Anoniem: 1032405
Ja dat wel. Een full spectrum lamp straalt wel meer uit dan een rood/blauwe lamp, een deel van het spectrum gaat in principe verloren. Voorheen kweekte ik met spaarlampen/tl en heb ik altijd leuke resultaten behaald onder 6500k.Erasmo schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:42:
Gooi je dan niet veel energie weg, aangezien planten maar een klein gedeelte van het spectrum gebruiken? De IKEA heeft een prima groeilamp: https://www.ikea.com/nl/n...klamp-par30-e27-60317483/
Die blijf ik het liefst ook gebruiken omdat ik het fijner licht vind om mee te werken, om de plantjes te bekijken en inspecteren.
Ik heb deze led strip https://www.ikea.com/nl/nl/p/dioder-led-strip-wit-30420556/ zou ik die kunnen gebruiken om sneller te laten groeien?Erasmo schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:42:
Gooi je dan niet veel energie weg, aangezien planten maar een klein gedeelte van het spectrum gebruiken? De IKEA heeft een prima groeilamp: https://www.ikea.com/nl/n...klamp-par30-e27-60317483/
3.6 watt met een afgifte van 250 lumen is wel erg weinig en ik denk niet voldoende.Frogy schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:47:
[...]
Ik heb deze led strip https://www.ikea.com/nl/nl/p/dioder-led-strip-wit-30420556/ zou ik die kunnen gebruiken om sneller te laten groeien?
Één 23w tornado spaarlamp van Philips geeft bijvoorbeeld al 1400 lumen af.
Tevens is de kleurcode ook niet ideaal, voor de groei heb je het liefst een overheersend blauw spectrum en de 'warme' tinten geel licht bevatten meer rood.
Ja. Is het efficiënt? Niet echt.Frogy schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:47:
[...]
Ik heb deze led strip https://www.ikea.com/nl/nl/p/dioder-led-strip-wit-30420556/ zou ik die kunnen gebruiken om sneller te laten groeien?
Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
Kijk je wel een beetje uit met dat soort spul van ali halen? Er staan "leuke" verhalen van andere kwekers op diverse forums... Vooral de warmtematten zijn een dikke no-go, maar alles met een stekker is twijfelachtig. Zelf had ik "cornrow" ledlampen, die knalden eruit (gelukkig toen ik in de buurt was).Tektoon schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:43:
Je kan beter voor een paar euri een rood/blauw led stripje kopen op Ali. Heb ik toevallig ook gedaan; komt binnenkort aan. Ik plak de mijne, net als Barry heeft gedaan, in m'n groeikasje in de vensterbank. Met een dikke lamp gaat het natuurlijk nog harder.
Zal volgende keer een branddekentje meebestellen op Ali.
Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
dragon2 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:48:
[...]
Kijk je wel een beetje uit met dat soort spul van ali halen? Er staan "leuke" verhalen van andere kwekers op diverse forums... Vooral de warmtematten zijn een dikke no-go, maar alles met een stekker is twijfelachtig. Zelf had ik "cornrow" ledlampen, die knalden eruit (gelukkig toen ik in de buurt was).
Die ga ik namelijk proberen dit jaar.
Als backup heb ik altijd nog mijn spaarlampen of mijn 4x18w TL bak, maar het zou wel fijn zijn als mijn huis dan nog staat, mochten de corn leds het toch laten afweten.
Het os trouwens niet dit model maar de rgb variant.Anoniem: 1032405 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:08:
[...]
3.6 watt met een afgifte van 250 lumen is wel erg weinig en ik denk niet voldoende.
Één 23w tornado spaarlamp van Philips geeft bijvoorbeeld al 1400 lumen af.
Tevens is de kleurcode ook niet ideaal, voor de groei heb je het liefst een overheersend blauw spectrum en de 'warme' tinten geel licht bevatten meer rood.
https://www.action.com/nl-nl/p/baltimore-schijnwerper/
Het is met 15 euro geen onbetaalbare lamp en heb al meerdere mensen gezien die hun plantjes er succesvol onder opkweken.
Ik zit er zelf aan te denken om er 2 te kopen, 2 van mijn bestelde lampen van aliexpress blijven maar onderweg. En wil nu toch wel zo langzaam aan beginnen met ontkiemen.
Heb al een testje lopen op de router met wat oudere chinense zaden op deno in een klein propagatortje die op de router staat:

Goeie tip van die lamp!Anoniem: 1032405 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:06:
Via de pepergroepen op Facebook wellicht nog een leuke tip voor enkele mensen hier:
https://www.action.com/nl-nl/p/baltimore-schijnwerper/
Het is met 15 euro geen onbetaalbare lamp en heb al meerdere mensen gezien die hun plantjes er succesvol onder opkweken.
Ik zit er zelf aan te denken om er 2 te kopen, 2 van mijn bestelde lampen van aliexpress blijven maar onderweg. En wil nu toch wel zo langzaam aan beginnen met ontkiemen.
Heb al een testje lopen op de router met wat oudere chinense zaden op deno in een klein propagatortje die op de router staat:
[Afbeelding]
Misschien ook maar een gaan halen. Ik heb nu 2 tornado's, maar da's krap aan met 16 red cups.
Moet ik alleen een constructie verzinnen om hem boven de bak te kunnen hangen en ik ben niet zo'n Bob de Bouwer
Er zit een beugel aan, dus je kan er simpel wat touwtjes aan lussenRonster schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:25:
[...]
Goeie tip van die lamp!
Misschien ook maar een gaan halen. Ik heb nu 2 tornado's, maar da's krap aan met 16 red cups.
Moet ik alleen een constructie verzinnen om hem boven de bak te kunnen hangen en ik ben niet zo'n Bob de Bouwer
De leds zijn 12v/24v led stripjes die weinig ampère trekken (tenzij je RGB met 60 leds per meter en een strip van 30 meter). Gebruik in ieder geval altijd een Europese voeding/controller en het zal goed gaan.dragon2 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:48:
[...]
Kijk je wel een beetje uit met dat soort spul van ali halen? Er staan "leuke" verhalen van andere kwekers op diverse forums... Vooral de warmtematten zijn een dikke no-go, maar alles met een stekker is twijfelachtig. Zelf had ik "cornrow" ledlampen, die knalden eruit (gelukkig toen ik in de buurt was).
Warmtematten moeten juist veel ampère trekken (om bijna 100% efficiënt zijn) Afhankelijk van de grootte, voltage en hoeveel Watt aan warmte hij genereert zullen de voedingskabels en AC-> DC converters ook zwaarder belast worden. Bij Ali word op dat soort dingen juist bezuinigd.
Mess with the best, die like the rest
Die kost zonder lampen tegenwoordig 47 euro en 9 euro voor 2 lampen hier.
Ik ben ook weer begonnen met zaaien! Heb wel weer zin in het nieuwe seizoen. Dit jaar net als Jaap wel wat minder pepers (tenminste, dat is het plan). Ik heb dit jaar 10 soorten in de kweek en ik heb er een aantal al in de kweektent binnen staan.
- Antep Aci Dolma
- aji norteno
- peppadew
- jalapeno farmers market
- scotch bonnet foodorama
- fish pepper
- sugar rush peach
- 7pot primo
- fatalii gourmet jigsaw
- devils tongue chocolate

Sommige pepers ontkiem ik op de denno methode en andere gooi ik in de verzamelde cheffies van de plus. Ideale bakjes

Ben wel een groot gedeelte van de tent kwijt aan de kat... die vind het lekker warm daar

