281-pixel.jpg

Bahamian Goat en Sugar Rush Peach nog niets, al staan de zaden op het punt te ontkiemen (allemaal doorzichtig met gezwollen witte binnenkant).

Hopen dat die snel gaan. Zin om potjes te vullen! >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:22:
We hebben een winnaar: Jay's Peach Ghost Scorpion! Vorig jaar geen succes met de superhots maar nu de eerste soort die ontkiemt... :?

[Afbeelding]

Het ziet er naar uit dat het een hete zomer gaat worden... 8)7

Ook de Aji Pineapple had al wat onkiemde zaden die nu in de grond zitten.

[Afbeelding]

Bahamian Goat en Sugar Rush Peach nog niets, al staan de zaden op het punt te ontkiemen (allemaal doorzichtig met gezwollen witte binnenkant).

Hopen dat die snel gaan. Zin om potjes te vullen! >:)
Ziet er goed uit! Ben benieuwd wat je van de Ghost Scorpion vindt. De gewone ghost is een van mijn favo pepers om in het eten te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

xeromorphic schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:25:
[...]

Ziet er goed uit! Ben benieuwd wat je van de Ghost Scorpion vindt. De gewone ghost is een van mijn favo pepers om in het eten te gebruiken.
Ik denk dat ik hem vooral heel erg heet ga vinden _O-

Ik ben wel een beetje wat gewend maar dit soort pepers echt niet. Ik vind het ook vreemd dat sommige mensen die kunnen eten en vervolgens de smaak weten te beschrijven (fruity flavour, very sweet :? ).

Het smaakt gewoon naar gesmolten staal bij mij, zo'n superhot _O- stukje Moruga Scorpion resulteerde in het nuttigen van een literpak melk.

Misschien eens wat tolerantie op bouwen. Ik wilde er 1 a 2 toevoegen aan een pan sambal, of saus, voor een extra kick.

En het is echt een prachtige peper om te zien vind ik persoonlijk. Ziet er duivels uit...

Afbeeldingslocatie: https://www.superhotchiles.com/wp-content/uploads/2018/06/Jays_Peach_Ghost_Scorpion_16-600x400.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:35:
[...]

Ik denk dat ik hem vooral heel erg heet ga vinden _O-

Ik ben wel een beetje wat gewend maar dit soort pepers echt niet. Ik vind het ook vreemd dat sommige mensen die kunnen eten en vervolgens de smaak weten te beschrijven (fruity flavour, very sweet :? ).

Het smaakt gewoon naar gesmolten staal bij mij, zo'n superhot _O- stukje Moruga Scorpion resulteerde in het nuttigen van een literpak melk.

Misschien eens wat tolerantie op bouwen. Ik wilde er 1 a 2 toevoegen aan een pan sambal, of saus, voor een extra kick.

En het is echt een prachtige peper om te zien vind ik persoonlijk. Ziet er duivels uit...

[Afbeelding]
zeker een prachtige peper! Zelf hoeft het voor mij niet heter dan de gewone ghost.
Sterker nog, ik trek de grens bij de scotch bonnet, maar een halve ghost in een pan curry is goed te doen (dan proef je het eten nog tussen het zweten door).

Die scorpion is ook wel groot zeg! en dan ook nog zo heet zijn... ben benieuwd als hij kleine vruchten zou maken of de hitte dan nog geconcentreerder zal zijn.

Ik heb afgelopen sinterklaas het groot indisch kookboek gekregen vol met sambals, dus daar moet ik er komend seizoen ook maar wat van maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:35:
[...]

Misschien eens wat tolerantie op bouwen.

[Afbeelding]
Ik zou het niet doen, je proeft op een gegeven moment helemaal niets meer zonder peper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
twain4me schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:47:
[...]

Ik zou het niet doen, je proeft op een gegeven moment helemaal niets meer zonder peper.
Dat is een urban myth, het enige wat het doet is zorgen dat je steeds heter wilt eten omdat er endorfine vrijkomt bij het eten van superhots. Dus in zekere zin is het verslavend.

Het is niet zo dat je smaakpapillen "stuk" gaan door het eten van pepers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

xeromorphic schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:52:
[...]

Dat is een urban myth, het enige wat het doet is zorgen dat je steeds heter wilt eten omdat er endorfine vrijkomt bij het eten van superhots. Dus in zekere zin is het verslavend.

Het is niet zo dat je smaakpapillen "stuk" gaan door het eten van pepers.
ok, iets meer achtergrond ;)

Ik weet dat er niets stuk gaat ,dat zeg ik ook niet, mijn ervaring : al je eten zonder extra peper (sambal) wordt Mhew. het kan dat dit alleen erdorfine is, maar zo ervaarde ik het in iedergeval niet. Het leek in mijn hoofd alsof er smaakloos gekookt was. en dus ga je meer en meer peper en/of zout toevoegen.
Er zit natuurlijk een gewenning in het constant gebruiken van capsaïcine. de kick wordt minder omdat de prikkel minder wordt doorgegeven door de zenuwen. maar bij normaal eten ervaar je dit niet als kick en heb je meer en meer nodig of te "proeven" wat je wilt proeven. daardoor eindigde ik met een broodje sambal met kipkerrie en toen was het voor mij genoeg. en ben gaan afkicken. Direct ook zout, omdat ik onbewust ook steeds meer zout was gaan gebruiken. beste beslissing van mijn leven.
Dus nee je smaak papillen gaan niet stuk , je evaring van het eten zonder sambal wordt anders, en beter dan Mweh kan ik het niet omschrijven :+

ontopic:
@Anoniem: 1032405 bij mij zijn de punt paprika's <3 de winnaar geworden gevolgd door bolivian rainbow, super benieuwd naar de kleurtjes oOo

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 28-01-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

twain4me schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:12:
[...]

Ik weet dat er niets stuk gaat ,dat zeg ik ook niet, mijn ervaring : al je eten zonder extra peper (sambal) wordt Mhew. het kan dat dit alleen erdorfine is, maar zo ervaarde ik het in iedergeval niet. Het leek in mijn hoofd alsof er smaakloos gekookt was. en dus ga je meer en meer peper en/of zout toevoegen.
Er zit natuurlijk een gewenning in het constant gebruiken van capsaïcine. de kick wordt minder omdat de prikkel minder wordt doorgegeven door de zenuwen. maar bij normaal eten ervaar je dit niet als kick en heb je meer en meer nodig of te "proeven" wat je wilt proeven. daardoor eindigde ik met een broodje sambal met kipkerrie en toen was het voor mij genoeg. en ben gaan afkicken. Direct ook zout, omdat ik onbewust ook steeds meer zout was gaan gebruiken. beste beslissing van mijn leven.
Dus nee je smaak papillen gaan niet stuk , je evaring van het eten zonder sambal wordt anders, en beter dan Mweh kan ik het niet omschrijven :+

ontopic:
@Anoniem: 1032405 bij mij zijn de punt paprika's <3 de winnaar geworden gevolgd door bolivian rainbow, super benieuwd naar de kleurtjes oOo
Bolivian Rainbow is een mooi plantje, had ik vorig jaar ook :Y

En wat betreft het eten; sommige gerechten prefereer ik zonder pit, anderen met (voor mijn doen) veel pit. Ik eet ook niet alle dagen pittig, want mijn vriendin en kinderen houden er niet van. :+

Maar kan me voorstellen dat je een soort gewoonte/ gewenning op kan bouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xeromorphic
twain4me schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:12:
[...]

ontopic:
ik zit mijn reactie nu even na te lezen; het was niet mijn bedoeling om als botte boer over te komen natuurlijk! Mijn excuses :).
De mweh ervaring vind ik prachtige omschrijving, en ik weet direct wat je bedoelt.
Je proeft het dan wel, maar het is wat flauwtjes. Gelukkig neemt het bij mij niet de smaakervaring weg bij milde dingen, die kan ik gelukkig nog gewoon waarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:05:
[...]

Ik eet ook niet alle dagen pittig,
Ik denk dat afwisselen de sleutel is, ik at toen echt bijna alleen maar pittig (meestal 2x per dag)
(als lunch restje van gisteren)
xeromorphic schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:26:
[...]

De mweh ervaring vind ik prachtige omschrijving, en ik weet direct wat je bedoelt.
Je proeft het dan wel, maar het is wat flauwtjes. Gelukkig neemt het bij mij niet de smaakervaring weg bij milde dingen, die kan ik gelukkig nog gewoon waarderen.
Dan zit je nog wel goed zodra je "pepre bakra" wordt genoemd en de plaatselijke broodjes zaak een speciale pot sambal heeft voor jou. ben je tever ;)

@Anoniem: 1032405 heb je toevallig ook grandpa's home peper gehad? Die heb ik dit jaar ook. ik ben benieuwd of die het zonder extra licht e.d. binnen doet lijkt mij wel wat het hele jaar door pepertjes in de vensterbank.

https://www.vreeken.nl/208200-peper-grandpa-home-pepper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

twain4me schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:53:
[...]

