Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:28
Wat een leuk topic! Dat ik dit nooit eerder tegengekomen ben. Ga ik volgen.

Ik ben dit jaar ook aangestoken door het kweken.
Eerst een aantal standaard dingen op de traditionele manier gekweekt in kweekbakje en potjes met potgrond. Tomaat, Komkommer, paprika.
Staat nu allemaal in de tuin en groeit echt goed!

Daarna bij de Ikea zo'n kweekbak met LED balk gekocht.
Tomaten en pepers staan al in de tuin in potten op hydrocultuur en groeit hard.
Op moment zitten er aardbeien in de kweekbak en een zaadje uit een citroen. De citroen is inmiddels als een 10-15 cm hoog :) leuk!
Hierna ga ik munt erin doen.

Voor volgend jaar klinkt iets van een bes of framboos inderdaad wel leuk. Ga ik me eens in verdiepen!
Enige probleem wat ik heb is ruimte gebrek in de tuin :(

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

JustM3 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 17:41:
Iemand enig idee wat er met chillipeper forum is gebeurt? site is nu al een week offline.
Is er al iets meer bekend over het forum? Ik zie het nu pas.

Mijn planten zijn dit jaar gefaald dus ik sla dit jaar een soort van over.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:44
Markos schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:21:
[...]

Is er al iets meer bekend over het forum? Ik zie het nu pas.
Lijkt erop dat de rekening niet is betaald. Volgens mij kwam er dan een dergelijke melding bij Antagonist te staan.
De producten zijn geblokkeerd, omdat wij geen betaling voor de verlenging van je pakket hebben ontvangen. Mogelijk heb je onze verzoeken tot betaling gemist, bijvoorbeeld vanwege een nieuw e-mailadres of is er iets fout gegaan bij het verwerken van de betaling.
Bron: https://www.antagonist.nl/blog/2015/05/website-onbereikbaar/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-06 11:24

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Eindelijk van ieder soort plant een eerste vrucht: Sommige hebben bijna gedaan, de laatsten hebben pas de eerste rijpe pepers. Van links minst heet, naar rechts heetst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bBI6n4eoOFukDwALXJMRY9iS/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Joindry schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:34:
Eindelijk van ieder soort plant een eerste vrucht: Sommige hebben bijna gedaan, de laatsten hebben pas de eerste rijpe pepers. Van links minst heet, naar rechts heetst.

[Afbeelding]
Mooie pods :) een geslaagd seizoen.

Heb zelf meer pepers dan ik op kan. Heb al allerlei dingen gemaakt, sambal, jalapenõs op zoetzuur, cowboy candy (erg lekker) en diverse weckpotjes vol gedroogde pepers.

Er komt weer een bult aan dus even de sambals proeven dit weekend en dan van de lekkerste een grote batch maken :)

Verder al heel veel vrienden, collega's en kennissen blij gemaakt met een zakje verse pepertjes, en dat is ook altijd leuk natuurlijk.

Maar volgend jaar hou ik het bij een plantje of 6, want dit gaat nergens meer over ;)

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:20
Ik lees hier enkele laatste reacties over pepers.
Nu dacht ik gelijk dat heb ik ergens gezien, maar er is een hele groep peper fanaten die ook een Facebook pagina hebben.

Weet niet of jullie deze al kennen
https://m.facebook.com/groups/155290251689966/

2250 WP Zuid PVoutput

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:48

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Volgens mij praat je tegen enkele van die fanaten. ;)

Daarover gesproken, @Anoniem: 1032405 , hoe bevallen die zakken je? Zie je verschil met de pepers in potten? Ik hoor net dat de Rootpouches die ik wil niet meer geleverd kunnen worden voorlopig. Ali is een optie, maar gewone plastic potten ook natuurlijk.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MdO82 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 23:09:
Ik lees hier enkele laatste reacties over pepers.
Nu dacht ik gelijk dat heb ik ergens gezien, maar er is een hele groep peper fanaten die ook een Facebook pagina hebben.

Weet niet of jullie deze al kennen
https://m.facebook.com/groups/155290251689966/
Het is zelfs zo erg met me dat ik huidig lid van de maand ben daar :+ 7(8)7
Tektoon schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 23:44:
Volgens mij praat je tegen enkele van die fanaten. ;)

Daarover gesproken, @Anoniem: 1032405 , hoe bevallen die zakken je? Zie je verschil met de pepers in potten? Ik hoor net dat de Rootpouches die ik wil niet meer geleverd kunnen worden voorlopig. Ali is een optie, maar gewone plastic potten ook natuurlijk.
Eerlijk gezegd merk ik zelf geen verschil. Zowel de planten in potten als in rootpouches hebben prima gepresteerd.

Het enige verschil dat ik heb gemerkt is dat de planten in rootpouches sneller droog lijken te staan (meer verdamping), en dat ze ook natter worden bij hevige regenval. (Ze staan bij mij op de tegels en niet in schalen)

Maar om nu te zeggen dat ik qua ontwikkeling of productie een aanzienlijk verschil heb ervaren; nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:34:
[...]

Mooie pods :) een geslaagd seizoen.

Heb zelf meer pepers dan ik op kan. Heb al allerlei dingen gemaakt, sambal, jalapenõs op zoetzuur, cowboy candy (erg lekker) en diverse weckpotjes vol gedroogde pepers.

Er komt weer een bult aan dus even de sambals proeven dit weekend en dan van de lekkerste een grote batch maken :)

Verder al heel veel vrienden, collega's en kennissen blij gemaakt met een zakje verse pepertjes, en dat is ook altijd leuk natuurlijk.

Maar volgend jaar hou ik het bij een plantje of 6, want dit gaat nergens meer over ;)
De hoeveelheid gaat inderdaad nergens meer over. En ik zit nog niet eens halverwege. Mijn eerste pekel is ook gemaakt, ik ga nog wat hot sauces maken ook. Drogen en fijnmalen moet ik nog aan beginnen opzoeken hoe dat moet. Een mengsel zou wel fijn zijn. Mijn favorieten tot nu toe zijn gewoon Jalapeno, omdat je die voor alles kunt gebruiken en de Scotch bonnet foodorama (die gele). Die geeft echt veel smaak in je eten. Laatst een porte tomatensaus gemaakt, 9 liter.. Er twee volledige pepers ingedraaid en dat bleek ruim voldoende. Ze geven een smaak die ik niet beter kan vergelijken met physalis. En erna natuurlijk heet :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De Lidl had een maand of wat terug champignon-kweeksets in de winkel liggen. Paar dagen terug zag ik een champignon omhoog komen, zojuist zag ik
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2019-08-31_champignons.jpg
De onderste zat tegen de bovenkant van het deksel aan :o , die dingen zijn veel groter geworden dan wat op de verpakking staat aangegeven, niet dat ik dat erg vind :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Sambal time :)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GTSfzGS/20190831-134639.jpg

[Edit:] De buit:
Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2019/08/31/20190831_160755.jpg

Recept:
Ingrediënten:

600 gram pepers naar keuze (hoe heter de peper, hoe heter de sambal.)
8 sjalotjes (kleine ui)
8 teentjes knoflook
6 eetlepels olijfolie (of olie naar keuze)
10 eetlepels ketjap manis (of wat meer als je dat lekker vind.)
8 eetlepels appelazijn
1 theelepel zout
4 theelepels suiker
2 theelepels trassi (garnalen poeder)
2 theelepels gemberpoeder
1 groente bouillon blokje.

