Ik heb een aantal problemen gehad, maar de voornaamste was dat ik totaal andere pepers kreeg dan ik besteld had en dat het oude en zwarte zaden waren.
Joindry schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:33:
[...]
Mogen we weten bij welke shop jij slechte ervaring had?
Ik kan me inbeelden hoeveel pepers je hebt. Mijn "fanatiek begin" betreft 14 planten en ik oogst nu nog massa's pepers waar ik niet veel meer mee kan. Ik heb intussen zowat alles gemaakt wat ik van plan was.
Tuurlijk, dat waren de standaard websites waar je op uit komt als je zoekt op "peper zaden kopen" dus de 123zaden.nl en peperzaden.nl (en alle variaties van die site).
Na die ervaringen ben ik overgegaan naar aanbevolen webshops en naar de originele kweker van zaden als ik echt specifieke wil hebben (zoals de primo).
Nu shop ik dus bij fataliiseeds.net en anchillique.nl. Moet wel eerlijk bekennen dat ik bij de laatste wel 1x een pakje zaden heb gekregen waaruit 2 verschillende pepers kwamen (maar ook degene die ik had besteld, dus misschien per ongeluk een verkeerd zaadje in het pakje gekomen)
De hoeveelheid pepers valt gelukkig mee, ik heb een droogmachine thuis staan waardoor ik wat poeders heb kunnen maken en ik had er wat pepers tussen zitten die ik echt niet lekker vond, die konden zo weg naar vrienden en familie

.
[...]
Wat betreft je superhots. Ik heb er geen gezet en heb wat spijt dat ik gewoon niet één soort heb geprobeerd. Gewoon, niet omdat ik het lekker vind, maar om te zien of die moeilijker zijn.
Wat betreft je aparte smaak, gek he! Mijn favoriet is dit jaar wel de Scotch bonnet foodorama. Met voorsprong op de rest eigenlijk. Als ik één soort mag aanraden aan de rest, is het deze wel.
Gek genoeg heb ik de superhots nog niet eens in de tuin gehad dit jaar; ik ben ze nu binnen aan het opkweken; Maar een aantal pepers uit de tuin van afgelopen jaar die niet eens in de buurt komen van de superhots vond ik eigenlijk al te heet! Maar goed, wel leuk om te kunnen zeggen dat je een keer een van de heetste pepers ter wereld in de tuin hebt gehad.
Thanks voor de tip ook! ik zal de foodorama ook eens bestellen (ook al heb ik geen plek meer voor volgend jaar)
[...]
Iemand suggesties/ideeën om volgend jaar te kweken? Ik denk volgend jaar een soort kleine pompoen te gaan kweken. Vroeger nog 20kg exemplaren gekweekt, maar daarvan heb je er ook wel snel genoeg van. Mijn gedachtegang momenteel gaat naar de "Uchiki kuri"
Ik heb ook al gedacht aan wasabi, maar dat lijkt zeer moeilijk te zijn wat betreft omstandigheden.
Mijn grootste faal dit jaar waren mijn rozen, twee Engelse rozenplanten gekocht die samen 6 rozen gehad hebben. Dan beiden een aparte ziekte opgelopen hebben en gerot zijn. 28 euro voor 6 rozen was best duur.

Ik ben erg fan van de flespompoen, die staat standaard elk jaar in de tuin. Daar maken we altijd soep van.
Als je wasabi wil, is mierikswortel dan niet wat om te proberen? Dat is wat je in alle sushi restaurants te eten krijgt ipv echte wasabi.
Zuur van je rozen zeg!