Ik denk dat afwisselen de sleutel is, ik at toen echt bijna alleen maar pittig (meestal 2x per dag)
(als lunch restje van gisteren)

[...]

Dan zit je nog wel goed zodra je "pepre bakra" wordt genoemd en de plaatselijke broodjes zaak een speciale pot sambal heeft voor jou. ben je tever ;)

@Anoniem: 1032405 heb je toevallig ook grandpa's home peper gehad? Die heb ik dit jaar ook. ik ben benieuwd of die het zonder extra licht e.d. binnen doet lijkt mij wel wat het hele jaar door pepertjes in de vensterbank.

Nee heb ik niet gehad nog... Ik denk dat de meeste soorten prima willen op de vensterbank. Sommige soorten zullen wellicht wat strekken in de donkere maanden, maar boeiend. Gewoon wat in model knippen zo nu en dan.

Als je een klein struikje wilt maken kun je hem altijd toppen, misschien leuk voor binnen. Dan wordt het niet zo'n lang lel.

Je hebt kans dat ze in de winter een beetje stil gaan staan. Zolang ze blijven leven gaan ze altijd wel weer verder zodra het weer warmer en zonniger wordt.

Een vers geplukt pepertje is altijd leuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

twain4me schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:47:
[...]

Ik had hetzelfde. Steeds pittiger. Op het einde ging er ook Carolina Reaper door het eten heen. Wanneer ik eten ging bakken en mijn huisgenoot in de keuken kwam was het meteen hoesten zonder einde. Het was leuk maar de belevenis van het eten was weg. Ik vind het wel bijzonder hoeveel minder ik nu weer tegen pittig kan dan toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:53:

Dat is een leuke plant. Heeft ook nog wat decoratieve waarde doordat hij vrij dicht is en de pepers omhoog groeien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
Hoe zit het nu precies met de verschillende manieren van grond gebruik. Ik zie hier ook veel over cocos voorbij komen. Hoe werkt dit precies, moet je zo'n plantje dan z'n hele level in cocos houden of kun je als ze groter zijn en naar buiten gaan ook dan naar normale potgrond omzetten ?
Is me nog niet helemaal duidelijk hoe e.e.a. aan elkaar gelinkt in gedurende de verschillende fases (ontkiemen, spenen, buiten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Cocos is heel chill om verschillende redenen. Er zit niks in dus je weet wat je je plantje te eten geeft. Om dezelfde reden weet je ook dat er geen eitjes en larven van vervelende beestjes inzitten. Het is een restproduct, afbreekbaar, goedkoop en in blokken eenvoudig te shippen en bewaren. Het laat goed het water door, waardoor je planten niet te nat staan en varenrouwmuggen meestal wegblijven. Ik heb alles op cocos, ook mn kamerplanten.

Dat gezegd hebbende, je kan prima doorschakelen naar een mengsel met potgrond of met perliet, zeker als je die planten buiten gaat zetten. Dat heeft ook met voorkeuren te maken en beschikbaarheid, zoals je uit de conversaties hier kan opmaken.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik lig alweer dik achter op jullie maar goed, we zijn hier ook begonnen! M'n pepers hangen naast de cv aan de muur en voor de grap probeer ik ook eens een paar plugjes. Het is niet heel milieu-vriendelijk, maar goed. De rest volgt in maart.

De pepers die niet in een kratky pot belanden zet ik in de tuin. Ik lees dat oregano een goede companion-plant is voor pepers omdat deze de bodem bedekt en zo uitdroging tegengaat. Dat ga ik dit jaar, in combinatie met Blumat, ook uitproberen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hwWzeLZm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fzzhDX3m.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Tektoon schreef op zondag 2 februari 2020 @ 23:08:
Ik lig alweer dik achter op jullie maar goed, we zijn hier ook begonnen! M'n pepers hangen naast de cv aan de muur en voor de grap probeer ik ook eens een paar plugjes. Het is niet heel milieu-vriendelijk, maar goed. De rest volgt in maart.

De pepers die niet in een kratky pot belanden zet ik in de tuin. Ik lees dat oregano een goede companion-plant is voor pepers omdat deze de bodem bedekt en zo uitdroging tegengaat. Dat ga ik dit jaar, in combinatie met Blumat, ook uitproberen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Een vruchtbaar seizoen gewenst! Zo ver loop je nog niet achter toch?

Bij mij zijn alle chinense en baccatum soorten inmiddels ontkiemt, de 1 succesvoller als de ander. Maar de eerste plantjes staan!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zQH9BQF/IMG-03022020-111924-600-x-338-pixel.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cvpTyt6/IMG-03022020-111911-600-x-338-pixel.jpg

Deze week klap ik de annuums in de deno.

Overigens is klaver ook een goede companion plant. Die geeft de grond meer stikstof terug dan ze opnemen als je af en toe de boel platmaait. Maarja oregano heb je meer aan, tenzij je een boel klavertjes 4 hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik probeer in contact te komen met de eigenaar van chillipeper.nl maar dat is mij nog niet gelukt. Ik wil kijken of ik de site of anders de data nog kan redden. Ik heb dit via Antagonist gedaan, die hebben mijn vraag doorgestuurd naar de eigenaar, maar nog geen reactie gehad. Kent iemand van jullie toevallig de eigenaar? Of ken je toevallig een member van het forum die de eigenaar misschien kent? Of misschien het oud lid Billie (Tom) want ik denk dat die de eigenaar misschien wel kent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Markos schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:17:
Ik probeer in contact te komen met de eigenaar van chillipeper.nl maar dat is mij nog niet gelukt. Ik wil kijken of ik de site of anders de data nog kan redden. Ik heb dit via Antagonist gedaan, die hebben mijn vraag doorgestuurd naar de eigenaar, maar nog geen reactie gehad. Kent iemand van jullie toevallig de eigenaar? Of ken je toevallig een member van het forum die de eigenaar misschien kent? Of misschien het oud lid Billie (Tom) want ik denk dat die de eigenaar misschien wel kent.
Ik kan wel even een balletje opgooien op enkele Facebook pepergroepen? Wellicht zit daar iemand tussen die de eigenaar kent. Ik zal even vragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Anoniem: 1032405 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:25:
[...]
Deze week klap ik de annuums in de deno.
_O-

We zijn net rappers met hun eigen taal. Jeweetzelluf

[ Voor 3% gewijzigd door Tektoon op 03-02-2020 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Anoniem: 1032405 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:13:
[...]

Ik kan wel even een balletje opgooien op enkele Facebook pepergroepen? Wellicht zit daar iemand tussen die de eigenaar kent. Ik zal even vragen.
Top! Mocht je iets vinden dan stuur maar even een pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik dacht lekker laagdrempelig met hydrocultuur te beginnen met de bekende Ikea-setjes. Helaas is dat uit het assortiment in Nederland. Heeft iemand een goed(koop) alternatief voor de Växer en Krydda-producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:45
Iemand ervaring met sjalotten? Her en der lees ik dat deze eind februari in de grond kunnen. Kun je dan gewoon supermarktsjalotten gebruiken? En kunnen deze gelijk buiten?

Heb eerder deze winter eens knoflook gepoot, helaas is er helemaal niets uitgekomen...

Heb geen speciaal pootgoed gebruikt. Meningen zijn daarover ook verschillend. De een zegt dat je speciale plantuitjes / plantknoflook moet gebruiken, de ander geeft aan dat sjalotten / knoflook uit de supermarkt t ook goed doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
mrwolf schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:54:
Ik dacht lekker laagdrempelig met hydrocultuur te beginnen met de bekende Ikea-setjes. Helaas is dat uit het assortiment in Nederland. Heeft iemand een goed(koop) alternatief voor de Växer en Krydda-producten?
Oh wat jammer. Ik heb vorig jaar zo'n set gekocht. Had inderdaad al paar keer bij de ikea gekeken voor wat nieuwe supplies, maar was nooit op voorraad. Nu snap ik waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:26

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

DCNY schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:54:
Iemand ervaring met sjalotten? Her en der lees ik dat deze eind februari in de grond kunnen. Kun je dan gewoon supermarktsjalotten gebruiken? En kunnen deze gelijk buiten?

Heb eerder deze winter eens knoflook gepoot, helaas is er helemaal niets uitgekomen...

Heb geen speciaal pootgoed gebruikt. Meningen zijn daarover ook verschillend. De een zegt dat je speciale plantuitjes / plantknoflook moet gebruiken, de ander geeft aan dat sjalotten / knoflook uit de supermarkt t ook goed doen..
Mijn ervaring zegt dat het 50/50 is :P
Neen serieus, look heb ik nog nooit succes gehad uit de winkel. Al ken ik vrienden die dat wel al hebben gehad.
Met sjalot heb ik dan wel al geluk gehad. Maar met het percentage waaruit ik 0% opbrengt had, kan ik wel zeggen dat pootgoed aanschaffen goedkoper had uitgekomen. (ervan uitgaande dat alle pootgoed wél opbrengt)

Ik dit weekend pootaardappelen aangeschaft voor dit jaar. Hopend op een beter jaar dan vorig jaar. Wat een ramp was vanwege de droogte. Dit jaar 4 soorten mee, voor samen 120 planten. Primeur, Charlotte, Frieslander en Pink Love. Raadt welke de keuze was van mijn wederhelft 8)7
Dat wordt weer goed spitten in de grond ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:45
Joindry schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:22:
[...]