Zo goed als alle zaadjes waren prima ontkiemd. Vanochtend staken al een aantal plantjes hun koppies boven de aarde
Mijn lijstje dit jaar:
1. Trinidad Scorpion
2. Carolina Reaper
3. Red Habanero
4. Aji Pineapple
5. Sugar Rush Peach
6. Rode paprika
7. Jamaican hot yellow
8. Jalapeno Padron
9. Jalapeño El Mundo
10. Le Petit Marseillais
11. Sweet Banana
12. Lemon Drop
13. Fresno
Hierbij Khang StarrKoja78 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:50:
? 'double-cups ?
https://www.youtube.com/watch?v=9sVLxVnpIZk
YepKoja78 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:50:
? 'double-cups ?
Zie hier:
Werkt prima.
Edit: LOL, @xeromorphic was me net voor
[ Voor 9% gewijzigd door Ronster op 13-01-2020 14:53 ]
Vorig jaar heb ik al mijn planten op die manier groot gebracht i.c.m. direct zaaien en denno.
Dit jaar ben ik wel wat meer aan het experimenteren;
Ik een gedeelte van mijn planten:
- Direct in de kokosvezel zaaien
- Direct in de grond zaaien
- Voorzaaien in moestuintjes / cheffies
- Een aantal als denno voorzaaien
- Direct als zaailing in een grote rootpouch met kokosvezel
- Direct als zaailing in een grote rootpouch met potgrond
- Een 50/50 tussen kokos en grond
- Aantal met met blumat
- Aantal water geven van onder
- Aantal water geven van boven
Ik hoor graag je ervaringenxeromorphic schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:03:
Ik moet wel eerlijk bekennen dat die dubble cup method mij prima bevalt.
Vorig jaar heb ik al mijn planten op die manier groot gebracht i.c.m. direct zaaien en denno.
Dit jaar ben ik wel wat meer aan het experimenteren;
Ik een gedeelte van mijn planten:Eerlijk verwacht ik maar weinig verschil tussen de verschillende setups. Maar het haalt mooi alle twijfel weg voor volgend jaar
- Direct in de kokosvezel zaaien
- Direct in de grond zaaien
- Voorzaaien in moestuintjes / cheffies
- Een aantal als denno voorzaaien
- Direct als zaailing in een grote rootpouch met kokosvezel
- Direct als zaailing in een grote rootpouch met potgrond
- Een 50/50 tussen kokos en grond
- Aantal met met blumat
- Aantal water geven van onder
- Aantal water geven van boven
Vorig jaar gestart op precies dezelfde manier als nu en dat ging prima.
Deno, dan double-cups, dan 12L root pouches met Blumat.
Dus dit jaar weer hetzelfde recept.
Edit: oh ja, en GHE voeding.
[ Voor 30% gewijzigd door Ronster op 13-01-2020 15:34 ]
Ik heb mijn huis verkocht dus kan vanaf nu weer de hele vensterbank vol gaan bouwen.
Ga vanavond denk ik ook beginnen
Een paar ervaringen die ik heb:Ronster schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:12:
[...]
Ik hoor graag je ervaringen
Vorig jaar gestart op precies dezelfde manier als nu en dat ging prima.
Deno, dan double-cups, dan 12L root pouches met Blumat.
Dus dit jaar weer hetzelfde recept.
Voorzaaien in kokos is makkelijker dan op de deno methode, maar je verspilt er wel zaadjes door als er 3 in 1 bakje opkomen.
Kokosvezel is heerlijk insect vrij, maar ik heb fijne kokosvezel en dat is niet zo relax met de voeding.
Ik merk dat de planten erg langzaam groeien en de grond altijd vochtig is. Met potgrond kan ik meer voeding en water geven en de planten in de potgrond groeien harder.
Ook is potgrond vergevingsgezinder voor wat betreft PH / voedings f*ckups. Bij kokos wordt direct je plant geel en bij potgrond zie je de "foutjes" minder snel. Dit komt denk ik omdat in de kokos geen andere voedingsstoffen aanwezig zijn om tekortkomingen tijdelijk op te vangen.
De planten in kokos krijgen wel een sterkere voeding doordat ze op een hydro / recycling schema zitten; waardoor er wat meer kristalisering in de grond zit (slaat wit uit en moet dan "geflushed" worden).
Fijne kokosvezel is wel weer super chill als je planten langere tijd alleen wilt laten en geen automatische bewatering hebt of een kleine watertank.
Misschien zou het beter gaan als ik de kokos zou mengen met een grovere kokosvezel (was voorgesteld op een facebook groep). Maar eerlijk zie ik dat niet zitten, ik woon in een dorpje en het tuincentrum verkoopt maar 1 soort. Verzenden van 2 zakken is erg duur ivm gewicht en dimensies.
Al met al heeft het allemaal voor en nadelen. Volgend jaar zit ik weer volledig op potgrond of op potgrond gemengd met kokos (omdat ik het nog heb liggen van dit jaar). Insecten zie ik bij potgrond wel als aller grootste nadeel en grond steriel maken is niet te doen als je 144 liter+ moet doen (16L x 9 potten).
Er komt wel een vraag op, staan die plantjes hier gewoon in de potgrond en onderaan dus hydro ? Creëer je hier een combinatie ?
Hoe werkt dit dan later als je ze in een grotere pot wil zetten ? Ga je dan over op b.v. enkel potgrond ?
Of staan die in die cups in die kokosvezel wat ik vaak voorbij zie komen ?
Als ik het zo lees hou ik het ook fijn bij potgrond (of beter gezegd het mengsel dat door Dutch Pepper Lovers wordt beschreven).
Wel wil ik nog eens iets met hydroponics gaan proberen.
Ongedierte is inderdaad enorm irritant. Vorig jaar gelukkig niet veel last gehad, maar eens je rouwvarenmugjes hebt kun je je lol op. Zojuist gele lijmvallen besteld. Daar ga ik strips van in de cups plakken.
@Rudoo Ze staan gewoon in potgrond. Op het moment dat de wortels onder uit de gaten komen geef ik meestal van onder af water, vooral omdat de meeste ongediertegespuis van vochtige grond houden.
Eenmaal in een grotere pot (in mijn geval rootpouches) is het enkel potgrond.
Potgrond mengsel dat ik vorig jaar heb gebruikt, per 20L grond:
30g Grof bloedmeel
30g Fijn bloedmeel
30g Beendermeel
15g MgSO4
15g Calcium /zeewierkalk
10g Azomite / lavameel
30g Vivikali (kalium) / Vinassekali (Ecostyle)
Dat potgrond mengsel i.c.m. verse potgrond werkt echt als een malle. Ik heb hem ook gebruikt en mijn planten gingen er echt vandoor!Ronster schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:02:
@xeromorphic : Thanks!
Als ik het zo lees hou ik het ook fijn bij potgrond (of beter gezegd het mengsel dat door Dutch Pepper Lovers wordt beschreven).
Ongedierte is inderdaad enorm irritant. Vorig jaar gelukkig niet veel last gehad, maar eens je rouwvarenmugjes hebt kun je je lol op. Zojuist gele lijmvallen besteld. Daar ga ik strips van in de cups plakken.
@Rudoo Ze staan gewoon in potgrond. Op het moment dat de wortels onder uit de gaten komen geef ik meestal van onder af water, vooral omdat de meeste ongediertegespuis van vochtige grond houden.
Eenmaal in een grotere pot (in mijn geval rootpouches) is het enkel potgrond.
Potgrond mengsel dat ik vorig jaar heb gebruikt, per 20L grond:
30g Grof bloedmeel
30g Fijn bloedmeel
30g Beendermeel
15g MgSO4
15g Calcium /zeewierkalk
10g Azomite / lavameel