Bereiden:

Pepers in de blender, grofheid naar wens.
Uitsjes snipperen en knoflook persen.
Uitjes en knoflook ff paar minuten fruiten in de hete olie.

Pepers toevoegen, overige ingrediënten toevoegen.

5 tot 10 minuten laten pruttelen.

In de tussentijd potjes en deksels los van elkaar in een grote pan, even 5 minuten hard koken. Potjes eruithalen en even af laten koelen zodat het water verdampt.

Sambal voorzichtig in de potjes gieten (of met schone lepel.) Hierna de potjes sluiten en 10 minuten ondergedompeld koken in water.

Voila, heerlijke sambal die langere tijd bewaard kan worden!

[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 1032405 op 31-08-2019 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

:9 d:)b

* Raven zag vanmorgen weer eens een slakkenspoor binnen bij de plantjes in de buurt en weer 2 paprikaplantjes weg nadat die ineens heel erg slecht begonnen te doen.

Lijkt door "spider mite" te komen, gezien de minuscule witte beestjes en webachtig iets op de plantjes.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raven schreef op zondag 1 september 2019 @ 10:20:
[...]

:9 d:)b

* Raven zag vanmorgen weer eens een slakkenspoor binnen bij de plantjes in de buurt en weer 2 paprikaplantjes weg nadat die ineens heel erg slecht begonnen te doen.

Lijkt door "spider mite" te komen, gezien de minuscule witte beestjes en webachtig iets op de plantjes.
Spint... Een gevreesd beestje in de kweekwereld. Je kunt ze bestrijden met neemolie of chemische middeltjes, maar een spintplaag is vrij lastig om compleet weg te krijgen...

Er zijn ook biologische bestrijders verkrijgbaar zoals roofmijten die zich weer voeden met spint mijten.

Als je ze niet bestrijdt gaan je plantjes er wel aan onderdoor. Ze houden erg van een lage luchtvochtigheid.

Wellicht is het makkelijker om opnieuw te beginnen, als je planten nog vrij klein zijn. Al je kweekmiddelen (potjes) even een goeie schoonmaakbeurt, de kweekomgeving even goed afsoppen met een scheutje dikke bleek in het sopje en starten met nieuwe potgrond.

Wanneer je plantjes van buiten naar binnen haalt is er altijd een verhoogd risico op beestjes. Die gedeien helaas ook erg goed op de zachte omstandigheden binnenshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anoniem: 1032405 schreef op zondag 1 september 2019 @ 11:01:
Als je ze niet bestrijdt gaan je plantjes er wel aan onderdoor. Ze houden erg van een lage luchtvochtigheid.
Dus zoiets simpels als een luchtbevochtiger bij de planten plaatsen zou al kunnen helpen?
Wellicht is het makkelijker om opnieuw te beginnen, als je planten nog vrij klein zijn. Al je kweekmiddelen (potjes) even een goeie schoonmaakbeurt, de kweekomgeving even goed afsoppen met een scheutje dikke bleek in het sopje en starten met nieuwe potgrond.
De 2 geïnfecteerde plantjes zijn inmiddels weg, het 3e paprikaplantje had al wel een webje erop, maar zag verder geen beestjes. Wel even beetje afgespoeld onder een kraan. Potgrond is hier overigens geen sprake van, hydrokorrels ;)
Wanneer je plantjes van buiten naar binnen haalt is er altijd een verhoogd risico op beestjes. Die gedeien helaas ook erg goed op de zachte omstandigheden binnenshuis.
De laatste keer dat ik plantjes naar binnen haalde, uit de uit elkaar gevallen kas, waren er meerdere slakken meegekomen, gevolgd door een bladluizenplaag waarna ik alles weg heb moeten doen en van voor af aan ben begonnen :| Dat wat er nu staat is binnen gekweekt.

M.b.t. de slak, ik ben het spoor gaan volgen, maar lijkt wel of dat beest ineens in het niets is opgegaan (en verschenen), kan niet terugvinden waar die vandaan is gekomen :?

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Raven schreef op zondag 1 september 2019 @ 11:51:
[...]
Dus zoiets simpels als een luchtbevochtiger bij de planten plaatsen zou al kunnen helpen?
Dat kan het helpen voorkomen, wanneer ze zich genesteld hebben maakt dat weinig meer uit helaas. Dan verspreiden ze zich wellicht wat minder snel.

Het blijft balansen: een te hoge luchtvochtigheid is een bron voor rot en schimmels; een te lage luchtvochtigheid is uitnodigend voor spint.

Wat betreft het binnen beginnen, soms heb je gewoon pech helaas...

Je zou er nog voor kunnen kiezen om een tijdje te stoppen zodat er even geen plantjes staan voor beestjes om te overleven. En anders bestrijden.

Het is in de nazomer en plantenvoedende insecten zijn nu eenmaal overal in volle getallen aanwezig... Voordeel van starten in de winter is dat er gewoon weinig beestjes actief zijn. Een beetje beestjes horen erbij maar binnen zijn ze gewoon vervelend om te hebben.

Die slakken kruipen inderdaad de kleinste hoekjes en gaten in, je zou nog een bierval oid kunnen zetten bij je plantjes om ze te proberen te vangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik heb een paar seizoenen geleden ook alles weggegooid in september om zo een paar maanden niks te hebben staan en in februari met een schone lei opnieuw te kunnen beginnen. Alle kamerplanten staan sindsdien op gestabiliseerd kokos, alle kruiden en pepers op hydro. Zolang ik me daar aan houd, heb ik (bijna) nergens last van. Bij een incident helpt neemolie bij mij supergoed.

Intussen ben ik alweer aan het stekken voor volgend jaar. Met een beetje mazzel overleven de stekjes de winter en kan ik in de lente een vliegende start maken met oregano, salie, lavendel en tijm in de ebb & flow. De Ikea bakken doen het prima maar de setup verbruikt wel veel meer water dan een kratky potje. Gestart met 8 liter en na twee weken is daar nog de helft van over. Met het warme weer verdampt er veel.

M'n eerste mini-aubergines laten zich zien. Deze plant heeft een achterstand opgelopen maar trekt nu goed bij. Ik zie Khang Star online ook vetplanten kweken dus ik dacht dat ook eens te proberen. Het lijkt gaan lukken. De eerste blaadjes doen hun werk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0BRG8ogm.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZVW2nU2m.jpg?1

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anoniem: 1032405 schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:13:
Je zou er nog voor kunnen kiezen om een tijdje te stoppen zodat er even geen plantjes staan voor beestjes om te overleven. En anders bestrijden.
Dat had ik na de bladluizenplaag een tijd gedaan... Pas na die plaag leerde ik Luxan Delete kennen, alle huismiddeltjes hadden maar heel kort effect.
Anoniem: 1032405 schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:13:
Die slakken kruipen inderdaad de kleinste hoekjes en gaten in, je zou nog een bierval oid kunnen zetten bij je plantjes om ze te proberen te vangen.
Daar hebben we er hier genoeg van, jaren 30 woning dat zelden onderhouden wordt (de afgelopen 25j in ieder geval niet gebeurt). Er wonen hier geen bierdrinkers :+ , er ligt wel zout (slakonvriendelijk, ik weet het), maar afgaand op het spoortje dat ik vanmorgen zag wist ie dat te ontwijken. Of niet, maar nog geen lijkje gevonden.