Mijn ervaring zegt dat het 50/50 is :P
Neen serieus, look heb ik nog nooit succes gehad uit de winkel. Al ken ik vrienden die dat wel al hebben gehad.
Met sjalot heb ik dan wel al geluk gehad. Maar met het percentage waaruit ik 0% opbrengt had, kan ik wel zeggen dat pootgoed aanschaffen goedkoper had uitgekomen. (ervan uitgaande dat alle pootgoed wél opbrengt)

Ik dit weekend pootaardappelen aangeschaft voor dit jaar. Hopend op een beter jaar dan vorig jaar. Wat een ramp was vanwege de droogte. Dit jaar 4 soorten mee, voor samen 120 planten. Primeur, Charlotte, Frieslander en Pink Love. Raadt welke de keuze was van mijn wederhelft 8)7
Dat wordt weer goed spitten in de grond ;w
Ah, dank! Ik ga het gewoon proberen. "Probleem" met pootgoed bestellen is vaak dat de verzendkosten 2x zo duur zijn dan het pootgoed zelf. Zaden heb ik voldoende op voorraad of haal ik in de bekende tuinwinkels. Pootgoed heb ik nog niet echt offline gevonden..

Iemand toevallig een goed adresje in de buurt van Breda?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Wij hebben besloten een tuinkas te gaan plaatsen en hebben nu ons oog laten vallen op de Vitavia Jupiter 9900.

Nu wil ik graag eerst een showroom bezoeken die dit merk heeft staan. Ik vind er wel een paar, maar allemaal nogal een eind van Limboland vandaan :)
Barneveld is nog het meest kortbij, maar dat is 2 uur enkele reis...

Weet toevallig iemand een showroom korterbij Limburg?
Belgie / Duitsland mag uiteraard ook.
Zo niet, dan maar een daytrip naar Barneveld komende zaterdag >:)

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

DCNY schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:29:
[...]

Ah, dank! Ik ga het gewoon proberen. "Probleem" met pootgoed bestellen is vaak dat de verzendkosten 2x zo duur zijn dan het pootgoed zelf. Zaden heb ik voldoende op voorraad of haal ik in de bekende tuinwinkels. Pootgoed heb ik nog niet echt offline gevonden..

Iemand toevallig een goed adresje in de buurt van Breda?
Pootgoed voor look en ajuin hebben deze met deze tijd toch zo goed als in iedere tuinzaak?

Ik begin dit weekend pas met de pepers. Wegens baby redenen ben ik er gewoon nog niet toegekomen. De Chinenses zullen daar wss het meest last van ondervinden. Maar alle andere soorten hebben we nog tijd genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-06 21:20
Joindry schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:26:
[...]

Pootgoed voor look en ajuin hebben deze met deze tijd toch zo goed als in iedere tuinzaak?

Ik begin dit weekend pas met de pepers. Wegens baby redenen ben ik er gewoon nog niet toegekomen. De Chinenses zullen daar wss het meest last van ondervinden. Maar alle andere soorten hebben we nog tijd genoeg voor.
Zover ik weer poot je knoflook in september/oktober. Zo heb ik het vorig jaar gedaan en daar kwam redelijke knoflook van. Wel aan de kleine kant, maar ze stonden dan ook in een redelijk lage bak.

Zelf heb ik me voorgenomen dit jaar gewoon planten/bloemen neer te zetten. En eigenlijk wil ik een druivenstok. Maar toch begint het me te kriebelen en zou ik wel wat andere dingen willen zaaien. Zijn er nog leuke planten die wat bijzonderder zijn en die je wel kunt (en zal) gebruiken in de keuken? Pepers bijvoorbeeld eten wij vrij weinig (vrouw en kinderen kunnen er niet tegen) en komkommers zijn vieze woekerplanten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Als je een zudierhoek hebt, kan je nooit fout met kruiden. Wij hebben thijm, laurier, salie en lavendel. Zelfs die laatste draai ik regelmatig in het eten. Geitenkaas, toast, honing en beetje lavendel. Toppertje.
Ik heb zelfs pepers gepekeld met wat lavendel. Echt leuk als je het potje open doet.

Ja kan kijken voor snoeptomaten/kerstomaten. Er zijn planten die maar 80cm +/- hoog worden en die perfect in pot passen. Wel vaak eten en te drinken geven die dingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

barrymossel schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:56:
[...]

Zover ik weer poot je knoflook in september/oktober. Zo heb ik het vorig jaar gedaan en daar kwam redelijke knoflook van. Wel aan de kleine kant, maar ze stonden dan ook in een redelijk lage bak.

Zelf heb ik me voorgenomen dit jaar gewoon planten/bloemen neer te zetten. En eigenlijk wil ik een druivenstok. Maar toch begint het me te kriebelen en zou ik wel wat andere dingen willen zaaien. Zijn er nog leuke planten die wat bijzonderder zijn en die je wel kunt (en zal) gebruiken in de keuken? Pepers bijvoorbeeld eten wij vrij weinig (vrouw en kinderen kunnen er niet tegen) en komkommers zijn vieze woekerplanten...
Frambozen en aardbeien vallen hier altijd in de smaak. Ook een aantal bessen bij mijn moeder op de moestuin komen hier wel op. (O.a. rode bessen, heerijk in de yoghurt smorgens)

Er zijn ook nog de wereld aan paprika soorten, mijn zoontje is er gek op en eet graag een verse paprika in plakjes gesneden.

Ik zaai altijd een plant of 2 zonder hitte. Dit jaar wederom de 'Sweet Banana', een zoete peper zonder enige hitte die vorig jaar goed bevallen is. Leuke productie en makkelijke plant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:14:
[...]

Frambozen en aardbeien vallen hier altijd in de smaak. Ook een aantal bessen bij mijn moeder op de moestuin komen hier wel op. (O.a. rode bessen, heerijk in de yoghurt smorgens)

Er zijn ook nog de wereld aan paprika soorten, mijn zoontje is er gek op en eet graag een verse paprika in plakjes gesneden.

Ik zaai altijd een plant of 2 zonder hitte. Dit jaar wederom de 'Sweet Banana', een zoete peper zonder enige hitte die vorig jaar goed bevallen is. Leuke productie en makkelijke plant.
Paprika duurde hier afgelopen jaar véél te lang. Maar fruit is een goeie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

barrymossel schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:56:
[...]
Zijn er nog leuke planten die wat bijzonderder zijn en die je wel kunt (en zal) gebruiken in de keuken? Pepers bijvoorbeeld eten wij vrij weinig (vrouw en kinderen kunnen er niet tegen) en komkommers zijn vieze woekerplanten...
Ik drink graag thee van citroenmelisse. DIt jaar ga ik ook citroenverbena kweken, maar die kan je niet zaaien. Verder ook een echinacea (rode zonnehoed) en veel kruiden: ik knal overal salie in. De vorige jaren had ik ook steeds pompoenen maar die deden het niet zo goed op zandgrond zonder voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:08
Wij willen voor ons nieuwe huis een rozenstruik of andere mooie klimmende plant plaatsen bij de voordeur, zodat je een mooi haag effect krijgt.

Heeft iemand hier misschien tips en/of voorbeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
@Biohazzard21

Voor niet-eetbaar groen moet je hier zijn :) Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Tektoon schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:57:
[...]

Ik drink graag thee van citroenmelisse. DIt jaar ga ik ook citroenverbena kweken, maar die kan je niet zaaien. Verder ook een echinacea (rode zonnehoed) en veel kruiden: ik knal overal salie in. De vorige jaren had ik ook steeds pompoenen maar die deden het niet zo goed op zandgrond zonder voeding.
Kruiden gaan ook wel komen hoor. Hier vooral rozemarijn, tijm en basilicum. Vooral die eerste twee gingen met zaaien niet echt lekker, dus ik denk dat ik gewoon plantjes koop. En dan vooral veel rozemarijn en tijm.

Maar daarnaast heb ik nog een grote bak staan en wat grotere en kleinere potten. Dus daar ga ik eens over nadenken. Sowieso willen we op niet al te lange termijn verhuizen, dus ik denk dat ik nog maar even wacht met de druif.