Dit zijn behoorlijk wat componenten. Werkt dit echt beter dan hydro voeding geven in potten?Ronster schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:02:
30g Grof bloedmeel
30g Fijn bloedmeel
30g Beendermeel
15g MgSO4
15g Calcium /zeewierkalk
10g Azomite / lavameel
Het is wel een forse buffer van voedingsstoffen die langzaam wordt afgegeven, dat is wel mooi.
Het werkt niet beter, maar wellicht gelijkwaardig. De jonge plant mag ineens vrij wortelen in een grote pot vol verse potgrond, en dan deze bult voedingstoffen die langzaam afgegeven worden over een periode van een maand of 2/3.ANdrode schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:23:
[...]
Dit zijn behoorlijk wat componenten. Werkt dit echt beter dan hydro voeding geven in potten?
offtopic:
Het is wel een forse buffer van voedingsstoffen die langzaam wordt afgegeven, dat is wel mooi.
Dan gaan ze echt knallen als een malle.
Maar zelfs met deze mix had ik eind juli de eerste plantjes die gele blaadjes kregen door stikstof tekort.
Heb toen nog wekelijks een paar liter vloeibare voeding toegedient.
Wat die pepers gebruiken kunnen is niet normaal. Volgens mij zou je er andere planten 3 of 4 keer mee om kunnen leggen.
Ik heb overigens nog steeds een vrieslade vol pepers
Drogen (met restwarmte van de oven gaat perfect). Dan heb je een paar redelijke containers vol met ontzettend scherpe gedroogde pepersAnoniem: 1032405 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:38:
Ik heb overigens nog steeds een vrieslade vol pepers
Voor mij was de stap van potgrond naar kokos/perliet hetgene dat mijn planten het meest vooruit heeft doen gaan. Bij cityplants betaal je 6,95 shipping voor meerdere zakken Plagron. Een keer per jaar doe ik het ervoor. Die kokos is ook nog eens gespoeld dus je hoeft niet aan de CalMag.xeromorphic schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:36:
[...]
Misschien zou het beter gaan als ik de kokos zou mengen met een grovere kokosvezel (was voorgesteld op een facebook groep). Maar eerlijk zie ik dat niet zitten, ik woon in een dorpje en het tuincentrum verkoopt maar 1 soort. Verzenden van 2 zakken is erg duur ivm gewicht en dimensies.
Voor de planten die buiten staan, gebruik ik weer wel potgrond in m’n mengsel overigens.
(Wel geestig dat de meesten hun geduld toch niet hebben kunnen bewaren en begin januari al zijn gaan zaaien.
Hydro is wel super leuk om te doen; Dat heb ik vorig jaar bij een paar planten geprobeerd. Dan groeien ze echt als een bezetene! Ik was in het begin wel erg aan het vechten tegen bacterieen in het water, maar dat was na het toevoegen van een luchpompje helemaal opgelost. Nadeel wat ik had bij hydro, was dat de plant te groot en te zwaar werd en met netpotje en al door het gat in de emmer viel haha.Ronster schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:02:
@xeromorphic : Thanks!
Het was ook lastig als ik 2 weken van huis was. De mensen die voor mn planten zorgden snapte niet helemaal hoe het werkte en hoe ze ze in leven moesten houden. Wel een methode die ik weer een keer wil proberen voor de winter binnenkweek!
Rouwmuggen kan ik redelijk goed onder controle houden met een zonnedauw plant. De grond van de zonnedauw is altijd vochtig en daar komen de mugjes graag op af en dan zijn ze direct de sjaak
https://www.cityplants.nl/plagron-cocos-premium-50-ltrTektoon schreef op maandag 13 januari 2020 @ 23:31:
[...]
Voor mij was de stap van potgrond naar kokos/perliet hetgene dat mijn planten het meest vooruit heeft doen gaan. Bij cityplants betaal je 6,95 shipping voor meerdere zakken Plagron. Een keer per jaar doe ik het ervoor. Die kokos is ook nog eens gespoeld dus je hoeft niet aan de CalMag.
Voor de planten die buiten staan, gebruik ik weer wel potgrond in m’n mengsel overigens.
(Wel geestig dat de meesten hun geduld toch niet hebben kunnen bewaren en begin januari al zijn gaan zaaien.)
Als ik 2 van deze zakken in mijn winkelwagentje gooi dan kan ik het alleen nog maar ophalen bij cityplants of ik krijg 30 euro verzendkosten.
Kokosvezel met perliet heb ik nog niet geprobeerd; misschien is het dan beter dan alleen die plagron.
Maar potgrond blijf ik wel makkelijk vinden, het is goedkoop en op 100 meter van mijn huis te koop.
Volgend jaar wil ik ook nog proberen om naast perliet ook vermiculiet toe te voegen, maar dat kan ik nergens vinden (dat wil zeggen, in een grote zak tegen redelijke verzendkosten en die geschikt is voor tuinbouw en dus niet voor isolatie is).
Makkelijke moestuin haalt het hiet vandaan wat ik hem kunnen vinden op hun site: http://www.pullrhenen.nl/...ten/agra-vermiculite.html
(vorig jaar voor het laatst gezocht, misschien is het nu wel overal verkrijgbaar, zal zo eens zoeken)
edit: jep, het is tegenwoordig wel makkelijk te vinden! feest!
https://potgrondshop.nl/vermiculite
Zoals Jaap al schrijft zal het niet beter, maar wellicht even goed werken, al heb ik meer monster planten op hydro gezien dan op potgrond.ANdrode schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:23:
[...]
Dit zijn behoorlijk wat componenten. Werkt dit echt beter dan hydro voeding geven in potten?
offtopic:
Maar omdat vorig jaar de eerste keer was dat ik uberhaupt iets heb gekweekt en er heul veul methodes beschreven worden heb ik besloten om alles te doen volgens de instructies, tips en tricks op het Dutch Pepper Lovers joetoep kanaal en Facebook group. Dus nu ik toch al die componenten heb staan en het prima werkte, gebruik ik het dit jaar gewoon weer
Waar ik wel over aan het denken ben is een Botanium hydro pot om een van de chinense soorten in te kweken. Lijkt me erg leuk om eens te proberen. Alleen weet ik niet zeker of ik een geschikte plek met voldoende zon in huis heb om deze te plaatsen

Ik heb geen tent, dus zal de eerste tijd ook een extra lamp erbij moeten zetten.
Voor je hem koopt zou ik deze review wel even kijken:Ronster schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 08:07:
[...]
Zoals Jaap al schrijft zal het niet beter, maar wellicht even goed werken, al heb ik meer monster planten op hydro gezien dan op potgrond.
Maar omdat vorig jaar de eerste keer was dat ik uberhaupt iets heb gekweekt en er heul veul methodes beschreven worden heb ik besloten om alles te doen volgens de instructies, tips en tricks op het Dutch Pepper Lovers joetoep kanaal en Facebook group. Dus nu ik toch al die componenten heb staan en het prima werkte, gebruik ik het dit jaar gewoon weer
Waar ik wel over aan het denken ben is een Botanium hydro pot om een van de chinense soorten in te kweken. Lijkt me erg leuk om eens te proberen. Alleen weet ik niet zeker of ik een geschikte plek met voldoende zon in huis heb om deze te plaatsen![]()
Ik heb geen tent, dus zal de eerste tijd ook een extra lamp erbij moeten zetten.
Het lijkt me een mooi ding, maar hij lijkt me ook vrij hoog. Als je dan een semi hoge plant krijgt dan lijkt het mij dat hij best snel om kan vallen. Hij is ook behoorlijk duur! Is een kleine pot niet gewoon wat? Daar zet je een LED bureaulamp op of op het aanrecht onder een spotje (vervang je het spotje met een ledlampje).
Een tent heb je echt niet nodig om te kweken; ik heb vorig jaar bijna het hele jaar zonder gekweekt. De voornaamste reden dat ik hem gehaald heb is omdat mijn lampen om 6 uur in de ochtend aangingen en ik wakker werd van het licht. Planten groeien enorm hard met GHE en voor mei is je tent hoe dan ook te klein.
Ik ben begonnen met TL balken onder mijn bureau en dan planten onder het bureau geplaatst. Werkte enorm goed! Zelfs tomaten onder gekweekt haha. Zal eens zoeken naar een fototje en die zo bijvoegen.
edit: fotos van mijn opstelling zonder tent:

[ Voor 5% gewijzigd door xeromorphic op 14-01-2020 08:18 ]
Heb ook de double-cups gedaan. Alles staat mooi in mijn ikea lichtbak en op de vensterbank boven de verwarming.
Heb 5 verschillende pepers gezaaid:
Burundi, Kreb's Elegance, Moruga, Aji Norteno en Starfish.
Ben erg benieuwd

Dan kan je ze beter apart bestellen @6,95 shipping per stuk. Los daarvan koop ik om deze reden kokos meestal in gedroogde blokken. Scheelt een hoop volume, water en dus gewicht bij de verzending.xeromorphic schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 07:10:
[...]
Als ik 2 van deze zakken in mijn winkelwagentje gooi dan kan ik het alleen nog maar ophalen bij cityplants of ik krijg 30 euro verzendkosten.
Kokosvezel met perliet heb ik nog niet geprobeerd; misschien is het dan beter dan alleen die plagron.
Maar potgrond blijf ik wel makkelijk vinden, het is goedkoop en op 100 meter van mijn huis te koop.