Neemolie heb ik wel eens ergens over gelezen, maar ken het verder niet.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 11:53
De eerste Aji Habanero's geplukt. Maar ik vond ze een beetje tegenvallen qua smaak. Er zat bijna geen pit in. De pepers waren mooi oranje, dus dan zijn ze rijp lijkt me.
Heb net op Ali pouche bags besteld van verschillende maten en een snoeischaartje voor volgend jaar.
Voor binnen heb ik al een reflecterende folie om voor te kweken onder de TL balk.
De augurken worden ook steeds groter, dus die kunnen bijna geplukt worden.

Planten jullie nog iets dat in de winter gaat groeien?

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

He verdorie, weer een slakkenspoor binnen dat ergens spontaan begint en eindigt, geen spoor naar waar dat beest vandaan is gekomen en ondanks het zout kruipt ie gewoon door. Is dat beest familie van Houdini? :S

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Dude, hoe kan dat nou? Hebben we het nog steeds over die action bekers in de vensterbank? Ik heb nog nooit gehoord van slakken in de woonkamer. Kan je die bekers niet tijdelijk in je slaapkamer parkeren ofzo? Of leg er een sla naast. Dit moet toch te fixen zijn, lijkt me...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jup, de bekende bekers. Een tijd terug was er ook een binnen (en daarvoor na het naar binnen verplaatsen inhoud kas), maar die was na in aanraking te zijn gekomen met zout het hoekje om gegaan. De huidige indringer heeft dat vooralsnog overleeft en weet zijn sporen goed uit te wissen, geen flauw idee waar die telkens vandaan komt.

Inmiddels schaaltjes met bier neergezet, schijnt diervriendelijker te zijn dan zout, eens kijken of dat helpt. Anders maar eens slakkenkorrels halen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raven schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:45:
Jup, de bekende bekers. Een tijd terug was er ook een binnen (en daarvoor na het naar binnen verplaatsen inhoud kas), maar die was na in aanraking te zijn gekomen met zout het hoekje om gegaan. De huidige indringer heeft dat vooralsnog overleeft en weet zijn sporen goed uit te wissen, geen flauw idee waar die telkens vandaan komt.

Inmiddels schaaltjes met bier neergezet, schijnt diervriendelijker te zijn dan zout, eens kijken of dat helpt. Anders maar eens slakkenkorrels halen.
Als ie weer ontsnapt kun je iig het bier opdrinken om de frustratie wat minder hard aan te laten komen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 11:50:
[...]

Als ie weer ontsnapt kun je iig het bier opdrinken om de frustratie wat minder hard aan te laten komen :+
Klein probleempje :+ , bier :r

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Akaendra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:15
Ik heb nogal laat gezaaid met de pepers dit jaar als beginneling, maar de eerste beginnen nu te rijpen plus nog een hoop die aan het groeien zijn.
Vandaag ook nog een een kijkje genomen bij Dutch Chili Fest hier in Eindhoven, meteen wat zaadjes gekocht voor volgend jaar :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZvvD8sX.jpg

Eens kijken wat die gaan doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 20:20
Raven schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:45:

Koffieprut werkt prima, hier gaan slakken niet overheen.
Al heb ik wel gemerkt dat je regelmatig wat vers prut eroverheen moet gooien.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Ik hanteer gewoon slakkenkorrels. Kan er echt geen tijd in steken om met alternatieven bezig te zijn. Werken echt wonderwel.

Dit weekend de eerste zelfgepekelde pepers gegeten. Echt berelekker!

De aardappelen waren dan weer een ramp. Dit weekend alles uitgehaald. Op 100 planten had ik nauwelijks 20kg oogst. :S Geen idee waar het fout gegaan is. Ik denk te droog op de foute tijd. Ik had ook nauwelijks groen gehad. Dat was al een indicatie dat het niet echt de goeie kant uitging.
Courgette en tomaten waren dan wel terug een succes. Biet, wortel en boon ook. Alleen die verdomde patat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het plaatsen van schaaltjes met bier heeft overigens geen (dronken) slakken opgeleverd, ook een paar dagen geen spoortjes meer gezien trouwens. Maar die verschijnen niet elke dag.

Er ligt inmiddels al wel een doosje met slakkenkorrels klaar.

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronster
Joindry schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:31:
Ik hanteer gewoon slakkenkorrels. Kan er echt geen tijd in steken om met alternatieven bezig te zijn. Werken echt wonderwel.
We hebben egels in de tuin, vandaar dat ik liever geen slakkenkorrels wil gebruiken. Waar het kan gebruik ik huis tuin en keuken middeltjes. En liever wat aangevreten planten dan dode / zieke diertjes.
Als je dan slakkenkorrels gebruikt let er dan op dat je korrels op basis van ijzerfosfaat neemt zoals Escar-Go en Ferramol. Dat schijnt niet schadelijk te zijn voor andere dieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Maverick! schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:24:
[...]

We hebben egels in de tuin, vandaar dat ik liever geen slakkenkorrels wil gebruiken. Waar het kan gebruik ik huis tuin en keuken middeltjes. En liever wat aangevreten planten dan dode / zieke diertjes.
Als je dan slakkenkorrels gebruikt let er dan op dat je korrels op basis van ijzerfosfaat neemt zoals Escar-Go en Ferramol. Dat schijnt niet schadelijk te zijn voor andere dieren.
Klopt. De Escar-Go van Ecostyle droogt de slakken uit die er van eten, maar dieren die zich voeden met de slakken die van de korrels gesnoept hebben ondervinden geen hinder.

Tevens zijn ze bij biologische afbraak ook nog eens bodemvoedend, dus een win-win.

Die kun je prima inzetten. Ze doen hun werk goed en egeltjes en andere diertjes blijven veilig. Ik heb ze ook wel gebruikt in het verleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:39:
[...]

Klopt. De Escar-Go van Ecostyle droogt de slakken uit die er van eten, maar dieren die zich voeden met de slakken die van de korrels gesnoept hebben ondervinden geen hinder.

Tevens zijn ze bij biologische afbraak ook nog eens bodemvoedend, dus een win-win.

Die kun je prima inzetten. Ze doen hun werk goed en egeltjes en andere diertjes blijven veilig. Ik heb ze ook wel gebruikt in het verleden.
Dat had ik idd gelezen. Ik heb nog een pakje staan, dis zal het ook wel gebruiken :)
Maar koffieprut bij de peperplanten werkt ook prima en heeft ook zijn voordelen volgens onze DPL master ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudoo
Mijn citroenzaadje doet het best goed :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L4tm9Rb.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door Rudoo op 13-09-2019 08:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
Rudoo schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 07:54:
[Afbeelding]
Hij geeft alleen olijven zo te zien... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudoo
barrymossel schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:23:
[...]

Hij geeft alleen olijven zo te zien... ;)
Hahha nee is een kraal die mijn kinderen door het hele huis achter laten 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:02
Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:39:
[...]