Thanks voor de tips tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Rozemarijn groeit wel een stuk sneller dan thijm. Ze worden beiden hard/hout binnenin. Dus wanneer je een klein plantje koopt, is die na een jaar of twee wel meesta al serieus uit de kluiten gewassen en houterig. Tijm kan je langer compact houden. Maar your milage may vary natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Nu online
Gisteren een aantal uren besteed aan het kijken van filmpjes van Angelo Dorny. Een aantal goede tips opgedaan, ook omdat hij net als ik een diepe smalle tuin op het oosten heeft en er een grote kas in heeft gezet, zoals ik van plan ben.
Helaas heeft hij halverwege vorig jaar een burnout gekregen en is toen gestopt met zijn vlogs.
Weet iemand een leuk Youtube kanaal over kweken in een tuinkas?

Gisteren nog eens gemeten en stokken uitgelegd in de tuin.
Het wordt waarschijnlijk een kas van 306 x 445 (13.6 m2). Dan heb ik een meter links en 1.40 meter rechts (schaduwkant) vrij.

Kas

Hopelijk staat hij voor ijsheiligen :)

Dit jaar eerst maar beginnen met chili en tomaten. Vrouwlief mag doen en laten wat ze wil zolang ik maar ruimte heb voor 16 chili en een stuk of 10 tomatenplanten :+

[ Voor 9% gewijzigd door Ronster op 06-02-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Het voordeel van die kas in het midden te zetten is dat je er aan beide kanten nog bij kan om schoon te maken, maar het nadeel is dat je links en rechts twee smalle stripjes tuin hebt waar je verder niet veel meer mee kan. Ik zou overwegen om die kas in een van de hoeken te zetten: dan heb je links of rechts een grotere strip over. Een glazen afdakje tegen die muur aan laten zetten is natuurlijk helemaal mooi, maar dat kost meer dan een standaard kas kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Nu online
@Tektoon Thx voor het meedenken :)
De redenen waarom ik hem links van het midden zet:
- Rechts is (ook in hoogzomer) een stukje waar altijd schaduw blijft door die muur.
- Links moet ik de klimop nog kunnen snoeien.
- Omdat de kas > 10m2 moet ik een meter van de erfafscheiding zitten.

Ook is de muur van de achterbuurman die, op zijn zachtst gezegd, niet de makkelijkste is.
Ik mag niet eens een enkele spijker in die muur slaan. Maar goed, da's een ander topic >:)

Eerst heb ik om jouw reden inderdaad naar een minder brede kas gekeken. Maar bij nader inzien is er weinig verschil tussen een meter aan weerszijde vrij hebben of 1.5 meter. Je kan toch maar weinig met de ruimte, terwijl je die ruimte wel weer goed in je kas kan gebruiken.

Het gras gaat er ook helemaal uit. Angelo Dorny heeft ons goed geinspireerd met zijn videos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Kanje die muur niet wit schilderen en daar een kas tegenzetten? Dat is geen muur van een huis toch? Toevallig geen zuidermuur?

Met 26 planten zal die kas wel al zo goed al vol staan denk. vrouwlief zal moeten zoeken achter plek. Vergeet niet dat serreplanten, die graag warmte hebben, in een serre makkelijk een stuk groter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Nu online
@Joindry Wit schilderen zal misschien wel mogen. Een kas ertegen kan ik wel vergeten. Het is een muur (idd pal op het zuiden) van een bijgebouw van de achterburen.

Als ik de pepers op 2 levels kan plaatsen aan 1 kant hoeft het maar 1 kant van de kas te kosten.
Maar het zal even passen en meten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Zo, binnen een week reactie, #globalwarming. Ben blij dat alle pepers reageren. Ook m'n habanero's hebben na een week in de deno al een pikkie uit hun broek hangen. Viriel spul, dat zaad van Fatalii. d:)b

De keurmerkloze adapter van m'n Ali ledstrip heeft het precies 40 minuten volgehouden. Er hangt nu een voeding van een externe schijf aan. Werkt goed, en die ledjes geven net een toefje warmte af waardoor het niet te koud is onder die kap.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GrKFLSnl.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N3uhDDNl.jpg?1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Overlegne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-03 13:01

Overlegne

Calvé Pindabaas

Mijn vriendin is al een tijdje bezig met haar kruiden- en moestuin, ze heeft vorig jaar al een hoop gedaan en geleerd. Ik heb besloten deze hobby te gaan delen en ben gister begonnen met mijn eerste zaaisel.

Het lijstje:
  • Habanero Peper
  • Groene Peper (curry)
  • Spaanse Peper
  • Meloen Peer
  • Aardbeien
  • Tuinraap
  • Mosterd
  • Snijbiet,
  • Oregano
  • Tijm
  • Bacilicum
Alles dubbel gezaaid, zowel in zaai- en stekgrond en in vermiculiet, klein testje om te kijken of het veel verschil maakt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F8sbkBv.jpg

In de toekomst van plan om te gaan focussen op pepers en wil ooit nog eens een hydrophonic-systeem maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 12:55
barrymossel schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:20:
[...]

Paprika duurde hier afgelopen jaar véél te lang. Maar fruit is een goeie!
Wat misschien ook leuk is zijn bietjes/radijsjes, als jullie dat lekker vinden die groeien redelijk snel en woekeren niet omdat het volle grond gewassen zijn. Bieten heb je ook in verschillende kleuren: Rood, paars, roze, wit en geel dat is ook leuk voor de variatie.
Andere groenten zoals kolen kunnen ook decoratief zijn en evengoed lekker, denk aan rode kool of romanesco bloemkolen.
verder ben ik zelf erg fan van bonen/snijbonen. Dit zijn wel klimplanten en groeien wel flink maar ze hebben wel sierlijk blad wat nog enigsinds de tuin siert. de opbrengst is gigantisch van bonen dus dat is ook top.
Je hebt ook stambonen en dat blijft een bosje waar de bonen aan groeien en geeft dus geen woeker.

Courgette is ook een erg dankbare plant maar wordt echt gigantisch, de plant kan rustig 1m x 1m worden als hij het goed doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Nu online
Ik sta op het punt de Jansens MV34 kas te bestellen (B310 x D358cm, goot 200cm, nok 257cm)
Nu twijfel ik erg over het schermdoek aan de binnenzijde. Je kan niets meer hangen, wat een nadeel is.
Is kalk aan de buitenkant smeren een goed alternatief? Dat komt natuurlijk weer in het water van de 2 regentonnen terecht... al zal dit niet met enorme hoeveelheden tegelijk zijn.
Ook lees ik over mensen die karnemelk gebruiken.

Alle advies is welkom 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
Ronster schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:09:
Ik sta op het punt de Jansens MV34 kas te bestellen (B310 x D358cm, goot 200cm, nok 257cm)
Nu twijfel ik erg over het schermdoek aan de binnenzijde. Je kan niets meer hangen, wat een nadeel is.
Is kalk aan de buitenkant smeren een goed alternatief? Dat komt natuurlijk weer in het water van de 2 regentonnen terecht... al zal dit niet met enorme hoeveelheden tegelijk zijn.
Ook lees ik over mensen die karnemelk gebruiken.

Alle advies is welkom 👍
Je zoekt iets tegen direct zonlicht neem ik aan?
Ik kan zo snel de volgende dingen verzinnen:
  • Wellicht kan je ook schaduwdoek buiten ophangen, vastgezet aan de punten op het dak?
  • Kalk aan de binnenkant van het raam doen
  • Het doek in delen knippen zodat je je tussen de delen iets kan hangen / kan laten opklimmen
  • lijnen onder het doek hangen waardoor je daar iets aan kan hengen. Je kan met een klein boortje wel een haakje in het aluminium bevestigen
Hopelijk heb je er iets aan... Ik heb zelf geen kas, dus kan geen levenservaring delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
  • Nu online
Ja, klopt, te sterke zon een beetje temperen..

Er zijn inderdaad doeken voor de buitenkant, maar lijkt me minder handig. Ben ook bang dat die snel vies worden door de bomen die er dichtbij staan.

Kalk aan de binnenkant heb ik niet eerder gezien. In de winter wil je het ook juist eraf hebben, dan zal wel een zooitje worden binnen >:)

Doek knippen zou een optie kunnen zijn...

De doeken komen nogal een stuk omlaag. Daaronder nog iets gaan hangen wordt te laag denk ik.

Ik denk dat ik heb maar zonder bestel en aankijk hoe het eerste seizoen verloopt.
Temperzon schijnt goed spul te zijn.
Later doek erin hangen kan nog altijd.

Thanks voor het meedenken d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Ook hier zijn we vertrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ox7otRPGrOQq8f4yDLxNv81n/full.jpg
Dit is nog maar de initiële setup. Ik heb nog een oude dioder setup gevonden ergens in een doos :)
Iemand enige suggestie welke lichtkleur ik best zou gebruiken? Blauw, magenta of gewoon wit?

Dit weekend probeer ik een kiembak in elkaar te vijzen met overschotjes van de verbouwing (radiatorfolie, OSB plaat en houten latten) Klein projectje, maar wel al wat denkwerk in gestoken. Zou lekker goedkoop moeten worden, maar best efficiënt.