Na 4 dagen zijn de eerste zaden ontkiemt. Verder geen gekkigheden mee uitgevoerd, alleen het kraanwater waarmee ik de koffiefilters nat heb gemaakt afgezuurd naar pH 5.5 (is hier 7.8!) met de gedachtengang dat ze iets sneller week zullen worden van het licht zure water.
Wat mij betreft een geslaagde test voor de deno/router ontkiemwijze.
Aankomend weekend het tentje maar eens opzetten!
Leuke setups allemaal hierboven, iedereen vast een mooi seizoen gewenst en heel veel plezier met de kweek! Ik heb er ook echt weer zin in
Zo'n botanium is wel een leuk dingetje. Maar je kan met een emmertje, vijvermandje, slangetje en een pompje op tijdschakelaar precies hetzelfde effect bereiken.Ronster schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 08:07:
[...]
Zoals Jaap al schrijft zal het niet beter, maar wellicht even goed werken, al heb ik meer monster planten op hydro gezien dan op potgrond.
Waar ik wel over aan het denken ben is een Botanium hydro pot om een van de chinense soorten in te kweken. Lijkt me erg leuk om eens te proberen. Alleen weet ik niet zeker of ik een geschikte plek met voldoende zon in huis heb om deze te plaatsen![]()
Wij hebben hier vlakbij een zaak zitten, Wildkamp
( https://www.wildkamp.nl/ ), die heeft echt alles. Koppelstukjes, slangetjes in alle kleuren en diameters, emmers, noem maar op. En veelal voor een habbekrats.
Natuurlijk zal het er dan wat minder mooi uitzien aangezien alles netjes zit ingebouwd in dit systeempje. En het hangt er natuurlijk vanaf of je van knutselen houdt of niet
Je kunt dan echter wel een grotere diameter emmer nemen, zodat de kans klein wordt dat alles omvalt. En meerdere emmers op een pompje koppelen.
Het lijkt mij ook nog wel leuk om binnen voor het raam nog een keer hydro te proberen op zo'n soort manier. Maar momenteel heb ik de tijd helaas niet...
Haha ik had die foto van buiten naar binnen kunnen makenAnoniem: 1032405 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:51:
Vandaag vrienden gemaakt thuis.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zijn dat die action flood lights trouwens?
[ Voor 5% gewijzigd door xeromorphic op 20-01-2020 07:02 ]
Ja kloptxeromorphic schreef op maandag 20 januari 2020 @ 07:02:
[...]
Haha ik had die foto van buiten naar binnen kunnen maken![]()
Zijn dat die action flood lights trouwens?

Inmiddels ook gezaaid dus ze zullen straks wel getest worden op de zaailingen.
Vanmiddag dan toch maar even langs de Action; Een van mijn groeilampen is defect; de vorige keer duurde het 3 weken voor dat ik een nieuwe kreeg.Anoniem: 1032405 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 07:24:
[...]
Ja kloptdie dingen geven flink licht! Ben er wel tevreden mee, even kijken hoe ze presteren.
Hier komen de backup plantjes net boven de grond. Heb een flinke luizenplaag gehad en een PH foutje gehad; Hierdoor stagneert de groei van de eerste batch ENORM!
Ik verwacht dat de nieuwe batch de oude binnen 2 maand heeft ingehaald.

Zo hou ik bij wat in welk vakje groeit; groen is opgekomen, de witte vlakken moeten nog opkomen:

Soms zit het mee, maar meestal zit het tegenxeromorphic schreef op maandag 20 januari 2020 @ 07:43:
[...]
Vanmiddag dan toch maar even langs de Action; Een van mijn groeilampen is defect; de vorige keer duurde het 3 weken voor dat ik een nieuwe kreeg.
Hier komen de backup plantjes net boven de grond. Heb een flinke luizenplaag gehad en een PH foutje gehad; Hierdoor stagneert de groei van de eerste batch ENORM!
Ik verwacht dat de nieuwe batch de oude binnen 2 maand heeft ingehaald.
[Afbeelding]
Zo hou ik bij wat in welk vakje groeit; groen is opgekomen, de witte vlakken moeten nog opkomen:
[Afbeelding]

Die gaan wel lekker, leuke soorten ook. Nooit verkeerd om een backup te hebben, selecteren kan altijd nog. En als de tent toch staat te draaien kun je hem net zo goed volproppen

Thanks! Vorig jaar had ik veel habanero's maar die vond ik te overheersend in het eten.Anoniem: 1032405 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 07:51:
[...]
Die gaan wel lekker, leuke soorten ook. Nooit verkeerd om een backup te hebben, selecteren kan altijd nog. En als de tent toch staat te draaien kun je hem net zo goed volproppen
Dus dit jaar wat verschillende soorten om te kijken of ik deze lekkerder vind.
Ook verschillende niveau's van hitte, zo kan een deel naar vrienden en familie. Ik vermoed dat die niet zitten te wachten op pepers heter dan 300.000 SHU.
Van de "winter" een ghostpepper gekweekt, die bevalt mij erg goed! lichte smaak en brand lekker in het eten!
Die Antep Aci Dolma die je hebt is ook een lekkere. Mild, maar goeie smaak.xeromorphic schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:04:
[...]
Thanks! Vorig jaar had ik veel habanero's maar die vond ik te overheersend in het eten.
Dus dit jaar wat verschillende soorten om te kijken of ik deze lekkerder vind.
Ook verschillende niveau's van hitte, zo kan een deel naar vrienden en familie. Ik vermoed dat die niet zitten te wachten op pepers heter dan 300.000 SHU.
Van de "winter" een ghostpepper gekweekt, die bevalt mij erg goed! lichte smaak en brand lekker in het eten!
Ik heb dit jaar ook een super hot: Jay's Peach Ghost Scorpion.
En voor de rest wat mildere soorten. Want die vind ik persoonlijk toch het lekkerst om in te maken enzo. Die echt hete krengen komen hier niet op
Veel mensen blij gemaakt met een potje sambal, de meeste kennen dat alleen van de supermarkt en dan zijn ze toch een soort verbaasd hoe lekker het smaakt uit eigen keuken.
Dan smaakt het ineens niet meer naar zout met azijn

Haha, ja inderdaad! Al zou het al veel schelen als men niet massaal die vieze oelek zou kopen.Anoniem: 1032405 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:39:
[...]
Die Antep Aci Dolma die je hebt is ook een lekkere. Mild, maar goeie smaak.
Ik heb dit jaar ook een super hot: Jay's Peach Ghost Scorpion.
En voor de rest wat mildere soorten. Want die vind ik persoonlijk toch het lekkerst om in te maken enzo. Die echt hete krengen komen hier niet op![]()
Veel mensen blij gemaakt met een potje sambal, de meeste kennen dat alleen van de supermarkt en dan zijn ze toch een soort verbaasd hoe lekker het smaakt uit eigen keuken.
Dan smaakt het ineens niet meer naar zout met azijn
Zelfs uit de winkel kan ik de Badjak prima waarderen.
Mijn favo sambal is verse sambal; Sambal Matah, maar helaas is deze niet houdbaar.
Als je nog een goed recept hebt voor sambal, dan is deze zeer welkom! Kan ik die mooi toevoegen aan het groot indisch kookboek!
Edit: iets te vroeg op save geklikt
[ Voor 10% gewijzigd door xeromorphic op 20-01-2020 09:00 ]
Ik heb behoorlijk wat van onderstaande gemaakt afgelopen zomer en die is wel lekker:xeromorphic schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:55:
[...]
Haha, ja inderdaad! Al zou het al veel schelen als men niet massaal die vieze oelek zou kopen.
Zelfs uit de winkel kan ik de Badjak prima waarderen.
Mijn favo sambal is verse sambal; Sambal Matah, maar helaas is deze niet houdbaar.
Als je nog een goed recept hebt voor sambal, dan is deze zeer welkom! Kan ik die mooi toevoegen aan het groot indisch kookboek!
Edit: iets te vroeg op save geklikt
Moet wel zeggen dat ik na een potje of 10 wel een beetje uitgekeken ben geraakt op de smaakIngrediënten:
600 gram pepers naar keuze (hoe heter de peper, hoe heter de sambal.)
8 sjalotjes (of kleine uien)
8 teentjes knoflook
5 eetlepels olijfolie (of olie naar keuze)
10 eetlepels ketjap manis (of wat meer als je dat lekker vindt)
10 eetlepels appelazijn of witte wijn azijn
1 theelepel zout
4 theelepels suiker
2 theelepels trassi (garnalen poeder)
2 theelepels gemberpoeder
1 groente bouillon blokje.
Bereiden:
Pepers in de blender, grofheid naar wens.
Uitsjes snipperen en knoflook persen.
Uitjes en knoflook ff paar minuten fruiten in de hete olie.
Pepers toevoegen, overige ingrediënten toevoegen.
10 tot 20 minuten laten pruttelen.
In de tussentijd potjes en deksels los van elkaar in een grote pan, even 5 minuten hard koken. Potjes eruithalen en even af laten koelen zodat het water verdampt.
Sambal voorzichtig in de potjes gieten (of met schone lepel.) Hierna de potjes sluiten en 10 minuten ondergedompeld koken in water.
Daarna met een schone theedoek de potjes 1x laten ademen door het deksel even los te daaien en weer vast. Dan trekken ze prachtig vacuüm wanneer ze afkoelen.
Heb nog een la vol pepers in de vriezer, en wil binnenkort even experimenteren met wat smaakjes. O.a. met sojasaus en vissaus. Kijken of het wat wordt
En opgeslagenAnoniem: 1032405 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:34:
[...]
Ik heb behoorlijk wat van onderstaande gemaakt afgelopen zomer en die is wel lekker:
[...]
Moet wel zeggen dat ik na een potje of 10 wel een beetje uitgekeken ben geraakt op de smaak![]()
Heb nog een la vol pepers in de vriezer, en wil binnenkort even experimenteren met wat smaakjes. O.a. met sojasaus en vissaus. Kijken of het wat wordt
Van mijn oogst enkel nog verschillende hotsauzen en poeders gemaakt.
Van de volgende oogst ook maare eens sambal gaan maken.
Jeez, die tent in de woonkamer...
Ik dacht dat ik een begripvolle vrouw had, maar het kan altijd beter zo te zien
Vorige week naar een Action geweest voor die floodlights, maar ze hadden enkel de kleinere met lager wattage helaas. Woensdag maar een andere Action proberen.
Alles is bij mij mooi opgekomen en de meesten zijn bezig met hun 2e set blaadjes.
Gaat dus helemaal prima, maar ik wil ze wat meer licht op hun donder geven dan enkel 2 Philips Tornado's.
Haha nou het was wel een beetje afgesproken werk die tent op die plek. De bovenverdieping is afgelopen zomer verbouwd, van 4 naar 3 kamers. De zolder (waar hij stond) ook opgeknapt en dat is nu onze slaapkamer.Ronster schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:00:
[...]
En opgeslagen
Van mijn oogst enkel nog verschillende hotsauzen en poeders gemaakt.
Van de volgende oogst ook maare eens sambal gaan maken.![]()
Jeez, die tent in de woonkamer...
Ik dacht dat ik een begripvolle vrouw had, maar het kan altijd beter zo te zien![]()
Vorige week naar een Action geweest voor die floodlights, maar ze hadden enkel de kleinere met lager wattage helaas. Woensdag maar een andere Action proberen.
Alles is bij mij mooi opgekomen en de meesten zijn bezig met hun 2e set blaadjes.
Gaat dus helemaal prima, maar ik wil ze wat meer licht op hun donder geven dan enkel 2 Philips Tornado's.
2 voor de kinderen, toen bleef er 1 kamer(tje) over. En mevrouw wou heel graag een 'walk in closet'. Zo gezegd zo gedaan, op afspraak dat de tent dan beneden mocht staan.
Ze heeft er nu wel spijt van maar een vrouw een vrouw, een woord een woord zei ik
Het is wat onorthodox qua looks maar ben stiekem wel blij dat ik niet telkens 2 trappen op hoef met voeding, potjes, etc. etc.
Edwin van DPL was niet zo te spreken over de floodlights