Ik heb eens bij de intratuin een kwartier voor het schap gestaan om het verschil van prijs te rechtvaardigen tussen ecostyle en Bayern. Bleek er allemaal exact hetzelfde in te zitten.

De slakken eten de korrel, stoppen met honger krijgen, verstoppen zich en gaan vervolgens dood/drogen uit.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

LED-Maniak schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:36:
[...]

Ik heb eens bij de intratuin een kwartier voor het schap gestaan om het verschil van prijs te rechtvaardigen tussen ecostyle en Bayern. Bleek er allemaal exact hetzelfde in te zitten.

De slakken eten de korrel, stoppen met honger krijgen, verstoppen zich en gaan vervolgens dood/drogen uit.
Ik zie inderdaad dat Bayer nu ook deze korrels heeft, grappig. Voorheen hadden ze korrels op basis van metaldehyde, en dat is een goedje wat ik liever niet in m'n tuin strooi...

Maar wel een goeie tip! Scheelt aanzienlijk per pak. Mocht ik ze ooit weer eens nodig hebben dan ben ik geen dief van m'n eigen portemonnee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 11:53
De Aji Habanero gaat aardig goed na de verpotting naar een grotere pot een aantal weken geleden. Heb er gisteren sambal van gemaakt. Het is eigenlijk niet echt sambal, want ik vind het totaal niet scherp. Maar het heeft wel een lekkere smaak :). De rode anuums zijn klaar met groeien, de plant sterft langzaam af. Alleen nog wat tomaten, augurken, paprika's, bieslook, aardbeien en de Aji's om te oogsten.

Op Ali heb ik plantenpouches besteld voor volgend jaar. En voor binnen heb ik reflecterende folie om voor te zaaien.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Dat heb ik ook al een paar keer gehad. Sommige soorten lijken echt last te hebben van ons gematigde klimaat. Ze geven wel rijp fruit maar heet wordt het niet. Mijn lemon drop (ook een Aji) geeft wel heet fruit. Binnenkort is m'n eerste serrano rood en probeer ik die ook.

In tegenstelling tot de meeste anderen hier heb ik dit jaar een tekort aan pepers. Door de problemen eerder dit jaar leveren mijn vijf planten nu te weinig af. Volgend jaar zet ik er zeker een aji bij, en wellicht ook een jalepeno of habanero.
Rudoo schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 07:54:
[Afbeelding]
Is dit een 'ordinaire' citroen fruitboom? Mooie plant, die wil ik ook wel kweken. :Y

• Rudoo
Tektoon schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 00:37:
Is dit een 'ordinaire' citroen fruitboom? Mooie plant, die wil ik ook wel kweken. :Y
Ja, citroen uit de supermarkt voorzichtig open maken en dan zaadje eruit halen. Zit iets van een vliesje omheen wat je er ook af kan halen (dan ontkiemt hij sneller). Dan zaadje op nat keukenpapier op de vensterbank leggen en wachten :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm mijn peperzaadjes willen niet ontkiemen :/ , 3 soorten liggen, geen van alle teken van leven.

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:24
Hier ergens begin dit jaar Cherry tomaat geplant. 60cm breed en 60cm hoog zouden ze worden en uit 8 zaadjes zou je 4-6 planten krijgen. Ik had er 8, waarvan ik 7 heb overgeplant in grote bakken met moestuingrond. Planten zijn ruim 1 meter hoog geworden. Opbrengst is ook leuk, kunnen 2-3x per week salade eten en onze oudste neemt ze als fruit mee naar school. Volgend jaar maar wat minder planten, dit gaat nergens meer over :X.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ruim 1 meter? Klinkt bekend, voor de bladluizenplaag waren de tomatenplanten zo hoog dat ze hun eigen gewicht niet konden dragen en dat was zonder tomaten er aan :P Niet opgemeten geloof ik, maar hoger dan het grote raam hier aan de voorkant van het huis, dus ook ruim 1 meter :o
(Volgens mij meer richting 2 dan 1 meter.)

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 14-09-2019 19:34 ]

Oscar Wilde

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:08
Hier toppen we de cherry als deze tegen het plafond van de kas komt, ook iets van 2 meter. Inmiddels ook al verschillende afgebroken door het gewicht. Door de honderden tomaten krijgen we het gewoonweg niet gegeten, groeit zo snel dat ze al soms openbarsten aan de plant (en te laat plukken, dat klopt). Ach, de kippen vinden het heerlijk dus met trossen tegelijk afknippen ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:24
Hier is 1 geknakt, gewoon zo laten hangen en het groeit gewoon door. Enig nadeel is dat ik nu al 2 maand een stuk gras niet heb kunnen maaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Raven schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 17:15:
Hmm mijn peperzaadjes willen niet ontkiemen :/ , 3 soorten liggen, geen van alle teken van leven.
Ben je niet een beetje vroeg, of laat?

Wat is je plan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

barrymossel schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:59:
[...]

Wat is je plan?
Peperjungle 2020.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Nee joh, hij voert z'n slakken. Die moeten ook de winter door! :+

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Pfff ik dacht dat ik snel was, 2 januari starten. Maar de elec rekening de witte vlieg de rouwvliegjes en de schildluis vorig jaar gaan me niet weer gebeuren... Ik start wel als het buiten kan 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

barrymossel schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:59:
[...]

Wat is je plan?
Ik begin binnen, dan maakt de tijd van het jaar toch niet zo uit?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Raven schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:13:
[...]

Ik begin binnen, dan maakt de tijd van het jaar toch niet zo uit?
Je begint binnen, mag ik dan aannemen dat de planten wel naar buiten gaan? Dat kan pas ergens half mei, dus dan zul je je peperplanten tot die tijd binnen moeten houden. Kan nogal een jungle worden. En aangezien je nu een hele tijd weinig/minder zon gaat hebben moet je sowieso met (groei)lampen bij gaan schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

barrymossel schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:18:
[...]

Je begint binnen, mag ik dan aannemen dat de planten wel naar buiten gaan? Dat kan pas ergens half mei, dus dan zul je je peperplanten tot die tijd binnen moeten houden. Kan nogal een jungle worden. En aangezien je nu een hele tijd weinig/minder zon gaat hebben moet je sowieso met (groei)lampen bij gaan schijnen.
Dat binnen moeten blijven staan is geen probleem ;) , misschien zijn de zaadjes net te oud?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Raven schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:26:
[...]

Dat binnen moeten blijven staan is geen probleem ;) , misschien zijn de zaadjes net te oud?
Zou kunnen. Zelf bewaar ik ze in de koelkast en na 3-4 jaar kiemde afgelopen jaar zo goed als alles nog...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 16:08
Sinds 5 maanden nu een perenboompje in een grote pot op balkon staan.
Helaas had deze peer wat extra's meegenomen: luisjes. In eerste instantie heb ik met de hand zoveel mogelijk luizen naar de grond proberen te krijgen (handwerk - heeft geen nut), later heb ik 5 kruisspinnen vanuit huis in de peer gezet: Bijna volledig schoon :D

Voor volgend jaar ga ik geen spinnen meer vermoorden, werken zullen ze :+

Resultaat:
Afgelopen week heb ik de eerste 3 peren geplukt, er hangen er nog 3 aan

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Vandaag eindelijk weer eens tijd gehad om wat te oogsten, het is echt bizar hoeveel pepers er nu rijpen. Ik heb maar wat zakken met pepers weggegeven en een deel in de vriezer geklapt. En een deel verwerkt in de heetste sambal tot nu toe.