Winnaar hier qua ontkiemen zijn mijn gewone jalapeno's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joindry schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:06:
Ook hier zijn we vertrokken.

[Afbeelding]
Dit is nog maar de initiële setup. Ik heb nog een oude dioder setup gevonden ergens in een doos :)
Iemand enige suggestie welke lichtkleur ik best zou gebruiken? Blauw, magenta of gewoon wit?

Dit weekend probeer ik een kiembak in elkaar te vijzen met overschotjes van de verbouwing (radiatorfolie, OSB plaat en houten latten) Klein projectje, maar wel al wat denkwerk in gestoken. Zou lekker goedkoop moeten worden, maar best efficiënt.

Winnaar hier qua ontkiemen zijn mijn gewone jalapeno's.
Yeah! Altijd leuk om weer te beginnen :Y

Het gaat hier ook de goede kant op met de plantjes:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6gssbrb/IMG-15022020-134442-800-x-450-pixel.jpg

Afgelopen dinsdag de annuums op deno gelegd, ik mag vandaag de eerste zaden daarvan de grond indoen.

Zal de 2e verdieping even in de tent plaatsen vandaag zodat de grote propagator weer gevuld kan worden met potjes.

Heb nu staan:
3x jays peach ghost scorpion
3x aji pineapple
4x sugar rush peach
2x bahamian goat. (Deze ontkiemde zeer moeizaam en de zaailingen zijn ook mega klein.)
1x een challenge plant uit een bamipakket :')

Komt nog bij:
4x jalapenõ
4x cayenne
2x sweet banana

Van alle planten houd ik 1, de mooiste, en van de cayennes en jalapenõs gaan er ieder nog 2 de volle grond in.

De rest geef ik weg zodra het buitenseizoen aanbreekt.

[Edit:]
Ze groeien snel nu, inmiddels de cayenne ook boven de grond. En de overwinteraar doet het ook leuk, gewoon bij het raam.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gRRDFD0/IMG-19022020-120230-800-x-450-pixel.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JQqMZJQ/IMG-19022020-115834-800-x-450-pixel.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1032405 op 19-02-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Hoe geef je die in je tent water? Dagelijks handmatig de trey vullen of wat? Ik ben vaak onderweg dus ik heb geen dagelijks toezicht. Voor de pepers die straks op coco/perliet buiten staan heb ik nu maar ff dit geklust:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FPRCvE7m.jpg
Soort mega double-cup. :P Krijgen ze straks wel shock als alles op coco/perliet gaat, maar goed. Ik weet niks beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Als ze nog zo klein zijn, drinken ze niet super veel toch? Zeker met zo een klomp aarde eronder kan je wel een weekje op reis lijkt me :P

@Anoniem: 1032405 Ik ben wel benieuwd naar je bami-experiment :) houd ons op de hoogte zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Tektoon schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 01:34:
Hoe geef je die in je tent water? Dagelijks handmatig de trey vullen of wat? Ik ben vaak onderweg dus ik heb geen dagelijks toezicht. Voor de pepers die straks op coco/perliet buiten staan heb ik nu maar ff dit geklust:
[Afbeelding]
Soort mega double-cup. :P Krijgen ze straks wel shock als alles op coco/perliet gaat, maar goed. Ik weet niks beters.
Ze krijgen hier individueel water, afhankelijk van hoe licht het potje voelt. Meestal tussen de 20 en de 50ml per keer om de 2 a 3 dagen. De grotere plantjes inmiddels van onderen door ze in een schaaltje te zetten en ze 50ml te laten opzuigen. De treys heb ik meer om alles wat netjes te houden, aangezien ze nu nog op een mdf plaat staan.

Als je veel weg bent wordt het inderdaad lastiger, wat je zou kunnen doen is een water resevoir met een touw erin die naar je potje loopt. Deze manier is vaker toegepast door mensen op de pepergroepen en dat werkt.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/1d/8b/dd/1d8bdd61723c15a301d6e62ee5c9c20d.jpg
Joindry schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:58:
Als ze nog zo klein zijn, drinken ze niet super veel toch? Zeker met zo een klomp aarde eronder kan je wel een weekje op reis lijkt me :P

@Anoniem: 1032405 Ik ben wel benieuwd naar je bami-experiment :) houd ons op de hoogte zou ik zeggen.
Het gaat goed voor nu :) laat de lente maar komen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/S62gWDg/IMG-26022020-085241-800-x-450-pixel.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YWHvYwN/IMG-26022020-085306-800-x-450-pixel.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8x33j3H/IMG-26022020-085207-800-x-450-pixel.jpg

De uitdaging van de bamibak challenge zal uiteindelijk de kluit worden, aangezien hij in het bamibakje moet blijven staan.

Ben wel benieuwd wat er aan gaat groeien, toch altijd afwachten met die f1 hybride supermarkt pepers. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-06 11:29
Joindry schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:06:
[Afbeelding]
geen groen licht gebruiken, is een goede tip.
(bladeren kleuren groen omdat het dat gedeelte weerkaatst dus die kleur is zinloos.)
beste is diep rood of ver rood.
maar dat is maar net welke fabrikant het spul levert. (en of je het wel kunt krijgen ergens. :? )

ik heb afgelopen jaar getest met deze lampen:
https://orchideeen-shop.n...r-led-flowering-lamp.html
en dat heeft best wel wonderen gedaan aan de kamer plantjes.
zelfs de vanille orchidee heeft nog door gegroeid deze winter.
(niet dat dit soort licht tegen gewoon zonlicht op kan, er gaat niks boven de zon het is maar ondersteuning.)

ik heb expres niet voor deze gekozen:
https://orchideeen-shop.n...ed-production-module.html
want het moet niet te irritant aan de ogen zijn in mijn huiskamer. ;)

ach ik ben nu bezig met een nieuw experiment.
de woestijnroos (adenium obesum), die staan nu in een verwarmde bak water(25-30 graden).
nog geen effect na een week, geduld dus. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:20:
[...]

Ben wel benieuwd wat er aan gaat groeien, toch altijd afwachten met die f1 hybride supermarkt pepers. _O-
Ook zeer benieuwd. Zullen waarschijnlijk wel een zeer resistente versie zijn, maar toch, het idee alleen al dat je uit je saus zaad haalt dat nota bene nog werkt... 8)7

Joindry schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:40:
[...]

Ook zeer benieuwd. Zullen waarschijnlijk wel een zeer resistente versie zijn, maar toch, het idee alleen al dat je uit je saus zaad haalt dat nota bene nog werkt... 8)7
Haha de zaadjes kwamen uit de peper van een bamipakket:

Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/image-optimization/static/product/AHI_434d50303138323438_5_LowRes_JPG.JPG

10 hele zaden kwamen er uit dat pepertje _O- . Deze laten drogen, en daarna laten ontkiemen. Dat ging eigenlijk verassend succesvol! 6 van de ontkiemde zaden onder de grond gestopt en deze kwamen alle 6 ook netjes boven. Mooiste plantje geselecteerd door de rest weg te knippen.

Ik verwacht er overigens niet veel van, maar toch leuk dat er überhaupt een plantje uit komt :Y

Ze ontkiemden eigenlijk beter dan de zaden waar ik relatief grof geld voor heb neergelegd. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:55:
[...]

Haha de zaadjes kwamen uit de peper van een bamipakket:

[Afbeelding]

10 hele zaden kwamen er uit dat pepertje _O- . Deze laten drogen, en daarna laten ontkiemen. Dat ging eigenlijk verassend succesvol! 6 van de ontkiemde zaden onder de grond gestopt en deze kwamen alle 6 ook netjes boven. Mooiste plantje geselecteerd door de rest weg te knippen.

Ik verwacht er overigens niet veel van, maar toch leuk dat er überhaupt een plantje uit komt :Y

Ze ontkiemden eigenlijk beter dan de zaden waar ik relatief grof geld voor heb neergelegd. 8)7
Aaah, .... . nauw dan kan het gen grote verassing zijn wat er aan gaat groeien.

Chillichump bracht van zijn reis naar Afrika sambal mee van piri piri. Zaadjes apart mochten de grens niet over, ... . Sommige hebben effectief nog gekiemd 8)7

Joindry schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:11:
[...]

Aaah, .... . nauw dan kan het gen grote verassing zijn wat er aan gaat groeien.

Chillichump bracht van zijn reis naar Afrika sambal mee van piri piri. Zaadjes apart mochten de grens niet over, ... . Sommige hebben effectief nog gekiemd 8)7
Een maat van mij had ooit zaadjes uit een Habanero van de supermarkt gehaald, 5 planten mee opgekweekt. Aan 3 van die plantjes groeide Habanero achtige vruchten maar aan 2 van die planten groeide een soort (hele pittige) Jalapenõs... Totaal ander uiterlijk qua vorm... De planten zelf leken wel heel erg op elkaar overigens.