Maar soms is het ook wel leuk om wat te experimenteren met dingen die niet helemaal in zijn straatje passen.
Heb al meerdere mensen gezien op andere groepen die ze gebruiken en die waren er wel over te spreken. En hun plantjes stonden er prima bij.
Voor mij was de reden om ze wat verder af te kunnen hangen, die TL en spaarlampen hebben echt weinig stralingsdiepte en dan 'moeten' ze er vrij dicht op staan.
Ik hoop met deze units wat meer oppervlakte op afstand te kunnen pakken.
Ik zag de opmerking van Edwin over de floodlights idd, maar hij had meer zijn twijfels over duurzaamheid toch? Kwam erop neer dat het eigenlijk niet veel kon zijn voor die prijs en dat ze niet zijn gemaakt om 16 uur p/d aan te staan. Maar goed, ze kosten niet de hoofdprijs, dus gewoon zorgen dat je wel backup hebt voor het geval ze sneuvelen.
Aanstaan is waarschijnlijk minder een probleem dan aan- en uitschakelen.Ronster schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:01:
@Anoniem: 1032405 OK, dat verandert de zaak. Een vrouw, een vrouw inderdaad! :![]()
Ik zag de opmerking van Edwin over de floodlights idd, maar hij had meer zijn twijfels over duurzaamheid toch? Kwam erop neer dat het eigenlijk niet veel kon zijn voor die prijs en dat ze niet zijn gemaakt om 16 uur p/d aan te staan. Maar goed, ze kosten niet de hoofdprijs, dus gewoon zorgen dat je wel backup hebt voor het geval ze sneuvelen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Hoezo? Kun je ze niet gewoon op een tijdschakelaar zetten dan?Freee!! schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:05:
[...]
Aanstaan is waarschijnlijk minder een probleem dan aan- en uitschakelen.
Vast wel, maar een hoop dingen slijten meer van aan- en uitzetten dan van in bedrijf zijn.Ronster schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:12:
[...]
Hoezo? Kun je ze niet gewoon op een tijdschakelaar zetten dan?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Maar we zullen zien hoe duurzaam ze zijn als growlight. Mocht het na een paar weken gebeurd zijn (wat ik zelf niet verwacht eerlijk gezegd) dan hang ik mijn TL bak of spaarlampen er wel weer in.
mango chutneyAnoniem: 1032405 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:34:
[...]
Ik heb behoorlijk wat van onderstaande gemaakt afgelopen zomer en die is wel lekker:
[...]
Moet wel zeggen dat ik na een potje of 10 wel een beetje uitgekeken ben geraakt op de smaak![]()
tomatenchutney
sambal van aardappel
allemaal goede redenen om meer bara's te eten in je leven.
Op het moment dat je het niet met hem eens bent of je vind iets leuk wat hij niet kan waarderen dan is hij niet bepaald de meest relaxe persoon. Ik haal er graag informatie, maar een gezonde discussie valt er niet echt te voeren in de DPL groep. Daar vind ik de Amerikaanse pepper lovers groep een stuk vriendelijker.
edit:
Goed dat je dat aangeeft! ik heb in 2 jaar tijd al 2 groeilampen kapot gehad. Beiden van Secret Jardin.Anoniem: 1032405 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:16:
Ze staan bij mij gewoon op een analoge gamma tijdschakelaar. Heb er wel 1 per schakelaar, want ze zijn 50w en ze kunnen (net als TL) toch een behoorlijke piek trekken bij het inschakelen.
Maar we zullen zien hoe duurzaam ze zijn als growlight. Mocht het na een paar weken gebeurd zijn (wat ik zelf niet verwacht eerlijk gezegd) dan hang ik mijn TL bak of spaarlampen er wel weer in.
Ik zal ze vanavond eens omhangen naar losse timers, misschien dat dat de levensduur verlengt!
[ Voor 42% gewijzigd door xeromorphic op 20-01-2020 11:35 ]
Haha ja het is zeker iemand met een handleidingxeromorphic schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:27:
Tsja, Edwin van DPL, ik weet niet zo goed wat ik van hem moet vinden. Hij weet veel over pepers kweken, maar hij heeft als persoon nog al een handleiding.
Op het moment dat je het niet met hem eens bent of je vind iets leuk wat hij niet kan waarderen dan is hij niet bepaald de meest relaxe persoon. Ik haal er graag informatie, maar een gezonde discussie valt er niet echt te voeren in de DPL groep. Daar vind ik de Amerikaanse pepper lovers groep een stuk vriendelijker.
edit:
[...]
Goed dat je dat aangeeft! ik heb in 2 jaar tijd al 2 groeilampen kapot gehad. Beiden van Secret Jardin.
Ik zal ze vanavond eens omhangen naar losse timers, misschien dat dat de levensduur verlengt!
Daarom is het ook een soort sport om binnen de lijnen toch af en toe lekker dwars te zijn. Bij voorhand weet ik zijn reactie al bij sommige dingen die ik post, dan spat de ergernis eraf van zijn kant

Zet je kweektent maar eens op de zijkant

De aparte schakelaars heb ik meer omdat die wel eens willen doorbranden bij hoge piekstromen bij inschakelen. Dan blijven ze hangen en schakelen niet meer uit. Dit gaat natuurlijk vooral op bij zware lampen zoals HPS van 600w. Maar neem liever het zekere voor het onzekere.
Het kan nooit kwaad om de stroomvoorziening wat te verdelen.
Eerlijk heb ik daar wel eens over nagedacht; Als ik nu naar mijn tent kijk worden de planten niet hoger dan een meter. De tent is 150x150x230; Dus het zou prima moeten kunnen! Maar dat is wel lastiger lampen ophangen. Zo heel gek vind ik het dus niet.Anoniem: 1032405 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:59:
[...]
...
Zet je kweektent maar eens op de zijkant![]()
![]()
...
Ik had het vorig seizoen ook gedaan, je had hem moeten horenxeromorphic schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:04:
[...]
Eerlijk heb ik daar wel eens over nagedacht; Als ik nu naar mijn tent kijk worden de planten niet hoger dan een meter. De tent is 150x150x230; Dus het zou prima moeten kunnen! Maar dat is wel lastiger lampen ophangen. Zo heel gek vind ik het dus niet.