Weet eigenlijk niet meer wat ik met al die krengen moet. Misschien nog een paar potjes chutney met pruimen maken ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mqhnqV7/20190922-145554.jpg

Ik ben niet iemand die in zijn cornflakes ook pepers mikt, meestal een schepje sambal bij het avondeten maar dan houdt het wel op. Beetje overkill dit jaar :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Eerste saus van het jaar. Gefermenteerde fatalii white met lychee en beetje look en witte wijnazijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NInuNF7rsaES0GT0aXuWJdyb/full.jpg

9/10 wat mij betreft qua sterkte >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Joindry op 05-10-2019 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Joindry schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:03:
Eerste saus van het jaar. Gefermenteerde fatalii white met lychee en beetje look en witte wijnazijn:

[Afbeelding]

9/10 wat mij betreft qua sterkte >:)
Dat ziet er goed uit! Best apart om een witte hotsauce te zien, als je deze op een gezellige BBQ op tafel zet zonder heads-up gaan mensen die kick niet verwachten denk ik. >:)

Geniet ervan d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 01:49:
[...]

Dat ziet er goed uit! Best apart om een witte hotsauce te zien, als je deze op een gezellige BBQ op tafel zet zonder heads-up gaan mensen die kick niet verwachten denk ik. >:)

Geniet ervan d:)b
Ik denk niet dat iedereen er van zou genieten >:)
Gisteren ook voor het eerst een vijzel gebruikt. Mijn Scotch Bonnet Foodorama gedroogd in de oven en erna direct de vijzel in. Is goed gelukt. Was wel onder de indruk hoe weinig er eigenlijk overblijft.
Mensen die teveel hebben, vermalen dus. Het neemt minder plaats in beslag en blijft eeuwig goed. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik knal m'n Lemon Drops hier allemaal door de pompoen-soep. Het is echt een rete-goede combinatie, zo met een pittige kick erbij.

Laat de sneeuw maar komen. <+:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-06 11:04
Het is even geleden dat ik hier wat in gepost heb, maar toch maar weer eens een update!
Dit was het eerste jaar dat ik chili pepers heb gekweekt naast de "normale" groentes.
Ik moet eerlijk zeggen dat het veel leuker is dan verwacht! De opbrengst is echt enorm van die planten (ook al was dit jaar best een slecht moestuin jaar).

Een paar dingen die ik voor volgend jaar mee neem zijn:
  • Koop nooit meer bij slechte zadenshops
  • In de volle grond groeien pepers in eerste instantie veel langzamer, maar worden (bij mij) 2x zo groot dan in een root pouch, maar als nadeel bijna geen rijpe pepers door de langzame groei.
  • Pepers verschillen daadwerkelijk enorm van smaak per soort! (had ik dus echt niet verwacht!)
  • Pepers "eten" ongeveel 6 miljard meer meststoffen dan elke andere plant die ik ooit in mn moestuin heb gehad (dat wil zeggen, als je ze meer eten geeft zie je het direct in de vermeerdering van de opbrengst)
  • Kleine pepertjes zien er leuk uit, maar er 200 plukken van een plant is niks aan :+
  • Ik kan niet zo goed tegen hitte als ik dacht en vraag me nu af waarom ik de "7 pot primo" en de "Fatalii Gourmet Jigsaw" heb besteld... 8)7
  • Pepers zijn super leuk voor in de vensterbank
  • Rootpouches zijn super handig en makkelijk op te ruimen (al durf ik ze niet in de wasmachine te doen met al die zand)
  • Een druppel systeem in de moestuin is behoorlijk handig, maar maakt mesten wel moeilijk als je het druppelsysteem op de kraan hebt aangesloten ipv op een watertank.
  • Pepers kan je enorm groot en enorm klein houden (volgend jaar gaan een van de planten veranderen in een bonsai)
  • 35 peperplanten passen niet in een keer in een 300 liter compostbak...
  • meer dan 1 peperplant per pot is niet best voor de groei, ze houden elkaar best klein
Al met al blijven pepers in de moestuin! Het was een geslaagd experiment en ik heb er enorm veel plezier aan beleefd. Gister alles in de compostbak gegooid en de achtertuin klaar gemaakt voor de winter. Niet helemaal schoon gemaakt natuurlijk, want de egeltjes moeten ook een plekje hebben om te schuilen als het echt koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
xeromorphic schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 08:26:
Welke problemen kreeg je daardoor?
• 35 peperplanten passen niet in een keer in een 300 liter compostbak...
offtopic:
Dat was een fantiek begin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

xeromorphic schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 08:26:

Een paar dingen die ik voor volgend jaar mee neem zijn:
Mogen we weten bij welke shop jij slechte ervaring had?

Ik kan me inbeelden hoeveel pepers je hebt. Mijn "fanatiek begin" betreft 14 planten en ik oogst nu nog massa's pepers waar ik niet veel meer mee kan. Ik heb intussen zowat alles gemaakt wat ik van plan was.

Wat betreft je superhots. Ik heb er geen gezet en heb wat spijt dat ik gewoon niet één soort heb geprobeerd. Gewoon, niet omdat ik het lekker vind, maar om te zien of die moeilijker zijn.
Wat betreft je aparte smaak, gek he! Mijn favoriet is dit jaar wel de Scotch bonnet foodorama. Met voorsprong op de rest eigenlijk. Als ik één soort mag aanraden aan de rest, is het deze wel.

Iemand suggesties/ideeën om volgend jaar te kweken? Ik denk volgend jaar een soort kleine pompoen te gaan kweken. Vroeger nog 20kg exemplaren gekweekt, maar daarvan heb je er ook wel snel genoeg van. Mijn gedachtegang momenteel gaat naar de "Uchiki kuri"
Ik heb ook al gedacht aan wasabi, maar dat lijkt zeer moeilijk te zijn wat betreft omstandigheden.

Mijn grootste faal dit jaar waren mijn rozen, twee Engelse rozenplanten gekocht die samen 6 rozen gehad hebben. Dan beiden een aparte ziekte opgelopen hebben en gerot zijn. 28 euro voor 6 rozen was best duur. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xeromorphic
ANdrode schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:15:
[...]

Welke problemen kreeg je daardoor?
Ik heb een aantal problemen gehad, maar de voornaamste was dat ik totaal andere pepers kreeg dan ik besteld had en dat het oude en zwarte zaden waren.
Joindry schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:33:
[...]

Mogen we weten bij welke shop jij slechte ervaring had?

Ik kan me inbeelden hoeveel pepers je hebt. Mijn "fanatiek begin" betreft 14 planten en ik oogst nu nog massa's pepers waar ik niet veel meer mee kan. Ik heb intussen zowat alles gemaakt wat ik van plan was.
Tuurlijk, dat waren de standaard websites waar je op uit komt als je zoekt op "peper zaden kopen" dus de 123zaden.nl en peperzaden.nl (en alle variaties van die site).