Of het komt door kruisbestuiving van de peper leverancier of dat het een f1 hybride is geweest die 2e generatie onstabiele pheno's geeft weet ik niet. Maar een verassing is dus mogelijk :Y

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Zo heb ik vandaag, onverwacht, eindelijk tijd mijn kiembak af te werken. Creche belde gisteren, zieke peuter, koorts, mag niet in de creche. Papa mag dus thuissitten. Geen erg, peuter slaapt 20u per dag nu.
Goed, ik wil dus al een tijdje een deftige kiembak, maar wil er geen groot bedrag voor neerleggen. Persoonlijk vind ik de meeste van die krengen ongelofelijk duur voor een frame met wat alufolie errond.

Stap 1,
nadenken, wat wil ik en welke overschotjes heb ik van de voorbije verbouwing. Wat plannen doodlen.

Stap 2,
Frame in elkaar zetten. Ik ben geen schrijnwerker, buiten wat laminaat leggen hebben ik weinig ervaring met houtbewerking. Alles hout en de plaat zijn overschotjes.Ook de elektriciteit er inzetten. hiervoor gebruik ik gewoon oude werflampvoetjes.Kosten staan op 0 momenteel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EHmYyEoc0AzAg1bN0oirujfK/full.jpg

Stap 3,
Spijt hebben dat de elektriciteit er al inzit, die zit immer goed in de weg voor het knippen en plakken met karton. Die moet er dus terug uit.

Stap 4,
Binnenwerk voorzien, oude kartonnen dozen van Ikea, radiotorfolie en véél plakband. 14 euro voor een nieuwe rol radiatorfolie...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z0QFm3j9ntXaK6z6cJrnHe8T/full.jpg

Stap 5,
Elektriciteit er terug in, en testen. De ingang wordt "professioneel" afgewerkt met velcro strips. 1.5 euro van alieexpres (had het eigenlijk al liggen, velcro en peuterkleding gaan wel samen, ik had dus meters liggen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/htpnfJtRjQms9kc4cc3Lhiqb/full.jpg

Stap 6,
zijflapjes wat degelijk afwerken. Als ook een universele meetwaarde geplaatst zodat jullie de schaal wat beter kunnen inschatten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3tRxYvefrdpfywS8BY0kO90r/full.jpg

Stap 7,
Biertje er terug uit, stekjes erin. Biertje opdrinken voor het warm wordt en wat volgen hoe warm het wordt vanbinnen. In gesloten toestand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1JClAZ0bm5KhTFsCCDM22uwm/full.jpg

Totaalkost
14 euro, maar wel een 20tal werkuren.
Als ook het besef dat ik beter geen schrijnwerker wordt. :+ Een paar bijna incidentjes gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heeft iemand wel eens geprobeerd sperzieboontjes op zijn kratky te kweken? 2 keer geprobeerd, bij beide keren na een paar weken al enkele tientallen cm's lang, om daarna dood te gaan :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joindry schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:19:
Zo heb ik vandaag, onverwacht, eindelijk tijd mijn kiembak af te werken. Creche belde gisteren, zieke peuter, koorts, mag niet in de creche. Papa mag dus thuissitten. Geen erg, peuter slaapt 20u per dag nu.
Goed, ik wil dus al een tijdje een deftige kiembak, maar wil er geen groot bedrag voor neerleggen. Persoonlijk vind ik de meeste van die krengen ongelofelijk duur voor een frame met wat alufolie errond.

Stap 1,
nadenken, wat wil ik en welke overschotjes heb ik van de voorbije verbouwing. Wat plannen doodlen.

Stap 2,
Frame in elkaar zetten. Ik ben geen schrijnwerker, buiten wat laminaat leggen hebben ik weinig ervaring met houtbewerking. Alles hout en de plaat zijn overschotjes.Ook de elektriciteit er inzetten. hiervoor gebruik ik gewoon oude werflampvoetjes.Kosten staan op 0 momenteel.
[Afbeelding]

Stap 3,
Spijt hebben dat de elektriciteit er al inzit, die zit immer goed in de weg voor het knippen en plakken met karton. Die moet er dus terug uit.

Stap 4,
Binnenwerk voorzien, oude kartonnen dozen van Ikea, radiotorfolie en véél plakband. 14 euro voor een nieuwe rol radiatorfolie...
[Afbeelding]

Stap 5,
Elektriciteit er terug in, en testen. De ingang wordt "professioneel" afgewerkt met velcro strips. 1.5 euro van alieexpres (had het eigenlijk al liggen, velcro en peuterkleding gaan wel samen, ik had dus meters liggen)

[Afbeelding]

Stap 6,
zijflapjes wat degelijk afwerken. Als ook een universele meetwaarde geplaatst zodat jullie de schaal wat beter kunnen inschatten.

[Afbeelding]

Stap 7,
Biertje er terug uit, stekjes erin. Biertje opdrinken voor het warm wordt en wat volgen hoe warm het wordt vanbinnen. In gesloten toestand:
[Afbeelding]

Totaalkost
14 euro, maar wel een 20tal werkuren.
Als ook het besef dat ik beter geen schrijnwerker wordt. :+ Een paar bijna incidentjes gehad...
Geweldig verhaal _O- Toch mooi gemaakt! d:)b

Mooi kweekkastje voor de jonkies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Raven schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 09:23:
Heeft iemand wel eens geprobeerd sperzieboontjes op zijn kratky te kweken? 2 keer geprobeerd, bij beide keren na een paar weken al enkele tientallen cm's lang, om daarna dood te gaan :/
Ik heb zelf helemaal geen kratky geprobeerd omdat het /eigenlijk/ alleen geschikt is voor planten waarbij je het water niet (significant) hoeft bij te vullen.

De verklaring die ik las was dat er anders na het navullen een deel van de wortels dat er niet aan gewend was onder water staat en ging rotten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Nee, als je tot een hoger niveau bijvult krijgt je plant geen zuurstof omdat de luchtwortels dan onder water staan. Kratky is prima geschikt om gebruikt te worden in kleine containers waarbij je moet bijvullen. Zelf gebruikt Kratky containers die genoeg water voor de complete lifecycle van de plant kunnen bevatten omdat het voor hem om een geheel passieve methode gaat. Je kan ook prima een bubbler toevoegen of er een groeilamp boven hangen. Formeel is het dan niet passief meer, maar de methode werkt nog steeds hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:19
Hier vandaag een nieuwe 37x75x25cm kweekbak van de Action in gebruik genomen. Moestuingrond die erin kwam is ook voorzien van bodemleven, er zaten nogal wat wormen in de zakken na een herfst en winter op het terras liggen. Wortels en ui gezaaid, verder nog 3 opgeschoten knoflooktenen geplant.

Verder 1 cherrytomaat en 1 courgette gezaaid in 8x8 potjes voor het raam in de woonkamer.

Aardbeiplanten gaan hun derde jaar in, weet niet of dat wat wordt dit jaar. Binnenkort maar even een paar handjes culterra organische mest overheen.
Verder mijn verwaarloosde tijm gesnoeid voor de lasagne vanavond, blijkt dat die in de "winter" gewoon doorgroeit en ik de afgelopen maanden gedroogde kruiden uit potjes heb zitten vreten terwijl er verse in de tuin groeit :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-06 17:00
Op 19 februari heb ik de eerste peperzaden weer geplant.
Tot vandaag is er nog geen één ontkiemt.
Ze staan niet echt op een warme plek of kachel. Wel in de vensterbank waar de zon schijnt in de middag.
Dus nog even wat dagen wachten.
Het zijn wat habanero's, jalapenos en wat rare andere soorten van Anchillique.

Voor als ze naar buiten kunnen heb ik pluche plantenzakken op aliexpress gekocht.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

PM_Petrol schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:03:
Ze staan niet echt op een warme plek of kachel. Wel in de vensterbank waar de zon schijnt in de middag.

Voor als ze naar buiten kunnen heb ik pluche plantenzakken op aliexpress gekocht.
Zou kunnen dat ze niet warm genoeg staan. Zonlicht hebben ze niet nodig zolang ze niet gekiemd zijn. Ik zou ze op (of dichtbij) de verwarming zetten. Gewone Jalapeno zijn nochtans redelijk makkelijk ontkiembaar. Als zelfs die het niet doen, doe je iets niet goed vrees ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

PM_Petrol schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:03:

enkel glas? Hier ontkiemt niet heel veel bij het glas, ik zet ze altijd op de media box. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik ontkiem al jaren met deno in een plastic zakje dat ik tegen de cv ketel plak. Werkt perfect. Bij het glas is het nog te koud, daar valt de groei weer stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-06 17:00
Dubbelglas. Ik kan ze wel op een warmer plekje zetten, mediabox is wel een goede. Vorig jaar zijn ze ook ontkiemt op een koude plek.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik heb ze ook ontkiemt in plastic zakjes op de mediabox, in een kleine propagator.

Een broodbakje zou ook prima zijn. Zolang het maar wat kan broeien.