Maar een echt solide onderbouwing had hij er niet voor, de draagkracht van je tent zou minder zijn (prima, had maar 3 lampjes hangen van nog geen kilo) en de luchtverdeling van de tent zou niet goed werken (ding stond altijd open omdat het sowieso al warm genoeg was, half maart ofzo was het al).
Overigens kon het in mijn optiek helemaal geen kwaad, ook nergens last van gehad. Mooi wat oppervlakte extra en prima groei.
Er zijn 1000 wegen die naar Rome leiden. Maar bij Edwin maar 1
Maargoed elke gek zijn gebrek, zo heeft iedereen wel een geschikte en minder geschikte kant.
Aan het eind van de dag helpt hij toch veel mensen op weg naar succesvolle seizoenen door zijn goede kwaliteiten te delen.

Helemaal mee eens, hij steekt een hoop tijd in het delen van goede kennis en daar ben ik hem heel dankbaar voor. Zonder hem zouden mijn oogsten denk ik een stuk kleiner zijn of had ik net als alle amerikanen LED verlichting gehad wat een stuk duurder is dan de lampen die ik in het begin had (gamma).Anoniem: 1032405 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:15:
[...]
Ik had het vorig seizoen ook gedaan, je had hem moeten horenzelfs in 1 van zijn video's kwam het onderwerp terug. Dat het niet zo hoort en dat er een reden is waarom een tent hoort te staan en niet te liggen.
Maar een echt solide onderbouwing had hij er niet voor, de draagkracht van je tent zou minder zijn (prima, had maar 3 lampjes hangen van nog geen kilo) en de luchtverdeling van de tent zou niet goed werken (ding stond altijd open omdat het sowieso al warm genoeg was, half maart ofzo was het al).
Overigens kon het in mijn optiek helemaal geen kwaad, ook nergens last van gehad. Mooi wat oppervlakte extra en prima groei.
Er zijn 1000 wegen die naar Rome leiden. Maar bij Edwin maar 1![]()
Maargoed elke gek zijn gebrek, zo heeft iedereen wel een geschikte en minder geschikte kant.
Aan het eind van de dag helpt hij toch veel mensen op weg naar succesvolle seizoenen door zijn goede kwaliteiten te delen.
Ik hoop dat ik over een paar jaar een leuk moestuintje achter het huis kan hebben en ook weer wat meer kan verbouwen dan alleen pepers. Vroeger een volkstuin gehad en de oogsten vanaf zoiets zeggen echt zoden aan de dijk!
Als jullie trouwens een keer zaden willen ruilen moeten jullie het maar zeggen; ik heb nog best wat zaden over van afgelopen jaar. Ook dit jaar verwacht ik redelijk wat zaden te kunnen oogsten.
Ah zo bedoel je. Makes senseFreee!! schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:13:
[...]
Vast wel, maar een hoop dingen slijten meer van aan- en uitzetten dan van in bedrijf zijn.
@xeromorphic en @Anoniem: 1032405
Mbt Edwin, weet precies wat jullie bedoelen natuurlijk

Ik ben eens bij hem thuis geweest. Hij is echt ontzettend aardig, gastvrij en vrijgevig. Kreeg zomaar 2 planten, een hoop zaden en poeders mee en hij wilde er niets voor hebben. Daar was/ben ik hem wel echt super dankbaar voor.
Ook steekt hij enorm veel tijd en moeite in het delen van info.
Dat hij een handleiding heeft is wel een feit, hij heeft nu eenmaal een 'haantjes' persoonlijkheid
[ Voor 50% gewijzigd door Ronster op 20-01-2020 13:49 ]
Die onthoud ik even voor volgend seizoen; ik heb dan ook wel wat leuke soorten om te ruilen als het goed is. Voor dit jaar heb ik alweer genoeg... Mijn voornemen is maar een stuk of 10 planten te zetten, waarvan 4 in de volle grond.xeromorphic schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:22:
[...]
Helemaal mee eens, hij steekt een hoop tijd in het delen van goede kennis en daar ben ik hem heel dankbaar voor. Zonder hem zouden mijn oogsten denk ik een stuk kleiner zijn of had ik net als alle amerikanen LED verlichting gehad wat een stuk duurder is dan de lampen die ik in het begin had (gamma).
Ik hoop dat ik over een paar jaar een leuk moestuintje achter het huis kan hebben en ook weer wat meer kan verbouwen dan alleen pepers. Vroeger een volkstuin gehad en de oogsten vanaf zoiets zeggen echt zoden aan de dijk!
Als jullie trouwens een keer zaden willen ruilen moeten jullie het maar zeggen; ik heb nog best wat zaden over van afgelopen jaar. Ook dit jaar verwacht ik redelijk wat zaden te kunnen oogsten.
Ik wil niet weer 25 potten in de achtertuin... stuk of 5/6 is leuk zat.
Hier hetzelfde ik heb ongeveer 40 zaailingen, maar ik wil van elke soort maar 1 plant in mijn tuin hebben.Anoniem: 1032405 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:53:
[...]
Die onthoud ik even voor volgend seizoen; ik heb dan ook wel wat leuke soorten om te ruilen als het goed is. Voor dit jaar heb ik alweer genoeg... Mijn voornemen is maar een stuk of 10 planten te zetten, waarvan 4 in de volle grond.
Ik wil niet weer 25 potten in de achtertuin... stuk of 5/6 is leuk zat.
Dan heb ik er 10, waarvan 2 in de volle grond. Ik zal binnenkort eens een lijstje maken van alle zaden die ik heb en verwacht te hebben na dit seizoen.
Vorig jaar 5 soorten uit afrika opgestuurd gekregen en daar heen gestuurd, erg leuk om te kweken!
De Peppadew van dit jaar komt uit zuidafrika
Ook hier, als iemand er wat wil...
Ik werd hier gisteren via een post op gewezen en het is net als pepers, tomaten en aardappelen een lid van de nachtschade familie.

Schijnt een vrij zoete vrucht te zijn met een smaak die tussen de peer en meloen valt. Mits je de juiste plant hebt, de ene plant geeft zoete vruchten en de ander meer met bittertinten. De truc is blijkbaar de plant met zoete vruchten te kweken, en deze stekken. De vruchten van de stekken zullen altijd dezelfde smaak hebben als de vruchten van de moederplant.
Lijkt me echt een superleuk plantje, ook voor binnen, en bovenstaande is natuurlijk een uitdaging die ik wel aan wil gaan

Wellicht kent iemand hem hier en heeft er goede of juist slechte ervaringen mee?
Mocht je een plant met zoete vruchten vinden. Dan hou ik me graag aanbevolen voor een stekje😇Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:41:
Is er hier iemand die ervaring heeft met de Meloenpeer (Pepino)?
Ik werd hier gisteren via een post op gewezen en het is net als pepers, tomaten en aardappelen een lid van de nachtschade familie.
[Afbeelding]
Schijnt een vrij zoete vrucht te zijn met een smaak die tussen de peer en meloen valt. Mits je de juiste plant hebt, de ene plant geeft zoete vruchten en de ander meer met bittertinten. De truc is blijkbaar de plant met zoete vruchten te kweken, en deze stekken. De vruchten van de stekken zullen altijd dezelfde smaak hebben als de vruchten van de moederplant.
Lijkt me echt een superleuk plantje, ook voor binnen, en bovenstaande is natuurlijk een uitdaging die ik wel aan wil gaan![]()
Wellicht kent iemand hem hier en heeft er goede of juist slechte ervaringen mee?
Komt goed!JustM3 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 00:39:
[...]
Mocht je een plant met zoete vruchten vinden. Dan hou ik me graag aanbevolen voor een stekje😇
Deze specifiek niet gekweekt, wel deze en die vind ik er wel wat op lijken. (al is het compleet wat andersAnoniem: 1032405 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:41:
Is er hier iemand die ervaring heeft met de Meloenpeer (Pepino)?
[Afbeelding]
Lijkt me echt een superleuk plantje, ook voor binnen, en bovenstaande is natuurlijk een uitdaging die ik wel aan wil gaan![]()
Dit is de muismeloen; Best een leuk ding om te kweken! Smaakt een beetje naar komkommer.

Naast pepers worden er dit jaar een paar tomaten gezaaid, heb ik een rootpouch vol met basilicum gezaaid:
Vorig jaar had ik een klein bakje, maar dit jaar wil ik flink wat pesto maken voor in de vriezer (in een ijsblokjes vorm) om in pasta's te gebruiken.