Na die ervaringen ben ik overgegaan naar aanbevolen webshops en naar de originele kweker van zaden als ik echt specifieke wil hebben (zoals de primo).
Nu shop ik dus bij fataliiseeds.net en anchillique.nl. Moet wel eerlijk bekennen dat ik bij de laatste wel 1x een pakje zaden heb gekregen waaruit 2 verschillende pepers kwamen (maar ook degene die ik had besteld, dus misschien per ongeluk een verkeerd zaadje in het pakje gekomen)

De hoeveelheid pepers valt gelukkig mee, ik heb een droogmachine thuis staan waardoor ik wat poeders heb kunnen maken en ik had er wat pepers tussen zitten die ik echt niet lekker vond, die konden zo weg naar vrienden en familie :D.
[...]
Wat betreft je superhots. Ik heb er geen gezet en heb wat spijt dat ik gewoon niet één soort heb geprobeerd. Gewoon, niet omdat ik het lekker vind, maar om te zien of die moeilijker zijn.
Wat betreft je aparte smaak, gek he! Mijn favoriet is dit jaar wel de Scotch bonnet foodorama. Met voorsprong op de rest eigenlijk. Als ik één soort mag aanraden aan de rest, is het deze wel.
Gek genoeg heb ik de superhots nog niet eens in de tuin gehad dit jaar; ik ben ze nu binnen aan het opkweken; Maar een aantal pepers uit de tuin van afgelopen jaar die niet eens in de buurt komen van de superhots vond ik eigenlijk al te heet! Maar goed, wel leuk om te kunnen zeggen dat je een keer een van de heetste pepers ter wereld in de tuin hebt gehad.
Thanks voor de tip ook! ik zal de foodorama ook eens bestellen (ook al heb ik geen plek meer voor volgend jaar)
[...]
Iemand suggesties/ideeën om volgend jaar te kweken? Ik denk volgend jaar een soort kleine pompoen te gaan kweken. Vroeger nog 20kg exemplaren gekweekt, maar daarvan heb je er ook wel snel genoeg van. Mijn gedachtegang momenteel gaat naar de "Uchiki kuri"
Ik heb ook al gedacht aan wasabi, maar dat lijkt zeer moeilijk te zijn wat betreft omstandigheden.

Mijn grootste faal dit jaar waren mijn rozen, twee Engelse rozenplanten gekocht die samen 6 rozen gehad hebben. Dan beiden een aparte ziekte opgelopen hebben en gerot zijn. 28 euro voor 6 rozen was best duur. :/
Ik ben erg fan van de flespompoen, die staat standaard elk jaar in de tuin. Daar maken we altijd soep van.

Als je wasabi wil, is mierikswortel dan niet wat om te proberen? Dat is wat je in alle sushi restaurants te eten krijgt ipv echte wasabi.

Zuur van je rozen zeg!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-06 00:13
Hier nog een hele informatieve pagina. Boordevol info. De eigenaar van de pagina uit Ruinerwold is momenteel even afwezig.

https://www.facebook.com/DailyGardeningTips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

xeromorphic schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:26:
[...]

Thanks voor de tip ook! ik zal de foodorama ook eens bestellen (ook al heb ik geen plek meer voor volgend jaar)

[...]

Ik ben erg fan van de flespompoen, die staat standaard elk jaar in de tuin. Daar maken we altijd soep van.

Als je wasabi wil, is mierikswortel dan niet wat om te proberen? Dat is wat je in alle sushi restaurants te eten krijgt ipv echte wasabi.
Ik had trouwens de gele Foodorama, net ontdekt dat er rode zijn ook.
Flespompoen? (Joindry haalt zijn woordenboek NL--> BE erbij) ah, Butternut.
Die heb ik vorig jaar gehad. 4m² plant, 20 tal bloemen, 0 pompoenen 8)7

Mierikswortel en wasabi verhaal, ... . Dat weet ik. Net daarom dat ik wasabi wil... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
Joindry schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:21:
[...]

Ik had trouwens de gele Foodorama, net ontdekt dat er rode zijn ook.
Flespompoen? (Joindry haalt zijn woordenboek NL--> BE erbij) ah, Butternut.
Die heb ik vorig jaar gehad. 4m² plant, 20 tal bloemen, 0 pompoenen 8)7

Mierikswortel en wasabi verhaal, ... . Dat weet ik. Net daarom dat ik wasabi wil... :+
En ik heel stoer de Nederlandse naam opgezocht omdat ik mij alleen de Engelse naam kon herinneren. 8)7
Het is een beetje een lastige pompoen inderdaad, als je ook maar iets te veel stikstof in de grond hebt, dan krijg je alleen manlijke bloemen -_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:00
Heeft iemand hier een tuinkas van polycarbonaat?

Ik kan van iemand een kas "krijgen", met glazen ruiten. Ding staat er wel al 20 jaar en zag er niet meer heel fris uit. Ben me aan het afvragen of het de moeite is om hem af te breken met het risico op kapotte ruiten, etc.

Of, aangezien ik toch in m'n moestuin een gereedschap stalling moet verbouwen, zelf een kas te maken van polycarbonaat. Dan heb ik meteen de afmeting die ik wil...

Ben vooral benieuwd naar hoe het licht/temperatuur is in zo'n kas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

De_Bastaard schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 20:35:
Heeft iemand hier een tuinkas van polycarbonaat?

Ik kan van iemand een kas "krijgen", met glazen ruiten. Ding staat er wel al 20 jaar en zag er niet meer heel fris uit. Ben me aan het afvragen of het de moeite is om hem af te breken met het risico op kapotte ruiten, etc.

Of, aangezien ik toch in m'n moestuin een gereedschap stalling moet verbouwen, zelf een kas te maken van polycarbonaat. Dan heb ik meteen de afmeting die ik wil...

Ben vooral benieuwd naar hoe het licht/temperatuur is in zo'n kas.
Wij zijn ook reeds enkele jaren aan het jagen op een mooi tweedehandsje, maar zijn nog steeds zoekende. Die dingen zijn gegeerd...

Ik denk dat je niet alle polycarbonaat over dezelfde lijn kan trekken. Er zal wel goed gerief en slecht gerief tussenzitten. Enige reden waarom poly direct uitviel bij ons is vanwege windgevoeligheid. Op de plek waar onze serre/kas komt is er veel wind. Mijn 80 euro tentje is dit jaar al een keertje weggewaaid ;w Sinds is ie verankerd met heel wat koord en tentpiketten...

2e hands serre. Indien het gewoon glas is, is het een twijfelgeval imho. Met recente weerontwikkelingen kan je na een goede hagelbui plots geen serre meer overhouden. Indien het reeds gaat om een of andere vorm van verstevigd glas, zou ik zeggen ga ervoor. Kom gewoon goed voorbereid toe om de ramen te tranporteren. Handschoenen tegen het snijden. Bubbelfolie bij transsport. ... een gebroken glas kan je nog altijd vervangen. Kijk vooral naar de staat van het frame zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 20:03

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Die zijn zo onderhand wel kapotgevroren toch? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 20:03
@barrymossel

Helaas niet,

ze zitten achter de kattenbrokken aan..