Het gaat overigens lekker in de tent en omstreken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBvAxhSpSgIQoKunZ9UanK18R7g=/800x/filters:strip_icc()/f/image/z1nbioqF1se7lAB5J67kq29O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:23:
Ik heb ze ook ontkiemt in plastic zakjes op de mediabox, in een kleine propagator.

Een broodbakje zou ook prima zijn. Zolang het maar wat kan broeien.

Het gaat overigens lekker in de tent en omstreken:

[Afbeelding]
Je tent staat er goed bij! Ziet er ook wel uit als een mooi formaatje.
Ik denk er sterk aan om mijn tent weg te doen en wellicht een kleinere te halen. Ik heb nu een Secret Jardin DR150 (1,5m x 1,5m), maar ik vind hem te groot. Hij past niet op zolder en daardoor staat hij op de logeerkamer; Maar de logeerkamer kan nu niet meer als logeerkamer gebruikt worden hehe. :X

Hier staat het er nu zo bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOpGVoaui1gFH77wGvnVNt_R8tM=/f/image/0XX2TY5Nw3oqFtk7Ck6JEyYp.jpg

Ik heb wel wat last van hardnekkige luis. Die krijg ik op geen enkele wijze uit de tent... Zeep en spiritus geprobeerd, afspoelen, neem etc. maar goed! Nog even dan mogen ze naar buiten en kunnen de lieveheersbeestjes smikkelen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auXZKIqB1S2Rwq2snkm79LiqG7E=/f/image/EPYTw8QKHmXhNPOIdbpfYUdB.jpg

De basilicum dit jaar maar een root pouch gegeven, vorig jaar stonden ze in een kleine pot. Dit jaar wil ik ze de ruimte geven zodat ik lekker veel pesto kan maken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gn_k5-bmKspY6wV4nQBvPb86n6Q=/f/image/ASf5mCBHPTiL9eWvQGBq7u2L.jpg

De Bolivian Rainbow heb ik al naar de vensterbank verplaatst en er zitten al 2 mooie roze pepertjes in! De vrouw is het helemaal happy mee :D.

Alle reserve pepers doen het ook leuk en kunnen een dezer dagen naar alle collega's die ik aan het besmetten ben met het peper virus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

xeromorphic schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:33:
[...]

Je tent staat er goed bij! Ziet er ook wel uit als een mooi formaatje.
Ik denk er sterk aan om mijn tent weg te doen en wellicht een kleinere te halen. Ik heb nu een Secret Jardin DR150 (1,5m x 1,5m), maar ik vind hem te groot. Hij past niet op zolder en daardoor staat hij op de logeerkamer; Maar de logeerkamer kan nu niet meer als logeerkamer gebruikt worden hehe. :X

Hier staat het er nu zo bij:

[Afbeelding]

Ik heb wel wat last van hardnekkige luis. Die krijg ik op geen enkele wijze uit de tent... Zeep en spiritus geprobeerd, afspoelen, neem etc. maar goed! Nog even dan mogen ze naar buiten en kunnen de lieveheersbeestjes smikkelen!

[Afbeelding]

De basilicum dit jaar maar een root pouch gegeven, vorig jaar stonden ze in een kleine pot. Dit jaar wil ik ze de ruimte geven zodat ik lekker veel pesto kan maken!

[Afbeelding]

De Bolivian Rainbow heb ik al naar de vensterbank verplaatst en er zitten al 2 mooie roze pepertjes in! De vrouw is het helemaal happy mee :D.

Alle reserve pepers doen het ook leuk en kunnen een dezer dagen naar alle collega's die ik aan het besmetten ben met het peper virus.
Tnx! Bij jou staat het er ook meer dan prima bij. Mijn tentje is een Secret Jardin DS90 (90x90x180). Dus inderdaad niet zo'n grote. Maar om voor te groeien, prima.

Luizen, erg vervelend... Die zijn buiten vaak al hardnekkig, laat staan binnen in een tentje. Gewoon blijven zorgen dat ze het niet te comfortabel hebben, en geen plaag kunnen gaan vormen. Dan komt het wel goed.

Hier ook wel wat kleine probleempjes: 1 soort, de Sugar Rush Peach, heeft wat oedema. Zal wel gevoelig soortje daarvoor zijn. De andere plantjes niet, dus maak me er niet te druk om.

Heb hier ook planten te over, een groot deel is al gereserveerd voor enkele vrienden/collega's.

Plaats met de tijd wel een oproep op Facebook of de pepergroepen, mocht ik nog wat overhouden. Altijd leuk om mensen gewetenloos te besmetten met het pepervirus blij te maken met een plantje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:06
Ik realiseer mij dat ik weer te laat ben voor de aardbeien :F

Kan ik deze nu nog planten of zullen ze dan te laat rijp zijn.
Daarmee bedoel ik van zaadje tot aardbei

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MdO82 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:54:
Ik realiseer mij dat ik weer te laat ben voor de aardbeien :F

Kan ik deze nu nog planten of zullen ze dan te laat rijp zijn.
Daarmee bedoel ik van zaadje tot aardbei
Van zaadje tot aardbei... geven die dan het 1e jaar wel vrucht?

Ik haal straks in april gewoon wat stekjes bij de Welkoop. We hadden een mooie bak staan met meerdere aardbeienplantjes, maar die is inmiddels omgetoverd tot de kattenbak voor de gehele wijk. -O-

No way dat ik daar nog met mijn handen in ga. :> :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Mijn bak blijft beperkt tot 45*85cm, zo een 0.4m² dus maar. Voor alle pepers is dat voldoende momenteel. Maar volgende maand moeten daar nog een 15 tal tomatenplanten bij. Dan wordt het ook hier uitdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:59:
[...]
We hadden een mooie bak staan met meerdere aardbeienplantjes, maar die is inmiddels omgetoverd tot de kattenbak voor de gehele wijk. -O-

No way dat ik daar nog met mijn handen in ga. :> :'(
Een goed bemeste bodem moet toch smaakvolle vruchten geven, zou je denken.. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Tektoon schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:17:
[...]

Een goed bemeste bodem moet toch smaakvolle vruchten geven, zou je denken.. >:)
Ik ben niet snel vies van dingen, maar bij kattenpoep trek ik de grens. :+

Er zitten soms ook hele nasty bacteriën in...

Die bak kiep ik compleet leeg en ik haal er een sopje door met bleek. Dan ff goed spoelen en verse potgrond erin.

Maar iets van een netje/gaas spannen daarna zodat het niet weer gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Vleesmest is nooit aangeraden. Enkel mest van herbivoren wordt gebruikt in de landbouw.
Ik gebruikte ooit van die pelletskattebakvulling. zogezegd kon je dan alles op de compsthoop doen. Dat was grote troep... Na 2 zakken zijn we daarmee gestopt.

Even zelfde post aanvullen,

Het gaat hier ook goed vooruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4GAUnFKjXxHZfZKRA0uLGe6AvM=/f/image/QqlflHKV23h14Uy1tCZXmKhQ.jpg

Die kiembak staat plots wel snel vol, ik dacht toch meer plek te hebben :X
Ik zal ook tijdig moeten kiezen welke pepers ik wil houden. De moet plaatsmaken voor de tomaten.

[ Voor 41% gewijzigd door Joindry op 05-03-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo, da's snel gegaan zeg, welke soortjes heb je nu staan @Joindry?

Plaatstekort komt altijd vlug haha. Maar je kunt er altijd voor kiezen om enkele op de vensterbank te zetten en je uiteindelijke selectie onder de lampen te houden. Ga ik straks ook doen, mocht het nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:49:
Zo, da's snel gegaan zeg, welke soortjes heb je nu staan @Joindry?

Plaatstekort komt altijd vlug haha. Maar je kunt er altijd voor kiezen om enkele op de vensterbank te zetten en je uiteindelijke selectie onder de lampen te houden. Ga ik straks ook doen, mocht het nodig zijn.
De bak lijkt inderdaad goed te werken. Is 18 tot 28 graden gedurende de hele dag. Enige wat ik niet heb is ventilatie. Ik hoop gespaard te blijven van schimmels en plagen tot er voldoende zon en warmte is dat het dak open kan.

Staan nu:
  • Red jalapeno
  • Scotch Bonnet Foodorama
  • Fatalii White
  • Cheiro roxa
  • Aji Pineapple
  • Jay's Peach Ghost Scorpion
  • Sugar Rush peach
Enkel de Orozco zijn niet uitgekomen, 0/8 zaadjes. Daar moet dus iets mee aan de hand geweest zijn.
Op de rest haalde ik goed 90% kiemratio. Dit jaar voor het eerst de zaadjes 12u in lauw theewater gelegd om te weken. Ik houd sowieso al mijn zaden in de diepvries om de kiemkracht te bewaren doorheen het jaar.

Die aparte bak die je nog ziet staan is de sla die mijn wederhelft gezaaid heeft :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akaendra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:02
Zelfde met mijn Medusa zaadjes, zijn er ook maar 2/12 fatsoenlijk ontkiemd.
De Hurrikan zaadjes doen het daarbij een stuk beter, 10/12 dus daar mag ik niet over klagen.
Zit er al aan te denken om wat voeding bij te gaan geven nu ze wat meer blaadjes hebben, zodat ze wta meer kunnen groeien en zo richting mei/juni de eerste oogst mag verwachten.