Van het weekend ook geprobeerd om peperzalf te maken. Best leuk om te doen, maar je merkte niet echt dat er pepers in zaten (tot je aan je ogen zat). Het is ook vrij vet op de huid; ik weet nog niet zo goed wat ik daar aan kan doen. Olie wordt gebruikt om de pepers of het poeder in te weken om de capsaicine te onttrekken; maar ik weet niet of het ook op een andere manier kan, zodat de zalf niet zo vet wordt.
Ik wil het voor mn moeder maken, die heeft artrose en dit schijnt te kunnen helpen las ik op apotheek.nl.

Zojuist 2 flood lights gevonden.Anoniem: 1032405 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 07:24:
[...]
Ja kloptdie dingen geven flink licht! Ben er wel tevreden mee, even kijken hoe ze presteren.
Hoe de hell sluit je die dingen aan?
Ik ben echt geen technisch wonder. Ik neem aan effe naar de Gamma voor kabels?
Inderdaad even kabels met stekker halen. Sorry, dit had ik er misschien even bij moeten vermelden toen ik de tip dropte...Ronster schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:12:
[...]
Zojuist 2 flood lights gevonden.
Hoe de hell sluit je die dingen aan?![]()
Ik ben echt geen technisch wonder. Ik neem aan effe naar de Gamma voor kabels?

Dan het klepje los, kabel vast door het gaatje steken want daarna kan het niet meer (zelf ondervonden

Blauw op blauw van kroonsteentje, bruin op bruin en als je wilt de groengele aarde draad (heb deze zelf niet gebruikt, mijn stopcontact is ook niet geaard dus heeft weinig nut
Hierna de kabel even stevig borgen onder het witte klem lipje.
En dan het klepje weer monteren en zorgen dat je het witte afsluit rubbertje netjes in het daavoor bestemde gootje hebt liggen.
Als je hem dan in het stopcontact steekt en hij gaat aan is het gelukt.
Als je stoppen/relais eruit vliegen is het niet gelukt
Super, thanks voor de snelle reactie en duidelijke instructiesAnoniem: 1032405 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:30:
[...]
Inderdaad even kabels met stekker halen. Sorry, dit had ik er misschien even bij moeten vermelden toen ik de tip dropte...![]()
Dan het klepje los, kabel vast door het gaatje steken want daarna kan het niet meer (zelf ondervonden)
Blauw op blauw van kroonsteentje, bruin op bruin en als je wilt de groengele aarde draad (heb deze zelf niet gebruikt, mijn stopcontact is ook niet geaard dus heeft weinig nut).
Hierna de kabel even stevig borgen onder het witte klem lipje.
En dan het klepje weer monteren en zorgen dat je het witte afsluit rubbertje netjes in het daavoor bestemde gootje hebt liggen.
Als je hem dan in het stopcontact steekt en hij gaat aan is het gelukt.
Als je stoppen/relais eruit vliegen is het niet gelukt
Ik maak even een pitstop bij Gamma!
Ik kan je wel aanraden om voor stekkers met aarde draad te kiezen. Altijd veiliger.Ronster schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:40:
[...]
Super, thanks voor de snelle reactie en duidelijke instructies
Ik maak even een pitstop bij Gamma!
Eigenlijk is het een beetje onverantwoord dat ik ze niet gebruik, maar ik ben de enige die in de tent komt en ik hou de luchtvochtigheid laag.
Maar als je een geaard stopcontact hebt, altijd doen!
Ze hangen hoor Jaap!Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:49:
[...]
Ik kan je wel aanraden om voor stekkers met aarde draad te kiezen. Altijd veiliger.
Eigenlijk is het een beetje onverantwoord dat ik ze niet gebruik, maar ik ben de enige die in de tent komt en ik hou de luchtvochtigheid laag.
Maar als je een geaard stopcontact hebt, altijd doen!
Met aarde en al

Benieuwd hoe het gaat verlopen. Het is in ieder geval veel meer licht dan de 2 Tornados in een bureaulamp.
Die heb ik ook gehad paar jaar terug, was toen als enige plantje nog over in een bak bij het tuincentrum. Kreeg medelijden dus die mocht mee naar huisxeromorphic schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:58:
[...]
Deze specifiek niet gekweekt, wel deze en die vind ik er wel wat op lijken. (al is het compleet wat anders)
Dit is de muismeloen; Best een leuk ding om te kweken! Smaakt een beetje naar komkommer.
[Afbeelding]

Ja de ramen moeten gezeemd worden...

Ik heb echter voorlopig geen zin om bij te schijnen (plantje staat op de vensterbank). Is het verstandig om dan toch voeding bij te geven? Of gewoon zo langzaam door te laten groeien en in de lente/zomer buiten te zetten (incl. voeding)?
Leuke plantbarrymossel schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:53:
Ik heb een Black Pearl peper in een bonsai pot gezet en goed gesnoeid. Nu beginnen er blaadjes te vormen:
[Afbeelding]
Ja de ramen moeten gezeemd worden...![]()
Ik heb echter voorlopig geen zin om bij te schijnen (plantje staat op de vensterbank). Is het verstandig om dan toch voeding bij te geven? Of gewoon zo langzaam door te laten groeien en in de lente/zomer buiten te zetten (incl. voeding)?

Als de grond verse potgrond is zit daar voor dit stadium meer dan genoeg voeding in, en zou ik wachten tot de plant wat uitgelopen is en de zon wat meer begint te schijnen.
De wortels zijn hersteld en de blaadjes die je nu ziet zijn in feite jonge vertakkingen, als je hem nu gaat voeden gaan die sneller ontwikkelen en op zoek naar licht waardoor de kans bestaat dat ze gaan rekken.
Als je wacht tot maart met voeden is er meer zon en is de kans groter dat de vertakkingen korter ontwikkelen en bossiger worden.
Thanks! Zo'n vermoeden had ik al. En anders misschien toch bij gaan schijnen 's nachtsAnoniem: 1032405 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:05:
[...]
Leuke plant![]()
Als de grond verse potgrond is zit daar voor dit stadium meer dan genoeg voeding in, en zou ik wachten tot de plant wat uitgelopen is en de zon wat meer begint te schijnen.
De wortels zijn hersteld en de blaadjes die je nu ziet zijn in feite jonge vertakkingen, als je hem nu gaat voeden gaan die sneller ontwikkelen en op zoek naar licht waardoor de kans bestaat dat ze gaan rekken.
Als je wacht tot maart met voeden is er meer zon en is de kans groter dat de vertakkingen korter ontwikkelen en bossiger worden.
Super leuk! Ik ben dit ook van plan te gaan proberen.barrymossel schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:53:
Ik heb een Black Pearl peper in een bonsai pot gezet en goed gesnoeid. Nu beginnen er blaadjes te vormen:
Als ik zo thuis komt ligt dat bonchi boekje van fataliiseeds op de mat
Pfoeh ja ze zijn echt fel he, als je er tegen in kijkt zie je mooie paarse led afdruk vlekken voor een paar minutenRonster schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:01:
[...]
Ze hangen hoor Jaap!
Met aarde en al![]()
[Afbeelding: Floodlights]
Benieuwd hoe het gaat verlopen. Het is in ieder geval veel meer licht dan de 2 Tornados in een bureaulamp.
Ik houd de lichtafstand op een cm of 30-40 eerst, dan meet ik met mijn telefoon app dezelfde waarde als direct op de spaarlamp in lux.
Voor deze units geldt de 10cm afstand niet, denk dat je de jonge zaailingen dan verbrand.
Staat er mooi bij, daar gaan ze echt wel lekker onder groeien