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Winterpepers.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/J312Cbf/IMG-20191129-WA0006.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yyLFBPp/20191129-103859.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Nt8156V/IMG-20191129-WA0011.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yQJGtQS/IMG-20191129-WA0013.jpg

Soortjes volgend jaar:
- Jays Peach Ghost
- Sugar Rush Peach
- Bahamemian Goat
- Early Jalapenõ
- Rode Spaanse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:08:
Winterpepers.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Soortjes volgend jaar:
- Jays Peach Ghost
- Sugar Rush Peach
- Bahamemian Goat
- Early Jalapenõ
- Rode Spaanse
Dank je voor de hint. Meteen m'n mini peper die nog buiten stond overgepot in een bonsai pot en binnen gezet. Eens zien of ie het gaat overleven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

barrymossel schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:34:
[...]

Dank je voor de hint. Meteen m'n mini peper die nog buiten stond overgepot in een bonsai pot en binnen gezet. Eens zien of ie het gaat overleven :D
Ik overwinter er ook 1 dit jaar. Lijkt tot nu toe prima te gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:35:
[...]

Ik overwinter er ook 1 dit jaar. Lijkt tot nu toe prima te gaan!
Gelukkig waren de wortels hier niet diep, dus ik heb weinig verpest. Alleen nu nog een manier vinden om genoeg licht te geven... Mag hem van mijn vrouw niet in een kast zetten met ledstrips erboven... (gaat dus wel gebeuren...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

barrymossel schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:37:
[...]

Gelukkig waren de wortels hier niet diep, dus ik heb weinig verpest. Alleen nu nog een manier vinden om genoeg licht te geven... Mag hem van mijn vrouw niet in een kast zetten met ledstrips erboven... (gaat dus wel gebeuren...)
Haha hier staat ie gewoon voor het raam. Puur overleven, in het voorjaar wederom wat terugsnoeien, en dan in een 16L rootpouch naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:06:
[...]

Haha hier staat ie gewoon voor het raam. Puur overleven, in het voorjaar wederom wat terugsnoeien, en dan in een 16L rootpouch naar buiten.
Oh hier is het echt alleen voor de lol. Kijken of ik een bonchi kan maken... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik ben langzaam maar zeker aan het kijken naar pepers voor komende lente. Naast de mij zeer goed smakende Lemon Drop en Serrano ga ik dit jaar een habanero proberen en een rocoto.

Is het zaad van fatalii het waard volgens jullie? Hij is een pak duurder dan anderen. Ik moet zeggen dat Anchillique mij niet zo goed is bevallen, maar het door jullie niet zo hoog aangeschreven peperzaden.nl weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Tektoon schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 01:21:
Ik ben langzaam maar zeker aan het kijken naar pepers voor komende lente. Naast de mij zeer goed smakende Lemon Drop en Serrano ga ik dit jaar een habanero proberen en een rocoto.

Is het zaad van fatalii het waard volgens jullie? Hij is een pak duurder dan anderen. Ik moet zeggen dat Anchillique mij niet zo goed is bevallen, maar het door jullie niet zo hoog aangeschreven peperzaden.nl weer wel.
Van alles had ik de meeste opkomst en opbrengst, en lekkere chilli's, met seaspringseeds. Dus wat mij betreft, dikke aanrader!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Tektoon schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 01:21:

Ik had afgelopen seizoen enkele soorten bij fatalii besteld, die zijn prima bevallen.

Dit jaar heb ik de zaden besteld bij Jim Duffy:

https://www.superhotchiles.com/

Veel goede verhalen over gehoord en prachtige selectie die gast. Wel duur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Thanks! Ik zie nog niet echt een prijsverschil met Fatalii: 3-5e voor 10 zaadjes plus 5e shipping. Hij heeft wel mooie pepers zeg! Ik mag er van mezelf maar drie, want anders staat het te vol hier. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Tektoon schreef op zondag 1 december 2019 @ 14:50:
Thanks! Ik zie nog niet echt een prijsverschil met Fatalii: 3-5e voor 10 zaadjes plus 5e shipping. Hij heeft wel mooie pepers zeg! Ik mag er van mezelf maar drie, want anders staat het te vol hier. :P
Ik doe het zelf ook wat kalmer aan dit jaar. Ik had dit jaar ruim 30 planten maar dat ging nergens over.

Volgend seizoen een stuk of 8. Ik kweek wel het dubbele aantal op, voor de weggeef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Als je die 30 allemaal bij Duffy koopt ben je ook weer 150e verder. Ik ga komend jaar voor de volgende setup:

- ebb & flow kruidenbak (salie, oregano, tijm, rozemarijn) op Cellmax
- krakty (basilicum, citroenmelisse, munt, Aji Lemon, Serrano + 3 nieuwe pepers) op GHE
- blumat systeempje buiten (vijg, olijf, Aji Lemon, Serrano) op masterblend

EDIT: Fatalii heeft een cybermonday korting én gratis shipping. NOICE! De keuze is gevallen op een oranje habanero, een gele reuze rocoto en zo'n hipster buena mulata pepertje die iedereen op het moment verkoopt.

[ Voor 23% gewijzigd door Tektoon op 01-12-2019 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
Tektoon schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:56:
- blumat systeempje buiten (vijg, olijf, Aji Lemon, Serrano) op masterblend
Heb je dit blumat systeem al eerder gebruikt of wordt dit je eerste keer ?
Zo ja, wat zijn je bevindingen over dit systeem ? Werkt het goed ?
Het zit er wel interessant uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronster
Rudoo schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:19:
[...]

Heb je dit blumat systeem al eerder gebruikt of wordt dit je eerste keer ?
Zo ja, wat zijn je bevindingen over dit systeem ? Werkt het goed ?
Het zit er wel interessant uit.
Ik heb afgelopen kweekseizoen het Blumat Tropf systeem gebruikt.
Werkt helemaal prima! Het is even inregelen (niet moeilijk overigens), maar dan heb je er geen omkijken meer naar. Zeker wanneer je op vakantie gaat vind ik het echt een uitkomst. De 'verzorgers' hoeven enkel te zorgen dat de waterbakken niet leeg komen te staan. Ik heb een waterbak per 4 a 5 kegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ja, dit. Ik heb het vorig jaar afgekeken van Maverick (die nou opeens Ronster heet, wtf?). Dus als je wilt zien en horen hoe het werkt moet je ff op zijn naam zoeken in het topic. Er is ook een filmpje met een poes. :P

Ik heb die kegels al even liggen en ga ze komend voorjaar voor het eerst inzetten. Gewoon met water in een 20l emmer; de voeding geef ik er een keer per week handmatig bij want anders krijgen ze bij regenachtig weer niks te eten. Verder kijk ik nog naar wat gemende kruiden en bloemen om als bladluis-afweer te dienen naast m'n pepers. Misschien zet ik die ook aan het Blumat systeem, maar dan moet ik wel weer extra kegels scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-06 00:13
Tektoon schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:13:
Ja, dit. Ik heb het vorig jaar afgekeken van Maverick (die nou opeens Ronster heet, wtf?). Dus als je wilt zien en horen hoe het werkt moet je ff op zijn naam zoeken in het topic. Er is ook een filmpje met een poes. :P

Ik heb die kegels al even liggen en ga ze komend voorjaar voor het eerst inzetten. Gewoon met water in een 20l emmer; de voeding geef ik er een keer per week handmatig bij want anders krijgen ze bij regenachtig weer niks te eten. Verder kijk ik nog naar wat gemende kruiden en bloemen om als bladluis-afweer te dienen naast m'n pepers. Misschien zet ik die ook aan het Blumat systeem, maar dan moet ik wel weer extra kegels scoren.
Heb je de grote of kleine kegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Kleine, denk ik. Ik heb gewoon zo'n startpakketje gekocht voor 19,95. Ik overweeg één grote te kopen want ik heb ook een vijg staan, maar ik wil eerst ff zien hoe goed het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Tektoon schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:13:

Hahaha scherp hoor!
Heb idd mijn naam laten veranderen :)

Ik meng de voeding (GHE) trouwens gewoon met het water in de bakken.
Ik heb overigens 4 van die starters pakketten gekocht, dus kan 4 waterbakken gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronster op 06-12-2019 19:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Afgelopen donderdag mijn bestelling van Jim Duffy (Refining Fire Chiles) binnengekregen.