De Caloro Sambal die ik had gemaakt is inmiddels al op, nu nog de cayenna sambal :D

Daarnaast zijn mijn frambozen/blauwe bes planten ook weer aan het uitschieten. Meer bruine takken op de framboos dit jaar dus hopelijk resulteert dat ook in wat meer vruchten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Alle pepers zijn bij mij opgekomen: Rocoto, Habanero, Aji Lemon, Serrano en Buena Mulata + dubbele backup. Fatalii ftw. Moet wel zeggen dat ik al voor het derde jaar op rij Lemon Drops heb; nu al twee keer zaad uit eigen peper gebruikt en dat ontkiemt toch verreweg het snelst.
For shits and giggles heb ik nu ook een mango gedeno'ed en er staat ook een avocadopit in een eierdopje.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9VDr9Uhl.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:05
Ik kan van iemand een tuinkas krijgen van 1.80m x 2.50. Nu ben ik vrij lang en is die kas redelijk laag.

Heeft iemand een idee over hoe ik dat ding op een betaalbare manier kan verhogen? Dacht zelf aan beton storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

De_Bastaard schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:55:
Ik kan van iemand een tuinkas krijgen van 1.80m x 2.50. Nu ben ik vrij lang en is die kas redelijk laag.

Heeft iemand een idee over hoe ik dat ding op een betaalbare manier kan verhogen? Dacht zelf aan beton storten?
Kas op beton storten kan perfect. Paar laagjes baksteen zetten, en je bent klaar. Zoiets zie je toch nog regelmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic

Bij ons op de volkstuin zie je dit nog wel eens:

De kas op betonnen bandjes zetten.
De kas op betonnen bandjes zetten + uitgraven van de binnenkant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 23:13

Theuno

Da Devil Crew

@Tektoon ; Is dat bijna allemaal kratky wat ik daar zie?

Ik heb mijn eerste peper in een flinke setup staan;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXQk1ldOYe7G0WVaKS2vNoaUjN0=/f/image/XuNOaQ0BU1oInASeFFfwksRO.jpg

Daar zit blijkbaar 8 liter water in. Is dat wat overkill? Wat heb je nodig voor een seizoen peper?

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
Theuno schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:03:
[...]

Ik heb mijn eerste peper in een flinke setup staan;
[Afbeelding]

Daar zit blijkbaar 8 liter water in. Is dat wat overkill? Wat heb je nodig voor een seizoen peper?
Probleem waar je tegen aan kan lopen met zo'n kleine plant in zo'n grote bak; is dat het water heel lang staat en daardoor over stuur kan gaan, door de voeding kunnen o.a. algen enorm goed groeien in de vloeistof. Wortel rot (root rot) kan een serieus probleem zijn.
Maar als jij je water steriel weet te houden over een langere periode (en ook de PH stabiel kan houden), dan is het geen overkill.

Vorig jaar heb ik 7 liter setups gebruikt; Als de planten groot zijn krijgen ze dat vanzelf op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Theuno schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:03:
[...]
Ja. Dat is het enige dat hier binnen werkt; bij andere methoden krijg ik zoveel varenrouwmuggen/larven dat alles afsterft. Die drie bekertjes linksonderin gaan over een dikke maand naar buiten. Die gaan dan van kratky naar een druppelsysteem dat ik dit jaar test. De kruiden gaan in een eb & flow.

Mijn pepers doe ik uiteindelijk in geglazuurde bloempotten. Die zijn drie tot vijf liter geloof ik. Staat leuk en past nog net in de vensterbank. Ik ververs het water wekelijks (400ml/peper). In de zomer zuipen ze vrij veel dus als je het puur functioneel bekijkt heb je een container nodig waar, naast het volume van de wortels en het netpotje, ook nog een liter water in kan staan. Een container van vijf a acht liter is dan ok, lijkt me (afhankelijk van de vorm). Je kan natuurlijk ook een complete regenton nemen en nooit bijvullen, zoals Kratky zelf doet. Maar dan staat je woonkamer zo snel vol. :+ Het is maar net wat je mooi vindt, of goed vind werken.

In het begin zou ik wel gebruik maken van kleinere bakjes (Pellegrino flessen passen precies voor de netpotjes. In nl wel statiegeld); het is niet slecht om om de twee weken te verversen, ook al is het water nog niet op. Daarnaast ga je de voeding ook opschalen. Twee weken op 25%, dan twee weken op 50% en dan volle dosis. Je plant drinkt dan nog geen liters per week dus met zulke grote bakken gooi je veel water/voeding weg.

Verder heb ik gemerkt dat de ene peperplant de andere niet is. Sommigen worden groot en kunnen ook een ruimere pot vullen dan ik ze geef. Maar bijvoorbeeld de chinese 5 colour peper of de patio fire bleven bij mij vrij compact en zwommen ook in de zomer nog in hun pot.

Pellegrinofles + netcup:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SgfBZQKm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 09:29

Foamy

Fulltime prutser

Zet ook de hoeveelheid extra werk af tegen hoe vaak je in de kas denkt te gaan zitten.. Water geven valt goed te automatiseren, ook zonder electra te gebruiken. Verder zijn wij enkel in het begin van het seizoen in de kas te vinden, en tijdens het oogsten. Met een krukje, zodat we niet de hele tijd hoeven te bukken/staan is dat prima te doen.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:05
Ja het is inderdaad wel wat werk om een bekisting te maken en dat vol te storten. Denk dat ik toch een dag of 1 á 2 bezig ben met alles voordat de kas er op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 09:29

Foamy

Fulltime prutser

Het is wat extra werk, maar ziet er wel mooi uit (imho). Wij hebben er destijds niet voor gekozen. Kas staat hier op betonnen bandjes, met tegels aan de binnenkant. Heb er nog aan gedacht hem van binnen uit te graven, maar naar het eerste seizoen vond ik zelfs dat al te veel werk ;-)

blub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Oei, ik groei.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fc589txOuTXF7Q9DsuKn6lR7bfE=/800x/filters:strip_icc()/f/image/uQXtcNfZoE3AUSWApDlF7UVV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Nice, je kan al bijna gaan toppen. Wat is je strategie daaromtrend? Meteen kaal of een toefje?

In ander nieuws: heeft er iemand verstand van wormenhotels e.d.? Ik wil er eentje beginnen zodat ik wat compost produceer om de planten buiten te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Als ik goed kijk, lijkt de helft me al getopt. Onderin, de bamibak, heeft al 3 topjes.
Hier gaat het iets trager vooruit. Ben er eigenlijk achter gekomen dat mijn planten te weinig licht krijgen. Bij meting krijgen ze maar 1500lux.(indicatief, gsm app...) Zou makkelijk het dubbele mogen zijn lees ik.

Hoe staan we hier trouwens tegenover een ventilator in een kiembak? Noodzaak of nice to have?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Tektoon schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:47:
Nice, je kan al bijna gaan toppen. Wat is je strategie daaromtrend? Meteen kaal of een toefje?

In ander nieuws: heeft er iemand verstand van wormenhotels e.d.? Ik wil er eentje beginnen zodat ik wat compost produceer om de planten buiten te voeren.
Ik ga dit seizoen niet toppen, laat de planten lekker op hun beloop dit jaar.

Ze groeien allemaal van zichzelf al met veel vertakkingen momenteel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ygoVSpRBZqkIjjht-AVjYMMDts=/f/image/eNkGPLbZfjiL7OdZ29MBLfVD.jpg

De bamibal plant heeft een tripple Y die hopelijk gaat zorgen voor een mooie canopy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HOugmsivdVylQ75hK9iFwnQc4Q=/f/image/9qUBSbX4Epdf0gJVuPVBB34V.jpg

Pluk wel de knopjes eruit tot ze nog een stuk groter zijn, maar pas als ze goed te plukken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Tektoon schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:47:
Heb vorig jaar bijna alles getopt, vlak onder de Y splitsing geknipt en al het blad weg op 1 a 2 stuks na voor de fotosynthese. Dat ging prima.

Het gaat hierbij om het aantal nodes (het punt waar een blad op de hoofdstam zit) hoe meer nodes, hoe meer kans op meerdere vertakkingen.
Joindry schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:55:
Hoe staan we hier trouwens tegenover een ventilator in een kiembak? Noodzaak of nice to have?
Geen noodzaak maar zeker nice to have. Een computerfan helpt al een boel.

Je zorgt daarmee voor luchtverplaatsing, en daarmee snellere verdamping. En je stimuleert je plantjes om dikkere, stevigere stammen te ontwikkelen doordat ze wapperen in de wind.

Ik schakel hem gelijk met de lampen, dus snachts staat ie uit.
Pagina: 1 ... 16 ... 84 Laatste