Ik dacht niet, dat rood licht de beste kleur was voor planten.barrymossel schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:08:
[...]
Thanks! Zo'n vermoeden had ik al. En anders misschien toch bij gaan schijnen 's nachtsVermoed alleen niet dat mijn vrouw het kan waarderen als er wéér een bureaulamp aan de vensterbank hangt én ons huis er 's nachts uitziet als een hoerentent.
Ik denk dat je met zowel led als spaarlampen er gerust heel dicht op mag zitten want deze worden nauwelijks warm vergeleken met reguliere lampen. Mochten ze wel warm worden dan kan je even testen met bijvoorbeeld een stukje gekleurd papier dicht bij de lamp neer te zetten en te kijken hoe warm deze na een tijdje wordt. Mocht het glas/plastic van de lamp gewoon aan te raken zijn na een aantal uur zonder je vingers te verbranden dan kan je deze gerust er dicht op zetten (eventueel controleren dat de plantjes het glas/plastic niet aanraken)Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:11:
[...]
Pfoeh ja ze zijn echt fel he, als je er tegen in kijkt zie je mooie paarse led afdruk vlekken voor een paar minuten![]()
Ik houd de lichtafstand op een cm of 30-40 eerst, dan meet ik met mijn telefoon app dezelfde waarde als direct op de spaarlamp in lux.
Voor deze units geldt de 10cm afstand niet, denk dat je de jonge zaailingen dan verbrand.
Staat er mooi bij, daar gaan ze echt wel lekker onder groeien
Deze worden inderdaad best wel warm... Wanneer je je hand eronder houdt dan voel je de warmte. Niet oncomfortabel maar wel flink wat meer als TL of spaarlampen.Markos schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:17:
[...]
Ik denk dat je met zowel led als spaarlampen er gerust heel dicht op mag zitten want deze worden nauwelijks warm vergeleken met reguliere lampen. Mochten ze wel warm worden dan kan je even testen met bijvoorbeeld een stukje gekleurd papier dicht bij de lamp neer te zetten en te kijken hoe warm deze na een tijdje wordt. Mocht het glas/plastic van de lamp gewoon aan te raken zijn na een aantal uur zonder je vingers te verbranden dan kan je deze gerust er dicht op zetten (eventueel controleren dat de plantjes het glas/plastic niet aanraken)
Met gewone gloeilampen of ontladingslampen maakt de kleur van de lamp voor deze planten niet veel uit. Het verschil tussen warm wit en helder wit voor groei en bloei zal je niet merken en is eerder voor de wietteelt om zoveel mogelijk gram per watt te krijgen (en ook daar is het verschil erg beperkt volgens mij)Freee!! schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:16:
[...]
Ik dacht niet, dat rood licht de beste kleur was voor planten.
Bij led is dit misschien iets anders omdat deze een afwijkend spectrum kan hebben, maar ook hier zal het niet veel uitmaken vermoed ik voor gewoon hobbykweken. Wel meen ik gelezen te hebben dat tl en led lampen veel meer hun kracht verliezen naarmate de afstand tussen de lamp en plant groter wordt dan vergeleken met een gloeilamp. Hoe dat precies zit weet ik niet. Daarom zou ik led en spaarlampen er gewoon dicht op zetten want deze worden normaal gesproken niet zo heet dat je je plant verbrandt
Het is zo'n rood/blauwe groeilamp uit China. Werkt prima.Freee!! schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:16:
[...]
Ik dacht niet, dat rood licht de beste kleur was voor planten.
Inderdaad het merkbare verschil in ontwikkeling met lichtkleur is minimaal. Onder 2700k, dat meer rood in het spectrum heeft, groeien de planten ook prima. Ik had wat jaartjes terug wat spaarlampen van de action met 2700k en daar deed alles het prima onder.Markos schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:24:
[...]
Met gewone gloeilampen of ontladingslampen maakt de kleur van de lamp voor deze planten niet veel uit. Het verschil tussen warm wit en helder wit voor groei en bloei zal je niet merken en is eerder voor de wietteelt om zoveel mogelijk gram per watt te krijgen (en ook daar is het verschil erg beperkt volgens mij)
Bij led is dit misschien iets anders omdat deze een afwijkend spectrum kan hebben, maar ook hier zal het niet veel uitmaken vermoed ik voor gewoon hobbykweken. Wel meen ik gelezen te hebben dat tl en led lampen veel meer hun kracht verliezen naarmate de afstand tussen de lamp en plant groter wordt dan vergeleken met een gloeilamp. Hoe dat precies zit weet ik niet. Daarom zou ik led en spaarlampen er gewoon dicht op zetten want deze worden normaal gesproken niet zo heet dat je je plant verbrandt
En inderdaad naarmate de afstand toeneemt bij CFL en LED daalt de sterkte drastisch. LED heeft overigens wel een grotere stralingsdiepte dan CFL maar ook dat is bij 'budget' LED lampen verwaarloosbaar in vergelijking met bijvoorbeeld HPS. Er zijn LED's die wel beter presteren dan HPS maar dan heb je het over lampen van 1500 euro.
Maar deze LED's zijn echt behoorlijk fel en ook 50w per stuk, en op een afstand van 30/40 cm geven ze evenveel lux af als direct op een spaarlamp. (Gemeten met een lux app op de smartphone dus niet echt wetenschappelijk onderbouwd.)
Dus als je ze er wat verder vanaf hangt belicht je een veel groter oppervlakte, met plusminus dezelfde lichtkracht als direct onder een spaarlamp.
Tenminste, zo zie ik het.
Hoe dan ook zal het in de praktijk genoeg zijn om wat strek te voorkomen
Ik zou zelf de afstand van deze lampen halveren of zelfs nog dichter erop zolang alle planten maar licht krijgen.Ronster schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:01:
[...]
Ze hangen hoor Jaap!
Met aarde en al![]()
[Afbeelding: Floodlights]
Wil het risico verbranding niet lopen.
Ze worden toch best warm heb ik gemerkt

Ronster schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:48:
Ik houdt de groei eens in de gaten. Als ze strekken zet ik ze er korter op.
Wil het risico verbranding niet lopen.
Ze worden toch best warm heb ik gemerkt![]()
[Afbeelding: Muppet]

*Koopt nieuwe lampen, kat blokt het licht*
Resultaat: pepers strekken, maar wel een kat zonder winterdepressie
En ze is al mooi bruinAnoniem: 1032405 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:27:
[...]
![]()
*Koopt nieuwe lampen, kat blokt het licht*
Resultaat: pepers strekken, maar wel een kat zonder winterdepressie
Toen ik mijn ikea kweet set gekocht had heb ik daar ook een fles voeding gekocht, die is na vorig seizoen ver op.
Wat voor soort voeding gebruiken jullie eigenlijk ?
Bij het lokale tuincentrum staan nogal wat verschillende flesjes.
Kamerplantenvoeding. A/B voeding. Peper voeding. Eerlijk gezegd merk ik totaal geen verschil.Rudoo schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:04:
Bij mij beginnen de eerste plantjes ook op te komenIk zie van 3 verschillende pepers al blaadjes omhoog komen.
Toen ik mijn ikea kweet set gekocht had heb ik daar ook een fles voeding gekocht, die is na vorig seizoen ver op.
Ik gebruik zelf GHE, maar standaard tomaten voeding werkt ook gewoon en pokon + een voeding voor bloeiende planten (als je bloemen en vruchten wilt) is ook prima.Rudoo schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:04:
Bij mij beginnen de eerste plantjes ook op te komenIk zie van 3 verschillende pepers al blaadjes omhoog komen.
Dit jaar probeer ik buiten Masterblend.
De vorige huurders behandelden de composthoop als een soort gratis afvalbak. De compost bevatte onder andere mosselschelpen, plastic, blikjes, stroomdraden en een gigantische hoeveelheid pompoenpitten, waar ik later pas achter kwam.
Daarnaast hebben de buren schapen. De kudde schapen is op een gegeven moment ontsnapt en die zijn dus twee weken lang vóór zonsopgang elke ochtend mijn tuin binnen gelopen en hebben overal happen uit genomen. Eerst dacht ik dat mijn dahlia's één of andere gekke ziekte hadden, maar toen er steeds 1 grote hap uit mijn courgettes, tomaten en zonnebloemen was genomen, dacht ik aan een rattenprobleem. Totdat ik dus een keer echt vroeg op moest en tijdens het tandenpoetsen oog in oog stond met 20 schapen.
Nou ja, het enige wat ze dus niet hadden aangevroten waren de pompoenen uit de compost, die werkelijk overal verschenen Dus die heb maar laten staan, waarna ze de rest van mijn tomaten en pepers hebben verstikt. Bleken dus een sierpompoen soort te zijn want ze waren echt niet te vreten.
Dit jaar gaat het anders!

Compost van eigen productie met joekels van regenwormen.
Hopelijk heb je dit jaar meer succes!
Thanks! Het was niet helemaal zinloos gelukkig, ik heb in het voorjaar héél veel rucola gegeten.xeromorphic schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:18:
Wauw, dat klinkt als een heel beroerd seizoen!
Hopelijk heb je dit jaar meer succes!

Weer eens iets anders dan een luizen of rupsen plaag
Succes aankomend seizoen, wanneer je het eerste jaar huurt is het altijd maar afwachten wat je aantreft. Nu wordt het meer je 'eigen' en kan het alleen maar beter gaan.
Daarnaast hoop ik dat wanneer het lente wordt mijn Frambozen en Blauwe bes planten weer lekker kunnen uitschieten en vruchten te geven. Ik heb maar een klein balkon dus ik kan niet veel zelf groeien, maar we gaan het toch doen