Het heeft ongeveer 2 weken geduurd van bestelling tot pakketje in de bus. Je betaald de hoofdprijs voor sommige soorten (vooral de exclusievere superhots), maar iedereen die daar besteld krijgt veel extra's.

Hij heeft bij mij alle bestelde soorten verdubbeld. Kan ik de zaden mooi delen met een maat die ook graag kweekt, en hebben we voor ongeveer 11 euro de man toch wat leuke soorten die je niet snel zult vinden bij de lokale intratuin ;).

Ben benieuwd naar de ontkiem ratio. Dat laat ik ook nog wel even weten tegen die tijd, mochten er mensen geïnteresseerd zijn. Ik start dit jaar pas ergens in januari.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7C7qc0W/20191213-143301.jpg

Verder doet mijn overwinteraar het erg leuk, die staat bij het raam en begint als een malle nieuw blad en vertakkingen aan te maken.

Als de kweektent straks weer staat krijgt ie een plekje onder de lampen, zal tegen ijsheiligen al een beste plant zijn als ie zo doorgaat!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bNcKh3b/20191214-093941.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*Verkeerde topic*

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 1032405 op 16-12-2019 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudoo
Ik ben dit jaar eigenlijk pas echt aangestoken met deze hobby en kijk dus al erg uit naar komend voorjaar.
Laatst ook wat verschillende peper zaadjes besteld bij Fatalii :)
Rond welke periode beginnen jullie normaal met de eerste zaadjes potten voor het komende seizoen ?
Ik heb zo'n Ikea kastje met led-balkje erin en wil dus sowieso in huis te starten. De versterkbank kan volgebouwd worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Rudoo schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:30:
Ik ben dit jaar eigenlijk pas echt aangestoken met deze hobby en kijk dus al erg uit naar komend voorjaar.
Rond welke periode beginnen jullie normaal met de eerste zaadjes potten voor het komende seizoen ?
Ik heb zo'n Ikea kastje met led-balkje erin en wil dus sowieso in huis te starten. De versterkbank kan volgebouwd worden :)
Wat betreft de pepers: Ik ben vorig jaar begin december begonnen, allerlei gekke capriolen met toppen etc uitgehaald.

Dit jaar start ik de tragere groeiers (capsicum chinense, de echt hete soorten) in januari. En de capsicum annuum (snelgroeiende lange lummels, oa. Jalapenõ's) start ik pas in februari. Ik ga niets toppen, laat ze lekker gaan. Dan maar wat stokken erbij voor de stevigheid.

Tomaten en andere groentes kun je prima in februari/maart mee starten. Afgelopen jaar begon ik mid april pas met de tomaatjes en daar kwamen echt veel van af.

Het scheelt als je een vensterbank hebt op het zuiden! Helaas heb ik die zelf niet. Dus ik moet een beetje bijbelichten, maar heb wel de intentie dit jaar meer met het zonlicht te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Meestal januari. Komt niet heel precies, maar December is meestal wel te vroeg. Krijg je (zonder bijlichten) overstrekking en uiteindelijk erg grote planten voor binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

@Anoniem: 1032405 Ik zie dat poes weer een interessant dialoog met het kozijn aan het voeren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:33:
@Anoniem: 1032405 Ik zie dat poes weer een interessant dialoog met het kozijn aan het voeren is?
Haha ja, onze kat heeft een goede relatie met het kozijn.

Daar zit de schuifdeur en zodra ik daar in de buurt kom wil ze eruit, en erin. En eruit, en erin... Etc. Etc.

Conclusie: katten zijn best vage wezens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

1 februari voor de pepers en houtachtige kruiden. Wanneer ze ontkiemen licht ik enkele weken wat bij. Als je het eerder doet is het niet alleen te donker maar ook te koud (hangt ook een beetje van je woning af - hier staat het hele jaar het raam open). Ik merk dat planten die je in feb/maart zaait die van januari gewoon weer inhalen door de betere condities. Kruiden zoals basilicum en peterselie start ik pas in maart.

Dit jaar ga ik naast de ordinaire mediterraanse kruiden ook een citroenverbena en een echinacea kweken. De eerste voor de thee, de tweede in de strijd tegen de bladluizen. Met wat salie en rozemarijn ernaast heb je een bladluis-werend, lieveheersbeestjes-aantrekkend ecosysteempje, in theorie. Zijn er nog andere planten die jullie hiervoor aan kunnen raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ga ergens 2e week van maart beginnen, ben daarvoor te vaak weg. Begin inderdaad in van die mini-kasjes.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Tektoon schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 18:57:
[...]
1 februari voor de pepers en houtachtige kruiden. Wanneer ze ontkiemen licht ik enkele weken wat bij. Als je het eerder doet is het niet alleen te donker maar ook te koud (hangt ook een beetje van je woning af - hier staat het hele jaar het raam open). Ik merk dat planten die je in feb/maart zaait die van januari gewoon weer inhalen door de betere condities. Kruiden zoals basilicum en peterselie start ik pas in maar
Hoe doe je de belichting? Ik heb een raam op het zuiden maar wil eventueel wel extra licht overwegen als het verbruik daarvan "beperkt" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
ANdrode schreef op woensdag 18 december 2019 @ 06:50:
[...]

Hoe doe je de belichting? Ik heb een raam op het zuiden maar wil eventueel wel extra licht overwegen als het verbruik daarvan "beperkt" is.
Ik heb zo'n bureaulamp die je aan je bureau kan schroeven met een knikarm. Daarin zit een groeilamp uit China. Verder heb ik in één van mijn elho groeibakken twee ledstrips zitten die 's nachts aan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik zou ook zo'n lamp-arm gebruiken, maar ik heb er geen over. Ik hang nu gewoon een lamp aan de gordijn roede. Lamp was 30e ofzo op Amazon en verbruikt niet veel.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kuZW79dl.jpg?1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik ga het dit jaar proberen met 4 van deze lampjes in mijn zelf gemaakte kappen:

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/8a/9d/3f/8a9d3fdc4476f50e689794cb3352fa27.jpg

2x20w per kap. Ik heb ze al even getest met zo'n lux app op mijn telefoon, ze geven een kleine 4x zoveel lux af als mijn tornado spaarlampen.

Hoe de planten eronder gaan groeien weet ik nog niet... De lichtkleur ligt rond de 6500k dus dat is verder prima.
Pagina: 1 ... 14 ... 84 Laatste